Audio zaken zullen in de regel best wat absorptie hebben toegevoegd aan de ruimte, iig in de meeste luisterruimtes waar ik ben geweest. Thuis gekomen ga je dan relatief meer gereflecteerd beluisteren, zeker in een harde akoestiek zoals bij jou. Dan gaan de directionele eigenschappen van de luidspreker echt belangrijk zijn; dan ga je naar de power response luisteren ipv de on axis. En ja, die valt nog wel eens tegen!benzai schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:21:
[...]
Dank!
Akoestische aanpassingen aan de woonkamer zullen er niet in zitten ben ik bang. Hopelijk krijgen we bij een verhuizing in de toekomst een wat ruimere woonkamer zodat ik ze eventueel op stands kan plaatsen waardoor ze dan wat verder van de muur af kunnen. Dan hoeft er ook niet één speaker in een hoek te staan.
Dit wbt het mishoog, voor het laag is het een hele andere ballgame. Dan zijn het de staande golven van de ruimte die je hoort, de speaker is slechts degene die die staande golven aanslingert. Staande golven lenen zich er goed voor om elektronisch gecorrigeerd te worden, maar zijn smalbandig en vereisen dus hoge q filters en nauwkeurig ingesteld worden.
Kortom, er zijn geen simpele oplossingen voor dit probleem. Maar als ik je verhaal zo lees is het wel weer een bevestiging van hoe weinig de high end audio voor dit soort standaard problemen te bieden heeft!