Het Grote Zelf Pizza Bakken topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 103 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:24
Makaja schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Van de specs uit de link van @HGM ...

[Afbeelding]

Moet eerlijk zeggen dat ik ook begon te twijfelen, want 500g is wel erg weinig, en ik zie nu dat bij de Heavy Duty ook 500g wordt genoemd, en dat is pertinent niet waar. Ik denk dat de website dus niet klopt. Al vind ik 5kg deeg nog steeds erg veel... :)
Ik weet wel zeker dat het niet klopt. :P
Het is wel een flinke hoeveelheid, maar % hydratie maakt ook verschil in hoe makkelijk het te verwerken is voor de machine.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-06 00:22
Sacrada schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:20:
[...]

Welke Mozzarella halen jullie?

Ik zat te overwegen om dit te halen https://shop.italieplein....la-cubettata-blokjes-3kg/
Ik vind die cubes niks want die kleuren gewoon buin. Je kan beter die dikkere lange sliertstukken nemen en die in 3 stukken scheuren.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywise666 op 26-02-2025 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MennoE schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Een dunne pizza altijd slap? Die kan prima hard en krokant zijn. Gewoon langer in de oven. Niet te heet, want dan verbrandt hij.
Dat kan, maar als hij zo krokant wordt dat hij zonder vouw rechtuit blijft staan wanneer je hem aan de rand vasthoudt vind ik hem wel wat teveel doorbakken hoor. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Makaja schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Van de specs uit de link van @HGM ...

[Afbeelding]

Moet eerlijk zeggen dat ik ook begon te twijfelen, want 500g is wel erg weinig, en ik zie nu dat bij de Heavy Duty ook 500g wordt genoemd, en dat is pertinent niet waar. Ik denk dat de website dus niet klopt. Al vind ik 5kg deeg nog steeds erg veel... :)
Ik zal proberen de handleiding terug te vinden. Maar het gaat nu al 5jaar goed....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-06 22:45
Gonadan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:43:
[...]

Dat kan, maar als hij zo krokant wordt dat hij zonder vouw rechtuit blijft staan wanneer je hem aan de rand vasthoudt vind ik hem wel wat teveel doorbakken hoor. :P
Haha, dat vind ik juist heerlijk.

• pepijnm1984
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-06 09:29
Ik gebruik vaak de "gewone" mozarella uit de supermarkt. Als ik de tijd heb haal ik buffelmozarella bij een lokale boerderij
Sacrada schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:20:
[...]

Welke Mozzarella halen jullie?

Ik zat te overwegen om dit te halen https://shop.italieplein....la-cubettata-blokjes-3kg/

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Bij de Ah, zijn de grote (maxi?) Mozzarella die in een meer cilindervorm zijn, makkelijker te drogen dan de normale bollen. De gewone bollen zit veel meer vocht in en blijft nat en drapperig.

Bij de grote lukt het mij wel om ze droog te krijgen door ze in de middag in stukken te snijden en het tussen keukenpapier te leggen. En idd een keer het keukepapier vervangen.

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-06 23:05
Plint schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:14:
Bij de Ah, zijn de grote (maxi?) Mozzarella die in een meer cilindervorm zijn, makkelijker te drogen dan de normale bollen. De gewone bollen zit veel meer vocht in en blijft nat en drapperig.

Bij de grote lukt het mij wel om ze droog te krijgen door ze in de middag in stukken te snijden en het tussen keukenpapier te leggen. En idd een keer het keukepapier vervangen.
Je moet zoeken op fior Di latte. Volgens mij heb je die ook bij de AH. Dat is droge mozzerella.

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-06 22:13
Het is vast een beetje vloeken in de kerk op dit topic, maar ik ga het toch doen :9 .

Heeft iemand al geprobeerd kant en klare (voorgebakken) bodems op een Ooni te bakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgexE-JkUDUf76Gdc9ngeMeAqlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y1W4Awsqei5WAHOQVChrOfP0.png?f=fotoalbum_large

Mijn schoonouders hebben een big Green Egg en daarop zijn deze pizza's heerlijk. En het gemak van de bodem spreek me erg aan.

Andere tips voor makkelijk "zelf" bakken zijn welkom (deegbollen?). Hoewel het prachtig is om zelf deeg van scratch te maken, kost het me waarschijnlijk vaak te veel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-06 22:24
MWDKing schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:37:
Het is vast een beetje vloeken in de kerk op dit topic, maar ik ga het toch doen :9 .

Heeft iemand al geprobeerd kant en klare (voorgebakken) bodems op een Ooni te bakken?

[Afbeelding]

Mijn schoonouders hebben een big Green Egg en daarop zijn deze pizza's heerlijk. En het gemak van de bodem spreek me erg aan.

Andere tips voor makkelijk "zelf" bakken zijn welkom (deegbollen?). Hoewel het prachtig is om zelf deeg van scratch te maken, kost het me waarschijnlijk vaak te veel tijd.
Volgens mij heeft het geen enkele toegevoegde waarde om dergelijke kant en klaar bodems in je BGE te leggen. Zonde van de kolen. Dit kun je net zo goed gewoon in een oven verwarmen.

Ik heb het al eerder in dit topic verteld, maar voor kant en klaar ben ik fan van de bollen van van Lemmen. Die komen het dichtst in de buurt van zelf deeg maken.

Daarna, op gepaste afstand, de bollen van de Sligro en nog verder de deegbollen van AH. Ik zou zelf nooit (nou ja, zeg nooit nooit) deze kant en klaar bodems kopen.

• MWDKing
sjors123 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:43:
[...]

Volgens mij heeft het geen enkele toegevoegde waarde om dergelijke kant en klaar bodems in je BGE te leggen. Zonde van de kolen. Dit kun je net zo goed gewoon in een oven verwarmen.

Ik heb het al eerder in dit topic verteld, maar voor kant en klaar ben ik fan van de bollen van van Lemmen. Die komen het dichtst in de buurt van zelf deeg maken.

Daarna, op gepaste afstand, de bollen van de Sligro en nog verder de deegbollen van AH. Ik zou zelf nooit (nou ja, zeg nooit nooit) deze kant en klaar bodems kopen.
Toch proef/ruik je wel degelijk de houtskool/rook. En het is gezellig buiten koken. Op gas lijkt het me idd zinloos voor de smaak.
Tijdens feestjes heb ik zo 20 kant en klaar bodems gebakken op de Green egg en dat was iig een groot succes.

Ik zal me eens verdiepen in de bollen om te zien of dat acceptabel weinig werk is voor een snelle pizza :P voor het weekend bewaren we dan het zelf deeg maken.

Hoe dan ook, ik ben nogsteeds benieuwd of iemand het op een Ooni (houtskool) heeft geprobeerd de kant en klare bodems heeft geprobeerd. Met name of ze niet te heet gebakken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017

[Afbeelding]

Ik heb ze wel eens gegeten, vergeleken met een diepvries is het wel goed. Maar vergeleken met zelf maken, komt het niet in de buurt. Ze zijn droog en ook beetje muffig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE

[Afbeelding]

Deze dingen verbranden als je ze boven de 250 graden bakt. Ik heb het toevallig ooit een keertje geprobeerd toen een gast er eentje mee had toen ik ging bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:27
pepijnm1984 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:09: Als ik de tijd heb haal ik buffelmozarella bij een lokale boerderij

[...]
Oh tof.. die zit bij mij om de hoek (naja.. twee hoeken dan..)

Zelf haalde ik mijn mozzarella altijd bij hollands kaashuis. Maar sinds die gestopt zijn, haal ik het bij de Makro. Bakken van twee kilo julienne of blokjes komt daar op 22 euro incl. Laatste had ik ze voor 12 euro omdat ze bijna op de tht zaten. Ik doe ze meteen in zakjes in de vriezer dus dat was een prima deal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

[Afbeelding]

Gewoon proberen en hier het resultaat posten. Niet dat ik het zou kopen maar ben wel benieuwd.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:29

Oekol

waka waka hey hey

MennoE schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Deze dingen verbranden als je ze boven de 250 graden bakt. Ik heb het toevallig ooit een keertje geprobeerd toen een gast er eentje mee had toen ik ging bakken.
Je nodigde iemand uit om bij jou pizza te eten en die had geen flauw idee dat je 'n pizzaoven hebt en zelf pizza's maakt dus nam die een dr oetker achtige pizza mee? _O-

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Laatst online: 10:26

[Afbeelding]

Niet helemaal eerlijk vergelijk, vanwege glutenvrij moeten eten van huisgenoot een kant en klare getest. Die trok de 400 graden niet, dat verbrandde waar je bij stond. Nu vind ik glutenvrij deeg echt klote om te maken, maar het resultaat is er wel naar. Of dat voor deze bodems geldt, gewoon proberen. Maar zelf maken is erg leuk om te doen en kan je meerdere dagen van te voren al doen. Deeg in de koelkast laten rusten en als je gaat bakken er 4-6 uur vooraf uithalen. Geen centje pijn. Dan zou ik nog eerder voor kant en klare (van Lemmen) bollen gaan ...

Maken van bollen kost overigens niet meer dan een half uurtje tijd. De voorbereidingen van het bakken zelf kost me veel meer tijd. Met liefde overigens, lekker tijd ervoor nemen, wijntje erbij, leuk volk en je hebt een topmiddag/avond.

[ Voor 8% gewijzigd door Houtenklaas op 27-02-2025 23:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
fxs81 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:04:
[...]

Gewoon proberen en hier het resultaat posten. Niet dat ik het zou kopen maar ben wel benieuwd.
Ik heb zojuist een Ooni Karu 2 besteld, dus dat gaan we zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Mooi man @MWDKing daar ga je veel plezier van hebben.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjors123
MWDKing schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 00:08:
[...]

Ik heb zojuist een Ooni Karu 2 besteld, dus dat gaan we zeker doen!
Leuk, ben ook benieuwd naar het resultaat. Maar vooral naar hoe deze oven je bevalt. Ik bak de pizza's nu ook nog op een kamado en wil graag deze hebben. Twijfel alleen nog of ik deze niet te klein vind. Lees dus graag je indrukken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:30
sjors123 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:52:
[...]

Leuk, ben ook benieuwd naar het resultaat. Maar vooral naar hoe deze oven je bevalt. Ik bak de pizza's nu ook nog op een kamado en wil graag deze hebben. Twijfel alleen nog of ik deze niet te klein vind. Lees dus graag je indrukken!
ik heb de 1e karu en vind deze zeker niet te klein.. een 12" pizza is al ingewikkeld genoeg om te vormen, lanceren, draaien etc, groter maakt het alleen maar moeilijker. En een oven waar meerdere pizza's tegelijk in kunnen.. dat is een hele andere prijsklasse meestal (en een hele andere usecase..).

Ik bak ze in de karu gewoon op mijn gemak 1 voor 1, en eet tussendoor gewoon mee, ik beleg ze meestal gemixed, zodat er voor iedereen wat lekkers bij zit. Ik bak nooit een eigen pizza per persoon eigenlijk, dus voor mij hoeft het ook niet tegelijk.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

[...]

Ik heb hem ook gekocht als upgrade van de 1 (wilde graag het deurtje en de grotere vuurbak) en bak er pizza's in van zo'n 30 cm. Groot zat en als je heel veel honger hebt bak je er gewoon nog 1, zijn zo klaar haha.
Wat mij betreft een aanrader. Ik stook hem enkel op houtskool en hout dus geen ervaring met de gasmodule.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-06 23:01
Hier ook in de race voor een Karu 2 :P

Wat ik me afvraag, wanneer je houtskool gebruikt is het nodig om er hout blokjes bij te doen of kan je het ook alleen bij houtskool laten?

Mocht je er toch hout bij moeten doen, kan dit ook hout uit het bos wezen? >:) ;)
fxs81 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Ik heb hem ook gekocht als upgrade van de 1 (wilde graag het deurtje en de grotere vuurbak) en bak er pizza's in van zo'n 30 cm. Groot zat en als je heel veel honger hebt bak je er gewoon nog 1, zijn zo klaar haha.
Wat mij betreft een aanrader. Ik stook hem enkel op houtskool en hout dus geen ervaring met de gasmodule.

[ Voor 6% gewijzigd door impactftw op 28-02-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:30
impactftw schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:46:

Wat ik me afvraag, wanneer je houtskool gebruikt is het nodig om er hout blokjes bij te doen of kan je het ook alleen bij houtskool laten?

Mocht je er toch hout bij moeten doen, kan dit ook hout uit het bos wezen? >:) ;)

[...]
ik gebruik een combinatie van briketten en hout (gewoon echt mooie kleine stukjes op maat, ook een keer een doos ooni hout gekocht, duur, maar wel heel praktisch). briketten om de boel op temperatuur te krijgen en te houden. En voordat er een pizza in gaat, dan gaat er een mooi blokje hout op, daarmee krijg je mooie vlammen langs het dak van de oven die de bovenkant van je pizza net zo snel gaar krijgt als de steen van 450 graden :).

maar ik ga nu ook gas proberen, je moet het echt wel goed in de gaten houden, de temp dropt zo naar 300-350

Qua type hout.. het moet echt wel goed droog zijn. Heb ook weleens blokjes hout gehad die gingen behoorlijk knetteren, en dan zit ineens je pizza vol met zwarte as schilfers, geen succes

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 28-02-2025 14:58 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

impactftw schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:46:

[...]
Ik warm op met houtskool en als dat mooi gloeit gooi ik er stukjes hout bij zodat hij snller op temperatuur is. Met alleen houtskool krijg je de steen niet naar 400 graden. Voor de toppings te garen heb je die vlam erover wel nodig dus zou wel hout erbij gebruiken. Na iedere pizza gooi ik er dan weer 1 a 2 blokjes hout op om de steen weer te verwarmen en zodat ik weer een vlam heb voor de volgende pizza. Ik gebruik over het algemeen braaihout. Dat is sekelbos hout, kneiterhard en brand lang en heet. Zagen is wel een dingetje want het zijn grote blokken. Ook wel doosjes eiken van Ooni zelf, zoals gezegd wel wat duurder maar ook erg handig. Je moet wel hardhout gebruiken, ik zou zelf niet uit het bos gebruiken, is veel hout van naaldbomen en dat is weer niet geschikt, het is vaak ook te vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Iemand ervaring met de Ikea GRILLTIDER pizza schep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
fxs81 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Mooi! Ik hoef niet meerdere pizza's tegelijkertijd te bakken. Het gaat mij erom dat ik regelmatig als feedback lees dat er wat weinig ruimte is om de pizza goed om te kunnen draaien tijdens het bakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

sjors123 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:31:
[...]

Mooi! Ik hoef niet meerdere pizza's tegelijkertijd te bakken. Het gaat mij erom dat ik regelmatig als feedback lees dat er wat weinig ruimte is om de pizza goed om te kunnen draaien tijdens het bakken.
Ik gebruik de gewone pizzaschep voor het draaien. Even pizza eruit met de schep en dan met de hand draaien. Ik heb wel even gekeken naar zo'n turning peel maar op alle filmpjes die ik heb gezien duurt dat net zolang dan even eruit en dan weer terug dus zie daar het nut niet zo van in.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• reAaa
  • Laatst online: 30-06 19:16
Geslaagde avond. Was weer 3 maanden geleden dat laatste keer gebakken.
65% hydratatie. Nduja pizza

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwxE-sDo7TCK7elgDis2GogICI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTPgQ3ygUaial3qUKMwSQARd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d43uBTiKR8cvJPdsuC--YdFIIUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9Sjj1qOyR8Rd9Lp3sWnNROJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
reAaa schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:21:
Geslaagde avond. Was weer 3 maanden geleden dat laatste keer gebakken.
65% hydratatie. Nduja pizza

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw lekker man. Kreeg je geen afkickverschijnselen? Ik krijg al afkickverschijnselen na 2 weken geen pizza. Allemaal rode pepperoniplekken op mijn armen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Lekker hoor, ziet er super uit, ik lees alleen iedere keer als ik nduja zie staan nondeju 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reAaa
  • Laatst online: 30-06 19:16
pennywise666 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Wauw lekker man. Kreeg je geen afkickverschijnselen? Ik krijg al afkickverschijnselen na 2 weken geen pizza. Allemaal rode pepperoniplekken op mijn armen.
Ha! Nee valt reuze mee. Heb t topic hier wel goed gevolgd maar even geen prio gehad bij pizza's bakken. Denk met het voorjaar in aantocht weer wat vaker bakken en de release van de Ooni Halo mixer. Ben daar zeer benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
reAaa schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:52:
[...]

Ha! Nee valt reuze mee. Heb t topic hier wel goed gevolgd maar even geen prio gehad bij pizza's bakken. Denk met het voorjaar in aantocht weer wat vaker bakken en de release van de Ooni Halo mixer. Ben daar zeer benieuwd naar!
Dat is toch een aardige prijs ... Tot nu toe doe ik het deeg gewoon zelf met de hand mengen/mixen in een deegkrat, binnen een half uur klaar van wegen tot opgeruimd. Meestal 4-6 pizzabollen. Alhoewel de machine er fraai uitziet, ik hou het bij het ambachtelijk handwerk. Maar dat mag iedereen uiteraard zelf weten ...

Vraag aan de kenners hier, mijn bollen maak ik met 54% hydratatie wat mij goed bevalt, wat is het voordeel/nadeel van meer water gebruiken in het deeg? De glutenvrije variant voor de huisgenoot is veel natter (80% maar liefst) en plakt dan ook heel veel meer, heb ik altijd ruzie mee, alhoewel het resultaat elke keer weer meevalt. Daar bak ik overigens wel de bodem even voor zodat het geheel al wat droger wordt. Lanceren van de belegde pizza wordt dan heel veel eenvoudiger.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:37
Ben vanaf de zomer bezig met een Ooni Karu 12.

Bollen maak ik inmiddels standaard met een poolish. Ongeveer 25 tot 30% van het deeg is poolish. Hydratatie tussen de 65 en 68 procent.
Gebruik de Karu 12 voornamelijk op gas. Daarmee kan ik de temperatuur het best regelen en heb er een biscotto steen ingelegd. Die steen is echt een verademing.

Na een leuke leercurve ben ik inmiddels in staat om erg lekkere pizza's te maken. Het deeg laat ik tussen de 48 en 72 uur rijzen. Mijn ervaring is dat er leuke luchtige en crunchy pizzas uitkomen waarbij voor de topping geldt less is more.

Voor inspiratie ga ik via maps op zoek naar een Italiaanse pizzeria om daar de menukaart te bekijken.

Onze favoriet is tomatensaus, basilicum, fior di latte, prosciutto, rucola en een burrata.
Maar een simpele Margherita smaakt ook altijd goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29bOrIcNgdjSDWZNipDj6e2MjbY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7Vo6lYmlFTv0WT10PXmchEe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cn-BJzPwbFXbv6Kb6z_cYJng3wA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUUXh0iltTY6Aj1i9XpBz16P.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:16
defusion schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:30:
[...]

Ik zou dan gaan voor de effeuno p134ha 509 (hoge model, ivm breder inzetbaar, en 509 dus iets hogere temperatuur). Ik zou wel de evo willen (schermpje, PID gestuurd) maar denk niet dat dat het extra geld waard is. Als het nou 200 extra was geweest wellicht, maar niet bijna het dubbele.

Ik zou 'm juist binnen willen hebben; als je voor buiten gaat, zou ik het op gas houden. Maar denk dat die standaard versie (geen schermpje of gevoelige elektronica) prima overdekt buiten zou kunnen staan. Maar weet niet of die daar uitdrukkelijk geschikt voor is volgens de fabrikant.
Ik zit met hetzelfde dilemma. Ooni voor buiten leuk maar ik zie veel mensen in dit topic overstappen op elektrisch.

Ik heb alleen weinig plek in de keuken. Zou hem dan ook buiten stallen en dan wel af en toe binnen gebruiken.

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
Megalomania schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:24:
[...]

Ik zit met hetzelfde dilemma. Ooni voor buiten leuk maar ik zie veel mensen in dit topic overstappen op elektrisch.

Ik heb alleen weinig plek in de keuken. Zou hem dan ook buiten stallen en dan wel af en toe binnen gebruiken.

Iemand ervaring hiermee?
Ik heb een Ooni maar voor in de winter (en het gemak) een Unold. Die staat normaliter in de schuur en gaat naar de keuken als ik ga bakken. Dat is goed te doen, hij is niet te zwaar en in de schuur neemt hij niet super veel plek in :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-06 07:22
Zelfde hier, ik heb deze winter een elektrische gekocht zodat ik in de winter ook pizza’s kan bakken. Van de zomer gaat de Karu weer aangeslingerd worden.

Vrijdag deeg gemaakt voor 11 bollen. Wat @Houtenklaas zegt, met 30 min is alles al weer opgeruimd. Al is het wel een workout met zoveel deeg in 1 keer. Maar dat umag, €500 voor een mixer is het mij niet waard.

De oven staat bij mij op zolder, een concessie die ik heb moeten doen zodat hij thuis door mijn vrouw werd geaccepteerd. Dat gaat wel richting de 30 kg dan. Maar ook dat moet je gewoon als een extra workout zien. 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
sander121 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:09:
Zelfde hier, ik heb deze winter een elektrische gekocht zodat ik in de winter ook pizza’s kan bakken. Van de zomer gaat de Karu weer aangeslingerd worden.

Vrijdag deeg gemaakt voor 11 bollen. Wat @Houtenklaas zegt, met 30 min is alles al weer opgeruimd. Al is het wel een workout met zoveel deeg in 1 keer. Maar dat umag, €500 voor een mixer is het mij niet waard.

De oven staat bij mij op zolder, een concessie die ik heb moeten doen zodat hij thuis door mijn vrouw werd geaccepteerd. Dat gaat wel richting de 30 kg dan. Maar ook dat moet je gewoon als een extra workout zien. 😜
Verblijf jij maar lekker op zolder en dan zal ik af en toe eens even komen kijken hoe het met je gaat zou ik zeggen;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MWDKing
[...]

Vandaag voor het eerst met een pizzaoven pizza gebakken; de Ooni Karu 2. Ook voor het eerst deel bollen gebruikt (van de Sligro).

Het viel me enorm mee hoe eenvoudig het was. De bollen had ik laten ontdooien en daarna op het aanrecht uitgetrokken,geduwd tot de bodem. Dat was nog het lastigste.

Daarna met houtskool de Karu 2 aangestoken. Het op temperatuur komen duurde langer dan ik dacht. Pas na een uur oid stond de thermometer in het midden van het oranje.

Toen een stukje eikenhout erop gedaan. Ik heb gewoon gedroogd eiken haardhout gebruikt en dat gespleten en kleiner gezaagd met de afkortzaag.

Toen de pizza erin. Na 2 minuten was die wel ongeveer klaar. Totaal 3 pizza's gebakken. Eigenlijk wel zonde van de kolen, want er hadden er nog veel meer in gekund.

Iemand een tip om de Karu 2 te smoren zodat niet alle kolen opbranden? De deksel op de schoorsteen werkte niet. Alles brande alsnog op. Staat ook in de handleiding dat het moet, maar zonde is het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGaWhNhmznFrb4TW3IcS-I4dZXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SbMfMCRrLuj0tWtZXZ6g3wO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C45bhu6nlnoaaGL8SKrjBGllo5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ST3zh6QLDCrGZTxN5c84PZDB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Ik start hem ook met houtskool @MWDKing maar zodra dat mooi gloeit dan gooi ik er meteen houtjes op zodat je dus geen uur hoeft te wachten voor hij goed is. Meestals ergens rond de 25 a 30 minuten en dan is de steen 400 graden. Per pizza dan weer ff 1 of 2 houtjes erop. Als ik klaar ben met bakken en de steen is smerig dan gooi ik er een handvol hout op en stook hem weer schoon, ik laat ook alles gewoon opbranden.

[ Voor 21% gewijzigd door fxs81 op 02-03-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
fxs81 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:49:
Ik start hem ook met houtskool @MWDKing maar zodra dat mooi gloeit dan gooi ik er meteen houtjes op zodat je dus geen uur hoeft te wachten voor hij goed is. Meestals ergens rond de 25 a 30 minuten en dan is de steen 400 graden. Per pizza dan weer ff 1 of 2 houtjes erop. Als ik klaar ben met bakken en de steen is smerig dan gooi ik er een handvol hout op en stook hem weer schoon, ik laat ook alles gewoon opbranden.
Ik heb (nog) geen infrarood thermometer. Gebruik jij die? Of gebruik je de meter aan de zijkant als je ook een Karu 2 hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

MWDKing schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:54:
[...]

Ik heb (nog) geen infrarood thermometer. Gebruik jij die? Of gebruik je de meter aan de zijkant als je ook een Karu 2 hebt?
Ja ik gebruik een infrarood, die had ik nog van de Karu 12. Die aan de zijkant van de Karu2 is leuk als indicatie als je eenmaal weet waar hij staat als de steen op temperatuur is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sander121
pennywise666 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:31:
[...]

Verblijf jij maar lekker op zolder en dan zal ik af en toe eens even komen kijken hoe het met je gaat zou ik zeggen;)
Bedankt voor de bezorgdheid. Vergeten te melden dat ik hem op de dag van bakken naar beneden haal.

De pizza’s waren weer geslaagd, goed gerezen al zeg ik het zelf. Wel vergeten om een foto te maken buiten de oven. 15 min kneden, 42 uur in de koelkast en 6 uur kamertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcUV41z1HRRCCfWEVZYYtKFD4Eo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GaWxRz9yWjS9ae7ydFU1P7R8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zx0qgd1-j1aQ7jpHEaHCrKYtVh4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsyMjfn3hFdvpSy6F6H9gdsQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1Rkgwm0g24PEPDpErdTYIWOvaU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CryvEhdikvcI9BshasqXGXaw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uz0IXnbZuaNl3vi4-XnkYWm_fO4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqiA0kfhtRxTKM7ILdulVDvE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAqWWiutjmdhkLmD7oTLWFxPmSk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyJdxR92rClrQw7JqfBDbPRd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLWX-LuvZgOQkW0B_XAsd4Y2uVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lU24qfROrILb4dnNw2DmsOyp.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
sander121 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 05:27:
[...]

Bedankt voor de bezorgdheid. Vergeten te melden dat ik hem op de dag van bakken naar beneden haal.

De pizza’s waren weer geslaagd, goed gerezen al zeg ik het zelf. Wel vergeten om een foto te maken buiten de oven. 15 min kneden, 42 uur in de koelkast en 6 uur kamertemperatuur.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ja dat scheelt.
Welke oven heb je? En welk hydratatie percentage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
sander121 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 05:27:
[...]

Prachtige pizza!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-06 15:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaKmw1F1GEOpfmCCqVNGHJz1lyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnSwOvGmI10IoVmqHxhcEY7g.jpg?f=fotoalbum_large

Zaterdag kwam de bestelling binnen. Is voor het eerst dat ik Caputo ga proberen, en ben benieuwd of het zijn naam inderdaad waar maakt. Normaal heb ik meel van Molino Spadoni of Molino Grassi, dat bij de Sligro te koop is. Bevalt me op zich prima. Nu de Caputo voor de langere rijs. Ben benieuwd.

Ook een Superdoughhook gekocht, voor de KitchenAid. Nieuwsgierig of dat een verbetering is tov de standaaardhaak van KA. Wel stond er een waarschuwing bij, dat je minimaal 63% hydratatie moest toepassen. Nu werkte ik al op 62%, dus de stap naar 63 of zelfs 65% zal niet zo groot zijn.

Grote verschil is, dat de standaardhaak het deeg tegen de zijkant duwt, en dat het deeg ook wat omhoog kruipt. Deze haak duwt het deeg naar beneden en zou (in theorie) dus beter kneden. Ook hier: erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
pennywise666 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:26:
[...]

Ja dat scheelt.
Welke oven heb je? En welk hydratatie percentage?
62 %, effeuno p134h. Ik ben nooit verder gegaan in percentage omdat met vorige soort bloem het slecht handelbaar was. Met de huidige Caputo chef zal dat anders zijn. Wellicht een leuke test om te kijken wat lekkerder smaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
sander121 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:54:
[...]

62 %, effeuno p134h. Ik ben nooit verder gegaan in percentage omdat met vorige soort bloem het slecht handelbaar was. Met de huidige Caputo chef zal dat anders zijn. Wellicht een leuke test om te kijken wat lekkerder smaakt.
Ja ik ook 62% met Effeuno. Geprobeerd van 58% t/m 80%. Beneden de 62% vind ik echt 10x niks. 80% is ook niks. 70% kan nog net.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 12:56
Vandaag friarielli en salsiccia met venkel tot mn beschikking. 2 pizza"s hiermee gebakken en 2 margarita.
Zagen er prachtig uit en smaakte verrukelijk.
Zie hier het resultaat.

Gebakken met de effeuno N3 overigens.
Kan niet wachten tot het voorjaar om dan weer de Ooni Koda naar buiten te halen en in een comfortabele temperatuur te baklen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT03skZ8RoOZnXX8UB2cGfvug78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djKyulHk4mlQiyk3DswgQb7X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAm6zSmgTbvKcJnr6V_e9cJ05Fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2pwR4wNitipxDn8CwJuUOqO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Ouwehandje op 03-03-2025 21:48 ]

PSN: DoubleDutchh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Laatste jaar vaak gebakken buiten met de Ooni. 24 uurs rijs op kamertemperatuur met gist.

Nu voor het eerst desem, binnen, in de simpele keukenoven die met puffen en steunen 245 haalt.

Recept volledig met desem, geen gist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z31n1mR-BhU5urCoD4HFFkC1vVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srS765V2lscG9N0deLwniE0x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yBvlwxdnDLt3VQsRCaNgouVjLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Unz6IIJS6xLCTk55255ZRBoP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4RDiIrp1-nciDxXaPe8xyoMFA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2zWSvCiM8kV1bXtoOyXuzH1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WNWuI_MsgZtAk8-VtNy8G5G1Ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWWDrfYpCfcKf3LW0rncg9mm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
sander121 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Hier ook de ervaring dat 62% het minimum is voor caputo rood, lager is kauwgomachtige textuur.
Zit nu meestal op 65%, dan is het m.i. nog prima handelbaar. Ietsjes meer kan ook nog, maar iedere % wordt steeds weer ietsjes minder fijn werken. Boven de 70% zou ik niet meer met de hand willen bewerken, dat is panpizza territorium. In de pan dumpen, laten uitzakken, en in de pan bakken ;)

@Deruxian volgende keer randen insmeren met olijfolie, geeft net wat meer kleur.

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 03-03-2025 22:26 ]

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-06 19:20
Gisteren maar weer eens buiten gebakken met dat heerlijk weer.

Uit 1 kilo caputo cuoco haal ik 6 bollen. Deze keer voor 65 procent gegaan. Omdat iedereen andere smaken had, zie je een mix van ingrediënten op de pizza's liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCdwKNN6QHUlQv76gsgA772wG88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqHt60gG8h6DLZLD0aip7cxE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MA6YoyaW9Nn5njupva0ueThaMKE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqZDRAzx3fs4i1KsvcqyOKpT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/882-hp3SM9H6r4u2Htet2JdwEog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duVhznR1G3w8bjp5PFXxkpSC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtB1ispa4ITzmx03ellcA0s6u-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPE5J57euKK0NkvKzOtlZXch.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HzAMcRGKSYl1jx1k5mGUiqMii0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfK7rsT6ffBFnkGQ1mloPIn1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTG2qyTl9pp2ErizA9AsMhgr3SM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlod1yAbUtU1mhDZ8ZAuGyxD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
Heb een goedkope gaspizzaoven uit spanje kunnen kopen (80 euro :D), op de pizzaoven zit een slangpilaaraansluiting en een bijgeleverde gasslang van 10mm dik. Er zit ook een gasregulator bij maar dat is een click-on variant 35mm variant (g56/h51).

Wat kan ik kopen om dit aan te sluiten? Een nieuwe gasregulator met gasslang en dan een slangpilaarkoppelstuk 8mm->10mm? Of heb je ook gasregulators die passen op NL flessen met een 10mm gasslang erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:22
Makaja schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:26:
[Afbeelding]

Zaterdag kwam de bestelling binnen. Is voor het eerst dat ik Caputo ga proberen, en ben benieuwd of het zijn naam inderdaad waar maakt. Normaal heb ik meel van Molino Spadoni of Molino Grassi, dat bij de Sligro te koop is. Bevalt me op zich prima. Nu de Caputo voor de langere rijs. Ben benieuwd.

Ook een Superdoughhook gekocht, voor de KitchenAid. Nieuwsgierig of dat een verbetering is tov de standaaardhaak van KA. Wel stond er een waarschuwing bij, dat je minimaal 63% hydratatie moest toepassen. Nu werkte ik al op 62%, dus de stap naar 63 of zelfs 65% zal niet zo groot zijn.

Grote verschil is, dat de standaardhaak het deeg tegen de zijkant duwt, en dat het deeg ook wat omhoog kruipt. Deze haak duwt het deeg naar beneden en zou (in theorie) dus beter kneden. Ook hier: erg benieuwd!
Ben benieuwd of die deeghaak veel verschil maakt! Mocht je hem getest hebben, hoor ik graag je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
  • Laatst online: 11:11
xminator schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:38:
Heb een goedkope gaspizzaoven uit spanje kunnen kopen (80 euro :D), op de pizzaoven zit een slangpilaaraansluiting en een bijgeleverde gasslang van 10mm dik. Er zit ook een gasregulator bij maar dat is een click-on variant 35mm variant (g56/h51).

Wat kan ik kopen om dit aan te sluiten? Een nieuwe gasregulator met gasslang en dan een slangpilaarkoppelstuk 8mm->10mm? Of heb je ook gasregulators die passen op NL flessen met een 10mm gasslang erbij?
Zou eens bij een uitgebreidere campingzaak kijken, daar willen ze nog wel eens heel veel componenten en koppelstukken voor gasaansluitingen. En kunnen ze er mogelijk ook in adviseren.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:53
Weswyp schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:21:
Gisteren maar weer eens buiten gebakken met dat heerlijk weer.

