Pizza vergeten te draaien.-Jaap-io schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En hier het resultaat 😎
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Onzin, want hij heeft zo te zien wel de pizza gedraaid aangezien de rand overal gelijkmatig is gebakken?
Dat is wat je zegt?
Zonet nog ff gebakken in de Luigi. De natte mozarella van het delhaize huismerk is duidelijk té nat. Die van bij Aldi verliest merkelijk minder vocht én is ook nog eens goedkoper.
De biscotto steen bewijst zich keer op keer. Nooit meer verbrande bodems en staat meteen op 450 napolitaans. Ik meette 442 graden in het midden van de steen daarnet.
:strip_exif()/f/image/4oUuCOSIJDaUKV8W5e1TmDND.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DrXc42InI4xncRoeiM5xgjND.jpg?f=fotoalbum_large)
De biscotto steen bewijst zich keer op keer. Nooit meer verbrande bodems en staat meteen op 450 napolitaans. Ik meette 442 graden in het midden van de steen daarnet.
:strip_exif()/f/image/4oUuCOSIJDaUKV8W5e1TmDND.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DrXc42InI4xncRoeiM5xgjND.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yozbhmeQ5GHenWeqOFqrbNRc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ananasjupinator schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:27:
Iemand nog leuke topping tips? Ik mis wat inspiratie voor vanavond.
De lidl heeft weer italiaanse week.
Latte di Fiore kaas 400 gr voor maar 2,50.
Deze meneer heeft weer flink wat staven ingeslagen
:strip_exif()/f/image/L6lUxJlj5Oy6dNxncmwtuY7c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r2vRfdJUXfuHKIUwa2vxptCn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5qFQWPt4GIzzdDXK0zywVp1K.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog best lekker die ananas

Hier was de vrieskist ook leeg dus speciaal naar de lidl geweest maar denk dat je me voor bent geweest alles was opalki schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:36:
Is dit een aanrader? Zie ze regelmatig liggen maar koop het normaal bij Sligro of via van Lemmen.alki schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:36:
Ik ben druk bezig om mijn skills met de unold luigi te verbeteren. Ik merk dat ik er eigenlijk een biscotto in moet hebben. Waar zijn deze het beste en voordeligste te verkrijgen? En wie heeft er nog meer behoefte aan een steen? Dan kunnen we wellicht een kleine inkoop actie opzetten.
Op zich heb ik het met de standaard steen redelijk onder controle nu, maar toch ook wel nieuwsgierig naar een biscotto. Kleine inkoop actie heb ik wel interesse in dus.saabfanatic schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:09:
Ik ben druk bezig om mijn skills met de unold luigi te verbeteren. Ik merk dat ik er eigenlijk een biscotto in moet hebben. Waar zijn deze het beste en voordeligste te verkrijgen? En wie heeft er nog meer behoefte aan een steen? Dan kunnen we wellicht een kleine inkoop actie opzetten.
Resultaat was meer dan prima👌🏻👌🏻Prulleman schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:24:
hier staat een mooie batch, gisteravond gemaakt, nu in de koelkast voor zondag. 65% hydradatie.
Ben benieuwd
Ook de turning peel maalt wel een verschil, toch beter als de pizza er niet uit hoeft
:strip_exif()/f/image/0I5Rta9Zim1nr4CPrPVlcfkF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aHniZ5TNs6zTJzFO23Dp9NT1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pZYfRARuPfiRnDv3GPWOCkGZ.jpg?f=fotoalbum_large)
.
[ Voor 99% gewijzigd door PeepPeepPeep op 16-02-2025 20:17 ]
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Geen idee wat voor een wartaal je uitslaat.PeepPeepPeep schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:14:
[...]
Dus wat jij zegt (Pizza vergeten te draaien) is dus onzin…..
Dag Penny!pennywise666 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:17:
[...]
Geen idee wat voor een wartaal je uitslaat.

Ja dahaag, volgende keer even nadenken voordat je een bericht plaatst. Dankjewel.
Luister Penny, het was gewoon onzin dat bericht van jou. Klaar uit. En verder laat ik het hierbij. Doei!pennywise666 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:19:
[...]
Ja dahaag, volgende keer even nadenken voordat je een bericht plaatst. Dankjewel.
PeepPeepPeep schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:23:
[...]
Luister Penny, het was gewoon onzin dat bericht van jou. Klaar uit. En verder laat ik het hierbij. Doei!

Als ik eerlijk ben vind ik Parrano niet heel veel met kaas te maken hebben, maar jij vindt het wel lekker?pennywise666 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:11:
Deze: https://www.ah.nl/product...-geraspte-kaas-mozzarella
Of soortgelijk in kilozak bij een pizzastore.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Works like a charm. Bolletjes vielen er na een seconde of wat zo uit.pennywise666 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:17:
[...]
Moet gewoon makkelijk gaan met olijfolie erin. Dan gewoon op zn kop zetten en een paar minuten wachten tot het heeft los gelaten. Als je haast hebt: Op zn kop met je vinger een beetje los maken aan 1 kant en dan bakje een beetje heen en weer schudden tot het eruit gaat.
Momenteel ben ik erg tevreden met de resultaten en het volgende recept:
70&% hydratatie
1,8% zout
0,2% gist
3 dagen van tevoren start de bereiding door alle ingrediënten te mengen en dan een half uurtje wachten. Daarna kneed ik het een paar minuten goed door en laat het rijzen tot 2 maal het volume. Na een stretch & fold vorm ik een mooie bol en gaat het de koelkast in.
Op de dag dat de pizza's gebakken gaan worden, haal ik het deeg ca. 6 uur eerder uit de koelkast en laat het op temperatuur komen. 3 uur later vorm ik de bollen en plaats ze in de ingevette bakjes.
De Ooni verwarm ik vol gas, met een steen om de warmte binnen te houden en de pizza steen wat sneller warm te krijgen. Als de pizza steen op temperatuur is, schroef ik de Ooni terug naar de laagste stand en bak ik de pizza's in een paar minuten af.
Voor mij werkt dit momenteel geweldig en levert positieve recensies op
:strip_exif()/f/image/pYgP6BBdhXV6TGrkIa4IRAeV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/struYM0evyo8mHkaxAspc3ln.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xQDVdkrPFwHdjA6GyVSzTixv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door headout op 16-02-2025 22:17 ]
Dit is gewoon goede mozarella aangezien het precies hetzelfde smaakt als de mozarella slierten uit de pizzastore.Gonadan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:16:
[...]
Als ik eerlijk ben vind ik Parrano niet heel veel met kaas te maken hebben, maar jij vindt het wel lekker?
Het is sowieso geen mozzarella. Wat het wel is weet ik niet, een of ander mengsel met aardappels. Prima als jij dat lekker vindt maar ik noem dat geen kaas en kijk liever verder.pennywise666 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:23:
Dit is gewoon goede mozarella aangezien het precies hetzelfde smaakt als de mozarella slierten uit de pizzastore.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja je hebt gelijk idd zie ik.Gonadan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:35:
[...]
Het is sowieso geen mozzarella. Wat het wel is weet ik niet, een of ander mengsel met aardappels. Prima als jij dat lekker vindt maar ik noem dat geen kaas en kijk liever verder.
Ik heb het al een jaar ofzo niet gegeten omdat ik o.a fior di latte gebruik uit een pizzastore nu.
Maar ik kan me echt gewoon herinneren dat ik die "kaas" ook lekker vond, ondanks dat het nep mozarella is.
Er zit, zoals de meeste voorgeraspte kazen, wat zetmeel in tegen plakken.
Hoeft het nog geen nepkaas te maken.
Parrano maakt ook strooikaas, die wel nep-parmezaanse kaas is. Maar de mozzarella lijkt mij gewoon net als alle andere voorgeraspte mozzarella. Niet perse nep, maar de toevoeging van zetmeel (net als vrijwel alle andere voorgeraspte mozzarella) heeft wel invloed op de textuur (m.i. niet perse negatief), en het wordt ook wat sneller zwart/donker dan verse mozzarella/fior di latte.
Ik heb overigens geen ervaring met deze exacte kaas, maar ander voorgeraspte mozzarella is meestal gewoon prima op een pizza.
Hoeft het nog geen nepkaas te maken.
Parrano maakt ook strooikaas, die wel nep-parmezaanse kaas is. Maar de mozzarella lijkt mij gewoon net als alle andere voorgeraspte mozzarella. Niet perse nep, maar de toevoeging van zetmeel (net als vrijwel alle andere voorgeraspte mozzarella) heeft wel invloed op de textuur (m.i. niet perse negatief), en het wordt ook wat sneller zwart/donker dan verse mozzarella/fior di latte.
Ik heb overigens geen ervaring met deze exacte kaas, maar ander voorgeraspte mozzarella is meestal gewoon prima op een pizza.
Persoonlijk sloeg ik aan op het merk Parrano wat leuk klinkt maar gewoon een Nederlands product is om lekker simpel voor strooikaas te zorgen. In bepaalde toepassingen best lekker, maar ik zou het nooit aanraden
Dat geldt overigens ook voor geraspte kaas. Want zoals je al zegt is dat meestal een mix van kaas met ellende en dat vind ik gewoon zonde.
Dan doe je zo hard je best voor een goed deeg met mooie smaak en dan kieper je er een tweederangs product op als topping.
Het zal vloeken in de kerk zijn want de geraspte variant is hier populair, maar ik gooi er alleen 'verse' mozzarella op of in rasp met de hand een echte Italiaanse kaas. Vaak een combinatie.
Dat geldt overigens ook voor geraspte kaas. Want zoals je al zegt is dat meestal een mix van kaas met ellende en dat vind ik gewoon zonde.
Dan doe je zo hard je best voor een goed deeg met mooie smaak en dan kieper je er een tweederangs product op als topping.
Het zal vloeken in de kerk zijn want de geraspte variant is hier populair, maar ik gooi er alleen 'verse' mozzarella op of in rasp met de hand een echte Italiaanse kaas. Vaak een combinatie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kan je een link sturen van de mozarella die jij dan gebruikt? Zo'n bol buffelmozarella van de AH is ook goed?Gonadan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:20:
Persoonlijk sloeg ik aan op het merk Parrano wat leuk klinkt maar gewoon een Nederlands product is om lekker simpel voor strooikaas te zorgen. In bepaalde toepassingen best lekker, maar ik zou het nooit aanraden
Bijvoorbeeld. Moet je wel wat vocht uit knijpen maar vind ik een stuk lekkerder. En eventueel wat pecorino of Parmigiano raspen erbij voor wat pit.pennywise666 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:37:
Kan je een link sturen van de mozarella die jij dan gebruikt? Zo'n bol buffelmozarella van de AH is ook goed?
Of iets blauws erbij als ik echt zin heb.
Ben een sucker voor kaas.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hier gebruiken we altijd de geraspte mozzarella van de Lidl. Prima smaak en goed droog dus perfect voor de pizza. Heb ook weleens 2 kg zak fior di latte besteld, maar nadeel is dat dit dan te lang in vriezer ligt. Hier bij de Lidl hebben ze eigenlijk altijd wel de mozzarella liggen dus liggen maar paar kleine zakjes in de vriezer.
Hier moet ik weer eens bloem gaan bestellen want heb nog maar klein voorraadje liggen. Nu twijfel ik welke bloem ik moet kiezen. Normaal gebruik ik altijd Dallagiovanna Napoletana. Maar lees hier ook heel veel over Caputo Cuoco. Meestal bestel ik bij Pizzastore, maar zie dat deze alleen de Caputo Pizzeria hebben.
Nu heeft Italieplein wel Cuoco, maar dan weer geen Dallogiavanna.
Twijfel dus of ik alleen Caputo Cuoco moet kopen. Gaat toch om 10 kg. Zijn er ervaringsdeskundige die beide gebruikt hebben?
Hier moet ik weer eens bloem gaan bestellen want heb nog maar klein voorraadje liggen. Nu twijfel ik welke bloem ik moet kiezen. Normaal gebruik ik altijd Dallagiovanna Napoletana. Maar lees hier ook heel veel over Caputo Cuoco. Meestal bestel ik bij Pizzastore, maar zie dat deze alleen de Caputo Pizzeria hebben.
Nu heeft Italieplein wel Cuoco, maar dan weer geen Dallogiavanna.
Twijfel dus of ik alleen Caputo Cuoco moet kopen. Gaat toch om 10 kg. Zijn er ervaringsdeskundige die beide gebruikt hebben?
Zelf heb ik ervaring met Caputo Cuoco en Pizzeria, en we vinden de Cuoco duidelijk lekkerder, ook na 1 dag rijzen/rijpen. De Pizzeria is meen ik ook bedoeld om maximaal 1 dag te rijzen/rijpen.Highfive95 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:21:
Nu twijfel ik welke bloem ik moet kiezen. Normaal gebruik ik altijd Dallagiovanna Napoletana. Maar lees hier ook heel veel over Caputo Cuoco. Meestal bestel ik bij Pizzastore, maar zie dat deze alleen de Caputo Pizzeria hebben.
Tegenwoordig laat ik de Cuoco twee dagen rijzen/rijpen op kamertemperatuur en dan is ‘ie nog lekkerder. Ook laat ik het deeg na het kneden als één grote bol bijna 2 dagen in de krat liggen (wordt dus één groot plakkaat) en bol pas op 4-5 uur voor het bakken. Dat maakt qua smaak niets uit t.o.v. kort na het kneden al opbollen, echter op deze manier blijven de bollen mooi ‘bol’ en kun je ze makkelijk uit de krat scheppen (i.t.t. dat alle bollen in elkaar overvloeien).
Goedemorgen,
sinds vorige week heb ik een Ooni Koda 12. Zondag voor de eerste keer warm gestookt en gisteren voor het eerst 3 pizza's gemaakt:
:strip_exif()/f/image/zHhlCPKEWSa5G8YBRbjbrt40.jpg?f=fotoalbum_large)
Viel niet tegen. Ik heb de Van Lemmen pizzabollen gebruikt. Wat ik vooral lastig vond was dat de bodem erg dun was en de rand te dik. Zoals op de foto ook zichtbaar is, is de pizza relatief klein. Maar verder uitrekken ging niet, dan ontstonden er gaten in de bodem. Wat kan ik de volgende keer anders doen? Of is er een goede youtube video voor tips?
Omdat de rand relatief dik was, was het deeg in één pizza ook niet helemaal gaar. Een klein deel van de pizza had een rubberachtige structuur (elastisch). Langer erin laten zitten was geen optie, want de bovenkant werd al zwart.
