Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• stefmeister77
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:19
Anomi schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:39:
Gebruiken jullie deze gewoon binnen? Volgens hun eigen FAQ alleen geschikt voor buiten. Maar misschien is dat overdreven indekken?
Ik krijg deze voor mijn verjaardag dus mag de doos nog niet open maken ;) . Ga hem zelf in ieder geval buiten gebruiken.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:44
Gasgestookte pizzaovens zijn UITSLUITEND voor buitengebruik. Geen risico lopen. Het verbrandingsproces is echt anders dan van een gasfornuis.

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 15:45
dat moet je niet binnen willen!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:15
Een gasoven binnenshuis gebruiken doe je maar één keer. Zelfs een garage met de deur open zou ik nooit doen. Volledig buiten, anders niet. Dat is niet indekken of overdreven.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:45
Even voor de leken onder ons, wat is er precies anders bij een gasgestookte pizza oven en waarom is dit zo gevaarlijk ook met een deur open?

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:15
jordyc schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:38:
Even voor de leken onder ons, wat is er precies anders bij een gasgestookte pizza oven en waarom is dit zo gevaarlijk ook met een deur open?
Wist het ook niet, maar een beroep op Gemini gedaan en die meld het volgende.
1. Koolmonoxide (CO) – De 'stille doders'
Gas pizzaovens gebruiken een extreem krachtige brander om temperaturen van 400 tot 500 graden C te bereiken. Om dit te doen, heeft de oven een constante, enorme hoeveelheid zuurstof nodig.
  • Onvolledige verbranding: In een gesloten of niet-optimaal geventileerde ruimte raakt de beschikbare zuurstof snel op. Zodra er te weinig zuurstof is, verandert de verbranding van volledige verbranding naar onvolledige verbranding.
  • Snelle opbouw van CO: Bij onvolledige verbranding komt koolmonoxide vrij. CO is een kleurloos, ruikloos en smaakloos gas. Zelfs met een garagedeur op een kier kan de luchtcirculatie onvoldoende zijn om het vrijgekomen gas snel genoeg af te voeren.
  • Direct gevaar: Koolmonoxide bindt zich 200x sneller aan je bloed dan zuurstof. Je voelt het niet aankomen; binnen enkele minuten kun je bewusteloos raken en stikken.
2. Zuurstofgebrek (Verstikking)
Een pizzaoven verbruikt binnen een zeer korte tijd een enorme hoeveelheid lucht. In een afgesloten ruimte daalt het zuurstofpercentage in de kamer schrikbarend snel, wat leidt tot duizeligheid, verstikking en bewusteloosheid nog voordat je doorhebt dat er iets mis is.
3. Explosie- en Brandgevaar
Propanaat en buraat (het gas uit de flessen) zijn zwaarder dan lucht.
  • Ophoping van gas: Mocht de vlam door een luchtstroom (bijvoorbeeld bij een deels geopende garagedeur) waaien, dan blijft de gastoevoer vaak even openstaan. Het uitgestroomde gas zakt naar de vloer en blijft daar hangen.
  • Explosieve wolk: Er vormt zich een onzichtbare, zeer ontvlambare gaswolk op de grond. Eén vonkje (van bijvoorbeeld een stopcontact of het opnieuw aansteken van de oven) is genoeg voor een verwoestende explosie.
  • Extreme stralingswarmte: De wanden van de oven worden honderden graden heet. Binnenshuis of dicht bij garagewanden/plafonds is het risico dat omliggende materialen vlam vatten extreem hoog.
Goed om te weten trouwens, niet dat ik mijn gaspizzaoven binnen gebruik of zou willen gebruiken, maar dit wetende weet ik zeker dat ik het nooit zou doen.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:04

Oekol

waka waka hey hey

Blij toe dat we een overkapping bij de schuur gemaakt hebben. Ik stond altijd in de regen pizza te maken ook gek genoeg hoog zomer en dan stond ik in de deuropening van de schuur te bakken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• reAaa
  • Laatst online: 21:38
Afgelopen weekend de Arc XL voor het eerst gebruikt. Wát een upgrade komende vanaf de Roccbox. Echt fijn qua werkruimte, nieuwe launch peel en nieuwe turning peel. Daarnaast ook veel handiger om temp te reguleren met de knop aan de voorkant. Oja, ook leuk om een keer grotere pizza's te maken. Ben nu gegaan voor grofweg 14" -mooin passend op de peel. Krijg nu alweer zin om te bakken en hoef niet eens zelf te eten. 1x pepperoni. 1x San Daniele en laatste bollen omgetoverd in Foccacia in normale oven. pizza wat zwart aan de zijkant omdat ik nog moet leren met de turning peel om te gaan. De Roccbox had te weinig ruimte om dat handig te doen, dus deze werd er altijd uitgeschoven en met de hand gedraaid.

Recept: Sisofo BIGA 3.0, 67% met een combi van 70% Nuvola Super/ 30% Amerikaans Patentbloem. Deegbollen (340 gr) 4,5u voor bakken uit de koelkast gehaald en was echt mega luchtig en smaakvol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jd-4x9WR5LDqCPFU-947qeefFMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7o4Ixnj65Jk7D40wRKSjYlh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9Py7WfhcGi2u8duPpqMXT84hpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMntuwrj8KkHCX30py1k8ce3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qPrgLW_JV4li9onKiaDAQ4qXhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlZf1kGlKC8Nkb6mIaje0001.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-53_OF2xJXnpE0G-tZEURMjkygw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b94eyUU3qdrcFXrKtQyBkuWm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hiz3KVZgs4H9IcgTz1ICd785zuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJJWgO7mtX9TCJXUswR5yhBf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfHKmhYp_9vYC1VhGvpYlVXN6Qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SCdz1dLEEgAaiIifP2b6b4C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTN6YG9CFIHSQ3_1hITmsDtizRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmVnr1jrmKiY3VlK7KTGdv4o.jpg?f=fotoalbum_large

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:48
reAaa schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:31:
Afgelopen weekend de Arc XL voor het eerst gebruikt. Wát een upgrade komende vanaf de Roccbox. Echt fijn qua werkruimte, nieuwe launch peel en nieuwe turning peel. Daarnaast ook veel handiger om temp te reguleren met de knop aan de voorkant. Oja, ook leuk om een keer grotere pizza's te maken. Ben nu gegaan voor grofweg 14" -mooin passend op de peel. Krijg nu alweer zin om te bakken en hoef niet eens zelf te eten. 1x pepperoni. 1x San Daniele en laatste bollen omgetoverd in Foccacia in normale oven. pizza wat zwart aan de zijkant omdat ik nog moet leren met de turning peel om te gaan. De Roccbox had te weinig ruimte om dat handig te doen, dus deze werd er altijd uitgeschoven en met de hand gedraaid.

Recept: Sisofo BIGA 3.0, 67% met een combi van 70% Nuvola Super/ 30% Amerikaans Patentbloem. Deegbollen (340 gr) 4,5u voor bakken uit de koelkast gehaald en was echt mega luchtig en smaakvol.
Gefeliciteerd, je gaat nog veel plezier beleven met je Arc XL!

Ik zie dat je bollen maakt van 340 gram? Worden ze dan niet erg dik? Zelfs met de oppervlakte die je nu in je grotere oven hebt?

Met dezelfde oven zit ik meestal op 250-270 gram en dat vind ik wel voldoende.

This train carries saints and sinners

• reAaa
sjors123 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Gefeliciteerd, je gaat nog veel plezier beleven met je Arc XL!

Ik zie dat je bollen maakt van 340 gram? Worden ze dan niet erg dik? Zelfs met de oppervlakte die je nu in je grotere oven hebt?

Met dezelfde oven zit ik meestal op 250-270 gram en dat vind ik wel voldoende.
Het kon gevoelsmatig wel minder. Pizza was niet per se te dik maar volgende keer ga ik proberen om rond de 300 te zitten. Heb deze sheet als bron gebruikt. Welk formaat heb jij gebakken, en heb je ook die 14" gozney peel toevallig? Het deeg was overigens zo sterk en rekbaar dat ik waarschijnlijk met minder gewicht per bal ook wel uit kom.

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:48
reAaa schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:18:
[...]

Het kon gevoelsmatig wel minder. Pizza was niet per se te dik maar volgende keer ga ik proberen om rond de 300 te zitten. Heb deze sheet als bron gebruikt. Welk formaat heb jij gebakken, en heb je ook die 14" gozney peel toevallig? Het deeg was overigens zo sterk en rekbaar dat ik waarschijnlijk met minder gewicht per bal ook wel uit kom.
Ja, heb zowel de Arc XL als de 14" peel. Ik heb mijn pizza's nog nooit opgemeten, maar kom zeker met 270 gram (met 60% hydratatie) wel richting de 14" (iets kleiner denk ik). Maar een paar keer meegemaakt dat er een klein gaatje in mijn deeg zat. Maar dat lag dan meer aan mijn onhandigheid. Dat kon ik vervolgens eenvoudig oplossen door een blaadje basilicum aan de onderkant vast te maken of er een calzone van te maken.

This train carries saints and sinners

• reAaa
sjors123 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Ja, heb zowel de Arc XL als de 14" peel. Ik heb mijn pizza's nog nooit opgemeten, maar kom zeker met 270 gram (met 60% hydratatie) wel richting de 14" (iets kleiner denk ik). Maar een paar keer meegemaakt dat er een klein gaatje in mijn deeg zat. Maar dat lag dan meer aan mijn onhandigheid. Dat kon ik vervolgens eenvoudig oplossen door een blaadje basilicum aan de onderkant vast te maken of er een calzone van te maken.
Dan heb ik hier m'n antwoord! Ga gewoon een paar verschillende formaten maken en kijken hoe het gaat. 270 - 290 - 300 bijv.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik heb nog wat zakken Caputo Pizzeria 00 Pizzabloem met een op de verpakking vermelde THT datum van april 2025... Ik las al dat de kwaliteit na zo'n periode behoorlijk gedaald kan zijn, het meel kan kan stinken of zelfs bewegen..
Stel dat die laatste twee punten niet aanwezig zijn, moet ik er dan nog werk van maken.. Of beter gewoon weggooien? Toevallig iemand ervaring?

• Toffeltje
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:03
JBS schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:02:
Ik heb nog wat zakken Caputo Pizzeria 00 Pizzabloem met een op de verpakking vermelde THT datum van april 2025... Ik las al dat de kwaliteit na zo'n periode behoorlijk gedaald kan zijn, het meel kan kan stinken of zelfs bewegen..
Stel dat die laatste twee punten niet aanwezig zijn, moet ik er dan nog werk van maken.. Of beter gewoon weggooien? Toevallig iemand ervaring?
Ik had zelf nog wat Caputo Cuoco liggen van THT juli 2025, is dus iets minder oud. Ik had het wel netjes bewaard (redelijk koel en donker), daar heb ik pasgeleden nog mee gebakken en dat was prima. Zo lang het goed ruikt en het er goed uitziet zou ik gewoon proberen.

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:21
JBS schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:02:
Gebruiken om pasta of koekjes mee te maken, maar voor pizza zou ik het niet doen. Het is een etenswaar en het degradeert gewoon en zal dan minder mooi luchtig deeg maken. Anderhalf jaar over datum nu. Het risico dat je pizza’s niet goed lukken zou het mij niet waard zijn.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:40
Vandaag weer lekker 6 pizza's gebakken in de Gozney Arc XL.

Ging prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzdrnQXNpxQNKP_-oFoX1qmntsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQtVzAUYKUwFSXLIGgeJPHBk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuhOfcIOJ-_Wbm5kKkMd3sqQLgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rT0ClYWRmGEaSWo2aKuOZqD8.jpg?f=fotoalbum_large Erg handig dat rekje. heb 4 pizza's gebakken voor in de vriezer en de laatste 2 meteen gegeten samen met mijn betere helft

• Oekol
  • Laatst online: 18:04

Oekol

waka waka hey hey

3dmazter schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:29:

Ging prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding] Erg handig dat rekje. heb 4 pizza's gebakken voor in de vriezer en de laatste 2 meteen gegeten samen met mijn betere helft
Wacht even, jij bakt hem volledig af en vriest 'm dan in? Helemaal in folie of hoe doe je dit? En daarna in de huis keuken tuin oven opwarmen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• 3dmazter
Oekol schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:00:
[...]

Wacht even, jij bakt hem volledig af en vriest 'm dan in? Helemaal in folie of hoe doe je dit? En daarna in de huis keuken tuin oven opwarmen?
Ja helemaal afbakken.

dan in 4 kwarten snijden en bakbapier 2x dubbelvouwen en de stukken daar tussen schuiven. Dan dat pakket in een grote ziplock met omschrijving erop in de vriezer.

Als we willen eten. ontdooien, daarna in de magnetron om binnenkant op te warmen en onder de grill in de oven om hem weer knapperig te maken.

• reAaa
@3dmaster hoe lang bak je ze? Zie dat je steen goed op temp is aldus de thermometer op de oven!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:09
3dmazter schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:29:

Ging prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding] Erg handig dat rekje. heb 4 pizza's gebakken voor in de vriezer en de laatste 2 meteen gegeten samen met mijn betere helft
Welk recept heb je gebruikt voor het deeg?

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:15
Oekol schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:00:
[...]

Ik bak ook altijd volledig af, dan even laten afkoelen voor 20-30 minuten zodat hij niet meer heet is, en dan in de vriezer. Niet wachten tot hij helemaal afgekoeld is, gewoon semi-warm invriezen zodat de pizza niet droog wordt. Ik doe ze door de helft, in een ziplock van 3 liter en dan zo plat mogelijk in de vriezer.

Bij het opwarmen niet laten ontdooien, gewoon rechtstreeks de oven in. Ik doe meestal +/- 8 minuten op 240 voorverwarmd. Haal hem uit de oven zodra ik zie dat de bodem begint te “ademen” of de kaas begint te borrelen.

Op deze manier heb ik nog een vrij zachte Napolitaanse pizza na het opwarmen, en geen krokante/taaie bodem.

• 3dmazter
reAaa schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:22:
@3dmaster hoe lang bak je ze? Zie dat je steen goed op temp is aldus de thermometer op de oven!
Na inschieten. 30 seconden op laag vuur. dan 180° draaien en vlam weer hoger 3/4 of hoog tot rand niet meer dikker wordt ondertussen 1/4 stukkeb draaien om bodem gelijk te garen. Daarna op de draaischep van de bodem tillen en draaien tot de rand egaal gebruind is. Had de pizza's wel meer van de vlam af rechts gelegd zodat de rand niet verbrand die het dichtst bij de vlam ligt.

• 3dmazter
Drossie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Welk recept heb je gebruikt voor het deeg?
Caputo Cuoco 934gr

Water (65%) 607gr

Zout 18,7gr

Gist 1.5gr

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08
3dmazter schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 06:01:
[...]

Ja helemaal afbakken.

dan in 4 kwarten snijden en bakbapier 2x dubbelvouwen en de stukken daar tussen schuiven. Dan dat pakket in een grote ziplock met omschrijving erop in de vriezer.

Als we willen eten. ontdooien, daarna in de magnetron om binnenkant op te warmen en onder de grill in de oven om hem weer knapperig te maken.
Bak ze zelf ook altijd af voor het invriezen. Doe ze echter bevroren op 180 graden in de normale oven om ze weer op te warmen. Vind het soms eigenlijk nog lekkerder, want je bak meestal vrij luchtige korsten en de tweede zo opwarmen behoudt het luchtige maar de korst wordt net iets krokanter.

bla di bla bla

• JBS
  • Niet online

JBS

prinsvlad schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:53:
[...]

Klassiek Napolitaans pizzadeeg 65% hydratatie:

1000 gr bloem
650 gr ijskoud water
3 gr verse gist
30 gr zeezout (keukenzout kan ook prima)

Gist eerst oplossen in 90% van het water.
Dan 1/3 bloem toevoegen en papje draaien 2 à 3 min, daarna rest van de bloem toevoegen.
Minuut of 5 laten draaien op lage tot middellage stand. Zout oplossen in rest van het water en langzaam beetje bij beetje toevoegen aan deeg tot alles is opgenomen.
Daarna de machine laten draaien op standje middel tot middelhoog ( 3 - 4 bij mij ) tot in totaal 12 tot 15 minuten.
Het deeg zou nu mooi egaal moeten zijn, en niet blijven plakken aan de mengkom of vingers.
Deeg uitnemen en 3 keer in het midden oppakken en naar voren omslaan zodat ie op spanning komt.

Daarna eerste rijs van 2 x 30 minuten op kamertemperatuur. Na ieder half uur weer 3 x in het midden oppakken en naar voren omslaan.
Daarna 48 tot 72 uur koud en luchtdicht afgesloten in de koelkast wegzetten als bulk.
Op de dag van bakken bollen maken van 280 gr.

Ik olie altijd ronde bakjes of een hoge soepkom in waar ik de bollen in doe 3 - 4 uur voor gebruik, dan rijzen ze mooi de hoogte in.
Voorzichtig uitstorten in bakje met semolina of bloem, en overtollig zachtjes afkloppen. Deeg met alle tien vingers vanaf ongeveer 1 cm v/d rand onder naar boven toe werken/duwen (zachtjes!) zodat een mooie rand onstaat. Deeg omslaan en hetzelfde proces aan de onderkant. Weer omslaan en nu de basis op de rug van je handen draaien en voorzichtig rekken en draaien tegelijkertijd. Neerleggen, en als het goed is heb je nu een mooie ronde pizzabodem. Snel beleggen en in de oven schuiven.

Zorg dat je je mise en place op juiste volgorde klaar hebt staan zodat je het hele proces binnen 1 tot 2 minuten klaar hebt inclusief beleggen.

Succes en ik ben benieuwd naar je resultaat! :)
Gisteravond dit recept gevolgd met Tipo 00 Pizzeria | Caputo en deze verse bakkersgist maar het resultaat na de laatste stap (12-15 minuten draaien na de laatste 10% water met zout te hebben toegevoegd) was iets dat mee lijkt op kwark...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-9jMWh0lpjCMIakunTeXL63zXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgUnPsTssOhAQ9JA5hgxTrEy.jpg?f=fotoalbum_large

Wat kan er fout gegaan zijn?
Zou het echt en alleen het over de datum zijnde meel zijn (JBS in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2") of het gist? Op de verpakking staat 42gram voor 1kg. Kwam ook OmeRobbie in "Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2" tegen, hoewel dat uiteindelijk nog wel op deeg lijkt.. Dat kun je van mijn resultaat niet zeggen..

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 05-09-2026 08:36 ]

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ik werk nooit met verse gist. Maar als het zo drapperig is, zou ik er bloem bij gooien totdag het iets vaster wordt.

• 3dmazter
Heb je het water afgewogen en de bloem?

een kilo pak weegt niet altijd een kilo

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:10
Verhouding bloem en water is alleszinds verkeerd. Bij dit bloem bijdoen tot het vaster is.

• JBS
  • Niet online

JBS

Tarkin schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:39:
Verhouding bloem en water is alleszinds verkeerd. Bij dit bloem bijdoen tot het vaster is.
Hoe bedoel je die? Bedoel je dat het recept dat ik gevolgd heb de juiste verhoudingen heeft?

Oei. Ik realiseer me nu ineens wat ik fout gedaan heb. Ik heb ook 1 liter water gebruikt.. Geen 650ml cq 650 gram.... Stom!

Hoe zijn de eventuele ervaringen met het gist dat ik gebruikt heb https://www.plus.nl/produ...t-mini-wikkel-42-g-772872? Is dat wel gewoon goed?

[ Voor 33% gewijzigd door JBS op 05-09-2026 10:34 ]

• Tarkin
JBS schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:05:
[...]

Hoe bedoel je die? Bedoel je dat het recept dat ik gevolgd heb de juiste verhoudingen heeft?

Oei. Ik realiseer me nu ineens wat ik fout gedaan heb. Ik heb ook 1 liter water gebruikt.. Geen 650ml cq 650 gram.... Stom!

Hoe zijn de eventuele ervaringen met het gist dat ik gebruikt heb https://www.plus.nl/produ...t-mini-wikkel-42-g-772872? Is dat wel gewoon goed?
Of het recept klopt niet of het is een oopsie geweest :+

De gist is standaard verde gist. Gebruik ik constant (heb zonet een kg verbruikt met brood bakken).

Wil je het omrekenen naar droge gist moet je ongeveer delen door drie. Dus 3 gram verse gist is 1 gram droge gist.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:10

fxs81

Julianadorp

Eigenlijk heb je nu heel veel poolish gemaakt ;) Je wilde 65% hydratatie, dat is water/bloem = 0.65 dus dan krijg je 1000/65=1.538 bloem. Als je dus 538 gram bloem toevoegd dan zit je weer op waar je wilde zijn.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• JBS
  • Niet online

JBS

fxs81 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:06:
Eigenlijk heb je nu heel veel poolish gemaakt ;) Je wilde 65% hydratatie, dat is water/bloem = 0.65 dus dan krijg je 1000/65=1.538 bloem. Als je dus 538 gram bloem toevoegd dan zit je weer op waar je wilde zijn.
Kan ik dat nu alsnog doen? Heb de boel gisteren na 'n uur op kamertemperatuur in de koelkast gezet (tegen beter weten). Ook heb ik 'm pakweg 'n half uur in de machine laten zitten in plaats van 12-15 minuten.

Misschien begin ik wel liever opnieuw 😊

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 05-09-2026 13:17 ]

• 3dmazter
JBS schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:17:
[...]

Kan ik dat nu alsnog doen? Heb de boel gisteren na 'n uur op kamertemperatuur in de koelkast gezet (tegen beter weten). Ook heb ik 'm pakweg 'n half uur in de machine laten zitten in plaats van 12-15 minuten.

Ik zou opnieuw beginnen.

water ook wegen, niet afmeten in maatbeker.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

[...]

Zou het gewoon doen, als ik een poolish maak staat die ook altijd een dag in de koelkast voordat ik het deeg afmaak. Denk dat het wel goed komt hoor. Wie weet word het wel je beste deegje ooit.

[ Voor 5% gewijzigd door fxs81 op 05-09-2026 13:41 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:19
[...]

Gewoon doen! Kom je vanzelf achter ;) En anders jammer maar helaas

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
[...]

Gewoon doen, deeg is een fantastisch levend geheel, de “fout” die je nu gemaakt hebt kon best wel eens heel mooi uitpakken. Ik ga ook geregeld de mist in, maar lekkere pizza’s worden het altijd.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• MennoE
Himalaya schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:44:
[...]

Gewoon doen, deeg is een fantastisch levend geheel, de “fout” die je nu gemaakt hebt kon best wel eens heel mooi uitpakken. Ik ga ook geregeld de mist in, maar lekkere pizza’s worden het altijd.
Haha, dat is zeker waar. De eerste pizza die ik bakte leek qua methode en receptuur nergens op. Maar het was wel de allerlekkerste.

• 3dmazter
Pizza uit de vriezer. In de voorverwarmde oven op 200°c 8 minuten (draaien na 4min)

Perfect.

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
[...]

Had je prima kunnen doen met extra bloem.

Hamvraag is wat heb je uiteindelijk gedaan? Hoe zag het eruit?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:57

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dit weekend nog maar eens twee kant en klare bollen van de jumbo uit de vriezer gehaald. Vrijdag in de koelkast gelegd, bedoeld om zaterdag te bakken, dat werd zondag, dus wat langer in de koelkast gelegen, maar dat was geen probleem.

Zondag na nog een middag op kamertemperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ehxs2NMKrczePkhman2XbBRSO9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDQHuToGH1oKKyoFBza1c5OZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nr 1: simpel tomatensaus, geraspte mozzarella en een beetje pizzakruiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-rATucBFkOhT4mkwxTelmWQIqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kx2YV2hkbHCW9OXqOiSY4hDP.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Qth_TmJGnK2e7P_rorMqkHBWuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgTI2r6KSbbu608bncFKVwcu.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even een likje peper-knoflook olie op de rand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjWGO2PwEDhX-Xn-NEa4xsRYA0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZN8Z6nk0hdXgi0LmJ9AgOG6.jpg?f=fotoalbum_large

Nr 2: met pepperoni :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5eWBX3UEZqbH9EQ5F1Bn6zc6EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoLvw3bFXicuSZLIzMiBmE3p.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk smullen weer :Y)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Himalaya
  • Nu online
Ziet er lekker uit, en laat nog maar eens zien hoe vergevingsgezind een pizzadeegje kan zijn :9

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• reAaa
Nog wat foto's van vorige week. Biga sisofo maar dan wat aangepast. 70% Manitoba 15% cuoco en 15% volkoren. 67% hydratatie Gebakken in Gozney Arc XL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpTdkq1p5nQ0VZOij5g7n0hTkMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZojKcety8DhodtGvE7R4QEXn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zITVj2aQKMS4GHhF5SG-h0V6FDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7pmVpitLy3HEZkSGkpqsLqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hks4YP2QkasCkUbSsf32ujhvP58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIzqIijE9bm02JxakZStXSvN.jpg?f=fotoalbum_large

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
Voor de tweede keer het deeg gemaakt van Julian Sisofo 'My favourite pizza dough recipe' (YouTube: My Favorite Pizza Dough Recipe) en ik ben zeer tevreden! Fantastisch deeg om mee te werken en de smaak is top! Je moet wel plannen, ik spreid het uit over 4 dagen, maar het is echt de moeite waard....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLNQ8yx1peRuqEOVN1CCyxdhneQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1PjYNkA2YLotL5KrBDrstAY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCf0JevoxBVbpk7JIDzJpeJrK0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iim7TI2TobjsxHBwilviCGvA.jpg?f=fotoalbum_large

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Lijkt me ook erg handig! Waar heb je dat rekje vandaan? Zelf geprobeerd te zoeken maar kan zoiets stevigs niet vinden.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:21

The GUI

ClickOps < DevOps

Gisteren weer pizza’s gemaakt in de normale oven, met steen op 250C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBCWECCxKS0nGTjPpCFgSvDcq70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuG8Bk08wV2jJrutzsfxRZDX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE_GeJ8cDRbLqa1IpfjupTW5KyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifbxRE3VUB1nrnssyZqOWkdP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iZSk0ckC1sbf0It04Dul0xk-EU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jsHG6gVPrhjJlMnlLmnijJ9.jpg?f=fotoalbum_large

Voor een normale oven ben in hardstikke tevreden. Echter, het is het ook weer nét niet… De kogel is dan ook door de kerk: er komt een pizzaoven. Maar welke is nog heel even de vraag.
De keuze gaat denk ik tussen de Effeuno P134H (Pro)en de Macte Voyager Twin (Advanced). Tenminste, als boven en onder een verwarmingselement echt wat toevoegt. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Anders zou ik met een Effeuno N3 misschien ook wel uit kunnen?
En is een PID niet veel handiger dan analoog?

Zoals je ziet nog wel wat vragen. Het is lastig, want ik wil gewoon in één keer klaar zijn. Een wekelijkse pizza avond doen we al een tijdje, en pizza party’s zullen ook zeker komen met de oven. De oven zal dus nog even meegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door The GUI op 07-09-2026 20:16 ]

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• 3dmazter
bkor schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:02:
[...]

Lijkt me ook erg handig! Waar heb je dat rekje vandaan? Zelf geprobeerd te zoeken maar kan zoiets stevigs niet vinden.
https://amzn.eu/d/09NSgPxI

• 3dmazter
The GUI schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:15:
Gisteren weer pizza’s gemaakt in de normale oven, met steen op 250C:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor een normale oven ben in hardstikke tevreden. Echter, het is het ook weer nét niet… De kogel is dan ook door de kerk: er komt een pizzaoven. Maar welke is nog heel even de vraag.
De keuze gaat denk ik tussen de Effeuno P134H (Pro)en de Macte Voyager Twin (Advanced). Tenminste, als boven en onder een verwarmingselement echt wat toevoegt. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Anders zou ik met een Effeuno N3 misschien ook wel uit kunnen?

Zoals je ziet nog wel wat vragen. Het is lastig, want ik wil gewoon in één keer klaar zijn. Een wekelijkse pizza avond doen we al een tijdje, en pizza party’s zullen ook zeker komen met de oven. De oven zal dus nog even meegaan.
Ze zien er wel wat bleekjes uit.

Leuk dat er een pizzw oven komt. dat zal het resultaat goed doen.

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een hogere temperatuur zal het deeg veel meer laten rijzen. Afgezien van het veel betere resultaat natuurlijk.
Ik wil binnenkort een Macte Nettuno Advanced kopen. Ik heb liever een PID, plus een hoge oven. Ik heb nu een lage pizzaoven zonder raam of lampje (TurboTronic PO14; prima voor de prijs). Als het deeg flink rijst dan komt het te dicht bij de buizen bovenin de oven en dat zorgt voor problemen (bovenkant van de rand/deeg gaat veel te hard). Daarom ga ik voor een hogere oven.

Op basis van onderzoek: De klantenservice van Macte en gedeeltelijk van Effeuno zijn slecht. Bijvoorbeeld als een steen gebroken aankomt dan moet je veel moeite doen voordat ze het vervangen. Zelfde voor als een onderdeel niet werkt. Mogelijk dus een idee om het van een lokale winkel te kopen voor een betere na-service.

Het grote voordeel van analoog is dat de elektronica minder gekoeld hoeft te worden. De Macte advanced versies schijnen luidruchtig te kunnen zijn, geloof vooral een Macte met PID probleem. Echter, kan mogelijk ook komen omdat wat metaal resoneert. Dat had iemand opgelost door wat rubber te plaatsen. Ik ga ondanks dit mogelijk nadeel toch voor een Macte. Rubber lijkt me een goede oplossing. En indien de fan te luid is dan vervang ik die wel door een stillere (Noctua bv).

• CyberEspresso
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:27
Anders zou ik met een Effeuno N3 misschien ook wel uit kunnen?
Ik ben heel blij met mijn N3. Was ook aan het overwegen of ik niet beter eentje met onderverwarming kon kopen, maar alleen de N3 paste precies op de juiste plek in de keuken. Achteraf blijkt het geen enkel probleem, ik kan probleemloos 6 pizza's of meer achter elkaar bakken met steeds een paar minuten er tussen. Ander voordeel, hij maakt helemaal geen geluid. De oven wordt wel redelijk heet aan de bovenkant, maar dat gebruik ik als 'feature' door de pizza's daar op een rekje op te leggen na het bakken zodat ze niet teveel afkoelen.

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
bkor schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:11:
En indien de fan te luid is dan vervang ik die wel door een stillere (Noctua bv).
Ik zou zelf best huiverig zijn om in een oven die 400 tot 500 graden wordt zelf te gaan klussen, maar wel benieuwd of er mensen zijn die zoiets gedaan hebben? Ik vind zelf mijn Luigi ook te luid, iets waar ik geen rekening mee gehouden had van tevoren.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

@JBS was het nog gelukt met het deeg of toch opnieuw begonnen? Ben benieuwd.

• JBS
  • Niet online

JBS

fxs81 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:58:
@JBS was het nog gelukt met het deeg of toch opnieuw begonnen? Ben benieuwd.
Heb er uiteindelijk (ondanks alle hoopvolle adviezen hier, dank!) toch voor gekozen niet verder te gaan en (op een ander moment) opnieuw te beginnen. Was vooral een tijd kwestie aangezien we inmiddels 'n dag verder waren en het deeg voor dat weekend bedoeld was.

Heb zondagochtend 5 van deze bollen https://www.sligro.nl/p.8...oos-12-stuks-x-220-g.html uit de vriezer gehaald.

[ Voor 27% gewijzigd door JBS op 09-09-2026 09:06 ]

• reAaa
Iemand omgeving Hilversum / Gooi die ook interesse heeft in een saputo biscotto? Via apizz is er 20% korting maar verzending is alsnog 22 euro. Ik zou het er niet op laten klappen maar mocht er iemand ook interesse hebben dan kunnen we verzending splitten.

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:02:
[...]

Heb er uiteindelijk (ondanks alle hoopvolle adviezen hier, dank!) toch voor gekozen niet verder te gaan en (op een ander moment) opnieuw te beginnen. Was vooral een tijd kwestie aangezien we inmiddels 'n dag verder waren en het deeg voor dat weekend bedoeld was.

Heb zondagochtend 5 van deze bollen https://www.sligro.nl/p.8...oos-12-stuks-x-220-g.html uit de vriezer gehaald.
Vanavond poging twee. Nu wel de juiste hoeveelheid water (600 gram koud). Dat scheelt 'n stuk :+ Na pakweg 13-14 minuten draaien is het nog een tikkeltje plakkerig, dus uit de kom halen en van de deeghaak halen was klein beetje lastig. Volgende keer nog iets lager draaien wellicht? Of is beetje plakkerig geen probleem?
Nu begonnen aan de eerste 30 minuten rust op kamertemperatuur.

• 3dmazter
hoezo een afbeelding van ai tekst? Zelf echt antwoorden is veel toffer :Y

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 12-09-2026 21:32 ]

• MennoE
JBS schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:03:
[...]

Vanavond poging twee. Nu wel de juiste hoeveelheid water (600 gram koud). Dat scheelt 'n stuk :+ Na pakweg 13-14 minuten draaien is het nog een tikkeltje plakkerig, dus uit de kom halen en van de deeghaak halen was klein beetje lastig. Volgende keer nog iets lager draaien wellicht? Of is beetje plakkerig geen probleem?
Nu begonnen aan de eerste 30 minuten rust op kamertemperatuur.
Klinkt alsof je te lang hebt gekneed en het deeg vooral te warm hebt laten worden. Dan wordt het inderdaad plakkerig. Volgende keer:
  1. Deeg kort kneden, paar minuten. Stoppen en afdekken met natte theedoek.
  2. Half uur later kneden tot het deeg 23 graden is.
  3. Stretch en fold en dan laten rijzen tot 1,5 x het volume. Daarna de koelkast in (bulk of opgebold).

• 3dmazter
3dmazter schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:24:
[mbr]hoezo een afbeelding van ai tekst? Zelf echt antwoorden is veel toffer :Y [/mbr]
Omdat ik die een recept heb laten schrijven voor mijn gebruikte pizza deeg.

Werkt perfect en geeft prima pizza's. ik heb op mijn telefoon alle screenshots is een pizza recepten mapje.

Maar AI=stom begrijp ik.

• MennoE
3dmazter schreef op zondag 13 september 2026 @ 07:44:
[...]

Omdat ik die een recept heb laten schrijven voor mijn gebruikte pizza deeg.

Werkt perfect en geeft prima pizza's. ik heb op mijn telefoon alle screenshots is een pizza recepten mapje.

Maar AI=stom begrijp ik.
Niet zozeer dat AI stom is. Maar als we iets van AI willen weten, dan kunnen we het zelf wel aan AI vragen in plaats van op een forum posten.

• Tarkin
Het machinaal kneden hangt heel erg af van de manier van kneden en de omwentelingen die die kneder doet.

Ik heb een antieke planeetmenger die misschien 20 omwentelingen per minuut doet, daar moet ik ook veel langer in kneden dan mijn Klopper mengelaar die er 200-300 omwentelingen doet. Die toestellen zijn op hun beurt nog eens heel anders dan de kleine kenwood/kitchenette die nog op een andere manier kneden.

Dus 3 minuten kneden zegt eigenlijk niets.

Nu is de kans wel vrij groot dat je met 18min kneden je deeg hebt overkneed. Daardoor maten de gluten terug het opgenomen vocht los en wordt het deeg terug plakkeriger.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik lees hier al een hele tijd mee, maar ik heb altijd m'n pizza's besteld bij een lokale pizzeria. Helaas zijn ze met pensioen gegaan en is de toko verkocht. Het is nu een typische pizza/kebab/shoarma tent geworden. Andere 'italianen' in de stad maken vergelijkbare pizza's die gewoon niet lekker zijn. Zeker voor de prijs niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sr8h_KoX_UDsmrJg3_B72V2apFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4P6Ap3Tq3caKqtGN6MoIQCf9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lv2FntaXe-sTvEqzUNBg2YexukA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSNxXSbKpuhAKJu8YHlv69gH.jpg?f=fotoalbum_tile
De rechter pizza's waren toch wel de druppel. Overladen met vet, alles verschoven, lage kwaliteit toppings en het deeg was helemaal sompig door doordrenkt vet en stomen.

Ik heb nog nooit zelf pizzadeeg gemaakt en ik heb ook geen fancy pizza oven. En daarnaast is het misschien vloeken in de kerk hier, maar ik ben niet echt fan van Napoletaanse pizza's :+ Meer de Romeinse of New York style Pizza, dus dunnere korst en krokant.

De leercurve schrikt een beetje af, maar het doel was een eerste, acceptabele pizza maken die redelijk krokant is in een normale oven. Na wat meelezen hier een aantal pizza supplies gekocht: Caputo 00 rood pizzabloem, Semola, pizzaschep en 4mm dik pizzastaal. Mijn Ikea oven gaat tot slechts 300 graden, dus de baktijd is langer (~5 min). Daarnaast mis ik wat bovenwarmte om de toppings echt met hoge temperatuur te bakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IIvvklwoK7uZMFBTetroZmSizw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlqcUELRohUi4VAEJwvdke7U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSRTiXuEZZwhU-oBcUv1KGiBfIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBg8RUpfO9VuxKLwuxGOXIDg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxrkZVXgTQXMkjMaoIgTRRSsHnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3G457mKIVvaMRKoYbpcQO8Jt.jpg?f=fotoalbum_tile
Het is niet zo'n legendarische pizza als de pro's hier maken, maar voor een allereerste pizza in een Ikea oven vond ik het best redelijk gelukt. Ik werk nooit met deeg, maar het maken, stretchen en lanceren ging eigenlijk wel prima!

Vanavond wil ik een tweede poging wagen, dit keer ook met broiler/grill aan. Dat vergt wat kunst en vliegwerk omdat deze uitschakelt zodra de 300 graden is bereikt in de oven. Ik ga dit keer ook wat betere toppings gebruiken zoals mozzarella, prosciutto etc. Daarnaast de hydratatie aangepast van 58% naar 62%. Mocht dit naar meer smaken dan kan ik altijd nog een elektrische pizzaoven overwegen.

Hopelijk vindt men pizza ervaringen van een totale beginner ook interessant hier :D

• Himalaya
  • Nu online
stin00 schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:13:
Ik lees hier al een hele tijd mee, maar ik heb altijd m'n pizza's besteld bij een lokale pizzeria. Helaas zijn ze met pensioen gegaan en is de toko verkocht. Het is nu een typische pizza/kebab/shoarma tent geworden. Andere 'italianen' in de stad maken vergelijkbare pizza's die gewoon niet lekker zijn. Zeker voor de prijs niet:
[Afbeelding][Afbeelding]
De rechter pizza's waren toch wel de druppel. Overladen met vet, alles verschoven, lage kwaliteit toppings en het deeg was helemaal sompig door doordrenkt vet en stomen.

Ik heb nog nooit zelf pizzadeeg gemaakt en ik heb ook geen fancy pizza oven. En daarnaast is het misschien vloeken in de kerk hier, maar ik ben niet echt fan van Napoletaanse pizza's :+ Meer de Romeinse of New York style Pizza, dus dunnere korst en krokant.

Het doel was een eerste, acceptabele pizza maken die redelijk krokant is in een normale oven. Na wat meelezen hier een aantal pizza supplies gekocht: Caputo 00 rood pizzabloem, Semola, pizzaschep en 4mm dik pizzastaal. Mijn Ikea oven gaat tot slechts 300 graden, dus de baktijd is langer (~5 min). Daarnaast mis ik wat bovenwarmte om de toppings echt met hoge temperatuur te bakken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Het is niet zo'n legendarische pizza als de pro's hier maken, maar voor een allereerste pizza in een Ikea oven vond ik het best redelijk gelukt. Ik werk nooit met deeg, maar het maken, stretchen en lanceren ging eigenlijk wel prima!

Vanavond wil ik een tweede poging wagen, dit keer ook met broiler/grill aan. Dat vergt wat kunst en vliegwerk omdat deze uitschakelt zodra de 300 graden is bereikt in de oven. Ik ga dit keer ook wat betere toppings gebruiken zoals mozzarella, prosciutto etc. Daarnaast de hydratatie aangepast van 58% naar 62%. Mocht dit naar meer smaken dan kan ik altijd nog een elektrische pizzaoven overwegen.

Hopelijk vindt men pizza ervaringen van een totale beginner ook interessant hier :D
Goede reden om het zelf te gaan doen! En ziet er toch al prima uit :9~

Wij maken ook nooit Napolitaans, ik heb niets met die dikke rand, het gaat om het hart met de toppings. Ik ben ook zo begonnen, en toen naar een steen op de Kamado, toen een gasoven en nu een Macte elektrische oven.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

stin00 schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:13:
[Afbeelding][Afbeelding]

De leercurve schrikt een beetje af, maar het doel was een eerste, acceptabele pizza maken die redelijk krokant is in een normale oven. Na wat meelezen hier een aantal pizza supplies gekocht: Caputo 00 rood pizzabloem, Semola, pizzaschep en 4mm dik pizzastaal. Mijn Ikea oven gaat tot slechts 300 graden, dus de baktijd is langer (~5 min). Daarnaast mis ik wat bovenwarmte om de toppings echt met hoge temperatuur te bakken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Netjes hoor! Zelfs goed rond. Ik vind de stap van hydrauliek wel aardig groot. Maar goed, jouw keuze. Het begin is goed, vooral doorgaan!

En…. Het zal best wel nog vaak mis gaan, maak je geen illusie >:)

• stin00
  • Niet online
PeepPeepPeep schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:11:
[...]

Netjes hoor! Zelfs goed rond. Ik vind de stap van hydrauliek wel aardig groot. Maar goed, jouw keuze. Het begin is goed, vooral doorgaan!

En…. Het zal best wel nog vaak mis gaan, maak je geen illusie >:)
Het is 63% tot 64% hydratatie geworden, klein foutje. Daardoor was het deeg behoorlijk plakkerig tov de eerste keer. Ik moest meer semolina gebruiken net om het deeg wat moeilijker was om mee te werken. Het plakte ook wat teveel aan de pizza waardoor er onderop wat meer semlina zat dan ik wilde.

Maar het resultaat was goed vandaag! 5 minuten gebakken op 300 graden op de pizzastaal en daarna de grill volle bak aan, schep onder de pizza en vlak onder de broiler houden voor 30 seconden. Dit was het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75_oBhagGIRCA-yvZO9jTRjdsRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQ9BF6aVgyCIQyw0UG5tuN0D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwKn0WA2Zk4grDnZVMZjwdzlK18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeEC2c8auX1lvho8vrtF68Tm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZC3ZdnBMIx0cR1du8nhTe8-gPjQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jg8xKu3FLYAWT1J7rrxZfwyO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YL2HfthHrzBGGAviz1Iakavs8E8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbaDj22K5Qn7Z1Z6TbG9U88Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cb19D1LSi5WzguBZfl-6oPnmY1A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4EV97NS3zBc7K6QPXWrjpi8.jpg?f=fotoalbum_tile
Voor de bodem moet ik iets meer de semolina afkloppen en de bodem mag iets meer hitte heben nog, hij kan nog wat donkerder denk ik. De overdaat aan semolina zal de hitte een beetje blokkeren, moet met veel minder gaan werken. De bovenkant zag er dankzij de broiler mooi egaal uit, de mozzarella is ook wat gebruind. Qua leopard spotting loop ik denk ik wel tegen de limieten van de Ikea oven aan. De pizzastaal begint al mooi te verkleuren!

Ik denk even een weekje pizza pauze nu, maar het is best een leuke hobby die naar meer smaakt! Als dit zo doorgaat heb ik geen Italiaan meer nodig :D Weer een leuk topic om te volgen.

• devino
  • Laatst online: 07:42

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Je zou ook kunnen proberen om de 5 minuten iets op te rekken, mijn oven doet slechts 250, en bak in totaal 7 minuten. Wel meestal eerst de bodem voorbakken en daarna met topping afbakken.

Ik moet eerst van mezelf de garage opruimen voordat er een dedicated pizza oven kan komen

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• 3dmazter
devino schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:56:
Je zou ook kunnen proberen om de 5 minuten iets op te rekken, mijn oven doet slechts 250, en bak in totaal 7 minuten. Wel meestal eerst de bodem voorbakken en daarna met topping afbakken.

Ik moet eerst van mezelf de garage opruimen voordat er een dedicated pizza oven kan komen
op stroom neem ik aan?

GEEN GAS BINNEN!

• 3dmazter
Vandaag weer 6 pizza's gebakken. Dit waren de beste tot nu toe, zo lekker niet normaal. Had nu 48uur rijs gedaan en dat leek zeker verschil te maken.

wat ik vandaag anders deed was de kaas. ik gebruikte Fior di latte mozzerella net als vorige keren maar nu daarbij Goudse belegen geraspte kaas en zelf geraspte witte cheddar (hard) en knoflook olie op de rand. Dat was lekker zeg. Olie kwam bij de Action vandaan. Top spul.

• devino
  • Laatst online: 07:42

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

3dmazter schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:29:
[...]

op stroom neem ik aan?

GEEN GAS BINNEN!
Jazeker, elektrisch! Maar opslag is ook een ding ;)

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• 3dmazter
devino schreef op maandag 14 september 2026 @ 06:00:
[...]

Jazeker, elektrisch! Maar opslag is ook een ding ;)
Ja ze zijn soms best lomp en zwaar. Mooiste is een plek waar hij kan blijven staan.

• MennoE
3dmazter schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:32:
Vandaag weer 6 pizza's gebakken. Dit waren de beste tot nu toe, zo lekker niet normaal. Had nu 48uur rijs gedaan en dat leek zeker verschil te maken.

wat ik vandaag anders deed was de kaas. ik gebruikte Fior di latte mozzerella net als vorige keren maar nu daarbij Goudse belegen geraspte kaas en zelf geraspte witte cheddar (hard) en knoflook olie op de rand. Dat was lekker zeg. Olie kwam bij de Action vandaan. Top spul.
Goede tip! Ik gebruik altijd fior di latte, maar merk dat ik zin heb in een andersoortige smaak. Gebruikte je alle drie de kazen door elkaar?

• 3dmazter
MennoE schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:12:
[...]

Goede tip! Ik gebruik altijd fior di latte, maar merk dat ik zin heb in een andersoortige smaak. Gebruikte je alle drie de kazen door elkaar?
ja.

100gr fior

klein handje goudse en klein handje cheddar (zal 2 volle hoge eetlepels zijn per soort)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:35

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
En de pecorino dan? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• lookoutordie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:40
Gisteren ook nog eens zelf pizza’s gebakken. Waren goed gelukt. Twee nieuwe pizza’s geprobeerd: pizza Bianca met Mortadella en pesto alsook BBQ chicken. Heb foto’s maar aangezien ik niet de ideale afbakmethode heb zijn ze minder waard om te delen. Ze waren alleszins lekker.

Ik bak ze nu af op een Weber gasbbq met pizzasteen. Dit is onvoldoende om ze goed af te bakken merk ik. Ik twijfel alleen tussen een gasoven of toch eerder elektrisch. Ik heb geen overdekking buiten waardoor ik geen pizza’s kan bakken wanneer het regent. Alternatief is bakken in de garage met de poort open. Nog een alternatief is elektrisch maar hier ben ik niet thuis in wat goede ovens zijn. Mijn gewone oven heeft een pizzastand die tot 250 graden gaat.

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:49
lookoutordie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:40:
Gisteren ook nog eens zelf pizza’s gebakken. Waren goed gelukt. Twee nieuwe pizza’s geprobeerd: pizza Bianca met Mortadella en pesto alsook BBQ chicken. Heb foto’s maar aangezien ik niet de ideale afbakmethode heb zijn ze minder waard om te delen. Ze waren alleszins lekker.

Ik bak ze nu af op een Weber gasbbq met pizzasteen. Dit is onvoldoende om ze goed af te bakken merk ik. Ik twijfel alleen tussen een gasoven of toch eerder elektrisch. Ik heb geen overdekking buiten waardoor ik geen pizza’s kan bakken wanneer het regent. Alternatief is bakken in de garage met de poort open. Nog een alternatief is elektrisch maar hier ben ik niet thuis in wat goede ovens zijn. Mijn gewone oven heeft een pizzastand die tot 250 graden gaat.
Wat je ook kan doen is het volgende.

Zeker en vast investeren in het maken van een goede deeg. In je eigen oven zou ik de pizzasteen een uurtje laten opwarmen (gewoon hetelucht) op 250 graden. Je pizza stretchen, enkel beleggen met tomatensaus en bakken op de steen tot de rand mooi omhoog is gekomen. Pizza eruit en beleggen met kaas en je toppings. Daarna terug de oven in om de korst lekker krokant te maken. Natuurlijk is dit niet hetzelfde als in een oven van 500 graden.

Het voordeel is dat je dan niet buiten met je Weber moet bezig zijn :). Je kan dezelfde methodiek ook toepassen op je Weber.

• stin00
  • Niet online
Ik geloof dat m'n nieuwe pizza hobby / verslaving wat uit de hand loopt. Vrijdag pizza, zondag pizza en vandaag weer. Dit keer de kant-en-klare bevroren pizzabollen van Da Michelle gekocht bij de Jumbo. Was erg benieuwd naar dit deeg!

Ik ben natuurlijk veel te laat begonnen, om 12:30 de bol pas uit de vriezer gehaald... dus in een afgesloten bakje in de zon gezet om hem sneller te laten ontdooien tot 17:30. Daarna de pizza gevormd, belegd en weer de Ikea oven in geknald op 300 graden (alleen boven + onderwarmte).

Veel inspiratie opgedaan in dit topic voor ingrediënten. Ik heb Nduja gehaald en zelf een hot honey drizzle gemaakt van goede lokale honing met thaise crispy chilli paste. Verder Mutti tomatensaus, kaas, ui, paprika, gorgonzolla, mozarella en rucola sla. En had nog wat parmaham over van de vorige sessie :+ Ohja en knoflookolie kwam ik nog tegen in dit topic, ook gehaald voor op de rand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B85mVe6hJKcqi_Y3e5my7X0FPFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgnaPskU4aTbaMgKfbIUvuI6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiYq_mm1j2IQEc3JT20DwABs89c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuiI8P0fauQWFfCiZuO5x8ho.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrxzXl_NVlw7-NCBZQWxGlPoW2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2k3z6PKx6rymrPcVw8O3aMz3.jpg?f=fotoalbum_tile
Hoewel de pizza extreem snel en kort is ontdooid kwam er toch echt een hele lekkere pizza uit. Het Da Michelle deeg heeft denk ik een wat hogere hydratatie dan mijn eigen deeg, was best plakkerig. Maar de smaak is wel echt goed, ik proef weinig verschil tov m'n zelfgemaakte deeg. De pizza is wel iets dikker geworden omdat hun bollen best zwaar zijn met 285g. Mijn eigen bollen waren 240g.

Nu moet ik wel écht even pizza-pauze inlassen.. toch? :)

• lookoutordie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:40
Weswyp schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:04:
[...]

Wat je ook kan doen is het volgende.

Zeker en vast investeren in het maken van een goede deeg. In je eigen oven zou ik de pizzasteen een uurtje laten opwarmen (gewoon hetelucht) op 250 graden. Je pizza stretchen, enkel beleggen met tomatensaus en bakken op de steen tot de rand mooi omhoog is gekomen. Pizza eruit en beleggen met kaas en je toppings. Daarna terug de oven in om de korst lekker krokant te maken. Natuurlijk is dit niet hetzelfde als in een oven van 500 graden.

Het voordeel is dat je dan niet buiten met je Weber moet bezig zijn :). Je kan dezelfde methodiek ook toepassen op je Weber.
Klopt maar de korst blijft dan de issue. Vrienden hadden een specifieke gasoven gekocht en het verschil in korst is enorm tov de mijne. Zelf deeg maken doe ik al met Caputo bloem. Deeg stretchen en dergelijke lukt goed. Op zich zijn de korsten lekker maar je ziet dat ze niet zo hard omhoog komen dan bij een echte degelijke pizza-oven.

Toch eens proberen om ook in de oven te maken.

• reAaa
Well welll underwhelming 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrR2G0NBahD4SRybc5CpBZMPNPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSZNYtGtCz6WHhXq5E8XWqKF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6V2Jt-NdAGhcwuM0pNdkKK8NPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMs6aoyAlHC2SLWqKFSQECl3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNAfzhycFCenmvarK9rZuzLgzvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EE6iNAt7VLL8qRo2WL6UBj4I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAqtBA1rlaGxsYbmQduKnOqFs_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woIxDLBj8K9bqRoyR1ro4CF4.jpg?f=fotoalbum_large

• Himalaya
  • Nu online
Ai ai. Tja, dat kun je denk ik alleen heel over krijgen als je er ook een stevig iets (stuk multiplex) tegenaan zet. De steen in mijn Macte bestaat ook uit twee delen zodat ze elk een stuk kleiner zijn en het risico op breuk dus kleiner is. En waar ik in eerste instantie wat teleurgesteld was blijkt dat in de praktijk dus geen enkel probleem te zijn.

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik ga zondag aan de slag met Caputo Cuoco meel, Caputo droge gist en Caputo semola.

De pizza's worden gebakken in een Bosch fornuis/oven die op 270 graden kan, en een speciale pizza stand heeft (met alleen onderwarmte en 3d hetelucht) op een etna pizzasteen.

Ik ga dit deeg recept uitproberen met de rijstijden uit het screenshot. Dus in totaal 27u in de koelkast en 1u Bulk op kamertemperatuur en 4u proofing op kamertemperatuur.

Kamertemperatuur is ongeveer 23gr en koelkast temperatuur 4 graden.

Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn.

Hebben jullie nog enige verbeterpunten misschien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2JJnhWB1TsnSpNF3B_g6cZuUqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmEh3AZYXZJsaJnFCdsfGRKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKbFfz7-uz5_mGn8ZdNdDMPO664=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEUkOzv5kpaas7BhItDmfZPA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door edgarf28 op 16-09-2026 21:17 ]

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

edgarf28 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:53:
Ik ga zondag aan de slag met Caputo Cuoco meel, Caputo droge gist en Caputo semola.

De pizza's worden gebakken in een Bosch fornuis/oven die op 270 graden kan, en een speciale pizza stand heeft (met alleen onderwarmte en 3d hetelucht) op een etna pizzasteen.

