ik zet het maar even hier omdat ik vermoed dat het voor meerdere MS/lumia telefoons geld die onder windows 10 mobile draaien.
Ik overweeg apparaat versleuteling toe te gaan passen op mijn 950.
Nu heb ik al het een en ander uitgezocht maar er zijn toch ook nog veel aspecten onduidelijk. In principe is de apparaatversleuteling in windows 10 mobile een soort bitlocker (of gewoon bitlocker). Op verschillende plekken heb ik gelezen dat deze slechts het interne geheugen van de telefoon versleuteld en niet de eventuele micro SD kaart. Nu kan ik natuurlijk alles waarvan ik wil dat het versleuteld wordt op het telefoongeheugen zetten maar ik heb niet voor niets een 200GB SD kaart dus ik zoek liever naar een integrale oplossing.
Na zoeken kom ik op de site van MS tegen dat je ook per app versleuteling kunt aangeven en dat de versleuteling dan ook voor de SD kaart geld. De link naar de pagina is deze:
https://docs.microsoft.co...tions/mdm-data-encryption
Een stukje van de text:
Voor apps die zijn gekoppeld aan een Intune Mobile Application Management-beleid, wordt versleuteling geleverd door Microsoft. Gegevens worden synchroon versleuteld tijdens bestands-I/O-bewerkingen overeenkomstig de instelling in het Mobile Application Management-beleid.
en:
Met deze optie kunt u opgeven dat alle gegevens die zijn gekoppeld aan een bepaalde app worden versleuteld, met inbegrip van gegevens die zijn opgeslagen op externe media, zoals SD-kaarten. Dezelfde mogelijkheid is ook beschikbaar met MDM voor Office 365.
Ik maak hier uit op dat het mogelijk moet zijn ook de SD kaart (of bepaalde delen daarvan) te versleutelen met deze manier.
Als ik het goed begrijp geld dat dan ook tevens voor de cloud: onedrive en is ook een backup maken van je telefoon naar onedrive versleuteld. Ik zal hier nog verder naar moeten kijken of dit inderdaad zo is, tenzij iemand van jullie dit al heeft uitgezocht.
Ik moet nog uitzoeken wat intune is (staat op de to-do-lijst)
Verder heb ik de apparaatversleuteling nog niet aangezet omdat ik eerder de volgend opmerking zag opwindowscentral:
Furthermore, you need to be careful when to choose to enable this feature, as it's possible that encrypting your device may cause some issues, such as problems with emails not synchronizing with your phone.
link naar webpage:
http://www.windowscentral...ryption-windows-10-mobile
Heeft iemand van jullie al apparaat versleuteling aan staan en uitdagingen ondervonden van synchronisatie van mail?
Het volgend waar ik over heb nagedacht maar nog niet weet hoe ik dat ga oplossen is identieke versleuteling op de win 10 laptop. In feite wil ik die ook versleutelen, ook voor eventueel gebruik van onedrive.De eventuele files moeten voor het plaatsen op onedrive reeds zijn versleuteld, i.e versleuteld worden getransporteerd. Ik neig hiervoor naar veracrypt, (eigenlijk een soort opvolger van truecrypt) maar ik ben daar nog allerminst zeker van.
Als de bitlockerop win 10 mobile hetzelfde is als op win 10 PC's dan zou het misschien handig zijn om ook op de PC bitlocker te gebruiken. Op die manier kunnen bestanden die zijn encrypt en op onedrive staan zowel vanaf de PC als vanaf de telefoon worden benaderd terwijl de encryptie geborgd blijft (vermoed ik)
Helaas heb ik geen windows 10 PRO kunnen bestellen bij mijn recent aangeschafte dell laptop

Als ik bitlocker wil gebruiken dan moet ik een dure upgrade kopen naar win 10 pro, alleen voor de bitlocker.
Heeft iemand zoiets als bitlocker op PC en telefoon al gedaan? Ik zou graag ervaren of dat prettig werkt