Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• oknot
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 23-03 12:01
PVD66 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:06:
[...]

Hele mooie set _/-\o_
Hoe heb je de plaatsing atmos speaker bepaald als ik vragen mag?
Mooi ook die spotjes in het plafond.
Wij gaan binnenkort verhuizen en krijg ook 4 atmos speakers, ben dan ook zeer benieuwd hoe het gaat klinken.
Een 75" tv staat dan ook op het programma, heb nu 65" zal vast een hele vooruitgang zijn.
Thnx, heb voor de Atmos speakers zoveel mogelijk geprobeerd de richtlijnen van Dolby zelf aan te houden. Gezien de geluidservaring die ik beleef heb ik het idee dat het gelukt is. Komt volgens mij ook niet op een paar cm aan. Verder zal de stap naar 75 inch je ook ongetwijfeld gaan bevallen. Ik zou zelfs willen aanraden dat indien je het kwijt kan en er budget voor is om naar een 82 of 85 inch te kijken. Die zijn nu ook voor redelijke prijzen te krijgen. Het is dat die vorig jaar nog rond de 5K lagen anders had ik er gelijk voor gegaan. Kan mij bijna niet groot genoeg😂😂

https://www.dolby.com/us/...-speaker-setup/index.html

oknot wijzigde deze reactie 08-12-2018 22:54 (19%)

• Dirrukje
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:05
oknot schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:01:
Verbouwing achter de rug en op wat kleine dingen zoals gordijnen,fotolijstjes, plantjes,difussiepaneel, etc is het klaar. Helaas moet ik het nog wel doen met mijn oude bescheiden subwoofer aangezien degene die ik graag wil hebben al een maand of 3 niet te krijgen is. Maar eigenlijk luxeproblemen dus ik klaag niet (teveel😉).
Heel gelukkig met het eindresultaat en het klinkt fenomenaal (althans vind ik).
Waar kijken we naar?
5.1.4 set bestaande uit,

Tv; Sony KD75XE9005
Receiver; Marantz SR7012
Game console; X Box One X
Mediaplayer ; HTPC
Netfilter/stekkerblok; Dynavox X4100B
Div draadjes; RU connected, Audioquest
Fronts; Canton Atelier 1100
Center; Canton Atelier 1150
Surrounds; Canton Atelier 700
Atmos speakers; Canton 865 inceiling (4×)
Subwoofer; zelfbouw obv Hypex HS200 en Peerless woofer (te vervangen door Arendal Sub 2 mat Wit)
Bias lighting; medialight Quad
Overige verlichting; Philips Hue

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, echt wow. Hier kan ik alleen maar van dromen, complimenten! Wellicht een onwetend vraagje rondom te speakers. Moet je ergens op letten als je dergelijke speakers inbouwt en ze dus eigenlijk weinig 'ademruimte' hebben? Zijn dat speciaal speakers die ervoor zijn gemaakt?

• PVD66
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21-03 20:27
oknot schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:51:
[...]

Thnx, heb voor de Atmos speakers zoveel mogelijk geprobeerd de richtlijnen van Dolby zelf aan te houden. Gezien de geluidservaring die ik beleef heb ik het idee dat het gelukt is. Komt volgens mij ook niet op een paar cm aan. Verder zal de stap naar 75 inch je ook ongetwijfeld gaan bevallen. Ik zou zelfs willen aanraden dat indien je het kwijt kan en er budget voor is om naar een 82 of 85 inch te kijken. Die zijn nu ook voor redelijke prijzen te krijgen. Het is dat die vorig jaar nog rond de 5K lagen anders had ik er gelijk voor gegaan. Kan mij bijna niet groot genoeg😂😂

https://www.dolby.com/us/...-speaker-setup/index.html
Nee op een paar cm zal het ook wel niet aankomen denk ik, mochten we de bank toch nog iets naar voor of achter willen schuiven moet dat kunnen.
Het liefst wil ik de 75ZF9 ivm de zwartweergave van LED's. Ik heb nu de 8599 die best ok is maar in een donkere kamer met donkere scenes en ondertiteling toch stuk minder is. Ik heb geen idee hoe de XF9005 presteert hiermee, maar die is er volgens mij ook tot 75".
De 75ZF9 is nu net nog tikje boven budget dus zal nog ff moeten wachten :)

Sony KD65XD8599 - Marantz AV8802A - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Phantom H50 Rear - Dali Opticon Vokal Center - SVS SB12NSD -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv3 - Raspberry Pi - Qnap Nas - Siltech - Audioquest

• oknot
Wow, echt wow. Hier kan ik alleen maar van dromen, complimenten! Wellicht een onwetend vraagje rondom te speakers. Moet je ergens op letten als je dergelijke speakers inbouwt en ze dus eigenlijk weinig 'ademruimte' hebben? Zijn dat speciaal speakers die ervoor zijn gemaakt?
[/quote]

Deze speakers zijn idd speciaal voor inbouw/opbouw. Het zijn gesloten behuizingen dus geen baspoort oid. Het geluid kan in principe dus alleen naar voren weg. Ze hebben dan ook geen ademruimte nodig. Hooguit een cm of 2 zodat je nog LS kabels kan aansluiten. Dus in principe is 10 cm diepte voldoende om ze in te kunnen bouwen. Heb zelf een diepere constructie met meerdere lagen, maar dat heeft vooral te maken met isolatie in de hoop dat de buren wat worden ontzien. Nog geen klachten dus het lijkt gewerkt te hebben 😂. De atmos luidsprekers hebben geen backbox standaard, dus hiervoor zijn gesloten behuizingen in het verlaagde plafond gebouwd van 23mm mdf waarin de atmos luidsprekers zijn ingebouwd. Het vergt dus wel "enige" aanpassing aan de bestaande constructie om deze luidsprekers in te bouwen.

oknot wijzigde deze reactie 09-12-2018 12:24 (66%)

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:59
Dirrukje schreef op zondag 9 december 2018 @ 10:06:
[...]

Dat speakers "ademruimte" nodig hebben is een enorm misverstand (wat je hier in dit topic nogal veel mensen ziet benoemen). Wat speakers wel hebben is:

- Last van vroege reflecties (daar hebben de meeste speakers last van)
- Bafflestepcorrectie. Meer laag 'by design' om te compenseren dat speakers normaal 3-6db minder laag aan de voorkant laten horen. (de zogenaamde 'bafflestep') Dat effect heb je in een muur of in een hoek niet.

In wall speakers zijn audiofiel gezien eigenlijk perfect. Ze hebben en geen last van "vroege reflecties" (oneindige 'baffle', tenzij ze heel dichtbij een hoek zitten)) en hebben geen bafflestepcompensatie nodig om die zelfde reden :).

• oknot
JvS schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:21:
[...]

In wall speakers zijn audiofiel gezien eigenlijk perfect. Ze hebben en geen last van "vroege reflecties" (oneindige 'baffle', tenzij ze heel dichtbij een hoek zitten)) en hebben geen bafflestepcompensatie nodig om die zelfde reden :).
Mee eens, grappig is wel dat de gemiddelde "audiofiel" geheel tegen alle bovenstaande genoemde punten in redelijk anti inbouw speakers is. Op de laatste XFi beurs nog wat discussies hierover gevoerd met die hard audiofreaks die mij zonder het beluisterd te hebben wisten te vertellen dat het onmogelijk goed kon klinken, want te weinig volume, de beroemde "geen ademruimte" en nog wat zaken die ik niet meer heb opgeslagen. Was ook godslastering dat ik bekende spotify te luisteren over het systeem😂😂. Blijft grappig dit soort mensen.

• JVDE
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14-03 14:39
oknot schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:01:
Verbouwing achter de rug en op wat kleine dingen zoals gordijnen,fotolijstjes, plantjes,difussiepaneel, etc is het klaar. Helaas moet ik het nog wel doen met mijn oude bescheiden subwoofer aangezien degene die ik graag wil hebben al een maand of 3 niet te krijgen is. Maar eigenlijk luxeproblemen dus ik klaag niet (teveel😉).
Heel gelukkig met het eindresultaat en het klinkt fenomenaal (althans vind ik).
Waar kijken we naar?
5.1.4 set bestaande uit,

Tv; Sony KD75XE9005
Receiver; Marantz SR7012
Game console; X Box One X
Mediaplayer ; HTPC
Netfilter/stekkerblok; Dynavox X4100B
Div draadjes; RU connected, Audioquest
Fronts; Canton Atelier 1100
Center; Canton Atelier 1150
Surrounds; Canton Atelier 700
Atmos speakers; Canton 865 inceiling (4×)
Subwoofer; zelfbouw obv Hypex HS200 en Peerless woofer (te vervangen door Arendal Sub 2 mat Wit)
Bias lighting; medialight Quad
Overige verlichting; Philips Hue
@oknot ik zie dat je 2 fronts de (atelier 1100) vrij laag gaan in frequentie ~32Hz.
Vind je dit voldoende om enkel muziek te beluisteren? Of vallen ze plat eenmaal het volume de hoogte in gaat?

• Hulleman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22-03 15:58
oknot schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:32:
[...]
Was ook godslastering dat ik bekende spotify te luisteren over het systeem😂😂. Blijft grappig dit soort mensen.
Ik heb waarschijnlijk ook, voor de gemiddelde Nederlander, bovengemiddeld dure frontspeakers, maar ik ben wat blij met Spotify. Heerlijk streamen, klinkt lekker. Uiteraard plof ik er ook wel eens wat lossless muziek tegen aan en dan moet je echt nog van goede huize komen om het verschil te horen met dezelfde Spotify track.

Mensen die alleen maar kunnen genieten van een speaker of bron die ultra super high-end is, hebben het zwaar. Mentaal ding :P

Hulleman wijzigde deze reactie 10-12-2018 16:49 (12%)

• Bierkameel
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

[...]Was ook godslastering dat ik bekende spotify te luisteren over het systeem😂😂. Blijft grappig dit soort mensen.
Ik was ook Spotify fan totdat ik Tidal probeerde, dat is echt een wereld van verschil.
Spotify upload de laatste tijd gigantisch veel spul met absolute bagger kwaliteit, en dan zoek je een andere versie van hetzelfde nummer en dan klinkt die ineens wel goed.

• oknot
JVDE schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:19:
[...]

@oknot ik zie dat je 2 fronts de (atelier 1100) vrij laag gaan in frequentie ~32Hz.
Vind je dit voldoende om enkel muziek te beluisteren? Of vallen ze plat eenmaal het volume de hoogte in gaat?
In principe wel tenzij je echt voornamelijk bass heavy muziek luistert. Dan kan ik me voorstellen dat je meer wilt. Je bent toch enigszins beperkt door het kleinere kastvolume tov een vrijstaande luidspreker. Persoonlijk vind ik ze zonder subwoofer prima presteren en zo heb ik ook de 1e maand geluisterd. Toen toch maar mijn oude sub weer bij mijn ouders weggehaald en dat maakt wel een verschil Voornamelijk te merken tijdens films. Dan is het een wereld van verschil maar ook bij muziek voegt het naar mijn smaak echt wat toe.

• oknot
Bierkameel schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:11:
[...]

Ik was ook Spotify fan totdat ik Tidal probeerde, dat is echt een wereld van verschil.
Spotify upload de laatste tijd gigantisch veel spul met absolute bagger kwaliteit, en dan zoek je een andere versie van hetzelfde nummer en dan klinkt die ineens wel goed.
Het is vooral dat ik spotify via kpn "gratis" erbij heb en te gierig ben voor dat 10tje per maand voor Tidal. Ik geloof gelijk dat het beter is hoor maar als ik "echt" wil luisteren dan doe ik dat toch vanaf een fysieke bron en voor de mainstream en opweg muziek is spotify dan wel perfect.

• Audione0
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22-03 15:02

Audione0

Strijdt der titanen

[...]

De laatste XFi beurs nog wat discussies hierover gevoerd met die hard audiofreaks die mij zonder het beluisterd te hebben wisten te vertellen dat het onmogelijk goed kon klinken, want te weinig volume, de beroemde "geen ademruimte" en nog wat zaken die ik niet meer heb opgeslagen.
Wat is adem ruimte? Vaak zie je (duurdere) speakers ergens in een hoek weg gemoffeld opgesteld staan (ook hier in dit topic) en kan mij dan wel voorstellen het dan beter klinkt als je ze wat "adem" ruimte geeft, lees uit de hoek haalt?

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• oknot
Audione0 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:38:
[...]

Wat is adem ruimte? Vaak zie je (duurdere) speakers ergens in een hoek weg gemoffeld opgesteld staan (ook hier in dit topic) en kan mij dan wel voorstellen het dan beter klinkt als je ze wat "adem" ruimte geeft, lees uit de hoek haalt?
Dat is ook zo maar voor inwall ( met backbox)gaat dat niet op en eigenlijk voor een vrijstaande speaker met gesloten kast ook niet. Aangezien er geen luchtverplaatsing naar achteren plaatsvindt is de ruimte achter dit soort luidsprekers van minder of geen belang. Voor een luidspreker met naar achter gerichte basspoort kan die extra ruimte achter wel degelijk voor een evenwichter/beter geluid zorgen en moet je niet in de hoek verstoppen.

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:44

Nyarlathotep

Crawling Chaos

oknot schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:37:
[...]

Dat is ook zo maar voor inwall ( met backbox)gaat dat niet op en eigenlijk voor een vrijstaande speaker met gesloten kast ook niet. Aangezien er geen luchtverplaatsing naar achteren plaatsvindt is de ruimte achter dit soort luidsprekers van minder of geen belang. Voor een luidspreker met naar achter gerichte basspoort kan die extra ruimte achter wel degelijk voor een evenwichter/beter geluid zorgen en moet je niet in de hoek verstoppen.
De theorie steekt heel anders in elkaar. En die 'baspoort' achter op de speakers is niet voor uitblazen, maar een soort 'inlaat'.
Zie hier een zeer informatieve pagina over de plaatsing van speakers. Het gaat hier voornamelijk over studiomonitoren, maar de materie is zéér interessant :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• oknot
Nyarlathotep schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:51:
[...]

De theorie steekt heel anders in elkaar. En die 'baspoort' achter op de speakers is niet voor uitblazen, maar een soort 'inlaat'.
Zie hier een zeer informatieve pagina over de plaatsing van speakers. Het gaat hier voornamelijk over studiomonitoren, maar de materie is zéér interessant :)
I stand corrected.

• Snappie88
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23-03 15:57

Snappie88

Mr. Hollywood

Mooie tas, die heb ik ook collega? ;)

Surfin' paradise!

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 17:33

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

deepbass909 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:49:
[...]

Ik weet het, maar geluidstechnisch is het bij films wel fijner als het scherm en de midspeaker midden tussen de hoofdspeakers geplaatst kunnen worden. Ondanks bijvoorbeeld het bijregeling van de balans tussen de speakers, blijft linksvoor bij mij dominant in het geluid.

[update]
Zoals beloofd, wat foto's van mijn opstelling:
[Afbeelding]IMG_0191 by Chris Hogevonder, on Flickr

[Afbeelding]IMG_0193 by Chris Hogevonder, on Flickr

[Afbeelding]IMG_0194 by Chris Hogevonder, on Flickr

Surrounds, welke nog vervangen moeten worden door Monitor Audio RS1's
[Afbeelding]IMG_0192 by Chris Hogevonder, on Flickr
(op herhaling nog de foto zonder RS1's, want die zijn toch niet herkenbaar ;) )

En wat staat er allemaal?
Receiver: Cambridge Audio 540R
DVD: Cambridge Audio 540D
Fronts: Monitor Audio RS8
Center: Monitor Audio RSLCR
Surrounds: Merkloze 2-weg

Daarnaast staat er een Raspberry Pi 3+ met Hifiberry Digi als primaire bron, een Arris 2952 TV-ontvanger en een Samsung UE40D6750 TV. En voor de bediening gebruik ik al jaren een Logitech Harmony One, waarmee ik ook de Pi kan bedienen.

Ja, het is inmiddels allemaal gedateerd (de receiver heeft 0,0 HDMI-inputs bijv) en inderdaad, geen Bluray speler. Maar aangezien de RPi3+ m'n primaire bron is en die perfect full-HD kan streamen en met de Hifiberry Digi DTS naar m'n receiver kan sturen, voldoet dit nog steeds. Enige essentiële eis aan de randapparatuur is wel dat audio-delay op de bron in te stellen is, want dat kan mijn receiver niet en met 175ms beeldvertraging is dat wel nodig.

Wel heb ik een shortlist wat ik graag zou willen vernieuwen, en dat zijn op de eerste plaats de surrounds. Die moeten al jaren vervangen worden voor RS1's, zodat m'n speakerset compleet en matchend is. Daarna wil ik toch wel graag de receiver gaan vervangen voor een moderne met HDMI-inputs. Qua geluidskwaliteit wil ik deze zeker niet kwijt, maar qua functionaliteit merk je toch wel dat het inmiddels een receiver van dik 10 jaar oud is. De DVD-speler is een soort van relikwie geworden. Hij heeft geen audio-delay, dus lip-sync is non-existent, geen upscaling, dus beeldkwaliteit is DVD... Ooit geweldig, nu hopeloos (zeker met ondertiteling aan), maar als audio-loopwerk is hij super en beschikt hij over een DAC die nog steeds niet onderdoet voor veel nieuwere. Dus de enkele keer dat ik nog een CD koop of draai, doet hij goed z'n best.

Maar ik moet bekennen dat ook hier de RPi wel een beetje die plek heeft ingenomen. Ik hoor zelf namelijk geen verschil tussen een FLAC via de Pi en de originele CD in de speler. En met een database van 1066 albums, 2353 artiesten en 14835 losse nummers is het wel heel makkelijk om de Pi even aan te slingeren voor muziek, aangezien ik alle CD's in mijn bezit ook in die database heb zitten. En staat het er niet in, dan is er altijd nog Spotify (ook op de Pi).

Maar het leukste blijft toch om een goede film met DTS soundtrack op te zetten en de RS8's even goed los te laten :) Pak bijv. de scene met Smaugh in The Hobbit, en je voelt zijn stem in je lijf trillen, ondanks dat er geen sub staat :) De RS8's hebben als het goed is een -6dB punt op 33Hz en komen daarmee meer dan voldoende laag.
Kleine update in de installatie, de surrounds zijn nu vervangen door Monitor audio.

Dus de opstelling is nu:
Surrounds: Monitor Audio RS1
TV: Samsung UE40D6750
Media: Raspberry Pi 3+ met Hifiberry Digi
Bediening: Logitech Harmony One

Op een foto is het verschil niet te zien, zeker niet omdat ik altijd de frontjes ervoor heb zitten, maar qua geluid en beleving is het echt wel een forse upgrade. Nu zit er qua klank tenminste een goede balans tussen alle speakers en is de vulling van de ruimte veel uniformer.

Nu op naar de volgende update (ik zou heel graag de receiver willen upgraden naar een versie met goede HDMI-ondersteuning).

Foto's:
IMG_0191 by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG_0193 by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG_0194 by Chris Hogevonder, on Flickr

Surrounds, die nu dus door Monitor Audio RS1's vervangen zijn
IMG_0192 by Chris Hogevonder, on Flickr

Zeker met DTS is deze opstelling nagenoeg perfect, de bank staat nagenoeg in het midden van de luidsprekers. Daardoor ontstaat er een deken van geluid, zonder dat een individuele speaker de overhand heeft omdat hij te dichtbij staat.

Ik heb alleen nog een bron nodig (DTS-bestand of test dvd) waarmee ik de speakers kan inregelen en testen of ze niet stiekem in tegenfase staan.

deepbass909 wijzigde deze reactie 12-12-2018 11:41 (17%)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:24
deepbass909 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:35:
[...]

Zeker met DTS is deze opstelling nagenoeg perfect, de bank staat nagenoeg in het midden van de luidsprekers. Daardoor ontstaat er een deken van geluid, zonder dat een individuele speaker de overhand heeft omdat hij te dichtbij staat.
De Front Right staat mijns inziens toch wel erg ingepakt en semi tegen een stoel en plant te blazen.

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

FeaR schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:11:
[...]

De Front Right staat mijns inziens toch wel erg ingepakt en semi tegen een stoel en plant te blazen.
Klopt, maar met de huidige meubels (en waf) heb ik weinig keuze. Overigens mag die plant geen naam hebben, dat is meer lucht dan plant en er is (voor mij) geen verschil te horen of die plant er wel of niet voor staat.
De stoel is eigenlijk wel een dingetje, maar omdat de tweeter er ruim boven zit, lijkt daar ook geen merkbaar klantverschil op te treden ten opzichte van de linker speaker. In laagweergave gaat het sowieso goed.
Groter probleem qua plaatsing zit eigenlijk meer bij de surrounds, linksachter hang praktisch in een gordijn met de achterkant, waar ook de baspoort zit, terwijl rechtsachter aan een lange, vlakke muur hangt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Vrijdag
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:34
deepbass909 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:17:
[...]

Klopt, maar met de huidige meubels (en waf) heb ik weinig keuze. Overigens mag die plant geen naam hebben, dat is meer lucht dan plant en er is (voor mij) geen verschil te horen of die plant er wel of niet voor staat.
De stoel is eigenlijk wel een dingetje, maar omdat de tweeter er ruim boven zit, lijkt daar ook geen merkbaar klantverschil op te treden ten opzichte van de linker speaker. In laagweergave gaat het sowieso goed.
Groter probleem qua plaatsing zit eigenlijk meer bij de surrounds, linksachter hang praktisch in een gordijn met de achterkant, waar ook de baspoort zit, terwijl rechtsachter aan een lange, vlakke muur hangt.
Kan je niet de rechterspeaker en de stoel omdraaien qua plaatsing? Staat de stoel knus in de hoek (lampje er bij) en heeft de speaker wat ruimte.

Of anders nieuwe vrouw zoeken?

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Vrijdag schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:21:
[...]

Kan je niet de rechterspeaker en de stoel omdraaien qua plaatsing? Staat de stoel knus in de hoek (lampje er bij) en heeft de speaker wat ruimte.

Of anders nieuwe vrouw zoeken?
Het heeft eerst andersom gestaan en dat was klanktechnisch echt minder. De speakers kwamen te dicht op elkaar te staan en omdat één speaker in de hoek stond en één niet, veranderde de laagweergave onderling.

Dit ziet er niet optimaal uit, maar klanktechnisch is het erg goed. Zeker met dank aan een goede center, die bij films en tv een hele grote bijdrage levert.

• Vrijdag
deepbass909 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:01:
[...]

Het heeft eerst andersom gestaan en dat was klanktechnisch echt minder. De speakers kwamen te dicht op elkaar te staan en omdat één speaker in de hoek stond en één niet, veranderde de laagweergave onderling.

Dit ziet er niet optimaal uit, maar klanktechnisch is het erg goed. Zeker met dank aan een goede center, die bij films en tv een hele grote bijdrage levert.
Ah okee. Het ziet er namelijk een beetje raar uit. maar vanaf een computer is dat natuurlijk niet echt een steekhoudend argument ;)

Wat is trouwens dat kleine display? Is dat een module voor de RbPi? Ziet er wel tof uit.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Vrijdag schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:05:
[...]

Ah okee. Het ziet er namelijk een beetje raar uit. maar vanaf een computer is dat natuurlijk niet echt een steekhoudend argument ;)

Wat is trouwens dat kleine display? Is dat een module voor de RbPi? Ziet er wel tof uit.
Ik ben ook best wel kritisch over hoe het klinkt (ik hou van een strakke en gecontroleerde weergave) en met deze opstelling werkt dat goed. Als m'n vriendin me bijna elke avond aanstoot met "de deurbel ging", "is dat jouw telefoon" of "wat hoor ik nou weer voor iets raars buiten" en het komt uit de serie/film die we kijken, dan is de set wel geslaagd ;)

Het schermpje is trouwens een vrij standaard 4x20 karakters HD47780 LCD die aangesloten zit op de RaspberryPi en aangestuurd wordt met LCDd en LCD-plugin in kodi.

Ik laat er statusinfo op tonen over wat er speelt.

Nu staat hij er nog los voor, maar ik heb al tijden het voornemen om de behuizing van een oude NAS te gaan verbouwen zodat de Pi erin past en het schermpje ook ingebouwd kan worden zodat het een volwaardige mediaspeler wordt. Maar tijd en mogelijkheden schieten nog even te kort en bovendien is dit schermpje te groot voor de behuizing die ik wil gebruiken. En is daarom een oled-variant onderweg die lager is maar wel even veel info kan tonen.

• JvS
Audione0 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:38:
[...]

Ademruimte is audiofiele onzin die lekker bekt, logisch klinkt en die helemaal verkeerd wordt uitgelegd :P

Ik zal hem weer plaatsen:

- Speakers hebben last van vroege reflecties (daar hebben de meeste speakers last van) door zij/achtermuren. Dichtbij harde muren zorgt voor mogelijk minder detail (dat is vooral zo bij speakers met matige 'power response', KEF UniQ speakers hebben daar bijvoorbeeld minder last van, de speakers van Jag hebben er amper last van omdat de reflecties beheerst worden en onder hoeken niet zo anders klinken)
- Speakers hebben bafflestepcorrectie: Meer laag 'by design' om te compenseren dat speakers normaal 3-6db minder laag aan de voorkant laten horen. (de zogenaamde 'bafflestep') Dat effect heb je in een muur of in een hoek niet. Dus als een speaker volledig is gecorrigeerd voor bafflestep, kan je in een hoek (veel) teveel laag krijgem. Maar dit hoeft niet
- Basreflexpoorten werken door een bepaalde massa aan lucht bij een bepaalde weerstand aan het trillen te brengen. Die hoeveelheid en weerstand wordt gemaakt door een koker lucht. Als je speakers dichtbij een muur zet, heb je kans dat de ruimte achter de muur gaat meedoen in die "luchveer" en dat je bas niet is zoals het bedoeld is.

Een basreflexpoort is zowel geen inlet als outlet overigens. Het is gewoon een geluidsbron, maar dan alleen geschikt voor het laag rondom de 40-80hz (rondom z'n tuningfrequentie). Misschien is het dus zowel een in als een outlet :P
FeaR schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:11:
[...]

Die stoel is geen probleem. Daar staat enkel het lag achter. Dat is vooral een psychisch / optisch "probleem" (of het audiofiele dogma "speakers moeten ademen" probleem). Het enige waar je last van kan hebben is een blad dat voor de tweeter zit. Die moet je echt kunnen zien om goed te horen. Van zo in de hoek met een dichte plant voor de tweeter zal hem wat doffer doen klinken.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
deepbass909 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:02:
[...]

Ik ben ook best wel kritisch over hoe het klinkt (ik hou van een strakke en gecontroleerde weergave) en met deze opstelling werkt dat goed. Als m'n vriendin me bijna elke avond aanstoot met "de deurbel ging", "is dat jouw telefoon" of "wat hoor ik nou weer voor iets raars buiten" en het komt uit de serie/film die we kijken, dan is de set wel geslaagd ;)
Of als de hond begint te grommen/blaffen als de deurbel gaat in een serie/film die verdacht veel op de onze lijkt. Waardoor zowel ik als mijn vriendin toch even begonnen te twijfelen of het niet daadwerkelijk de echte bel was _O-

• InZane
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:10
deepbass909 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:35:
[...]

Kleine update in de installatie, de surrounds zijn nu vervangen door Monitor audio.

Dus de opstelling is nu:
Surrounds: Monitor Audio RS1
TV: Samsung UE40D6750
Media: Raspberry Pi 3+ met Hifiberry Digi
Bediening: Logitech Harmony One

Op een foto is het verschil niet te zien, zeker niet omdat ik altijd de frontjes ervoor heb zitten, maar qua geluid en beleving is het echt wel een forse upgrade. Nu zit er qua klank tenminste een goede balans tussen alle speakers en is de vulling van de ruimte veel uniformer.

Nu op naar de volgende update (ik zou heel graag de receiver willen upgraden naar een versie met goede HDMI-ondersteuning).

Foto's:
[Afbeelding]IMG_0191 by Chris Hogevonder, on Flickr

[Afbeelding]IMG_0193 by Chris Hogevonder, on Flickr

[Afbeelding]IMG_0194 by Chris Hogevonder, on Flickr

Surrounds, die nu dus door Monitor Audio RS1's vervangen zijn
[Afbeelding]IMG_0192 by Chris Hogevonder, on Flickr

Ik heb alleen nog een bron nodig (DTS-bestand of test dvd) waarmee ik de speakers kan inregelen en testen of ze niet stiekem in tegenfase staan.
Mijn vrouw (en ik in mindere mate) zou hier heel nerveus van worden, want het TV/audio gebeuren staat niet in het midden.
Zal verder prima klinken hoor, daar niet van :)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

InZane schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:33:
[...]

Mijn vrouw (en ik in mindere mate) zou hier heel nerveus van worden, want het TV/audio gebeuren staat niet in het midden.
Zal verder prima klinken hoor, daar niet van :)
Klopt, maar het staat wel recht tegenover de bank (de tv hangt recht tegenover de middelste zitplaats).

Eigenlijk zou ik het liefste een beamer ophangen (op de hanglamp na is de woonkamer daar echt perfect voor), maar daarvoor is de WAF echt te laag :(

Het is dat ze inmiddels door heeft dat een goede speakerset met een goede center echt heel veel doet in niet alleen de beleving maar ook de verstaanbaarheid en het daarom mag blijven staan.

• renzo4000
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:31

renzo4000

*Doh!*

Beamer hoef je niet perse op te hangen hé, lang leve de nieuwe generaties UST beamers:

Hey pssst! ......Fiets kopen?!

• Tusk
  • Laatst online: 23-03 12:35

Tusk

Om daarom!

Die gast uit dat filmpje kan ook gewoon z'n bank dichterbij zetten. Heeft ie niet zo'n groot scherm nodig :)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• N1v3K
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23-03 15:26
[...]

Mee eens, grappig is wel dat de gemiddelde "audiofiel" geheel tegen alle bovenstaande genoemde punten in redelijk anti inbouw speakers is. Op de laatste XFi beurs nog wat discussies hierover gevoerd met die hard audiofreaks die mij zonder het beluisterd te hebben wisten te vertellen dat het onmogelijk goed kon klinken, want te weinig volume, de beroemde "geen ademruimte" en nog wat zaken die ik niet meer heb opgeslagen. Was ook godslastering dat ik bekende spotify te luisteren over het systeem😂😂. Blijft grappig dit soort mensen.
Zet een normale zuil luidspreker vrij van wanden en zet ze daarna tegen de muur. Als jij geen verschil hoort, kun je sowieso beter niet te veel geld uitgeven aan geluid. Dan is het niet aan je besteed. ;)

• oknot
N1v3K schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:47:
[...]

Zet een normale zuil luidspreker vrij van wanden en zet ze daarna tegen de muur. Als jij geen verschil hoort, kun je sowieso beter niet te veel geld uitgeven aan geluid. Dan is het niet aan je besteed. ;)
Je lijkt te reageren op iets anders dan hetgeen je quote. Ik beweer nergens dat het niet uitmaakt waar je een speaker plaatst.

oknot wijzigde deze reactie 13-12-2018 11:17 (6%)

• Jeroentjuh82
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:48
Maakt het nou veel uit als je naast/tussen de surround speakers zit ipv dat ze achter de bank staan?

Bank staat er nu voor en ik zit bijna midden in de kamer,3,90 breed, en de fronts zijn al versterkt dus zijn veel meer aanwezig tov de rears(beide Philips, alleen achter zuil en voor boekenplank)
Jeroentjuh82 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:55:
Maakt het nou veel uit als je naast/tussen de surround speakers zit ipv dat ze achter de bank staan?

Bank staat er nu voor en ik zit bijna midden in de kamer,3,90 breed, en de fronts zijn al versterkt dus zijn veel meer aanwezig tov de rears(beide Philips, alleen achter zuil en voor boekenplank)
Dat ligt volledig aan je inregeling. Met een beetje receiver kun je de afstand tussen speaker en luisterplek gewoon (automatisch laten) instellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• N1v3K
oknot schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:09:
[...]

Je lijkt te reageren op iets anders dan hetgeen je quote. Ik beweer nergens dat het niet uitmaakt waar je een speaker plaatst.
Maar je stelt wel dat het rare mensen zijn... Zij die stellen dat een luidspreker ademruimte nodig heeft.

• oknot
N1v3K schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:38:
[...]

Maar je stelt wel dat het rare mensen zijn... Zij die stellen dat een luidspreker ademruimte nodig heeft.
Waar dan?

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

JvS schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:18:
[...]

Ademruimte is audiofiele onzin die lekker bekt, logisch klinkt en die helemaal verkeerd wordt uitgelegd :P

Ik zal hem weer plaatsen:

- Speakers hebben last van vroege reflecties (daar hebben de meeste speakers last van) door zij/achtermuren. Dichtbij harde muren zorgt voor mogelijk minder detail (dat is vooral zo bij speakers met matige 'power response', KEF UniQ speakers hebben daar bijvoorbeeld minder last van, de speakers van Jag hebben er amper last van omdat de reflecties beheerst worden en onder hoeken niet zo anders klinken)
- Speakers hebben bafflestepcorrectie: Meer laag 'by design' om te compenseren dat speakers normaal 3-6db minder laag aan de voorkant laten horen. (de zogenaamde 'bafflestep') Dat effect heb je in een muur of in een hoek niet. Dus als een speaker volledig is gecorrigeerd voor bafflestep, kan je in een hoek (veel) teveel laag krijgem. Maar dit hoeft niet
- Basreflexpoorten werken door een bepaalde massa aan lucht bij een bepaalde weerstand aan het trillen te brengen. Die hoeveelheid en weerstand wordt gemaakt door een koker lucht. Als je speakers dichtbij een muur zet, heb je kans dat de ruimte achter de muur gaat meedoen in die "luchveer" en dat je bas niet is zoals het bedoeld is.

Een basreflexpoort is zowel geen inlet als outlet overigens. Het is gewoon een geluidsbron, maar dan alleen geschikt voor het laag rondom de 40-80hz (rondom z'n tuningfrequentie). Misschien is het dus zowel een in als een outlet :P

[...]

Die stoel is geen probleem. Daar staat enkel het lag achter. Dat is vooral een psychisch / optisch "probleem" (of het audiofiele dogma "speakers moeten ademen" probleem). Het enige waar je last van kan hebben is een blad dat voor de tweeter zit. Die moet je echt kunnen zien om goed te horen. Van zo in de hoek met een dichte plant voor de tweeter zal hem wat doffer doen klinken.
Verschil met of zonder blad voor de tweeter ga je in mijn woonkamer echt niet horen, en ik en m'n vriendin doen dat sowieso al niet (mijn gehoor houdt op bij 15kHz en zij hoort dit soort nuances sowieso niet).
Een passend voorbeeld, om van de defecte RS1 vast te kunnen stellen of de tweeter het echt niet deed, moest ik hem op alleen de tweeter terminals aansluiten, met de woofer ingeschakeld kon ik het al amper horen (echt maar net genoeg om te horen dat er iets miste en dan ook nog omdat ik heel gericht aan het luisteren was). Nu ze hangen, hoor ik het met normaal gebruik sowieso niet, alleen als ik witte ruis afspeel voor afstellen, is het te horen dat de ene speaker doffer klinkt.

Volgens de handleiding van Monitor Audio moeten de speakers minimaal 20cm vanaf de achtermuur staan en 50cm van zij-muren. Hoe graag ik dat zou willen, ik ga dat met het meubilair in de kamer erbij niet redden. Maar tegelijkertijd is hun instructie ook weer heel simpel:
Start by playing some different pieces of music that are familiar to you. If you have a rear ported speaker (RS1/6/8 & LCR) try not to place them too close to the wall. If they are too close you will find that the bass is very prominent.Start by placing them about 20cm (8") from the wall. If you find there is too much bass place them further away from the wall. If, on the other hand, you find there isn’t enough bass for your liking, place them slightly closer to the wall. The same applies with placing you loudspeakers next to a side-wall. If possible do not place your loudspeakers any closer than 50cm (20") to yourside-wall.
Het moet voor de luisteraar goed klinken, de rest zijn richtlijnen om tot een eerste opstelling te komen.
[...]

Hij heeft het over in-wall speakers wat echt andere speakers zijn qua bouw dan vloerstaanders. Het effect van een vloerstaander tegen de muur zetten is daarom niet te vergelijken met hoe een in-wall speaker klinkt. Een goede in-wall is ontworpen/afgestemd op die toepassing en zal op zijn beurt ondermaats presteren als je hem een halve meter voor een muur zet. Merken als Monitor Audio kunnen in-wall versies leveren van al hun speakers en die doen nauwelijks tot niet onder voor de vrij staande modellen.
The Eagle schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:06:
[...]

Dat ligt volledig aan je inregeling. Met een beetje receiver kun je de afstand tussen speaker en luisterplek gewoon (automatisch laten) instellen :)
Niet helemaal, ligt ook aan de geluidsbron. Zowel DTS als Dolby Digital gaan uit van surrounds die schuin achter de luisteraar geplaatst zijn. Alleen dan kan je geluid 360 graden rond laten gaan. Nieuwe receivers kunnen hier wel deels voor compenseren met hun DSP's, maar als het even kan, is een achteropstelling nog altijd het beste in een 5.0/5.1 opstelling.

De exacte specs voor 5.1 zijn:

en voor 7.1:

Aangezien ik sowieso een 6.1 receiver heb, maar het midden-achter kanaal niet gebruik, heb ik in de huidige opstelling bijna een perfecte plaatsing in de ruimte. En het voordeel van wat meer afstand tot de luisterpositie is dat het geluid mooi in elkaar vloeit. Ik heb gisteren bijv. een fase-check gedaan, en door de onderlinge afstand is het dus eigenlijk niet te horen of ze nou wel of niet in fase staan 8)7 (en dat terwijl ik ooit bij een vriend het direct hoorde dat zijn speakers in tegenfase stonden).

Overigens heb ik ook al antwoord van Monitor Audio over een eventuele vervangende tweeter, €75 nieuw :X
Dus nu in dubio, ga ik voor speakers die volledig werken maar wat amper te horen is, of hou ik het zoals het is met de wetenschap dat één speaker het eigenlijk niet goed doet (maar wat in de praktijk niet te horen is).

Dit weekend maar eens de dvd van Jean Michel Jarre Aero opzetten (in vol DTS gemixte muziek, waarbij ook echt alle kanalen vol gebruikt worden), als er één bron is waarbij het hoorbaar zou moeten zijn, is het die dvd wel.

• N1v3K

• oknot
En waar lees jij dan dat ik ze grappig vind omdat ze belang hechten aan plaatsing? Lees de post hierboven maar even goed. Mischien valt het kwartje dan. Zo niet ook goed maar dit is wel genoeg off topic geweest nu wat mij betreft.
[...]

Dat zal ook niemand beweren. Maar het een audiofiel dogma dat luidsprekers niet nabij een wand mogen staan, dat ze "ademruimte" nodig hebben. Maar het is op zn minst heel erg kort door de bocht. Zoals al vaak aangehaald door @JvS wordt in de meeste luidsprekers het crossover filter zo ontworpen dat het corrigeert voor de overgang van afstraling in een halve bol (het hoog) naar een hele bol (in het laag) als de golflengte groot wordt tov de baffle: de zogenaamde baffle step compensatie. Er wordt vaak voor om en nabij 4 dB gecorrigeerd. Als je vervolgens de speaker tegen een wand aanzet, en verder niks doet, dan is de baffle step veel minder groot door reflectie van de wand waardoor je teveel (mid)laag krijgt. Echter, dit is simpel op te vangen door een eenvoudig shelving filter. Niet iedereen heeft hier de mogelijkheden toe dan wel weet van, maar om te stellen dat een luidspreker niet nabij een wand mag staan is te kort door de bocht.

En dan wordt vaak ook nog gesteld dat het afhangt van of de bas poort aan de achterzijde zit. Dat is echt categorie broodje aap en zou wat mij betreft een goede voor de FAQ zijn (@FeaR ?); een luidspreker straalt rondom af in het (sub)laag ongeacht of de poort aan de voor- of achterzijde zit omdat de golflengte daar veel groter dan de baffle is en derhalve makkelijklijk er omheen "buigt".

• N1v3K
oknot schreef op donderdag 13 december 2018 @ 16:31:
[...]

Lees de post hierboven maar even goed. Mischien valt het kwartje dan...
Gedaan. De ondertoon is duidelijk. :w
Mag ik een aantal mensen even op het bestaan van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic wijzen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SannrHerr
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22-03 16:23

SannrHerr

Furor Teutonicus!

renzo4000 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 16:08:
Beamer hoef je niet perse op te hangen hé, lang leve de nieuwe generaties UST beamers:

[YouTube: Xiaomi Mi laser projektor + Magicscreen Black UST]
Wow! Die kamer is nog behoorlijk licht ook!

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• karel-jacobse
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 21:46
Hier wat chronologische plaatjes van de bouw van mijn thuisbioscoop. Alles zelf gedaan (met zwager).

Vloeroppervlak (binnenmaat) is ca. 6x4,5m.

De ruimte is een doos-in-doos constructie met zo goed als ontkoppelde binnen en buiten doos (op de ventilatie kanalen en de nutskabels na).

De bioscoop af achter- en voor aanzicht. De opstelling bestaat uit een 3m breed scherm met een Bose pro installatie (802(3x), 502a(10x), MB24(2x) en Acoustic Wave Cannon(2x). Alles aangestuurd met een Marantz AV7702mk2 en een Bose controlspace 16x16 DSP. En wat InterM versterkers.

Achter het scherm staan de bas buizen (2 ipv deze 3 op de foto, 2 is genoeg...). In deze opstelling was ik nog zoekende.

Hier twee plaatjes met een echte bioscoopopstelling met die buizen en de bijpassende 802s. Die buizen zijn onhandig lang, maar passen prina achter een scherm.

• BvZwolle
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-03 19:17
karel-jacobse schreef op donderdag 20 december 2018 @ 02:06:
Hier wat chronologische plaatjes van de bouw van mijn thuisbioscoop. Alles zelf gedaan (met zwager).

[Afbeelding: 01]

[Afbeelding: 02]

[Afbeelding: 03]

[Afbeelding: 04]

De ruimte is een doos-in-doos constructie met zo goed als ontkoppelde binnen en buiten doos (op de ventilatie kanalen en de nutskabels na).

[Afbeelding: 05]

[Afbeelding: 06]

[Afbeelding: 07]

[Afbeelding: 08]

De bioscoop af achter- en voor aanzicht. De opstelling bestaat uit een 3m breed scherm met een Bose pro installatie (802(3x), 502a(10x), MB24(2x) en Acoustic Wave Cannon(2x). Alles aangestuurd met een Marantz AV7702mk2 en een Bose controlspace 16x16 DSP. En wat InterM versterkers.

[Afbeelding: 09]

[Afbeelding: 10]

Achter het scherm staan de bas buizen (2 ipv deze 3 op de foto, 2 is genoeg...). In deze opstelling was ik nog zoekende.

[Afbeelding: 11]

Hier twee plaatjes met een echte bioscoopopstelling met die buizen en de bijpassende 802s. Die buizen zijn onhandig lang, maar passen prina achter een scherm.

[Afbeelding: 12]

[Afbeelding: 13]
Zo...de...TERING...
Ik durf het niet te vragen, dus doe het ook niet.... O-)

• Pjotr22
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 07:58
Naam topic moeten we bijna gaan veranderen naar '...prof. cinema'

• Tusk
  • Laatst online: 23-03 12:35

Tusk

Om daarom!

jesus tering! Ik krijg waarschijnlijk niet eens een hypotheek afgesloten voor dat 'zaaltje'

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Emperor_
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20-03 13:41

Mooie setup! Als ik zo vrij mag zijn om je een suggestie tot verbetering te geven: Ik zou trouwens het noppen schuim vervangen (dit doet alleen wat tegen flutter echo's en verder doet het niet veel) voor een degelijke akoestische panelen van hoge densiteit steenwol. Deze doen meer voor mid + lage frequentie. Zo te zien ben je handig, dus deze zelf maken moet geen probleem zijn en je haalt er een veel betere performance mee. Zie ook het boek van Ethan Winer - The Audio Expert. Succes! :)

• Vrijdag
BvZwolle schreef op donderdag 20 december 2018 @ 02:42:
[...]

Zo...de...TERING...
Ik durf het niet te vragen, dus doe het ook niet.... O-)
Zal ik het dan maar voor je doen?

@karel-jacobse :@BvZwolle wil graag weten waar je die salontafel hebt gekocht :+

• Marnix1988
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:01

Wauw! Dit is de natte droom van elke filmliefhebber :+.

• karel-jacobse
Bedankt iedereen voor de kudos ;)
Emperor_ schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:01:
[...]

Mooie setup! Als ik zo vrij mag zijn om je een suggestie tot verbetering te geven: Ik zou trouwens het noppen schuim vervangen (dit doet alleen wat tegen flutter echo's en verder doet het niet veel) voor een degelijke akoestische panelen van hoge densiteit steenwol. Deze doen meer voor mid + lage frequentie. Zo te zien ben je handig, dus deze zelf maken moet geen probleem zijn en je haalt er een veel betere performance mee. Zie ook het boek van Ethan Winer - The Audio Expert. Succes! :)
Ja, ik had ook al bedacht dat dat er meer akoestiek behandeling in de lage regionen zou kunnen. Ik heb uiteindelijk de lage tonen behoorlijk (hoorbaar) weten te temmen op de luisterplek met de Audissey inregeling enerzijds, en het tunen van de subs met de DSP anderzijds. Ik gebruik twee (x2) subs, 2 voor de 150 - 60Hz en de buizen voor 60-25Hz, en door met die crossover te spelen heb ik de problemen er grotendeels uit weten te halen. Als ik weer eens aan het verbeteren ga slaan dan zijn die panelen van jou een volgende stap.
Vrijdag schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:02:
[...]

Zal ik het dan maar voor je doen?

@karel-jacobse :@BvZwolle wil graag weten waar je die salontafel hebt gekocht :+
Hehe, dat was een krijgertje.

• jeka
  • Laatst online: 17:45

jeka

Support your local club.

zal ik het dan maar doen :+
Maar @karel-jacobse is dit hobby matig of werk je ook in die richting?
En kost het geen fortuin?

Super vette opstelling! :9~

FCG

• MM99
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-03 14:20

MM99

That is the way I am!

Heel gaaf! Droom van menigde hier. Hebben de buren geen last van de buizen?

Alleen vind ik het persoonlijk wel jammer dat je met reletief beperkt mensen tegelijkertijd kan genieten van een film. Jij en een dame samen met een koppel vrienden gaat al niet. Ben je van plan om iets te doen met de bankstel?

• haaymaan
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:13

WOOOOOOOOOOW geniet ervan

• karel-jacobse
jeka schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:20:
zal ik het dan maar doen :+
Maar @karel-jacobse is dit hobby matig of werk je ook in die richting?
En kost het geen fortuin?
Het is puur hobbymatig. Maar een hobby moet je goed aanpakken vind ik ;)

Kwa kosten, het is maar net wat je een fortuin vindt, maar de apparatuur is over meerdere jaren verzameld via Marktplaats en eBay en alles beetje bij beetje bij elkaar gesprokkeld. Soms een zeperd, maar meestal wel goed gegaan. Als ik het nieuw had gekocht dan was het een fortuin geweest, nu valt het wel mee. Met die pro apparatuur (zeker die buizen die niemand wil hebben natuurlijk) koop je soms ZGAN spullen voor 10 a 20% van de nieuwprijs. Je moet alleen oppassen dat je geen uitgewoonde disco spullen koopt. Die twee buizen heb ik geloof ik voor 1250 samen uit Duitsland gehaald. Is dat veel? Een beetje Velodyne kost aanzienlijk meer.
MM99 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:03:
[...]

Heel gaaf! Droom van menigde hier. Hebben de buren geen last van de buizen?
Dat valt wel mee, maar voornamelijk door de isolatie + de afgelegen ligging van het gebouwtje. Als je dit naast een ander huis doet dan wordt het toch een soort discotheek effect.
Alleen vind ik het persoonlijk wel jammer dat je met reletief beperkt mensen tegelijkertijd kan genieten van een film. Jij en een dame samen met een koppel vrienden gaat al niet. Ben je van plan om iets te doen met de bankstel?
Dat is precies zo gepland ;)

• Dark Master
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:42

Zo zeg, wauw. Bose maakt toch wel erg mooi spul voor een filmzaal. Of in dit geval een privé bioscoop! Geniet ervan, maar dat zal wel niet al te moeilijk zijn. ;)

Alienware 51M * 32GB * i9 9900k 3,6 GHz * 236Gig SSD intel optane * 1tb 2,5 ssd Samsung Evo * RTX 2080

• BelgarionNL
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 06-02 17:48
WOW, ziet er allemaal geweldig uit.

als ik een klein vraagje mag stellen, ipv 50 topics van 400 pagina's terug te lezen.

wat is over het algemeen een populair/uitvoerbaar/gemakkelijk idee om de tv en de twee voorste atmos speakers op te hangen? iets van een muur paneel ervoor maken?

• MM99

MM99

That is the way I am!

@karel-jacobse welke beamer heb je eigenlijk? Lijkt op een JVC op zo een afstand

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Man man man, wat een heerlijke ruimte zeg!
Ontzettend gaaf om te zien en moet een heerlijk klus project zijn geweest.

Het zou voor mij persoonlijk wel een beetje overkill zijn, ik zie mij daar 's avonds toch niet zo vlot even op de bank ploffen om TV te kijken/te Netflixen/ PS4 aan te slingeren/YouTuben. Vind het toch fijner als ik na het eten van de keukentafel naar de woonkamer kan lopen en mij op de bank kan laten vallen.

Maar als je de ruimte (en de centen) over hebt, ach waarom niet hè? :)
Mooie setup, ben niet zozeer jaloers op de Bose setup maar wel op de ruimte die ie kennelijk heeft om dat te doen.
@karel-jacobse Ben eigenlijk vooral benieuwd waar je in 's hemelsnaam zo'n Bose baspijp opslaag als je hem niet gebruikt. Je hebt / had er 3, gebruikt er maar 2 zeg je. Dat zijn nou niet van die dingen die je even in een verhuisdoos stopt ofzo :P

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15:33
The Eagle schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:51:
Mooie setup, ben niet zozeer jaloers op de Bose setup maar wel op de ruimte die ie kennelijk heeft om dat te doen.
@karel-jacobse Ben eigenlijk vooral benieuwd waar je in 's hemelsnaam zo'n Bose baspijp opslaag als je hem niet gebruikt. Je hebt / had er 3, gebruikt er maar 2 zeg je. Dat zijn nou niet van die dingen die je even in een verhuisdoos stopt ofzo :P
op t dak van die ruimte aangezien een kamer in een kamer is :P
Persoonlijk had ik hem idd voor de sier gewoon aan het plafond gehangen. Maar dat ben ik :P

• Greetoz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:52
Mooie ruimte @karel-jacobse . Ik snap alleen niet waarom je de apparatuur links van het scherm hebt gezet en niet gewoon achterin de ruimte zodat het helemaal uit het zicht is tijdens het kijken van een film. Of zelfs buiten de ruimte aangezien het ene kamer in een kamer is.

• karel-jacobse
MM99 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:26:
@karel-jacobse welke beamer heb je eigenlijk? Lijkt op een JVC op zo een afstand
Ik heb een Sony VPLHW45ES. Op den duur wil ik ooit overstappen naar 4k maar daarvoor wil ik wachten totdat 4k wide color (en HDR?) en projectoren en eigenlijk alles een beetje is uitgekristaliseerd. Vooralsnog heb ik het gevoel dat het er nog niet helemaal is (vooral voor projectoren), en bovendien is het nu schreeuwend duur (€5000 of meer voor een projector? neuh).

Ik ben overigens erg tevreden met die Sony.
B-Real schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:32:
Het zou voor mij persoonlijk wel een beetje overkill zijn, ik zie mij daar 's avonds toch niet zo vlot even op de bank ploffen om TV te kijken/te Netflixen/ PS4 aan te slingeren/YouTuben. Vind het toch fijner als ik na het eten van de keukentafel naar de woonkamer kan lopen en mij op de bank kan laten vallen.
Daar heb je een punt, je gaat wel echt "ergens naar toe" om een film te kijken. Daarom heb ik in de woonkamer ook een leuk 3.1 setje voor de muziek en de netflix comedy specials. Maar gamen, film en zo dat "moet" natuurlijk wel in de bioscoop. Nah ja, dan doen we dat maar ;)
The Eagle schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:51:
Niet. Als die dingen niet gebruikt worden liggen ze gruwelijk in de weg. Ik heb er dan ook eentje verkocht, en eerlijk gezegd had ik bij de bouw van deze kamer bedacht dat die te klein zou zijn voor die buizen (zowel kwa afmeting als geluid). Toen alles af was toch maar achter het scherm gezet (die ruimte was er) en het ging eigenlijk prima. Dus heb ik die maar gehouden.
Greetoz schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:23:
Mooie ruimte @karel-jacobse . Ik snap alleen niet waarom je de apparatuur links van het scherm hebt gezet en niet gewoon achterin de ruimte zodat het helemaal uit het zicht is tijdens het kijken van een film. Of zelfs buiten de ruimte aangezien het ene kamer in een kamer is.
Dat was ook de bedoeling bij het uitdenken en het bouwen. Maar om twee redenen heb ik het daar gezet: (1) toch te weinig ruimte achter de bank (kast is 60cm diep en heeft nog wat ruimte eromheen nodig om erbij te kunnen (knutselen is nooit helemaal voorbij). En (2) die kast is ook niet helemaal stil, bijna alles wat erin zit maakt geluid en dat valt op de plek waar die nu staat (en dankzij het noppenschuim) weg. Als het achter de bank had gestaan dan gaan je haren toch een beetje wapperen omdat alles actief gekoeld is.

Buiten de kamer was ideaal geweest, maar daar heb ik de ruimte niet meer voor (dat zou toch een kamertje met voldoende manoeuvreerruimte moeten zijn). Maar ik heb er geen last van tijdens de film, ik vind het ook wel wat hebben zo'n knipperende kerstboom achter rookglas ;)

• disbehave
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Indrukwekkend karel-jacobse, mooi spul!

In een wat andere categorie toon ik u mijn stereo home-cinema:

Zichtbaar:
  • Samsung PS51D530 (51" plasma)
  • Mission M34i luidsprekers
Onzichtbaar:
  • Marantz PM7001 versterker
  • Marantz CD6000 CD-speler
  • Pro-ject Debut Carbon platenspeler
  • Playstation 4
  • Apple TV
  • Chromecast Audio
De speakers staan normaal verder van de muur, deze foto was voor Funda :)

• MM99

MM99

That is the way I am!

karel-jacobse schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:27:
[...]

Ik heb een Sony VPLHW45ES. Op den duur wil ik ooit overstappen naar 4k maar daarvoor wil ik wachten totdat 4k wide color (en HDR?) en projectoren en eigenlijk alles een beetje is uitgekristaliseerd. Vooralsnog heb ik het gevoel dat het er nog niet helemaal is (vooral voor projectoren), en bovendien is het nu schreeuwend duur (€5000 of meer voor een projector? neuh).

Ik ben overigens erg tevreden met die Sony.
Helemaal mee eens. Ik zat laatst ook enorm te twijfelen welke beamer ik moest nemen en zat met zelfde wensen als jouw. Toen besloten om tweedehands een 40es te kopen. Hele mooie spul dat van Sony.

• Biatch
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21-03 18:55
disbehave schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 18:01:
Indrukwekkend karel-jacobse, mooi spul!

In een wat andere categorie toon ik u mijn stereo home-cinema:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zichtbaar:
  • Samsung PS51D530 (51" plasma)
  • Mission M34i luidsprekers
Onzichtbaar:
  • Marantz PM7001 versterker
  • Marantz CD6000 CD-speler
  • Pro-ject Debut Carbon platenspeler
  • Playstation 4
  • Apple TV
  • Chromecast Audio
De speakers staan normaal verder van de muur, deze foto was voor Funda :)
Mooie opstelling! Huis verkocht?

Psn BasFromNL

• sfinx
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23-03 10:43
In ons nieuwe huis geen plek meer voor een beamer in de woonkamer, dan maar verhuizen naar een aparte slaapkamer :). Door de schuine wand was 't wat puzzelen met de beschikbare ruimte, maar toch redelijk gelukt.

https://tweakers.net/ext/f/TGUPxRXTEDO89IA6M5NLnHGU/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/JGc138PbWA52RP6QVrzYHMcS/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/lPQFIkbzioAAf0WNC4Ug3vbF/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/udmxQ9rtWOSnXFYP1tkhNCRm/thumb.jpg

Audio:

- Denon AVR-X2000
- Dali Zensor set (2x Zensor 5, 2x Zensor 1, Zensor Vokal)
- BK Gemini II subwoofer (over van oude set, misschien ooit nog vervangen)

Video:

- Sony VPL-HW55ES (full HD, tweedehands aangeschaft, durfde 4K ook nog niet aan)
- 84" projectiescherm (eSmart Mirale)
- Intel NUC (6de generatie) met LibreELEC
- Apple TV (4de generatie) voor Netflix e.d.
- Sony blu ray speler (wordt weinig gebruikt)
- Ziggo Mediabox XL (bah wat een apparaat..)

En een Ikea Friheten slaapbank, ruimte is nog steeds te gebruiken als logeerkamer ;)

Had eerst een groter scherm hangen (Kingpin VFS210 90"), maar scherm hing dan te laag en weinig ruimte meer over voor de speakers. Huidige eSmart scherm uit Duitsland bevalt ondanks de veel lagere prijs ook prima. Merk weinig verschil in het doek, hoewel het ophang- en spansysteem bij de Kingpin duidelijk wat luxer is. Kingpin scherm is trouwens nog te koop, mocht iemand nog op zoek zijn.

• werphengel
  • Laatst online: 19:54
Bierkameel schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:11:
[...]

Sorry voor de late reactie maar…

Ik ben wel benieuwd hoe jij dan Tidal luistert. Ikzelf heb een Denon versterker met daarop internetradio. Nu was ik altijd wel erg te spreken over de geluidskwaliteit totdat ik voor de grap een radio app dowloade op mn raspberry pi. WOW, wat een wereld van verschil is dat zeg. Het zal wel met de bitrate te maken hebben ofzo maar het geluid via dat klein kastje klinkt echt super. Een wereld van verschil.

Tidal zit niet standaard als app op Denon versterkers.

Wanneer ik Tidal via mn iPhone icm airplay zou gebruiken vraag ik me af of je ook die hoge bitrate/hifi kwaliteit krijgt.

• robinho85
  • Laatst online: 23-03 22:44
werphengel schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:16:
[...]

Tidal zit niet standaard als app op Denon versterkers.
Tidal zit gewoon in de Heos App heur. ;) Ik heb een proefabonnemnetje op Tidal gehad voor een maand en je hoort wel degelijk een verschil met de Spotify "hoge kwaliteit". Met het Tidal HiFi abonnement stream je uncompressed FLAC bestanden naar je Denon en dat verschil hoor je wel. Met blind luisteren zou ik het niet altijd goed kunnen raden waarschijnlijk maar als je hetzelfde stukje muziek eerst via Spotify en dan via Tidal luistert zit er duidelijk meer "diepte" in de Tidal versie. Verschillende instrumenten kan je bijvoorbeeld beter onderscheiden.

Zelf ben ik uiteindelijk bij Spotify gebleven omdat ik die net iets gebruiksvriendeiljker vind en ik de voorgestelde playlistjes top vind. Daarnaast is Tidal HiFi 2 keer zo duur. Echter mocht Spotify ooit met een HiFi abonnement komen, zelfs voor iets hogere abonnementskosten, dan zou ik op dag 1 upgraden.

Nikon D300 met Sigma 10-20mm, Nikon 18-105mm, Nikon 50mm F1.8, Nikon 70-300VR en Nikon SB-600

• werphengel
  • Laatst online: 19:54
robinho85 schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:34:
[...]

Tidal zit gewoon in de Heos App heur. ;)
Aha, de heos app. Dat is iets wat op de nieuwere versterkers zit. Ik heb een avr3313, die is iets ouder.

Dat je het verschil tussen Tidal/Hifi en Spotify duidelijk kan horen geloof ik onmiddellijk. :)

• NeWSJuNK
  • Laatst online: 18:27
Toch knap. Ik kan het verschil al niet horen tussen een cd en Spotify hoogste kwaliteit.
Ligt ook aan de apparatuur die je hebt hoor, bij mijn standaard computer speakers hoorde ik ook niet veel verschil, zeg maar niks. Gewone MP3 klonk altijd prima. Nu met een beetje redelijke Denon versterker en een setje B&W's gaat er een wereld voor je open. Nadeel is dat je de standaard MP3's ineens niet meer om te aanhoren vind. :+

En wat ik gister al tegen een vriend zei, op het moment dat je apparatuur van 10k+ kan betalen, dan hoor je de helft van het bereik toch niet meer.

• robinho85
  • Laatst online: 23-03 22:44
NeWSJuNK schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:55:
Toch knap. Ik kan het verschil al niet horen tussen een cd en Spotify hoogste kwaliteit.
Het zit hem in de finesses. Het kost ff tijd en je moet in het begin echt heel goed luisteren maar als je het eenmaal hoort, kan je het niet meer niet horen.

Probleem is wel dat vanaf dat moment de verslaving begint en de kassa gaat rinkelen.. O-)

Nikon D300 met Sigma 10-20mm, Nikon 18-105mm, Nikon 50mm F1.8, Nikon 70-300VR en Nikon SB-600

Vergis je niet in het stukje psycho akoestisch hé, er is een reden dat fabrikanten geen respons grafiek laten zien van de apparatuur. ;)

• semicon
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 20-03 12:30

Versterker geupgrade van Rotel 1570 met miniDSP naar Marantz met Audessey. Geluid van de Marantz is veel frisser dan de Rotel, erg mooi. Tevens kan ik voor multichannel gaan sparen!

Wat je ziet:
B&W 803d2
SVS pb 13 ultra
Marantz sr7012
Rotel rb1582 mk II (eindversterker)

LG OLED 55" tv (2017 model)
MacBook via hdmi voor geluid
Apple TV achter de MB voor films

Measurements en correctie met Audessey (links, rechts en sub, crossover 80hz)
https://ibb.co/nsymLkK
https://ibb.co/h7JWVwZ
https://ibb.co/Jj3cxmY

semicon wijzigde deze reactie 25-12-2018 14:46 (8%)

• JvS
Joopieboy schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 09:39:
Vergis je niet in het stukje psycho akoestisch hé, er is een reden dat fabrikanten geen respons grafiek laten zien van de apparatuur. ;)
Omdat dit bijna altijd ongeveer +/- 0,2db is over het 20 - 20.000hz bereik en daarmee niet relevant is om te laten zien?

Dat er slecht opgenomen en slecht gecodeerde shit is, wil ik zeker erkennen. Maar goed ("alsof er een gordijn voor de speakers weg valt") verschil horen tussen MP3 (of spotify hoge kwaliteit) is iets wat iedereen altijd wel beweert, maar wat bij blind testen toch altijd heel erg moeilijk onderscheidbaar blijkt en wat je vooral door trainen waar je op moet letten kunt leren (en dan lukt het ook lang niet altijd bij de fatsoenlijke bitrates).

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:24

MazeWing

passionate & cynical

Wat blijven die B&W 803d2 (en ook de 804d2) met hun kevlar toch mooi! O+

Ooit... hoop ik ook de trotste bezitter te worden van een 803 of 804 :9~

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: Galaxy Note 8 Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz/G-Sync)

• karel-jacobse
semicon schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:41:
Tevens kan ik voor multichannel gaan sparen!
Je kunt al snel van start als je er een 3.1 van maakt. Voor films een enorme verbetering over stereo. Dan hoef je alleen nog een center te scoren.

Full swing 7.1.4 Atmos volgt dan vanzelf ;)

• Pjotr22
  • Laatst online: 07:58

• Daniel36
  • Laatst online: 17:53

Daniel36

niets.

Pjotr22 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 07:19:
[...]

Nu nog een woonkamer die 4x zo groot is ;)

Maar eeh.. mooi spul
In elk geval hoeven de spullen nooit hard te werken zo!

ook niets.

JvS schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:52:
[...]

Omdat dit bijna altijd ongeveer +/- 0,2db is over het 20 - 20.000hz bereik en daarmee niet relevant is om te laten zien?

Dat er slecht opgenomen en slecht gecodeerde shit is, wil ik zeker erkennen. Maar goed ("alsof er een gordijn voor de speakers weg valt") verschil horen tussen MP3 (of spotify hoge kwaliteit) is iets wat iedereen altijd wel beweert, maar wat bij blind testen toch altijd heel erg moeilijk onderscheidbaar blijkt en wat je vooral door trainen waar je op moet letten kunt leren (en dan lukt het ook lang niet altijd bij de fatsoenlijke bitrates).
Als dat eerste zo was zouden veel speakers ook gelijk klinken toch? :) Ik heb laatst via YouTube naar een review zitten kijken waarbij de responstijd wel ter sprake kwam, en daar werden de 'beroemde' elektrostaten aan bod die eigenlijk gewoon rotzooi zijn vanwege de beroerde respons. En toch vinden mensen dat fijn klinken, soort vervorming zelfde met buizen. Waarom gaan mensen anders bewust ook vervorming toevoegen met condensators over de speaker terminals heen?

Ik ben bijvoorbeeld nu bewust overgestapt naar speakers met een kevlar conus, dat is met de muziek wat ik luister en de manier waarom die werken gewoon erg fijn om te luisteren. Sommigen hebben liever een soort aluminium, etc.

Edit: ik ga die nog wel weer eens opzoeken, was wel erg interessant en leerzaam. :)

Een interessant artikel hierin is bv deze:
https://www.alesis.com/kb/article/2227

Joopieboy wijzigde deze reactie 26-12-2018 09:57 (5%)

• JvS
Joopieboy schreef op woensdag 26 december 2018 @ 09:26:
[...]

Als dat eerste zo was zouden veel speakers ook gelijk klinken toch? :)
Ik had het alleen over de "apparatuur". Met die opmerking bedoelde ik niet de speakers. Die verschillen onderling enorm en hebben bij lange na nooit zo'n vlakke respons als ik zei (20 - 20.000 hz +/- 0,2db).
Ik heb laatst via YouTube naar een review zitten kijken waarbij de responstijd wel ter sprake kwam, en daar werden de 'beroemde' elektrostaten aan bod die eigenlijk gewoon rotzooi zijn vanwege de beroerde respons. En toch vinden mensen dat fijn klinken, soort vervorming zelfde met buizen. Waarom gaan mensen anders bewust ook vervorming toevoegen met condensators over de speaker terminals heen?
Ik vrees dat je speakers nu te simpel benaderd. Speakers hebben geen "de respons", ze staan in een ruimte, hebben een respons recht van voren (of onder 15graden) gemeten, degene die het meest doet. Maar ze zenden het geluid niet alleen als een straal naar je oren, maar dat gaat rondom. Lage tonen gaan echt rondom evenhard, hoge tonen bundelen het meest (en dat verschilt ook nog met uit hoe een grote speaker het komt). Als er in die "power respons" gen gekke dippen en pieken zitten (en dat zitten er met een magnetostaat meestal niet, die gaat gewoon geleidelijk steeds meer bundelen van laag naar hoogweergave), kan dat heel prettig klinken, ondanks dat "de respons" wat rafelig is. Bij een normale speakers met een grote woofer, kleinere middentoner en nog kleinere tweeter, heb je dat bij de overgang tussen twee weergevers, de mate van weergave onder bijvoorbeeld 45 graden ineens heel anders is. De reflecties van dat geluid (die in een ruimte altijd meedoen) kunnen het waargenomen geluid dan verstoren. Normale luidsprekers hebben hier allemaal last van.

Het zou me ook niet verbazen als die meting gewoon slecht gedaan is

De reden dat er geen respons wordt gegeven van speakers is omdat dat veel te weinig zegt. Omdat er geen afspraak is over welke smoothing wordt toegepast, onder welke hoek "de respons" de "echte" is (dat snapt uberhaupt niemand echt goed). En omdat leken er dan e verkeerde conclusies uit gaan trekken. Audioweergave van speakers in ruimtes is extreem complex, daar snapt bijna niemand ene reet van.
Ik ben bijvoorbeeld nu bewust overgestapt naar speakers met een kevlar conus, dat is met de muziek wat ik luister en de manier waarom die werken gewoon erg fijn om te luisteren. Sommigen hebben liever een soort aluminium, etc.
Dit is dus een voorbeeld van audiofiele versimplificering. Speakermateriaal heeft een gewicht, een stijfheid, een prijs (en een uitstraling). Een Kevlar woofer heeft niet "een klank". Hij heeft wel iets van goede en minder goede eigenschappen, maar de klank komt pas als er een speaker omheen zit en er een wisselfilter is. Die verschillen tussen materialen vallen er nogal bij in het niet.

Maar het is wel lekker makkelijk kiezen :). Maar het is wel een onterechte versimpeling. Hier hadden we een maandje geleden ook die discussie, begonnen vanuit "diamand tweeters klinken altijd ze lekker zacht" ofzo:
JvS in "Het grote akoestiek topic"

Dat is dus precies wat een marketingafdeling je wilt laten geloven.
Een interessant artikel hierin is bv deze:
https://www.alesis.com/kb/article/2227
Dat artikel is dus ook veel te simpel om echt een compleet verhaal te vertellen. Leuk om te begrijpen wat een respons is, maar het gaat volledig voorbij aan hoe een luidspreker zich gedraagt in een kamer.

Eigenlijk is audio qua apparaten heel erg simpel. Die moeten gewoon normaal weergeven, amper lineaire vervorming hebben ("de vlakke respons"), geen of zeer weinig harmonische vervorming, goede kanaalscheiding en bij versterkers voldoende vermogen. Het mooie is dat ongeveer alle moderne apparaten aan die eis voldoen. Kabels overigens ook. Apparaten en kabels zijn allemaal nagenoeg perfect.

Speakers daarentegen zijn gewoon enorme compromissen die ook nog eens in een ruimte staan die een partij meedoet en zijn eigen vervorming aan geluid toevoegt. Met name in het sublaag, ben je vooraal naar de kamer aan het luisteren. Dat concept en hoe je dat moet aanpakken is erg complex (zie de onderste punten in deze post: JvS in "Het grote akoestiek topic"), en wat je ziet is dat iedereen de simpele, tastbare, zichtbare en met quasi technische audiofiele uitleg omgeven maatregelen gaat nemen, dus, mooie kabels, apparatuur met zware transformatoren of zware eindversterkers die "betere controle" kunnen hebben...

JvS wijzigde deze reactie 26-12-2018 10:27 (4%)

Dank voor je reactie weer en je uitleg, je moet vaak wel iets gaan versimpelen omdat het echt veel te complex wordt, en dat is niet nodig. :)

Dat laatste stuk over de ruimte en hoe de speakers zich gedragen in de ruimte, dat zie je ook terug bij mij in de veranderingen van de indeling. Eerst in een hoek opgepropt, later tegen de gipsplaatwand van de slaapkamer aan, en nu tegen de pui en buitenmuur aan. Voor mijn idee is het geluid en met name het laag in positieve zin verbeterd, ik weet dat een zachte achterwand niet echt positief is voor het geluid maar verder is en blijft dat een lastig onderwerp.

Dat je daarmee de speakertesten ook enorm kan beïnvloeden snap ik. Eigenlijk zou je de speakers met vaste waardes moeten meten in een ruimte die niet meedoet. Dus een meter recht van voren om zo maar iets te roepen, dat is dus quassi onmogelijk. :P

• Daniel36

Daniel36

niets.

Boerenwijsheid: je moet niet meten, je moet luisteren!
;)

ook niets.

• JvS
Daniel36 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:47:
;)
hhhhhhhhmmmm, nou vooruit. Als je alleen meet en niet goed weet wat je meet, dan kan je beter luisteren. Maar het best is snappen wat je als je iets wilt verbeteren, dan weten wat je wilt verbeteren, proberen te meten om te weten wat je dan exact technisch moet verbeteren en na het nemen van de maatregelen luisteren en nameten of het het zowel meettechnisch als in weergave een goed effect heeft gehad.

Zo'n beetje niemand behalve @Jag benadert geluidsweergave overigens op die manier :P.
Daniel36 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:47:
;)
Hee ik ben een elektrokneut, meten is weten, anders kunnen we beter in het elfjes topic verder praten. :+ Psycho audio en akoestiek noem je dat dan, ook een mooi onderwerp. :+

En idd, mijn huidige speakers heb ik op gehoord gekocht, meestal kom ik dan bij belachelijk dure uit, alleen in dit geval heb ik de 7 en 8 serie van B&W overgeslagen omdat het voor mij echt te scherp was. :X :+

En om in @JvS zijn verhaal te blijven, ik wil weten wat er gebeurd en hoe het werkt, de theorie erachter, maar ik ben geen audiotechnicus dus eigenlijk doe ik maar wat. :+ Ondanks de tienduizend artikelen, video's, reviews en alles kom ik niet echt verder merk ik. :+

Joopieboy wijzigde deze reactie 26-12-2018 11:00 (19%)

• Daniel36

Daniel36

niets.

Serieus? Imho moet je juist luidsprekers kopen op gehoor.
Liever het geluid dat je mooi vindt uit een minder verfijnde techniek dan...
Neem ik als heel simpel voorbeeld een relatief simpele tweeweg speaker ten op zichte van een drie weg systeem.
Maar we dwalen af natuurlijk

ook niets.

• JvS
Daniel36 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:12:
Serieus? Imho moet je juist luidsprekers kopen op gehoor.
Liever het geluid dat je mooi vindt uit een minder verfijnde techniek dan...
Neem ik als heel simpel voorbeeld een relatief simpele tweeweg speaker ten op zichte van een drie weg systeem.
Maar we dwalen af natuurlijk
we praten langs elkaar heen. Speakers kopen doe je uiteraard grotendeels op klank en smaak. Ik had het over gericht verbeteren.

• l3p
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:56

l3p

www.^.nl

Na het lezen van al het bovenstaande en wat filmpjes over plaatsing van speakers. (Die ik na een paar minuten maar uitgezet heb)

Misschien toch voor het eerst blij met mijn WAF :+

Speakers: Dali Fazon, grootst mogelijke speaker met voor haar een acceptabele niet vierkante vorm.
TV: Vaste plek
Center: Vaste plek
Fronts: Vaste plek. Mogen maximaal in een cirkel van 10cm verschoven worden.
Sub: Vaste plek. Mag maximaal 45 graden gedraaid worden.

L3p.nl - Highflow.nl - Facebook

Joopieboy schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:43:
Dank voor je reactie weer en je uitleg, je moet vaak wel iets gaan versimpelen omdat het echt veel te complex wordt, en dat is niet nodig. :)
Audio weergave in een ruimte is gewoon complex zoals @JvS mooi uitlegt. Om te begrijpen wat er gebeurt en waarom het klinkt zoals het klinkt is het juist wel nodig deze complexiteit te doorgronden.

Anders krijg je van die simpele attributies zoals dome tweeters klinken zacht of speakers moeten ademen :).

En idd denk ik dat je je hele leven lang audio reviews kan lezen zonder iets te leren. Dan kan je beter een goed boek over (psycho) akoestiek lezen, verhelderend! Of eerst deze video kijken, wat best wel een mooi overzicht geeft van de grootste uitdagingen en oplossingen binnen de hifi.

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:12

Bommes

Capo del formaggio

* Bommes loopt na een aantal jaar weer eens dit topic binnen.

Ondertussen verhuisd en daarmee een onmogelijke huiskamer voor mijn stereo setup.. :|

Zoals het nu even tijdelijk staat om toch iets aan te kunnen zetten:

Boven op de boekenkast mijn oude Pioneer amp (A-443) met mijn Behringer monitoren de platenspeler van mijn vriendin als bron.
Zo een ION USB ding, die bijna harder uit zijn behuizing galmt dan via de versterker.

Nu een beetje mijn probleem;
Totaaltje van onze huiskamer:

Met aan de voorzijde (in het meest smalle stuk) de zit hoek waar ook nog eens precies de deur naar de gang zich bevind.. :-(

Nu alleen dus met de tv (en Xbox in de kist/het kastje).
Deur gaat er uit en komt een schuifdeur voor in de plaats (als ik zin kan maken om te gaan klussen).

Maar hoe.. hoe dan ga ik hier iets leuks net zetten wat een beetje goed gaat klinken.
Heb goede zuiltjes(magnat vector 55) maar ook 2 redelijk goede kleine monitortjes (Eltax monitor 3)
Maar hoe dan dus.. :o

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

• Greetoz
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:52
@Bommes ik weet niet hoe je kamer er verder uit ziet maar je kan het ook helemaal omgooien en je eettafel in dat stuk zetten waar nu je bank staat. Dan gebruik je het bredere stuk voor een zitgedeelte.
Zo had ik het in Bakel ook gedaan, je kan ook op de plek van de kast de tafel zetten en die bij de ingang van de kamer plaatsen.

Maar ik zou idd de apparatuur onder de trap zetten, bank los van de andere muur zodat je erachter kan lopen en tafel meer naar voren. :)

• Equazor_
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-03 16:11
@Bommes met de huidige kamer layout ga je inderdaad nooit 2 grote speakers kwijt raken.
Op zich zou je misschien wel kunnen werken met een goede soundbar, al is dat wel zonde als je 2 goede zuilen hebt staan.

• Waus26
  • Laatst online: 19:45
Kan je de deur niet verplaatsen zodat je meer ruimte krijgt?

• Dirrukje
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:05
@Bommes Ik heb een soortgelijke situatie waarbij het smalle gedeelte smal is vanwege de gang, inclusief de deur naar de gang. Volgens de plattegrond is dat de zithoek maar hier dus de eettafel geplaatst. Waar bij jou de keuken zit heb ik dan nog een uitbouw waar de keuken zit, dus ik heb daar iets meer ruimte alleen heb ik geen wenteltrap op die pek die het weer vermoeilijkt. Maar uiteindelijk daar wel gewoon de zithoek gepositioneerd en daardoor wel de mogelijkheid om een set up te realiseren waar ik mijn zuilen en surrounds gewoon kwijt kan.

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
@Bommes
Misschien kun je (desnoods in een apart topic) een plattegrondje plaatsen? Er zijn vast wel mensen met creatieve ideeën.

• Biatch
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21-03 18:55
Maar hoe.. hoe dan ga ik hier iets leuks net zetten wat een beetje goed gaat klinken.
Heb goede zuiltjes(magnat vector 55) maar ook 2 redelijk goede kleine monitortjes (Eltax monitor 3)
Maar hoe dan dus.. :o
Optie 1 misschien je tv met de rug naar de raam zetten en links rechts de speakers? Klinkt niet ideaal maar mijn buren hebben dat ook gedaan gezien zij ook een smalle woonkamer hebben. Misschien je vitrage vervangen door jaloezieën? Dan loop je met je gordijnen niet te hannessen achter de tv door.

Optie 2 ik weet niet of het een inbouw haard is? Kan daar de tv niet hangen? Links langs de deur een speaker en staat de rechter dan voor de trap?

Psn BasFromNL

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 09:12

Bommes

Capo del formaggio

Wow tof veel/leuke reacties.
D-e-n schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:08:
@Bommes
Misschien kun je (desnoods in een apart topic) een plattegrondje plaatsen? Er zijn vast wel mensen met creatieve ideeën.
Beter idee inderdaad.
Ik heb vandaag niet heel veel tijd maar ik zal even een nieuw topic openen als ik de tijd er voor heb straks of morgen.

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

Joopieboy schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:58:
Maar eens wat nieuwe foto's met alle veranderingen hier. :)

Note: ik moet nog steeds laden halen om het meubel weer compleet en netjes te maken. :+
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:)
Zeau, inmiddels alweer een paar weken verder, kerstvakantie, en tijd voor klusjes thuis. :+
Nog even bij de Ikea wezen kijken voor lades, maar die zijn 25/26 hoog, waardoor je bij een kastje van 40 hoog amper nog de tv ontvanger ertussen krijgt... Uiteindelijk bij Pronto Meubelen deze Rotan mandjes tegengekomen, past perfect en ziet er leuk uit, breekt een beetje het strakke/witte:

*O*
Pagina: 1 ... 56 ... 60 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True