Goedkope USB stick uit China: bagger of gewoon nep?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 00:20
Ik heb wat goedkope USB sticks gekocht in China. Eentje zou 8GB moeten zijn en de ander 16GB. De prijs was aantrekkelijk (iets tussen de 10 en 15 dollar) en de verkoper had (en heeft) veel goede stemmen.

Nu ben ik ervan op de hoogte dat er wel eens neppers worden verkocht, b.v. met een lagere capaciteit dan geadverteerd. Dus ik meteen die drives uittesten. Partities aanmaken, eentje van 4GB, eentje van 3GB en eentje van 1GB. Maar dat lukte allemaal niet erg.

Na diverse pogingen de 16GB stick maar gepakt en daar de originele FAT partitie op laten staan, en gewoon een video van 2,1GB erop gezet (moet kunnen met FAT32). Maar die is niet eens af te spelen. md5sums van bestanden kloppen ook vaak niet met het origineel.

Bij de 8GB stick ben ik inmiddels zover dat ik met cfdisk (Linux) een partitie kan aanmaken, die weg kan schrijven, cfdisk afsluiten, cfdisk weer opstarten en de partitie is weer weg. Als ik nog eens serieus een USB stick nodig heb koop ik hem iig wel in Europa. :P

Ik heb wat foto's gemaakt, 8GB boven en 16GB onder:

Bagger USB drive gekocht in China 1

Bagger USB drive gekocht in China 2

Bagger USB drive gekocht in China 3

Mijn geld heb ik gelukkig al terug (de stick was zo lang onderweg dat ik al een refund had gevraagd en gekregen), maar wat me me nog afvraag: is dit nu gewoon extreem slechte kwaliteit flash, of zit de geadverteerde capaciteit er domweg niet in?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 16:45

BaRF

bijna kerst

hier hebben ze het over één van die chips, maar geen idee wat er staat :+ http://lqv77.com/forum/index.php?showtopic=3786

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 23:24
De capaciteit zit er niet in.. Zijn al zoveeeeeeel mensen ingetrapt :P

Stukje firmware oid wat verteld dat het 16gb is, terwijl de chip maar 2gb is..

[ Voor 36% gewijzigd door Boyd op 09-12-2009 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:53
Alleen de kwaliteit van de printplaatjes en het soldeerwerk zou bij mij al genoeg reden zijn om ze een enkeltje prullenbak te geven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vrees dat je genaaid bent :+

De bovenstaande site even door Google Translate gehaald, het lijkt mij Vietnamees.

[ Voor 25% gewijzigd door Borromini op 09-12-2009 19:32 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

zelfde gehad met een '16 gb' mp3 speler, welke slechts een 2gb speler was.

Effe mailtje naar verkoper gestuurd met wat links op internet wat voor troep hij verkocht (nadat ik een paypal dispuut had geopened).
Lulverhaal van 'stuur hem maar op', ik : stuur maar dhl langs mijn deur om hem op te halen, hij ligt klaar.
Geld wel terug gekregen natuurlijk, en nooit meer wat gehoord.

geluk gehad dat ik geld terug kreeg, en les geleerd om geen usb sticks/spelers te kopen via ebay.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Moet wel nep zijn, want flash-chips maken is een ingewikkeld procede, wat een of andere chinees niet even goedkoper kan doen dan de andere fabrikanten. Dus of de stick is gewoon kleiner dan 8/16GB en dmv. een softwarematig truukje doet ie zich voor als 8/16GB. Of het is een afgekeurde lading die iemand de fabriek uit heeft gesmokkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
In China kun je overal die namaak vinden. Je vind er zelfs usb-sticks van 256 GB voor omgerekend 5euro (opgemerkt in enkele van die louche kraampjes in Beijing.)

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Palomar schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:34:
Moet wel nep zijn, want flash-chips maken is een ingewikkeld procede, wat een of andere chinees niet even goedkoper kan doen dan de andere fabrikanten. Dus of de stick is gewoon kleiner dan 8/16GB en dmv. een softwarematig truukje doet ie zich voor als 8/16GB. Of het is een afgekeurde lading die iemand de fabriek uit heeft gesmokkeld.
Nee hoeft niet nep zijn, zelf heb ik gewoon een sandisk micro cruzer oid (text is versleten) 8 gig voor 8,88 gekocht indertijd bij mediamarkt. em die werkt naar behoren

dus de prijs is imho niet to good to be true

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Heb ook 'n keer een '8 GB' stickje gekocht via eBay ding was/is retetraag en heeft in plaats van 8GB krapaan 2GB opslag.

Met H2testw kan je de capaciteit van je stickje testen mocht je daar nog zin in hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-04 17:49
De meeste e-sellers geven ook gewoon toe dat er gehackte firmware op staat als je het vraagt.

Vriend van mij heeft een adresje gevonden waar ze échte 16GB verkopen, in dit geval MemorySticks. Dat is een klein goudmijntje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
BaRF schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:29:
hier hebben ze het over één van die chips, maar geen idee wat er staat :+ http://lqv77.com/forum/index.php?showtopic=3786
Onleesbare sites had ik zelf ook al gevonden. :+
ieperlingetje schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:38:
In China kun je overal die namaak vinden. Je vind er zelfs usb-sticks van 256 GB voor omgerekend 5euro (opgemerkt in enkele van die louche kraampjes in Beijing.)
Die van mij komt gewoon van eBay. :P
Mijn geld heb ik gelukkig al terug dus daar maak ik me minder zorgen over. :P
fish schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:38:
[...]

Nee hoeft niet nep zijn, zelf heb ik gewoon een sandisk micro cruzer oid (text is versleten) 8 gig voor 8,88 gekocht indertijd bij mediamarkt. em die werkt naar behoren

Da's wel cheap. Ik koop zo vaak goedkope zaklampen, kabels etc. uit China, vaak goedkoop en niets mis mee. Ook een tijdje terug 256MB PC133 SODIMM gekocht voor 5 euro en dat werkt ook prima. (memtest86 had geen klachten)

Ook gezien de positieve stemmen en het lage bedrag wou ik het wel proberen.

Daarbij, als het fakes zijn zijn ze misschien op een of andere manier als 1 of 2GB sticks in te zetten. Heb ik toch weer 2 gratis kleine USB sticks. :+ Dank voor de links RolfLobker, ff lezen of waar ik aan denk mogelijk is. :)

Ben nu aan het testen met H2testw, ben benieuwd wat eruit komt. Het gaat iig traag (3,5MB/s doen die dingen..) dus resultaat laat even op zich wachten.

[edit]
Hee, zie nu een link naar "mijn" verkoper op die site. :D
http://fakeflashnews.word...onfirmed-by-sosfakeflash/

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 09-12-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Vanx schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:49:
Vriend van mij heeft een adresje gevonden waar ze échte 16GB verkopen, in dit geval MemorySticks. Dat is een klein goudmijntje ;)
En je bent niet zo lief om ons even te vertellen waar dat dan is? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

fish schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:38:
[...]

Mediamarkt heeft een reputatie hoog te houden, een shady eBay-verkoper niet...

Met een beetje logisch verstand weet je dat je zo'n dingen niet moet oppikken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Borromini schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:56:
[...]

Nou ja ik neem aan dat zo'n chinees er wel goedkoper aan kan komen (de real deal dan) dan de media markt. We weten idd dat er veel vervalsingen in omloop zijn, en niet alleen in china
Maar dat staat een beetje los van de prijs. de prijs is niet onaannemelijk :)

Hell, ik heb mensen gezien die voor de volle prijs nog een vervalsing/mooie namaak kregen.

Idd best koop je hem in een fatsoenlijke winkel waar je terug kan komen. en niet op een shady marktkraam of verweggistan.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Borromini schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:56:
[...]

Ach, ik koop zo vaak Chinese spullen op eBay. Wat dacht je van deze?

http://cgi.ebay.com/DVB-T...raphics_Video_TV_Cards_TW

SCART FTA DVB-T ontvanger met USB poort, kan TV opnemen en videobestanden via USB afspelen (ook MPEG4). Of een universele afstandsbediening, ook uit China (SRM-403e "learning", erg handig). Kan zo nog wel even doorgaan, DealExtreme kennen we ook allemaal. Vaak is het ook gewoon prima.

Maar ik wist niet dat de markt voor nepflash zò groot was.

De 16GB stick heb ik getest met h2testw:
The media is likely to be defective.
1.9 GByte OK (4107200 sectors)
12.7 GByte DATA LOST (26725440 sectors)
Details:5.9 GByte overwritten (12470223 sectors)
0 KByte slightly changed (< 8 bit/sector, 0 sectors)
6.7 GByte corrupted (14255217 sectors)
567 KByte aliased memory (1134 sectors)
First error at offset: 0x0000000000000000
Expected: 0x0000000000000000
Found: 0xffffffffffffffff
H2testw version 1.3
2GB, zo groot is de grootste "legale" USB-stick die ik hier zo heb liggen ook! :P Ga wel kijken of hij valt te repareren, moet op zoek naar een tooltje zo begrijp ik. De 8GB stick moet ik nog testen.

[ Voor 27% gewijzigd door Mentalist op 09-12-2009 22:38 ]

• Dick
  • Niet online
'Repareren' zal niet lukken denk ik. Hoogstwaarschijnlijk is niet een deel van het geheugen 'defect' maar gewoon niet aanwezig. In plaats van een 16GB chip zit er slechts een 2GB chip op, dmv de firmware laat de stick zich toch zien als zijnde 16GB.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarschijnlijk het enige wat je ongeveer kan doen is een partie van 1,9 gig maken oid (iets wat net binnen de 2 gig past van je geheugenen zo gebruiken

Iperf

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:05
Grappig, ik heb hier een usb-stick die er als 2 druppels op lijkt en prima werkt :) Met volledige capaciteit... :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oDAHOpFVPxKIQkdIJV3YDgNw/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/72SfcNwI6gwIS7eheJFoNbAT/thumb.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door MicGlou op 10-12-2009 01:06 ]

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02 21:27
Vanx schreef op woensdag 09 december 2009 @ 19:49:
vriend van je is keihard genaaid, alleen weet hij het zelf nog niet.. 8)7 wedje leggen?

• Mentalist
kingrichard47 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 00:42:
'Repareren' zal niet lukken denk ik. Hoogstwaarschijnlijk is niet een deel van het geheugen 'defect' maar gewoon niet aanwezig. In plaats van een 16GB chip zit er slechts een 2GB chip op, dmv de firmware laat de stick zich toch zien als zijnde 16GB.
Klopt, maar wellicht is de originele 2GB weer te herstellen.
fish schreef op donderdag 10 december 2009 @ 00:48:
waarschijnlijk het enige wat je ongeveer kan doen is een partie van 1,9 gig maken oid (iets wat net binnen de 2 gig past van je geheugenen zo gebruiken
Dat gaat niet werken - de sticks lijken wel netjes aan wear-levelling te doen, dus nadat er totaal 2GB is geschreven (zelfs met een kleinere partitie) gaat de controller je data naar niet-bestaand geheugen verplaatsen.

Op de 8GB stick kàn ik zelfs geen partitie meer aanmaken, daar heb ik al meer testdata op geschreven.

[edit]Met Ameco_MW8209_6208E_1.1.1.5_20091015 heb ik de 8GB kunnen herstellen tot goede 1GB stick. De "16GB" kan ik atm niet zoveel mee, slecht ondersteunde flashchip..

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 16-12-2009 21:17 ]

Pagina: 1