Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:04:
Elk home cinema audio referentie lijstje zonder Master and Commander kan ik eigenlijk niet serieus nemen.
Je had ook kunnen zeggen:
“Nog een tip voor audio: Master and Commander. Echt een topper voor audio en staat in veel andere referentielijsten. Veel luisterplezier!”
Oude zuurpruim! :p (bedankt voor je mooie audio-topic trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:52

Louw Post

Cerenas

RemiB schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Gaaf hoor! Ik denk dat je, zeker voor de beschikbare ruimte, niet veel meer kan!
Ik begrijp dat het kriebelt om van 5.1 naar 7.1 te upgraden. Het zal minder verbetering geven dan van 3.1 naar 5.1, maar het is altijd de overweging waard. En de tijd en moeite die je in een hobby stopt hoeft zich niet altijd volledig uit te betalen toch? ;)

En oja, met je filmsmaak zit het wel goed. Ik heb ooit na wat onderzoek een lijstje opgesteld met films die de audio als speerpunt hebben gekozen, en die dus erg vet zijn om op Blu-Ray te kijken:

Lord of the Rings
Gravity
Cloverfield
Dass Boot
2001: a space odyssey
Sunshine
John Whick
Edge of tomorrow
Oblivion
Gemini Man
Dankje! Ik denk dat het verschil van 5.1 naar 7.1 ook niet heel groot zal zijn inderdaad en de woonkamer zal er niet netter op worden, maar de Ultima 20 Mk2's komen op Marktplaats vaak wel redelijk goedkoop voorbij. Het enige probleem is dat een 9.1 receiver momenteel gewoon erg prijzig is.

Zeker een goed lijstje van films die je daar geeft, de meeste heb ik gezien en zijn wat betreft geluid erg vet inderdaad! O+ De rest maar even op de watchlist zetten.
TheKerremenke schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:41:
+1 voor oblivion. Zit een mooie sweep in om de subwoofer te testen. (Moment dat het touw door knapt en Tom Cruise omlaag valt). Blijft een mooie scène om subs te testen.

@Louw Post Mooie opstelling. Netjes. Misschien dat een mooi vloerkleed nog extra zou helpen voor de galm tijd te beperken. Maar dat is smaak gevoelig.
Bedankt! Goede tip wat betreft een vloerkleed en is ook wel fijn in de winter (laminaat is nog redelijk koud voor de voetjes :+ ).
Elk home cinema audio referentie lijstje zonder Master and Commander kan ik eigenlijk niet serieus nemen.
Die film nog niet eerder gezien, maar gaat op de watchlist!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:58
Ook een mooie film voor audio en video is Dune en de openingsscène van Max Max Fury Road. Vind vooral bij Dune de sound van de hele film indrukwekkend.

[ Voor 58% gewijzigd door ChiLLeR op 15-06-2022 11:33 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:43
RemiB schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:10:
[...]

Gaaf hoor! Ik denk dat je, zeker voor de beschikbare ruimte, niet veel meer kan!
Ik begrijp dat het kriebelt om van 5.1 naar 7.1 te upgraden. Het zal minder verbetering geven dan van 3.1 naar 5.1, maar het is altijd de overweging waard. En de tijd en moeite die je in een hobby stopt hoeft zich niet altijd volledig uit te betalen toch? ;)

En oja, met je filmsmaak zit het wel goed. Ik heb ooit na wat onderzoek een lijstje opgesteld met films die de audio als speerpunt hebben gekozen, en die dus erg vet zijn om op Blu-Ray te kijken:

Lord of the Rings
Gravity
Cloverfield
Dass Boot
2001: a space odyssey
Sunshine
John Whick
Edge of tomorrow
Oblivion
Gemini Man
Ik vind bij LotR persoonlijk de bass veel te veel aangedikt. Ondanks dat blijft het natuurlijk wel de beste film ooit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

En dan iets specifieker: welke audiotrack bedoel je dan? Ze zijn er in DTS, DTS HD, DD+...

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

the-body schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:42:
[...]

En dan iets specifieker: welke audiotrack bedoel je dan? Ze zijn er in DTS, DTS HD, DD+...
Maakt niet zoveel uit, de lossless and niet-lossless van dezelfde varianten (DD of DTS) zijn sowieso dezelfde mix. Of je de DTS en DD mix moet hebben weet ik niet. Vermoed dat ook dat weinig uit zal maken, alhoewel naar mijn ervaring de DTS track luider was gemixt...wat een mooie placebo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 14:27
Louw Post schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Mijn laatste post is alweer een tijdje terug. Alhoewel er niet super veel veranderd is, is de aankleding al wel wat beter (galmt al een stuk minder nu) en heb ik een blu-ray collectie opgebouwd. :9

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat je ziet:
  • LG OLED65C16LA
  • Teufel Ultima 40 Surround (Mk2)
  • Teufel Reflekt (niet echt ideaal zo, maar hoog monteren gaat me iets te ver in de woonkamer)
  • Xbox Series S
  • LG UBK90 Blu-ray speler
Wat je niet ziet:
  • Yamaha RX-V681
  • Nvidia Shield TV Pro (2019)
  • Intel NUC met 4TB SSD als Plex server (spoelt lekker snel door met 4K films)
  • Logitech Harmony Companion
Ben aardig tevreden met de set-up. Alleen de subwoofer kan wel een upgrade gebruiken denk ik. Verder moet ik mijn kastje achter eens vervangen voor een dressoir waar wat meer in kan. :P

Kriebelt wel een beetje om naar 7.1.2 te gaan ipv 5.1.2 nu, maar moet maar even kijken of de vrouw dat leuk gaat vinden. Plus 9.1 receivers zijn een stuk prijziger zag ik (tenminste momenteel).

Tips en feedback zijn welkom! :)
Hoe is het aanbod qua signaal voor de reflect speakers? 95% van de tijd kijk je toch Netflix of Prime (oid). Daar wordt het signaal toch niet aangeboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BlueSS50 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:27:
[...]

Hoe is het aanbod qua signaal voor de reflect speakers? 95% van de tijd kijk je toch Netflix of Prime (oid). Daar wordt het signaal toch niet aangeboden?
Netflix (en DisneyPlus) hebben juist steeds meer Atmos films/series, dus dan werkt het wel :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

[...]

Zoals @DennusB ook al aangeeft, redelijk wat materiaal heeft al Atmos. We kijken voornamelijk Netflix en HBO, bij beide diensten hebben de recentere films en bepaalde series wel Atmos ondersteuning. Vooral bij Netflix is er best veel content met Atmos (voornamelijk hun eigen producties). Denk aan Stranger Things, Peaky Blinders, bij HBO bijvoorbeeld The Batman en die laatste Fantastic Beasts.

Het meeste content dat we kijken, zoals comedy series, stand-up comedy, documentaires, etc. hebben het niet natuurlijk. Dus of het echt de investering waard was weet ik niet, maar het is een leuke extra. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:58
[...]

