Ik ervaar de onverklaarbare met dit AP.
Vorige jaar na dat mijn moeder haar huis had ingericht met nieuwe meubels, belde ze me omdat ze WiFi problemen had, tja de modem zit nu achter de bank, dus ik heb deze AP bij KPN gekocht, ze zat ook bij KPN.
De AP naast de TV gezet, en alleen de 5GHz netwerk aangezet, omdat de TV is verbonden via BT aan een soundbar en de Hue hub zou ook in de buurt zitten, ik wou problemen met de 2,4Ghz voorkomen. Toch bleek dat de iPad 1 dat mijn zus af en toe gebruik om YouTube te kijken geen 5Ghz heeft, dus in de Experia box de 2,4GHz netwerk aangezet.
Altijd prima gedraaid verbonden met kabel natuurlijk, dit jaar kwam T-Mobile met een mooie deal 12€ goedkoper dan KPN met het zelfde snelheid.
Dus T-mobile modem aangesloten, AP opnieuw gestart en wat testjes gedaan. WiFi snelheid bleek gehalveerd te zijn. Had ik toen geen tijd om verdere onderzoek te doen.
Nou dat heb ik nu gedaan en ik kom er niet uit met 2 problemen.
Begin met de 2,4Ghz band, omdat de Huawei modem van T-Mobile een niet zo goed AP heeft, hadden ze problemen met de iPad. Ik heb de Hue hub verplaatst en de soundbar met HDMI aangesloten, toch blijft de subwoofer wel draadloos, en de 2,4Ghz in de KPN AP aangezet.
Wat blijkt? Als je in een andere kamer ben, heb je of geen verbinding of super slechte verbinding op de 5Ghz netwerk, maar alleen wanneer 2,4Ghz aan is

.
In de keuken geef Windows een verbindingssnelheid van 15 a 25Mbps aan wanneer 2,4GHz aan is, en tussen de 50 a 80Mbps wanneer 2,4GHz uit is. (ja ik ben altijd op de 5GHz verbonden geweest)
2,4 Ghz aan:
2,4 Ghz uit:
Tweede probleem,
(met 2,4Ghz off) Haalde ik altijd de max. vdsl snelheid, dus 97/29Mbps over WiFi, nu is vooral bij de Download snelheid veel langzamer geworden, ze had een keer over dat haar laptop aan het updaten was en dat de Netflix kwaliteit op de TV slechter werd (TV is met kabel aan de AP aangesloten).
Ik heb alle instellingen na gelopen, en veel tests gedaan, probleem lijkt echt in de AP te zitten.
Laptop met WiFi verbonden aan de KPN AP:
Laptop met kabel verbonden aan de KPN AP:
Laptop verbonden met WiFi aan de modem van T-mobile:
Laptop verbonden met kabel aan de modem van T-mobile:
Als iemand hier wat ideeën heeft om wat kan ik doen om dat problemen op te lossen, graag, alles is welkom.
Ik laat hier nog de print met de configuraties van de AP.