Al heel wat jaren bak ik (in periodes) pizza's. Ooit begonnen in een gewone oven (veel te krokant), toen overgestapt op een G3 Ferrari (bodem wel ok, maar bovenkant niet), daarna een pizzasteen in de gewone oven (alweer een stuk beter) en vervolgens een Ooni Karu (die nu Karu 12 heet) aangeschaft.
En die laatste heb ik nog steeds. Bij tijd en wijlen komen er best goede pizzas uit, maar of een consistenter resultaat te krijgen heb ik de gas burner erbij gekocht. De laatste weken weer druk aan het bakken met wat hieronder staat het resultaat:
:strip_exif()/f/image/tkqDkzsMNUxmVc5EW4FcDFBZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hier het recept van Vito Iacopelli gebruikt met een poolish:
Poolish:
100 gr bloem
100 gr water
2 gr gist
2 gr honing
24 uur rijzen in de koelkast. Vervolgens toevoegen:
60 gr bloem
4 gr water (oorspronkelijk 10 gr, maar vind 65% hydratatie net wat fijner werken)
5 gr zout
Nog 1 a 2 uur rijzen bij kamertemp en bakken maar.
Een paar vragen:
- Is een deegbol van 280 gr goed voor een pizza van 30 cm? Of gebruiken jullie wellicht minder?
- Ik heb eigenlijk altijd Le 5 Stagioni Pizza Napoletana Rossa gebruikt. Maar de rand zou nog iets luchtiger mogen. Welke bloem preferen jullie? Ik zie Caputo Pizzzeria en Caputo Nuvola voorbij komen.
- Ik gebruik maismeel om de pizza niet aan de schep te laten plekken. Heb ook wel griesmeel gebruikt. Werkt ook. Maar zie vaak semolina in video's. Kan je daarvoor gewoon die van DeCecco van de AH gebruiken?
Deze pizza is ongeveer 30 cm. Dat is ook wat maximaal in de Ooni Karu 12 gaat. Lastig aan de Karu vind ik dat de brander aan de achterkant zit en je dus niet kan zien wat er gebeurd. Ben dus aan het kijken naar een andere oven. Bijvoorbeeld de Gozney Arc.
[
Voor 8% gewijzigd door
PluueeR op 20-06-2026 11:13
]