De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 143 ... 145 Laatste
Acties:

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:32
Dennis1812 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:03:
De formule "allesz" zet groots in aldus de folder.
[Afbeelding]

Behoorlijk verspreid door het land. Beetje alle Franchise Blokkers denk ik?
Zelfs in BodeNgraven :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-01 08:59
Dennis1812 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:03:
De formule "allesz" zet groots in aldus de folder.
Behoorlijk verspreid door het land. Beetje alle Franchise Blokkers denk ik?
Telefoonnr in mijn woonplaats is inderdaad van waar dit weekend nog Blokker op de gevel stond. En er hangt al even een papiertje aan het raam dat er binnenkort nieuws komt over de vestiging.

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-01 13:49
Sjah schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:57:
Ben nu in de markt voor een lichtslang van meter of 12. Helaas is dit alles via internet, en kom je niks te weten, alleen het vermoeden waarmee je blijft zitten dat het Chinese import troep is, gezien de prijzen. tJa wil het bekijken in een winkel en dat kan dus niet meer tegenwoordig. Als ik het thuis heb en blijkt koud led te zijn, of niet dimbaar, wat doe jedan. Mezelf kennend gooi ik het dan weg, als terugsturen gedoe is.

Hmm, wacht ik heb Aurora Kontakt niet zover weg van me, das voordeel van in Amsterdam wonen. Of ze fijn advies hebben is afwachten.
De laatste keer dat ik er was merkte ik dat er sinds een tijdje nieuwe mensen inzitten. Voelde me meer de winkel uitgejaagd dan wat anders. Als je een beetje rondzoekt qua reviews zie je hetzelfde. Liever de Conrad dan...

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:18

Dennis1812

Amateur prutser

Pat911 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:50:
[...]

Telefoonnr in mijn woonplaats is inderdaad van waar dit weekend nog Blokker op de gevel stond. En er hangt al even een papiertje aan het raam dat er binnenkort nieuws komt over de vestiging.
Hier per vandaag open.
Al zijn ze geen dag dicht geweest sinds het faillissement.
Alleen gisteren voor de verbouwing (Blokker kaartjes wisselen voor Allesz kaartjes).
De rest wat nodig is zal wel gefaseerd gaan denk ik.
Maar de belangrijkste 2 maanden wil hij vast geen grote verbouwingen gaan doen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-01 08:59
Niet dicht geweest, alleen de schappen werden niet altijd goed bijgevuld. Maar had naast het reguliere Blokker-assortiment ook nog wat lifestyle-spullen (vazen, kaarsen etc.) en in hetzelfde pand heeft de eigenaar ook een Intertoys (1 ingang, maar 2 kassa's).

Edit: zie ook net op facebook dat vandaag de nieuwe naam is onthuld en op de gevel 'geplakt'.

[ Voor 10% gewijzigd door Pat911 op 06-11-2025 14:40 ]

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:59
EJonk schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:43:
[...]

De laatste keer dat ik er was merkte ik dat er sinds een tijdje nieuwe mensen inzitten. Voelde me meer de winkel uitgejaagd dan wat anders. Als je een beetje rondzoekt qua reviews zie je hetzelfde. Liever de Conrad dan...
Denk dat ze het voor het geld ook niet meer hoeven doen, ze zitten wel op zo een gewild stukje grond (voor de niet-weter t is bij de Munt), mocht dat van hen zijn... Ongelooflijk dat dat gebouw nog niet is afgebroken.

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:22
America Today ook in de problemen…
Modewinkelketen America Today, bekend van zijn Amerikaanse stijl vrijetijdskleding, zit in de problemen. Het winkelbedrijf van ondernemersfamilie Kahn hangt aan het financiële infuus van de eigenaren.
https://www.rtl.nl/nieuws...rica-today-overeind-houdt

[ Voor 42% gewijzigd door FrostHex op 23-11-2025 05:19 ]

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:03
Voor de zoveelste keer...

• R_Zwart
  • Laatst online: 09-01 15:16
Als ik dat verhaal zo lees lijken ze meer bezig met creatieve financiële constructies dan met echt ondernemen in de kledingbranche (wat toch hun core business zou moeten zijn). Met geld heen en weer schuiven kan aardig slechte dingen verbloemen, maar dat kan je maar een beperkte tijd doen. Uiteindelijk moet je gewoon meer geld verdienen met kledingverkoop.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:26
Blijf me verbazen over de gemiddelde omzet per winkel: 1 miljoen, dat is 3000-3500 per dag. Beetje broek/trui is 80 euro, 40 kledingstukken per dag voelt erg weinig.

Hoeveel FTE zal zo'n winkel op de loonlijst hebben staan, 200k-300k personeelskosten per jaar zit je zo aan. Huur op en goede locatie zal minstens 100k zijn, energie 50k, etc. Zie die businesscase ook niet meer, zelfs bij inkopen voor de helft van de verkoopprijs.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Deezers
hoevenpe schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:38:
[...]

Blijf me verbazen over de gemiddelde omzet per winkel: 1 miljoen, dat is 3000-3500 per dag. Beetje broek/trui is 80 euro, 40 kledingstukken per dag voelt erg weinig.

Hoeveel FTE zal zo'n winkel op de loonlijst hebben staan, 200k-300k personeelskosten per jaar zit je zo aan. Huur op en goede locatie zal minstens 100k zijn, energie 50k, etc. Zie die businesscase ook niet meer, zelfs bij inkopen voor de helft van de verkoopprijs.
Denk dat kledingwinkels het vooral van de weekenden en sales moeten hebben dus op sommige doordeweekse dagen zullen ze dat vast niet halen. Dit is weer zo'n winkel zonder onderscheidend aanbod en matige kwaliteit tegen een forse prijs. Een New Yorker, Zara, H&M en wellicht Primark heb je als concurrent. En natuurlijk online.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:04
hoevenpe schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:38:
[...]

200k-300k personeelskosten is het echt niet. Minstens 100k huur echt alleen op de toplocatie, 50k energie is riant overdreven. Ik zou dit rekensommetje mast snel vergeten.

• hoevenpe
bszz schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:12:
200k-300k personeelskosten is het echt niet. Minstens 100k huur echt alleen op de toplocatie, 50k energie is riant overdreven. Ik zou dit rekensommetje mast snel vergeten.
4 FTE incl. vervanging/ziekte voor een vestiging lijkt me niet gek, energie zal ook ruim 5x boven mijn particuliere aansluiting zijn etc.

Ondernemen is niet gratis...

• bszz
hoevenpe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:18:
[...]

4 FTE incl. vervanging/ziekte voor een vestiging lijkt me niet gek, energie zal ook ruim 5x boven mijn particuliere aansluiting zijn etc.

Ik heb zelf een winkel en je aannames kloppen niet. Wat jij noemt aan energie is meer dan 10x zoveel als wat ik kwijt ben. En dan heb ik nog niet eens het voordeligste contract. Personeelskosten 200k-300k zijn ook echt aan de erg hoge kant. Ik ga je dat niet helemaal voorrekenen maar als dat het is valt daar nog flink op te besparen. Huur zou kunnen maar dan wel op een echt goede locatie.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:04
hoevenpe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:18:
[...]

300k bij 4 FTE zou neerkomen op circa 75k personele lasten per persoon. Zelfs indien je telt met 60% overhead, en 8% eindejaarsuitkering en 8% vakantiegeld zou geven, kom je dan uit op een verder bruto salaris van 3281 EUR. Dit is hoog voor een winkelmedewerker. En de overhead is in deze natuurlijk ook bijzonder ruim gerekend.

In de praktijk lijkt voor 4 FTE mij ergens tussen de 150k - 200k een realistischere benadering. Het bruto uurloon binnen de non-food retail is relatief laag. Veel winkelmedewerkers zijn nota bene jong. En er valt op kosten te besparen door inzet van bijvoorbeeld een stagiair.

Desalniettemin, blijft retail natuurlijk een lastige business case. Dat dus ook de reden dat veel het simpelweg niet redden. Waarbij schaalvergroting ooit spek op de botten bood om filialen op minder gunstige locaties een hand boven het hoofd te houden, komt veel hiervan nu niet goed rond meer.

