Meldingen 'onreine' productreviews

Pagina: 1 ... 5 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aliberto
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-06 23:00
Kiswum schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:56:
Deze reviews bleven bij mij onder de radar, doordat ze niet in mijn tracker voorbij komen. Op het moment dat het een "uitgebreide review" is, dan had ik het hier ook wel geplaatst.
Mooie vondst!
Bedankt voor compliment, het opstellen koste me wel aanzienlijk wat tijd. Ook voordat ik een patroon zag, eerst viel me alleen de Engelstalige reviews op met rare namen. Ik controleerde ook een Nederlandstalige review en zag weer hetzelfde patroon. Ik voelde me net een privé detective :P

Begon het nog leuk te vinden ook. Wie weet heb ik mijn roeping gevonden ;)

Maar ik denk dat wat ik per ongeluk tegen ben gekomen wel uniek is op zo'n grote schaal. Is voor mij voor het eerst in ieder geval.

[ Voor 18% gewijzigd door aliberto op 12-10-2017 21:26 ]

Kennis begint met informatie vergaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

aliberto schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:22:
[...]

Bedankt voor compliment, het opstellen koste me wel aanzienlijk wat tijd. Ook voordat ik een patroon zag, eerst viel me alleen de Engelstalige reviews op met rare namen. Ik controleerde ook een Nederlandstalige review en zag weer hetzelfde patroon. Ik voelde me net een privé detective :P

Maar ik denk dat wat ik per ongeluk tegen ben gekomen wel uniek is op zo'n grote schaal. Is voor mij voor het eerst in ieder geval.
Als je eenmaal aan zo'n zoektocht begint, dan valt het patroon op een gegeven moment wel op.
Welkom bij de club :P

Hier enkele voorbeelden die zijn doorgegeven:
Foritain in "Meldingen 'onreine' productreviews"
Kiswum in "Meldingen 'onreine' productreviews"

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 00:31

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Jochemd13 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:34:
Matige review, zeer algemene informatie wat ik ook wel zou kunnen bedenken. Niet review-waardig op deze manier
productreview: Sony FWD-100ZD9501 Zwart review door Stein03

Edit: meer :P
pricewatch: Samsung QM105D - 105" Large Format Display Zwart
pricewatch: Microsoft RServer License/SoftwareAssurancePack Government OLP 1L...
pricewatch: HP D6000 Dual I/O Module Disk Enclosure 210TB
Dei 1e heb je inhoudelijk weinig aan, maar lijkt wel serieus, de rest was kleuterrotzooi en heb ik opgeruimd.
aliberto schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:22:
[...]

We zijn ernaar aan het kijken, ik heb je topic naar een intern forum gezet. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aliberto
Willen jullie ook eens een kijkje nemen bij Samsung Galaxy A5 Reviews:

Voorbeelden van mensen die hebben geregistreerd en een review hebben geplaatst ic.m. voornamelijk 5 sterren. Daarna zijn er geen activiteiten meer te vinden van desbetreffende personen :

[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
kollie98
Mozeti
Nikki94
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
dirvaha
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
gallery: jwgvandam < Deze heeft zelfs 2 reviews geschreven over dezelfde telefoon.
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]

Het patroon van dezelfde dag registreren en review plaatsen en daarna geen activiteiten zie ik bij vele populaire telefoons trouwens. Vaak bij telefoons met veel reviews.
Misschien dat jullie daar eens globaal aandacht aan kunnen besteden. Het wordt mij iets te veel werk om het nu allemaal hier neer te zetten, maar bij Galaxy 8 kwam ik dit ook al tegen.

[ Voor 11% gewijzigd door aliberto op 13-10-2017 05:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Dirk schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:45:
[...]

Dei 1e heb je inhoudelijk weinig aan, maar lijkt wel serieus, de rest was kleuterrotzooi en heb ik opgeruimd.
Are you sure?
Sony FWD-100ZD9501 Zwart (Product geleend)

deze TV is pas een ervaring!
getest met 5.1 set. echt net een bioscoop!
dit moet je echt meemaken om te oordelen
als je deze tv voor het eerst aanzet... de kleuren en objecten spatten gewoon van het beeld af zo mooi!

Oh ja, check de prijs van de tv even, zelfs Foritain zou deze niet aangeboden krijgen: pricewatch: Sony FWD-100ZD9501 Zwart

Dat doet deze 14 jarige dan erg goed ;)

Edit:
aliberto schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 05:16:

Voorbeelden van mensen die hebben geregistreerd en een review hebben geplaatst ic.m. voornamelijk 5 sterren. Daarna zijn er geen activiteiten meer te vinden van desbetreffende personen :
[...]

Het patroon van dezelfde dag registreren en review plaatsen en daarna geen activiteiten zie ik bij vele populaire telefoons trouwens. Vaak bij telefoons met veel reviews.
Misschien dat jullie daar eens globaal aandacht aan kunnen besteden. Het wordt mij iets te veel werk om het nu allemaal hier neer te zetten, maar bij Galaxy 8 kwam ik dit ook al tegen.
De A3 en A5 waren onderdeel van een The Insiders actie, waardoor men voor zo'n 50% korting een telefoon konden aanschaffen. Vond je het na de test niets, dan kreeg je de borg (die 50% korting), netjes terug.
Dit zien we dus ook terug bij andere producten. Ik weet niet of Tweakers er iets aan gaat doen, want het levert wel geld op. Als Tweakers het laat zoals het is, dan wordt het hier een soort Kieskeurig incl. de zeer korte reviews in ruil voor korting op een product.

Merken die onder de loep genomen kunnen worden waarbij The Insiders vaak artikelen voor ter beschikking stelt zijn: Philips, Samsung, Tefal

https://www.theinsiders.e...lipsdiamondcleansmart.htm
https://www.theinsiders.e...gnephilipsairfryerxxl.htm
https://www.theinsiders.e...4/samsunggearfit21610.htm
https://www.theinsiders.e.../samsunggear360vr1707.htm

Mensen mogen gerust reviews plaatsen die ze hebben ontvangen, maar als je louter 5 sterren ziet staan, nauwelijks minpunten en niet duidelijk is wat de afkomst is, dan mag je gerust twijfelen aan de betrouwbaarheid.
Succes met filteren!

[ Voor 56% gewijzigd door Kiswum op 13-10-2017 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

De suggestie is dan ook niet dat hij hem thuis heeft gehad, maar dat hij hem bij een ander heeft gezien. ;)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Dirk schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:42:
De suggestie is dan ook niet dat hij hem thuis heeft gehad, maar dat hij hem bij een ander heeft gezien. ;)
Ik ben benieuwd uit welk stukje je dat kan lezen. Dit is wat ik zie staan:
getest met 5.1 set
als je deze tv voor het eerst aanzet
Twijfelachtig of hij hiermee bedoelt dat hij het zelf heeft gekocht/geleend:
al zou ik nu voor een wat kleinere tv gaan die wat recenter is
Ik lees het als een fake review, gewoon.. Omdat het kan. Je bent 14 en je wilt iets doen op Tweakers, dan maar reviews posten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:27

Mooijekind

Manager Product Content
aliberto schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:28:
Het lijkt erop dat er door een 3e partij of meerdere partijen de LG G6 telefoon erg hoog wil laten positioneren. Na wat speurwerk ben ik tot een patroon gekomen die veelal overeen komt met elkaar. Als ik mijn huiswerk goed heb gedaan zijn er van de 32 reviews zeker 20 twijfelachtig netjes gezegd. Kunnen er misschien meer zijn. Kan iemand er even naar kijken want dit lijkt mij niet de bedoeling. Als mijn bevindingen waar zijn dan zit er duidelijk iets fout in het review systeem, misschien in toekomst nodige maatregelen nemen om dit soort wanpraktijken tegen te gaan, want in het geval van de LG G6 is het wel heel extreem:
Inmiddels zijn we alle reviews afgegaan en hebben we er een flink aantal verwijderd. Wat er nu nog staat zou moeten kloppen.
Dank voor de notificatie hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Hmmm, ik had niet verwacht dat gezien eerdere meldingen van gelijke strekking met aangetoond patroon er nu wel actie ondernomen zou worden. Mind is blown en blij :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
mooijekind11 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:30:
[...]

Inmiddels zijn we alle reviews afgegaan en hebben we er een flink aantal verwijderd. Wat er nu nog staat zou moeten kloppen.
Dank voor de notificatie hiervan.
Super bedankt voor je reactie.
zou je hier ook eens wat onderzoek willen doen? pricewatch: Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart

De Samsung A3, S8, S8+ en verdere versies heb ik ook soortgelijke patronen gezien.

Hierboven heb ik mijn bevindingen gepost m.b.t. Galaxy A5

[ Voor 10% gewijzigd door aliberto op 13-10-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
PcDealer schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:24:
Hmmm, ik had niet verwacht dat gezien eerdere meldingen van gelijke strekking met aangetoond patroon er nu wel actie ondernomen zou worden. Mind is blown en blij :)
Kom kom, we ze pakken dit soort zaken gewoon op bij Tweakers. Alleen is het nalopen van de accounts en de reviews iets dat gewoonweg (veel) tijd kost. En niet altijd is de opzet/fraude aantoonbaar, dus krijgt de reviewer het voordeel van de twijfel.

Ik vind je reactie eerlijk gezegd een beetje kinderachtig. Ben ik niet van je gewend.
Kiswum schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:37:

Dit zien we dus ook terug bij andere producten. Ik weet niet of Tweakers er iets aan gaat doen, want het levert wel geld op.
Levert Tweakers geen pepernoot op.

[ Voor 56% gewijzigd door zeef op 16-10-2017 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

pricewatch: Philips 43PUS6501 Zilver

Hier veel reviews die vooral Foka als winkel goed beoordelen. Lijken mij fake reviews (allemaal accounts die 1 dag bestaan) die vooral benadrukken hoe goed de service van de betreffende winkel is. Hierdoor komt ook de TV van Philips er mogelijk te rooskleurig vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Winkels mogen vragen om shopreviews, maar dat lijkt hier niet te zijn gebeurd, want geen van de accounts die het over Foka heeft, heeft een shopreview geplaatst. Wel lijkt het erop dat er is gevraagd om een productreview. Dat mag ook, maar is niet gebruikelijk. Ik kan de accounts in ieder geval niet aan elkaar of Foka linken en ga er dus vanuit dat alles eerlijk is. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07 18:12
aliberto schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 05:16:

[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
kollie98
Mozeti
Nikki94
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
dirvaha
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
gallery: jwgvandam < Deze heeft zelfs 2 reviews geschreven over dezelfde telefoon.
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]
[Verwijderde gebruiker]

Ook deze gaan we bekijken en eventueel met Samsung bespreken. Dank voor je alertheid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:51
Tja, of je hier iets aan hebt (hij gebruikt minder stroom over het algemeen)
pricewatch: Samsung QE65Q9F Zwart

Met zo'n naam gaat het volgens mij ergens anders over
pricewatch: Asus VivoBook R558UV-DM350T (1TB hdd)

offtopic:
Misschien hoort het niet hier, maar dit account reageert elke keer met een '.' op accounts, en lijken dat nou net verdachte accounts? gallery: wandah6609

Eentje promoot zelfs zijn eigen website ScanCircle in 'nieuws: CCleaner-installer bevatte een maand lang backdoor - u...

[ Voor 20% gewijzigd door Jochemd13 op 20-10-2017 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Jochemd13 schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:57:
Tja, of je hier iets aan hebt (hij gebruikt minder stroom over het algemeen)
pricewatch: Samsung QE65Q9F Zwart
Zo te zien is dit een 'review' puur op basis van de specificaties van het product, die heb ik dus weggehaald.
Met zo'n naam gaat het volgens mij ergens anders over
pricewatch: Asus VivoBook R558UV-DM350T (1TB hdd)
Zo te zien heeft hij wel daadwerkelijk ervaring met deze laptop, dus dit laat ik staan.
offtopic:
Misschien hoort het niet hier, maar dit account reageert elke keer met een '.' op accounts, en lijken dat nou net verdachte accounts? gallery: wandah6609

Eentje promoot zelfs zijn eigen website ScanCircle in 'nieuws: CCleaner-installer bevatte een maand lang backdoor - u...
Spammers op de PF mag je melden in Spammer gespot? Meldtopic *Frontpage only*. :)
De 1e is een ex-spammer waarvan alle berichten via de database leeg zijn gehaald.
De 2e heb ik de website weggehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:48
Om de discussie volledig open te voeren noem ik @Foritain even erbij.

Het valt me op dat hij de laatste dagen/weken aan de lopende band reviews plaatst. Dikke prima en mooi voor de community, maar het valt me ook op dat elke review van de laatste maanden een waardering van 5 of anders 4 sterren heeft en als ik zo klik ook alles deels of vaak ook volledig gesponsord is.

En kijk ik dan wat verder, dan zie ik bijvoorbeeld hier: productreview: Eizo Flexscan EV2456 Zwart review door Foritain
4 minpunten, toch 5 sterren
en hier: productreview: TP-Link AC1900 Draadloze Dual Band Gigabit Access Point met pl...
6 minpunten, toch 5 sterren

Nu weet ik ook wel dat je niet zomaar minnen en plussen kan uitmiddelen naar een totaalscore, maar alles bij elkaar genomen valt het wel op dat er dus ontzettend positief gereviewd wordt over gesponsorde producten. Dan ga ik me afvragen: hoe zuiver zijn die reviews en hoe serieus moet ik ze nog nemen dan?

Begrijp me niet verkeerd: ik lees regelmatig hele fijne reviews van Foritain, maar dit zet me wel aan het denken.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Lijkt me vooral ook een voorbeeld van cijfererosie die je voornamelijk bij games ziet, bijna alles zit tussen een 7,5 en een 10. Overigens word ik helemaal gestoord van dit soort reviews met 1631 foto's en teksten van Bijbelse proporties. Gewoon, plop, een alinea of 5 en een foto of drie, niet deze semi-journalistiek en artistiek bedoelde foto's van gebruiksaanwijzingen en afdekdopjes.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Ger Discussies gaan ik niet uit de weg, maar kaart die dan evt aan onder de review zodat ik evt kan toelichten waarom iets het geval is. Om dit topic in een theoretische discussie om te toveren lijkt mij onhandig, evt vervolgreactie svp dan ook even onder de relevante review zodat dit niet off-topic gaat?

Om het meteen maar kort te sluiten, en niet dit in een PM ogenschijnlijk stil af te wikkelen. Kwalijk zou het niet aankaarten van minpunten zijn, dat lijkt mij geen discussie, maar de eindscore is een discussie die al -heel- veel keer gevoerd is. Ik heb vaker aangegeven dat ik minpunten als overwegingen zie, die je zelf moet afwegen. 5 sterren =/= iedereen moet kopen. 5 sterren is een echt uitstekend product waarbij je alsnog naar de nodige opmerkingen moet kijken om de keuze er wel of niet op te laten vallen. Ik heb gevraagd of ik halve sterren kan geven, dat kan niet. Dat geeft weinig flexibiltieit, dus probeer ik te zorgen dat die samenvatting bovenaan je een heel goed beeld geeft van het product, ik denk dat dat doel bereikt wordt momenteel.

Inhoudelijk voor de genoemde producten, hebben we die discussie ook gehad:

Mbt de EV2456, ik ken de nodige schermen, dit is echt top-end 1200p 24". Geen goed scherm, maar een uitstekend scherm, gewoon een 9/10 score product. Het feit dat je specifiek 24"/1200p moet zoeken is duidelijk aangekaart, dus als je andere wensen hebt weet je genoeg. Als ik puntenaftrek moet geven omdat hij niet voor iedereen is maar een specifieke doelgroep ga ik het niet met je eens zijn. (Tenminste, totdat de doelgroep alleen in het hoofd van de designer bestaat).

Mbt de TP-Link AC1900 (waarvan ik er overigens meerdere heb gekocht nadat ik er 1 had gekregen, dito voor de EAP225 en de EAP245 heb ik inmiddels tig keer gekocht en nooit gekregen), ik heb die dingen in meerdere real world omgevingen draaien sinds eerder dit jaar met 100% uptime en tevreden endusers. Ik had ze in de tijd 4 sterren gegeven, ik heb de score naar 5 aangepast omdat ik er maanden verder dik van overtuigd ben. Zijn nog genoeg dingen om bij stil te staan, maar er is een duidelijke doelgroep voor voor wie ze gewoon een dikke 9 waard zijn.

Mbt de status gesponsord, ook dit is een herhaling van 10 eerdere topics, maar hopelijk helpt het je gemoedsrust: het blijft een misverstand dat reviewers zo maar alles van iedereen krijgen en mogen houden. Het meeste wordt echt enkel uitgeleend aan reviewers. Problemen ontstaan omdat dingen soms niet worden opgehaald of later worden afgeschreven, vandaar dat er veiligheidshalve (bijna) overal maar deels gesponsord bij staat om evt discussies te voorkomen. Ik weiger 'geleend' te schrijven wanneer er van een fabrikant soms wel eens iets blijft liggen, zelfs op het moment dat het product in kwestie al lang is geretourneerd. Uiteindelijk vind ik het zelf niet relevant waar het vandaan komt, zodra ik niet achter mn content zou staan zou ik per direct stoppen, maar ik snap dat jij dat niet per sé hoeft te geloven ;)

Again, discussies prima, maar dan svp verder inhoudelijk en op de punten in plaats van een ietwat suggestief over evt zuiverheid. Je bedoelt het vast niet verkeerd, maar tegen "hij doet wel heel veel met producten met goede scores" en gerelateerde insinuaties kan ik weinig doen en na 4 jaar en de nodige keren dat deze discussies tot verder niets leiden begint het wel een beetje vermoeiend te worden. Ik heb ook vaker aangegeven dat ik soms slechte producten voor mn neus krijg waar ik geen tijd in wil steken (noch een verplichting heb dat te doen), dus ja ik doe vooral producten waar ik zelf enthousiast van wordt. Vergeet ook niet dat ik dit grotendeels tot diep in de nacht doe omdat ik het leuk vind tov iemand die het mss leuk vind om tv te kijken.

Onder de streep sta ik 100% achter wat ik schrijf. Breng een evt inhoudelijke discussie over die reviews met alle plezier ter sprake bij de gerelateerde review, dan krijg je antwoord. Ik vind het fijn dat je de reviews waardeert, en ik hoop dat wanneer je zelf op basis van de review met die producten wat doet dat je je ook kan vinden in mijn ervaring, maar of het mijn review is of die van een ander (user hier, pro review site, youtuber, whatever), uiteindelijk moet jij de keuze maken of je ze vertrouwt. Ik hoop dat na die grofweg 500x2000 woorden (denk nog wel meer) genoeg leesvoer is om je (hopelijk) te overtuigen dat wat ik schrijf zuiver is, maar ben realitisch genoeg dat niet iedereen mij gaat willen vertrouwen. Daarop kan ik enkel zeggen: so be it, als je mij niet vertrouwt heeft het ook geen zin om een discussie aan te gaan. (en nee @ger, ik weet dat jij dat niet zegt, maar ik loop lang genoeg mee dat ik weet dat er een paar zure gezichten een dergelijke discussie weer met plezier zien zitten ;) Dat is puur tijdverlies en zal nimmer ergens toe leiden )
FirePuma142 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:44:
[...]

Lijkt me vooral ook een voorbeeld van cijfererosie die je voornamelijk bij games ziet, bijna alles zit tussen een 7,5 en een 10. Overigens word ik helemaal gestoord van dit soort reviews met 1631 foto's en teksten van Bijbelse proporties. Gewoon, plop, een alinea of 5 en een foto of drie, niet deze semi-journalistiek en artistiek bedoelde foto's van gebruiksaanwijzingen en afdekdopjes.
Agreed, cijfers zijn niet interessant, weten wat de relevante overwegingen zijn bij een evt aanschaf wel. Blindstaren op scores is dan ook weinig zinvol, reviews die bewust dingen uit de weg gaan is kwalijk.

As for the review stijl, je goed recht, ieder zn ding. De één vind videoreviews top, de ander leest liever tussendoor, en hoewel ik soms ook liever een half paginatje zou doen krijgen we dan weer een reactie dat iemand een andere specifieke foto juist weer had gezien. Dat er een enorme verschuiving is geweest naar "review moet x lang zijn anders geen +3" is absoluut waanzin overigens, dat denk ik althans, maar uiteindelijk hoop ik dat mensen reviews maken waar ze zelf plezier aan beleven, hoe dat er dan uit komt te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjolk
@Foritain : Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb er overigens wel heel bewust voor gekozen om niet bij de reviews inhoudelijk te gaan zitten reageren omdat ik dan nmm afbreuk kan doen aan de inhoud van de reviews in kwestie, cq de discussie aldaar. Bovendien: het gaat me ook niet om de afzonderlijke reviews maar om het geheel. Ik heb je ook heel nadrukkelijk genoemd om niet achter jouw rug om die disccusie over jou te voeren, maar met jou. Dat geeft je ook de kans om e.e.a. te weerleggen in de openbaarheid.

En misschien komt het door mijn bewoordingen - en door getypte in plaats van gesproken tekst - wat aanvallend over, dat is niet mijn bedoeling. Het gaat mij om een optelsom van waarnemingen:
- (Deels) gesponsorde artikelen
- Erg veel artikelen
- Allen continu hoge cq maximale scores

Goed, dat de artikelen misschien vaak uitgeleend zijn in plaats van echt gesponsord is dan vast wel zo, maar het komt erop neer dat een verkoper cq fabrikant jou vraagt een review te schrijven voor dat product, nietwaar? Feitelijk doe je het "in opdracht" (/op verzoek). Ongeacht of en hoeveel vergoeding je daarvoor krijgt, je hebt in ieder geval de schijn van partijdigheid tegen je, dat snap je toch hoop ik wel?

Ik zie de laatste dagen ook bijna structureel een uitgelichte review van jou op de homepage staan, daarnet zelfs 3. Dat trekt gewoon mijn aandacht, simpelweg omdat ik na dik 10 jaar ervaring met dergelijke online communities hier een radar voor heb ontwikkeld (ook al is het op Tweakers nooit mijn taak geweest om daar op te letten). Het is een bepaald patroon wat ik herken.

Kan ik daarmee iets hard maken? Nope.
Beschuldig ik jou dan ook van reviewspam? Nope.

Maar het patroon zie ik gewoon, en dat kaart ik aan. Misschien zijn er nog vele anderen die het ook opvallen en er niet open over praten of je bij iedere review apart gaan afzeiken ofzo. Dat is niet mijn doel. Maar zoiets in openlijk ter sprake brengen mag toch wel hoop ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:46

pclinde

TechGaming.nl

@Ger om het kort en bondig te houden: ik vind het sterrensysteem op Tweakers.net soms best wel lastig. :P Sommige producten bevinden zich in een grijs gebied tussen goed en uitstekend. Ik wil niet zeggen dat dingen complexer moeten worden, alleen is het soms echt een twijfelgeval, iets wat ik persoonlijk ervaar.

Ik denk dat de plus- en minpunten een goede overweging zijn om op specifieke onderdelen te letten. Soms gebruik ik deze velden ook om een opmerking te plaatsen, terwijl het niet altijd een plus of minpunt hoeft te zijn. Daarbij denk ik dat de dekking van waardeloos, slecht, voldoende, goed en uitstekend niet alles omschrijft. Je kunt per criteria beoordelen, toch blijft het eindoordeel mij lastig. Ik begrijp dat men weg wilt blijven van halve sterretjes.

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

@Ger Ik vind het een mooie discussie en het is goed dat zowel de voor-als tegenstanders op een goede manier met elkaar in discussie zijn.
Ik zie de laatste dagen ook bijna structureel een uitgelichte review van jou op de homepage staan, daarnet zelfs 3. Dat trekt gewoon mijn aandacht, simpelweg omdat ik na dik 10 jaar ervaring met dergelijke online communities hier een radar voor heb ontwikkeld (ook al is het op Tweakers nooit mijn taak geweest om daar op te letten). Het is een bepaald patroon wat ik herken.
Wat voor patroon zie je hier eigenlijk in?
Dit is namelijk niet (geheel) te sturen door gebruikers, maar door gebruik te maken van populaire producten die te koop zijn op de Benelux bodem, bestaat de kans dat je steeds wordt uitgelicht.

Een populair artikel zal vaker en sneller in de top-5 lijst staan en daardoor ook steeds worden uitgelicht. Hoe vaker het in beeld komt, des te vaker erop geklikt wordt. Dit zorgt er automatisch voor dat de review populair blijft. Als het artikel ook nog eens net nieuw is, wordt genoemd in een review van Tweakers of andere media, dan komt men vrij snel op de populairste review van een gebruiker uit.

Echter is er wel een foefje om ervoor te zorgen dat je ene artikel steeds in de picture staat: Op Social Media je review blijven promoten. Niet 1 keer, maar diverse keren zodat er genoeg mensen naar je review toe gaan. Als je dat lukt, dan kom je ook in de top-5 terecht.
FirePuma142 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:44:
[...]

Overigens word ik helemaal gestoord van dit soort reviews met 1631 foto's en teksten van Bijbelse proporties. Gewoon, plop, een alinea of 5 en een foto of drie, niet deze semi-journalistiek en artistiek bedoelde foto's van gebruiksaanwijzingen en afdekdopjes.
Ik ben het ermee eens dat een bijbel van 1631 foto's en een complete handleiding teveel van het goede is. Er zijn echter een handvol mensen die dat doen en die zijn het laatste jaar niet bijzonder actief geweest. Het kan zijn dat het genoemde aantal iets minder hoog is dan je aangeeft of werkelijk is, maar dat zie ik niet aan je bericht ;)

Gelukkig zijn er genoeg mensen die met een hoop minder tekst hun review plaatsen en dat is uiteraard geen probleem. Voor elk is er wel wat wils.
Persoonlijk ga ik voor duidelijk reviews, waarbij ik een product op basis van een review zou kunnen bestellen en krijg wat me eerder door die reviewer is geschetst.

Edit: het sterrensysteem is inderdaad niet praktisch, vandaar dat ik in mijn reviews ook met halve punten werk. Bij HWI is dat ook het geval, alleen Tweakers loopt daarin nog achter. Een cijfersysteem zou ook beter de lading dekken, maar gebruikers moeten ook niet alleen naar dat ene cijfer of aantal sterren kijken.
Het is een wisselwerking tussen de tekst, score en de gebruiker.

[ Voor 7% gewijzigd door Kiswum op 01-11-2017 14:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:19

Chocoball

瞧好吧!

Ahum...Hier alleen individuele meldingen van reviews. Daar de algemene discussie

zeef in "Meldingen 'onreine' productreviews"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Chocoball schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:47:
Ahum...Hier alleen individuele meldingen van reviews. Daar de algemene discussie

Hmm, hij heeft gelijk ook nog, maar wie is Zeef ook alweer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
Kiswum schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:26:
Wat voor patroon zie je hier eigenlijk in?
Dit is namelijk niet (geheel) te sturen door gebruikers, maar door gebruik te maken van populaire producten die te koop zijn op de Benelux bodem, bestaat de kans dat je steeds wordt uitgelicht.
Met het patroon doelde ik op de opsomming in mijn vorige post. :)
Chocoball schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:47:

Oeps... En ik maar zoeken in de stickies en denken dat ik hier goed zit. Mea culpa en @moderators: kunnen jullie de relevante posts verplaatsten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Foritain schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:49:Ik weiger 'geleend' te schrijven wanneer er van een fabrikant soms wel eens iets blijft liggen, zelfs op het moment dat het product in kwestie al lang is geretourneerd. Uiteindelijk vind ik het zelf niet relevant waar het vandaan komt, zodra ik niet achter mn content zou staan zou ik per direct stoppen, maar ik snap dat jij dat niet per se hoeft te geloven ;)
Dus je geeft bewust valse informatie op het moment dat je al weet dat het niet klopt?

Veel users vinden het wel relevant waar het vandaan komt of in elk geval hoe het is verkregen. De ACM vindt het ook belangrijk in het belang van transparantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Nee hoor pcdealer, mijn persoonlijke mening over het concept doet niets af aan het feit dat die status die erboven staat zonder uitzondering 100% correct wordt ingevuld. Wanneer er enige twijfel over bestaat weet Tweakers mij te vinden, wees gerust dat ze dit controleren en handhaven. Trek aub geen conclusies uit jouw eigen onvolledige informatie of stukjes quote uit een topic om dat vervolgens als feit te presenteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Foritain schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:46:
Nee hoor pcdealer, mijn persoonlijke mening over het concept doet niets af aan het feit dat die status die erboven staat zonder uitzondering 100% correct wordt ingevuld. Wanneer er enige twijfel over bestaat weet Tweakers mij te vinden, wees gerust dat ze dit controleren en handhaven. Trek aub geen conclusies uit jouw eigen onvolledige informatie of stukjes quote uit een topic om dat vervolgens als feit te presenteren
Jouw persoonlijke mening doet er niet toe: de status is correct ingevuld of niet. Daarbij is van belang wat er op het moment van invullen waar is.

Daarbij concludeer ik op basis van de informatie die jij geeft. Ik presenteer niets als feit.

De op te geven mogelijkheden zijn bekend:
[list=1]
• Gekocht Gekocht zonder verplichtingen of voorwaarden voor de reguliere (lees: Pricewatch) prijs. Als je korting hebt gekregen, dan is dat een korting die voor iedereen geldt. Zoals bij de BTW dagen van de Mediamarkt.
• Volledig gesponsord. Je hebt het product gekregen en je wordt geacht er een tegenprestatie voor te leveren. Zoals door er een userreview over te schrijven.
• Deels gesponsord. Dit kan heel veel zijn. Bijvoorbeeld via omweg een beloning krijgen (bijvoorbeeld met referrals), of iets anders met korting kunnen aanschaffen. Een korting die niet voor iedereen beschikbaar is. Een korting waarbij voorwaarden zitten zoals: 'koop dit product met 20% korting als je een review maakt op Tweakers'.
• Gekregen. Je hebt het product gekregen van iemand die niets te maken heeft met het product. Bijvoorbeeld een verjaardagscadeau. Je krijgt het product zonder verdere verplichtingen.
• Geleend Je hebt het product geleend van iemand. Dat kan een privépersoon zijn maar ook een winkelier of fabrikant.
• Tweakers Testpanel
Je doet/deed mee aan een van de Tweakers Testpanels.

Dus als jij schrijft wat ik citeerde dan is dat punt 5 en komt dat niet overeen met "zonder uitzondering 100% correct". Als mijn conclusie volgens jou niet klopt zie ik dat graag onderbouwd. Wat er tussen jou en tweakers gebeurt, vind ik niet zo van belang in deze discussie, tenzij de algemene regels niet voor jou gelden, maar dat proef ik niet uit je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik ga me ook met de discussie bemoeien, want een goede discussie ga ik natuurlijk ook niet uit de weg.
Mbt de status gesponsord, ook dit is een herhaling van 10 eerdere topics, maar hopelijk helpt het je gemoedsrust: het blijft een misverstand dat reviewers zo maar alles van iedereen krijgen en mogen houden. Het meeste wordt echt enkel uitgeleend aan reviewers. Problemen ontstaan omdat dingen soms niet worden opgehaald of later worden afgeschreven, vandaar dat er veiligheidshalve (bijna) overal maar deels gesponsord bij staat om evt discussies te voorkomen. Ik weiger 'geleend' te schrijven wanneer er van een fabrikant soms wel eens iets blijft liggen, zelfs op het moment dat het product in kwestie al lang is geretourneerd.
Dan heb je het dus geleend gekregen en niet "deels gesponsord". O+

Maar de discussie is helemaal niet relevant, want "deels gesponsord" maakt de review (vanuit het oogpunt van de ACM voor de consument) onbetrouwbaarder dan "geleend". Dus Foritain lost het prima op door voor de "sterkere" te kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Frozen op 02-11-2017 00:25 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

PcDealer schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:30:
[...]

Dus je geeft bewust valse informatie op het moment dat je al weet dat het niet klopt?

Veel users vinden het wel relevant waar het vandaan komt of in elk geval hoe het is verkregen. De ACM vindt het ook belangrijk in het belang van transparantie.
De discussie moet hier niet worden voortgezet, maar in het eerder genoemde topic...

Als iemand zegt dat hij iets gesponsord heeft gekregen, terwijl het eigenlijk is geleend, dan klopt het niet. Maar wat is erger? Dat iemand zegt dat het is geleend, terwijl het is gesponsord? Of dat het is gesponsord, maar dat er wordt aangegeven dat het is geleend?

Als ik aangeef dat ik iets gesponsord heb gekregen, terwijl het is geleend en ik weet dat er in de toekomst nog iets eraan zit te komen of als ik een extra presentje krijg na het inleveren van mijn review, dan zou ik het product ook op deels gesponsord moeten zetten. In het verhaal van Foritain komt dat ook naar voren.
Zie:
Ik weiger 'geleend' te schrijven wanneer er van een fabrikant soms wel eens iets blijft liggen
Wat mij betreft mag iedereen overal aangeven dat het product is gesponsord ipv geleend of zelf aangekocht. Feitelijk klopt het niet, maar ik vind het niet echt misleiding doordat je het verhaal namelijk in je nadeel overdrijft. Een leugentje om eigen bestwil (stoerder voor te komen).
Als iets is gesponsord, dan moet het worden aangegeven om misleiding te voorkomen, dat zijn de regels. Als je het de andere kant op zou doen is vreemd, maar daarover staat niets beschreven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• voorsteachteren
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-01-2024
Wordt ook gek van de nep foka-reviews.
Zoek al een tijdje naar een TV, maar de productreviews op Tweakers
zijn doorspekt met nepreviews (vaak van Newbies) die hun review al beginnen
dat ze hun TV bij Foka hebben gekocht met hun fantastische service en de laagste prijs. Pffffffff :(

Was me al opgevallen dat de winkelreviews van Foka nou niet bepaald betrouwbaar lijken,
maar dat ze de productreviews ook volspammen viel me nu pas op.
Deze bijv. pricewatch: Philips 55PUS6101 Zwart
Of deze pricewatch: Philips 55PUS6501 Zilver
En deze pricewatch: Samsung UE55KU6400S Zilver
Deze uiteraard pricewatch: Philips 55PUS6401 Zilver
Ook deze pricewatch: Samsung UE55KS7000 Zilver, Zwart
En nog eentje pricewatch: Sony KD-55XE9005 Zwart
En nog een aantal pricewatch: LG OLED55B6V Zwart
Het begint eentonig te worden pricewatch: LG OLED55C7V Zwart
Zucht... pricewatch: Philips 49PUS6101 Zwart
Tja pricewatch: LG 43UH661V Zilver
Uhm pricewatch: Philips 43PUS6401 Zilver
Ook deze besteld men vooral bij het geweldige foka... pricewatch: Philips 43PUS6501 Zilver
Nog wat reclame pricewatch: Samsung UE49KU6400S Zilver

Tijd voor een regel dat bij productreviews de winkel waar deze is gekocht
niet genoemd mag worden.

[ Voor 67% gewijzigd door voorsteachteren op 16-11-2017 17:40 . Reden: Linkje erbij. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Ik heb er nog eens een paar bekeken, maar onderstaande lijkt nog steeds van toepassing:
Dirk schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:04:
Winkels mogen vragen om shopreviews, maar dat lijkt hier niet te zijn gebeurd, want geen van de accounts die het over Foka heeft, heeft een shopreview geplaatst. Wel lijkt het erop dat er is gevraagd om een productreview. Dat mag ook, maar is niet gebruikelijk. Ik kan de accounts in ieder geval niet aan elkaar of Foka linken en ga er dus vanuit dat alles eerlijk is. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• voorsteachteren
Het is in mijn ogen zeer slimme marketing, waardoor het bedrijf in kwestie quasi onbewust als betrouwbaar overkomt als je in deze productcategorie iets zoekt. Alleen daarom al zou het vermelden van een bedrijfsnaam bij productreviews verboden moeten zijn. Het voegt ook niets toe aan het product, sterker nog, de mogelijkheid tot manipulatie zal eerder tot onbetrouwbare reviews zorgen, wat hier mijns inziens duidelijk het geval is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tjolk
Ik ben het eens met @voorsteachteren . Het verschil tussen Tweakers en de vele andere reviewsites is IMO de kwaliteit en onafhankelijkheid. Als er op deze manier aan getornd wordt, zal Tweakers uiteindelijk kunnen uitkomen in de grote poel met reviewderrie die op internet te vinden is. Dat zal niet morgen of in 2018 zover zijn, maar is wel een risico waar je IMO voor zou moeten waken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Tijd voor een regel dat bij productreviews de winkel waar deze is gekocht
niet genoemd mag worden.
[sarcasme]
Als dat gebeurd, dan krijg je dit soort reacties:
Ik mag geen affilliate links gebruiken, ik mag geen reclame maken voor mijn eigen website, ik mag de banners van de webshop niet te vaak in beeld brengen en ik mag de webshop niet meer noemen? Hoe kom ik dan aan mijn gratis goodies voor mijn reviews!? :+
[/sarcasme]

Aan de ene kant is het ook transparantie van reviews als je verteld waar je het vandaan hebt. Echter moet de oorsprong van het product (van wie je het product hebt gekregen/gekocht) niet meer zijn dan 1% van de review. Er moet een goede balans inzitten, maar bij zeer korte beoordelingen <100 woorden, dan heeft het weinig zin om te benoemen waar je het product vandaan hebt. Concentreer je dan liever over het product. Bij een volledige review van bijvoorbeeld een Chinees product, dan is het wel handig als je aan mag geven waar het product vandaan komt. De lezer weet dan waar hij/zij terecht moet zijn om hetzelfde product te bemachtigen en wat hij/zij mag verwachten als het product thuis wordt uitgepakt. De verwachting zal dan namelijk hetzelfde zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:27

Mooijekind

Manager Product Content
Het lijkt er bijna op dat de shop niet goed communiceert dat ze willen dat er een shopreview geschreven wordt en dat gebruikers zelf kiezen voor een productreview met daarin ook hun aankoopervaring.

Vanuit Sales wordt er deze week contact gezocht met FOKA om wat duidelijkheid te krijgen. Daarna zullen we kijken waar het wenselijk is om de reviews aan te passen.
Zoals Kiswum terecht al aangeeft moet het wel in balans zijn wat er staat over het product en (eventueel) over de shop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Een marketing campagne van Zolo + iBood is van start gegaan: 7 reviews in 24 uur (van normale Tweakers gebruikers).

pricewatch: Zolo Liberty+ (Zwart)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Kiswum schreef op maandag 4 december 2017 @ 23:21:
Een marketing campagne van Zolo + iBood is van start gegaan: 7 reviews in 24 uur (van normale Tweakers gebruikers).

pricewatch: Zolo Liberty+ (Zwart)
Om maar in de sfeer van vandaag te blijven: zeurpiet :P. Nee, er was een winactie van IBOOD. Als je won moest je binnen 7 dagen een review schrijven. Mijn review is in ieder geval objectief en er staat netjes bij dat het product volledig gesponsord is. Niets aan het handje dus, nouja... Misschien wat pepernoten. Groetjes uit Delft!

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

pricewatch: Sharkoon TG5 Glass Blue

Is het de bedoeling om voor iedere kleurstelling een review te plaatsen of is dit één review die toevallig bij alle versies te voorschijn komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rooieduvel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 14:42

Rooieduvel

Reviewer of all things...

Hippocampus schreef op donderdag 7 december 2017 @ 23:04:

Is het de bedoeling om voor iedere kleurstelling een review te plaatsen of is dit één review die toevallig bij alle versies te voorschijn komt?
Hetzelfde gebeurt bij harde schijven. Als je gaat kijken naar de Seagate 2TB versie, zie je een review van de 4TB versie. :) Het gaat hier zo te zien maar om 1 review.

Just a guy... who likes tech... who likes to write.... and test... and game... https://www.rooieduvel.nl Winner of the best userreviews 2021/2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@Rooieduvel niet helemaal hetzelfde want bij groen staat; Groen gaat niet samen met de meeste onderdelen
Daarom twijfel ik wat hier nu aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooieduvel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 14:42

Rooieduvel

Reviewer of all things...

Hippocampus schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:00:
@Rooieduvel niet helemaal hetzelfde want bij groen staat; Groen gaat niet samen met de meeste onderdelen
Je kunt een review plaatsen over 1 kleur uit de serie, maar die komt vervolgens bij alle kleuren te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Rooieduvel op 08-12-2017 10:26 ]

Just a guy... who likes tech... who likes to write.... and test... and game... https://www.rooieduvel.nl Winner of the best userreviews 2021/2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Hippocampus schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:00:
Dat gebeurde vooral in het verleden wel vaker.
O.a. Foritain heeft wel eens toegepast en het scheelde niet veel of ik had hetzelfde gedaan bij een review:
Foritain Zie: BitFenix Spectre
Voorbeeld waarbij het had kunnen doen, maar niet heeft gedaan: pricewatch: Corsair ML140 Pro LED Blauw, 140mm

Met de huidige opzet met karma en badges voor de product experts, zou het niet fair zijn. Als je 1 review schrijft van een product met 6 kleuren, dan kun je met een goede review niet 1500 karma ophalen, maar 1500*6 = 9000.

Sinds 1/1,5 jaar wordt een review ook bij alle artikelen zichtbaar gemaakt. Als je specifiek op een bepaalde kleur gaat staan, dan zie je ook de reviews van de andere kleuren zoals bij de reviews van deze blauwe smartphone: pricewatch: Sony Xperia XZ1 Compact Blauw

Vroeger waren er geen koppelingen naar andere kleuren, er waren tevens geen badges te verdienen om aan te geven hoeveel je ongeveer van een productgroep weet. Ik ben benieuwd wat Tweakers hiervan vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Kiswum schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:11:
[...]
Sinds 1/1,5 jaar wordt een review ook bij alle artikelen zichtbaar gemaakt. Als je specifiek op een bepaalde kleur gaat staan, dan zie je ook de reviews van de andere kleuren zoals bij de reviews van deze blauwe smartphone: pricewatch: Sony Xperia XZ1 Compact Blauw

Vroeger waren er geen koppelingen naar andere kleuren, er waren tevens geen badges te verdienen om aan te geven hoeveel je ongeveer van een productgroep weet. Ik ben benieuwd wat Tweakers hiervan vindt.
Dat dus. Voorheen was het een lastige afweging tussen 'ik wil geen spammer zijn' en 'ik denk dat de review van de versie met blauw randje voor mensen die de variant met rood randje bekijken ook nuttig is'. Al ben ik zelf nog altijd niet voor het samenvoegen van meerdere capaciteit-HDD's in één groep.

Maar tegenwoordig kan je via pricewatch aanpassingen gewoon invullen 'specificaties verbeteren' en dan in de opmerkingen box een verzoek doen producten samen te voegen. Soms doen ze dat, soms niet omdat er vast redenen zijn. Dus het probleem bestaat volgens mij dus niet meer, en als er een keertje nog ergens iets dubbel staat vanwege het niet samenvoegen. Wat is dan 'erger' tussen beetje extra karma voor iemand vs meer/minder praktisch nut voor de doelgroep van het product.

Overigens, die fans had ik ook echt in alle kleuren he Herman. Dat is wat anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-09 19:09

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben op zoek naar een leuke nieuwe tv en kwam op deze Philips uit.. het begon me op te vallen dat de reviews voornamelijk aangaven dat ze hun tv bij FOKA hebben gekocht. Reviews geplaatst door newbie accounts.. en verder sinds ze hun review hebben geplaatst van 2 regels nul bij hebben gedragen aan het platform Tweakers. riekt naar nep.

Zie: pricewatch: Philips 55PUS6501 Zilver

Jammer.. :(

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 10-12-2017 15:10 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voorsteachteren
RoyK schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:52:
Ik ben op zoek naar een leuke nieuwe tv en kwam op deze Philips uit.. het begon me op te vallen dat de reviews voornamelijk aangaven dat ze hun tv bij FOKA hebben gekocht. Reviews geplaatst door newbie accounts.. en verder sinds ze hun review hebben geplaatst van 2 regels nul bij hebben gedragen aan het platform Tweakers. riekt naar nep.

Zie: pricewatch: Philips 55PUS6501 Zilver

Jammer.. :(
Was een paar posts hierboven al een kleine discussie over.
Maar je raakt wat mij betreft wel nóg een gevoelige snaar; gebruikers die dit tegenkomen vertrouwen de boel niet meer, en daarmee wordt dús de tweakers pricewatch/produktreview in twijfel getrokken.

[ Voor 0% gewijzigd door voorsteachteren op 10-12-2017 20:10 . Reden: woordje vergeten... ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:22

WCA

Reviews van Arctic secrets, bah wat heb ik toch een hekel aan dit soort winkels.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@BioBlade @Foritain

Onderstaande reviews, een dikke 100 in totaal door @Foritain lijken allen gesponsord te zijn door gebruiker @Gipsy King, werkzaam voor de importeur/een distributeur van onderstaande merken. Reviews worden consistent door importeur met Tweakers account Bioblade omhoog gestemd en genomineerd. Daarnaast worden in sommige reviews extra accessoires opgevoerd die ook binnen het zelfde distrikanaal vallen: Seasonic voedingen, Gelid kabels, NZXT koeling, etc.

Lijkt me een meer dan ongezonde situatie, graag evaluatie.

Merken alle import/distri door Bioblade, achter de merknaam het aantal reviews door Foritain:

Asrock 9
Cooler Master 48
Noctua 15
Scythe 10
Nzxt 21
Gelid 8
Keysonic 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

FirePuma142 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:33:
@BioBlade @Foritain

Onderstaande reviews, een dikke 100 in totaal door @Foritain lijken allen gesponsord te zijn door gebruiker @Gipsy King, werkzaam voor de importeur van onderstaande merken. Reviews worden consistent door importeur met Tweakers account Bioblade omhoog gestemd en genomineerd. Daarnaast worden in sommige reviews extra accessoires opgevoerd die ook binnen het zelfde distrikanaal vallen: Seasonic voedingen, Gelid kabels, NZXT koeling, etc.

Lijkt me een meer dan ongezonde situatie, graag evaluatie.

Merken alle import/distri door Bioblade, achter de merknaam het aantal reviews door Foritain:

Asrock 9
Cooler Master 48
Noctua 15
Scythe 10
Nzxt 21
Gelid 8
Keysonic 3
Kun je op z'n minst aangeven om welk bedrijf het gaat waar Bioblade voor zou werken?
Volgens mij is Cooler Master bijvoorbeeld importeur van haar eigen producten (Benelux HQ in Eindhoven).

Bioblade reageert vaak op hardware gerelateerde producten (waaronder een OnePlus Car Dashlader), maar hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor onze Wim: @VECTOR. De ene reageert graag op reviews en de ander houdt ervan om te modereren op de FP.
GreNade schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:30:

Reviews van Arctic secrets, bah wat heb ik toch een hekel aan dit soort winkels.
Dat is een vreemde situatie, dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kiswum schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:46:
[...]

Kun je op z'n minst aangeven om welk bedrijf het gaat waar Bioblade voor zou werken?
JPF Computing. BioBlade doet nieuws submits voor NZXT, Noctua, Seasonic, etc. Heeft direct contact met Sales Team van NZXT. Weet garantie op levering aan specifieke winkels te geven van nieuwe producten. Dit alles uit de eigen reacties op reviews van Foritain en anderen.

[ Voor 36% gewijzigd door FirePuma142 op 15-12-2017 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

FirePuma142 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:49:
[...]

JPF Computing. BioBlade doet nieuws submits voor NZXT, Noctua, Seasonic, etc. Heeft direct contact met Sales Team van NZXT. Weet garantie op levering aan specifieke winkels te geven van nieuwe producten. Dit alles uit de eigen reacties op reviews van Foritain en anderen.
Als Bioblade inderdaad bij JPF Computing werkt, dan is er een connectie met de diverse merken.

Asrock
Cooler Master
Noctua
Scythe
Nzxt
Gelid
Keysonic

Edit: CM link erbij geplaatst

[ Voor 7% gewijzigd door Kiswum op 15-12-2017 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

GreNade schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:30:

Je doelt dus op Arctic Secrets, ik was door de andere reviews aan het zoeken op de naam :)

[ Voor 6% gewijzigd door PcDealer op 15-12-2017 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kiswum schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:02:
[...]

Als Bioblade inderdaad bij JPF Computing werkt, dan is er een connectie met de diverse merken.

Asrock
Cooler Master, lijkt geen connectie te zijn.
Noctua
Scythe
Nzxt
Gelid
Keysonic
http://www.coolermaster.c...-Netherlands-All-All.html

@PcDealer Aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

http://www.coolermaster.com/404/
We are sorry.

The page you requested isn't available.
Deze wellicht? http://www.coolermaster.c...-Netherlands-All-All.html

Dussss :p

[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 15-12-2017 22:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kiswum schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 22:02:
[...]

Asrock
Cooler Master
Noctua
Scythe
Nzxt
Gelid
Keysonic

Edit: CM link erbij geplaatst
Die werkt er inderdaad:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45170820
Gipsy King schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:59:
Nope niet in de benelux kerel :)

Het is een ''budget'' variant welke wij als distributeur van Seasonic in de benelux niet gaan voeren :)

In q1 - 2016 komen nieuwe Seasonic voedingen, Stay Tuned :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-09 17:18
Nikon D3400 - Reviews

Mijn aandacht voor deze camera werd getrokken door de folder van Kamera Express, met een scherpe aanbieding. Dan ben ik best benieuwd wat Tweakers van zo'n camera vinden.

Laat ik het zo zeggen dat ik de recensies toch wel wat vreemd vind. Van de 12 recensies zijn er slechts 2 van langer geregistreerde gebruikers met ook nog andere activiteit dan de recensie van deze camera.

Van de overige 10 hebben zich er 9 op de dag van de recensie geregistreerd en verder geen andere zichtbare activiteit ontplooid. De 10e heeft zich 3 weken eerder geregistreerd en verder ook geen zichtbare activiteit ondernomen.

En 4 van de 10 nieuwe gebruikers geven aan de camera bij Kamera Express gekocht te hebben.
6 van de recensies van de nieuwe gebruikers dateren van deze maand (december 2017) en nog eens 3 van november.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Alleen reclame voor ING Rentepuntenwinkel en de Dyson webshop:
productreview: Dyson V6 Trigger+ - Kruimelzuiger review door LR64

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Dirk, zou je ook nog even hier willen kijken naar de vreemde niets helpende reviews van newbie accounts met maar 1 actie in hun hele tweakers carriere (een review achter laten dat ze het bij FOKA hebben gekocht)

pricewatch: Philips 55PUS6501 Zilver

klopt geen pepernoot van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Daarvoor zal ik eens met het kantoor overleggen, zie ook mooijekind11 in "Meldingen 'onreine' productreviews". :)

Edit:

Er is contact geweest met FOKA en sindsdien zijn er geen nieuwe productreviews bijgekomen. De bestaande reviews willen we voorlopig gewoon laten staan.

[ Voor 36% gewijzigd door Dirk op 22-12-2017 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Word ik te oud voor dit soort reviews of wordt het de norm:
gallery: P. Verhoe

70% van de review bestaat uit een link naar het eigen YouTube kanaal.

(Over de informatiedichtheid van de review zal ik het maar niet hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Ach, het zijn complete (korte) reviews met duidelijke plus- en minpunten, met daarbij nog een linkje naar een videoreview. Het linkje gaat daarbij rechtstreeks naar de videoreview, dus dat is geen probleem. De videoreviews zijn voor mij redelijk waardeloos, want ze hebben een lage informatiedichtheid en zijn lastig door te scannen naar de informatie die ik zoek, maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Al met al zijn dit korte reviews met een relevante videolink, en dat mag gewoon. Persoonlijk vind ik ze niet echt nuttig, dus ik geef ze een 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kiswum schreef op maandag 25 december 2017 @ 09:23:
Word ik te oud voor dit soort reviews of wordt het de norm:
gallery: P. Verhoe
Die discussie heb ik toch al eens gevoerd? Verwijzen naar productinformatie op een eigen YT-kanaal vol met referral links vindt men prima, ook als die informatie daar niet eens te vinden is. Was nog van plan om dat zelf in de praktijk te brengen bij wijze van statement, maar nog niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

PcDealer schreef op maandag 25 december 2017 @ 16:21:
[...]

Die discussie heb ik toch al eens gevoerd? Verwijzen naar productinformatie op een eigen YT-kanaal vol met referral links vindt men prima, ook als die informatie daar niet eens te vinden is. Was nog van plan om dat zelf in de praktijk te brengen bij wijze van statement, maar nog niet gedaan.
Vanuit een blog is het iets minder erg dan vanuit een review, want bij een review hoort een review en niet slechts een link, althans dat was mijn gedachte voordat ik de reactie van Dirk las. Ik kan me goed vinden in zijn uitleg en dat is voor mij voldoende.

Dat de YT link inhoudelijk tegenvalt (persoonlijke mening), dat maakt in dit geval niet veel uit. Als de YT pagina daarnaast ook nog vol zou staan met referral links, dan zou het een combinatie zijn van weinig inhoud, veel reclame en weinig interessante info. Een soort vlog is het dan eigenlijk ipv een review 😉

Ik ben benieuwd naar jouw YT kwaliteiten @PcDealer 😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Dirk schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:33:
Daarvoor zal ik eens met het kantoor overleggen, zie ook mooijekind11 in "Meldingen 'onreine' productreviews". :)

Edit:

Er is contact geweest met FOKA en sindsdien zijn er geen nieuwe productreviews bijgekomen. De bestaande reviews willen we voorlopig gewoon laten staan.
Ik begrijp het niet Dirk.

De geplaatste reviews zijn overduidelijk fake, lijken georganiseerd (en zo lijkt toegegeven door FOKA) en geplaatst met newbie accounts die verder niets hebben toegevoegd aan het platform Tweakers dan alleen het plaatsen van een fake review.

De reviews blijven gewoon staan ondanks dat we allemaal weten dat ze fake zijn. Dat klinkt in mijn oren niet logisch.

Ik vraag me af waarom wij (gebruikers van dit mooie platform) dubieuze reviews moeten melden als Tweakers ze gewoon laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Anders dan dat het nieuwe gebruikers zijn, is er geen enkele aanwijzing dat de reviews nep zouden zijn, ook niet in onze backend. Nieuwe gebruikers produceren over het algemeen gewoon eerlijke reviews, dus dat is geen enkele reden om ze weg te halen.

Er was alleen te veel aandacht voor de winkel in de productreview, en dat is nu gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Als dit geen zuivere koffie meer is weet ik het ook niet meer.

Ik zal in ieder geval geen melding meer maken en ook reviews met een pak zout nemen.

Oprecht jammer. :|

[ Voor 55% gewijzigd door RoyK op 26-12-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
RoyK schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 14:22:
[...]

Ik begrijp het niet Dirk.

De geplaatste reviews zijn overduidelijk fake, lijken georganiseerd (en zo lijkt toegegeven door FOKA) en geplaatst met newbie accounts die verder niets hebben toegevoegd aan het platform Tweakers dan alleen het plaatsen van een fake review.

De reviews blijven gewoon staan ondanks dat we allemaal weten dat ze fake zijn. Dat klinkt in mijn oren niet logisch.

Ik vraag me af waarom wij (gebruikers van dit mooie platform) dubieuze reviews moeten melden als Tweakers ze gewoon laten staan?
Ben het met je eens dat dit soort reviews onder het niveau van Tweakers liggen, wat ook vaak het probleem is bij Shopreviews. Zelf kijk ik eigenlijk nooit naar reviews die geen +2 of +3 hebben, dan zoek ik liever een andere site met reviews omdat het daar vaak iets professioneler gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:10

Epsilon

productreview: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS review door brunovera

Exact gekopieerd van een eerdere review op het zelfde product.
Verder geen activiteit van de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
Zou er iemand naar deze account + engelstalige review LG OLED televisie willen kijken: gallery: Cyrusinski

Net geregistreerd. Geen verdere activiteiten.

Ik kwam bij LG Oled televisies weer allemaal Foka tegen. Er was in december een actie daar. Maar om zoveel reclame te maken voor Foka lijkt me te veel eer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

aliberto schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:32:
Zou er iemand naar deze account + engelstalige review LG OLED televisie willen kijken: gallery: Cyrusinski

Wat is hiermee dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Epsilon schreef op woensdag 27 december 2017 @ 00:39:
productreview: Sony A E PZ 18-105mm F4 G OSS review door brunovera

Exact gekopieerd van een eerdere review op het zelfde product.
Verder geen activiteit van de gebruiker.
Weg. :)
aliberto schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:32:

Ik kwam bij LG Oled televisies weer allemaal Foka tegen. Er was in december een actie daar. Maar om zoveel reclame te maken voor Foka lijkt me te veel eer.
Hij is Engelstalig, dat is niet de bedoeling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Dirk schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:03:
[...]

Hij is Engelstalig, dat is niet de bedoeling. :)
Leek alleen maar te gaan over
Anyway: opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

@Dirk hoe zit het met andere Engelstalige reviews van Nederlanders zoals Roboafca?
gallery: Roboafca

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Ook niet de bedoeling. In dit geval ga ik ze niet direct weghalen, maar ik zal hem er wel op aanspreken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een review geschreven over een Braun scheerapparaat met een nogal extreme korting, van 199 euro adviesprijs voor 19 euro verkoop prijs met alle 3 de kortingen eraf. Die kortingen liepen echter gedeeltelijk tot uiterlijk 31-12-17:

productreview: Braun 5-Serie 530 review door Verwijderd

Nu staat er ineens een reactie onder die meent te kunnen oproepen tot het frauderen met de datum:
Geronnimo87 in 'productreview: Braun 5-Serie 530 review door Verwijderd'

Ik ben van mening dat het oproepen tot het plegen van fraude voor financieel gewin misplaatst en crimineel is. Bovendien ontsiert het imho mijn oprecht geschreven review.

Mocht dit niet de juiste locatie zijn om dit te melden dan hoor ik het graag waar ik deze klacht kwijt kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Dit had je beter kunnen melden in Schop een Modje, maar ik heb de reactie opgeruimd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoud75
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33
Hallo allemaal,

Even een vraag over diverse reviews van Fossil Q Explorist FTW4004. Ik zag de laatste dagen vaker een "review" over dit product verschijnen. Heb ik een actie gemist of zo? Of is er een winkel bezig met promoten?
Aantal reviewers is net nieuw of heeft langer een account bij Tweakers en was nauwelijks actief.

Sorry: ben verwend met het lezen van reviews van de review-koningen en keizers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

productreview: Noctua NA-HC3 chromax.black.swap review door Foritain

De inhoud van deze review heeft eigenlijk niets te maken met het product waar het aan gelinkt is, de review gaat helemaal over pricewatch: Noctua NH-D15 . Maar daar heeft Foritain ook al een review over geschreven. Is het wenselijk om twee keer een review te schrijven over hetzelfde product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:39:
productreview: Noctua NA-HC3 chromax.black.swap review door Foritain

De inhoud van deze review heeft eigenlijk niets te maken met het product waar het aan gelinkt is, de review gaat helemaal over pricewatch: Noctua NH-D15 . Maar daar heeft Foritain ook al een review over geschreven. Is het wenselijk om twee keer een review te schrijven over hetzelfde product?
Het is dan ook een uitbreiding van de Noctua NH-D15, dan is het makkelijker als het bij elkaar staat. Misschien kan @Foritain je meer vertellen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, dan kun je beter nieuwe resultaten toevoegen aan de bestaande review en de review over de heatsink-covers op zichzelf laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

ewoud75 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:36:
Hallo allemaal,

Even een vraag over diverse reviews van Fossil Q Explorist FTW4004. Ik zag de laatste dagen vaker een "review" over dit product verschijnen. Heb ik een actie gemist of zo? Of is er een winkel bezig met promoten?
Aantal reviewers is net nieuw of heeft langer een account bij Tweakers en was nauwelijks actief.

Sorry: ben verwend met het lezen van reviews van de review-koningen en keizers
Het is een review-actie van de bekende reviewclub: The Insiders. De reviews zijn anders dan bij andere acties. Nu mogen mensen hun review zelf opstellen en daardoor krijg je geen voorgeprepareerde teksten. De huidige reviews lijken gewoon eigen meningen te zijn.
Het blijven wel gesponsorde of gedeeltelijk gesponsorde reviews (vanwege de hoge korting/borg om het horloge binnen te krijgen).
De reviews zullen waarschijnlijk dagelijks binnen druppelen tot ongeveer 24 januari.

https://www.theinsidersne.../19521/internalreview.htm

Oh ja, zet je alvast schrap voor de Samsung Gear Sport reviews, het blijkt dat Coolblue niet al hun review wil plaatsen. Op zich logisch, want het apparaat is daar dus niet gekocht ;)
31/12/2017 12:37

Alle reviews zijn inmiddels geplaatst behalve die van CoolBlue :-( Balen! Hoop dat ze dit nog in het nieuwe jaar doen!
01/01/2018 15:12

misschien een tip voor andere: omdat Coolblue niet wil plaatsen, ik heb de link naar mijn youtubekanaal geplaatst in de online reviews.
Edit: ik zie dat enkele gebruikers hier ook al actief waren met een bescheiden review:
product: Samsung Gear Sport

[ Voor 4% gewijzigd door Kiswum op 05-01-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ewoud75 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:36:
Hallo allemaal,

Ik zie inderdaad dankzij @Kiswum een actie van The Insiders: https://www.theinsidersne...fossilgroupfossil1712.htm
Kiswum schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:26:
[...]

Nu mogen mensen hun review zelf opstellen en daardoor krijg je geen voorgeprepareerde teksten. De huidige reviews lijken gewoon eigen meningen te zijn.
Huh? Hoe kun je een review schrijven met voorgekauwde teksten? Dat is toch compleet ongeloofwaardig wanneer men overal dezelfde teksten ziet van verschillende "gebruikers"?

[ Voor 31% gewijzigd door PcDealer op 05-01-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoud75
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33
@Kiswum : dank je wel voor de informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:42:
[...]

Huh? Hoe kun je een review schrijven met voorgekauwde teksten? Dat is toch compleet ongeloofwaardig wanneer men overal dezelfde teksten ziet van verschillende "gebruikers"?
Ik stel me zo voor dat mensen die meedoen aan The Insiders goed kijken naar de eerste review die online verschijnt en aan de hand daarvan hun review schrijven zodat ze zelf niet hoeven na te denken over wat ze ergens van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

PcDealer schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:42:
[...]

Ik zie inderdaad dankzij @Kiswum een actie van The Insiders: https://www.theinsidersne...fossilgroupfossil1712.htm

[...]

In dit topic zie je denk ik nog een hoop voorbeelden die ik in het voorjaar doorgaf.

Check de reviews van de Tab S maar eens:

pricewatch: Samsung Galaxy Tab S3 WiFi Zwart

Zoek de overeenkomsten (vooral bij de deels gesponsorde). Iedereen zegt iets over de S Pen, super snelle processor en de "vele" minpunten. De teksten zijn niet allemaal hetzelfde, maar ze lijken op elkaar.

Oh ja, het onderstaande is niet gekocht, maar gesponsord en daardoor eigenlijk onrein:

productreview: Samsung Galaxy Tab S3 WiFi Zwart review door gralin
Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:49:
[...]

Ik stel me zo voor dat mensen die meedoen aan The Insiders goed kijken naar de eerste review die online verschijnt en aan de hand daarvan hun review schrijven zodat ze zelf niet hoeven na te denken over wat ze ergens van vinden.
Ik denk dat The Insiders de reviews voorheen checkte en eventueel liet aanvullen met extra zaken waardoor je in elke review dezelfde features voorbij zag komen. Dat waren in mijn ogen pas echte advertorials ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Kiswum op 05-01-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kiswum schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:00:
[...]

Ik denk dat The Insiders de reviews voorheen checkte en eventueel liet aanvullen met extra zaken waardoor je in elke review dezelfde features voorbij zag komen. Dat waren in mijn ogen pas echte advertorials ;)
Maar niet verboden volgens het huidige beleid. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:14:
[...]

Ook niet volgens de regels van de ACM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

[...]

Daarin verschillen wij van mening.

Er is voor mij een verschil tussen:
- Een marketingmachine die 100 reviewers aan het werk zet en reviews beoordeeld op inhoud voordat ze worden gepubliceerd. Hierin kunnen een aantal kernwoorden worden opgenomen voordat het mag worden gepubliceerd.
- Reviewers die uit eigen initiatief reviews over producten schrijven en daarin gebruik maken van eigen teksten, technieken en eigen woorden.

Als iets is gratis is ontvangen in ruil voor een review, dan moet je dat netjes aangeven. Dat laatste is in die tijd niet altijd (goed) gedaan en dat komt omdat het pas net was geintroduceerd. Men wist niet dat reviews van deze marketingcompagnes als (deels) gesponsorde reviews gelden en niet als gekochte of gratis artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kiswum schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:21:
[...]

Daarin verschillen wij van mening.

Er is voor mij een verschil tussen:
- Een marketingmachine die 100 reviewers aan het werk zet en reviews beoordeeld op inhoud voordat ze worden gepubliceerd. Hierin kunnen een aantal kernwoorden worden opgenomen voordat het mag worden gepubliceerd.
- Reviewers die uit eigen initiatief reviews over producten schrijven en daarin gebruik maken van eigen teksten, technieken en eigen woorden.

Als iets is gratis is ontvangen in ruil voor een review, dan moet je dat netjes aangeven. Dat laatste is in die tijd niet altijd (goed) gedaan en dat komt omdat het pas net was geintroduceerd. Men wist niet dat reviews van deze marketingcompagnes als (deels) gesponsorde reviews gelden en niet als gekochte of gratis artikelen.
Waar in het huidige beleid wordt dit nu verboden dan? Het enige wat ik erover kan terugvinden is dat content niet gevoed mag worden door een marketingactie en dat geldt voor alle gesponsorde reviews. :o En zelfs dan - als een review door een ander is geschreven, doet dat dan afbreuk aan de kwaliteit? Lees een review gewoon en beoordeel hem op z'n merites. (nee, die laatste zin bedoel ik niet serieus)
PcDealer schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:29:
[...]

Duidelijk het geval hier: PcDealer in 'productreview: Samsung Galaxy Tab S3 WiFi Zwart review door gralin'
Pff, die is wel heel brutaal. :X

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:22:
[...]

Waar in het huidige beleid wordt dit nu verboden dan? Het enige wat ik erover kan terugvinden is dat content niet gevoed mag worden door een marketingactie en dat geldt voor alle gesponsorde reviews. :o En zelfs dan - als een review door een ander is geschreven, doet dat dan afbreuk aan de kwaliteit? Lees een review gewoon en beoordeel hem op z'n merites. (nee, die laatste zin bedoel ik niet serieus)
Duidelijk het geval hier: PcDealer in 'productreview: Samsung Galaxy Tab S3 WiFi Zwart review door gralin'
[...]

I beg to differ.
• Controleer of reviews echt zijn en zorg voor systemen die nep reviews kunnen herkennen.
• Wees transparant over financiële relaties met bedrijven die gereviewd worden. En over welke invloed dat heeft op de weergave van reviews, bedrijven, producten of diensten.
• Wees transparant over het verhaal achter de review, zoals: is de review onderdeel van een marketingstrategie, mochten reviewers het product gratis testen, is de reviewer een beloning aangeboden voor het schrijven van de review, is de review aangepast na contact met de bedrijf?
• Vul reviews niet aan. Laat velden die de reviewer in het reviewformulier niet heeft ingevuld leeg.
https://www.acm.nl/sites/...viewwebsites-09052017.pdf
Nodigt u, in opdracht van een bedrijf, consumenten uit een review te schrijven in ruil voor (het gebruik van) een gratis product of betaling? Zorg er voor dat de reviewer transparant is over het verhaal achter de review, zoals: is de review onderdeel van een marketingstrategie, mocht de reviewer het product gratis testen, is de reviewer een beloning aangeboden voor het schrijven van de review?
• Huurt u een derde partij in om reviews voor u te verzamelen en publiceren?
Controleer dan of deze partij:
transparant is over de manier waarop reviews worden verzameld en gepubliceerd.
• Schrijf geen nep reviews over uw product, dienstverlening of over uw concurrenten. En laat ook geen nep reviews door anderen schrijven.
• Vraagt u uw klanten om een review te schrijven? En biedt u daarbij een stimulans, bijvoorbeeld de kans om iets te winnen? Stuur dan nooit op de toon, strekking of inhoud van de review.
https://www.acm.nl/sites/...nstverleners-09052017.pdf
Meerdere regels worden hier overtreden. De verantwoordelijke verschilt wel per regel: tweakers, Samsung of de reviewer schrijver.

Zo kan het ook: productreview: Samsung Galaxy Tab S3 WiFi Zilver review door lisanne2212
Noemt The Insiders. Er staat "deels gesponsord". Is het met korting gekocht dan?

[ Voor 63% gewijzigd door PcDealer op 15-04-2022 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

@PcDealer Bij The Insiders kan het product als volgt zijn gesponsord:
1: Je krijgt het artikel geheel gratis in ruil voor een review. (Volledig gesponsord)
2a: Je betaald een borg van ongeveer 20-50% van de nieuwwaarde en dan mag je het product houden na de opgeleverde review. (Deels gesponsord)
2b: Als je het product niet wilt houden, dan krijg je de borg terug, mits het artikel in goede staat is. (De status gaat dan eigenlijk van Deels gesponsord naar Geleend, maar dit kun je pas aanvinken als je het product hebt teruggestuurd)

De reviews moet je op diverse sites plaatsen. Teven ben je vaak verplicht om het product meerdere malen via Social Media te promoten met bijbehorende hashtags.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:19

Chocoball

瞧好吧!

Ik weet dat het verleidelijk is om hier te reageren maar iemand heeft verzonnen dat dit topic voor meldingen is en deze voor discussie Algemene discussie: Gebruikersreviews en reclame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

PcDealer schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:29:
[...]

[...]
De review is inmiddels verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm, ik weet niet of dat aan de hand van dit topic is gebeurd, maar indien wel: jammer dat mijn melding genegeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:01:
Hm, ik weet niet of dat aan de hand van dit topic is gebeurd, maar indien wel: jammer dat mijn melding genegeerd wordt.
Bedoel je Verwijderd in "Meldingen 'onreine' productreviews" of Verwijderd in "Meldingen 'onreine' productreviews"?

De eerste heeft niets met de "review" te maken die verwijderd is Kiswum in "Meldingen 'onreine' productreviews". De tweede is beantwoord a.h.d.v. PcDealer in "Meldingen 'onreine' productreviews".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt, hij heeft inderdaad niets te maken met de review die Kiswum meldde. Maar ik zou het jammer vinden als een admin wél actie heeft ondernomen op wat Kiswum hier meldt, maar mijn melding volledig links laat liggen. Zelfs een bericht als "doen we niets aan" zou beter zijn. Het gaat dus specifiek om de eerste post die jij aanhaalt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 09:03:
[...]

Dat klopt, hij heeft inderdaad niets te maken met de review die Kiswum meldde. Maar ik zou het jammer vinden als een admin wél actie heeft ondernomen op wat Kiswum hier meldt, maar mijn melding volledig links laat liggen. Zelfs een bericht als "doen we niets aan" zou beter zijn. Het gaat dus specifiek om de eerste post die jij aanhaalt. :)
Het is een gecombineerde review. Doordat je bij een review slechts 1 product kan kiezen, kun je niet meerdere producten kiezen bij een review over diverse producten, waarbij duidelijk een overeenkomst te zien is.

De eerste zin in de review geeft aan:
Noctua NH-D15 + NA-HC3 & NF-A15 Chromax.black.swap kits

Om hoeveel producten denk je dan dat de review gaat?

Inhoudsopgave:

- Inleiding
- Noctua NH-D15
- Noctua NA-HC3 Chromax.black.swap
- Noctua NF-A15 Chromax.black.swap
- Montage
- Opmerkingen mbt Test
- Resultaten
- Conclusie

Voorheen is dit vaker toegepast:
productreview: Samsung Galaxy S7 Keyboard Cover Goud review door Foritain

Echter zag je daarbij veel duidelijker dat het een gecombineerde review was. Dat is iets wat Foritain nog wel zou kunnen verbeteren.
Is het hierdoor onrein of is het praktisch voor de lezer?

Het zou onrein zijn als de review gekopieerd en geplakt zou zijn van een andere review. In dit geval lijkt het erop dat het op veel punten is aangepast en de testmethode voor de koeler is tevens aangepast met een nieuwe testmethode.
Het was mogelijk om alleen de swap's te reviewen, maar zonder een koeler, kun je geen swaps gebruiken (en die koeler zit er standaard niet bij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe je het ook wendt of keert, hij is op dit moment gekoppeld aan heatsink-covers. Dat klopt hoe dan ook niet als 99% van de review daar niets mee te maken heeft.

Als ik onder een nieuwsitem over bitcoins reageer met een diepgaande verhandeling over de filosofisch-morele kwesties van slavernij krijg ik ook een -1 beoordeling omdat het volledig off-topic is, ongeacht hoe goed die reactie inhoudelijk is.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:29:
Hoe je het ook wendt of keert, hij is op dit moment gekoppeld aan heatsink-covers. Dat klopt hoe dan ook niet als 99% van de review daar niets mee te maken heeft.

[...]
Door dit soort overdrijvingen kan het zijn dat je bericht(en) niet serieus in behandeling wordt genomen door de crew. Houd het bij de feiten en anders zo dicht mogelijk bij de feiten, want de genoemde review behandeld meer dan 1% van de heatsink covers of zaken die daar direct mee te maken hebben. Op veel foto's is de nieuwe situatie ook zichtbaar. De teksten boven en onder de foto's hebben ook rekening gehouden met de heatsink covers.

Pagina: 1 ... 5 ... 21 Laatste

Let op:
Productreview melden? Gebruik daarvoor de nieuwe rapporteerknop bovenaan de review.