Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 105 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
iketot schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:36:
Nou, vandaag was het zover, de Fat Tony voor het eerst echt gebruiken.

Omdat ik nog geen plek had om hem op te zetten (buitenkeuken staat op de planning), vandaag naar de Hornbach gereden om 1e deel van die buitenkeuken te halen. 1 unit, buitenkeuken met pizza tafel gescoord. (En een turning peel, waar ik heel blij mee ben!)

[Afbeelding]

Klaar voor gebruik!

Rond 1 uur de bulkrijp uit de koelkast gehaald en verdeeld in 4 bollen van ong 220 gram. In aparte bakjes gedaan en lekker laten rijzen op het aanrecht.

Daarna aan de slag met het glutenvrije deeg voor mijn vrouw, bijzonder deeg om mee te werken, meteen opgebold na 1e keer half uurtje rusten in de koelkast (volgens het recept moet dat) en in bakjes op het aanrecht samen met de rest.

Beide soorten deeg mooi gerezen, dat glutenvrije deeg werd echt heel mooi! Deksel van het bakje werd zelfs eraf gedrukt zo veel had het gerezen.

Om half 6 alles klaar gezet, oven aan om op te warmen en daarna klaar om te beginnen!

[Afbeelding]

Eerst waren de kids aan de beurt met hun pizza beleggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hop in de oven, vond het best spannend, oven was goed heet en voorheen deed ik het op een pizza steen in de BBQ, dus veel minder spannend.

Zo mooi om te zien hoe snel het gaat, ging zelfs zo snel dat de eerst aan de randen wat was verbrand.. 😅

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De tweede ging al beter!

Daarna de glutenvrije pizza van mijn vrouw aan de beurt. Het proces van bol naar pizza was met dit deeg wel wat moeilijker, deeg scheurde heel makkelijk maar was echt heel luchtig!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze was ook alweer beter gelukt, niet verbrand en echt een goede bodem! Dat glutenvrije bloem is echt een aanrader!

En daarna was ik nog aan de beurt, bij mij klein scheurtje in de bodem in de oven in het midden van de pizza. Geen ramp verder maar wel jammer 😜

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pizza was echt heerlijk, het deeg ook echt super goed erg tevreden mee!

Het was uiteindelijk veel werk, zeker omdat het de eerste keer was dat ik alles zo precies via een recept had gedaan en 2 dagen van te voren had klaargemaakt en glutenvrij deeg en 1e keer pizza oven, maar het was een leuk proces en er gaan nog veel meer van dit soort avondjes aankomen. 😁😁

En de Fat Tony bevalt mij heel goed, mocht iemand nog twijfelen tussen deze en andere.

Bedankt iedereen voor alle tips die ik de afgelopen maanden tijdens het wachten heb kunnen lezen!

1 glutenvrije bol zit nu in de vriezer, kijken hoe dat gaat binnenkort.
Leuk! Goeie berichten!
Mede door de temperatuurmeter en het deurtje staat de Fat Tony bovenaan de shortlist. Even kijken wanneer hij breed beschikbaar komt..

Mochten mensen massaal hun koda 16 gaan dumpen, gaat die er alsnog komen. Net iets groter, en uiteindelijk ook een deurtje en steen upgrade voor te krijgen.

Veel bakplezier komende tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:43

fxs81

Julianadorp

Psycho_Mantis schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:27:
[...]

Hoef er dus niets aan te doen. Ik had Ooni gecontacteerd en ze vervangen dus de oven _/-\o_

Dat ik hem niet netjes binnen 30 dagen heb geregistreerd bij hun was dus geen probleem. Na 3 jaar gebruik erg netjes. :)
Topservice, netjes hoor. Met een beetje mazzel krijg je de Karu 2 ;)

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:59
Bedankt voor de uitgebreide review!
Hoe groot zijn je pizza's uiteindelijk geworden?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:59
Koekstra schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:12:
[...]

Leuk! Goeie berichten!
Mede door de temperatuurmeter en het deurtje staat de Fat Tony bovenaan de shortlist. Even kijken wanneer hij breed beschikbaar komt..

Mochten mensen massaal hun koda 16 gaan dumpen, gaat die er alsnog komen. Net iets groter, en uiteindelijk ook een deurtje en steen upgrade voor te krijgen.

Veel bakplezier komende tijd ;)
Ja die temperatuursensor onder de steen icm het display dat een ring heeft welke groen kleurt als de steen de juiste temperatuur heeft bereikt, is echt handig zeker als het je eerste oven is. En het scheelt weer zo een losse digitale thermometer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
wowly schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:28:
Bedankt voor de uitgebreide review!
Hoe groot zijn je pizza's uiteindelijk geworden?
Phoe, 220 gram en zo groot als een (naar mijn idee) vrij standaard avond eten bord :)

Heb even gekeken, volgens de Burnhard website is de pizzaschep die ik heb, 28cm breed en de pizzas waren ongeveer zo breed als de schep.

Had ongetwijfeld wel iets groter gekund nog maar dat ligt meer aan mijn stretch technieken :+

[ Voor 29% gewijzigd door iketot op 21-03-2025 00:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iketot
Houtenklaas schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Ziet er mooi uit hoor, beter dan mijn eerste baksels, alhoewel de smaak ook prima was. Leuk dat je foto's hebt gedeeld, dat durfde ik toen niet aan :)
Ben trots op de resultaten dus die mochten gedeeld worden! ;)

Maar ook vooral om anderen ook een review te geven van de oven zelf.

Heb veel aan dit topic gehad, dit was mijn manier om wat terug te kunnen doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 12:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

fxs81 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:18:
[...]

Topservice, netjes hoor. Met een beetje mazzel krijg je de Karu 2 ;)
Zou leuk zijn, maar ik ga daar niet vanuit. Zo te zien wordt de Karu 12 nog steeds verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tikje
  • Laatst online: 12-06 12:09
iketot schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:36:
Zo mooi om te zien hoe snel het gaat, ging zelfs zo snel dat de eerst aan de randen wat was verbrand.. 😅
Bedankt voor je toelichting en foto’s, altijd leuk om te lezen en zien.
Zo te zien is de temperatuur OK, en was je alleen iets te laat met draaien. Geen probleem.
Daarna de glutenvrije pizza van mijn vrouw aan de beurt. Het proces van bol naar pizza was met dit deeg wel wat moeilijker, deeg scheurde heel makkelijk maar was echt heel luchtig!
De Caputo glutenvrij ga ik binnenkort ook gebruiken, rekening houdend met de tips alhier. Zo te zien lanceer jij de glutenvrije gewoon vanaf de schep, is dat goed te doen? Ik had me al voorgenomen de pizza op bakpapier te vormen en beleggen, dan met bakpapier en al de (elektrische) oven in tot de bodem stevig genoeg is om het bakpapier er tussenuit te halen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iketot
Tikje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Zo te zien is de temperatuur OK, en was je alleen iets te laat met draaien. Geen probleem.

[...]

De Caputo glutenvrij ga ik binnenkort ook gebruiken, rekening houdend met de tips alhier. Zo te zien lanceer jij de glutenvrije gewoon vanaf de schep, is dat goed te doen? Ik had me al voorgenomen de pizza op bakpapier te vormen en beleggen, dan met bakpapier en al de (elektrische) oven in tot de bodem stevig genoeg is om het bakpapier er tussenuit te halen…
Bij de laatste pizza die ik had gemaakt (voor een buur-vriend) had ik de vlammen iets zachter gedaan toen de pizza in de oven zat, en dat was eigenlijk wel beter, dus ik denk dat dat voor mij de truc is.

Ik heb alle pizza's gewoon vanaf de schep in de oven gedaan en dat ging prima. Ik gebruik wel maismeel, dat is wat grover dan bloem en ik denk dat dat iets meer werkt als soort kleine "wieltjes" onder het deeg, zodat hij er makkelijker op (en ook weer af) glijd.

Zeker met het glutenvrije deeg en hoe broos het is, leg het na het stretchen meteen op de schep, en daarna pas beleggen. Met het extra gewicht van het beleg, is het denk ik lastiger om op de schep te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:47
Tikje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:29:
[...]

[...]