Kijk nu al uit naar de volgende sessie.
sinds vorige week heb ik een Ooni Koda 12. Zondag voor de eerste keer warm gestookt en gisteren voor het eerst 3 pizza's gemaakt:
:strip_exif()/f/image/zHhlCPKEWSa5G8YBRbjbrt40.jpg?f=fotoalbum_large)
Viel niet tegen. Ik heb de Van Lemmen pizzabollen gebruikt. Wat ik vooral lastig vond was dat de bodem erg dun was en de rand te dik. Zoals op de foto ook zichtbaar is, is de pizza relatief klein. Maar verder uitrekken ging niet, dan ontstonden er gaten in de bodem. Wat kan ik de volgende keer anders doen? Of is er een goede youtube video voor tips?
Omdat de rand relatief dik was, was het deeg in één pizza ook niet helemaal gaar. Een klein deel van de pizza had een rubberachtige structuur (elastisch). Langer erin laten zitten was geen optie, want de bovenkant werd al zwart.
als je napolitaanse pizza's wilt maken, dan hoort de dikke (maar luchtige) rand er juist bij. De boel gaar krijgen lukt als het goed is met de steen op 450 graden + genoeg warmte van de bovenkant (extra houtblokje, gasvlammen, gril spiraal )Paul! schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:12:
Goedemorgen,
[Afbeelding]
Wellicht waren de bollen bedoeld voor napolitaanse pizza's maar de rest van je proces niet, of juist andersom?
Zoek maar eens wat plaatjes terug hier.. de beste (napolitaanse) pizza's hebben een hoge rand
De steen was 400+ graden. Dacht ook ergens gelezen te hebben dat dit voldoende was. Zal 'm volgende keer nog iets hoger opstoken.
Het betrof dit napolitaans pizzadeeg: https://vanlemmenpizza.nl/instructies-voor-pizzabollen/
Volgens de handleiding moest de diameter +/- 25 cm zijn, maar dat kreeg ik niet goed voor elkaar. De bodem werd te dun terwijl er nog voldoende deeg in de rand 'over' was. Nu was de rand te dik.
Het betrof dit napolitaans pizzadeeg: https://vanlemmenpizza.nl/instructies-voor-pizzabollen/
Volgens de handleiding moest de diameter +/- 25 cm zijn, maar dat kreeg ik niet goed voor elkaar. De bodem werd te dun terwijl er nog voldoende deeg in de rand 'over' was. Nu was de rand te dik.
Ik krijg die bollen van Lemmen ook niet altijd op 25 cm. Dus ik lees graag meePaul! schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:30:
De steen was 400+ graden. Dacht ook ergens gelezen te hebben dat dit voldoende was. Zal 'm volgende keer nog iets hoger opstoken.
EU DNS: 86.54.11.100
wat voor mij goed werkte aan het begin was vanaf de rand beginnen met stretchen en niet in het midden.c-nan schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:43:
[...]
Ik krijg die bollen van Lemmen ook niet altijd op 25 cm. Dus ik lees graag mee
als je in het midden begint is het al snel te dun, en dat kan je daarna niet meer dikker maken.
aan het begin is er trouwens ook geen schaamte om gewoon even een deegroller te gebruiken tot 15-18cm pizza en dan pas met de hand verder te gaan, dan voorkom je wel dat het midden te dun wordt.
de truc is het gewoon heel vaak doen, dan wordt je vanzelf beter.
als laatste nog, het deeg ruim van te voren uit de vriezer halen scheelt ook, als het deeg nog ijskoud is dan verwerkt het minder lekker als op kamertemperatuur .
koud deeg scheurt snel. Daarnaast is de goedkoopste tool toch zwaartekracht om een pizza te vormen. Even in de vingers krijgen maar dan krijg je en een dunne bodem en een mooie Napolitaanse rand.Denniz0229 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:46:
[...]
wat voor mij goed werkte aan het begin was vanaf de rand beginnen met stretchen en niet in het midden.
als je in het midden begint is het al snel te dun, en dat kan je daarna niet meer dikker maken.
aan het begin is er trouwens ook geen schaamte om gewoon even een deegroller te gebruiken tot 15-18cm pizza en dan pas met de hand verder te gaan, dan voorkom je wel dat het midden te dun wordt.
de truc is het gewoon heel vaak doen, dan wordt je vanzelf beter.
als laatste nog, het deeg ruim van te voren uit de vriezer halen scheelt ook, als het deeg nog ijskoud is dan verwerkt het minder lekker als op kamertemperatuur .
ja het is vooral oefenen, ik ben bijna zo ver dat ik ze door de lucht kan laten draaien, alleen om dat te leren moet je dus wel bereid zijn een paar bolletjes deeg op te offeren, ik heb er al een aantal op de grond laten stuiterenEl Capitan schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:59:
[...]
koud deeg scheurt snel. Daarnaast is de goedkoopste tool toch zwaartekracht om een pizza te vormen. Even in de vingers krijgen maar dan krijg je en een dunne bodem en een mooie Napolitaanse rand.

Actief, jaBra-Jo schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:29:
@B-Art Inderdaad via de link die @schoene postte.
Is @FreshMaker nog actief? Laatste post is van augustus... Mocht je dit lezen, misschien een idee om de TS een keer te updaten met een vers linkje?
Maar niet meer dagelijks zoals voorheen
Link is aangepast btw
Ziet er overigens uit als een prima pizza!Paul! schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:12:
... Maar verder uitrekken ging niet, dan ontstonden er gaten in de bodem. Wat kan ik de volgende keer anders doen? Of is er een goede youtube video voor tips?
Ik had hier ook last van met eigen deeg, kwam hier doordat ik te weinig meel/semolina gebruikte tijdens het stretchen. Ik gebruik nu een goeie hand vol op het keukenblad, dat maakt het een stuk makelijker.
zoals: deze video
Kunt ook bij Vito kijken.
Handje vol meel op het keukenblad, de bol erop, zachtjes de lucht drukken naar de korst, groter maken door hem op te tillen of door te slaan (over de ene hand vouwen, en met wat vaart terug uitvouwen, hoeft niet snel, kan je rustig de tijd voor nemen).
Op de pizzaschep slepen en nog een laatste keer een paar cm oprekken.
Gaatjes druk ik gewoon dicht, vouw het een beetje dubbel en druk hem weer aan.
Zodra er saus op zit, en er onstaat een gaatje heb ik wel een probleem, dan komt het moeilijk van de schep af, Plakt niet meer dicht, meestal leg ik dan een basilicum blaadje onder het gat en wat meel om hem nog te laten glijden.
Ging ook vanzelf beter na wat keren oefenen.
Ik heb een Ooni Koda 12 gekocht, nu wou ik deze afgelopen zondag gebruiken maar kwam om 16:30 tot de conclusie dat de standaard gasslang met druk regelaar die ik gekocht heb niet past. Weet iemand zo 123 welk verloopstuk ik nodig heb? Ben zondag 3 bouwmarkten af gegaan en daar hadden ze helaas niks.
Is dat gewoon deze? https://www.hornbach.nl/p...nendraad-x-10-mm/5481265/
Is dat gewoon deze? https://www.hornbach.nl/p...nendraad-x-10-mm/5481265/
Er zit toch standaard al een nippel op je Ooni. Heb je die eraf geschroefd en toen je eigen gasslag erop geprobeerd te draaien?
Wat past er niet?
Wat past er niet?
Zie foto, er zit bij mij geen nippel. Alleen een schroefdraad.Paul! schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:27:
Er zit toch standaard al een nippel op je Ooni. Heb je die eraf geschroefd en toen je eigen gasslag erop geprobeerd te draaien?
Wat past er niet?
:strip_exif()/f/image/yzbebDpDpAr6DX0nbY6kaFQR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie het nu inderdaad, heb een FR/GB versie van marktplaats gekocht. Nu maar eens onderzoeken of ik die uberhaupt kan gebruiken hier. Handig, hier heb ik niet op gelet tijdens de aankoop. Het is een 37 mbar versie.Paul! schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:50:
Vreemd. Heb je wel de NL-versie (30 mbar)? Ik weet dat er er nogal wat uitvoeringen in omloop zijn.
Op die van mij zat deze nippel, die heb ik eraf geschroefd zodat ik de gasslang er op kon draaien.
foto
Met de juiste adapter en drukregelaar moet het wel passend te maken zijn. Een gasleverancier of campingwinkel kan je daar wel mee helpen.
Zeker dat het de 37mbar is?
Lijkt eerder op de aansluiting van de 50mbar
https://eu.ooni.com/products/ooni-hose-and-gas-regulator
Edit: Sommige van de 30mbar hebben blijkbaar ook een schroefdraad. 37mbar iig niet aan de afbeelding te zien.
Lijkt eerder op de aansluiting van de 50mbar
https://eu.ooni.com/products/ooni-hose-and-gas-regulator
Edit: Sommige van de 30mbar hebben blijkbaar ook een schroefdraad. 37mbar iig niet aan de afbeelding te zien.
[ Voor 30% gewijzigd door defusion op 19-02-2025 11:53 ]
Ik zou gewoon even kijken of je hem bij Ooni kan registreren, je ziet dan ook meteen welk model het precies is.
Dan kun je zo zien welk setje je nodig hebt. Of even een mailtje sturen met serienummer en vragen welke set je nodig hebt. Die zijn over het algemeen vrij snel met reageren.
Dan kun je zo zien welk setje je nodig hebt. Of even een mailtje sturen met serienummer en vragen welke set je nodig hebt. Die zijn over het algemeen vrij snel met reageren.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ja, daar heb ik nu contact mee. Echter geven ze aan dat het in nederland alleen werkt met een 30 mbar drukregelaar.fxs81 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:48:
Ik zou gewoon even kijken of je hem bij Ooni kan registreren, je ziet dan ook meteen welk model het precies is.
Zoals eerder geoppert, ik ga wel even naar een camping winkel, een 37 mbar drukregelaar met koppelstuk zou prima moeten werken hoop ik.
Da's wel een beetje een standaard antwoord waar je net niets mee kan. Ja, in NL gebruiken we 30mbar maar dat wil niet zeggen dat 37mbar niet werkt in NL. Gaat goedkomenAgostino schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:46:
[...]
Ja, daar heb ik nu contact mee. Echter geven ze aan dat het in nederland alleen werkt met een 30 mbar drukregelaar.
Zoals eerder geoppert, ik ga wel even naar een camping winkel, een 37 mbar drukregelaar met koppelstuk zou prima moeten werken hoop ik.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Tuurlijk, hun pizzaovens zijn geoblocked...
Je weet inmiddels wel zeker dat het een 37mbar model is? Want volgens de eerder gelinkte pagina zijn er alleen 50 en 30mbar varianten met schroefdraad. 37 zou een nippel moeten hebben.
:strip_exif()/f/image/qVFCUQp5IhCEKgd6xXZNfTRB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het staat bij mij ook onderop de oven.
Je weet inmiddels wel zeker dat het een 37mbar model is? Want volgens de eerder gelinkte pagina zijn er alleen 50 en 30mbar varianten met schroefdraad. 37 zou een nippel moeten hebben.
:strip_exif()/f/image/qVFCUQp5IhCEKgd6xXZNfTRB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o95uDcT8jhDx8GYjgbgOTTD3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 137% gewijzigd door defusion op 19-02-2025 16:28 ]
Op mijn Ooni 16 inch zit ook een schroefdraad. Werkt prima. Ik kan de gastank zo eenvoudig wisselen tussen de Ooni en de gas BBQ.
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk bij onze lokale gashandel met dat ding langs geweest. Hij had uiteraard gewoon een adapter liggen waar je een slang op kon aansluiten. Kostte echt een paar euro..Agostino schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:46:
[...]
Ja, daar heb ik nu contact mee. Echter geven ze aan dat het in nederland alleen werkt met een 30 mbar drukregelaar.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Ja, weet het heel zeker. Zie sticker van de doos:defusion schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:18:
Tuurlijk, hun pizzaovens zijn geoblocked...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/vyjso8baO6mzaXVtmdhf9Ffl.jpg?f=fotoalbum_large)
Duidelijk, dan inderdaad even bij de gashandel/campingspeciaalzaak of online een 37mbar regelaar en slang met de juiste aansluitingen of adapters regelen.
Nou, ik heb nu die bol mozarella gebruikt, maar het viel me tegen kwa vochtigheid met het eindresultaat. Veel te waterig alsnog. Alle ingredienten gleden eraf met deze dunne napoletana bodem wanneer ik de slice oppakte. Dat eet echt niet lekker dus.Gonadan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:20:
Om dat proberen te voorkomen heb ik de bol 24 uur van tevoren in grove stukke gesneden en dan omhuld met keukenpapier in de koelkast gedaan. En ook ng 3x het papier vervangen. Ook kort gebakken, 80 seconden wat ik ongeveer doe altijd.
Ja hallo, als dit allemaal nog niet voldoende is dan houdt het op. Dan gebruik ik die gesneden mozarellaslierten wel die niet vochtig zijn en waar je dus ook geen tijd aan verspild met dat ontvochtigen en ook lekker zijn ondanks die toevoegingen.
Maar hoe krijg jij dan dat voor elkaar dat ontvochtigen van die bol? Of is het bij jou ook nog steeds(enigszins) waterig na het bakken vergeleken met die kantenklare slierten? Ik ben die slierten gewend dus een beetje meer waterige pizza vind ik al onacceptabel.
Die blauwe kaas (gorgonzola) en Parmigiano reggiano (stuk) doe ik nu ook er op op jouw aanraden.
Ik heb trouwens nu ook eindelijk verse groene jalapeno erop gedaan ipv die uit die pot @MennoE
Alleen viel dit ook tegen aangezien het totaal niet pittig was met al die pitjes erin zelfs! Hoe kan dat?? ik proef die peper nauwelijks tot niet. Die uit die pot zijn heel pittig!
Nu weet ik dus ookalweer waarom precies ik voorheen maar 1x die verse er op had gedaan. Sindsdien altijd die van die pot gebruikt.
Welke verse pepers zijn wel goed pittig dan?
[ Voor 13% gewijzigd door pennywise666 op 21-02-2025 19:18 ]
rustig, denk aan je bloeddruk.pennywise666 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:01:
[...]
Nou, ik heb nu die bol mozarella gebruikt, maar het viel me tegen kwa vochtigheid met het eindresultaat. Veel te waterig alsnog. Alle ingredienten gleden eraf met deze dunne napoletana bodem wanneer ik de slice oppakte. Dat eet echt niet lekker dus.
Om dat proberen te voorkomen heb ik de bol 24 uur van tevoren in grove stukke gesneden en dan omhuld met keukenpapier in de koelkast gedaan. En ook ng 3x het papier vervangen. Ook kort gebakken, 80 seconden wat ik ongeveer doe altijd.
Ja hallo, als dit allemaal nog niet voldoende is dan houdt het op. Dan gebruik ik die gesneden mozarellaslierten wel die niet vochtig zijn en waar je dus ook geen tijd aan verspild met dat ontvochtigen en ook lekker zijn ondanks die toevoegingen.
Maar hoe krijg jij dan dat voor elkaar dat ontvochtigen van die bol? Of is het bij jou ook nog steeds(enigszins) waterig na het bakken vergeleken met die kantenklare slierten? Ik ben die slierten gewend dus een beetje meer waterige pizza vind ik al onacceptabel.
Die blauwe kaas (gorgonzola) en Parmigiano reggiano (stuk) doe ik nu ook er op op jouw aanraden.
Ik heb trouwens nu ook eindelijk verse groene jalapeno erop gedaan ipv die uit die pot @MennoE
Alleen viel dit ook tegen aangezien het totaal niet pittig was met al die pitjes erin zelfs! Hoe kan dat?? ik proef die peper nauwelijks tot niet. Die uit die pot zijn heel pittig!
Nu weet ik dus ookalweer waarom precies ik voorheen maar 1x die verse er op had gedaan. Sindsdien altijd die van die pot gebruikt.
jij weet wat jij lekker vindt. Daar ben je nu achter
In mijn ervaring geldt bij de meeste supermarkten dat pepers de ene keer heel pittig kunnen zijn, en de andere keer helemaal niet. Daarom probeer ik ze altijd eerst rauw, voordat ik ze op de pizza doe. Daarnaast lijken pepers door het bakken een stuk pittigheid te verliezen. Als je zeker wilt weten dat je echt pittige pepers hebt kan je Rawit pepers gebruiken. Die zijn altijd wel pittig. Ik combineer mijn pepers op de pizza bijna altijd met nduja. Dat is sowieso flink pittig, waardoor mijn pizza’s pittig genoeg zijn.pennywise666 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:01:
[...]
@pennywise666 vind dat ook altijd wel een dingetje, de ene keer zijn verse jalapeno's wel pittig, de andere keer niet. Ik heb zelf ook wel eens pepers gekweekt, dan heb je van dezelfde plant zelfs de ene jalapeno wel pittig en de andere niet. Geen idee waarom dus aan mijn reactie heb je eigenlijk net niks maargoed, even ter info. Ik gebruik trouwens ook wel eens die uit een potje, ook lekker.
Jawel hoor, bedankt voor je reactie.fxs81 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:52:
@pennywise666 vind dat ook altijd wel een dingetje, de ene keer zijn verse jalapeno's wel pittig, de andere keer niet. Ik heb zelf ook wel eens pepers gekweekt, dan heb je van dezelfde plant zelfs de ene jalapeno wel pittig en de andere niet. Geen idee waarom dus aan mijn reactie heb je eigenlijk net niks maargoed, even ter info. Ik gebruik trouwens ook wel eens die uit een potje, ook lekker.
Ik ben al een tijdje pizza’s aan het maken op een kamado, maar merk dat een kamado toch niet ideaal is voor het bakken van pizza’s. Daarom ben ik aan het overwegen om een echte pizza-oven aan te schaffen. Ik ben geen dagelijkse pizza-maker, meestal maak ik ze maar eens in de twee weken, maar misschien ga ik wel vaker pizza’s bakken als ik een goede oven heb.
Ik twijfel tussen de volgende opties:
Kodi (12 of 16): Ik ben aan het denken aan een multifuel versie zodat ik wat flexibeler ben en ik altijd wel houtskool in huis heb voor de kamado BBQ. Kan ik ook hout uit ons eigen bos gebruiken (wat we ook voor de houtkachel gebruiken)?
Euffeuno: Ik hoor veel over de Euffeuno-ovens, is zo’n apparaat misschien overkill als ik maar af en toe pizza’s maak (beginner)?
En nog een compleet andere vraag.
Ik gebruik momenteel griesmeel (semolina) voor het vormen van mijn pizza’s, maar ik merk dat het vaak op de randen van de pizza blijft zitten. Dit lijkt de smaak niet ten goede te komen. Ik gebruik momenteel dit merk: Koopmans Tarwegriesmeel. Is dit wel geschikt voor pizzadeeg, of raden jullie een ander merk aan? Misschien heeft iemand een alternatief dat minder "griesmeel-afdrukken" achterlaat op de pizza!
Kodi (12 of 16): Ik ben aan het denken aan een multifuel versie zodat ik wat flexibeler ben en ik altijd wel houtskool in huis heb voor de kamado BBQ. Kan ik ook hout uit ons eigen bos gebruiken (wat we ook voor de houtkachel gebruiken)?
Euffeuno: Ik hoor veel over de Euffeuno-ovens, is zo’n apparaat misschien overkill als ik maar af en toe pizza’s maak (beginner)?
Ik gebruik momenteel griesmeel (semolina) voor het vormen van mijn pizza’s, maar ik merk dat het vaak op de randen van de pizza blijft zitten. Dit lijkt de smaak niet ten goede te komen. Ik gebruik momenteel dit merk: Koopmans Tarwegriesmeel. Is dit wel geschikt voor pizzadeeg, of raden jullie een ander merk aan? Misschien heeft iemand een alternatief dat minder "griesmeel-afdrukken" achterlaat op de pizza!
:strip_exif()/f/image/FCdCWwGJs5SWHKHZR4pmZL8W.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zag in een video dat ze gewone bloem mixten met semolina (1:1). Heb ik geprobeerd en dat gaat beter, blijft minder semolina plakken aan de pizza.impactftw schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:45:
Ik gebruik momenteel griesmeel (semolina) voor het vormen van mijn pizza’s, maar ik merk dat het vaak op de randen van de pizza blijft zitten. Dit lijkt de smaak niet ten goede te komen. Misschien heeft iemand een alternatief dat minder "griesmeel-afdrukken" achterlaat op de pizza!
Ik neem aan dat je niet Kodi maar Koda bedoelt. Die werkt alleen op gas.impactftw schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:45:
Je moet dan aan een Karu gaan denken, met aparte gasmodule extra.
Ik denk dat hier twee namen door elkaar worden gehaald: Ooni en KodaPeepPeepPeep schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Ik neem aan dat je niet Kodi maar Koda bedoelt. Die werkt alleen op gas.
Maar zoals hierboven wordt gezegd, moet je voor multifuel idd voor de Karu gaan. Heb hem net nog bij de Hornbach zien staan. Maar alleen de 12 en ik wil voor de 16 gaan. Ben toch bang dat de 12 te klein is en ik er uiteindelijk spijt van ga krijgen
@impactftw Semola rimacinata, dat is wat de pro's gebruiken 
in feite fijn gemalen griesmeel, jij gebruikt redelijk grof spul zo te zien.
Eerst had ik die van caputo, maar de laatste keren heb ik het gewoon met de boodschappen mee laten komen: https://www.ah.nl/product...-di-grano-duro-rimacinata
Verder zou ik het of op gas of elektrisch houden, hout is vooral veel gedoe, en (in die 60-90sec) doet het ook niks met de smaak. Meerdere mensen die blinde tests hebben gedaan en het niet merkten iig.
Ik heb de koda 16 (met biscotto) en overweeg sterk te up/side-graden naar een effeuno. Ik verwacht niet perse beter resultaat, maar vooral omdat het binnen in de keuken kan. Nu ben ik meestal op en neer aan het lopen.
Eerst had ik die van caputo, maar de laatste keren heb ik het gewoon met de boodschappen mee laten komen: https://www.ah.nl/product...-di-grano-duro-rimacinata
Verder zou ik het of op gas of elektrisch houden, hout is vooral veel gedoe, en (in die 60-90sec) doet het ook niks met de smaak. Meerdere mensen die blinde tests hebben gedaan en het niet merkten iig.
Ik heb de koda 16 (met biscotto) en overweeg sterk te up/side-graden naar een effeuno. Ik verwacht niet perse beter resultaat, maar vooral omdat het binnen in de keuken kan. Nu ben ik meestal op en neer aan het lopen.
[ Voor 16% gewijzigd door defusion op 22-02-2025 15:07 ]
Ah ja, beetje harry in de warry

PeepPeepPeep schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Ik neem aan dat je niet Kodi maar Koda bedoelt. Die werkt alleen op gas.
Aan welke Effeuno denk je dan aan? Kan zoiets ook het hele jaar onder de overkapping in de buitenlucht kunnen staan? Of moet je het echt wel binnen hebben staan.
defusion schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:05:
@impactftw Semola rimacinata, dat is wat de pro's gebruiken
Ik zou dan gaan voor de effeuno p134ha 509 (hoge model, ivm breder inzetbaar, en 509 dus iets hogere temperatuur). Ik zou wel de evo willen (schermpje, PID gestuurd) maar denk niet dat dat het extra geld waard is. Als het nou 200 extra was geweest wellicht, maar niet bijna het dubbele.impactftw schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:15:
Aan welke Effeuno denk je dan aan? Kan zoiets ook het hele jaar onder de overkapping in de buitenlucht kunnen staan? Of moet je het echt wel binnen hebben staan.
[...]
Ik zou 'm juist binnen willen hebben; als je voor buiten gaat, zou ik het op gas houden. Maar denk dat die standaard versie (geen schermpje of gevoelige elektronica) prima overdekt buiten zou kunnen staan. Maar weet niet of die daar uitdrukkelijk geschikt voor is volgens de fabrikant.
Ik maakte ze ook altijd op de kamado en ben voor pizza overgestapt op de Karu 2, had eerst de 12 maar vind het raampje in de deur echt wel een fijne verbetering. Ik stook alleen op houtskool en hout gewoon omdat ik dat het leukst vind dus ik heb ook niet de gasmodule erbij gekocht. Voor ons is de 12 groot genoeg, pizza's van zo'n 30 cm. Maatje groter is misschien prettiger omdat je dan iets verder van het vuur af kan of gewoon een grotere pizza kan maken maar ik vond het prijsverschil daar te groot voor.impactftw schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:45:
Ik ben al een tijdje pizza’s aan het maken op een kamado, maar merk dat een kamado toch niet ideaal is voor het bakken van pizza’s. Daarom ben ik aan het overwegen om een echte pizza-oven aan te schaffen. Ik ben geen dagelijkse pizza-maker, meestal maak ik ze maar eens in de twee weken, maar misschien ga ik wel vaker pizza’s bakken als ik een goede oven heb.
Kodi (12 of 16): Ik ben aan het denken aan een multifuel versie zodat ik wat flexibeler ben en ik altijd wel houtskool in huis heb voor de kamado BBQ. Kan ik ook hout uit ons eigen bos gebruiken (wat we ook voor de houtkachel gebruiken)?![]()
[Afbeelding]
Ik gebruik semola van Caputo (ook de bloem trouwens, hier caputo pizzeria). Voorheen had ik ook de
griesmeel die jij gebruikt, werkt ook maar vind de semola van caputo fijner werken, deze is ook minder grof.
Het zal altijd vochtiger zijn dan een mengsel met zetmeel, maar eraf drijven heb ik geen last van. Misschien gooi jij er een stuk meer op dan ik? Ik heb gewoon wat stukjes links en rechts, niet te gek. Met een kleine bol kan ik minimaal vier pizza's aan.pennywise666 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:01:
Nou, ik heb nu die bol mozarella gebruikt, maar het viel me tegen kwa vochtigheid met het eindresultaat. Veel te waterig alsnog. Alle ingredienten gleden eraf met deze dunne napoletana bodem wanneer ik de slice oppakte. Dat eet echt niet lekker dus.
Maar als jij die kant en klare lekkerder vind vooral die pakken hè? Smaken verschillen.
Wat vond je van de blauwader op een pizza qua smaak? Ik vind het zelf altijd mooi combineren met pepperoni.
Van de toko of tropische supermarkt, handje rawitjes en dat wordt gegarandeerd zweten.Ik heb trouwens nu ook eindelijk verse groene jalapeno erop gedaan ipv die uit die pot @MennoE
Om eerlijk te zijn gebruik ik ook vaak jalapeno uit pot. Makkelijk en beetje zacht wat vaak in gerechten goed werkt.
Voor wat pit raad ik aan om een goede peperoncino-olie te halen. Beetje smeren over de rand en eventueel wat druppelen, fijne toevoeging.
En dan een goede pittige salami als topping.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja ik had 1 kleine bol op 1 pizza gedaan, ik vond dat de juiste hoeveelheid.Gonadan schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:07:
[...]
Het zal altijd vochtiger zijn dan een mengsel met zetmeel, maar eraf drijven heb ik geen last van. Misschien gooi jij er een stuk meer op dan ik? Ik heb gewoon wat stukjes links en rechts, niet te gek. Met een kleine bol kan ik minimaal vier pizza's aan.
Maar als jij die kant en klare lekkerder vind vooral die pakken hè? Smaken verschillen.
Wat vond je van de blauwader op een pizza qua smaak? Ik vind het zelf altijd mooi combineren met pepperoni.
[...]
Van de toko of tropische supermarkt, handje rawitjes en dat wordt gegarandeerd zweten.
Om eerlijk te zijn gebruik ik ook vaak jalapeno uit pot. Makkelijk en beetje zacht wat vaak in gerechten goed werkt.
Voor wat pit raad ik aan om een goede peperoncino-olie te halen. Beetje smeren over de rand en eventueel wat druppelen, fijne toevoeging.
En dan een goede pittige salami als topping.
Normaal gesproken doe ik iets van 70 gram kaas erop.
En idd weer terug naar de slierten etc. Ik vind het 1 niet lekkerder dan de ander. Het gaat vooral om dat gedoe vooraf met uitlekken etc en dan nog is het vochtig met deze hoeveelheid.
Ja die jalapenos in dat potje werkt echt perfect en smaakt gewoon goed en is pittig zoals het hoort. Die verse jalapenos zijn echt 10x niks. Een paprika heeft nog meer pit.
Misschien de volgende keer eens die rawitjes gebruiken.
Ja die blauwe kaas is echt goed man, heel smaakvol. Ik had het al een eerder er op gedaan een tijd terug. Zeker lekker met pepperoni erbij.
Ik ga ook die olie halen, bij de AH voor het gemak. De "AH Excellent Olijfolie chillipeper"
Bedankt voor de tips.
Ik heb niet altijd tijd om zelf deeg te maken dus ik heb altijd een doosje diepvriesbollen van de Sligro in de diepvries liggen.
Deze haal ik dan de ochtend uit de en leg ze in een afsluitbare deegbak. Ik merk dat ze in de avond als ik wil bakken aan de bovenkant zijn uitgedroogd en daarmee wordt het resultaat er niet beter op. Heeft er iemand tips om de bovenkant van het deeg niet uit te laten drogen tijdens het ontdooien?
Deze haal ik dan de ochtend uit de en leg ze in een afsluitbare deegbak. Ik merk dat ze in de avond als ik wil bakken aan de bovenkant zijn uitgedroogd en daarmee wordt het resultaat er niet beter op. Heeft er iemand tips om de bovenkant van het deeg niet uit te laten drogen tijdens het ontdooien?
Mijn eerste tip zou zijn om geen deegbollen van de Sligro te gebruiken. 💩 Tweede tip: laten ontdooien in de koelkast (goed afgedekt). Als ingevroren eten ontdooit buiten de koelkast dan droogt het snel uit. Overigens zijn veel van die pizzabakken niet goed luchtdicht.saabfanatic schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:35:
Ik heb niet altijd tijd om zelf deeg te maken dus ik heb altijd een doosje diepvriesbollen van de Sligro in de diepvries liggen.
Let er op dat de rawitjes wel met een knipoog was. Die staan heel veel hoger op de scoville schaal dan chili of jalapeno. Ik weet ook niet of ze op een pizza lekker zijn, ik gebruik ze met name voor als ik zelf curry pasta maak of dat soort dingen.pennywise666 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:07:
[...]
Ja ik had 1 kleine bol op 1 pizza gedaan, ik vond dat de juiste hoeveelheid.
En idd weer terug naar de slierten etc. Ik vind het 1 niet lekkerder dan de ander. Het gaat vooral om dat gedoe vooraf met uitlekken etc en dan nog is het vochtig met deze hoeveelheid.
Ja die jalapenos in dat potje werkt echt perfect en smaakt gewoon goed en is pittig zoals het hoort. Die verse jalapenos zijn echt 10x niks. Een paprika heeft nog meer pit.
Ja die blauwe kaas is echt goed man, heel smaakvol. Ik had het al een eerder er op gedaan een tijd terug. Zeker lekker met pepperoni erbij.
Ik ga ook die olie halen, bij de AH voor het gemak. De "AH Excellent Olijfolie chillipeper"
Bedankt voor de tips.
Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Beetje olie erover?saabfanatic schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:35:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, ik twijfelde al toen je zei dat ik dan gegarandeerd ga zweten. Het moet wel leuk blijven. Ik krijg dan een beetje last van maag/darmen ook soms wanneer het echt te pittig is. Laatst ook van een Indiaas restaurant. Had ik ineens een stuk peper van het chickencurry gerecht in mijn mond, ik wist even niet waar ik het zoeken moest. En daarnaast ook nog een beetje last van maag.Gonadan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:27:
[...]
Let er op dat de rawitjes wel met een knipoog was. Die staan heel veel hoger op de scoville schaal dan chili of jalapeno. Ik weet ook niet of ze op een pizza lekker zijn, ik gebruik ze met name voor als ik zelf curry pasta maak of dat soort dingen.
Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.
Ik doe toch maar weer die jalepenos in pot, ik vind die azijnachtige smaak ook wel lekker. Ik vind daarom die verse pepers wat saai smaken omdat ik dat azijnachtige smaakje erbij gewend ben.
Mijn ervaring is dat zolang je bodem goed is, het niet heel veel uitmaakt wat je er op doet. Desalniettemin houd ik ongeveer een halve bol mozzarella aan per pizza op 160gram deeg
pennywise666 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:07:
[...]
Ja ik had 1 kleine bol op 1 pizza gedaan, ik vond dat de juiste hoeveelheid.
Bedankt voor de tips.
Hier hetzelfde probleem wanneer ik geen tijd/ zin heb om zelf deeg te maken met de bollen van de Sligro (en daarvoor ook met die van de AH). Ik heb het opgelost door bollen van van Lemmen te kopen. Daar heb ik dat probleem niet mee. 24 uur in een deegkrat in de koelkast laten ontdooien en dan nog 8 uur rijzen op kamertemperatuur. Nog niet zo lekker als zelfgemaakt, maar komt een heel eind in de goede richting.saabfanatic schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:35:
Oef ik was al eens aan het sluimeren om een keer een spiraalkneder aan te schaffen. Zag recent dat de ooni komt met de halo mixer. Heb intussen deze nog vergeleken met de wilfa probaker, maar ben wel geïnteresseerd in die van Ooni als deze er is op 8 april!
Heb zeker dedicated spiraalkneders gezien (famag etc), maar het moet hier wat meer portable zijn en ik kan/ ga het niet in de schuur kneden.
Zo'n mixer als Ooni Halo of Wilfa combineert eigenlijk twee werelden (spiraal maar ook reguliere bakken) voor mij als thuis gebruiker - zonder mega batches deeg dan!
Zijn er anderen hier met interesse in de ooni Halo?
Heb zeker dedicated spiraalkneders gezien (famag etc), maar het moet hier wat meer portable zijn en ik kan/ ga het niet in de schuur kneden.
Zo'n mixer als Ooni Halo of Wilfa combineert eigenlijk twee werelden (spiraal maar ook reguliere bakken) voor mij als thuis gebruiker - zonder mega batches deeg dan!
@saabfanatic geen tijd, of gebrek aan planning?
Ik maak ze tegenwoordig in het weekend ongeacht welke dag van de week ik ze eet. Vaak alleen even opnieuw opbollen zodra ik ze uit de koeling haal.
Voor het uitdrogen, iets met enig gewicht op de bak leggen zodat die beter sluit.
Maar iets wat bevroren is, zal tijdens ontdooien sowieso sneller uitdrogen dan als je wel zelf maakt en nooit invriest. Leg maar eens een bevroren boterham in de open lucht. Is ook in no time droog.
Ik maak ze tegenwoordig in het weekend ongeacht welke dag van de week ik ze eet. Vaak alleen even opnieuw opbollen zodra ik ze uit de koeling haal.
Voor het uitdrogen, iets met enig gewicht op de bak leggen zodat die beter sluit.
Maar iets wat bevroren is, zal tijdens ontdooien sowieso sneller uitdrogen dan als je wel zelf maakt en nooit invriest. Leg maar eens een bevroren boterham in de open lucht. Is ook in no time droog.
[ Voor 25% gewijzigd door defusion op 23-02-2025 14:27 ]
Met deze doe ik 5kg zonder probleem: https://www.kitchenaid.nl...-5ksm60spx-contour-zilverreAaa schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:13:
Oef ik was al eens aan het sluimeren om een keer een spiraalkneder aan te schaffen. Zag recent dat de ooni komt met de halo mixer. Heb intussen deze nog vergeleken met de wilfa probaker, maar ben wel geïnteresseerd in die van Ooni als deze er is op 8 april!
en je kunt er hoop andere zaken ook mee doen. Misschien een optie?
Ah fijn dat je zo'n goede ervaring hebt met de KA! Ik wil ook gaan voor hogere hydratatie en daarom niet op zoek naar planeetmenger style apparaat.HGM schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:50:
[...]
Met deze doe ik 5kg zonder probleem: https://www.kitchenaid.nl...-5ksm60spx-contour-zilver
en je kunt er hoop andere zaken ook mee doen. Misschien een optie?
Wat is jullie ervaring met PizzApp? Vergeleken met andere is het altijd zoveel minder gist. Op 66 uur Ga is het 2,11 gram gist.
/f/image/fcgkpUMNpBQaeefZ75Atjaxj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Dashlane op 25-02-2025 19:08 ]
Ik gebruik geen app voor gist. Door tips van freshouttheoven gebruik ik in de zomer 0,1%, en in de winter tot 0,25%. Met ervaring kan je dat vrij makkelijk toepassen.Dashlane schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:06:
Wat is jullie ervaring met PizzApp? Vergeleken met andere is het altijd zoveel minder gist. Op 66 uur Ga is het 2,11 gram gist.
[Afbeelding]
Morgen ga ik weer pizza maken met deeg van van Lemmen (Zelf deeg maken is de volgende stap). Echter zijn de punten altijd heel slap. Kan de pizzapunten eigenlijk niet met mn handen eten omdat het zo slap is. Waar gaat het fout? Te waterige/vette ingredienten op de pizza? De pizza is verder wel goed gaar heb ik het idee.
Bij een dunne pizza is dat altijd zo. Tactiek: Pizzapuntkorst tussen duim en wijs/middelvinger en dan iets doormidden vouwen van de korst. Dan kan je hem uit hand eten meestal.
Een dunne pizza altijd slap? Die kan prima hard en krokant zijn. Gewoon langer in de oven. Niet te heet, want dan verbrandt hij.saabfanatic schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:35:
Bij een dunne pizza is dat altijd zo. Tactiek: Pizzapuntkorst tussen duim en wijs/middelvinger en dan iets doormidden vouwen van de korst. Dan kan je hem uit hand eten meestal.
Gewoon zelf maken. Veel leuker en smaakt veel beter omdat je het zelf gemaakt hebt.upclocker schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:09:
Morgen ga ik weer pizza maken met deeg van van Lemmen (Zelf deeg maken is de volgende stap). Echter zijn de punten altijd heel slap. Kan de pizzapunten eigenlijk niet met mn handen eten omdat het zo slap is. Waar gaat het fout? Te waterige/vette ingredienten op de pizza? De pizza is verder wel goed gaar heb ik het idee.
Natte bodem kan best door je ingrediënten op de pizza, maar hoeft niet. Hier is een 4 kazen pizza heerlijk krokant. En die is behoorlijk aan de vette kant. Het ligt ook aan of je gewone oven of pizza oven gebruikt en op welke temperatuur je bakt.
Hier liggen de bolletjes lekker te rijpen in de koelkast. Morgen weer pizza dag.
:strip_exif()/f/image/Qw7KaqrDgdZ25ir8Gd9L1Hpm.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ben benieuwd want gebruik normaal altijd bloem van Dallagiovanna, maar nu eens gekozen voor Caputo Cuoco. Deeg ziet er in ieder geval prima uit.
[ Voor 17% gewijzigd door Highfive95 op 25-02-2025 22:08 ]
Ik maak ze op de kamado, opzich is de bodem wel mooi meestal en de korst krokant. Misschien morgen maar iets minder uitrekken zodat de bodem iets dikker is. Qua smaak was hij wel heerlijk.Highfive95 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:05:
[...]
Gewoon zelf maken. Veel leuker en smaakt veel beter omdat je het zelf gemaakt hebt.
Natte bodem kan best door je ingrediënten op de pizza, maar hoeft niet. Hier is een 4 kazen pizza heerlijk krokant. Het ligt ook aan of je gewone oven of pizza oven gebruikt en op welke temperatuur je bakt.
Hier liggen de bolletjes lekker te rijpen in de koelkast. Morgen weer pizza dag.
Ben benieuwd want gebruik normaal altijd bloem van Dallagiovanna, maar nu eens gekozen voor Caputo Cuoco. Deeg ziet er in ieder geval prima uit.
:strip_exif()/f/image/7d9D0pX2x4xb9ECrA7s04c6Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er goed uitupclocker schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:36:
[...]
Ik maak ze op de kamado, opzich is de bodem wel mooi meestal en de korst krokant. Misschien morgen maar iets minder uitrekken zodat de bodem iets dikker is. Qua smaak was hij wel heerlijk.
Lijkt niet te nat. Je zou ze iets dikker kunnen maken. Maar zoals @saabfanatic zegt kun je ze vouwen zodat je de stukken makkelijker kunt oppakken.
Welke Mozzarella halen jullie?pepijnm1984 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:42:
Mijn ervaring is dat zolang je bodem goed is, het niet heel veel uitmaakt wat je er op doet. Desalniettemin houd ik ongeveer een halve bol mozzarella aan per pizza op 160gram deeg
[...]
Ik zat te overwegen om dit te halen https://shop.italieplein....la-cubettata-blokjes-3kg/
Voor wat het waard is: ik gebruik ook altijd een bol mozzarella/fior di latte. Scheur deze in begin van de middag in stukken en dan tussen 2 keer 2 keukenpapiertjes op het aanrecht. Even goed aandrukken en daarna droog genoeg. Heb het gevoel dat het in de koelkast veel vochtiger blijft.pennywise666 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:01:
[...]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Als de Lidl ze heeft liggen tijdens een van de Italië weken, koop ik altijd een voorraadje staven 'mozzarelle per pizza' (is eigenlijk gewoon fior di latte). Dan even in blokjes snijden en invriezen.Sacrada schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:20:
[...]
Welke Mozzarella halen jullie?
Ik zat te overwegen om dit te halen https://shop.italieplein....la-cubettata-blokjes-3kg/
Volgens specs maximaal 0.5kg bloem. Als jij er 5kg mee kneed, kan ik me voorstellen dat je de tandwielen aan het vernaggelen bent. Ik heb een Heavy Duty KA, en die kan 1kg bloem aan. Dus of je vergist je, of misbruikt de machine ver buiten waar hij voor bedoeld is...HGM schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:50:
[...]
Met deze doe ik 5kg zonder probleem: https://www.kitchenaid.nl...-5ksm60spx-contour-zilver
Ik heb de machine nu 5 jaar; maak een badge van 5kg deeg. Tot op heden niks kapot gegaan.Makaja schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:11:
[...]
Volgens specs maximaal 0.5kg bloem. Als jij er 5kg mee kneed, kan ik me voorstellen dat je de tandwielen aan het vernaggelen bent. Ik heb een Heavy Duty KA, en die kan 1kg bloem aan. Dus of je vergist je, of misbruikt de machine ver buiten waar hij voor bedoeld is...
Ik zal eens kijken of het echt dezelfde is.
Weet niet waar jij 500 gram bloem ziet? Maar de 5KSM60SPX (Artisan 5.6) doet volgens specs 3.8 kg pizzadeeg.Makaja schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:11:
[...]
Volgens specs maximaal 0.5kg bloem. Als jij er 5kg mee kneed, kan ik me voorstellen dat je de tandwielen aan het vernaggelen bent. Ik heb een Heavy Duty KA, en die kan 1kg bloem aan. Dus of je vergist je, of misbruikt de machine ver buiten waar hij voor bedoeld is...
Bij de Artisan 4.8 noemen ze niet specifiek pizzadeeg in de specs, maar die doet 2 kg brooddeeg (max 1 kg bloem) tegenover 3.7 kg van de Artisan 5.6.
:strip_exif()/f/image/FGAA3PSjmYYMeeLuSYXCevmd.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 26-02-2025 09:31 ]
Van de specs uit de link van @HGM ...GermanPivo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:21:
Weet niet waar jij 500 gram bloem ziet?
:strip_exif()/f/image/hnnTZ9e9bJVt4B2AxSulc0Z9.png?f=user_large)
Moet eerlijk zeggen dat ik ook begon te twijfelen, want 500g is wel erg weinig, en ik zie nu dat bij de Heavy Duty ook 500g wordt genoemd, en dat is pertinent niet waar. Ik denk dat de website dus niet klopt. Al vind ik 5kg deeg nog steeds erg veel...
Let op:
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.
Probeer bij het posten van plaatjes rekening te houden met het feit dat er ook veelal vanaf mobiel gekeken wordt, en resize de plaatjes dus voordat je ze hier post. Een link naar een > 5MP-plaatje kun je altijd toevoegen natuurlijk, maar hanteer iets meer mobiel-vriendelijkere versies van de plaatjes die in het topic zichtbaar zijn.