Allemaal ook geprobeerd, het lastige is dat veel mensen updaten en dan na 3 dagen denken dat het minder is geworden. Wat waar is, maar in de dagen erna crashen de VM's alsnog. Ik ben zelf van mening dat ik geen vastlopers wil. Zoals het altijd gedraaid heeft op de NUC's, weken stabiel zonder menselijk ingrijpen. 1x in de 3 weken een crash is voor mij ook niet acceptabel, etc etc.nike schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 07:04:
[...]
Bij heeft het geholpen om de kernel van proxmox te updaten.
https://forum.proxmox.com...-ve-7-x-available.115090/
Het lijkt iets te maken hebben met de idle states van de CPU, de C-states. Zodra een OS dit wil verlagen of/en de hypervisor dan kan het mis gaan. Als je in de kernel aangeeft dat je niet lager wilt dan de C1 state, dan lijkt het het meest stabiel.
Ik ben dan toch iets te perfectionistisch

-De keuze of je een systeem met een C1 kernel commando meer stroom laat verbruiken om hem stabiel te krijgen.
-Of voor een paar watt extra een intel NUC booten en de N5105 native pfSense laten draaien met powersavings...Dat gaf bij mij de doorslag om de NUC i3 te voorzien van de 1TB nvme en de kleine nvme in de topton N5105 te zetten. Heb eigenlijk de nvme disks gewisseld van beide nodes, waardoor ik ook direct voorbij stapte aan de Intel 226v driver installatie kip-ei situatie, pfSense 22.05 draaide al op die nvme)
Ik hoop dat pfSense 23.01 op basis van FreeBSD 14 nog wat extra powersavings gaat bieden voor mijn native install. Met een Ubuntu liveboot USB stick kom ik op 5 watt idle (C8 sleep), nu met pfSense rond de 9,5 watt (C3 sleep)
Zoals anderen ook schreven is het wel fijn om je router echt separaat te hebben draaien, het huishouden zit niet altijd te wachten op een outage omdat de IT-er thuis even een apt upgrade aftrapt.
Mijn collega zei het heel treffend: jij bent op micro niveau watts aan het elimineren in je IT home lab, en je vrouw besteld een Quooker in de nieuwe keuken

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 10-01-2023 08:27 ]