Meestal zit er ook nog een upmix mogelijkheid om zo je 5.1 track toch wat extra te geven. Meestal stuurt hij dan wat surround effects de hoogte in. Volgens mij moet je daarvoor Neural:X hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door ChiLLeR op 16-06-2022 09:03 ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:21
Bedankt Koetje voor de louter positieve inslag, zo kennen we je. Master en Commander nooit gezien, maar zal zeker een aanvulling zijn op mijn lijstje. Overigens heb ik nooit gepretendeerd dat de lijst compleet is... Waarom hoort deze volgens jou op de lijst?

Er zijn veel films met indrukwekkende soundtracks, zoals Dune en LotR. Echter, de films verdienen een plaatsje op de lijst als de producers daadwerkelijjk moeite hebben gedaan om het mixen en masteren van geluid en muziek bijzonder goed te doen. Zoals het voorbeeldje van @TheKerremenke bij Oblivion, of bij Cloverfield de eerste explosie in de openings-scene en de krakende geluiden van de aliens die de personages achtervolgen in de metro. Dune heb ik alleen in de bios gezien, dus wil hem thuis nog een keer op Blu-Ray zien alvorens die eventueel op de lijst mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 12:46
En zonder finding Nemo....tipping the tank...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

RobbieHifi schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:11:
[...]

En zonder finding Nemo....tipping the tank...
Die wilde ik eigenlijk ook nog toevoegen. Bedoel je met tipping the tank het moment dat er met een vinger op het glas wordt geklopt? Dat is een leuke LFE test.

@RemiB Master and Commander geeft je het gevoel dat je echt op het schip zit. De actie-scènes waarin de kanonskogels en houtsplinters om je oren vliegen zijn net zo indrukwekkend als de kleine details in de rustige momenten. Voor mij is deze film met gemak het beste argument voor fatsoenlijk surround geluid boven een soundbar. Goed geluid gaat verder dan alleen LFE en daarom toch niet Finding Nemo genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2022 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Ik heb nog Dredd als tip voor lekker geluid. Soort cyberpunk film, ik hou van dit soort settings, herinnerend aan oude klassiekers over de toekomst. Er is ook een atmos versie.

https://www.moviemeter.nl/film/78371

"Lionsgate splurges on 'Dredd', giving us a DTS-HD Master Audio 7.1 mix with DTS Neo:X compatibility. As you can read from an info graphic on the disc, Neo:X is a protocol that allows for a fuller sound mix for up to 11 channels of sound. My receiver, while strong, is not high-end enough to support Neo:X, but I don't mind because the lossless 7.1 mix I can hear is absolutely exceptional.

This mix is incredibly aggressive. The movie may be low budget, but the sound is big enough for a movie with a three hundred million dollar bankroll. Directionality is spectacular, with bullets bouncing from left to right and front to back. The imaging is seamless and very organic. The sound field is almost always active with sonic detail. A great example is again when Dredd steps off his bike after flipping the van full of perps. His foot lands with an immense thump thanks to the thunderous LFE. As he approaches the van, you hear the crinkle of his leather armor, the tinkling of broken glass falling from the van, and his hand tightening on the grip of his Lawmaker. Even the quiet moments are alive with vividly realized sound."

"Sound quality

If you’ve got flimsy walls, valuable ornaments perched on mantelpieces, weak foundations or any sort of neighbors, heed this warning: the Dolby Atmos mix found exclusively on the Dredd UHD BD disc is the most insanely, brutally, relentlessly potent soundtrack I’ve ever heard. And I’ve heard a lot.

Every gun shot explodes from your speakers like the world’s loudest firework. The synth-based score hits levels of bass so deep and powerful that they caused my ears to pop - a first for any 4K Blu-ray soundtrack to date. Security shutters slide closed with an impact more reminiscent of a spaceship crashing to earth. Thumped and headbutted faces sound like cabbages being crushed under rock pounders. People scream with the volume of a dozen banshees. And when Ma-Ma unleashes her turret guns on what can only be described as the entire neighborhood, you half expect the sky to fall in. Or at least your ceiling beams.

Dredd’s soundtrack also makes phenomenally aggressive use of the rear channels, filling them almost constantly with a dizzying combination of subtle ambient effects and accurately placed, dynamically transitioning shooting/fighting effects that are pretty much as potent as the racket coming from the front speakers.

To absolutely make sure there’s no escape from Dredd’s wince-inducing sonic world, the Atmos mix also uses the height channels very effectively to create a convincing sense of the verticality of the main tower block location and ensure that the endless spray of bullets and blood isn’t restricted to ground level.

These sort of audio histrionics might feel over the top in most contexts. With Dredd, though, they seem just about perfect, enhancing the film’s finely judged combination of unflinching brutality and elevated comic book sensibility.

Just don’t blame me if you have to get a builder in to repair your house by the time the film’s finished."

8)

[ Voor 89% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 16-06-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dredd rond de 29 minuten in de film.
Die omroep van MaMa zet ik regelmatig aan om de ruimtelijkheid en de Atmos te demonstreren :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik lees hier allerlei aanbevelingen, maar is er een lijst? 😉 Ik ben vooral opzoek naar films waarin Atmos goed uit komt, en dan met name op Netflix, Disney of Videoland (waarvan audio beroerd is) met een beetje fatsoenlijke IMDb Rating.

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 17-06-2022 22:48 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Laatst online: 23:18
CPM schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:46:
Ik lees hier allerlei aanbevelingen, maar is er een lijst? 😉 Ik ben vooral opzoek naar films waarin Atmos goed uit komt, en dan met name op Netflix, Disney of Videoland (waarvan audio beroerd is) met een beetje fatsoenlijke IMDb Rating.
Hier een opsom lijst per jaar. https://www.whattvs.com/dolby-atmos-movies-list.php

Beetje Google zoekopdracht helpt je hierbij wel me lijsten te vinden. ;)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

De gemiddelde actie film doet het vaak wel goed en voornamelijk horror films met veel sfeer geluid is mijn ervaring (The Conjuring bijvoorbeeld). Op de streaming diensten kun je wel zien of de films Atmos hebben of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Tjaa, een lijst daar heb ik destijds ook op gegoogled en dan merk je dat er een verschil is met blueray en streamingsdiensten…
ik merk dat de mixing en dus de kwaliteit de laatste tijd bij alle nieuwe series en films toeneemt bij de stramingsdiensten van hun eigen producties. Lijkt wel of ze steeds beter doorkrijgen hoe je 7 kanalen in Atmos moet mixen (is ook een vak!).

Laatst stranger things laatste seizoen gezien… die vind ik dus echt een aanrader!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Als eerste moet je een beeld hebben van films die zich lenen voor scenes waarbij hoogte en diepte goed uitkomen. Films waarbij alleen wordt gesproken en alle actie van voren komt heeft Atmos niet echt een groot effect. Als je googelt komt ja al gauw achter titels en scenes als Ready Player One, Max Max Fury, drive to survive en diverse Marvel films.

Streaming is weer een heel ander verhaal er is groot verschil tussen de diensten en hoe ze uiteindelijk 1) de upmixing van de kanalen hebben vertaald 2) lossless en bitrates... er is nog veel te winnen de content op de juiste manier instellen.

Gister weer enorm verbaasd over de geluidskwaliteit van Stranger Things 4 volume 2 die gister is uitgekomen.
De bass is echt out-of-this world en de 3D en vooral hoogte en diepte is heel erg goed gedaan.
Kortom: vergelijk eens een 5.1 film uit de oude doos van Netflix en deze serie die al vanaf seizoen 3 een enorme boost kreeg en de Netflix engineers samen met de studio van deze serie hier prioriteit aan hebben gegeven. Zie bijv dit stukje of google zelf eens, of nog beter ervaar het zelf door deze serie te gaan kijken/volgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:42
Niet veel foto's hier waar het toch om te doen is in dit topic. Alleen maar lappen tekst. Waar blijven de pics :O

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• TheKerremenke
NeWSJuNK schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:38:
Niet veel foto's hier waar het toch om te doen is in dit topic. Alleen maar lappen tekst. Waar blijven de pics :O
Hier dan, een foto die ik al eens eerder gepost had ;) Inclusief oude kallax kast en oude platenspeler en oude kleur op de muur, die inmiddels vervangen zijn. Binnenkort eens nieuwe foto’s maken. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zK2lC_g9NpiWra4usTJdvnCywQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nl3KfJ2Q1NY6RGFrl2PdDvg6.jpg?f=fotoalbum_large

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45
nee, dit gaan we niet doen. ;)

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 02-07-2022 20:34 . Reden: Off-topic ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Bosscope
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-06 11:37
Mijn installatie is redelijk veranderd sinds mijn laatste post.

De NAD t777v3 is total loss verklaard door de dealer en vervangen door een t778. De main Mission 702e’s hebben na 22 jaar plaats gemaakt voor een paar Sonus Faber Sonetto iii en de Epson tw7400 is omgewisseld voor een JVC x7900. Het celexon projectiescherm is na 3x omruilen verwisseld voor een celexon deluxx 120” alr. Als laatste is de mission 7as1 sub met pensioen, een xtz 12.17 edge maakt nu de dienst uit.

Het klinkt helemaal fantastisch en ziet er nog goed uit ook😊

Film-audio tip; 4k uhd blu rays van A quiet place, Top gun & Atomic blonde. De ongecomprimeerde atmos / dts-x tracks zijn zoveel voller dan DD+ streaming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdK-tgCOqLsgMZFaV48lc49v2UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0fZjOql7HFSo4f7MlggLz14.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pK-kEA2sCuvT8OdkdANLlcvvKuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9srsrJFHnAAMzoT75tME4jSr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hWsUXiyaEB9ZX5L1XFhOiE_U8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZQ2CJRJKxcADx7du0mFq18p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDdQf4omBHRX4pyitlT4qBhtxJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVutKBBwC2NXCsFTzIpnKIrk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bUWsLItzc0e8ToPIxfWllT1Zfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQaC6Ec2aI8swQ44QrshOlu1.jpg?f=fotoalbum_large

NAD t778, Panasonic ub820, ATV 4k, Emotiva UPA-500, Harman Kardon HD760, Argon audio TT-3, NAD pp2e, Sonus faber Sonetto III, B&W cwm 7.3, 4x The drop podspeaker, 4x B&W ccm 664, XTZ 12.17 edge, Philips 58pfl9956, JVC x7900, Deluxx 120” ALR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25
Bosscope schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:57:

De NAD t777v3 is total loss verklaard door de dealer en vervangen door een t778. De main Mission 702e’s hebben na 22 jaar plaats gemaakt voor een paar Sonus Faber Sonetto iii en de Epson tw7400 is omgewisseld voor een JVC x7900. Het celexon projectiescherm is na 3x omruilen verwisseld voor een celexon deluxx 120” alr. Als laatste is de mission 7as1 sub met pensioen, een xtz 12.17 edge maakt nu de dienst uit.

Film-audio tip; 4k uhd blu rays van A quiet place, Top gun & Atomic blonde. De ongecomprimeerde atmos / dts-x tracks zijn zoveel voller dan DD+ streaming.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gave setup. Hangt die ene Drop nou helemaal vrij in de ruimte, of lijkt dat maar?
Indien helemaal vrij: gaaf :D Maar hoe voorkom je dan dat ie gaat draaien?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:11
The Eagle schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:54:
[...]

..
hehehe ik dacht eigenlijk precies hetzelfde.. als je nu een continue kick hebt.. krijg je dan een pendulum? 8)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosscope
The Eagle schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:54:
[...]

Gave setup. Hangt die ene Drop nou helemaal vrij in de ruimte, of lijkt dat maar?
Surround links en rechts hangen vrij aan 2 bodenkabels en dat is ook gelijk de speakerdraad. Bovenop de plaat heb ik de kabels door van die ouderwetse flinke porseleinen kroonstenen gehaald zodat ze goed klemmen. De kroonsteen is op zijn beurt weer gefixeerd tegen draaien.

Ik heb die drops gekozen omdat ze goed klinken (en het is eens wat anders dan mijn vorige mission boekenplank speakers). Podspeakers heeft een muur en plafond montageset en ik heb geen muur maar wilde het wel zo goed mogelijk volgens dolby atmos specs aansluiten.

Van muziek spelen slingeren ze niet, wel als de hond door de gordijnen loopt😊

NAD t778, Panasonic ub820, ATV 4k, Emotiva UPA-500, Harman Kardon HD760, Argon audio TT-3, NAD pp2e, Sonus faber Sonetto III, B&W cwm 7.3, 4x The drop podspeaker, 4x B&W ccm 664, XTZ 12.17 edge, Philips 58pfl9956, JVC x7900, Deluxx 120” ALR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sean93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 12:25

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel vet! Dacht even dat @TheKerremenke een update had gedaan :9
Hoe is de luisterervaring als je op de bank/stoel naast de ''main seat'' zit? Lijkt alsof die ene druppel ervoor hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosscope
Sean93 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:43:
[...]
Hoe is de luisterervaring als je op de bank/stoel naast de ''main seat'' zit? Lijkt alsof die ene druppel ervoor hangt?
Die hangt naast de bank, hij zit niet in het zicht maar je hoort hem natuurlijk wel luider. Desondanks blijft de surround beleving wel overeind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 15:04

Tijn96

In speed we trust

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe bevallen de sonetto's? Twijfel er ook over voor in de woonkamer. Vooral ook vanwege de hoge WAF. Zit te kijken naar de 3's of de 5's

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeter
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wel heel netjes! 👌
Een 21/9 Philips tv, die kom je ook niet vaak tegen.
Veel plezier ermee! 😉☑️

🍏 MacBook Pro 13” 🍏 iPad Pro 2020 🍏 iPhone 12 Pro 🍏 Apple TV 4K 128GB 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
Tijn96 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Hoe bevallen de sonetto's? Twijfel er ook over voor in de woonkamer. Vooral ook vanwege de hoge WAF. Zit te kijken naar de 3's of de 5's
Tip ga ze beluisteren bij een hifi zaak en neem daar de tijd voor. Heb ikzelf ook gedaan. Toen wilde ik de Sonetto 5 ivm voller geluid, voornamelijk het laag is iets meer aanwezig. Daar tegenover staat dat de 3 slanker is en minder aanwezig oogt in de woonkamer. Als je een opstelling hebt met subwoofer en deze altijd mee speelt, dan kan je wel uit met een 3.

