Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2016 @ 01:56:
[...]
Is dat zo??
Als het zo simpel is dan ben ik benieuwd naar de feitelijke onderbouwing, want deze cirkelredenering komt als drijfzandlogica op mij over.
Nu worden er in het audiowereldje vaker dwaallichten gepresenteerd als vaststaande feiten, maar ik dacht even dat wij hier feit van fictie probeerden te onderscheiden en aan het geïrriteerd met de voeten stampen kun je geen dwingende rechten ontlenen.
Naar precies dat laatste natuurkundig "bewezen feit" ben ik dan benieuwd, je hebt met zoveel stelligheid vast wel linkjes met rocksolid onderbouwingen van deze zo stellige claim.
"Bewezen feiten" leunen namelijk sterk op de hinderlijke eigenschap dat zij verifieerbaar moeten zijn, anders verandert dat feit in niet meer dan een terloopse aanname.
Spikes verhogen namelijk het directe contact met de ondergrond, precies dat is de bedoeling van dit concept.
Hoe die spikes (met een geoptimaliseerd contact) dan gaan verhinderen dat de ondergrond in trilling komt is mij een raadsel.
Zo werkt dat dus niet.
Als je niet wilt dat de ondergrond gaat "meetrillen", dan zul je dus juist moeten
ontkoppelen en dat doe je dus liever niet met koppelende spikes maar juist met een dempend medium, zoals (granulaat)rubber, vilt, piepschuim of andere 'esotherische' en plastische materialen die optimaal hun ding doen in het bewuste frequentiespectrum.
De eerder genoemde Auralex SubDude is daar een (duur) voorbeeld van.
Maar zoals ik al eerder schreef zal het een ten koste gaan van het ander.
Door te
ontkoppelen zul je je buren sparen, maar zelf iets inboeten aan precisie.
Door de speakers te
koppelen scheep je de buren op met jouw lawaai, maar staan je speakers wel zo stevig als mogelijk is en dat zal je waarschijnlijk een theoretisch iets strakker geluid kunnen opleveren.
Cirkelredenering? Drijfzandlogica?
Jij bent hier degene die begon over natuurkunde in je pakket dus dat hoef je niet terug te gooien.
En wat jij voetenstampen noemt is niet omdat ik m'n gelijk niet krijg maar simpelweg omdat er teveel mensen zijn die te dom zijn logica toe te passen.
Spikes verhogen het contact met de ondergrond helemaal niet. Iedere idioot ziet dat het contact met de grond kleiner wordt. Het gewicht per oppervlakte wordt hoger ja, maar dit heeft verder niets te maken met dat 'koppelen'.
Heb je een grote speaker die plat op de grond staat? En trilt de vloer rondom die speaker? Zet hem nu eens scheef zodat hij op 1 punt balanceert. Trilt de grond eromheen nog net zo hard? Nee he?
Als je echt wilt koppelen dan moet je zorgen dat het hele trillende oppervlak één geheel wordt met het andere oppervlak en dan pas begint jouw gezeur over massa te tellen.
Spikes zijn niet bedoelt om te 'koppelen'
Ik heb geen internet of natuurkunde nodig om te zien dat als ik een elektrische tandenborstel plat leg deze meer trillingen doorgeeft dan wanneer hij rechtop staat. Meer oppervlak is meer trilling.
Verder weet ik genoeg van geluid dat een grote subwoofer grotere trillingen produceert dan een tweeter. Wederom, meer oppervlak is grotere trillingen.
Waarom is het zo moeilijk te snappen dat een speaker met een vloeroppervlak van 1000 cm2 (wat mijn frontluidsprekers grofweg hebben) grotere trillingen door geeft dan een veredelde spijker met een oppervlak van maximaal 4 mm?
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2016 @ 01:56:
Je logica van de kennelijke noodzaak van een "rechte ondergrond" snijdt niet echt hout, want spikes zijn in principe individueel in hoogte verstelbaar en daardoor zelfs op een grillig gevormde ondergond zó uit te richten dat iedere speaker waterpas én stabiel zal kunnen staan.
Dáár is dus geen tegel voor nodig.
Jammer dat ik ook dit moet uitleggen.
Wat jij zegt is namelijk leuk zolang je de speaker nooit verplaatst. In de echte wereld is het wel eens handig om te stogzuigen o.i.d.. Als er een tegel ligt dan hoeft daaronder niet gestoft te worden en deze kan dus blijven liggen. Verder zal ook niet iedereen even blij zijn met putjes of krassen op de vloer die spikes kunnen veroorzaken.