Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-06 23:31
Dallie schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:02:
Hebben jullie tips? Vanavond pizza gegeten, maar bij uit koelkast halen (2u vooraf) al merkbaar dat bolletjes erg nat en plat waren. In de 2 uur daarna werd dat alleen maar meer. Eerste bolletje als test gebruikt en die was helemaal niet sterk, werd heel snel heel dun en scheurde al snel drie gaatjes. De overige 2 even terug in koelkast gezet, opnieuw opgebold en na 30 minuten gegeten - prima, maar niet super.

Recept was gebaseerd op https://www.seriouseats.c...tdoor-pizza-ovens-5211302.

535 g dallagiovanna napoletana

2 g instant dry gist (0.4%),

65% water, op 12 graden

12 g zout (2%)

Kort kneden met machine, 20 minuten rusten, zout erbij en mengen met 2 setjes stretch folds, weer 20 minuten rust, opbollen voor bulkrijs 60 minuten. Dit alles op +/- 23-25 graden kamertemperatuur. Vervolgens opbollen in 3x280g en dan 40 uur op 4 graden in koelkast. Vanavond eruit gehaald en merkbaar plakkerig vanaf het begin.


Teveel gist in relatie tot kamertemperatuur deze dagen? Te weinig glutenkracht opgebouwd door korte bulk rijs /rust?
Ik gebruik doorgaans 0,5% gist, met deze temperaturen verlaag ik dat wel, maar 0.4% klinkt niet gek in mijn optiek. Daarnaast gebruik ik 63% water, wijkt ook nauwelijks af met jouw recept, net als het zout, hier ook 2%. Jouw bloem is bedoeld voor langzame rijs, net als de Caputo Cuoco die ik gebruik, maar ze lijken nagenoeg identiek qua sterkte/eiwit.

Het enige wat ik anders doe... Na mengen/kneden 24-48 uur de koelkast in en een uur of 5-6 voor het bakken uit de koelkast halen. In de koelkast heb ik de bollen in de bekend IKEA ronde bakjes afgesloten, pas bij als ik ze uit de koelkast haal leg ik de deksel er los op. Plakkerig is het bij mij nog nooit geweest.

Kortom, ik zie eigenlijk niks geks. Gist wat ik gebruik is Il Molino van de Appie, die geeft m.i. een constante en voorspelbare kwaliteit.

Toevoeging: Ah, volgorde is hetzelfde als bij @bvk , maar als lui efficiënt mens kieper ik het zout eerst in de bak, daar de bloem bovenop. Gist oplossen in lauw water en bovenop de bloem kieperen en vervolgens de boel mengen/kneden, verdelen in bollen en in afgesloten bakjes de koelkast in.

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 29-05-2026 23:29 ]


  • bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:16

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Met als verschil dat het bij mij dus als één bonk deeg de koelkast in gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tSOkzBVMvA86IAHUrL1R7tL0dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9rP6sHjVrBs0CFxi03pJF99k.png?f=fotoalbum_large

Opbollen (7x240 gram) heb ik dus pas 48 uur later gedaan.

Specs


  • FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 10:08
Is de hoeveelheid gist icm vrij hoge koelkast temperatuur niet het probleem? Op 4 graden rijst het nog door. Dan is 40u echt erg lang. Mijns inziens moet je de koelkast dan op max 2 graden hebben staan.

  • bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:16

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

FinalBob schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:42:
Is de hoeveelheid gist icm vrij hoge koelkast temperatuur niet het probleem? Op 4 graden rijst het nog door. Dan is 40u echt erg lang. Mijns inziens moet je de koelkast dan op max 2 graden hebben staan.
Ja, dat denk ik ook. Het gistproces stopt wel grotendeels onder de 7 graden, maar het duurt wel even voordat het deeg die temperatuur bereikt.

Daarom doe ik dus die bulkrijs zodat ik het deeg na 24 uur nog een keer kan omslaan als het rijzen alsnog te hard gaat. Als je meteen gaat opbollen verlies je daar de controle over.

Specs


  • Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-06 23:31
FinalBob schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:42:
Is de hoeveelheid gist icm vrij hoge koelkast temperatuur niet het probleem? Op 4 graden rijst het nog door. Dan is 40u echt erg lang. Mijns inziens moet je de koelkast dan op max 2 graden hebben staan.
Dat is precies de reden waarom ik na het mengen en verdelen in bakjes direct in de koelkast zet. Het duurt even voordat die 4 graden bereikt is. Dan rijst het nog wel ietsje, maar stopt nagenoeg helemaal na verloop van tijd. Mijn koelkast staat ook op 4 graden overigens. Omdat ik het al heb verdeeld in blobs van 250 gram, zal dat wat sneller gaan vermoed ik dan één blob van een kilo.

Maar goed, gist is ook belangrijk, ik heb de nodige soorten geprobeerd met soms erg verdrietige resultaten. Die van de Appie gebruik ik nu al lange tijd, dat is van constante kwaliteit in mijn optiek.

  • sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:49
koelkast heeft vaak ook een soort van turbo stand waarbij hij harder koelt.
Ik heb het gehad met brood bakken. Koelkast bleek na meten gewoon veel te warm (6 graden). gevalletje te volle koelkast dat ook niet helpt. Na wat plek maken ging het al beter met de temp laag houden.
En ik zet dus tegenwoordig bij zowel brood als bij pizza de koelkast op snel koelen, in ieder geval tot de 4 graden bereikt is en controleer dan ook of ie dat blijft.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams


  • Dallie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-06 16:44
Houtenklaas schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:22:
[...]

Ik gebruik doorgaans 0,5% gist, met deze temperaturen verlaag ik dat wel, maar 0.4% klinkt niet gek in mijn optiek. Daarnaast gebruik ik 63% water, wijkt ook nauwelijks af met jouw recept, net als het zout, hier ook 2%. Jouw bloem is bedoeld voor langzame rijs, net als de Caputo Cuoco die ik gebruik, maar ze lijken nagenoeg identiek qua sterkte/eiwit.

Het enige wat ik anders doe... Na mengen/kneden 24-48 uur de koelkast in en een uur of 5-6 voor het bakken uit de koelkast halen. In de koelkast heb ik de bollen in de bekend IKEA ronde bakjes afgesloten, pas bij als ik ze uit de koelkast haal leg ik de deksel er los op. Plakkerig is het bij mij nog nooit geweest.

Kortom, ik zie eigenlijk niks geks. Gist wat ik gebruik is Il Molino van de Appie, die geeft m.i. een constante en voorspelbare kwaliteit.

Toevoeging: Ah, volgorde is hetzelfde als bij @bvk , maar als lui efficiënt mens kieper ik het zout eerst in de bak, daar de bloem bovenop. Gist oplossen in lauw water en bovenop de bloem kieperen en vervolgens de boel mengen/kneden, verdelen in bollen en in afgesloten bakjes de koelkast in.
Misschien toch te warm geweest woensdag en gisteren? Telefoon thermometer gaf binnen temperatuur aan van 24, maar 25-26 zou me niks verbazen.

Waarom losse deksel erop overigens?
bvk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:18:
[...]


Grote kans dat je het deeg hebt overrezen inderdaad, 1 gram gist was genoeg geweest waarschijnlijk. En ook een korte bulkrijs, in een uurtje gebeurt er niet zoveel, ook niet buiten de koelkast.

Wat ik zelf doe:

1. Eerst autolyse, dus alleen bloem en water mengen en dat een uur laten staan.
2. Gist erbij en de machine laten kneden, tijdens het kneden het zout toevoegen.
3. Het nu verkregen deeg in zijn geheel dus zonder verder opbollen of wat dan ook de koelkast in, in jouw geval dus 40 uur.
4. Nu pas gaan opbollen en verder laten rijzen op kamertemperatuur tot je bollen het juiste volume hebben.
5. Pizza vormen en bakken maar!

Eenvoudiger, het scheelt ruimte in de koelkast en betere glutenvorming ;)

Edit: Misschien tussendoor een S&F (omslaan en wat lucht eruit krijgen) als het onverhoopt in de koelkast nog te hard gaat met het rijzen.
Thanks! Wat zijn voor jou de voordelen van bulk vs bal rijs? Is je deeg daarna wel luchtig en extensibel?

Ik verwacht dat mijn gluten niet heel sterk waren. Alhoewel 2x20 min rust en vervolgens 60 min bulkrijs wel iets moet doen?Mijn nadeel is dat ik geen goede keukenmachine heb, dus kies dan liever voor no-knead met veel rust. Ik heb een C-haak en geen spiraalhaak, waarbij het deeg dus steeds omhoog kruipt en eerder rondjes gedraaid wordt dan gekneed. Dus kort mengen van natte ingrediënten lukt, maar zodra het steviger wordt meteen stoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dallie op 30-05-2026 09:07 ]


  • Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-06 23:31
Dallie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:07:
[...]

Misschien toch te warm geweest woensdag en gisteren? Telefoon thermometer gaf binnen temperatuur aan van 24, maar 25-26 zou me niks verbazen.

Waarom losse deksel erop overigens?
Tja, dat zal ook wel het idee zijn, kan er lucht weg en rijst het niet tegen de deksel aan. Maar meer gevoel dan een gedachte :)

  • Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:47
3dmazter schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Bij gozney zelf ook. https://eu.gozney.com/

Sterker nog ik heb net icm een referral code een Arc XL gekocht voor €720,- Hele nette prijs vind ik.
Zijn er meer mensen die dit geprobeerd hebben? Bij zowel mij als mijn zus lukt het niet om een referral code als discount code in te vullen, we krijgen dan de melding 'Enter a valid discount code or gift card'. De code is echt net aangemaakt.

Hebben wel een publiek geplaatste referral link gebruikt dus weet niet of er een limiet zit op hoe vaak die gebruikt kan worden, maar dan zou ik wellicht ook geen code moeten ontvangen..

  • Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:13
Gisteren de eerste sessie gehad, en wat een super resultaat.

In beginsel had ik voor gisteren 4 pizzabollen gemaakt om eventueel de eerste keer wat te kunnen verknoeien. Ware het niet dat een tweetal gasten zichzelf min of meer hadden uitgenodigd. De druk lag dus hoog en met een voorbehoud van geen garantie mochten ze aanschuiven aan tafel.

Rond 17:00 uur heb ik de oven aangezet op initieel 450 bovenwarmte en 340 onderwarmte na een kleine discussie met Gemini. Deze adviseerde mij, in verband met de olie in het deeg, om de onderwarmte iets lager te zetten om verkoling te voorkomen. Na een uur aan te hebben gestaan resulteerde dat in een steentemperatuur van ommenabij 420 graden. Volgens Gemini veel te hoog en moest deze gereduceerd worden tot 340 graden steentemperatuur. Lang verhaal kort: beide elementen uit, deur open en terugkoelen naar een steentemperatuur van 340 graden. Vlak daarvoor eerst alleen het bovenelement weer aangezet op 450 graden en de eerste pizza ingeworpen.

De eerste pizza ging eigenlijk boven verwachting goed en al snel had ik het gevoel dat ik dit redelijk in controle had. Door de iets lagere temperatuur in de oven was de pizza lekker krokant geworden wat zeer goed in de smaak viel bij het publiek. Naar aanleiding van ontwikkeling in de oven van de eerste pizza heb ik besloten de temperatuur toch weer te verhogen naar 450 boven en 370 onder. Ik had gezien dat de waarschuwing van Gemini voor wat betreft de verkoling niet geheel terecht was. Ook hierna ontwikkelden de pizza's zich heel mooi al werden ze wel iets minder krokant, wat iets minder lekker werd bevonden door de eters. Desalniettemin heeft iedereen (inclusief ikzelf) ontzettend lekker gegeten en genoten van de ervaring. Dit smaakt dus zeker naar meer.

Een aantal impressies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxuDBFRAQ7Pbw0UOFOUgRZplKk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXXNm6WVj6sXXK5iai6iooVG.jpg?f=fotoalbum_large
De voorbereidende werkzaamheden. Alle 4 de pizza's zijn gisteren met dezelfde basis gemaakt: saus, kaas en mozzarella.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZ_4m8GBQkCRZiAm2XeE59sYc1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fWZxTNPDf1sA2NQ63vY813X.jpg?f=fotoalbum_large Het bakproces in de oven verliep goed. Na een initieel een lagere temperatuur kreeg ik na de eerste pizza voldoende vertrouwen om de temperatuur te verhogen naar 450 graden boven en 370 onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GAEb9F9C-Ayso52AtyZXS5Fvzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cpk11smpLLdtMgk3lJrTkOio.jpg?f=fotoalbum_large
Het resultaat zonder topping. Eerst even laten uitdampen op een rek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IizrdWS1uqjKF2NSVcp60dIiW2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pe4zFOSgYKEAPd2f5sR8YnOH.jpg?f=fotoalbum_large
Het eindresultaat! In deze een prosciutto. De andere pizza werd belegd met burrata en granaatappelpitjes na het bakken in de oven.

  • Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:26

Oekol

waka waka hey hey

Anniedrew schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:17:
Gisteren de eerste sessie gehad, en wat een super resultaat.

In beginsel had ik voor gisteren 4 pizzabollen gemaakt om eventueel de eerste keer wat te kunnen verknoeien. Ware het niet dat een tweetal gasten zichzelf min of meer hadden uitgenodigd. De druk lag dus hoog en met een voorbehoud van geen garantie mochten ze aanschuiven aan tafel.

Rond 17:00 uur heb ik de oven aangezet op initieel 450 bovenwarmte en 340 onderwarmte na een kleine discussie met Gemini. Deze adviseerde mij, in verband met de olie in het deeg, om de onderwarmte iets lager te zetten om verkoling te voorkomen. Na een uur aan te hebben gestaan resulteerde dat in een steentemperatuur van ommenabij 420 graden. Volgens Gemini veel te hoog en moest deze gereduceerd worden tot 340 graden steentemperatuur. Lang verhaal kort: beide elementen uit, deur open en terugkoelen naar een steentemperatuur van 340 graden. Vlak daarvoor eerst alleen het bovenelement weer aangezet op 450 graden en de eerste pizza ingeworpen.

De eerste pizza ging eigenlijk boven verwachting goed en al snel had ik het gevoel dat ik dit redelijk in controle had. Door de iets lagere temperatuur in de oven was de pizza lekker krokant geworden wat zeer goed in de smaak viel bij het publiek. Naar aanleiding van ontwikkeling in de oven van de eerste pizza heb ik besloten de temperatuur toch weer te verhogen naar 450 boven en 370 onder. Ik had gezien dat de waarschuwing van Gemini voor wat betreft de verkoling niet geheel terecht was. Ook hierna ontwikkelden de pizza's zich heel mooi al werden ze wel iets minder krokant, wat iets minder lekker werd bevonden door de eters. Desalniettemin heeft iedereen (inclusief ikzelf) ontzettend lekker gegeten en genoten van de ervaring. Dit smaakt dus zeker naar meer.

Een aantal impressies:
[Afbeelding]
De voorbereidende werkzaamheden. Alle 4 de pizza's zijn gisteren met dezelfde basis gemaakt: saus, kaas en mozzarella.

[Afbeelding] Het bakproces in de oven verliep goed. Na een initieel een lagere temperatuur kreeg ik na de eerste pizza voldoende vertrouwen om de temperatuur te verhogen naar 450 graden boven en 370 onder.

[Afbeelding]
Het resultaat zonder topping. Eerst even laten uitdampen op een rek.

[Afbeelding]
Het eindresultaat! In deze een prosciutto. De andere pizza werd belegd met burrata en granaatappelpitjes na het bakken in de oven.
Is dit de allereerste keer dat je pizza maakt?

In dat geval chapeau! Prachtig resultaat en bijna perfect rond, doe je heel goed.

Hoeveel gram bollen had je gemaakt?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.


  • Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:13
Oekol schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Is dit de allereerste keer dat je pizza maakt?

In dat geval chapeau! Prachtig resultaat en bijna perfect rond, doe je heel goed.

Hoeveel gram bollen had je gemaakt?
Thanks! Dit was inderdaad mijn eerste keer. Wel heb ik, omdat ik mij al zo lang oriënteer, inmiddels vele filmpjes en instructies bekeken. Misschien dat dat heeft geholpen. Het stretchen voelde nog wel wat onwennig en ging nog langzaam. Ik moest er veel bij nadenken, maar nam bewust de tijd ervoor.

Dit waren 4 bollen a 220 gram met het volgende recept:
-557 gram Caputo Pizzeria bloem
-301 ml water
-1 gram droge gist
-9,5 gram zout
-11,5 gram olie

  • Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:38
Anniedrew schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:17:
Gisteren de eerste sessie gehad, en wat een super resultaat.

.
Ik ben een jaar geleden van een komende van een gas oven ook naar de Macte gegaan. Sindsdien echt niet één pizza meer mislukt. Vind het zo fijn dat je boven en onder apart kunt regelen en buiten (ik heb hem op een karretje staan) èn binnen kunt gebruiken.

Bij de gasoven ging het bij mij vaak fout dat ik te snel moest draaien om verbranding bij de branderkant te voorkomen, en nu in de Macte draai ik helemaal niet meer. Kan er dus ook even bij weglopen (met een timer aan). Heeft voor mij het plezier in het bakken weer helemaal teruggebracht, het ging ons ook meer om de lekkere wekelijkse pizza dan om het bakproces :9

Anders dan bij reizen, daar gaat het bij ons om de reis, niet om de bestemming :o

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.


  • Dallie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-06 16:44
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van food processor om pizzadeeg te maken? Uiteraard minder romantisch, maar ik lees goede verhalen op Reddit n.a.v. recepten op Serious Eats (https://www.seriouseats.c...tdoor-pizza-ovens-5211302 en https://www.seriouseats.com/new-york-style-pizza). Recepten bevatten overigens wel teveel gist voor 48u koelkast naar mijn mening.

[ Voor 38% gewijzigd door Dallie op 31-05-2026 14:59 ]


  • FearMe
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:46
Ik denk niet dat je een food processor (of de extra afwas) nodig hebt. Het enige wat de food processor lijkt te doen in het eerste recept is het deeg uniform genoeg te krijgen zodat de autolyse de rest kan doen, en dat kun je ook gewoon even snel met de hand doen.

Het tweede recept lijkt me wel interessant, windowpane test na ~40 seconden klinkt wel érg snel.

  • Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:13
Himalaya schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:02:
[...]

Ik ben een jaar geleden van een komende van een gas oven ook naar de Macte gegaan. Sindsdien echt niet één pizza meer mislukt. Vind het zo fijn dat je boven en onder apart kunt regelen en buiten (ik heb hem op een karretje staan) èn binnen kunt gebruiken.

Bij de gasoven ging het bij mij vaak fout dat ik te snel moest draaien om verbranding bij de branderkant te voorkomen, en nu in de Macte draai ik helemaal niet meer. Kan er dus ook even bij weglopen (met een timer aan). Heeft voor mij het plezier in het bakken weer helemaal teruggebracht, het ging ons ook meer om de lekkere wekelijkse pizza dan om het bakproces :9

Anders dan bij reizen, daar gaat het bij ons om de reis, niet om de bestemming :o
Goed om te horen dat je je plezier weer hebt gevonden. Ik heb geen referentiemateriaal qua gas zoals jij, maar ik denk dat ik begrijp waarom de Macte makkelijk hanteerbaar en vergevingsgezind is. Het is mij in de eerste keer -zonder ervaring- gelukt een goede pizza te maken, zonder verbranding. Dit zal o.a. met de goede biscotto en temperatuurhuishouding te maken hebben.

  • headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:43

headout

Oi oi!

Dallie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:58:
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van food processor om pizzadeeg te maken?
Voor dat eerste recept zou ik een Deense deegklopper kopen. Doet exact hetzelfde als je food processor, maar veel efficienter.
De eenvoudige huis, tuin en keuken food processoren zijn helemaal niet berekend op zware klussen als werken met deeg.

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Het feest kan beginnen want de Gozney ARC XL is binnen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pbChPbUpdo4TtANC3ceucnL_hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRvoNKckkAoL3YevDmYBlFVS.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een groot ding is het zeg en zwaar! Morgen een tijdelijk onderstel maken totdat de buitenkeuken klaar is.
En nu lekker bakken.

  • Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:47
3dmazter schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:56:
Het feest kan beginnen want de Gozney ARC XL is binnen :D

[Afbeelding]

Wat een groot ding is het zeg en zwaar! Morgen een tijdelijk onderstel maken totdat de buitenkeuken klaar is.
En nu lekker bakken.
Mooi man! Lijkt wel een beetje een groen tintje te hebben, of is dat bedrog? Benieuwd naar je resultaten :)

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Recrush schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Mooi man! Lijkt wel een beetje een groen tintje te hebben, of is dat bedrog? Benieuwd naar je resultaten :)
jah tis een soort antraciet grijs, groen, zwart achtige kleur.

lastig te zeggen.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Jullie hebben me wel beïnvloed, ik wil nu ook een grotere oven :p

Ga de komende tijd een buitenkeuken bouwen onder mijn overkapping, ga stiekem wel rekening houden met een arc xl qua formaat

  • FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 10:08
418O2 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:45:
Jullie hebben me wel beïnvloed, ik wil nu ook een grotere oven :p

Ga de komende tijd een buitenkeuken bouwen onder mijn overkapping, ga stiekem wel rekening houden met een arc xl qua formaat
Je vrouw gedurende het proces; waarom maak je die plek zo groot. Dit oventje is toch veel kleiner? "Eeh nee, echt niet hoor. Dit past precies."

Buitenkeuken klaar; "sorry, je had toch gelijk, ik heb veel teveel ruimte gelaten :( "

Slim, je wint op alle fronten, vrouw gelijk kunnen geven én een goede reden gemaakt om een grotere oven te kopen.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik hoef zulke spelletjes niet te spelen gelukkig :)

Heb de huidige van haar gekregen en ze is groot fan

  • Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:02

Garyu

WW

Dallie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:58:
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van food processor om pizzadeeg te maken? Uiteraard minder romantisch, maar ik lees goede verhalen op Reddit n.a.v. recepten op Serious Eats (https://www.seriouseats.c...tdoor-pizza-ovens-5211302 en https://www.seriouseats.com/new-york-style-pizza). Recepten bevatten overigens wel teveel gist voor 48u koelkast naar mijn mening.
Ik kneed mijn brooddeeg ook meestal in de machine - gewoon lui. Maar als je sowieso je deeg 48u laat rusten dan heb je niet veel kneedkracht nodig en hoef je in principe alleen de ingredienten even aan te roeren. Dat kan met een lepel of met je handen en is snel gepiept, daar zou ik ook geen machine voor gebruiken denk ik.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future


  • sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:56
Tweede keer polish. Voor het eerst dat de bollen zo goed zijn gerezen dat alles tegen elkaar was geplakt.

280 gram bollen 65 % water 1,5 % zout 0,15 % gist. 24 uur poolish, 42 uur koelkast bulk, 2 uur kamertemperatuur bulk en 4 uur als pizza bol op kamertemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzJU-w3ygnZrZznbHoib7O52Zus=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6Gy4nHGLBJUP3WPQqvuPLyz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdU_WUJyHXjnKl6-oYxc_KJcMyc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RxmnBOrH6RpicMsLE0ycWrKZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLPK3ZvzfQp9-62Kq-jGepFkBMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVZUn4OAqRcnc5PQIOk5YRsF.jpg?f=fotoalbum_tile
Het was wel lastiger om de pizza rond te krijgen. Geslaagde sessie.

  • m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Iemand ervaring met het bakken van pizza’s in zo’n ovenkachel https://www.blinqkachels.nl/floris-denice. ?

Ik bak ze nu op de bbq, maar ben aan het kijken voor een kachel die onder onze overkapping moet komen. Dan zou het kunnen bakken van pizza’s in het oventje een mooie bijkomstigheid zijn .

  • EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20
m@fkeez schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:13:
Iemand ervaring met het bakken van pizza’s in zo’n ovenkachel https://www.blinqkachels.nl/floris-denice. ?

Ik bak ze nu op de bbq, maar ben aan het kijken voor een kachel die onder onze overkapping moet komen. Dan zou het kunnen bakken van pizza’s in het oventje een mooie bijkomstigheid zijn .
Leuk idee, maar lastig te sturen denk ik.

Hier had uw advertentie kunnen staan!


  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
m@fkeez schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:13:
Iemand ervaring met het bakken van pizza’s in zo’n ovenkachel https://www.blinqkachels.nl/floris-denice. ?

Ik bak ze nu op de bbq, maar ben aan het kijken voor een kachel die onder onze overkapping moet komen. Dan zou het kunnen bakken van pizza’s in het oventje een mooie bijkomstigheid zijn .
Mijn schoonouders hebben zon ding in huis staan.

Bakken was toen hij nieuw was leuk voor een keer maar dat u nu al 15 jaar geleden denk ik. Dat oven deel wordt nooit gebruikt. probleem is temperatuur. je moet precies stoken om een cake of brood te bakken en het ding is ook aangesloten op de CV dus als je een uur cake bakt is het hele huis 100 graden omdat het hete water ergens heen moet. Het is lastig om 1 temperatuur te houden. Voor pizza kan hij ook niet heet genoeg maar buiten kun je iig je warmte wel kwijt. maar ideaal is dit niet.

Als je pizza wilt bakken is een simpele pizza oven al veel makkelijker zoals die van de action laatst

[ Voor 5% gewijzigd door 3dmazter op 06-06-2026 18:36 ]


  • Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-06 11:11
Morgen heb ik een kinderfeestje waar pizza gegeten wordt dus ik mag aan de bak. Totaal iets van 10 pizza's. Alleen nu zit ik nog een beetje met planning, vanavond het deeg voorbereiden, morgen laatste rijs.

Deeg vormen zal ik zelf moeten doen, denk niet dat dat heel goed gaat komen en idealiter gaan de kids zelf beleggen maar hoe dit te doen? Want op het moment dat de saus er op gaat wil je wel snel de pizza de oven in hebben. Ik bak op een Gozney arc XL, dus dat gaat wel redelijk snel maar dan nog voorzie ik wat uitdaging om het allemaal een beetje snel voor elkaar te krijgen.

Nu had ik als idee om misschien het deeg van te voren al te vormen en dan even kort af te bakken (15-30sec) zodat het in ieder geval droog is, daarna naar de kids om te beleggen en dan nog 60-90sec terug (afhankelijk van de topping). Ik heb alleen geen idee wat de impact is van het bakken in 2 fasen? Heeft iemand dat eerder gedaan? of nog andere tips?

Ik ga voor een 62% hydratatie dus zou redelijk makkelijk te verwerken moeten zijn.

tja...


  • RricK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-06 19:51
Na aanraden van hier gebruik ik voor het rijzen van de bollen de eerder genoemde bakjes van de IKEA (rond 750ml). Dit werkt qua dosering en rijzen in de koelkast goed maar ik ben altijd een beetje aan het klooien om de bollen eruit te krijgen zonder dat ze vervormen.

Nu maak ik mijn handen een beetje nat en schraap ik de randjes los en laat ik hem eruit vallen. Dit werkt maar de bol is altijd wel wat vervormd wat minder handig is voor het stretchen.

Wat doen jullie hier? Zelf doe ik de bollen er direcht na het opbollen in zonder extra bloem, olie of andere dingen. Zou een beetje olijf olie hierin helpen en wat is jullie manier om dit in het bakje aan te brengen.

  • schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-06 23:08
RricK schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:30:
Na aanraden van hier gebruik ik voor het rijzen van de bollen de eerder genoemde bakjes van de IKEA (rond 750ml). Dit werkt qua dosering en rijzen in de koelkast goed maar ik ben altijd een beetje aan het klooien om de bollen eruit te krijgen zonder dat ze vervormen.

Nu maak ik mijn handen een beetje nat en schraap ik de randjes los en laat ik hem eruit vallen. Dit werkt maar de bol is altijd wel wat vervormd wat minder handig is voor het stretchen.

Wat doen jullie hier? Zelf doe ik de bollen er direcht na het opbollen in zonder extra bloem, olie of andere dingen. Zou een beetje olijf olie hierin helpen en wat is jullie manier om dit in het bakje aan te brengen.
De bollen op het deksel leggen en de bakjes dus omgekeerd zetten

  • Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:37
Sander0105 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:59:
Morgen heb ik een kinderfeestje waar pizza gegeten wordt dus ik mag aan de bak. Totaal iets van 10 pizza's. Alleen nu zit ik nog een beetje met planning, vanavond het deeg voorbereiden, morgen laatste rijs.

Deeg vormen zal ik zelf moeten doen, denk niet dat dat heel goed gaat komen en idealiter gaan de kids zelf beleggen maar hoe dit te doen? Want op het moment dat de saus er op gaat wil je wel snel de pizza de oven in hebben. Ik bak op een Gozney arc XL, dus dat gaat wel redelijk snel maar dan nog voorzie ik wat uitdaging om het allemaal een beetje snel voor elkaar te krijgen.

Nu had ik als idee om misschien het deeg van te voren al te vormen en dan even kort af te bakken (15-30sec) zodat het in ieder geval droog is, daarna naar de kids om te beleggen en dan nog 60-90sec terug (afhankelijk van de topping). Ik heb alleen geen idee wat de impact is van het bakken in 2 fasen? Heeft iemand dat eerder gedaan? of nog andere tips?

Ik ga voor een 62% hydratatie dus zou redelijk makkelijk te verwerken moeten zijn.
kind klaarzetten op een stoeletje

pizza vormen en insmeren

druk zetten op kind dat hij doorwerkt

in de Gozney

...

Pizza!


Zo doen wij het, als je voldoende semola onder de pizza hangt heb je wel nog wat tijd voor het inschieten.

  • PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-06 07:46
Ik heb een glowen Raptor en kreeg altijd de feedback dat ze de pizzas niet knapperig genoeg vonden... Na heel veel variaties in het deeg geprobeerd te hebben is een keer besloten om het in de oven te zoeken. Nadat de steen 400C was, vlam uit, pizza erin en rustig laten bakken. Als de pizza bijna klaar is de vlam weer aan om alles aan de bovenkant perfect te krijgen en eindelijk waren de eters tevreden :) niet echt ideaal, dus misschien een andere oven of over naar elektrisch. Tips?

  • fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:56

fxs81

Julianadorp

Sander0105 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:59:
Morgen heb ik een kinderfeestje waar pizza gegeten wordt dus ik mag aan de bak. Totaal iets van 10 pizza's. Alleen nu zit ik nog een beetje met planning, vanavond het deeg voorbereiden, morgen laatste rijs.

Deeg vormen zal ik zelf moeten doen, denk niet dat dat heel goed gaat komen en idealiter gaan de kids zelf beleggen maar hoe dit te doen? Want op het moment dat de saus er op gaat wil je wel snel de pizza de oven in hebben. Ik bak op een Gozney arc XL, dus dat gaat wel redelijk snel maar dan nog voorzie ik wat uitdaging om het allemaal een beetje snel voor elkaar te krijgen.

Nu had ik als idee om misschien het deeg van te voren al te vormen en dan even kort af te bakken (15-30sec) zodat het in ieder geval droog is, daarna naar de kids om te beleggen en dan nog 60-90sec terug (afhankelijk van de topping). Ik heb alleen geen idee wat de impact is van het bakken in 2 fasen? Heeft iemand dat eerder gedaan? of nog andere tips?

Ik ga voor een 62% hydratatie dus zou redelijk makkelijk te verwerken moeten zijn.
Bodem maken en alvast op de peel leggen, zelf de saus erop doen en dan niet te dik, dan de kids beetje laten beleggen. Zo deed ik het hier altijd met kleinere kids en dat ging prima.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid


  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Sander0105 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:59:
Morgen heb ik een kinderfeestje waar pizza gegeten wordt dus ik mag aan de bak. Totaal iets van 10 pizza's. Alleen nu zit ik nog een beetje met planning, vanavond het deeg voorbereiden, morgen laatste rijs.

Deeg vormen zal ik zelf moeten doen, denk niet dat dat heel goed gaat komen en idealiter gaan de kids zelf beleggen maar hoe dit te doen? Want op het moment dat de saus er op gaat wil je wel snel de pizza de oven in hebben. Ik bak op een Gozney arc XL, dus dat gaat wel redelijk snel maar dan nog voorzie ik wat uitdaging om het allemaal een beetje snel voor elkaar te krijgen.

Nu had ik als idee om misschien het deeg van te voren al te vormen en dan even kort af te bakken (15-30sec) zodat het in ieder geval droog is, daarna naar de kids om te beleggen en dan nog 60-90sec terug (afhankelijk van de topping). Ik heb alleen geen idee wat de impact is van het bakken in 2 fasen? Heeft iemand dat eerder gedaan? of nog andere tips?

Ik ga voor een 62% hydratatie dus zou redelijk makkelijk te verwerken moeten zijn.
Bodem met saus even bakken tot hij stevig is en gegaard.

dan op rekje en laten afkoelen. voor gebruik rustig beleggen en dan schuif je hem zo de oven in. Steen niet te heet want bodem is al bijna klaar.

  • Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-06 13:51
Sander0105 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:59:
Morgen heb ik een kinderfeestje waar pizza gegeten wordt dus ik mag aan de bak. Totaal iets van 10 pizza's. Alleen nu zit ik nog een beetje met planning, vanavond het deeg voorbereiden, morgen laatste rijs.

Deeg vormen zal ik zelf moeten doen, denk niet dat dat heel goed gaat komen en idealiter gaan de kids zelf beleggen maar hoe dit te doen? Want op het moment dat de saus er op gaat wil je wel snel de pizza de oven in hebben. Ik bak op een Gozney arc XL, dus dat gaat wel redelijk snel maar dan nog voorzie ik wat uitdaging om het allemaal een beetje snel voor elkaar te krijgen.

Nu had ik als idee om misschien het deeg van te voren al te vormen en dan even kort af te bakken (15-30sec) zodat het in ieder geval droog is, daarna naar de kids om te beleggen en dan nog 60-90sec terug (afhankelijk van de topping). Ik heb alleen geen idee wat de impact is van het bakken in 2 fasen? Heeft iemand dat eerder gedaan? of nog andere tips?

Ik ga voor een 62% hydratatie dus zou redelijk makkelijk te verwerken moeten zijn.
Ik heb een tijdje terug 18 pizza's gebakken voor een verjaardag. Ik heb er 12 op voorhand afgebakken met saus en kaas. Gewoon bakken tot de rand mooi gestegen is en de onderzijde goed is. Daarna kan je ze verder beleggen op een later moment en de oven in om de toppings te laten bakken. Het handige is dat je steen hier niet 400 graden moet zijn. De bodems zijn al gebakken. Ik vind persoonlijk de smaak dan zelfs beter.

Edit: 3dmazter was me voor :*)

  • Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-06 11:11
Weswyp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:25:
[...]

Ik heb een tijdje terug 18 pizza's gebakken voor een verjaardag. Ik heb er 12 op voorhand afgebakken met saus en kaas. Gewoon bakken tot de rand mooi gestegen is en de onderzijde goed is. Daarna kan je ze verder beleggen op een later moment en de oven in om de toppings te laten bakken. Het handige is dat je steen hier niet 400 graden moet zijn. De bodems zijn al gebakken. Ik vind persoonlijk de smaak dan zelfs beter.

Edit: 3dmazter was me voor :*)
Nice! dat klinkt inderdaad als een goede aanpak!

tja...


  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Weswyp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:25:
[...]

Ik heb een tijdje terug 18 pizza's gebakken voor een verjaardag. Ik heb er 12 op voorhand afgebakken met saus en kaas. Gewoon bakken tot de rand mooi gestegen is en de onderzijde goed is. Daarna kan je ze verder beleggen op een later moment en de oven in om de toppings te laten bakken. Het handige is dat je steen hier niet 400 graden moet zijn. De bodems zijn al gebakken. Ik vind persoonlijk de smaak dan zelfs beter.

Edit: 3dmazter was me voor :*)
waar laat je 18 pizza's? ik heb nu een los rekje en gaas bodems voor 5 pizza's. Heb jij gewoon heel veel rekjes?

  • headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:43

headout

Oi oi!

schoene schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:31:
[...]

De bollen op het deksel leggen en de bakjes dus omgekeerd zetten
Dat, of het bakje op zijn kop zetten in de semola (of wat je gebruikt) en rustig wachten tot de bol er mooi uitvalt.

  • m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
3dmazter schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:34:
[...]

Mijn schoonouders hebben zon ding in huis staan.

Bakken was toen hij nieuw was leuk voor een keer maar dat u nu al 15 jaar geleden denk ik. Dat oven deel wordt nooit gebruikt. probleem is temperatuur. je moet precies stoken om een cake of brood te bakken en het ding is ook aangesloten op de CV dus als je een uur cake bakt is het hele huis 100 graden omdat het hete water ergens heen moet. Het is lastig om 1 temperatuur te houden. Voor pizza kan hij ook niet heet genoeg maar buiten kun je iig je warmte wel kwijt. maar ideaal is dit niet.

Als je pizza wilt bakken is een simpele pizza oven al veel makkelijker zoals die van de action laatst
Cake en brood ofzo was ik niet van plan. Ik zou hem puur voor pizza bakken gebruiken, daarnaast het vuurtje voor de gezelligheid en om het bij kouder weer warm te krijgen onder de overkapping. Maar zo te horen kan ik dus beter gewoon een normale kachel kopen en pizza’s blijven bakken op mijn weber bbq met pizza ring toevoeging.

  • Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22

Sabbi

je denkt aan mij.

@m@fkeez Je kan ook kijken naar de Weltevree outdooroven. Kan je goed pizza's mee bakken en fik stoken.

  • xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:19
schoene schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:31:
[...]

De bollen op het deksel leggen en de bakjes dus omgekeerd zetten
Let op dat je dan niet te veel gist gebruikt…


Beetje zijkanten van het bakje invetten met olijfolie, dan de bollen erin.

  • Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:40
Eergisteren pizza deeg gemaakt om gisteren te bakken. 4 bollen via de pizza app.

uit de app
  • Napolitaans
  • 4 bollen a 200gr
  • water 60%
  • zout 3%
  • kt rijstijd 8uur
  • kt 20°
  • idg
  • meel 490gr
  • water 294gr
  • zout 15gr
  • gist 0,86gr
  • [img=1170,2532]blob:https://gathering.tweakers.net/b1bad837-458c-4fe3-be4a-bf3a3e7df519[/img]
Had Il Molino 00 ( 500gr ) meel en il Molino idg gist gebruikt. Het deeg 24 uur in de koelkast ( 6°c) gezet. Uit de koelkast gehaald en even op kamertemperatuur laten komen, dan in 4 delen van 210 gr en opgebold. 2 naar de vriezer en twee onder een vochtige theedoek 8 uur laten rijzen. Alleen dat viel wat tegen. Had meer rijzing verwacht. Nog geen 10%. Nu hoopte ik op 20° kamer temperatuur maar was meer 17°. Tijdens het kneden was het wel 20°.

Hoe doen jullie dat als je niet weet wat de temperatuur zal zijn tijdens het rijzen? Risico nemen of toch meer gist er in doen, door bv de kt van 16-17° te nemen?

Ze waren wel lekker maar niet zo’n dikke opgezette korst als bedoeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Lord Anubis op 09-06-2026 21:16 ]


  • Dallie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-06 16:44
xminator schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:43:
[...]

Let op dat je dan niet te veel gist gebruikt…


Beetje zijkanten van het bakje invetten met olijfolie, dan de bollen erin.
Mijn ervaring is dat de bollen er goed uitkomen met ingeolied bakje, máár dat ze wel een bepaalde vochtigheid krijgen door het contact met de olie. Komt een flinterdun laagje olie op de bol en onderzijde. Ga binnenkort eens met semola in bakje proberen.

  • PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-06 23:12

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Lord Anubis schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:06:
Eergisteren pizza deeg gemaakt om gisteren te bakken. 4 bollen via de pizza app.

uit de app
  • Napolitaans
  • 4 bollen a 200gr
  • water 60%
  • zout 3%
  • kt rijstijd 8uur
  • kt 20°
  • idg
  • meel 490gr
  • water 294gr
  • zout 15gr
  • gist 0,86gr
  • [[url="blob:https://gathering.tweakers.net/b1bad837-458c-4fe3-be4a-bf3a3e7df519"]Afbeelding[/url]]
Had Il Molino 00 ( 500gr ) meel en il Molino idg gist gebruikt. Het deeg 24 uur in de koelkast ( 6°c) gezet. Uit de koelkast gehaald en even op kamertemperatuur laten komen, dan in 4 delen van 210 gr en opgebold. 2 naar de vriezer en twee onder een vochtige theedoek 8 uur laten rijzen. Alleen dat viel wat tegen. Had meer rijzing verwacht. Nog geen 10%. Nu hoopte ik op 20° kamer temperatuur maar was meer 17°. Tijdens het kneden was het wel 20°.

Hoe doen jullie dat als je niet weet wat de temperatuur zal zijn tijdens het rijzen? Risico nemen of toch meer gist er in doen, door bv de kt van 16-17° te nemen?

Ze waren wel lekker maar niet zo’n dikke opgezette korst als bedoeld.
Idd het omgekeerde dus dubbel gist. Als ze dan teveel of te snel rijzen kunnen ze de koelkast in om de rem erop te zetten.

  • m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Sabbi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:12:
@m@fkeez Je kan ook kijken naar de Weltevree outdooroven. Kan je goed pizza's mee bakken en fik stoken.
Mooi om te horen dat er optie’s zijn. Al vind ik deze niet zo mooi. Nog maar es effe verder googlen en misschien komt er nog iemand met de gouden tip.

  • Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
m@fkeez schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:59:
[...]

Mooi om te horen dat er optie’s zijn. Al vind ik deze niet zo mooi. Nog maar es effe verder googlen en misschien komt er nog iemand met de gouden tip.
Als je niet teveel gedoe wilt zou ik voor een elektrische gaan. Pizza's stoken op hout, gas of BBQ is minder consistent. Ik zet hem nu gewoon op 450 graden, pizza erin, na 1 minuut ff draaien, nog 1 minuut wachten en komt er perfect uit, zonder verbrande korsten of zompige bodem :*)

Maar als het je hobby is om met vuur te spelen zijn die andere mogelijkheden voor jou misschien wel leuker om te doen.

http://www.avfoto.nl


  • jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:13
Wat was de daadwerkelijke kt? 16-17 graden is wel heel erg laag om gist te activeren. Gist wordt pas echt actief vanaf een graad of 20, daar onder neemt de werking snel af. Ik zou persoonlijk een warmere omgeving zoeken om de bollen in te laten rijzen mocht de kt te laag zijn.

  • Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-06 11:11
Sander0105 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:27:
[...]

Nice! dat klinkt inderdaad als een goede aanpak!
Inmiddels 10 bodems voorgebakken, ~45-60sec. ze hebben een klein beetje kleur en de rest komt vanavond wel. Denk wel dat het zo moet werken! Thanks voor de tips :)

tja...


  • Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-06 13:51
Sander0105 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Inmiddels 10 bodems voorgebakken, ~45-60sec. ze hebben een klein beetje kleur en de rest komt vanavond wel. Denk wel dat het zo moet werken! Thanks voor de tips :)
Succes! Het leuke is dat je ze zo ook kan invriezen.

  • impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:22
Sander0105 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Inmiddels 10 bodems voorgebakken, ~45-60sec. ze hebben een klein beetje kleur en de rest komt vanavond wel. Denk wel dat het zo moet werken! Thanks voor de tips :)
Is het dan zo dat je wacht tot de korst helemaal opgezet is en dan eruit? ; )

  • Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:40
@PeepPeepPeep & @jordyc

Het was misschien zelfs kouder. Was weggegaan en had zon verwacht. Maar in plaats daarvan regende het en raam open.

Denk dat ik zo’n €20 rijskast/tas ga halen, kan het instellen tussen 20-35°C. Lekker stabiel dan. Noodzaak hoogst waarschijnlijk niet maar wel handig.

  • evolutionzz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-06 07:35
Ik lees al een poosje mee op het forum, maar het werd nu toch tijd om ook eens iets te posten.

Wij bakten eerder op een Ooni Karu 12. Een mooi apparaat, maar zodra je wat meer productie wilt draaien, loop je toch tegen de beperkingen aan. Daarom zijn we overgestapt naar een grotere oven: de Ispirazione van Pizza Party. En wat een verschil maakt dat.

We gebruiken de oven nu voor het bakken van pizza’s op kleine evenementen en de resultaten zijn echt top. Het grootste voordeel is dat we continu pizza’s achter elkaar kunnen bakken, zonder grote temperatuurverliezen. Dankzij de dikke Saputo biscotto steen houdt de oven zijn warmte erg goed vast. Voorverwarmen gaat vrij snel (ongeveer 30 minuten uit de wind), maar idealiter geven we hem een uur zodat de stenen volledig doorwarmd zijn.

We merken wel dat we de oven nog beter moeten leren kennen. De temperatuurregeling luistert behoorlijk nauw. Het is soms zoeken naar de juiste balans tussen bovenwarmte en de warmte in de steen. Door de krachtige brander en de relatief lagere warmteoverdracht van de steen, gaart de bovenkant sneller dan de onderkant. Het voordeel is wel dat de bodem eigenlijk nooit verbrandt.

Als we niet continu bakken, werkt het voor ons het beste om de vlam eerst hoog te zetten voordat de pizza erin gaat, en daarna direct wat terug te regelen. Omdat we vaak juist wel continu bakken, zijn we nog op zoek naar de ideale constante vlaminstelling voor een goede balans. Tips hiervoor zijn zeker welkom!

Wat we ook gemerkt hebben: bij harde wind wil een lage vlam nog wel eens uitwaaien, dus daar moet je rekening mee houden in de opstelling.

We hebben nog getwijfeld tussen de Emozione en de Ispirazione, maar uiteindelijk voor de Ispirazione gekozen vanwege de extra ruimte. Dat helpt ook om pizza’s net wat egaler te bakken.

De oven is bovendien goed te transporteren en met z’n tweeën prima te tillen. De meegeleverde gasslang hadden wij wel iets langer mogen zijn.

Al met al zijn we erg tevreden met de oven en blij met de stap naar een groter model. Mocht iemand vragen hebben over het gebruik, dan hoor ik het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2Q6C4lXy-HjjhwvOZU06C702wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DsrgQtijavqFjNcvd8EKhWEd.png?f=fotoalbum_large

  • m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Arrien schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:05:
[...]

Als je niet teveel gedoe wilt zou ik voor een elektrische gaan. Pizza's stoken op hout, gas of BBQ is minder consistent. Ik zet hem nu gewoon op 450 graden, pizza erin, na 1 minuut ff draaien, nog 1 minuut wachten en komt er perfect uit, zonder verbrande korsten of zompige bodem :*)

Maar als het je hobby is om met vuur te spelen zijn die andere mogelijkheden voor jou misschien wel leuker om te doen.
Op de bbq of op vuur vind ik idd leuker en gaat prima hier. Duurt 2 tot 3 keer zo lang als op de elektrische manier, maar das prima. Ik ga gewoon rustig op zoek.

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Nou het is zo ver. De Arc XL mag naar buiten. Het onderstel is klaar en geschilderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ4axwCICoKfi7W_oJt-165aWKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4oDc6iUIO00UOvIhu65hZqX.jpg?f=fotoalbum_large Beugels voor de gasfles 3d geprint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjCPDPnUgj5W0sxVUkH-F1gnfO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfQpw3aW9kmUXCdNcscaEBQv.jpg?f=fotoalbum_large

Regenhoes erover en hij is klaar om te bakken van het weekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3KGambPLEeEF4Lmrk2-SdnEAZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMbewjtARDaVobHS7R9YJkoc.jpg?f=fotoalbum_large ps. andere grotere en betere zwenkwielen gekocht in zwart. deze van de action zijn om te huilen

[ Voor 3% gewijzigd door 3dmazter op 10-06-2026 21:46 ]


  • Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-06 11:11
Weswyp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:43:
[...]

Succes! Het leuke is dat je ze zo ook kan invriezen.
oeh.. niet eens aan gedacht, best slim inderdaad!

tja...


  • Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-06 11:11
impactftw schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Is het dan zo dat je wacht tot de korst helemaal opgezet is en dan eruit? ; )
ja, een beetje op gevoel eerlijk gezegd, nu ik ze vanavond afgebakken heb zou ik denk ik iets korter voorbakken, soms kom je met de toppings en de korst wat in de knoei. Voor de toppings wil je wat langer maar de korst is al een eind.

tja...


  • reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:33
3dmazter schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:20:
Nou het is zo ver. De Arc XL mag naar buiten. Het onderstel is klaar en geschilderd

[Afbeelding] Beugels voor de gasfles 3d geprint

[Afbeelding]

Regenhoes erover en hij is klaar om te bakken van het weekend.

[Afbeelding] ps. andere grotere en betere zwenkwielen gekocht in zwart. deze van de action zijn om te huilen
Mooie stand! Heb nu twee jaren een roccbox en ben nu 'jelly' op degenen met een ArcXL. Ik krijg er zeker prima pizza's uit, maar vind draaien nog wel een ding. Maar goed, arcxl marginal gains. Misschien ooit nog een keer tweedehands tevoorschijn toveren zoals ik de roccbox ook had. Ik zou 'm ook niet buiten laten staan onder eeen hoes, dus het zou zo nu en dan verplaatst moeten worden.

mbt die stand: zelf gemaakt gok ik zo? ziet er goed uit!

  • SB!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-06 13:20

SB!

Ik wil toch ook even mijn zelfgemaakte pizzaoven ‘kast’ showen.

De oven is een Glowen Dragon (heb ik hier nog niet voorbij zien komen). Het is er een op gas. De gastenk staat in de ‘kast’. Ik ben wel erg tevreden over de oven. Wordt echt snel warm.

Is mijn eerste oven dus kan niet vergelijken met andere ovens. Bovendien ben ik nieuw in de pizza wereld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwI3zD_jIzBMLHeI3ThLmsbJZvY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XpV6i6Wgc04U185ui7DdP8TE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door SB! op 11-06-2026 10:12 ]


  • Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:22
SB! schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:10:
Ik wil toch ook even mijn zelfgemaakte pizzaoven ‘kast’ showen.

De oven is een Glowen Dragon (heb ik hier nog niet voorbij zien komen). Het is er een op gas. De gastenk staat in de ‘kast’. Ik ben wel erg tevreden over de oven. Wordt echt snel warm.

Is mijn eerste oven dus kan niet vergelijken met andere ovens. Bovendien ben ik nieuw in de pizza wereld.

[Afbeelding]
Heel cool! Ik ga dit als inspiratie gebruiken voor mijn "kast"

Moet wel eerst de overkapping in onze achteruin afmaken :)

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
SB! schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:10:
Ik wil toch ook even mijn zelfgemaakte pizzaoven ‘kast’ showen.

De oven is een Glowen Dragon (heb ik hier nog niet voorbij zien komen). Het is er een op gas. De gastenk staat in de ‘kast’. Ik ben wel erg tevreden over de oven. Wordt echt snel warm.

Is mijn eerste oven dus kan niet vergelijken met andere ovens. Bovendien ben ik nieuw in de pizza wereld.

[Afbeelding]
Heel netjes. Waarom zitten de wielen zo dicht het midden? lijkt me erg instabiel

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
reAaa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Mooie stand! Heb nu twee jaren een roccbox en ben nu 'jelly' op degenen met een ArcXL. Ik krijg er zeker prima pizza's uit, maar vind draaien nog wel een ding. Maar goed, arcxl marginal gains. Misschien ooit nog een keer tweedehands tevoorschijn toveren zoals ik de roccbox ook had. Ik zou 'm ook niet buiten laten staan onder eeen hoes, dus het zou zo nu en dan verplaatst moeten worden.

mbt die stand: zelf gemaakt gok ik zo? ziet er goed uit!
Ja stand heb ik zelf gemaakt.

En hij komt onder de overkapping te staan. Elke keer naar binnen en buiten is ook wat hij is 25kilo!

  • SB!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-06 13:20

SB!

3dmazter schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Heel netjes. Waarom zitten de wielen zo dicht het midden? lijkt me erg instabiel
Thanks! Dat had met de bevestiging te maken. Op de foto lijken ze dichter bij elkaar te zitten dan in real life. Bovendien hoef ik hem ook niet ver te rijden. Het werkt prima zo.

  • reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:33
3dmazter schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Ja stand heb ik zelf gemaakt.

En hij komt onder de overkapping te staan. Elke keer naar binnen en buiten is ook wat hij is 25kilo!
Hoe hoog heb je de stand gemaakt en wat is daadwerkelijk de werkhoogte als je vanaf de steen tm grond meet?

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
reAaa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Hoe hoog heb je de stand gemaakt en wat is daadwerkelijk de werkhoogte als je vanaf de steen tm grond meet?
Nu 136cm maar met de nieuwe grotere wielen zou hij op 140 moeten komen.

Dat is een mooie hoogte voor mij om achter in de oven te kijken zonder te veel hoeven bukken

  • reAaa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:33
3dmazter schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Nu 136cm maar met de nieuwe grotere wielen zou hij op 140 moeten komen.

Dat is een mooie hoogte voor mij om achter in de oven te kijken zonder te veel hoeven bukken
Mooi! Zou je de afmetingen van het tafelblad kunnen delen?

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
reAaa schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Mooi! Zou je de afmetingen van het tafelblad kunnen delen?
Ik kan ook het hele model in sketchup delen incl alle maten als je dat wilt?

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Klik voor sketchup file Gozney Arc xl cart

  • Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-06 12:07
Het lijkt me leuk om zo af en toe een pizza te bakken.

Welke beginnersoven zouden jullie aanraden?

Budget zat ik aan max 300 te denken. Tweedehands is wat mij betreft ook een optie.

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep


  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Gemeni schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:14:
Het lijkt me leuk om zo af en toe een pizza te bakken.

Welke beginnersoven zouden jullie aanraden?

Budget zat ik aan max 300 te denken. Tweedehands is wat mij betreft ook een optie.
Ik heb eventueel wat voor je.

  • bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:16

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Gemeni schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:14:
Het lijkt me leuk om zo af en toe een pizza te bakken.

Welke beginnersoven zouden jullie aanraden?

Budget zat ik aan max 300 te denken. Tweedehands is wat mij betreft ook een optie.
Heb je nu helemaal geen oven, of wel een "normale" keukenoven?

Het moeilijkste IMHO is het zelf deeg maken en daarna de pizza vormen, als je dat eenmaal onder de knie hebt en in een normale oven iets fatsoenlijks kan bakken al is het maar een Romeinse pizza zou ik daarmee beginnen.

Dan kun je daarna altijd nog kijken voor een dedicated pizza oven ;)

Specs


  • jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:13
Om te beginnen zou ik ook je normale oven gebruiken, eventueel een biscotto steen er in. Ja de pizza's worden niet zoals in een dedicated pizza oven, maar qua smaak maak je gelijk sprongen. En je kunt oefenen en spelen met het maken van je deeg en uiteindelijk de pizza van je werkblad in de oven te krijgen. In een normale oven heb je net wat meer werkruimte en vanwege de lagere temperaturen ook meer speling.

  • Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-06 16:09
Onze vlonder is klaar en we hebben ongeveer 30 m2 gereserveerd voor een buitenkeuken met zitgedeelte. Nu willen wij ook een pizza oven gaan kopen, maar na het lezen van dit topic en andere websites vind ik het nog wel moeilijk om tot een goede keuze te komen (ook qua buitenkeuken, alhoewel Ikea een mooi modulair systeem heeft die goed schijnt te zijn).

Heeft iemand tips om een juiste pizza oven te selecteren? Dus geen concrete modellen, maar eigenlijk bepalen hoe je de juiste kiest.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat is je budget?
Welke brandstof wil je? (Hout/gas/pellets)
Welk formaat wil je?

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Orangelights23 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:27:
Onze vlonder is klaar en we hebben ongeveer 30 m2 gereserveerd voor een buitenkeuken met zitgedeelte. Nu willen wij ook een pizza oven gaan kopen, maar na het lezen van dit topic en andere websites vind ik het nog wel moeilijk om tot een goede keuze te komen (ook qua buitenkeuken, alhoewel Ikea een mooi modulair systeem heeft die goed schijnt te zijn).

Heeft iemand tips om een juiste pizza oven te selecteren? Dus geen concrete modellen, maar eigenlijk bepalen hoe je de juiste kiest.
Inderdaad brandstof.

Hout is heel klassiek maar duurt ook langer om de huiste temperatuur te krijgen en houden. Je hebt daar meer werk aan dan bijv gas of electisch.

Gas is makkelijker te regelen dmv een draaiknop

electrisch is temp instellen en gaan maar buiten mischien geen optie ivm vocht.

Dan het formaat pizza wat je wilt maken. wil je 30cm of juist heel groot, wil je napolitaanse pizza maken en moet je hoge temperaturen berijken van wel 500 graden.

Is de steen dik genoeg om warmte vast te houden om sneller pizza's achter elkaar te bakken.

Vaste opstelling of verplaatsbaar/draagbaar zodat je hem mee kan nemen op vakantie of naar vrienden of familie.

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
.

[ Voor 99% gewijzigd door 3dmazter op 14-06-2026 15:48 ]


  • FrStr
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-06 10:26
Gisteren mezelf een Effeuno P134H 509 Pro cadeau gedaan Afbeeldingslocatie: https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t1e/2/16/1f60a.png. Levering is gebeurd via Vandella uit Lochristi (bij Gent) die sinds kort verdeler van Effeuno zijn. Heel vriendelijke zaakvoerders en goede service! Ben benieuwd welk verschil het zal geven tov bakken in onze thuis-oven (die 280 graden haalt)... spannende tijden!

  • RricK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-06 19:51
schoene schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:31:
[...]

De bollen op het deksel leggen en de bakjes dus omgekeerd zetten
Dit afgelopen weekend geprobeerd, ergens kreeg ik het wel makkelijker uit maar er ontstond een soort overdruk die het deeg door de kier van het deskel en het bakje drukte.

Heb jij hier geen alst van gehad?

  • bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:16

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

RricK schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:46:
[...]

maar er ontstond een soort overdruk
En vooral niet aan ruiken, want dan wordt je dronken! :+

Dit is uiteraard het logische gevolg van het rijsproces, waarbij de gist de suikers (koolhydraten) omzet in koolzuur (gas) en alcohol. Waarbij het de bedoeling is dat de gluten in de bloem die koolzuur zoveel mogelijk vasthouden om het deeg te laten rijzen.

Maar dat wist je vast wel. Toch?

Specs


  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
RricK schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Dit afgelopen weekend geprobeerd, ergens kreeg ik het wel makkelijker uit maar er ontstond een soort overdruk die het deeg door de kier van het deskel en het bakje drukte.

Heb jij hier geen alst van gehad?
Je kan het bolletje er met een klein beetje olijf olie aan je handen gewoon uit graven hoor.

Beetje voorzichtig langs de rand en dan komt ie er zo uit. Daarna weer even rond maken en pizza vormen.

  • Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:12
3dmazter schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Je kan het bolletje er met een klein beetje olijf olie aan je handen gewoon uit graven hoor.

Beetje voorzichtig langs de rand en dan komt ie er zo uit. Daarna weer even rond maken en pizza vormen.
Persoonlijk zou ik olijfolie altijd vermijden. Gewoon een dot semola eroverheen. Met olijfolie heb je kans dat je van die semola klonten krijgt op je pizza.

  • MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:20
RricK schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Dit afgelopen weekend geprobeerd, ergens kreeg ik het wel makkelijker uit maar er ontstond een soort overdruk die het deeg door de kier van het deskel en het bakje drukte.

Heb jij hier geen alst van gehad?
Tijdens het rijzen 1 of 2 keer even deksel los maken, zodat de druk kan ontsnappen.

  • Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-06 16:09
418O2 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:23:
Wat is je budget?
Welke brandstof wil je? (Hout/gas/pellets)
Welk formaat wil je?
Budget kan ik pas bepalen als ik weet wat de opties zijn. Ik zie pizza-ovens voor 300 euro voorbij komen en voor 1500 euro, maar ik heb geen idee op basis van wat een hogere prijs verantwoord.

Brandstof moet gas zijn, wij wonen in Zweden en naast dat dit het meest brandveilig is, is dit ook het makkelijkste te verkrijgen

Formaat maakt niet heel veel uit, we zijn nog bezig met het ontwerpen van de buitenkeuken en kunnen rekening houden met verschillende formaten. Als wij 1 pizza per keer erin kunnen stoppen, is dat meer dan voldoende, qua diepte hebben we wel wat beperkt de ruimte (max 1.5 meter).

  • schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-06 23:08
RricK schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Dit afgelopen weekend geprobeerd, ergens kreeg ik het wel makkelijker uit maar er ontstond een soort overdruk die het deeg door de kier van het deskel en het bakje drukte.

Heb jij hier geen alst van gehad?
Ik heb daar zelf 1x last van gehad, maar toen had ik te weinig rekening gehouden met zomertemperaturen, en te veel gist gebruikt. Daarna nooit meer gehad eigenlijk. Ondertussen heb ik een pizzakrat, dus gebruik ik de bakjes niet meer

  • Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-06 14:09

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Een 1 day-dough. Met een w260 en 68% hydratatie en met de hand gekneed. Best prima pizzatjes geworden! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4RQDvG3Rfs6Ov-4i6--uE3-jNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AmpOOaf5H8FZxw4MXzkYmI9.jpg?f=fotoalbum_large

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium


  • RricK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-06 19:51
bvk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:37:
[...]


En vooral niet aan ruiken, want dan wordt je dronken! :+

Dit is uiteraard het logische gevolg van het rijsproces, waarbij de gist de suikers (koolhydraten) omzet in koolzuur (gas) en alcohol. Waarbij het de bedoeling is dat de gluten in de bloem die koolzuur zoveel mogelijk vasthouden om het deeg te laten rijzen.

Maar dat wist je vast wel. Toch?
ja dat weet ik, was meer dat ik benieuwd was hoe andere hier die bakjes gebruiken. Ik ga de andere suggesties nog eens proberen en anders toch maar een soort kratje kopen.


bedankt allemaal!

  • fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:56

fxs81

Julianadorp

RricK schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:48:
[...]

ja dat weet ik, was meer dat ik benieuwd was hoe andere hier die bakjes gebruiken. Ik ga de andere suggesties nog eens proberen en anders toch maar een soort kratje kopen.


bedankt allemaal!
Ik gebruik beide, ligt een beetje aan de hoeveelheid, heb acht bakjes met deksel voor als ik aan de deegkrat niet genoeg heb. Vet de bakjes en deksels licht in met olijfolie en heb ook wel eens gehad dat er wat deeg tussendoor piepte, rijst dan gewoon net even door. Eruit halen gaat vrijwel vanzelf, deksel eraf, even ondersteboven houden en dan valt het er meestal zo uit. Heb trouwens nooit last van klonten semola door het beetje olie wat eraan zit.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb een krat en toch maar bakjes gehaald. Krat is lastig in de koelkast, moet er echt ruimte voor maken. En die bakjes kan je ook zo in de vriezer zetten als je over hebt (heb ik vrijwel altijd, opzettelijk). Dus het krat gebruik ik steeds minder.

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
RricK schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:48:
[...]

ja dat weet ik, was meer dat ik benieuwd was hoe andere hier die bakjes gebruiken. Ik ga de andere suggesties nog eens proberen en anders toch maar een soort kratje kopen.


bedankt allemaal!
kratje bij de xenos werkt prima.

  • bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:16

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

418O2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:06:
Ik heb een krat en toch maar bakjes gehaald. Krat is lastig in de koelkast, moet er echt ruimte voor maken. En die bakjes kan je ook zo in de vriezer zetten als je over hebt (heb ik vrijwel altijd, opzettelijk). Dus het krat gebruik ik steeds minder.
Het zo in de vriezer kunnen zetten van die bakjes is wel een voordeel inderdaad, misschien ook maar eens naar kijken. Maar toch blijf ik ook een krat gebruiken, bijvoorbeeld voor baguettes.

Die passen wat minder goed in een rond bakje.... :+

Specs


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bvk schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:44:
[...]


Het zo in de vriezer kunnen zeten van die bakjes is wel een voordeel inderdaad, misschien ook maar eens naar kijken. Maar toch blijf ik ook een krat gebruiken, bijvoorbeeld voor baguettes.

Die passen wat minder goed in een rond bakje.... :+
Ja ik hou hem ook wel hoor. Het is niet dat ik hem nooit gebruik, maar niet heel vaak meer. Voordeel is dat je ook meer kan maken als je beide hebt. Die bakjes kosten geen klap, dus ik kan nu 15 bollen deeg maken als het moet.

Goeie van de baguettes, moet ik ook gauw weer eens maken

  • schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-06 23:08
Ik ben net van bakjes overgestapt naar een krat: ik doe de lange rijs in de koelkast tegenwoordig in bulk, en bol pas nadien op, dus ik moet de bakjes of krat niet meer in de koelkast plaatsen. Uiteraard wel de grote kom met alle deeg, dat is een ander probleem :)

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
schoene schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:13:
Ik ben net van bakjes overgestapt naar een krat: ik doe de lange rijs in de koelkast tegenwoordig in bulk, en bol pas nadien op, dus ik moet de bakjes of krat niet meer in de koelkast plaatsen. Uiteraard wel de grote kom met alle deeg, dat is een ander probleem :)
Hoe lang laat je het nog rijzen na het opbollen?

  • CyberEspresso
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:38
schoene schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:13:
Ik ben net van bakjes overgestapt naar een krat: ik doe de lange rijs in de koelkast tegenwoordig in bulk, en bol pas nadien op, dus ik moet de bakjes of krat niet meer in de koelkast plaatsen. Uiteraard wel de grote kom met alle deeg, dat is een ander probleem :)
Waarom ben je overgestapt? Ik ben net serieus begonnen met pizza bakken en twijfel of ik beter de bekende bakjes of een krat in huis kan halen.

  • Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-06 14:09

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
CyberEspresso schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:07:
[...]

Waarom ben je overgestapt? Ik ben net serieus begonnen met pizza bakken en twijfel of ik beter de bekende bakjes of een krat in huis kan halen.
Ik heb dit soort bakken;
https://www.novitalia.nl/...0x40x10cm-fix/category/2/

Maar het is maar net wat je fijn vind, ik vind het lekker dat de zijkanten niet aan de bak vast gaan plakken en het mooie bolletjes blijven:)

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium


  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
CyberEspresso schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:07:
[...]

Waarom ben je overgestapt? Ik ben net serieus begonnen met pizza bakken en twijfel of ik beter de bekende bakjes of een krat in huis kan halen.
losse bakjes: makkelijker in de koelkast te plaatsen, nadeel bollen blijven soms flink plakken in de bakjes en komen er rommelig uit.

Krat, neemt altijd evenveel ruimte in in de koelkast of er nu 1,3 of 6 bollen in zitten. Bollen kun je er heel makkelijk uit scheppen worden soms wat vierkant maar kun je simpel rond vormen.

Om in te vriezen maakt het niet uit. bollen na het opbollen op een dienblad in de vriezer leggen tot ze bevroren zijn. daarna eruit halen en in ziplock of vacuumzak in de vriezer. dan blijven ze mooi rond.

Zelf ben ik begonnen met bakjes maar nu ik een krat heb gebruik ik die liever. Maak elke keer 6 pizza's klaar zodat ik ze kan invriezen voor als we geen tijd of zin hebben om te maken.

  • schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-06 23:08
418O2 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:28:
[...]

Hoe lang laat je het nog rijzen na het opbollen?
ik reken na het opbollen nog een 5 a 6 uur rijzen op kamertemperatuur

  • schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-06 23:08
CyberEspresso schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:07:
[...]

Waarom ben je overgestapt? Ik ben net serieus begonnen met pizza bakken en twijfel of ik beter de bekende bakjes of een krat in huis kan halen.
Omdat ik overgestapt ben naar bulkrijs in de koelkast, vond ik het gebruik van de bakjes ongemakkelijk. Het is allemaal wat stroever in gebruik.Ook het reinigen nadien vraagt meer werk dan 1 grote bak

  • Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:22
3dmazter schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Om in te vriezen maakt het niet uit. bollen na het opbollen op een dienblad in de vriezer leggen tot ze bevroren zijn. daarna eruit halen en in ziplock of vacuumzak in de vriezer. dan blijven ze mooi rond.
_/-\o_ Dit is wel echt een mega tip! heb nu altijd last van uitgezakte bolletjes omdat ik ze meteen vanuit de deegkrat in een ziplock zakje doe. Krijg je meer pannenkoeken dan bolletjes eruit ;)

Ik gebruik zelf ook een mengkom afgesloten met deksel om bulkrijs in de koelkast te doen. Eerst de poolish en daarna het hoofddeeg in dezelfde kom.

Daarna haal ik het uit de koelkast en bol ik op, laat verder rijzen op kamer temperatuur in deegkrat(ten). Zodat ik inderdaad ook niet te veel hoef te her-organiseren in de koelkast.

  • 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 19:31
Fragger123 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:23:
[...]

_/-\o_ Dit is wel echt een mega tip! heb nu altijd last van uitgezakte bolletjes omdat ik ze meteen vanuit de deegkrat in een ziplock zakje doe. Krijg je meer pannenkoeken dan bolletjes eruit ;)

Ik gebruik zelf ook een mengkom afgesloten met deksel om bulkrijs in de koelkast te doen. Eerst de poolish en daarna het hoofddeeg in dezelfde kom.

Daarna haal ik het uit de koelkast en bol ik op, laat verder rijzen op kamer temperatuur in deegkrat(ten). Zodat ik inderdaad ook niet te veel hoef te her-organiseren in de koelkast.
Ja vond het zelf ook een top idee. Niet zelf bedacht hoor maar ja het youtube algoritme geeft constand pizza filmpjes en zo leer je nog eens wat :)
Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.