ZorbaR schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:28:
Voor wat het waard is, het verschil tussen mijn Onkyo (TX-NR414) en de Cambridge nu is wel degelijk goed hoorbaar. Gelukkig in de positieve zin dan.
Hangt er allemaal een beetje vanaf hoe goed je huidige aparatuur is. In mijn geval was het duidelijk dat de Onkyo niet goed overweg kon met de B&W speakers.
En inderdaad, confirmation bias is onvermijdelijk

Gefeliciteerd met je aankoop! CA maakt mooi spul!
Ik speel hier voornamelijk met CA apparatuur. CA 651R surround, CA 651A Stereo, CA 651C cd speler, 650BD blueray en een CA dac magic.
Loei123 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 10:36:
Mooie setup met die Cambridge!
Nog wel een korte vraag daarover:
Ik heb zelf een Yamaha RX-V675 met Canton GLE 490 speakers.
Nu zie ik dat een dergelijke Cambridge versterker aardig wat duurder is, haalt ik met een dergelijke versterker dan meer uit mijn speakers?
Waar zit de meerwaarde van een dergelijke versterker precies in?
Waarom CA en meer van dit soort merken wat duurder zijn? De aandacht die ze eraan besteden, de aantallen die ze verkopen zijn wat minder, minder massa, je betaalt er allemaal voor.
Waaroms kost een brood bij de bakker meer dan bij een supermarkt

Waarom kost een BMW/Mercedes meer dan een Dacia
Verder ben ik van mening dat de wat duurdere modellen wat meer de nuances opzoeken. Bijvoorbeeld als je al aan de volume knop draait zit hier al een bepaalde techniek in. Het is niet dat je ff een knop omdraai, er is weer over nagedacht. Ook hier betaal je dan weer voor.
Als ik bijvoorbeeld in mijn geval de CA 651C cd speler pak. T loopwerk hoor je niet, de cd lade gaat met een bepaalde souplesse open. Belangrijk voor t geluid? nee ik denk het niet, maar leuk is het wel.
En tja wat is duur. Ik vind het nog meevallen, als je bijvoorbeeld naar Classe of musical fidelity gaat kun je er nog een paar 0-en aanplakken.
Waarschijnlijk staan deze modellen over 25 jaar nog steeds te fonkelen en zijn de goedkopere modellen allang weer 10 keer vervangen.
Even aanvulling met foto's
Inside foto's van de Yamaha RX-V675 en de CA 651R
Yamaha
CA 651
Of het de CA in geluid beter is? Zou kunnen, ik heb de vergelijking niet gemaakt. Persoonlijk denk ik in hoge volumes wel. Op zacht/normaal volume, dan niet.
Waarom maakt bijvoorbeeld Yamaha/Denon/Marantz goedkope en hele dure modellen? Er moet een wezenlijk verschil zijn.
Hier een plaatje van een Denon 2113 en een 5805 van vroegah
2113
5805
https://www.mupload.nl/img/o6en1cn6xtymu.jpg
Waarom denon goedkopere en duurdere modellen maakt als het toch allemaal hetzelfde klinkt? Ik vraag het me af.
Yamaha doet dit ook met de RX en de high end advantage modellen. Als er geen verschil in, waarom de moeite doen om het te maken.
Kleine technische aanvulling op de waarom vraag

:
Waar het ook om gaat bij het verschil in prijs zijn de werkings gebieden
Er wordt vaak gesproken over gevoeligheid van de speakers. Dus 1000hz - 85dB@1watt op 1 meter, kortom van de versterker wordt maar 1 watt gevraagd bij een toon van 1000hz. Maar wat gebeurt/wordt er gevraagd van een versterker bij 95dB @40hz op 5 meter afstand met diezelfde speaker? Kortom wat doet een versterker als deze in de stress schiet? (om het maar even wat beeldvorming te geven) Klinkt die goedkope versterker dan nog steeds zo goed, houd de versterker de boel dan nog steeds onder controle?
Kijk maar naar goede subwoofers, die hebben ook een flinke versterker om de lage tonen goed weer te geven. Lage tonen vragen meer dan hoge tonen, zeker als je deze strak op hoog volume zonder dat het gaat rommelen(vervorming) weer wilt geven.
Verder hebben de duurdere modellen een lagere vervorming op hoger volume. De dempingsfactor beter geregeld (dus wat doet de versterker met aangeboden signaal voordat het de luidspreker ingejaagd wordt)
Uiteindelijk betaal je hier dan ook weer voor.
[
Voor 49% gewijzigd door
FeaR op 05-12-2016 17:52
]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt