Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:54
https://www.friendlyelec....ct&path=69&product_id=290
NanoPi R5C

De 4 GB RAM + 32GB eMMC versie lijkt me wel een mooie basis voor een simpele zelfbouw Firewall/Router.

Benieuwd naar een review hoe de boel zich gedraagt onder full load over de twee NICs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
duvekot schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:30:
https://www.friendlyelec....ct&path=69&product_id=290
NanoPi R5C

De 4 GB RAM + 32GB eMMC versie lijkt me wel een mooie basis voor een simpele zelfbouw Firewall/Router.

Benieuwd naar een review hoe de boel zich gedraagt onder full load over de twee NICs.
Staar je niet blind op dit soort SBC’s. Voor de R4S heeft het een goede 2 jaar geduurd voordat er een stabiele OpenWRT community versie te downloaden was en volgens mij is pas met de laatste release officiële support gekomen. Check dus goed of er voldoende support is vanuit de community en wat de ervaringen zijn.

Uiteraard kun je ook FriendlyWRT gebruiken al zijn de meningen er over verdeeld ivm Chinese invloeden en eventueel privacy risico’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02:12
nero355 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:43:
[...]

VMWare produkten in het algemeen :
- Wat VM's aanmaken kan nog net wel zonder al teveel gedoe, maar fijn is anders...
- Wil je wat meer dan dat ?
"Welcome in Licensehell !!" :D

Proxmox :
- Ga naar de webGUI
- Click een irritante License melding weg die je ook kan slopen door wat regeltjes in een bestand te verwijderen.
- Doe wat je maar wilt :Y)
- Zie je de optie niet in de webGUI ?
Dan log je in via SSH en heb je alle vrijheid van een regulier Debian systeem! :*) 8) :Y)

[...]

Wat je het beste kan doen is gewoon zelf het een en ander testen op een PCtje dat je nog over hebt IMHO :)
Vroeg me al af waar je was gebleven :P
Maar vergeet niet XCP-NG met Xen-Orchestra. Heel mooi product n.m.i.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 20:29
nero355 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:43:
[...]

VMWare produkten in het algemeen :
- Wat VM's aanmaken kan nog net wel zonder al teveel gedoe, maar fijn is anders...
- Wil je wat meer dan dat ?
"Welcome in Licensehell !!" :D

Proxmox :
- Ga naar de webGUI
- Click een irritante License melding weg die je ook kan slopen door wat regeltjes in een bestand te verwijderen.
- Doe wat je maar wilt :Y)
- Zie je de optie niet in de webGUI ?
Dan log je in via SSH en heb je alle vrijheid van een regulier Debian systeem! :*) 8) :Y)

[...]

Wat je het beste kan doen is gewoon zelf het een en ander testen op een PCtje dat je nog over hebt IMHO :)
Dank voor deze info.

Had in een ander topic ook al gelezen dat het met proxmox ook zuiniger is dan ESXI. Ook ben ik al bekend met Linux en gecharmeerd van opensource, dus zal eens gaan stoeien met proxmox

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kriss1981 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:00:
[...]

Dank voor deze info.

Had in een ander topic ook al gelezen dat het met proxmox ook zuiniger is dan ESXI. Ook ben ik al bekend met Linux en gecharmeerd van opensource, dus zal eens gaan stoeien met proxmox
Voordeel dat alles embedded in Proxmox zit. Zoals live migration en backups. Daar heb je bij ESXi aparte VMs voor nodig. Zoals vCenter en VEEAM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
mrdemc schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:39:
Vroeg me al af waar je was gebleven :P
offtopic:
Het typt zo moeilijk als je "AWSD hand" in een bepaalde houding moet blijven na een kleine ingreep... ;)
Maar vergeet niet XCP-NG met Xen-Orchestra. Heel mooi product n.m.i.
Hmm...

https://xcp-ng.org/

Nooit echt wat met Xen gedaan om allerlei redenen, maar dat ziet er wel interessant uit! :)
Miki schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:36:
Staar je niet blind op dit soort SBC’s. Voor de R4S heeft het een goede 2 jaar geduurd voordat er een stabiele OpenWRT community versie te downloaden was en volgens mij is pas met de laatste release officiële support gekomen. Check dus goed of er voldoende support is vanuit de community en wat de ervaringen zijn.

Uiteraard kun je ook FriendlyWRT gebruiken al zijn de meningen er over verdeeld ivm Chinese invloeden en eventueel privacy risico’s.
Wat is er daar zo rampzalig aan dan :?

Al mijn telefoons zijn Chinees en tot nu toe heeft me dat alleen wat vrije tijd gekost omdat ik wat adware moest disablen die totaal geen nut heeft buiten China :)
ardvark99 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:16:
Of Hyper-v server 2019, is ook gratis. Natuurlijk wel maandelijks updates. Daar draait mijn opnsense op, samen met wat Windows servers, Linux vm's en telefooncentrale.
HELL NO! :P

[ Voor 52% gewijzigd door nero355 op 02-12-2022 15:33 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naar aanleiding van een post "van net" van @stormfly in het Ubiquiti topic en ik afgelopen dagen zelf nogal hard heb zitten prutsen met mijn UniFi Security Gateway om Wireguard erop te gebruiken, zowel als "server" om met telefoon etc buitenshuis te kunnen verbinden als als "client" om anoniemer te kunnen internetten via een VPN boer.

Zijn er hier die VyOS gebruiken? Op een zelfbouw router dus. BSD staat niet bekend om zuinigheid (/Linux doet het beter). Maar op Linux vlak heb ik alleen wat beperkte ervaring met OpenWRT op huis/tuin/keuken routers en ik weet niet of ik dat op een zelfbouw systeem zou willen draaien met alles dat ik nu zou willen. Kan mijn vinger er niet precies op leggen wat het is, en wellicht ook een verkeerd vooroordeel op basis van puur het gebruik op standaard routers. Daarnaast ken ik alleen IPFire van naam, maar mijn zoektocht naar Wireguard support daarin maakt mij ook weinig optimistisch (het ontbreekt, hoge mate van technical debt waardoor het niet eenvoudig toegevoegd kan worden en het team is te klein om versie 3 goed van de grond te krijgen). Maar de post van @stormfly in het UI topic deed mij dus denken aan VyOS. Ik weet wel van de Vyatta => VyOS => EdgeOS => "EdgeOS met UniFi laagje" keten. Maar nooit zo bij stil gestaan dat VyOS ook zelf in te zetten kan zijn. Maar als ik in dit topic even zoek op VyOS is het aantal posts ook uhm "nogal laag" (1 pagina met 25 posts per pagina).

Edit:
Okay, blijkbaar had ik me iets moeten inlezen voor dit te posten :X. Er is dus geen stable image tenzij je een paar K per jaar aftikt, of je moet het zelf builden, of je moet de nightly builds nemen. Da's niet wat ik zoek :P

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 02-12-2022 18:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 18:47
OpenWRT is in mijn ervaring wel stabiel (stable release) en erg “light weight” voor je apparaat. Het is echter geen full fledged Linux distributie. Je kunt er Docker op draaien en dat biedt meer mogelijkheden wellicht. Upgraden/updaten is echter niet een “sudo apt update && sudo apt dist-upgrade”. Je doet jezelf een groot plezier daar een werkwijze in te bedenken voordat je enthousiast voortvarend alles draaiende hebt om na een upgrade erachter te komen dat je alles dat niet standaard in het image zit opnieuw kunt inrichten. OpenWRT is fantastisch voor consumer routers en access points. Voor internetsnelheden vanaf zo’n 400Mbit/s wordt het interessant om een x86 apparaat voor OpenWRT te gebruiken. Dit zie je ook meer voorkomen op het forum. Dus wellicht dat er op termijn een wat vriendelijkere upgrade mogelijkheid komt voor x86 apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D43m0n schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:19:
OpenWRT is in mijn ervaring wel stabiel (stable release) en erg “light weight” voor je apparaat. Het is echter geen full fledged Linux distributie. Je kunt er Docker op draaien en dat biedt meer mogelijkheden wellicht. Upgraden/updaten is echter niet een “sudo apt update && sudo apt dist-upgrade”. Je doet jezelf een groot plezier daar een werkwijze in te bedenken voordat je enthousiast voortvarend alles draaiende hebt om na een upgrade erachter te komen dat je alles dat niet standaard in het image zit opnieuw kunt inrichten. OpenWRT is fantastisch voor consumer routers en access points. Voor internetsnelheden vanaf zo’n 400Mbit/s wordt het interessant om een x86 apparaat voor OpenWRT te gebruiken. Dit zie je ook meer voorkomen op het forum. Dus wellicht dat er op termijn een wat vriendelijkere upgrade mogelijkheid komt voor x86 apparaten.
Goed punt. Dat OpenWRT in onderhoud een stuk minder is. Doordat je dus met de complete images zit en afwijkingen daarop (mogelijk) vervallen na een update.

Dan kom ik dus uit op:
OpenWRT: moeilijk te onderhouden / upgraden, voornamelijk met veel customizations
VyOS: betaald, zelf builden, of unstable nightlies. (Geen idee v.w.b. onderhoud dan)
IPFire: waarschijnlijk de minst van de Linux opties. Geen Wireguard; Trage ontwikkeling; ...?
Custom / Debian: veel onderzoek werk om op te zetten. Makkelijk te upgraden, maar mogelijk wel breakages in updates waardoor weer onderzoek vereist is. Enerzijds leuk om (hobbymatig) de kennis op te doen. Anderzijds moet het wel werken / stabiel zijn (oftewel: als het "ineens" kapot is en geen / te weinig tijd om te fixen...).

De *Sense oplossingen zijn dan uiteraard de bekendste / populairste. Mogelijk iets minder te customizen (geen Docker bv, dan zou het al virtueel moeten draaien op Linux of een hypervisor), maar wel het uitgebreidst, ik gok makkelijkst in gebruik, en het meest over te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Videopac

Rommelt wat aan.

Van alle opensource software die ik tot nu toe gebruikt heb is OPNsense veruit het stabielst. En voor wat dockers en VMs betreft: de kern van mijn internetverbinding moet gewoon werken, dus heb ik een apart bakje voor OPNsense waar ik Adguard Home (werkend) en Wireshark (nog niet werkend) als plugin heb draaien. De rest van de meuk draait op de NAS (DS918+, AS6704T in bestelling). Als bijvoorbeeld het …arr gebeuren niet werkt is dat geen ramp. Verder ben ik gestopt met OpenWrt op mijn Belkin RT3200 toegangspunten: het was net niet stabiel, met name de overgang van het ene naar het andere toegangspunt. Kan inmiddels beter zijn, maar ik was het gedoe en de lage WAF/KAF zat.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb de volgende reis gemaakt, en ik denk dat dit voor veel mensen geldt...

Je begint met een mooie wifi router en vervangt de firmware door een open source firmware zodat je veel extra functionaliteit krijgt en kunt tweaken tot de max. Dan lees je over pfSense/OPNsense en probeer je dat een keer uit op een oude PC of VM en dat bevalt uitstekend.

Dan wil je zoveel mogelijk efficientie, dus een ESXi/proxmox oplossing waarop je pfSense/OPNsense kunt virtualiseren en combineren met web servertjes, home automation en andere VMs. Alles op een mooi klein doosje in de meterkast. Werkt als een speer. Klaar!

Niet dus. Heb je dat eenmaal draaien, kom je erachter dat het allemaal fantastisch werkt, maar dat je toch regelmatig moet updaten en herstarten. Je wifi routers werken best goed, maar niet optimaal. Teveel handmatige updates, voldoende maar toch beperkte wifi coverage en roaming tussen verschillende routers werkt vaak niet lekker.

Alles in huis is intussen internet: kabel TV is vervangen door IPTV en je vaste telefoon door VOIP en smartphones, die continu aan de wifi hangen en gigabytes per dag verstoken. En dus bij iedere storing veel gezeur in huis. Dus... je wilt dat het 'gewoon werkt'. Altijd. En zonder veel hoofdpijn of tijdsverlies.

Dan kom je uit op een een wifi systeem met meerdere accesspoints die je vanuit 1 GUI kunt managen. Veel mensen die het geld ervoor over hebben komen uit op Ubiqiti Unifi. Overal super goede wifi, verschillende VLANs om alle Chinese IOT apparaten van je hoofdnetwerk te scheiden en alles vanuit 1 GUI. En meestal update alles 's-nachts automatisch zonder dat je het door hebt.

De virtuele pfSense/OPNsense verhuist naar een dedicated hardware doosje en hoef je alleen nog maar te herstarten als pfSense/OPNsense geupdate wordt. OPNsense eens per maand en pfSense eens per kwartaal (hier staat dus pfSense ook al is het minder sexy dan OPNsense en niet NL).

Klaar!
(voor nu)

[ Voor 0% gewijzigd door wian op 03-12-2022 12:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:07
RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:58:
[...]

Goed pun. Dat OpenWRT in onderhoud een stuk minder is. Doordat je dus met de complete images zit en afwijkingen daarop (mogelijk) vervallen na een update.

