mjpeters schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 19:07:
Hi iedereen,
Ik ben momenteel de trotse eigenaar van een Raspberry Pi 3 model B die ik wou gaan inzetten als een HTPC (en het liefst een 'multifunctionele'). Ik heb al redelijk wat sites en posts doorgelezen op tweakers,net en andere sites om te kijken of het wel mogelijk is wat ik wil, maar alle 'onderdelen' zouden moeten functioneren.
Kort gezegd wil ik Kodi (of een variant) op de Pi draaien, waar vandaan ik daarna o.a. emulators kan draaien en in het uiterste geval ook kan inzetten als NAS i.c.m. een externe USB harddisk. RaspBMC (OSMC) lijkt mij een veilige optie, maar ik heb begrepen dat dit niet altijd even snel draait. Ook heb ik gehoord van
EmulationStation RetroPi, maar dit boot niet direct naar Kodi, dus vond ik niet echt de ideale optie. XBian klinkt ok, maar ik weet niet zo goed wat nu ondertussen stabiel erop kan draaien en hoe eenvoudig de setup daarvoor is.
Sorry, ik weet het, vrij open vraag, maar heeft iemand ervaring met een dergelijke setup en weet iemand hoe ik hierin het beste te werk kan gaan?
Hi,
Ik draai xbian nu pakweg 2 jaar eerst op een PI B+ en nu op de PI 3.
Je kan dit prima gebruiken voor Kodi en daarnaast ook nog allerlei andere dingen op draaien.
Ik draai nu:
- Kodi
- Minidlna (DLNA server)
- Deluge (Torrent server)
- Apache2 webserver (gebruik ik als Wake-On-LAN server om op afstand mijn PC aan te kunnen zetten)
- Pi-hole (=DNS server t.b.v. add-blocking)
- Samba (NAS met 2 externe harddisks op de USB's van de PI)
Dit alles draait prima.
Alleen heeft de NAS geen echte super performance; doorvoersnelheden zijn LAAG. Maar prima bruikbaar voor langdurige opslag van b.v. films of muziek (Deluge kan dit direct als opslag gebruiken).
Voordeel van xbian boven andere OS-en is voor mij:
-updates van OS en Kodi zijn makkelijk geregeld
-command line (SSH), zodat je ook andere zaken kan installeren en troubleshooten dan alleen Kodi
Misschien helpt je dit op weg bij je keuze.