Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
5.1.2
5.1.4
7.1.2
7.1.4 en
9.1.2
Allemaal inclusief de verschillen in de plaatsing tussen plafondspeakers en omhoog gerichte speakers.
Op diezelfde website geeft Dolby aan dat de ervaring met beide varianten gelijkwaardig is.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Dan bel je Correct even, das de importeur voor NLRenegade666 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:45:
[...]
Ik zie ze hier nog niet in NL te koop zo 1.2.3.
Overig, moet je deze nu 2x2 (4 totaal) voor voor en achter. of is alleen voor genoeg ?
Lijkt mij wel een leuke toevoeging op mijn RF82
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ze zijn onlangs aangekondigd, dus dat zou best kunnen dat ze nog niet beschikbaar zijn. Op het moment heb ik alleen voor, maar dat is toch wat mager, dus 2 x 2 zou inderdaad wel beter zijn.Renegade666 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:45:
[...]
Ik zie ze hier nog niet in NL te koop zo 1.2.3.
Overig, moet je deze nu 2x2 (4 totaal) voor voor en achter. of is alleen voor genoeg ?
Lijkt mij wel een leuke toevoeging op mijn RF82
Zo'n haast heeft het niet. Moet eerst dan een niewe reciever hebben. Mijn 626 ondersteund geen atmos. En er zijn nog genoeg dingen op het lijstje die belangrijker zijn 😁The Eagle schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 18:30:
[...]
Dan bel je Correct even, das de importeur voor NL
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Met als kanttekening dat het natuurlijk helemaal afhangt van je ruimte! Hou er rekening mee dat het uitgaat van reflecties en dat niet elke ruimte op dezelfde manier reflecteert!Jorgen schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 14:58:
Op deze pagina van de Dolby-website kun je de meest gangbare consumentensetups vinden:
5.1.2
5.1.4
7.1.2
7.1.4 en
9.1.2
Allemaal inclusief de verschillen in de plaatsing tussen plafondspeakers en omhoog gerichte speakers.
Op diezelfde website geeft Dolby aan dat de ervaring met beide varianten gelijkwaardig is.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
De zwarte "stam" heb je alvastMasterkale1 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:46:
De tuning van de unit zal later gebeuren als d`r weer een boom op mijn rug groeit.
[afbeelding]
Aan de power zal het niet liggen (sjesus)
Heb je een voorbeeld van hoe de speakers er ongeveer uit gaan zien.
https://www.google.nl/sea...KSpxwIVcC_bCh3VhQ3k&dpr=1
[ Voor 21% gewijzigd door Audione0 op 14-08-2015 21:17 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Ze worden 45 cm hoog ... 18cm breed. 18 cm diep met 45 graden afgevlakt aan de achterkant. Dit design was het enige wat ik kon bedenken wat in mijn inrichting zou passen. Het liefst had ik iets ronding aan de achterkant maar de meerprijs daarvan vond ik het niet waard.Audione0 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:14:
[...]
De zwarte "stam" heb je alvast![]()
Aan de power zal het niet liggen (sjesus)
Heb je een voorbeeld van hoe de speakers er ongeveer uit gaan zien.
https://www.google.nl/sea...KSpxwIVcC_bCh3VhQ3k&dpr=1
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Slaapkamer [5.1]
* Denon 2113
* B&W CM1 wit (voor)
* B&W M1 mkII wit (center)
* B&W CM1 zwart (achter)
* B&W ASW608 wit + SVS Soundpath
* Philips Ambilight 37pfl7606
* Samsung BD 3D H6500
* Apple TV
* kabels Audioquest X2 - Audioquest subwoofer kabel

Woonkamer [5.1]
* Marantz 6009
* Rotel RB-1582 MKII
* B&W CM8 S2
* B&W CMC
* B&W CM5 S2 + FS-CM S2
* B&W ASW610 <-- wordt SVS SB2000 + SVS Soundpath
* B&W M1 mkii (2x voor de eetkamer (Zone2))
* Samsung 48JS9000
* Samsung BD 3D H6500
* Apple TV
* Apple Mac Mini
* Kabels Audioquest Type 4 afgemonteerd voor fronts (3meter) en center (1meter) - Audioquest subwoofer kabel Overige Audioquest X2
* AudioQuest Forest HDMI kabels

Beide ruimtes ligt een Logitech Harmony Touch.
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 27-08-2015 17:12 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Maar heeft die versterker het in de woonkamer niet wat warmpjes met die plank op zijn kop ?
Voor en achter open, doe moet zijn warmte toch wel kwijt kunnen? Vind dat soort led stripjes bij tv toch altijd wel erg nice hoor. Als ik ga verhuizen ook maar eens doen.Renegade666 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:44:
Netjes.
Maar heeft die versterker het in de woonkamer niet wat warmpjes met die plank op zijn kop ?
Sorry voor de blurry pics.
Speakersetje ruim voldoende voor een stukje muziek en voor een film!!
Philips "55 4K SmartTV
Marantz NR1501
marantz BD5004
Boston soundware xs 5.1

Tubes....It's what make music music!
Heeft rondom genoeg ventilatie. Vorige Denon heeft het daar ook paar jaar uitgehouden. En huidige wordt ontlast door een extra eindversterker ;-)Renegade666 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:44:
Netjes.
Gebruik zelf de Philips Hue strips achter de meubels woon als slaapkamer. Slaapkamer tevens via de app gekoppeld aan de ambilight.rolandos582 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 22:57:
[...]
Voor en achter open, doe moet zijn warmte toch wel kwijt kunnen? Vind dat soort led stripjes bij tv toch altijd wel erg nice hoor. Als ik ga verhuizen ook maar eens doen.
Had geen zin om 12 a 1500 euro uit te geven voor een nieuwe versterker. Maar wou wel een beetje toekomst ready zijn qua aansluitingen en specs.
Nu gisteren even lopen spelen en zaken als spotify connect en muziek afspelen van NAS zijn toch wel lekker. En ben ook zeer tevreden over het geluid. De 50w is meer dan prima voor mijn DM604 S3's en center. Maar zit nu toch de denken over een Atmos opstelling.
Zit de denken aan 2 CCM664's. Maar de grote vraag is Atmos daadwerkelijk een toevoeging?
Zoveel Atmos materiaal is er nog niet.
De mensen die hier Atmos draaien vinden die de investering waard van extra speakers? Of had het niet perse gehoeven.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Bij een maat van me heb ik American Sniper en John Wick gehoord (zeer vette films) maar hoorde geen verschil tussen 'gewone 7.1' en zijn 4 extra atmos speakers aan. Sterker nog, het kwam niet eens in de buurt van hoe Atmos écht hoort te zijn met 64 channels.
Atmos voor consument is een flop en lang niet alle Atmos titels worden met die tracks op Blu-ray uitgebracht
Verder hoor ik veel tegenstrijdige verhalen van het is het beste sinds de introductie van 5.1 tot het voegt niets toe.
Atmos enabled speakers die reflecteren via het plafond lijken me onzinnig omdat de hoek vast staat. Maar de hoogte van het plafond en de afstand tot de luister positie in elke kamer anders is. Waardoor een ideaal reflectiepunt volgens mij bijna niet te halen is.
Maar met speakers die je zelf kunt plaatsen / richten moet het misschien wel een toegevoegde waarde zijn.
Misschien dat ik een x kijk of ik een setje kan lenen of een test constructie maak voordat ik nieuwe speakers ga kopen.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Zelf heb ik een 9.1 setup met front heights en de rears hangen al zo hoog dat Atmos daar helemaal geen toegevoegde waarde meer heeft.
Idd even kijken of je wat speakers kan lenen of eventueel van je slaapkamer hifi misbruiken om het te proberen. Scheelt een hoop knaken
De meeste huiskamers zijn hier gewoon niet geschikt voor.
Ik heb het dan over speaker geplaatst aan het plafond, de reflectie techniek heb ik nog niet beluisterd dus ik kan daar weinig over zeggen.
Daarnaast denk ik dat je een goede processor moet hebben, alle 'goedkope' receivers met Atmos die ik beluisterd heb, gaven niet echt een goed resultaat. Mede doordat ze alle speakers aanstuurde door de receiver die daar gewoon niet genoeg power voor had.
Zo vond ik een Atmos demo met in wall Klipsch THX speakers op een Trinnov processor erg indrukwekkend.
Ook heb ik Auro3D beluisterd op een Auriga processor met een B&W speakerset, dit was nog indrukwekkender dan de Atmos set.
Dus ik geloof zeker wel dat Atmos in een dedicated thuisbioscoop zeker iets toe kan voegen, ik gok alleen dat de prijs op dit moment niet voor iedereen weggelegd is. Daarom wacht ik nog geduldig tot de Onkyo of Marantz processors hun 2e generatie hebben en wat goedkoper zijn.
Maar in de woonkamer moet je er gewoon niet aan beginnen denk ik. Mede doordat de akoestiek in deze ruimtes meestal belabberd zijn, met meer speakers krijg je nog meer reflecties waardoor je gewoon niets meer kan plaatsen zeker op een wat hoger volume. Zo ben ik pas echt van 5.1 gaan genieten nadat ik mijn dedicated ruimte akoestisch aangepakt had. Daarna kon ik pas echt de details plaatsen.
Zelf gebruik ik een ouder model Onkyo processor (PR SC886), met losse eindversterkers. Ik heb ook wel eens een Marantz SR7008 geprobeerd echter vond ik dit geen vooruitgang ten opzichte van mijn processor.
Daarom stel je op je receiver in of je gebruikt maakt van direct gerichte plafond speakers of dolby atmos enabled speakers..dus dat klopt niet.Mikayu schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:24:
Zelfs als je ze direct richt vanaf het plafond (of wand, net hoe de hoek staat) rekent het systeem er nog op dat het moet reflecteren, dus je krijgt niet het gewenste effect.
Ik heb het zelf ook geprobeerd met 2 cheapo Onkyo atmos enabled speakers, het heeft zeker wel effect, maar het luistert vrij nauw in de opstelling inderdaad. Ik wil nog even kijken of ik er 4 van ga maken(Klipsch), ik denk dat dat ook weer aardig scheelt in de dekking van het geluid.
Links de oude (mid)end Denon van zo'n 8 jaar oud, rechts de nieuwere (high)end Denon:

Veel betere foto's kon ik zo niet maken, want ik popelde om de AVR-4520 in het meubel te zetten en aan te sluiten. Nu eerst eens instellen zoals de oude (grofweg) ook stond en dan op mijn gemak eens aan de slag met de nieuwere opties en vooral Audyssey XT32.
De Denon staat overigens ingesteld op "Pre Out" wat betekent dat de eindtrappen volledig uit zijn geschakeld aangezien ik daar twee losse eindversterker voor heb staan. Het is zeker geen dedicated pre/pro zoals een AV8801/AV8802 van Marantz, maar het is beter dan hoe de oude Denon werd gebruikt.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
liever de tong gebrand dan lauwe soep
Kost zon 4520 nou nog als ik vragen mag?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Scheelde dat die Emotiva XPR-2 en XPR-5 boven dat impulsbudget uit kwamen, anders hadden die er nu gestaan. Ik heb net geen 800 voor de AVR-4520 neer mogen leggen, voor een AV8801 ben je nog steeds zo'n 1100 euro kwijt wat me eigenlijk net te veel is wegens het hebben van ook andere prioriteitenThe Eagle schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 20:09:
Ja, die kennen we van je, zo kwamen de Emotiva's er ook
Kost zon 4520 nou nog als ik vragen mag?
Ik heb al zitten kijken naar een Denon DBT-3313UD om de set compleet te maken, maar ik ga me inhouden
Verwijderd
Díe deuk in je begroting is nog te overzien.FeaR schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 20:27:
Ik heb al zitten kijken naar een Denon DBT-3313UD om de set compleet te maken, maar ik ga me inhouden
Ik heb nog een 8801 CM versie staanFeaR schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 20:27:
[...]
Scheelde dat die Emotiva XPR-2 en XPR-5 boven dat impulsbudget uit kwamen, anders hadden die er nu gestaan. Ik heb net geen 800 voor de AVR-4520 neer mogen leggen, voor een AV8801 ben je nog steeds zo'n 1100 euro kwijt wat me eigenlijk net te veel is wegens het hebben van ook andere prioriteiten
De metalen kap gebruik we niet dat vinden we maar lelijk ding. Verder hebben we klein stukje zwarte tape op blauwe lampje geplakt ;-)
Voor slaapkamer ook maar setje SVS Soundpath aangeschaft om de B&W ASW608 te ontkoppelen van de laminaat vloer.

Heerlijke sub is dat. Ik heb deze ook icm B&W CM8 s2 speakers. Zowel voor films als muziek.Superdaantje schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:36:
In de woonkamer de Sub vervangen. De B&W ASW610 verkocht en de SVS SB2000 + SVS soundpath er voor in de plaats. De Bass is stuk gecontroleerde en aangenamer met muziek.
De metalen kap gebruik we niet dat vinden we maar lelijk ding. Verder hebben we klein stukje zwarte tape op blauwe lampje geplakt ;-)
Ik heb zelf 5x de RS6 in een cirkel staan, en een BK Monolith+ als sub erbijSkyRain schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 00:50:
[...]
Het zijn inderdaad hele goede luidsprekers, mijn opa had zelf RS6 staan in de woonkamer, die is echter overleden en zijn naar m'n tante gegaan
Heb zelf ook nog de Silver 10 beluisterd bij een audiozaak in Heerenveen, dat klonk zo goed *kwijl*, maar die prijs... *droge mond*
Anyway, in je pb staat een link, veel succes met bieden!
Het beamer scherm hangt ietsje hoger zodat de center zuil geen beeld blokkeert.
[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 26-08-2015 14:05 ]
Apart haha, maar zolang je maar tevreden bent noupirke schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:04:
[...]
Ik heb zelf 5x de RS6 in een cirkel staan, en een BK Monolith+ als sub erbijGewoon 5x dezelfde speaker leek mij de beste oplossing, en die RS6jes doen het nu al zo'n 7 jaar erg goed.
Het beamer scherm hangt ietsje hoger zodat de center zuil geen beeld blokkeert.
Bytsje speed derbie?
Op welke hoogte moet ik de kabels laten uitkomen om naar de aparaten in het tv-meubel te gaan? Deze vraag is omdat ik nog geen meuebel heb maar alvast wil voorzien voor ophangmeubel.
Waar zet ik het stopcontact, naast de goot of ergens anders?
Er komen 4 apparaten onderdeel TV die internet het netwerk gaan gebruiken. Plaats ik dan 4 wandcontactdozen met utp keystones of gewoon direct in het apparaat pluggen met connector?
Inert een bult geneuzel over dat de centerspeaker speciaal goed in de stemmen moet zijn en daarom mogelijk andere midtoners en tweeter heeft.pirke schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:21:
Bij stereo wil je ook 2x dezelfde speaker, dus waarom niet bij surround ook 5x dezelfde? Dan krijg je het meest evenwichtige klankbeeld.
Verder, lijkt mij een prima idee.
Vaak komt het budget-technisch gewoon niet uit. Met een budget van 2000 euro kan je 5 x 400 euro speakers neerzetten of je zet 2 x 800, 1 x 200 en 2 x 100 euro aan speakers neer. Dat maakt een gigantisch verschil, want de rears doen misschien 10% van het totaal (dus waarom 40% van het budget geven) en de center heeft vaak niet hetzelfde bereik nodig als de fronts.pirke schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:21:
Bij stereo wil je ook 2x dezelfde speaker, dus waarom niet bij surround ook 5x dezelfde? Dan krijg je het meest evenwichtige klankbeeld.
Bovendien kan je high end speakers vaak alleen in paren kopen. En als laatste zou een derde CM9 of zelfs een kleinere CM5 bijvoorbeeld bij mij als center niet passen; dan zou m'n tv wel heel hoog komen te staan
Als ik het budget en de ruimte had zou ik zeker 3 dezelfde fronts neerzetten, maar 40% van het budget in rears steken zou ik persoonlijk niet zomaar doen. Het zal je wel een berg uitzoekwerk schelen en dat is ook wat waard
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Zeker bij films met DTS kan ik niet zeggen dat de rears slechts 10% meedoen, vaak klinkt daar mooie muziek uit. Ze zijn natuurlijk onderschikt aan de fronts wat betreft belasting, maar leveren een significante bijdrage aan de algehele ervaring. En het staat mooi
Heb je ook nog een Anthem MRX 7 of 5 of 310overwogen?FeaR schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:48:
Jup. Ik kon deze AVR-4520 voor een goede prijs krijgen ten opzichte wat je nu nog voor een AV8801 neer mag leggen. Tel daarbij dat ik de looks van de Denon nog steeds mooier vind en dan kom je tot deze keuze. Yamaha en Anthem heb ik nog naar gekeken, maar die worden eigenlijk nooit tweedehands aangeboden. Vanaf een AVR-2809 is het sowieso een stap. De volgende zal dan ooit wel een echte pre/pro worden. Al staat deze AVR-4520 dus wel ingesteld op alleen de voorversterking. Deze Denon was ook het bedrag wat ik veelal uit wil geven om gewoon eens wat nieuws te hebben, soort van impulsieve aankoop was het dan ook deels
ARC schijnt echt superieur te wezen.
Iemand die me raad kan geven?Timmy269 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:24:
Ik ga een kabelgoot in de muur plaatsen waar de internet kabels en coax kabels doorgaan. De goot is plat met als afmeting 55mm op 110mm. De hoogte dat de kabelgoot eindigd is op 1meter.
Op welke hoogte moet ik de kabels laten uitkomen om naar de aparaten in het tv-meubel te gaan? Deze vraag is omdat ik nog geen meuebel heb maar alvast wil voorzien voor ophangmeubel.
Waar zet ik het stopcontact, naast de goot of ergens anders?
Er komen 4 apparaten onderdeel TV die internet het netwerk gaan gebruiken. Plaats ik dan 4 wandcontactdozen met utp keystones of gewoon direct in het apparaat pluggen met connector?
Eerst meubel kopen dan uitmeten en dan pas gaan kappen.
Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117
Dit inderdaad. Ik heb mijn hangmeubel een keer kunnen verhangen omdat ik verkeerd uitkwam met weggewerkte kabels. En dat wil je echt niet.janser01 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:19:
[...]
Eerst meubel kopen dan uitmeten en dan pas gaan kappen.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Als het mogelijk is dan zou ik overwegen om een kleine 5 poort switch in de kast te zettenTimmy269 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:24:
http://tweakers.net/pricewatch/100698/netgear-fs605.html
Dan hoef je maar 1 UTP kabel te trekken en dat kan je in de toekomst veel ellende besparen. Als je voor een paar euro meer een 8 poorts switch pakt
http://tweakers.net/pricewatch/290143/netgear-fs608.html
ben je ook nog eens op de toekomst voorbereid... Wil je een gigabit switch ben je 10 euro meer kwijt.
[ Voor 10% gewijzigd door janser01 op 27-08-2015 13:16 ]
Anthem heb ik met de komst van de x10-modellen zeker aan gedacht, ook hun pre/pro. Maar ik heb eigenlijk altijd vol gehouden dat ik met mijn vorige Denon meer dan goed nog uit de voeten kon en me nooit heel ver in de opties verdiept. De AVR-4520 was meer een impulsaankoop dan dat die als beste uit de bus kwamJasper1975 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 16:42:
[...]
Heb je ook nog een Anthem MRX 7 of 5 of 310overwogen?
ARC schijnt echt superieur te wezen.

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeker een dubbele utpdoos inbouwen.Timmy269 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:13:
En zetten jullie dan wandcontactdozen of kabel direct aansluiten aan apparaten zonder wandcontactdozen?

Verder zie je een Denon blu-ray speler, een Apple TV, een TP-Link Router en B&W 804 Nautilus speakers.
[ Voor 5% gewijzigd door semicon op 27-08-2015 18:51 . Reden: speakers waren missende in omschrijving ]
Kan me voorstellen. Ben zeker Rotel-liefhebber. Daarnaast heb je echt prachtige speakers!semicon schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:50:
Superblij met mijn upgrade, van de oude Denon AVR-2105/Advance Acoustic combinatie naar 1 versterker (lekker clean) de Rotel RA-1570!![]()
[afbeelding]
Verder zie je een Denon blu-ray speler, een Apple TV, een TP-Link Router en B&W 804 Nautilus speakers.
Helaas boven mijn budget, maar wellicht, over een paar jaar ofzo.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Ik vind je behang ook zo leuk
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Ik laat een PCV 50 op 1.20 meter hoogte uitkomen in een wand contact doos. Een luchtkanaal kan ook wat je hier vaker voorbij ziet komen. Alleen komt dat bij mij niet zo mooi uit vind ik.Timmy269 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:13:
En zetten jullie dan wandcontactdozen of kabel direct aansluiten aan apparaten zonder wandcontactdozen?

In mijn WCD's komen gewoon aansluitingen zoals een F-connector voor coax, 2x UTP, HDMI, 4x banaanplug te zitten zo dat ik de kabels er daarna gemakkelijk in kan prikken:

Weet niet welke kabels je naar de tv wilt hebben, maar is Ø50 genoeg?renedis schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:44:
[...]
Ik laat een PCV 50 op 1.20 meter hoogte uitkomen in een wand contact doos. Een luchtkanaal kan ook wat je hier vaker voorbij ziet komen. Alleen komt dat bij mij niet zo mooi uit vind ik.
[afbeelding]
In mijn WCD's komen gewoon aansluitingen zoals een F-connector voor coax, 2x UTP, HDMI, 4x banaanplug te zitten zo dat ik de kabels er daarna gemakkelijk in kan prikken:
[afbeelding]
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Ja, altijd al Ø50 gebruikt.Vitamine schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:54:
[...]
Weet niet welke kabels je naar de tv wilt hebben, maar is Ø50 genoeg?
Enige wat er niet door kan is een SCART kabel, die ga ik toch niet gebruiken.
Er moet alleen HDMI + stroom door. Wellicht in de toekomst nog UTP en/of een kabel voor een DIY ambilight. TV kijken doe ik via Kodi.
Edit:
Mogelijk nog een toslink
[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 28-08-2015 11:57 ]
Trek al zoveel mogelijk door je leiding nu je er mee bezig bent. In de toekomst gaat het niet meer zo makkelijk omdat je alles al hebt ingebouwd. Dus wellicht al een extra HDMI kabel en zeker UTP. Het kost nu een paar euros meer maar het kan je veel ergernis besparen. Just sayin'renedis schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:56:
[...]
Ja, altijd al Ø50 gebruikt.
Enige wat er niet door kan is een SCART kabel, die ga ik toch niet gebruiken.
Er moet alleen HDMI + stroom door. Wellicht in de toekomst nog UTP en/of een kabel voor een DIY ambilight. TV kijken doe ik via Kodi.
Edit:
Mogelijk nog een toslink
Verwijderd

Een aanpassing in mijn set. Terug naar een stereo setup omdat ik eigenlijk voornamelijk muziek luister en nog sporadisch een film kijk. Mijn vrouw en ik zijn meer Engelse en Scandinavische detective serie kijkers.
Op aanraden van een vriend een Jungson JA-88D 2009 gekocht om mijn Scan Speak Mini Monitors mee aan te sturen. En fungeert gelijk als een kacheltje met zijn Klasse A waardering.
Verder de toevoeging van een Bluesound Node om mijn (hi-res) FLACs mee af te spelen. Puik dingetje, makkelijk aan te sturen met de desktop/iPad app. HTPC is middels HDMI aangesloten op de Panasonic die met een simpele RCA connector zijn/haar stereosignaal naar de Jungson doorstuurt.

Die monitors heb ik laatst bij speakerland eens gehoord en daar zit idd een geweldig geluid in. Zo'n klein ding kan zich meten met menig vloerstaander. Ik was oprecht verbaasd over die dingen.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:14:
[afbeelding]
Een aanpassing in mijn set. Terug naar een stereo setup omdat ik eigenlijk voornamelijk muziek luister en nog sporadisch een film kijk. Mijn vrouw en ik zijn meer Engelse en Scandinavische detective serie kijkers.
Op aanraden van een vriend een Jungson JA-88D 2009 gekocht om mijn Scan Speak Mini Monitors mee aan te sturen. En fungeert gelijk als een kacheltje met zijn Klasse A waardering.Erg tevreden mee. De Denon X2000 staat onaangestoken ernaast. Die gaat in de verkoop.
Verder de toevoeging van een Bluesound Node om mijn (hi-res) FLACs mee af te spelen. Puik dingetje, makkelijk aan te sturen met de desktop/iPad app. HTPC is middels HDMI aangesloten op de Panasonic die met een simpele RCA connector zijn/haar stereosignaal naar de Jungson doorstuurt.

Foto van de hele hoek komt wel als de bank binnen is over een paar weken.

En mijn uitzicht

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Zit ook te denken om nog eens over te gaan op class A versterking.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:14:
[afbeelding]
Op aanraden van een vriend een Jungson JA-88D 2009 gekocht om mijn Scan Speak Mini Monitors mee aan te sturen. En fungeert gelijk als een kacheltje met zijn Klasse A waardering.Erg tevreden mee. De Denon X2000 staat onaangestoken ernaast. Die gaat in de verkoop.
Maar ja, dat is niet echt "groen" zeg maar.
Wat verstookt die Jungson nou? Is ie 100% class A?
@Hierboven,
Nice view!!
Verwijderd
Geen idee wat die verstookt. Ik moet toch eens een Wattmeter aan de versterker hangen. De amp is volgens het boekje 2x 80 Watt Klasse A. Zoals gezegd, volgens het boekje.coob schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:17:
[...]
Wat verstookt die Jungson nou? Is ie 100% class A?
Op de website van Troels Gravesen staat een meting van het werkelijke vermogen en een aantal foto's van de binnenkant van de amp. Leuke website om eens doorheen te bladeren.
http://www.troelsgravesen.dk/JungSon.htm
Volgens mij heb ik die site al eens gezien zelfs.Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:22:
[...]
Geen idee wat die verstookt. Ik moet toch eens een Wattmeter aan de versterker hangen. De amp is volgens het boekje 2x 80 Watt Klasse A. Zoals gezegd, volgens het boekje.
Op de website van Troels Gravesen staat een meting van het werkelijke vermogen en een aantal foto's van de binnenkant van de amp. Leuke website om eens doorheen te bladeren.
http://www.troelsgravesen.dk/JungSon.htm
Heb al eens naar die Jungsun gekeken.
Ik heb hier een AudioAnalyse pa90 gehad en die werd wel loeiheet.
Daar kon je na een half uur je hand niet meer op de koelribben houden.
Verwijderd
De meeste mensen zijn idd verbaast wat voor een geluid eruit komt als ik de versterker wat verder openzet. Vooral het laag verrast uit zo'n klein kastje. Met vloerstaanders haal je een paar Hz dieper laag maar het zal niet veel schelen. Het verplaatst natuurljk wel niet zoveel lucht dat je ballen ervan gaan schudden maar voor mijn woonkamer voldoen ze uitstekend.The Eagle schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:51:
[...]
Die monitors heb ik laatst bij speakerland eens gehoord en daar zit idd een geweldig geluid in. Zo'n klein ding kan zich meten met menig vloerstaander. Ik was oprecht verbaasd over die dingen.
Ik moet ze nog eens laten doormeten bij Ruud. Eens kijken wat ze werkelijk halen.
Thnx, kan slechter idd.
Schitterende set, maar er is een kleintje op komst dus de set gaat ook kleiner worden

Speakers: Tannoy Revolution signature

Verder:
Marantz SR 6006 receiver
Dune HD max mediaplayer
Velodyne SPL 1200r subwoofer.
Ik ga downgraden naar kleinere speakers, waarschijnlijk de monitor audio apex serie.
ik luister haast nooit muziek en film kijken zal ook minder worden met een kleintje.
Ik heb een ventilatiekanaal genomen van 110x55 mm maar hoe werk je dat af achter de TV om geen groot gapende opening te hebben.Vitamine schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:54:
[...]
Weet niet welke kabels je naar de tv wilt hebben, maar is Ø50 genoeg?
Ik denk misschien om de aansluitingen achter de kast open te laten en niet met wcd's af te sluiten. Ben er nog niet uit. Iemand die dit ook zo heeft?
Ziet er netjes uit man! Meer foto's van je kamer ?Joopieboy schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:11:
Toch maar eens een update posten, van een kleine onderwoning naar een woonkamer net zo groot als mijn vorige hut.32 inch tv die ik al bij mijn ouders had jaren geleden die wordt nu toch wel heel erg te klein.
[afbeelding]
Foto van de hele hoek komt wel als de bank binnen is over een paar weken.Op maat gemaakt.
En mijn uitzicht
[afbeelding]
Ik zal morgen nog wel eens wat foto's maken.-Sander- schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:16:
[...]
Ziet er netjes uit man! Meer foto's van je kamer ?
Zelf korte tijd geleden met moeite een bank naar zolder versleept, dus ik sla hem over.
Bij deze:-Sander- schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:16:
[...]
Ziet er netjes uit man! Meer foto's van je kamer ?

[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 31-08-2015 14:11 ]
zoiets: http://i00.i.aliimg.com/w...-lamp-holder-e27-lamp.jpg
[ Voor 32% gewijzigd door sopsop op 31-08-2015 14:54 ]
Je gourmetstel echter....
Vroeger had je toch standaard een "diefje" in huis?sopsop schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 14:59:
Ik heb ondertussen ook wat gegoogled en dit mag in de EU niet worden verkochtZal ook wel niet zonder reden zijn, al zal het niet zo'n probleem zijn als je er alleen een laptop adapter indoet....
Mooie kleuren keuze, straalt rust uit. Zo te zien ook een mooi kindvriendelijke buurt als ik naar de achtergrond kijkJoopieboy schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 14:08:
[...]
Bij deze:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Persoonlijk vind ik de "media hoek" wel klein en weggestopt. Komt je audio daar wel tot zijn recht?
En een tweede zit hoek is voor mij dan ook onlogisch (wellicht omdat de bank er nog moet komen?)
Mediahoek lijkt misschien klein maar dat komt ook doordat de ruimte zo onwijs groot is (41m2), dus dat vertekend wat. Bedoeling was sowieso wel om hier een beetje knusse hoek van te maken en dat gaat ook zeker wel lukken.
Yamaha R-S500 + CD-N301

Bij mij is een meerkanaals oudere Yamaha receiver vervangen voor mijn huidige Denon bak.
Ik heb hier advies gevraagd en vooral ontzettend veel foto's bekeken, dus ik laat maar even zien wat ik gemaakt heb. Ik heb een kamerhoog televisiemeubel gemaakt, met een kast voor de audioapparatuur. Als materiaal heb ik gebruikte steigerplanken gekozen.
Een klein fotoverslag (alleen maar iPhone foto's, ik had geen zin om steeds de camera erbij te pakken):
De oude situatie. Ik heb geen nieuwe apparatuur gekocht, dus de kast is op maat gemaakt voor:
- Harman Kardon versterker
- Philips Bluray speler
- Apple TV
- harddisk voor aan de televisie
- Sony 32" LED tv
- JBL scs200.5 setje
Zo was het:

En zo is het nu:

Dan de build:
Ik ben techniekdocent op een school, dus daar heb ik het spul maar gebouwd. Hier 6 maal 5 meter steigerhout.

Eerst maar eens de planken doormidden zagen. De kamer is 2,57m hoog, dus ik kom 7 cm te kort per plank. Geen probleem, dat geeft ruimte om het op te hangen.
![]() | ![]() |
Kijken hoe het staat, hoe hoog de televisie moet komen.

Een LED-strip van 5m voor achtergrond verlichting bij de Action gekocht. De sensor los-gesoldeerd en aan een langere kabel gemaakt, en de strip geknipt en met een paar stukken schakeldraad zo verlengd dat er twee stukken van 2,5 ontstonden, maar met 1 afstandsbediening en voeding.
![]() | ![]() |
De kast gemaakt van panelen verlijmd met PU-constructiehoutlijm. Supersterke verbinding zonder dat ik latten of schroeven nodig had.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Het meubel wordt niet geschilderd, dus schuren-schuren-schuren...

Het gat in het wandpaneel gemaakt. Precies op maat geschuurd.
![]() | ![]() | ![]() |
Extra robuuste scharnieren om de deuren aan op te hangen. Blinde veersluitingen, zodat er aan de buitenkant geen greepjes o.i.d. nodig zijn.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Het ophang-"systeem". Een balk hardhout schuin gezaagd. De ene vast aan de muur, de ander aan het meubel.

Naar huis getransporteerd, weer op de dakdragers.
LED-stripje geplakt en uitgeprobeerd. Op de foto niet te zien, maar ik heb onder de audio-kast een gat geboord waar de sensor doorsteekt. Onzichtbaar in de schaduw.

Proefhangen, kabels installeren - het zijn er nogal wat...
![]() | ![]() |
Klaar! (op de speakers na, de steuntjes zijn al een week te laat

[ Voor 0% gewijzigd door PoJa84 op 31-08-2015 20:35 . Reden: verkeerde foto ]
Bedoel je aan de onderkant of aan de achterkant?haaymaan schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 20:38:
ziet er goed uit waarom heb je het niet zwevend gemaakt
In het eerste geval: vanwege het gewicht, in het tweede geval, ik wil de het niet te ver de woonkamer in laten steken. Hij komt iets los van de muur. Dat effect heb ik proberen te versterken met de ledstrip.
Downgraden naar een klein(er) setje misschien een optie?, Boston Acoustics SoundWare XSFFF schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:29:
Mijn setje pas weer op de foto gezet ivm verkoop (zie vraag / aanbod)
Schitterende set, maar er is een kleintje op komst dus de set gaat ook kleiner worden![]()
Speakers: Tannoy Revolution signature
[afbeelding]
Verder:
Marantz SR 6006 receiver
Dune HD max mediaplayer
Velodyne SPL 1200r subwoofer.
Ik ga downgraden naar kleinere speakers, waarschijnlijk de monitor audio apex serie.
ik luister haast nooit muziek en film kijken zal ook minder worden met een kleintje.
Kleiner kan bijna niet, klinkt ook niet onaardig .
Tubes....It's what make music music!
Als is het maar vanwege het feit dat de zwarte lampendraad in de leiding maar 1,5mm2 is ipv 2,5mm2.sopsop schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 14:59:
Ik heb ondertussen ook wat gegoogled en dit mag in de EU niet worden verkochtZal ook wel niet zonder reden zijn, al zal het niet zo'n probleem zijn als je er alleen een laptop adapter indoet....
En dat de meeste lamparmaturen nog veel dunnere bedrading hebben.
Ik heb mijn Yamaha CA1010 vervangen omdat hij moeite had met de B&W CM8s2 goed aan te sturen (te weinig power).
Nu heb ik het volgende gekocht:
Rotel RC1570
Rotel RB1582
De eerste indrukken: Wat een verschil in geluid, het beste wat ik tot nu tu heb gehoord.
Hier enkele fotos:

[ Voor 0% gewijzigd door jasperko op 01-09-2015 09:36 . Reden: fout ]
[ Voor 23% gewijzigd door Rudios op 01-09-2015 10:26 ]
Whole lot of stars ***
2 x 100 watt @ 8 Ohm had die Yamaha (weliswaar oud), te weinig vermogen? De constatering dat het nu veel beter zou klinken, staat haaks op de mening van veel tweakers - die zeggen dat versterking niet uitmaakt, voor zover er genoeg vermogen is.jasperko schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:35:
Sinds gisteren een kleine update.
Ik heb mijn Yamaha CA1010 vervangen omdat hij moeite had met de B&W CM8s2 goed aan te sturen (te weinig power).
Rotel RC1570
Rotel RB1582
De eerste indrukken: Wat een verschil in geluid, het beste wat ik tot nu tu heb gehoord.
Hoe ben je zo op die Rotels gekomen? Lijkt me een prachtige setup, maar is het niet een beetje overdreven als je alleen power zocht?jasperko schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:35:
Rotel RC1570
Rotel RB1582
Zou graag eens zulke versterking voor m'n CM9's zetten, maar helaas kom ik geen power tekort
[ Voor 9% gewijzigd door Ample Energy op 01-09-2015 11:20 ]
Ik had een tijd geleden een demo gehoord met deze set en ik was direct verkocht alleen de prijs hield mij tegen. Nu heb ik deze set voor een klein prijsje kunnen overnemen met nog 4 jaar garantie en ben blij dat ik de gok heb gewaagd.Ample Energy schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:19:
[...]
Hoe ben je zo op die Rotels gekomen? Lijkt me een prachtige setup, maar is het niet een beetje overdreven als je alleen power zocht?![]()
Zou graag eens zulke versterking voor m'n CM9's zetten, maar helaas kom ik geen power tekort
Ziet er goed uit, mooi stukje vakwerk!
Mooie combinatie zeg! Vooral die speakers.
[ Voor 48% gewijzigd door Joopieboy op 01-09-2015 12:32 ]
Hoe bevalt de N301 je tot nu? Zit er ook naar te kijken, lijkt me voor die prijs een toppertje!Renegade666 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:27:
Sinds gisteren mijn oude Yamaha set vernieuwd. De oude vintage verkocht. Wat morderner apparatuur neer gezet
Yamaha R-S500 + CD-N301
[afbeelding]
Wat mij dus niet lukt, lukt bij jou blijkbaar wel, nl. de standaard (oerlelijke) blauwe bluetooth dongle vervangen door een neutralere. Mag ik vragen welke dit specifiek is??jasperko schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:35:
Rotel RC1570
Rotel RB1582
Hier enkele fotos:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Die discussie blijft altijd bestaan ja.JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:09:
[...]
2 x 100 watt @ 8 Ohm had die Yamaha (weliswaar oud), te weinig vermogen? De constatering dat het nu veel beter zou klinken, staat haaks op de mening van veel tweakers - die zeggen dat versterking niet uitmaakt, voor zover er genoeg vermogen is.
Toch is mijn ervaring heel anders.
Van een mooie Marantz SR9200, die overigens wel goed klonk maar geen HDMI had over op een dikke Integra 9.9 van 24Kg maar die klonk dus gewoon niet. Niet muzikaal zeg maar.
En nu helemaal terug naar stereo met losse voor en eindtrappen.
Is ook niet te meten die ervaring denk ik want dan kom je in termen als "luchtiger, en meer open of transparanter geluid" enz.
Op papier mag zo'n surround receivertje dan misschien power genoeg hebben maar of ie dan ook klinkt??
Hij bevalt prima. prima geluid etc.inztigator schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:07:
[...]
Hoe bevalt de N301 je tot nu? Zit er ook naar te kijken, lijkt me voor die prijs een toppertje!
Had alleen moeite met DNLA, heb 3 verschillende server gebruikt op mijn Windows Server.
De eerst (ALLMEDIASERVER, zag hij de inhoud, maar speelde hij niks af..
de 2de, Universal server, deed uberhaupt niks,
de 3de Kooraroo, werkte wel. Allen nu heeft hij zichzelf geupdate en moet nu betalen, dus dat moet ik nog even aanpasen, of de gratis variant weer installeren.
Ik weet niet welke Windows server je draait, maar je zou via hyper-v ook nog FreeNAS kunnen draaien, schijnt goed te werken:Renegade666 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:54:
[...]
Hij bevalt prima. prima geluid etc.
Had alleen moeite met DNLA, heb 3 verschillende server gebruikt op mijn Windows Server.
De eerst (ALLMEDIASERVER, zag hij de inhoud, maar speelde hij niks af..
de 2de, Universal server, deed uberhaupt niks,
de 3de Kooraroo, werkte wel. Allen nu heeft hij zichzelf geupdate en moet nu betalen, dus dat moet ik nog even aanpasen, of de gratis variant weer installeren.
http://www.freenas.org/
Bovenkant en Onderkant,voor de rest ziet er prachtig uit,Enjoy itpoljaap1984 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 20:40:
[...]
Bedoel je aan de onderkant of aan de achterkant?
In het eerste geval: vanwege het gewicht, in het tweede geval, ik wil de het niet te ver de woonkamer in laten steken. Hij komt iets los van de muur. Dat effect heb ik proberen te versterken met de ledstrip.
Overzicht:

Apparatuur:

En zitpositie:

Specs:
40" wat oudere Samsung tv
Sony TA-1066 versterker
Dual 1009 platenspeler
Squeezebox classic (voor 6 euro op de vrijmarkt gekocht
Philips jaren 60/70 speakers
Verstopt:
Piega LDS 1.5 passieve subwoofer (rechts achter het gordijn)
Samsung DVD speler in het kastje.
Desktop PC in een ander kamertje.
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik mijn oude set mis;
Het hele surround gebeuren gebruikten we toch al nauwelijks, vooral vanwege het gebruik van een merendeel aan stereobronnen.
De Philips speakers klinken niet onaardig, mooi helder, maar missen elke vorm van bas, dus maar een subwoofer onderhandeld, en die vult dat mooi aan.
Ik denk dat mijn vloerstaanders over de hele range toch beter klinken, maar de looks en de flexibiliteit in plaatsing van het huidige systeem maakt veel goed.
Bij ons is de afspraak nog eenvoudiger, ze mag het hele huis inrichten, echter de electronica hoek bepaal ik. En dan mag ze wel zeggen of ze iets mooi of lelijk vind, maar vloerstaanders is een vereiste.Michiel Arndts schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:57:
Kopen jullie vrouwen nooit iets ondanks dat jullie mannen het er niet mee eens zijn... Gordijnen, behang, kastjes, prutjes...(en dan moeten de mannen het ook nog installeren). Ik zei ' er komen 2 grote zuil speakers' PUNT. Gelukkig snap ze dat het de kwaliteit wel heeft verbeterd!
Dit topic is gesloten.
- Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier.
Voor kleine audio gerelateerde vragen kan je terecht in Het Kleine Vragen Topic. Voor aankoopadvies graag een topic openen in Consumentenelektronica Aankoopadvies - Let ook op de grootte van de foto's wanneer je deze post: de banner rond te grote foto's met betrekking tot het thumbnails maken staat er niet voor niets! Te grote foto's en/of van een trage host worden getrashed.
- Voor audiomeubels en Hifi Racks verwijzen we graag door naar Het grote Audiomeubel topic!
- Akoestische aanpassingen, -verbeteringen, et cetera mogen in Het grote akoestiek topic