Zo kon ik via marktplaats goedkoop de 3 kopen. De 5 vond ik op de moment te duur voor mij. Hier een jaartje met gespeeld en toen toch alsnog de 5 gekocht bij de hifi zaak waar ik beluisterd had.

Waarom de keuze voor de 5 omdat ik zowel met als zonder subwoofer speel. Vinyl zonder en films met. Dan is het vollere geluid van de 5 net iets fijner.

Voor meer info stuur even een PM, houden we het topic wat schoner

[ Voor 3% gewijzigd door TheKerremenke op 13-07-2022 10:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Ik denk dat ik eindelijk ook mee mag doen hier! Net onze nieuwe Sony XR 55A80J geïnstalleerd. En morgen komt de Sonos Beam binnen die eronder komt te liggen.

Onze ‘oude’ opstelling lijkt helaas niet meer aan te sluiten. Gaat om een Cyrus 8vs2 versterker met 2 Dynaudio Excite x12 (denk ik) speakers.

Heeft het nog zin om uit te zoeken hoe / of ik dit aan de Beam soundbar kan koppelen? Of kan het beter weg?

:: edit :: vergeet ik de foto… 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rUR5Mh0uLkpKS8Sf7O_pHggJzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ougfmm1n0SYWUAu6kDJdSCBr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door murphsy op 13-07-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Laatst online: 13-09 15:04

Tijn96

In speed we trust

TheKerremenke schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:32:
[...]

Tip ga ze beluisteren bij een hifi zaak en neem daar de tijd voor. Heb ikzelf ook gedaan. Toen wilde ik de Sonetto 5 ivm voller geluid, voornamelijk het laag is iets meer aanwezig. Daar tegenover staat dat de 3 slanker is en minder aanwezig oogt in de woonkamer. Als je een opstelling hebt met subwoofer en deze altijd mee speelt, dan kan je wel uit met een 3.

Zo kon ik via marktplaats goedkoop de 3 kopen. De 5 vond ik op de moment te duur voor mij. Hier een jaartje met gespeeld en toen toch alsnog de 5 gekocht bij de hifi zaak waar ik beluisterd had.

Waarom de keuze voor de 5 omdat ik zowel met als zonder subwoofer speel. Vinyl zonder en films met. Dan is het vollere geluid van de 5 net iets fijner.

Voor meer info stuur even een PM, houden we het topic wat schoner
Thanks voor je toelichting! Ik wil komende zaterdag eens gaan luisteren idd. Zal het voornamelijk voor films gebruiken en af en toe wat muziek. Wil ook de bijpassende sub erbij kopen.

Qua muziek heb ik dadelijk een aparte kamer met mijn Dynaudio Contour 30i & primare setup. Zal tzt van beide wel posten.

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
murphsy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:49:
Onze ‘oude’ opstelling lijkt helaas niet meer aan te sluiten. Gaat om een Cyrus 8vs2 versterker met 2 Dynaudio Excite x12 (denk ik) speakers.
Omdat nieuwe TV alleen digitaal out heeft en de Cyrus alleen analoog in? Zie FeaR in "Welke Extra luidspreker op Samsung tv aansluiten"

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Hoop dat ik dit hier kan vragen. Wij hebben al paar jaar in de living een Sony HW40ES hangen, die via een CAT6 kabel verbonden is aan zo'n HDMI>LAN toestelletje. Er is namelijk geen mogelijkheid om HDMI naar beamer te krijgen (fout architect die te kleine buis had klaargestoken). Nu zou ik graag upgraden naar een 4K beamer, maar heb eigenlijk geen idee of er al degelijke en betaalbare oplossingen zijn voor 4K beeld naar beamer via LAN (of wireless). Bedoeling is voornamelijk om films + PS5/XsX gaming te doen via beamer.

Als dat (nog) niet kan, dan vrees ik dat het beamer-verhaal afgelopen is en zal het eerder uitkijken zijn naar een 77" OLED of zo (die huidige 65" dan moet vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

FeaR schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:52:
[...]

Omdat nieuwe TV alleen digitaal out heeft en de Cyrus alleen analoog in? Zie FeaR in "Welke Extra luidspreker op Samsung tv aansluiten"
Op zich gaat aansluiten wel lukken. Maar gaat het dan de Beam nog echt helpen? Of vooral er gewoon doorheen blazen? Ze staan als zijspeakers opgesteld, als ‘oude’ 2.0 set. Als rear speakers past niet vanwege een te smalle woonkamer.

Ik speel met de gedachte om te kijken of ik ze nog kan verkopen, om de Beam te upgraden met een Sonos Sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
murphsy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:59:
[...]
Op zich gaat aansluiten wel lukken. Maar gaat het dan de Beam nog echt helpen? Of vooral er gewoon doorheen blazen? Ze staan als zijspeakers opgesteld, als ‘oude’ 2.0 set. Als rear speakers past niet vanwege een te smalle woonkamer.
Ah, je wilt ze naast elkaar gebruiken. Ik dacht dat Sonos de optie was als de Cyrus niet aan kon worden gesloten. Combineren zou ik niet doen. Sonos is een all-in-one, dan heb je de Sonos onder de TV welke alle kanalen doet en daarnaast nog twee extra Front Speakers. Buiten het feit dat aansluiten ook een uitdaging wordt met splitten om naar de Sonos en de Cyrus te gaan. Niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Ja inderdaad. Dat dacht ik zelf ook al. Maar toch jammer, het was een behoorlijke aankoop toen ik ze neerzette.

Maar in de zithoek is het puur televisie kijken, dus als ze de Sonos niet ondersteunen kunnen ze weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
lapino schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:56:
Hoop dat ik dit hier kan vragen. Wij hebben al paar jaar in de living een Sony HW40ES hangen, die via een CAT6 kabel verbonden is aan zo'n HDMI>LAN toestelletje. Er is namelijk geen mogelijkheid om HDMI naar beamer te krijgen (fout architect die te kleine buis had klaargestoken). Nu zou ik graag upgraden naar een 4K beamer, maar heb eigenlijk geen idee of er al degelijke en betaalbare oplossingen zijn voor 4K beeld naar beamer via LAN (of wireless). Bedoeling is voornamelijk om films + PS5/XsX gaming te doen via beamer.

Als dat (nog) niet kan, dan vrees ik dat het beamer-verhaal afgelopen is en zal het eerder uitkijken zijn naar een 77" OLED of zo (die huidige 65" dan moet vervangen).
Er zijn volgens mij speciale HDMI kabels te verkrijgen waarbij je de HDMI connector eraf kan halen, speciaal om ze door dunne kabelgoten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Tijn96 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:50:
[...]

Thanks voor je toelichting! Ik wil komende zaterdag eens gaan luisteren idd. Zal het voornamelijk voor films gebruiken en af en toe wat muziek. Wil ook de bijpassende sub erbij kopen.

Qua muziek heb ik dadelijk een aparte kamer met mijn Dynaudio Contour 30i & primare setup. Zal tzt van beide wel posten.
Durf wel niet te zeggen hoe goed de bijbehorende subwoofer is voor films/bioscoop geluid. Of dat je dan beter voor een specifiek subwoofer merk kunt gaan (XTZ, SVS, Arendal, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:14

The Executer

Lekker belangrijk!

TheKerremenke schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:09:
[...]

Er zijn volgens mij speciale HDMI kabels te verkrijgen waarbij je de HDMI connector eraf kan halen, speciaal om ze door dunne kabelgoten te krijgen.
Ik kom online inderdaad zoiets tegen:
Afbeeldingslocatie: https://www.bhphotovideo.com/images/images1500x1500/kramer_cp_aoch_xl_295_optical_hdmi_plenum_cable_1282049.jpg

Helaas wel prijzig zie ik nu :+ , $799

[ Voor 4% gewijzigd door The Executer op 13-07-2022 19:57 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Wanneer is een (beamer) beeld te groot?

Ik heb straks 120" ter beschikking, en heb een (4k)beamer uitgezocht die dat kan vanaf de plek waar ik hem ga inbouwen.

Punt is alleen dat ik van muur tot muur slechts 3,5 meter heb. Kijkafstand is dus 3,5m minus een stukje bank.

Iemand die daar wat nuttigs over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
The Executer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Ik kom online inderdaad zoiets tegen:
[Afbeelding]

zelfs dat zou er niet door geraken, zit drietal bochten in, zelfs die CAT-kabel krijg ik geen mm mee voor- of achteruit. Vrees dat beamer verhaal zal (moeten) eindigen, of ik moet een verlaagd plafond gaan voorzien (not gonna happen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 14:22
Koekstra schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:01:

Ik heb straks 120" ter beschikking, en heb een (4k)beamer uitgezocht die dat kan vanaf de plek waar ik hem ga inbouwen.

Punt is alleen dat ik van muur tot muur slechts 3,5 meter heb. Kijkafstand is dus 3,5m minus een stukje bank.

Het menselijk gezichtsveld beslaat horizontaal ongeveer 140 graden. Op 3 meter afstand kun je ruim 16 meter breed zien. Maar het gezichtsveld is ovaal en je scherm is rechthoekig, dus er gaat wat af. Maar met 120 inch is je scherm diagonaal "maar" eem meter of 3, dat ga je dus makkelijk overzien.

Edit: ik heb ook even gechecked met het raam in mijn dakkapel, dat is met 2.52 bij 1.40 ongeveer je beamer. Dat kan ik geheel overzien vanaf 2.5 meter

[ Voor 9% gewijzigd door T-MOB op 13-07-2022 20:17 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:04

A13X

Dude

lapino schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:12:
[...]

zelfs dat zou er niet door geraken, zit drietal bochten in, zelfs die CAT-kabel krijg ik geen mm mee voor- of achteruit. Vrees dat beamer verhaal zal (moeten) eindigen, of ik moet een verlaagd plafond gaan voorzien (not gonna happen...)
Hdmi extender over cat?
zoiets?

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Dat was net de vraag, of er zo'n oplossing bestaan die deftig 4K/60fps doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:04

A13X

Dude

lapino schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:27:
Dat was net de vraag, of er zo'n oplossing bestaan die deftig 4K/60fps doen...
ja

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
T-MOB schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:13:
[...]

Het menselijk gezichtsveld beslaat horizontaal ongeveer 140 graden. Op 3 meter afstand kun je ruim 16 meter breed zien. Maar het gezichtsveld is ovaal en je scherm is rechthoekig, dus er gaat wat af. Maar met 120 inch is je scherm diagonaal "maar" eem meter of 3, dat ga je dus makkelijk overzien.

Edit: ik heb ook even gechecked met het raam in mijn dakkapel, dat is met 2.52 bij 1.40 ongeveer je beamer. Dat kan ik geheel overzien vanaf 2.5 meter
Oke dat is positief!
Ik was meer bang voor een eerste-rij-bioscoop-effect, maar dat zal wel mee vallen dus.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:45
Ipv kijken hoe het een ander het heeft opgelost ook maar eens mijn oplossing gedeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov8swjBJ8XDKAnVPD-iXwRT7Xa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qt9u78ke4ho26StcM4HXtTGW.jpg?f=fotoalbum_large
Een wandmeubel met schuifdeur erin op maat gemaakt.
Sony XR-65A84J tv in het zicht. Aan de randen van de foto Piega Tmicro6 frontspeakers. Op bovenste plank een paar Cambridge audio Minx 12 speakers.
Het brede zwarte front in de kast is van speakerdoek. Hierachter de apparatuur verborgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rxu_jNDIK4WFH8KD6Mkwu-_GV2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3T39OZo6VxalxpBbtzSYT9G.jpg?f=fotoalbum_large
Subwoofer SVS SB-1000 pro, piega tmicro center op een oude blu-ray speler. Rechts de NAD T778.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

TheKerremenke schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:11:
[...]

Durf wel niet te zeggen hoe goed de bijbehorende subwoofer is voor films/bioscoop geluid. Of dat je dan beter voor een specifiek subwoofer merk kunt gaan (XTZ, SVS, Arendal, etc).
XTZ is geen speciefiek subwoofer merk, ze hebben ook luidsprekers en versterkers en dergelijke. 8)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eenvoudige richtlijn: kijkafstand = 1,5 x schermbreedte.

THX richtlijn: kijkhoek = tussen 28 en 40 graden (ofwel 28 graden voor het kleinste scherm, 40 graden voor de maximale grootte van je scherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpongeRob schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:55:
[...]
XTZ is geen speciefiek subwoofer merk, ze hebben ook luidsprekers en versterkers en dergelijke. 8)
SVS en Arendal idem, die doen ook speakers. Vergroten van je product catalogus is iets wat je meer en meer ziet. Emotiva deed voorheen alleen versterkers, kan je nu ook speakers krijgen. Velodyne is naar mijn weten nog wel redelijk steady met alleen subwoofers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
lapino schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:12:
[...]

Of je haalt gewoon een kabelgoot voor tegen het plafond. Ben je voor tientjes werk klaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrick451!
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-09 19:30

Mijn situatie is momenteel als volgt:
Scherm 120 inch + Beamer 4k, breedte van de ruimte 5,1m
Beamer hangt aan de 1e kant bij de muur en het scherm aan het andere einde van de kamer. De exacte afstand zal dus ~4,7m zijn.

Mijn oude situatie was 100 inch + Beamer 4k, breedte van de ruimte 3,5m

In beide situaties was dit echt prima te doen. En ik had in mijn vorige woning, met de 3,5m afstand, ook makkelijk op het 120 inch scherm kunnen kijken. Gewoon doen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• lapino
The Eagle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:47:
[...]

Of je haalt gewoon een kabelgoot voor tegen het plafond. Ben je voor tientjes werk klaar :)
zou hier écht niet kunnen, nogal specifieke opstelling hoor. kabelgoot zou écht lelijk zijn en té opvallend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvwKysmZaqzJOdS446YTTDHHzTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1zPfiJoyd0r8HsPafrHUiu8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY292FZONfPE0fJHgrNV2AgkKO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7nDxW5xhQGAVSH4SiZRhFnL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rg52vLWOxYReQpKTOnBAqlK0jL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clk4NOx325y1M0AAdAFBn32U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door lapino op 14-07-2022 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
lapino schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:29:
[...]

zou hier écht niet kunnen, nogal specifieke opstelling hoor. kabelgoot zou écht lelijk zijn en té opvallend.
Zo’n opmerking roept natuurlijk om foto’s van de situatie. Genoeg mensen die hier mee willen denken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 16-09 14:22
lapino schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:29:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een kabelgoot dwars over je plafond wordt nooit fraaier natuurlijk.... maar als ik heel eerlijk ben ziet het er nu ook niet persé heel erg clean uit natuurlijk met een beamer in het midden van je plafond evenals je speakers met alle kabels en toebehoren. Dan maakt zo'n gootje m.i. niet heel veel meer uit.

Je hebt er niks aan natuurlijk, maar was een short throw beamer dan niet een betere oplossing geweest? Of wat dacht je van een koof te maken die aansluit op de koof van het scherm? Kan je dan ook eventueel afwerken met een "blinde" ledstrip voor wat extra sfeer in de avond.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Was inderdaad denkpiste, om soort verlaagd plafond door te trekken. Maar twijfel eigenlijk toch of ik nog beamer ga houden. Een 77" of zelfs grotere OLED is stilaan ook betaalbaar, en je hebt nog altijd minpunten met een beamer (scherm is 100" trouwens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosscope
Tijn96 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Het zitgedeelte in de woonkamer is 5.70m x 4,80m met een open ruimte naar de eetkamer en keuken. De sonetto 3 met 85 watt van de NAD 778 produceren meer dan genoeg geluid. Bas wordt aangevuld met een xtz 12.17 edge sub. Geen idee hoe een 5 klinkt en of je dan zonder sub af kan.

De sonetto's bevallen bijzonder goed. Ik hoor opeens bij F1 banden over de curbs denderen (net zoals je in de auto op de witte lijn rijdt) . Gisteren The Prestige weer eens gekeken en de scenes met de tesla coils knetteren werkelijk de hele kamer rond. Ik heb een 7.1.4 opstelling en de hoogte speakers hangen 2 meter bij het projectiedoek vandaan, kon toch zweren dat de bliksemflitsen bovenaan het beeld te horen waren. Zo klonk het echt niet met de mission 702e's.

Muziek is ook veel helderder en levensecht. Youn Sun Nah heb ik live zien optreden in een klein zaaltje ergens in Duitsland en ik kon zweren dat ze voor me in de woonkamer stond. Afgelopen maandag naar Rammstein geweest, moeten de buren even een dagje weg zijn voordat ik dat ga nabootsen in de woonkamer :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosscope

Kijk op 4,2m afstand naar 120". In 16x9 is het groot zat maar voor 2.35 mocht het nog breder en hoger van mij. Gaat helaas niet omdat de ruimte tussen de zijmuren waar het scherm hangt 3m is. Denk dat je vanaf 3,5m een prima blikveld hebt op 2.35, wellicht iets te hoog voor 16x9. Je kan altijd nog inzoomen als het te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosscope
The Executer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Kijk eens bij RU connected, die hebben ook een optische hdmi kabel met zo'n mini plug. Nog steeds duurder dan eentje met een dikke stekker maar geen $800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Exirion

Gadgetfetisjist

lapino schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:51:
Maar twijfel eigenlijk toch of ik nog beamer ga houden. Een 77" of zelfs grotere OLED is stilaan ook betaalbaar, en je hebt nog altijd minpunten met een beamer (scherm is 100" trouwens).
Hier staat in de woonkamer ook een OLED voor casual programma's kijken (voor zover we dat nog doen), maar verder gebeurt kijken en gamen toch echt op een setup met een projector. In mijn geval een Benq W2700 op 3 meter afstand van een 120" scherm. Haarscherp 4K plaatje met goeie kleurweergave. Een heel andere beleving dan een aanzienlijk kleiner OLED panel, dus ik zou die projectie echt niet opgeven :) Overigens is 4K 60Hz haalbaar over CAT6. Ik gebruik zelf optische HDMI kabels en zoals iemand aangaf heb je die ook met afneembare connectoren zodat ze makkelijk door een buis/goot te trekken zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:10
Tsja… ik kom van 120”-135” projectie af en ben naar een 85” QLED gegaan. Já… het beeld is stukken kleiner. Maar nu zit ik wat dichter op het scherm, dus dat helpt wel iets.

Nadeel TV; toch een stukje minder beleving/kleiner beeld.

Voordeel TV; Geen lawaai van projector, geen gezeur met wat verlichting aan/indirect daglicht nagenoeg geen probleem, geen lelijk groot scherm of iets dergelijks aan de muur / plafond.

Ik vond de voordelen van een projector voor mij in ieder geval niet (meer) opwegen tegenover een grote TV. Tevens is investeren in én een goede projector én een goede TV ook een ding.

Nu 4K 120Hz met HDR en dat is met projectie helaas wat lastig/duur.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OmeRobbie schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 07:40:
[...]
Gister weer enorm verbaasd over de geluidskwaliteit van Stranger Things 4 volume 2 die gister is uitgekomen.
De bass is echt out-of-this world en de 3D en vooral hoogte en diepte is heel erg goed gedaan.
* knip * dit is niet nodig.

Het geluid uit de surround kanalen is toch aardig "plat". Weinig open en nauwelijks dynamiek.
Niet zo erg als bij HBO max, maar toch.

Nu moet ik wel zeggen dat ik niet bepaald vergeeflijke luidsprekers heb staan. Ieder gebrek in de soundmix wordt meteen openbaard...

Dat er overal geluid vandaan komt, wil niet zeggen dat het geluid ook goed is. Meer kanalen betekent niet automatisch beter geluid.

En laten we eerlijk zijn. Het laag is enorm aangezet in de 30-40Hz regio en overstemt de overige kanalen.
Maar dat vinden mensen meestal wel gaaf.
Veel bass is makkelijk scoren. Zo blijkt...

[ Voor 11% gewijzigd door S1NN3D op 19-07-2022 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02
freeco schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:14:
Vernieuwing van m'n bureau/home cinema gespreid over de laatste 18 maand.
Ik kom van 90" vast projectiescherm met Epson 1080p projector, Onkyo receiver en Jamo 7.2 set.
Nu 85" 4K flatscreen met 7.2.2:
* Sony KD-85XH9096
* Denon AVC-X3700H
* Klipsch RP-8000F vloerstaanders
* Klipsch RP-504C center
* Klipsch RP-502S surrounds
* Klipsch RP-500M surround rears
* Klipsch RP500SA front heights
* 2x SVS SB-2000

De bronnen zijn niet veranderd:
* Sony UBP-X800 UHD bluray speler
* HTPC (Win10 + Kodi), maar heb er wel een Nvidia GT1030 in gezet voor 4K out.

Ik had al wat akoestisch behandeling, maar als laatste heb ik nu ook 10m² Akupanels aan de voorste muur gehangen.
Ik heb nog geen nieuwe REW meting gedaan, maar tijdens de Audysseycalibratie was toch al een duidelijk verschil hoorbaar. Veel minder halm van de hoge tonen merkbaar.

Héél blij met het resultaat! :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super mooie setup zo! Mag ik eens vragen hoe groot de ruimte is? Ik zat de latjes op de muur achter de tv al te tellen en schat zo rond de 3meter80 breed? En dan 5 meter diep ofzo?

Ik ben zelf aan het oriënteren voor een opbouw op m'n huis waar ik m'n spullen kan plaatsen. M'n hobby loopt uit de hand en met kleine kinderen die groot worden en op een gegeven moment ook andere kinderen mee naar huis gaan nemen is het beste om lekker de kostbare spullen in de (geïsoleerde) opbouw te gaan plaatsen :)

Ik zal binnenkort ook wat foto's plaatsen van de niet ideale woonkamer opstelling die wel heel erg gaaf is alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Laatst online: 01-09 18:37
tormentor1985 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:22:
[...]
Super mooie setup zo! Mag ik eens vragen hoe groot de ruimte is? Ik zat de latjes op de muur achter de tv al te tellen en schat zo rond de 3meter80 breed? En dan 5 meter diep ofzo?
Dat heb je vrij goed ingeschat. Mijn bureau/homecinema is 4m breed x 5m20 lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 00:58

Alsjeblieft:

https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02
freeco schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:00:
[...]

Dat heb je vrij goed ingeschat. Mijn bureau/homecinema is 4m breed x 5m20 lang.
Gaaf hoor. Ik wist inderdaad dat je tv 1.88 breed moest zijn op telde 47 latjes. Daarnaast volgens mij nog 18 en 32 latjes dus kwam ik daar ongeveer op uit.

Mijn complimenten in ieder geval, geeft mij aardig een idee van wat mogelijk is. De opbouw kan ongeveer 6,5 x 5 meter worden maar die moet eigenlijk in 2 kamers opgedeeld worden en er is nog wat verlies i.v.m. een overloop. Maar beter nu alvast goed over nadenken dan later denken had ik maar dit of dat gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Nah, Ik zou een 70 inch moeten pakken.

Ik heb inmiddels van de week die beamer opgehaald, en wat test gedraaid op zo'n 100" en ik denk ook dat die 120 wel goed gaat komen! :7

Bedankt iedereen voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Koekstra schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:21:
[...]

Nah, Ik zou een 70 inch moeten pakken.

Ik heb inmiddels van de week die beamer opgehaald, en wat test gedraaid op zo'n 100" en ik denk ook dat die 120 wel goed gaat komen! :7

Bedankt iedereen voor de input
Die recommended distance is meer voor woonkamer gebruik, voor home cinema ga ik uit van THX, die geeft voor 3.5 meter 115 inch aan, dus 120 moet ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
lapino schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:56:
Er is namelijk geen mogelijkheid om HDMI naar beamer te krijgen (fout architect die te kleine buis had klaargestoken).
Nou, dat klopt natuurlijk niet.
Want een architect geeft geen leiding diameters op aan de uitvoerende installateur. En zelfs die is niet eens verplicht het leiding verloop op tekening te zetten.

Als je zulke verbindingen tussen apparaat x en apparaat y wilt aanleggen moet je zelfs de bochtstralen van de loze leidingen met 45 graden verloopstuk heel precies plannen en afstemmen op de stekker lengte en breedte.
En dat vooral ook op voorhand testen met een proefstuk duimse leiding en verloopstukken.
Heb ik gedaan en functioneerde prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
AntoniusDD schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:25:
[...]

Nou, dat klopt natuurlijk niet.
Want een architect geeft geen leiding diameters op aan de uitvoerende installateur. En zelfs die is niet eens verplicht het leiding verloop op tekening te zetten.

Als je zulke verbindingen tussen apparaat x en apparaat y wilt aanleggen moet je zelfs de bochtstralen van de loze leidingen met 45 graden verloopstuk heel precies plannen en afstemmen op de stekker lengte en breedte.
En dat vooral ook op voorhand testen met een proefstuk duimse leiding en verloopstukken.
Heb ik gedaan en functioneerde prima.
Inderdaad, electricien had dit ook kunnen voorzien. Anderzijds, wij hebben ondertussen bijna 18j geleden gebouwd, de norm was toen allesbehalve HDMI. tulp-stekkers/component wél en die zitten ook klaar maar daar ben ik niks meer mee. Hadden gewoon voldoende dikke/brede buizen moeten voorzien, maar bouwen moet je sowieso 2x doen om alle 'fouten' niet te hermaken hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
lapino schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:36:
[...]

Inderdaad, electricien had dit ook kunnen voorzien. Anderzijds, wij hebben ondertussen bijna 18j geleden gebouwd, de norm was toen allesbehalve HDMI. tulp-stekkers/component wél en die zitten ook klaar maar daar ben ik niks meer mee. Hadden gewoon voldoende dikke/brede buizen moeten voorzien, maar bouwen moet je sowieso 2x doen om alle 'fouten' niet te hermaken hé.
3x helaas! (Vijand, vriend, zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dan vervang je die tulpstekkers toch door HDMI over ethernet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:43
ik heb er geen ervaring mee, maar kan je niet een hdmi kabel zonder stekker trekken en deze er later aan solderen?

zoiets als dit:
https://www.kabeldirect.nl/hdmi-zelfmontage-stekker.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
spank_mojoo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:57:
ik heb er geen ervaring mee, maar kan je niet een hdmi kabel zonder stekker trekken en deze er later aan solderen?

zoiets als dit:
Dat is tot en met HDMI 2.0.

Dan werkt sowieso het volgende niet (of onbetrouwbaar):
• HDR Dynamic
• eARC
• VRR
• QMS
• QFT
• ALLM
• DSC

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:04
spank_mojoo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:57:

zoiets als dit:
Ik dat een paar jaar geleden gedaan, wat een ellende was dat. En ik ben echt wel gewend om te solderen ( ik soldeer ook decoders in schaal 1:160). Maar kreeg het niet voor elkaar om er beeld uit te krijgen. Ik heb daarna een tangen set gehuurd en andere connectoren gekocht om de boel aan elkaar te knijpen. Dat gaat een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen hdmi over UTP box gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
[...]
Wat belet je om op de verdieping gewoon een kabelgoot in de cementdekvloer / of / anhydriet vloer te maken?
Met een kernboor naar de projector en AV receiver of mediaplayer op begane grond.
Hoppa.

Je had op de verdieping toch een nieuwe vloerbedekking nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:33

QuattroNL

It is I.

AntoniusDD schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Wat belet je om op de verdieping gewoon een kabelgoot in de cementdekvloer / of / anhydriet vloer te maken?
Met een kernboor naar de projector en AV receiver of mediaplayer op begane grond.
Hoppa.

Je had op de verdieping toch een nieuwe vloerbedekking nodig :+
Lopen in de dekvloer op de verdieping juist niet de electra (en evt. water)leidingen voor de verdieping eronder? Met name bij het veel gebruikte centraaldoossysteem.
Ik zou in dat geval eerst met een leidingzoeker bepalen of en waar er iets loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door QuattroNL op 22-07-2022 12:44 ]

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
QuattroNL schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Lopen in de dekvloer op de verdieping juist niet de electra
dat is een beetje afhankelijk van de realisatie periode van die woning, er waren vroeger nog heel veel centraal dozen en leidingen die in de betonvloer zelf mee geprogrammeerd werden dus is de cementdekvloer vrij.
een leiding detector is nooit overbodige luxe ! 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oV9CVAFy9gpPm7KGOTwS1I6cKpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcAeV2R4W3fbaZ6n9fObDFyZ.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende upgrade is binnen.

Nu serieus nadenken wat ik met de Dynaudio’s en Cyrus ga doen.

Volgende stap, maybe in december, een Sonos Sub erbij.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Het valt me mee dat die Dynaudio's nog niet beledigd de kamer uit gerend zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Exirion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:45:
[...]

Het valt me mee dat die Dynaudio's nog niet beledigd de kamer uit gerend zijn.
Hah. Ja qua geluid zijn die superieur. Met gemak. Maar qua gebruiksgemak, in de woonkamer, ook voor vrouw en kinderen… dan is die Sonos onverslaanbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Loei123
murphsy schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:51:
[...]

Hah. Ja qua geluid zijn die superieur. Met gemak. Maar qua gebruiksgemak, in de woonkamer, ook voor vrouw en kinderen… dan is die Sonos onverslaanbaar.
Gemak is prima, maar daar kun je serieus toch niet meer naar luisteren na de dynaudios te hebben gehoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Loei123 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:54:
[...]

Gemak is prima, maar daar kun je serieus toch niet meer naar luisteren na de dynaudios te hebben gehoord?
Dat went snel genoeg, gek genoeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Maar qua gebruiksgemak, in de woonkamer, ook voor vrouw en kinderen… dan is die Sonos onverslaanbaar.
Gebruiksgemak is leuk voor even. Daarna moet je er ook nog uren naar luisteren.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• The Eagle
Exirion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:09:
[...]

Gebruiksgemak is leuk voor even. Daarna moet je er ook nog uren naar luisteren.
Slaat dat nou op zijn vrouw of op de Sonos? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
The Eagle schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:16:
[...]

Slaat dat nou op zijn vrouw of op de Sonos? :P
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
[...]

Op een wat serieuzere noot, hoe is de Sonos gebruiksvriendelijker dan een receiver met Google cast, Chrome cast, spotify, Bluetooth, wifi etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Haha, grapjassen 😉 het verschil is kleiner dan je zou denken. Want de Dynaudio setup kennen wij alleen op de ‘oude’ inrichting. Dat betekende concreet via de analoge out van onze oude televisie naar de versterker. Dat geluid was nooit heel geweldig.

De Sonos, via ARC, op onze nieuwe televisie benut haar capaciteiten veel beter.

Voor muziek gebruikte ik de setup nog nauwelijks sinds de kinderen er zijn. CD-speler en cd’s zijn al vijf jaar geleden vertrokken. Dus het is nu vooral Apple Music direct naar draadloze Bose headset 😬

Tijden veranderen 😉

Enig idee of 14 jaar oude speakers & versterker nog te verkopen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Loei123 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:31:
[...]

Op een wat serieuzere noot, hoe is de Sonos gebruiksvriendelijker dan een receiver met Google cast, Chrome cast, spotify, Bluetooth, wifi etc?
Dit werkt naadloos op één afstandsbediening, die van de televisie. Televisie aan, alles werkt.

Onze versterker heeft haar eigen afstandsbediening nodig helaas. Dus dan is het televisie aan, versterker aan, geluid van televisie uit, juiste kanaal op versterker kiezen en dan werkt het.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Loei123
murphsy schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:40:
[...]

Dit werkt naadloos op één afstandsbediening, die van de televisie. Televisie aan, alles werkt.

Onze versterker heeft haar eigen afstandsbediening nodig helaas. Dus dan is het televisie aan, versterker aan, geluid van televisie uit, juiste kanaal op versterker kiezen en dan werkt het.
Maar je vergelijkt nu dus een nieuwe soundbar met een receiver van 14 jaar oud. Wellicht was je beter af geweest met een nieuwe receiver, tenzij de speakers in de weg staan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Loei123 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Maar je vergelijkt nu dus een nieuwe soundbar met een receiver van 14 jaar oud. Wellicht was je beter af geweest met een nieuwe receiver, tenzij de speakers in de weg staan natuurlijk.
Precies dit. Mijn 8 jaar oude Sony receiver heeft dat ook. TV aan en de receiver gaat aan, schakelt automatisch met alles mee. Lang leve ARC. Mijn vrouw en kinderen zetten de TV aan en hoeven niks aparts met de receiver te regelen. Idem dito met streaming zoals Casten, Airplay, Spotify etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Loei123 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Is ook helemaal waar. Maar daarom schetste ik ook de hele vergelijking, is inderdaad niet eerlijk.

De speakers staan inderdaad een beetje in de weg. De versterker ook. Vooral omdat ze dus niet meer ingezet worden als stereo setup voor muziek luisteren. Dat is hoofdtelefoon only. Het is stap 1 in de transitie van muziek setup naar home cinema.

En eerlijk is eerlijk, ik vind Sonos heel interessant. Juist het gebruiksgemak, het design, de uitbreidbaarheid én de fake surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
murphsy schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:06:
[...]

Is ook helemaal waar. Maar daarom schetste ik ook de hele vergelijking, is inderdaad niet eerlijk.

De speakers staan inderdaad een beetje in de weg. De versterker ook. Vooral omdat ze dus niet meer ingezet worden als stereo setup voor muziek luisteren. Dat is hoofdtelefoon only. Het is stap 1 in de transitie van muziek setup naar home cinema.

En eerlijk is eerlijk, ik vind Sonos heel interessant. Juist het gebruiksgemak, het design, de uitbreidbaarheid én de fake surround.
Ik wil je wel gratis en voor niets uit de brand helpen hoor, rijd van het weekend wel even langs, laad ik ze in, staat er niets meer in de weg 😎👍

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:16
Ik lees Sonos als upgrades over Dynaudio's.
Waar gaat het heen met de wereld. lol.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

Bad Brains schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:16:
Ik lees Sonos als upgrades over Dynaudio's.
Waar gaat het heen met de wereld. lol.
Dacht precies dat _/-\o_ Compromis, geen upgrade. Soundbar en home cinema --> blasfemie :+

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Haha. Sorry mensen, ik had oprecht geen intentie om wereldbeelden te doen schudden. Wij zijn heel blij met de nieuwe setup, de televisie is voor ons een indrukwekkende upgrade en… eerlijk gezegd de Sonos ook!
Pagina: 1 ... 98 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier.
    Voor kleine audio gerelateerde vragen kan je terecht in Het Kleine Vragen Topic. Voor aankoopadvies graag een topic openen in Consumentenelektronica Aankoopadvies

• Let ook op de grootte van de foto's wanneer je deze post: de banner rond te grote foto's met betrekking tot het thumbnails maken staat er niet voor niets! Te grote foto's en/of van een trage host worden getrashed.

• Voor audiomeubels en Hifi Racks verwijzen we graag door naar Het grote Audiomeubel topic!

• Akoestische aanpassingen, -verbeteringen, et cetera mogen in Het grote akoestiek topic