Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-08 19:16
Vanavond eet ik pizza bij Sting en zijn vrouw in Toscane. Ik verwacht vooral een gimmick, maar de pizzas schijnen erg goed te zijn.

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:18
Hillwoods schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:45:
Na jaren bakken in een G3 Ferrari pizza oven ben ik op zoek naar een nieuwe pizza oven voor betere kwaliteit pizza’s. Ik neig om voor een Gozney te gaan. Nu zit ik alleen erg te twijfelen over de Arc lite vs Arc.

ik denk dat het de Arc lite het grootste kans maakt:

-Ik bak niet voor grote groepen/veel pizza’s achter elkaar

- kleinere pizza’s is niet erg een probleem, de kleinere ruimte om te draaien enz vind ik wel jammer.

- ik zal niet elke week bakken maar wil wel top pizza’s kunnen maken. Daarom vind ik het prijsverschil met wat addons wel veel.

Kan je in een Arc lite dezelfde kwaliteit pizza’s bakken als in de normale arc? Hebben jullie hier ervaring mee? 😊
Grootste verschil lijkt mij de dikte van de steen, maar als je niet veel achter elkaar bakt, lijkt me dat geen probleem te zijn. Ik heb de Arcl XL en de extra beweegruimte is echt een verademing. Maar heb hier ook nog een Burnhard Nero 2 van 33 cm breed, ik maak er dezelfde (kleinere pizza's) op, maar moet wel goed opletten bij de vlam.

De Arc lite heeft maar 32,5 cm in de breedte. Lijkt mij nipt om je pizza goed van de vlam te beschermen. Misschien dat je de gewone Arc met een 10 procent refferalcode op de kop kan tikken?

• Hillwoods
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:42
Weswyp schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

Grootste verschil lijkt mij de dikte van de steen, maar als je niet veel achter elkaar bakt, lijkt me dat geen probleem te zijn. Ik heb de Arcl XL en de extra beweegruimte is echt een verademing. Maar heb hier ook nog een Burnhard Nero 2 van 33 cm breed, ik maak er dezelfde (kleinere pizza's) op, maar moet wel goed opletten bij de vlam.

De Arc lite heeft maar 32,5 cm in de breedte. Lijkt mij nipt om je pizza goed van de vlam te beschermen. Misschien dat je de gewone Arc met een 10 procent refferalcode op de kop kan tikken?
Ja de grote is het grootste minpunt. Maar als ik voor een gewone Arc zou gaan dat vindt ik het zonde om niet voor de XL te gaan…. En dan zou ik er ook mijn gevoel de stand er bij moeten hebben. Dan kom ik uit op een prijs van 1300 euro met alle addons vs 600 voor de arc lite met alles erbij.

ik probeer me zelf nog te overtuigen om voor de arc of xl te gaan, maar wordt moeilijk te verantwoorden als ik niet echt elke week ga bakken ben ik bang ;(

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:01
Hillwoods schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:01:
[...]

Ja de grote is het grootste minpunt. Maar als ik voor een gewone Arc zou gaan dat vindt ik het zonde om niet voor de XL te gaan…. En dan zou ik er ook mijn gevoel de stand er bij moeten hebben. Dan kom ik uit op een prijs van 1300 euro met alle addons vs 600 voor de arc lite met alles erbij.

ik probeer me zelf nog te overtuigen om voor de arc of xl te gaan, maar wordt moeilijk te verantwoorden als ik niet echt elke week ga bakken ben ik bang ;(
Ook hier een Arc XL.

De extra binnenruimte is echt een verademing. Je kan nu gewoon kiezen waar je de pizza wil leggen en mocht ie wat ovaal worden bij het inschieten kun je hem nog makkelijk draaien. De prijs is idd hoog. Als je kunt wachten tot black friday kan het €100 schelen.

Ik heb de oven op een zelfgemaakte stand staan maar een sta tafel zou al prima zijn. En de Gozney hoes is hier gewoon een generic ronde bbq hoes met ventielatie openingen met muggen gaas er in van €9,-

In mijn geval ging er iets niet goed met mijn korting code en was de XL €21,- duurder dan de normale Arc. Maar toch had ik de XL gekozen boven de normale door de extra binnen ruimte.

Ik bak hier om de 2 weken 6 pizza's die dan na eten de vriezer in gaan. En als iets duur is betekend dat niet dat je het dan ook vaker moet gebruiken vind ik of omdat je hem hebt je moet bakken. Als ik een printer koop ga ik ook niet hele boeken uitprinten omdat dat kan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door 3dmazter op 03-08-2026 18:21 ]

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-08 16:06
emil_406 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:06:
Vandaag was de "laatste dag" van de le feu 3.0 aanbieding op ibood.

Toch maar toegehapt...
Hij staat er nog een dag of 6 op. Is dat wel iets?

Update: zojuist besteld. Na 2 jaar op pallets gebakken te hebben begon de goedkope oven van bol te roesten. Hij werkte wel goed.

Laten we zien of gas gaat bevallen.

[ Voor 25% gewijzigd door BlueSS50 op 04-08-2026 10:31 ]

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:48
Orion84 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:54:
Vandaag maar eens twee 'Da Michele' diepvries deegbollen van de Jumbo getest. Gisteren naar de koelkast verplaatst, en vanmiddag uit de koelkast gehaald. Prima spul, pizza smaakte goed. Moest alleen de randjes deels laten liggen, want de oven was een tikje aan de hete kant, waardoor die wat aangebrand waren.

[Afbeelding]

Vrouw des huizes was even vergeten dat ik deeg uit had gelegd en had zonder overleg met een vriendin afgesproken. Van de tweede bol dus maar 3 pita's gemaakt, die komen ergens de komende dagen wel op :9

[Afbeelding]
Hoe doe je dat precies met die pitta's? Van 1 bol 3 pita's gemaakt? :)

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:22
Hillwoods schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:01:
[...]

Ik heb zelf geen arc, ik bak elektrisch. Maar ik zie het mijzelf wel al voor me. Telkens als je pizza te dicht bij de vlam zit dat je baalt dat je niet voor de grotere versie bent gegaan.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:50

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

impactftw schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Hoe doe je dat precies met die pitta's? Van 1 bol 3 pita's gemaakt? :)
Ja, bol in drie stukken gedeeld, elk opnieuw opgebold en laten rusten terwijl ik de pizza gebakken en opgegeten heb.

Daarna een voor een uitrollen (gewoon met een deegroller) en bakken. Altijd mooi om te zien hoe dat helemaal opzwelt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mrakd
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-08 22:52
Hillwoods schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:45:
Na jaren bakken in een G3 Ferrari pizza oven ben ik op zoek naar een nieuwe pizza oven voor betere kwaliteit pizza’s. Ik neig om voor een Gozney te gaan. Nu zit ik alleen erg te twijfelen over de Arc lite vs Arc.

ik denk dat het de Arc lite het grootste kans maakt:

-Ik bak niet voor grote groepen/veel pizza’s achter elkaar

- kleinere pizza’s is niet erg een probleem, de kleinere ruimte om te draaien enz vind ik wel jammer.

- ik zal niet elke week bakken maar wil wel top pizza’s kunnen maken. Daarom vind ik het prijsverschil met wat addons wel veel.

Kan je in een Arc lite dezelfde kwaliteit pizza’s bakken als in de normale arc? Hebben jullie hier ervaring mee? 😊
Ben toevallig net vorige maand ook overgestapt van mijn G3. Met de Ferrari buiten koken was echt geen doen want door de wind werden de pizza's amper gaar. Zelf ben ik daarom overgestapt op de Cozze 13" en heb getwijfeld over de 17". Wellicht beetje zelfde situatie als met de Arc lite of XL. Die serie vond ik toch net even te duur. Cozze was 180 euro voor de oven.

Wat mij in ieder geval prima bevalt is het bakken in een kleine oven. Met 220gram bollen met je nog aardig wat ruimte om te draaien. Misschien is het zicht of de pizza gaar is iets minder, maar ach, het gaat prima. In tegenstelling tot de reacties hierboven, heb ik zelf nog geen spijt van de 13". Vind het wel fijn om wat compacter apparaat in de tuin te hebben.
Verder is met gas bakken ipv elektrisch ook echt een mega verschil. Moet er echt even van bijkomen hoeveel beter de pizza nu smaakt en ook hoe goed je moet opletten. Met 10-20sec ben je het bokje als je niet oplet. Af en toe staat zelfs de pizzarand in brand (te dicht bij het vuur).

Voor mijn gevoel moet ik echt opnieuw kalibreren na 2 jaar G3 bakken. Maar eenmaal een goede oven (als je Cozze zo mag noemen) dan wil je niet meer terug. Hopelijk helpt het iets in de besluitvorming.

[ Voor 4% gewijzigd door mrakd op 05-08-2026 10:05 ]

• Weswyp
mrakd schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Ben toevallig net vorige maand ook overgestapt van mijn G3. Met de Ferrari buiten koken was echt geen doen want door de wind werden de pizza's amper gaar. Zelf ben ik daarom overgestapt op de Cozze 13" en heb getwijfeld over de 17". Wellicht beetje zelfde situatie als met de Arc lite of XL. Die serie vond ik toch net even te duur. Cozze was 180 euro voor de oven.

Wat mij in ieder geval prima bevalt is het bakken in een kleine oven. Met 220gram bollen met je nog aardig wat ruimte om te draaien. Misschien is het zicht of de pizza gaar is iets minder, maar ach, het gaat prima. In tegenstelling tot de reacties hierboven, heb ik zelf nog geen spijt van de 13". Vind het wel fijn om wat compacter apparaat in de tuin te hebben.
Verder is met gas bakken ipv elektrisch ook echt een mega verschil. Moet er echt even van bijkomen hoeveel beter de pizza nu smaakt en ook hoe goed je moet opletten. Met 10-20sec ben je het bokje als je niet oplet. Af en toe staat zelfs de pizzarand in brand (te dicht bij het vuur).

Voor mijn gevoel moet ik echt opnieuw kalibreren na 2 jaar G3 bakken. Maar eenmaal een goede oven (als je Cozze zo mag noemen) dan wil je niet meer terug. Hopelijk helpt het iets in de besluitvorming.
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb 2 jaar met plezier met de Burnhard nero 2 gebakken, maar als je plots een Arc XL hebt dan merk je wel wat je die jaren hebt gemist. En dat is eerder een luxeprobleem :+ . De pizza's smaken even goed met hetzelfde deegproces, maar je bakproces is wat minder stressvol. Om te starten kan je zeker eens kijken naar een iets goedkoper model (en dan is de Arc lite ook al aan de dure kant).

• Hillwoods
sander121 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

Ik heb zelf geen arc, ik bak elektrisch. Maar ik zie het mijzelf wel al voor me. Telkens als je pizza te dicht bij de vlam zit dat je baalt dat je niet voor de grotere versie bent gegaan.
Na realisatie dat onze buitenkeuken/barbecue totaal op was heb ik uiteindelijk toch de stap gezet voor een Arc XL met de bijbehorende stand. Samen met een paar gril pannetjes die er ook in kunnen 8). Vandaag alles gemonteerd en de unit ingebrand. Morgen heb ik alle ingrediënten voor de eerste pizza's. Ik ben benieuwd! :)

Bedankt iedereen voor de reacties en keuzehulp!

• 3dmazter
Hillwoods schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:26:
[...]

Na realisatie dat onze buitenkeuken/barbecue totaal op was heb ik uiteindelijk toch de stap gezet voor een Arc XL met de bijbehorende stand. Samen met een paar gril pannetjes die er ook in kunnen 8). Vandaag alles gemonteerd en de unit ingebrand. Morgen heb ik alle ingrediënten voor de eerste pizza's. Ik ben benieuwd! :)

Bedankt iedereen voor de reacties en keuzehulp!
Pics or it didn't happen ;)

• Hillwoods
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zep_Olm7iDUiJ5qVpvdMAEypPnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBCmGHugq2NgJP9h9J0ziGls.png?f=fotoalbum_large
Een foto van een lege oven vond ik niet zo interessant om te delen, maar hij staat er echt hoor O-) Ik ben voor de off-black versie gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Hillwoods op 05-08-2026 20:56 ]

• 3dmazter
Hillwoods schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]
Een foto van een lege oven vond ik niet zo interessant om te delen, maar hij staat er echt hoor O-) Ik ben voor de off-black versie gegaan.
Leeg is ie ook mooi. Hier ook off black dan zie je de roet niet zo snel. Maar even nat keukenpapier eroven en hij is weer als nieuw

• reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:09
Hier ook de off black gekocht afgelopen weekend ter vervanging van de roccbox (2 jaar trouwe dienst gedaan).

Weet nog niet wanneer ik 'm kan gebruiken 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZD9ggzJiK6hN3Iqq4FOsxUZs6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMGJ6bwvvBXAMiXSWGhrImYy.jpg?f=fotoalbum_large

• 3dmazter
reAaa schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:39:
Hier ook de off black gekocht afgelopen weekend ter vervanging van de roccbox (2 jaar trouwe dienst gedaan).

Weet nog niet wanneer ik 'm kan gebruiken 🤣

[Afbeelding]
Duurde hier ook een aantal weken voordat ik hem kom gebruiken.

Moest eerst een veranda bouwen om em onder te zetten.

• Hillwoods
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBOcavP-bZ87uvm5u6iWKkUsYVE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZMMteTfwI8F8Ckyz0HeNcGpE.png?f=fotoalbum_large

En dit was de eerste pizza uit de nieuwe oven!
Deeg was voor nu even zuurdesem deeg van een Italiaanse delicatessenwinkel.
San Marzano tomaten voor de saus, Fior di latte kaas, en na de foto heb ik er nog wat Parmazaanse kaas en Prosciutto Crudo erop gedaan. Temperatuur heb ik nu gehouden rond de 430 gehouden.

Wat me opviel als ik het vergelijk met bakken met de oude G3ferrari:

- Ik moet echt wennen aan de snelheid van de Arc XL en het draaien van de pizza :D
- Het draaien onder de knie krijgen is echt leuk!
- Het proces is heel erg relaxt vergeleken met de oude oven.
- Ik zat te twijfelen of de stand nodig was, maar nu ik er mee gebakken heb vindt ik het zo fijn dat de oven op deze hoogte staat.

Ik had eigenlijk verwacht dat de eerste pizza een failure ging worden, maar dit viel mij alles mee :)

• 3dmazter
Hillwoods schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:42:
[Afbeelding]

En dit was de eerste pizza uit de nieuwe oven!
Deeg was voor nu even zuurdesem deeg van een Italiaanse delicatessenwinkel.
San Marzano tomaten voor de saus, Fior di latte kaas, en na de foto heb ik er nog wat Parmazaanse kaas en Prosciutto Crudo erop gedaan. Temperatuur heb ik nu gehouden rond de 430 gehouden.

Wat me opviel als ik het vergelijk met bakken met de oude G3ferrari:

- Ik moet echt wennen aan de snelheid van de Arc XL en het draaien van de pizza :D
- Het draaien onder de knie krijgen is echt leuk!
- Het proces is heel erg relaxt vergeleken met de oude oven.
- Ik zat te twijfelen of de stand nodig was, maar nu ik er mee gebakken heb vindt ik het zo fijn dat de oven op deze hoogte staat.

Ik had eigenlijk verwacht dat de eerste pizza een failure ging worden, maar dit viel mij alles mee :)
Na inschieten even vlam op laag zodat de bodem rustig kan bakken.

Daarna weer hoger om de bovenkant af te bakken.

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08 19:33
3dmazter schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:46:
[...]

Ik doe het altijd juist omgekeerd. Hoog als die erin gaat zodat de pizza snel rijst, daarna temp naar beneden voor het afbakken.

• Hillwoods
3dmazter schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:46:
[...]

Ik zag ook dat mensen met de turning peel de vlam afschermen om de bodem wat meer te laten bakken, dat ga ik denk ik ook eens proberen. Maar ik was voor een eerste pizza niet ontevreden… Mijn verwachting was dat alles op de steen terecht zou komen :D

[ Voor 8% gewijzigd door Hillwoods op 06-08-2026 21:36 ]

• 3dmazter
Hillwoods schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:35:
[...]

Ik zag ook dat mensen met de turning peel de vlam afschermen om de bodem wat meer te laten bakken, dat ga ik denk ik ook eens proberen. Maar ik was voor een eerste pizza niet ontevreden… Mijn verwachting was dat alles op de steen terecht zou komen :D
Ja dat werkt ook prima. Is de peel meteen heet om onder de pizza te duwen zonder dat ie plakt.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:25
Waar vinden jullie die bollen bij de Jumbo? Ben al bij twee hier geweest en bij allebei kan ik niets vinden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• 3dmazter
Aziraphale schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:55:
Waar vinden jullie die bollen bij de Jumbo? Ben al bij twee hier geweest en bij allebei kan ik niets vinden.
volgens google in de diepvries afdeling

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:25
3dmazter schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:56:
[...]

volgens google in de diepvries afdeling
Dat had ik ook bedacht. Blijkbaar hebben dus niet alle Jumbo's ze.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:48
Hier bij Jumbo bij de pizza’s. Je kan het natuurlijk ook vragen; alhoewel loopt er hier bij de Jumbo een dame rond die op alles zegt dat ze het niet in het assortiment hebben.

Moet zeggen ( van wie eigenlijk moet dat ?🧐) dat ze niet verkeerd smaken. Wel dat ze niet altijd rijzen zoals ik wil of op de verpakking staat. Als ik ze koop en ze gelijk in een plastic bakje om in de vriezer te stoppen reageren ze anders dan wanneer ik ze in de verpakking laat en dan invries. Ook ontdooien in koelkast is, in verpakking of in glazen schaal met deksel en dan in de woonkamer laten rijzen is ook weer anders dan dit patroon in een plastic yoghurt emmertje.
Vorige week maandag dat goed kunnen testen met 3x twee bollen. Stonden het hele proces naast elkaar en degene in de glazen schaal ( van invriezen tot en met rijzen) waren het meest gerezen.
Moet het trouwens in het donker rijzen? theedoek erover?

• emil_406
BlueSS50 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:38:
[...]

Hij staat er nog een dag of 6 op. Is dat wel iets?

Update: zojuist besteld. Na 2 jaar op pallets gebakken te hebben begon de goedkope oven van bol te roesten. Hij werkte wel goed.

Laten we zien of gas gaat bevallen.
Is ie bij jou al onderweg?

• BlueSS50
Hij is sinds vrijdag bij dpd bij het uitleverdepot in Veenendaal.... Gister geen update via dpd. Ik verwacht hem morgen of dinsdag

Ik laat het je weten!

Trouwens, als ik op de site van ibood Klik op volg je bestelling dan kom ik op de Duitse site van dpd met de melding dat er niets gevonden is. Je moet dan wel het nummer ff kopiëren en invullen op de Nederlandse site

[ Voor 27% gewijzigd door BlueSS50 op 09-08-2026 19:56 ]

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-08 10:57
Aan het rondkijken voor een deegmixer om consistentere degen te maken en meer volume aan te kunnen. Voorbije week een pizzaiolo cursus gevolgd, dus dat was een intens weekje onderdompelen in de wereld van pizza bakken. Op 2dehands kan je vrijwel enkel afgeschreven professioneel materiaal vinden op drijfkracht en/of in grootvolume qua inhoud. Vrij zeker dat ik voor een 5L inhoud model ga kiezen, een extra deeg is altijd mogelijk, 7L of 8L is wat overkill.

Concreet zijn er 4 merken die ik bekeken heb:
  • Ooni (Halo)
  • Sunmix (Easy)
  • Famag (Griletta)
  • KYS (Pro Baker 5)
Vallen af:
  • Ooni Halo > wil meer zijn dan enkel een deegkneder en dat wil ik niet, schiet ook tekort in vergelijkingen met de andere merken.
  • Sunmix Easy > boven budget dat ik eraan besteden wil, 1400€ is wat veel van het goede. De pizzaiolo die de cursus gegeven heeft had een Sunmix Evo bij, fancy touchscreen maar voegt weinig toe. Mooi materiaal dat wel, hij was als merkambassadeur natuurlijk ook erg te vinden voor Sunmix :)
Blijven over:
  • Famag Griletta IM5 al vind ik dit model verwarrend want er lijken meerdere uitvoeringen met andere specificaties te zijn. Moet ik nog verder bekijken.
  • KYS Pro Baker 5...maar...
Toen vond ik via Reddit een draadje waarin de TS via Alibaba rechtstreeks bij "de" fabrikant van KYS in China is gaan bestellen. En inderdaad, een image search op Alibaba laat meteen zien dat KYS een rebrand doet van zo'n Chinees product. Een gangbare praktijk natuurlijk.

Ben ik vanmiddag aan het chatten geweest met zo'n product rep van "Guangzhou Delicreate Machinery Co., Ltd." naar verluidt de fabrikant die voor KYS produceert maar daar wegens geheimhoudingscontracten niets mag over zeggen. Het toestel dat zij standaard produceren wijkt af van wat KYS aanbiedt op hun site, maar de gelijkenissen zijn er natuurlijk wel.
Ik kreeg deze productfiche te zien:

Viel me meteen op dat het maar om een 370w motor gaat.
Ook gaat de mixer niet uit bij het optillen van het rooster en geen reverse functie.
Ivm de Pro Baker 5 plus van KYS heeft deze wel een tilting head, bij KYS is het vast en geen afneembare kom.
Bij de KYS PB5P is bijvoorbeeld ook een 750w motor ingebouwd.
Ook zijn de knoppen bij KYS analoog hier is het een digitale knop met temperatuursensor (waarvan de accuraatheid twijfelachtig kan zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVMCk4QMdw2LX-i0jg_CXVCBupM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iNpC83X7PFJNqzUP1a0neLnS.png?f=fotoalbum_large

Even doorvragend kan je wel een upgrade krijgen naar 750w brusheless motor voor 100$ extra. Vroeg ik ook nog naar de auto off bij omhoog tillen rooster dat kon dan ook. Kreeg ik een nieuwe productfiche van het pro model te zien (KYS heeft ook de gewone en de "plus" lijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kthWfZ_nHjmcYsuoDbr3OGpkp1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzW3a2nRzYdHZmmN2BIcVmH7.png?f=fotoalbum_large
Zelfde specs, behalve de motor + auto-off bij optillen rooster + reverse functie.
Eerst dacht ik weinig nood te hebben aan een afneembare kop en kantelbare kop, maar de afneembare kom kan perfect dienen als container om een biga in te laten rusten. Ook naar onderhoud iets makkelijker, maar een goed gedraaid deeg komt vrijwel clean uit te kom dus vast zou ook niet zoveel werk zijn. Delicreate kan 250-2000gr droge bloem aan, KYS geeft 200-2300gr aan. Over het hydratatiepercentage zijn ze wat vager: 60% of meer is aangeraden, indien minder water dan lager snelheid kneden (duh).

TL;DR: een DLC-5HDM PRO kunnen ze me opsturen voor omgerekend 796€ all-in. (138€ daarvan is verzending en alle importkosten). Levertermijn is 50-60 dagen met de trein.
Een KYS Pro Baker 5 Plus kost 839€ + 55€ verzending die er dan ergens in de tweede helft van augustus zou zijn.
Pro voor het Chinese product: kantelbare bovenkant, afneembare kom, temp sensor ingebouwd maar daar verwacht ik weinig van. Min: de lange levertermijn, het beperkte prijsverschil (ong. 97€ voordeliger) en de onbestaande garantie (1 jaar) maar begin er maar aan als je een probleem hebt.

De KYS PB5P is dus net geen 100€ duurder, geen kantelbare bovenkant, vaste kom, meer analoge knoppen (wat ik zeker niet als nadeel beschouw) en een EU garantie van 2 jaar.

Of toch ook nog maar eens goed bij Famag gaan kijken naar de Grilletta... 8)7

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:59
Een jaar geleden voor ongeveer dezelfde keuze gestaan en ben uiteindelijk voor de Famag met kantelbare kop, 10 speed, andersom draaien en verwijderbare kom gegaan. Beetje vanuit het idee dat het de laatste machine (ik verwacht nog ca 20 jaar pizza's te bakken) is die ik voor dit doel aanschaf en dan niet op een paar 100EUR kijk en wel het gemak bij het schoonmaken wil. En dan vind ik een EU machine wel mooi in plaats van zo'n white label apparaat. Maar beide zullen vast voldoen in wat je voor ogen hebt. Ik heb er nog geen moment spijt van, degelijke machine die met elker keer het idee geeft dat hij inderdaad nog wel 20 jaar mee kan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Drwho1
Himalaya schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:38:
Een jaar geleden voor ongeveer dezelfde keuze gestaan en ben uiteindelijk voor de Famag met kantelbare kop, 10 speed, andersom draaien en verwijderbare kom gegaan. Beetje vanuit het idee dat het de laatste machine (ik verwacht nog ca 20 jaar pizza's te bakken) is die ik voor dit doel aanschaf en dan niet op een paar 100EUR kijk en wel het gemak bij het schoonmaken wil. En dan vind ik een EU machine wel mooi in plaats van zo'n white label apparaat. Maar beide zullen vast voldoen in wat je voor ogen hebt. Ik heb er nog geen moment spijt van, degelijke machine die met elker keer het idee geeft dat hij inderdaad nog wel 20 jaar mee kan.
Ik vermoed dan dat je voor deze gekozen hebt? Zit sowieso in de prijscategorie wat ik verwacht uit te geven, tot 1000€ wat minder mag altijd natuurlijk als het kan :P
Die heeft volgens de specsheet ook een 370w motor, nooit het idee dat het wat nijpt wanneer je volledig volume benut? Anderzijds zie ik bij Sunmix de Easy 6 ook met een 370w motor staan. KYS begint bij 500w voor de Pro Baker 5 en 750w bij de Pro Baker 5 Plus.
Merk of uiterlijk speelt me niet zo'n grote rol, het toestel zal geen prominente plaats krijgen.
Bij de Famag staat wel made in italy, maar ik vermoed eerder 'geassembleerd in'.

• Himalaya
Drwho1 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:42:
[...]

Ik vermoed dan dat je voor deze gekozen hebt? Zit sowieso in de prijscategorie wat ik verwacht uit te geven, tot 1000€ wat minder mag altijd natuurlijk als het kan :P
Die heeft volgens de specsheet ook een 370w motor, nooit het idee dat het wat nijpt wanneer je volledig volume benut? Anderzijds zie ik bij Sunmix de Easy 6 ook met een 370w motor staan. KYS begint bij 500w voor de Pro Baker 5 en 750w bij de Pro Baker 5 Plus.
Merk of uiterlijk speelt me niet zo'n grote rol, het toestel zal geen prominente plaats krijgen.
Bij de Famag staat wel made in italy, maar ik vermoed eerder 'geassembleerd in'.
Nee, ik heb deze en als ik naar de bouw kijk denk ik echt dat hij grotendeels in italie gemaakt is. En heb geen twijfel over het vermogen, is een brushless motor die weer iets effectiever met energie omgaat. Gebruik alleen de 3 laagste standen en toch wel vaak de omgekeerde draairichting in het begin. Bij ons staat hij overigens wel standaard op het aanrecht, is me ook te zwaar om elke keer te verplaatsen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 14:21
In de Jumbo Leidsche Rijn lagen ze bij de diepvriespizza's, maar waren ze uitverkocht (als ze er ooit gelegen hebben). Het kaartje zat wel op de kist, dus kon zien waar ze hoorden te liggen.

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:29
Drwho1 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:23:
Aan het rondkijken voor een deegmixer om consistentere degen te maken en meer volume aan te kunnen. Voorbije week een pizzaiolo cursus gevolgd, dus dat was een intens weekje onderdompelen in de wereld van pizza bakken. Op 2dehands kan je vrijwel enkel afgeschreven professioneel materiaal vinden op drijfkracht en/of in grootvolume qua inhoud. Vrij zeker dat ik voor een 5L inhoud model ga kiezen, een extra deeg is altijd mogelijk, 7L of 8L is wat overkill.

• Ooni (Halo)
  • Sunmix (Easy)
  • Famag (Griletta)
  • KYS (Pro Baker 5)
Vallen af:
  • Ooni Halo > wil meer zijn dan enkel een deegkneder en dat wil ik niet, schiet ook tekort in vergelijkingen met de andere merken.
  • Sunmix Easy > boven budget dat ik eraan besteden wil, 1400€ is wat veel van het goede. De pizzaiolo die de cursus gegeven heeft had een Sunmix Evo bij, fancy touchscreen maar voegt weinig toe. Mooi materiaal dat wel, hij was als merkambassadeur natuurlijk ook erg te vinden voor Sunmix :)
Blijven over:
  • Famag Griletta IM5 al vind ik dit model verwarrend want er lijken meerdere uitvoeringen met andere specificaties te zijn. Moet ik nog verder bekijken.
Toen vond ik via Reddit een draadje waarin de TS via Alibaba rechtstreeks bij "de" fabrikant van KYS in China is gaan bestellen. En inderdaad, een image search op Alibaba laat meteen zien dat KYS een rebrand doet van zo'n Chinees product. Een gangbare praktijk natuurlijk.

Ben ik vanmiddag aan het chatten geweest met zo'n product rep van "Guangzhou Delicreate Machinery Co., Ltd." naar verluidt de fabrikant die voor KYS produceert maar daar wegens geheimhoudingscontracten niets mag over zeggen. Het toestel dat zij standaard produceren wijkt af van wat KYS aanbiedt op hun site, maar de gelijkenissen zijn er natuurlijk wel.

Ook gaat de mixer niet uit bij het optillen van het rooster en geen reverse functie.
Ivm de Pro Baker 5 plus van KYS heeft deze wel een tilting head, bij KYS is het vast en geen afneembare kom.
Ook zijn de knoppen bij KYS analoog hier is het een digitale knop met temperatuursensor (waarvan de accuraatheid twijfelachtig kan zijn)

[Afbeelding]

Even doorvragend kan je wel een upgrade krijgen naar 750w brusheless motor voor 100$ extra. Vroeg ik ook nog naar de auto off bij omhoog tillen rooster dat kon dan ook. Kreeg ik een nieuwe productfiche van het pro model te zien (KYS heeft ook de gewone en de "plus" lijn):

[Afbeelding]
Zelfde specs, behalve de motor + auto-off bij optillen rooster + reverse functie.
Eerst dacht ik weinig nood te hebben aan een afneembare kop en kantelbare kop, maar de afneembare kom kan perfect dienen als container om een biga in te laten rusten. Ook naar onderhoud iets makkelijker, maar een goed gedraaid deeg komt vrijwel clean uit te kom dus vast zou ook niet zoveel werk zijn. Delicreate kan 250-2000gr droge bloem aan, KYS geeft 200-2300gr aan. Over het hydratatiepercentage zijn ze wat vager: 60% of meer is aangeraden, indien minder water dan lager snelheid kneden (duh).

TL;DR: een DLC-5HDM PRO kunnen ze me opsturen voor omgerekend 796€ all-in. (138€ daarvan is verzending en alle importkosten). Levertermijn is 50-60 dagen met de trein.
Een KYS Pro Baker 5 Plus kost 839€ + 55€ verzending die er dan ergens in de tweede helft van augustus zou zijn.
Pro voor het Chinese product: kantelbare bovenkant, afneembare kom, temp sensor ingebouwd maar daar verwacht ik weinig van. Min: de lange levertermijn, het beperkte prijsverschil (ong. 97€ voordeliger) en de onbestaande garantie (1 jaar) maar begin er maar aan als je een probleem hebt.

De KYS PB5P is dus net geen 100€ duurder, geen kantelbare bovenkant, vaste kom, meer analoge knoppen (wat ik zeker niet als nadeel beschouw) en een EU garantie van 2 jaar.

Zou de Ooni zeker niet uitvlakken. In de basis is hij gebouwd om deeg te kneden en is dus ook een spiraalkneder waar de kom draait, de kneder vast is en er een 'breaker bar' is.

Het is dus geen planetaire mixer zoals een kitchenaid of kenwood. Dit merk je ook, want de Halo is niet heel erg goed in andere dingen, zeker als het gaat om slagroom kloppen.

Voor (pizza)deeg te maken ben ik zelf nu al sinds de release erg blij met de Halo. Hij is redelijk qua gewicht en formaat om makkelijk te verplaatsen. Gemakkelijk in bediening als in het schoonmaken.

bla di bla bla

• reAaa
Leuke toevoeging, ik herken me hier heel erg in! Ik heb zelf ook de Ooni Halo Pro staan en ben er ontzettend tevreden mee.

Voor mij was de uiteindelijke keuze precies zo'n afweging van gewicht, gebruiksgemak en een stukje diversiteit in functies. Hij is inderdaad wat minder goed in de niet-deegtaken dan een echte planetaire mixer, maar voor ons gebruik hier in huis is het ruimschoots voldoende.

Daarnaast speelde het design een rol; hij moest toch een beetje netjes in de keuken passen. Ik zag het absoluut niet zitten om elke keer een zwaar apparaat van 25 kilo uit de kelder te moeten toveren en op het aanrecht te hijsen als ik deeg wilde maken.

Dat gezegd hebbende: qua levensduur denk ik wel dat een dedicated spiraalkneder zoals een Famag (of gek genoeg zelfs zo'n Chinese mixer) langer meegaat vanwege de interne onderdelen. Zo'n Famag is wat dat betreft echt wel een 'buy it for life' machine, en het eenvoudige onderhoud maakt dat een stuk makkelijker.

Bij de Ooni Halo Pro vraag ik me wel af hoe het over 10 tot 12 jaar zit met de support voor zo'n versie 1, áls hij het tegen die tijd überhaupt nog doet. In die zin zijn we als koper van een eerste-generatie-product toch een beetje de proefkonijnen en neem je dat risico op de koop toe. Maar voor het dagelijks gebruik bevalt 'ie hier vooralsnog uitstekend

• 3dmazter
Zou de nieuwe ooni halo core wat zijn? Die is nog wat compacter.

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-08 13:00
Hier ook een Ooni Halo vanaf het begin en ik ben er erg tevreden over. Wat ReAaa zegt, is lekker compact en doet wat hij moet doen.

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:39
Drwho1 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:23:

• Ooni (Halo)
  • Sunmix (Easy)
  • Famag (Griletta)
  • KYS (Pro Baker 5)
Vallen af:
Blijven over:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je de Maxima 8L spiraalkneder overwogen? Ja, het is 8L, maar lijkt mij een prima optie om naar te kijken.

https://maxima.com/nl/maxima-spiraalkneder-deegkneder-spiraalmixer-5-lit.html

Geen kantelbare kop of uitneembare kom, dus als dat je harde eis is is het geen optie. Maakt mij persoonlijk niet uit, mijn deeg komt bijna altijd schoon uit de kom. Schoonmaken is ook peanuts. Heeft wel auto off bij rooster optillen. Minimale hoeveelheid deeg 1,5KG (ongeveer 6 deegbollen). Goedkoper dan je 5L opties en gewoon in Nederland te bestellen.

• Drwho1
Recrush schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:39:
[...]

Heb je de Maxima 8L spiraalkneder overwogen? Ja, het is 8L, maar lijkt mij een prima optie om naar te kijken.

https://maxima.com/nl/maxima-spiraalkneder-deegkneder-spiraalmixer-5-lit.html

Geen kantelbare kop of uitneembare kom, dus als dat je harde eis is is het geen optie. Maakt mij persoonlijk niet uit, mijn deeg komt bijna altijd schoon uit de kom. Schoonmaken is ook peanuts. Heeft wel auto off bij rooster optillen. Minimale hoeveelheid deeg 1,5KG (ongeveer 6 deegbollen). Goedkoper dan je 5L opties en gewoon in Nederland te bestellen.
Ik heb Maxima hier in het topic eerder ook al zien passeren. Mooi toestel daar niet van, maar ik denk dat een afneembare kom nu wel in de harde eis lijst staat. Het is zo'n soort aankoop dat je 1x doet in god weet hoeveel jaar, in principe gaan die dingen 10+ jaar mee. Ik zou het me achteraf mogelijk beklagen als ik dat toch niet voor afneembaar gekozen heb.

• Himalaya
Drwho1 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:14:
[...]

Ik heb Maxima hier in het topic eerder ook al zien passeren. Mooi toestel daar niet van, maar ik denk dat een afneembare kom nu wel in de harde eis lijst staat. Het is zo'n soort aankoop dat je 1x doet in god weet hoeveel jaar, in principe gaan die dingen 10+ jaar mee. Ik zou het me achteraf mogelijk beklagen als ik dat toch niet voor afneembaar gekozen heb.
Helemaal eensch, zou het niet willen missen, net als de kop omhoog zetten om het deeg eruit te pakken.

• reAaa
Wat betreft die minimumeis van 1kg voor m'n ooni. Sinds ik de laatste 2 keer 't restantdeeg direct heb omgevormd tot foccacia, maakt dat minimum mij totaal niet meer uit. Zo heb je nog iets voor erna of kantoor ik 't meegeven aan m'n bezoek. Invriezen ben ik niet zo van want dan moet ik 't vooraf weten.

Misschien moet ik 't eens een keer proberen en kijken hoe 't gaat met ingevroren bollen ontdooien.

• Himalaya
Ik maak toch best vaak maar voor twee pizza’s deeg en dus maar ca 500 gram, en dat gaat met die Famag echt goed, en was voor mij de reden om de Ooni links te laten liggen. En ik was best gechameerd van de Ooni want hij ziet er wel mooier uit.

• BlueSS50
Hij is gister netjes achter de poort gezet door dpd. Ik zag hem toen ik thuis kwam.

Wel ff uitgepakt paar uiteraard nog niet getest. Hij ziet er wel echt heel degelijk uit.

Jij nog geen bericht?

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-08 23:27
robbynaish schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:58:
Hier ook een Ooni Halo vanaf het begin en ik ben er erg tevreden over. Wat ReAaa zegt, is lekker compact en doet wat hij moet doen.
Hoe doet die het bij opkloppen van eiwit en mengen van cakebeslag?

• emil_406
BlueSS50 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:34:
[...]

Hij is sinds vrijdag bij dpd bij het uitleverdepot in Veenendaal.... Gister geen update via dpd. Ik verwacht hem morgen of dinsdag

Ik laat het je weten!

Trouwens, als ik op de site van ibood Klik op volg je bestelling dan kom ik op de Duitse site van dpd met de melding dat er niets gevonden is. Je moet dan wel het nummer ff kopiëren en invullen op de Nederlandse site
Ik heb gister al een hele discussie gehad met iBood. Ze hebben die van mij intern kwijtgeraakt en een onderzoek zou 15 werkdagen gaan duren. Toen ik me wilde beroepen op mijn herroepingsrecht (dat kan al voor er een levering heeft plaatsgevonden) gaven ze meteen aan dat ik dat maar met mijn rechtsbijstand moest gaan regelen.

Ik heb ze vervolgens gewezen op hun eigen voorwaarden rondom het herroepingsrecht en na enig aandringen hebben ze nu een nieuwe verzonden.

Mocht de kwijtgeraakte oven dan alsnog geleverd worden stuur ik die natuurlijk netjes terug.

• reAaa
Drossie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:42:
[...]

Mengen van cakebeslag goed. Met paddle attachment. Heb ook meerdere malen koekjes beslag ermee gemaakt en dat doet ie ook uitstekend.

Opkloppen eieren volgens mij wat minder met garde opzetstuk . Heb dat een paar keer gedaan maar staat mij niet zo goed meer bij. Het duurt meen ik gewoon wat langer. Denk dat de halo core dit verholpen heeft omdat ie twee gardes heeft op het opzetstuk, tov één garde bij de Pro. Zo zie je maar weer- zijn we toch de testcavia's

[ Voor 11% gewijzigd door reAaa op 11-08-2026 14:10 ]

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-08 13:00
Drossie schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:42:
[...]

Sorry geen ervaring mee, want ik gebruik de machine alleen voor deeg.

• MennoE
Ik kreeg net melding van deze op marktplaats. een Famag Grilletta voor € 235. Staan er niet vaak op, prima deal!

https://link.marktplaats.nl/m2429795929?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-08 22:25
Vandaag sinds lange tijd weer een pizza gemaakt op de kamado. Heerlijk maar nog lang niet perfect. Dit topic toch maar eens wat actiever volgen.

In verband met de tijd alleen van de laatste pizza een foto gemaakt. Standaard bij iedere pizza had ik het deeg van Van Lemmen, Fior di latte en La Molisana pizzasaus. Vervolgens drie varianten gemaakt. 1. Met Iberico ham, rucola en Parmezaanse kaas. 2. Met nduja, olijven en een chili-honing dressing. 3. Tomaatje, olijven, kappertjes en basilicum. Alle drie voor de eerste keer gemaakt, maar komen zeker vaker op het menu te staan.

Voor de volgende keer moet ik beter letten op de hoeveelheid griesmeel. Door het plakken kreeg ik de pizza's lastig op de pizzaschep en vervolgens op de pizzasteen. Met iets meer griesmeel erbij gleed de pizza beter, maar had ik toch al snel een zwartere bodem. Daarnaast mag de rand iets donkerder van kleur zijn, maar de pizza moest van de barbecue af, omdat de onderkant snel zwart werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqtdaYafXBl-8TXK3kjKYc7Vjio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xK7QN0OXRNKmE3rcRUgep1S7.jpg?f=fotoalbum_large

• Hillwoods
Vandaag mijn eerste failure gehad in de nieuwe oven. :D Deeg te groot/dun gemaakt en met de turning peel een gat erin geboord. :'( Gelukkig maakte de tweede veel goed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LX46MNWfvDD9_F1LDa1ZvcRsuA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3GIVLVlKovmrjoziElHyiqEi.png?f=fotoalbum_large Deeg is van Lazzarella, echt een top smaak!

Ik heb ook eerder deze week het Tolini pizza deeg van de Sligro geprobeerd omdat deze in de aanbieding was... Bakt op zich goed op een wat lagere temperatuur, maar de smaak valt erg tegen met bijvoorbeeld die van Lazzarella.

Volgende stap is toch eigen deeg maken denk ik! :)

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-08 13:01
Iemand toevallig al ervaring met de ooni halo core? Lijkt me een mooie mixer voornamelijk ook omdat je kleinere hoeveelheden kan maken meestal maak ik maar 2 pizza's. Gebruik nu een simpele kenwood speciale deeghaak.

Van de week weer wat bloem besteld deze keer wat andere bloem gekocht meestal gebruik ik alleen caputo pizzeria.

Ook maar is: Manitoba, tipo 1 en pizutti gekocht om te proberen.

Verder twijfel ik om een keer met biga te gaan werken maar vind het nog lastig waar te beginnen. Las via de zoek functie dat julian sisofo z'n biga 3.0 in de smaak was gevallen dus misschien daar maar mee beginnen te experimenteren.

Ook zal ik wel is een pizza willen maken waarbij de pizza punt wat meer overeind blijft bij het oppakken ik heb het water % al verlaagd naar 58 procent en de bak temperatuur rond 300 gezet maar het lukt me nog niet echt.

als er nog tips zijn hoor ik het graag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slmce2E1mfbDFhxLra7id8UGvZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qD6VtVWBNkmF8LgPe8rxgHXd.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EDoFgdR_kl9xeIFyxVIQWXf1z8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9Rnve8NzVtoWl2HmsEY5Anm.jpg?f=fotoalbum_large

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:48
@Hillwoods Bij 24st is de prijs van €2,30 ook niet verkeerd. Ook zelf ingevroren gehad? Had je gerezen of opgerezen gekozen?

Eens vergeleken met de Jumbo bollen?

• Weswyp
jupinator schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:39:
Iemand toevallig al ervaring met de ooni halo core? Lijkt me een mooie mixer voornamelijk ook omdat je kleinere hoeveelheden kan maken meestal maak ik maar 2 pizza's. Gebruik nu een simpele kenwood speciale deeghaak.

Van de week weer wat bloem besteld deze keer wat andere bloem gekocht meestal gebruik ik alleen caputo pizzeria.

Ook maar is: Manitoba, tipo 1 en pizutti gekocht om te proberen.

Verder twijfel ik om een keer met biga te gaan werken maar vind het nog lastig waar te beginnen. Las via de zoek functie dat julian sisofo z'n biga 3.0 in de smaak was gevallen dus misschien daar maar mee beginnen te experimenteren.

Ook zal ik wel is een pizza willen maken waarbij de pizza punt wat meer overeind blijft bij het oppakken ik heb het water % al verlaagd naar 58 procent en de bak temperatuur rond 300 gezet maar het lukt me nog niet echt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je vaak maar deeg voor 2 pizza's maakt, lijkt mij een kneder niet echt nodig, maar eerder een soort van luxe? Ik maak zelf regelmatig een kilo bloem (6 pizza's) met de hand. Ik kneed daarvoor zeer minimaal. Alles in een kom, water, gist, zout en bloem. Dan maar mengen. Ik heb het proces een tijdje terug op vakantie gefotografeerd voor een vriend van me. Zeker langer dan 24 uur in de koelkast laten na het vormen, dan zijn ze heerlijk luchtig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AGmuflUsS2dQbJjbcFFeH9sWMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDSTp7QhVTnnOWBpt3brGRjS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LidTw5ELczjsqGXddkUYmFmYVb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLQdVMifuuCsdTJ6sLpyIdhJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AEjCjvuvCtRW4ZT581m8m17jJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBykYRqKXGZ7caD3ZzTYnHwr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZ0u9zrjYR6lBaiKWjNm8Gz-jQQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ltq4bKFTvJaNJsoSEsLK9FuQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4kzLAGn39ZBVtivrJpjQjcpD1s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1wKJxIfaUxb8JwY4m36ABwH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcgRBrt6SaVLinrxL-4TIQlXvPw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExcHZBkB16q2T2KbsVupg3Y3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVR9_1TaQpxe_t32ixsj5nlD-cU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vW1IGbqf8HTwB7iMjIjDzWq5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGxpqMk3BWKwmpNspf4mf7bLLL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qlcmnFGGQg1jvMZvFADnanY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Af85Fh2ecalpWxVOD5HOKdW9Ns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLmLmboJsKNEQQomjfCNng7n.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a23EOEq8lwOUYtMyTCkf4jB0yvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxYLq60zEWEzWqAW1CCeBaDj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxCnEj5HHjsUhMHlgOA7wbAepII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQemxHWT6SDEQAI1sVAVeESZ.jpg?f=fotoalbum_tile

• 3dmazter
Weswyp schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:56:
[...]

Als je vaak maar deeg voor 2 pizza's maakt, lijkt mij een kneder niet echt nodig, maar eerder een soort van luxe? Ik maak zelf regelmatig een kilo bloem (6 pizza's) met de hand. Ik kneed daarvoor zeer minimaal. Alles in een kom, water, gist, zout en bloem. Dan maar mengen. Ik heb het proces een tijdje terug op vakantie gefotografeerd voor een vriend van me. Zeker langer dan 24 uur in de koelkast laten na het vormen, dan zijn ze heerlijk luchtig.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Had em vorige keer ook zo gemaakt alleen 8 minuten gekneed met de kitchenaid en daarna nog slap en fold.

Deeg rijsde voor geen meter omdat het te sterk was door de gluten en de belletjes niet konden vormen.

Volgende keer maar kort mixen tot een samenhangend geheel en niet met ijskoud water. Maar kamer temp water.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:55

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

3dmazter schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:24:
[...]

Deeg rijsde voor geen meter omdat het te sterk was door de gluten en de belletjes niet konden vormen.
Deeg kan nooit te sterk zijn natuurlijk, je wil juist die gluten hebben om de "belletjes" vast te houden. Dit klinkt eerder als te weinig gist waardoor er te weinig koolzuur gevormd wordt.

Specs

• reAaa
jupinator schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:39:

- waar zit de twijfel?

- sisofo biga 3 was overigens ook mijn eerste keer BIGA (na 2 jaar bakken met direct deeg.

- met 67% bleef de punt bij mij redelijk overeind als ik de slice dubbel vouwde (pizza in 4 of 8 stukken gesneden). In dit recept zit 't 'm waarschijnlijk omdat het een combi is van Amerikaans patentbloem en typo 00. Die eerste houdt 'm sterker

Succes met je BIGA!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:20
Iemand hier nog ervaring met het kopen van bloem in het buitenland, specifiek Portugal (Albufeira)? Nee ik zit niet op de Strip, die tijd ben ik voorbij :+

We zitten in hetzelfde fantastische verblijf als vorig jaar en het verblijf is er nog fantastischer op geworden door een nieuwe buitenkeuken met Kamado en Witt Etna Fermo gas pizzaoven :*)

Daar mogen we gewoon gebruik van maken en uiteraard wil ik dat ook graag.
Het verblijf is echter eigendom van familie van mijn vrouw en laatstgenoemde heeft verteld dat ik goede pizza's kan bakken, ze willen graag dat ik dat een keer voor ze doe en de lat ligt dus hoog :P Heeft iemand hier ervaringen mee? Intermarche e.d. is enigszins in de buurt en gezien de gigantische grootte kan ik me voorstellen dat ze hier ook wel speciaal deeg hebben ofzo.

Ik heb als backup wel een lokaal pizzarestaurant (erg goed!) waar de familie wel eens pizzabollen heeft gehaald, maar het lijkt me stiekem ook wel leuk om het helemaal "from scratch" te maken. Mocht dat niet lukken dan kan de wandeling naar de pizzeria altijd nog.

Join het GoT Pulse-Team!

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Waarom maak je het niet gewoon zelf?

• bvk

bvk

@Denman Je kunt dan bij die supermarkt toch gewoon bloem, gist en zout kopen mocht dat niet in huis zijn? Meer heb je immers niet nodig, aannemende dat er gewoon water uit de kraan komt... ;)

Specs

• Denman
  • Laatst online: 11:20
418O2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:58:
Waarom maak je het niet gewoon zelf?
Wow, hoe 1 woord een vraag compleet kan veranderen, foutje. Aangepast; deeg in bloem veranderd :P

Uiteraard wil ik het deeg liever zelf maken, maar niet met "standaard" supermarkt bloem.
bvk schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:59:
@Denman Je kunt dan bij die supermarkt toch gewoon bloem, gist en zout kopen mocht dat niet in huis zijn? Meer heb je immers niet nodig, aannemende dat er gewoon water uit de kraan komt... ;)
Ja die begrijp ik, maar liever maak ik wel pizza's met kwaliteitsbloem i.p.v. standaard. Met die laatste haal ik toch suboptimale resultaten.

[ Voor 40% gewijzigd door Denman op 13-08-2026 00:01 ]

Join het GoT Pulse-Team!

• bvk

bvk

Denman schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 00:00:
[...]

Wow, hoe 1 woord een vraag compleet kan veranderen, foutje. Aangepast; deeg in bloem veranderd :P

Uiteraard wil ik het deeg liever zelf maken, maar niet met "standaard" supermarkt bloem.

[...]

Ja die begrijp ik, maar liever maak ik wel pizza's met kwaliteitsbloem i.p.v. standaard. Met die laatste haal ik toch suboptimale resultaten.
Als die Intermarché zo groot is hebben ze ook vast wel goede bloem? Je kunt allicht eens een kijkje nemen als zoals je aangeeft het niet ver uit de buurt is.

Specs

• Hillwoods
Lord Anubis schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:04:
@Hillwoods Bij 24st is de prijs van €2,30 ook niet verkeerd. Ook zelf ingevroren gehad? Had je gerezen of opgerezen gekozen?

Eens vergeleken met de Jumbo bollen?
Ik had voor nu gerezen gekozen, dan een nachtje in de koelkast ontdooien en voor het bakken op kamertemperatuur laten komen :)

• jupinator
Weswyp schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:56:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ja zo enzo soort van luxe, nog een tijdje en dan zal de kleine ook wel wat meer eten dan 1 a 2 stukje pizza :P bak je ze dan ook alle 6 of bewaar je nog iets in de vriezer? Bedankt voor de foto's het eind resultaat ziet er echt fantastisch uit. hoeveel procent hydratische gebruik je ?
reAaa schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:34:
[...]

- waar zit de twijfel?

- sisofo biga 3 was overigens ook mijn eerste keer BIGA (na 2 jaar bakken met direct deeg.

- met 67% bleef de punt bij mij redelijk overeind als ik de slice dubbel vouwde (pizza in 4 of 8 stukken gesneden). In dit recept zit 't 'm waarschijnlijk omdat het een combi is van Amerikaans patentbloem en typo 00. Die eerste houdt 'm sterker

Succes met je BIGA!
De twijfel zit hem vooral in hoe begin je, Hoeveel gist wat voor bloem en hoe lang laat je hem rijzen. Kan me voorstellen dat je met caputo pizzeria W260-270 heel andere hoeveelheid instant gist / rijz tijd moet gebruiken met een 80% caputo manitoba oro / tipo 1. 16 tot 18 uur laten rijzen op +/- 18 graden is met dit weer ook niet heel makelijk.

Veel filmpjes op youtube zijn inderdaad met Amerikaanse bloem daarom ben ik lang geleden al gestopt met Vito na doen want dit leiden altijd tot ingezakte pizza bollen. Normaal maak direct deeg met altijd 0,1% gist de dag er voor maken volgende dag eten.

Het plan nu: 300 gram bloem, 65% hydratatie, 2,5% zout, 2% olijfolie, 0,5gram instant gist

dag 1 135 gram water

dag 2 63 gram water

Ben het nog een beetje aan het uitdenken dus tips zijn welkom

• reAaa
jupinator schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Ja zo enzo soort van luxe, nog een tijdje en dan zal de kleine ook wel wat meer eten dan 1 a 2 stukje pizza :P bak je ze dan ook alle 6 of bewaar je nog iets in de vriezer? Bedankt voor de foto's het eind resultaat ziet er echt fantastisch uit. hoeveel procent hydratische gebruik je ?

[...]

De twijfel zit hem vooral in hoe begin je, Hoeveel gist wat voor bloem en hoe lang laat je hem rijzen. Kan me voorstellen dat je met caputo pizzeria W260-270 heel andere hoeveelheid instant gist / rijz tijd moet gebruiken met een 80% caputo manitoba oro / tipo 1. 16 tot 18 uur laten rijzen op +/- 18 graden is met dit weer ook niet heel makelijk.

Veel filmpjes op youtube zijn inderdaad met Amerikaanse bloem daarom ben ik lang geleden al gestopt met Vito na doen want dit leiden altijd tot ingezakte pizza bollen. Normaal maak direct deeg met altijd 0,1% gist de dag er voor maken volgende dag eten.

Het plan nu: 300 gram bloem, 65% hydratatie, 2,5% zout, 2% olijfolie, 0,5gram instant gist

dag 1 135 gram water

dag 2 63 gram water

Heel eerlijk. Ik heb sisofo z'n recept niet tot op de komma gevolgd. heb bijvoorbeeld zijn extra lamineren etc niet gedaan en die extra folds. komt omdat ik geloof dat de tijd wel z'n werk doet en de machine het goed genoeg kneed. Qua gist heb ik soms wel wat lichtjes aangepast, en dan liet ik mij door gemini adviseren obv onze huidige kamertemp waarop de bollen gingen rijzen. maar hoeveelheid gist lag atlijd rond de 2gram meen ik, ongeacht hoeveelheid die ik had gemaakt. weet percentage even niet!

Zie dst je overigens ook olijfolie gebruikt. Heb dat niet gedaan

• Weswyp
jupinator schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

[...]

dag 1 135 gram water

dag 2 63 gram water

Ik maak er altijd een gelegenheid van. Ik nodig altijd wel personen uit om mee te eten, dan krijg ik mijn 6 pizza's op. Als dit niet lukt, dan bak ik ze met saus en kaas om zo in de diepvries te steken.

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 20:44
bvk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 00:05:
[...]

Als die Intermarché zo groot is hebben ze ook vast wel goede bloem? Je kunt allicht eens een kijkje nemen als zoals je aangeeft het niet ver uit de buurt is.
Franse Intermarché had Mon Fornil W360 en in Canada zelfs Caputo. Geen idee van assortiment in Portugal.

• Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-08 22:16
Ik ben geïnteresseerd geraakt in de recepten op de website van Julian Sisofo. Met name het recept van Napolitaanse pizza waar hij een biga én een poolish gebruikt. Op zich is het recept best helder, alleen zie ik nergens welke bloem bij gebruikt. Ik heb nog behoorlijk wat pakken Cuoco staan. Zou deze geschikt zijn voor dit recept? En zijn er mensen die dit recept ook al eens geprobeerd hebben?

• Weswyp
Tegels schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:19:
Ik ben geïnteresseerd geraakt in de recepten op de website van Julian Sisofo. Met name het recept van Napolitaanse pizza waar hij een biga én een poolish gebruikt. Op zich is het recept best helder, alleen zie ik nergens welke bloem bij gebruikt. Ik heb nog behoorlijk wat pakken Cuoco staan. Zou deze geschikt zijn voor dit recept? En zijn er mensen die dit recept ook al eens geprobeerd hebben?
Op zich zorg je er best voor dat je w-waarde hoog is. 280 of meer zit je wel goed. Welke cuoco heb je staan? Je kan ze googlen "Cuoco ... w-waarde" .

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:18
Zijn er mensen welke garnalen op de pizza doen ?

Ik heb nu maat 16/20 garnalen

Weet niet of ik deze vooraf moet bakken

• Tegels
Weswyp schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:28:
[...]

Op zich zorg je er best voor dat je w-waarde hoog is. 280 of meer zit je wel goed. Welke cuoco heb je staan? Je kan ze googlen "Cuoco ... w-waarde" .
Caputo Cuoco heeft een w waarde van 310. Dan zit ik safe.

• Weswyp
Tegels schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Caputo Cuoco heeft een w waarde van 310. Dan zit ik safe.
Yup, die gebruik ik ook zelf altijd.

• Weswyp
Goofman2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:38:

Ik doe er regelmatig op, maar niet zo groot als die van jouw. Ik leg ze er rauw op, maar niet te veel. Ze zijn zwaar en vochtig. Kans op een gat in je bodem is groter. Ik denk wel dat de 400-450 graden voor 2 minuten voldoende is om ook grote garnalen te bakken. Anders heb je de kans dat ze té fel gebakken zijn.

• Goofman2
Weswyp schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:59:
[...]

Ik doe er regelmatig op, maar niet zo groot als die van jouw. Ik leg ze er rauw op, maar niet te veel. Ze zijn zwaar en vochtig. Kans op een gat in je bodem is groter. Ik denk wel dat de 400-450 graden voor 2 minuten voldoende is om ook grote garnalen te bakken. Anders heb je de kans dat ze té fel gebakken zijn.
Gaan we morgen proberen , laat weten of het gelukt is. Lees wel dat ze soms doormidden gesneden worden ivm korte baktijd

Doe jij er ook nog andere toppings bij?

Snap dat deze redelijk groot zijn, maar heb deze nog toevallig liggen

Ben benieuwd hoe het deeg zich houdt met de voorspelde temperatuur morgen

[ Voor 3% gewijzigd door Goofman2 op 13-08-2026 21:19 ]

• Tegels

Nog lekkerder om ze van tevoren in flink wat olijfolie te leggen met heel veel knoflook en wat zout en daarna op de pizza mee te bakken. Inderdaad wel goed droog maken, er zit veel vocht in!

• Drwho1

Vooraf bakken doe ik niet, maar snij ze wel door in de lengte in het midden dan kan je ze als een V openleggen. Door het kleinere bakoppervlak ben je dan ook zeker dat ze doorbakken zijn.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:46
Drwho1 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:37:
[...]

Vooraf bakken doe ik niet, maar snij ze wel door in de lengte in het midden dan kan je ze als een V openleggen. Door het kleinere grotere bakoppervlak ben je dan ook zeker dat ze doorbakken zijn.

• Goofman2
Zojuist een paar pizza’s gebakken

Ook een pizza met 8 garnalen

Zoals aangegeven in olijfolie met knoflook

Voor het beleggen in de lengte door de helft gesneden

Pizza was heerlijk volgens de gasten en zeker voor herhaling vatbaar

Helaas vergeten foto te maken

• jupinator
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijwDbHX4H1YPtyLqVxuhkul8pOc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPiM8PfhnhJ5IRp2iQD1HI3B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-FhSDL1zjuMya_8MERal-9H-kY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkBkjaHwVV424ocj79KYl9tb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEH_1uxI4SfTbg9io4xr3i1XIdY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrmKANLIo7dEOVd400zZOWdC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWYH21z1YGyGf_pkjU0odxUZtE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etWWGJKW0NqJMc4xnC38ShsZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/af8wt9NQXilbXT1EF8uWIvRgOJ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4bx4aFdL62ZFCWJcjvb8zq1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-XPUoNUqWlAOl3O1yn25iUb9bk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svrffcNhQBqrmdlNxevl16xK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b81f74PmkU5-KiSIN2qNPN-I8mM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrgCH7HmHO4HQfEIPm7UeYL7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNsQSstAIYObSv6b8iChBrGyzgc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEtTrgYJDzBgQcy1TkWFpfms.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HnokMY15jKd5gyIOv4BNZDRO_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvAcu1FNjbC5OzC0evX5PiqG.jpg?f=fotoalbum_tile
Vandaag was het zo ver de eerste keer biga deeg. De bloem combinatie caputo manitoba en tipo 1 zorgde voor een knapperige korst. Het deeg was denk ik net iets te ver gerijst, terwijl het eigenlijk amper buiten de koelkast is geweest, maar je kon er nog prima wat lekkers van maken. Weer een heel andere ervaring dan een direct deeg. Nu al zin om volgende week weer wat lekkers te bakken en het recept/methode wat te tweaken :Y)

• reAaa
jupinator schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:08:
Vandaag was het zo ver de eerste keer biga deeg. De bloem combinatie caputo manitoba en tipo 1 zorgde voor een knapperige korst. Het deeg was denk ik net iets te ver gerijst, terwijl het eigenlijk amper buiten de koelkast is geweest, maar je kon er nog prima wat lekkers van maken. Weer een heel andere ervaring dan een direct deeg. Nu al zin om volgende week weer wat lekkers te bakken en het recept/methode wat te tweaken :Y)
Ziet er goed uit! Welk percentage aangehouden en welke oven heb je?

• jupinator
reAaa schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 07:58:
[...]

Ziet er goed uit! Welk percentage aangehouden en welke oven heb je?
Danku 65% water 2.5%zout 2%olijfolie 0.3% instant gist.

Heb een EffeUno P134H en moet zeggen dat die heel goed bevalt, tegenwoordig heb je hem met digitale temperatuur instellingen boven en onder dat lijkt me wel handiger met draaiknoppen die ik heb is het altijd ongeveer

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 14:21
Vrijdag heb ik de deegbollen van Da Michele kunnen proberen. Bij de Jumbo in Utrecht Leidsche Rijn waren ze nu ruim op voorraad en met redelijk last minute extra gasten voor mij dé gelegenheid om voor deze kant en klare bollen te gaan. Ik moet zeggen dat ik het echt heel prima deeg vind om mee te werken en over het gebakken resultaat ben ik ook meer dan tevreden.

Het was tegelijkertijd ook een goede gelegenheid om mijn nieuwe Le Feu Turtle 3.0 onder de knie te krijgen, na jaren veel plezier van de G3 Ferrari. Echt een hele leuke upgrade en voor 150 euro eigenlijk een no-brainer.

Van de eerste nog een foto weten te maken, maar de grote favoriet hier was ooit een tip uit dit topic, te weten een pizza met ricotta, geitenkaas, pecorino, zongedroogde tomaten, pancetta, pistachenootjes en wat rozemarijn. Geen idee van wie die kwam, maar bij dezen nog bedankt voor de geweldige tip :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fl_zWCHICYA_0SnCoduMl_MyQaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKUsHDWCDUxCw5XYP8UBSkQb.jpg?f=fotoalbum_large

• MennoE
jupinator schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:16:
[...]

Danku 65% water 2.5%zout 2%olijfolie 0.3% instant gist.

Heb een EffeUno P134H en moet zeggen dat die heel goed bevalt, tegenwoordig heb je hem met digitale temperatuur instellingen boven en onder dat lijkt me wel handiger met draaiknoppen die ik heb is het altijd ongeveer
Ik denk niet dat het zoveel uitmaakt. Zo’n thermostaat zorgt echt niet voor een constante temperatuur van je steen en je oven. Die veranderen continu, zeker wanneer je een pizza hebt gebakken.

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:48
jupinator schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:08:
Waaraan merkte je dat het deeg te ver was gerezen? ;)

• jupinator
impactftw schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Waaraan merkte je dat het deeg te ver was gerezen? ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXWuPlmtFrqOL9cd2L7GIW3QOao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oreqMxddu9wRZ4zdQ1ZoUue.jpg?f=fotoalbum_large nattigheid in beetje ingezakt, volgens de gemini berekening moesten ze 3.5 uur van te voren uit de heb 1.5uur gedaan omdat ik ze al te hard vond gaan

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

jupinator schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:22:
[...]

[Afbeelding] nattigheid in beetje ingezakt, volgens de gemini berekening moesten ze 3.5 uur van te voren uit de heb 1.5uur gedaan omdat ik ze al te hard vond gaan
Er zijn tientallen goede websites en YouTube kanalen met tips. Ik zou ai daar niet voor gebruiken

• bvk

bvk

418O2 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Er zijn tientallen goede websites en YouTube kanalen met tips. Ik zou ai daar niet voor gebruiken
AI leest en analyseert die websites natuurlijk ook om tot een antwoord te komen, ik heb van Gemini al heel veel geleerd wat dat betreft. Dus voor goede deegrecepten, oveninstellingen, waarom iets niet of juist wel goed werkt etc. Gewoon doorvragen en laten redeneren als je het antwoord niet helemaal vertrouwd.

Maar goed, dat is meer iets voor andere topics om over te discussiëren ;)

Specs

• Weswyp
jupinator schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:22:
[...]

[Afbeelding] nattigheid in beetje ingezakt, volgens de gemini berekening moesten ze 3.5 uur van te voren uit de heb 1.5uur gedaan omdat ik ze al te hard vond gaan
Als je bollen na 1,5 uur zo hard zijn gegaan, dan lijkt het dat je toch wel wat te veel gist hebt gebruikt. Of dat het veel te warm in je kamer was? Ik heb mijn bollen nog nooit na 1,5 uur goed gerezen gekregen. Dat is een proces van 4-5u. Ik gebruik max. 1,5gr gist op 1 kilo bloem en bol ze op meteen nadat ik mijn bulkrijs uit de koelkast haal.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
bvk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:31:
[...]

AI leest en analyseert die websites natuurlijk ook om tot een antwoord te komen, ik heb van Gemini al heel veel geleerd wat dat betreft. Dus voor goede deegrecepten, oveninstellingen, waarom iets niet of juist wel goed werkt etc. Gewoon doorvragen en laten redeneren als je het antwoord niet helemaal vertrouwd.

Maar goed, dat is meer iets voor andere topics om over te discussiëren ;)
Niet voor niets is een lollige uitspraak 'het staat op het internet dus het is waar' redelijk populair geworden. Ander gezegd, het internet staat ramvol onzin en je moet de correcte informatie daaruit zien te filteren. Daarnaast heb je vaak veel verschillende methoden om tot een resultaat te komen, je kunt elementen uit die methoden niet zomaar combineren tot een nieuwe methode.

AI geeft je gewoon een combinatie antwoord van de populaire informatie die hij kan vinden en maakt daar een verhaal van. Dat is niet per se slecht, het kan zelfs erg goed kloppen, maar een video van ervaren bakker die het hele proces van A tot Z uitlegt met bijbehorende nuances is gegarandeerd een consistenter verhaal.
In dat licht vind ik het niet zo'n vreemd advies. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

Gonadan schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:34:
[...]

Niet voor niets is een lollige uitspraak 'het staat op het internet dus het is waar' redelijk populair geworden. Ander gezegd, het internet staat ramvol onzin en je moet de correcte informatie daaruit zien te filteren. Daarnaast heb je vaak veel verschillende methoden om tot een resultaat te komen, je kunt elementen uit die methoden niet zomaar combineren tot een nieuwe methode.
Absoluut waar, AI is zeker niet heilig! Daarom ook mijn opmerking om vooral door te vragen als je twijfels hebt over het antwoord en verder hangt het ook helemaal van de vraagstelling en het onderwerp af.
AI geeft je gewoon een combinatie antwoord van de populaire informatie die hij kan vinden en maakt daar een verhaal van. Dat is niet per se slecht, het kan zelfs erg goed kloppen, maar een video van ervaren bakker die het hele proces van A tot Z uitlegt met bijbehorende nuances is gegarandeerd een consistenter verhaal.
In dat licht vind ik het niet zo'n vreemd advies. :)
Om een voorbeeld te geven: Ik bak graag baguettes en heb een prachtige video van Issa Niemeyer hierover al meerdere malen bekeken waardoor het maakproces me nu helemaal duidelijk is. Behalve het laatste stuk: "zet je oven zo heet mogelijk en voeg stoom toe" wat redelijk vaag was. Gemini gevraagd naar een bakprogramma voor de specifieke oven die ik gebruik omdat ik daar zelf helemaal niets over kon vinden. 5 seconden later kreeg ik een perfect programma... ;)

Dus ja, AI is zeker niet zaligmakend maar het kan je wel veel tijd schelen. Alhoewel de diverse video's bekijken natuurlijk ook een leuk tijdverdrijf is.

Specs

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ja dat snap ik wel, daar gaat de videomaker er vanuit dat je zelf beter weet hoe je eigen oven werkt dan hij gok ik. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hansvanochten
  • Laatst online: 25-08 06:08
Hier bakken wij eigenlijk elke week een pizza.

Nu voor 4 personen en deze gaan in de reguliere oven.

Al een tijdje zit ik te oriënteren op een pizza oven. Na wat beraad lijkt me een elektrische het handigst maar daar lopen de prijzen wel enorm uiteen.

Van een simpele g3/kenwood my pizzaria dit makkelijk in de keuken is op te bergen tot de grotere varianten die vanaf 150-600 eur gaan maar ook het nadeel kennen dat ik eigenlijk geen plek heb voor die dingen behalve dan buiten in de garage. Ook heb ik weinig zin om telkens te gaan draaien met een schep.

Of anders gezegd, levert het prijsverschil+onhandigheid van een grote oven nu veel betere pizzas op dan een g3.

• reAaa
Als je de ruimte niet echt hebt en ook geen zin hebt In gehannes van garage en terug : is een pizza steel dan niet een optie of gebruik je dat nu al? Ligt er ook een beetje aan welke stijl je wilt maken

• hansvanochten
De reguliere oven gaat tot 250 graden, ik gebruik hier wel een steen op.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:43

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

hansvanochten schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:13:
Of anders gezegd, levert het prijsverschil+onhandigheid van een grote oven nu veel betere pizzas op dan een g3.
Absoluut. Een G3 (of variant) is speelgoed vergeleken met een electrisch pizzaoventje op je aanrecht. En echt wel goed tilbaar dus zet hem in je garage/schuur en op de pizzadag haal je hem de keuken in. Makkelijk.

• hansvanochten
Dat is ook wel een optie ja.

Maar dan heb je iets als een ooni van 500 euro, een cozze van 350 tot een kitchen brothers van 120.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:43

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

hansvanochten schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:59:

Maar dan heb je iets als een ooni van 500 euro, een cozze van 350 tot een kitchen brothers van 120.
Ja? Zal iets met kwaliteiten en opties te maken hebben.

• reAaa
hansvanochten schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:59:

Zou wegblijven van ooni volt. Zie reddit voor ervaringen.

Evt macte of effeuno. Beetje 'buy once cry once'. Als je 't niets vindt heeft 't over 2 jaar alsnog prima resell waarde.

• stefmeister77
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:11
Burnhard Tony (de kleine dus) nu in hun eigen webshop met kortingscode voor 129 euro. Voor dat geld zit de gasaansluiting er al bij en sturen ze m ook nog op 😁

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 20:44
stefmeister77 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:36:
Burnhard Tony (de kleine dus) nu in hun eigen webshop met kortingscode voor 129 euro. Voor dat geld zit de gasaansluiting er al bij en sturen ze m ook nog op 😁
link en code? Zie 'm enkel voor 199.

• stefmeister77
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14:11
mtr33 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:55:
[...]

link en code? Zie 'm enkel voor 199.
HOT35. Als kortingscode bij het afrekenen

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:20
Gebruiken jullie deze gewoon binnen? Volgens hun eigen FAQ alleen geschikt voor buiten. Maar misschien is dat overdreven indekken?
Pagina: 1 ... 133 134 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.