• hoevenpe
psychodude schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:42:
300k bij 4 FTE zou neerkomen op circa 75k personele lasten per persoon. Zelfs indien je telt met 60% overhead, en 8% eindejaarsuitkering en 8% vakantiegeld zou geven, kom je dan uit op een verder bruto salaris van 3281 EUR. Dit is hoog voor een winkelmedewerker.
Het probleem is imo dat 'wij' in een fysieke winkel inhoudelijke kennis en toewijding verwachten, anders je net zo goed online kunt bestellen. Dat soort mensen ga je niet vasthouden met minimumloon, zeker als ze de 35 gepasseerd zijn. 75k per FTE is inderdaad aan de hoge kant, maar hoeveel ervaren mensen willen voor een habbekrats nog 8 uur per dag in een winkel staan?

Komt bij dat deze rekensom geen rekening houdt met kosten van het hoofdkwartier, zieke medewerkers, de francise formule, etc. Ik zie de marge gewoon niet.

• R_Zwart
hoevenpe schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]

Het probleem is imo dat 'wij' in een fysieke winkel inhoudelijke kennis en toewijding verwachten, anders je net zo goed online kunt bestellen. Dat soort mensen ga je niet vasthouden met minimumloon, zeker als ze de 35 gepasseerd zijn. 75k per FTE is inderdaad aan de hoge kant, maar hoeveel ervaren mensen willen voor een habbekrats nog 8 uur per dag in een winkel staan?
Het gaat hier om filialen van een kledingwinkel in het low/mid-end segment. Daar werken misschien 2 full time medewerkers aangevuld met scholieren/studenten in het weekend. Die laatste zullen gewoon minimumloon krijgen. En zelfs bij de Bijenkorf verdient het personeel behoorlijk weinig.

• bszz
hoevenpe schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]

Komt bij dat deze rekensom geen rekening houdt met kosten van het hoofdkwartier, zieke medewerkers, de francise formule, etc. Ik zie de marge gewoon niet.
Wie in de retail werkt weet dat je daar niet rijk van wordt. Werkplezier is dan wel een onderscheidende factor. Gemotiveerd personeel met ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en inhoudelijke kennis en toewijding gaan dan prima samen. Hou je ze op lange termijn vast? De meesten niet maar in welke baan is dat tegenwoordig nog wel zo.

Wat betreft HQ: Die hebben een ander exploitatiemodel dan een individuele winkel: Daar zit vrijwel altijd marge in de inkoopprijzen van de winkels.

[ Voor 7% gewijzigd door bszz op 07-12-2025 17:12 ]

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Een nichtje van mij heeft vroeger in een kledingwinkel gewerkt als bijbaantje en die vertelde toen dat de brutowinstmarge ongeveer 80% was en dat was geen bijzonder dure winkel.

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 13:55
J_C_W schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:19:
Een nichtje van mij heeft vroeger in een kledingwinkel gewerkt als bijbaantje en die vertelde toen dat de brutowinstmarge ongeveer 80% was en dat was geen bijzonder dure winkel.
Zelfde probleem als in de supermarkt/drogisterij, het gevoel dat je een koopje hebt gescoord in de "Sale".

Een kledingstuk heeft als die voor het eerst in het rek wordt gehangen die 80% marge. En daarmee wordt ook betaald voor de kleding die in de aanbiedingstijd wordt verkocht of zelfs helemaal niet wordt verkocht en dus weggegooid.

Maar merken willen spelen met exclusiviteit en zich een bepaald imago aanmeten en dan krijg je dit. Anders zouden alle Nike schoenen wel standaard voor 50,- in het rek liggen.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:10

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Sjah schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:57:
Ben nu in de markt voor een lichtslang van meter of 12. Helaas is dit alles via internet, en kom je niks te weten, alleen het vermoeden waarmee je blijft zitten dat het Chinese import troep is, gezien de prijzen. tJa wil het bekijken in een winkel en dat kan dus niet meer tegenwoordig. Als ik het thuis heb en blijkt koud led te zijn, of niet dimbaar, wat doe jedan. Mezelf kennend gooi ik het dan weg, als terugsturen gedoe is.

Hmm, wacht ik heb Aurora Kontakt niet zover weg van me, das voordeel van in Amsterdam wonen. Of ze fijn advies hebben is afwachten.
Ik heb toch veel gehoord maar dit slaat alles :D 8)7 Je kunt geen tuincentrum/ bouwmarkt/ Welkoop inlopen zonder je nek te breken over kerstzooi ;)

Do { Ping } while ( LOL )

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Brutowinstmarge zegt nog niet zoveel. Daar moeten alle kosten (behalve je inkoopkosten) nog vanaf. Kun je nog steeds verlies maken aan het einde van de rit

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jeroenkb schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:17:
[...]

Brutowinstmarge zegt nog niet zoveel. Daar moeten alle kosten (behalve je inkoopkosten) nog vanaf. Kun je nog steeds verlies maken aan het einde van de rit
Ja precies. En juist al het goedkoop is zegt het nog minder.

Je verkoopt een T-Shirt voor 10 euro
De eerste 21% zijn voor de overheid -> 2.10 eraf
Hou je 7.90 euro over.
Inkoop is dan 20% -> 1.58 euro
Van de inkoop kan je de 21% btw verrekenen dus 0.33 euro terug.
Zit je op 6.65 euro (met andere woorden 1/3 van de verkoopprijs is al verdampt).

Minimumloon is 14 euro per uur (dat is nog ex werkgeverslasten). Dus moet je al minimaal 3 T-Shirts verkopen om dat te dekken (of 2 van 15 euro, of 1 van 30 euro etc). Een beetje kledingzaak is zo minimaal 45 uur open in de week, met een medewerker op minimumloon zit je dan op 630 euro (ex werkgeverslasten). En denk niet dat het heel reëel is om van 1 medewerker op minimumloon uit te gaan.

Beetje kledingzaak is zo 200-300 m2. Op een B/C locatie of kleinere stad zit je zo aan 200 euro per m2/jaar. Zit je dus tussen de 40K en de 60K per jaar, 3,3-5K per maand. Is het licht nog niet aan, heb je nog geen servicekosten betaald. Teruggerekend naar een 45 uur per week is dat ook zomaar 16-20 euro per huur aan kale huur.

Etc etc. Denk dat je met een random kledingwinkel best een aardig boterham kan verdienen maar echt rijk worden moet je echt massa, massa, massa maken. Zoals de H&M, Zara's etc van deze wereld.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:13
PolarBear schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:56:
[...]

Hou je 7.90 euro over.
Veel gemaakte fout, maar die 10 euro is inclusief 21%, omzet ex btw: 10/1,21 = 8,26 over

• PolarBear
  • Niet online
Sempy schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:03:
[...]

Veel gemaakte fout, maar die 10 euro is inclusief 21%, omzet ex btw: 10/1,21 = 8,26 over
Ah ja stom, 10 euro is 121% inderdaad. Nou je houdt iets meer over maar de grote lijnen blijven gelijk.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:29
PolarBear schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:56:
[...]

Hou je 7.90 euro over.
Inkoop is dan 20% -> 1.58 euro
Van de inkoop kan je de 21% btw verrekenen dus 0.33 euro terug.
Zit je op 6.65 euro (met andere woorden 1/3 van de verkoopprijs is al verdampt).

Minimumloon is 14 euro per uur (dat is nog ex werkgeverslasten). Dus moet je al minimaal 3 T-Shirts verkopen om dat te dekken (of 2 van 15 euro, of 1 van 30 euro etc). Een beetje kledingzaak is zo minimaal 45 uur open in de week, met een medewerker op minimumloon zit je dan op 630 euro (ex werkgeverslasten). En denk niet dat het heel reëel is om van 1 medewerker op minimumloon uit te gaan.

Beetje kledingzaak is zo 200-300 m2. Op een B/C locatie of kleinere stad zit je zo aan 200 euro per m2/jaar. Zit je dus tussen de 40K en de 60K per jaar, 3,3-5K per maand. Is het licht nog niet aan, heb je nog geen servicekosten betaald. Teruggerekend naar een 45 uur per week is dat ook zomaar 16-20 euro per huur aan kale huur.

Etc etc. Denk dat je met een random kledingwinkel best een aardig boterham kan verdienen maar echt rijk worden moet je echt massa, massa, massa maken. Zoals de H&M, Zara's etc van deze wereld.
En dan heb je het over het minimumloon, dan krijg je dus mensen die weinig passie hebben en enkel werken voor geld. Echt advies geven word dan al snel teveel, en dan werken studenten in de studentensteden voor hogere lonen dan het minimumloon.

Vergeet niet dat ook het hoge dure segment waar een jas zo 900 kan kosten je ook uit die kosten kan komen, op die dure jassen zit meer marge omdat rijke mensen meer geven om de beleving en niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Dan hoef je minder te verkopen maar kun je wel meer tijd besteden aan 1 klant.

• R_Zwart
Dat is ook vaak de reden dat veel winkels in die sector snel over de kop gaan. Mensen zien gouden bergen als ze dat soort marges zien en beginnen een winkel(tje). Na een jaar maken ze de balans op en zien dat er in het beste geval een paar procent overblijft. 80% brutomarge is trouwens wel overdreven. Gemiddeld is de winkelprijs 2 a 3 keer de inkoopprijs.

• Fiber
  • Laatst online: 03:45

Fiber

Beaches are for storming.

Holy shit, al weer tien jaar geleden, en ik mis ze nog steeds...:

https://nos.nl/artikel/25...ande-panden-nog-niet-rond

O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Fiber schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:58:

O-)
Ik bedenk me net dat ik ze ooit als webshop nog heb gezien. En die bestaan nog. Sinds 2018. https://www.vd.nl/over-vd/
Weet niet of het de oude eigenaren zijn, maar dat had best in het NOS artikel gepast.

• hoevenpe
Ik mis plaatjes luisteren op vrijdagmiddag uit school soms ook nog wel, het waren mooie tijden bij de V&D of de FreeRecordShop. Maar welke spullen die V&D verkocht kan je nu lastiger krijgen?

Hun kleding was niet uitgesproken, middelmaat qua prijs en kwaliteit. Plaatjes luisteren en kopen is verleden tijd, hun hifi/elektronica assortiment beperkt zelfs vergeleken met de BCC of andere inmiddels terziele gegane keten, kantoorartikelen en boeken in mijn herinnering ook niet heel bijzonder.

V&D was vooral alles onder één dak in een tijd dat online nog niet bestond, beperkte keuze in een tijd dat je niet beter wist en er geen pricewatch was om te zien waar het goedkoper kon.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:06

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
hoevenpe schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:23:
[...]

Ik mis plaatjes luisteren op vrijdagmiddag uit school soms ook nog wel, het waren mooie tijden bij de V&D of de FreeRecordShop. Maar welke spullen die V&D verkocht kan je nu lastiger krijgen?
Videobanden. O-)
Hun kleding was niet uitgesproken, middelmaat qua prijs en kwaliteit. Plaatjes luisteren en kopen is verleden tijd, hun hifi/elektronica assortiment beperkt zelfs vergeleken met de BCC of andere inmiddels terziele gegane keten, kantoorartikelen en boeken in mijn herinnering ook niet heel bijzonder.

V&D was vooral alles onder één dak in een tijd dat online nog niet bestond, beperkte keuze in een tijd dat je niet beter wist en er geen pricewatch was om te zien waar het goedkoper kon.
Kleding was een prima tussensegment voor sokken of ondergoed, of pyjama's en dergelijke. Nu moet je naar de Hema voor hetzelfde soort wat er toch net weer een tandje onder zit.
Hetzelfde geldt voor kantoorartikelen. Een vrij ruime selectie met gemiddelde prijzen. Net even een stap beter dan het echt goedkope spul maar niet meteen het niveau van een echte officiële schrijfwarenzaak.
Huishoudelijke spullen ook een mooi ruim aanbod, in verschillende niveaus. Veel breder dan een Blokker bijvoorbeeld. Of drogmetica, ook een ruim aanbod. En lekkere dingen. :9

Maar inderdaad, alles onder één dak was ook een voordeel. La Place erbij in en je kon voor alles terecht als het buiten hondenweer was. Op zoek naar een cadeautje? Een paar rondjes doen en je vond altijd wel wat. En dat vaak in een mooi oud en ruim pand. Ik mis dat wel hoor. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Holzschuh
Blij dat we hier in NL niet zijn overgegaan tot de constructies zoals bij onze Oosterburen om een Karstad en/of Galeria Kaufhoff maar zolang mogelijk open te houden. Daar zijn echt kapitalen vernietigd (en andere stinkend rijk geworden).

Maar een V&D had wel iets, de mevrouw zegt het goed in het NOS filmpje "nostalgische gevoelens".

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:26
Dennis1812 schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:22:
[...]

Ik bedenk me net dat ik ze ooit als webshop nog heb gezien. En die bestaan nog. Sinds 2018. https://www.vd.nl/over-vd/
Weet niet of het de oude eigenaren zijn, maar dat had best in het NOS artikel gepast.
Off topic: ik heb in de webshop wel eens gekeken of ze niet ook V&D branded cadeaupapier verkopen. Helaas. Het had mij erg geestig geleken om met regelmaat cadeau'tjes in V&D-cadeaupapier (met logo) te verpakken, om mensen in de war te maken ;)

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:35
Holzschuh schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:09:
Blij dat we hier in NL niet zijn overgegaan tot de constructies zoals bij onze Oosterburen om een Karstad en/of Galeria Kaufhoff maar zolang mogelijk open te houden. Daar zijn echt kapitalen vernietigd (en andere stinkend rijk geworden).

Maar een V&D had wel iets, de mevrouw zegt het goed in het NOS filmpje "nostalgische gevoelens".
Tsja, het hele concept "warenhuis" werkt gewoon niet in NL. De Bijenkorf is als laatste overgebleven en heeft het al jaren lastig. Maar in Belgie, Frankrijk en Duitsland heb je er nog voldoende. Het concept lijkt dus gewoon niet bij de Nederlandse consument te passen.

Maar in modesteden als Parijs heb je zo 20 warenhuizen van het kaliber Bijenkorf en het is daar altijd en overal druk.

HD4Life @ Full-HD

• Valorian
Holzschuh schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:09:

Tsja... met "Had wel iets" en "Nostalgische gevoelens" kun je best een selecte groep mensen tot in de eeuwigheid bedienen. Maar om enorme panden open en draaiende te houden op A-locaties zoals de Lange Vie (Utrecht) of Kalverstraat (A'dam) kun je van de omzet van die selecte groep waarschijnlijk nauwelijks de energierekening betalen, laat staan huur & personeel. Vraag mensen die een nostalgisch gevoel hadden bij V&D hoe frequent ze er daadwerkelijk kwamen, en wat hoeveel euro ze er per jaar achter lieten en dan zie je vanzelf hoe weinig bestaansrecht zo'n warenhuis nog had.

• Gonadan

Gonadan

Davidshadow13 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:49:
[...]

Tsja, het hele concept "warenhuis" werkt gewoon niet in NL. De Bijenkorf is als laatste overgebleven en heeft het al jaren lastig. Maar in Belgie, Frankrijk en Duitsland heb je er nog voldoende. Het concept lijkt dus gewoon niet bij de Nederlandse consument te passen.

Maar in modesteden als Parijs heb je zo 20 warenhuizen van het kaliber Bijenkorf en het is daar altijd en overal druk.
Maar wat past er dan niet zo goed? Want ook in Nederland waren de warenhuizen gewoon erg druk bezocht en eigenlijk was de algehele opinie ook gewoon positief.

Zit het hem dan in kosten die hier hoger liggen voor de locaties en andere zaken? Of kopen Nederlanders gewoon een stuk minder? Is daar wel eens echt onderzoek naar gedaan? Is er echt een verschil met de Nederlandse consument of is het in het buitenland vaak veel makkelijker om een winkel rendabel te maken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Valorian schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:01:
Vraag mensen die een nostalgisch gevoel hadden bij V&D hoe frequent ze er daadwerkelijk kwamen, en wat hoeveel euro ze er per jaar achter lieten en dan zie je vanzelf hoe weinig bestaansrecht zo'n warenhuis nog had.
Vaak en veel. Dit soort argumenten doen het leuk op verjaardagen maar daar ligt het echt niet aan.

Warenhuizen zijn vaak wel een heel stuk ruimer opgezet dan een gemiddelde winkel, dus ik kan mij voorstellen dat de prijsdruk per vierkante meter niet heel gunstig uit valt ten opzichte van een volgestouwde boutiek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:57

Fanta

FordPerformance™️

Valorian schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:41:
[...]

Off topic: ik heb in de webshop wel eens gekeken of ze niet ook V&D branded cadeaupapier verkopen. Helaas. Het had mij erg geestig geleken om met regelmaat cadeau'tjes in V&D-cadeaupapier (met logo) te verpakken, om mensen in de war te maken ;)
:+

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Holzschuh
Davidshadow13 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:49:
[...]Tsja, het hele concept "warenhuis" werkt gewoon niet in NL. De Bijenkorf is als laatste overgebleven en heeft het al jaren lastig. Maar in Belgie, Frankrijk en Duitsland heb je er nog voldoende. Het concept lijkt dus gewoon niet bij de Nederlandse consument te passen.
Dit was 2024: https://nos.nl/artikel/25...aufhof-sluit-deel-winkels.
Hier is miljarden aan schuld en belastingen kwijtgescholden en sinds een jaar of 10 neemt het aantal vestigingen gestaag af. Zeker in Duitsland zijn er genoeg winkelcentra te vinden die de functie van het warenhuis hebben overgenomen. Meer keus in meer prijsklassen. En anders online.
Parijs is gezien het massatoerisme een slecht voorbeeld wmb. Toevallig week voor kerst nog daar geweest en het is dat we even een toilet zochten maar dat La Fayette was gewoon een tourist trap geworden.

• Gonadan

Gonadan

Is dat niet ook waarom de Bijenkorf nog wel bestaat en de V&D in een gemiddelde stad niet?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Valorian
Gonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:09:
[...]

Vaak en veel. Dit soort argumenten doen het leuk op verjaardagen maar daar ligt het echt niet aan.

Warenhuizen zijn vaak wel een heel stuk ruimer opgezet dan een gemiddelde winkel, dus ik kan mij voorstellen dat de prijsdruk per vierkante meter niet heel gunstig uit valt ten opzichte van een volgestouwde boutiek.
Vaak en veel kan best zijn, maar zijn natuurlijk relatieve begrippen. De bottom line was dus kennelijk dat het niet vaak genoeg was en/of met te weinig uitgaven per bezoek om de hoge kosten te rechtvaardigen, anders was het wel open gebleven toch? Tenzij er allerlei andere krachten speelden (zoals bij het bijna-faissement van HEMA een paar jaar terug), maar dat was bij V&D volgens mij niet het geval.

• Gonadan

Gonadan

Valorian schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:25:
Vaak en veel kan best zijn, maar zijn natuurlijk relatieve begrippen. De bottom line was dus kennelijk dat het niet vaak genoeg was en/of met te weinig uitgaven per bezoek om de hoge kosten te rechtvaardigen, anders was het wel open gebleven toch? Tenzij er allerlei andere krachten speelden (zoals bij het bijna-faissement van HEMA een paar jaar terug), maar dat was bij V&D volgens mij niet het geval.
Nee je richt je pijlen op de mensen met nostalgische gevoelend en doet alsof zij beweren het wel te missen maar daar eigenlijk nooit geld uitgaven. Dat zijn van die prikkelende stellingen die je dan wel hard moet kunnen maken.

Dat het in zijn algemeenheid niet genoeg was is evident, maar daar heb ik hierboven al wat vragen over gesteld. Ik ben oprecht benieuwd waarom specifiek warenhuizen het zo moeilijk hebben dat ze in zijn algemeenheid amper nog lijken te bestaan binnen Nederland.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Valorian
Gonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:28:
[...]

Nee je richt je pijlen op de mensen met nostalgische gevoelend en doet alsof zij beweren het wel te missen maar daar eigenlijk nooit geld uitgaven. Dat zijn van die prikkelende stellingen die je dan wel hard moet kunnen maken.

Dat het in zijn algemeenheid niet genoeg was is evident, maar daar heb ik hierboven al wat vragen over gesteld. Ik ben oprecht benieuwd waarom specifiek warenhuizen het zo moeilijk hebben dat ze in zijn algemeenheid amper nog lijken te bestaan binnen Nederland.
Fair point. Het was overigens niet mijn bedoeling iemand op de tenen te trappen of mensen over een kam te scheren. Maar goed, water under de bridge, V&D is inmiddels al 15 jaar iets uit vervlogen tijden.

Interessanter is inderdaad de discussie over waarom een warenhuis wel/niet werkt in NL, of niet rendabel kan worden. Ik zelf heb daar geen idee of mening over. Ben wel oprecht benieuwd wat voor cijfers een Bijenkorf tegenwoordig draait.

• Gonadan

Gonadan

Valorian schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:21:
Interessanter is inderdaad de discussie over waarom een warenhuis wel/niet werkt in NL, of niet rendabel kan worden. Ik zelf heb daar geen idee of mening over. Ben wel oprecht benieuwd wat voor cijfers een Bijenkorf tegenwoordig draait.
Bij die kan ik mij nog voorstellen dat alle toeristen vanaf CS zo direct daar op af lopen dus heb je altijd wel klanten. Online vond ik hier wel cijfers over maar dan rekenen ze Hema ook als warenhuis en dat is in mijn optiek toch net even een iets ander type dan degenen waar wij het nu over hebben.
Ben ook wel benieuwd waar dat nu in zit. Ik kan allerlei aannames doen maar misschien toch eens grondig zoeken naar onderbouwing. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tegelijkertijd heeft de Hema wel precies wat er opgesomd wordt.
- midden segment kleding
- schrijfwaren
- huishoud meuk
- wat eten en lunchroom
- overige meuk

• hoevenpe
Gonadan schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:28:
Ik heb nostalgische gevoelens, maar niet zozeer naar dingen die je er kon kopen. Zoals ik zal vertelde het als tiener plaatjes luisteren op vrijdagmiddag, als kind elke week uren met je moeder mee omdat er weer kleren of andere dingen gekocht moesten worden, zelf later 10 weken vakantiewerk gedaan en do-za geweest.

Mooie tijd was dat, in de kantine nog echte 'arbeiders' gezien, leren klaverjassen en bij de uitgang de beruchte knop voor medewerker-controle (je zou eens een pen meenemen). Elke avond twintig minuten de kas opmaken, steeds opnieuw als er meer dan een paar gulden verschil was, etc.

Herinneringen en toen eind jaren 80 al vergane glorie. Heb in drie weken op de camping afdeling minder dan 10 tenten verkocht, amper keus en vanwege de rust deed je over opzetten en afbreken een hele dag. Achteraf snap ik niet dat er toen winst gemaakt werd, hun unique selling points was het onbeperkt retourneren en kopen op afbetaling met een carbon doordruk apparaat. Precies waar online groot mee geworden is...

• hoevenpe
De Bijenkorf is geen klassiek warenhuis meer, maar vooral gericht op koopkrachtige toeristen en de top 10% van Nederland.

Een mooie plek voor een luxueus kado of die bijzondere jas, mits je bereid bent serieus geld uit te geven. Het is niet voor niets dat ze jaren geleden gestopt zijn met de dolle dwaze dagen en alleen nog op toplocaties ziten.

• The Eagle
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De Bijenkorf is altijd al op het hoge segment gericht. Dat was het jaren 70/80 al en is nooit echt veranderd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• R_Zwart
hoevenpe schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:11:
[...]

De Bijenkorf is geen klassiek warenhuis meer, maar vooral gericht op koopkrachtige toeristen en de top 10% van Nederland.

Een mooie plek voor een luxueus kado of die bijzondere jas, mits je bereid bent serieus geld uit te geven. Het is niet voor niets dat ze jaren geleden gestopt zijn met de dolle dwaze dagen en alleen nog op toplocaties ziten.
Als ik op zaterdag kijk wie er bij de Bijenkorf in Rotterdam lopen is dat zeker niet de top 10% (al zegt dat nog niets over hoeveel ze besteden natuurlijk). En qua serieus geld valt het ook wel mee. Er ligt wel duur spul maar ook heel veel standaard spul van Hilfiger, Levi's, Profuomo, Adidas en zo.

• R_Zwart

O-)
Ik weet nog wel dat er zelfs tijdens de opheffingsuitverkoop ondanks de hele hoge kortingen er nog steeds heel weinig lag wat de moeite waard was. Bet assortiment was ook een groot probleem. Te duur om goedkoop te zijn en te middelmatig om goed te zijn. Voor iets meer kon je bij speciaalzaken of de Bijenkorf aanzienlijk betere kwaliteit krijgen.

Op de laatste dag nog wel een paar Royal Doulton espressokopjes voor een euro per stuk kunnen scoren. Net nog uit gedronken 😁

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13

Yucon

*broem*

Ik kwam een interessante video over de ondergang van Vapiano tegen: YouTube: Der tiefe Fall von Vapiano (duits)

Samengevat:
- hip in het begin
- dat imago werd gebruikt voor de eerste grote groei
- geleidelijk kwamen er wat scheurtjes
- in plaats van het te herstellen ging corporate compleet los met onrealistische groeidoelstellingen en het franchise concept weer naar zich toe te trekken met het oog op het opblazen van de beurswaarde
- dit ging relatief lang met horten en stoten door
- uiteindelijk donderde het in elkaar. Mede geholpen door corona, maar eigenlijk was de basis al flink rot en was dit het laatste duwtje.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13

Yucon

*broem*

[...]

..

Maar goed, water under de bridge, V&D is inmiddels al 15 jaar iets uit vervlogen tijden.
Hier ging het laatst in huize Yucon tijdens het eten nog over. Halverwege het gesprek kwam de aap uit de mouw waarom de pubers des huizes steeds moeilijker gingen kijken; ze bleken geen idee te hebben wat V&D was. Aan de ene kant logisch. Aan de andere kant was ik ergens toch wel verbaasd en was het een reality check hoe lang geleden het alweer is.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucon op 30-12-2025 07:29 ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:47

The Zep Man

🏴‍☠️

Enshittification, maar dan niet van een dienst op internet.
Yucon schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:29:
ze bleken geen idee te hebben wat V&D was.
Ter lering en vermaak: als je in de buurt bent kan je ze eens meenemen naar iets als de Bijenkorf of een Kaufhaus. V&D was "zoiets". Soms zitten er best wel goede en betaalbare restaurants in.

[ Voor 59% gewijzigd door The Zep Man op 30-12-2025 08:02 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Valorian
R_Zwart schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:12:
[...]

Als ik op zaterdag kijk wie er bij de Bijenkorf in Rotterdam lopen is dat zeker niet de top 10% (al zegt dat nog niets over hoeveel ze besteden natuurlijk). En qua serieus geld valt het ook wel mee. Er ligt wel duur spul maar ook heel veel standaard spul van Hilfiger, Levi's, Profuomo, Adidas en zo.
Top 10% is inderdaad wat overdreven denk ik, maar zou het ook niet onderschatten. Merken als Hilfiger en Levis zijn in ieder geval niet voor de “gemiddelde burger” weggelegd. Las gisteren nog een artikel waarin genoemd werd dat 50% van NL maar één kapotte wasmachine verwijderd is van schuldenproblematiek (een uitspraak die helaas niet onderbouwd werd met cijfers, en ik dan ook weer mijn twijfels bij heb, maar toch…).

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:35
De Bijjenkorf houdt een beetje dezelfde formule aan als de grote "luxure" warenhuizen in het buitenland zoals KaDeWe, Galleries Lafayette, Selfridges etc. Een assoritment vanaf het hogere middensegment tot aan boutique / designer merken.

Dat werkt dus goed in grote steden zoals Amsterdam, Den Haag etc. met een hoge concentratie expats en een gemiddeld hoog besteedbaar inkomen. De marges zijn hoger en bestedingen per klant ook en daardoor mag de conversie iets lager zijn. Het is ook niet voor niets dat veel Bijenkorf vestigingen in de provinciesteden zoals Groningen, Enschede en Breda al gesloten zijn. Die formule werkt daar simpelweg niet goed genoeg.

Kijk in London, Berlijn en Parijs doen de warenhuizen het nog best prima maar ook in de buitenlandse provinciesteden is zo'n luxe concept lastig, kijk naar Birmingham, Dusseldorf/Dortmund, Rennes etc. waar ook veel sluitingen hebben plaatsgevonden.

HD4Life @ Full-HD

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-01 13:41
Telt dit ook mee als ondergang van fysieke winkels?

Weliswaar niet voor iedereen toegankelijk, maar Vihamij, een technische groothandel voor installatiebedrijven, met 30 filialen in Nederland is failliet. Samen met Amka, groothandel voor bouwmaterialen.
110 man op straat, fijne boodschap zo vlak voor oud en nieuw :X

https://www.gelderlander....lle-vestigingen~a6a109d9/

• Deezers
Trichoglossus schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:29:
Telt dit ook mee als ondergang van fysieke winkels?

Weliswaar niet voor iedereen toegankelijk, maar Vihamij, een technische groothandel voor installatiebedrijven, met 30 filialen in Nederland is failliet. Samen met Amka, groothandel voor bouwmaterialen.
110 man op straat, fijne boodschap zo vlak voor oud en nieuw :X

https://www.gelderlander....lle-vestigingen~a6a109d9/
De timing is nooit goed, als het een aflopende zaak is ontkom je er simpelweg niet aan. Gaat het zo slecht met de bouwsector dan? Ik vraag mij ook af hoelang je Makro en Sligro nog bestaan, maar gok dat die vooral teren op de feestdagen dus het elk jaar dan wel net weer redden..

• spijkerhoofd
Deezers schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:37:
[...]

De timing is nooit goed, als het een aflopende zaak is ontkom je er simpelweg niet aan. Gaat het zo slecht met de bouwsector dan? Ik vraag mij ook af hoelang je Makro en Sligro nog bestaan, maar gok dat die vooral teren op de feestdagen dus het elk jaar dan wel net weer redden..
Er zijn zat andere technische groothandels, Technische unie, Mastermate, Probin. Ik weet dat de Technische unie en Mastermate een webshop hebben die leveren op de bouwplaats onderandere, deed Vihamij dat niet? Makro gaat al tijden slecht en de Sligro gaat goed. Ik vind de Sligro een fijnere winkel hebben, zij verkopen ook een hogere kwaliteit vlees en hebben een grotere aanbod wijnen, bieren en sterke drank meende ik, voor MKB Nederland is dat een fijnere winkel waar menig ondernemer ook prive winkelt.

• spijkerhoofd
Ik vraag mij trouwens wel af of de Sligro en de Makro last krijgen van de nieuwe ZZP wetgeving, want als veel ZZPers moeten stoppen en in loondienst moeten kunnen ze ook geen gebruik meer maken van die winkels.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

Sligro, Hanos leveren met name online direct aan de HoReCa - dat zie je niet in de winkels. Denk dat de nieuwe ZZP regelgeving dus alleen invloed heeft op hun winkels, wat maar een relatief klein deel van de totale omzet zal zijn.
Makro heeft dacht ik minder online grootverbruikers (hun vrachtwagens zie ik minder in de binnensteden dan die van Hanos en Sligro, of eigenlijk zie ik Makro nooit) dus voor Makro kan het wel een impact hebben.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:44:
Ik vraag mij trouwens wel af of de Sligro en de Makro last krijgen van de nieuwe ZZP wetgeving, want als veel ZZPers moeten stoppen en in loondienst moeten kunnen ze ook geen gebruik meer maken van die winkels.
Hoezo niet?

Enige wat je nodig hebt is een (slapende) inschrijving KvK. En dan krijg je een Sligro pasje. Simpel.
En dat pasje kun je jaaaaaaren lang gebruiken. :Y

Wat dacht je van mensen-met-Sligro-pasje die 'm uitlenen aan mensen-zonder-Sligro-pasje? Ik bedoel maar. ;)

Sligro zit in minder zwaar weer dan b.v. de Makro.
Wikipedia: Sligro Food Group

Zelfs SmitVis en ISPC zijn onderdeel van de Sligro.

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 30-12-2025 13:34 ]

Mooie Plaatjes   

• hoevenpe
ehtweak schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:30:
Enige wat je nodig hebt is een (slapende) inschrijving KvK. En dan krijg je een Sligro pasje. Simpel.
Deze maand twee keer bij de Sligro geweest, beide keren enorm druk met bijna alleen mensen die hun privé kerstdiner kwamen halen. :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

hoevenpe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:32:
[...]

Deze maand twee keer bij de Sligro geweest, beide keren enorm druk met bijna alleen mensen die hun privé kerstdiner kwamen halen. :)
Guilty as charged. :+

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:44:
Ik ken handenvol mensen die vaak wat bij de Sligro halen maar ik denk dat ik er maar één ken die daadwerkelijk zelf een bedrijf heeft. :P

Sligro vindt dit natuurlijk wel prima. Die doen het minimale om geen gedoe te krijgen met de locatievergunning en verder is het gewoon extra omzet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Davidshadow13 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:27:
De Bijjenkorf houdt een beetje dezelfde formule aan als de grote "luxure" warenhuizen in het buitenland zoals KaDeWe, Galleries Lafayette, Selfridges etc. Een assoritment vanaf het hogere middensegment tot aan boutique / designer merken.

Dat werkt dus goed in grote steden zoals Amsterdam, Den Haag etc. met een hoge concentratie expats en een gemiddeld hoog besteedbaar inkomen. De marges zijn hoger en bestedingen per klant ook en daardoor mag de conversie iets lager zijn. Het is ook niet voor niets dat veel Bijenkorf vestigingen in de provinciesteden zoals Groningen, Enschede en Breda al gesloten zijn. Die formule werkt daar simpelweg niet goed genoeg.

Kijk in London, Berlijn en Parijs doen de warenhuizen het nog best prima maar ook in de buitenlandse provinciesteden is zo'n luxe concept lastig, kijk naar Birmingham, Dusseldorf/Dortmund, Rennes etc. waar ook veel sluitingen hebben plaatsgevonden.
Mensen van buiten de grote steden zien een Bijenkorf o.i.d. vaak meer als een uitje dan dat je er daadwerkelijk regelmatig aankopen doet. In die zin is het wel logisch dat het in de grote steden beter werkt omdat mensen een tripje naar hun kleine stad om de hoek minder snel als uitje beschouwen, maar als je dan even naar Amsterdam gaat pak je ook even die Bijenkorf mee bijvoorbeeld.

In die zin zie ik de Bijenkorf wel echt als ander segment dan V&D was, al had die laatste ook echt wel een hoop luxe.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PolarBear
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:00:
[...]
maar als je dan even naar Amsterdam gaat pak je ook even die Bijenkorf mee bijvoorbeeld.
Tja, voor mijn gevoel kan ik de Bijenkorf in Amsterdam inwisselen voor Schipol met de shop-in-shops (iig op de begane grond). Ik mis wat dat betreft de Maison de Bonneterie in Amsterdam maar goed snap dat die het niet gered hebben.

• Gonadan

Gonadan

PolarBear schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:09:
[...]

Tja, voor mijn gevoel kan ik de Bijenkorf in Amsterdam inwisselen voor Schipol met de shop-in-shops (iig op de begane grond). Ik mis wat dat betreft de Maison de Bonneterie in Amsterdam maar goed snap dat die het niet gered hebben.
Ja maar daar loop je niet echt langs op weg naar de Dam of Wallen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Uhuruburu
  • Niet online
[...]

Laat CostCo het maar eens proberen.

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:42
[...]

Waarschijnlijk veel legacy en daardoor lukt het niet goed om op marktveranderingen in te spelen. Veel middelgrote installatiebedrijven zijn verdwenen of vervangen door zzp’ers, die vaker inkopen bij andere voornamelijk online spelers. Daarnaast zijn er veel nieuwe (online) spelers bijgekomen die de ICT beter op orde hebben en scherpere prijzen hebben. Zij bedienen meestal naast de traditionele zakelijke klant ook de particulier. Installand.nl behoort ook tot Vihamij. Alleen weet ik niet hoe groot ze online zijn.

Daarbovenop komt de opkomst van met name Duitse spelers in Nederland, die de prijzen nog verder onder druk zetten.

In de bouw zijn de materiaalkosten maar beperkt deel van de totale bouwkosten terwijl en tegenstelling tot handjes geen materiaal te korten zijn.. Ik verwacht dat er binnenkort meerdere traditionele partijen zullen omvallen die niet met hun tijd zijn meegegaan. Tegelijkertijd hebben ook nieuwe spelers het lastig. Toolstation heeft volgens mij in Nederland nog nooit winst gemaakt, en ik vraag me af hoe lang Travis Perkins hiermee nog wilt doorgaan.

• R_Zwart
[...]

Het hoeft niet slecht te gaan in een sector als partijen het niet redden. Het kan ook donweg slechte bedrijfsvoering, of verouderde bedrijfsvoering zijn.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-01 14:46

Saven

Administrator

[...]

Gaat het zo slecht met de bouwsector dan?
Volgens floreert die branche als nooit tevoren. Niemand heeft tijd, en iedereen vraagt de hoofdprijs. Gaan zij niet failliet, ga ik dat wel met alle verbouwingskosten 8)7

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl1XQ9A6psoMM08L4bQ2C8P6rD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCofWMbdBiVku42WB4Z5hMMy.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn favoriete worstenbroodjes maker is failliet. 4 vestigingen en ze leverden aan kleinere buurt supermarkten. Ongeveer 60 man personeel op straat.
Geen hele grote landelijke speler. Maar wel erg jammer.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennis1812 op 01-01-2026 11:32 ]

• Deezers
Dennis1812 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:32:
[Afbeelding]

Mijn favoriete worstenbroodjes maker is failliet. 4 vestigingen en ze leverden aan kleinere buurt supermarkten. Ongeveer 60 man personeel op straat.
Geen hele grote landelijke speler. Maar wel erg jammer.
Huidige economische toestand is een breed begrip. Juist de bakkers moeten het van deze feestelijke maanden hebben dus dan zat er al wat langer mis daar. Ik woon in een stad en daar doen de bakkers nog goede zaken, vooral door de mensen die het kunnen en willen betalen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.omroepbrabant...inkels-voorlopig-gesloten

Nog even de link erbij.
In Oudenbosch zijn ze verdrukt door andere bakkerijen denk ik. Met name Nagelkerke pakt daar enorme klantenbestanden weg. En in die straat zitten 3-4 bakkerijen. En dan heb je er verderop nog een paar.
Dat kan niet uit simpelweg.

• Gonadan

Gonadan

Alles gaat om schaalgrootte tegenwoordig. Zie ook de zaak waarin Jumbo overstapt van een samenwerkingsverband van vijf regionale bakkers naar de grootste van Nederland, omdat dit het nóg weer goedkoper kan/wil aanbieden.

Als lokale bakker moet je je onderscheiden op kwaliteit, want op prijs ga je het niet winnen. Maar veel lokale bakkers gaan ook al voor schaalvergroting om de kosten te drukken, en dat maakt kwaliteit leveren en uniek aanbod hebben juist weer lastiger.

En dan helpt het niet mee dat de markt voor kwaliteit nu eenmaal kleiner is dan de markt voor lage prijs in Nederland.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:40

DDX

In Frankrijk geniet ik van het lekkers bij de bakkers, maar hier in Nederland is het verschil met een supermarkt bij veel bakkers niet te zien/te proeven.
(En dan weet ik niet hoe het bij de Rooy bakkers was)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DDX schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:34:
In Frankrijk geniet ik van het lekkers bij de bakkers, maar hier in Nederland is het verschil met een supermarkt bij veel bakkers niet te zien/te proeven.
Wat je volgens mij ziet is dat iedereen naar het midden is gegroeid. Bakkers zijn op grotere schaal gaan werken, kopen veel kant-en-klaar in, en veel bakkers hebben meerdere filialen. Bakkers met maar één winkel zie ik haast niet meer. En de grotere supermarkten hebben vaak zelf een broodafdeling waar het brood wordt afgebakken. De grenzen tussen de "warme bakker" en supermarktbrood zijn vervaagd.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bakkers... Tja... blijft lastig.

Zeker als je b.v. ziet dat notabene de Lidl (!) gewoon prima hele biologische broden verkoopt. Als ik de ingrediëntenlijst bekijk, zitten er wel veel ingrediënten in, maar allemaal op zich verklaarbaar en geen 'gekke' dingen.
https://www.lidl.nl/stati...ientlijst_DEF-1883222.pdf
Toch knap dat voor die paar euro (en soms in de aanbieding nog goedkoper) dit geproduceerd kan worden.

Dan kun je idd naar een bakker gaan die b.v. z'n brood helemaal zelf maakt.
(als je die kunt vinden)
Van zuurdesemstarter tot lokaal gemalen meel/bloem. Maar dan moet je niet gek opkijken dat je tegen de 8 tot 10 (!) euro voor een brood moet betalen. En die bakkers zijn niet (meer) dik gezaaid. En om nou tientallen kilometers te reizen om een brood te kopen.
En idd, je proeft verschil. Maar of dat die gigantische meerprijs waard is?
De tijd dat ieder dorp/buurtschap z'n eigen bakker had, is echt voorbij. En die gaat ook niet meer terugkomen.

Dan maak ik het liever wel zelf. Kost idd moeite en tijd. Is prijstechnisch (nog) wel interessant. Smaaktechnisch heb je dan zelf de controle. En voor die 1 à 2 broden per week, goed zelf te doen. :Y

Als ik bij een lokale bakker in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk of Italië een goed stevig (bio) brood koop, betaal je ook tegen de €8/kg (brood wordt daar meestal gewogen).
en Zwitserland is nog duurder wat dat betreft

En ja, dat smaakt uitstekend. Zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de lokale omstandigheden en de oorsprong van de grondstoffen.

In Duitsland zijn het afgelopen jaar ook diverse 'ambachtelijke' bakkerijen er mee gestopt. Die konden niet meer opboksen tegen de grote ketens. Daar is de consument niet meer bereid die forse meerprijs te betalen als de supermarkten ook goed brood leveren, maar veel goedkoper. :|

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 01-01-2026 13:09 ]

Mooie Plaatjes   

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bakkers zitten in een neerwaartse spiraal. Een brood van 800 gram heeft maar 50 cent aan ingrediënten. Met voldoende volume zou je hier winst op moeten kunnen maken bij een verkoopprijs van 2,50. Maar omdat de volumes omlaag zijn gegaan door concurrentie van de supermarkt moeten zij de prijs verhogen. Dat duwt weer meer mensen richting de supermarkten, etc.

In een grote stad met veel woningen op loopafstand zou een bakker wel werken. In de lage dichtheid van rijtjeshuizen wijken kan het al snel niet uit, omdat veel mensen niet de moeite nemen om naast de supermarkt nog langs de bakker te gaan.
Denk als de ambachtelijke bakker z’n brood als een abonnement zou verkopen er wel markt is. Elke dag vers brood aan de deur zoals vroeger de melkboer een rondje deed.

• spijkerhoofd
Z___Z schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:14:
Bakkers zitten in een neerwaartse spiraal. Een brood van 800 gram heeft maar 50 cent aan ingrediënten. Met voldoende volume zou je hier winst op moeten kunnen maken bij een verkoopprijs van 2,50. Maar omdat de volumes omlaag zijn gegaan door concurrentie van de supermarkt moeten zij de prijs verhogen. Dat duwt weer meer mensen richting de supermarkten, etc.

In een grote stad met veel woningen op loopafstand zou een bakker wel werken. In de lage dichtheid van rijtjeshuizen wijken kan het al snel niet uit, omdat veel mensen niet de moeite nemen om naast de supermarkt nog langs de bakker te gaan.
Denk als de ambachtelijke bakker z’n brood als een abonnement zou verkopen er wel markt is. Elke dag vers brood aan de deur zoals vroeger de melkboer een rondje deed.
Ik woon zelf in een dorp, bij ons is de bakker ook een banketbakker, bij ons kunnen 2 bakkers op die manier overleven op 13.500 mensen. Nu moet ik er wel bijzeggen dat wij een vrij gegoed dorp zijn met 2x inkomens boven modaal. Onze slager doet het ook onwijs goed, het is ook echt een vakslager en we hebben in onze haven 5 restaurants zitten.

Onze ene buurgemeente doen de kleine vakondernemers het ook onwijs goed vanwege de hoge sociale klasse van de inwoners terwijl een andere buurgemeente dit soort ondernemers afneemt omdat zij een lagere sociale klasse huisvest.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-01 17:44

De bakkers waar wij eerder kochten leverden degelijk brood voor 4.50€ per 800 gram. Beter dan het standaard brood van de Jumbo. Ik heb er sinds kort een ontspanningshobbie bij om zelf brood in de oven te bakken. Kost me 15 minuten mentaal werk en 1 euro aan ingrediënten voor 1kg brood (duurt wel 2 uur aan rijzen en bakken). Het viel ons op dat dit brood heel erg lijkt op wat we gewend zijn te kopen in zwitserland. Op de een of andere manier is ons Nederlandse brood met ‘broodverbeteraars’ en ‘weekmakers’ en kleurstoffen tot iets geworden wat wij niet meer lekker vinden.
Overigens is de prijs van 1000kg graan ongeveer 200 euro, en zou 1000kg volkorenbrood dus inderdaad een maximale kostprijs van 400-500 euro moeten hebben.
Ik snap dat ze failliet gaan aan de huur van een pand en de boekhouder/personeelskosten. Niet aan de marge op brood.

• hoevenpe
Merk juist het omgekeerde: kwalitatief goede speciaalzaken die lopen als een trein in de betere vinexwijken. Niets lekkerder dan verse broodjes op zondag, gisteren kaasfondue van de kaasboer niet te vergeleken met een pakje uit de supermarkt.

Uiteindelijk draait het om wat mensen te besteden hebben, lage tot middeninkomens zal je er niet vaak in zo'n winkel zien maar kapitaalkrachtige tweeverdieners des te meer.

• R_Zwart

In veel steden zie je dat de traditionele bakkers langzaam verdwijnen maar dat er wel nieuwe bakkers komen met brood dat je niet in de supermarkt koopt. Daar moet je niet heen voor een hoog bruin of een tijgerbrood maar wel voor een versgebakken desembrood. Ook zie je dat het gebakaanbod daar anders is. Geen slagroompunten en moorkoppen maar cinnamon rolls, kardemom buns, dat soort dingen. En vaak ook nog een baristabar in de bakkerij. ik geloof wel dat zoiets in een binnenstad met inderdaad woningen op loopafstand succesvoller werkt dan in buitenwijken waar mensen naar een winkelcentrum gaan. Al was het maar omdat de inkomens in de meeste binnensteden hoger zijn.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Ik snap dat ze failliet gaan aan de huur van een pand en de boekhouder/personeelskosten. Niet aan de marge op brood.
Wat denk je van de stroom? Juist na 2022 zijn veel bakkers onderuit gegaan omdat ze duizenden euro's per maand aan electra betalen om die oven te laten draaien. Ik zag net in een artikel het voorbeeld van een bakker die indertijd van 2.000 naar 12.000 euro per maand aan energiekosten was gegaan.

• Beer070
downtime schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Wat denk je van de stroom? Juist na 2022 zijn veel bakkers onderuit gegaan omdat ze duizenden euro's per maand aan electra betalen om die oven te laten draaien. Ik zag net in een artikel het voorbeeld van een bakker die indertijd van 2.000 naar 12.000 euro per maand aan energiekosten was gegaan.
Ik ben van mening dat iedere verstandige bedrijfsleider moet nadenken over het zich verzekeren tegen inkoop schommelingen. Iemand die van 2000 euro per maand naar 12.000 euro per maand gaat gaf misschien al die tijd al te weinig uit (door goedkoper dynamisch contract) of had een generator kunnen huren voor 1000 euro per maand om de energiekosten te beperken.
Eerder zonnepanelen had natuurlijk ook al kunnen helpen.
Als ik thuis 2 broden bak zit daar ongeveer 1kwh aan stroom in. Met 200 broden wordt het niet 100x zoveel, nauwelijks de kostprijs waard.

• psychodude
  • Laatst online: 00:04
hoevenpe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:30:
[...]

Merk juist het omgekeerde: kwalitatief goede speciaalzaken die lopen als een trein in de betere vinexwijken. Niets lekkerder dan verse broodjes op zondag, gisteren kaasfondue van de kaasboer niet te vergeleken met een pakje uit de supermarkt.

Uiteindelijk draait het om wat mensen te besteden hebben, lage tot middeninkomens zal je er niet vaak in zo'n winkel zien maar kapitaalkrachtige tweeverdieners des te meer.
Maar de betere Vinex-wijken zijn natuurlijk niet het gemiddelde. Dat er buurten zijn in het land waar gemiddeld genomen mensen wonen met een (ruim) bovengemiddeld inkomen en dit soort winkels het beter doen, zeker. Maar daar tegenover staan natuurlijk net zoveel wijken waar dit soort zaken geen tot nauwelijks bestaansrecht meer hebben. Doordat de inwoner het verschil met de supermarkt niet kan verantwoorden c.q. bekostigen.

Verder ook niet te vergeten dat bakkers, slagers, etc. behoudens de financiële concurrentie, ook simpelweg concurrentie kennen in de vorm van tijd. Voor best veel mensen is boodschappen doen een vluchtig iets omdat het moet. Eén supermarkt instappen om aldaar de inkopen te doen, is veel vlotter dan separaat ook nog eens langs de (wild)slager, viswinkel, groente- en fruitspeciaalzaak, bakker, slijter/wijn- of bierspeciaalzaak, delicatessenwinkel, etc.

Indien je dan even de boodschappen voor een week wilt doen, wordt het al snel een dagtaak in plaats van even vlot de supermarkt in, alwaar je hedendaags natuurlijk gewoon best veel van redelijke kwaliteit kunt verkrijgen.

Nota bene is de ene speciaalzaak verder ook de ander niet, dus het verschil in kwaliteit t.o.v. de supermarkt, is soms ook gewoonweg beperkt of niet aanwezig. Zeker voor wat betreft bakkers in Nederland, is het onderscheidend vermogen t.o.v. een supermarkt bij veel bakkers erg beperkt. Tijdens wandel- en fietsvakanties doen wij nog altijd bakkers aan in plaats van de supermarkt. Maar vergelijk je de kwaliteit van de gemiddelde bakker in Nederland met het brood in de supermarkt lokaal, dan is dit vaak gewoonweg gelijkwaardig. Dit anders in landen als Frankrijk en Duitsland, waar vers brood van de bakker zich over een bredere linie weet te onderscheiden.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:30:
[...]

Inderdaad lekker voor in het weekend, maar hoeveel van die vinex tweeverdieners hebben de tijd om elke dag vers brood te halen? Vinex mensen kopen dan brood voor de hele week om in de vriezer te stoppen. Als je het toch gaat invriezen maakt het ook niet meer uit of je het bij de bakker of de supermarkt haalt.

Vroeger was brood bij de bakker halen voor Jan modaal, tegenwoordig een luxe product voor in het weekend.

[ Voor 5% gewijzigd door Z___Z op 01-01-2026 16:10 ]

• _JGC_
  • Laatst online: 22:58
Ik haal mijn brood altijd in de Knipe. Klein dorpje, altijd druk en als je later op de ochtend bent is het meeste brood al weg. Meeste mensen nemen net zoals ik het brood mee na het brengen van de schoolgaande kinderen.
Diezelfde bakker heeft ook nog een winkel in Heerenveen, loopt ook prima, maar om de hoek zit nog een bakker dus genoeg concurrentie.

Verder supermarkbrood... ik vind het niet te kauwen. Zit nu in Otterlo op een vakantieparkje, de Spar hier heeft fatsoenlijk brood, maar dat is omdat ze het bij een bakker inkopen.

En ja, bakkersbrood is duur. Kwam laatst wat later op de ochtend, bijna alles op... kom je thuis met een doodsimpel tarwe rond brood van 3,05. Dat is het goedkoopste hele brood dat ze verkopen.

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Ik denk dat echte traditionele bakkers en slagers niet meer kunnen bestaan. Als je ongeveer hetzelfde aanbiedt als supermarkten, maar dan duurder, dan lukt het niet. Je zult je moeten onderscheiden. Bij slagers zie je vaak kant en klare verse gerechten. Bij bakkers bijvoorbeeld belegde broodjes voor de lunch of luxe broden. Daar is wel markt voor, maar veel meer dan vroeger, blijft het nodig de markt in de gaten te houden.

• spijkerhoofd
MallePietje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:20:
Ik denk dat echte traditionele bakkers en slagers niet meer kunnen bestaan. Als je ongeveer hetzelfde aanbiedt als supermarkten, maar dan duurder, dan lukt het niet. Je zult je moeten onderscheiden. Bij slagers zie je vaak kant en klare verse gerechten. Bij bakkers bijvoorbeeld belegde broodjes voor de lunch of luxe broden. Daar is wel markt voor, maar veel meer dan vroeger, blijft het nodig de markt in de gaten te houden.
Slager kunnen juist wel bestaan als ze echte kwaliteitvlees verkopen. Ik haal al mijn vlees bij de slager en de kwaliteitsverschil vs de supermarkt is enorm. Onze slager voegt geen vocht aan het vlees toe en als ik vlees bak dan komt er geen vocht vrij. Qua bakker zouden ze kunnen overleven door het banket erbij te doen.

• hoevenpe
MallePietje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:20:
Als je ongeveer hetzelfde aanbiedt als supermarkten, maar dan duurder, dan lukt het niet. Je zult je moeten onderscheiden.
Dat geldt voor alle fysieke winkels: het brood van die bakker en het vlees van die slager moet significant beter en lekkerder zijn dan uit de supermarkt anders gaat niemand het dubbele betalen.

Net als je geen honderden euro's meer gaat betalen voor exact hetzelfde product dat online te bestellen is.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:48
Probleem met bakkersbrood is dat het na 1 dag zo hard als een steen is. Zonde van het geld als je een half brood over hebt.

Waldkorn bijvoorbeeld blijft gewoon 2-3 dagen goed. En Zaanse Snijder ook trouwens.

SiberischeHusky Shepsky

• bszz
Beer070 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:26:
[...]

Ik ben van mening dat iedere verstandige bedrijfsleider moet nadenken over het zich verzekeren tegen inkoop schommelingen. Iemand die van 2000 euro per maand naar 12.000 euro per maand gaat gaf misschien al die tijd al te weinig uit (door goedkoper dynamisch contract) of had een generator kunnen huren voor 1000 euro per maand om de energiekosten te beperken.
Eerder zonnepanelen had natuurlijk ook al kunnen helpen.
Als ik thuis 2 broden bak zit daar ongeveer 1kwh aan stroom in. Met 200 broden wordt het niet 100x zoveel, nauwelijks de kostprijs waard.
Makkelijk achteraf praten maar destijds heeft vrijwel niemand dit zien aankomen. Er was toen een groot verschil tussen bakkers die aan het einde van hun contract zaten en bakkers die nog een aantal jaar een goedkope energie hadden. Je verzekeren tegen een dergelijke stijging (als gevolg van de inval van Rusland in Oekraïne) was destijds al onrealistisch niet onmogelijk. Verzekeren tegen inkoopschommelingen heb ik nog nooit van gehoord. Wellicht in uitzonderlijke gevallen en ik zie niet waarom dat voor een bakker zinnig zou zijn,

• Beer070
bszz schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Makkelijk achteraf praten maar destijds heeft vrijwel niemand dit zien aankomen. Er was toen een groot verschil tussen bakkers die aan het einde van hun contract zaten en bakkers die nog een aantal jaar een goedkope energie hadden. Je verzekeren tegen een dergelijke stijging (als gevolg van de inval van Rusland in Oekraïne) was destijds al onrealistisch niet onmogelijk. Verzekeren tegen inkoopschommelingen heb ik nog nooit van gehoord. Wellicht in uitzonderlijke gevallen en ik zie niet waarom dat voor een bakker zinnig zou zijn,
De meeste (wat grotere) bedrijven hebben lang lopende contracten voor de basis benodigdheden, energie, gas, melk, water. Het is ook zakelijk prima te doen om een contract voor 3 jaar of 5 jaar af te sluiten. De verzekeringspremie zit hier dan al in.
Als MKB kan je volgens mij al minstens 6 maanden voor het einde contract een nieuw contract afsluiten. Als je daar dan niet uit komt kan je gaan kijken naar alternatieven.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:53
CryptoNL schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:08:
Probleem met bakkersbrood is dat het na 1 dag zo hard als een steen is. Zonde van het geld als je een half brood over hebt.

Waldkorn bijvoorbeeld blijft gewoon 2-3 dagen goed. En Zaanse Snijder ook trouwens.
Er zijn mensen die dat juist het sterke punt van brood bij de bakker vinden: minder conserveringsmiddelen.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:48

Vrijdag

De Zwarte

Is brood de nieuwe economische metric geworden in 2026? 🤔

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Sjah
Vrijdag schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:08:
Is brood de nieuwe economische metric geworden in 2056? 🤔
?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CryptoNL schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:08:
En je weet ook hoe ze dat voor elkaar krijgen? O-)

https://kro-ncrv.nl/progr...lengt-supermarkt-versheid

Da's dus knutselbrood...

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 01-01-2026 20:32 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Eigenlijk analoog aan het feit dat gehakt uit de supermarkt (en ook menige slager) nauwelijks verkleurt.

Als ik gehakt haal, dan moet de slager meestal eerst nog de runderlappen door de gehaktmolen draaien. En na een paar uur zie je al verkleuring. Maar dat is op zich normaal.
Myoglobine in het vlees oxideert en kleurt daardoor wat grijzer. Wat op zich volkomen normaal is en op de afwezigheid van conserveermiddelen duidt.
Meestal gebruikt men E262 en E331 eventueel i.c.m. E301 om deze natuurlijke processen te vertragen.
Daarnaast is het toevoegen van extra vet en water uiteraard ook een geliefde bezigheid van de supers... :-(

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 01-01-2026 20:38 ]

Mooie Plaatjes   

• Sjah
Ja en ten nadele van AH-brood, de verse pistoletjes daaro zijn na 1/2 dag ouwe zooi naar wat ik vind.
Daarnaast vind ik brood van de bakker vaak na 3 dagen nog prima, althans niet retehard. En wat die link zegt ja over supermarkt brood, das gewoon minder smakelijk.
Maar als je 4 a 5 kinderen hebt die je arm eten, tja dan is het allemaal begrijpelijker dat je naar de Aldi gaat voor je besparing.
Pagina: 1 ... 143 ... 145 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels