Vandaag kwam ik er achter dat Windows geen native carddav en caldav ondersteunt. Dat is wel een enorme misser. Ze passen het wel toe in een Google-account maar het is niet mogelijk om handmatig een carddav server aan een account toe te voegen. Zo kan ik dus helemaal niet bij de contacten op een mailserver komen. Bizar dat ze dat niet toestaan in de interface terwijl de client er wel in zit. Dat is bijna een Apple-streek, voor mij bepalen wat ik vooral niet met m'n toestel kan doen.
Ik hoop nog steeds op een wonder dat Windows Mobile er bovenop komt en dat er serieus werk wordt gemaakt van niet geporte, native apps. Het zal wel bij dromen blijven. Ik vind het heerlijk om met het toestel te werken en als ik Android en Apple zie dan lijkt het het stenen tijdperk wel. WM10 is echt GUI 2.0 voor mobiele besturingssystemen. Zo gelikt en gepolijst ziet het er uit. Maar helaas helaas, de functionaliteit blijft gigantisch achter. Ik mis nog steeds Google Maps enorm, en ik bedoel ENORM. En m'n 650 werkt gewoon niet zo vloeiend als je van een moderne smartphone mag verwachten. Ik heb nooit WM8 gebruikt maar wat ik ervan heb opgepikt, is dat WM10 nooit de soepelheid van WM8 heeft kunnen benaderen.
Er zitten helaas ook nog steeds veel bugs in het systeem. Edge heeft kuren met bepaalde sites en moet vaak herladen tijdens multitasking. Zelfde geldt voor apps als Whatsapp. Facebook gebruik ik niet meer maar dat was al een drama op Android dus ik wil niet eens weten hoe dat op WM draait. Edge moet ik vaak een reload geven omdat sites wit blijven. Ik heb overigens hetzelfde op de desktop. Daar gebruik ik tegenwoordig alweer steeds vaker Firefox als backup.
Ik hoop heel erg dat Android N een zwart thema ingebouwd krijgt om een eventuele stap terug minder dramatisch te maken. Ik zou wel de uniformiteit van apps enorm missen in Android. Terug naar een mengelmoes van interfaces, terug naar rommelige menu's. Maar ik wil gewoon graag een paar apps terug hebben zoals een goede GPS tool, een goede netwerk toolkit, een system wide ad blocker, bepaalde regionale apps die er wellicht nooit voor WM zullen komen, etc. En m'n Lumia 650 heeft geen kompas, iets waar ik helaas pas na aankoop achterkwam omdat ik er niet bij stilstond dat er anno 2016 nog toestellen zonder kompas op de markt komen. Dus heel heel misschien alsnog een Lumia 950 maar ik vrees van niet.
/me pinkt traantje weg