👉🏻 Blog 👈🏻
Zal wel aan mij liggen maar zie het echt niet staan waar ik de afspeellijst directory kan aanpasssen naar mijn nas bijvoorbeeld.kraades schreef op donderdag 23 april 2015 @ 22:45:
Videos, files, context menu.
Waarom en hoe kan ik ervoor zorgen dat het Openelec icoontje (dat gekleurde vierkantje) uit beeld verdwijnt rechtsboven tijdens het kijken van een film? Nogal storend vind ik dat
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
http://kodi.wiki/view/Basic_controls#Contextual_menu
De rainbow warning kun je eventueel uitzetten in config.txt. Staat ergens in dit topic.
[ Voor 40% gewijzigd door technorabilia op 23-04-2015 23:57 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Meestal is je voeding niet te zwak in termen van vermogen, maar is het voltage niet stabiel. Ik heb verschillende 2A voedingen geprobeerd, maar allemaal gaven het rainbow vierkantje. Uiteindelijk een keertje in mijn marantz receiver geprikt (max 1A) en nooit geen vierkantje meer gezien.Acolyte57 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 23:47:
Dat is geen OE icoon, dat is de waarschuwing van je Pi dat je voeding te zwak is.
http://www.raspberrypi.com/mpeg-2-license-key/aegieles schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 08:21:
Ik heb een raspberry model B+ met daarop openelec 5.0.8. Nu heb ik problemen met het afspelen van DVD/MPEG-2/VOB bestanden. Ze spelen niet vloeiend af maar langzaam of stotterend. Ik heb openelec gereset naar standaard instellingen, maar het probleem bijft zich voordoen. Ik had hier bij openelec 4 volgens mij geen last van. Wie heet hier ook last van of wie weet hoe dit op te lossen?
Ik had lang geledeen een license aangeschaft. Waarschijnlijk bij een reïnstall verloren gegaan. Kijken of ik nog in me account kom en hier nog mijn license kan vinden, anders maar opnieuw aanschaffen ;-(
De code wordt per mail toegestuurd, misschien heb je m nog in je mailarchief staan.aegieles schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:11:
Bedankt. Dit zal het dan wel zijn/
Ik had lang geledeen een license aangeschaft. Waarschijnlijk bij een reïnstall verloren gegaan. Kijken of ik nog in me account kom en hier nog mijn license kan vinden, anders maar opnieuw aanschaffen ;-(
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Is dat ook de rede waarom ie bij het kijken van wat content via uitzending gemist, zomaar vastliep? Ik keek bijvoorbeeld rtl ln terug en op de helft werd het beeld zwart, je hoorde nog wel voor een paar seconden geluid maar daarna kon ik alleen nog maar de voeding eruit trekken.Acolyte57 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 23:47:
Dat is geen OE icoon, dat is de waarschuwing van je Pi dat je voeding te zwak is.
Bedankt maar ik zie (of ik kijk gewoon niet goed) nergens waar ik de pad verwijzing kan wijzigen naar bijvoorbeeld een pad op mijn NAS.kraades schreef op donderdag 23 april 2015 @ 23:54:
Context menu
http://kodi.wiki/view/Basic_controls#Contextual_menu
De rainbow warning kun je eventueel uitzetten in config.txt. Staat ergens in dit topic.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Mailadres = store@raspberrypi.orgaegieles schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:15:
Ben aan het zoeken. Kan hem niet vinden. Weet jij toevallig het afzendadres, dat zoekt wat makkelijker.
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
android since G1.
Gaat hier om dezelfde Pi toch? Dus serienummer is ongewijzigd.CurlyMo schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:43:
Het probleem is dat de licentie code is gelinked is aan het serienummer. Hergebruik is dus niet mogelijk.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Op mijn PC heb ik bij afsluiten veel meer mogelijkheden dan op de PI.
Op de PI heb alleen maar systeem uitschakelen, aangepaste uitschakel timer en opnieuw opstarten
Terwijl ik op de PC nog afsluiten heb, slaapstand en sluimerstand.
Men name het afsluiten mis is want nu moet ik kiezen voor systeem uitschakelen en dan gaat mijn TV ook uit.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
System, System, input devices, Peripherals dan kom je in het CEC adapter menu.
maasnet schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 11:14:
Ik heb Kodi zowel op mijn PC als op de PI geïnstalleerd voor bij de televisie.
Op mijn PC heb ik bij afsluiten veel meer mogelijkheden dan op de PI.
Op de PI heb alleen maar systeem uitschakelen, aangepaste uitschakel timer en opnieuw opstarten
Terwijl ik op de PC nog afsluiten heb, slaapstand en sluimerstand.
Men name het afsluiten mis is want nu moet ik kiezen voor systeem uitschakelen en dan gaat mijn TV ook uit.
Waarom zou je de Pi uitzetten? Het ding aanlaten kost je ca. 2,50 aan stroomkosten per jaar.
albino71 in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2"
Ik zet alles uit na gebruik. Als je alle apparaten in je huis bij elkaar optelt is het standbyverbruik wel de moeite waard en ik zou me eerder afvragen waarom ik hem aan zou moeten laten op het moment dat ik hem niet gebruik?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Waarom zou dat een rekenfout zijn? Een telefoon verbruikt inderdaad meer door het scherm en de zender/ontvangers. Of een telefoonadapter juiste voltage en stroom kan leveren om pieken op te vangen is een andere vraag en in deze discussie niet relevant.Marzman schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 11:39:
Hoewel ik best geloof dat een Pi weinig gebruikt lijkt dat me een rekenfout. Een telefoon gebruikt al meer aan stroom en de Pi start niet goed op met de gemiddelde telefoonadapter (of geeft warnings dat het voltage niet hoog genoeg is).
