De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 147 148 Laatste
Acties:

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:42
Het is niet alleen kommer en kwel, met de juiste omni-channel strategie is nog steeds goed geld te verdienen:
Coolblue boekt recordomzet, elektronicaketen wil tien nieuwe winkels openen

Coolblue opende in 2025 drie winkels in Duitsland en vier nieuwe depots, waarmee die in aantal verdubbelden. Hiermee kan de elektronicaketen producten bij meer Duitse klanten bezorgen. Daarnaast trekt de keten er steeds meer nieuwe klanten, die volgens Coolblue erg tevreden zijn en daardoor vaker terugkomen.

In Nederland wil Coolblue in 2026 een winkel openen in Apeldoorn en in mei een vestiging in het Noord-Hollandse dorp Cruquius. Hij verwacht met de zes nieuwe Nederlandse winkels dit jaar „een paar honderd” medewerkers te kunnen aannemen.

De omzet van Coolblue steeg in 2025 met 4,2 procent vergeleken met 2024 naar bijna 2,6 miljard euro. De winst voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen daalde echter met 11,6 procent naar 86,5 miljoen euro. Dat komt volgens Zwart omdat „heel hard” is geïnvesteerd in Duitsland. „We hebben veel tijd, geld en energie in Duitsland geïnvesteerd en dat kost wat”, licht hij toe.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:26:
Het is niet alleen kommer en kwel, met de juiste omni-channel strategie is nog steeds goed geld te verdienen:

[...]
Da's niet echt een zonsondergang :)

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:33:
[...]
Ik verbaas me steeds meer over het goede voorzieningenniveau van de jaren '70 nieubouw wijken ten opzichte van historische binnensteden die weer richting de jaren '80 problematiek lijken te gaan (Utrechtste Straat Amsterdam, dat was niet zo heel lang geleden gewoon een tippelzone).
Dat vind ik een boude uitspraak. (Ik kom er zelf niet graag, maar) de Kalverstraat is stampensvol op winkeldagen. De Utrechtsestraat was inderdaad een tippelzone - in de jaren '80, 35 jaar geleden 8)7. Verder wordt de PC ook behoorlijk bezocht en zijn de Negen Straatjes een succes te noemen.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:15
hoevenpe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:23:
[...]

Echt grote steden zijn imo een dagje uit, waarbij horeca en beleving een veel grotere rol speelt dan in een middelgrote provinciestad waar mensen vooral heen gaan om bewust iets te kopen.

Weet je vooraf exact wat je wilt hebben dan is het online zo besteld, wil je een leuke dag en je laten verrassen dan ben je relatief makkelijk met de trein in een echte grote stad.
Ik kom zelf met regelmaat in Utrecht en ben laatst nog in Eindhoven geweest. De leegstand in Eindhoven is echt opvallend veel. Dat zie je in Utrecht minder. We kunnen zelf wel met de trein naar Utrecht maar parkeren toch de auto. Is makkelijker als je wat gekocht hebt om hem dan even in de auto te leggen. Dus die parkeerkosten van 20-30 euro nemen we voor lief. Meestal zijn we een uur of 5 bezig incl lunchen.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:11
martwoutnl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Ik kom zelf met regelmaat in Utrecht en ben laatst nog in Eindhoven geweest. De leegstand in Eindhoven is echt opvallend veel. Dat zie je in Utrecht minder. We kunnen zelf wel met de trein naar Utrecht maar parkeren toch de auto. Is makkelijker als je wat gekocht hebt om hem dan even in de auto te leggen. Dus die parkeerkosten van 20-30 euro nemen we voor lief. Meestal zijn we een uur of 5 bezig incl lunchen.
Utrecht blijft natuurlijk het voordeel hebben dat het qua opzet één en ander extreem goed geregeld heeft. Hoog Catharijne direct aan het centraal station, en vanuit Hoog Catharijne dat je zo de rest van de binnenstad instapt.

Met daarbij de zeer centrale ligging van Utrecht CS, waarbij vanuit zo'n beetje iedere windrichting je met zowel OV als auto een goede bereikbaarheid kent.

Deze combinatie is natuurlijk vrij uniek. Door verschil in geografische ligging, kunnen zelfs de andere grote steden binnen de randstad dit natuurlijk niet volledig evenaren. Daarbij komende dat in zowel Rotterdam als Den Haag, de flow vanaf CS richting het ware winkel centrum niet zo direct naast de deur is. En daarmee iets minder uitnodigend. Amsterdam voor veel Nederlands geplaagd wordt door massa toerisme binnen het centrum.
hoevenpe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:26:

[...]
Coolblue is natuurlijk een bedrijf met een vrij moderne insteek. En eigenlijk in mijn optiek een voorbeeld hoe je anno 2026 kunt overleven. Belangrijke online focus. Goede aandacht voor het gehele online proces voor de consument, door niet alleen wen webwinkel aan te bieden, maar ook de bezorging in eigen hand te nemen. Om vervolgens lokale vestigingen te laten fungeren als uithangbord/service punt.

Hiermee verkies ik iets als Coolblue dan ook al snel boven een partij als e.g. bol.com. Welk zich beperkt tot het zijn van een webwinkel. En onvoldoende doet om levering en aftersales te bewaken.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
@psychodude
Over Den Haag en R'dam kan je ook nog noemen dat het horeca en uitgaansleven nogal verspreid ligt, en nooit zo superveel geweest is, zeker als je dat naast A'dam en Utrecht legt. Nou ken ik R'dam ook niet zo goed, maar DH wel, en dat vond ik nooit zoveel qua centrum.
Pagina: 1 ... 147 148 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels