Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

Sinds december 2014 verkoopt KPN een eigen accesspoint in hun webshop.
Uit nieuwsgierigheid heb ik er eentje gekocht.

"Voor klanten van KPN", maar gewoon voor iedereen te koop en te gebruiken. Hij kost 80 euro:
http://apparatuurvoorthui...wifi-versterker-dualband/

De "WiFi Versterker DualBand" laat KPN maken door Arcadyan. Het typenummer is WA9117AAC23-99.
Deze ODM produceert ook voor bijvoorbeeld Asus en Buffalo, en natuurlijk bekend van de Experiabox v8.

KPN is nogal summier over de specificaties. Mijn bevindingen:

Het apparaat heeft twee antennes voor 2,4GHz band en drie interne antennes voor 5GHz, dus simultaneous dual band.
In marketingtermen gesproken een AC1600 apparaat oftewel N300 (2 x 150Mbps) + AC1300 (3 x 433Mbps).
Beschikt over een 5-poorts Gigabit switch.

Het apparaat is Broadcom based.
De CPU zit onder een bescheiden keramische heatsink.
Het DDR3 RAM is 128 MByte groot.
Het flashgeheugen is 32 MByte.
Voor de 5GHz band wordt een BCM4360 transceiver toegepast.
De gebruikte transceiver voor 2.4GHz zit verborgen onder de metalen afscherming van de amplifiers.
De interne PCB antennes zijn via mini coax connectors verbonden aan het moederbord.
Er is een 2-pins en 4-pins header aanwezig.
De twee USB-poorten hebben geen functie.

Volgens de datasheet 11ac-certified, maar volgens de WiFi alliantie alleen voor a/b/g/n:
https://www.wi-fi.org/pro...17AAC23-99&companies=1394

Positief:

- "Echte" AP, dus foolproof (geen dubbele NAT en DHCP voor onwetend publiek).
- Beamforming.
- Repeater functie.
- DFS! DFS! DFS! Goedkoopste 11ac AP die dat out-of-the-box doet. DFS kanalen 52-140. Wacht een minuut zoals hoort.
- Band steering (zeldzaam in dit segment).

Negatief:

- Geen ophangmogelijkheid.
- Beperkte configuratie, slechts één SSID per band (dus geen dingen zoals gastnetwerk of VLAN tagging).
- Geen "minimum RSSI" (handig voor roaming).

Handleiding en firmware:
http://www.kpn.com/prive/...-huis/wifi-versterker.htm

Deel je ervaringen of vragen in dit topic.

• Waterlelie
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-08 20:25

Wat betreft de uplink.....hij zit met de WAN poort op een genexis glasmodem van Telfort.
In de documentatie staat dat je de versterker ook zou kunnen zien in de windows verkenner maar daar zie ik hem dus ook niet.

[Voor 66% gewijzigd door Waterlelie op 25-04-2015 17:27]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• ninjazx9r98
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
Onder advanced zit het volgende:

[Voor 25% gewijzigd door ninjazx9r98 op 06-06-2015 15:56]

• Dav1d
  • Niet online
jules schreef op maandag 02 november 2015 @ 15:32:
Het plan is er om met de buren een ieder een eigen vast kanaal af te spreken.
De DFS kanalen 52-140 werken alleen in 'auto' modus:

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:31
jules schreef op donderdag 05 november 2015 @ 22:19:
Je kunt helaas niet 5GHz only draaien.
Niet?
Heb wel interesse maar wil dan eigenlijk alleen de 5Ghz hebben aan staan.

Op het plaatje van de vorige pagina lijkt te zien te zijn dat je 2.4 en 5 wel beiden apart kunt in-/uitschakelen?

