Luitjes,
naar aanleiding van mijn eeuwig groeiende honger voor draadloze bandbreedte ben ik opzoek gegaan naar een Wireless AC 3x3 adapter.
nadat ik mijn oude Wireless N 3x3 kaart vervangen had voor een 2x2 Wireless AC (Qualcomm Killer-N naar Intel 7260 en 7265).
tot vandaag de dag bied de pricewatch alleen 2x2 adapters aan, of een 3x3, maar dan wel in een Full Size pci-e kaart, de Asus PCE-AC68.
en het zal je niet verbazen... deze past niet in mijn laptop!
een USB dongel met 3x3 is er ook nog niet (en al was die er wel, was dit nog geen oplossing geweest).
Naar veelvuldig zoeken, forums doorbladeren, product pagina's uitpluizen ben ik erachter gekomen dat de er een broadcom wireless ac 3x3 kaart inmiddels in gebruik is.
De 43460 BCM943460MC wel te verstaan, en deze is te vinden in de MacBook Pro retina, van 2015.
weer wat verder zoeken kom je er achter dat deze netwerk kaart nogal eens defect raakt, en dat een hoop vendors op de markt zijn gekomen om dit probleem op te lossen.
Dit bied ook andere mogelijkheden! (althans, zo dacht ik!)
Zo gezegd, zo gedaan, ik heb er een besteld, lekker goedkoop via aliexpress.
vandaag, 2 weken later, (ik was verbaasd, normaal gaat dit nooit zo snel!) stond de postbode al voor de deur.
vol enthousiast scheur ik het pakketje los, en jawel! het was de netwerk kaart.
maar.. waar ik wel even van schrok, ik had mij verkeken, dit was geen 1/2 size miniPCIe, maar een full size!
Dit mocht de pret natuurlijk niet drukken, ik moest en zou proberen of dit kaartje zou passen, en werken.
nadat ik mijn laptop uit elkaar begon te halen, kwam ik erachter dat het kaartje net niet zomaar zou passen dus ik moest wat plastic wegsnijden uit de behuizing, maar daarvoor moest het toetsenbord er wel even uit.
wat blijkt, zit er gewoon een fullsize pcie slot onder!
dit stond niet eens op de spec lijst van de laptop!
dolgelukkig prikte ik snel het kaartje in de laptop, extern toetsenbord eraan, en booten!
helaas vond de laptop geen onbekende apparaten, dus misschien dan toch het slot niet aangesloten of defect.
terug naar het normale slot, daar snel ingeprikt en weer geboot.
dit keer vond windows wel een apparaat, maar kon er geen drivers voor vinden.
zoeken op de broadcomm site zette ook geen zoden aan de dijk.
dit project kwam ten einde vreesde ik.
Tot ik spontaan een ingeving kreeg.
De Asus PCE-AC68! die gebruikt ook een broadcom 3x3 chip! alleen stond er niet vermeld welke.
snel gezocht naar de drivers, shit!
de asus komt alleen met een setup en geen inf bestanden.
3rd party suppliers dan. ja hoor! ik heb er een, downloaden, installeer de inf.
en zie hier het resultaat!

de laptop herkent de kaart gewoon als Asus PCE-AC68!
En jawel! ook in apparaatbeheer > adapter instellingen/configureren.
ik heb nu Wireless AC met 40+40 VHT! (ipv Wide HT 20+20MHz)
naar aanleiding van mijn eeuwig groeiende honger voor draadloze bandbreedte ben ik opzoek gegaan naar een Wireless AC 3x3 adapter.
nadat ik mijn oude Wireless N 3x3 kaart vervangen had voor een 2x2 Wireless AC (Qualcomm Killer-N naar Intel 7260 en 7265).
tot vandaag de dag bied de pricewatch alleen 2x2 adapters aan, of een 3x3, maar dan wel in een Full Size pci-e kaart, de Asus PCE-AC68.
en het zal je niet verbazen... deze past niet in mijn laptop!

een USB dongel met 3x3 is er ook nog niet (en al was die er wel, was dit nog geen oplossing geweest).
Naar veelvuldig zoeken, forums doorbladeren, product pagina's uitpluizen ben ik erachter gekomen dat de er een broadcom wireless ac 3x3 kaart inmiddels in gebruik is.
De 43460 BCM943460MC wel te verstaan, en deze is te vinden in de MacBook Pro retina, van 2015.
weer wat verder zoeken kom je er achter dat deze netwerk kaart nogal eens defect raakt, en dat een hoop vendors op de markt zijn gekomen om dit probleem op te lossen.
Dit bied ook andere mogelijkheden! (althans, zo dacht ik!)
Zo gezegd, zo gedaan, ik heb er een besteld, lekker goedkoop via aliexpress.
vandaag, 2 weken later, (ik was verbaasd, normaal gaat dit nooit zo snel!) stond de postbode al voor de deur.
vol enthousiast scheur ik het pakketje los, en jawel! het was de netwerk kaart.
maar.. waar ik wel even van schrok, ik had mij verkeken, dit was geen 1/2 size miniPCIe, maar een full size!
Dit mocht de pret natuurlijk niet drukken, ik moest en zou proberen of dit kaartje zou passen, en werken.
nadat ik mijn laptop uit elkaar begon te halen, kwam ik erachter dat het kaartje net niet zomaar zou passen dus ik moest wat plastic wegsnijden uit de behuizing, maar daarvoor moest het toetsenbord er wel even uit.
wat blijkt, zit er gewoon een fullsize pcie slot onder!
dolgelukkig prikte ik snel het kaartje in de laptop, extern toetsenbord eraan, en booten!
helaas vond de laptop geen onbekende apparaten, dus misschien dan toch het slot niet aangesloten of defect.
terug naar het normale slot, daar snel ingeprikt en weer geboot.
dit keer vond windows wel een apparaat, maar kon er geen drivers voor vinden.
zoeken op de broadcomm site zette ook geen zoden aan de dijk.

dit project kwam ten einde vreesde ik.
Tot ik spontaan een ingeving kreeg.
De Asus PCE-AC68! die gebruikt ook een broadcom 3x3 chip! alleen stond er niet vermeld welke.
snel gezocht naar de drivers, shit!
de asus komt alleen met een setup en geen inf bestanden.
3rd party suppliers dan. ja hoor! ik heb er een, downloaden, installeer de inf.
en zie hier het resultaat!

de laptop herkent de kaart gewoon als Asus PCE-AC68!
En jawel! ook in apparaatbeheer > adapter instellingen/configureren.
ik heb nu Wireless AC met 40+40 VHT! (ipv Wide HT 20+20MHz)
void main(){ printf("Hello tweakers!"); }