• pcfreak1997
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-06 18:16
ik heb hem ook vandaag binnen en jongens wat een verschil ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
.

[Voor 116% gewijzigd door DJSmiley op 19-03-2017 12:31]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:44
.

[Voor 144% gewijzigd door DJSmiley op 19-03-2017 12:31]

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-05 10:46
psycho-realm schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:19:
[...]

Is het iemand gelukt deze firmware handmatig te updaten?
Mijn 2 APs zijn geupdated naar 001.007.80 zonder ook maar te rebooten. Op de KPN site staat trouwens de oude firmware.

Changelog kan ik ook nergens vinden.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ga morgenavond bij familie langs die bij KPN zitten. De Experia Box hangt in de meterkast.
Woning is 10x10 meter en de meterkast zit aan de buitenkant van dit blok.
Aan dezelfde zijde zit een grote schuur (woning en schuur dus onder 1 dak).

Wifi is in de woning vrij slecht en ooit hebben we daarvoor zoiets gekocht.
Zou officieel zowel als repeater kunnen dienen als access point.
Heb er destijds vrij lang mee zitten tweaken maar nooit echt succesvol werkend gekregen.
(Zowel als repeater als AP niet)

Morgenavond ga ik na al die tijd nog eenmaal kijken of het daarmee lukt.
Zo niet; dan wordt waarschijnlijk deze KPN versterker besteld en zetten we die ergens in huis neer.
(Bedraad aangesloten uiteraard).

Met telefoon maar rondlopen in huis en schuur en kijken wat dekkingsgebied van deze versterker is.
Zou op zich mooi zijn als wifi van de Experia Box uit kan zodat je daar met telefoons e.d. niet op blijft hangen als je voor in huis bent.
Maar dit gaat natuurlijk alleen als deze versterker ook een goede dekking biedt in de schuur.

Als het deze versterker wordt ben ik erg benieuwd naar de praktijk.
Lees er goede ervaringen over waaronder hier.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:09
davevogel0 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 23:59:
Ik ben een beetje aan het pielen geweest met de firmware en kwam er achter dat deze gebaseerd is op dd-wrt volgens mij. Als ik namelijk op het ip scan zie ik HTTP, DD-WRT milli_httpd.

Verder heb ik de vorige firmware gedownload en uitgepakt dmv binwalker. Hierdoor kon ik vinden dat de drivers van de USB er dus wel aanwezig zijn. Dit biedt volgens mij dus mogelijkheden om de router met usb te laten werken. De vorige firmware is trouwens gebaseerd op 2.6.36.4brcmarm en laat deze nou ook nog draaien op Asus RT-AC68U, waar volgens mij al eerder een vergelijking naar is gemaakt.

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in deze uitgepakte firmware, geef het even aan dan zou ik hem kunnen uploaden.
Leuk!

Ben je er al een beetje verder mee gekomen?

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 19:50
grotegok schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:50:
[...]

Leuk!

Ben je er al een beetje verder mee gekomen?
Ik ben ook benieuwd! Tof dat je je iets verder erin hebt verdiept :9

• psycho-realm
Nick Name schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 22:42:
Qua bereik ben ik best tevreden over de WiFi Versterker (ingezet als bedraad AP). Hopelijk wordt in een volgende firmware nog wel even gekeken naar de beveiliging van het apparaat.

Enkele pagina's zijn op te vragen zonder dat je ingelogd bent op het apparaat (uitgaande van de default 192.168.2.149).
http://192.168.2.149/wireless_sta.stm -> Bij mij laat deze pagina (in de broncode) het wachtwoord zien van mijn 5GHz WiFi ;(
http://192.168.2.149/wireless_e.stm -> Deze laat zelfs direct de wachtwoorden zien van beide SSID's :(

Minder erg:
http://192.168.2.149/ap_list.js -> Lijst met naburige netwerken. Indien geen resultaat, eerst http://192.168.2.149/ap_scan_start.js aanroepen,en dan
http://192.168.2.149/ap_scan_done.js om te kijken of de scan klaar is.
http://192.168.2.149/wireless_main_0.stm --> weinig boeiends
http://192.168.2.149/savelog.cgi?action&log.stm -> geeft een log_web.txt terug met daarin de logfile. Tot dusver geen gevoelige data gezien in de logfile
Wellicht het beste om even een kort berichtje naar KPN te sturen met je bevindingen. Als ze het daar naar de juiste afdeling doorsturen pakken ze het hopelijk op _/-\o_

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 20:30

Nick Name

SinFest!

psycho-realm schreef op zondag 16 april 2017 @ 04:37:
Wellicht het beste om even een kort berichtje naar KPN te sturen met je bevindingen. Als ze het daar naar de juiste afdeling doorsturen pakken ze het hopelijk op _/-\o_
Het is even de vraag of het nu bij de juiste afdeling ligt, maar KPN is op de hoogte. Nu nog afwachten of er iets mee gedaan gaat worden.

BTW, in de firmware lijken verwijzingen te zitten naar onderdelen die onder GPL zijn gepubliceerd. Helaas is via de volgende link geen source code op te vragen van dit product, maar als iemand zin heeft om verder te grasduinen in de source code van dit product, dan zou je contact kunnen zoeken met Arcadyan

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:20
psycho-realm schreef op zondag 16 april 2017 @ 04:37:
[...]

Zie mijn post van 1 maart. De bugs zijn bekend en er is inmiddels al aan me teruggekoppeld dat eea gefixt zal worden. De volgende update zou de fixes moeten bevatten volgens een KPN medewerker:

Ondertussen heb ik ook een firmware update mogen ontvangen (v81) welke de problemen verhelpt.
De komende weken wordt een testgroep voorzien van de nieuwe firmware en als hier geen problemen bij ontstaan staat de algehele uitrol van deze nieuwe versie gepland in april. Als dit nog wijzigt laat ik je dit weten.

En later: Korte update nog, de uitrol heeft iets vertraging opgelopen, omdat ze band-steering ook willen toevoegen, dit betekent ook dat firmware versie 81 voor het grote publiek wordt overgeslagen en we direct doorgaan met v82. De uitrol hiervan staat nu gepland voor medio april.

Volgens mij werkt band-steering al prima en dat heb ik ook teruggekoppeld. Geen idee waarom de update niet uitgerold wordt.

[Voor 47% gewijzigd door garp op 19-04-2017 23:35]

• Nick Name

Nick Name

SinFest!

Vanochtend heb ik een hele nette mail gekregen van KPN met de melding dat het het issue al een keer eerder is gemeld (Garp? ;) ). Ze verwachten op korte termijn een nieuwe firmware van de leverancier te ontvangen en hopen die in mei te kunnen uitrollen.

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• psycho-realm
Nick Name schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:37:
Vanochtend heb ik een hele nette mail gekregen van KPN met de melding dat het het issue al een keer eerder is gemeld (Garp? ;) ). Ze verwachten op korte termijn een nieuwe firmware van de leverancier te ontvangen en hopen die in mei te kunnen uitrollen.
Thanks voor je update! Leuk om te zien dat ze er serieus iets mee doen!

• krs-1
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-05 22:12
Ik heb een vraag, het is als volgt.

Bij mijn pa thuis is er een degelijke internet verbinding aanwezig, echter is deze rond het huis niet goed genoeg. Aan de overkant van de straat staat onze melkstal, de jongen die het tegenwoordig huurt wil hier graag wifi ontvangen. De afstand tussen de router en de melkput is ongeveer 40 meter. Heeft het nut om zo'n versterker te halen en deze ergens in het woonhuis neer te zetten? Zal hij dan in staat zijn aan de overkant van de straat een degelijke snelheid te halen?

Ik hoor het graag van mensen die in het bezit van deze versteker.

ps; doordat we dus op een boerderij wonen is er geen interferentie van omliggende netwerken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 639074
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
krs-1 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 18:24:
Bij mijn pa thuis is er een degelijke internet verbinding aanwezig, echter is deze rond het huis niet goed genoeg. Aan de overkant van de straat staat onze melkstal, de jongen die het tegenwoordig huurt wil hier graag wifi ontvangen. De afstand tussen de router en de melkput is ongeveer 40 meter. Heeft het nut om zo'n versterker te halen en deze ergens in het woonhuis neer te zetten? Zal hij dan in staat zijn aan de overkant van de straat een degelijke snelheid te halen?
Ik hoor het graag van mensen die in het bezit van deze versteker.
Het is een prima WiFi versterker daar valt weinig tot niets over te maauwen.
Het WiFi bereik vind ik hier jammer genoeg niet iets om over te juichen, twee kamers verder is op dezelfde verdieping het signaal al aan de hopeloze kant, zowel op 2.4GHz als op 5GHz. :X

De Experia 10 die beduidend verder staat geeft op die plek een beter signaal, zelfs het modem van de buren komt al beter door. :+

Ik zie het antwoord op je vraag dus somber in als het signaal van "ergens in het woonhuis" eerst nog door muren moet, de straat met verkeer(??) moet oversteken en in de stal ook weer een onbekende route met hindernissen moet afleggen.
Ik zou dan eerder een access point voor buitengebruik opzoeken en die buiten hóger ophangen dan het evt passerende verkeer.
Ivm "die straat" zal een bekabelde verbinding niet mogelijk zijn vermoed ik??

Als de stal vanuit je huis met 230V wordt gevoed, dan lijkt mij een homeplug over die lijn nog voor de meest betrouwbare prestaties te kunnen zorgen zonder dat je hoeft te gaan graven. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nick Name

Nick Name

SinFest!

Zo te zien is er een update van de firmware beschikbaar. Ik heb nu 001.007.80 Dec 12 2016 en te downloaden via https://www.kpn.com/servi...odems/wifi-versterker.htm is versie 001.008.0

Via https://wv-upgrade.wxs.nl/version.txt wordt alleen 001.007.80 aangeboden, dus de WiFi versterker zal zelf de firmware nog niet zien.

Goed, firmware gedownload en in de zipfile - die dan weer als naam v80_sign.zip heeft (goh, da's een oude) -
zit v80_sign.trx Deze heeft als datum 12-12-2016, dus dat lijkt gewoon om de oude versie te gaan. In de zipfile zit ook een bestand '~$lease_Notes_KPN_WRE_V001.007.81.doc'. Qua naamgeving komt dat dus niet helemaal overeen het trx bestand. De inhoud bevat de naam van een medewerker van KPN en dat is het ongeveer ook wel. Het voegt niet zoveel toe om die naam hier te noemen, dus heb ik de inhoud maar niet gekopieerd in deze post.

De site maar in de gaten houden ;)

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:13

filthy rich

löp wa los

Ik heb een tweedehandse gekocht en het blijkt dat deze typenummer WA91170D2390 heeft. Hij ziet er verder hetzelfde uit, weet iemand toevallig wat de verschillen zijn? Op google is namelijk niks te vinden.

Hij heeft wel gewoon 5ghz en 2.4ghz ac/n

[Voor 9% gewijzigd door filthy rich op 07-06-2017 18:50]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
filthy rich schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:50:
Ik heb een tweedehandse gekocht en het blijkt dat deze typenummer WA91170D2390 heeft. Hij ziet er verder hetzelfde uit, weet iemand toevallig wat de verschillen zijn?
Dat is niet het typenummer, maar het standaard SSID: "WA9117" met daarna de laatste drie octetten van het MAC-adres.