Ik ga dit deeg recept uitproberen met de rijstijden uit het screenshot. Dus in totaal 27u in de koelkast en 1u Bulk op kamertemperatuur en 4u proofing op kamertemperatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Caputo is een prima merk, behalve voor gist... Meerdere ervaringen in dit topic, inclusief die van mijzelf geven aan dat deze gist totaal geen kracht heeft. Als je daar maar 0.54 gram van gaat gebruiken heb je dikke kans dat je deeg niet gaat rijzen.

Beter haal je gewoon nog even zakjes gist bij de supermarkt voor de zekerheid en/of probeer je de Caputo gist eerst even uit.

Ook is 3% zout héél erg veel in de praktijk en ook al geven recepten dit aan, 2% is echt wel genoeg. Verder lijkt me je aanpak en recept prima.

Specs

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
edgarf28 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mogelijk vochtpercentage eens beginnen op 65, is mogelijk wat gebruiksvriendelijker. Maar ik sluit niet uit dat 70 een beter eindresultaat geeft met deze oven/temperatuur. Maar voor de eerste keer zou ik de voorkeur geven aan gebruiksgemak.

Gist is mogelijk wat laag, maar kom je maar op 1 manier achter. Veiligheidshalve is iets teveel meestal beter dan iets te weinig. Ik gebruik meestal zo'n 0,2-0,3%.

Als je zo'n groter blikje gist heb gekocht, ga er dan niet van uit dat die het eeuwige leven heeft.
Zal in potentie afnemen. In de toekomst gewoon zakjes gist bij de supermarkt halen.

In de toekomst mogelijk investeren in een pizzasteel ipv een steen.
Grillfunctie gebruiken kan soms ook goed zijn om wat kleur te krijgen.
Ik deed in de thuisoven meestal pizzasteel zo hoog mogelijk, en combinatie van hete lucht en grillstand. En dan in ca. 3-4min klaar.

Wat olijfolie op de randjes smeren voordat 'ie er in gaat helpt ook om wat kleur te krijgen.

280gr zijn forse pizza's, gebruikelijk voor ~12"/30cm is zeg 230 gram. Ik maak meestal iets grotere met 250gr.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 16-09-2026 21:41 ]

• 3dmazter
oja... 1 theelepel vol op de saus

• reAaa
Himalaya schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:41:
[...]

Ai ai. Tja, dat kun je denk ik alleen heel over krijgen als je er ook een stevig iets (stuk multiplex) tegenaan zet. De steen in mijn Macte bestaat ook uit twee delen zodat ze elk een stuk kleiner zijn en het risico op breuk dus kleiner is. En waar ik in eerste instantie wat teleurgesteld was blijkt dat in de praktijk dus geen enkel probleem te zijn.
Klopt ja! Komt een nieuwe aan en ik kan deze mooi opbergen in bubbelfolie (na curing) en gebruiken voor glutenvrije pizza's als een vriend mee eet met coeliakie.

EDIT:

Én de steen is ingebrand. Ben heel benieuwd hoe 't gaat zijn om hiermee te bakken. Gok vooral wat meer peace of mind. Overigens blij dat ie mooi aansluit net als de originele steen. Heb vaker varianten voorbij zien komen die net 0,5 cm hoger waren.

Voor de geïnteresseerden: het betreft een biscotto sorrento variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzB6LLDQnADba4NlgY-o7QSKjd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIV1OqLr4CMRpqM6dVaZePHq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueMuNaWJZVKY3e3pwsAPb0thoC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnVjyhH8vKO8lBKytYdrHOp2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door reAaa op 18-09-2026 19:00 ]

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:19
Iemand hier ervaring met de Ooni Halo Pro?

Ik ben namelijk op zoek naar mijn eerste mixer. Ik maak voornamelijk pizzadeeg, meestal 4 à 6 bollen per keer, maar het zou natuurlijk mooi meegenomen zijn als ik de mixer ook voor andere dingen kan gebruiken.

De Halo Pro spreekt me wel aan, maar ik vraag me af of dat voor mijn gebruik niet een beetje overkill is.

Heb het forumtopic inmiddels al helemaal doorgespit, maar daar word ik eerlijk gezegd alleen maar nóg meer door aan het twijfelen gebracht.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen! Zouden jullie voor de Halo Pro gaan, of toch voor iets anders?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

impactftw schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:20:
Iemand hier ervaring met de Ooni Halo Pro?

Ik ben namelijk op zoek naar mijn eerste mixer. Ik maak voornamelijk pizzadeeg, meestal 4 à 6 bollen per keer, maar het zou natuurlijk mooi meegenomen zijn als ik de mixer ook voor andere dingen kan gebruiken.

De Halo Pro spreekt me wel aan, maar ik vraag me af of dat voor mijn gebruik niet een beetje overkill is.

Heb het forumtopic inmiddels al helemaal doorgespit, maar daar word ik eerlijk gezegd alleen maar nóg meer door aan het twijfelen gebracht.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen! Zouden jullie voor de Halo Pro gaan, of toch voor iets anders?
Ik adviseer de Maxima spiraalkneder. Alleen het verschil in prijs is al prettig, maar ik denk dat het gewicht van beiden ook iets over de kwaliteit/robuustheid zegt.

https://maxima.com/nl/voedselbereiding/deegmachines-spiraalkneders/ En dan de 8 liter.

• 3dmazter
reAaa schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:16:
[...]

Klopt ja! Komt een nieuwe aan en ik kan deze mooi opbergen in bubbelfolie (na curing) en gebruiken voor glutenvrije pizza's als een vriend mee eet met coeliakie.

EDIT:

Én de steen is ingebrand. Ben heel benieuwd hoe 't gaat zijn om hiermee te bakken. Gok vooral wat meer peace of mind. Overigens blij dat ie mooi aansluit net als de originele steen. Heb vaker varianten voorbij zien komen die net 0,5 cm hoger waren.

Voor de geïnteresseerden: het betreft een biscotto sorrento variant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor peace of mind had je dan niet met de originele steen?

• reAaa
3dmazter schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:16:
[...]

Wat voor peace of mind had je dan niet met de originele steen?
Had bij de standaard cordierietsteen (net als bij de Roccbox) het idee dat je de temperatuur continu strak moet managen. Op baksessies schoot hij af en toe door boven de 450-470 °C. Dan verbrandde de bodem te snel en had ik geen tijd om de oven weer rustig te laten zakken naar de cordieriet sweet spot van zo'n 400 °C.

Met de Biscotto verwacht ik nu met gemak op 450 °C+ te kunnen bakken zonder zorgen over een zwarte bodem. Cordieriet geleidt hitte simpelweg te snel door op die temperaturen.

Dat fabrieksaf cordieriet wordt meegeleverd is logisch vanuit kostenoogpunt, maar fijn om het nu net zo ingericht te hebben als in de Napolitaanse pizzeria's!

@3dmazter heb je zelf ook nagedacht / gespeeld met de gedachte voor een biscotto?

[ Voor 5% gewijzigd door reAaa op 19-09-2026 19:16 ]

• 3dmazter
reAaa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:16:
[...]

Had bij de standaard cordierietsteen (net als bij de Roccbox) het idee dat je de temperatuur continu strak moet managen. Op baksessies schoot hij af en toe door boven de 450-470 °C. Dan verbrandde de bodem te snel en had ik geen tijd om de oven weer rustig te laten zakken naar de cordieriet sweet spot van zo'n 400 °C.

Met de Biscotto verwacht ik nu met gemak op 450 °C+ te kunnen bakken zonder zorgen over een zwarte bodem. Cordieriet geleidt hitte simpelweg te snel door op die temperaturen.

Dat fabrieksaf cordieriet wordt meegeleverd is logisch vanuit kostenoogpunt, maar fijn om het nu net zo ingericht te hebben als in de Napolitaanse pizzeria's!

@3dmazter heb je zelf ook nagedacht / gespeeld met de gedachte voor een biscotto?
Ik heb er naar gekeken maar de prijs is me te hoog en ik bak prima pizza's met de fabrieks steen rond de 430/450 graden.
Pagina: 1 ... 133 134 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.