• jules
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Op mijn LG G3 kan ik zien op welke band ik verbonden ben:
Wifi analyser

In Wifi Analyser kun je via Mac adres de verschillende AP's herkennen. Bovenin geeft hij aan met welke je verbonden bent.
Wifi analyser

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
XeNeRgY schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 14:04:
Ik krijg het niet voor elkaar om 2 losse netwerken te broadcasten, waarvan SSID1 op 5Ghz en SSID2 op 2.4Ghz. Probleem is namelijk dat het bereik in de slaapkamer net wat matig is op 5Ghz waardoor de iPhone van mijn vriendin steeds de verbinding verliest. Daarom wil ik haar op 2.4Ghz laten connecten en zelf op het 5Ghz netwerk blijven. Heb beide SSID's ingeschakeld met een andere naam maar ik krijg nergens de 2.4Ghz variant te zien op mijn apparaten. Heb meerdere SSID's en kanalen geprobeerd en ook Band Steering uitgezet, voor het geval dat er voor zorgt dat het 2.4Ghz SSID niet zichtbaar is.
Toch nog eens mezelf quoten want ik krijg het niet voor elkaar. Ik wil de Arcadyan als Access Point gebruiken. Na een harde reset naar fabrieksinstellingen log ik in en ga ik direct naar het menu 'Access Point Instellingen'. Hier stel ik voor zowel het 2.4 als 5Ghz netwerk een apart SSID in. Daarna reboot ik. De 5Ghz SSID is op 4 apparaten te zien, de 2.4Ghz op geen enkele. Ik ben geen netwerk koning maar een dergelijke setup is me op verschillende routers en AP's prima gelukt. Op de Status pagina staan beide netwerken 'ingeschake;d

Heb ook met de vinkjes gespeeld om in- en uit te schakelen, beam forming en band steering uitgezet en de firmware geupdate naar die van 23 maart.

Doe ik iets verkeerd? Werkt het bij jullie wel om 2 netwerken uit te zenden?

• Dav1d
  • Niet online
RobinE schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:51:
Kan iemand misschien een foto van de bijbehorende power adapter posten of via Pm. Ik neem de versterker van iemand over maar het is hem onduidelijk welke adapter er bij hoort. Een foto zou goed helpen.
12V 2.5A
Leader Electronics Inc. MH30-V120250-C5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
GJA schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:50:
Hoe zit het eigenlijk met de antennes?
Thedr schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:46:
Belangrijker is het type antenne, orientatie en aansturing ervan.
Het huisvest deze antennes:

2.4 GHz: 2x Airgain N2420S (één verticaal, de ander horizontaal)
5 GHz: 3x Airgain N5X20B (allemaal in dezelfde oriëntatie)

Ze zitten t.h.v. de voorkant en bovenkant van de behuizing.

Van de N2420S kan ik geen radiation pattern vinden.
De azimuth van de N5X20B is nagenoeg een omni (bron), dus niet directioneel:

[Voor 5% gewijzigd door Dav1d op 09-05-2016 23:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:12

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
grun93 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:50:
[...]

Ja, bij mij werkt het goed in dezelfde setup. Ook hier telfort via een fritzbox 7360, wifi op de FB is uitgeschakeld. Twee verschillende ssid's op de versterker, gewoon via het configscherm veranderd (is dat hetzelfde als een wizard?). De laptop verbindt op 5G en het mobieltje gelijktijdig op 2,4G.

[aanvulling] Voor de volledigheid nog opgemerkt dat ik de versterker via de telfort shop hebt gekocht. Ik dacht dat die van KPN technisch precies hetzelfde is, maar met andere firmware? Meende zoiets ergens gelezen te hebben.
Hmmm, apart.

Ik heb eerst de wizard doorlopen en daarna op het configscherm de SSID van beide netwerken aangepast.
.

Zonet het apparaat even hersteld naar fabriekinstellingen en daarna de wizard overgeslagen en gelijk op de configpagina de SSID's aangepast, maar dan gebeurt er hetzelfde (5Ghz netwerk wel in de lucht, maar geen spoor van het 2,4Ghz netwerk).

De 'MNW-50' zie ik gewoon op laptop & telefoon, maar de 'MNW-24' dus op geen enkel apparaat in m'n huis.

Hoe maak je het ding open trouwens zonder dat dat achteraf te zien is? Misschien zit de antenneconnector voor de 2,4Ghz radio los. Maar als dat niet zo is moet hij weer in elkaar zonder dat het te zien is dat hij open is geweest... Dan stuur ik hem namelijk terug voor garantie.
grun93 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:12:
[...]

Ik heb ook de WPS knop moeten gebruiken. Pas daarna versprong het bovenste ledje op de versterker van oranje naar blauw.
Wat bedoel je met 'gebruiken' ? Ik heb hem ingedrukt, maar er gebeurt niks.
Ik ben bekend met WPS (je zegt op je client dat je verbinding wilt maken, en drukt dan op het knopje), heb dat net even geprobeerd op m'n telefoon, maar er komt geen koppeling tot stand. Lijkt er echt op alsof het 2,4Ghz gedeelte dood is ofzo :?

[Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 24-05-2016 16:25]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ThinkPad

ThinkPad

De versterker die ik van XeNeRgY had overgenomen en waar ik met geen mogelijkheid een 2,4Ghz netwerk in de lucht kon krijgen heb ik teruggestuurd.

Vandaag onder garantie een nieuwe gekregen.
Deze werkt zoals het hoort!

Beide netwerken (2,4 & 5Ghz) zelfde SSID gegeven bij accespoint instellingen (wizard niet gebruikt), band steering aangezet (waarom staat dat niet default aan eigenlijk?).

Android telefoon: wordt netjes op 5Ghz gezet omdat hij dat kan
E-reader: verbind met 2,4Ghz omdat hij geen 5Ghz kan.

:)

Nu nog hopen dat ik er in de toekomst OpenWRT / DD-WRT op kan draaien zodat hij ook als router is te gebruiken, qua hardware en aansluitingen moet het apparaat dat ook prima kunnen lijkt mij.

Het ding wordt trouwens wel vrij warm/heet zeg! Even met de FLIR One gekeken: 50 °C op het warmste punt...

Stroomverbruik is zo'n 10-11 Watt

[Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2016 22:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Nog een tip voor de accespoint bezitters hier:
Mijn Lenovo X220 had al een wat ouder WiFi-kaartje (Intel® Centrino® Advanced-N 6205) waardoor ik niet de volle snelheid van dit accespoint kon benutten. De 6205 kan een maximale snelheid van 300 Mbps aan. Dit accespoint zou 1300Mbps moeten kunnen doen, dan is 300Mbps wel karig natuurlijk :P

1300Mbps is alleen mogelijk met een 3x3 radio, maar mijn X220 heeft maar twee antennes. En daarnaast zijn 3x3 kaartjes niet te vinden in miniPCI-e formaat. Daarom een Intel 7260 gekocht (doet 2x2, max. 866Mbps), ook omdat die goed betaalbaar zijn. Je koopt ze voor zo'n €15-20 in China, via eBay. In mijn zoekopdracht filter ik de kaartjes met NGFF eruit om alleen miniPCI-e kaartjes te zoeken. Even kijken wat je nu in je laptop hebt zitten ;) Ook de 3160 filter ik uit de zoekresultaten, dat is namelijk een 1x1 kaartje wat maar 433Mbps doet en dus niet interessant is.

Resultaat op een half meter afstand van het AP nadat ik de 7260 heb ingebouwd:
https://tweakers.net/ext/f/OFo05flnzOlY5RvaKDXcOnDg/full.png

Met het oude kaartje was het 300Mbps en ik meen 19-22 MB/s. Verbinding is dus bijna 3x zo snel geworden!

Ik moet wel eerlijk bekennen dat het wel snel inzakt (op 4m afstand is het nog maar 650Mbps), maar nog steeds een keer zo snel als met het oude WiFi-kaartje :Y Heb er in de laptop van m'n vriendin (Toshiba C850) ook eentje gebouwd en werkt daar ook als een trein.

Moest bij mijn Lenovo wel een gemodde BIOS flashen, Lenovo hanteert namelijk een whitelist waardoor het booten stopt als er een niet-geautoriseerd kaartje in wordt gestopt, flauw :N

[Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 19-07-2016 10:09]

• Dav1d
  • Niet online
Voor iedereen die het niet prettig vindt dat KPN het apparaat op afstand kan beheren, TR-069 kan worden uitgeschakeld op deze (verborgen) pagina: http://192.168.2.149/tr069.stm

Dit staat los van https://wv-upgrade.wxs.nl/version.txt, firmware-updates via die weg komen nog automatisch binnen.

• Thedr
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14-09 17:19
Kleintje pils schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:24:
Houdt iemand nog het wensenlijstje bij voor nieuwe firmware updates? Dan heb ik nog wel een puntje: graag zou ik de mogelijkheid willen krijgen om de status leds uit te kunnen schakelen. Ze geven best veel licht in de slaapkamer O-)

:)

Asus X5QSF || Dell XPS15 || Nokia 8.1

• Luinwethion
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 17:35
Ik ervaar de onverklaarbare met dit AP.

Vorige jaar na dat mijn moeder haar huis had ingericht met nieuwe meubels, belde ze me omdat ze WiFi problemen had, tja de modem zit nu achter de bank, dus ik heb deze AP bij KPN gekocht, ze zat ook bij KPN.

De AP naast de TV gezet, en alleen de 5GHz netwerk aangezet, omdat de TV is verbonden via BT aan een soundbar en de Hue hub zou ook in de buurt zitten, ik wou problemen met de 2,4Ghz voorkomen. Toch bleek dat de iPad 1 dat mijn zus af en toe gebruik om YouTube te kijken geen 5Ghz heeft, dus in de Experia box de 2,4GHz netwerk aangezet.

Altijd prima gedraaid verbonden met kabel natuurlijk, dit jaar kwam T-Mobile met een mooie deal 12€ goedkoper dan KPN met het zelfde snelheid.

Dus T-mobile modem aangesloten, AP opnieuw gestart en wat testjes gedaan. WiFi snelheid bleek gehalveerd te zijn. Had ik toen geen tijd om verdere onderzoek te doen.

Nou dat heb ik nu gedaan en ik kom er niet uit met 2 problemen.

Begin met de 2,4Ghz band, omdat de Huawei modem van T-Mobile een niet zo goed AP heeft, hadden ze problemen met de iPad. Ik heb de Hue hub verplaatst en de soundbar met HDMI aangesloten, toch blijft de subwoofer wel draadloos, en de 2,4Ghz in de KPN AP aangezet.

Wat blijkt? Als je in een andere kamer ben, heb je of geen verbinding of super slechte verbinding op de 5Ghz netwerk, maar alleen wanneer 2,4Ghz aan is 8)7 .

In de keuken geef Windows een verbindingssnelheid van 15 a 25Mbps aan wanneer 2,4GHz aan is, en tussen de 50 a 80Mbps wanneer 2,4GHz uit is. (ja ik ben altijd op de 5GHz verbonden geweest)

2,4 Ghz aan:

2,4 Ghz uit:

Tweede probleem,

(met 2,4Ghz off) Haalde ik altijd de max. vdsl snelheid, dus 97/29Mbps over WiFi, nu is vooral bij de Download snelheid veel langzamer geworden, ze had een keer over dat haar laptop aan het updaten was en dat de Netflix kwaliteit op de TV slechter werd (TV is met kabel aan de AP aangesloten).

Ik heb alle instellingen na gelopen, en veel tests gedaan, probleem lijkt echt in de AP te zitten.

Laptop met WiFi verbonden aan de KPN AP:

Laptop met kabel verbonden aan de KPN AP:

Laptop verbonden met WiFi aan de modem van T-mobile:

Laptop verbonden met kabel aan de modem van T-mobile:

Als iemand hier wat ideeën heeft om wat kan ik doen om dat problemen op te lossen, graag, alles is welkom. _/-\o_

Ik laat hier nog de print met de configuraties van de AP.

https://tweakers.net/ext/f/KREo3uf343DQ0jxH2Oq4J03V/thumb.png

https://tweakers.net/ext/f/MxGPa9duUGwC9bAok9yo7avV/thumb.png

https://tweakers.net/ext/f/wEceEiivlCHtCYuhSpIpDaKy/thumb.png

• Requa
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Meer mensen last van een adapter met geluidsproductie?

Dit is mijn opstelling;

[Voor 16% gewijzigd door Requa op 03-11-2018 15:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:37
Inmiddels is KPN begonnen met het uitrollen van firmware versie:
001.007.86

Met als voordeel dat je nu bij geavanceerde opties de lampjes kunt uitschakelen op vooraf ingestelde tijden of helemaal kunt uitzetten.

Firmware is nog niet handmatig te downloaden.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee