Met de Keymap Editor kan je gewoon in de Kodi GUI de knoppen rebinden.Goner schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:45:
Heb m'n Pi nu aan de LG tv gehangen en HDMI CEC aangezet. De meeste knoppen van de LG remote werken, links, rechts, play, pause, maar de back/exit knop doet niks ...
In remote.xml staat
code:
1 2 3 4 5 6 <keymap> <global> <remote> ... <back>Back</back> ...
Moet dat een andere knop zijn ? escape, exit ??
Al zoekend lijkt dit op sommige LG's een probleem te zijn, op andere niet ...
EDIT: blijkbaar worden door div. fabrikanten niet alle toetsen geforward.
Dus maar eens andere knoppen proberen. Alleen moet je daarvoor remote.xml aanpassen en die staat in read-only file system, dus eerst kopiëren naar /userdata/ ... wordt vervolgd.
Verwijderd
heb een smart tv op mijn slaapkamer staan, dus als ik mijn raspberry daarop aansluit, moet ik al een netwerk kabel gaan leggen naar de modem die in de meterkast staat... voor een stabiele en snelle verbinding.schumi2004 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:53:
[...]
Ik weet niet waar jij op reageerd maar stel dat we het over het zelfde hebben.
Is het dan niet vreemd je RPi in de meterkast te hangen en er met een remote naar toe te connecten ?
Met welk doel, staat zijn TV in zelfde meterkast, kijkt hij TV in de gang? (TV zal toch op 1 of andere manier connected moeten worden of wil hij gaan streamen naar zijn mobiel via Yatse?)
om te voorkomen dat die kabel door het hele trappenhuis ligt, wilde ik m'n Raspberry bekabeld in de meterkast leggen en dan remote er naar toe verbinden met Yatse of via de XBMC app op de smart tv zelf...
Op het Internet zie ik niet snel een eenduidige handleiding hiervoor - wat betreft de configuratie.
Heeft er iemand anders een soortgelijke opstelling?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2016 19:44 ]
Hoe heeft die Smarttv dan internet?Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:43:
[...]
heb een smart tv op mijn slaapkamer staan, dus als ik mijn raspberry daarop aansluit, moet ik al een netwerk kabel gaan leggen naar de modem die in de meterkast staat... voor een stabiele en snelle verbinding.
om te voorkomen dat die kabel door het hele trappenhuis ligt, wilde ik m'n Raspberry bekabeld in de meterkast leggen en dan remote er naar toe verbinden met Yatse of via de XBMC app op de smart tv zelf...
Op het Internet zie ik niet snel een eenduidige handleiding hiervoor - wat betreft de configuratie.
Heeft er iemand anders een soortgelijke opstelling?
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 24-01-2016 19:46 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik zal wel iets missen, maar hoe gaat het beeld van de Pi naar de TV ??Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:43:
[...]
wilde ik m'n Raspberry bekabeld in de meterkast leggen en dan remote er naar toe verbinden met Yatse of via de XBMC app op de smart tv zelf...
Als je geen hebt in ethernet kabels dan kan je homeplugs aanbevelen. Mijn Pi staat aan de TV beneden en video/audio komt van 2 etages hoger van de NAS.
[ Voor 23% gewijzigd door Goner op 24-01-2016 19:51 ]
Dat bedoelde ik dus, had het mss duidelijker moeten vermelden.Goner schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:48:
[...]
Ik zal wel iets missen, maar hoe gaat het beeld van de Pi naar de TV ??
Als je geen hebt in ethernet kabels dan kan je homeplugs aanbevelen. Mijn Pi staat aan de TV beneden en video/audio komt van 2 etages hoger van de NAS.
Vraag me nog steeds af hoe hij beeld op zijn TV wil krijgen
Volgens mij wil hij dat doen met die XBMC app van zijn tv, via internet dan denk ik, maar als die tv aangesloten zit op internet dan kan die pi daar ook aangesloten worden op internet.schumi2004 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:09:
[...]
Dat bedoelde ik dus, had het mss duidelijker moeten vermelden.
Vraag me nog steeds af hoe hij beeld op zijn TV wil krijgen
Als hij geen internet heeft moet hij inderdaad een HDMI kabel van zijn meterkast naar zijn tv maken. Lijkt me ook niet handig.
/▌
Verwijderd
mijn smarttv heeft wifi, dus ik zou in principe de Pi gewoon daarop kunnen aansluiten,, maar heb gemerkt dat dat langzaam werkt.. zal wel aan het wifi bereik liggen boven..
vandaar ik 'm liever bekabeld wil aansluiten.
dat is nog de vraag. dat wilde ik voor elkaar krijgen door draadloos naar m'n Pi te verbinden via die smarttv xbmc app of yatse op m'n mobiel... maar kennis ontbreekt hoe ik alles connected krijg en moet instellenGoner schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:48:
[...]
Ik zal wel iets missen, maar hoe gaat het beeld van de Pi naar de TV ??
Zal eens nadenken over een homeplug aangezien die pas vanaf 40,- te koop zijn...de 1e aansluiting kan in de meterkast en de ander boven op de Pi en die weer aan m'n tv...zou technisch ook moeten werken lijkt me en een snel sneller
Dat is ook de enige juiste manier denk ik. Ik snap nog steeds niet helemaal hoe je beeld zou kunnen krijgen als je rbpi in de meterkast zou zitten. Of je moet een hele lange HDMI kabel gebruiken, maar dat wil je ook niet.Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 08:50:
[...]
mijn smarttv heeft wifi, dus ik zou in principe de Pi gewoon daarop kunnen aansluiten,, maar heb gemerkt dat dat langzaam werkt.. zal wel aan het wifi bereik liggen boven..
vandaar ik 'm liever bekabeld wil aansluiten.
[...]
dat is nog de vraag. dat wilde ik voor elkaar krijgen door draadloos naar m'n Pi te verbinden via die smarttv xbmc app of yatse op m'n mobiel... maar kennis ontbreekt hoe ik alles connected krijg en moet instellen
Zal eens nadenken over een homeplug aangezien die pas vanaf 40,- te koop zijn...de 1e aansluiting kan in de meterkast en de ander boven op de Pi en die weer aan m'n tv...zou technisch ook moeten werken lijkt me en een snel sneller
beste optie lijkt mij ook een powerline homeplug, tegenwoordig vind ik ze verassend snel en stabiel werken.
[ Voor 4% gewijzigd door ulTimaS op 25-01-2016 08:57 ]
Misschien dat je xbmc app de share van de Pi kan benaderen (ik weet niet of dat een volwaardige xbmc is). Maar dan heb je verder geen Kodi nodig eigenlijk op de Pi en dan zit je wel met wat oudere software (het heet al een tijd geen xbmc meer).
/▌
Ik zag wel dat TV's met de software van Google (Android TV), Kodi gewoon vanuit de appstore kunnen installeren. In dat geval zou je helemaal geen rbpi nodig hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door ulTimaS op 25-01-2016 09:11 ]
Als je TV al XBMC doet, wat voegt een RPi dan nog toe? De RPI is niet zo heel handig als NAS en als media-speler wil je toch vooral graag de HDMI-lijn leggen.Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 08:50:
dat is nog de vraag. dat wilde ik voor elkaar krijgen door draadloos naar m'n Pi te verbinden via die smarttv xbmc app of yatse op m'n mobiel... maar kennis ontbreekt hoe ik alles connected krijg en moet instellen
Verwijderd
klopt , is alleen langzaam omdat mijn tv verbonden is met wifi. ik ben op zoek naar een snellere constructieulTimaS schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:09:
Ik zag wel dat TV's met de software van Google (Android TV), Kodi gewoon vanuit de appstore kunnen installeren. In dat geval zou je helemaal geen rbpi nodig hebben.
Kan ik de Pi niet als doorgeefluik gebruiken, zodat ik op die andere apparaten (xbmc app/yatse) het alleen kan laten afspelen?Bacchus schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:26:
[...]
Als je TV al XBMC doet, wat voegt een RPi dan nog toe? De RPI is niet zo heel handig als NAS en als media-speler wil je toch vooral graag de HDMI-lijn leggen.
