Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:17
schalk84 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:46:
Weet iemand of grijze, donkergroen of donkerrode verf ook goed verduisterd? Mijn voorwand is al een tijdje zwart en wil nu een deel vd zijmuren en plafond verven maar liefst niet zwart.
Iemand ervaring met andere kleuren verf?
Wij hebben op onze slaapkamer RAL 5011 (zéér donker blauw). Maar of dat is wat je zoekt?

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ibbangin1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-06 02:42
Sinds vorige post sub weg, 3020i’s vervangen voor 3030i’s (hebben voldoende bass, dus sub niet meer nodig) en natuurlijk een PS5! 😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcOWfqGneKBBSU38ww578vADWNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgsGyX7hPcOoDJtdzGluHwYC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:50
Ibbangin1 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:58:
Sinds vorige post sub weg, 3020i’s vervangen voor 3030i’s (hebben voldoende bass, dus sub niet meer nodig) en natuurlijk een PS5! 😬

[Afbeelding]
Dacht even dat het een multomap was.

Ontopic: Resoneert dat kastje niet enorm zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbangin1
mr.DJ95 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:36:
[...]

Ik vind de playstation ook afschuwelijk. Maar dat mag de pret niet drukken! Heb geen last van resoneren hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:35
mr.DJ95 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:36:
[...]

De spijker op zijn kop, wilde hier net op reageren, maar je was me voor. Ik heb om dit eruit te halen een paar voetjes gekocht en het helpt enorm. Natuurlijk wel op letten dat je de juiste maat koopt.

https://www.iear.nl/product/isoacoustics-aperta-100-paar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Ibbangin1 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:48:
[...]

Ik vind de playstation ook afschuwelijk. Maar dat mag de pret niet drukken! Heb geen last van resoneren hoor.
Ik zie een win-win oplossing dan O-)

Koop een grotere TV en je PS5 verdwijnt :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr15
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:45
schalk84 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:46:
Weet iemand of grijze, donkergroen of donkerrode verf ook goed verduisterd? Mijn voorwand is al een tijdje zwart en wil nu een deel vd zijmuren en plafond verven maar liefst niet zwart.
Iemand ervaring met andere kleuren verf?
Ik heb zelf een paarse muur (is dat anders genoeg?). Overdag een leuke kleur, tijdens het projecteren valt het weg richting zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 17:50
hr15 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:07:
[...]

Ik heb zelf een paarse muur (is dat anders genoeg?). Overdag een leuke kleur, tijdens het projecteren valt het weg richting zwart.
Een soort paars is misschien zo gek nog niet. Ik ga morgen maar eens wat testers halen. Hoop met een zo licht mogelijke grijstint of een camogroen uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:34
schalk84 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:42:
[...]

Een soort paars is misschien zo gek nog niet. Ik ga morgen maar eens wat testers halen. Hoop met een zo licht mogelijke grijstint of een camogroen uit te komen.
Peacock Pride van Flexa is ook een mooie kleur. Misschien wel iets te fel, maar weet niet in hoeverre die licht weerkaatst. Zou wel altijd een matte of ultra matte variant nemen. Scheelt nogal tov glanzend.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 18:20

Tijn96

In speed we trust

Tijn96 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:33:
Na jaren mee lurken mijn toevoeging aan dit topic. Recentelijk verhuist (lees 2 weken geleden) en nu staat alles toch wel redelijk op zijn plek. Wat dan wel gelijk in mijn hoofd speelt is dat ik zou willen upgraden etc maar dat komt nog wel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat je ziet:
TV: Samsung 55"UHD
Versterker: Primare i22
CD Speler: Primare cd22
Speakers: B&W 683 S2
Platenspeler: Rega Planar 1 Plus
Subwoofer: Klipsch R-112SW

Op dit moment enorm tevreden met hoe het klinkt. Muziek luister ik zonder subwoofer en merk dat de akoestiek in mijn woonkamer zo al best prima is. Hier zal zeker nog wat in te verbeteren zijn maar het daar zo snel nog geen aanleiding toe. Met films staat de Klipsch aan en die is voor een toch niet al te grote woonkamer als die van mij enorm sterk. Ik mis nog niet direct een centerspeaker maar heb dat ook nog nooit gehad dus wellicht weet ik nog niet wat ik mis.

Nu gaan we rustig doorsparen om het eea te upgraden want dit stopt nooit :+
En binnenkort eens rustig aan het kabelmanagement gaan werken. Mag ook wel
De upgrade kwam een stukje sneller dan verwacht. Heb nu B&W 702 S2's staan in hoogglans zwart. Als speakerkabel de Rocket 33 van Audioquest (want ik vind dat er mooi en verzorgd uitzien). Nu doorsparen voor een dedicated streaming optie. Tips altijd welkom!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgYi6QXTa6zOs40EUn-M5QVmC2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwGZztrcRnObld2kWPbvjzUv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0yK4np_Yi1_w9U6Izy_VJild64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqRjWo6m1VJb7tZGmH4EbH2R.jpg?f=fotoalbum_large

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Gaaf, zo'n doorzichtige speaker! :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

RBH schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:21:
[...]

Gaaf, zo'n doorzichtige speaker! :9
Een vriend appte me ook al: zitten er tegenwoordig zelfs stopcontacten in die dingen?!

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroverNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-03-2024
@Tijn96
ook een andere versterker toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ibbangin1
Thalaron schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:05:
[...]

Ik zie een win-win oplossing dan O-)

Koop een grotere TV en je PS5 verdwijnt :+
Dan moet ik voor de 77 inch gaan ja haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijn96 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:02:
[...]

De upgrade kwam een stukje sneller dan verwacht. Heb nu B&W 702 S2's staan in hoogglans zwart. Als speakerkabel de Rocket 33 van Audioquest (want ik vind dat er mooi en verzorgd uitzien). Nu doorsparen voor een dedicated streaming optie. Tips altijd welkom!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat een upgrade? Als ik naar de metingen kijk vertonen beide luidsprekers dezelfde pieken en dalen. Niet echt een noemenswaardige verandering in mijn ogen, beiden zijn onder aan de streep niet echt fantastisch. Revel Concerta2 F36's zouden bijvoorbeeld een enorme stap vooruit zijn voor een fractie van de prijs. Ik moet zeggen dat ik oprecht schrok van de prijs van de B&W's, dat is totaal niet in lijn met de prestaties die ze neerzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2020 12:38 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:36:
[...]

Is dat een upgrade? Als ik naar de metingen kijk vertonen beide luidsprekers dezelfde pieken en dalen. Niet echt een noemenswaardige verandering in mijn ogen, beiden zijn onder aan de streep niet echt fantastisch. Revel Concerta2 F36's zouden bijvoorbeeld een enorme stap vooruit zijn voor een fractie van de prijs. Ik moet zeggen dat ik oprecht schrok van de prijs van de B&W's, dat is totaal niet in lijn met de prestaties die ze neerzetten.
Je hebt vaak wel erg veel kritiek op anderen heb ik het idee. Hij is ontzettend blij met zijn nieuwe speakers, iets positiever is ook wel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:50
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf man, B&W en Audioquest rocket's altijd leuk om te zien.

Ik kan de Bluesound Node serie erg aanraden! Prettige app en vind hem erg goed klinken voor dat geld.

Wellicht een leuke upgrade om naar te kijken, Audioquest NRG-Z stroomsnoer, krijg je geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martijn1990 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:43:
[...]

Je hebt vaak wel erg veel kritiek op anderen heb ik het idee. Hij is ontzettend blij met zijn nieuwe speakers, iets positiever is ook wel leuk :)
Ik kijk naar de specs, daar is toch niets mis mee. Als iemand nu een RTX2080TI koopt in plaats van een RTX3080 dan is dat toch ook gek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:52:
[...]

Ik kijk naar de specs, daar is toch niets mis mee. Als iemand nu een RTX2080TI koopt in plaats van een RTX3080 dan is dat toch ook gek?
RTX zegt me niks, weet alleen dat het iets met een videokaart te maken heeft :P

Het is op zich niet gek om naar specs te kijken, maar op deze manier speakers af te branden waar een ander heel trots op is en dat wilt tonen vind ik jammer. Daarnaast is geluid zo persoonlijk dat specs van speakers lang niet alles zegt. De 1 vindt een piek van 10 dB bij 100 hz lekker klinken bij wijze van spreke en de ander wilt juist weer heer weinig laag.

Edit: was gewoon een opmerking/tip, verder wordt het erg offtopic om erop door te gaan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn1990 op 04-12-2020 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
Verwijderd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:52:
[...]

Het afwerkingsniveau is wel een stuk beter van de 700 serie, dus in die zin is er (ook) sprake van upgrade. Alleen de componenten (binnen de speaker) vergelijken is te kort door de bocht.

Daarbij: wie weet heeft hij ze beide beluisterd vindt hij de 702 speakers significant beter klinken dan de 683. Dit is gewoon een mening en emotie, daar kun je geen specificaties op loslaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi spul :)
Qua dedicated streaming: Roon is het toverwoord :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martijn1990 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:56:
[...]

RTX zegt me niks, weet alleen dat het iets met een videokaart te maken heeft :P

Het is op zich niet gek om naar specs te kijken, maar op deze manier speakers af te branden waar een ander heel trots op is en dat wilt tonen vind ik jammer. Daarnaast is geluid zo persoonlijk dat specs van speakers lang niet alles zegt. De 1 vindt een piek van 10 dB bij 100 hz lekker klinken bij wijze van spreke en de ander wilt juist weer heer weinig laag.

Edit: was gewoon een opmerking/tip, verder wordt het erg offtopic om erop door te gaan ;)
De huidige staat van de wetenschap op het gebied van geluidsreproductie is het niet met je eens. Maar goed, ik heb ook geen zin in een discussie hierover, dat heeft net zoveel zin als discussiëren met mensen die geloven in de werking van een BioStabil. Compleet andere paradigma's. Onder aan de streep is geluidsreproductie wetenschap en daar valt weinig aan te veranderen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

[...]

Volgens mijn oren is het zeer zeker een serieuze upgrade. Kan het voor het geld beter? Wellicht. Had ik volgens de wetenschap beter iets anders kunnen kopen? Wellicht. Maar feit is is dat ik enorm blij werd toen ik de speakers voor het eerst hoorde in de winkel en nu weer bij mij thuis. Daarbij vind ik het visueel ook een upgrade. Misschien hoor ik dat wel terug ;) aangezien het natuurlijk ook een deel psychologie is.

Ikzelf heb geen technische achtergrond en zal hier dus ook geen discussie verder over aangaan. Geluid blijft persoonlijk of er nou daadwerkelijk verschil tussen zit of niet. We ervaren het anders dus is het voor iedereen anders.

Ik ben in ieder geval gelukkig dus ik ga er nog lang van genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

The Eagle schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:59:
[...]

Mooi spul :)
Qua dedicated streaming: Roon is het toverwoord :)
Hoor ik veel goeie verhalen over idd. maar in welk kastje dan? Bluenode of? zoveel keus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijn96 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:05:
[...]

Hoor ik veel goeie verhalen over idd. maar in welk kastje dan? Bluenode of? zoveel keus
Matrix Audio, dat is de enige streamer die ik tot nu toe heb gezien die ook nog hifi aspiraties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:07:
[...]

Matrix Audio, dat is de enige streamer die ik tot nu toe heb gezien die ook nog hifi aspiraties heeft.
Serieuze vraag: wat maakt die dan beter dan de rest? Aangezien jij volgens mij wel meer technische kennis hebt hieromtrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:49
.

[ Voor 97% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35

timovd

Voorsprong door techniek

Deleon78 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:51:
Gewoon een willekeurige mediaplayer met een dedicated dac? Kan je allen kanten mee op.
Zo te zien heeft @Tijn96 ook een nieuwe receiver, dus een ingebouwde DAC is wellicht niet noodzakelijk.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

timovd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:21:
[...]

Zo te zien heeft @Tijn96 ook een nieuwe receiver, dus een ingebouwde DAC is wellicht niet noodzakelijk.
Ja heb nu tijdelijk een Primare SPA32HD maar die wil ik nog vervangen. is een tussenoplossing.
Iets met veel wensen :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-08 12:19
Verwijderd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:08:
[...]

De huidige staat van de wetenschap op het gebied van geluidsreproductie is het niet met je eens. Maar goed, ik heb ook geen zin in een discussie hierover, dat heeft net zoveel zin als discussiëren met mensen die geloven in de werking van een BioStabil. Compleet andere paradigma's. Onder aan de streep is geluidsreproductie wetenschap en daar valt weinig aan te veranderen.
Kan jij de buren niet gaan vervelen? Wat een gedrag dat je hier laat zien. Totaal ongepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:07
[...]

Ik heb een Bluesound Node 2i en die voldoet uitstekend icm mijn Arcam SA-10. Fijne app, kan de meeste streaming providers aan, bv ook MQA afspelen en lokale bestanden vanaf USB of je netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
[...]

Ligt er aan of je een goede (versterker met ingebouwde) DAC hebt. Als je digitaal kunt aansluiten boeit net namelijk geen drol en is de DAC een van de zwakste schakels. Dan voldoet een Pi in principe al (ok, daar moet je even iets van HDMI naar SPDIF fix0ren maar soit).
Verder: zie https://roonlabs.com/partners voor fabrikanten. Keus zat :)

Roob heb je wel abo bij nodig, plus Tidal en/of Quobuz. Kost dus wel wat extra. Het is dat ik al een spotify abo heb en mijn type muziek daar vnl te vinden is, anders had ik het al geprobeerd.
Maar een beetje audioliefhebber schijnt er lyrisch over te zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Zojuist bericht gekregen dat de levering van mijn nieuwe TV met een week is uitgesteld :( :-(

Vrijdag de 27e besteld..

Zou eindelijk morgen geleverd worden,m. Blijkbaar klote de voorraad status niet..

[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 04-12-2020 17:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Als ik naar de metingen kijk vertonen beide luidsprekers dezelfde pieken en dalen.
Zo hé, iemand die op basis van grafiekjes de klank kan beoordelen :z Geloof je daar zelf nou echt in?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:37:
[...]

Zo hé, iemand die op basis van grafiekjes de klank kan beoordelen :z Geloof je daar zelf nou echt in?
Jazeker, je kan prima op basis van metingen wat zeggen over hoe de luidsprekers zullen klinken. Natuurlijk ze zullen zeker niet hetzelfde klinken, maar beiden hebben vergelijkbare issues. Zoals een enorme dip rond 5khz, en beiden knikkeren in elkaar boven de 10khz. Ook doen ze het niet lekker in de 1kh-3khz range, hoewel ze daar wel wezenlijk anders zullen klinken.

Onderaan de streep is het op merkelijk dat een luidspreker van €2000 anno 2020 nog aan durft te komen met een frequentie verloop van +5dB/-7dB tussen 110-20000hz. Om je een idee te geven, je kan zonder problemen luidsprekers kopen voor de helft van het geld die in het zelfde bereik op +2/-4dB zitten. Dat is 6dB variatie tegenover 13dB. Als je kijkt naar de afstraling van de B&W zie je ook dat je flink zal moet experimenteren met indraaien, terwijl de goedkopere luidspreker veel uniformer is in de horizontale afstraling en sneller gewoon in balans zal zijn qua geluid.

Kan je nu al vertellen dat het overgrote deel van de luisteraars die luidspreker zal prefereren in een dubbel blinde test.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2020 18:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Kon me niet inhouden met Black Friday, ik had een Klipsch CS RC24 als center bij mijn Monitor Audio Silver RX8's front speakers.....
https://tweakers.net/i/gA...54f.jpg?f=fotoalbum_small

Kon een hele goede Black Friday deal krijgen (na wat serieus afdingen ;))
Dus heb gisteren 2x Monitor Audio Silver 100's (rears Black Oak), en een Monitor Audio Silver C150 (Center Black Oak) binnengekregen....
De Rears zijn wel een stuk groter dan ik dacht, maar het geluid is geweldig, klopt veel meer bij elkaar als wat ik had.....
Nu nog even wachten op de Marantz SR6015 die ik daar ook gekocht heb, maar enige wachttijd heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSMzg2eHsPjjvDMg_I2rzqE8Y7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZTMRDBwylSsjo1gP01uKtQK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSo0TBkBhhQVd69fOSHRDExLbxA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrZOaluYUXHsr5KHUFcCxh8b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3KQfWy1xOYXicR3huu4J3QYtgI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3tcCGRIxxSkihAdumpOp6YK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFLb1c24EZB96USl3_isE02N0Og=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcnWeUhyyg6jdcLZVTPrh7Fp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR8YM8XeXVldpXplKploDuYj0gc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcFq7CjUvStLEjP7i1gABTHC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGjLA41YTGAPY3jjavKYWNlT7M4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klwhIZEJ294cwqBWbkqJJaBM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNenDYMvz46UmCGPt5C6VAKtjDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWypnEvmC9ipFzsIiCuvfAtL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pvw24QZ9cDTaetFKadAedGQ9f3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaHfYDBO2ULIJEDvdcBwHOAf.jpg?f=fotoalbum_tile

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:07:
Jazeker, je kan prima op basis van metingen wat zeggen over hoe de luidsprekers zullen klinken.
Er iets over kunnen zeggen is wat anders dan boude uitspraken doen op basis van alleen de frequentieresponse. Faseresponse en vervorming spelen een belangrijke rol, plus resonanties die op hoger volume gaan meespelen. Tel daar nog break-up verschijnselen die een complex van factoren beinvloeden bij op. Sorry, maar als je denkt harde uitspraken te kunnen doen op basis van 1 aspect van geluidsweergave, dan heb je het niet helemaal begrepen. Nog afgezien van het feit dat je een lompe hork bent als je op deze manier iemand's aankoop gaat lopen afkraken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:52:
[...]

Er iets over kunnen zeggen is wat anders dan boude uitspraken doen op basis van alleen de frequentieresponse. Faseresponse en vervorming spelen een belangrijke rol, plus resonanties die op hoger volume gaan meespelen. Tel daar nog break-up verschijnselen die een complex van factoren beinvloeden bij op. Sorry, maar als je denkt harde uitspraken te kunnen doen op basis van 1 aspect van geluidsweergave, dan heb je het niet helemaal begrepen. Nog afgezien van het feit dat je een lompe hork bent als je op deze manier iemand's aankoop gaat lopen afkraken.
Fase response en vervorming spelen echter geen grote rol, dat is echt gerommel in de marge dat er pas toe doet als je frequentieresponse (en afstraling) op orde is. Break-up doet er pas toe op hogere volumes, ik offer daar geen kwaliteit voor op bij normale luisterniveau's.

De vijf punten die er toe doen bij luidspreker voorkeur zijn als volgt:
- on-axis
- horizontale en verticale afstraling (waarbij horizontaal meer telt)
- de eerste reflecties
- de som van bovenstaande op de luisterpositie voor de daadwerkelijke frequentieresponse op de luisterpositie
- het verschil tussen de on-axis en punt 4

De rest is simpelweg niet significant.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2020 19:42 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRhWEESNaLSXbZXHiM6JuqnGIKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/d8BvoymdpHdCCX5nK0NoxGK8.gif?f=user_large

....sorry kon het niet laten :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:27:
[...]

Fase response en vervorming spelen echter geen grote rol, dat is echt gerommel in de marge dat er pas toe doet als je frequentieresponse (en afstraling) op orde is. Break-up doet er pas toe op hogere volumes, ik offer daar geen kwaliteit voor op bij normale luisterniveau's.

- on-axis
- horizontale en verticale afstraling (waarbij horizontaal meer telt)
- de eerste reflecties
- de som van bovenstaande op de luisterpositie voor de daadwerkelijke frequentieresponse op de luisterpositie
- het verschil tussen de on-axis en punt 4

De rest is simpelweg niet significant.
Bron graag? en dan zeker de fase response.... (die kan ik namelijk opmerken met eigen gehoor hoeveel speakers ook aan staan....*)
En "Schneider" met hun 500Watt PMPO (Peak Music Power Output of Peak Momentary Power Output.) deden ook lekker mee, blokvorming is killer voor elke normale speaker, Lo-Fi (SA/Podium Speakers) kunnen er meestal beter tegen, Hi-Fi absoluut niet.
Tegenwoordig gelukkig weinig meer gebruikt maar equalizers die verkeerd afgesteld waren omdat "meer bass" lekkerder klonk heeft menigeen speaker op zijn knieën gekregen.....

En ik ben er van op de hoogte dat het ondertussen begint te klinken als een rant, maar zo is het niet bedoeld, maar er klopt niks van:

- on-axis - die krijg je van me, ook al is dat bij de meeste nieuwe receivers minder relevant
- horizontale en verticale afstraling (waarbij horizontaal meer telt) Die beantwoord ik bij de volgende
- de eerste reflecties Deze is extreem belangrijk, en per speaker afhankelijk of hij closed/front-reflex/of back reflex heeft, het formaat, de diameter van de bass-reflex, en de diepte ervan, horizontaal telt idd meer, want die moet op ongeveer oorhoogte zijn (of gericht op zijn) om het beste effect te krijgen, dat is wel te zeggen dat mid/hoog op die hoogte moet zitten, sub/laag mag daar van afwijken want daar is het menselijk gehoor minder vatbaar voor om de directie te vatten.
- de som van bovenstaande op de luisterpositie voor de daadwerkelijke frequentieresponse op de luisterpositieTja wat moet ik hier eens over zeggen, nouja niks, inkoppertje
- het verschil tussen de on-axis en punt 4 Nee dus, aangezien je punt 1-4 vol met gaten zit en hypotheses zijn die niet gestoeld zijn

*mijn bronnen dan:
https://timobeckmangeluid...esponse-of-a-loudspeaker/
Wikipedia: Lineair tijdinvariant continu systeem
https://www.hifiklubben.n...zo-werkt-een-luidspreker/
Sorry dat is een betaalde bron, en daar kan ik minstens 3 betaalde bronnen tegen overzetten, maar dat is niet de bedoeling van het forum.

[ Voor 68% gewijzigd door zion op 04-12-2020 21:50 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zion schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:00:
[...]

Bron graag? en dan zeker de fase response.... (die kan ik namelijk opmerken met eigen gehoor hoeveel speakers ook aan staan....*)
En "Schneider" met hun 500Watt PMPO (Peak Music Power Output of Peak Momentary Power Output.) deden ook lekker mee, blokvorming is killer voor elke normale speaker, Lo-Fi (SA/Podium Speakers) kunnen er meestal beter tegen, Hi-Fi absoluut niet.
Tegenwoordig gelukkig weinig meer gebruikt maar equalizers die verkeerd afgesteld waren omdat "meer bass" lekkerder klonk heeft menigeen speaker op zijn knieën gekregen.....

En ik ben er van op de hoogte dat het ondertussen begint te klinken als een rant, maar zo is het niet bedoeld, maar er klopt niks van:

- on-axis - die krijg je van me, ook al is dat bij de meeste nieuwe receivers minder relevant
- horizontale en verticale afstraling (waarbij horizontaal meer telt) Die beantwoord ik bij de volgende
- de eerste reflecties Deze is extreem belangrijk, en per speaker afhankelijk of hij closed/front-reflex/of back reflex heeft, het formaat, de diameter van de bass-reflex, en de diepte ervan, horizontaal telt idd meer, want die moet op ongeveer oorhoogte zijn (of gericht op zijn) om het beste effect te krijgen, dat is wel te zeggen dat mid/hoog op die hoogte moet zitten, sub/laag mag daar van afwijken want daar is het menselijk gehoor minder vatbaar voor om de directie te vatten.
- de som van bovenstaande op de luisterpositie voor de daadwerkelijke frequentieresponse op de luisterpositieTja wat moet ik hier eens over zeggen, nouja niks, inkoppertje
- het verschil tussen de on-axis en punt 4 Nee dus, aangezien je punt 1-4 vol met gaten zit en hypotheses zijn die niet gestoeld zijn

*mijn bronnen dan:
https://timobeckmangeluid...esponse-of-a-loudspeaker/
Wikipedia: Lineair tijdinvariant continu systeem
https://www.hifiklubben.n...zo-werkt-een-luidspreker/
Floyd Toole's Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thalaron
Mensen... het topic heet “ Post hier foto's en specs van je home cinema! ”

Niet “ beoordeel de specs van andermans home cinema “

No offence!

(HOME) Cinema draait mijn inziens om beleving, niet om cijfers. Het is hier niet het elven bij maanlicht kabeltjes topic.

Ontopic;
Move naar elders :)

[ Voor 75% gewijzigd door Thalaron op 04-12-2020 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
@Thalaron Dude, jij hebt lef. Eerst een opmerking maken over het feit dat het een showtopic is, en ver volgens zelf je eigen vraag binnenwalsen :X

Lang geleden dat ik zo'n duidelijke pot/ketel zag :D

Anyway, Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic is waar je moet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
The Eagle schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:15:
@Thalaron Dude, jij hebt lef. Eerst een opmerking maken over het feit dat het een showtopic is, en ver volgens zelf je eigen vraag binnenwalsen :X

Lang geleden dat ik zo'n duidelijke pot/ketel zag :D

Anyway, Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic is waar je moet zijn :)
Het was meer de discussie doorbreken met mijn crappy luidspreker setup :D

Maar je hebt helemaal gelijk, deze vraag past beter elders in dit forum :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

--------------—————————

Streep eronder.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
[...]
De upgrade kwam een stukje sneller dan verwacht. Heb nu B&W 702 S2's staan in hoogglans zwart.
glimmend spiegelen doe ze echt goed... {stopkontakt} :+
mooi man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxanadu8
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-11-2024
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie set B&W. Zelf ook aantal keren B&W gehad, mooi design en nette afwerking met prima geluid!

Ik heb best veel streaming devices gehad zoals Auralic, Aurender en Mytek Brooklyn. Heb de Lumin gehouden, vind het optisch een mooi apparaat met een fijne alu afwerking en één van de fijnste apps qua tidal streaming (straks komt tidal connect dus geen extra app nodig)

Qua sound vind ik het lastiger te zeggen... minimale verschillen vind ik. Roon met een Intel NUC voldoet geluidtechnisch prima in mijn ogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
Faxanadu8 schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:22: Roon met een Intel NUC voldoet geluidtechnisch prima in mijn ogen
Ik stream met een HP slice Elite die eerst als workstation werd gebruikt. Met HDMI en USB-C.
Audio en Video en ook lekker aan de platte TV in de fauteuil internetten en skypen, terwijl de streaming audio doorloopt via m'n Denon AVR receiver met een mooie app voor Denon.
En ook vanuit de werkkamer / bureau met de andere HP via mijn thuisnetwerk een weelde.

Met alle relevante codecs en mediaplayers voor windows10 ideaal.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• benzai
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 08:17
Kleine upgrade. Mijn Sony Bravia heeft tijdens black friday plaats gemaakt voor een CX 55". Nu nog een PS5 en we zijn er de komende jaren helemaal klaar voor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xiseNfqGwJj0gjzmeuNNuuhTns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSRpNNHDCQ1JWcnBouuElVsL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

benzai schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:42:
Kleine upgrade. Mijn Sony Bravia heeft tijdens black friday plaats gemaakt voor een CX 55". Nu nog een PS5 en we zijn er de komende jaren helemaal klaar voor!

[Afbeelding]
Is dat leisteen op de vloer? If so, is dat een beetje te doen op volume? Onze benedenverdieping is er volledig mee aangekleed en weet nog niet wat ik kan verwachten als ik na de verbouwing de 'stereo' ga opwaarderen.

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benzai
@onsgeluk Wij hebben natuursteen liggen inderdaad. Echter, heeft onze woonkamer geen gigantisch oppervlak. In de hoek waar de speakers zich bevinden zijn er een aantal factoren die de akoestiek verbeteren gelukkig. Bijvoorbeeld een groot kleed, grote stoffen hoekbank en gordijnen. Natuurlijk kan je nog veel meer doen maar helaas bepaal ik de inrichting niet helemaal alleen. Ik kan op hoog volume prettig luisteren maar ik denk dat als je echt een grote woonkamer hebt met veel harde oppervlakte je daar wel veel last van kan hebben. Bij langere luistersessies haal ik m’n speakers naar voren en zet ik ze op staanders, dan stapel ik ook nog wat kussens op achter de bank en leg nog wat extra dekens neer. Nou dan is het echt een feestje, wat heeft de akoestiek en plaatsing een gigantische invloed zeg...

Vooral het dempen van reflecties van de muur achter de bank voegt veel toe.

Sorry ga een beetje aan jou vraag voorbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

benzai schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:53:
@onsgeluk Sorry ga een beetje aan jou vraag voorbij :P
Nee hoor, geeft me juist richting aan wat ik straks moet doen. Euvel is dat wij (heel) veel glas hebben in de woonkamer. Die lekker dik gevoerde gordijnen zijn hier echt een no-go. Dus daar zal ik wat op moeten verzinnen.

Dus bakstenen achterwand waar TV en speakers komen te staan. Links en rechts glas van plafond tot vloer. Achter de bank/luisterpositie 50/50 glazen tussenwand naar hal en de doorgang naar de open keuken. O ja, plafond in de woonkamer is deels open vanwege vide.

[ Voor 25% gewijzigd door onsgeluk op 06-12-2020 16:08 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
onsgeluk schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:06:
[...] Dus bakstenen achterwand waar TV en speakers komen te staan. Links en rechts glas van plafond tot vloer. Achter de bank/luisterpositie 50/50 glazen tussenwand naar hal en de doorgang naar de open keuken. O ja, plafond in de woonkamer is deels open vanwege vide.
Jeetje, dat klinkt als een akoestische nachtmerrie :o

Ik zou toch zoveel als mogelijk dempende/absorberende materialen aan te brengen. In het ergste geval (doe ik ook) plaats je bij lange sessies tijdelijk verbeteringen toe die je ook weer gemakkelijk en snel weg kan halen. Probeer vooral op zoek te gaan naar de eerste reflectie punten en pak die aan als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023

[Afbeelding]
Bijzonder mooie woonkamer hoor! Welk tv meubel is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Laatst online: 13:34
Volgens mij een besta met zelfgemaakte latten deuren. Of niet? @benzai

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benzai
TheKerremenke schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:33:
Volgens mij een besta met zelfgemaakte latten deuren. Of niet? @benzai
Klopt! Het is een verknutselde bestå @stevenleemans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
benzai schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:58:
[...]

Klopt! Het is een verknutselde bestå @stevenleemans
Heel mooi gedaan! Jammer voor mij. Ik ben meer een kant en klaar kopen mens gezien 2 linkse handen😂.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benzai
Dankjewel. In principe hoef je niet heel handig te zijn hoor. Van te voren gewoon een goed plan maken, dan kom je er wel. En vooral hulp vragen aan mensen in je omgeving die wel handig zijn 😄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:57

A13X

Dude

[Afbeelding]
Wow... Wij hebben ook een peacock leisteen vloer liggen, maar dan een van bijna 30 jaar oud. Die is nog ongekalibreerd maar dat verschil in structuur is enorm :D

Mooie opzet, grappig om te zien hoe het bruine in het interieur het bruine in de vloer ophaalt. Wij hebben vooral zwart tinten en dan word hij weer donker grijs/antraciet.

Awesome

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
benzai schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:58:
[...]

Klopt! Het is een verknutselde verknøtselde bestå @stevenleemans
There, FTFY :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VrETgXC.jpg

Rond de Black Friday gekte de TV een upgrade gegeven. Van een Samsung D8000 naar LG CX gegaan.

Apparatuur
LG CX (55 inch)
NAD C368 + Bluesound Node 2i
Dali Opticon 6
Pro-Ject Debut Carbon Esprit
Playstation 4
Nintendo Switch

En nu is het even geduld hebben tot er een PS5 beschikbaar komt om het af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 22:45

Snappie88

Mr. Hollywood

Bevallen de Dali Opticon 6? Ik had ze op Cyber Monday aan willen schaffen, maar aanbieder wilde uitsluitend de witte met korting aanbieden (zonde, winkelwagentje zat voor 3k aan troep in :+ ) en ik wilde per se de zwarte.

Surfin' paradise!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toosh
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09 09:41
GoeiedagEem schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:48:
[...]

Heel mooi! Met wat voor versterker stuur je de LS50 speakers aan?

Dit topic is behoorlijk on fire moet ik zeggen! Super! _/-\o_

Binnenkort komen mn nieuwe speakers binnen, zal dan een update van mijn setup posten!
Nad t758V3, dirac live aan om niet optimale ruimte oké te corrigeren. Sub speelt op deze manier ook mooi mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Vettigedennis schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:44:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Electronica:
Marantz PM7005
Marantz CD6006
Dali Oberon 7
REL T5i
Apple TV4K
Sony KD55XF9005

Meubels zijn van Karel Mintjes - Frodo lijn
Way ontzettend raar dat die fronts zo ver naar voren staan. Lijken helemaal een loop route te blokkeren ook

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 112% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renzo4000
@Vettigedennis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDs25PC-XT-pg9jCF29qWFj91kI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/I50PMeSODUPV2OnKpUMqXKz1.gif?f=user_large

Iets zegt mij dat je deze opmerking opgeschreven hebt terwijl je ook je speakerkabels aan het smeden was bij maanlicht samen met elfen ;)

Ik neem aan dat je een hoop opmerkingen voor wilde zijn over "speakers staan in de verdrukking, zet ze verder van de muur af"...

Ik doe dit ook wel eens als ik echt even ga zitten om muziek te luisteren voor langere tijd, daarna schuif ik ze toch echt weer terug. Dit is anders echt geen gezicht :+ ...

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 07-12-2020 15:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BillyMilano
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-04 11:43
Mijn HT set bestaande uit:

Primare SPA21 versterker.
Onkyo BD SP809 player.

DIY center , Hypex.
DIY subwoofer ,Hypex.
Speakerland Vector 0.
DIY rears, Hypex.
Philips 75 inch UHD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZvaQmUl1uPgvgCtySsGg2LY4Ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bI0ODP4k5wzZEKsCUzJrgf0F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9gJXakrgvAHrkcXHaxrzxcXjD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDBoQ6CSvLrX5UpUIo1yPzdg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renzo4000
@Deleon78 Zoals je ziet heeft @Vettigedennis zijn post aangepast, hij gebruikte een term als "holografisch geluidsbeeld" en staan op de foto zijn luidsprekers best wel ver naar voren voor "dagelijks" gebruik in een (zover ik kan zien) krappe woonkamer. Mijn aanname was dus dat hij de speakers voor de kritische tweakers in dit topic juist zover naar voren had gezet en zijn bewoordingen wat dik had aangezet (enigszins sarcastisch).

Nogmaals, daar is niks mis mee want ik doe dus ook als ik langere luistersessies heb maar zet ze wel weer terug. Ik heb helaas (nog) niet de luxe van een dedicated luisterruimte waar je ze lekker kan laten staan zoals het beste performen. Er wordt in ons huis en onze woonkamer gewoon geleefd en dan is het naar voren laten staan van je luidsprekers verre van ideaal.

Dus voordat je meteen los gaat op mijn post, is lezen wel handig ;). Ik vind het helemaal prima hoe iedereen zijn setup toont maar een knipoog of een kritische noot moet kunnen toch?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:41
outdated

[ Voor 98% gewijzigd door Bobo221 op 06-01-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
BillyMilano schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:20:
Mijn HT set bestaande uit:

Primare SPA21 versterker.
Onkyo BD SP809 player.

DIY center , Hypex.
DIY subwoofer ,Hypex.
Speakerland Vector 0.
DIY rears, Hypex.
Philips 75 inch UHD.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Damn, volgens mij win jij de prijs voor de grootste speakers van dit topic :D
En tegelijkertijd vraag ik me als ik die tegelvloer zo zie af wat een vloerkleed voor je akoestiek zou doen :)

@Bobo221 Wat voor hout heb je op je dressoir liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BillyMilano
The Eagle schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:51:
[...]

En tegelijkertijd vraag ik me als ik die tegelvloer zo zie af wat een vloerkleed voor je akoestiek zou doen :)

Het kleed haalt iets van de galm weg ,meer ook niet.

De speakers zijn idd groot :) BLM = Big Loudspeakers Matter >:)

[ Voor 4% gewijzigd door BillyMilano op 07-12-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 15:15
Bobo221 schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:09:
Na jarenlang stilletjes dit topic gevolgd te hebben post ik hierbij mijn setup:

Wat je wel/niet ziet:

Apple TV 4K
Samsung 65 inch RU7100
Sonos Beam
Sonos One (2x als rear surround speakers)
PS4
Ikea Besta element als tv meubel (2x)
Ikea Besta element als dressoir (2x)
[Afbeelding]
Ben ook naar een Besta aan het kijken voor mijn nieuwe huis. Moet een 65” boven komen, maar een besta van 4 zoals jij hebt is dan toch wel minimaal nodig qua breedte. Is dit een 3-wide plus extra blok?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:41
[...]

Al sla je me dood 8)7 ik heb de set compleet gekocht via marktplaats. Volgens de verkoper kon ik de plank nog naar smaak verven of vernissen.
RobbieB schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:50:
[...]

Ben ook naar een Besta aan het kijken voor mijn nieuwe huis. Moet een 65” boven komen, maar een besta van 4 zoals jij hebt is dan toch wel minimaal nodig qua breedte. Is dit een 3-wide plus extra blok?
Nee dit zijn 2 basiselementen van 2 blokken. Ze komen in 2 uitvoeringen, 1 met uitsparring voor je kabels en 1 zonder uitsparring.

Ik heb beide voor voor 80 EUR gehaald bij de IKEA (2e leven hoekje).
Ze hebben/hadden een inruilactie voor Black Friday waarbij je oude Ikea meubels kon inleveren en ze de inruilwaarde verdubbelen. Hierdoor stond het bij IKEA Eindhoven vol met allerlei verschillende soorten Besta kasten. Vaak nog gloednieuw zonder gebruikerssporen en je bespaart je het het gehassel om de kasten inelkaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 09:19
[...]

Het lijken mij 2 geschuurde en gelakte steigerplanken. Het is in ieder geval iets van grenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:13
RobbieB schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:50:
[...]

Dat ligt er aan wat voor TV je koopt.
Ik heb zelf een 65XH9299 gekocht en deze biedt de mogelijkheid om de voeten richting de uiteinden van de TV te plaatsen maar ook meer richting het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Laatst online: 19-09 17:19
Bobo221 schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:09:
Na jarenlang stilletjes dit topic gevolgd te hebben post ik hierbij mijn setup:

Wat je wel/niet ziet:

Apple TV 4K
Samsung 65 inch RU7100
Sonos Beam
Sonos One (2x als rear surround speakers)
PS4
Ikea Besta element als tv meubel (2x)
Ikea Besta element als dressoir (2x)
[Afbeelding]
Ziet er cozy uit! Wat is dat ding dat boven je TV hangt? Wat op een verfroller lijkt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

*kuch* :P

edit: ben geen piemels aan het meten hoor, meer even die Adelaar jennen met zijn korte termijn geheugen :+

Die Vector's zijn 145cm hoog, daar ga ik ruim overheen met 179cm ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rbp_lIR-IO8nA4uDxrnpKeik_Vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S53BNvKMopjKSqLhVEziGNrW.jpg?f=fotoalbum_large

@BillyMilano ik heb die Vector's ooit gehoord, dat is wel een gaaf ontwerp zeg, gaat ook moeiteloos erg hard en klinkt superstrak _/-\o_
Dat is al heel lang geleden toen ik voor het eerst zelfbouw overwoog,ruim voordat ik bovenstaande zuilen besloot te bouwen en heb toen de bekende zaken bezocht zoals Speakerland, Speaker&Co en Remo.
Ik wou toen bijna de knoop doorhakken op een bouwsetje ViFa Formats, maar daar kwam weer van alles roet in het eten gooien. Jaren laten was ik pas weer in de gelegenheid voor zelfbouw.

Heb jij ze zelf gebouwd? :)

[ Voor 33% gewijzigd door Fraggert op 09-12-2020 10:52 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyMilano
Fraggert schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:02:
[...]

@BillyMilano ik heb die Vector's ooit gehoord, dat is wel een gaaf ontwerp zeg, gaat ook moeiteloos erg hard en klinkt superstrak _/-\o_
Dat is al heel lang geleden toen ik voor het eerst zelfbouw overwoog,ruim voordat ik bovenstaande zuilen besloot te bouwen en heb toen de bekende zaken bezocht zoals Speakerland, Speaker&Co en Remo.
Ik wou toen bijna de knoop doorhakken op een bouwsetje ViFa Formats, maar daar kwam weer van alles roet in het eten gooien. Jaren laten was ik pas weer in de gelegenheid voor zelfbouw.

Hoi Fraggert,

Jouw speakers heb ik ergens anders een keer voorbij zien komen,erg imposant iig.

De Vector 0 heb ik niet zelf gebouwd maar is destijds door Speakerland gedaan ,ik heb ze in het verleden bij Hobo gekocht maar ik heb uiteraard navraag gedaan.
Daarvoor kende ik de 0 enkel van het blad elektuur en had mij voorgenomen om ook eens een lijnbron te bouwen .Toen ik dus bij Hobo binnenstapte waren ze daar net neer gezet en ik aarzelde geen moment en heb direct een deal gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BillyMilano schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:29:
[...]

Hoi Fraggert,

Jouw speakers heb ik ergens anders een keer voorbij zien komen,erg imposant iig.

De Vector 0 heb ik niet zelf gebouwd maar is destijds door Speakerland gedaan ,ik heb ze in het verleden bij Hobo gekocht maar ik heb uiteraard navraag gedaan.
Daarvoor kende ik de 0 enkel van het blad elektuur en had mij voorgenomen om ook eens een lijnbron te bouwen .Toen ik dus bij Hobo binnenstapte waren ze daar net neer gezet en ik aarzelde geen moment en heb direct een deal gemaakt.
Thanks, dat zou het HTforum of zelfbouwaudio.nl kunnen zijn :)

bij mijn weten heb ik nooit iemand de bouw van deze Vector's zien vastleggen, vandaar dat ik er even naar vroeg, altijd leuk om mede-zelfbouwers en hun projecten te zien.

Je hebt in elk geval een waanzinnig gaaf systeem zo d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 100% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vettigedennis schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:04:
@Fraggert

Super dikke speakers 8)
Maar met die tweeters op die hoogte , heb je dan niet dat sommige geluiden wel erg van bovenaf komen ?
Thanks :) Dat valt gelukkig mee, de topkast staat namelijk 7 graden voorover gekanteld.

Ik heb kunnen proefluisteren voor ik ze ging bouwen bij iemand die ze ook heeft gebouwd, de eerste set in NL (ik ben bij mijn weten de 2de bouwer) en heb toen op relatief korte afstand kunnen beoordelen.

Eerlijkheid dient mij te zeggen dat ik ze wel "op de groei" gebouwd heb met een verhuizing in zicht naar een woning met bijv een aparte HT-ruimte, helaas gooide de kredietcrisis destijds roet in het eten.
Ze kunnen zeker meer ruimte aan de achterzijde gebruiken als het echt hard gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 12:35
[...]

edit: ben geen piemels aan het meten hoor, meer even die Adelaar jennen met zijn korte termijn geheugen :+

[Afbeelding]

Mag ik vragen hoe je aan deze speakers komt (of aan de materialen / ideeën als het om zelfbouw gaat) ik denk dat dit de gaafste / meest indrukwekkende speakers zijn die ik tot dusver gezien heb hier! _/-\o_ :9~ O+

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
[...]

[i]edit: ben geen piemels aan het meten hoor,
Sure you are ;)
meer even die Adelaar jennen met zijn korte termijn geheugen[/i] :+

[Afbeelding]
Ik kon van de Vector's geen afmetingen vinden, dus het was een beetje een gok. Zag laatst ook (im meen hier) iemand met Elektrostaten. Die zijn qua inhoud kleiner (duh) maar als je de goede te pakken hebt heb je ook gewoon twee keukendeuren in je kamer staan

Als ik ooit, ooit tijd heb zou ik dat zelf ook nogwel eens willen doen. Ben zelf bij speakerland geweest (had wat doek nodig), hebben mooi spul staan maar zijn wel behoorlijk aan de prijs als ik eerlijk ben. En uiteindelijk gaat het om de afwerking, de rest is simpelweg een goed ontwerp, goede drivers en plankjes in elkaar zetten. Wat ik destijds bij speakerland zag staan was mooi qua techniek, maar behoorlijk slecht gelakt :X
Gelukkig hebben ze meer verstand van speakers :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

jimz93 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:08:
[...]

Mag ik vragen hoe je aan deze speakers komt (of aan de materialen / ideeën als het om zelfbouw gaat) ik denk dat dit de gaafste / meest indrukwekkende speakers zijn die ik tot dusver gezien heb hier! _/-\o_ :9~ O+
Zekers mag dat :)

Ik zit al jaren op het forum van http://zelfbouwaudio.nl/forum/ :)

Daar heb ik heel veel luidsprekers gebouwd zien worden en daar zit ook een luidspreker-ontwerper waar de modellen mij van aanspraken. Ik wou van hem een kleiner model nabouwen maar daar waren de drivers al niet meer van leverbaar en toen was ik in de gelegenheid deze te beluisteren bij de eerste bouwer en dat beviel zo goed dat ik besloot het maar in 1 x keer goed te doen.
Mijn bouwverslag kun je hier vinden.

De ontwerper kun je hier vinden: http://www.humblehomemadehifi.com/ wat meer in de zelfbouwhoek zit.
Naast die site heeft hij ook nog het bedrijf http://www.tg-acoustics.com/home.html

Tony Gee maakt (imho) fantastische ontwerpen en echt zeer goed klinkende luidsprekers. _/-\o_

Wat dacht je van de La Musica d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIBB14wauMAV-Mnq8rZaxnNLt6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRl0pyOfuRNMZxT7XwlkCRe8.jpg?f=fotoalbum_large
The Eagle schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:27:
[...]

Sure you are ;)

[...]

Ik kon van de Vector's geen afmetingen vinden, dus het was een beetje een gok. Zag laatst ook (im meen hier) iemand met Elektrostaten. Die zijn qua inhoud kleiner (duh) maar als je de goede te pakken hebt heb je ook gewoon twee keukendeuren in je kamer staan

[...]

Als ik ooit, ooit tijd heb zou ik dat zelf ook nogwel eens willen doen. Ben zelf bij speakerland geweest (had wat doek nodig), hebben mooi spul staan maar zijn wel behoorlijk aan de prijs als ik eerlijk ben. En uiteindelijk gaat het om de afwerking, de rest is simpelweg een goed ontwerp, goede drivers en plankjes in elkaar zetten. Wat ik destijds bij speakerland zag staan was mooi qua techniek, maar behoorlijk slecht gelakt :X
Gelukkig hebben ze meer verstand van speakers :)
ghehehehe :+

Ik zag laatst nog in het "wat er nu te koop staat"-topic ook een paar hele grote zuilen, die kwamen wel over mijn bijna 180 heen ook ja.

Er worden hier ook op tweakers mooie luidsprekers gemaakt, er is een apart topic zelfs. Maar als je ziet wat er op ZBA gebouwd wordt, dat is soms echt niet normaal meer _/-\o_

[ Voor 39% gewijzigd door Fraggert op 10-12-2020 08:35 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Damn :P
net alsof je 2 wasmachine's, 2 magnetron's en 2 van die oude Miele stoomovens in je woonkamer hebt staan :D

Zal vast goed klinken!

• Luuk013
  • Laatst online: 10-09 22:34
Waarom geen line array dan meteen? Gelijk goed aanpakken.;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 131% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:56 ]

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:21
Deleon78 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:52:

Hierbij (eindelijk) mijn bijdrage.
Mooie vintage set, heb je voor ons wat info over je HiFi? Merk en model bijvoorbeeld :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 112% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 08:38
Deleon78 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:52:
Zullen we het weer over onze eigen setups hebben? :)
Hierbij (eindelijk) mijn bijdrage. Op dit moment hangt er een (oude) beamer die op de muur projecteert. Twijfel nog aan een nieuwe beamer (mogelijk short throw) of toch maar een tv (120hz, vrr). Ik kijk eigenlijk niet heel veel met de beamer, schat dat dat met tv als 2e monitor een stuk eerder zal gebeuren.
[Afbeelding]

Bonuspunten als je de twee zichtbare lp's herkent ;)
In ieder geval The Murder Capital _/-\o_

• Deleon78
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-08 16:16
Tijn96 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:33:
Na jaren mee lurken mijn toevoeging aan dit topic. Recentelijk verhuist (lees 2 weken geleden) en nu staat alles toch wel redelijk op zijn plek. Wat dan wel gelijk in mijn hoofd speelt is dat ik zou willen upgraden etc maar dat komt nog wel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat je ziet:
TV: Samsung 55"UHD
Versterker: Primare i22
CD Speler: Primare cd22
Speakers: B&W 683 S2
Platenspeler: Rega Planar 1 Plus
Subwoofer: Klipsch R-112SW

Op dit moment enorm tevreden met hoe het klinkt. Muziek luister ik zonder subwoofer en merk dat de akoestiek in mijn woonkamer zo al best prima is. Hier zal zeker nog wat in te verbeteren zijn maar het daar zo snel nog geen aanleiding toe. Met films staat de Klipsch aan en die is voor een toch niet al te grote woonkamer als die van mij enorm sterk. Ik mis nog niet direct een centerspeaker maar heb dat ook nog nooit gehad dus wellicht weet ik nog niet wat ik mis.

Nu gaan we rustig doorsparen om het eea te upgraden want dit stopt nooit :+
En binnenkort eens rustig aan het kabelmanagement gaan werken. Mag ook wel
Ben wel bebouwd waar die gouden plaat van is, eigen productie?

Edit, ik ben er achter. Maar hoe kom je er aan? Ik neem aan een replica of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:39
@deltre

Op het plaatje klikken en inzoomen :)

Of je bedoeld wie die gemaakt heeft/waar vandaan, dan heb ik niks gezegd :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:05:
Het is lang geleden dat ik hier iets van een setup heb laten zien. Deze is de afgelopen jaren ook verschillende keren gewijzigd. Tevens ben ik 2 jaar geleden verhuisd van een appartement naar een rijtjeswoning.
Hier had ik een bescheiden zolder tot mijn beschikking, die ik inmiddels heb omgetoverd tot een homecinema.
Ben er af en aan zo'n driekwart jaar mee zoet geweest.
Het is mijn eerste echte klus die ik zelfstandig heb uitgevoerd. Ik ben niet de handigste en sommige zaken had ik achteraf beter anders gedaan, maar het is letterlijk "learn by doing" geweest. Leuk en leerzaam :)
Hierbij wat indrukken van mijn project...

Allereerst betreft dit een huurwoning uit 2009. Die is op zich goed geïsoleerd, maar de eerste tests waren niet heel bemoedigend. Wanneer ik de subwoofer testte, kon ik buiten in de achtertuin de klappen goed horen (en zelfs voelen(!). De druk ging dus gewoon door de knieschotten en het dakbeschot heen. Vooralsnog keek ik film in de woonkamer. Daar heb ik een bescheiden subje staan (daarover later meer), maar zelfs die kleine subwoofer was bij de buren te horen. Ook de woningscheidende wanden (ankerloze spouwmuur) hielden dus niet alles tegen. Ondanks dat dit een huurwoning betreft, heb ik toen besloten toch e.e.a. aan isolatie in het project mee te nemen. Ik ben van plan hier wel een tijdje te wonen en aangezien het mijn grootste hobby betreft, vond ik het de moeite waard hierin te investeren.

Om te beginnen:

[Afbeelding]

De "kale" zolder. Het lijkt vrij groot, maar dat komt door de groothoek. De ruimte is grofweg 4m breed en 5m lang. Van de breedte blijft een meter of 3 over, na het plaatsen van een scheidingswand. Van de hoogte blijft netto 2,4m over na het plaatsen van een plafondconstructie wat precies tussen dakraam en het ventilatierooster daarboven zit. De knieschotten zijn 1,2m hoog, dus die komen tot de helft van de hoogte van de uiteindelijke ruimte. Ik ben een fan van projectie, waarbij ik heb gekozen om van de kant van het dakraam naar de andere schuine kant te projecteren (in de lengterichting dus).

Er is zogezegd een scheidingswand met deur gezet. Dit is het enige wat ik overigens wel door een vakman heb laten doen. Het was me iets te gortig om dit in mijn eentje, zonder enige ervaring neer te zetten.
Daarop een balklaag naar de woningscheidende wand. Ik ben niet voluit voor kamer in kamer gegaan (dat was sowieso een lastige met het dakraam), dus en her en der heb ik wel wat concessies gedaan. De constructie is echter wel op en tegen isolerende stroken gezet, om de meeste contactpunten te dempen. Aan de buitenzijde is alles afgetimmerd met 18mm OSB. Boven het plafond heb ik tevens extra bergingsruimte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb vervolgens de wand (en later ook het plafond) opgevuld met Rockwool. De wand is aan de binnenzijde vervolgens weer afgetimmerd met 18mm OSB. Tegen het plafond zijn later gipsplaten op een lattenwerk geschroefd.

Om de trillingen van de sub op te vangen, heb ik een zwevende vloer gelegd. Hierbij heb ik gekozen voor vlokkenschuim platen van 3cm dik. Rondom de platen heb ik een opstaande rand gemaakt, zodat de vloerplaten later geen contact konden maken met de constructie. Op het vlokkenschuim ligt 12mm OSB, een laag rubber (massa) en weer een laag 12mm OSB.

[Afbeelding]

Ook de knieschotten heb ik verzwaard met 18m OSB en een rubber laag. Vervolgens heb ik deze knieschotten en de woningscheidende wand voorzien van veerregels. Daarna ook hier de boel opgevuld met Rockwool isolatie.

[Afbeelding]

Deze wanden zijn later dichtgezet met een enkele laag 12,5mm gipsplaat.

Vervolgens moest er ook iets gemaakt worden voor de verlichting en de ventilatie.
In het plafond heb ik twee openingen gemaakt. Eén voor de aanvoer van frisse lucht en één voor de afzuiging. De (geluidsisolerende) slangen zijn boven het plafond beiden voorzien van een buisventilator, waarbij de slang voor de aanvoer van frisse lucht is aangesloten op dat ventilatierooster wat boven het dakraam zat ;)
De afzuiging loopt gewoon via een slang de vrij zolderruimte in. Het gaat erom dat ik voldoende luchtcirculatie in de ruimte heb.

Voor de spotjes en de verlichting van een zwevend plafondeiland (later meer) heb ik elektra getrokken en met lasklemmen in lasdozen gesplitst.

[Afbeelding]

Daarna heb ik het plafond afgemonteerd met gipsplaten en zijn de wanden (met uitzondering van het dakbeschot) voorzien van glasweefselbehang.

[Afbeelding]

Daarna was het tijd om een frame te zetten om later het projectiescherm tegen te zetten. Ik was er toen nog niet over uit of het een gewoon scherm, of een akoestisch transparant scherm ging worden. Bij de bouw heb ik er rekening mee gehouden dat er luidsprekers en subwoofer(s) geplaatst konden worden. Tevens moest er genoeg ruimte zijn voor de basstraps in de hoeken. Zoals je kunt zien heb ik 3 plaatsen gemaakt, waar een subwoofer "ingeschoven" kon worden :p

[Afbeelding]

In de tussentijd heb ik ook wat absorptiepanelen gemaakt om later tegen de wanden te hangen.
Gewoon een houten frame, opgespannen met akoestisch transparante luidsprekerstof en gevuld met 75mm Akotherm D20. Hiervan heb ik er 4 gemaakt. Aan weerszijden van de lange wanden 2 stuks.

[Afbeelding]

Daarmee maak ik gelijk een sprongetje naar mijn bescheiden woonkamer setup :P
Deze bestaat uit:
TV: Samsung UE55NU8070
Luidsprekers: Q-Acoustics 3050i
Subwoofer: BK P12 300SB-FF
Versterker: Sonos Amp
Bron: Nvidia ShieldTV (2017)

Dat terzijde...
Ook voor het plafond heb ik een absorberend paneel gemaakt. Dit heb ik tevens voorzien van een Hue Lightstrip. Ook hierin zit 75mm Akotherm D20 en is het opgespannen met dezelfde stof als de wandpanelen. Al met al een behoorlijk gewicht en het geheel hangt dan ook aan haken die in de latten in het plafond geschroefd zijn.

[Afbeelding]

En toen...
Tijd om alles zwart te maken!
Het kozijn, de deur en de wanden zijn allen geschilderd/getext in RAL9005. Gewoon gitzwart dus.
Voor de vloer heb ik gekozen voor tapijttegels met een subtiel blokmotief. Niet te dun, maar ook niet te hoogpolig en makkelijk schoon te maken, mocht er een keer iets overheen gaan.

[Afbeelding]

En dan ziet het er ineens heel anders uit 8) en gaat het heel hard. Tijd om speelgoed uit te pakken.

Ik heb de opening van het dakraam een klein stukje dichtgezet (hoger gemaakt) en voorzien van een soort verhoogde/verdiepte vensterbank waar het geheel veilig onder kon staan. Apparatuur staat allemaal in een massief MDF meubel (wat ik overigens ook zelf heb gemaakt). Het geheel staat vervolgens op Soundcare Superspikes op een granieten tegel van 60x60.
Wat je ziet:
Projector: JVC N5
Blu-ray speler: Oppo UDP-203
Netfilter/stekkerblok: Audioquest Niagara 1200
Receiver: Arcam AVR550
Wat je niet ziet:
Audiobron: Sonos Connect 1st Gen
Videobron: Nvidia ShieldTV (2019)
Opslag: Synology DS1618+

[Afbeelding]

Terugkomend op het scherm. Omdat de fronts uiteindelijk het beste tot hun recht komen voor het scherm, heb ik gekozen voor een normaal projectiescherm. Ook de center is ervoor geplaatst, dus uiteindelijk staat alleen de sub achter/onder het scherm.
Het scherm is 99 inch groot in 16:9 verhouding. Het betreft een Projecta Homescreen Deluxe met 0.9 gain HD progressive doek. De netto kijkbreedte van dit scherm bedraagt 220cm en de uiteindelijke kijkafstand is 285-290cm. De zij- en onderkanten zijn dichtgezet met houten frames waarop weer diezelfde akoestisch transparante stof gespannen is, die ik ook voor de panelen heb gebruikt.

[Afbeelding]

Dan nog wat informatie over het geluid. Luidsprekers staan in een 5.1.2 opstelling. Het betreft hier de Revel Performa3 serie (monitoren en center). De subwoofer is een enkele Rythmik E15HP.
Naast de akoestische panelen die ik zelf heb gemaakt, heb ik nog akoestisch advies ingewonnen bij GIK acoustics. Op basis van dat advies heb ik 4 basstraps met range-limiter in de hoeken geplaatst. 2 basstraps met scatterplates tegen de achterwand. En 4 absorber/diffusers naast de luisterposities.

Al met al ben ik hier zeer tevreden over. Gisteren heb ik voor het eerst alles ingemeten met DiracLive en nagenoeg alle metingen zaten al dicht tegen de targets aan. Ik had alleen bij de center luidspreker een dip rond de 50Hz, maar omdat de crossover op 80Hz staat, levert dit geen probleem op.
En het allerbelangrijkste... Ik kan het volume openzetten op standje "harder-hoeft-voor-mij-niet" en de buren hebben geen last! Zelfs als ik het dakraam niet helemaal sluit, geen klachten. Dat zegt mij dat met name het dempen van de trillingen van de subwoofer in ieder geval een succes is. Als ik nu de boel open zet en in de tuin ga luisteren, hoor ik hem minimaal. De veerregels, de Rockwool en het schuim doen dus goed hun werk (y)

Al die isolatie heeft echter ook een keerzijde. De temperatuur kan snel oplopen en de warmte blijft dus goed in de ruimte hangen. Een uur kijken met 1 persoon resulteert in een temperatuurstijging van 1 graad per uur. Na een film van 3 uur kan het dus zomaar van 20 naar 23 graden gaan. Helaas staat de woningbouw niet toe dat er airco's tegen de gevel geplaatst worden, dus voorlopig moet ik het doen met een mobiele airco. Deze leid ik door een opening in dat getimmerde paneel door het dakraam naar buiten. Maar ideaal is het niet. Het is wachten tot er een keer een echt stille mobiele airco op de markt komt :p. Meestal zorg ik ervoor dat de temperatuur op peil is, zodat ie daarna uit kan en ik film kan gaan kijken.

Enkele impressies:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Boven de projector heb ik het dakraam "dicht" gemaakt met een opgespannen doek. Dit kan ik makkelijk met elastieken openen om het dakraam te bedienen en de ruimte zonodig te luchten. Relaxen doe ik op een 2,5 zits met recliner-functie.

Nog te doen:
- Tegen de lange wanden komen nog enkele lijsten te hangen met prints (Displate artwork).
- Blu-ray collectie uitbreiden :p
- Masking systeem maken voor 21:9 content.
Voor 21:9 content schuif ik het beeld met de lensmemory tot op de onderste lijst van het scherm. De bedoeling is dat de masking dan van bovenaf neergeklapt kan worden, zodat 16:9 verkleind wordt naar 21:9

Tot slot nog een shot uit een film.
(10 punten voor degene die weet uit welke :P ).

[Afbeelding]

8)
Prachtig hoe je deze ruimte zo hebt omgebouwd. Werkt heel inspirerend.
Ik ben benieuwd in hoeverre de directe buren het geluid uiteindelijk nog kunnen ervaren als deze behoorlijk open staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deltre
LuisjeNL schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:58:
@deltre

Op het plaatje klikken en inzoomen :)

Of je bedoeld wie die gemaakt heeft/waar vandaan, dan heb ik niks gezegd :+
Dat had ik nog niet gedaan 🤭
Queen. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:27:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSIpnBJGx9umE0HKAlL9hwecd6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8csKhGUm3cnxkf6YBOnVwuW.jpg?f=fotoalbum_large
Voorbeeldje van MP, inderdaad behoorlijk groot voor de woonkamer. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Pagina: 1 ... 79 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier.
    Voor kleine audio gerelateerde vragen kan je terecht in Het Kleine Vragen Topic. Voor aankoopadvies graag een topic openen in Consumentenelektronica Aankoopadvies

• Let ook op de grootte van de foto's wanneer je deze post: de banner rond te grote foto's met betrekking tot het thumbnails maken staat er niet voor niets! Te grote foto's en/of van een trage host worden getrashed.

• Voor audiomeubels en Hifi Racks verwijzen we graag door naar Het grote Audiomeubel topic!

• Akoestische aanpassingen, -verbeteringen, et cetera mogen in Het grote akoestiek topic