Uit 1 kilo caputo cuoco haal ik 6 bollen. Deze keer voor 65 procent gegaan. Omdat iedereen andere smaken had, zie je een mix van ingrediënten op de pizza's liggen.

Die RVS plaat op je houten blad, is dat een losse plaat? Ben wel benieuwd hoe je daar aan bent gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:31
TRD07 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Die RVS plaat op je houten blad, is dat een losse plaat? Ben wel benieuwd hoe je daar aan bent gekomen?
Naar de RVS boer gaan en je maat doorgeven en vouwt er wel een randje onder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:53
alki schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Naar de RVS boer gaan en je maat doorgeven en vouwt er wel een randje onder ;)
Wellicht is het een kant-en-klaar RVS plaatje. Toch nog wat makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
[...]

Hier bv: https://vanlemmenpizza.nl...lad-voor-deeg-50-x-47-cm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjc_86
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-06 08:51
[...]

Dit lijkt me de RVS plaat van PizzaParty: https://pizzapartyovens.n...kblad-voor-pizza-50-x-48/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Lijkt wel een mooie aanbieding, op NL amazon 399 euro op duitse 120 euro https://www.amazon.de/dp/B0D1D9XPVR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander121
Ik heb deze in een grotere maat. Ben er wel blij mee. Ik vond het niet fijn om direct op het keukenblad het deeg te kneden en de pizza’s te bereiden. Er zit een antislip mat bij, al werkt deze niet bij een keramisch blad. Ik had hiervoor een marmeren steen maar die was te klein, blij met de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
sander121 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:42:
[...]

Ik heb deze in een grotere maat. Ben er wel blij mee. Ik vond het niet fijn om direct op het keukenblad het deeg te kneden en de pizza’s te bereiden. Er zit een antislip mat bij, al werkt deze niet bij een keramisch blad. Ik had hiervoor een marmeren steen maar die was te klein, blij met de plaat.
Waarom vond je het niet fijn om direct op het keukenblad het deeg te kneden en de pizza’s te bereiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander121
pennywise666 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:21:
[...]

Waarom vond je het niet fijn om direct op het keukenblad het deeg te kneden en de pizza’s te bereiden?
Hygiëne en kans op krassen bij het opscheppen van de pizza met stalen schep. Al beleg ik meestal op houten schep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sander121 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:07:
[...]

Hygiëne en kans op krassen bij het opscheppen van de pizza met stalen schep. Al beleg ik meestal op houten schep.
Die pizza wordt gesteriliseerd in de oven, en over het aanrecht haal ik wel ff een doekje. Heb een RVS blad. beleggen doe ik op siliconen matjes met een cirkel erop. Anders is het voor mij veel te moeilijk een mooi rondje te maken van mijn deeg :+

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
Ik zit te twijfelen een Effeuno p134h te kopen. Ik heb daar alleen geen vast plek voor in de keuken. Weet iemand of het apparaat handzaam genoeg is om hem weg te zetten, bijvoorbeeld in de schuur of in de kelder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qoncritter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 13:59

Qoncritter

Banannnnnna

MennoE schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:58:
Ik zit te twijfelen een Effeuno p134h te kopen. Ik heb daar alleen geen vast plek voor in de keuken. Weet iemand of het apparaat handzaam genoeg is om hem weg te zetten, bijvoorbeeld in de schuur of in de kelder?
Ik heb deze oven en wegens ruimtegebrek in m’n appartement sleep ik hem van de kledingkast richting het aanrecht. Het is te doen maar wel even sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
Qoncritter schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:22:
[...]

Ik heb deze oven en wegens ruimtegebrek in m’n appartement sleep ik hem van de kledingkast richting het aanrecht. Het is te doen maar wel even sjouwen.
Waarom geen rijdend tafeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoncritter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-06 13:59

Qoncritter

Banannnnnna

pennywise666 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:25:
[...]

Waarom geen rijdend tafeltje?
Staat op de planning maar wegens ruimtegebrek nu geen plaats voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-06 23:01
Mm lastige keuze ook hier tussen de effeuno of toch een karu 2 😬😬
Qoncritter schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:22:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-06 19:20
[...]

Yup een losse plaat. Heb het op Amazon gekocht , maar is van pizzaparty. Is wel handig, weegt niets en kan ik binnen en buiten gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander121
MennoE schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:58:
Hij staat bij mij opgeruimd op zolder. 25 kg, het tillen is goed te doen. Maar lijkt me een persoonlijke kwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander121
Boudewijn schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:11:
[...]

Die pizza wordt gesteriliseerd in de oven, en over het aanrecht haal ik wel ff een doekje. Heb een RVS blad. beleggen doe ik op siliconen matjes met een cirkel erop. Anders is het voor mij veel te moeilijk een mooi rondje te maken van mijn deeg :+
Als je een rvs keukenblad hebt begrijp ik inderdaad dat je dan geen extra plaat gebruikt. Krijg je de pizza eenvoudig van de siliconen matjes?

De pizza wordt inderdaad warm, of je dat ook gesteriliseerd kan noemen betwijfel ik. Het geeft mij een schoner gevoel dan direct op mijn keukenblad. Het in parten snijden van de bulk vind ik fijn met een onderplaat ipv keukenblad. Ik heb liever krassen in de plaat dan in het keukenblad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sander121 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 06:56:
[...]

Als je een rvs keukenblad hebt begrijp ik inderdaad dat je dan geen extra plaat gebruikt. Krijg je de pizza eenvoudig van de siliconen matjes?

De pizza wordt inderdaad warm, of je dat ook gesteriliseerd kan noemen betwijfel ik. Het geeft mij een schoner gevoel dan direct op mijn keukenblad. Het in parten snijden van de bulk vind ik fijn met een onderplaat ipv keukenblad. Ik heb liever krassen in de plaat dan in het keukenblad.
mensen die op mijn aanrecht snijden gaan horizontaal het raam uit ;)

Ik was mijn aanrecht dagelijks. De pizza komt keurig van de matjes, maar ik vorm het deeg en beleg wel lekker door. Ik ga niet het deeg neerleggen, dan rode saus erop en dan ouwehoeren en een potje bier drinken. Die timing is wel belangrijk, maar dat geldt ook voor rvs.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plint
  • Nu online
Net mijn effeuno p134 uit de kelder gehaald. Dat gaat prima zonder steen.

Sinds december over gestapt van de alfredo naar de effeuno. En wat een verschil! Step up the pizza game O+

Heb een 3.4cm dikke biscotto steen erin. Maar ik moet zeggen dat ik nog niet sweetspot heb gevonden qua temperatuur onder en boven.

Het probleem nu, is dat er sommige luchtbellen zich sneller ontwikkelen en daardoor verbranden terwijl er delen van de rand zijn die nog niet gaar zijn.

Of de bodem klaar en toppings nog niet.

*in de pizzabijbel lees ik ook dat het deeg eventueel te koud kan zijn.

Iemand tips richtlijnen welke onder en boven temp?
Welke temperatuur steen houden jullie aan? En meten jullie die door de bovenwarmte eerst uit te laten?

Laatste pizzasessie. Deze waren aardig gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heBknNZTUZkucisOENU2FfTNQk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPe5pWXe0CXD29fjZHRlIygy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmKv6tlbEUNctjG6Nz2bMJWEZgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YO0DuKK6p6nVCYmDNfvjXTyF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
Plint schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:36:

Sinds december over gestapt van de alfredo naar de effeuno. En wat een verschil! Step up the pizza game O+

Heb een 3.4cm dikke biscotto steen erin. Maar ik moet zeggen dat ik nog niet sweetspot heb gevonden qua temperatuur onder en boven.

Het probleem nu, is dat er sommige luchtbellen zich sneller ontwikkelen en daardoor verbranden terwijl er delen van de rand zijn die nog niet gaar zijn.

Welke temperatuur steen houden jullie aan? En meten jullie die door de bovenwarmte eerst uit te laten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Luchtbelletjes aan de oppervlakte kapot knijpen voordat hij de oven in gaat want dat verbrand. Ook de pizza een keer of een aantal keer draaien in de oven.

Bij koud deeg krijg je sneller lelijke grotere verbrande leopardspots, dat willen we niet. Ook omdat je hem er dan al uit moet halen terwijl de rest van de rand er nog te wit/niet gaar uitziet.
Leopardspots moeten bv 1mm tot enkele milimeters zijn die je dus gewoon vooral verkrijgt door de hoge temp.

Boven temp op 450 voorverwarmen en dan op 500 zetten zodat de spiralen gaan gloeien en vervolgens pizza erin.
Beneden temp op 320.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywise666 op 08-03-2025 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
Plint schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de oven niet. Maar van wat ik lees dat je de bovenste op 450 graden, en de onderste op 360 graden. Als je de nieuwe steen hebt dan moet onder veel lager, namelijk op 150 graden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MennoE
MennoE schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:57:
[...]

Ik heb de oven niet. Maar van wat ik lees dat je de bovenste op 450 graden, en de onderste op 360 graden. Als je de nieuwe steen hebt dan moet onder veel lager, namelijk op 150 graden.
Herstel: ik had de oven niet. Vandaag kwam een advertentie voor een P143HA op marktplaats voor € 450. Leek mij te goedkoop voor een oven die nieuw € 900 kost. Zeker omdat er maar zelden op marktplaats tweedehands EffeUno's worden verkocht. Het leek echter betrouwbaar, dus ben vanavond gelijk daar naartoe gereden. Verkoper bleek een Belgische pizziaolo te zijn geregistreerd bij de GPN. Ik dacht eerst eigenlijk dat hij een grapje maakte. Maar vervolgens liet hij een schuur zien vol met enorme spiraalmixers en vriezers vol pizzabodems. Ik probeerde te begrijpen waarom hij de oven relatief goedkoop verkocht, maar ik kan dat Belgisch voor geen meter verstaan. De oven was echter mooi en nog volledig ongebruikt, met originele biscotto. Dus nu prijkt hij bij mij thuis. Alleen nog even een plekje vinden anders dan de eetkamertafel 😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGpp0bJLZCkFgOVPtVuniD_3ixI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/So2V93rfxYlQq0Ozvcw0iY5j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywise666
Zo hey wat een geluk zeg! En nu kan je ook broden bakken. Hopelijk bakken die pizzaranden even goed als in die standaard lage pizzaoven. @MennoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
pennywise666 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 06:25:
Zo hey wat een geluk zeg! En nu kan je ook broden bakken. Hopelijk bakken die pizzaranden even goed als in die standaard lage pizzaoven. @MennoE
Ja dat vraag ik mij ook af. Ik denk het wel, van wat ik erover las. We gaan het zien 🍕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywise666
MennoE schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:26:
[...]

Ja dat vraag ik mij ook af. Ik denk het wel, van wat ik erover las. We gaan het zien 🍕
Ik kan me voorstellen dat het bv niet snel genoeg bruin word wanneer je een pizza in 60-90 seconden wilt bakken. Maar jij bakte sowieso al met 2,5 minuut ofzo dacht ik he?
Nou, ik ben benieuwd naar je foto's binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
pennywise666 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het bv niet snel genoeg bruin word wanneer je een pizza in 60-90 seconden wilt bakken. Maar jij bakte sowieso al met 2,5 minuut ofzo dacht ik he?
Nou, ik ben benieuwd naar je foto's binnenkort.
Ik denk dat dat wel los loopt. In echte pizzaovens is er nog veel meer ruimte tussen de warmtebron en de pizza.

Edit: de P134H is 3,0 kw, en de P134HA is 3,2 kw. Dat extra vermogen zal denk ik zorgen dat de bodem gelijk gaart.

[ Voor 11% gewijzigd door MennoE op 09-03-2025 13:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• xminator
xminator schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:26:
Lijkt wel een mooie aanbieding, op NL amazon 399 euro op duitse 120 euro https://www.amazon.de/dp/B0D1D9XPVR
Eerste pizza ermee gemaakt met gewoon ah bloem, nooit gedacht dat het zo simpel zou zijn. Binnenkort maar eens kijken naar een grotere pizzaoven met een dikkere steen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuoHu8i3DxW2CB6_AocWpkx-n4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/645uoXI8fJYhr0Fq5twBg7G2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RvA91
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 07:38
Ook hier is het seizoen weer geopend!

De Ooni is in de winter wel een aantal keer gebruikt, maar bij vies en nat weer toch vaker de baking steel gepakt.

Ik gebruik ong. het poolish recept uit de Ooni app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn_Q1liKTQGy1E6bBWsvHuLtxr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fcXVLlo4ifJmYzuwf5MBqiy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZPopdZxBCv7AQALv6fcKPjzVug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwrAmQNX1f3sQHDOFrwQCKur.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFdagsIXW3baPOPvE_esvrBqQHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEalTQVnp84MdDa6IVd1GHuF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Nu online
MennoE schreef op zondag 9 maart 2025 @ 00:35:
[...]

Herstel: ik had de oven niet.
Haha zo snel kan het gaan _/-\o_
Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:07
MennoE schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:32:
[...]

Ik denk dat dat wel los loopt. In echte pizzaovens is er nog veel meer ruimte tussen de warmtebron en de pizza.

Edit: de P134H is 3,0 kw, en de P134HA is 3,2 kw. Dat extra vermogen zal denk ik zorgen dat de bodem gelijk gaart.
Kunnen deze ovens op een enkele groep worden aangesloten. Had niet verwacht dat een electrische pizza over zulke goede resultaten konden behalen en scheelt weer een hoop met gasflessen of hout.

