De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 147 148 Laatste
Acties:

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Het is niet alleen kommer en kwel, met de juiste omni-channel strategie is nog steeds goed geld te verdienen:
Coolblue boekt recordomzet, elektronicaketen wil tien nieuwe winkels openen

Coolblue opende in 2025 drie winkels in Duitsland en vier nieuwe depots, waarmee die in aantal verdubbelden. Hiermee kan de elektronicaketen producten bij meer Duitse klanten bezorgen. Daarnaast trekt de keten er steeds meer nieuwe klanten, die volgens Coolblue erg tevreden zijn en daardoor vaker terugkomen.

In Nederland wil Coolblue in 2026 een winkel openen in Apeldoorn en in mei een vestiging in het Noord-Hollandse dorp Cruquius. Hij verwacht met de zes nieuwe Nederlandse winkels dit jaar „een paar honderd” medewerkers te kunnen aannemen.

De omzet van Coolblue steeg in 2025 met 4,2 procent vergeleken met 2024 naar bijna 2,6 miljard euro. De winst voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen daalde echter met 11,6 procent naar 86,5 miljoen euro. Dat komt volgens Zwart omdat „heel hard” is geïnvesteerd in Duitsland. „We hebben veel tijd, geld en energie in Duitsland geïnvesteerd en dat kost wat”, licht hij toe.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:26:
Het is niet alleen kommer en kwel, met de juiste omni-channel strategie is nog steeds goed geld te verdienen:

[...]
Da's niet echt een zonsondergang :)

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:33:
[...]
Ik verbaas me steeds meer over het goede voorzieningenniveau van de jaren '70 nieubouw wijken ten opzichte van historische binnensteden die weer richting de jaren '80 problematiek lijken te gaan (Utrechtste Straat Amsterdam, dat was niet zo heel lang geleden gewoon een tippelzone).
Dat vind ik een boude uitspraak. (Ik kom er zelf niet graag, maar) de Kalverstraat is stampensvol op winkeldagen. De Utrechtsestraat was inderdaad een tippelzone - in de jaren '80, 35 jaar geleden 8)7. Verder wordt de PC ook behoorlijk bezocht en zijn de Negen Straatjes een succes te noemen.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 15:20
hoevenpe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:23:
[...]

Echt grote steden zijn imo een dagje uit, waarbij horeca en beleving een veel grotere rol speelt dan in een middelgrote provinciestad waar mensen vooral heen gaan om bewust iets te kopen.

Weet je vooraf exact wat je wilt hebben dan is het online zo besteld, wil je een leuke dag en je laten verrassen dan ben je relatief makkelijk met de trein in een echte grote stad.
Ik kom zelf met regelmaat in Utrecht en ben laatst nog in Eindhoven geweest. De leegstand in Eindhoven is echt opvallend veel. Dat zie je in Utrecht minder. We kunnen zelf wel met de trein naar Utrecht maar parkeren toch de auto. Is makkelijker als je wat gekocht hebt om hem dan even in de auto te leggen. Dus die parkeerkosten van 20-30 euro nemen we voor lief. Meestal zijn we een uur of 5 bezig incl lunchen.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:05
martwoutnl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Ik kom zelf met regelmaat in Utrecht en ben laatst nog in Eindhoven geweest. De leegstand in Eindhoven is echt opvallend veel. Dat zie je in Utrecht minder. We kunnen zelf wel met de trein naar Utrecht maar parkeren toch de auto. Is makkelijker als je wat gekocht hebt om hem dan even in de auto te leggen. Dus die parkeerkosten van 20-30 euro nemen we voor lief. Meestal zijn we een uur of 5 bezig incl lunchen.
Utrecht blijft natuurlijk het voordeel hebben dat het qua opzet één en ander extreem goed geregeld heeft. Hoog Catharijne direct aan het centraal station, en vanuit Hoog Catharijne dat je zo de rest van de binnenstad instapt.

Met daarbij de zeer centrale ligging van Utrecht CS, waarbij vanuit zo'n beetje iedere windrichting je met zowel OV als auto een goede bereikbaarheid kent.

Deze combinatie is natuurlijk vrij uniek. Door verschil in geografische ligging, kunnen zelfs de andere grote steden binnen de randstad dit natuurlijk niet volledig evenaren. Daarbij komende dat in zowel Rotterdam als Den Haag, de flow vanaf CS richting het ware winkel centrum niet zo direct naast de deur is. En daarmee iets minder uitnodigend. Amsterdam voor veel Nederlands geplaagd wordt door massa toerisme binnen het centrum.
hoevenpe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:26:

[...]
Coolblue is natuurlijk een bedrijf met een vrij moderne insteek. En eigenlijk in mijn optiek een voorbeeld hoe je anno 2026 kunt overleven. Belangrijke online focus. Goede aandacht voor het gehele online proces voor de consument, door niet alleen wen webwinkel aan te bieden, maar ook de bezorging in eigen hand te nemen. Om vervolgens lokale vestigingen te laten fungeren als uithangbord/service punt.

