Buitenland klinkt leuk, maar is niet altijd even praktisch.
Denk aan verjaardagen/bruiloften/langsgaan bij familie/oppassen kinderen en ga zo maar door.
Natuurlijk helpt het enorm met de FO stap, maar de impact op je (sociale) leven is lang niet voor iedereen weggelegd.
murphsy schreef op zondag 22 maart 2015 @ 15:51:
[...]
Wanneer je met een groot vermogen belegd bent, ook via trackers (die gewoon in aandelen beleggen natuurlijk), neem je risico's op de markt. Ik denk dat je daarmee moet oppassen als je niet enig verstand hebt van de beurs, de risico's, de invloeden. Sowieso moet je een lange termijn plan hebben, op gebied van offensief - passief - defensief ten opzichte van je spaardoel / levensfase. Dat vraagt om inzicht in de markt. Ik denk dat je een situatie moet voorkomen waarin je voor € 400.000,- belegd vermogen hebt in 'trackers' zonder intieme kennis van de beurs.
Maar misschien ben ik te wantrouwig

Eigenlijk heb je geen intieme kennis van de beurs nodig. Slechts de basis van beleggen - spreiding. Met een stuk of 10 bijna willekeurige ETF/Fondsen, beleg je zo al in 1000+ aandelen. Zo zit ik nu in 10-tal fondsen:
- Zorgverlening
- Grondstoffen (1 generieke van papier tot chemie tot bouwmaterialen tot grondstoffen zelf, 1 met focus op goud/edelmetalen)
- Luxe en consumptie goederen
- Bedrijfs en gewone obligaties.
- Vastgoed
- Wereldwijd aandelen (2 stuks ter beperking risico en vergroting spreiding)
- Europese aandelen (1 grote aandelen en 1 smallcaps)
- Opkomende markten aandelen
Alleen al de smallcaps europese aandelen zit ruim over de 100 aandelen in, de grootste is 1,19% en ook de enige met >1% aandeel. In totaal zit ik makkelijk in ruim 1000 bedrijven, wereldwijd, alle landen en alle markten. Aanschafkosten: 0 euro.
Ondertussen zit ik wel met een enorme risicospreiding en ook in alle grote bedrijven als apple, intel, samsung, mcdonalds, ga maar door. Zit ook vast overlap in hier in daar, maar door de minieme aanwezigheid per fonds (grootste aandeel in een enkel fonds is geloof ik 2,28%) is dat aandeel nog steeds verwaarloosbaar op het geheel.
Als ik eenzelfde spreiding wil neerzetten door zelf beleggen, kost het me al snel duizenden euro's aan transactiekosten alleen... Kan wel af met minder bedrijven, maar de verhouding van 1 bedrijf binnen het portfolio wordt dan veel groter en dus ook meer risicovol (stel dat je 20 aandelen had, en Imtech zat ertussen, weg rendement).
Ik denk dus dat je een vergelijking moet maken tussen ETF/Fondsen en dergelijke en direct in aandelen beleggen.
Wanneer je via ETF/Fondsen handeld, heb je vanaf 3 keuzes al een enorm diverse portfolio (wereld aandelen, obligaties, vastgoed) met letterlijk honderden bedrijven. Daarbij letten anderen nog eens voor je op het nieuws (nieuwe bedrijven opnemen in de index/tracker/fondsen, oude afstoten, maandelijks herbalanceren..) waardoor je er ook veel minder in hoeft te zitten.
Bij direct in aandelen beleggen kun je natuurlijk veel betere resultaten boeken, maar zijn er ook hogere risico's. Je moet zelf herbalanceren, spreiding verzorgen, op het nieuws letten (op tijd uitstappen etc) en je zit met bijvoorbeeld aanschafkosten.
Hiervoor zal je inderdaad enorm veel meer kennis en tijd moeten besteden om je geld aan het werk te houden. Kwestie van risico en rendement...
[
Voor 91% gewijzigd door
Xanaroth op 22-03-2015 20:48
]