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
ChristianD schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Kunnen deze ovens op een enkele groep worden aangesloten. Had niet verwacht dat een electrische pizza over zulke goede resultaten konden behalen en scheelt weer een hoop met gasflessen of hout.
Kan net. Gerekend met 230V trekt hij 3200/230 zo'n 14 ampere. Op een stopcontact zetten met goede bedrading, geaard en zo is dan wel een "must". Geen verlengsnoeren gebruiken tenzij het (uitgerold) die stroomsterkte aankan. En niet tegelijk wasmachine, airco en andere stroomverbruikers in je huis gebruiken als je maar één fase hebt. Vaak heb je in de keuken één wandcontactdoos die voor een oven bedoeld is en de enige gebruiker van een groep is, daar zou je hem dan op kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:07
Houtenklaas schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Kan net. Gerekend met 230V trekt hij 3200/230 zo'n 14 ampere. Op een stopcontact zetten met goede bedrading, geaard en zo is dan wel een "must". Geen verlengsnoeren gebruiken tenzij het (uitgerold) die stroomsterkte aankan. En niet tegelijk wasmachine, airco en andere stroomverbruikers in je huis gebruiken als je maar één fase hebt. Vaak heb je in de keuken één wandcontactdoos die voor een oven bedoeld is en de enige gebruiker van een groep is, daar zou je hem dan op kunnen aansluiten.
Wilde hem achterin de tuin gebruiken onder de overkapping. Dit is een eigen groep en er is dikke bekabeling gebruikt, maar dit zal dus net aan zijn.

bla di bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:03
Hulp gezocht over formaat!
Wij zijn op zoek naar een pallet gestookte pizzaoven welke we ook in kunnen klappen (pootjes) om mee te nemen.
Er staan prima exemplaren voor relatief weinig op Bol maar deze staan ook weer op marktplaats omdat deze als te klein worden ervaren.

Voor welk formaat pizza moet ik altijd gaan om later geen spijt te hebben?
Nu doen we het op de weber bbq met steen en bakken we diepvriesformaat pizza's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:24
Houtenklaas schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:55:
[...]

En niet tegelijk wasmachine, airco en andere stroomverbruikers in je huis gebruiken als je maar één fase hebt.
Als je één fase hebt, kan het prima tegelijk met een andere grootverbruiker (zolang het maar een andere groep is). De hoofdzekering is dan meestal 35A.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:58
Deze week komt als het goed is mijn Kickstarter Burnhard Fat Tony binnen!

Ben benieuwd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
GermanPivo schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Als je één fase hebt, kan het prima tegelijk met een andere grootverbruiker (zolang het maar een andere groep is). De hoofdzekering is dan meestal 35A.
Tuurlijk. Tot blijkt dat de twee grootverbruikers samen 30A trekken en de kleine verbruikers in het huis bij elkaar net de druppel zijn. Veel huizen hebben op 1 fase nog een 35A of 40A als hoofdstop. 't Is altijd sneu als dochterlief eindelijk gaat opruimen in haar kamer en dat de stofzuiger net het zetje is om geen pizza's te eten. Met dit soort stroomverbruikers zijn 3 fases best wel fijn. 3x25A kost aan vastrecht hetzelfde als 1x40A maar levert wel bijna het dubbele vermogen. Wel een investering nodig om meterkast en zo te updaten. Maar goed, het pizzaseizoen is gestart, ik heb ook de eerste set achter de rug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Laatst online: 11:01
Terrie schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk bij onze lokale gashandel met dat ding langs geweest. Hij had uiteraard gewoon een adapter liggen waar je een slang op kon aansluiten. Kostte echt een paar euro..
Weet jij nog wat je toen heb gekocht? Foto mag ook via een prive bericht oid. Lokale gashandel gaf aan dat een overloop stukje en een 30 Mbar gasdrukregelaar prima werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Agostino schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:21:
[...]

Weet jij nog wat je toen heb gekocht? Foto mag ook via een prive bericht oid. Lokale gashandel gaf aan dat een overloop stukje en een 30 Mbar gasdrukregelaar prima werkt....
Heb gezocht, maar geen foto kunnen vinden. Je hebt een gas nippel nodig met binnendraad welke je over de huidige adapter heen schroeft. De andere kant zit dan een aansluting om in een gasslang te schuiven.

Of misschien kun je wel de huidige adapter eraf halen en past er een adapter met buitendraad in, dat weet ik niet zeker.

Of je moet bij Zethof Gas in Aalsmeer in de buurt zijn, daar hebben ze het vast nog wel liggen(heb ik het ook vandaan).

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Laatst online: 11:01
Terrie schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:55:
[...]

Heb gezocht, maar geen foto kunnen vinden. Je hebt een gas nippel nodig met binnendraad welke je over de huidige adapter heen schroeft. De andere kant zit dan een aansluting om in een gasslang te schuiven.

Of misschien kun je wel de huidige adapter eraf halen en past er een adapter met buitendraad in, dat weet ik niet zeker.

Of je moet bij Zethof Gas in Aalsmeer in de buurt zijn, daar hebben ze het vast nog wel liggen(heb ik het ook vandaan).
Check, jij hebt dus alleen wat aangepast aan de aansluiting. Gasdrukregelaar is een normale Nederlandse standaard? 30 Mbar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Agostino schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:48:
[...]

Check, jij hebt dus alleen wat aangepast aan de aansluiting. Gasdrukregelaar is een normale Nederlandse standaard? 30 Mbar?
Ik heb geen ooni maar een pizzaoven uit spanje en ik weet van de specs dat daar 30 en 37 mbar op kan. Echter alleen als je een duitse variant hebt, dan moet er een 50 mbar op. Dus lijkt mij dat het gewoon moet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

[...]

Op jouw model staat 37mbar dus dan moet je daar geen 30mbar voor gaan nemen, de branderbuizen zijn namelijk anders dan die voor 30mbar dus gewoon een verloop aanschaffen wat erop past en een 37mbar drukregelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

[...]

Ja, gewoon 30Mbar. Je kunt ook gewoon een franse versie met 37Mbar op Amazon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

fxs81 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:00:
[...]

Op jouw model staat 37mbar dus dan moet je daar geen 30mbar voor gaan nemen, de branderbuizen zijn namelijk anders dan die voor 30mbar dus gewoon een verloop aanschaffen wat erop past en een 37mbar drukregelaar.
Hoezo niet? 30Mbar zorgt dan toch gewoon voor minder druk, dus hij zou misschien minder hard kunnen omdat de oven voor 37Mbar is gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauzer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-04 17:37
Terrie schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:20:
[...]

Hoezo niet? 30Mbar zorgt dan toch gewoon voor minder druk, dus hij zou misschien minder hard kunnen omdat de oven voor 37Mbar is gemaakt.
Hier zit ik nu dus ook mee, heb een ooni koda 12 via marktplaats gekocht, nieuw in doos voor maar 185euro.
Is echt alleen de 37mbar versie. Als ik hier een doodsimpele 37mbar gasdrukregelaar voor koop en een gasfles bij de gamma (benegas is de propaan versie) dan ben ik er toch?

PSN: Wauzer010

Pagina: 1 ... 103 ... 111 Laatste

Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.