Glutenvrije pizzabakker hier ... Wat ik tegenwoordig doe is eerst de bodem voorbakken. Met die 80% water is het deeg tamelijk plakkerig en met beleg kwam het amper van de schep af. Tweede is dat het vocht niet meehielp met bakken. Dus eerst de bodem op de schep en een kleine minuut in de oven. Dan terug om te beleggen en nog een keer. En dat werkt voor mij. In het verleden vele soorten meel geprobeerd, Fioreglut bevalt mij het best. Overigens hier ook de vrouw des huizes die glutenintolerant is. De "gewone" bollen is wel ineens beleggen en bakken. En ik begin altijd met de glutenvrije om kruisbesmetting te voorkomen in de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Bakken jullie de glutenvrije dan als eerste? Of hoe zorg je ervoor dat deze geen last hebben van kruisbesmetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
Houtenklaas schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Glutenvrije pizzabakker hier ... Wat ik tegenwoordig doe is eerst de bodem voorbakken. Met die 80% water is het deeg tamelijk plakkerig en met beleg kwam het amper van de schep af. Tweede is dat het vocht niet meehielp met bakken. Dus eerst de bodem op de schep en een kleine minuut in de oven. Dan terug om te beleggen en nog een keer. En dat werkt voor mij. In het verleden vele soorten meel geprobeerd, Fioreglut bevalt mij het best. Overigens hier ook de vrouw des huizes die glutenintolerant is. De "gewone" bollen is wel ineens beleggen en bakken. En ik begin altijd met de glutenvrije om kruisbesmetting te voorkomen in de oven.
Naar aanleiding van jou bericht, had ik het deeg veel erger verwacht, maar het viel me redelijk mee qua plakkerigheid.

Het maismeel op de bodem helpt daar heel goed om te voorkomen dat het aan de schep blijft plakken, dus die rijkelijk belegde glutenvrije pizza tonijn, ui en kaas ging hier zonder problemen de oven in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
BigWillem89 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:33:
Bakken jullie de glutenvrije dan als eerste? Of hoe zorg je ervoor dat deze geen last hebben van kruisbesmetting?
Ik wel inderdaad. Steen vooraf goed poetsen (zonder water) en de glutenvrije gaat er als eerste op. Gluten overleven zeer hoge termperaturen, tot boven de 500 graden, je kan er dus niet vanuit gaan dat gluten verbranden in de oven. Nu heeft vrouwlief weinig last van een korreltje gewone bloem, maar dat is gewoon te voorkomen door als eerste te bakken,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
BigWillem89 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:33:
Gelukkig is kruisbesmetting voor mijn vrouw geen heel groot probleem, dus ik bakte eerst die van de kinderen, daarna van haar en daarna die van mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
iketot schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:01:
[...]

Naar aanleiding van jou bericht, had ik het deeg veel erger verwacht, maar het viel me redelijk mee qua plakkerigheid.

Het maismeel op de bodem helpt daar heel goed om te voorkomen dat het aan de schep blijft plakken, dus die rijkelijk belegde glutenvrije pizza tonijn, ui en kaas ging hier zonder problemen de oven in.
't Is allemaal relatief ...Maar als het eenmaal een bol is, valt het inderdaad wel weer mee :) Lanceren in één keer blijf ik wel lastig vinden en het deeg was soms toch niet helemaal OK. Dat zal zeker komen omdat de eerste veel te veel toppings had, maar ook omdat het percentage water gewoon veel hoger ligt dan bij glutenpizza's. Maar sinds het voorbakken gaat dat veel beter. En zo vindt iedereen zijn eigen weg, dat is mooi. En wat een fijn topic inderdaad, zoveel van geleerd en zo leuk om tips en trucs te leren van elkaar. Je gunt de wereld meer pizza-bakkers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
Houtenklaas schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:06:
[...]

't Is allemaal relatief ...Maar als het eenmaal een bol is, valt het inderdaad wel weer mee :) Lanceren in één keer blijf ik wel lastig vinden en het deeg was soms toch niet helemaal OK. Dat zal zeker komen omdat de eerste veel te veel toppings had, maar ook omdat het percentage water gewoon veel hoger ligt dan bij glutenpizza's. Maar sinds het voorbakken gaat dat veel beter. En zo vindt iedereen zijn eigen weg, dat is mooi. En wat een fijn topic inderdaad, zoveel van geleerd en zo leuk om tips en trucs te leren van elkaar. Je gunt de wereld meer pizza-bakkers :)
Zeker, het was echt leuk om alles te doen vanaf inkopen tot maaltijd! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
iketot schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:27:
[...]

Zeker, het was echt leuk om alles te doen vanaf inkopen tot maaltijd! :*)
De vrijdag is hier normaal de zelfgesneden/voorgebakken/afgebakken frietdag. Na jouw foto's ook gelijk bollen gemaakt voor vandaag. Alleen had ik willen wisselen, maar 't was drie tegen één. Vandaag pizza, morgen patat. Je kan het slechter treffen.

Maar het hele traject is inderdaad leuk om te doen. Kneden doe ik met de hand en dan plakt dat GV deeg echt wel erg. Doe ik in het deegkrat, mooi om te zien dat het bloem het water steeds meer opneemt totdat je een mooi deegje hebt. Net uit de koelkast gehaald en ze staan nu op temperatuur te komen. Zometeen de GV bol maken en straks fijn de boel klaarzetten. Heerlijk! Goed wekend, medelezers!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iketot
Houtenklaas schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:14:
[...]

De vrijdag is hier normaal de zelfgesneden/voorgebakken/afgebakken frietdag. Na jouw foto's ook gelijk bollen gemaakt voor vandaag. Alleen had ik willen wisselen, maar 't was drie tegen één. Vandaag pizza, morgen patat. Je kan het slechter treffen.

Maar het hele traject is inderdaad leuk om te doen. Kneden doe ik met de hand en dan plakt dat GV deeg echt wel erg. Doe ik in het deegkrat, mooi om te zien dat het bloem het water steeds meer opneemt totdat je een mooi deegje hebt. Net uit de koelkast gehaald en ze staan nu op temperatuur te komen. Zometeen de GV bol maken en straks fijn de boel klaarzetten. Heerlijk! Goed wekend, medelezers!
Ja met de hand is het inderdaad wel heel plakkerig als je het gaat maken! Ik heb vanuit de corona tijd nog een goedkope mixer staan (want toen ging iedereen ineens aan het (brood)bakken, inclusief ik - althans dat was de planning :P ) en met een half kilo aan (normaal) bloem en 260 gram aan GV bloem doet hij het eigenlijk prima. Dat scheelt veel ja, als het eenmaal klaar is, plakt het meer dan normaal bloem maar al stuk minder dan in 't begin.

Goed weekend, met lekker eten zo te lezen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Voor eerste keer bollen gemaakt voor de 24 uur in de koeling.

1 kg bloem tipo 0.0
60% water
2% zout
0.3% gist

Ik had alleen geen precisie thermometer , dus uiteindelijk met theelepel gedaan.

- 10 minuten met de hand gekneed;
- Deeg 10 minuten laten rustig;
- Daarna 7 bollen 230 gram van gemaakt.

Iemand tips ? 😉

Had misschien net iets gladder gekund. Wel geprobeerd om spanning te bereiken bij het opbollen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOUAYTr4HEj2eE40m_ih9XF7XqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkiRIGD15ZLmLT7rYP1kRmOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ze rusten nu op temperatuur van 5 graden in de koelkast . Morgen idee om nog 4 a 5 uur te laten rijzen op kamertemperatuur .

[ Voor 9% gewijzigd door MaStar op 21-03-2025 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:55
MaStar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:01:
Voor eerste keer bollen gemaakt voor de 24 uur in de koeling

1 kg bloem tipo 0.0
60% water
2% zout
0.3% gist

Ik had alleen geen precisie thermometer , dus uiteindelijk met theelepel gedaan.

- 10 minuten met de hand gekneed;
- Deeg 10 minuten laten rustig;
- Daarna 7 bollen 230 gram van gemaakt.

Iemand tips ? 😉

Had misschien net iets gladder gekund. Wel geprobeerd om spanning te bereiken bij het opbollen.

[Afbeelding]

Ze rusten nu op temperatuur van 5 graden in de koelkast . Morgen idee om nog 4 a 5 uur te laten rijzen op kamertemperatuur .
Ze zijn denk ik niet zo glad, omdat met 10 minuten kneden met de hand en 10 minuten rusten de gluten nog niet zo zijn ontwikkeld. Het zou kunnen dat de glutenontwikkeling met 24 uur nog steeds niet optimaal is. Ikzelf kneed mijn deeg een kwartier met de spiraalkneder, laat het dan een paar uur rusten en doe dan stretch en fold. Dan is het deeg prachtig glad. Maar hoe dan ook zullen ze denk ik prima smaken 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
MennoE schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Ze zijn denk ik niet zo glad, omdat met 10 minuten kneden met de hand en 10 minuten rusten de gluten nog niet zo zijn ontwikkeld. Het zou kunnen dat de glutenontwikkeling met 24 uur nog steeds niet optimaal is. Ikzelf kneed mijn deeg een kwartier met de spiraalkneder, laat het dan een paar uur rusten en doe dan stretch en fold. Dan is het deeg prachtig glad. Maar hoe dan ook zullen ze denk ik prima smaken 👍
Thanks! En zal ik meenemen voor een volgende keer. En doe je ze na dat rusten nog 24 uur in de koeling?

Hoe kan ik dit het beste herstellen morgen ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Waar gebruiken jullie semola over het algemeen voor? Is dat om de bollen op te leggen voor het stretchen?

En een beetje op de pizza plank voor de oven?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Duzzzzzz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:10
Vandaag was het weer pizza dag, bij ons altijd glutenvrij ivm coeliakie dochter. Hieronder een paar foto’s van het resultaat in de Ooni Karu 2.

Bovendien voor het eerst ingevroren deeg van vorige week gebruikt. Ging top! Paar uurtjes in afgesloten bak laten ontdooien en deed niet onder voor het vandaag vers gemaakte deeg.

Met maïsmeel en pizza-schep met gaatje geen enkel probleem om de pizza te lanceren 🚀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trbsgt3hCKC0QYTXups9VJ7rn_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaOHtk9bfEOFy3k7Khgky2NF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie0cvFtoyFuxyJHnbd7iFCDeXwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSpYpuoKIvU82dW9LCpI3oT8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MennoE
MaStar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:17:
[...]

Thanks! En zal ik meenemen voor een volgende keer. En doe je ze na dat rusten nog 24 uur in de koeling?

Hoe kan ik dit het beste herstellen morgen ? :+
Ik laat het deeg na het kneden meestal een uur of vier rusten. Tot het max 1,5x in volume is toegenomen. Vervolgens een paar stretch en fold. Dan de koelkast in voor 48 of 72 uur. Uurtje laten rusten op kamertemperatuur, dan opbollen. Afhankelijk van hoeveel gist je hebt gebruikt en hoe warm het is kan je 4-6 uur daarna bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
MennoE schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:59:
[...]

Ik laat het deeg na het kneden meestal een uur of vier rusten. Tot het max 1,5x in volume is toegenomen. Vervolgens een paar stretch en fold. Dan de koelkast in voor 48 of 72 uur. Uurtje laten rusten op kamertemperatuur, dan opbollen. Afhankelijk van hoeveel gist je hebt gebruikt en hoe warm het is kan je 4-6 uur daarna bakken.
Thanks! Dit moet ik de volgende keer proberen .

En hoe kan ik het nu nog herstellen? Haal het rond 1200 uit de koelkast …. Voor de rijs van 4 tot 6 uur….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:16
MWDKing schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:53:
Iemand ervaring met de Ikea GRILLTIDER pizza schep?
Toevallig deze week gebruikt en voor €8 een no-brainer. Vrij dik RVS maar dun genoeg toelopend om te kunnen steken. Blad voelt relatief zwaar (>870g) en gaten lijken hoekiger gestencild (minder smoooth) dan bijv. de Ooni maar deed z'n werk. YMMV

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MaStar
Status na 20 uur in de koelkast. Hopelijk een normaal proces zo.

Wil ze er over 4 a 5 uur uithalen om nog op kamertemperatuur te rijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDMVdZkoKWovUfy5nFq92O2Gpmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/He9utLrVKRUpH7dkQ6aNVVNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
MaStar schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:02:

[Afbeelding]
Zien er goed uit. Komt helemaal goed 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
MennoE schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:15:
[...]

Zien er goed uit. Komt helemaal goed 👍
Dank! :D Kamertemperatuur is nu 19 graden . Dan 5 uurtjes nog laten rijzen? Of hoe weet ik dat ze goed zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 12:56
MaStar schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:02:

[Afbeelding]
Heb even je laatste posts zitten volgen.
Je bollen zien er al goed gerezen uit en hoeven niet meer op kamer temperatuur the rijzen also je het mij vraagt.

Aangezien het bollen zijn van 230 gram, zou zelfs een half uur van the voren uit de koelkast voldoende met de huidige temperatuur in Nederland.
Ik zou ze absoluut niet 4-5 uur nog op kamertemp laten rijzen, 2 uur max.

PSN: DoubleDutchh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ouwehandje schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:01:
[...]

Heb even je laatste posts zitten volgen.
Je bollen zien er al goed gerezen uit en hoeven niet meer op kamer temperatuur the rijzen also je het mij vraagt.

Aangezien het bollen zijn van 230 gram, zou zelfs een half uur van the voren uit de koelkast voldoende met de huidige temperatuur in Nederland.
Ik zou ze absoluut niet 4-5 uur nog op kamertemp laten rijzen, 2 uur max.
Dank voor je feedback! Ga ik doen .

Had ik in voorbereiding iets anders moeten doen ? Ik heb ze vrijwel gelijk na het kneden in de koeling gedaan namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 12:56
MaStar schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Dank voor je feedback! Ga ik doen .

Had ik in voorbereiding iets anders moeten doen ? Ik heb ze vrijwel gelijk na het kneden in de koeling gedaan namelijk.
Uit je eerdere reactie zie ik dat je geen preciezie weegschaal hebt.
Ziet er naar uit dat er meer dan 0.3% gist in is gegaan adhv hoe ze zijn gerezen in de koelkast.

Visueel ziet het er goed uit, bollen zijn zo’n 2x zo groot en raken elkaar ‘net aan’ aan. Als je het mij vraagt perfect.
Ben benieuwd naar het bak resultaat, succes!

PSN: DoubleDutchh

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:42
Mijn Fat Tony is ook binnen en vandaag in gebruik genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPxHtp5dojbXGe1wWBj6kTrKBTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpoPtMfz3l8JdRnTr0XDKAdl.jpg?f=fotoalbum_large
Ten opzichte van mijn Ooni 12 is deze een stuk groter en zwaarder. Ik wil hem eigenlijk niet buiten laten staan dus dat wordt nog even nadenken over hoe ik dat makkelijk regel.

Het bakken gaat wel enorm veel fijner dan in de Ooni. Ik hoef maar 1 a 2 keer te draaien, tegen elke 15-20 seconden in de Ooni. De ingebouwde thermometer is ook zoveel makkelijker dan een losse infrarood. Eerste pizza meteen gelukt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ds5YjEhwDOza9fZjuYcwf-KJ14o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhGxSAdnkOyYSt7UTLkzN5DM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
coinman63 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:22:
Mijn Fat Tony is ook binnen en vandaag in gebruik genomen.
[Afbeelding]
Ten opzichte van mijn Ooni 12 is deze een stuk groter en zwaarder. Ik wil hem eigenlijk niet buiten laten staan dus dat wordt nog even nadenken over hoe ik dat makkelijk regel.

Het bakken gaat wel enorm veel fijner dan in de Ooni. Ik hoef maar 1 a 2 keer te draaien, tegen elke 15-20 seconden in de Ooni. De ingebouwde thermometer is ook zoveel makkelijker dan een losse infrarood. Eerste pizza meteen gelukt:
[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Welk recept en ingrediënten heb je gebruikt ?

Mooie korst !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Ik heb de pizza app met 60% hydratatie gebruikt voor het recept en dan met 5 uur rijzen op kamertemperatuur en 70 uur in de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09
Ik probeer vergelijkingen te vinden tussen de Gozney Arc (xl) en de Burnhard Fat Tony, maar kan eigenlijk niet veel vinden. De Fat Tony lijkt qua prijs de betere keus, maar vraag me af hoe de bouwkwaliteit, isolatie en gasverbruik tussen beide is.

Iemand in dit forum die misschien een goede link heeft of een inzicht kan geven?

bla di bla bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
De Fat Tony is net uit en ik acht de kans klein dat je iemand treft die beide toestellen naast elkaar heeft. Technisch zijn ze vergelijkbaar. Ik kan van mijn kant zeggen dat de Fat Tony solide is gebouwd, maar ik heb hem pas een week, dus kan je geen duurtest voorschotelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32
Hoe is het met de opwarmtijd van de Fat Tony? In een review op YT zag ik dat de opwarmtijd behoorlijk lang was (>45 min)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iketot
sjors123 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:00:
Hoe is het met de opwarmtijd van de Fat Tony? In een review op YT zag ik dat de opwarmtijd behoorlijk lang was (>45 min)
Zoek even in het topic naar mijn berichten, ik heb het besproken. Steen was in 20 minuten 400 graden. De oven zelf bereikt die temperatuur binnen enkele minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:19
Ik heb nu een aantal keren de ooni calculator gebruikt, met groot succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkVgryTjRfjkygtdMFQMc7EYA_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpXpgBT1umQN7yDVc3yLfwV0.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe deed ik de deegbollen pas bij het rode streepje in de ikea bakjes (uit dit topic). Ik zie online echter ook recepten/berichten die het deeg na het kneden al in bollen verdelen en dan in een deegbak/losse bakjes verdelen.

Wat is het verschil tussen beide manieren? Ik ga dit weekend 10+ pizzas maken, het is dan praktischer om losse bakjes met deegbollen (blauwe streepje) te gebruiken, maar dan moet het niet deeg niet mislukken. Wie heeft advies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Paul! zo te zien zegt ooni dus (na koelkast) éérst op kamertemperatuur laten komen, dan pas opbollen, en dan opnieuw laten rijzen, wat als het goed is weer een paar uur duurt.

Persoonlijk lijkt mij dat totaal niet praktisch, en doe ik ofwel:
- opbollen -> koelkast -> uit koelkast op temperatuur laten komen/(verder) rijzen; of
- bulk in koelkast -> koud opbollen -> dan laten rijzen

Tussen die 2 methodes merk ik niet echt verschil in eindresultaat.
Waarschijnlijk gebruikt de methode van ooni wat meer gist, want het moet na die 6 uur op kamertemperatuur opnieuw rijzen.
Ik gebruik doorgaans 0,3% met bovenstaande methode (wat zelfs al wat aan de hoge kant is als ik de reacties hier vaak lees). Waar zit die ooni calculator op?

Het weekend duurt nog even, je zou even een testbolletje kunnen maken, en keertje pizza voor de lunch, of een broodje ermee bakken.
Een ongeteste werkwijze is altijd riskant als er bezoek komt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 25-03-2025 21:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MennoE
Paul! schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:26:
Ik heb nu een aantal keren de ooni calculator gebruikt, met groot succes.

[Afbeelding]

Tot nu toe deed ik de deegbollen pas bij het rode streepje in de ikea bakjes (uit dit topic). Ik zie online echter ook recepten/berichten die het deeg na het kneden al in bollen verdelen en dan in een deegbak/losse bakjes verdelen.

Wat is het verschil tussen beide manieren? Ik ga dit weekend 10+ pizzas maken, het is dan praktischer om losse bakjes met deegbollen (blauwe streepje) te gebruiken, maar dan moet het niet deeg niet mislukken. Wie heeft advies?
Kan allebei prima. De bulkrijs in de koelkast doen heeft als voordeel dat je minder ruimte nodig hebt. Voor het eindresultaat maakt het niks uit. Dat is niet alleen mijn ervaring, maar las ik ook in The Perfect Pizza Dough van Fabrizio Casucci. Zie screenshots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_utJfxdZ7dfug8r38e0NRz4jQo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JmG98CJnB2O5Gl5SpDukKE6O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_h-a7-2c1GmJIc9bEvtmSRNpPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mlvGG7RHOj1Lqk7yp5yM7Grk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1auHkjhe4Xxac-GKguMgK32Ezo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YmK7HUwPxg50vLd7AZOjld4R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
defusion schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:46:
@Paul! zo te zien zegt ooni dus (na koelkast) éérst op kamertemperatuur laten komen, dan pas opbollen, en dan opnieuw laten rijzen, wat als het goed is weer een paar uur duurt.

Ik gebruik doorgaans 0,3% met bovenstaande methode (wat zelfs al wat aan de hoge kant is als ik de reacties hier vaak lees). Waar zit die ooni calculator op?
Die zit op 0,1% bij bovenstaande tijden. Ik heb niet het idee dat er meer gist in zit dan in andere recepten.

Een testbolletje is een goed idee. Overigens, als ik maar 1 bolletje maak, dan is dat mijn bulkrijs en hoef ik m ook niet in stukken te snijden en opbollen. Het enige verschil is dan eerst opbollen en dan laten rijzen ipv eerst rijzen en dan opbollen.

MennoE ook bedankt voor de screenshots, ik heb dat boek ook even opgezocht. Ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06 14:04
Irmand van plan de nieuwe Ooni Halo Pro aan te schaffen? Ik zoek al een tijd een mixer waar ik hogere hydratatie mee kan kneden. De Ooni ziet er goed uit. Verwijderbare bak (en haak en breaker), verlichting, zware motor (wel wat herrie), 360rpm en 5 jaar garantie. De eerste preview tests op YT lijken positief. YouTube: 🔥 Knetmaschinenvergleich: Ooni Halo Pro vs. Wilfa Probaker 🍕

YouTube: 🔥 Praxistest: Ooni Halo Pro vs. Wilfa Probaker 🍕💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:00
Vorige week een Green egg gekocht. Wil er voornamelijk ook “echte” pizza’s mee maken.

Heb nu twee pogingen achter de rug voor het deeg. Maar tweemaal een fiasco. Plakt enorm.
Vandaag recept gebruik van YouTube filmpje.

Voornamelijk de vraag waar ik mee zit…. De verschillende gist. Ik heb de gist van de afbeelding.
Dit is Instant droge gist klopt dat? Dan zou voor 4 pizza’s van 230g 0,4g al voldoende zijn volgens mijn recept.

Hier nog tips of wellicht welke Gist ik beter kan kopen? Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfnjEeVl4jTibbURhzLZkXJzrmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FIOTbC7oNs70AmYRkuHm2UL0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reAaa
  • Laatst online: 20:04
peligro2k schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:16:
Irmand van plan de nieuwe Ooni Halo Pro aan te schaffen? Ik zoek al een tijd een mixer waar ik hogere hydratatie mee kan kneden. De Ooni ziet er goed uit. Verwijderbare bak (en haak en breaker), verlichting, zware motor (wel wat herrie), 360rpm en 5 jaar garantie. De eerste preview tests op YT lijken positief. YouTube: 🔥 Knetmaschinenvergleich: Ooni Halo Pro vs. Wilfa Probaker 🍕

YouTube: 🔥 Praxistest: Ooni Halo Pro vs. Wilfa Probaker 🍕💪
Ja! Ik kan niet wachten op de release. Ik weet dat er andere merken zijn met een langer track record in de markt. Maar qua prijs en multi functionaliteit is dit niet te verslaan. De 5j garantie en goede CS geeft mij genoeg vertrouwen. De dedicated spiraalkneders (famag /KYS) zijn te log om steeds de keuken in te slepen en feit dat deze ooni ook de andere dingen kan maken voor baksels maakt 't hier een pluspunt. Heb nog eens tijdje de wilfa overwogen maar ga toch voor de Ooni.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:12
BekSide schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:29:
Vorige week een Green egg gekocht. Wil er voornamelijk ook “echte” pizza’s mee maken.

Heb nu twee pogingen achter de rug voor het deeg. Maar tweemaal een fiasco. Plakt enorm.

Voornamelijk de vraag waar ik mee zit…. De verschillende gist. Ik heb de gist van de afbeelding.
Dit is Instant droge gist klopt dat? Dan zou voor 4 pizza’s van 230g 0,4g al voldoende zijn volgens mijn recept.

[Afbeelding]
Hangt af van temp. X rijstijd.

Dat het deeg plakt heeft niets met de gist te maken, de enige verklaring hiervoor is dat de vochtpercentage die jij hanteert niet goed samen gaat met de bloem die jij gebruikt.

Je dient de vochtpercentage aan te passen aan hoe sterk de bloem is, hoe hoger de W-waarde van de bloem des te meer vocht het kan opnemen.

Een bloemsoort zoals Caputo Chef is goed werkbaar met een vochtpercentage tot ~ 64% zonder te plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 20:36

MJV

[Afbeelding]
Het klopt dat je relatief weinig gist nodig hebt. Afhankelijk van de tijd die je neemt om het deeg te laten rijzen.

Als je deeg teveel plakt om het te verwerken kun je het best met een wat lager percentage vocht maken. Als je handiger wordt met deeg/pizza kun je het vochtpercentage weer opschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:36

Plakkerig deeg komt door te hoge hydratatie, deeg niet laten rusten na kneden of te lang kneden. Hier gebruik ik altijd 62% water en dan plakt het zo goed als niet.

Gist is gewoon prima, daar is niks mis mee.

Of 0,4 gram voldoende is hangt af van je recept. Maar lijkt mij aan de lage kant. Of je moet lange fermentatie hebben in de koelkast (48-72 uur). Maar dan is het nog aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Dank voor de reacties!
Voor de volledigheid ik heb de zaken gebruikt zoals in de afbeeldingen.

Morgen nieuwe poging met dus minder water als ik dat zo lees! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIEnguIjPmTvVnR8t0_HGh38IdY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WpGvcpNlS5pSz9v5XlArkhFP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoiV9Ky2FU44v3TfPjeMuuWDiMg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UhUPysRQ6KBZgU6XQ4CIXFI2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
BekSide schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:20:
Dank voor de reacties!

Morgen nieuwe poging met dus minder water als ik dat zo lees!
Graag gedaan!

La Tua Farina bloem is relatief zwak en vergelijkbaar met standaard patentbloem uit de supermarkt. Puur marketing dus waar je onnodig meer voor betaald.

Ik zou max. 58% hanteren met deze bloem als je een relatief makkelijk werkbare deeg wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Freshouttheoven schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:37:
[...]

Graag gedaan.

La Tua Farina bloem is relatief zwak en vergelijkbaar met standaard patentbloem uit de supermarkt. Puur marketing dus waar je onnodig meer voor betaald.

Ik zou max. 58% hanteren met deze bloem als je een relatief makkelijk werkbare deeg wilt.
Heb je wellicht suggesties voor ander soort bloem? Ik heb gezocht hier op forum maar kon maar weinig vinden qua echt producten, wel veel % van recepten uiteraard!

Sta helemaal open voor wat dan ook. Wil mooi ervaring op doen en zeker weten dat als het fout gaat dat het aan mij ligt en niet aan de producten!

Ook voor de gist wordt advies gewaardeerd. Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-06 20:57
Dank voor de reacties!

Morgen nieuwe poging met dus minder water als ik dat zo lees! [Afbeelding]

[Afbeelding]
Iets teveel water, en die bloem is gewoon niet fijn. Wat ik zelf doe is alle ingrediënten mengen, en even 10 minuten laten staan en dan pas kneden. Ik merk dat het dan veel minder plakkerig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Dank voor de reacties!

Morgen nieuwe poging met dus minder water als ik dat zo lees! [Afbeelding]

[Afbeelding]
Andere bloem gebruiken en je probleem is opgelost.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 20:36

MJV

BekSide schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:40:
[...]

Heb je wellicht suggesties voor ander soort bloem? Ik heb gezocht hier op forum maar kon maar weinig vinden qua echt producten, wel veel % van recepten uiteraard!

Sta helemaal open voor wat dan ook. Wil mooi ervaring op doen en zeker weten dat als het fout gaat dat het aan mij ligt en niet aan de producten!

Beter zoeken want het gaat er regelmatig over ;).

Maar zie bijvoorbeeld deze uitleg over de W-waardes van bloem. Je kunt er ook bloem bestellen: https://www.italieplein.nl/hoe-sterk-is-jouw-pizzabloem/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:35
[...]

De meeste mensen gebruiken Caputo. Je hebt hier vele varianten van met elk hun eigen sterktes en zwaktes. Ik koop meestal mijn bloem, moza etc bij https://www.italieplein.nl/.

Als je een rijstijd van >24 uur gebruikt zou ik adviseren om voor de "chef" versie te gaan. Deze is wat sterker en is wat vergevingsgezinder als je iets te veel water gebruikt. Je kan anders ook voor de "pizzaria" variant gaan, maar dan is 24 uur rijstijd toch wel een beetje de max is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
reAaa schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:47:
[...]

Ja! Ik kan niet wachten op de release. Ik weet dat er andere merken zijn met een langer track record in de markt. Maar qua prijs en multi functionaliteit is dit niet te verslaan. De 5j garantie en goede CS geeft mij genoeg vertrouwen. De dedicated spiraalkneders (famag /KYS) zijn te log om steeds de keuken in te slepen en feit dat deze ooni ook de andere dingen kan maken voor baksels maakt 't hier een pluspunt. Heb nog eens tijdje de wilfa overwogen maar ga toch voor de Ooni.
Bestel je direct bij Ooni of bij een partner? Begrijp ik nu dat de prijs na de release omhoog gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reAaa
peligro2k schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:49:
[...]

Bestel je direct bij Ooni of bij een partner? Begrijp ik nu dat de prijs na de release omhoog gaat?
Direct bij Ooni. Wil voorkomen dat Ooni zegt 'klop eerst maar aan bij de reseller' die vervolgens weer contact opneemt met Ooni. Maw liever the middleman eruit.

Ga jij 'm direct bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
jordyc schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:39:
[...]
Je kan anders ook voor de "pizzaria" variant gaan, maar dan is 24 uur rijstijd toch wel een beetje de max is mijn ervaring.
Waar merk je dat aan? Ik heb gebruik deze variant en heb al paar keer 30 - 72 uur rijstijd (voornamelijk in koelkast, laatste paar uur er uit) gebruikt. Tot nu toe alleen met 60% hydratatie, daar nog niet mee geexperimenteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
  • Laatst online: 21:35
Voor mijn gevoel zijn de bollen van de pizzaria variant minder stevig na het rijzen in vergelijking met de chef variant. Vooral met het stretchen vind ik de chef variant veel fijner werken als ik langere rijstijden gebruik.

Maargoed volgens Caputo zelf kun je de pizzaria variant in de koelkast tot max 72 uur rijzen gebruiken, dus het kan ook heel goed alleen mijn gevoel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

[...]

De gist is prima, ik ben sinds ik hier meelees overgestapt naar Caputo pizzeria en gebruik meestal 65% hydratatie. Dat gaat goed, het liefst maak ik het deeg en zet het dan 48 uur in de koelkast, daarna opbollen en dan een uurtje of 6 op kamertemperatuur laten rijzen. Mooi soepel deegje wat niet plakt en zeer makkelijk te vormen is. Ik raad ook de Caputo semola aan om de pizza's te vormen. Het rijpen in de koelkast doe ik uitsluitend voor de smaak, de bodem word dan nog lekkerder maar je kan ook gewoon het deegje draaien, opbollen en na een uur of zes pizza's bakken als je een keer spontaan besluit om pizza te eten. De pizzeria chef moet ik nog eens proberen, die bestel ik mee zodra ik door de pizzeria heen ben. Verder gebruik ik de Pizza Perfect Flours app of de Ooni app voor de verhoudingen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
[...]

Caputo, Dallagiovanna, en Molino Spadoni (PZ4) zijn goede merken. Ook o.a. naast online bij de Sligro en Hanos te koop.

De tip om semola te gebruiken bij het stretchen in ook een goede, zelf vind ik deze fijn werken.

Een Green Egg is in beginsel niet geschikt om pizza's op de bakken. Met wat tweaken kun je aardige resultaten behalen, zie o.a. hier voor meer uitleg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 10:25

Ik denk dat je dan beter een pizza-oven had kunnen kopen. Ik heb zelf nu een paar keer pizza gemaakt op de Bastard, maar vind dat verre van ideaal. Het lukt wel, maar je moet toch wat truucjes uithalen, om het allemaal te laten lukken, met name omdat je geen echte bovenwarmte hebt. Als je voornamelijk mee barbecued, en af en toe eens pizza maakt, snap ik het, maar voor voornamelijk pizza, had ik een andere keuze gemaakt. Wil niet zeggen dat het een miskoop is, want een BGE is aan fantastische BBQ! erg veelzijdig, voor zowel low&slow als hot&fast. Veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
Ik heb ook ervaring met pizza's maken op een Bastard, het kan wel, maar ik ben toch erg blij met mijn onlangs aangeschafte Ooni Koda 12.

Nadelen op een kamado:
- het duurt een uur voordat hij 300+ graden is
- de kolen gaan hard, na een paar pizza's is je kolenmand leeg en daalt de temperatuur
- bovenkant goed verhitten is lastig

Maar voor incidenteel pizza's bakken kan het prima. Eet smakelijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjors123
Paul! schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:28:
Ik heb ook ervaring met pizza's maken op een Bastard, het kan wel, maar ik ben toch erg blij met mijn onlangs aangeschafte Ooni Koda 12.

Nadelen op een kamado:
- het duurt een uur voordat hij 300+ graden is
- de kolen gaan hard, na een paar pizza's is je kolenmand leeg en daalt de temperatuur
- bovenkant goed verhitten is lastig

Maar voor incidenteel pizza's bakken kan het prima. Eet smakelijk!
Ben het met je eens dat een dedicated pizza-oven veel beter is, maar heb toch andere ervaringen op een KJ Classic 1:
- Platesetter + pizzasteen zo hoog mogelijk in de bbq zorgt dat hitte boven ook goed doorkomt;
- Met schuif beneden + top vent helemaal open is de pizzasteen na 45 minuten op 350+ graden;
- Top-vent dan voor 40% dicht en dan blijft de temperatuur van de kamado ongeveer 400 graden en pizzasteen zonder problemen 350+ graden;
- Geen enkel probleem om 6 pizza's na elkaar te bakken, dan is het inderdaad voorbij.

En het klopt dat het veel houtskool kost, 1 van de redenen waarom ik ook wil overstappen naar een pizza-oven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Makaja schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Ik denk dat je dan beter een pizza-oven had kunnen kopen. Ik heb zelf nu een paar keer pizza gemaakt op de Bastard, maar vind dat verre van ideaal. Het lukt wel, maar je moet toch wat truucjes uithalen, om het allemaal te laten lukken, met name omdat je geen echte bovenwarmte hebt. Als je voornamelijk mee barbecued, en af en toe eens pizza maakt, snap ik het, maar voor voornamelijk pizza, had ik een andere keuze gemaakt. Wil niet zeggen dat het een miskoop is, want een BGE is aan fantastische BBQ! erg veelzijdig, voor zowel low&slow als hot&fast. Veel plezier ermee!
Ik snap je reactie, ben zelf wel een pizza fanaat maar wil zeker meer dan alleen pizza maken.
Heb heel het gerei erbij gekocht om er een "pizza oven" van te maken. Mocht ik het echt te pakken hebben zet ik er nog een pizza oven naast! Dank voor de inzichten weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
sjors123 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Ben het met je eens dat een dedicated pizza-oven veel beter is, maar heb toch andere ervaringen op een KJ Classic 1:
- Platesetter + pizzasteen zo hoog mogelijk in de bbq zorgt dat hitte boven ook goed doorkomt;
- Met schuif beneden + top vent helemaal open is de pizzasteen na 45 minuten op 350+ graden;
- Top-vent dan voor 40% dicht en dan blijft de temperatuur van de kamado ongeveer 400 graden en pizzasteen zonder problemen 350+ graden;
- Geen enkel probleem om 6 pizza's na elkaar te bakken, dan is het inderdaad voorbij.

En het klopt dat het veel houtskool kost, 1 van de redenen waarom ik ook wil overstappen naar een pizza-oven
Op een KJ Classic moet je gewoon alles open laten, dan zijn de temperaturen echt hoog.
Ik doe inderdaad ook de steen verhogen en bak op zo'n 450 minimaal. Zijn ze ook lekker snel klaar. :9

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
Gonadan schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Op een KJ Classic moet je gewoon alles open laten, dan zijn de temperaturen echt hoog.
Ik doe inderdaad ook de steen verhogen en bak op zo'n 450 minimaal. Zijn ze ook lekker snel klaar. :9
Schuif onder laat ik idd helemaal open. Wanneer ik de topvent ook helemaal openlaat schiet hij boven de 450 graden. Dan wordt hij zo warm dat ik het handvat niet meer zonder handschoenen kan vasthouden😬. Vandaar dat ik de topvent beetje dicht doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
sjors123 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:16:
Schuif onder laat ik idd helemaal open. Wanneer ik de topvent ook helemaal openlaat schiet hij boven de 450 graden. Dan wordt hij zo warm dat ik het handvat niet meer zonder handschoenen kan vasthouden😬. Vandaar dat ik de topvent beetje dicht doe
Klopt ja, daarom doe ik het bewust. Lekker heet. Handvat heb ik geen last van gelukkig. Wel voorzichtig zijn met door het gat kijken, anders kost het je wenkbrauwen. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
Gonadan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:18:
[...]

Klopt ja, daarom doe ik het bewust. Lekker heet. Handvat heb ik geen last van gelukkig. Wel voorzichtig zijn met door het gat kijken, anders kost het je wenkbrauwen. :D
Een paar weken geleden de platesetters met de (erg) vieze kant naar beneden gelegd. Zolang het deksel gesloten bleef was er een acuut smogalarm in de buurt en bij openen kwamen de vlammen een meter omhoog _/-\o_

On topic: Gisteren verse pizzabollen gemaakt, 63% hydratatie. Vanavond de bbq maar weer aanzwengelen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MennoE
De EffeUno bevalt mij uitstekend. Wel echt een verschil om een oven met veel vermogen te hebben. Nu ik niet steeds bezig ben met de temperatuur beheersen, is pizzabakken veel meer ontspannen geworden. Ik heb vanavond maismeel gebruikt ipv semola. Beviel goed!

Ik ben verder een groot fan van nduja en heb inmiddels verschillende soorten geprobeerd. Deze is wat mij betreft veruit de lekkerste: https://shop.italieplein....lNuq4GLYRegMaAg9oEALw_wcB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqDjRK3pWz5iY3ZytrSeQXgGPSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJyDAhsEtVDoJZmqSc8PFppL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_7pMeDGBI1sth7qXPcmnAhbB38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0Z0tEtGBudPgFj0hHagrLel.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMvjAqQdseMhYQS2r7F1cLix28Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKDYhiG2e9GfMpFt519LJcp0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzikKjoxAF2kS1vHIXsvJyX6LMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UagX0xumu99xitL2yRY72kz3.jpg?f=fotoalbum_large

Deegballen weer klaar en voor 24 uur in de koeling. Aantal aanpassingen tov de vorige keer:

Aanpassingen:
- 270 gram ipv 230 gram bollen;
- 15 minuten met hand kneden ipv 10 min;
- 1 uur laten rusten voor 24 uur in de koelkast;
- Minder gist, door ander recept;
- Iets minder zout , van 3% naar 2.5%;
- Ooni app recept, waarmee:

8 deegballen:

Meel 1329 gram (100%)
Gist 1.46 gram. (0.11%)
Water 789 gram (60%)
Zout 35 gram (2.5%)

Morgen nog zo’n 3 a 4 uur laten rijzen. Ben benieuwd !

[ Voor 20% gewijzigd door MaStar op 29-03-2025 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
MaStar schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:23:
[Afbeelding]

Deegballen weer klaar en voor 24 uur in de koeling. Aantal aanpassingen tov de vorige meer:

Aanpassingen:
- 270 gram ipv 230 gram bollen;
- 1 uur laten rusten voor 24 uur in de koelkast;
- Minder gist, door ander recept;
- Iets minder zout , van 3% naar 2.5%;
- Ooni app recept, waarmee:

8 deegballen:

Meel 1329 gram (100%)
Gist 1.46 gram. (0.11%)
Water 789 gram (60%)
Zout 35 gram (2.5%)

Morgen nog zo’n 3 a 4 uur laten rijzen. Ben benieuwd !
Ziet er goed uit! Zout doe ik tegenwoordig 1,6%. Dat werkt goed voor mij en smaakt voldoende zout. De gist van 0,11% die je hebt gebruikt lijkt mij te weinig voor in totaal maximaal 5 uur kamerrijs. Je kunt ze eerder uit de koelkast halen en/of laten rijzen op een warme plek. Soms als ze op het laatste moment bij mij nog onvoldoende gerezen waren, deed ik de bak in de keukenoven die heel licht verwarmd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
MennoE schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:29:
[...]

Ziet er goed uit! Zout doe ik tegenwoordig 1,6%. Dat werkt goed voor mij en smaakt voldoende zout. De gist van 0,11% die je hebt gebruikt lijkt mij te weinig voor in totaal maximaal 5 uur kamerrijs. Je kunt ze eerder uit de koelkast halen en/of laten rijzen op een warme plek. Soms als ze op het laatste moment bij mij nog onvoldoende gerezen waren, deed ik de bak in de keukenoven die heel licht verwarmd was.
Ja, goede tip. In een eerder recept had ik iets meer gist inderdaad. Moet ze er nu mogelijk wat eerder eruit halen. Kijk morgenochtend even hoe het ervoor staat qua grootte . Anders 5 uur van te voren eruit . Thanks !

Die 2 uur kamertemperatuur rijs met 0.11% gist is overigens wel wat Ooni app voorschrijft in hun calculator . Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-l0FXj1Fg3xHTG000rY8_T0Q38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qic6Gxj5PKnWFbK0xqjExrRm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door MaStar op 29-03-2025 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
MaStar schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:32:
[...]

Ja, goede tip. In een eerder recept had ik iets meer gist inderdaad. Moet ze er nu mogelijk wat eerder eruit halen. Kijk morgenochtend even hoe het ervoor staat qua grootte . Anders 5 uur van te voren eruit . Thanks !

Die 2 uur kamertemperatuur rijs met 0.11% gist is overigens wel wat Ooni app voorschrijft in hun calculator . Zie:

[Afbeelding]
De calculator van Ooni is naar mijn indruk altijd erg zuinig qua gist. Als je jouw recept volgt in de Pizzapp, dan kom je op 3,12 gram gist. Dat is 0,24%. De Ooni app geeft een temperatuurbereik aan van 20 tot 23 graden. Dat is met rijzen een groot verschil. Jouw deeg heeft volgens de Pizzapp op 20 graden 3,12 gram gist nodig, en op 23 graden 2,23% gist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gkCU6Aa1cDWgmBPf-0-KEsBcVY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4IsVc1WySOOOTdIFbOCfYkiv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
MennoE schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:25:
[...]

De calculator van Ooni is naar mijn indruk altijd erg zuinig qua gist. Als je jouw recept volgt in de Pizzapp, dan kom je op 3,12 gram gist. Dat is 0,24%. De Ooni app geeft een temperatuurbereik aan van 20 tot 23 graden. Dat is met rijzen een groot verschil. Jouw deeg heeft volgens de Pizzapp op 20 graden 3,12 gram gist nodig, en op 23 graden 2,23% gist.

[Afbeelding]
Goed om te weten . Ik kan beter dus de Pizza app gebruiken:)

Betekent morgen dus vroeg de deegballen eruit halen. Hoeveel uur rijzen op Kt schat jij in ?

Volgende keer iets meer gist dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
MaStar schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:39:
[...]

Betekent morgen dus vroeg de deegballen eruit halen. Hoeveel uur rijzen op Kt schat jij in ?

Ja in mijn ervaring is iets teveel gist beter dan iets te weinig. Als je van plan was rond 17:00 uur te gaan bakken, zou ik ze rond 11 uur eruit halen. Misschien nog eerder. Als ze om 15 uur nog niet goed gerezen zijn dan op een warme plek zetten. Maar heel zeker weet ik het ook niet hoor. Succes en ben benieuwd hoe het is gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
MennoE schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Ja in mijn ervaring is iets teveel gist beter dan iets te weinig. Als je van plan was rond 17:00 uur te gaan bakken, zou ik ze rond 11 uur eruit halen. Misschien nog eerder. Als ze om 15 uur nog niet goed gerezen zijn dan op een warme plek zetten. Maar heel zeker weet ik het ook niet hoor. Succes en ben benieuwd hoe het is gegaan!
Ik houd het in de gaten! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
reAaa schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:15:
[...]

Direct bij Ooni. Wil voorkomen dat Ooni zegt 'klop eerst maar aan bij de reseller' die vervolgens weer contact opneemt met Ooni. Maw liever the middleman eruit.

Ga jij 'm direct bestellen?
Ja ben ik wel van plan. Wellicht wacht ik eerdt wat reviews af. Schijnt wel een herrie te maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reAaa
peligro2k schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:33:
[...]

Ja ben ik wel van plan. Wellicht wacht ik eerdt wat reviews af. Schijnt wel een herrie te maken…
Ja het geluid was ook enigszins een ding hier. Maar 15kg gewicht, compact en multi inzetbaar. Heb gisteren nog verkend om via alibaba bij de KYS leverancier te bestellen. Dat kwam neer op 667 incl verzending en douane inklaring. Als ik een grotere keuken had, dan had ik 't misschien wel gedaan zodat de kneder permanent ergens zou kunnen staan.

Maar ga toch voor de Ooni. Als zij niet de 5j garantie hadden, dan had ik waarschijnlijk uit China besteld! De Ooni review geloof ik verder wel. Ben eerder benieuwd hoe lang zo'n machine het uit houdt, maar daar is het nog te vroeg voor.

[ Voor 8% gewijzigd door reAaa op 29-03-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Onderstaan de situatie deeg vanochtend na 19 uur in de koelkast op 5 graden. Nog een uurtje in de koeling en dan rijzen kamertemperruur tot 16.00 bakken.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L33LWud_P7wOzbibQKDGkpcjJ6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKLKvHgUPapqOJL5wUbNWCxf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 30-03-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
  • Laatst online: 23-06 15:48
MaStar schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:39:
[...]

Nee, deze app kan je het beste gebruiken: https://www.italieplein.nl/app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BekSide
Na de tips hier nieuwe bloem gekocht, dat scheelt wel echt alles. De deegballen gingen prima, gisteren in de koeling gezet… maar ze zijn wel helemaal plat geworden, zie foto’s. Heb ik dan alsnog iets verkeerd gedaan?

Heb echt goed een poging gedaan ze op spanning te brengen bij het maken van de bollen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhvKiI5OiH4iZszFMJ6xIeEh0e0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJK3x55WG9xbxYHQ2f1gn1Dt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
MennoE schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Ballen zijn nog best plakkerig . Betekent dat dat ze nog niet goed gerezen zijn ? Veert nog niet terug maar blijft aan vinger plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

BekSide schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:21:
Na de tips hier nieuwe bloem gekocht, dat scheelt wel echt alles. De deegballen gingen prima, gisteren in de koeling gezet… maar ze zijn wel helemaal plat geworden, zie foto’s. Heb ik dan alsnog iets verkeerd gedaan?

Heb echt goed een poging gedaan ze op spanning te brengen bij het maken van de bollen.
[Afbeelding]
Zo zien ze er bij mij uit als ik een vrij hoge hydratie heb gebruikt. (68%) Kan verder geen kwaad, zijn wellicht wel wat plakkerig maar zodra je ze in een bord met bv semola legt en een keer omdraait zijn ze prima om te vormen tot een bodem hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
MaStar schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Ballen zijn nog best plakkerig . Betekent dat dat ze nog niet goed gerezen zijn ? Veert nog niet terug maar blijft aan vinger plakken
Plakken heeft volgens mij niet zoveel met rijzen te maken. Ik heb zelf ook als ik opbol voordat ze de koelkast in gaan, het deeg plakkerig wordt. En met weinig gist zal je denk ik niet snel hebben dat de deegbollen gaan terugveren. Mijn deegbollen veren nooit terug. Maar misschien doe ik iets verkeerd 😬

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MaStar
Zo, weer een pizzamiddag gehad ! Tweede keer na mijn nieuwe oven. Was weer beter dan de vorige keer al heb ik de bollen nog wel even in een warwarmde oven gedaan om de laatste minuten te laten rijzen.

Mijn leerpunten:
- Maak pizza’s niet te groot , zo rond 25 cm is prima , dan kan je ze op de Peel nog stretchen ;
- Toen pizza wat groter was ging het op de Peel krijgen wat lastiger;
- Semola en wat op Peel ging verder perfect . Pizza een keer in oven mislukt , maar dat kwam omdat die te groot was;
- Kan nog wat leren van de stretch techniek;
- Iets minder zout nog de volgende keer, merk toch dat nog best dorstig ben nu na het eten.

Resultaat in de Koda Ooni 16:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mpe6gVB-zkEuxJfd-bqErIzCEoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Sc1SO7thgqfZvSkghReZisl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvinQOLEjaBmHIJWw2gTwWhWYxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3dp30aEl5hGjhH2JOXgQ6Hy.jpg?f=fotoalbum_large

Recept staat hier nog ergens boven . Ongeveer 24 uur in de oven .

Verder nog wel benieuwd hoe je als Pizzabakker wat rust kan creëren als je bakt voor 6-8 mensen . Je kan niet alle pizza stretchen, dus ben je vooral druk als anderen lekker aan het eten zijn. Dat is waarschijnlijk ook het vak ;)

[ Voor 56% gewijzigd door MaStar op 30-03-2025 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reAaa
MaStar schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:54:

Verder nog wel benieuwd hoe je als Pizzabakker wat rust kan creëren als je bakt voor 6-8 mensen . Je kan niet alle pizza stretchen, dus ben je vooral druk als anderen lekker aan het eten zijn. Dat is waarschijnlijk ook het vak ;)
Ik zat hier ook mee een aantal keer dat ik ging bakken.

Denk dat ik in her vervolg 2-3 achter elkaar ga bakken, maar direct na bakken in de normale oven op 100 green om warm te houden. Erna alle 3 snijden en serveren. Zo werk je meer in batches ; is het eigenlijk vrij goed te doen en kun je zelf makkelijker mee genieten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
MaStar schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:54:
Ik zou vooral zorgen dat je in verbinding staat met de gasten tijdens het voorbereiden/bakken.
Het samen eten is nog niet eens het voornaamste als je alsnog alles eromheen mist.

Hoe is natuurlijk erg situationeel. Denk aan:
- buiten-oven = buiten voorbereiden en eten
- binnen-oven = dan kun je ook bij minder weer gezellig doen
- een tussenvorm als overkapping met buiten-oven, en IR heaters om de gasten ook warm te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
defusion schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:38:
[...]

Ik zou vooral zorgen dat je in verbinding staat met de gasten tijdens het voorbereiden/bakken.
Het samen eten is nog niet eens het voornaamste als je alsnog alles eromheen mist.

Hoe is natuurlijk erg situationeel. Denk aan:
- buiten-oven = buiten voorbereiden en eten
- binnen-oven = dan kun je ook bij minder weer gezellig doen
- een tussenvorm als overkapping met buiten-oven, en IR heaters om de gasten ook warm te houden
Ja, voor pizza’s heb je best veel ruimte nodig . Ik heb een grote tuin dus zoek dan nog een draagbare of inklapbare pizza meubel. Tips welkom ;)

Nu sta ik binnen in onze keuken en zitten mijn gasten ver weg in de tuin in een loungeset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dat scheelt in elk geval, ik ging er al half van uit dat het andersom was: buiten-oven, dus buiten (moeten) bakken, maar gasten binnen ivm. nu nog wat fris buiten.

Dan gaat het er alleen nog om een geschikte oppervlakte te regelen.
Genoeg opties van eenvoudige klaptafel tot dedicated buitenkeuken.

Hier gaan we waarschijnlijk verbouwen met een overkapping met een eenvoudige buitenkeuken. Zat zelf te denken aan zwarte metalen kastjes (ikea grillskar als die ooit weer verkrijgbaar gaat zijn, maar als alternatief denk richting: werkplaatsinrichting / ikea bror / metalen archiefkast, met daarop een RVS werkblad, zoiets). Desnoods echt horecaspul (alles RVS), maar denk dat mijn wederhelft al dat RVS minder kan waarderen. Staat het onbeschut buiten zou ik waarschijnlijk voor iets verplaatsbaars gaan. Roltafels of klaptafel.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-06 11:27
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met zuurdesem deeg en ik heb nu eindelijk een proces dat aardig werkt voor mij. Ik was opgegeven moment aan het micromanagen met de hoeveelheid starter en de hydratatie dat ik maar een calculatortje gemaakt heb om dat proces te vereenvoudigen. Nu weet ik dat er al 1001 van dit soort dingen bestaan, maar misschien heeft iemand er wat aan: https://pizza.serverbak.nl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-sZKiRfFqdXJBV-usRJoL1AisA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CvyVY9dBjHHM5HK9ajhAxeun.jpg?f=user_large

Voor mij zit de sweetspot nu op 65/66% hydratatie maar ik zou beginnen op 67% en vanuit daar bepalen of je het deeg iets natter/elastischer wilt hebben of misschien net iets stugger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2nogEkxNPmQplmGx-3otYG9t48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoumKSgI9sT6BwjkO03HHGmF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Bytebandit op 31-03-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09
defusion schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:30:
[...]

Ik zou dan gaan voor de effeuno p134ha 509 (hoge model, ivm breder inzetbaar, en 509 dus iets hogere temperatuur). Ik zou wel de evo willen (schermpje, PID gestuurd) maar denk niet dat dat het extra geld waard is. Als het nou 200 extra was geweest wellicht, maar niet bijna het dubbele.

Ik zou 'm juist binnen willen hebben; als je voor buiten gaat, zou ik het op gas houden. Maar denk dat die standaard versie (geen schermpje of gevoelige elektronica) prima overdekt buiten zou kunnen staan. Maar weet niet of die daar uitdrukkelijk geschikt voor is volgens de fabrikant.
Iemand anders ervaring om een dergelijke oven buiten onder een overkapping te bewaren? Misschien icm een bbq hoes?

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
ChristianD schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:44:
[...]

Iemand anders ervaring om een dergelijke oven buiten onder een overkapping te bewaren? Misschien icm een bbq hoes?
Een elektrische oven kan je volgens mij echt niet buiten bewaren. Ook niet onder en overkapping. Misschien als je in zuid Italië woont, maar niet hier in Nederland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MennoE
Overigens heb ik ook geen geschikte plek voor de EffeUno. Nu prijkt hij in de woonkamer op de kast met kinderspeelgoed. Tot groot protest van de vrouw des huizes. Maar ja, een man moet ook z'n hobbies hebben 🎉

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iketot
MWDKing schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:53:
Iemand ervaring met de Ikea GRILLTIDER pizza schep?
Naar aanleiding van jou bericht heb ik de schep gisteren ook gehaald, en het is echt een prima ding!

Het is echt geen geld, voor wat je krijgt, doet prima wat hij moet doen. Ik had voorheen een soort pizzaschep van Burnhard, wat eigenlijk meer een snijplank is dan een pizzaschep :+ Dus dit is wel erg fijn!

Ook meteen de kleine ronde bakjes gehaald waar de bollen in kunnen gemaakt in de toekomst.

Gisteren ook weer pizza's gemaakt. Had het deeg zondag gemaakt, meteen opgebold en in de koelkast gerijpt en gisteren ochtend op kamertemperatuur laten rijzen. Dit heeft nu wel de voorkeur, scheelt weer 1 keer rommel. Omdat je meteen opbolt.
Pizza's waren weer goed gelukt, de 1e stuk minder verbrand, dus het spelen met de temperatuur (de vlammen eigenlijk) gaat steeds beter!

De tweede helaas weer gescheurd in de oven ( :| ) maar wel gewoon af kunnen bakken zonder problemen.
De rest iets voorzichtiger mee gedaan en allen goed gelukt.

Overigens had ik vorige keer 1 glutenvrije bol in de vriezer bewaard en die ook weer ontdooit.
Dat leek echt goed te gaan, maar bij het stretchen naar een pizza was het echt een drama, brokkelde nog net niet uit elkaar!

Blij dat ik voor de zekerheid in de ochtend extra glutenvrije bollen had gemaakt, want die waren perfect.
Heb er weer 1 in de vriezer gedaan om weer te testen (deze heeft nu minder tijd gerezen, misschien dat dat wat uitmaakt).

Wat wel jammer, want zoals ik zei, de bol zag er echt goed uit, nog wat extra gerezen na het ontdooien, maar was echt niet mee te werken.

Paar fotootjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW4gYTizpIqP5-NSL5wtCulLjsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuhK29asQkbgsYuSTofuMzyS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQhVWx7ejqyLOOHLfIzepp3ZzNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjonW1zccUgJJngFud0W2w6M.jpg?f=fotoalbum_large

Grootste nadeel is dit! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/645u4WcKRbu3z5cfG2t1JBb27qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MjTW4YiuaR9d3rZAWvbhLY0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik zie niks geks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Komend weekend weer aan de slag met pizza’s. Wat zijn nou de meest Alen zaken om een luchtige rand te krijgen in het deeg?

Is dat het deeg receptuur, het stretchen, de reistijd, het kneden, of echt een combinatie van dit al een

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:02
kevinho040 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:07:
[...]

Ikea heeft hier ook mooie bakjes voor, een paar maanden geleden gekocht n.a.v. een tip van een ander forumlid! Hier leg ik mijn bal op de deksel waardoor het bakje eigenlijk ondersteboven wordt gebruikt heel handig! https://www.ikea.com/nl/n...-rond-kunststof-00359145/
Als je iets te veel gist gebruikt zou ik dit niet aanraden... bij mij was deeg 'eruitgekropen'.. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
Ooni heeft een nieuwe reeks koda’s aangekondigd: https://ooni.com/pages/ooni-koda-range

De marketing ziet er gelikt uit, maar of je er echt betere pizza’s mee maakt?
Pagina: 1 ... 105 ... 111 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.