Hiermee verkies ik iets als Coolblue dan ook al snel boven een partij als e.g. bol.com. Welk zich beperkt tot het zijn van een webwinkel. En onvoldoende doet om levering en aftersales te bewaken.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:42
@psychodude
Over Den Haag en R'dam kan je ook nog noemen dat het horeca en uitgaansleven nogal verspreid ligt, en nooit zo superveel geweest is, zeker als je dat naast A'dam en Utrecht legt. Nou ken ik R'dam ook niet zo goed, maar DH wel, en dat vond ik nooit zoveel qua centrum.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:51
Nou, in Haarlem centrum zit al even geen slager meer, ook geen groenteboer. In Schalkwijk (zeg maar het Amsterdam Bijlmer) van Haarlem zitten er twee, meerdere kledingwinkels lijken ook die kant op te trekken.
Amsterdam centrum is natuurlijk al 20 jaar zo dood als en pier als het aankomt op nuttige middenstand.

Retail verdwijnt en BoBa Tea is op elke straathoek te koop voor de scholieren en toeristen.
Ik verbaas me steeds meer over het goede voorzieningenniveau van de jaren '70 nieubouw wijken ten opzichte van historische binnensteden die weer richting de jaren '80 problematiek lijken te gaan (Utrechtste Straat Amsterdam, dat was niet zo heel lang geleden gewoon een tippelzone).
In veel jaren 70 wijken staat nog steeds een overdekt winkelcentrum op een centrale plek in de wijk met veel parkeergelegenheid. Vaak zit er naast de supermarkt een groenteboer, kaaswinkel, slager en zijn er ook winkels voor andere zaken. Dit concept werkt nog steeds erg goed. Voor de minder dagelijkse zaken zoals electronica rij je tegenwoordig naar een retailpark buiten de stad waar je gratis kan parkeren. In het centrum komen mensen vooral voor horeca en vertier, logisch dat je daar ook het meeste aanbod van krijgt.

Engineering

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:23
hoevenpe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:23:
[...]

Echt grote steden zijn imo een dagje uit, waarbij horeca en beleving een veel grotere rol speelt dan in een middelgrote provinciestad waar mensen vooral heen gaan om bewust iets te kopen.
Als ik in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag of Utrecht loop dan zijn de meeste mensen daar toch echt gewoon om spullen te kopen. Kleding, boeken, elektronica, supermarktspul, brood, vlees, markt, etc. En natuurlijk horeca, maar dat heb je altijd al gehad in de stadscentra.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:30
martwoutnl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:48:
Het gemak van een auto snap ik (althans voor een deel, zelf rij ik liever zo min mogelijk binnen een bebouwde kom). Maar omgekeerd, dat Utrecht centrum over de jaren steeds meer auto-onvriendelijk is geworden, ja het is vast lastiger voor bevoorrading en dergelijke maar het feit dat je hele stukken naar en door de binnenstad kan kuieren zonder een continue stroom van lawaai van auto's, het maakt de beleving veel prettiger en relaxter.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:41
Nou, in Haarlem centrum zit al even geen slager meer, ook geen groenteboer. In Schalkwijk (zeg maar het Amsterdam Bijlmer) van Haarlem zitten er twee, meerdere kledingwinkels lijken ook die kant op te trekken.
Amsterdam centrum is natuurlijk al 20 jaar zo dood als en pier als het aankomt op nuttige middenstand.
In Haarlem centrum op de botermarkt is er wel degelijk een slager, Mabrouk heeft een eigen slagerij binnen, op de zijlweg schuin tegenover het UWV is een goede groenteboer.

• martwoutnl
Nieuwe eigenaren Bruna willen volgens https://retailtrends.nl/n...erkopen-via-winkelnetwerk reizen gaan aanbieden via de winkels. Ze stellen dat consumenten 1 plek willen hebben voor het regelen alsmede aanspreekpunt problemen

Ik vraag me echt af of de gemiddelde medewerker daar daarop zit te wachten laat staan dat ze iets ervan af weten. Ik zie het al voor me. Wil je de krant of boek afrekenen moet je wachten omdat iemand een vakantie wil boeken. Dat gaat niet werken of je moet extra personeel gaan aannemen. Bovendien boeken veel mensen zelf wel de vakantie. Laatste keer dat ik een reisbureau nodig had is al weer 20 jaar geleden.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:07
martwoutnl schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:29:
Nieuwe eigenaren Bruna willen volgens https://retailtrends.nl/n...erkopen-via-winkelnetwerk reizen gaan aanbieden via de winkels. Ze stellen dat consumenten 1 plek willen hebben voor het regelen alsmede aanspreekpunt problemen

