Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
3dmazter schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Ja vond het zelf ook een top idee. Niet zelf bedacht hoor maar ja het youtube algoritme geeft constand pizza filmpjes en zo leer je nog eens wat :)
heb je dat alsnog niet als ze ontdooien?

Ik gooi de bakjes en deksels gewoon in de vaatwasser. Dat is met een bak wat lastig

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:33
418O2 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:23:
[...]

heb je dat alsnog niet als ze ontdooien?

Ik gooi de bakjes en deksels gewoon in de vaatwasser. Dat is met een bak wat lastig
invriezen doe je voor de rijs. dus kneden/opbollen/invriezen. Ondooien/rijs/pizza maken.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
3dmazter schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:33:
[...]

invriezen doe je voor de rijs. dus kneden/opbollen/invriezen. Ondooien/rijs/pizza maken.
Ik doe het vaak na de rijs met wat over is. Maar dat kan inderdaad ook

  • PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:03
Al heel wat jaren bak ik (in periodes) pizza's. Ooit begonnen in een gewone oven (veel te krokant), toen overgestapt op een G3 Ferrari (bodem wel ok, maar bovenkant niet), daarna een pizzasteen in de gewone oven (alweer een stuk beter) en vervolgens een Ooni Karu (die nu Karu 12 heet) aangeschaft.

En die laatste heb ik nog steeds. Bij tijd en wijlen komen er best goede pizzas uit, maar of een consistenter resultaat te krijgen heb ik de gas burner erbij gekocht. De laatste weken weer druk aan het bakken met wat hieronder staat het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGpejPQEcwun4DZv0H2fBpyLliI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkqDkzsMNUxmVc5EW4FcDFBZ.jpg?f=fotoalbum_largeIk heb hier het recept van Vito Iacopelli gebruikt met een poolish:

Poolish:
100 gr bloem
100 gr water
2 gr gist
2 gr honing

24 uur rijzen in de koelkast. Vervolgens toevoegen:

60 gr bloem
4 gr water (oorspronkelijk 10 gr, maar vind 65% hydratatie net wat fijner werken)
5 gr zout

Nog 1 a 2 uur rijzen bij kamertemp en bakken maar.

Een paar vragen:

- Is een deegbol van 280 gr goed voor een pizza van 30 cm? Of gebruiken jullie wellicht minder?
- Ik heb eigenlijk altijd Le 5 Stagioni Pizza Napoletana Rossa gebruikt. Maar de rand zou nog iets luchtiger mogen. Welke bloem preferen jullie? Ik zie Caputo Pizzzeria en Caputo Nuvola voorbij komen.
- Ik gebruik maismeel om de pizza niet aan de schep te laten plekken. Heb ook wel griesmeel gebruikt. Werkt ook. Maar zie vaak semolina in video's. Kan je daarvoor gewoon die van DeCecco van de AH gebruiken?

Deze pizza is ongeveer 30 cm. Dat is ook wat maximaal in de Ooni Karu 12 gaat. Lastig aan de Karu vind ik dat de brander aan de achterkant zit en je dus niet kan zien wat er gebeurd. Ben dus aan het kijken naar een andere oven. Bijvoorbeeld de Gozney Arc.

[ Voor 8% gewijzigd door PluueeR op 20-06-2026 11:13 ]


  • PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:44

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

PluueeR schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:13:
Al heel wat jaren bak ik (in periodes) pizza's. Ooit begonnen in een gewone oven (veel te krokant), toen overgestapt op een G3 Ferrari (bodem wel ok, maar bovenkant niet), daarna een pizzasteen in de gewone oven (alweer een stuk beter) en vervolgens een Ooni Karu (die nu Karu 12 heet) aangeschaft.

En die laatste heb ik nog steeds. Bij tijd en wijlen komen er best goede pizzas uit, maar of een consistenter resultaat te krijgen heb ik de gas burner erbij gekocht. De laatste weken weer druk aan het bakken met wat hieronder staat het resultaat:

[Afbeelding]Ik heb hier het recept van Vito Iacopelli gebruikt met een poolish:

Poolish:
100 gr bloem
100 gr water
2 gr gist
2 gr honing

24 uur rijzen in de koelkast. Vervolgens toevoegen:

60 gr bloem
4 gr water (oorspronkelijk 10 gr, maar vind 65% hydratatie net wat fijner werken)
5 gr zout

Nog 1 a 2 uur rijzen bij kamertemp en bakken maar.

Een paar vragen:

- Is een deegbol van 280 gr goed voor een pizza van 30 cm? Of gebruiken jullie wellicht minder?
- Ik heb eigenlijk altijd Le 5 Stagioni Pizza Napoletana Rossa gebruikt. Maar de rand zou nog iets luchtiger mogen. Welke bloem preferen jullie? Ik zie Caputo Pizzzeria en Caputo Nuvola voorbij komen.
- Ik gebruik maismeel om de pizza niet aan de schep te laten plekken. Heb ook wel griesmeel gebruikt. Werkt ook. Maar zie vaak semolina in video's. Kan je daarvoor gewoon die van DeCecco van de AH gebruiken?

Deze pizza is ongeveer 30 cm. Dat is ook wat maximaal in de Ooni Karu 12 gaat. Lastig aan de Karu vind ik dat de brander aan de achterkant zit en je dus niet kan zien wat er gebeurd. Ben dus aan het kijken naar een andere oven. Bijvoorbeeld de Gozney Arc.
Deegbol: ja, 260 kan ook prima.

Meel: Caputo

Semolina: ieder merk kan, ik gebruik die van Caputo.

Hier ook Karu12 na oven en Ferrari. Bak altijd nog met hout/houtskool. Wel later grotere vuurbak gekocht, scheel hoop gepriegel en veel bijvullen. Geen reden over te gaan naar gas.

  • dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Misschien iemand hier die een goede suggestie heeft. Binnenkort houd oudste dochter een (pizza)feestje, nu is een van de vriendinnen vegetarisch, kaas is op zich geen probleem maar dierlijkstremsel wel. Normaal gebruik ik Grana Padano voor de topping, maar deze wordt gemaakt met stremsel, dus dat wordt hem niet.

Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?

If you didn't win today, you can always win tomorrow


  • Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:44
dizzytal schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:47:
Misschien iemand hier die een goede suggestie heeft. Binnenkort houd oudste dochter een (pizza)feestje, nu is een van de vriendinnen vegetarisch, kaas is op zich geen probleem maar dierlijkstremsel wel. Normaal gebruik ik Grana Padano voor de topping, maar deze wordt gemaakt met stremsel, dus dat wordt hem niet.

Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?
Geen grana padano erop doen? Gewoon pizza met mozzarella. Je hebt mozzarella gemaakt met microbieel stremsel. Staat normaal wel ergens op de verpakking.

Of... niets van zeggen en gewoon maken. Het is niet dat ze er allergisch voor is :+

  • CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als ze vegetarisch is kan ze gewoon op de pizza.

Maar als ze vegetariër is dan kan ze gewoon kaas eten want vegetariers eten geen dieren, maar wel dierlijke producten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:18:
Als ze vegetarisch is kan ze gewoon op de pizza.

Maar als ze vegetariër is dan kan ze gewoon kaas eten want vegetariers eten geen dieren, maar wel dierlijke producten.
https://onzetaal.nl/taalloket/vegetarisch-zijn-vegetari
Die strijd is al verloren

  • Ltfx
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-06 12:11
dizzytal schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:47:
Misschien iemand hier die een goede suggestie heeft. Binnenkort houd oudste dochter een (pizza)feestje, nu is een van de vriendinnen vegetarisch, kaas is op zich geen probleem maar dierlijkstremsel wel. Normaal gebruik ik Grana Padano voor de topping, maar deze wordt gemaakt met stremsel, dus dat wordt hem niet.

Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?
Het is geen kaas, maar de Lidl verkoopt plantaardige rasp. Die bevalt hier erg goed als vervanger, zeker als extra topping.

https://veganwiki.nl/product/way-to-go-plantaardige-rasp-parmesan-style/

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De strijd is pas verloren wanneer je hem opgeeft. Ik ben al blij als tegenwoordig meer dan twee lettergrepen in een woord gebruikt worden. Al dat vega of zelfs dat 'veggie', brr. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Toffeltje
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:08
CyBeR schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:18:
Als ze vegetarisch is kan ze gewoon op de pizza.

Maar als ze vegetariër is dan kan ze gewoon kaas eten want vegetariers eten geen dieren, maar wel dierlijke producten.
Vegetariërs eten dierlijke producten waar geen dieren voor gedood zijn, het stremsel voor veel kaas wordt gewonnen uit dode dieren, dus zijn er vegetariërs die dat niet eten.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De semantische discussie is leuk, maar als @dizzytal aangeeft dat er geen echte kaas op de pizza moet dan zal dat wel kloppen toch? Hij is immers degene die de gasten krijgt. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Weswyp schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:10:
[...]
Of... niets van zeggen en gewoon maken. Het is niet dat ze er allergisch voor is :+
Serieus? (ondanks de Emoji) Beetje respect voor de wensen van je gasten, dat is toch niet zo veel gevraagd?

En verder… als er nog iemand wel ervaring of een tip heeft, graag. Maar aan t gros van de reacties heb ik helaas weinig… Volgens mij was mijn vraag duidelijk: iemand een tip voor een vervanger van grana padano zonder dierlijk stremsel.. Of t meisje nu vega, vegan, veganistisch, vegetariër of whatever is WTF…

[ Voor 34% gewijzigd door dizzytal op 21-06-2026 18:04 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow


  • Toffeltje
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:08
Bij de AH staat altijd wel duidelijk aangegeven of kaas vegetarisch is, deze bijvoorbeeld.

  • MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:07
dizzytal schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:53:
[...]

Serieus? (ondanks de Emoji) Beetje respect voor de wensen van je gasten, dat is toch niet zo veel gevraagd?

En verder… als er nog iemand wel ervaring of een tip heeft, graag. Maar aan t gros van de reacties heb ik helaas weinig… Volgens mij was mijn vraag duidelijk: iemand een tip voor een vervanger van grana padano zonder dierlijk stremsel.. Of t meisje nu vega, vegan, veganistisch, vegetariër of whatever is WTF…
Beetje overdreven reactie op een geintje. Bovendien heeft hij toch ook een tip gegeven? Genoeg kaas op de markt zonder dierlijk stremsel.

  • Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:44
MennoE schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:07:
[...]

Beetje overdreven reactie op een geintje. Bovendien heeft hij toch ook een tip gegeven? Genoeg kaas op de markt zonder dierlijk stremsel.
Klopt. En eerlijk gezegd, als een persoon eigen wensen heeft, vraag ik aan die persoon om het zelf mee te nemen. Scheelt mij de zoektocht naar alternatieven. Die personen zijn daar naar alle waarschijnlijkheid beter in. Denk dat je je vraag dus beter richt aan je vegetarische gasten.

  • Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De hanos heeft een okaye "mozzamix" en "pizzamix". Goedkope "kaas" die mooi smelt en bruineert, zonder veel vocht los te laten. En omdat het palmvet en dergelijke bevat ook nog vegetarisch.

  • Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:13
ik vind dat @dizzytal met een legitieme vraag komt. Voor de wensen van gasten dien je respect te hebben, los van wat je er zelf van vind, en ze "voor de gek houden" door het gewoon niet te zeggen hoort daar gewoon niet bij. Dus ik snap zijn reactie heel goed. En ook al heb ik geen antwoord voor hem vind ik het heel netjes dat hij zijn best doet om het voor zijn gasten zo goed mogelijk en naar eer en geweten te doen!

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.


  • MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:07
Himalaya schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:25:
ik vind dat @dizzytal met een legitieme vraag komt. Voor de wensen van gasten dien je respect te hebben, los van wat je er zelf van vind, en ze "voor de gek houden" door het gewoon niet te zeggen hoort daar gewoon niet bij. Dus ik snap zijn reactie heel goed. En ook al heb ik geen antwoord voor hem vind ik het heel netjes dat hij zijn best doet om het voor zijn gasten zo goed mogelijk en naar eer en geweten te doen!
Iedereen hier vindt dat hij met een legitieme vraag komt.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@dizzytal je vraag heeft me wel geïntrigeerd omdat Italiaanse kazen vrij traditioneel zijn dus zelden veganistisch maar ook moeilijk te vervangen qua smaak.
Ik las wil onder een 'this is not parmesan' welke vrij goed was maar geen idee waar je dat nu zou kunnen kopen. Winkels als Ekoplaza hebben wel degelijk assortiment maar niet deze.

Ga ik echter zoeken waar ze het van maken dan is het lijstje ingrediënten vrij simpel en vond ik zelfs een recept. :P

https://dekeukenboef.wordpress.com/2018/08/23/vegan-pecorinokaas-maken/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:07
Gonadan schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:50:
@dizzytal je vraag heeft me wel geïntrigeerd omdat Italiaanse kazen vrij traditioneel zijn dus zelden veganistisch maar ook moeilijk te vervangen qua smaak.
Ik las wil onder een 'this is not parmesan' welke vrij goed was maar geen idee waar je dat nu zou kunnen kopen. Winkels als Ekoplaza hebben wel degelijk assortiment maar niet deze.

Ga ik echter zoeken waar ze het van maken dan is het lijstje ingrediënten vrij simpel en vond ik zelfs een recept. :P

https://dekeukenboef.wordpress.com/2018/08/23/vegan-pecorinokaas-maken/
Deze veganistische kaas heb ik weleens gegeten. Smaakt best geinig; maar verre van echte kaas. Overigens zoekt @dizzytal geen veganistische kaas. Hij zoekt gewone kaas gemaakt zonder stremsel. En daar is er best veel van.

  • Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Himalaya schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:25:
ik vind dat @dizzytal met een legitieme vraag komt. Voor de wensen van gasten dien je respect te hebben, los van wat je er zelf van vind, en ze "voor de gek houden" door het gewoon niet te zeggen hoort daar gewoon niet bij. Dus ik snap zijn reactie heel goed. En ook al heb ik geen antwoord voor hem vind ik het heel netjes dat hij zijn best doet om het voor zijn gasten zo goed mogelijk en naar eer en geweten te doen!
Eens. Als gasten het te bont maken met eisen of dingen waar ik niet achter kan staan horen ze dat, anders krijgen ze wat ze willen. De biefstuk die iemand op 88c wilde, en cherry-coke in single malt Islay's zijn dus dingen die ik weiger.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MennoE schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:37:
[...]

Deze veganistische kaas heb ik weleens gegeten. Smaakt best geinig; maar verre van echte kaas. Overigens zoekt @dizzytal geen veganistische kaas. Hij zoekt gewone kaas gemaakt zonder stremsel. En daar is er best veel van.
Hij zoekt specifiek pecorino zonder stremsel, dat is wat anders dan 'gewone kaas', wat kan jij aanbevelen wat het benadert?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:07
Gonadan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:36:
[...]

Hij zoekt specifiek pecorino zonder stremsel, dat is wat anders dan 'gewone kaas', wat kan jij aanbevelen wat het benadert?
“Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?”

Kaas dus zonder stremsel, niet specifiek pecorino. Daar zijn er genoeg van. Overigens las ik dat de verhouding stremsel / melk doorgaans tussen de 1:15.000 - 1: 60.000 is. Best interessant.

Ik heb er zelf geen ervaring met deze kazen dus zou niet weten welke. Ik zou denk ik zonder kaas bakken en daarna een goede vegetarische burrata gebruiken. Dat vind ik persoonlijk ook lekkerder.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MennoE schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:03:
[...]

“Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?”

Kaas dus zonder stremsel, niet specifiek pecorino. Daar zijn er genoeg van. Overigens las ik dat de verhouding stremsel / melk doorgaans tussen de 1:15.000 - 1: 60.000 is. Best interessant.

Ik heb er zelf geen ervaring met deze kazen dus zou niet weten welke. Ik zou denk ik zonder kaas bakken en daarna een goede vegetarische burrata gebruiken. Dat vind ik persoonlijk ook lekkerder.
Je kunt dat interpreteren als willekeurig welke kaas inderdaad, maar aangezien hij grana padano (en niet pecorino lees ik nu terug :+ ) gebruikt zit je toch wel in een bepaalde hoek. Denk dat je toch snel in de hoek van edelgistvlokken met wat extra uit komt.

Je hebt ook die Parrano Strooikaas (Nederlands product) wat zo weinig op kaas lijkt dat het mij nu verbaast dat er daadwerkelijk kaas in zit. :D

En klopt inderdaad, er zit maar heel weinig stremsel in. Het is in feite niet meer dan een hulpstof om de boel te laten klonteren, anders kan je de wrongel er niet uit scheppen.
Je vraagt je toch af hoe hoe men ooit zoiets bedacht heeft. Ik vond de theorie van wikipedia (ja ik werd nieuwsgierig) ook wel lollig:
Een theorie met betrekking tot de ontdekking van het productieproces van kaas is dat het zo'n zesduizend jaar geleden bij toeval is ontdekt door nomaden. Melk werd vaak bewaard in varkens- of rundermagen en als deze werden meegenomen, werd de melk voortdurend heen en weer geschud. Tijdens zo'n tocht kunnen de enzymen die van nature in de kalvermaag (de maagwand) zitten de zure melk veranderen in een vast (kaas) en vloeibaar (wei) gedeelte.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Weswyp schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Klopt. En eerlijk gezegd, als een persoon eigen wensen heeft, vraag ik aan die persoon om het zelf mee te nemen. Scheelt mij de zoektocht naar alternatieven. Die personen zijn daar naar alle waarschijnlijkheid beter in. Denk dat je je vraag dus beter richt aan je vegetarische gasten.
Dat zou kunnen, maar gezien de leeftijd van de gasten en ik eigenlijk had verwacht dat hier in de community wel wat meer ervaring zou zitten met lekkere/goede (ja, smaken verschillen i.d.d.) alternatieven.. dacht ik laat ik hier maar weer eens wat posten/vragen..
Boudewijn schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:51:
[...]

Eens. Als gasten het te bont maken met eisen of dingen waar ik niet achter kan staan horen ze dat, anders krijgen ze wat ze willen.
Nou dat. Dit leek me niet echt een heel groot probleem. Zoals ik zei; ik had verwacht dat er wel wat ervaringsdeskundigen zijn.
Gonadan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:36:
[...]

Hij zoekt specifiek pecorino zonder stremsel, dat is wat anders dan 'gewone kaas', wat kan jij aanbevelen wat het benadert?
Er zijn i.d.d. genoeg 'Nederlandse' kazen, maar ik zoek eigenlijk iets wat zo dicht mogelijk hier bij (grana padano) in de buurt komt. Hoeft niet perse veganistisch te zijn, 'echte kaas' zonder stremsel is schijnbaar gewoon OK (en laten we daar nu niet over discusseren, daar is vast een ander topic voor)

Ik ga wel eens naar de lokale kaasboer wellicht dat die een advies heeft, anders is het gewoon naar de AH en op de goede gok iets proberen. Wellicht dat ik zelf maar eens even wat probeer, zal vermoed ik zo niet de laatste keer zijn dat ik hier 'tegen aan loop'

If you didn't win today, you can always win tomorrow


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
dizzytal schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:21:
Er zijn i.d.d. genoeg 'Nederlandse' kazen, maar ik zoek eigenlijk iets wat zo dicht mogelijk hier bij (grana padano) in de buurt komt. Hoeft niet perse veganistisch te zijn, 'echte kaas' zonder stremsel is schijnbaar gewoon OK (en laten we daar nu niet over discusseren, daar is vast een ander topic voor)

Ik ga wel eens naar de lokale kaasboer wellicht dat die een advies heeft, anders is het gewoon naar de AH en op de goede gok iets proberen. Wellicht dat ik zelf maar eens even wat probeer, zal vermoed ik zo niet de laatste keer zijn dat ik hier 'tegen aan loop'
Zelf kijk ik in de veganistische hoe omdat je daar meestal meer kan vinden. Wanneer mensen geen dierlijke producten in de kaas willen slaan ze vaak de stap vegetarisch over omdat kalveren nu eenmaal toch al restproduct van die industrie zijn, dus dat stremsel heb je dan toch al over. Niet om een discussie te starten maar ter info. :)
En ik denk dat je daarmee ook makkelijker in de juiste hoek qua smaak kunt gaan zitten, maar ik heb het zelf nooit op pizza geprobeerd.
Bij de Italianen ga je het in ieder geval niet vinden, die zijn nogal rigide met hun traditionele kazen. Dierlijk stremsel is verplicht en vaak ook nog heel specifiek een diersoort in lijn met de melk.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:07
Pecorino zonder dierlijk stremsel bestaat kennelijk wel. Alleen duur en lange levertijd

Link

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MennoE schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:27:
Pecorino zonder dierlijk stremsel bestaat kennelijk wel. Alleen duur en lange levertijd

Link
Mja, maar die gaat dus de D.O.P. classificatie nooit krijgen, is het dan nog pecorino? Wel benieuwd wat die qua smaak zou doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Voor de liefhebber is de Ooni Koda 2 Pro nu voor €599 te krijgen bij Welkoop: https://www.welkoop.nl/ooni-koda-2-pro-gas-pizzaoven-2-branders_1431416 . Volgens mij wel een nette prijs.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦


  • TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
stin00 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:35:
Voor de liefhebber is de Ooni Koda 2 Pro nu voor €599 te krijgen bij Welkoop: https://www.welkoop.nl/ooni-koda-2-pro-gas-pizzaoven-2-branders_1431416 . Volgens mij wel een nette prijs.
Ik ga de oven proberen. Ik vind de prijzen voor Ooni tafels en hoezen wel erg hoog. Ik ga maar eens op zoek naar een waardig alternatief.

  • fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:35

fxs81

Julianadorp

dizzytal schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 23:47:
Misschien iemand hier die een goede suggestie heeft. Binnenkort houd oudste dochter een (pizza)feestje, nu is een van de vriendinnen vegetarisch, kaas is op zich geen probleem maar dierlijkstremsel wel. Normaal gebruik ik Grana Padano voor de topping, maar deze wordt gemaakt met stremsel, dus dat wordt hem niet.

Iemand hier die een suggestie (en ervaring(!)) heeft voor een lekkere/goede kaas, die gemaakt is zonder dierlijk stremsel, als topping?
Bijna alle geraspte kaas van de appie zelf heeft een V en is gemaakt zonder dierlijk stremsel. Dan heb je goudse kaas, ook lekker als topping.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
TwArbo schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Ik ga de oven proberen. Ik vind de prijzen voor Ooni tafels en hoezen wel erg hoog. Ik ga maar eens op zoek naar een waardig alternatief.
Rvs serveerkarren heb je voor minder en dan heb je meer praktische ruimte. En er is een imitatie van die tafel die je noemt voor de helft

  • JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 13:07
Sander0105 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:59:
Morgen heb ik een kinderfeestje waar pizza gegeten wordt dus ik mag aan de bak. Totaal iets van 10 pizza's. Alleen nu zit ik nog een beetje met planning, vanavond het deeg voorbereiden, morgen laatste rijs.

Deeg vormen zal ik zelf moeten doen, denk niet dat dat heel goed gaat komen en idealiter gaan de kids zelf beleggen maar hoe dit te doen? Want op het moment dat de saus er op gaat wil je wel snel de pizza de oven in hebben. Ik bak op een Gozney arc XL, dus dat gaat wel redelijk snel maar dan nog voorzie ik wat uitdaging om het allemaal een beetje snel voor elkaar te krijgen.

Nu had ik als idee om misschien het deeg van te voren al te vormen en dan even kort af te bakken (15-30sec) zodat het in ieder geval droog is, daarna naar de kids om te beleggen en dan nog 60-90sec terug (afhankelijk van de topping). Ik heb alleen geen idee wat de impact is van het bakken in 2 fasen? Heeft iemand dat eerder gedaan? of nog andere tips?

Ik ga voor een 62% hydratatie dus zou redelijk makkelijk te verwerken moeten zijn.
Je bodems voorbakken en af laten koelen, dan kunnen de kinderen hem zelf beleggen en hoef je hem maar een minuutje of 2 af te bakken.

  • EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:20
TwArbo schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Ik ga de oven proberen. Ik vind de prijzen voor Ooni tafels en hoezen wel erg hoog. Ik ga maar eens op zoek naar een waardig alternatief.
Ik heb de koda 2 pro op een Ikea Grillskar staan. Past net..

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.