Dan kom ik dus uit op:
OpenWRT: moeilijk te onderhouden / upgraden, voornamelijk met veel customizations
Je kunt de basis gewoon updaten en daarna de packages updaten/herinstalleren. Als je echt hele rare packages nodig heb in je image (ethernet driver?), kun je altijd zelf een image maken met de imagebuilder. Dat is een paar minuten werk in een Linux VM.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

IPFire: waarschijnlijk de minst van de Linux opties. Geen Wireguard; Trage ontwikkeling; ...?
Niet eens IPv6, terwijl daar al ruim 10 jaar om wordt gevraagd en een tutorial om het werkend te krijgen is in het niets verdwenen van het forum en de IPFire wiki :/
Custom / Debian: veel onderzoek werk om op te zetten.
Dat valt wel mee, basis routerfunctionaliteit is simpel:
- Forwarding aanzetten door 2 regels te uncommenten in sysctl.conf bestand;
- Netwerkkaarten instellen, bijv. met nmcli of nmtui als je een DOS-achtig menu wil;
- Firewall opzetten, als je een goede weet te vinden is het na copypasten alleen nodig om de netwerkinterfacenamen aan te passen;
- ISC-DHCP-Server installeren en instellen, voorbeeldconfigs kunnen gecopypasted worden.
Done :)
Makkelijk te upgraden, maar mogelijk wel breakages in updates waardoor weer onderzoek vereist is.
Anderzijds moet het wel werken / stabiel zijn (oftewel: als het "ineens" kapot is en geen / te weinig tijd om te fixen...).
Als je stable releases gebruikt valt dat wel mee, heb volgens mij nog nooit met Jessie, Stretch etc dergelijke problemen gehad. Daarbij gebruik ik een minimal install, zo min mogelijk packages (ook geen GUI), dan valt er niet zoveel te slopen :P
Enerzijds leuk om (hobbymatig) de kennis op te doen.
:Y

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuVo
  • Laatst online: 07:59
wian schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:13:

Je begint met een mooie wifi router en vervangt de firmware door een open source firmware zodat je veel extra functionaliteit krijgt en kunt tweaken tot de max. Dan lees je over pfSense/OPNsense en probeer je dat een keer uit op een oude PC of VM en dat bevalt uitstekend.

Dan wil je zoveel mogelijk efficientie, dus een ESXi/proxmox oplossing waarop je pfSense/OPNsense kunt virtualiseren en combineren met web servertjes, home automation en andere VMs. Alles op een mooi klein doosje in de meterkast. Werkt als een speer. Klaar!

Niet dus. Heb je dat eenmaal draaien, kom je erachter dat het allemaal fantastisch werkt, maar dat je toch regelmatig moet updaten en herstarten. Je wifi routers werken best goed, maar niet optimaal. Teveel handmatige updates, voldoende maar toch beperkte wifi coverage en roaming tussen verschillende routers werkt vaak niet lekker.

Alles in huis is intussen internet: kabel TV is vervangen door IPTV en je vaste telefoon door VOIP en smartphones, die continu aan de wifi hangen en gigabytes per dag verstoken. En dus bij iedere storing veel gezeur in huis. Dus... je wilt dat het 'gewoon werkt'. Altijd. En zonder veel hoofdpijn of tijdsverlies.

Dan kom je uit op een een wifi systeem met meerdere accesspoints die je vanuit 1 GUI kunt managen. Veel mensen die het geld ervoor over hebben komen uit op Ubiqiti Unifi. Overal super goede wifi, verschillende VLANs om alle Chinese IOT apparaten van je hoofdnetwerk te scheiden en alles vanuit 1 GUI. En meestal update alles 's-nachts automatisch zonder dat je het door hebt.

De virtuele pfSense/OPNsense verhuist naar een dedicated hardware doosje en hoef je alleen nog maar te herstarten als pfSense/OPNsense geupdate wordt. OPNsense eens per maand en pfSense eens per kwartaal (hier staat dus pfSense ook al is het minder sexy dan OPNsense en niet NL).

Klaar!
(voor nu)
Exact mijn situatie nu, leuk om de checks in je verhaal te zetten! Begon met een Asus N66U, daarna Merlin Firmware. Pfsense in een VM nooit echt van gekomen wel uren aan kwijt van geweest. Nu jaren pfsense stabiel op dedicated QTOM hardware (i5), gescheiden IOT netwerk en Unifi accesspoints(4)/controller(gen 2+). 8)

Het geheel moet niet te veel onderhoud nodig hebben. Auto update voor unifi ben ik wel van afgestapt voor de ap’s(problemen met nieuwe WiFi 6 pro ap (2x).

Verder aparte vlans voor WiFi/ bedraad.

[ Voor 4% gewijzigd door MuVo op 03-12-2022 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
De virtuele pfSense/OPNsense verhuist naar een dedicated hardware doosje
Herkenbaar :-) Al denk ik voor deze laatste stap toch een virtualisatie laag ertussen te houden. Niet om andere guests ernaast te draaien. Maar als een soort van High Availability, kunnen schakelen tussen twee Sense-guests om ze om de beurt te updaten.

Mij lijkt dat je de host omgeving (VBox, ProxMox, ESXi, etc) niet per se van elke update hoeft te voorzien, de host loopt minder risico.

Voor een dedicated doosje vond ik de tip van een Fujitsu Futro een interessante. En dan via een pci riser een glasvezel of extra ethernet adapter. Ben er nog niet uit wat voor riser ik nodig heb en heb ook nog geen Futro voor een goede prijs (7xx of 9xx voor max 30 eu) gevonden.

Nu gebruik ik nog een Asus RT-N66U als router (wifi uitgeschakeld) en een pfSense guest als dhcp voor wifi vlan's (TP-Link). Werkt prima met 1gb (Tweak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Klaar!
(voor nu)
Semi herkenbaar inderdaad. Alleen nooit OpenWRT (/custom firmware) in productie gedraaid. Maar op een gegeven moment van 2 routers (1 als AP) naar full fledged UniFi gegaan, incl. USG. De gevirtualiseerde firewall wil ik tzt ook in een keer overslaan en van de USG naar een dedicated zelfbouw firewall gaan.
Raven schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:52:
[...]
Niet eens IPv6, terwijl daar al ruim 10 jaar om wordt gevraagd en een tutorial om het werkend te krijgen is in het niets verdwenen van het forum en de IPFire wiki :/
Pfft, niet dat ik echt iets mee doe behalve aanzetten op een aantal VLANs, maar ook dat is dan wel een dealbreaker. En nog een argument v.w.b. "wordt totaal niet / veel te traag ontwikkeld en loopt flink achter de feiten aan".
- Netwerkkaarten instellen, bijv. met nmcli of nmtui als je een DOS-achtig menu wil;
Gewoon met het handje toch :P Zou niet de eerste keer zijn dat ik systemd-networkd unit files met de hand schrijf.
- Firewall opzetten, als je een goede weet te vinden is het na copypasten alleen nodig om de netwerkinterfacenamen aan te passen;
Ook daarbij, kinda been there already. Draaide tot deze week een Alpine VM met daarin OpenVPN als client waarbij de VM dienst deed als default gateway voor een specifiek VLAN en dus alles over de VPN slingerde.
- ISC-DHCP-Server installeren en instellen, voorbeeldconfigs kunnen gecopypasted worden.
Done :)
PiHole kan dan vast ook? Stoelt immers op DNSMasq en PiHole kan AFAIK ook officieel als DHCP server worden ingezet.
Enige vraagteken voor mij daarin in gebrek aan kennis is dan het IPv6 verhaal. (Zelfs :X) in UniFi was dat maar een paar klikken, en nooit verdiept in hoe dat onder water werkt en wat er voor nodig is.
[...]

[...]
Als je stable releases gebruikt valt dat wel mee, heb volgens mij nog nooit met Jessie, Stretch etc dergelijke problemen gehad. Daarbij gebruik ik een minimal install, zo min mogelijk packages (ook geen GUI), dan valt er niet zoveel te slopen :P
Met wat ik Debian draai inderdaad nooit echt issues gehad. Maar draai het nog niet heel lang. Max 5 tot 10 jaar terug begonnen met een VPS. Zijn intussen twee nieuwe, en daarnaast nu bijna drie jaar Proxmox met Debian based LXCs. Maarja, ik draai al 10+ jaar Arch Linux op desktop, rolling release, periodes met de testing repo enabled, en ook daarbij kan ik het aantal "oepsies" waarschijnlijk op één hand tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:26:
[...]

Pfft, niet dat ik echt iets mee doe behalve aanzetten op een aantal VLANs, maar ook dat is dan wel een dealbreaker. En nog een argument v.w.b. "wordt totaal niet / veel te traag ontwikkeld en loopt flink achter de feiten aan".
Toen ik IPFire nog gebruikte was ondersteuning voor VLAN zeer beperkt aanwezig en was er een max aantal netwerkinterfaces van 4: Met LAN, AP (wifi kaartje in router-pc) en WAN zat ik al aan 3, de IPv6-tunnel had ik buiten de webinterface om met ip-commando opgezet. Nu heb ik 4 VLAN's, WAN en de IPv6-tunnel, dan zit ik al aan 6, doe dat maar eens in IPFire....
[...]

Gewoon met het handje toch :P Zou niet de eerste keer zijn dat ik systemd-networkd unit files met de hand schrijf.
Kan, maar daar ik het met nmcli heb gedaan kon ik de commando's in een bash-script gooien en indien herinstall nodig is script draaien om alles in te stellen, waarbij het script het niet uitmaakt dat het mogelijk om een andere pc gaat. Hetzelfde geld voor al het andere dat geïnstalleerd/ingesteld dient te worden.
[...]

Ook daarbij, kinda been there already. Draaide tot deze week een Alpine VM met daarin OpenVPN als client waarbij de VM dienst deed als default gateway voor een specifiek VLAN en dus alles over de VPN slingerde.
Euhm, ik heb het over iptables en nftables, niet VPN ;)
[...]

PiHole kan dan vast ook? Stoelt immers op DNSMasq en PiHole kan AFAIK ook officieel als DHCP server worden ingezet.
De router-pc was er eerder dan PiHole, nooit overwogen om DHCP-server over te zetten.
Enige vraagteken voor mij daarin in gebrek aan kennis is dan het IPv6 verhaal. (Zelfs :X) in UniFi was dat maar een paar klikken, en nooit verdiept in hoe dat onder water werkt en wat er voor nodig is.
Daar heb ik radvd voor, net als ISC-DHCP-Server voorbeeldconfig zoeken, dan de IPv6-prefix e.d. aanpassen aan wat je hebt toegewezen gekregen, subnets kun je (mits je niet goed bent met subnets) overlaten aan websites die op basis van je prefix dat voor je kunnen doen.
[...]

Met wat ik Debian draai inderdaad nooit echt issues gehad. Maar draai het nog niet heel lang. Max 5 tot 10 jaar terug begonnen met een VPS. Zijn intussen twee nieuwe, en daarnaast nu bijna drie jaar Proxmox met Debian based LXCs. Maarja, ik draai al 10+ jaar Arch Linux op desktop, rolling release, periodes met de testing repo enabled, en ook daarbij kan ik het aantal "oepsies" waarschijnlijk op één hand tellen.
Ik ben ooit begonnen met (K)Ubuntu op de laptop, later Raspbian op RPi's, Debian als router en Mobian op PineTab, onder de motorkap werken alle hetzelfde en ik ben vanaf het begin zoveel mogelijk op console gaan doen om dat onder de knie te krijgen :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:52:
[...]

Toen ik IPFire nog gebruikte was ondersteuning voor VLAN zeer beperkt aanwezig en was er een max aantal netwerkinterfaces van 4: Met LAN, AP (wifi kaartje in router-pc) en WAN zat ik al aan 3, de IPv6-tunnel had ik buiten de webinterface om met ip-commando opgezet. Nu heb ik 4 VLAN's, WAN en de IPv6-tunnel, dan zit ik al aan 6, doe dat maar eens in IPFire....
Okay... Nog een minpunt voor IPFire dan. Ik heb nu volgens mij 7 VLANs waarvan 6 daadwerkelijk in gebruik. LAN met netwerk gear etc.; "prive" met PCs, telefoons, tablets, ...; "media" met TVs, versterkers, ...; IoT met Home Assistant & aanverwanten, Tado bridge, ESPs, ...; "gast" dat voor zich spreekt; eentje die alles over VPN gooit dan en nog een "homelab" die niet in gebruik is. En daar komt dan nog WAN bij. (IPv6 heb ik native van Ziggo)
[...]

Kan, maar daar ik het met nmcli heb gedaan kon ik de commando's in een bash-script gooien en indien herinstall nodig is script draaien om alles in te stellen, waarbij het script het niet uitmaakt dat het mogelijk om een andere pc gaat. Hetzelfde geld voor al het andere dat geïnstalleerd/ingesteld dient te worden.
True, met commando's in bash scriptjes is het wellicht makkelijker te hergebruiken. Maar die bash scriptjes kunnen ook een echo outputten naar config files :+
[...]
Euhm, ik heb het over iptables en nftables, niet VPN ;)
Ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dus dat ik daarvoor ook zelf de iptables regels heb geschreven / opgezocht (om dus te NATen tussen VLAN & VPN, port forward, IP forwarding an zich aan zetten, ...). Wat in die zin natuurlijk ook een kinda "zelfbouw router" is/was. Intussen is het dus een Wireguard client/tunnel op de USG die dit doet, waardoor de VM obsolete is en er mogelijk wat energie bespaart wordt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
JaDatIsPeter schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:25:
[...]

