* vanaalten neemt een voorzichtige aanloop:
Ik had destijds al interesse in dit topic, maar recent wat aangewakkerd omdat ik wellicht wat met Hackintosh wil gaan spelen - en m'n Intel Wireless-AC7260 daar niet compatibel mee is.
Dus, waar heb ik het over:
Laptop:
pricewatch: Asus N56VM-S4050V
Nieuw wifi-kaartje: Azurewave Broadcom BCM94360HMB 802.11ac NGFF 1300Mbps Wifi BT 4.0 Wlan AW-CB160H (ofwel: Asus AW-CB160H). Bluetooth en 802.11AC, 1.3Mbit/s. Deze gekocht op e-bay (
linkje) voor $35 inclusief verzendkosten. Besteld op 2 juli, geleverd vandaag 13 juli. En de verkoper was zo vriendelijk om de verkoopprijs op de envelop op $15 te zetten (en 'gift' aanvinken), dus geen gedoe met BTW enzo.
Bij het vervangen van het oude kaartje meteen een nadeel van de nieuwe ervaren: hij is weliswaar dezelfde X/Y afmeting:

maar wel wat dikker: 3,5 in plaats van 2,5mm. En daardoor kon ik 'm net niet er in geplaatst krijgen via het normale toegangsluik.
Op YouTube wel een handige handleiding gevonden hoe de laptop open te maken is:
... maar waarom, Asus, zijn die ^&%$-clips nodig als de laptop al met DERTIEN schroeven dichtgeschroefd is?!?
Anyway, die wifi-kaart kon ik toen wel goed plaatsen. Maakte het plaatsen van de harde schijf daarna net wat moeilijker, die ene millimeter dat de kast minder makkelijk dicht wil merk je daarbij, maar met wat duwen komt dat wel goed.
Volgende nadeel van dit kaartje: antenne-aansluitingen zijn kleiner dan van het oude kaartje. Gelukkig wel drie nieuwe antenne's bijgeleverd, maar die zijn wat kort:

De originele antenne's zijn lang, lopen door de behuizing tot ruim achter in het scherm. Dat gaan deze dus niet redden en het enige wat ik kon doen was ze enigzins wegwerken:

Wat absoluut verre van ideaal is: zowel boven als onder de antenne's komt metalen plaatwerk die ze behoorlijk afschermt.
Anyway, met wat duwen en schuiven heb ik de afsluitklep dichtgekregen en alles weer dichtgeschroefd. Dan, drivers. In de advertentie stond dat 'ie compatibel was met Windows-7 64-bit, maar drivers werden niet bijgeleverd. Maar, na wat zoeken vond ik
deze review en het blijkt dat precies dit kaartje bij het Asus X99-M WS moederbord gebruikt wordt.
Ofwel,
linkje naar drivers - even je OS kiezen en bij 'draadloos' kijken.
Prestaties? Bar slecht!
Ik heb in elk geval geen last van de wifi van m'n buren - want hij ziet alleen m'n eigen netwerk, van het access point in m'n woonkamer drie meter line-of-sight. Op 2.5GHz haal ik 6-14Mbit/s (dat zal denk ik 802.11n zijn?), op 5GHz ruwweg 150Mbit/s. Met de drie antenne's los naar buiten bungelend haalde ik 250-300Mbit/s, dus hij kan wel snel - maar niet als je de antenne's zo mooi afschermd als ik gedaan heb.
Als vergelijk, de prestaties met de Intel AC7260:
5GHz: 320-350Mbit/sec vanaf server naar laptop, 185 mbit/sec van laptop naar (lokale) server.
2.5GHz: 90Mbit/sec beide kanten op.
Ofwel, vooralsnog is dit een flinke achteruitgang. Maar ik zag net in dit topic al iets over antenne-verloopjes, dus ik denk dat ik die maar moet proberen - kan ik tenminste de twee originele antenne's weer gebruiken.
Heb enkel de laatste twee pagina's even snel doorgenomen en zag het daar niet staan - iemand een tip wat voor verloop ik nodig heb?