Ik zet alles uit na gebruik. Als je alle apparaten in je huis bij elkaar optelt is het standbyverbruik wel de moeite waard en ik zou me eerder afvragen waarom ik hem aan zou moeten laten op het moment dat ik hem niet gebruik?
Je kan je Pi gewoon uitzetten met de knop afsluiten. Alleen aanzetten moet dan door de stroom eraf te halen en er weer op te zetten. En inderdaad even in je CEC instellingen regelen dat je TV daar niets van merkt.
Ik bedoel gekochte licenties voor de RPi 1 op een RPi 2.JanPedaal schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 11:02:
[...]
Gaat hier om dezelfde Pi toch? Dus serienummer is ongewijzigd.
Klopt wel jouw calculatie van ca. 2,50 aan stroom per jaar.albino71 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 11:31:
Discussie is al eerder geweest...
Waarom zou je de Pi uitzetten? Het ding aanlaten kost je ca. 2,50 aan stroomkosten per jaar.
albino71 in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2"
Je gebruikt ongeveer ((1,21 W x24 uur) x31 dagen) = 900,24 W (net geen kWh) op de langste maand met de RPi 24/7 aan. Stroom kost momenteel gemiddeld € 0,23 per kWh.
Komt dus ruw geschat neer op € 0,21 (x12 = € 2,52)
Zelf let ik ook op mijn stroom verbruik, maar voor maximaal €2 winst per jaar ga ik niet moeilijk doen.
Maar ieder zijn ding.
Een herstart van de Pi herstelt het, tot ik weer van input switch.
Nu wordt er overal gesproken van CEC settings in Kodi. Maar op de plek die aangegeven wordt kan ik geen CEC instellingen vinden.
Twee vragen:
1. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Pi vaker controleert of de TV aan de andere kant van het CEC pinnetje zit?
2. Hoe zorg ik ervoor dat ik wel de CEC settings in Kodi zie?
Dat hoeft echter niet elke keer als ik van source wissel.
Eerste twee screenshots. Change content. Bedoel je dit?vwtune schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 15:38:
Kan iemand misschien dmv een screen print laten zien hoe en waar ik de padverwijzing kan instellen van de video library?
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=154445
👉🏻 Blog 👈🏻
Deze (al zie ik er geen ultra op staan)? http://www.action.be/sandisk-micro-sdhc-card-16gb-adapter . Ik heb nu een kaartje dat sos solutions had meegeleverd, misschien kan ik het eens omwisselen met het kaartje uit mijn telefoon.Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 19:34:
[...]
Beter een Sandisk Ultra microSD gebruiken en een backup maken. De Sandisk Ultra is de enige die niet corrupt raakt. Mocht deze toch corrupt raken dan kun je de backup toch opnieuw plaatsen wanneer je de bijvoorbeld image van OpenElec hebt gebruik voor de installatie. De ext4 partitie raakt meestal corrupt en niet de FAT
Ik ben het ook een beetje beu dat mijn Pi toch regelmatig niet opstart en wil het of eens met een USBstick of ander SD kaartje proberen. Met een USBstick kun je dan nog steeds Open Elec updaten vanuit het menu?
[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 24-04-2015 18:48 ]
/▌
Wanneer ik content via de rtlXL add on kijk, dan doet ie dat prima maar na ongeveer 15 minuten kijken gaat het beeld op zwart en hoor ik alleen nog 10 seconden het geluid van waar ik naar keek om vervolgens helemaal niets meer te doen en te reageren op de afstandsbediening of via mijn telefoon (yatse) via Yatse zie ik dan dat ie opeens offline is... het enige wat ik dan nog kan doen is de stroom eraf halen en weer aanzetten om vervolgens weer helemaal opnieuw te beginnen (en dan doorspoelen tot waar ik was gebleven)
Waar heeft dit mee te maken? of wat veroorzaakt dit? en hoe kan ik dit oplossen?
is al eens vaker besproken, je moet bij Systeem > Video > Versnelling OMX player uitschakelen.vwtune schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 12:50:
Ik heb iets vreemd en vraag me af hoe dat komt (misschien een instelling?)
Wanneer ik content via de rtlXL add on kijk, dan doet ie dat prima maar na ongeveer 15 minuten kijken gaat het beeld op zwart en hoor ik alleen nog 10 seconden het geluid van waar ik naar keek om vervolgens helemaal niets meer te doen en te reageren op de afstandsbediening of via mijn telefoon (yatse) via Yatse zie ik dan dat ie opeens offline is... het enige wat ik dan nog kan doen is de stroom eraf halen en weer aanzetten om vervolgens weer helemaal opnieuw te beginnen (en dan doorspoelen tot waar ik was gebleven)
Waar heeft dit mee te maken? of wat veroorzaakt dit? en hoe kan ik dit oplossen?
Ow oke, bedankt voor het nogmaals aangeven, mag ik nog vragen waarom ie daarop blijft hangen dan?Richard89 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 12:58:
[...]
is al eens vaker besproken, je moet bij Systeem > Video > Versnelling OMX player uitschakelen.
Geen probleemvwtune schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 13:06:
[...]
Ow oke, bedankt voor het nogmaals aangeven, mag ik nog vragen waarom ie daarop blijft hangen dan?
De video mappen die ik al had laten indexeren en video libary aan had laten maken die zie ik nog steeds in: speelfilms. Ook al heb ik heel die map bij video bestanden verwijderd. Hoe kan ik dit opschonen zodat ie alleen nog de dingen ziet die ik opnieuw heb toegewezen?
Meteen maar ff Xbian erop voor de test. Hoewel ik al grote fan was van de RPi ben ik nu helemaal verkocht. Respons is super. Muziek + zappen geeft geen hickups meer. Top
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Nu Debian Jessie is uitgebracht, mogen wij een grote update voor XBian verwachten of blijven we op Wheezy?
CurlyMo schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:15:
Alles staat in gereedheid voor Jessie. Zojuist @mk01 gemaild. Voor de CuBox-i draaien we al op Jessie, dus we weten dat het werkt.
Na een update van xbian-package-cec die meteen een update van xbian-package-kernel (oid) voorstelde, zie ik nu alleen nog maar een regenboogscherm. Geen SSH/telnet, niks.CurlyMo schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:15:
Alles staat in gereedheid voor Jessie. Zojuist @mk01 gemaild. Voor de CuBox-i draaien we al op Jessie, dus we weten dat het werkt.
Volgens mij zijn het juist de Mac en de andere laptop die roet in het eten gooien en doet je nieuwe Raspberry wat je mag verwachten. Check deze link en deze tabel: een nieuwe versie (Gotham --> Helix) betekent een nieuwe database (videodb78 --> videodb90). Ik zou dus de oorzaak zoeken in het waarom de Mac en de laptop juist geen gebruik maken van de nieuwe DB.Miss_80 schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:14:
Vandaag mijn nieuwe Rasp voorzien van openelec voor Kodi. Nu loop ik alleen tegen het probleem aan dat de Rapsberry voorzien is van de nieuwste versie van Kodi (Helix) en daarbij een andere db aanmaakt op mijn NAS. Ik heb de MAC en een andere laptop geupgrade van Gotham naar Helix en dan blijft hij gewoon de oude DB gebruiken. Dus alleen de nieuwe installatie van de Rasp gooit roet in het eten. De oude versie die ik op de oude rasp heb staan (4.0.7) werkt niet op rasp 2. Ik heb al geprobeerd via PHP de nieuwe DBs te verwijderen, en de oude DB's te kopieren van een andere computer. Beide werkt niet. Rasp al verscheidende keren gereboot. Waar ga ik hier de mist in? Wat mis ik? UIteraard kan ik helemaal van scratch beginnen maar liever niet. Moet ik de watch status etc ook weer opnieuw gaan inregelen.
You can't be late until you show up
Anders maar een PI2 op de kop tikken.
Verwijderd
Ik heb een vraag/wens. Is het mogelijk om zelf de positie van de ondertitels (in pixels vanaf de onderkant) aan te geven? Persoonlijk vind ik de plek middels de optie 'onderaan video' iets te laag. Dat geldt zowel voor 16:9 als voor bioscoopformaten. Een vaste positie kan natuurlijk ook, maar die zou ik dan wel graag zelf bepalen. Iemand?
Ik was al blij met de RPi B, maar de RPi2 is zo'n stuk sneller en soepeler dat ik nu helemaal tevreden ben.
ik kon toen ik SuperRepo had toegevoegd ook Genesis al niet downloaden.. beetje vreemd gedrag..
Mijn andere Pi2 met Xbian had er geen problemen mee..
Edit:
fixed... repository weggehaald, en weer opnieuw toegevoegd.. wel vaag, maar goed.. werkt weer..
[ Voor 13% gewijzigd door DaRoot op 28-04-2015 19:36 ]
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Bij mij is hij nu ook binnen, dacht in eerste instantie dat hij doa was maar heb het batterijtje er eens uitgehaald (een dunne knoopcel) en die vervangen door een normale knoopcel en nou werkt hij perfect (was een beetje propwerk vanwege de dikkere knoopcelMr Magic schreef op maandag 13 april 2015 @ 23:33:
[...]
Ik heb ook die goedkope afstandsbediening gekocht, maar dan hier:
http://www.ebay.com/itm/W...ain_2&hash=item43d68d2013
Kwam omgerekend op € 3,77 en was binnen een week binnen.
Daarna inderdaad in de Harmony software gekozen voor Media Center PC van Chinavision (CVSB-983). Bijna alle toetsen kwamen overeen in dit profiel, behalve de Power en de E-mail button.
Ik heb in Kodi de Keymap Editor add-on geinstalleerd. Deze kan gewoon de toetsen detecteren die je indrukt op je Harmony en daar dan een actie aan koppelen. Hoef je niet te klooien met die XML file
/▌
Xbian wil niet booten. Start.elf en bootcode.bin in de root directory zetten helpt niet. Iemand ideeen ?thomasv93 schreef op zondag 26 april 2015 @ 21:57:
Raspberry Pi1 incl safe overclock ; Sinds een aantal dagen dat mijn Openelec weigert 1080p soepel te laten zien, veel abrupte schokken en het geluid gaat daar ook in mee. nu even testen met een Xbian installatie, heel vervelend dingen zo uit het niets.
Anders maar een PI2 op de kop tikken.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Schijnbaar zit er een soort van storing of data mismatch wanneer ik de Pi via een Yamaha receiver op de TV aansluit. Beeld blijft flikkeren. Direct op de tv heb ik hier geen last van.thomasv93 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 19:30:
[...]
Xbian wil niet booten. Start.elf en bootcode.bin in de root directory zetten helpt niet. Iemand ideeen ?
Heel vreemd, gebruik de pi al bijna een jaar probleem loos

ben blijkbaar niet de enige ; https://forums.plex.tv/in...sed-with-yamaha-reciever/
Ben er inmiddels achter dat je met het commando "tvservice -s" kunt zien wat je TV(HDMI) heeft doorgegeven aan de RPi. In mijn gevalSabbi schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:54:
[...]
Standaard gebruikt de Pi de encoding waar je TV om vraagt. Als je tv in een andere encoding beter werkt is dat een fout van je tv, niet van de Pi. Daarnaast kan het bij elk type tv weer anders zijn.
Dit houdt in dat mijn TV dus geen voordeel zou hebben van YCbCr limited?xbian@xbian ~ $ tvservice -s
state 0x12001a [HDMI CEA (16) RGB lim 16:9], 1920x1080 @ 60.00Hz, progressive
Ik heb deze handleiding gevolgd: http://www.htpcbeginner.c...n-usb-stick-raspberry-pi/
Nvm!
Verwijderd
Ik zou mijn RPi2 graag meenemen naar vakantie om daarmee met mijn IPTV inloggegevens TV te kunnen kijken. Bestaat hier een addon voor?
Verwijderd
Ik blijf in Nederlandjongetje schreef op donderdag 30 april 2015 @ 06:59:
De vraag is of KPN itv überhaupt in het buitenland werkt. Horizon Go van Ziggo werkt niet vanaf een buitenlands Ip-Adres (tenzij je natuurlijk in nederland blijft, dan heb ik niets gezegd).
Horizon go werkt voor mij gewoon prima als ik mijn vpn gebruik, heb dit in USA getest. Dus het zou moeten kunnen.jongetje schreef op donderdag 30 april 2015 @ 06:59:
De vraag is of KPN itv überhaupt in het buitenland werkt. Horizon Go van Ziggo werkt niet vanaf een buitenlands Ip-Adres (tenzij je natuurlijk in nederland blijft, dan heb ik niets gezegd).
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik ben benieuwd of dat werkt, ik gebruik namelijk de iTV gegevens van mijn broertje op mijn mobiel en ik kan prima TV kijken op een Ziggo netwerk. Kortom KPN laat minimaal nederlandse netwerk + geldige login naar hun tv kijken.Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 22:19:
Ik heb thuis IPTV van KPN.
Ik zou mijn RPi2 graag meenemen naar vakantie om daarmee met mijn IPTV inloggegevens TV te kunnen kijken. Bestaat hier een addon voor?
Maar hoe kijk jij tv dan op de RBpi? Heb je een plugin link voor me?
Werkt stuk fijner, sneller dan de 1. Ook Aeon Nox skin lijkt vlekkeloos te lopen.
Alleen klein probleempje met de Aeon skin. In panorama view kan ik niet meer de sidebar openen (door naar boven, links, onder of rechts te drukken).
Moet dan muis aansluiten en even in het hoekje klikken.
In Yatse zie ik ook niet zo snel een pointer optie (touchpad werkt eigenlijk gewoon zelfde als de pijltjes, komt nog geen pointer).
Is er een (android) app die dit wel kan, of waar zit de pointer optie in Yatse?
Ik denk met Xot, ik zag daar linkjes in staan voor oa Ziggo. Zit zelf in Belgie dus heb dat nooit geprobeerd.stormfly schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:15:
[...]
Ik ben benieuwd of dat werkt, ik gebruik namelijk de iTV gegevens van mijn broertje op mijn mobiel en ik kan prima TV kijken op een Ziggo netwerk. Kortom KPN laat minimaal nederlandse netwerk + geldige login naar hun tv kijken.
Maar hoe kijk jij tv dan op de RBpi? Heb je een plugin link voor me?
/▌
Ik draai 'm nu, in overleg met @mk01. Update duurde ongeveer een half uurtje. XBian (voor de RPi2) draait dan op Debian, en niet meer op Raspbian omdat Raspbian vanwege compatibiliteit met de RPi1 voor ARMv6 + FPU wordt gecompileerd, en dus niet optimaal gebruik maakt van de ARMv7 capaciteiten van de RPi2.CurlyMo schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:15:
Ter info:
Would it be worth having separate versions of Raspbian, one for ARMv6, and one for ARMv7?
Forum member and Raspberry Pi Foundation volunteer jamesh said he found up to a 30% advantage for ARMv7 compiled code, and that he intended to investigate the matter further.
[ Voor 22% gewijzigd door Smultie op 30-04-2015 13:45 ]
1
2
| # cat /etc/debian_version 7.8 |
8.* is Jessie.
Ik zeg ook niet dat jij 'm draait, ik zeg dat ik 'm draaiCurlyMo schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:41:
Ik draai hier nog geen Jessie. Zie:
code:
1 2 # cat /etc/debian_version 7.8
8.* is Jessie.
xbian@xbian ~ $ cat /etc/debian_version
8.0
Aangepast. Maar inderdaad, je moet (nu nog) een boel handmatig doen om over te stappen.CurlyMo schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:44:
Ok, zeg dan erbij dat je een niet standaard procedure hebt gevolgd.
Aarzel dus niet om mij op fouten / verbeteringen te wijzigen. Hopelijk heeft iemand er wat aan!
Er is mij gevraagd of ik een kleine handleiding zou kunnen maken over het instellen en gebruiken van een centrale MySQL database voor Kodi. Samen met NFS kun je hierdoor op elk ander Kodi apparaat (Pi, PC, Android, whatever) je films kijken terwijl er centraal wordt bijgehouden waar je bent en wat je hebt gezien.
Aan het eind van deze guide kun je dus de film stoppen op apparaat A en op apparaat B gewoon op 'verder kijken' duwen.
Wat heb je nodig
- Een raspberry Pi 2 met Xbian (of een andere Linux-based Kodi apparaat).
- Een HDD
- Een tweede Kodi apparaat. (Optioneel maar anders hoef je de guide eigenlijk niet te volgen.)
- Basis computer skills.
- Je hebt nu al één werkende Xbian installatie.
- Je hebt een HDD waar je films / series opstaan.
- Het apparaat met de Mysql / NFS server moet aanstaan als je via een ander apparaat dingen wil kijken. Zorg ervoor dat deze altijd aanstaat of WOL heeft. Het liefst gewoon een Raspberry die 24/7 aanstaat.
- Alle Kodi apparaten moeten dezelfde database-versie gebruiken om samen één centrale database te kunnen gebruiken. Klik HIER voor meer informatie.
- Voor de beste ervaring is het aan te raden om je Kodi apparaten bekabeld aan te sluiten.
- Zorg ervoor dat de Raspberry waar je je MySQL/NFS server op host een STATISCH IP ADRES heeft.
Deel 1: Je bestaande bibliotheek exporteren
Als je al een bibliotheek hebt op je Kodi apparaat wil je deze natuurlijk meenemen. Daarom gaan we hem eerst exporteren. Hierbij zet Kodi alle info in losse bestanden naast je films & series op je HDD. Als de MySQL database draait kunnen we op die manier alle gegevens weer importeren.
1. Ga in Kodi naar Settings->Video->Library en klik op "Export video Library".
2. Klik vervolgens op "Seperate" en dan op "Ja", "Ja" en "Ja".
Kodi gaat nu alle gegevens exporteren. Dit kan even duren.
Deel 2: Klaar voor de start?
1. Open de terminal van je Pi door Kodi af te sluiten of open een SSH tunnel.
2. Zorg dat je Pi up-to-date is: gebruik eerst het commando:
1
| sudo apt-get update |
1
| sudo apt-get upgrade |
Deel 3: MySQL installeren op de Pi
1. Installeer de MySQL server door het onderstaande commando in te voeren:
1
| sudo apt-get install mysql-server |
2. Geef een wachtwoord op wanneer dat om gevraagd wordt.
3. Als MySQL geïnstalleerd is moeten we het "my.cnf" bestand openen en aanpassen. Open het bestand door het volgende commando in de terminal in te voeren:
1
| sudo nano /etc/mysql/my.cnf |
"Nano" is een tekstverwerker waarmee je bestanden kan aanpassen. Klik HIER voor meer info.
4. Zoek in het bestand dat geopend is naar de regel "bind-address = 127.0.0.01" en verander dit in
1
| bind-address = 0.0.0.0 |
Hierdoor zal MySQL ook andere systemen (zoals je tweede Kodi systeem) toegang geven.
5. Sla de wijzigingen op door "ctrl + O" en sluit nano (de tekstbewerker) af door "ctrl + X".
6. Start MySQL opnieuw op om problemen te voorkomen met:
1
| sudo restart mysql |
7. Open de MySQL command line met hetvolgende commando:
1
| mysql -u root -p |
Voeg (eventueel) het door u opgegeven op. Als het goed is zie je nu "mysql>" staan. Dat betekent dat je succesvol in de MySQL command line zit.
8. Maak nu de gebruiker 'kodi' aan met het volgende commando:
1
| CREATE USER 'kodi' IDENTIFIED BY 'kodi'; |
9. Geef de gebruiker 'kodi' rechten:
1
| GRANT ALL ON *.* TO 'kodi'; |
Je kan 'kodi' ook een andere naam geven. Maar let er op dat je deze dan ook bij volgende stappen aanpast. Let ook op de puntkomma achteraan de twee regels. Deze horen erbij.
10. Sluit de MySQL command line af met:
1
| \q |
11. Om te voorkomen dat Kodi opstart voordat de MySQL server opgestart is voegen de de volgende regel
1
| WAITFOR="mysqld" |
1
| /etc/default/xbmc |
(Dus gewoon "sudo nano /etc/default/xbmc", aanpassen en dan ctrl +O en ctrl+ X. Dat moet nu wel lukken.)
Deel 4: NFS installeren op de Pi
Het hebben van een centrale database zorgt er nog niet voor dat je bestanden gedeeld worden via het netwerk. Om de bestanden toch te delen gebruiken we NFS. Je kan ook SaMBa gebruiken, maar NFS heeft minder overhead en is meestal te prefereren boven Samba.
1. Installeer de NFS server:
1
| sudo apt-get install nfs-kernel-server |
2. Als deze geïnstalleerd is moeten de het programma NFS nog vertellen wat er gedeeld moet / mag worden. Open "/etc/exports" door:
1
| sudo nano /etc/exports |
3. Pas in dit bestand de volgende regel aan:
1
| /media/MY_VOLUME xxx.xxx.xxx.xxx/255.255.0.0(rw,all_squash,insecure,no_subtree_check,async) |
Hierbij moet 'MY_VOLUME" het pad naar je HDD worden (of de map op je HDD die je wil delen). En de xxx.xxx.xxx.xxx moet aangepast worden om alle computers uit je lokale netwerk toe te laten.
Mijn /etc/export ziet er zo uit:
1
| /media/usb0 192.168.178.0/24(rw,all_squash,insecure,no_subtree_check,async) |
Standaard mount Xbian een usb HDD op /media/usb0. Dit kan afwijken als je meerdere HDD's of een andere distro gebruikt. Controleer dit dus even.
4. Sla je wijzigingen op met "ctrl + O" en sluit af met "ctrl + X".
5. Herstart de NFS server met:
1
| sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server restart |
Deel 5: Kodi de MySQL database laten gebruiken
Om te wisselen naar de MySQL database moeten we het "advancedsettings.xml" bestand aanpassen. Bij Xbian staat deze in "~/.kodi/userdata/". Het "~" teken in een Linux omgeving betekent je Home folder. Dus je advancedsettings staat eigenlijk in /home/xbian/.kodi/userdata/advancedsettings.xml".
Het makkelijkste is om mijn advancedsettings.xml te kopiëren. Als je een andere gebruikersnaam als 'kodi' hebt gebruikt bij MySQL moet je deze hier ook aanpassen. Daarnaast moet het IP adres aanpassen naar het ip adres dat jou Pi heeft. Die van mij heeft dus "192.168.178.17" als lokaal IP. Grote kans dat die van jou anders is. Check dit dus!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| <advancedsettings> <videodatabase> <type>mysql</type> <host>192.168.178.17</host> <port>3306</port> <user>kodi</user> <pass>kodi</pass> </videodatabase> <musicdatabase> <type>mysql</type> <host>192.168.178.17</host> <port>3306</port> <user>kodi</user> <pass>kodi</pass> </musicdatabase> <videolibrary> <importwatchedstate>true</importwatchedstate> <importresumepoint>true</importresumepoint> </videolibrary> </advancedsettings> |
(Her)start hier Kodi weer.
Deel 6: MySQL database vullen
Nadat je Kodi voor het eerst hebt gestart met de MySQL database zal alles leeg zijn. Logisch, want je bibliotheek is nog niet gevuld.
Om je films en series weer in te laten moet je je mappen weer toevoegen aan Kodi. Klik HIER als je niet weet hoe dat moet.
LET ER OP DAT JE DE BESTANDEN VIA NFS TOEVOEGT. OOK OP DE PI WAAR DE HDD AAN HANGT!.
Wanneer je Kodi laat scannen naar bestanden zal deze automatisch je geëxporteerde bilbiotheek weer importeren. Hier hoef je verder niets voor te doen. Alleen even wachten.
Deel 7: Andere Kodi apparaten de database laten gebruiken
Het enige wat je op andere Kodi apparaten moet doen is hetzelfde advancedsettings.xml gebruiken. De andere Kodi apparaten moeten natuurlijk op jou lokale netwerk aangesloten zijn en dezelfde database versie gebruiken.
Klik HIER om te kijken waar je bij verschillende Kodi versies het bestand kan vinden.
Veel plezier!
En dat is alles! Ik heb dit niet zelf bedacht maar naar een aantal uur zoeken uit verschillende handleidingen getrokken op internet. Dank gaat uit naar:En alle mensen hier die mij hebben geholpen met mijn Pi de afgelopen 2 jaar en vooral bij het Xbian team die dit allemaal mogelijk maken!
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Precies en bij deel 1 is een seperate export niet echt noodzakelijk een single file export volstaat ook.GeeBee schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:43:
Mooie handleiding, maar als je een centrale verzamelbak/server/nas/o.i.d. hebt en meerdere kodi clients, dan zou ik mysql toch gaan draaien op de server en niet op een pi.
Vaak is het gewoon sneller om je library te rebuilden en alleen je watched statussen te exporteren/importeren.
Mijn RPi2 is sneller dan m'n NAS, meer cores, meer RAM en gebruikt minder stroom.GeeBee schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:43:
Mooie handleiding, maar als je een centrale verzamelbak/server/nas/o.i.d. hebt en meerdere kodi clients, dan zou ik mysql toch gaan draaien op de server en niet op een pi.
En waarin MySQL op een tweede Pi draaien? Ik draai hem op de Pi waar ook Kodi op draait.
[ Voor 5% gewijzigd door Smultie op 30-04-2015 17:00 ]
Klopt! Alleen die heb ik niet / mijn Pi is mijn Nas.GeeBee schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:43:
Van de Kodi website:schumi2004 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:47:
[...]
Precies en bij deel 1 is een seperate export niet echt noodzakelijk een single file export volstaat ook.
Vaak is het gewoon sneller om je library te rebuilden en alleen je watched statussen te exporteren/importeren.
Vandaar mijn keuze. Maar het kan wel waarschijnlijk.Note: Exporting to a single file is discouraged in Frodo and higher, as there is a big issue with artwork. It changes the artwork location URL to the folder location of the export, which causes problems when you want to redownload the information.
Dat heb ik ook. Mijn RPI2 heeft nu MySQL, Kodi erop draaien en de harde schijf eraan gekoppeld. Daarnaast is er nog een Pi in de tuin en hebben een aantal PC's kodi erop. Allemaal vanaf één database!Smultie schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:58:
[...]
En waarin MySQL op een tweede Pi draaien? Ik draai hem op de Pi waar ook Kodi op draait.
[ Voor 61% gewijzigd door ApexAlpha op 30-04-2015 17:35 ]
Is geen dubbele punt, maar een puntkomma.9. Geef de gebruiker 'kodi' rechten:
code:
1
GRANT ALL ON *.* TO 'kodi';
Je kan 'kodi' ook een andere naam geven. Maar let er op dat je deze dan ook bij volgende stappen aanpast. Let ook op de dubbele punt achteraan de twee regels. Deze horen erbij.
Je hebt helemaal gelijk.Smultie schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:37:
Kleinigheidje nog:
[...]
Is geen dubbele punt, maar een puntkomma.
Dus dat in je uitleg verwerken kan geen kwaad...
Voor de openELEC gebruikers die ook MySQL willen draaien; zoek online op de addon LAMP.
[ Voor 54% gewijzigd door albino71 op 30-04-2015 17:52 ]
https://github.com/HazCod/LimeRPi2-kodi
~ beware of misinformation.
Maar blijft de vraag of ik bij het importeren films kan toewijzen aan categorieën, zodat ik in het hoofdscherm de keuze heb tussen "Films", " Kinderfilms" en "TV-series" ?
[ Voor 59% gewijzigd door mikekiwi op 30-04-2015 21:33 ]
- Pi 1 met daarop een video bibliotheek van series en films (met status gezien/niet gezien) welke op 2 netwerkschijfen staan;
- Pi 2B welke nog kaal is en ik als hoofd Pi wil gaan gebruiken met de huidige videobibliotheek.
Bij Pi 1 heb ik de videobibliotheek geëxporteerd (single file) naar de SD kaart. Deze wil ik vervolgens importeren op de Pi 2B om daar ook de status gezien/niet gezien te krijgen. Kan dit überhaupt?
Als ik de SD kaart van Pi 1 in Windows explorer open, kan ik de export niet vinden. Ik zie alleen system bestanden. Hoe kan dit?
http://kodi.wiki/view/Custom_home_itemsmikekiwi schreef op donderdag 30 april 2015 @ 20:24:
<knip> voorgaande tekst even verwijderd, ben er al grotendeels uit. Al herkend de scraper (universal) nog steeds niet alle kinderfilms op de juiste manier (vandaar dat ik eerst ook voor 'local information only' had gekozen)
Maar blijft de vraag of ik bij het importeren films kan toewijzen aan categorieën, zodat ik in het hoofdscherm de keuze heb tussen "Films", " Kinderfilms" en "TV-series" ?
http://kodi.wiki/view/HOW-TO:Share_libraries_using_UPnPlochtejans schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:02:
Een mysql bouwen is een beetje te technisch voor me. De situatie is als volgt:
- Pi 1 met daarop een video bibliotheek van series en films (met status gezien/niet gezien) welke op 2 netwerkschijfen staan;
- Pi 2B welke nog kaal is en ik als hoofd Pi wil gaan gebruiken met de huidige videobibliotheek.
Bij Pi 1 heb ik de videobibliotheek geëxporteerd (single file) naar de SD kaart. Deze wil ik vervolgens importeren op de Pi 2B om daar ook de status gezien/niet gezien te krijgen. Kan dit überhaupt?
Als ik de SD kaart van Pi 1 in Windows explorer open, kan ik de export niet vinden. Ik zie alleen system bestanden. Hoe kan dit?
Ik heb hier wel eens over gelezen toen ik muziek video's als aparte categorie wilde hebben. Volgens mij het dat een node, moet je maar eens in de xbmc wiki opzoeken (zit nu mobiel dus het zoekt wat lastig)mikekiwi schreef op donderdag 30 april 2015 @ 20:24:
<knip> voorgaande tekst even verwijderd, ben er al grotendeels uit. Al herkend de scraper (universal) nog steeds niet alle kinderfilms op de juiste manier (vandaar dat ik eerst ook voor 'local information only' had gekozen)
De status kan je synchroniseren met trakt. Je moet dan een account aanmaken op trakt.tv en de addon op beide Pi's installeren. In de addon steek je dan in dat hij afleveringen en films moet scrobblen en dat hij de status moet synchroniseren zodra er iets gekeken is een eens in de paar uur om de status van beide apparaten gelijk te krijgenlochtejans schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:02:
Een mysql bouwen is een beetje te technisch voor me. De situatie is als volgt:
Ik dank u zeer. Had al wel iets gelezen over smart playlists, maar niet beseft dat je die ook op map-naam kon selecteren (en ik heb ze dus in gescheiden mappen staan); dit in combinatie met de Custom Home Items doet het hem voor mij.
Wordt nog wel even studeren om het ook echt uitgevoerd te krijgen (en dus eerst dat scrape-verhaaltje even goed zetten en rechttrekken), maar ik weet nu in ieder geval in welke richting ik het moet gaan zoeken...
Thanks, ben druk aan het lezen!gwystyl schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:25:
[...]
Ik heb hier wel eens over gelezen toen ik muziek video's als aparte categorie wilde hebben. Volgens mij het dat een node, moet je maar eens in de xbmc wiki opzoeken (zit nu mobiel dus het zoekt wat lastig)
Of draai je Pi vanaf een HDD of USB stick!albino71 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:45:
MySQL kan wel killing zijn voor je SD kaartje, dus zorg voor een goede backup.
1
| /media/usb0 192.168.178.0/24(rw,all_squash,insecure,no_subtree_check,async) |
Bedankt!
Hebben anderen ook last van dit?
Bedankt ApexAlpha! Keurige tutorial. Omdat ik al een NFS share op mijn NAS draai heb ik dat stuk overgeslagen.ApexAlpha schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:05:
Hieronder een handleiding over het opzetten van een centrale MySQL / NFS server te maken.
....
Wat ik niet verwacht had was dat ik mijn shares opnieuw moet scannen, maar bij import library kan ik mn export niet vinden. Klein ongemakje slechts, over een paar uur is de library weer gevuld en kan ik verder met instellen van de shared library op RPi nr. 2.
Graag gedaan!JanPedaal schreef op zondag 03 mei 2015 @ 14:20:
[...]
Bedankt ApexAlpha! Keurige tutorial. Omdat ik al een NFS share op mijn NAS draai heb ik dat stuk overgeslagen.
Wat ik niet verwacht had was dat ik mijn shares opnieuw moet scannen, maar bij import library kan ik mn export niet vinden. Klein ongemakje slechts, over een paar uur is de library weer gevuld en kan ik verder met instellen van de shared library op RPi nr. 2.
En je hoeft geen import te doen. Als je 'multiple files' hebt gedaan staat er langs elke video een nfo bestand met je geëxporteerde gegevens. Bij een nieuwe library scan pakt Kodi die gewoon op. Je hoeft dus niet apart je geëxporteerde library weer in te laten.
[ Voor 22% gewijzigd door ApexAlpha op 03-05-2015 15:07 ]
Ik heb voorheen een ouder model van de Raspberry gebruikt. Het enige probleem dat ik daar mee had, was dat de interface aan de trage kant was. Vandaar dat ik een Raspberry 2 heb gekocht en die is inderdaad lekker snel.
Maar...
De stabiliteit van/met(?) de geïnstalleerde setup (SOS-solutions) laat echter behoorlijk te wensen over. Mijn oude Pi kon ik altijd aan laten, zodat ie altijd klaar voor gebruik was. Mijn Pi2 slaat altijd vast na hem een tijdje niet gebruikt te hebben, en soms stopt ie gewoon tijdens het afspelen, en gaat ie op zwart.
Ik heb al geprobeerd om andere voedingen te gebruiken en heb geen "regenboog"-icoon in het beeld. Ik hem 'm ook al op een andere plek weggelegd, maar het helpt niets. Wat ook vreemd is, dat voorheen mijn TV aansprong als ik via Yatse een film opstartte, maar dat doet deze Pi ook niet.
Vandaar dat ik dus een nieuwe install wil gaan doen. Hebben jullie nog voorkeur t.a.v. bepaalde setups, zoals
-OpenElec
-XBian
-OSMC
-...
Alle tips zijn welkom!
Alvast dank voor de te nemen moeite,
Bertje.
Als je alleen Kodi gaat gebruiken en verder er niks mee wil gaan doen is OpenElec het makkelijkst.Bertje9999 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 15:30:
Hallo,
Ik heb voorheen een ouder model van de Raspberry gebruikt. Het enige probleem dat ik daar mee had, was dat de interface aan de trage kant was. Vandaar dat ik een Raspberry 2 heb gekocht en die is inderdaad lekker snel.
Maar...
De stabiliteit van/met(?) de geïnstalleerde setup (SOS-solutions) laat echter behoorlijk te wensen over. Mijn oude Pi kon ik altijd aan laten, zodat ie altijd klaar voor gebruik was. Mijn Pi2 slaat altijd vast na hem een tijdje niet gebruikt te hebben, en soms stopt ie gewoon tijdens het afspelen, en gaat ie op zwart.
Ik heb al geprobeerd om andere voedingen te gebruiken en heb geen "regenboog"-icoon in het beeld. Ik hem 'm ook al op een andere plek weggelegd, maar het helpt niets. Wat ook vreemd is, dat voorheen mijn TV aansprong als ik via Yatse een film opstartte, maar dat doet deze Pi ook niet.
Vandaar dat ik dus een nieuwe install wil gaan doen. Hebben jullie nog voorkeur t.a.v. bepaalde setups, zoals
-OpenElec
-XBian
-OSMC
-...
Alle tips zijn welkom!
Alvast dank voor de te nemen moeite,
Bertje.
Wil je er meer mee doen is Raspbian een goede, zeker nu Kodi ook meegenomen wordt in de default repositories.
Heb zelf een Retropie (is eigenlijk gewoon Raspbian) image met Kodi, uptime van een paar weken en alleen soms een probleem als ik een film / tv serie te lang op pauze heb staan dat het lijkt alsof ie vastgelopen is. Als ik dan de HDMI kabel ontkoppel en weer terug in de pi stop komt ie weer op. Moet nog nakijken wat dat precies is en of andere mensen hier ook last van hebben.
Error in mount_storage: mount_common: Could not mount /dev/mmcblk0p2: http://i.imgur.com/XHORZCr.jpg
Moet ik dat ding achter een UPS hangen zodat hij nooit uit gaat want ik wordt hier nu al gek van. Kan straks dat ding weer opnieuw installeren als de stroom er om wat voor reden af valt.
Kan ik desondanks al over naar de Pi2 als daily driver, of is het verstandig nog even op de Pi1 te blijven?
~~~[html]Let op!!
Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.
Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.~~~[/html]