Na jarenlang dit topic te hebben gestalkt, wordt het een keer tijd om mijn eigen stereo hifi/home cinema te posten. Ik woon nu eindelijk op mijzelf en mijn vriendin heeft mij verlaten dus ik kan aardig mijn eigen ding doen wat betreft speaker plaatsing en wat er allemaal bij een stereo en home cinema setup komt kijken. Hopelijk vinden jullie het niet erg als ik wat vertel over de specificaties van spullen en waarom ik bepaalde dingen gekocht en gedaan heb.
Ik ben altijd al een Sony fan geweest, dus het meeste wat ik nu heb staan is van Sony. In het verleden heb ik ook verschillende 600 serie B&W speakers gehad tot aan 7.1 surround setups toe en daarna had ik ook een aantal SVS Prime / Ultra speaker en subwoofer setups gehad. Ik heb ook verschillende versterkers gehad en merken zoals Denon en Hegel. Allemaal erg goed hoor, maar op een gegeven moment ben ik op zoek gegaan naar een tower speaker die naar mijn mening nog weer een stapje realistischer klinkt en omdat ik een Sony fan ben, kwam ik na veel zoeken en onderzoek uit bij de Sony SS-NA2ES tower speakers. Niet heel bekend bij de meeste waarschijnlijk en dat komt vooral door Sony's slechte marketing van hun high-end spul. Ze zijn echt geweldig als stereo setup, maar de NA serie speakers zijn ook Sony's referentie speakers als het komt met surround sound. Soort van best of both worlds dus. Je ziet ze trouwens ook nog steeds in het speaker setup menu van de nieuwere Sony receivers wat wel grappig is als je ze zelf ook daadwerkelijk hebt. Sony heeft van deze serie dus ook bookshelves, een center en een subwoofer gemaakt. Wie weet dat die er ook nog een keer komen als ik ooit te veel geld heb of ze ergens in de wereld 2de hans kan krijgen. Btw, vrijwel alles wat ik heb is 2de hans. Het is soms zoeken, maar dat kan echt ongelooflijk veel geld schelen.
Paar details over deze speakers voor wie geïnteresseerd erin is. NA staat voor Natural Acoustics en alle drivers zijn gespecced door Sony, maar geproduceerd door Scan-Speak. Boven en onder de 1" silk dome tweeter zitten nog 2 kleinere tweeters. Deze zorgen voor een grotere dispersie. De papieren mid range "revelator" driver heeft door die snedes minder distorsie. De geanodiseerde aluminium bass drivers zorgen voor een strak punchy en gedetailleerd laag. Het kabinet is compleet gemaakt van gelamineerd Berkenhout en is met een doorzichtig donker bruine pianolak afgewerkt in Japan, door een bedrijf die ook instrumenten zoals piano's lakt. Tot dusver zijn het de meest natuurlijk klinkende speakers die ik ooit heb gehad. Vooral stemmen en instrumenten klinken echt fantastisch. Het geluid zit ver achter de speakers en is op veel vlakken perfect in balans. Niks in het geluid is te overdreven, vermoeiend of dof. Het duurde wel een tijd voordat ik de juiste plaatsing en toe-spoor had gevonden. Ik heb echt elke muur van de kamer in diepte en breedte uitgeprobeerd. Plaatsing is voor mij echt cruciaal zodat het geluidsbeeld, diepte en imaging optimaal is. Ik wil dat de speakers echt verdwijnen als je je ogen zou dicht doen.
De hoogte van de tv is voor mij ook belangrijk. De speaker tweeters wil ik als het kan iets boven het midden van de tv hebben, omdat daar veelal het dialoog bevind op tv. Een center channel is voor mij niet nodig. Ik heb ze wel gehad. Ik zit vaak alleen in het midden voor de tv en dan komt het geluid precies uit de tv. Het klinkt heel natuurlijk. Ook als je met z'n tweeën ervoor zit. Ik kan overigens de tv kast en alles naar voren rollen, want de Besta tv kast staat op 8 wieltjes. Erg handig als je het wat beter wilt zien of achter iets nieuws wilt aansluiten. Uiteraard zijn de speakers ook met films super. Iedereen denkt altijd dat ik ergens een subwoofer heb verstopt.

. Met de STR-DN1080 receiver zijn alle speakers erg dynamisch. Ben heel erg onder de indruk van deze receiver. Muziek in combinatie met een externe DAC klinkt ook gewoon geweldig. Echt goed gedetailleerd en precies geluid met veel punch.
Nog wat info over een paar van de componenten die ik heb. Het is een beetje een mix van nieuw en vintage. Allereerst de PCM-7010 is een Professionele DAT recorder die ik hoofdzakelijk gebruik als een DAC als ik muziek in stereo luister. De 2x Burr Brown PCM-63P/K DAC chips die erin zitten zijn ongelooflijk goed. Het geluid heeft meer detail, is meer 3D, heeft minder echo en is meer gefocussed. De 18KG zware TA-A1ES die ik veelal gebruik voor muziek is een klasse A/AB versterker die heerlijk smooth en vrij gedetailleerd klinkt. Dit is de laatste High-End geïntegreerde versterker door Sony gebouwd. De 17kg zware CDP-557ESD vind ik zelf 1 van Sony's beste CD spelers ooit, omdat het de BU-1 loopwerk bevat. Dit loopwerk is vrijwel bulletproof en leest werkelijk alles en gaat waarschijnlijk nog heel erg lang mee. Latere modellen zijn naar mijn mening wat slechter en zwakker gebouwd. Klinken wel beter, maar die van mij hangt toch aan een externe DAC. De TC-K777 cassette deck die ik heb is het best klinkende Sony deck die ik tot dusver heb gehad. Het geluid klinkt breder als de nieuwere top cassette decks en was vroeger een rivaal van de Nak Dragon.
Er valt zo ie zo altijd nog veel te doen en te upgraden, maar ik wil niet al te veel geld meer uitgeven want ik ben heel blij hoe alles nu klinkt en ik heb ook nog een auto hobby dat veel geld vereist. Wil wel ooit nog een top 65" Sony tv, Atmos speakers plaatsen en draden wegwerken. Ook wil ik het nog wat gezelliger maken met eigen gemaakte kunst, coole posters, planten etc etc. Het akoestiek mag ook wat aandacht krijgen. Dus ik wil nog wat diffuser / absorptiepanelen op eerste reflectie punten plaatsen en dikkere gordijnen kopen. Oke genoeg getik, ik kan zo nog uren doorgaan. Zo ziet het er nu uit..
P.S. ik luister nooit naar Cheryl Crow. Kwam toevallig langs op Tidal Hifi..
Wat je ziet:
Sony SS-NA2ES Speakers
Sony SS-HA3 Speakers (Als Surround)
Sony PCM-7010 Pro DAT Recorder / DAC
Sony CDP-557ESD CD Speler
Sony TA-A1ES Geïntegreerde Stereo Versterker
Sony TC-K777 Cassette Deck
Sony SEQ-333ES Equalizer
Sony KD-55XF8596 Televisie
Sony STR-DN1080 Receiver
Sony BDP-S7200 Blu-Ray Speler
Sony PS4 PRO