Ik had het alleen over de "apparatuur". Met die opmerking bedoelde ik niet de speakers. Die verschillen onderling enorm en hebben bij lange na nooit zo'n vlakke respons als ik zei (20 - 20.000 hz +/- 0,2db).
Ik heb laatst via YouTube naar een review zitten kijken waarbij de responstijd wel ter sprake kwam, en daar werden de 'beroemde' elektrostaten aan bod die eigenlijk gewoon rotzooi zijn vanwege de beroerde respons. En toch vinden mensen dat fijn klinken, soort vervorming zelfde met buizen. Waarom gaan mensen anders bewust ook vervorming toevoegen met condensators over de speaker terminals heen?
Ik vrees dat je speakers nu te simpel benaderd. Speakers hebben geen "de respons", ze staan in een ruimte, hebben een respons recht van voren (of onder 15graden) gemeten, degene die het meest doet. Maar ze zenden het geluid niet alleen als een straal naar je oren, maar dat gaat rondom. Lage tonen gaan echt rondom evenhard, hoge tonen bundelen het meest (en dat verschilt ook nog met uit hoe een grote speaker het komt). Als er in die "power respons" gen gekke dippen en pieken zitten (en dat zitten er met een magnetostaat meestal niet, die gaat gewoon geleidelijk steeds meer bundelen van laag naar hoogweergave), kan dat heel prettig klinken, ondanks dat "de respons" wat rafelig is. Bij een normale speakers met een grote woofer, kleinere middentoner en nog kleinere tweeter, heb je dat bij de overgang tussen twee weergevers, de mate van weergave onder bijvoorbeeld 45 graden ineens heel anders is. De reflecties van dat geluid (die in een ruimte altijd meedoen) kunnen het waargenomen geluid dan verstoren. Normale luidsprekers hebben hier
allemaal last van.
Het zou me ook niet verbazen als die meting gewoon slecht gedaan is
De reden dat er geen respons wordt gegeven van speakers is omdat dat veel te weinig zegt. Omdat er geen afspraak is over welke smoothing wordt toegepast, onder welke hoek "de respons" de "echte" is (dat snapt uberhaupt niemand echt goed). En omdat leken er dan e verkeerde conclusies uit gaan trekken. Audioweergave van speakers in ruimtes is extreem complex, daar snapt bijna niemand ene reet van.
Ik ben bijvoorbeeld nu bewust overgestapt naar speakers met een kevlar conus, dat is met de muziek wat ik luister en de manier waarom die werken gewoon erg fijn om te luisteren. Sommigen hebben liever een soort aluminium, etc.
Dit is dus een voorbeeld van audiofiele versimplificering. Speakermateriaal heeft een gewicht, een stijfheid, een prijs (en een uitstraling). Een Kevlar woofer heeft niet "een klank". Hij heeft wel iets van goede en minder goede eigenschappen, maar de klank komt pas als er een speaker omheen zit en er een wisselfilter is. Die verschillen tussen materialen vallen er nogal bij in het niet.
Maar het is wel lekker makkelijk kiezen

. Maar het is wel een onterechte versimpeling. Hier hadden we een maandje geleden ook die discussie, begonnen vanuit "diamand tweeters klinken altijd ze lekker zacht" ofzo:
JvS in "Het grote akoestiek topic"
Dat is dus precies wat een marketingafdeling je wilt laten geloven.
Dat artikel is dus ook veel te simpel om echt een compleet verhaal te vertellen. Leuk om te begrijpen wat een respons is, maar het gaat volledig voorbij aan hoe een luidspreker zich gedraagt in een kamer.
Eigenlijk is audio qua apparaten heel erg simpel. Die moeten gewoon normaal weergeven, amper lineaire vervorming hebben ("de vlakke respons"), geen of zeer weinig harmonische vervorming, goede kanaalscheiding en bij versterkers voldoende vermogen. Het mooie is dat ongeveer alle moderne apparaten aan die eis voldoen. Kabels overigens ook. Apparaten en kabels zijn allemaal nagenoeg perfect.
Speakers daarentegen zijn gewoon enorme compromissen die ook nog eens in een ruimte staan die een partij meedoet en zijn eigen vervorming aan geluid toevoegt. Met name in het sublaag, ben je vooraal naar de kamer aan het luisteren. Dat concept en hoe je dat moet aanpakken is erg complex (zie de onderste punten in deze post:
JvS in "Het grote akoestiek topic"), en wat je ziet is dat iedereen de simpele, tastbare, zichtbare en met quasi technische audiofiele uitleg omgeven maatregelen gaat nemen, dus, mooie kabels, apparatuur met zware transformatoren of zware eindversterkers die "betere controle" kunnen hebben...
[
Voor 4% gewijzigd door
JvS op 26-12-2018 10:27
]