Voor een dedicated doosje vond ik de tip van een Fujitsu Futro een interessante. En dan via een pci riser een glasvezel of extra ethernet adapter. Ben er nog niet uit wat voor riser ik nodig heb en heb ook nog geen Futro voor een goede prijs (7xx of 9xx voor max 30 eu) gevonden.

Nu gebruik ik nog een Asus RT-N66U als router (wifi uitgeschakeld) en een pfSense guest als dhcp voor wifi vlan's (TP-Link). Werkt prima met 1gb (Tweak).
Heb het niet nodig, maar ga ik toch eens naar kijken :)

Nog een tip qua hardware (ook nav een tweaker in dit draadje); zoek op marktplaats een sophos 105/115/125/135 rev 3. De revisie 3 van deze doosjes heeft een SFP poort waar de glasvezel van je provider in kan. Zijn zuinig, snel genoeg en ssd/geheugen zijn uitbreidbaar. Kun je de router van je provider wegdoen. Voor een schone glasvezel is de 105 genoeg. Gebruikt je provider PPPoE, kijk dan naar de 125/135. Je moet een beetje geduld hebben, maar je komt ze regelmatig tegen en meestal valt over de prijs wel te praten. Zoek even terug in dit draadje voor ervaringen.

En een tip voor pfSense gebruikers: voor thuisgebruik kun je bij Netgate een gratis licentie aanvragen voor pfSense+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Videopac schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:50:
@nike als ik het goed heb wordt bij de N5105/N6005 maximaal 16GB officieel ondersteund maar onofficieel 32GB. Er zijn wat (NAS)gebruikers die probleemloss 32GB schijnen te gebruiken.
ik ben nu memtest86+ aan het draaien met 1x32GB Vengeance ddr4-2666 er in cmsx64gx4m2a2666c18

-edit-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:18:
[...]

Okay... Nog een minpunt voor IPFire dan. Ik heb nu volgens mij 7 VLANs waarvan 6 daadwerkelijk in gebruik. LAN met netwerk gear etc.; "prive" met PCs, telefoons, tablets, ...; "media" met TVs, versterkers, ...; IoT met Home Assistant & aanverwanten, Tado bridge, ESPs, ...; "gast" dat voor zich spreekt; eentje die alles over VPN gooit dan en nog een "homelab" die niet in gebruik is. En daar komt dan nog WAN bij. (IPv6 heb ik native van Ziggo)
Hier geen native IPv6, gelukkig doet de tunnel van Hurricane Electric al 9 jaar prima, heb zelfs een /48 zodat ik de subnets elk van een /64 kan voorzien, dat zullen voorlopig wel genoeg adressen zijn :+
[...]

True, met commando's in bash scriptjes is het wellicht makkelijker te hergebruiken. Maar die bash scriptjes kunnen ook een echo outputten naar config files :+
Dat doet dat script al in geval van firewall, radvd, isc-dhcp-server etc
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dus dat ik daarvoor ook zelf de iptables regels heb geschreven / opgezocht (om dus te NATen tussen VLAN & VPN, port forward, IP forwarding an zich aan zetten, ...). Wat in die zin natuurlijk ook een kinda "zelfbouw router" is/was. Intussen is het dus een Wireguard client/tunnel op de USG die dit doet, waardoor de VM obsolete is en er mogelijk wat energie bespaart wordt :P
Ah ok :) Nftables is overigens wel een verbetering, je kan bijvoorbeeld regels schrijven die zowel op IPv4 als IPv6 van toepassing zijn, terwijl je daar bij iptables zowel iptables als ip6tables regels voor moet maken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:22:
[...]
Hier geen native IPv6, gelukkig doet de tunnel van Hurricane Electric al 9 jaar prima, heb zelfs een /48 zodat ik de subnets elk van een /64 kan voorzien, dat zullen voorlopig wel genoeg adressen zijn :+
Is dat niet ook wat Ziggo doet? Of krijg je daar een /64 en dan ook weer net wat kleinere subnets? In ieder geval hebben de VLANs ook allemaal een eigen "prefix" (of dan: de door Ziggo uitgedeelde prefix, dan een nummertje voor het VLAN, en dan dus nog een hele berg bytes voor de adressen van individuele apparaten). En is /48 dan niet een soort standaard / aanbeveling voor ISPs etc juist zodat klanten meerdere /64 kunnen gebruiken?
[...]
Ah ok :) Nftables is overigens wel een verbetering, je kan bijvoorbeeld regels schrijven die zowel op IPv4 als IPv6 van toepassing zijn, terwijl je daar bij iptables zowel iptables als ip6tables regels voor moet maken.
nftables ken ik alleen qua naam. Of ja, ik weet dat de kernel tegenwoordig ook gebaseerd is op nftables en dat iptables gewoon een legacy programma is dat de nftables API van de kernel gebruikt. Maar nog nooit inhoudelijk naar nftables gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
[...]

Goed punt. Dat OpenWRT in onderhoud een stuk minder is. Doordat je dus met de complete images zit en afwijkingen daarop (mogelijk) vervallen na een update.

Dan kom ik dus uit op:
Ik gebruik zelf wel OpenWRT op mijn TopTon mini-Pc. Ik heb wel wat ervaring met OpenWRT en heb een strategie voor updaten. Op basis van die strategie heb ik OpenWRT geïnstalleerd. Eenmaal uitgezocht hoe je 't aan zou willen pakken valt 't dan wel mee. Maar 't is vooral dat uitzoeken. En daar heb je ook de nodige OpenWRT kennis/ervaring voor nodig. Dat heb ik inmiddels wel. Ik probeer nu wat met Docker op OpenWRT op een aparte partitie die niet geraakt wordt door een upgrade. Als het goed is kan ik door mijn voorbereiding straks relatief eenvoudig een upgrade uitvoeren. Configuratie blijft dan bewaard en zou docker ook "vanzelf" weer moeten werken.
Tom Paris schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:13:
[...]

Je kunt de basis gewoon updaten en daarna de packages updaten/herinstalleren. Als je echt hele rare packages nodig heb in je image (ethernet driver?), kun je altijd zelf een image maken met de imagebuilder. Dat is een paar minuten werk in een Linux VM.
Ik gebruik de Image Builder. Daar heb ik voor mijn x86 met 256GB NVMe SSD een kleine aanpassing gedaan in de .config:
code:
1
2
# CONFIG_TARGET_KERNEL_PARTSIZE=64
# CONFIG_TARGET_ROOTFS_PARTSIZE=1024

Hiermee heb ik ruim voldoende ruimte voor meer kernels op de boot-partitie en ruim voldoende ruimte in de root-partitie om zowat alle packages te installeren die ik niet in m'n image had zitten. Een grotere root-partitie lukt niet omdat bij de installatie je beperkt bent door de hoeveelheid RAM (iets minder dan 2GB) die je kunt benutten. Op zich niet erg, dan heb ik de rest van de 256GB van de SSD voor een aparte partitie waar OpenWRT bij een upgrade niets mee uitvoert. Op deze partitie staan de docker containers met hun volumes. Ik gebruik docker-compose.

Ik probeer de discipline erin te houden dat wanneer ik een package installeer, dat ik dan ook de naam van het package noteer zodat bij een nieuwe build met de Image Builder dat package gelijk meeneem. Dat maakt een upgrade dan een stuk minder werk achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Stoelt immers op DNSMasq en PiHole kan AFAIK ook officieel als DHCP server worden ingezet.
FTLDNS = DNSmasq inderdaad! :)

En je kan gewoon van alles in eigen config files gooien als de webGUI er geen optie voor heeft! d:)b
Enige vraagteken voor mij daarin in gebrek aan kennis is dan het IPv6 verhaal.
(Zelfs :X) in UniFi was dat maar een paar klikken, en nooit verdiept in hoe dat onder water werkt en wat er voor nodig is.
Die begrijp ik niet helemaal : Wat zit je precies dwars ?!
Dan kom ik dus uit op:
VyOS: betaald, zelf builden, of unstable nightlies. (Geen idee v.w.b. onderhoud dan)
Custom / Debian: veel onderzoek werk om op te zetten. Makkelijk te upgraden, maar mogelijk wel breakages in updates waardoor weer onderzoek vereist is. Enerzijds leuk om (hobbymatig) de kennis op te doen. Anderzijds moet het wel werken / stabiel zijn (oftewel: als het "ineens" kapot is en geen / te weinig tijd om te fixen...).

De *Sense oplossingen zijn dan uiteraard de bekendste / populairste. Mogelijk iets minder te customizen (geen Docker bv, dan zou het al virtueel moeten draaien op Linux of een hypervisor), maar wel het uitgebreidst, ik gok makkelijkst in gebruik, en het meest over te vinden.
Ik weet niet of je het wilt horen, maar stiekem is er nog meer dan dat... :+

Dingen als Sophos en Untangled en zo...

Misschien een idee om een tijdje gewoon van alles en nog wat in een VM te testen ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:41:
[...]

Die begrijp ik niet helemaal : Wat zit je precies dwars ?!
Niks. Ik geef alleen aan dat ik een gebrek aan kennis van IPv6 heb. Conceptueel weet ik hoe DHCP werkt, en 10, 15 jaar geleden ook wel eens wat met DNSMasq (en bind, en mogelijk ics dhcp) geprutst. Maar IPv6 doet natuurlijk geen (/maar zelden) aan DHCP. Dus ik heb geen idee hoe dat conceptueel werkt en hoe dat evt "zelf te doen" (blijkbaar met "radvd" dat @Raven in een eerdere post vandaag benoemde). Juist ook doordat ik het nog maar één keer gebruikt heb. En dat was dat klikkerdeklik in de UniFi Controller die vervolgens wat magie doet. En dus een sneer v.w.b. "zelfs UniFi kan dat". Want zoals jij ook weet is er genoeg dat UniFi niet goed kan (IPv6 op een gast netwerk bv >:) ).
[...]

Ik weet niet of je het wilt horen, maar stiekem is er nog meer dan dat... :+

Dingen als Sophos en Untangled en zo...

Misschien een idee om een tijdje gewoon van alles en nog wat in een VM te testen ??
Ain't nobody got time fo that :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
RobertMe schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:01:
Niks. Ik geef alleen aan dat ik een gebrek aan kennis van IPv6 heb. Conceptueel weet ik hoe DHCP werkt, en 10, 15 jaar geleden ook wel eens wat met DNSMasq (en bind, en mogelijk ics dhcp) geprutst. Maar IPv6 doet natuurlijk geen (/maar zelden) aan DHCP. Dus ik heb geen idee hoe dat conceptueel werkt en hoe dat evt "zelf te doen" (blijkbaar met "radvd" dat @Raven in een eerdere post vandaag benoemde).
Je hebt eigenlijk twee opties :
- Semi onder controle via SLAAC
- Volledig onder controle via DHCPv6

Ik gok dat je dat wel snel uitgezocht hebt eerlijk gezegd :)
Juist ook doordat ik het nog maar één keer gebruikt heb. En dat was dat klikkerdeklik in de UniFi Controller die vervolgens wat magie doet. En dus een sneer v.w.b. "zelfs UniFi kan dat". Want zoals jij ook weet is er genoeg dat UniFi niet goed kan (IPv6 op een gast netwerk bv >:) ).

[...]

Ain't nobody got time fo that :p
LOL! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
nero355 schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:42:
[...]

Je hebt eigenlijk twee opties :
- Semi onder controle via SLAAC
- Volledig onder controle via DHCPv6

Ik gok dat je dat wel snel uitgezocht hebt eerlijk gezegd :)
Waarbij Android apparaten en DHCPv6 nog een uitdaging is |:(

Ik heb me onlangs niet meer verdiept in beide opties en of er een is die voor alle clients werkt. Je zou kunnen zeggen: doe SLAAC en alle apparaten die IPv6 ondersteunen kunnen op je netwerk uit de voeten. De meeste moderne routers laten je interne netwerk gebruik maken van de IPv6-adressen die je provider uitdeelt (als je provider IPv6 ondersteund 8)7 ). Da’s veruit de makkelijkste optie.

Je kunt natuurlijk veel meer regelen als je dat zou willen, zoals SLAAC en DHCPv6 en dan ook nog ULA op je eigen router want stel dat…. Maar apparaten kunnen of enkel IPv4, of zijn dual stack. Ik heb ze (voor consumenten) nog niet meegemaakt die enkel IPv6 zijn.

Je zou dan eenvoudig kunnen starten met SLAAC met wat je router van je provider kan gebruiken en kijk gewoon hoe dat loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:10:
[...]

Is dat niet ook wat Ziggo doet? Of krijg je daar een /64 en dan ook weer net wat kleinere subnets?
Geen idee, Ziggo deed volgens mij lange tijd aan CGNAT, oftewel IPv6 met niet-publiek IPv4 :| , dat is al reden om geen Ziggo te willen (de lage upload buiten beschouwing gelaten). Hier een gecensureerd screenshotje van mijn tunnel:
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/HE-IPv6-settings.jpg
en dit hoe de tunnel op te zetten:
Bash:
1
2
3
4
5
IPv4Endpoint="216.66.84.46"
IPv6Address="2001:*:*4:*::2/64"
IPv6Gateway="2001:*:*4:*::1"

nmcli connection add type ip-tunnel con-name he-ipv6 ifname he-ipv6 mode sit remote $IPv4Endpoint -- ipv4.method disabled ipv6.method manual ipv6.address $IPv6Address ipv6.gateway $IPv6Gateway

mocht je meer van het ip-commando zijn:
Bash:
1
2
3
4
5
6
modprobe ipv6
ip tunnel add he-ipv6 mode sit remote 216.66.84.46 local *.*.*.* ttl 255
ip link set he-ipv6 up
ip addr add 2001:*:*4:*::2/64 dev he-ipv6
ip route add ::/0 dev he-ipv6
ip -f inet6 addr

Hopelijk is het voor de niet-netwerk kenners met htk-router wat eenvoudiger dan dit :P
In ieder geval hebben de VLANs ook allemaal een eigen "prefix" (of dan: de door Ziggo uitgedeelde prefix, dan een nummertje voor het VLAN, en dan dus nog een hele berg bytes voor de adressen van individuele apparaten). En is /48 dan niet een soort standaard / aanbeveling voor ISPs etc juist zodat klanten meerdere /64 kunnen gebruiken?
De /48 (of een andere kleine/grotere waarde) krijg je van de provider en die kan onderverdeeld worden in /64's (of grotere/kleinere subnets), waarbij ik hier per VLAN een /64 gebruik, elk met hun eigen prefix, zie radvd.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
interface lan {
        AdvSendAdvert on;
        MinRtrAdvInterval 3;
        MaxRtrAdvInterval 10;
        prefix 2001:*:*:1::/64 {
                AdvOnLink on;
                AdvAutonomous on;
                AdvRouterAddr on;
        };
        RDNSS 2606:4700:4700::1111 2606:4700:4700::1001
        {
                # AdvRDNSSLifetime 3600;
        };
};
interface wifi {
        AdvSendAdvert on;
        MinRtrAdvInterval 3;
        MaxRtrAdvInterval 10;
        prefix 2001:*:*:25::/64 {
                AdvOnLink on;
                AdvAutonomous on;
                AdvRouterAddr on;
        };
        #RDNSS 2606:4700:4700::1111 2606:4700:4700::1001
        RDNSS 2001:*:*:1:*:*:*:*
        {
                # AdvRDNSSLifetime 3600;
        };
};
interface wifiguest {
        AdvSendAdvert on;
        MinRtrAdvInterval 3;
        MaxRtrAdvInterval 10;
        prefix 2001:*:*:50::/64 {
                AdvOnLink on;
                AdvAutonomous on;
                AdvRouterAddr on;
        };
        {
                # AdvRDNSSLifetime 3600;
        };
};
interface iot {
        AdvSendAdvert on;
        MinRtrAdvInterval 3;
        MaxRtrAdvInterval 10;
        prefix 2001:*:*:100::/64 {
                AdvOnLink on;
                AdvAutonomous on;
                AdvRouterAddr on;
        };
        {
                # AdvRDNSSLifetime 3600;
        };
};
[...]

nftables ken ik alleen qua naam. Of ja, ik weet dat de kernel tegenwoordig ook gebaseerd is op nftables en dat iptables gewoon een legacy programma is dat de nftables API van de kernel gebruikt. Maar nog nooit inhoudelijk naar nftables gekeken.
Hier heb je alvast een stukje :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
#!/usr/sbin/nft -f

define WAN=wan
define LAN=lan
define WIFI=wifi
define WIFIguest=wifiguest

flush ruleset

add table ip filter;
add chain ip filter input { type filter hook input priority 0; policy drop; }
add chain ip filter forward { type filter hook forward priority 0; policy drop; }
add chain ip filter output { type filter hook output priority 0; policy drop; }
add table ip nat;
add chain ip nat prerouting { type nat hook prerouting priority -101; }
add chain ip nat postrouting { type nat hook postrouting priority 100; }

#DHCP
add rule ip filter input udp sport 67-68 udp dport 67-68 counter accept
add rule ip filter output udp sport 67-68 udp dport 67-68 counter accept

#lo
add rule ip filter input iifname lo ip saddr 127.0.0.1/8 ip daddr 127.0.0.1/8 counter accept
add rule ip filter output oifname lo ip daddr 127.0.0.1/8 ip saddr 127.0.0.1/8 counter accept

#Internet
add rule ip filter forward iifname { $LAN , $WIFI , $WIFIguest } oifname $WAN counter accept
add rule ip filter forward iifname $WAN oifname { $LAN , $WIFI , $WIFIguest } ct state related,established counter accept
add rule ip nat postrouting oifname $WAN counter masquerade
sudo ./nftables.rules -> toepassen, overleeft geen reboot.
sudo sh -c "nft list ruleset > /etc/nftables.conf" -> toegepaste firewall overleeft reboot.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:30:
[...]

Geen idee, Ziggo deed volgens mij lange tijd aan CGNAT, oftewel IPv6 met niet-publiek IPv4 :| , dat is al reden om geen Ziggo te willen (de lage upload buiten beschouwing gelaten).
Sinds eind 2021 ondersteunen ze volledige dual stack in bridge mode. In router mode deden ze dat al (veel) eerder.
Als ik even snel in de UniFi app kijk dan heb ik v.w.b. IPv6 een "prefix delegation size" van /56 ingesteld. Ik weet alleen niet of /56 nu is wat Ziggo uitgeeft (ten opzichte van de /48 van wat jij via de tunnel hebt), of dat dat is waarin de subnets aan de LAN kant verdeeld worden (ten opzichte van de /64 die jij dan gebruikt). In ieder geval zijn er genoeg IPv6 adressen voorhanden :p
[...]
De /48 (of een andere kleine/grotere waarde) krijg je van de provider en die kan onderverdeeld worden in /64's (of grotere/kleinere subnets), waarbij ik hier per VLAN een /64 gebruik, elk met hun eigen prefix, zie radvd.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
interface lan {
        AdvSendAdvert on;
        MinRtrAdvInterval 3;
        MaxRtrAdvInterval 10;
        prefix 2001:*:*:1::/64 {
                AdvOnLink on;
                AdvAutonomous on;
                AdvRouterAddr on;
        };
        RDNSS 2606:4700:4700::1111 2606:4700:4700::1001
        {
                # AdvRDNSSLifetime 3600;
        };
};
interface wifi {
        AdvSendAdvert on;
        MinRtrAdvInterval 3;
        MaxRtrAdvInterval 10;
        prefix 2001:*:*:25::/64 {
                AdvOnLink on;
                AdvAutonomous on;
                AdvRouterAddr on;
        };
        {
                # AdvRDNSSLifetime 3600;
        };
};
interface wifiguest {
        AdvSendAdvert on;
        MinRtrAdvInterval 3;
        MaxRtrAdvInterval 10;
        prefix 2001:*:*:50::/64 {
                AdvOnLink on;
                AdvAutonomous on;
                AdvRouterAddr on;
        };
        {
                # AdvRDNSSLifetime 3600;
        };
};
interface iot {
        AdvSendAdvert on;
        MinRtrAdvInterval 3;
        MaxRtrAdvInterval 10;
        prefix 2001:*:*:100::/64 {
                AdvOnLink on;
                AdvAutonomous on;
                AdvRouterAddr on;
        };
        {
                # AdvRDNSSLifetime 3600;
        };
};

[...]
Hier heb je alvast een stukje :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
#!/usr/sbin/nft -f

define WAN=wan
define LAN=lan
define WIFI=wifi
define WIFIguest=wifiguest

flush ruleset

add table ip filter;
add chain ip filter input { type filter hook input priority 0; policy drop; }
add chain ip filter forward { type filter hook forward priority 0; policy drop; }
add chain ip filter output { type filter hook output priority 0; policy drop; }
add table ip nat;
add chain ip nat prerouting { type nat hook prerouting priority -101; }
add chain ip nat postrouting { type nat hook postrouting priority 100; }

#DHCP
add rule ip filter input udp sport 67-68 udp dport 67-68 counter accept
add rule ip filter output udp sport 67-68 udp dport 67-68 counter accept

#lo
add rule ip filter input iifname lo ip saddr 127.0.0.1/8 ip daddr 127.0.0.1/8 counter accept
add rule ip filter output oifname lo ip daddr 127.0.0.1/8 ip saddr 127.0.0.1/8 counter accept

#Internet
add rule ip filter forward iifname { $LAN , $WIFI , $WIFIguest } oifname $WAN counter accept
add rule ip filter forward iifname $WAN oifname { $LAN , $WIFI , $WIFIguest } ct state related,established counter accept
add rule ip nat postrouting oifname $WAN counter masquerade
sudo ./nftables.rules -> toepassen, overleeft geen reboot.
sudo sh -c "nft list ruleset > /etc/nftables.conf" -> toegepaste firewall overleeft reboot.
Deze voorbeelden zou ik dan eens wat gedetailleerder moeten bestuderen en documentatie erbij nemen. Maar ik neem sowieso aan dat je de interfaces echt wan/lan/wifi/iot etc genoemd hebt? I.p.v. de standaard eth0/eth1/wlan0 en VLANs met een ethX.Y. Anders snap ik er nog minder van :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:04:
In ieder geval zijn er genoeg IPv6 adressen voorhanden :p
RobertMe schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:04:
Maar ik neem sowieso aan dat je de interfaces echt wan/lan/wifi/iot etc genoemd hebt? I.p.v. de standaard eth0/eth1/wlan0 en VLANs met een ethX.Y. Anders snap ik er nog minder van :+
De eth-naamgeving wordt al een hele tijd niet meer gebruikt ;) , de fysieke interfaces heten eno1 en enp3s0, de virtuele heten inderdaad wan/lan/etc, maar dan nog wel met VLAN-nr erachter zodat ik weet op welk VLAN ze zitten, die had ik weggelaten om verwarring te voorkomen :P en die hoeven overigens niet verplicht in de naam te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 04-12-2022 12:16 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:14:
De eth-naamgeving wordt al een hele tijd niet meer gebruikt ;) , de fysieke interfaces heten eno1 en enp3s0
True true. In de Proxmox LXCs heten ze wel nog eth (of ik heb ze zelf zo genoemd :X). Op mijn desktop & laptop is het inderdaad eno en ensp. Tijdens het schrijven twijfelde ik al om de nieuwe namen op te zoeken en erbij te vermelden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:18:
[...]

True true. In de Proxmox LXCs heten ze wel nog eth (of ik heb ze zelf zo genoemd :X). Op mijn desktop & laptop is het inderdaad eno en ensp. Tijdens het schrijven twijfelde ik al om de nieuwe namen op te zoeken en erbij te vermelden :p
Maakt niet uit, zolang het maar te volgen is :P

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
nike schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:11:
[...]

ik ben nu memtest86+ aan het draaien met 1x32GB Vengeance ddr4-2666 er in cmsx64gx4m2a2666c18
Nou, de hele nacht memtest86+ met 1 reepje 32GB erin en een PASS.
Vanmorgen vroeg het 2e reepje erbij van 32 GB totaal 64GB en ook PASS 5uurtjes gedraaid.

Dus de intel 6005 werkt met beide?

-edit-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Aan de Topton bezitters, gebruiken jullie gewoon bijgeleverde voeding? Lijkt mij nogal cheapass voor een voeding die 4A zou moeten kunnen leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHZVrDU20Ue1kvDxpkWPD1tHGBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bChxruQe9hR7vqB5Yk83CL17.jpg?f=fotoalbum_large

Net eens een 8GB Samsung reepje en 256GB Micron erin gestopt, ik ben benieuwd naar de temps. Ik heb de standaard kwak koelpasta eens bekeken en zag geen opstaande randjes. Ik ga het eerst zo eens proberen, als de temps hoog zijn zal ik het zooitje eens vervangen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sp33dFr34k op 04-12-2022 16:27 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:26:
Aan de Topton bezitters, gebruiken jullie gewoon bijgeleverde voeding? Lijkt mij nogal cheapass voor een voeding die 4A zou moeten kunnen leveren.

[Afbeelding]

Net eens een 8GB Samsung reepje en 256GB Micron erin gestopt, ik ben benieuwd naar de temps. Ik heb de standaard kwak koelpasta eens bekeken en zag geen opstaande randjes. Ik ga het eerst zo eens proberen, als de temps hoog zijn zal ik het zooitje eens vervangen.
Ja de voedingen zijn zeker cheapass, op het STH forum gaan ze veel over naar meanwell voedingen. Ik heb zelf gezocht naar voedingen op zolder en kwam een 12v 3 amp tegen en een 19v 2,4amp tegen. De nieuwe modellen kunnen ook 19 volt aan. En van wat ik nog weet van natuurkunde, hogere spanning is minder verlies.

Wat was je levertijd? Die van mij is met blackfriday besteld, nu afwachten. Je mag alles delen wat je tegenkomt, dat verzacht het wachten aan deze zijde een beetje :9

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 04-12-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Ik meen dat @D43m0n een Lite-on voeding had (en anders was het iemand anders :P). Dat is dan wel nog een "merk" (bij mij bekend van CD spelers, wellicht niet heel betrouwbaar dus voor voedingen }:O).
stormfly schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:54:
[...]

Ja de voedingen zijn zeker cheapass, op het STH forum gaan ze veel over naar meanwell voedingen.
Ik weet niet meer of ik dat hier geschreven heb of in een ander topic. Maar ik had laatst een "open" Meanwell RS 12-150 besteld (12V - 150W). Dat ding trok 8W van het net met niks aangesloten. Voor zuinigheid zou ik zelf dus niet direct meer aan Meanwell denken. Vervolgens naar een Leicke adapter gegaan (en kabels af geknipt voor mijn toepassing :X), die deed netjes 0,5W met niks aangesloten. Dus hun slogan "We Leicke it", kan ik me wel in vinden :) Maar volgens mij is dat hele "voeding schakelt vanzelf omhoog en omlaag op basis van last" ook een Europese eis. Dus ik denk dat het eerder uitzonderlijk is dat die Meanwell 8W deed dan dat die Leicke 0,5W deed. Heb van Leicke ook een 5V adapter al jaren aan een RPi hangen, 24/7, en dat gaat ook prima. Dus in mijn N=1 ervaring ben ik er tevreden mee. Maar ik ben geen kenner en heb er geen onderzoek naar gedaan. Origineel opgepikt als merk in het "zuinige server" topic, maar ik meen dat die daar alweer is opgevolgd door een ander merk dat "nog zuiniger/efficiënter is".
Ik heb zelf gezocht naar voedingen op zolder en kwam een 12v 3 amp tegen en een 19v 2,4amp tegen. De nieuwe modellen kunnen ook 19 volt aan. En van wat ik nog weet van natuurkunde, hogere spanning is minder verlies.
Als er een spanningsregulator op het bordje zit die er 12V van maakt verwacht ik dat dat niet uit maakt? Naast dat er natuurlijk sowieso 5V, 3.3V etc nodig zijn en die daarvoor toch alweer omlaag moet.
Daarnaast kan "hogere spanning is minder verlies" ook op transport duiden, en niet op omzetting. In dat geval zal het, tenzij je meters aan kabels gaat leggen tussen adapter en de Topton, ook wel los lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:08:
[...]

Ik meen dat @D43m0n een Lite-on voeding had (en anders was het iemand anders :P). Dat is dan wel nog een "merk" (bij mij bekend van CD spelers, wellicht niet heel betrouwbaar dus voor voedingen }:O).
Ja het zijn blijkbaar allemaal no-name voedingen, ofwel er worden lukraak naampjes op geplakt maar kwalitatief zijn ze allemaal even beperkt.
[...]

Ik weet niet meer of ik dat hier geschreven heb of in een ander topic. Maar ik had laatst een "open" Meanwell RS 12-150 besteld (12V - 150W). Dat ding trok 8W van het net met niks aangesloten. Voor zuinigheid zou ik zelf dus niet direct meer aan Meanwell denken. Vervolgens naar een Leicke adapter gegaan (en kabels af geknipt voor mijn toepassing :X), die deed netjes 0,5W met niks aangesloten. Dus hun slogan "We Leicke it", kan ik me wel in vinden :) Maar volgens mij is dat hele "voeding schakelt vanzelf omhoog en omlaag op basis van last" ook een Europese eis. Dus ik denk dat het eerder uitzonderlijk is dat die Meanwell 8W deed dan dat die Leicke 0,5W deed. Heb van Leicke ook een 5V adapter al jaren aan een RPi hangen, 24/7, en dat gaat ook prima. Dus in mijn N=1 ervaring ben ik er tevreden mee. Maar ik ben geen kenner en heb er geen onderzoek naar gedaan. Origineel opgepikt als merk in het "zuinige server" topic, maar ik meen dat die daar alweer is opgevolgd door een ander merk dat "nog zuiniger/efficiënter is".
Ja klopt dat had je geschreven, er is nu volgens mij een Energy level regulering waaraan de moderne voedingen van maanwell (volgens de datasheet) voldoen

https://megaelectronics.c...fficiency-level-vi-and-v/
The new DOE Level VI efficiency standard mandates that No-Load power consumption does not exceed 0.100 W for EPS ranging from <1 W to ≤ 49 W and does not exceed 0.210W for EPS >49W to ≤250W.
[...]

Als er een spanningsregulator op het bordje zit die er 12V van maakt verwacht ik dat dat niet uit maakt? Naast dat er natuurlijk sowieso 5V, 3.3V etc nodig zijn en die daarvoor toch alweer omlaag moet.
Daarnaast kan "hogere spanning is minder verlies" ook op transport duiden, en niet op omzetting. In dat geval zal het, tenzij je meters aan kabels gaat leggen tussen adapter en de Topton, ook wel los lopen.
Mentaal ben ik er nog niet aan toe om een nieuwe voeding te kopen als die topton binnen is gekomen. Ik ga eerst de voedingen van zolder testen. En dan moet je soms in je eigen business case geloven :+

Klopt verliezen nemen toe over de kabel afstand, je kunt bij zonnepanelen plaatsing ook beter de DC string verlengen dan de AC 230 aanvoer. Porsche laadt zijn EV's met 800volt en de markt nog met 400volt, ergens lijkt een hoge spanning voordelen te hebben omdat de stroom er lager door wordt. Je hebt gelijk, als de topton direct bij het inpluggen alles omzet naar 12V heeft het weinig nut, behalve dat de voeding een kleiner formaat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n

[Afbeelding]
Jep, ik was van plan om te beginnen met de bijgeleverde voeding, niet wetende wat het zou worden. Het bleek een LiteOn te zijn. In de gelinkte post vind je meer info over metingen van stroomverbruik idle en onder load. In dat bericht zie je ook wat ik erin gestopt heb.

En hier heb ik wat genoemd over het verbruik met datzelfde kastje met voeding en een aantal docker containers erop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MuVo
Een tip om deze video te kijken als je bewust bezig bent met het bouwen van een zuinige firewall/router(zeker als je zaken virtusliseerd):

Past misschien beter in het Het grote zuinige server topic - deel 3 topic, maar ik vind het onderwerp ook hier passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor degene die proxmox draait met een gevirtualiseerde pfSense installatie, dat schijnt onder de default kernel niet stabiel te zijn.

Upgraden naar een hogere kernel laat zien dat meer mensen het als stabiel bestempelen.

https://forum.proxmox.com...-ve-7-x-available.115090/
https://bugzilla.proxmox.com/show_bug.cgi?id=4188

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 05-12-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nike schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:23:
[...]

ik heb ook de 6005 met 64g intern geheugen.
Word herkent maar ik ervaar in home assistant crashes. (draai proxmox)
Ik lees nu dat de 6005 maar 16g ondersteund en alles erboven cpu errors kan geven.
Dat klopt dan ook wel als ik deze crash zie.
Ik ga weer terug naar mijn xeon servertje.
[Afbeelding]
Zie mijn post, welke kernel draai je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

stormfly schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:54:
[...]

Ja de voedingen zijn zeker cheapass, op het STH forum gaan ze veel over naar meanwell voedingen. Ik heb zelf gezocht naar voedingen op zolder en kwam een 12v 3 amp tegen en een 19v 2,4amp tegen. De nieuwe modellen kunnen ook 19 volt aan. En van wat ik nog weet van natuurkunde, hogere spanning is minder verlies.

Wat was je levertijd? Die van mij is met blackfriday besteld, nu afwachten. Je mag alles delen wat je tegenkomt, dat verzacht het wachten aan deze zijde een beetje :9
Meanwell is over het algemeen een prima PSU fabrikant, die gebruik ik ook een paar voor wat arcade toepassingen. Maar wellicht dat ik nog wel een betere passende voeding op zolder heb liggen, moet eens kijken... De mijne was er overigens heel snel, binnen 2 weken geloof ik, maar volgens mij kwam die stiekem ook uit Duitsland (meen dat er iets van Frankfurt op het doosje stond). Maar ik heb hem al besteld vóór BF, ligt al een tijdje op mijn "todo" stapel 8)7
RobertMe schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:08:
[...]

[...]

Klopt idd, helaas is die van mij niet van Liteon (die ziet er degelijker uit), maar van Delta Electronics. Vooral het feit dat zo'n blok zo licht aanvoelt vind ik een slecht teken. Een kwaliteitsvoeding is normaal gesproken toch wel iets zwaarder. Zonde dat een voeding zo al 8W trekt, zou niet moeten... dat topic wat je bedoelt is deze? Het grote zuinige server topic - deel 3 Dan moet ik daar ook maar eens gaan meelezen..
D43m0n schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:30:
[...]

Jep, ik was van plan om te beginnen met de bijgeleverde voeding, niet wetende wat het zou worden. Het bleek een LiteOn te zijn. In de gelinkte post vind je meer info over metingen van stroomverbruik idle en onder load. In dat bericht zie je ook wat ik erin gestopt heb.

En hier heb ik wat genoemd over het verbruik met datzelfde kastje met voeding en een aantal docker containers erop.
Ik had jouw post inderdaad gevonden, die voeding ziet er niet slecht uit. Gebruik je die nog steeds?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:23:
[...]

Meanwell is over het algemeen een prima PSU fabrikant, die gebruik ik ook een paar voor wat arcade toepassingen. Maar wellicht dat ik nog wel een betere passende voeding op zolder heb liggen, moet eens kijken... De mijne was er overigens heel snel, binnen 2 weken geloof ik, maar volgens mij kwam die stiekem ook uit Duitsland (meen dat er iets van Frankfurt op het doosje stond). Maar ik heb hem al besteld vóór BF, ligt al een tijdje op mijn "todo" stapel 8)7

[...]

Klopt idd, helaas is die van mij niet van Liteon (die ziet er degelijker uit), maar van Delta Electronics. Vooral het feit dat zo'n blok zo licht aanvoelt vind ik een slecht teken. Een kwaliteitsvoeding is normaal gesproken toch wel iets zwaarder. Zonde dat een voeding zo al 8W trekt, zou niet moeten... dat topic wat je bedoelt is deze? Het grote zuinige server topic - deel 3 Dan moet ik daar ook maar eens gaan meelezen..

[...]

Ik had jouw post inderdaad gevonden, die voeding ziet er niet slecht uit. Gebruik je die nog steeds?
Heb voor homeuse ook maar alle migitations uitgeschakeld, op die oude NUC wil je toch wat performance terug wat ze van je af gesnoept hebben :9

Dit forum staat vol met praktijk voorbeelden https://forums.servetheho...36699/page-97#post-357191

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
MuVo schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:19:
Een tip om deze video te kijken als je bewust bezig bent met het bouwen van een zuinige firewall/router(zeker als je zaken virtusliseerd): [YouTube: Building a Power Efficient Home Server!]
Past misschien beter in het Het grote zuinige server topic - deel 3 topic, maar ik vind het onderwerp ook hier passen.
Wat zou je daar dan precies te weten moeten komen :?

Enige context is wel zo fijn voordat je aan een langdradige video begint die misschien niet eens interessant is... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
Sp33dFr34k schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:23:..

[...]

Jep, deze gebruik ik nog steeds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:06:
[...]

Zie mijn post, welke kernel draai je?
Geen idee, wel de up to date verder.
Ik heb nu 24uut memtest gedraait met 64G geheugen en nul errors.

-edit-

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nike schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:51:
[...]

Geen idee, wel de up to date verder.
Ik heb nu 24uut memtest gedraait met 64G geheugen en nul errors.
Wat zegt uname -a? Waarschijnlijk blijkt dan dat je de 5.15 kernel draait, die standaard is voor Proxmox 7.x. Met apt install pve-kernel-5.19 kun je dus de 5.19 kernel installeren die waarschijnlijk de issues oplost. In ieder geval lost die dus issues op met de N5105 CPU en VMs, dus mogelijk ook met jouw N6005.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
@RobertMe kernel 5.15.74-1 dus tijd om te upgraden.
Hieronder het resultaat van 30uur memtest op een pentium N6005 met 64GB die maar 16GB ondersteund?

IS deze test betrouwbaar, teminste als ik de kernel van proxmox upgrade, kan ik er wel vanuit gaan dat de hardware oke is...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/um2BkfE-7B6Qdn0DnoqmcqhLsNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taPfyuhTLNd04bso5myTsZuP.jpg?f=fotoalbum_large

-edit-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nike schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:30:
@RobertMe kernel 5.15.74-1 dus tijd om te upgraden.
Hieronder het resultaat van 30uur memtest op een pentium N6005 met 64GB die maar 16GB ondersteund?
Ziet er goed uit, welk memory zit erin? Typenummer?
IS deze test betrouwbaar, teminste als ik de kernel van proxmox upgrade, kan ik er wel vanuit gaan dat de hardware oke is...[Afbeelding]
Bedoel je de memtest86 test? Ja die is betrouwbaar, heb je hem volledig laten afronden? Ik heb het zelf nooit gebruikt (ga het wel gebruiken). Ik zie wat tellers op 47% staan?

De hardware kan je ook testen met CPUburnin, dan bouw je zoveel hitte op dat je kunt zien of het stabiel blijft.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 05-12-2022 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Vengeance ddr4-2666 er in cmsx64gx4m2a2666c18

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
stormfly schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:41:
Ik heb het zelf nooit gebruikt (ga het wel gebruiken). Ik zie wat tellers op 47% staan?
Waarschijnlijk alweer overnieuw begonnen, want het stopt nooit ook al zijn alle tests gedaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nike schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:23:
[...]

ik heb ook de 6005 met 64g intern geheugen.
Word herkent maar ik ervaar in home assistant crashes. (draai proxmox)
Ik lees nu dat de 6005 maar 16g ondersteund en alles erboven cpu errors kan geven.
Dat klopt dan ook wel als ik deze crash zie.
Ik ga weer terug naar mijn xeon servertje.
[Afbeelding]
Aha dat was jij met die crashes, hoe gaat dat nu? Ik herkende je aan je geheugen SO-DIMM typenummer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
nero355 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:02:
[...]

Wat zou je daar dan precies te weten moeten komen :?

Enige context is wel zo fijn voordat je aan een langdradige video begint die misschien niet eens interessant is... :)
Context, geeft info over hoe zuinig desktop/server hardware kan zijn met tips om er aan te kunnen werken. De video heeft zelf een prima intro van 1 minuut, kun je altijd zelf bepalen of het nuttig is om verder te kijken ;) . Daarnaast is de video in hoofdstukken, dus alleen de interessante hoofdstukken kijken die je interessant lijken kan dan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
MuVo schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:31:
Context, geeft info over hoe zuinig desktop/server hardware kan zijn met tips om er aan te kunnen werken. De video heeft zelf een prima intro van 1 minuut, kun je altijd zelf bepalen of het nuttig is om verder te kijken ;) . Daarnaast is de video in hoofdstukken, dus alleen de interessante hoofdstukken kijken die je interessant lijken kan dan natuurlijk ook.
Mijn punt is dat een hoop van die dingen al lang bekend zijn op GoT dus je zal toch echt wat specifieker moeten zijn helaas... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
nero355 schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:40:
[...]

Mijn punt is dat een hoop van die dingen al lang bekend zijn op GoT dus je zal toch echt wat specifieker moeten zijn helaas... ;)
Ach, daar heb je gelijk in. Maar ik vond dit filmpje interessant genoeg om te delen. Ik had er zelf wat aan en wie weet heeft er iemand op got ook wat aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:26:
[...]

Aha dat was jij met die crashes, hoe gaat dat nu? Ik herkende je aan je geheugen SO-DIMM typenummer 8)
Alleen Homeassistant crashte wel 1x in de week.
Ik heb Proxmox opnieuw geïnstalleerd, met de nieuwe kernel, als ik tijd heb van de week gooi ik al mijn VM's weer over van mijn xeon naar de N6005 met 64GB. en dan weer een weekje aankijken.

En mijn ervaring met het wel of niet virualiseren van je firewall in een VM.
Ook ik heb dit jaren gehad, maar als je een update wil doen van je OS, dan gaat ook je internet plat, en dat vind de WAF weer niet leuk, want het duurt altijd langer als dat je wil.

Ik draai nu een aantal maanden ... volgens mij een j4125 van ali express met 4x 2.5GB poorten, 16GB ram met hierop PFSense. Volgens mij maar 10Watt extra maar je krijgt er veel gemak van terug.

-edit-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nike schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 06:52:
[...]

Alleen Homeassistant crashte wel 1x in de week.
Ik heb Proxmox opnieuw geïnstalleerd, met de nieuwe kernel, als ik tijd heb van de week gooi ik al mijn VM's weer over van mijn xeon naar de N6005 met 64GB. en dan weer een weekje aankijken.
[...]
En mijn ervaring met het wel of niet virualiseren van je firewall in een VM.
Ook ik heb dit jaren gehad, maar als je een update wil doen van je OS, dan gaat ook je internet plat, en dat vind de WAF weer niet leuk, want het duurt altijd langer als dat je wil.
Ja dat is waar nu draait het op een losse NUC7i3BNK, voor mijn nieuwe topton N5105 heb ik NVMe en RAM nieuw gekocht met BF. Zodat die NUC7i3 nog een rol kan gaan vervullen in de toekomst, dan kan het RAM etc erin blijven zitten.

De tijdslijn van testen zie ik als volgt, ik trek het slecht als ik een minder snelle browse ervaring heb en het blijkt dat er een andere VM CPU consumeert ten koste van pfSense. Dan neig ik snel weer naar bare metal installatie.

NUC6 VM's -> bij voorkeur uitfaseren, oud en DDR3 geheugen, oude minder zuinige CPU.
Topton N5105 -> eerst testen met pfSense gevirtualiseerd + alle VM's
Plan B: NUC7 (voorheen pfSense) -> VM's draaien en Topton native pfSense
Ik draai nu een aantal maanden ... volgens mij een j4125 van ali express met 4x 2.5GB poorten, 16GB ram met hierop PFSense. Volgens mij maar 10Watt extra maar je krijgt er veel gemak van terug.
Heb ik heel erg over getwijfeld, had eerst de N6005 besteld maar daar bleef ik over twijfelen qua warmte en verbruik. Toch de order omgezet naar een N5105 zodat ik hem als baremetal pfSense installatie ook naar tevredenheid (verbruik v.s. performance v.s. warmte) kan gebruiken. Als ik echt alleen voor een router in de markt was, had het zeker een J4125 geworden.

Hoe warm wordt jou N6005 vergeleken bij de J4125?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:54
stormfly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:17:
[...]
Heb ik heel erg over getwijfeld, had eerst de N6005 besteld maar daar bleef ik over twijfelen qua warmte en verbruik. Toch de order omgezet naar een N5105 zodat ik hem als baremetal pfSense installatie ook naar tevredenheid (verbruik v.s. performance v.s. warmte) kan gebruiken. Als ik echt alleen voor een router in de markt was, had het zeker een J4125 geworden.

Hoe warm wordt jou N6005 vergeleken bij de J4125?
Ik denk altijd maar zo:

Voor alle extra warmte die mijn computers produceren hoef ik minder gas te verstoken in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-10 14:34
stormfly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:17:
[...]

Heb een aantal dagen dit topic met grote interesse gelezen en jullie reacties met veel interesse ook gelezen...

Om toch @stormfly te mogen quoten, ook ik zit nog steeds enorm te twijfelen qua performance dan meer. en inderdaad ook warmte + verbruik...
Omdat ik nog niet weet of ik Suricata en/of Zenarmor wil gaan gebruiken i.c.m. OPNsense bare-metal, twijfel ik nog enorm tussen een
  • N5105 6-port I226-V
  • N6005 6-port I226-V
  • i7 1165G7 6-port i225-V of i226-V
  • Ryzen 7 5800U of 5825U 4-port i226-V
Dus ik weet nog niet helemaal - zal de knoop willen doorhakken z.s.m.
maar kan wel misschien wat advies gebruiken...

[ Voor 53% gewijzigd door mindwarper op 06-12-2022 09:07 . Reden: extra info & opmaak ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mindwarper schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:59:
[...]

Heb een aantal dagen dit topic met grote interesse gelezen en jullie reacties met veel interesse ook gelezen...

Om toch @stormfly te mogen quoten, ook ik zit nog steeds enorm te twijfelen qua performance dan meer. en inderdaad ook warmte + verbruik...
Omdat ik nog niet weet of ik Suricata en/of Zenarmor wil gaan gebruiken i.c.m. OPNsense bare-metal, twijfel ik nog enorm tussen een
  • N5105 6-port I226-V
  • N6005 6-port I226-V
  • i7 1165G7 6-port i225-V of i226-V
  • Ryzen 7 5800U of 5825U 4-port i226-V
Dus ik weet nog niet helemaal - zal de knoop willen doorhakken z.s.m.
maar kan wel misschien wat advies gebruiken...
Je wilt bare metal en Suricate als DPI? Dan heb je aan een N5105 wel genoeg, mijn oudere NUC i3 7100U (uit mijn hoofd, zie ook mijn oudere posts) Die draaide SNORT zonder dat ik het door had :D Vanwege EnergySavings uitgeschakeld.

Voor SNORT/Suricata etc, hoop ruis weinig echte toepasbaarheid. Als je voor deze load een hogere CPU overweegt. Neem dan in je gedachten mee dat je dit mogelijk na 6 maanden al weer uitschakelt.

Waarom 6 porten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindwarper
stormfly schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:46:
[...]

Je wilt bare metal en Suricate als DPI? Dan heb je aan een N5105 wel genoeg, mijn oudere NUC i3 7100U (uit mijn hoofd, zie ook mijn oudere posts) Die draaide SNORT zonder dat ik het door had :D Vanwege EnergySavings uitgeschakeld.

Voor SNORT/Suricata etc, hoop ruis weinig echte toepasbaarheid. Als je voor deze load een hogere CPU overweegt. Neem dan in je gedachten mee dat je dit mogelijk na 6 maanden al weer uitschakelt.

Waarom 6 porten?
Okay duidelijk - N5105 it is then for now :D

Waarom 6 ports?
Just in case - 6 ports

Als je weet dat mijn network nu bestaat uit - niet schrikken :+
  1. Ziggo ConnectBox in bridge mode
  2. Cisco Router 1111-4P
  3. 2x Cisco 3750X-48PF-E in stack - layer 3 switch met VRFs, DHCP, VLANs en dus ook SVIs
  4. UniFi Gen2 controller
  5. 1x UAP nanoHD
  6. 1x UAP U6-Mesh
dan heb ik wat ports over om mee te spelen, al is misschien 4-port ook wel genoeg...
maar een 6-port device is ook groter van formaat en dus grotere casing en dus meer oppervlak om warmte kwijt te kunnen :) :D

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!
mindwarper schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:52:
[...]

Okay duidelijk - N5105 it is then for now :D

Waarom 6 ports?
Just in case - 6 ports

Als je weet dat mijn network nu bestaat uit - niet schrikken :+
  1. Ziggo ConnectBox in bridge mode
  2. Cisco Router 1111-4P
  3. 2x Cisco 3750X-48PF-E in stack - layer 3 switch met VRFs, DHCP, VLANs en dus ook SVIs
  4. UniFi Gen2 controller
  5. 1x UAP nanoHD
  6. 1x UAP U6-Mesh
dan heb ik wat ports over om mee te spelen, al is misschien 4-port ook wel genoeg...
maar een 6-port device is ook groter van formaat en dus grotere casing en dus meer oppervlak om warmte kwijt te kunnen :) ;D
Ik zou aan 2 poorten anders genoeg hebben. 1 voor WAN en 1 voor LAN. Of ja, ok, 2 SFP+ poorten erbij zou ook wel nice zijn. En met VLANs kan WAN natuurlijk ook over dezelfde kabel als alle LANs. Uiteindelijk hang je er toch een managed switch aan, dus ja... En een switch kan natuurlijk verkeer over hetzelfde VLAN direct... switchen. Zo'n router met 4 losse adapters zal dat altijd softwarematig moeten doen (middels een bridge).

Op mijn USG 3P heb ik in ieder geval nog nooit de behoefte gehad om de LAN2 (/denk dat die zo oud is dat die nog als VOIP gelabeld is) te gebruiken.

Wat ik persoonlijk naast SFP+ wel weer een leuke toevoeging zou vinden als poort zijnde zou een serial port zijn. Zodat er op is in te loggen zonder monitor, toetsenbord en muis. Heb wel eens een keer sneller via die route in mijn USG gekeken door laptop aan te sluiten dan dat ik bij mijn server/NAS of een monitor de kelder in heb gesleept of de kast naar boven heb gebracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
- Management VLAN
- WAN Interface
- Privé LAN VLAN
- Guest VLAN
- IoT VLAN
- Pruts VLAN

Met een beetje pech kom je nog eens poorten tekort... O-) :+
RobertMe schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:03:
Wat ik persoonlijk naast SFP+ wel weer een leuke toevoeging zou vinden als poort zijnde zou een serial port zijn.
Zodat er op is in te loggen zonder monitor, toetsenbord en muis.
Heel veel van die pfSense/OPNsense Appliances die je kant en klaar kan kopen hebben die optie en dat is inderdaad helemaal niet verkeerd om te hebben in bepaalde gevallen! :Y) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:11:
[...]

- Management VLAN
- WAN Interface
- Privé LAN VLAN
- Guest VLAN
- IoT VLAN
- Pruts VLAN

Met een beetje pech kom je nog eens poorten tekort... O-) :+
En vervolgens ook 5 losse switches plaatsen? :+ Of heb je maar 5 PCs / ... }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindwarper
Zijn er dan van die kastjes met 1 of 2 SFP+ ports?

Als die er zouden zijn, dan is het instant buy voor mij...
Dan kan ik het gelijk goed gebruiken op 10 Gbit uplink met rest van mijn netwerk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
RobertMe schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:17:
En vervolgens ook 5 losse switches plaatsen? :+ Of heb je maar 5 PCs / ... }:O
Nee en NEE :P

Maar ik heb wel een 16-poorts Switch waar al die Uplinks naartoe kunnen! :Y) 8) :*)

En dat 10 Gbps netwerk komt vanzelf wel een keer zodat ik 10 Gbps via elke Uplink tussen mijn Switches heb i.p.v. 1 Gbps zoals het nu het geval is :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mindwarper
nero355 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:33:
[...]

En dat 10 Gbps netwerk komt vanzelf wel een keer zodat ik 10 Gbps via elke Uplink tussen mijn Switches heb i.p.v. 1 Gbps zoals het nu het geval is :+
Dat kan ik nu al doen met mijn switches thuis heb daar een network module in zitten met 2x TenGigabitEthernet SFP+ en 2x GigabitEthernet SFP
En multi mode OM4-glasvezel in kabelgoot gelegd voor dat doeleinde
Kan ik zelfs mits nieuwe switches naar zelfs 25; 40 en 100 Gbit gaan in toekomst 😊

Als nu zo een FireWall kastje die te koop zijn ook minimaal 1 of 2 SFP+ ports zou hebben...
Dan weet ik het wel...

Kan ook wel zelfbouw doen, maar dat is nu even niet waar ik op zoek naar was

[ Voor 11% gewijzigd door mindwarper op 06-12-2022 15:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mindwarper
Heb deze nu net besteld op Amazon NL - wachten maar :)
  1. HUNSN RJ05f - Intel Celeron N5105, 6 x Intel 2.5GbE I226-V, DP, HDMI, SIM Slot, Barebone, NO RAM, NO Storage, NO System
    https://www.amazon.nl/gp/product/B0BNBQKMRK
  2. Crucial RAM 16GB Kit (2x8GB) DDR4 3200MHz CL22 (of 2933MHz of 2666MHz) Laptop Geheugen CT2K8G4SFRA32A
    https://www.amazon.nl/gp/product/B08C4WV6F
  3. Samsung 980 M.2 NVME 500GB SSD
    https://www.amazon.nl/gp/product/B08THW4S3T
  4. Nog wat Dettol handzeep - heb ik ook nodig :+ , maar dat is hier niet zo relevant :D :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
mindwarper schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:32:
Zijn er dan van die kastjes met 1 of 2 SFP+ ports?

Als die er zouden zijn, dan is het instant buy voor mij...
Dan kan ik het gelijk goed gebruiken op 10 Gbit uplink met rest van mijn netwerk
R86S

SFP+ obv ConnectX-3, dus your mileage may vary... Waarschijnlijk beter en goedkoper om een thin client (bijv. Wyse 5070 extended) te kopen met een Intel X520 kaart.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom Paris
Tom Paris schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:36:
[...]

R86S

SFP+ obv ConnectX-3, dus your mileage may vary... Waarschijnlijk beter en goedkoper om een thin client (bijv. Wyse 5070 extended) te kopen met een Intel X520 kaart.
Nu ook een artikel en video van STH over dit device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Pff... dit soort dingen zijn zo teleurstellend : https://www.servethehome....nternal-three-components/ :F

Hoe moeilijk kan het zijn om op een fatsoenlijke manier koelpasta aan te brengen :? 8)7

/EDIT :
RobertMe schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:18:

"If you pay peanuts... you get monkeys."

Liever dat de koelpasta niet in orde is, iets dat je zelf vrij eenvoudig kunt fixen, dan dat de boel slecht gesoldeerd is of zo.
Dat dan weer wel! :)

[ Voor 21% gewijzigd door nero355 op 08-12-2022 16:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:44:
[...]

Pff... dit soort dingen zijn zo teleurstellend : https://www.servethehome....nternal-three-components/ :F

Hoe moeilijk kan het zijn om op een fatsoenlijke manier koelpasta aan te brengen :? 8)7
If you pay peanuts... you get monkeys.

Liever dat de koelpasta niet in orde is, iets dat je zelf vrij eenvoudig kunt fixen, dan dat de boel slecht gesoldeerd is of zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag van @Cybergamer afgesplitst en verhuisd naar [OPNsense] Poorten open zetten

[ Voor 30% gewijzigd door rens-br op 09-12-2022 08:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Sp33dFr34k @D43m0n

stormfly in "Het grote zuinige server topic - deel 3" mogelijk helpt dit bij jullie ook nog in het idle verbruik?

De topton N5105 draait, aantal dagen gezocht. naar de juiste instellingen om de CPU dieper te laten slapen dan hoe hij uit de doos komt. Dat is gelukt met bovenstaande instellingen.

Ik heb nu pfSense met 2x een NIC passtrough (IOMMU) en dat lijkt goed te functioneren. Vanavond (na de Netflix streams) zet ik hem in de meterkast en prik ik de glas ONT direct op een IOMMU poort.

Ik was sceptisch over het virtualiseren van een router ivm de lag die het met browsen meebrengt, het lijkt dat de IOMMU passtrough er positief aan bij draagt om dit effect/gevoel te verminderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Super blij mee. Tijdens alle testen blijf hij goed stabiel. Hopelijk ook over de komende weken. De rode poort naar de KPN ONT is 2500Base-T <full-duplex> _/-\o_

Ik ben zelf geen fan :+ van 4cm fans ivm de noise. Tevens zou de systeem fan tegen de koele zijde van het moederbord blazen. De CPU zit aan de bovenzijde van het kastje, dicht op de koelribben. Door een grotere fan (12v) te laten draaien via USB op 5V heb je een basis flow die over de koelribben waait.

Niet dat de N5105 het nodig heeft hij blijft hand warm, verre van heet. Zoals de Chinese verkoper al aangaf hebben de grotere kastjes zoals deze een prima warmteafgifte. Met de fan erachter voelt hij koud aan.

De fan is deze, er is een M en H model. Ooit via GoT hier gelezen dat juist deze heel goed draaien op 5V en nog voldoende flow creëren.

De Pi die erachter ligt voor het uitlezen van de UPS (nut-server) en het uitlezen van de P1 poort via DSMR heb ik zojuist verplaatst naar VM's op proxmox op de topton. Weer een Pi uitgeschakeld van het continu verbruik _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door stormfly op 24-12-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
Leuk project zo...
Veel plezier ermee en dat komt vast goed.

Hoe werkt die 120mm fan dan - hoe heb je de 3-pin connector dan aangesloten?
Hoe krijgt die fan dan dus power - anders gezegd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mindwarper schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:51:
Hoe werkt die 120mm fan dan - hoe heb je de 3-pin connector dan aangesloten?
Hoe krijgt die fan dan dus power - anders gezegd?
Een oude 3 pin connector opsnorren in de zelfbouw PC rommeldoos 8) en die aan een USB-A kabel solderen en dan in een USB poort stoppen. En al je geen oude 3pin connector hebt kan je de draden van USB-A direct op de fan draden solderen en afplakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
@mindwarper @stormfly

Andere opties :
- De boel bij elkaar "eBay-en" :Y)
- Een leuke goedkope Fan Controller kiezen en in een DIY behuizing proppen en de nodige aanpassingen maken zodat die ook stroom krijgt van de DIY Router voor de ventilatoren :*)

Whatever floats your boat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrOnT242
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08 00:27
Tom Paris schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:25:
[...]

Nu ook een artikel en video van STH over dit device.
De r86s draait bij mij erg goed met pfsense. Zeker geen spijt van. Ik heb ook andere routers gekocht via ali. Tot op heden nooit spijt van gehad. Altijd erg stabiel en zuinig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Meer info! Gebruik je de SFP poort of alleen de UTP poorten? Hoe warm wordt ie? Hoeveel verbruikt ie? Ging de installatie eenvoudig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrOnT242
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08 00:27
wian schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:54:
Meer info! Gebruik je de SFP poort of alleen de UTP poorten? Hoe warm wordt ie? Hoeveel verbruikt ie? Ging de installatie eenvoudig?
Gebruikte model is een GW-R86S-G1 (n5105, 8 GB, 128 GB EMMC, 3 x 2,5 Gb nic, 2 x SFP+ nic)

Op een R86S staat standaard OpenWRT geinstalleerd. Deze heb ik vervangen door een normale installatie uit te voeren met een pfsense USB stick. Je kan gewoon booten vanaf de stick. Je moet hiervoor wel naar de bios op dit in te stellen.

Alles wordt standaard herkend. Pfsense kan ook gewoon worden geinstalleerd op het 128 GB EMMC geheugen.

Ik heb zowel met alleen UTP getest. Hierbij verbruikt de router ongeveer 7a8 watt met 1 SFP aangesloten via een DAC kabel ongeveer 10 watt.

Hij wordt niet te warm. Pfsense geeft 28 graden aan maar die geloof ik niet ;)

Qua lawaai hoor je de 2 fans nauwelijks.

Als je geen SFP aansluitingen nodig hebt kan je beter een andere 2,5 Gb router nemen zoals bijvvoorbeeld van topton. (let wel op de 225 en 226 NICs ivm ondersteuning bij Pfsense). Hierbij is het interne geheugen wel uit te breiden en hebben geen fans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FKIH234yKa0NZmUW5EvS4tpfzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jn6zkZYrj5SBYFftgWyakps9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door FrOnT242 op 27-12-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
FrOnT242 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:52:
Hij wordt niet te warm. Pfsense geeft 28 graden aan maar die geloof ik niet ;)
Op het moment dat de boel IDLE is bij kamertemperatuur is dat wel degelijk mogelijk : Die gekke CPU's van tegenwoordig kunnen helemaal terugschakelen naar minder dan 1 Watt verbruik! :o :*)

En als het dan ook nog eens een zuinige Atom/Celeron/Pentium is dan wordt een lage temperatuur halen nog makkelijker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:30
mindwarper schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:12:
Heb deze nu net besteld op Amazon NL - wachten maar :)
  1. HUNSN RJ05f - Intel Celeron N5105, 6 x Intel 2.5GbE I226-V, DP, HDMI, SIM Slot, Barebone, NO RAM, NO Storage, NO System
    https://www.amazon.nl/gp/product/B0BNBQKMRK
  2. Crucial RAM 16GB Kit (2x8GB) DDR4 3200MHz CL22 (of 2933MHz of 2666MHz) Laptop Geheugen CT2K8G4SFRA32A
    https://www.amazon.nl/gp/product/B08C4WV6F
  3. Samsung 980 M.2 NVME 500GB SSD
    https://www.amazon.nl/gp/product/B08THW4S3T
  4. Nog wat Dettol handzeep - heb ik ook nodig :+ , maar dat is hier niet zo relevant :D :P
Enige reden waarom ne deze hebt genomen en niet een topton via Alie?
Zit me ook een beetje in te lezen om thuis eens een echte setup te maken en zie zoveel verschillende boxjes dat je bijna het bos niet meer ziet door de bomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mindwarper
miniterror schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:48:
[...]

Enige reden waarom ne deze hebt genomen en niet een topton via Alie?
Zit me ook een beetje in te lezen om thuis eens een echte setup te maken en zie zoveel verschillende boxjes dat je bijna het bos niet meer ziet door de bomen.
Omdat ik nog niet veel ervaring opgedaan heb met AliExpress...
En ik het niet helemaal vertrouw...

Daarom via Amazon HUNSN variant gekozen - de kastjes zijn toch allemaal hetzelfde heb ik gezien...
Dus vandaar mijn keuze op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:50
Ik heb in ubiquiti topic al een vraag gesteld of ik mijn edgerouter kon vervangen voor een OPNsense op een proxmox server die niet in meterkast staat. Hierdoor moet ik de glasverbinding doorverbinden via twee switches. O.a @nero355 zei dat het met VLAN kon dus ik ben begonnen maar krijg geen verbinding op de WAN.

Dit is huidige en gewenste situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2L3-aRZpnVnm7Ia8ws9jyfIckY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PDHlwraGQWr0a0rIwAwVxma4.jpg?f=user_large

Wat heb ik gedaan:
1) VLAN 300 aanmaken op US-24 switch in meterkast (ik heb T mobile glas)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D50gzfuZ3rH6uP7gmxPNhQFt4zk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3oYILYm2u5YL7vaicrtCJzyT.jpg?f=user_large

2) die op de SFP poort gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZVGFnkVlO4getcmQiFRs40bUKM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LCaxnYzNuMn7AJ3rsRU7g6ST.jpg?f=user_large

3) die verbinden met de trapkast switch nabij de proxmox server (en daarop alle VLANs gezet omdat OPNsense ook als dhcp en dns etc moet gaan werken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9y3p4v0Zqi1UxzemHc8PKl8ZP-o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3OczNGAp7DrAUUeikrEgbqfa.jpg?f=user_large

4) op de switch in trapkast weer de vlan 300 naar de 2e NIC op de proxmox

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia1MF0f__caG95SCdFUzvYuVGyw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6sW658e9CF1GPnShQRDuLbMB.jpg?f=user_large

5) in proxmox netwerk settings heb ik twee virtuele NICs nu, allebei VLAN aware

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4t8HscbY5rFL-CRiuQCkvIUmZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JHjzsmae68WRI0aghm4mSwtj.jpg?f=user_large

6) in de OPNsense VM, heb ik ook allebei de netwerken en dus 1 getagged met vlan 300.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV0X32bK7uQqzTc_HBRJ5Sw87j4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UzIkjPO8J3OMHW7DODpUvQD4.jpg?f=user_large

7) in OPNSense heb ik dan de WANpoort op vtnet1, maar daar hoef ik verder geloof niets mee te doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmICMx7rYP_7GCkXFytCjM-5pHU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zxElBBOnTj4bJJwl45P6N1bG.jpg?f=user_large

8 ) dan maak ik een VLAN 300 aan in OPNSense die ik koppel aan de WANpoort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSzvhB0R2sgsf5AjEgE5TlevmHM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pzJexUIGlfTmDjUUXTvcaLEz.jpg?f=user_large

9) als ik het goed heb begrepen moet hierop dan het publieke adres worden aangevraagd

10) Echter ik krijg (na een minuutje wachten of zo) niets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiN3kytuFwDfvQp7lhsfLM-tyj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DGPQkDvclnRXQz3AJ4CnvZWF.jpg?f=user_large

Ziet iemand iets geks?
Moet ik nog meer instellen in OPNsense zoals statische routes of zo? Ik zie in mijn ER een statische route en een next hop, geen idee of ik dat moet invullen ergens of nog iets in de gateways?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
tomdh76 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:32:
Ik heb in ubiquiti topic al een vraag gesteld of ik mijn edgerouter kon vervangen voor een OPNsense op een proxmox server die niet in meterkast staat. Hierdoor moet ik de glasverbinding doorverbinden via twee switches. O.a @nero355 zei dat het met VLAN kon dus ik ben begonnen maar krijg geen verbinding op de WAN.

Dit is huidige en gewenste situatie:

[Afbeelding]
Zo effe uit het blote hoofd :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
1. T-Mobile SFP in de SFP Poort van je 24-poorts Switch proppen.
2. De SFP Poort Taggen met VLAN 300
3. De Uplink en Downlink Poorten waarmee je Switches zijn verbonden
hebben het "All" Profile waarin VLAN 300 meegetagged is zodat
die "vervoerd kan worden" naar andere plekken.
4. De Switch Poort waarop je Proxmox aangesloten is heeft
VLAN 300 als Tagged als dat via een Bridge gaat.
Indien dat gaat via een NIC die via Passthrough wordt doorgegeven
dan kan het zowel Untagged als Tagged.

Dan hebben we een aantal voorwaardes =>

Indien Bridged Setup :
- Bij de pfSense/OPNsense VM geef je alleen in de Settings van de VM aan
bij de Virtuele NIC dat deze VLAN 300 moet gebruiken.
- In pfSense/OPNsense zou je die Virtuele NIC alleen als WAN moeten
kunnen gebruiken zonder verdere instellingen wat betreft de VLAN.

Indien Passthrough NIC :
- Tagged op je Switch ?!
Dan ook Tagged in de pfSense/OPNsense instellingen!
- Untagged op je Switch ?!
Dan hoef je ook niks in te stellen en alleen die NIC
of beter gezegd de juiste NIC Poort als WAN instellen!

Verder de WAN Connection natuurlijk altijd op DHCP zetten, want dat is het enige
dat je bij T-Mobile nodig hebt voor zover ik weet ?!

En dan zou alles moeten werken! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
nero355 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:06:
[...]

Zo effe uit het blote hoofd :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
1. T-Mobile SFP in de SFP Poort van je 24-poorts Switch proppen.
2. De SFP Poort Taggen met VLAN 300
3. De Uplink en Downlink Poorten waarmee je Switches zijn verbonden
hebben het "All" Profile waarin VLAN 300 meegetagged is zodat
die "vervoerd kan worden" naar andere plekken.
4. De Switch Poort waarop je Proxmox aangesloten is heeft
VLAN 300 als Tagged als dat via een Bridge gaat.
Indien dat gaat via een NIC die via Passthrough wordt doorgegeven
dan kan het zowel Untagged als Tagged.

Dan hebben we een aantal voorwaardes =>

Indien Bridged Setup :
- Bij de pfSense/OPNsense VM geef je alleen in de Settings van de VM aan
bij de Virtuele NIC dat deze VLAN 300 moet gebruiken.
- In pfSense/OPNsense zou je die Virtuele NIC alleen als WAN moeten
kunnen gebruiken zonder verdere instellingen wat betreft de VLAN.

Indien Passthrough NIC :
- Tagged op je Switch ?!
Dan ook Tagged in de pfSense/OPNsense instellingen!
- Untagged op je Switch ?!
Dan hoef je ook niks in te stellen en alleen die NIC
of beter gezegd de juiste NIC Poort als WAN instellen!

Verder de WAN Connection natuurlijk altijd op DHCP zetten, want dat is het enige
dat je bij T-Mobile nodig hebt voor zover ik weet ?!

En dan zou alles moeten werken! :)
Dank, dus dan hoef ik dus geen vlan aan te maken in opnsense voor de wan poort. Want volgens mij heb ik een bridge, tenminste dat staat zo bij de netwerkinstellingen van de OPNsense VM. Morgen maar proberen. nu zitten kids tv te kijken...:-)

En ik dacht nog even dat er misschien een firewall blok op de WAN poort staat? Ik zie bij de firewall alleen 2 settings dat DHCP over poort 67 en 68 worden toegestaan. Terwijl in mijn edgerouter op WAN_IN alles wordt toegestaan voor 'established en related'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomdh76
Nieuwe poging, nu lukte het. Wat ik verkeerd deed was op de SFP poort een VLAN van 300 zette als tagged. Toen ik het profiel naar All veranderde kreeg ik gelijk een publiek IP adres. Verder in OPNsense niets met VLAN 300 gedaan. Als enige dus een vlan 300 profiel naar de WAN poort van OPNsense

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 16:43
tomdh76 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:46:
Nieuwe poging, nu lukte het. Wat ik verkeerd deed was op de SFP poort een VLAN van 300 zette als tagged. Toen ik het profiel naar All veranderde kreeg ik gelijk een publiek IP adres. Verder in OPNsense niets met VLAN 300 gedaan. Als enige dus een vlan 300 profiel naar de WAN poort van OPNsense
Als ik mijn OPNSense update en reboot, duurt het soms ook 5 minuten voor ik weer een IP krijg via DHCP.
Enige manier om het te versnellen is om release/renew te klikken op de interface en dan heb ik gelijk weer een IP.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
Ik ben zelf een beetje op zoek naar een zelfbouw OPNSense router. Hier het topic doorgelezen en las dat de Fujitsu Futro S920 wel een goede optie is. Ik hoef geen IDS, maar ben op zoek naar een nieuwe router/fw voor VLANs, WireGuard en dat soort dingen (misschien ook nog de Unifi Controller als dat via opnsense kan).

Ik kon de S920 nog wel via ebay vinden, maar vind het lastig om een 1Gbit NIC te vinden voor een schappelijke prijs. Heeft iemand hier nog tips voor?

En zijn er andere mensen ondertussen ervaring hebben met zo'n S920? Ben benieuwd hoe goed het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
g0ulash schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:03:
Vind het lastig om een 1Gbit NIC te vinden voor een schappelijke prijs.

Heeft iemand hier nog tips voor?
Zoiets : https://www.ebay.com/itm/393212126451 :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0ulash
Ben niet zo thuis in welke kwalitatief ook oké zijn, maar thanks voor de link! Kwam deze zelf bijvoorbeeld niet tegen in de zoekresultaten :? Goed, zal wel scheel gekeken hebben dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Ik ben zelf een beetje op zoek naar een zelfbouw OPNSense router. Hier het topic doorgelezen en las dat de Fujitsu Futro S920 wel een goede optie is. Ik hoef geen IDS, maar ben op zoek naar een nieuwe router/fw voor VLANs, WireGuard en dat soort dingen (misschien ook nog de Unifi Controller als dat via opnsense kan).

Ik kon de S920 nog wel via ebay vinden, maar vind het lastig om een 1Gbit NIC te vinden voor een schappelijke prijs. Heeft iemand hier nog tips voor?

En zijn er andere mensen ondertussen ervaring hebben met zo'n S920? Ben benieuwd hoe goed het werkt.
Ik heb een S920 die dienst deed als pfSense router. Op het oog is het een goedkoop apparaat, maar er zit standaard geen riser in. Ik dacht wel een generieke riser te kunnen kopen voor een paar Euro, maar kon er geen een vinden die precies paste. Uiteindelijk dus een originele Fujitsu riser besteld bij een specialist in Duitsland. Dat maakt het alsnog een dure totaalsom (sunk-cost-fallacy...). Maar daarbuiten, als machine niets op aan te merken. De dual-core klokt hoog (goed voor PPPoE en OpenVPN), passief gekoeld, laag stroomverbruik... Prima voor *sense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0ulash
Tom Paris schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 01:36:
[...]

Ik heb een S920 die dienst deed als pfSense router. Op het oog is het een goedkoop apparaat, maar er zit standaard geen riser in. Ik dacht wel een generieke riser te kunnen kopen voor een paar Euro, maar kon er geen een vinden die precies paste. Uiteindelijk dus een originele Fujitsu riser besteld bij een specialist in Duitsland. Dat maakt het alsnog een dure totaalsom (sunk-cost-fallacy...). Maar daarbuiten, als machine niets op aan te merken. De dual-core klokt hoog (goed voor PPPoE en OpenVPN), passief gekoeld, laag stroomverbruik... Prima voor *sense.
Bedankt voor je input! Ik ga ook nog even op zoek naar een T620 Plus denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 16:43
Ik heb met kerst aardig huis gehouden in de meterkast en heb nu alleen nog m'n trouwe Optiplex 5050 (i7-7700, 64GB RAM, 2TB Evo Plus & 3x Intel 800GB SSD, i350T2-v2) en RPi4 draaien in de meterkast.

De losse uCPE die baremetal OPNsense draaide (zie Uberprutser in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP") en m'n losse NAS heb ik beide uitgeschakeld. Ik heb Proxmox op de Optiplex draaien en de 3 SSDs in een ZFS pool die nu backups trekt vanaf mijn Onedrive en van de lokale VMs. De Pi doet dienst als recorder (Unifi Protect container) omdat ik te gierig was een cloudkey te kopen en die Pi toch nog had liggen. Ik was vooral klaar met al die losse dingen en m'n Veeam NFR licentie die ook afloopt en niet mijn nieuwe accepteert was best een druppel (als in alles opnieuw installeren waar ik echt geen trek in had).

Het was even wat werk en monitoring e.d. heb ik nog niet werkend maar meterkast is nu clean en opgeruimd en de bankrekening gespekt na verkoop van al de spullen die ik niet meer gebruik (op de SSDs van mijn NAS en de uCPE na...)

[ Voor 11% gewijzigd door Uberprutser op 07-01-2023 18:48 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn Topton N5105 maar omgebouwd naar pfSense bare metal, het bleef instabiel op de N5105 ivm de issue met proxmox/ubuntu (or something else). Nu de NUC weer aan voor de VM's en de firewall van topton weer filewallen ;-)

@Tom Paris Ik zag dat pfSense 23.01 gebaseerd is op een veel nieuwere FreeBSD release.

PHP has been upgraded from 7.4 to 8.1
The base operating system has been upgraded to FreeBSD 14-CURRENT

Weet jij of daar nog optimalisaties in zitten voor wat betreft C-states (powerd) voor energie, of PPPoE optimalisaties over meerdere cores? Voor mijn gevoel heb jij redelijk wat FreeBSD kennis en heb jij mogelijk de antwoorden paraat of weet jij waar je dit kunt vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Ik ben zelf een beetje op zoek naar een zelfbouw OPNSense router.
<knip>
Kijk ook eens op eBay of marktplaats naar Sophos firewalls. In dit draadje vind je meer info. Zijn passief gekoelde doosjes die weinig stroom verbruiken met genoeg poorten en kwalitatief uitstekende hardware. Compatibel met pfSense en OPNsense.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
stormfly schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:33:
@Tom Paris Ik zag dat pfSense 23.01 gebaseerd is op een veel nieuwere FreeBSD release.

Weet jij of daar nog optimalisaties in zitten voor wat betreft C-states (powerd) voor energie, of PPPoE optimalisaties over meerdere cores? Voor mijn gevoel heb jij redelijk wat FreeBSD kennis en heb jij mogelijk de antwoorden paraat of weet jij waar je dit kunt vinden.
Dank voor dit compliment, maar zo diep zit er niet in hoor... Ik weet niet of er optimalisaties in zitten, maar zeker voor PPPoE lijkt me dat stug. De devs hebben vaker gezegd dat multi-core PPPoE een significante rewrite van de kernel zou betekenen, en de focus van de industrie ligt nu heel ergens anders (DPDK en dat soort kernel-bypass networking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
wian schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:00:
Kijk ook eens op eBay of marktplaats naar Sophos firewalls. In dit draadje vind je meer info. Zijn passief gekoelde doosjes die weinig stroom verbruiken met genoeg poorten en kwalitatief uitstekende hardware. Compatibel met pfSense en OPNsense.
Er was toch ook een Sophos Free/Home Edition of is dat niet meer :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:33:
Mijn Topton N5105 maar omgebouwd naar pfSense bare metal, het bleef instabiel op de N5105 ivm de issue met proxmox/ubuntu (or something else). Nu de NUC weer aan voor de VM's en de firewall van topton weer filewallen ;-)

Bij heeft het geholpen om de kernel van proxmox te updaten.
https://forum.proxmox.com...-ve-7-x-available.115090/

-edit-

Pagina: 1 ... 30 ... 61 Laatste