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik had al wat rondjes​ gemaakt om achter het antwoord te komen, echter was dit tevergeefs, helaas. Nou knippert het lampje van mijn accespoint van KPN de bovenste lampje telkens oranje. En dit al uren... zie onderstaande video ter verduidelijking.

Wie o wie heeft het antwoord voor mij? Alvast bedankt.

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:37
Requa schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 17:50:
Ik had al wat rondjes​ gemaakt om achter het antwoord te komen, echter was dit tevergeefs, helaas. Nou knippert het lampje van mijn accespoint van KPN de bovenste lampje telkens oranje.
Het powerledje? Dan is hij nieuwe software aan het laden. Wel vreemd dat dat zo lang duurt. Google trouwens even op telfort wifi versterker handleiding voor de betekenis van alle ledjes. Ik heb dezelfde van telfort, vandaar.

• garp
Er is feedback van KPN-CERT over een firmware update:
Zojuist even met de afdeling gesproken die over de WiFi versterker gaat en begrijp dat de nieuwe update die de door jou gemelde kwetsbaarheden verhelpt voor iedereen beschikbaar is ondertussen. Een groot deel van de installed base is ook al geüpgrade.
De nieuwe firmware versie is 001.007.84 en heeft "Apr 20 2017" als datum meegekregen.

Op het KPN forum is te lezen dat de update gefaseerd verspreid wordt, en dat de update ook een nieuw beheerplatform met zich meebrengt.

Mijn AP's zitten in ieder geval nog op 001.007.80

• RobinF
  • Laatst online: 05-06 09:54
Sinds de laatste update is er overigens ook een goed werkende bandsteering functionaliteit met veel meer instellingen

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-05 13:36
Ik kan mijn KPN Wifi versterker niet pingen, en kan ook niet op de web interface komen.
Het vreemde is: Hij geeft wel gewoon netwerk door ...
In ieder geval het IP adres is toch 192.168.2.149?

Ik heb net een factory reset gedaan, resultaat: Bovenste ledje blijft nu oranje branden (maar dat is logisch, omdat ik geen verbinding heb geconfigureerd).

Oh ja, ik wou voor het eerst in lange tijd weer eens inloggen omdat mijn Mac het niet zo leuk vind om tussen Netwerken te switchen die verschillende veiligheidsinstellingen hebben.
Experiabox default: WPA2
Wifi versterker: WPA/WPA2
Ik wou dus even mijn Wifi versterker ook op alleen WPA2 zetten. Hij blijft bij mij dan verbinding maken met de Wifi versterker (hier zal ik wel de eerste keer op aangemeld hebben).

• RobinF
Het IP is niet per se 192.168.2.149 vziw, check even met een "ip scanner" of in de DHCP Lease table

• garp
De update is nu wel te downloaden van de KPN Website

• garp
En nu is ook de version.txt aangepast naar .84

https://wv-upgrade.wxs.nl/version.txt

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zelf heb ik een ziggo extra WiFi punt (TP-Link Archer C7) als AP en dat bevalt prima met de ziggo Hitron zakelijke modem.

Zoek nu voor mijn ouders huis ook wat extra AP's icm de connect box, dacht eerst aan dezelfde AP van Ziggo, maar daarvan mag je volgens de site maar 1 van bestellen per klant.. Ik denk dat ze minimaal 2 nodig hebben, dus dat is ook beetje lastig.

Deze van KPN kan je zo te zien gewoon onbeperkt bestellen en zien er wat kleiner en onopvallender uit. Iemand toevallig ervaring met beide en zo wat voordelen/nadelen kan opnoemen? Anders wordt het eerst gewoon 1 bestellen om te proberen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@xileS Als je met meerdere accespoints aan de slag gaat zou ik naar Ubiquiti accespoints kijken: \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2
Die zijn ook een stuk netter aan een plafond of aan een wand te monteren.

De KPN accespoint vond ik aardig wat stroom verbruiken (10-11W) en werd daardoor ook aardig warm. Heb nu een Ubiquiti accespoint die ook AC-snelheden kan en die gebruikt maar 4W.

[Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 17-07-2017 08:19]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• xileS
  • Niet online
@ThinkPad mja, ik verwacht er 2 nodig te hebben. Waarschijnlijk 1 voor de kelder en 1 voor de bovenverdieping. Ik neem aan dat de connect box in de meterkast de begane grond wel dekt. En voor het geval als buiten in de tuin nog niet genoeg dekking is en daar ook nog internet nodig is, misschien nog een 3e AP.

Ik heb dat Ubiquiti spul wel vaker voorbij zien komen, ziet er allemaal erg goed uit. Alleen heb ik zelf niet heel veel verstand van netwerken enzo en het leek voor mij al gauw wat te ingewikkeld en misschien ook overbodig (maar misschien heb ik het wel mis). Mijn ouders zijn sowieso niet zo'n groot verbruikers. Als WiFi stabiel werkt is het al goed.

Het is wel een nieuwbouw woning. Ik zag dat bijna elke kamer al voorzien is van een UTP poort (doorgetrokken naar de meterkast), dus ik dacht dit moet mij nog wel lukken ;p. Deze AP's van KPN of Ziggo leken mij dus prima geschikt hiervoor

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:30
Tot mijn verbazing staat telnet naar 192.168.2.149 open naar de wifi versterker. Vraagt dan om username en wachtwoord. Iemand?

Volgens /etc/passwd en /etc/shadow is de enige username root met een MD5 password hash.

Heb John the Ripper er maar eens op gezet... maar of die het wachtwoord gaat vinden... :)

[Voor 42% gewijzigd door ernstoud op 25-07-2017 18:14]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xileS schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:41:
@ThinkPad mja, ik verwacht er 2 nodig te hebben. Waarschijnlijk 1 voor de kelder en 1 voor de bovenverdieping. Ik neem aan dat de connect box in de meterkast de begane grond wel dekt. En voor het geval als buiten in de tuin nog niet genoeg dekking is en daar ook nog internet nodig is, misschien nog een 3e AP.

Ik heb dat Ubiquiti spul wel vaker voorbij zien komen, ziet er allemaal erg goed uit. Alleen heb ik zelf niet heel veel verstand van netwerken enzo en het leek voor mij al gauw wat te ingewikkeld en misschien ook overbodig (maar misschien heb ik het wel mis).
Juist omgekeerd: de meerwaarde van Ubiquiti's UniFi-platform is dat je je apparaten samen op dezelfde plek beheert en dus niet alle instellingen handmatig meerdere keren moet doen op de verschillende AP's.
Mijn ouders zijn sowieso niet zo'n groot verbruikers. Als WiFi stabiel werkt is het al goed.
Dat klinkt als een use case voor UniFi UAP AC Lite.
Het is wel een nieuwbouw woning. Ik zag dat bijna elke kamer al voorzien is van een UTP poort (doorgetrokken naar de meterkast), dus ik dacht dit moet mij nog wel lukken ;p. Deze AP's van KPN of Ziggo leken mij dus prima geschikt hiervoor
Qua WiFi zijn ze overkill. Als je meer dan een wilt hebben is die van Ziggo minder geschikt want die doet (nog) geen DFS, dus alle Ziggo AP's binnen bereik van elkaar storen elkaar ook in de 5GHz. De KPN AP's doen dat wel, hebben geen onhandige antennes en zijn EUR 10 goedkoper. Maar tov de UAP AC Lite moet je ze wel allemaal los van elkaar instellen. Bij drie AP's is dat nog geen rocket science, maar met meerdere devices kun je niet vertrouwen op 'auto' channel select - je moet dus wel weten hoe het zit met WiFi-kanalen en overlap op te zorgen dat je niet met jezelf zit te storen.

Ik zou daarom de KPN AP als voordelige maar minder gebruiksvriendelijke keus beschouwen in deze situatie en de UAP AC Lite als beste keus.

Soittakaa Paranoid!

• xileS
  • Niet online
@dion_b KPN AP zijn inderdaad een stuk voordeliger, maar bij 2 stuks maakt het nog niet een heel groot verschil. Als de UniFi AP meer voordelen biedt, zal het prijsverschil vast waard zijn. Alleen zie ik bv dat er geen adapter bij de UniFi zit en dat de stroom via de utp gaat? Werkt dit out of the box? Er zijn nu dus utp kabels van verschillende kamers naar de meterkast doorgetrokken. Aangezien ik hiermee helemaal geen ervaring heb, leek de KPN oplossing dus een betere en goedkopere oplossing. Dat ik de 2 verschillende AP's afzonderlijk moet instellen met verschillende kanalen moet vast nog wel lukken. Maar hoezo zouden deze KPN AP's een overkill zijn?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xileS schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:32:
@dion_b KPN AP zijn inderdaad een stuk voordeliger, maar bij 2 stuks maakt het nog niet een heel groot verschil. Als de UniFi AP meer voordelen biedt, zal het prijsverschil vast waard zijn. Alleen zie ik bv dat er geen adapter bij de UniFi zit
Jawel, je krijgt bij de UAP AP AC Lite een (passive) PoE injector erbij in de enkelverpakking. Alleen in de 5x verpakking zit het er niet bij, en dat lijkt me vooralsnog niet aan de orde ;)
en dat de stroom via de utp gaat? Werkt dit out of the box?
Ja, dat werkt met de meegeleverde injectoren out-of-the-box. Je kunt met de nieuwe revisie ook met 802.3af/at PoE vanuit een switch werken, maar dan moet je dus zo'n (iets duurdere) switch kopen en rekening houden met power budgets enzo. Voor grote aantallen PoE apparaten loont dat snel, maar met twee AP's zou ik het vooralsnog bij de meegeleverde injectoren houden.
Er zijn nu dus utp kabels van verschillende kamers naar de meterkast doorgetrokken.
Twee keuzes:
1) in de meterkast de injector plaatsen (tussen switch en kabel die muur in gaat), op de kamer kabel direct van muur naar AP.
2) injector op de kamer tussen muur en AP hangen.

1 ziet er in de kamer netter uit, maar dan moet je in meterkast wel voldoende stopcontacten hebben. Bovendien kun je dan geen switch in de kamer zelf plaatsen (non-PoE apparaten tussen PSE en PD wil je niet hebben, bij actieve 802.3af/at verlies je PoE, bij passieve PoE kun je het non-PoE apparaat roosteren).

In alle andere gevallen kiezen voor 2. Dat komt neer op zelfde als een los power adapter in de buurt van de AP, alleen gaat er maar één kabel naar de AP ipv twee.
Aangezien ik hiermee helemaal geen ervaring heb, leek de KPN oplossing dus een betere en goedkopere oplossing. Dat ik de 2 verschillende AP's afzonderlijk moet instellen met verschillende kanalen moet vast nog wel lukken. Maar hoezo zouden deze KPN AP's een overkill zijn?
Omdat ze qua WiFi behoorlijk hoge specs hebben, met 3x3 MiMo. Dat levert marginaal voordeel qua ontvangstgevoeligheid op tov 2x2 MiMo (en dus iets grotere practische dekking), maar vooral 50% hogere throughput met high-end apparaten zoals een recente MacBook Pro. Denk dan aan 750Mbps throughput ipv 500Mbps. Leuk, maar met de beschrijving van eisen is dat totaal niet nodig.

Die extra dekking is ook een mes die aan twee kanten snijdt: als je veel overlap hebt tussen AP's krijg je al snel last van sticky clients, dus van clients die verbonden blijven met een AP die verder weg is en slechtere performance biedt, terwijl er een betere vlakbij is. Daarom wil je overlap minimaliseren en is het vaak juist beter om minder krachtige apparaten te hebben - zolang je er maar genoeg van hebt.

In deze situatie zou je waarschijnlijk op basis van je omschrijving met een enkele UAP AC Lite per verdieping toe kunnen. Idealiter doe je ze ook nog eens per verdieping op tegenovergestelde locatie, dus bijv op begane grond aan voorzijde huis, op 1e verdieping achterzijde en op 2e verdieping weer op voorzijde (of omgekeerd als dat beter uitkomt). Zo maximaliseer je dekking en minimaliseer je overlap - en zorg je voor de beste ervaring :)

Soittakaa Paranoid!

• R_Donselaar
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:51
Beste Tweakers,

Ik heb afgelopen vrijdag twee WiFi versterkers ontvangen en bedraad aangesloten. Volgens de webinterface staan ze beide in Access Point modus. De ene staat bij de tv in de woonkamer en de andere staat bij de tv op de slaapkamer op de eerste verdieping.

Ik heb nu bij degene in de woonkamer telkens het probleem dat mijn iPad en iPhone niet op de wifi kunnen verbinden, er wordt zelfs gevraagd om het wifi wachtwoord. Loop ik naar boven dan wordt daar de wifi prima opgepakt. Als ik beneden blijf en het acces point opnieuw opstart dan zijn de problemen weg. Na een aantal uur treedt het echter weer op. Twee keer ging het ook gepaard met geen TV signaal hebben.

Ik heb dit voorgelegd via Twitter aan KPN Webcare, zij stellen nu voor om de versterker als repeater aan te sluiten omdat volgens hun zeggen twee access points niet gaan werken? https://twitter.com/KPNwebcare/status/890190360508592128

Dit lijkt me toch onzin?

• Dav1d
  • Niet online
Voor iedereen die het niet prettig vindt dat KPN het apparaat op afstand kan beheren, TR-069 kan worden uitgeschakeld op deze (verborgen) pagina: http://192.168.2.149/tr069.stm

Dit staat los van https://wv-upgrade.wxs.nl/version.txt, firmware-updates via die weg komen nog automatisch binnen.

• R_Donselaar
Kleintje pils schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:56:
Beste Tweakers,

Ik heb afgelopen vrijdag twee WiFi versterkers ontvangen en bedraad aangesloten. Volgens de webinterface staan ze beide in Access Point modus. De ene staat bij de tv in de woonkamer en de andere staat bij de tv op de slaapkamer op de eerste verdieping.

Ik heb nu bij degene in de woonkamer telkens het probleem dat mijn iPad en iPhone niet op de wifi kunnen verbinden, er wordt zelfs gevraagd om het wifi wachtwoord. Loop ik naar boven dan wordt daar de wifi prima opgepakt. Als ik beneden blijf en het acces point opnieuw opstart dan zijn de problemen weg. Na een aantal uur treedt het echter weer op. Twee keer ging het ook gepaard met geen TV signaal hebben.

Ik heb dit voorgelegd via Twitter aan KPN Webcare, zij stellen nu voor om de versterker als repeater aan te sluiten omdat volgens hun zeggen twee access points niet gaan werken? https://twitter.com/KPNwebcare/status/890190360508592128

Dit lijkt me toch onzin?
Niemand?

• Nick Name

Nick Name

SinFest!

Ik heb geen ervaring met je specifieke situatie, maar het is wel opvallend dat in de post net boven jouw post een standaard interval van 120 (minuten?) wordt weergegeven. Was het inderdaad na ongeveer 2 uur? Misschien is het wel TR-069 die roet in het eten gooit. Je kunt proberen om die uit te zetten op beide AP's.
Al las ik ergens ook dat de interval mogelijk in seconden is, dan is deze verklaring minder logisch.

Los van het probleem van Kleintje pils, viel het mij op dat de genoemde url https://tiel0.cust.kpn.net:7547/ACS-INTF geen geldig certificaat heeft en dat de reactie 'The requested URL /cwmpWeb/CPEMgt was not found on this server' is. Overigens krijg ik die reactie alleen vanaf een KPN netwerk, daarbuiten lijkt de service helemaal niet beschikbaar.

Wat betreft het certificaat: mogelijk controleert de Arcadyan niet op een geldig certificaat en dat zet de deur weer open voor andere kwetsbaarheden. Aangezien de url aanpasbaar is, zou je kunnen proberen om het verkeer via een proxy te laten lopen (http vs https). Iets voor een andere keer :9

• R_Donselaar
Afgelopen zondag de Wifi versterker/AP omgeruild in een KPN winkel en deze in het netwerk gehangen net zoals ik de eerste had gedaan. Na twee dagen nog geen problemen gehad. Lijkt dus toch iets hardwarematig geweest te zijn?

Houdt iemand nog het wensenlijstje bij voor nieuwe firmware updates? Dan heb ik nog wel een puntje: graag zou ik de mogelijkheid willen krijgen om de status leds uit te kunnen schakelen. Ze geven best veel licht in de slaapkamer O-)

• Thedr
  • Laatst online: 05-06 23:13
Kleintje pils schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:24:
Houdt iemand nog het wensenlijstje bij voor nieuwe firmware updates? Dan heb ik nog wel een puntje: graag zou ik de mogelijkheid willen krijgen om de status leds uit te kunnen schakelen. Ze geven best veel licht in de slaapkamer O-)

:)

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

• R_Donselaar
Haha ja dat zit er dus al op, maar... Door alle kleine (koel?) gaatjes die rondom die lampjes zitten komt alsnog veel licht door heen. Alles hermetisch afplakken lijkt me niet zo verstandig, ik heb in dit topic gelezen dat men dit apparaat toch al warm vindt worden

• Nick Name

Nick Name

SinFest!

ernstoud schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 15:33:
Tot mijn verbazing staat telnet naar 192.168.2.149 open naar de wifi versterker. Vraagt dan om username en wachtwoord. Iemand?

Volgens /etc/passwd en /etc/shadow is de enige username root met een MD5 password hash.

Heb John the Ripper er maar eens op gezet... maar of die het wachtwoord gaat vinden... :)
Heb je ooit nog het wachtwoord gevonden?

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Hoe zijn de ervaringen met meerdere van deze kpn ap's? Ik heb er nu eentje staan waar ik behoorlijk over tevreden ben alleen is het bereik in mijn nieuwbouwwoning dramatisch. Één verdieping wordt afgedekt maar alles daaronder of boven niet. Dus ik heb nu het wilde idee om op iedere verdieping er eentje te plaatsen. De bedoeling is om ze allemaal bekabeld aansluiten zoals nu met de ene is ook is gebeurd.

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:08
Ik heb in onze jaren '90 woning drie AP's staan, een op de begane grond en 1 op de 1e verdieping, beiden aangesloten op een schakelklok. Op de 2e verdieping doe ik hem alleen aan als ik daar veel ben. Werkt perfect, ik ben verrast hoe goed ze elkaar aanvullen qua dekking en over het overpakken van het ene AP naar het andere op mijn mobiel en iPad.

• Miki
  • Nu online
musicfreak schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:52:
Ik heb in onze jaren '90 woning drie AP's staan, een op de begane grond en 1 op de 1e verdieping, beiden aangesloten op een schakelklok. Op de 2e verdieping doe ik hem alleen aan als ik daar veel ben. Werkt perfect, ik ben verrast hoe goed ze elkaar aanvullen qua dekking en over het overpakken van het ene AP naar het andere op mijn mobiel en iPad.
Fijn om te horen, dan kan ik gerust overgaan tot aankoop van twee extra accespoints :)

Samsung TV QE55Q9F 2018 | Sonos Beam gen1 | Sonos Sub gen3 | Sonos One 2x | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 2021 4K |  AirPods Pro gen2

• Dav1d
  • Niet online
Door https://wv-upgrade.wxs.nl/version.txt om te leiden naar een bewerkte versie, is het mogelijk om commando's uit te voeren:

Version :001.007.99
Image location :https://wv-upgrade.wxs.nl/v84_sign.trx[b]`reboot`[/b]
SHA:1EE98E97BC23208EA1293A729470ACC5743CE09522E8CF61FAD33BEEEDDB5D79

:P

• Nick Name

Nick Name

SinFest!

hmmm aangezien alles onder root draait, zou je op die manier /etc/passwd en /etc/shadow kunnen bewerken. Dat gaat significant sneller dan John The Ripper :P

• RSVR
  • Laatst online: 00:00
Sinds de laatste firmware update hebben onze iphones en ipads moeite om een verbinding te maken met het AP als het signaal zwakker wordt. Op bepaalde plekken in het huis waar eerst nog prima een stabiele verbinding mogelijk was (met twee van de drie streepjes) verliest het device nu de verbinding. Bij de instellingen zie ik het netwerk wel en ook verbinden lukt wel maar na 1 seconde wordt de verbinding weer verbroken.

Het lijkt wel of het AP zwakke clients disconnect, terwijl ik die instelling toch uit heb staan. Ook band steering staat uit en er is verder geen enkel ander wifi netwerk te zien.

Ben ik de enige met dit probleem of hebben meer mensen hier last van?

• musicfreak
RSVR schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:50:
Verrvelend, maar ik ervaar geen problemen met mijn Android telefoon, de iPhone van mijn vrouw en onze iPad. Alles werkt net zo goed als voorheen. Zit op de nieuwste firmwareversie 001.007.84.

• filthy rich
  • Laatst online: 19:13

filthy rich

löp wa los

RSVR schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:50:
Sinds de laatste firmware update hebben onze iphones en ipads moeite om een verbinding te maken met het AP als het signaal zwakker wordt. Op bepaalde plekken in het huis waar eerst nog prima een stabiele verbinding mogelijk was (met twee van de drie streepjes) verliest het device nu de verbinding. Bij de instellingen zie ik het netwerk wel en ook verbinden lukt wel maar na 1 seconde wordt de verbinding weer verbroken.

Het lijkt wel of het AP zwakke clients disconnect, terwijl ik die instelling toch uit heb staan. Ook band steering staat uit en er is verder geen enkel ander wifi netwerk te zien.

Ik heb hier ook erg veel last van. Het is erger geworden sinds de laatste update, maar daarvoor was het ook al niet super. Eigenlijk na het lezen van alle goede verhalen over deze ap vallen de prestaties (vooral stabiliteit en bereik) mij erg tegen. De ziggo ap beviel mij een stuk beter.

en aans löpt wa vast

• RSVR
  • Laatst online: 00:00
Heb de wifi versterker van boven omgewisseld met die van beneden (waar ik het probleem had) en nu is het probleem op wonderbaarlijke wijze opgelost. De signaalsterkte is nog steeds hetzelfde maar de verbinding blijft gewoon in stand. Wellicht toch een hardware probleem? Misschien maar eens een factory reset doen met het probleemapparaat.....

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:51
Weet iemand hoe je band steering zo ingesteld krijgt dat clients hoe dan ook naar 5GHz gestuurd worden?

Ik loop tegen het volgende probleem aan:
In mijn appartement zit 2.4GHz helemaal vol en is onwerkbaar traag, maar 5GHz dekking met maar 1 AP lukt net niet. Ik heb daarom een Apple time capsule in de woonkamer (met 2.4 uit) en een Arcadyan in de slaapkamer die zowel 5GHz aan heeft als 2.4 voor de printer/rookmelders. Zit ik echter in de woonkamer, dan word ik door de Arcadyan naar de 2.4GHz band gestuurd, waar mijn Macbook vrolijk op blijft hangen. Dit ondanks dat er een 5GHz AP op nog geen 2 meter van me af staat.

Hoe krijg ik nu mijn Macbook zo ver het 2.4GHz signaal te negeren en alleen de afweging te maken tussen de twee 5GHz signalen?

Naar mijn idee werkt dit het makkelijkst als ik de band steering van de Arcadyan zo instel dat een client in alle omstandigheden naar 5GHz gestuurd word, maar ik heb er nogal moeite mee dit goed in te stellen. Kan iemand mij hier mee helpen?

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:50
Na lang uitzoeken zat ik te twijfelen tussen een Netgear EX6150 of een Fritz! 450e. Toen maar de gok gewaagd na het lezen van deze thread en besteld en vandaag aangesloten. Hij vervangt bij mij een linksys switch voor de bedrade pc's en de wifi van mijn draytek router. Hij had out of the box firmware 001.007.84 .
Ik keek wel even op van de stroom adapter, 12V en 2,5A output is behoorlijk fors voor zo een apparaat. Het verbaasd me niet het vebruik die Thinkpad gemeten heeft.

Anyway, bij mij zit ook de 2,4Ghz stampesvol hier. Zelfs media streamen van nas naar laptop ging met regelmatig gestotter. Nu staat de versterker midden in de kamer, en het meeste spul kan 5Ghz gebruiken. Dus het gaat lekker vlot nu. Alleen net als @Killing Time vroeg ik me af hoe je 5Ghz als standaard aanbied, en enkel 2,4Ghz als het apparaat het niet ondersteunt of net te ver is? Je kan een if then achtig iets instellen voor bandbreedte en signaalsterkte. Maar ik wil dus niet dat er steeds geswitched word als de bandbreedte niet benut word. Ik heb voorlopig maar 2 aparte wifi SSID's ingesteld wat opzich ook prima is, maar met bezoek enzo is het toch handiger als het automagisch gaat.

• Henk007
  • Laatst online: 18-05 18:51
Ik heb de wifi-versterker sinds 2 weken in gebruik (besteld bij Telfort voor €50 inclusief verzending, de volgende dag ontvangen)
In principe ben ik best tevreden over het apparaat, zeker gemeten naar de prijs en het is mijn eerste 802.11ac access point. Band steering had ik in het begin aangezet, maar het bleek dat hij bij wat grotere afstand van de clients (lage signaalsterkte) deze toch naar 5GHz bleef drukken en vervolgens verbrak de verbinding door te zwak signaal.. Ik heb verder niet geëxperimenteerd met de advanced settings, maar gewoon twee verschillende ssid's ingesteld voor 2.4 en 5GHz.

[Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 29-09-2017 19:35]

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-05 16:49
Ik ervaar de onverklaarbare met dit AP.

Vorige jaar na dat mijn moeder haar huis had ingericht met nieuwe meubels, belde ze me omdat ze WiFi problemen had, tja de modem zit nu achter de bank, dus ik heb deze AP bij KPN gekocht, ze zat ook bij KPN.

De AP naast de TV gezet, en alleen de 5GHz netwerk aangezet, omdat de TV is verbonden via BT aan een soundbar en de Hue hub zou ook in de buurt zitten, ik wou problemen met de 2,4Ghz voorkomen. Toch bleek dat de iPad 1 dat mijn zus af en toe gebruik om YouTube te kijken geen 5Ghz heeft, dus in de Experia box de 2,4GHz netwerk aangezet.

Altijd prima gedraaid verbonden met kabel natuurlijk, dit jaar kwam T-Mobile met een mooie deal 12€ goedkoper dan KPN met het zelfde snelheid.

Dus T-mobile modem aangesloten, AP opnieuw gestart en wat testjes gedaan. WiFi snelheid bleek gehalveerd te zijn. Had ik toen geen tijd om verdere onderzoek te doen.

Nou dat heb ik nu gedaan en ik kom er niet uit met 2 problemen.

Begin met de 2,4Ghz band, omdat de Huawei modem van T-Mobile een niet zo goed AP heeft, hadden ze problemen met de iPad. Ik heb de Hue hub verplaatst en de soundbar met HDMI aangesloten, toch blijft de subwoofer wel draadloos, en de 2,4Ghz in de KPN AP aangezet.

Wat blijkt? Als je in een andere kamer ben, heb je of geen verbinding of super slechte verbinding op de 5Ghz netwerk, maar alleen wanneer 2,4Ghz aan is 8)7 .

In de keuken geef Windows een verbindingssnelheid van 15 a 25Mbps aan wanneer 2,4GHz aan is, en tussen de 50 a 80Mbps wanneer 2,4GHz uit is. (ja ik ben altijd op de 5GHz verbonden geweest)

2,4 Ghz aan:

2,4 Ghz uit:

Tweede probleem,

(met 2,4Ghz off) Haalde ik altijd de max. vdsl snelheid, dus 97/29Mbps over WiFi, nu is vooral bij de Download snelheid veel langzamer geworden, ze had een keer over dat haar laptop aan het updaten was en dat de Netflix kwaliteit op de TV slechter werd (TV is met kabel aan de AP aangesloten).

Ik heb alle instellingen na gelopen, en veel tests gedaan, probleem lijkt echt in de AP te zitten.

Laptop met WiFi verbonden aan de KPN AP:

Laptop met kabel verbonden aan de KPN AP:

Laptop verbonden met WiFi aan de modem van T-mobile:

Laptop verbonden met kabel aan de modem van T-mobile:

Als iemand hier wat ideeën heeft om wat kan ik doen om dat problemen op te lossen, graag, alles is welkom. _/-\o_

Ik laat hier nog de print met de configuraties van de AP.

https://tweakers.net/ext/f/KREo3uf343DQ0jxH2Oq4J03V/thumb.png

https://tweakers.net/ext/f/MxGPa9duUGwC9bAok9yo7avV/thumb.png

https://tweakers.net/ext/f/wEceEiivlCHtCYuhSpIpDaKy/thumb.png

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:50
Ik heb de laatste tijd een raar probleem. Ik kan soms google websites niet/heel traag benaderen, alle andere willekeurige websites wel zoals tweakers, facebook en bing (google search, youtube etc.).
Als ik een tracert doe krijg ik een time out via mijn pc die bedraad is aangesloten op de wifiversterker. Ook op telefoons en andere pc werkt google niet of langzaam. Zowel firefox als edge geven hetzelfde resultaat.
Als ik een tracert doe vanaf mijn raspberry pi die direct op de router verbonden is dan gaat het wel goed. Even de stekker eruit van de versterker en het werkt weer zoals het hoort, maar soms komt het probleem dus terug. Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? ip conflict oid? Ip adres van de versterker is gebonden aan het mac adres in de router.

https://www.dropbox.com/s/r16ibvr7qi1rb3p/Untitled-1.jpg?dl=0

edit: het lijkt erop dat er misschien een storing is, dus kan goed zijn dat het probleem toch niet binnenshuis is http://allestoringen.nl/storing/google/nieuws/174180-storing-bij-google. hoewel de hoeveelheid meldingen wel erg laag zijn.

edit2: ik ga er vanuit dat het inderdaad een storing was. zowel bij tmobile als google zijn er soort gelijke klachten gekomen dus ik was niet de enige.

[Voor 21% gewijzigd door earvaag op 13-11-2017 17:33]

• ramos99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-02-2021
Vraag, heb nu 2 weken ook dit AP van KPN. Netjes 2 SSIDs ingesteld, maar voor de 5Ghz band kan ik geen DFS kanaal selecteren. Maximaal kanaal 48..

AP beschikt over de laatste firmware, en al paar keer herstart maar helaas geen reactie.

Mijn modem beneden (Asus) heeft wel een DFS kanaal, en ik woon in Twente (geen vliegveld of dergelijke).

Wat doe ik eventueel fout?

• Henk007
De DFS kanalen zijn alleen beschikbaar in de kanaalkeuze 'auto' . Tenminste dat doet hij hier.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:21

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Dav1d schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 19:53:
Door https://wv-upgrade.wxs.nl/version.txt om te leiden naar een bewerkte versie, is het mogelijk om commando's uit te voeren:

Version :001.007.99
Image location :https://wv-upgrade.wxs.nl/v84_sign.trx[b]`reboot`[/b]
SHA:1EE98E97BC23208EA1293A729470ACC5743CE09522E8CF61FAD33BEEEDDB5D79

:P
zouden wij misschien eens samen kunnen werken om hier iets leuks van te maken? :) Wellicht hebben we hier een relatief gemakkelijke manier om root access te verkrijgen!

Mijn idee: Root wachtwoord wijzigen t.b.v. root access. :)

code:
1
# echo <Desired Password> | passwd --stdin root

Hulde voor deze ontdekking! _/-\o_

[Voor 4% gewijzigd door InjecTioN op 17-12-2017 13:14. Reden: command]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Henk007
Eens 'feature' van dit access point waar ik tegenaan gelopen ben is dat je niet kan inloggen in de webinterface wanneer je met een ander device eerder was ingelogd, maar niet hebt uitgelogd. Ook al was dat bijvoorbeeld vorige week. Dit kan erg lastig zijn als je meerdere apparaten hebt en je niet meer herinnert met welke je was ingelogd.
Tldr: Telkens netjes uitloggen uit de webinterface.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 22:51
Al heb ik een tijd met plezier gebruik gemaakt van deze APs. Toch ga ik een stap wagen richting ubiquity.

*knip*. Reclame maken voor je V&A advertentie is niet toegestaan.

[Voor 91% gewijzigd door rens-br op 09-01-2018 10:52]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb dit access point ook besteld met als doel om hem bekabeld aan te sluiten en dus echt als wifi access point te gebruiken met een eigen SSID. Nu lees ik dat dit apparaat ook een bestaand wifi-netwerk kan versterken. Nu is de situatie dat ik het AP op de eerste verdieping heb hangen. Op de tweede verdieping zou ik ook wel een goed/stabiel signaal willen hebben.

Zou het ook goed werken als ik op de tweede verdieping ook zo'n KPN Wifi Versterker neerzet en die dan instel dat ie het wifi-signaal van verdieping 1 oppakt? Het liefst dan misschien dat ie het 5GHz signaal oppakt en uitzendt als 2,4GHz.

Er zit dan wel een betonnen plafond tussen. Iemand ervaring hiermee of dit goed/stabiel gaat werken? Het doel is dat er op die pc op de tweede etage stabiel via een VPN/RDP kan worden thuisgewerkt. Nu hebben we daar powerline en dat valt vaak weg.

Of toch beter een kabel leggen? (dan moet ik door het plafond boren, waar ik niet zo'n trek in heb).

[Voor 8% gewijzigd door Palomar op 09-01-2018 09:37]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 23:28
Palomar schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:35:
Ik heb dit access point ook besteld met als doel om hem bekabeld aan te sluiten en dus echt als wifi access point te gebruiken met een eigen SSID. Nu lees ik dat dit apparaat ook een bestaand wifi-netwerk kan versterken. Nu is de situatie dat ik het AP op de eerste verdieping heb hangen. Op de tweede verdieping zou ik ook wel een goed/stabiel signaal willen hebben.

Zou het ook goed werken als ik op de tweede verdieping ook zo'n KPN Wifi Versterker neerzet en die dan instel dat ie het wifi-signaal van verdieping 1 oppakt? Het liefst dan misschien dat ie het 5GHz signaal oppakt en uitzendt als 2,4GHz.
Ik heb het betreffende AP niet meer maar meende dat deze niet gaat doen wat jij in bovenstaande vermeld, je kan altijd een 2e aanschaffen en testen natuurlijk.
Er zit dan wel een betonnen plafond tussen. Iemand ervaring hiermee of dit goed/stabiel gaat werken? Het doel is dat er op die pc op de tweede etage stabiel via een VPN/RDP kan worden thuisgewerkt. Nu hebben we daar powerline en dat valt vaak weg.

Of toch beter een kabel leggen? (dan moet ik door het plafond boren, waar ik niet zo'n trek in heb).
Ik betwijfel het mbt het beton, maar je kunt het altijd checken met je telefoon, evt iets als in-ssider installeren om het te meten.
Is dat goed dan heb je al een redelijk goed idee hoe je wifi versterker het gaat doen.

Het beste is en blijft natuurlijk een kabel tussen de AP's zodat je backbone bedraad is en je snelheden wat dat betreft 'garandeert'.
En zoveel moeite is dat toch niet? Even met een lange 8mm boor erdoorheen en klaar, pakweg 10 minuten werk.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Palomar
  • Niet online
Annuk schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 06:44:
[...]

Ik heb het betreffende AP niet meer maar meende dat deze niet gaat doen wat jij in bovenstaande vermeld, je kan altijd een 2e aanschaffen en testen natuurlijk.

[...]

Ik betwijfel het mbt het beton, maar je kunt het altijd checken met je telefoon, evt iets als in-ssider installeren om het te meten.
Is dat goed dan heb je al een redelijk goed idee hoe je wifi versterker het gaat doen.

Het beste is en blijft natuurlijk een kabel tussen de AP's zodat je backbone bedraad is en je snelheden wat dat betreft 'garandeert'.
En zoveel moeite is dat toch niet? Even met een lange 8mm boor erdoorheen en klaar, pakweg 10 minuten werk.
Thanks voor je reactie. Heb hem inmiddels binnen en volgens mij kan ie wel een wifi signaal oppakken en dat doorsturen (maar ik gebruik hem dus bekabeld). Ben alleen nog niet denderend enthousiast over het bereik van dit accesspoint. Was misschien een beetje naief om te denken, maar vanwege de goede reviews had ik de hoop dat ik met dit apparaat nu in elk hoekje van mijn huis goed bereik had... (jaren 50 huis met niet al te dikke muren). Het is alleen niet beter dan mijn vorige el cheapo 150N routertje van 7-8 jaar oud. Als je er vlakbij bent (zelfde kamer) natuurlijk wel, maar door muren en plafonds is zowel het 2,4GHz als 5GHz signaal vrij snel gedegradeerd tot 1-2 streepjes en een paar Mbit en hoge ping. Geen voorwaarden voor een stabiele verbinding.

Ga het truukje wat ik noemde om het signaal wireless door het plafond te laten gaan en oppakken door een tweede wifi versterker dus denk ik niet uitvoeren en gewoon een kabel trekken.

• Palomar
  • Niet online
Ander vraagje. Dit AP heeft band steering. Voorwaarde hiervoor is volgens mij dat je 2,4GHz en 5GHz ssid's dezelfde naam hebben. Ik heb alleen het idee dat dit helemaal niet lekker werkt. Als ik bijv. speedtest.ziggo.nl doe dan begint ie even en daarna klapt de verbinding eruit en geeft Chrome zo'n melding van 'connection error' oid, waarna de verbinding weer terug is en ik de pagina moet verversen. Volgens mij switcht ie dan van de 2,4GHz band naar de 5GHz band. Ik zit dan wel op een plek in het huis waar ik nog 2 streepjes bereik heb.

Is dit inderdaad hoe het zou moeten werken?

Omdat ik dit niet fijn vind werken heb ik beide frequentiebanden een aparte ssid gegeven, zodat ik handmatig kan kiezen of ik met 2,4GHz of 5GHz verbind.

• musicfreak
Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met de optie 'Verbreken zwakke WiFi cliënts' en hoe jullie de dB waarde hebben bepaald. In dit topic lees ik alleen wel over het verbreken van clients zonder dat deze waarde aanstaat, andere ervaringen ben ik nog niet tegengekomen. Bij mij werkt de wifi versterker an sich super maar optimaliseren kan nooit kwaad. :)
Ter info: ik heb in de meterkast mijn Experiabox V10 staan. Deze zend het gastennetwerk uit en mijn enigste Wireless G netwerk t.b.v. de Logitech squeezebox die geen Wireless N ondersteund. Op de begane grond in de woonkamer staat de 1e wifi versterker. Op de 1e verdiieping de 2e en als ik bezig ben op mijn hobbykamer op de 2e verdieping dan zet ik er daar ook eentje aan. Alle wifi versterkers zenden een 2,4 GHz N en een mixed 5GHz signaal uit.

Iets anders. Toen ik de 5 GHz band een andere naam gaf dan de 2,4 GHz band had ik verwacht dat de optie band steering uitgeschakeld of grijs worden. Dit gebeurt niet. Heb je nog profijt van band steering bij verschillende SSID's? Doet deze optie dan überhaupt wat?

Dan tot slot de optie Uitschakelen WiFi op 5Ghz / 2,4 GHz bij de geavanceerde instellingen. Deze staat standaard op activeren, je kan hem ook deactiveren. Wat doet deze instelling? Vind het maar vaag omschreven...

[Voor 20% gewijzigd door musicfreak op 20-01-2018 19:18]

• haik01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
Volgens mij werkt bandsteering alleen als de SSID's bij 2,4 en 5 GHz hetzelfde zijn, en hetzelfde wachtwoorden heeft. In ieder geval bij de Cisco Meraki wél.

• Henk007
musicfreak schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 18:24:

Dan tot slot de optie Uitschakelen WiFi op 5Ghz / 2,4 GHz bij de geavanceerde instellingen. Deze staat standaard op activeren, je kan hem ook deactiveren. Wat doet deze instelling? Vind het maar vaag omschreven...
Dit is inderdaad verwarrend, komt voornamelijk door de wat gammele vertaling van de webinterface. Zet hem maar eens terug naar Engels en dan wordt het meteen een stuk duidelijker.

• Palomar
  • Niet online
In de web interface is een kopje 'Draadloze verbinding' waar je een SSID en wachtwoord kunt invullen. Weet iemand wat dit precies voor instelling is? Want het daadwerkelijk instellen van wifi (kanalen, SSID) doe je in het kopje eronder 'Access Point Instellingen'.
Het kopje 'Draadloze verbinding' heeft ie zelf ingesteld op het SSID dat ie ook uitzendt. Situatie:

1. router zendt uit: NETWERKNAAM
2. kpn wifi versterker met draad verbonden met router
3. kpn wifi versterker zendt 2,4GHz ssid uit met naam NETWERKNAAM BOVEN
4. kpn wifi versterker zend 5GHZ ssid uit met naam NETWERKNAAM BOVEN 5GHZ

Klopt het dan wel dat er onder 'Draadloze verbinding' de naam 'NETWERKNAAM BOVEN 5GHZ' staat en conflicteert dit niet met elkaar?

(wat ik vermoed is dat dit kopje het signaal is dat ie moet opvangen om draadloos te versterken, echter gebruik ik het AP bedraad en wil ik niks versterken).

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb 2 van deze ap's besteld. 1 Komt bedraad beneden, en 1 komt bedraad op zolder. Ik wil (natuurlijk) graag dat onze tablets en telefoons telkens zo snel mogelijk Internet hebben. De vraag is dan: Hoe stel ik de wifi verstandig in?

De clients zijn vooral 2x Galaxy S7, Galaxy S5, Galaxy tab S, iPad wifi 2017.

Ik denk aan:
  • SSIDs alle 4 hetzelfde (2.4, 5 op beide ap's)
  • Kanaalkeuze automatisch (anders geen dfs)
  • Bandsteering aan.
Het liefst zou ik willen dat de apparaten verbinden met het sterkste 5ghz signaal. Dus misschien toch andere ssid voor 5ghz? En bandsteering uit? Roaming is een client ding, dus misschien nog een wifi roaming fix app voor android installeren? Of gaat dat wel goed vanzelf? Ik ben bang dat het ap beneden ook nog wel een beetje bereik op zolder heeft, waardoor de clients toch hun zwakke verbinding houden. Met iOS heb ik op dit punt helemaal geen ervaring.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn qua roaming. Is het "gewoon" goed monitoren en tweaken? Dat doe ik liever niet (kom maar met de opmerkingen :) ). Of is er een aanpak die meestal goed is? (dat hoop ik)

• Palomar
  • Niet online
KopjeThee schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:31:
Ik heb 2 van deze ap's besteld. 1 Komt bedraad beneden, en 1 komt bedraad op zolder. Ik wil (natuurlijk) graag dat onze tablets en telefoons telkens zo snel mogelijk Internet hebben. De vraag is dan: Hoe stel ik de wifi verstandig in?

De clients zijn vooral 2x Galaxy S7, Galaxy S5, Galaxy tab S, iPad wifi 2017.

Ik denk aan:
  • SSIDs alle 4 hetzelfde (2.4, 5 op beide ap's)
  • Kanaalkeuze automatisch (anders geen dfs)
  • Bandsteering aan.
Het liefst zou ik willen dat de apparaten verbinden met het sterkste 5ghz signaal. Dus misschien toch andere ssid voor 5ghz? En bandsteering uit? Roaming is een client ding, dus misschien nog een wifi roaming fix app voor android installeren? Of gaat dat wel goed vanzelf? Ik ben bang dat het ap beneden ook nog wel een beetje bereik op zolder heeft, waardoor de clients toch hun zwakke verbinding houden. Met iOS heb ik op dit punt helemaal geen ervaring.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn qua roaming. Is het "gewoon" goed monitoren en tweaken? Dat doe ik liever niet (kom maar met de opmerkingen :) ). Of is er een aanpak die meestal goed is? (dat hoop ik)
Er is een instelling genaamd 'disconnect weak wifi clients'. Ik zou daar eens mee gaan spelen. In theorie zou een client dan door het AP worden disconnected als de verbinding te zwak is en de client zou dan uit zichzelf een ander, sterker AP moeten oppakken.

Heb hier zelf eigenlijk nog nooit mee geëxperimenteerd. Maar ik heb ook maar 1 zo'n AP en die wil ik ook gebruiken om bereik in de tuin te creeren. Als ie dan zwakke clients gaat disconnecten dan heb ik in de tuin helemaal niks... Dan dus liever een verbinding van 1Mbps, dan helemaal geen verbinding ;)

Ik heb zelf elk wifi-punt in mijn huis een eigen SSID gegeven. Als ik boven ben selecteer ik gewoon het AP dat boven staat, omdat ie meestal blijft hangen op het AP van beneden. Met unieke SSID's weet je iig zeker op welk AP je zit. Heb ook een tijdje alle AP's hetzelfde SSID gegeven, maar dan wist ik nooit zeker of ik wel op het dichtsbijzijnde AP zat en ging ik alsnog even wifi uitzetten enw eer aan om de sterkste te pakken.

[Voor 4% gewijzigd door Palomar op 11-02-2018 11:49]

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:47:
[...]

Er is een instelling genaamd 'disconnect weak wifi clients'. Ik zou daar eens mee gaan spelen.
...
Ik heb zelf elk wifi-punt in mijn huis een eigen SSID gegeven. Als ik boven ben selecteer ik gewoon het AP dat boven staat,
Ok, ik dacht juist dat dit ap niet zo'n optie had, dat is wel interessant. Hoewel ik liever nog een echte handover had gezien, maar goed er zijn grenzen aan wat je mag verwachten.

Nu ik er even over nadenk lijkt het me dat deze optie geen client tekortkomingen kan fixen qua roaming, dat moet toch echt op de client gebeuren. Zoals al blijkt uit het tuin voorbeeld.

Dus toch apps als wifi roaming fix of iets dergelijks. Herscannen van ap's kost alleen wel iets van de accu. Eigenlijk zou je alleen bij dalend signaal van je huidige ap willen herscannen. En dat doet die app volgens mij ook.

Ik twijfel of de 2.4 en 5 ghz dezelfde ssid moeten krijgen. Dat hangt van de werking van die bandsteering af. Ik neig toch naar 2 verschillende.

Dus ik denk nu voor de beste verbinding aan:
  • Bandsteering uit
  • Ssid per band gelijk
  • Auto kanaal selectie ivm dfs.
  • Android clients van "wifi roaming fix" voorzien (geen idee nog hoe iOS met roaming omgaat)

[Voor 26% gewijzigd door KopjeThee op 11-02-2018 12:33]

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:03
-vraag gesteld in eigen topic-

[Voor 103% gewijzigd door Mir op 28-03-2018 12:32]

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-06 21:56
Heeft niemand problemen met het aansluiten van een Chromecast op deze versterker? Ik heb hem voor betere wifi op de slaapkamer, maar de chromecast wil niet aansluiten, netwerk issue. Na uitzoeken blijkt het waarschijnlijk AP isolation te zijn dat uit gezet moet worden. Maar via de webinterface kan ik een dergelijke functie helemaal niet terug vinden.

Iemand enig idee?

• musicfreak
Heb zelf een oud en nieuw type Chromecast in gebruik, plus een Chromecast audio, i.c.m. drie wifi versterkers. Ervaar totaal geen problemen.

Misschien heb je hier nog wat aan, over de beveiligde modus: Dav1d in "KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99"

Heb dit zelf niet aanstaan, heb de Experiabox op 802.11g only ingesteld voor mijn Squeezebox boom die geen wireless N snapt (aparte SSID), de Wifi versterkers staan op N/AC met een gelijke SSID.

• Palomar
  • Niet online
Ik heb hier idd ook geen problemen mee. Als iets als AP isolation aan zou staan dan zouden andere apparaten elkaar ook niet moeten zien. Probeer dat eens te testen. Denk dat dat wel kan een dat er een andere oorzaak is.

• apacer
  • Laatst online: 21-03 11:00
Ik heb interesse in deze wifi versterker in combinatie met Ziggo Complete Abbo. (Internet 200 Mbit/s download, 20 Mbit/s upload).

- Zijn er goede ervaringen bekend in combi met de Connectbox van Ziggo (modem-router)? :)
- Kan ik ook de firmware-updates binnenhalen via een andere internetprovider dan KPN? :?

Nog tips en trucs?

• musicfreak
apacer schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 07:46:
- Kan ik ook de firmware-updates binnenhalen via een andere internetprovider dan KPN? :?
Nop, echter gelukkig kan je de firmware downloaden vanaf de website van KPN, onder handleidingen en software.

Ik lees hier in het topic van meerdere mensen dat ze goede ervaringen hebben i.c.m. Ziggo.

• Henk007
Reken er maar niet op dat er nog iets wordt geüpdatet, de huidige firmware is van april 2017.

• RobinF
apacer schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 07:46:
- Zijn er goede ervaringen bekend in combi met de Connectbox van Ziggo (modem-router)? :)
Gewoon goed. Vermoedelijk net zo als met een Experiabox

• Palomar
  • Niet online
Bij mij werkt ie ook prima icm Ziggo 200Mbit. Heb hem sinds begin dit jaar en daarna nooit meer naar omgekeken, wat ik een goed teken vind ;)

• apacer
  • Laatst online: 21-03 11:00
Palomar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:40:
Bij mij werkt ie ook prima icm Ziggo 200Mbit. Heb hem sinds begin dit jaar en daarna nooit meer naar omgekeken, wat ik een goed teken vind ;)
Bedankt voor je antwoord en alle anderen, ik zal dit weekend kijken of ik hem nog ergens kan aanschaffen! ;)

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-05 20:21
Is deze WiFi versterker ook in te zetten als pure bridge, als repeater verlies je namelijk de helft van je effectieve bandbreedte. Ik wil namelijk enkel een afstand overbruggen en dan verder op powerline adapters.

Kabel is geen mogelijkheid.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Exphy schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:01:
Is deze WiFi versterker ook in te zetten als pure bridge, als repeater verlies je namelijk de helft van je effectieve bandbreedte. Ik wil namelijk enkel een afstand overbruggen en dan verder op powerline adapters.

Met powerline adapters haal je effectief misschien 90mbit, dan maakt je draadloos bandbreedte toch ook niet meer zoveel uit? Ik heb mijn PC direct aan de versterker aangesloten, repeater functie is niet persé nodig en heb liever zoveel mogelijk bandbreedte beschikbaar dus zou voor mij wel interessant zijn.

🖥️ | 🚗

• Miki
  • Nu online
Exphy schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:01:

Ik heb zelf 3 KPN versterkers waar ik erg tevreden over ben maar ik denk zelf dat je beter een andere oplossing kunt zoeken.

Er zijn tegenwoordig WiFi mesh systemen te krijgen met geïntegreerde powerline adapters. Fritzbox als ook TPlink hebben deze combinaties. Het grote voordeel is dan dat je vanaf je meterkast gelijk het gehele netwerk (powerline en WiFi) kan opzetten.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-05 20:21
MadMarky schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:59:
[...]

Met powerline adapters haal je effectief misschien 90mbit, dan maakt je draadloos bandbreedte toch ook niet meer zoveel uit? Ik heb mijn PC direct aan de versterker aangesloten, repeater functie is niet persé nodig en heb liever zoveel mogelijk bandbreedte beschikbaar dus zou voor mij wel interessant zijn.
Met de nieuwere 1200mbit Powerline adapters haal ik afhankelijk van de omstandigheden tussen de 200 en 500Mb. Dat is meer dan wat ik momenteel haal over Wlan.
Miki schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:43:
[...]

Ik heb zelf 3 KPN versterkers waar ik erg tevreden over ben maar ik denk zelf dat je beter een andere oplossing kunt zoeken.

Er zijn tegenwoordig WiFi mesh systemen te krijgen met geïntegreerde powerline adapters. Fritzbox als ook TPlink hebben deze combinaties. Het grote voordeel is dan dat je vanaf je meterkast gelijk het gehele netwerk (powerline en WiFi) kan opzetten.
Dat is een beetje het probleem, ik heb al een managed AP systeem(Aruba). Hoewel die maximaal N zijn, zijn het wel extreem stabiele AP's en ik wil dus eigenlijk voornamelijk een snelle wireless bridge om een extra Aruba aan te kunnen sluiten zonder dat ik de bandbreedte halveer door hem als een meshed AP te gebruiken.

Mijn plan was eigenlijk om een TP-link EAP 225 op te hangen, deze te bridgen met een goede AP die bridge modus ondersteunt en vervolgens het andere deel van het netwerk met powerline aan te sluiten waaronder een andere Aruba zodat ik en niet te veel bandbreedte verlies en ik mijn managed netwerk kan behouden.

En aangezien de KPN Wifi versterker niet zo duur is en goede specs heeft leek het mij een goede kandidaat.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Requa
  • Niet online
Meer mensen last van een adapter met geluidsproductie?

Dit is mijn opstelling;

[Voor 16% gewijzigd door Requa op 03-11-2018 15:30]

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:21

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Requa schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:30:
Meer mensen last van een adapter met geluidsproductie?

Dit is mijn opstelling;

[Afbeelding]
Wellicht gewoon een spoel met "coil whine". Zoek het maar eens op. Kan niet zoveel kwaad. Is wel irritant! ;)

Ongerelateerd aan bovenstaande issue:

Momenteel heb ik 3 van deze "Range Extenders" hier liggen, waarvan er 2 draaien als access point. Daarom wil ik er een opofferen voor ontwikkeling om DD-WRT erop te kunnen zetten.

Ik heb redelijk wat kennis in linux, maar weet nu toch niet helemaal waar te beginnen.

Ik heb het volgende reeds gedaan:
  • Verbinden met serial connectie: Geen stabiel resultaat - Inpluggen alvorens het booten zorgt ervoor dat deze niet boot, echter net na power-on, komt er wel wat informatie in de terminal. Daarna echter krijg ik de input niet stabiel of lang genoeg up (wellicht zit er een time-out van 30sec toegang op oid)
  • DD-WRT Firmware geprobeerd te uploaden: Werkt niet omdat de GUI aangeeft dat het verkeerde bestand gebruikt wordt. Wellicht dat de checksum niet overeen komt oid. Geen idee hoe die check gedaan wordt.
Ik wilde er als eerste graag ervoor zorgen dat ik een firmware kan uploaden. Wat me opviel is dat de hardware van de TP-LINK Archer C8 v1 en v2 redelijk overeen komt met de hardware van dit apparaat. Het grootste deel van de juiste driver-modules worden dus reeds geladen (op de 2,4GHz wlan na). Nu dacht ik gewoon "cowboy on it's ass" te gaan door deze firmware "gewoon maar" te uploaden via de web-interface, maar er wordt natuurlijk rekening gehouden met een afwijkende checksum of header van de firmware .bin -file.

Nu heb ik in dit topic ook al iets gelezen over dat er tijdens het update-proces iets te wijzigen valt, waarmee er commando's uitgevoerd kunnen worden. Ik zou hier graag wat meer mee willen experimenteren. Zou dit gewoon mogelijk zijn door de volgende procedure?
  1. een simpele httpd & name -service te draaien op mijn netwerk
  2. voor deze AP de DNS-server te wijzigen naar de lokale DNS-server
  3. een A-record toevoegen zoals onderstaande om de AP "om de tuin te leiden", en vervolgens code uitvoeren via het bestand zoals hier geserveerd
code:
1
wv-upgrade.wxs.nl A 192.168.2.150

Zijn er misschien nog wat Tweakers hier met ervaring in het uitzoeken van lekken in firmware waardoor deze AP als degelijke DD-WRT access point in het netwerk opgenomen kan worden?

[Voor 40% gewijzigd door InjecTioN op 09-11-2018 10:28]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• Dav1d
  • Niet online
@InjecTioN @Nick Name

Het is inderdaad mogelijk shell-toegang te verkrijgen door het nabootsen van de update-server. De KPN AP haalt het bestand version.txt op om te controleren of er een nieuwe versie beschikbaar is. Door dit tekstbestand aan te passen kan er (onbedoeld) code worden uitgevoerd, zoals het starten van een telnet daemon.
Maar gebruik dan wel firmware 001.007.65. Die versie gebruikt voor de update-check namelijk een plaintext ftp-server, latere versies gebruiken een versleutelde https-server (en een self-signed certificaat accepteert de KPN AP niet).

Om het makkelijk te maken, hierbij een dns- en ftp-server ingericht voor dit doel:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Die serveert deze version.txt:
Version :001.007.74
Image location :ftp://ftp.arcadyan`utelnetd`.com.tw/wreautoupdate/signed/random.trx
MD5:DFAC28DEEC68EEBEB84B2D5CA750C5F6
alsof deze afkomstig is van ftp://gzrd1:gzSW@1812@ftp.arcadyan.com.tw/wreautoupdate/signed/version.txt

Stappen:
Download eerst firmware 001.007.65.
Stel tijdelijk de bovenstaande DNS server in op je thuisnetwerk/router.
Login op de webinterface en downgrade de KPN AP met het bestand linux_65_sign.trx
Voer voor de zekerheid een fabrieksreset uit om er zeker van te zijn dat geen oude settings zijn achtergebleven. Via de webinterface of door de resetknop 10 seconden ingedrukt te houden, tot de lampjes uit gaan.
Ongeveer een minuut na het starten van de KPN AP kun je telnetten naar het IP van je KPN AP:
BusyBox v1.7.2 (2014-11-11 20:39:47 CST) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

#

Hetzelfde is natuurlijk mogelijk via TTL serial, maar nu hoef je het apparaat niet open te schroeven. :+

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@@Dav1d & @InjecTioN

Volg deze draadjes met interesse, heeft een van jullie al wat meer voortgang geboekt toegang te krijgen?
Hoor graag over er updates zijn, wil ook graag toegang tot dit beestje om aanpassingen te doen waar mogelijk.

[Voor 221% gewijzigd door itxs op 04-12-2018 11:28. Reden: Update vraag 0-)]

• Miki
  • Nu online
Van de 3 KPN WiFi versterkers heb ik het idee dat er 1 aan het overlijden is. Ik verlies regelmatig verbinding en lijkt dan even niet meer vindbaar om vervolgens weer eventjes verbinding te hebben.
Een reset heeft helaas geen oplossing geboden. Het enige wat resteert is nog terugzetten naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw instellen.
Herkend iemand dit patroon?

• hawaltie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 17:45
InjecTioN schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:41:
[...]

Wat me opviel is dat de hardware van de TP-LINK Archer C8 v1 en v2 redelijk overeen komt met de hardware van dit apparaat. Het grootste deel van de juiste driver-modules worden dus reeds geladen (op de 2,4GHz wlan na). Nu dacht ik gewoon "cowboy on it's ass" te gaan door deze firmware "gewoon maar" te uploaden via de web-interface, maar er wordt natuurlijk rekening gehouden met een afwijkende checksum of header van de firmware .bin -file.
Is het dan niet eenvoudiger om op basis van de Archer C8 van openwrt een openwrt variant te maken die wel matcht met de wlan 2.4 hardware?

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:05
Hallo

Tot voor kort de volgende, perfect werkende, opstelling

Experiabox 10, 2 KPN wifi versterkers (1 in schuur, 1 achter in tuin) beiden aangesloten via een Devolo Powerline adapter. Werkte echt perfect.

Echter, ik ben overgestapt van 1-fase naar 3-fase stroom. En nu zit de powerline-adaptor in zowel schuur als achter in tuin op een andere groep dan de powerline bij mijn computer.
gevolg, een constant uitvallend/verbindend netwerk in schuur, achter in tuin. Dit komt dus doordat ze op verschillende fafses zijn aangesloten.

In mijn schuur is het basisnetwerk al te zwak om daar de versterker draadloos op aan te sluiten, laat staan achter in de tuin.

Buiten het heraansluiten van de spanning van mijn tuin/schuur op de zelfde fase als bij mijn computer, zijn er andere mogelijkheden? Ik zou mogelijk met een UTP kabel in mijn schuur kunnen komen, maar liever niet.

edit ; ik heb ook nog op mijn slaapkamer een versterker staan (ook KPN) Kan ik de versterker in de schuur bedraad aansluiten op een andere versterker (liever niet, geeft een hoop gedoe)? Ik zou dan de versterker achter in de tuin draadloos willen laten verbinden met die in de schuur. En dan alle powerline adapeters er tussen uit.

Edit ; het signaal van mijn slaapkamer komt wel in mijn schuur uit (draadloos) Kan ik daar iets mee?

p.s. Alle versterkers staan als AP ingesteld.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:20
maartend schreef op zondag 31 maart 2019 @ 18:23:
Hallo

Tot voor kort de volgende, perfect werkende, opstelling

Experiabox 10, 2 KPN wifi versterkers (1 in schuur, 1 achter in tuin) beiden aangesloten via een Devolo Powerline adapter. Werkte echt perfect.

Echter, ik ben overgestapt van 1-fase naar 3-fase stroom. En nu zit de powerline-adaptor in zowel schuur als achter in tuin op een andere groep dan de powerline bij mijn computer.
gevolg, een constant uitvallend/verbindend netwerk in schuur, achter in tuin. Dit komt dus doordat ze op verschillende fafses zijn aangesloten.

In mijn schuur is het basisnetwerk al te zwak om daar de versterker draadloos op aan te sluiten, laat staan achter in de tuin.

Buiten het heraansluiten van de spanning van mijn tuin/schuur op de zelfde fase als bij mijn computer, zijn er andere mogelijkheden? Ik zou mogelijk met een UTP kabel in mijn schuur kunnen komen, maar liever niet.

edit ; ik heb ook nog op mijn slaapkamer een versterker staan (ook KPN) Kan ik de versterker in de schuur bedraad aansluiten op een andere versterker (liever niet, geeft een hoop gedoe)? Ik zou dan de versterker achter in de tuin draadloos willen laten verbinden met die in de schuur. En dan alle powerline adapeters er tussen uit.

Edit ; het signaal van mijn slaapkamer komt wel in mijn schuur uit (draadloos) Kan ik daar iets mee?

p.s. Alle versterkers staan als AP ingesteld.
.

Fasekoppelaar voor Powerline netwerken inbouwen in je meterkast. Maar liever wel gewoon een UTP kabel natuurlijk >:)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:05
Jan-man schreef op zondag 31 maart 2019 @ 20:07:
[...]
.

Fasekoppelaar voor Powerline netwerken inbouwen in je meterkast. Maar liever wel gewoon een UTP kabel natuurlijk >:)
Thnx. En kan ik de ene vertserker op de andere aansluiten via UTP? De ontvangende geel aan de gevende wit?

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:04

Nikeo

Jawelles

Voor wie het ooit moet opzoeken: De adapter heeft een coaxial type b plug. 5.5 buitendiameter x 2.5 binnendiameter.

[Voor 3% gewijzigd door Nikeo op 02-05-2019 21:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vandaag wilde ik bij familie helpen bij het overschakelen van KPN ADSL naar Caiway glasvezel.
Modem omwisselen, nieuwe TV-ontvanger aansluiten klaar.

Caiway levert geen Wifi-modem mee, maar dat zou in dit geval geen probleem moeten zijn omdat zij deze Wifi-versterker hebben staan. Aangezien dit natuurlijk 'gewoon' een access-point is, zou deze nu ook prima bruikbaar moeten zijn met Caiway.

Nee dus. Wanneer wij de versterker bekabeld aansluiten op het netwerk (aan switch die weer aan Caiway modem hangt) en vervolgens via ethernet er een PC/printer op aansluiten; hebben die netwerkverbinding en toegang tot internet.

Maar wifi krijg ik daar niet aan de praat. Niet geprobeerd met een laptop; maar mijn telefoon wilde niet of nauwelijks met de versterker verbinden. Telefoon bleef nagenoeg altijd hangen op "kan geen IP-adres verkrijgen". Wat raar is want de vaste apparatuur werkt prima.
Een van de bewoners had hier al langer problemen mee (dus al voor het omschakelen van KPN naar Caiway), de andere bewoner schijnbaar niet (heb ik niet kunnen controleren want die was niet thuis).
Ook toen ik daar binnenkwam kreeg ik geen verbinding met hun wifi-netwerk.

Heb de versterker al eens een reset gegeven en nog werkte het niet. Heb nu de versterker mee naar huis genomen en voila; hier werkt de versterker meteen na inpluggen in ons Ziggo netwerk.

Heeft iemand enig idee?

TLDR:

- De fysieke netwerkaansluiting (in de muur) waar de versterker op aangesloten wordt werkt goed. Plug ik rechtstreeks een PC op die netwerkaansluiting; dan hebben we gewoon werken netwerkverbinding en internet.
- De versterker wordt op het netwerk aangesloten via de gele netwerkpoort.
- Vaste apparatuur aan de versterker verkrijgt wel een ip adres en werkt prima.
- Heb versterker dus gereset; geen verschil.
- Versterker werd hier op een Ziggo netwerk meteen prima.
- Ditzelfde probleem deed zich al langer voor bij een van de 2 bewoners; de ander schijnbaar niet. Ook bij mijzelf leek verbinding ook bij KPN niet te werken.

Kan iemand helpen? O+

Zij zitten nu dus ook zonder wifi; dat is terug naar de Middeleeuwen :+

[Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 03-05-2019 20:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Annuk
Piet91 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:40:
Vandaag wilde ik bij familie helpen bij het overschakelen van KPN ADSL naar Caiway glasvezel.
Modem omwisselen, nieuwe TV-ontvanger aansluiten klaar.

Caiway levert geen Wifi-modem mee, maar dat zou in dit geval geen probleem moeten zijn omdat zij deze Wifi-versterker hebben staan. Aangezien dit natuurlijk 'gewoon' een access-point is, zou deze nu ook prima bruikbaar moeten zijn met Caiway.

Nee dus. Wanneer wij de versterker bekabeld aansluiten op het netwerk (aan switch die weer aan Caiway modem hangt) en vervolgens via ethernet er een PC/printer op aansluiten; hebben die netwerkverbinding en toegang tot internet.

Maar wifi krijg ik daar niet aan de praat. Niet geprobeerd met een laptop; maar mijn telefoon wilde niet of nauwelijks met de versterker verbinden. Telefoon bleef nagenoeg altijd hangen op "kan geen IP-adres verkrijgen". Wat raar is want de vaste apparatuur werkt prima.
Een van de bewoners had hier al langer problemen mee (dus al voor het omschakelen van KPN naar Caiway), de andere bewoner schijnbaar niet (heb ik niet kunnen controleren want die was niet thuis).
Ook toen ik daar binnenkwam kreeg ik geen verbinding met hun wifi-netwerk.

Heb de versterker al eens een reset gegeven en nog werkte het niet. Heb nu de versterker mee naar huis genomen en voila; hier werkt de versterker meteen na inpluggen in ons Ziggo netwerk.

Heeft iemand enig idee?

TLDR:

- De fysieke netwerkaansluiting (in de muur) waar de versterker op aangesloten wordt werkt goed. Plug ik rechtstreeks een PC op die netwerkaansluiting; dan hebben we gewoon werken netwerkverbinding en internet.
- De versterker wordt op het netwerk aangesloten via de gele netwerkpoort.
- Vaste apparatuur aan de versterker verkrijgt wel een ip adres en werkt prima.
- Heb versterker dus gereset; geen verschil.
- Versterker werd hier op een Ziggo netwerk meteen prima.
- Ditzelfde probleem deed zich al langer voor bij een van de 2 bewoners; de ander schijnbaar niet. Ook bij mijzelf leek verbinding ook bij KPN niet te werken.

Kan iemand helpen? O+

Zij zitten nu dus ook zonder wifi; dat is terug naar de Middeleeuwen :+
Toevallig ook in zo'n glasvezel buitenaf project?

Want Caiway levert bij de mensen waar ik de laatste paar weken ben geweest geen router mee, maar levert alleen het glasmodem (en TV toebehoren, die direct aan het glasmodem gehangen worden).

En ja dan kan je de wifi versterker er aan hangen, en maar 1 (of mogelijk 2) apparaten krijgen een IP direct aan het wereld wijde web en verder niets.
Dus als je daar bent hang er even een laptop aan en check even wat voor IP-adres je krijgt, is dit netjes een 192.168.x.x adres of is dit een totaal ander adres (check evt direct even http://www.mijnip.nl/ of dat toevallig hetzelfde is als het IP die je pc/laptop krijgt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Annuk schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:58:
Toevallig ook in zo'n glasvezel buitenaf project?
Ja.
Want Caiway levert bij de mensen waar ik de laatste paar weken ben geweest geen router mee, maar levert alleen het glasmodem (en TV toebehoren, die direct aan het glasmodem gehangen worden).
Zij hebben inderdaad zo'n glasmodem meegekregen; type 2: https://tweakers.net/ext/f/TotygtTNSgnx6MgKIM3SuFnk/full.jpg
(foto van andere Tweaker; eerste duidelijke foto die Google vond :+ )
En ja dan kan je de wifi versterker er aan hangen, en maar 1 (of mogelijk 2) apparaten krijgen een IP direct aan het wereld wijde web en verder niets.
Dat verklaart dan een hoop.
Dus als je daar bent hang er even een laptop aan en check even wat voor IP-adres je krijgt, is dit netjes een 192.168.x.x adres of is dit een totaal ander adres (check evt direct even http://www.mijnip.nl/ of dat toevallig hetzelfde is als het IP die je pc/laptop krijgt).
En als ik dat weet; hoe dan verder?

Want blijkbaar geeft die glasmodem dus nog wel wat ip adressen uit (vaste PC werkte, en printer leek ook te werken). Als ik morgen een laptop aansluit direct op glasmodem zal ik dus waarschijnlijk ook wel een ip adres daarop krijgen, maar mogelijk valt dan de printer of vaste PC weg?

Maar stel dat ik morgen een compleet ander adres krijg (zoals?) en als deze wel of niet gelijk is aan hun publieke IP adres, wat dan?

In het eerste geval (laptop krijgt ip adres) moet ik dus eigenlijk proberen zoveel mogelijk bedrade clients op hun netwerk aansluiten totdat ip adressen "opraken' om te concluderen dat die modem dus niet als router functioneert?

En in het tweede geval (laptop krijgt totaal ander adres)?

Maar ik denk dat ik dus al het uiteindelijke antwoord weet; Caiway om een modem te vragen die ook al router functioneert (geen idee of ze dat hebben) of zelf een router achter de modem zetten.

Ze konden overigens bij bestelling van Caiway abonnement wel aangeven of ze wel of niet een wifi-modem wilden (à €50 extra). Daar had je dan toch eigenlijk ook niets aan gehad want die zou ook maar een gelimiteerd aantal ip adressen uitgeven? Of zou die wifi modem dan wél over router functionaliteiten beschikken?

EDIT: verklaart overigens nog niet waarom de ene bewoner ook al problemen met wifi had toen ik de boel nog niet had overgeschakeld op Caiway en ook ik vanmiddag bij binnenkomst geen (goede) wifi verbinding op m'n telefoon kon krijgen. Iets wat mij nog niet eerder was opgevallen wanneer ik bij hen kwam...
(althans, begin deze week was ik daar ook; geloof ik ook wel met m'n telefoon bezig geweest maar kan niet herinneren of ik toen een wifi verbinding had of 4G)

[Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 03-05-2019 22:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Annuk
Piet91 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 22:31:
[...]

Ja.

[...]

Zij hebben inderdaad zo'n glasmodem meegekregen; type 2: https://tweakers.net/ext/f/TotygtTNSgnx6MgKIM3SuFnk/full.jpg
(foto van andere Tweaker; eerste duidelijke foto die Google vond :+ )
Dat is inderdaad puur modem, meen dat poort 1 + 2 internet is en 3 + 4 is voor TV (zo uit m'n hoofd, zit nu op het werk)
[...]

Dat verklaart dan een hoop.

[...]

En als ik dat weet; hoe dan verder?
Dan weet je dus dat er een losse router tussen moet, waaraan je uiteindelijk je pc's etc. hangt
Want blijkbaar geeft die glasmodem dus nog wel wat ip adressen uit (vaste PC werkte, en printer leek ook te werken). Als ik morgen een laptop aansluit direct op glasmodem zal ik dus waarschijnlijk ook wel een ip adres daarop krijgen, maar mogelijk valt dan de printer of vaste PC weg?

Maar stel dat ik morgen een compleet ander adres krijg (zoals?) en als deze wel of niet gelijk is aan hun publieke IP adres, wat dan?
Kijk evt. even hier: Wikipedia: RFC 1918
Als het private IP-adressen zijn beginnen ze als volgt:
• 192.168.xxx.xxx
• 172.16.xxx.xxx
• 10.xxx.xxx.xxx

Als je dus een ander IP-adres krijgt dan krijg je een publiek IP en is je pc/laptop rechtstreeks vanaf internet te benaderen.
Je hebt inderdaad kans dat zodra je je laptop verbind je geen verbinding meer hebt op de pc/printer aldaar, maar ik weet niet precies hoe strikt Caiway is.
Als het verkregen IP (op laptop o.i.d.) gelijk is aan je publieke IP weet je dat er een router tussen moet.
In het eerste geval (laptop krijgt ip adres) moet ik dus eigenlijk proberen zoveel mogelijk bedrade clients op hun netwerk aansluiten totdat ip adressen "opraken' om te concluderen dat die modem dus niet als router functioneert?
Nee dat moet je niet doen. Je pc's etc. kunnen dan niet onderling communiceren (via een intern netwerk) en je gaat allerlei IPv4 adressen verbruiken, dat is gewoon lomp.
En in het tweede geval (laptop krijgt totaal ander adres)?
Dan werkt het modem dus wel als router, maar ga er maar niet vanuit....
Maar ik denk dat ik dus al het uiteindelijke antwoord weet; Caiway om een modem te vragen die ook al router functioneert (geen idee of ze dat hebben) of zelf een router achter de modem zetten.

Ze konden overigens bij bestelling van Caiway abonnement wel aangeven of ze wel of niet een wifi-modem wilden (à €50 extra). Daar had je dan toch eigenlijk ook niets aan gehad want die zou ook maar een gelimiteerd aantal ip adressen uitgeven? Of zou die wifi modem dan wél over router functionaliteiten beschikken?
Klopt, dat adviseren ze ook, maar de meeste mensen zijn er enigszins eigenwijs in. Als men een monteur laat langs komen die de boel plaatst/installeert zal die ook vragen of je zelf een router hebt of dat je er 1 wilt aanschaffen à €60,- (uit m'n hoofd).
Dat gaat dan om een TP-Link Archer C7 dacht ik (of mogelijk een C5)
EDIT: verklaart overigens nog niet waarom de ene bewoner ook al problemen met wifi had toen ik de boel nog niet had overgeschakeld op Caiway en ook ik vanmiddag bij binnenkomst geen (goede) wifi verbinding op m'n telefoon kon krijgen. Iets wat mij nog niet eerder was opgevallen wanneer ik bij hen kwam...
(althans, begin deze week was ik daar ook; geloof ik ook wel met m'n telefoon bezig geweest maar kan niet herinneren of ik toen een wifi verbinding had of 4G)
Grote kans dat dat gewoon aan de instellingen aldaar ligt, heb zelf vrij positieve ervaringen met deze KPN Wifi Versterker, maar alles valt of staat wel met de juiste instellingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@Annuk Bedankt voor de info. Dat wordt dus inderdaad Caiway om een wifi-router vragen/bestellen of zelf een router bestellen.

Ik zal in het Caiway glasvezel topic misschien even verder vragen, maar als het inderdaad gewoon een TP-Link C5/C7 router is, dan is dat prima. Voor €50 haal je zelf immers geen betere router online.
De routers die Caiway verkoopt zijn toch niet dichtgetimmerd met eigen firmware o.i.d.? Gewoon standaard TP-Links?

Oh en:
Klopt, dat adviseren ze ook, maar de meeste mensen zijn er enigszins eigenwijs in.
:+

Ik dacht toen dat je bij Caiway standaard een modem/router zonder AP zou krijgen, en als je de €50 extra uitgaf een modem/router mét AP zou krijgen; niet dat je standaard een modem zou krijgen zonder router.
(Aangezien de meeste providers dat wel gewoon doen zoals KPN, Ziggo etc.)

Maar ja, we zullen dit maar aan onze lange lijst van klachten van dit (glasvezel)project/Caiway toevoegen...

In ieder geval bedankt voor je reacties; maakt het mij in ieder geval alles duidelijk en hoef ik niet verder te prutsen. d:)b

EDIT:
Grote kans dat dat gewoon aan de instellingen aldaar ligt, heb zelf vrij positieve ervaringen met deze KPN Wifi Versterker, maar alles valt of staat wel met de juiste instellingen.
Nu net even de KPN versterker hier weer aangesloten en nu hier hetzelfde probleem "verbonden, geen internet' terwijl deze gisteren hier prima deed.

[Voor 14% gewijzigd door Piet91 op 04-05-2019 14:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Om even terug te komen op wat hierboven staat; nadat KPN online en ook in de winkel geen nieuwe versterker konden leveren is er vanmiddag een monteur geweest. Schijnbaar een enthousiaste man geweest met plezier in z'n vak; altijd mooi.
Heeft uiteindelijk twee nieuwe versterkers (het nieuwe zwarte model) aangesloten, gratis en voor niets. _/-\o_

Ik snapte tot 2 minuten geleden echter niet waarom hij ook een in de meterkast had gezet (letterlijk bovenop de Experia Box) maar ik lees net in het Tweakers topic dit:
Gemakkelijke installatie - Neemt volledig automatisch de WiFi gegevens over van V8, V9, V10 en V10a Experiabox. Zet volledig automatisch de WiFi uit op je V8, V9 of V10 Experiabox.
Later ben ik langsgekomen; de KPN Experia Box verwijderd, nieuwe TP-Link C5 (online gekocht, niet bij Caiway omdat ik niet zeker wist of we dat model wel zouden krijgen aangezien Caiway meerdere modellen lijkt te leveren) op de Caiway modem aangesloten en ze zijn ein-de-lijk over van KPN ADSL naar Caiway glasvezel.

Ze hebben (inclusief de TP-Link router) overigens nu dus maar liefst 3 AP's _O-
(1 zo'n KPN AP is nu reserve, gaat waarschijnlijk dan maar boven geplaatst worden).
Vanwege 3 AP's heb ik ze maar op kanaal 1, 6 en 11 gezet met 20MHz bandbreedte) en waar ik anders de 2.4 en 5.8 netwerken aparte namen geef, nu maar alles dezelfde naam. 'ns kijken hoe dat gaat.

Al met al topservice van KPN IMHO. _/-\o_
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee