De regels in de EU zeggen dat een kabel aan de CE richtlijn moet voldoen.
Het probleem daarbij is dat de importeur er verantwoordelijk voor is dat de producten daar aan voldoen.
Niemand die het controleert, tot er een ongeluk is. (Met een HDMI kabel niet zo waarschijnlijk)
Jij kan dus een doos kabels uit China bestellen en hier verkopen, dan ben jij als importeur ervoor verantwoordelijk dat die kabel aan de geldende richtlijnen voldoet.
Let wel, dat zegt niks over hoe goed ze werken, het moet veilig zijn, dat is CE.
Dat is waarom er zoveel brandgevaarlijke telefoonladers op de markt zijn, er is geen controle.
Dus de makkelijkste methode om iets te kopen met een enigszins gegarandeerde kwaliteit is van een merk.
Ik noemde Belkin, omdat die buiten de hifi merken vallen waarvan veel mensen vinden dat de kabels in een ander topic horen. (Iets met engeltjes...)
Er zijn er meer die fatsoenlijk spullen leveren, vaak in de prijscategorie net boven die van de cheapo kabels, in de regio €15 per kabel.
Alles wat je produceert heeft een tolerantie, een kleinere tolerantie maakt een duurder product.
Dat gaat dus over hoe nauwkeurig iets gemaakt is en wat de afwijkingen in maatvoering zijn.
Hoe kleiner stekkers worden, hoe kleiner de toleranties om te zorgen dat het goed werkt.
(M.a.w. pen 1 van de stekker, raakt pen 1 in het andere deel)
Bij de hele goedkope kabels is het een beetje hit-and-miss.
Vaak is het goed genoeg, soms niet.
De vraag is, wil je dat gokken en gooi je een kabeltje weg bij twijfel?
Of geef je iets meer uit om zeker te weten dat het goed is?
Is een keuze voor een ieder.
Dat is het enige punt wat ik wil maken.
En Amazon Basics heb ik hier ook wel liggen, cheap, maar wel een merkkabel in zoverre dat Amazon iets levert wat werkt omdat ze geen gezeur willen. Dus dat is wel een goede tip voor iedereen.