Ik krijg deze voor mijn verjaardag dus mag de doos nog niet open makenAnomi schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:39:
Gebruiken jullie deze gewoon binnen? Volgens hun eigen FAQ alleen geschikt voor buiten. Maar misschien is dat overdreven indekken?
Gasgestookte pizzaovens zijn UITSLUITEND voor buitengebruik. Geen risico lopen. Het verbrandingsproces is echt anders dan van een gasfornuis.
Een gasoven binnenshuis gebruiken doe je maar één keer. Zelfs een garage met de deur open zou ik nooit doen. Volledig buiten, anders niet. Dat is niet indekken of overdreven.
Even voor de leken onder ons, wat is er precies anders bij een gasgestookte pizza oven en waarom is dit zo gevaarlijk ook met een deur open?
Wist het ook niet, maar een beroep op Gemini gedaan en die meld het volgende.jordyc schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:38:
Even voor de leken onder ons, wat is er precies anders bij een gasgestookte pizza oven en waarom is dit zo gevaarlijk ook met een deur open?
1. Koolmonoxide (CO) – De 'stille doders'
Gas pizzaovens gebruiken een extreem krachtige brander om temperaturen van 400 tot 500 graden C te bereiken. Om dit te doen, heeft de oven een constante, enorme hoeveelheid zuurstof nodig.- Onvolledige verbranding: In een gesloten of niet-optimaal geventileerde ruimte raakt de beschikbare zuurstof snel op. Zodra er te weinig zuurstof is, verandert de verbranding van volledige verbranding naar onvolledige verbranding.
- Snelle opbouw van CO: Bij onvolledige verbranding komt koolmonoxide vrij. CO is een kleurloos, ruikloos en smaakloos gas. Zelfs met een garagedeur op een kier kan de luchtcirculatie onvoldoende zijn om het vrijgekomen gas snel genoeg af te voeren.
- Direct gevaar: Koolmonoxide bindt zich 200x sneller aan je bloed dan zuurstof. Je voelt het niet aankomen; binnen enkele minuten kun je bewusteloos raken en stikken.
2. Zuurstofgebrek (Verstikking)
Een pizzaoven verbruikt binnen een zeer korte tijd een enorme hoeveelheid lucht. In een afgesloten ruimte daalt het zuurstofpercentage in de kamer schrikbarend snel, wat leidt tot duizeligheid, verstikking en bewusteloosheid nog voordat je doorhebt dat er iets mis is.3. Explosie- en Brandgevaar
Propanaat en buraat (het gas uit de flessen) zijn zwaarder dan lucht.- Ophoping van gas: Mocht de vlam door een luchtstroom (bijvoorbeeld bij een deels geopende garagedeur) waaien, dan blijft de gastoevoer vaak even openstaan. Het uitgestroomde gas zakt naar de vloer en blijft daar hangen.
- Explosieve wolk: Er vormt zich een onzichtbare, zeer ontvlambare gaswolk op de grond. Eén vonkje (van bijvoorbeeld een stopcontact of het opnieuw aansteken van de oven) is genoeg voor een verwoestende explosie.
- Extreme stralingswarmte: De wanden van de oven worden honderden graden heet. Binnenshuis of dicht bij garagewanden/plafonds is het risico dat omliggende materialen vlam vatten extreem hoog.
Blij toe dat we een overkapping bij de schuur gemaakt hebben. Ik stond altijd in de regen pizza te maken ook gek genoeg hoog zomer en dan stond ik in de deuropening van de schuur te bakken.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.