Ik vraag me echt af of de gemiddelde medewerker daar daarop zit te wachten laat staan dat ze iets ervan af weten. Ik zie het al voor me. Wil je de krant of boek afrekenen moet je wachten omdat iemand een vakantie wil boeken. Dat gaat niet werken of je moet extra personeel gaan aannemen. Bovendien boeken veel mensen zelf wel de vakantie. Laatste keer dat ik een reisbureau nodig had is al weer 20 jaar geleden.
Het argument dat mensen het zelf wel doen is minder sterk. Het is juist zo dat door digitalisering het boeken van vakantie omslachtiger, vervelender en slechter is geworden. Een totale ontzorgervaring van een reisbureau is veranderd in een soort wetenschappelijk onderzoek en frustratie van wekenlang sites vergelijken en recensies lezen. Ik ben groot voorstander om de reisbureaus terug te brengen. Het boeken van de reis mag óok een feestje zijn.
offtopic:
Dus niet bij de Bruna

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:41
psychodude schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:02:
Hiermee verkies ik iets als Coolblue dan ook al snel boven een partij als e.g. bol.com. Welk zich beperkt tot het zijn van een webwinkel. En onvoldoende doet om levering en aftersales te bewaken.
Het grote(re) verschil vind ik dat bol.com grotendeels gewoon een platform is voor dropshippers, de helft van de spullen koop je bij Ali voor 5-10x zo weinig.
Natuurlijk is het assortiment veel groter en hebben ze ook merkspullen, maar je weet niet altijd welke kwaliteit je krijgt als je niet zo bekend bent met merken.

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
t14wo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:07:
[...]

Het argument dat mensen het zelf wel doen is minder sterk. Het is juist zo dat door digitalisering het boeken van vakantie omslachtiger, vervelender en slechter is geworden. Een totale ontzorgervaring van een reisbureau is veranderd in een soort wetenschappelijk onderzoek en frustratie van wekenlang sites vergelijken en recensies lezen. Ik ben groot voorstander om de reisbureaus terug te brengen. Het boeken van de reis mag óok een feestje zijn.
offtopic:
Dus niet bij de Bruna
Net alsof alles wat je boekte via een reisbureau goed was, ik lees liever recensies.

Tevens moet een reisbureau ook geld verdienen, ik heb een keer een vakantie geboekt die 3000 euro kostte, het volgende jaar alles zelf geregeld, 1700 euro (zelfde accommodatie, alleen rechtstreeks gehuurd bij de eigenaar).

• martwoutnl
Als je de bekende site's gebruikt, kan je qua accomodatie best snel wat vinden. En tegenwoordig met Google Maps ook zien hoe iets ligt. En bovendien heb je dan ook veel meer keuze qua hotel, camping of vakantiehuis. En meestal ook betere kwaliteit. Ik zou zelf niet meer terug willen naar een reisbureau. Juist het zelf samenstellen geeft mij een kick inclusief de pagina's van huizen bekijken op jacht naar die ene leuke. En dan ook de huizen zien waarbij oma's opberghok in de woonkamer is neergezet of dat de verhuurder op alle foto's staat (beiden voor mij een reden voor afgevallen). Dat heb je niet via een reisbureau. Maar kortom: via internet kan je tegenwoordig veel meer dan via reisbureau. En inderdaad vaak ook goedkoper.
Tevens moet een reisbureau ook geld verdienen,
En de aanbieder ook. Ooit een rondreis gemaakt. Toen werd er uitgelegd dat accomodatie en eten uit dezelfde marge komen. Als het hotel minder wordt, wordt het eten beter. Dat was inderdaad zo. Hotel aan het begin prima maar eten slecht. Vaak zie je ook dan ook hotels aangeboden die qua meningen middelmaat of erger zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door martwoutnl op 17-02-2026 08:41 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:05
mitsumark schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:23:
[...]
Het grote(re) verschil vind ik dat bol.com grotendeels gewoon een platform is voor dropshippers, de helft van de spullen koop je bij Ali voor 5-10x zo weinig.
Natuurlijk is het assortiment veel groter en hebben ze ook merkspullen, maar je weet niet altijd welke kwaliteit je krijgt als je niet zo bekend bent met merken.
Bol is een beetje beide. Zelf koop ik, wanneer ik iets op bol koop, vrijwel exclusief zaken welk bol zelf verkoopt. Maar ook daarin dus de beperking dat zij geen controle uitoefenen op de bezorging en aftersales.

Zo gebeurd het toenemend frequent dat bij een bestelling, een pakket zonder bezorg poging direct gedumpt wordt bij een afhaalpunt. Dan niet eens het dichtstbijzijnde. Maar gewoon ergens random in de stad.

Is het wat lichter en handzaam, dan haal ik het op. Is het groot, zwaar of onpraktisch. Dan laat je het weer liggen, retour gaan en bestel je opnieuw. Wij rijden namelijk geen auto, dus ergens een groot of zwaar voordeelpak een kilometer of 3 verder oppikken, is gewoon ruk. Bijzonder ineffectief natuurlijk. Ook voor bol zelf.

Dit probleem speelt bij Coolblue niet.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Ik ben groot voorstander om de reisbureaus terug te brengen. Het boeken van de reis mag óok een feestje zijn.
Prima als je vindt dat het financiële feestje (marge van alle tussenschakels) geen probleem is.
Ik besteed dat geld liever aan de vakantie zelf, ter plekke.
Daar heb ik best de nodige uurtjes aan uitzoekwerk voor over. En ook dat vind ik al vakantiepret. Bovendien kan ik dan alleen mezelf de schuld geven als het tegenviel... :+

Mooie Plaatjes   

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:07
ehtweak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:43:
[...]

Prima als je vindt dat het financiële feestje (marge van alle tussenschakels) geen probleem is.
Ik besteed dat geld liever aan de vakantie zelf, ter plekke.
Daar heb ik best de nodige uurtjes aan uitzoekwerk voor over. En ook dat vind ik al vakantiepret. Bovendien kan ik dan alleen mezelf de schuld geven als het tegenviel... :+
Verdiep je eens in de marges die de online platforms rekenen. Dat is meer dan reisbureaus. Die miljarden en miljarden nettowinst komen bij Booking.com niet uit de lucht vallen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zei toch ook: ik regel het zelf wel. ;)

M.a.w. ik boek echt nooit vakantieaccommodaties via een boekings platform. Altijd rechtstreeks bij het hotel of appartement zelf.

Mooie Plaatjes   

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:40

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@ehtweak wij idem - enige uitzondering: reisagente kan vaak pakket maken van onze samengestelde reis, kost vaak zelfde of minder en we hebben haar reisbureau support als er vluchten uitvallen enzo. SGR & ANVR bescherming er bij. Tis apart dat vliegtickets, toegangskaartjes voor (pret)parken en diverse ketens via zo'n bureau of door hun gebruikte lokale partijen goedkoper zijn dan wij zelf kunnen boeken via platformen of direct bij het hotel. En heb vaak genoeg gehad dat een rondreis in duigen viel door problemen met vluchten - dat lossen ze dan ook op.

Ben dus ook wel fan van reisagent :) maargoed, dat is voor ons een dame die in dezelfde wijk woont en het vanuit huis doet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!

• martwoutnl
ehtweak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:39:
Ik zei toch ook: ik regel het zelf wel. ;)

M.a.w. ik boek echt nooit vakantieaccommodaties via een boekings platform. Altijd rechtstreeks bij het hotel of appartement zelf.
Idem hier. Ik gebruik Booking alleen om te zoeken. Daarna zoek ik de website van het hotel of huis zelf op en boek daar. Enige uitzondering is Airbnb maar dan alleen als het niet rechtstreeks kan.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:21
Toch zie ik de bruna dat niet zomaar overnemen. Meestal sta ik daar in een rij van X mensen om mijn postnl pakketje op te halen. Het publiek wat zich graag laat informeren voor een vakantietrip wil hiervoor wel even de tijd nemen die ze daar niet hebben.

• martwoutnl
Ik ben benieuwd wat de komst van JD.com gaat betekenen. Volgens Telegraaf gaan ze hier met een webshop komen zie https://www.telegraaf.nl/...ur-bezorgd/132717479.html Een quote:
De onlinewinkel van JD heet Joybuy. Het bedrijf wil 150.000 producten gaan verkopen, die het zelf in voorraad houdt. Het aanbod bestaat uit kleding, elektronica, huishoudelijke benodigdheden en ook levensmiddelen.
De levensmiddelen kopen ze volgens het artikel in bij Superunie via Boon's.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
psychodude schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:02:
Coolblue is natuurlijk een bedrijf met een vrij moderne insteek. En eigenlijk in mijn optiek een voorbeeld hoe je anno 2026 kunt overleven. Belangrijke online focus. Goede aandacht voor het gehele online proces voor de consument, door niet alleen wen webwinkel aan te bieden, maar ook de bezorging in eigen hand te nemen. Om vervolgens lokale vestigingen te laten fungeren als uithangbord/service punt.

De fysieke winkel is dan ook best goed bezocht. Ze hebben ook een systeem waarmee je gekoppeld wordt aan een medewerker die ook daadwerkelijk inhoudelijk iets weet van de productgroep waar je voor komt. Dat is voor veel mensen toch een voordeel wat geld waard is blijkt, bij een MM o.i.d. kan je dat meestal vergeten tegenwoordig.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sjah
@t14wo
Ja, als je nog niet weet dat je bij websites als prijsvrij vakanties en vakantiediscounter ongeveer hetzelfde aanbod hebt. Ach je kan wel eens een superaanbod krijgen bij D-reizen winkels.... een vent had toen voor het geld dat ik neerlegde voor 2 weken, 3 weken.

• hoevenpe
  • Nu online
martwoutnl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:03:
Idem hier. Ik gebruik Booking alleen om te zoeken. Daarna zoek ik de website van het hotel of huis zelf op en boek daar.
Maar alleen als het hotel mij de gelegenheid geeft direct online te kunnen boeken, geen gedoe met een mail sturen etc.

Voor je het weet is de kamer die je op Booking gevonden hebt weg, nog los van de het gratis annuleren wat bij een directe boeking vaak lastiger is.

• R_Zwart
Gonadan schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:24:
[...]

De fysieke winkel is dan ook best goed bezocht. Ze hebben ook een systeem waarmee je gekoppeld wordt aan een medewerker die ook daadwerkelijk inhoudelijk iets weet van de productgroep waar je voor komt. Dat is voor veel mensen toch een voordeel wat geld waard is blijkt, bij een MM o.i.d. kan je dat meestal vergeten tegenwoordig.
Pieter Zwart heeft vandaag een filmpje op de socials gezet over hoe ze te werk gaan. Heel erg data gedreven. Ze kopen informatie over winkelgebieden en koppelen dat aan hun klantenbestand. Op basis van de analyses die ze daar mee doen zoeken ze nieuwe locaties voor de winkels uit en kunnen ze redelijk voorspellen hoe het gaat lopen. In de basis klinkt het niet moeilijk, zolang je maar de juiste analyses conclusies uit de data haalt....

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Haha ja als je dingen helemaal goed doet is het vaak niet zo lastig, maar het goed doen op zich vaak wel. :P
hoevenpe schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:05:
[...]

Maar alleen als het hotel mij de gelegenheid geeft direct online te kunnen boeken, geen gedoe met een mail sturen etc.

Voor je het weet is de kamer die je op Booking gevonden hebt weg, nog los van de het gratis annuleren wat bij een directe boeking vaak lastiger is.
De beschikbaarheid van kamers op booking is sowieso één grote leugen, daar zou ik me niet teveel door laten leiden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _JGC_
  • Nu online
Reisbureaus zijn tijdens corona omgevallen. Wel klanten terug moeten betalen maar de verblijven wezen op overmacht. Klant van me had een reisbureau gericht op Denemarken, die hadden in februari een topjaar en in april konden ze de toko sluiten.

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 15:42
Gonadan schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:24:
[...]

Misschien was ik er op het verkeerde moment, 2 dagen voor kerst vorig jaar, maar het was een zeer teleurstellende ervaring en voor mij persoonlijk niet voor herhaling vatbaar. Was daar voor een laptop, even rond gekeken en m'n keuze gemaakt dus invullen in het systeem waar je voor komt. Ik kies daar voor direct kopen, weet niet meer exact hoe het heet, en dan wordt je gekoppeld aan de afhaalbalie en in mijn geval niet aan een persoon met kennis. Geen probleem want ik heb m'n keuze al gemaakt.
Dan begint het wachten, lang wachten zelfs.
De winkel was niet overdreven druk, rustig was het ook niet en er liep best veel personeel.
Wat echter al snel bleek is dat veel mensen die zich inschrijven bij het systeem net zo makkelijk weer vertekken als ze te lang moeten wachten. Dan krijg je dus medewerkers die minutenlang roepend door de winkel lopen op zoek naar "Karin die komt voor een headset" en daarna "Willem die komt voor een tablet", enz enz.
Bij de kassa/afhaalbalie sta je dan tussen een aantal mopperende mensen omdat het allemaal zo lang duurt en medewerkers lopen maar heen en weer op zoek naar klanten die zich ingeschreven hebben voor een produkt(groep).
En dan natuurlijk het praatje bij de kassa/balie, goede keuze enz als inleiding en dan een poging tot upselling. Extra garantie, accessoires en overstappen naar Coolblue energie want de laptop moet ook afentoe aan de stroom.

Dag daarvoor, maandagochtend, even langs Rituals want met lootjes trekken voor de kerst had ik iemand die deodorant wilde hebben van Rituals. Net geen dertien euro voor één spuitbus van 200ml, belachelijk duur als je het mij vraagt maar past binnen het afgesproken maximum van vijftien euro dus die gaan we gewoon halen.
Kom er normaal nooit maar met mij erbij waren er vier klanten in de winkel en twaalf medewerksters. Heb natuurlijk geen idee of men grote drukte had verwacht ivm kerst of dat het normaal was maar het was wel een bijzondere ervaring. En dan hebben ze nog een tweede winkel op een paar minuten lopen.

Voor de volledigheid, heb het voor beide winkels over Almere Stad.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Klinkt inderdaad als een combinatie van niet het beste moment om te winkelen en een hoop niet al te fatsoenlijk publiek. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hoevenpe
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:54:
De beschikbaarheid van kamers op booking is sowieso één grote leugen, daar zou ik me niet teveel door laten leiden.
Hoezo dat?

Nog nooit gehad dat een boeking achteraf geannuleerd werd, dat is nou juist het usp van Booking.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:56
Gonadan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:54:
Haha ja als je dingen helemaal goed doet is het vaak niet zo lastig, maar het goed doen op zich vaak wel. :P

[...]

Dit viel mij ook op. Hoe dichter je bij de datum komt dat je wil boeken, hoe minder kamers er vrij zijn. Hotel heeft nu 11 kamers vrij, op booking nog maar 1 terwijl dit er 3 dagen geleden 7 waren.....

who put a "stop payment" on my reality check

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@hoevenpe dat leek mij algemeen bekend. Booking (en gelijkaardige partijen) doen net alsof kamers schaars zijn of dat je snel moet beslissen om niet achter het net te vissen. Ze verzinnen daar leuke algoritmes voor. Daar zijn ze vaker voor op de vingers getikt maar het blijft zo onbetrouwbaar als het maar kan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hoevenpe
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:03:
@hoevenpe dat leek mij algemeen bekend. Booking (en gelijkaardige partijen) doen net alsof kamers schaars zijn of dat je snel moet beslissen om niet achter het net te vissen.
Dat weet ik, maar als je zo'n 'schaarse' kamer boekt heb je hem in principe wel.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hoevenpe schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:54:
[...]

Hoezo dat?

Nog nooit gehad dat een boeking achteraf geannuleerd werd, dat is nou juist het usp van Booking.
Volgens mij is dat ook niet wat ze doen. Ik ken Booking zelf niet maar ik zie vliegmaatschappijen vaak adverteren met een aantal stoelen wat nog voor een bepaalde prijs beschikbaar is. Betekent dus niet dat er niet meer stoelen zijn maar dat ze daar weer een andere prijs voor vragen. Maar dat is niet hoe de nietsvermoedende reiziger dat interpreteert. Die denkt dat er echt nog maar een paar stoelen beschikbaar zijn.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

hoevenpe schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 21:05:
[...]

Dat weet ik, maar als je zo'n 'schaarse' kamer boekt heb je hem in principe wel.
Klopt, maar hij is dus niet schaars, dat is mijn hele punt. Je begon met 'anders is hij weg' alsof je anders mis grijpt, en dat is precies de leugen waar ik het over heb.

Maar goed, dit gaat écht niet over fysieke winkels. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03
_JGC_ schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:00:
Reisbureaus zijn tijdens corona omgevallen. Wel klanten terug moeten betalen maar de verblijven wezen op overmacht. Klant van me had een reisbureau gericht op Denemarken, die hadden in februari een topjaar en in april konden ze de toko sluiten.
Ik snap dat Corona er eentje is van de buitencategorie maar om dan al in twee maanden om te vallen klinkt voor mij als leek dan wel heel snel. Had die toko dan geen verzekering afgesloten (er is toch zoiets als een waarborgfonds)?
Fysiek zie ik overigens sowieso weinig reisbureaus in het straatbeeld en als ze er al zijn is dat in de grote steden vaak gericht op bepaalde bestemmingen/doelgroepen.

• _JGC_
  • Nu online
Wally2002 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 01:20:
[...]

Ik snap dat Corona er eentje is van de buitencategorie maar om dan al in twee maanden om te vallen klinkt voor mij als leek dan wel heel snel. Had die toko dan geen verzekering afgesloten (er is toch zoiets als een waarborgfonds)?
Fysiek zie ik overigens sowieso weinig reisbureaus in het straatbeeld en als ze er al zijn is dat in de grote steden vaak gericht op bepaalde bestemmingen/doelgroepen.
Zo'n waarborgfonds is voor als de toko failliet gaat. En corona valt onder kopje overmacht, die verzekering keert ook niks uit.
Ze zijn gewoon keihard genaaid door hun Deense partners. Want toen de lockdown opgeheven werd was het geld weg en de huisjes geannuleerd, maar denk je dat die huisjes nog beschikbaar waren? Die Denen gingen ook ineens vakantie in eigen land vieren.

Was een inmiddels online reisbureau die je gewoon kon bellen maar ook langs kon gaan. Laatste jaren enorm geïnvesteerd in online, in dat jaar net een hele boost aan marketing en daardoor extra boekingen en vervolgens alles uit eigen zak terug mogen betalen. De loonsteun en uitgestelde belasting is dan een doekje voor het bloeden.

Ze zijn daarna verder gegaan alleen online met affiliate links naar de partners, er niet meer tussen gaan zitten en geen personeel die je kunt bellen of een pand dat je kunt bezoeken. Inmiddels de boel verkocht.

• martwoutnl
hoevenpe schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:05:
[...]

99% van de hotels waar ik boek, hebben gewoon een online reserveringsmodule waarmee je kan boeken en indien nodig je kaartgegevens kan doorgeven ivm garantie. We hebben maar 1 hotel die we moeten mailen maar dat is alleen omdat we een kamer voor 3 personen willen en dan moet je even mailen. En je kan gewoon via een link in de bevestigingsmail annuleren of even inloggen zoals bij Van der Valk en dan annuleren. En ook gewoon gratis annuleren. Je hebt in principe Booking helemaal niet nodig. Prijs is vaak zelfs lager dan via Booking. En als je een hotel van b.v. All (voormalig Accor) boekt of bij Van der Valk rechtstreeks spaar je nog punten voor toekomstige kortingen. Zeker bij Valk is dat vrij snel. Per nacht krijg je € 5 of € 10 tegoed en die kan je dan als korting inzetten.

• R_Zwart
Wally2002 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 01:20:
[...]

Het is vaak lage marge business die het moet hebben van een constante inkomstenstroom. Valt dat weg dan is het snel over. Ze hebben ook verder geen assets die veel waarde hebben.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-03 15:17

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Zullen we weer terug ontopic?

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

martwoutnl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:03:
[...]

Idem hier. Ik gebruik Booking alleen om te zoeken. Daarna zoek ik de website van het hotel of huis zelf op en boek daar. Enige uitzondering is Airbnb maar dan alleen als het niet rechtstreeks kan.
Ik probeer dat ook altijd maar helaas zelden goedkoper op website van hotel zelf en vaak moet je nog weer account oid aanmaken

Of ik doe iets verkeerd haha

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04
Deruxian schreef op zondag 22 februari 2026 @ 23:13:
[...]

Ik probeer dat ook altijd maar helaas zelden goedkoper op website van hotel zelf en vaak moet je nog weer account oid aanmaken

Of ik doe iets verkeerd haha
Hoewel Booking niet meer in haar voorwaarden op mag nemen dat hotels geen lagere prijzen op hun eigen site hebben staan dan bij Booking kan ik me voorstellen dat er achter de schermen toch flink wat druk vanuit Booking op de hotels bestaat om die situatie toch in stand te houden. Daarom zijn prijzen op de site van hotels vaak niet lager dan die bij Booking.

Maar als je ze een mail stuurt (of beter nog: je belt ze, want dan is er geen papieren spoor) krijg je vaak wel degelijk een lagere prijs. Of andere perks als gratis ontbijt en/of parkeren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik doe het weleens, maar tegelijk vind ik Booking.com ook wel echt een goede hulp, en ook de reviews zorgen ervoor dat de slechte hotels die oneindig door kunnen gaan met hun praktijken, en daar mogen ze van mij wel wat aan verdienen.

Maar als ik het doe, is het vaak genoeg ook dat op de website van het hotel zelf het niet goedkoper is, het niet even duur is, maar dat het gewoon duurder is. Bij autoverhuurders is het overigens hetzelfde. Ik vermoed dat ze ervan uitgaan dat als iemand direct via de eigen website het doet, ze geen prijsvergelijking doen, en de prijs dus wel wat omhoog kan.

• Mawlana
  • Nu online
Bij de ketens is Booking.com vaak even duur als de member-only tarieven (gratis lidmaatschap). Nadeel is dat je dan geen punten verdient binnen het loyaliteitsprogramma van het hotel.

Bij andere hotels is het simpel: bied je me een lager tarief aan dan via booking.com? Dan boek ik rechtstreeks bij jullie, anders via booking.com. 🤷‍♂️

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Voor mij is het andersom, anders gaan mijn principes knagen. Kan het bij een hotel (of restaurant in het geval van thuisbezorgd) net zo makkelijk? Dan boek/bestel ik direct. Is dat allemaal lastig en gedoe, dan gebruik ik de tussenpartij.

In de basis is er niets mis met een vergelijkingssite, dat is alleen maar positief voor alle partijen. Het is wel zo dat aanbieders dan meer de druk voelen om qua prijs aantrekkelijk te zijn maar ook om qua kwaliteit aantrekkelijk te zijn want anders sta je gewoon niet hoog in de ranglijst. Dat is ook alleen maar positief lijkt me.
En dat de partij achter de vergelijkingssite daar ook wat aan over moet houden lijk me ook geen vreemde gedachte.

Het gaat echter mis wanneer de partij te groot wordt en zich onmisbaar gaat voelen, en ze daarmee de grenzen gaan opzoeken en overschrijden van wat reëel is om qua eisen en bedrag te vragen van hun klanten.
En als ze daarnaast dan ook nog eens informatie gaan verdraaien of klanten proberen te misleiden dan ben je gewoon oprecht fout bezig. En dan snap ik niet dat mensen daar nog zonder blikken of blozen hun geld heen brengen, ik kan dat niet.

Maar dit gaat helemaal niet over een zonsondergang van fysieke winkels, waarom reageer ik eigenlijk? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sjah
alexbl69 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:56:
[...]

Maar als je ze een mail stuurt (of beter nog: je belt ze, want dan is er geen papieren spoor) krijg je vaak wel degelijk een lagere prijs.
Yep dit, is IMO altijd sneller en persoonlijker dan een bookingsysteem. Gewoon handje klap in de moderne tijd vind ik dat, een mail of een app-overeenkomst. Hou ik van.

• R_Zwart
Jumbo verdiende in 2025 31 cent op een boodschappenkar met 100 euro aan producten: https://www.ad.nl/economi...heid-onder-druk~a88d67b4/

Een nettomarge van 0,31%.... De reacties onder het artikel zijn ook wel weer van een geweldig niveau. Soms kan je beter geen reactiemogelijkheid op een site zetten.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:21
R_Zwart schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:11:
Jumbo verdiende in 2025 31 cent op een boodschappenkar met 100 euro aan producten: https://www.ad.nl/economi...heid-onder-druk~a88d67b4/

Een nettomarge van 0,31%.... De reacties onder het artikel zijn ook wel weer van een geweldig niveau. Soms kan je beter geen reactiemogelijkheid op een site zetten.
Tsjah, ze verliezen al jaren marktaandeel.... En in de supermarktbranche draait het vooral om volume.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:32
R_Zwart schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:11:

Gaat dit niet om het concern Jumbo?. Dus nadat de jumbo filialen ook al winst hebben gemaak.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03
loki504 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:55:
[...]

Gaat dit niet om het concern Jumbo?. Dus nadat de jumbo filialen ook al winst hebben gemaak.
Dat zou dan om de franchisers gaan (ongeveer de helft van alle filialen)?

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:43
Wally2002 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:57:
[...]

Dat zou dan om de franchisers gaan (ongeveer de helft van alle filialen)?
Ik denk dat om de holding gaat. De winkels zitten daaronder in een aparte BV.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:32
De vacature voor Reizen bij Bruna staat online: https://www.werkenbijauda...ging-director-reizen-1362 of je meteen nog even het businessplan wil opstellen :'). Heel benieuwd hoe ze dit gaan integreren want Bruna is echt een winkel voor als je haast hebt..

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:00
Deezers schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:04:
of je meteen nog even het businessplan wil opstellen :'). n
Ik had ergens de verwachting dat ze eerst een businessplan zouden maken voordat ze aankondigen iets nieuws te gaan doen. Nu klinkt het wel heel erg als plan van een of andere bullshit investeermanagerbobo.

Daarbij had ik ook verwacht dat dit soort functies via het old boys network werden vergeven. Maar wellicht kan het zo ook, want wie wil nou niet tot 20% personeelskorting op je aankopen bij een Bruna winkel en bij bruna.nl;

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:32
pingkiller schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:24:
[...]

Ik had ergens de verwachting dat ze eerst een businessplan zouden maken voordat ze aankondigen iets nieuws te gaan doen. Nu klinkt het wel heel erg als plan van een of andere bullshit investeermanagerbobo.

Hoewel ik ook had verwacht dat dit soort functies via het old boys network werden vergeven. Maar wellicht kan het zo ook, want wil niet tot 20% personeelskorting op je aankopen bij een Bruna winkel en bij bruna.nl;
*Nederlandse boeken uitgezonderd vanwege de wettelijke vaste prijs op boeken. Blijft er weinig over..

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Postzegels zullen ook niet meedoen.
Dan blijft je papieren agenda over. Toch fijn een kopie voor als outlook op slot gaat.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36
bszz schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:34:
[...]

Ik denk dat om de holding gaat. De winkels zitten daaronder in een aparte BV.
Niet denken, maar jaarverslag lezen ;)

Het jaarverslag en het artikel van het AD dat daarop gebaseerd is suggereren / hanteren een onzinstatistiek.

Het introduceert heel groot de term Consumentenomzet (10.6 miljard).
Het zet daarnaast Resultaat na belastingen ("winst") (33 miljoen).
De relevante omzet is echter wat het Jaarrekeningomzet noemt (8.4 miljard).

Consumentenomzet is
De consumentenomzet betreft de omzet inclusief btw die is gerealiseerd door verkopen via de eigen Jumbo winkels (inclusief online), de eigen La Place restaurants (tot aan het moment van verzelfstandiging) en de aangesloten franchise-ondernemers
De jaarrekeningomzet, ergens anders weer netto omzet genoemd, omvat:
Jumbo eigen winkels Nederland (inclusief online)
Jumbo distributiecentra aan derden
Jumbo eigen winkels België
La Place restaurants
Jumbo fantaseert er dus meer dan 2 miljard omzet bij :P

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-03 17:33
De Bruna is wel erg aan het verdelen, blijkbaar gaan ze ook het oude Blokker assortiment voor de DE zegeltjes in hun winkels verkopen.

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
De lokale Bruna hier is nog een van de weinige winkels waar ze tabak verkopen.
Pagina: 1 ... 147 148 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels