Thanks! Wat bedoel je met ander mooier beeld?
NLApex schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:16:
Reuze mooi gedaan, zeg!
Ik overweeg om ook een eigen meubel in elkaar te gaan zetten. Ik vind jouw eindresultaat fantastisch mooi. Ik zou 't zo in m'n woonkamer willen, misschien een iets bredere versie.
Heb je algemene pointers of misschien zelfs specifieke informatie over je proces (ontwerp / tekening / constructie / materiaalkeuze / ophanging / dingen die je nu anders zou doen)?
[...]
Uiteraard, ik heb al een keer een reactie ontvangen van iemand die me benaderd heeft voor dit meubel. Ik heb toen het volgende aangegeven:
Ik heb het meubel gemaakt van 18mm dik MDF met een 12mm mutliplex omlijsting. Wat ik anders zou doen / opletten is meer gebruik maken van duvel en lijmverbindingen, ook zou ik nu kiezen voor 22mm dik MDF. Nu heb ik alles veelal geschroefd. Het schroeven in MDF zorgt ervoor dat het relatief snel gaat splijten bij de zijkanten, dus je moet goed en rustig voorboren en langzaam met de accuschroever de schroeven erin schroeven.
De ondergrond waarop je het meubel gaat maken moet waterpas zijn. Omdat ik nog geen werkbank had, heb ik een bestaande bureauplank op twee schragen gebruikt, die plank hing door, dus mijn meubel hangt nu ook een beetje door. Die 100 kilo vinyl trekt het aardig recht.
Ik heb veel op maat laten zagen bij de Hornbach, en een handcirkelzaag gekocht die ook verstek kan zagen (Worx). Het probleem bij zelf zagen is het hebben van een goede haakse geleider en het inschatten van de zaagafstand waar je moet gaan zagen. Soms zit daar toch nog 1 a 3mm in. Dus verstek zagen is lang niet zo goed gegaan zoals je bijv. bij Eigen Huis en Tuin op TV ziet. De volgende keer zou ik iets meer geld uitgeven en naar een houthandel gaan en alle panelen op maat laten zagen en verstek laten zagen, dan weet je gewoon dat het klopt.
Het MDF heb ik bij het verven niet voorbehandeld door het te ontvetten. Ik heb het met wasbenzine gedaan en achteraf gelezen dat dat bij MDF juist niet moet. Nu merk ik verder vrij weinig van de verf, het ziet er allemaal goed uit. Maar ook iets waar je dan even op moet letten.
Bij de ophanging van het meubel heb ik gebruik gemaakt van de zogenaamde "French Cleat". In het meubel zitten in de vakken links en rechts, wanden die ca 12,5 cm naar voren zijn geplaatst. Zo is er weinig diepgang achter de LP's en onstaat een ruimte voor de ophanging en kabeldoorvoer die nu netjes achterlangs loopt naar het midden.
Het ontwerp is getekend met Google Sketchup en gerenderd met RayLectron voor Sketchup v8. Voor de laatste versie van Sketchup Make heb ik nog geen renderer gevonden.
De LED verlichting komt van de IKEA.
U vraagt wij draaien:
Tis een nieuwbouwwoning die in Oktober 2014 is opgeleverd. Direct een TV goot in de muur laten leggen van 140cm hoog bij 20 breed bij 6 diep. Daar netjes over heen laten filleren en glasvezel behang. Toen achteraf pas de gaten bepaald voor de doorvoer van kabels. De luidsprekers kabels lopen ook netjes in de muur naar de luidsprekers vanaf de receiver.
Misschien een aparte opstelling, maar de focus van onze woonkamer ligt meer op muziek luisteren en gezellig samen zitten met familie en vrienden dan actief TV kijken. We kijken maar series en films dan TV en zo nu en dan een voetbalwedstrijd. Doordat de TV wat hoger hangt, kunnen we perfect vanuit de groene stoeltjes TV kijken over de bank heen.
[
Voor 4% gewijzigd door
loewie1984 op 23-12-2015 14:00
]