Ik denk dat iedereen meer reviews leest dan schrijft. De wens dat die reviews het waard zijn om te lezen zal dan ook breed gesteund worden lijkt me. Ook door mij. Als mensen weg kunnen komen met een niet adequate tegenprestatie voor wat ze krijgen, of dat nu een gratis product is of een (substantiële) korting, dan is dat een kwestie van het niet maken, en naleven, van duidelijke harde afspreken hierover. In hoeverre dat evt. gebeurt, in het verleden of heden, kan ik niet goed beoordelen. Ik ben geen slechte reviews jager.
Ik weet alleen wat voor eisen er gesteld werden aan het mogen houden van de PK5 speaker zonder er achteraf een factuur voor te krijgen. Dat begon al met deze tekst op de pagina waar potentiële reviewers uitgenodigd werden zich aan te melden:
Als de review tijdig online staat
en uitgebreid genoeg is, en daar gaan we natuurlijk vanuit, dan mag je de speaker houden, als dank voor jouw moeite. Een paar goede voorbeelden van uitgebreide reviews vind je
hier.
Hieruit mag je concluderen dat men zich het recht voorbehoudt om een review die niet uitgebreid genoeg is af te keuren, waarna alsnog die factuur (€99) volgt. Redelijk motiverend om het dus wel goed te doen lijkt me.
Uit de e-mail die volgt nadat je bent geselecteerd:
We vinden het belangrijk dat potentiële klanten door jouw review goed geïnformeerd worden over deze speaker en zo een goede beslissing kunnen nemen over hun eventuele aankoop. We vragen je daarom om een uitgebreide review te schrijven. Om jezelf hierin houvast te geven kun je jouw review opdelen in verschillende tussenkopjes. Gebruik maken van diverse foto’s en filmpjes maakt je review daarnaast een stuk duidelijker en bovendien completer. Qua tussenkopjes kun je denken aan:
[opsomming]
En in een latere mail:
Heb je jouw review geplaatst? Dan raad ik je aan nog even onderstaande korte checklist nog even langs te lopen, zodat jouw review nuttig is voor toekomstige geïnteresseerden!
[ ] Is je review voorzien van verhelderende foto’s?
[ ] Is je review opgedeeld in alinea’s, met tussenkopjes, zodat hij goed leesbaar is?
[ ] Belicht je in jouw review alle facetten van deze speaker?
[ ] Is je review zo uitgebreid, zodat geïnteresseerden alle benodigde informatie uit jouw review kunnen halen en alle andere reviews overbodig zijn?
[ ] Zou je het fijn vinden om je eigen review te lezen als je deze LG PK5 mogelijk wilt kopen, maar nog twijfelt en zo de knoop wilt doorhakken?
Me dunkt dat er gehamerd wordt op het schrijven van een uitgebreide en waardevolle review. Met name dat voorlaatste punt in die checklist legt de lat behoorlijk hoog.
Of andere firma's slordiger zijn weet ik dus niet. Maar ik vind dat men hier toch echt wel de nodige moeite doet om nuttige en waardevolle reviews te bevorderen, en daar heeft iedereen wat aan. Er waren nog geen reviews van de PK5. Nu staan er 10. Zelfde bij die Soundcore Flare. Ik neem aan dat Tweakers dat als winst beschouwt en daarom aan dit soort constructies meewerkt.
Jeroenneman schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:37:
Het gaat er mij om dat iBood een reviewactie houdt, waarbij ze zelf vermelden op de poster op de site dat ze liever niet hebben dat je hen noemt. (Zal deze zo nog even pasten, het betreft de poster waarin ze de actie promoten)
Ik ben benieuwd. Ik ken alleen wat je vindt als je bij iBood op Community klikt en dan onder Wedstrijden kijkt. Daar staat alles voor iedereen te lezen. Niks geheimzinnigs.
Overigens kan ik daar niets vinden over de WK7 speaker die in één adem met de PK5 door je werd genoemd. Is dat wellicht een actie uit een andere hoek?
Kiswum schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:48:
@DanTheDroid, bij het beoordelen van de reviews waren er 2 reviews beschikbaar. Die van jouw en deze:
productreview: LG PK5 review door Verwijderd
De ene was gesponsord en zag er netjes uit en op basis daarvan heb ik een score achter gelaten.
De andere staat momenteel op de status: gekregen en lijkt van een actie afkomstig te zijn. Op basis van (vermoedelijk) verkeerde status en informatie, heb ik mijn score daarop achter gelaten.
Het lijkt erop dat mijn gegeven scores voor beide reviews terecht zijn. De ene heeft een +2 en de ander heeft van mijn een +1 ontvangen.
Dit begrijp ik niet goed. Twee beschikbaar? Toen ik mijn review postte stonden en al acht andere reviews. Die van mij en Chief88 waren de twee laatste. Ik de voorlaatste. Of bedoel je dat er misschien mensen zijn (zoals jij) die alle reviews checken en dat deze op het moment dat jij ze checkte als enige twee nóg niet door jou gecheckt waren? Bij die laatste zie ik inderdaad dat daar niet de volledig juiste categorie is gekozen, alleen "Gekregen" zonder de vermelding dat de review de tegenprestatie is. Ik vermoed ook dat dit een slordigheidje is van iemand die niet alle opties goed gelezen heeft. Dat zou desnoods even met deze persoon gecommuniceerd kunnen worden. Hij postte ook als laatste en zat het dichtst tegen de deadline aan vermoed ik. Iets te haastig geweest misschien.
Dank je. Ik heb mijn best gedaan om niet alleen de gangbare en meest voor de hand liggende zaken te behandelen maar ook wat andere punten te bespreken die je juist niet bij de meeste andere reviews zult vinden, zodat mensen altijd wat extra's meenemen van het lezen van mijn review.