zekerpixels schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 11:12:
Vandeweek mijn eerste pakketje uit China aangekomen na 2,5 week. Het opmerkelijke is wel dat het pakketje binnen een week in Nederland was, dus een pakketje invoeren duur langer dan een pakketje de wereld rond sturen.
@W3ird_N3rd, Die had ik nog niet eerder gezien, dat is eigenlijk wel heel erg.
Meer dingen uit China waar je mee uit moet kijken:
• Flashgeheugen:
Goedkope USB stick uit China: bagger of gewoon nep?. USB-sticks, mp3-spelers, telefoons.
• Batterijen/accu's:
http://www.howtospotapsyc...1/dont-buy-bty-batteries/ (veel) minder capaciteit dan opgegeven, soms lekken.
• Alles waar een stekker aanzit:
mux' blog: Een adapter van $4 - is het wat?. Als een gadget uit elkaar valt maakt dat niet zoveel uit, maar als iets uit elkaar valt terwijl er 230V opstaat kan je in het beste geval naar je meterkast lopen of in het slechtste geval de brandweer bellen. (met je Chinese telefoon die in de fik staat

)
• Alles wat je in je mond kan/moet stoppen, denk daarbij ook aan speelgoed. Bijvoorbeeld de 808 keycam, IIRC zit in de plastic behuizing iets van 3x zoveel lood als toegestaan voor verkoop in de EU. Zolang je hem niet iedere dag aflikt zal het wel loslopen, maar ik zou dus nooit kinderspeelgoed direct uit China importeren.
Ik heb net mijn eerste bestelling bij AliExpress geplaatst. Ik kocht tot nu toe altijd op eBay omdat ik mijn creditcard maar onhandig vind, maar nu kon ik iets niet vinden op eBay. Blijkt AliExpress makkelijker te doorzoeken (op eBay continue zoeken naar "item 10pcs" begon me aardig de keel uit te hangen), goedkoper, meer aanbod èn je kan blijkbaar al ruim een jaar met iDeal betalen. Hopen dat mijn bestelling goed aankomt, maar ik ben geneigd om "dag eBay!

" te zeggen.
Pakjes zonder tracking gaan trouwens sneller volgens mij. Ik heb mijn spullen meestal in 1-2 weken wel binnen.
HellBeast schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 11:25:
Heeft iemand wel eens een bewegingsdetector gezien met een lamp eraan gekoppeld? Ik kan alleen losse bewegingsdetectors vinden. Het is voor in de tuin en ik wil een flinke lamp erop hebben (diefstalpreventie). Ik kom alleen van die solar dingetjes tegen.
Imho is de beste oplossing om voor een losse sensor te kiezen, dan kan je zelf iedere lamp/fitting eraan hangen die je wil. Iets met stekker zou ik trouwens niet importeren uit China.
Er zijn doordrukstekkers (230V in -> 230V uit) met een bewegingssensor erin, kosten ongeveer een tientje, gewoon in de EU. Alleen zit de sensor dan wel op de plaats van het stopcontact.
Je kan ook zelf iets maken voor nog geen 2 euro (exclusief lamp) met de HC-SR501 module die je vast al gevonden hebt. ("heb 'm zelf ook!") Je kan dan de sensor op een andere plek plaatsten dan de lamp zelf en zelfs meerdere sensoren op één lamp aansluiten. Als je wil kan ik wel complete instructies uitschrijven hoe je dat moet doen. Boodschappenlijstje:
• HC-SR501 bewegingssensor ($1)
• Elektriciteitskabel (minimaal 2 aders 0.75mm²) (heb je toch al nodig voor je lamp)
• 1 transistor, bijvoorbeeld een
BC547, BC546 of BC548. Als je nog een willekeurig oud apparaat hebt liggen heb je een redelijke kans om er eentje te vinden maar ze kosten nieuw ook maar een stuiver.

Als je kan kiezen: BC547C. Maar met een B of A lukt het ook wel. (546/7/8 maakt in dit geval niet uit)
• Bron van gelijkstroom. Bijvoorbeeld een USB-lader, of 4 AA-batterijen met bijpassende houder, of 8 AA-batterijen met houder. Bijna iedere oude adapter kan volstaan.
• Relais, bijvoorbeeld een Rayex LEG-5 voor een halve euro. Als je stroombron USB of 4 Ni-MH batterijen is kies je een 5V relais (b.v. LEG-5), voor 4 alkalines een 6V relais (b.v. LEG-6), voor 8 alkalines een 12V relais. (b.v. LEG-12) Met 4 AA batterijen kan je het relais 30+ uur inschakelen en heb je dus 30+ uur licht. Let op: je lamp werkt gewoon op 230V.
• 1 weerstand van 3300 ohm of iets in die richting. Komt niet zo heel nauw in dit geval en waarschijnlijk gaat het zonder ook wel.

• Plastic doosje en/of plastic folie en/of krimpkous oid tegen de regen en zodat je geen stroomdraden kan vastpakken.
Mèt soldeerbout:
• Wat draden om één en ander te verbinden. Voor mijn part prikkeldraad, maar de voorkeur gaat uit naar iets met isolatie.
Zonder soldeerbout:
• 3x female jumperkabel voor de HC-SR501. (zoek naar "jumper cable" of "dupont cable" in China) Kan je misschien ook uit een oude PC trekken, de powerled/HDD-led etc worden hier ook mee aangesloten. Met een oude IDE-kabel of floppykabel kan het ook.
• Klein formaat kroonsteen. 1.5mm² dacht ik, iig de kleinste die in een gemiddelde assortimentsverpakking zit. Die heb je nodig om direct op het relais te kunnen schroeven. (moet je alsnog een stukje vanaf snijden omdat de pootjes van de Rayex LEG kort zijn) Dupont past ook op het relais maar ik weet niet of dat goed gaat met 230V. De elektromagneet van het relais kan je wel met dupont doen.
Heel kort: gelijkstroom (USB etc) positief naar 1 pin van de spoel (elektromagneet) van het relais en HC-SR501 VCC. Gelijkstroom negatief naar HC-SR501 GND (aarde) en BC547 emitter. De andere pin van de spoel (elektromagneet) van het relais naar BC547 collector. HC-SR501 output naar 3300ohm weerstand en dan door naar BC547 base. Op het relais moet je dan nog twee 230V elektriciteitsdraden schroeven. 1x in 1x uit voor 1 ader. De andere ader is permanent met je lamp verbonden omdat ik niet heb beschreven hoe je 2 relais aan moet sluiten. (dat is normaal ook niet nodig)
Je hebt nog maar 3 pinnen over op het relais en als je de verkeerde aansluit ontploft er niets. Als je uitgebreide instructies wil beschrijf ik ook wel hoe je dit optimaal doet.
Te lang offtopic verhaal.
[
Voor 7% gewijzigd door
Mentalist op 02-08-2016 09:50
]