Natuurlijk kan de RPi dingen doorgeven maar voegt het iets toe? Je NAS kan downloaden en opslaan, je TV kan (dmv XBMC/Kodi dat er blijkbaar op draait) afspelen. Ik zie niet wat de RPi in die situatie meer doet dan bij wijze van spreke een netwerkkabel.Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:41:
Kan ik de Pi niet als doorgeefluik gebruiken, zodat ik op die andere apparaten (xbmc app/yatse) het alleen kan laten afspelen?
Heb je nog ergens een harddisk of nas (opslag gekoppeld via netwerk) of stream je alles via servers buiten de deur. M.a.w. waar sla je nu de films etc. op? Doe je nog aan downloaden en zo ja waar? (Pc, nas, ...)
[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 25-01-2016 10:42 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik krijg 'm nog niet helemaal aan de gang, mogelijk omdat ik een 'nieuwe' bridge heb. Zie ook dat de hyperion daemon vrijwel direct na het starten weer stopt, logged dat ding nog ergens? Vermoed dat het te maken heeft met het ontbreken van een user in de Bridge, heb jij die ook aangemaakt?mdvdl schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:52:
[...]
Philips HUE kun je aansturen met de raspberry via hyperion. (Wiki).
Hierin staat beschreven hoe je dat installeert. Ik ben begonnen met OSMC en heb hyperion daarop geinstalleerd. Installatie voor OpenElec staat hier.
Vervolgens heb ik de handleiding gevolgd die de configuratie van HUE beschrijft: klik hier
De configuratie die daar staat heb ik gebruikt als basis. De device config is het meest belangrijk.
"device". Voor output vul je jou bridge ip in. De lightIDs definieert welke HUE lampen je gaat gebruiken zoals in de philips app staat. In dit geval 4 en 5. Let op: deze volgorde is van belang. Geloof dat het met de klok mee draait. Dus lamp 4 zit links van de TV en lamp 5 rechts.
{
"name" : "MyPi",
"type" : "philipshue",
"output" : "<IP Adres van de philips bridge>",
"colorOrder" : "rgb",
"switchOffOnBlack" : false
"lightIds" : [4, 5]
}
Vervolgens definieer je een zelfde aantal lampen in het stuk "leds". Hier moet je ook opgeven welk gedeelte van het scherm van toepassing is op deze led.
Je zou als voorbeeld de config tool kunnen gebruiken al is die niet geschikt voor Hue lampen. Maar je kan er wel vanuit afleiden hoe de settings voor hscan en vscan zouden moeten zijn.
Nadat je dit gedaan hebt, en de service herstart hebt, zou het moeten werken.
Ondertussen heb ik drie lampen aangesloten. 1 staan links onder de tv. En de andere twee zijn plafondspots die op de muur gericht zijn waar de tv staat. Ik heb het idee dat het zorgt voor meer beleving. Ik heb er wel een filmpje van, maar heb nog niet de moeite genomen om uit te zoeken hoe ik die hier op kan krijgen.
Hopelijk heb je aan deze beschrijving iets.
Weet iemand hoe ik een script of iets kan draaien als er iets gaat spelen?
Ik wil mijn lampen dimmen als er iets afspeelt. Dit kan bij mij simpel door een url aan te roepen.
Weet iemand hoe ik dat kan bewerkstelligen?
Kan het ook als het op pauze gaat? (een andere url om het licht weer aan te doen?).
Ik wil mijn lampen dimmen als er iets afspeelt. Dit kan bij mij simpel door een url aan te roepen.
Weet iemand hoe ik dat kan bewerkstelligen?
Kan het ook als het op pauze gaat? (een andere url om het licht weer aan te doen?).
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ja dat kan. Kodi stuurt events over alle open tcp connecties.
Zo heb ik bv. het volgende script draaien.
https://www.chopperrob.nl...c-kodi-status-in-domoticz
Pauze = lamp aan. Play = lamp uit.
Dit is wel specifiek voor Domoticz maar het is maar om aan te geven dat het mogelijk is.
Zo heb ik bv. het volgende script draaien.
https://www.chopperrob.nl...c-kodi-status-in-domoticz
Pauze = lamp aan. Play = lamp uit.
Dit is wel specifiek voor Domoticz maar het is maar om aan te geven dat het mogelijk is.
👉🏻 Blog 👈🏻
Jemig, dat is uitgebreid 
Maar bedankt voor je antwoord, zal het even uit gaan pluizen!
Maar bedankt voor je antwoord, zal het even uit gaan pluizen!
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik doe hetzelfde met mijn eigen pilight:
https://wiki.pilight.org/...les#xbmckodi_based_events
https://wiki.pilight.org/...les#xbmckodi_based_events
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Pi met Kodi erop, netwerk via je stopcontact een idee?Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:41:
[...]
klopt , is alleen langzaam omdat mijn tv verbonden is met wifi. ik ben op zoek naar een snellere constructie
[...]
Kan ik de Pi niet als doorgeefluik gebruiken, zodat ik op die andere apparaten (xbmc app/yatse) het alleen kan laten afspelen?
Werkt als een tierelier alhier.albino71 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 19:19:
[...]
Pi met Kodi erop, netwerk via je stopcontact een idee?
Een Pi 2b, OpenElec en Devolo dLAN 1200+ WiFi ac (combi van bedraad en wifi via t stopcontact), scheelde m'n lange lijf door de kruipruimte wurmen en t boren van een gat om de bedrading aan te leggen.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben ;-)Anthirian schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:04:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem. Toen ik laatst eens ging googlen kwam ik erachter dat het komt omdat ze van elkaar afhankelijk zijn en er nog geen correcte systemd init scripts zijn. Dit werd pas een probleem sinds de overstap van Debian van sysvinit / upstart naar systemd in Debian 8. Je zult tot er een goed werkend systemd script is gewoon even met de hand beide services weer moeten aanzwengelen helaas.
Ik heb ondertussen voor mijzelf een workaround geregeld die voor mij nu afdoende werkt.
Ik heb het bestand /etc/rc.local aangepast zodat deze rpcbind start en daarna de nfs-server-kernel herstart.
Bij een restart van Xbian wordt het bij mij nu netjes gestart.
Zelfde ervaring hier, loopt flitsend. Ik gebruik al jaren een mix van Devolo 200Mbps/500Mbps dLan homeplugs (zou ook wel naar 1200 willen, maar was een flinke investering).Pantagruel schreef op maandag 25 januari 2016 @ 20:34:
[...]
Een Pi 2b, OpenElec en Devolo dLAN 1200+ WiFi ac (combi van bedraad en wifi via t stopcontact),
Hoi,The_Admin schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:57:
[...]
Ik krijg 'm nog niet helemaal aan de gang, mogelijk omdat ik een 'nieuwe' bridge heb. Zie ook dat de hyperion daemon vrijwel direct na het starten weer stopt, logged dat ding nog ergens? Vermoed dat het te maken heeft met het ontbreken van een user in de Bridge, heb jij die ook aangemaakt?
Ik heb ook een nieuwe bridge, namelijk die "vierkante".
De nieuwe user moet je inderdaad aanmaken. Dat heb ik met winhue gedaan.
De user id bestaat uit een naam en een code. Die code moet je invoeren in de hyperion configuratie.
Er is een mogelijkheid om te testen door een "test loop" te starten. Dat doe je door eerst de hyperiond service te stoppen en daarna met de hand te starten. Dan krijg je ook meteen een output te zien van wat die allemaal doet. Grote kans dat je daarmee fouten in je configuratie oplost.
Stop de service: sudo service hyperion stop
Start de service: sudo /usr/bin/hyperiond /etc/hyperion.conf.json
Krijg een error, niet echt duidelijk helaas. Heb de config nagelopen maar zie niet echt duidelijke issues...mdvdl schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:36:
[...]
Hoi,
Ik heb ook een nieuwe bridge, namelijk die "vierkante".
De nieuwe user moet je inderdaad aanmaken. Dat heb ik met winhue gedaan.
De user id bestaat uit een naam en een code. Die code moet je invoeren in de hyperion configuratie.
Er is een mogelijkheid om te testen door een "test loop" te starten. Dat doe je door eerst de hyperiond service te stoppen en daarna met de hand te starten. Dan krijg je ook meteen een output te zien van wat die allemaal doet. Grote kans dat je daarmee fouten in je configuratie oplost.
Stop de service: sudo service hyperion stop
Start de service: sudo /usr/bin/hyperiond /etc/hyperion.conf.json
pi@raspberrypi /etc $ sudo /usr/bin/hyperiond /etc/hyperion.conf.json Application build time: Mar 6 2015 20:57:44
QCoreApplication initialised
Selected configuration file: /etc/hyperion.conf.json
terminate called after throwing an instance of 'std::runtime_error'
what(): Failed to parse configuration: * Line 1, Column 1
Syntax error: value, object or array expected.
Dat is vervelend om te horen!The_Admin schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:21:
[...]
Krijg een error, niet echt duidelijk helaas. Heb de config nagelopen maar zie niet echt duidelijke issues...
pi@raspberrypi /etc $ sudo /usr/bin/hyperiond /etc/hyperion.conf.json Application build time: Mar 6 2015 20:57:44
QCoreApplication initialised
Selected configuration file: /etc/hyperion.conf.json
terminate called after throwing an instance of 'std::runtime_error'
what(): Failed to parse configuration: * Line 1, Column 1
Syntax error: value, object or array expected.
Maar het lijkt erop dat jou configuratie niet juist is. Dit heb ik ook diverse malen gehad.
Mijn configuratie file begint met (Ip adres en username heb ik aangepast):
{
"device" :
{
"output" : "x.x.x.x",
"switchOffOnBlack" : false,
"username" : "368bc8ae............................",
"lightIds" : [ 1, 11, 12 ],
"transitiontime" : 2
},
Als je mij jou configuratie stuurt, dan kan ik misschien meekijken om te zien waar de fout zit.
Hij blijft mekkerenmdvdl schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:04:
[...]
Dat is vervelend om te horen!
Maar het lijkt erop dat jou configuratie niet juist is. Dit heb ik ook diverse malen gehad.
Mijn configuratie file begint met (Ip adres en username heb ik aangepast):
{
"device" :
{
"output" : "x.x.x.x",
"switchOffOnBlack" : false,
"username" : "368bc8ae............................",
"lightIds" : [ 1, 11, 12 ],
"transitiontime" : 2
},
Als je mij jou configuratie stuurt, dan kan ik misschien meekijken om te zien waar de fout zit.
Ik stuur je ff m'n config, thanks!
[ Voor 93% gewijzigd door The_Admin op 28-01-2016 16:58 ]
Beetje raar maar heb mijn Raspberry 1 geupgrade naar OpenElec 6.0.1.
Full wipe van SD kaart en daarna clean install met de juiste image.
Eerste keer opstarten gaat kodi van alles doen en na 15 seconden restart kodi.
Ik krijg nu alleen het scherm met de bubbels te zien, geen menu of wat dan ook. Alleen standaard theme achtergrond plaatje.
Iemand enig idee hoe ik dit oplos?
Kodi en isengard logo worden perfect weergegeven en de achtergrond ziet er normaal uit.
Full wipe van SD kaart en daarna clean install met de juiste image.
Eerste keer opstarten gaat kodi van alles doen en na 15 seconden restart kodi.
Ik krijg nu alleen het scherm met de bubbels te zien, geen menu of wat dan ook. Alleen standaard theme achtergrond plaatje.
Iemand enig idee hoe ik dit oplos?
Kodi en isengard logo worden perfect weergegeven en de achtergrond ziet er normaal uit.
[ Voor 10% gewijzigd door Vecodo op 29-01-2016 21:39 ]
Ik gebruik de RPi2 met openELEC en de FLIRC module nu een paar weken, en het werkt goed.
Alleen de combinatie Logitech Ultimate FLIRC en KODI vind ik nog niet soepel werken.
Zo kent de harmony software bijvoorbeeld veel commandos niet, waardoor een aantal zaken (selecteer subs, homebutton, etc.) niet kan gebruiken op dit moment.
Maak ik een denkfout
Alleen de combinatie Logitech Ultimate FLIRC en KODI vind ik nog niet soepel werken.
Zo kent de harmony software bijvoorbeeld veel commandos niet, waardoor een aantal zaken (selecteer subs, homebutton, etc.) niet kan gebruiken op dit moment.
Maak ik een denkfout
Waarom handmatig ? Dat heeft de mijne net zelf gedaan na een reboot (geen problemen overigens).Vecodo schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:32:
Beetje raar maar heb mijn Raspberry 1 geupgrade naar OpenElec 6.0.1.
Trouwens net iets grappigs ontdekt.
Op ons LAN werden op Windows PC's opeens allerlei netwerk locaties niet meer getoond. Even nagegaan wat er recent veranderd is en dat was eigenlijk alleen de Raspberry op always-on in het netwerk gehangen.
Na wat zoeken blijkt dat Samba (server) in Openelec is geconfigureerd om evt. voor Local Master Browser te spelen, maar blijkbaar geeft het problemen als hij de election wint ;-)
E.e.a dus maar aangepast :
https://www.samba.org/sam...tworkBrowsing.html#xremmb
Mogelijk kom jij van 6.0 terwijl Vecodo van een 5.x komt? Ik dacht dat de 5.x->6.x niet automatisch gebeurt. Volgens mij heb ik ook nog geen 6.x.Goner schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:33:
[...]
Waarom handmatig ? Dat heeft de mijne net zelf gedaan na een reboot (geen problemen overigens).
6.0/6.1 = gewoon Isengard oftewel Kodi 15.x
5.95.x = Beta/RC van Isengard
mocht je nog lager zitten dus 5.0.7 of zoiets dan zit je nog op Helix.
bij mij gewoon een update melding,
maar heb ook de dev updater add-on draaien maar dan alleen voor de officiële versie.
5.95.x = Beta/RC van Isengard
mocht je nog lager zitten dus 5.0.7 of zoiets dan zit je nog op Helix.
bij mij gewoon een update melding,
maar heb ook de dev updater add-on draaien maar dan alleen voor de officiële versie.
[ Voor 30% gewijzigd door TRaSH op 30-01-2016 18:40 . Reden: add-on info ]
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
ik heb nu OpenELEC draaien op een raspberry Pi. Nu wil ik deze upgraden naar een RPI2. Is het een kwestie van het SD kaartje overzetten en gaan?
Of doe ik beter een clean install?
Laat maar.Ik zie dat er aparte builds beschikbaar zijn voor beide Pi's
[ Voor 18% gewijzigd door Blackouts op 31-01-2016 15:47 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Het kan wel.bramv82 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:45:
ik heb nu OpenELEC draaien op een raspberry Pi. Nu wil ik deze upgraden naar een RPI2. Is het een kwestie van het SD kaartje overzetten en gaan?
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=217438
👉🏻 Blog 👈🏻
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Je kunt ook de .tar voor de RPi2 in de update folder van je RPi1 zetten, dan rebooten en zodoende de RPi1 verkeerde versie voor laten installeren, die zal daarna rebooten en niet meer opstarten.
Dan de microsd overzetten in de RPi2.
Dan de microsd overzetten in de RPi2.
Vanaf 5 naar 6 = handmatige update.Bacchus schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:36:
[...]
Mogelijk kom jij van 6.0 terwijl Vecodo van een 5.x komt? Ik dacht dat de 5.x->6.x niet automatisch gebeurt. Volgens mij heb ik ook nog geen 6.x.
Vanaf 6.0.0 naar 6.0.1 = automatische update.
Heb de config van mijn Raspberry 2 B met OpenElec 6.0.1 over gezet en werkt nu op allebei.
je kan ze allemaal via kodi updaten,
je installeerd gewoon de Leopold's Add-ons en kies je daarna de OpenELEC Dev Update.
daar kies je official update.
en je kan van 5.0.x naar 6.x updaten.
je installeerd gewoon de Leopold's Add-ons en kies je daarna de OpenELEC Dev Update.
daar kies je official update.
en je kan van 5.0.x naar 6.x updaten.
I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.
Ik heb Open Elec ook handmatig geupdate een tijdje terug. Is vrij simpel, gewoon de updatebestanden in de update directory zetten en rebooten. Verder merk ik weinig verschil aan de 6.0 versie alleen bij het opstarten zie ik nu ergens een oranje plaatje wat voorheen blauw of grijs was.
/▌
Weet iemand een goedkope duel band wifi usb stick met openelec support dat ik gewoon in de winkel kan halen?
Ik heb er bij paradigit een gehaald (tp-link archer t2u) op hoop van zege maar helaas geen out of the box support.
Ik wil er liefst gelijk mee aan de slag dus geen dealextreme producten!
Ik heb er bij paradigit een gehaald (tp-link archer t2u) op hoop van zege maar helaas geen out of the box support.
Huh, dat is een USB Wifi netwerkstick. Daar kun je (natuurlijk?) geen Openelec op zetten.japps schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:08:
Je zit trouwens in het Raspberry Pi topic, waarom koop je die niet? Zijn o.a. bij Mycom te koop voor als je het in een winkel wilt kopen.
japss is op zoek naar een USB wifi dongle voor zijn rpi. En liefst een dongle die vanuit openelec ondersteunt wordt.jongetje schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:42:
[...]
Huh, dat is een USB Wifi netwerkstick. Daar kun je (natuurlijk?) geen Openelec op zetten.
Je zit trouwens in het Raspberry Pi topic, waarom koop je die niet? Zijn o.a. bij Mycom te koop voor als je het in een winkel wilt kopen.
Op het Openelec forum wordt de Edimax EW-7811UTC als beste keus aangegeven.japps schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:08:
Weet iemand een goedkope duel band wifi usb stick met openelec support dat ik gewoon in de winkel kan halen?
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Ah, dan had ik het verkeerd begrepen.alesandro_46 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:17:
japss is op zoek naar een USB wifi dongle voor zijn rpi. En liefst een dongle die vanuit openelec ondersteunt wordt.
Er staat er eentje tussen die hier te koop is (bij Handyman), de Zyxel NWD2105 (staat in de lijst met verwijzing naar forumpost met ervaringen).alesandro_46 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 15:17:
[...]
Op het Openelec forum wordt de Edimax EW-7811UTC als beste keus aangegeven.
Pffff... eindelijk de oplossing!!! ik dacht dat ik al gek werd. Steeds die netwerkshares die niet meer zichtbaar werden! Bedankt voor het delenGoner schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:33:
[...]
Waarom handmatig ? Dat heeft de mijne net zelf gedaan na een reboot (geen problemen overigens).
Trouwens net iets grappigs ontdekt.
Op ons LAN werden op Windows PC's opeens allerlei netwerk locaties niet meer getoond. Even nagegaan wat er recent veranderd is en dat was eigenlijk alleen de Raspberry op always-on in het netwerk gehangen.
Na wat zoeken blijkt dat Samba (server) in Openelec is geconfigureerd om evt. voor Local Master Browser te spelen, maar blijkbaar geeft het problemen als hij de election wint ;-)
E.e.a dus maar aangepast :
https://www.samba.org/sam...tworkBrowsing.html#xremmb
Heb jij alleen de os level global option verhoogd naar 32? of nog meer gedaan?
ik heb de geadviseerde settings overgenomen onder "smb.conf for Not Being a master browser":
EDIT: bestand heet trouwens onder Openelec :
code:
1
2
3
4
5
| [global] domain master = no local master = no preferred master = no os level = 0 |
code:
1
| /storage/.config/samba.conf |
[ Voor 18% gewijzigd door Goner op 03-02-2016 15:31 ]
Verwijderd
Beste tweakers,
Ik speel al een tijdje met het idee om een raspberry pi gebaseerde mediaspeler/HTPC te maken maar ik zit nog met een paar vraagjes waar ik zelf niet echt uitkom. Het plan bestaat eruit om een raspberry pi met hifiberry DAC te kopen en daar Kodi op te zetten.
-Wat ik graag zelf nog wil toevoegen is de mogelijkheid om vanaf mijn smartphone muziek naar de raspberry pi te streamen via bluetooth (of wifi) zoals dat met die kleine bluetooth speakers ook kan. Hoe kan ik dat realiseren?
-Ik vond verschillende opties voor de bediening variërend van een los toetsenbord/muis tot een afstandsbediening of telefoon app. wat is hier voor aan te raden. mijn televisie is een lg 42lb630v welke CEC over HDMI ondersteunt
-audio, momenteel heb ik de decoder van telenet via HDMI aangesloten op mijn televisie (lg 42lb630v) en dan via de headphone jack van de televisie naar mijn speaker set verbonden. Tot nu toe werkte dit goed, en het zou ook gewoon moeten werken wanneer de audio van de raspberry pi via de HDMI kabel binnenkomt maar wanneer ik de hifiberry DAC wil gebruiken dan werkt dit natuurlijk niet meer. Heeft iemand hier ideeën voor of kan ik die DAC maar beter weglaten?
bedankt en sorry als ik iets heel obvious vraag ma na behoorlijk wat tijd zoeken kom ik er niet echt uit hoe ik deze laatste drie problemen kan oplossen
Ik speel al een tijdje met het idee om een raspberry pi gebaseerde mediaspeler/HTPC te maken maar ik zit nog met een paar vraagjes waar ik zelf niet echt uitkom. Het plan bestaat eruit om een raspberry pi met hifiberry DAC te kopen en daar Kodi op te zetten.
-Wat ik graag zelf nog wil toevoegen is de mogelijkheid om vanaf mijn smartphone muziek naar de raspberry pi te streamen via bluetooth (of wifi) zoals dat met die kleine bluetooth speakers ook kan. Hoe kan ik dat realiseren?
-Ik vond verschillende opties voor de bediening variërend van een los toetsenbord/muis tot een afstandsbediening of telefoon app. wat is hier voor aan te raden. mijn televisie is een lg 42lb630v welke CEC over HDMI ondersteunt
-audio, momenteel heb ik de decoder van telenet via HDMI aangesloten op mijn televisie (lg 42lb630v) en dan via de headphone jack van de televisie naar mijn speaker set verbonden. Tot nu toe werkte dit goed, en het zou ook gewoon moeten werken wanneer de audio van de raspberry pi via de HDMI kabel binnenkomt maar wanneer ik de hifiberry DAC wil gebruiken dan werkt dit natuurlijk niet meer. Heeft iemand hier ideeën voor of kan ik die DAC maar beter weglaten?
bedankt en sorry als ik iets heel obvious vraag ma na behoorlijk wat tijd zoeken kom ik er niet echt uit hoe ik deze laatste drie problemen kan oplossen
Betekent dit dat mijn twee RPI's dan nog wel zichtbaar blijven in de windows verkenner, naast mijn andere netwerkshares? Of zijn dan alleen mijn andere apparaten nog maar zichtbaar en de RPI'S niet meer?Goner schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:07:
ik heb de geadviseerde settings overgenomen onder "smb.conf for Not Being a master browser":
code:
1 2 3 4 5 [global] domain master = no local master = no preferred master = no os level = 0
Dit voorkomt alleen dat je Raspberry/Openelec meedoet als er een Local Master Browser aangewezen moet worden voor je Windows domain of workgroup. Er zal dus een andere PC op je LAN gekozen worden. Voor de zichtbaarheid maakt het niet uit volgens mij.
Het vreemde is dat ik ook artikelen tegen kwam van mensen die juist (1 van hun) Raspberry(s) configureren om Master Browser te worden omdat die 24/7 aanstaat, maar bij mij leverde dat blijkbaar een probleem op.
Het vreemde is dat ik ook artikelen tegen kwam van mensen die juist (1 van hun) Raspberry(s) configureren om Master Browser te worden omdat die 24/7 aanstaat, maar bij mij leverde dat blijkbaar een probleem op.
Oke, want het enige wat ik wil is dat gewoon altijd alle apparaten in mijn netwerk, zichtbaar zijn en met elkaar kunnen communiceren. Nu is het zo dat ik soms geen enkel apparaat zie en moet ik via het ipadres gaan zoeken en een verbinding maken. En dan na een paar dagen en een paar shutdowns van mijn pc, zie ik opeens alle shares weer en visa versa. Ik werd er echt gek van omdat ik niet wist hoe het kwam en kon het dus ook niet oplossen.Goner schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:23:
Dit voorkomt alleen dat je Raspberry/Openelec meedoet als er een Local Master Browser aangewezen moet worden voor je Windows domain of workgroup. Er zal dus een andere PC op je LAN gekozen worden. Voor de zichtbaarheid maakt het niet uit volgens mij.
Ik heb mezelf teruggetrokken na aanhoudende kritiek van rikardo1979 (XBian teamlid van het eerste uur). Iemand is blijkbaar deze leegte aan het vullen met een nieuwe koers.PE4000 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:20:
Wat is er met Xbian voor RPi aan de hand?
http://www.xbian.org/getxbian/
Zo af en toe check ik of er nieuwe updates zijn en toen kwam op op die 'lege' site...
En dit duurt al te lang.
Ja, ik dacht toch al... voorheen zag ik je nick met xbian.
Toch maar wat anders opzoeken.
Thx voor de info.
En dit duurt al te lang.
Thx voor de info.
Ontwikkelaars zijn gewoon actief op github en updates worden gewoon vrijwel dagelijks uitgevoerd. Ook op sourceforge waar de images staan is niks aan de hand. Je kan het dus gewoon blijven gebruiken. Alleen vind iemand het leuk om mensen af te schrikken met deze website.PE4000 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 22:33:
Zo af en toe check ik of er nieuwe updates zijn en toen kwam op op die 'lege' site...
En dit duurt al te lang.
Thx voor de info.
http://sourceforge.net/projects/xbian/
[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 03-02-2016 22:43 ]
Het duurde even en zie nou dat je ook al een link had gecorrigeerd.
Ik zie dat er al nieuwe images zijn op de site van sourceforge.
Persoonlijk vind ik xbian wel goed werkt en rap is.
Maar, het valt me op dat hier niet zoveel gebruikers van zijn...
[ Voor 16% gewijzigd door PE4000 op 03-02-2016 23:18 . Reden: txt toevoeging ]
XBian is vooral nog actief als technisch project op github, sourceforge enz. De huidige ontwikkelaars hebben geen zin in fora, twitter enz. Dat maakt het project niet minder goed, alleen minder "actief" voor de bhüne. Voor sommige betekent geen sociale media activiteit echter dat een project ten dode is opgeschreven.PE4000 schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 23:17:
Het duurde even en zie nou dat je ook al een link had gecorrigeerd.
Ik zou het dus gewoon lekker blijven gebruiken. Dat doe ik ook
Hi Henk, de raspberry heeft standaard een 3,5mm audio jack zitten. Hier kan je jou versterker op aansluiten. Zelf zou ik de DAC nog maar even weglaten. Deze kan je altijd nog bijkopen.Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:12:
---
---
Ik heb een kabeltje van 3,5mm jack naar tulp stekkers, dit werkt prima.
Er zijn verschillende manieren om de raspberry met Kodi te bedienen. In het begin had ik een appje op mijn telefoon (Yatse), tegenwoordig gebruik ik de CEC functie van mijn tv steeds vaker. Je hebt de AB toch in de hand
Het streamen naar de raspberry kan gewoon via de wifi, dit kan door UPnP. Hiervoor kan je "delen met" de Yatse app selecteren, of een UPnP appje downloaden. Zelf kijken wat voor jou het beste werkt.
Veel succes ermee!
Verwijderd
Oke dat beantwoord alvast twee van mijn drie vragen
De audio van de raspberry pi zou ik eventueel ook over HDMI kunnen laten gaan bedenk ik me net, dan heb ik simpelweg alle apparaten over HDMI verbonden. Het enige nadeel daarvan is dat je afhankelijk bent van de DAC van de televisie. Maar aan de andere kant betwijfel ik of een mens het verschil kan horen tussen die cheape DAC die in een tv zit en een ietwat duurdere DAC. ik dacht aan de hifiberry omdat ik had gehoord dat de 3.5 mm plug van de raspberry pi toch wel hoorbaar slecht was (ruis enzo)
De audio van de raspberry pi zou ik eventueel ook over HDMI kunnen laten gaan bedenk ik me net, dan heb ik simpelweg alle apparaten over HDMI verbonden. Het enige nadeel daarvan is dat je afhankelijk bent van de DAC van de televisie. Maar aan de andere kant betwijfel ik of een mens het verschil kan horen tussen die cheape DAC die in een tv zit en een ietwat duurdere DAC. ik dacht aan de hifiberry omdat ik had gehoord dat de 3.5 mm plug van de raspberry pi toch wel hoorbaar slecht was (ruis enzo)
Mijn audio setje is van dermate slechte kwaliteit dat ik dit niet voor je kan testen, hier komt alleen geluid uitVerwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:26:
ik had gehoord dat de 3.5 mm plug van de raspberry pi toch wel hoorbaar slecht was (ruis enzo)

Ik heb net de Pi aangesloten op een stereo-setje met 3.5mm naar 2x tulp en dat klinkt normaal, geen ruis gehoord eerlijk gezegd ... zal 's wat kritischer luisteren.Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:26:
omdat ik had gehoord dat de 3.5 mm plug van de raspberry pi toch wel hoorbaar slecht was (ruis enzo)
Je zou het eens kunnen proberen, maar mijn ervaring is dat het geluid uit de Jack echt slecht is op een goede installatie. Gebruik HDMI, of hifiberry/USB geluidskaart - ook afhankelijk welke geluidsoutput je wilt. Voor stereo voldoet een USB dongel van 5-15 euro.Goner schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:53:
[...]
Ik heb net de Pi aangesloten op een stereo-setje met 3.5mm naar 2x tulp en dat klinkt normaal, geen ruis gehoord eerlijk gezegd ... zal 's wat kritischer luisteren.
Je hebt je 'speaker-setje' via de headphone-aansluiting aangesloten, wat volgens mij ook geen ideale situatie is en de kwaliteit van de DAC al weer onderuit haalt. Dan zou ik de RP2 via HDMI op de TV aansluiten en geluid HDMI laten lopen. Weet alleen niet of je dan ook geluid kan afspelen zonder dat de TV aan staat. Denk niet dat de TV het geluid doorstuurt naar de koptelefoon-uitgang als de TV uit staat.Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 09:26:
Oke dat beantwoord alvast twee van mijn drie vragen![]()
Wat voor speakerset heb je? Heeft deze geen HDMI of digitale ingang?
Verwijderd
Verrassend genoeg stuurt de televisie gewoon geluid door naar de mijn speaker setje wanneer de decoder op radio stand staat
en inderdaad zal de headphone out niet ideaal zijn maar mijn speaker setje heeft geen moderne audio/video aansluitingen en de enige uitgangen qua audio die mijn televisie heeft zijn Headphone out en Optical out. Aangezien ik zelf misschien nog een set speakers en een versterker wil bouwen (LBVS en gainclone), is het misschien een optie om daar ook een optische input in te steken, maar dat zou ik me dan nog eens moeten uitvogelen.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik mn televisie als AV receiver gebruik, maar al die AV receivers lijken me vrij overdreven aangezien ik toch enkel een 2.0 of 2.1 setup wil.
http://www.joaquimmartins...ernseher-DE-EEK-A-4_5.jpg (plaatje van alle aansluitingen)
en inderdaad zal de headphone out niet ideaal zijn maar mijn speaker setje heeft geen moderne audio/video aansluitingen en de enige uitgangen qua audio die mijn televisie heeft zijn Headphone out en Optical out. Aangezien ik zelf misschien nog een set speakers en een versterker wil bouwen (LBVS en gainclone), is het misschien een optie om daar ook een optische input in te steken, maar dat zou ik me dan nog eens moeten uitvogelen.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik mn televisie als AV receiver gebruik, maar al die AV receivers lijken me vrij overdreven aangezien ik toch enkel een 2.0 of 2.1 setup wil.
http://www.joaquimmartins...ernseher-DE-EEK-A-4_5.jpg (plaatje van alle aansluitingen)
Het was weer eens laat vannacht...CurlyMo schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 07:52:
[...]
XBian is vooral nog actief als technisch project op github, sourceforge enz. De huidige ontwikkelaars hebben geen zin in fora, twitter enz. Dat maakt het project niet minder goed, alleen minder "actief" voor de bhüne. Voor sommige betekent geen sociale media activiteit echter dat een project ten dode is opgeschreven.
Ik zou het dus gewoon lekker blijven gebruiken. Dat doe ik ook
Ik heb er dus een nieuwe image opgezet, maar kwam toch weer bij xbian 1.0 (knockout/kernel 4.1.13+ en kodi 15.2 dec. 5 2015) uit.
Ik gebruik de RPi² met xbian veel voor news en weather items. Het werkt uit de kunst.
mijn pi 2 b is binnen en ik wil voorzichtig aan de slag.
ik heb openelec voorgeinstalleerd binnen gekregen op mijn sdcard, maar daar wil ik eventueel wel wat anders van maken als dat beter is.
Ik wil de pi voornamelijk gaan gebruiken als media center en als mijn home cloud server (owncloud).
bij openelec mis ik de mogelijkheid om vanaf een desktop software te installeren. wellicht kan dat wel via ssh, maar ik zou het graag rechtstreeks vanaf de pi willen doen nu (pi zit nu nog niet op het netwerk).
Dus een terminal tot je beschikking hebben is wel zo fijn.
ik zoek nu naar 1 distro waarmee ik zowel een media center heb als een reguliere desktop (media center als software geinstalleerd iis prima). is die er?
ik heb openelec voorgeinstalleerd binnen gekregen op mijn sdcard, maar daar wil ik eventueel wel wat anders van maken als dat beter is.
Ik wil de pi voornamelijk gaan gebruiken als media center en als mijn home cloud server (owncloud).
bij openelec mis ik de mogelijkheid om vanaf een desktop software te installeren. wellicht kan dat wel via ssh, maar ik zou het graag rechtstreeks vanaf de pi willen doen nu (pi zit nu nog niet op het netwerk).
Dus een terminal tot je beschikking hebben is wel zo fijn.
ik zoek nu naar 1 distro waarmee ik zowel een media center heb als een reguliere desktop (media center als software geinstalleerd iis prima). is die er?
Daar is de RPi niet krachtig genoeg voor dus nee.arjoderoon schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:41:
Raspbian heeft toch een desktop? En je kan er Kodi op installeren, maar ik denk ook dat de Pi wat te traag is om hem op die manier te gebruiken.
Als je meer wilt kunnen installeren kun je denk ik wel beter Raspbian draaien, Open Elec heeft wel ssh maar het is geen volwaardig OS omdat er niks in zit wat niet nodig is voor een mediacenter.
Als je meer wilt kunnen installeren kun je denk ik wel beter Raspbian draaien, Open Elec heeft wel ssh maar het is geen volwaardig OS omdat er niks in zit wat niet nodig is voor een mediacenter.
[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 04-02-2016 11:49 ]
/▌
Tegenwoordig wordt zelfs standaard de desktop geboot...
nieuws: Raspbian op basis van Debian Jessie beschikbaar voor Raspberry Pi
nieuws: Raspbian op basis van Debian Jessie beschikbaar voor Raspberry Pi
👉🏻 Blog 👈🏻
Klopt, de vraag is echter op Kodi als desktop applicatie te draaien is.
Door zijn opbouw leent de Pi zich niet heel goed als NAS. Het werkt wel maar zowel netwerk als externe opslag moeten over dezelfde USB-2-bus en daar zit dan een flinke bottleneck.arjoderoon schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:41:
mijn pi 2 b is binnen en ik wil voorzichtig aan de slag.
Grotendeels terzijde: Mijn idee van "cloud" is trouwens in principe niet in eigen beheer en per definitie niet op afgebakende hardware.
wat betreft je definitie van cloud: mij gaat het er meer om dat ik zonder abonnement bij mijn bestanden kan waar ik dan ook mag zijn.Bacchus schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:23:
[...]
Door zijn opbouw leent de Pi zich niet heel goed als NAS. Het werkt wel maar zowel netwerk als externe opslag moeten over dezelfde USB-2-bus en daar zit dan een flinke bottleneck.
Grotendeels terzijde: Mijn idee van "cloud" is trouwens in principe niet in eigen beheer en per definitie niet op afgebakende hardware.
als ik het goed begrijp van de reacties is het of kiezen voor een desktop, of kiezen voor een mediaplayer functie.
Ik ga eens met raspbian aan de slag, ik wil gewoon graag rechtstreeks op de pi aan de slag kunnen om mijn externe hdd te mounten bijv.
Als ik wat meer ervaring heb met de pi gaan we mischien wel wat anders doen.
Is het nog een idee om een multiboot sdcard te maken met berryboot en daar meerdere os-en op te zetten?
Je kunt prima zowel een desktop als kodi draaien. Alleen niet tegelijk, je kunt daarvoor eenvoudig een 2e user aanmaken die kodi start ipv de desktop.arjoderoon schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:37:
als ik het goed begrijp van de reacties is het of kiezen voor een desktop, of kiezen voor een mediaplayer functie.
[ Voor 37% gewijzigd door Natsu op 04-02-2016 16:30 ]
Gewoon 2 of meer sd kaartjes binnen handbereik en je kunt naar hartenlust klooien.arjoderoon schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:37:
[...]
wat betreft je definitie van cloud: mij gaat het er meer om dat ik zonder abonnement bij mijn bestanden kan waar ik dan ook mag zijn.
Ik ga eens met raspbian aan de slag, ik wil gewoon graag rechtstreeks op de pi aan de slag kunnen om mijn externe hdd te mounten bijv.
Als ik wat meer ervaring heb met de pi gaan we mischien wel wat anders doen.
Is het nog een idee om een multiboot sdcard te maken met berryboot en daar meerdere os-en op te zetten?
Over het bestanden serveren over het internet zou ik sowieso niet aan een samba oid oplossing denken, maar eerder gewoon gebruik maken van ssh (beveiligde verbinding, prima te gebruiken met bijv Winscp #windows) of eens gaan stoeien met Owncloud.
Ik heb in het verleden meerdere pogingen gedaan om bijv een DE te draaien op Xbian, of Kodi te installeren op Raspbian. Je loopt eerder tegen problemen aan dan dat dit fijn gaat werken, zeker als je onervaren met Linux in het algemeen bent. Maar zoals gezegd, werk met meerdere kaartjes, of maak regelmatig backups en je kunt naar hartenlust uitproberen.
Berryboot geen ervaring mee, dus daar doe ik verder geen uitspraken over.
[ Voor 4% gewijzigd door arie_papa op 04-02-2016 21:36 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Hey iedereen, mijn oude emtec s800 is aan het sterven en ik ben nu op zoek naar een vervanger die veel video formaten kan lezen. Als je de Pi besteld komt er dan al standaard een os op met minimale install of moet ik nog van 0 beginnen? Ik ben denk de laatste van de wereld die geen hdmi aansluiting heeft maar na onze verbouwing ga ik mij een 60" cadeau doen en intussen kijken we nog naar de 50Hz frequentie
Een RPi komt "standaard" met verbazend weinig maar er zijn mooie pakketjes met voor-geïnstalleerde geheugenkaart, adapter en behuizing. De aanbieders zijn net zo heterogeen als het aanbod is maar ik heb mijn spulletjes van SOS Solutions.Kingskawn schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:15:
Hey iedereen, mijn oude emtec s800 is aan het sterven en ik ben nu op zoek naar een vervanger die veel video formaten kan lezen. Als je de Pi besteld komt er dan al standaard een os op met minimale install of moet ik nog van 0 beginnen? Ik ben denk de laatste van de wereld die geen hdmi aansluiting heeft maar na onze verbouwing ga ik mij een 60" cadeau doen en intussen kijken we nog naar de 50Hz frequentie
Ik hoop trouwens dat je toch wel 100Hz hebt op je kijkbuis, anders is ie wel heul oud.
Wie gebruikt zijn RPI als audio-speler? Dus puur en alleen voor muziek?
Ik luister graag naar DTS-formaten (24/96) geluidsbronnen maar mijn logitech squeezebox kan dat niet afspelen dus moet ik dit steeds via mijn Dune media player doen welke wel die formaten kan afspelen. Kan de RPI uberhaupt wel via HDMI DTS-MA en DOLBY HD enz... doorsturen via HDMI? Of downscaled is dat?
Ik luister graag naar DTS-formaten (24/96) geluidsbronnen maar mijn logitech squeezebox kan dat niet afspelen dus moet ik dit steeds via mijn Dune media player doen welke wel die formaten kan afspelen. Kan de RPI uberhaupt wel via HDMI DTS-MA en DOLBY HD enz... doorsturen via HDMI? Of downscaled is dat?
Helaas kan de RPI HD audio formaten niet doorsturen. Dat is het enige minpuntje in mijn ogen.
De RPi 2 toch wel?jongetje schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 11:42:
Helaas kan de RPI HD audio formaten niet doorsturen. Dat is het enige minpuntje in mijn ogen.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Nee, helaas niet, van DTS-HD wordt alleen de DTS core doorgegeven.
Gewoon beginnen met de Noobs versie (gebruik ik ook nog). Gemakkelijk te installeren; mapje op de SD slepen. Bij de eerste boot kan je selecteren welke systemen je wilt installeren. Daarna kan je bij iedere opstart een ander besturingssysteem selecteren, of na 10 seconden start het laatst gebruikte systeem.arjoderoon schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:37:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Stef012 op 05-02-2016 14:59 ]
Iemand anders ook last van een trage OSD bij gebruik van de OMXplayer hw acceleratie tijdens het afspelen van een video? Als ik die uitzet dan is de OSD wel responsive, maar dan zie ik heel af en toe een hapering in het beeld en dat wil ik liever voorkomen.
Ik heb trouwens OpenElec 6.0.1
[ Voor 49% gewijzigd door ulTimaS op 05-02-2016 16:23 ]
Ik dacht dat dat een feature was (Limit UI to 10 FPS when playing media). Zoiets?ulTimaS schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 16:19:
Iemand anders ook last van een trage OSD bij gebruik van de OMXplayer hw acceleratie tijdens het afspelen van een video? Als ik die uitzet dan is de OSD wel responsive, maar dan zie ik heel af en toe een hapering in het beeld en dat wil ik liever voorkomen.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Dat is een optie in Kodi, maar ik denk niet dat dit is wat ulTimaS bedoeld. Ik had daar op m'n oude installatie ook last van en verdenk de snelheid van m'n µSD/USB stick als veroorzaker. Nu zit er een 32GB UHC I kaartje in en loopt Kodi als een trein.Room42 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 17:16:
[...]
Ik dacht dat dat een feature was (Limit UI to 10 FPS when playing media). Zoiets?
Precies, en je moet een beetje opletten met welke pakketten je gebruikt. Verwacht niet dat KDE 5 of Chrome met alle toeters en bellen wil draaien, maar voor eenvoudige desktop toepassingen is een Pi2 zeker wel snel genoeg.WildeBeestje schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 16:29:
[...]
Je kunt prima zowel een desktop als kodi draaien. Alleen niet tegelijk, je kunt daarvoor eenvoudig een 2e user aanmaken die kodi start ipv de desktop.
Ik ben zelf druk bezig met een media-player projectje waarover ik in en het elektronica subforum meer post, maar wat ik jullie hier toch ook niet wil onthouden:

Een 2x16 I2C LCD-schermpje waar info tijdens het afspelen op verschijnt. Op wat debuggen van de driver na, werkt het allemaal super makkelijk en kan je heel veel instellen. Het enige waar ik direct tegenaan liep, was dat 2x16 karakters eigenlijk te weinig is om echt nuttig te zijn. Daarom is er een 4x20 schermpje onderweg.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Die heb ik al staan op ongelimiteerd, maar maakt niets uit.Room42 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 17:16:
[...]
Ik dacht dat dat een feature was (Limit UI to 10 FPS when playing media). Zoiets?
Het is echt alleen als ik een video af speel met OMX hw acceleratie aan. De gui werkt zelfs vlot als ik tijdens het afspelen terug ga browsen in de bibliotheek. Het is alleen de OSD die hapert.deepbass909 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 17:36:
[...]
Dat is een optie in Kodi, maar ik denk niet dat dit is wat ulTimaS bedoeld. Ik had daar op m'n oude installatie ook last van en verdenk de snelheid van m'n µSD/USB stick als veroorzaker. Nu zit er een 32GB UHC I kaartje in en loopt Kodi als een trein.
Ik heb zelf een 32gb sandisk ultra class 10 micro sd, dus ik betwijfel of het daar aan ligt.
[ Voor 47% gewijzigd door ulTimaS op 05-02-2016 17:44 ]
mijn raspberry is alleen maar aan het bufferen met grote files..
Voorheen werkte dit prima maar sinds ik alles verplaatst heb thuis niet meer..
Setup:
Raspberry pi 2
WD Mycloud 4TB
Experiabox v8
Op het moment probeer ik een 8GB MKV film te streamen, in het begin buffert hij al gelijk, geeft aan dat de buffer vol is.. Speelt nog geen minuut en gaat vervolgens weer bufferen. Ik maak gebruik van openelec 5.0.8, ik stream de films via NFS vanaf mijn WD mycloud.
Verder heb ik de MPG2 en WVC1 licentie ook actief staan.
Ik gebruik momenteel deze advancedsettings:
<advancedsettings>
<network>
<buffermode>1</buffermode>
<cachemembuffersize>31943040</cachemembuffersize>
<readbufferfactor>2</readbufferfactor>
</network>
</advancedsettings>
Setup:
Raspberry pi 2
WD Mycloud 4TB
Experiabox v8
Op het moment probeer ik een 8GB MKV film te streamen, in het begin buffert hij al gelijk, geeft aan dat de buffer vol is.. Speelt nog geen minuut en gaat vervolgens weer bufferen. Ik maak gebruik van openelec 5.0.8, ik stream de films via NFS vanaf mijn WD mycloud.
<advancedsettings>
<network>
</network>
</advancedsettings>
De RPI2 kan DTS-HD en Dolby True HD wel converteren naar lossless PCM (alleen via HDMI).jongetje schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 13:04:
[...]
Nee, helaas niet, van DTS-HD wordt alleen de DTS core doorgegeven.
Mag ik vragen hoe je dat schermpje hebt aangesloten?deepbass909 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 17:36:
[...]
Dat is een optie in Kodi, maar ik denk niet dat dit is wat ulTimaS bedoeld. Ik had daar op m'n oude installatie ook last van en verdenk de snelheid van m'n µSD/USB stick als veroorzaker. Nu zit er een 32GB UHC I kaartje in en loopt Kodi als een trein.
[...]
Precies, en je moet een beetje opletten met welke pakketten je gebruikt. Verwacht niet dat KDE 5 of Chrome met alle toeters en bellen wil draaien, maar voor eenvoudige desktop toepassingen is een Pi2 zeker wel snel genoeg.
Ik ben zelf druk bezig met een media-player projectje waarover ik in en het elektronica subforum meer post, maar wat ik jullie hier toch ook niet wil onthouden:
[afbeelding]
Een 2x16 I2C LCD-schermpje waar info tijdens het afspelen op verschijnt. Op wat debuggen van de driver na, werkt het allemaal super makkelijk en kan je heel veel instellen. Het enige waar ik direct tegenaan liep, was dat 2x16 karakters eigenlijk te weinig is om echt nuttig te zijn. Daarom is er een 4x20 schermpje onderweg.
Het is op I2C aangesloten. Als je meer wilt weten, moet je even zoeken op I2C LCD, dan vind je direct talloze sites met meer info.VAnTurenhout schreef op zondag 07 februari 2016 @ 21:18:
[...]
Mag ik vragen hoe je dat schermpje hebt aangesloten?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Even een vraagje aan de mensen die via bluetooth muziek streamen naar de Raspberry vanaf hun smartphone/tablet: wat voor bluetooth adapter gebruiken jullie?
Ik zoek een bluetooth dongle die in OSMC, wat ik gebruik, zo out-of-the-box werkt, als dat tenminste mogelijk is. Ik weet zelf wel de weg in OSMC voor het pairen van bluetooth devices maar ik heb verder geen kennis van linux dus vandaar mijn vraag.
Ik heb zelf wel gezocht en ik kwam bijvoorbeeld op deze uit: Bluetooth-stick 4.0
Wat mij alleen stoort is dat er helemaal geen info bij staat over welke chipset is gebruikt. Zelfde geldt voor de dongle die SOS Solutions verkoopt. Ik heb ook de lijst op http://elinux.org/RPi_USB_Bluetooth_adapters gecheckt maar veel van de genoemde adapters zijn hier niet (meer) te koop..
Ik zoek een bluetooth dongle die in OSMC, wat ik gebruik, zo out-of-the-box werkt, als dat tenminste mogelijk is. Ik weet zelf wel de weg in OSMC voor het pairen van bluetooth devices maar ik heb verder geen kennis van linux dus vandaar mijn vraag.
Ik heb zelf wel gezocht en ik kwam bijvoorbeeld op deze uit: Bluetooth-stick 4.0
Wat mij alleen stoort is dat er helemaal geen info bij staat over welke chipset is gebruikt. Zelfde geldt voor de dongle die SOS Solutions verkoopt. Ik heb ook de lijst op http://elinux.org/RPi_USB_Bluetooth_adapters gecheckt maar veel van de genoemde adapters zijn hier niet (meer) te koop..
Deze heb ik ook, alleen via ebay besteld.. Werkte geloof ik bijna out of the box, heb het eea moeten instellen via ssh volgens mij ( openelec.. ) Alleen muziek streamen werkt bij mij niet (iphone)tallstoi schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 19:07:
Even een vraagje aan de mensen die via bluetooth muziek streamen naar de Raspberry vanaf hun smartphone/tablet: wat voor bluetooth adapter gebruiken jullie?
Wat mij alleen stoort is dat er helemaal geen info bij staat over welke chipset is gebruikt. Zelfde geldt voor de dongle die SOS Solutions verkoopt. Ik heb ook de lijst op http://elinux.org/RPi_USB_Bluetooth_adapters gecheckt maar veel van de genoemde adapters zijn hier (niet meer) te koop..
Bedankt voor jouw reactie. Tja, muziek kunnen streamen is voor mij nou net waar het om gaat. Ik heb nog wat verder gezocht en ik zie dat er op de site van osmc zelf ook een bluetooth dongle te koop wordt aangeboden. Ik neig ernaar om die bestellen. Hij is wel wat duurder maar dan weet ik in ieder geval 100% zeker dat hij zonder problemen zal gaan werken.
Maar misschien dat iemand anders nog een bluetooth dongle weet die ook out-of-the-box werkt in osmc en gewoon in NL is te bestellen?
Maar misschien dat iemand anders nog een bluetooth dongle weet die ook out-of-the-box werkt in osmc en gewoon in NL is te bestellen?
Ik had last van stotteren (niet bufferen). Dit heb ik op kunnen lossen door de audio volgens 'AVR HDMI (HD Audio)' (Wiki) in te stellen en 'Adjust display refresh rate to match video' aan te zetten in:J.Thermaltaker schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:26:
mijn raspberry is alleen maar aan het bufferen met grote files..
Setup:
Raspberry pi 2
WD Mycloud 4TB
Experiabox v8
<advancedsettings>
<network>
</network>
</advancedsettings>
settings - video - playback (Wiki)
Mogelijk dat hierdoor het bufferen ook opgelost kan worden?
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Zorg dat het in ieder geval een BT 4.0 dongle is. Ik heb zelf een dongle van DX.com gehaald (de goedkoopste die ik daar kon vinden), maar ben weer gestopt met experimenteren. Ik kon namelijk alleen how-to's vinden over hoe je naar BT speakers moest streamen, niet hoe OSMC als ontvanger kon werken. Maar die dongle werd wel direct herkend en leek te werken.tallstoi schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:27:
Bedankt voor jouw reactie. Tja, muziek kunnen streamen is voor mij nou net waar het om gaat. Ik heb nog wat verder gezocht en ik zie dat er op de site van osmc zelf ook een bluetooth dongle te koop wordt aangeboden. Ik neig ernaar om die bestellen. Hij is wel wat duurder maar dan weet ik in ieder geval 100% zeker dat hij zonder problemen zal gaan werken.
Dus als jij een howto hebt waar staat hoe je met OSMC audio over BT kan ontvangen, wil ik die wel graag hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door deepbass909 op 12-02-2016 12:59 ]
http://m.instructables.co...able-Bluetooth-A/?ALLSTEPdeepbass909 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:56:
[...]
Zorg dat het in ieder geval een BT 4.0 dongle is. Ik heb zelf een dongle van DX.com gehaald (de goedkoopste die ik daar kon vinden), maar ben weer gestopt met experimenteren. Ik kon namelijk alleen how-to's vinden over hoe je naar BT speakers moest streamen, niet hoe OSMC als ontvanger kon werken. Maar die dongle werd wel direct herkend en leek te werken.
Dus als jij een howto hebt waar staat hoe je met OSMC audio over BT kan ontvangen, wil ik die wel graag hebben.
Misschien werkt dit? Niet getest btw, maar ziet er hoopvol uit
Ik heb helaas geen howto voor je. Mijn bron is dit topic op het forum van OSMC:deepbass909 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:56:
[...]
[TESTING] Bluetooth audio streaming (A2DP) In dit topic melden enkelen dat zij het werkend hebben gekregen, zij het wel met enige moeite.. Sinds oktober wordt er door de mensen achter OSMC aan gewerkt en in dit topic OSMC Bluetooth Dongle bevestigt Sam Nazarko (=projectleider) dat streaming vanaf je smartphone naar OSMC toe mogelijk is en dat 'Support should be finalised in January'. Ik heb inmiddels de Bluetooth dongle besteld in de store van OSMC. Zodra ik hem binnen heb ga ik het meteen testen..
Ik zie alleen een bestand die heet: samba.conf.sample (in de config map) is deze het?Goner schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:07:
code:
1 2 3 4 5 [global] domain master = no local master = no preferred master = no os level = 0
code:
1 /storage/.config/samba.conf
Yep, die moet je kopiëren en/of hernoemen en aanpassen.
EDIT: om te kijken wat de Master Browser is, in een DOS box het commando 'net view' geven en voor elke PC in de lijst een 'nbtstat -a <hostnaam>' ... eentje moet _MSBROWSE_ als resultaat hebben.
EDIT: om te kijken wat de Master Browser is, in een DOS box het commando 'net view' geven en voor elke PC in de lijst een 'nbtstat -a <hostnaam>' ... eentje moet _MSBROWSE_ als resultaat hebben.
[ Voor 64% gewijzigd door Goner op 13-02-2016 15:47 ]
Aangepast op beide RPI's maar geen succes... zie weer mijn netwerk apparaten niet meer....Goner schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:37:
Yep, die moet je kopiëren en/of hernoemen en aanpassen.
Heb uiteraard de bestanden aangepast, beide RPI's uitgezet, pc uitgezet, en alles weer aan... maar toch zie ik de netwerkapparaten niet meer in mijn netwerk

Of moet ik op de RPI zelf ook nog iets wijzigen?
[ Voor 5% gewijzigd door vwtune op 13-02-2016 15:02 ]
Ik heb daar al naar gekeken, maar alle mogelijke projecten vertrouwen op Pulse Audio, wat begrijpelijk, maar voor mij een groot struikelblok.tallstoi schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 17:50:
[...]
Ik heb helaas geen howto voor je. Mijn bron is dit topic op het forum van OSMC:
[TESTING] Bluetooth audio streaming (A2DP) In dit topic melden enkelen dat zij het werkend hebben gekregen, zij het wel met enige moeite.. Sinds oktober wordt er door de mensen achter OSMC aan gewerkt en in dit topic OSMC Bluetooth Dongle bevestigt Sam Nazarko (=projectleider) dat streaming vanaf je smartphone naar OSMC toe mogelijk is en dat 'Support should be finalised in January'. Ik heb inmiddels de Bluetooth dongle besteld in de store van OSMC. Zodra ik hem binnen heb ga ik het meteen testen..
Dingetje dat je moet weten over Pulse Audio en Kodi is dat met Pulse pass-thru niet langer meer mogelijk is. Pulse Audio is in principe veel geavanceerder dan Alsa, maar doet iets te veel in mijn geval. En dat is voor mij 100% een dealbreaker, want zonder pass-thru heb ik ook geen DD5.1 en DTS meer (iets waarvoor ik speciaal de Hifiberry Digi+ heb gekocht).
Let op:
~~~[html]Let op!!
Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.
Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.~~~[/html]
~~~[html]Let op!!
Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.
Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.~~~[/html]