De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 137 138 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
bszz schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Ik ken de specifieke situatie niet maar ik ben er niet van overtuigd dat ze in een kernwinkelgebied omvallen. In het algemeen hebben ze daar betere kansen. Dit is wel wat in mijn ogen een onontkoombare ontwikkeling is om leegstand te voorkomen: concentratie in een (sterk) kernwinkelgebied en herbestemming in de periferie. Dat is ook waar veel gemeentes beleid op maken.
De snackbar wordt in het centrum een 13 in een dozijn snackbar
De slager liep goed omdat 'ie in of naast de Lidl zat, in het centrum zitten twee keurslagers: eentje bij de Aldi/Jumbo en eentje op de rand naast de parkeerplaats. Als je je boodschappen bij Lidl doet ga je niet vervolgens naar het centrum om die slager te bezoeken.
De kapper geloof ik wel, die kan overal knippen.
Bloemenwinkel is ook 13 in een dozijn, zijn er al genoeg in het centrum
Visshop mag gaan concurreren tegen Klavers Viswinckel. Fiskhuys heeft dat destijds ook niet gered, ik zie deze Visshop dat ook niet doen.

De reden waarom deze winkels goed liepen was omdat ze in een dichtbevolkte woonwijk zaten met een supermarkt ernaast. De hele wijk loopt naar die winkels voor hun bloemetjes, snacks, vis, vlees en boodschappen. Ga je in het centrum zitten ben je dat kwijt.

Bigmans is gestopt, de bloemenwinkel is gestopt, de snackbar is gestopt. Zagen alle 3 geen heil in verhuizen naar het centrum. Die andere 2 gaan stug door waar ze zitten, maar op de lange termijn gaan ze er ook gewoon uitgezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:06
Taco Bell mikt weer op een doorstart.... Derde faillissement over een jaar bekend? Ook over Dunkin Donuts (overgenomen door Van der Valk vorig jaar) is het angstvallig stil. Deze toko's slaan maar niet aan in Nederland omdat het een slap aftreksel is tegen full premium prijzen.. overigens bedenk ik mij nu dat heel veel winkels zoals Dedoles sokken, De pindakaaswinkel etc. allemaal weg zijn hier in de regio. Hele specifieke ketens doen het ook niet best.

[ Voor 24% gewijzigd door Deezers op 03-08-2025 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 19:32
Ja die Amerikaanse firma's, snap zelf niet dat NY Pizza zo groot is geworden...

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 03-08-2025 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
Sjah schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:49:
Ja die Amerikaanse firma's, snap zelf niet dat NY Pizza zo groot is geworden...
Dat is gewoon een Nederlandse firma ondanks de naam anders doet vermoeden ;) en met veel gekke smaken en redelijk goedkoop voedsel in bepaalde wijken en populaire locaties blijkbaar in trek (ik eet er nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 19:32
Deezers schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:13:
[...]

Dat is gewoon een Nederlandse firma ondanks de naam anders doet vermoeden ;) en met veel gekke smaken en redelijk goedkoop voedsel in bepaalde wijken en populaire locaties blijkbaar in trek (ik eet er nooit).
I stand corrected.....brrr. Maar ok, ik had ook Domino's kunnen noemen, das wel USA. En NY Pizza is zo gebaseerd op de VS als wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
martwoutnl schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Ik heb er pas deze week van gehoord. Nog even aanvulling. NOS meldt ook dat ze geen vergunning hadden en al sinds 2017 geen bestuur die toezicht hield. Het verbaast me dat gemeenten dan zo in zee zijn gegaan,

Even wat anders. Deze topic gaat over stenen winkels maar ik lees dat via Retailtrends dat Otto zich na 46 jaar gaat terugtrekken in Nederland. Wanneer de webshops dichtgaan of dat ze worden verkocht is nog onbekend. Toch wel een bekende naam uit het verleden. Ik wilde het om die reden toch even kort vermelden.
Otto zit al jaren met een doelgroep die bijna niet meer bestaat, beetje de opa en oma's van vroeger. Wehkamp heeft het ook moeilijk. En bijvoorbeeld Bon Prix staat al jaren bekend om de belabberde kwaliteit tegen veel te hoge prijzen en is tegenwoordig overgenomen door een Shein of Zalando. Je hebt tegenwoordig ook in de binnenstad genoeg fast fashion dus dan ga je geen 60 euro voor een overpriced Chinese trui betalen bij Otto. Dat ze zelfs hun aandeel in concurrent About You aan Zalando verkopen zegt genoeg dat ze simpelweg geld nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
psychodude schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

Om hier toch op in te haken, loopt het voor veel supermarkten ook zeker niet ideaal.

[Afbeelding]
Bron: https://nos.nl/artikel/2575621

Waarvan binnen dit lijstje het mij niet zou verbazen indien DekaMarkt en Plus ook ergens komende jaren komen te vervallen. Plus en DekaMarkt stonden 2024 al in het rood, beide met een netto verlies.

Vomar en Dirk staan er wat gunstiger voor. En hoewel Spar binnen NL nu niet direct de meest populaire supermarkt is voor de dagelijkse boodschappen, is Spar internationaal afgelopen decennia een zeer grote speler geworden en zie ik deze derhalve niet snel verdwijnen uit ons straatbeeld in bredere zin.

Verder zijn er natuurlijk nog een aantal internationale spelers, zoals Lidl, ALDI.
Een flink aantal namen is inderdaad verdwenen maar dat is niet per se omdat het slecht gaat. Je merkt ook dat het een markt is waarin schaalgrootte belangrijk is en je ziet dan ook veel geabsorbeerd worden door de grotere spelers.
Daarbij worden soms bepaalde filialen wel afgestoten maar het is vaak ook geweest om algeheel marktaandeel te winnen. Het is bepaalde spelers zich er aardig aan gelegen zich de grootste te kunnen noemen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
Wat supermarkten betreft is Odin nog steeds groeiende: steeds meer nieuwe leden (het is een coöperatie waar je lid van kan worden met steward ownership: het bedrijf is van zichzelf, kan dus niet opgekocht door iemand die het voor de winst doet, het bedrijf bestaat omwille van de duurzaamheidsmissie, niet om de winst), er komen steeds weer nieuwe winkels bij en al die grote spelers die hierboven genoemd wordt kunnen totaal niet tippen aan het aanbod van Odin als je louter biologisch of biodynamisch boodschappen wilt doen.

Het lijkt wel alsof ik hier een reclamespot opteken, maar ik ben absoluut heel blij met een Odin op fiets/loopafstand bij mij vandaan.

[ Voor 11% gewijzigd door FairPCsPlease op 03-08-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FairPCsPlease schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:04:
maar ik ben absoluut heel blij met een Odin op fiets/loopafstand bij mij vandaan.
Als het zo dichtbij is wel ja.
Dichtsbijzijnde is voor mij 30km enkele reis. Zo ver ga ik m'n vers boodschappen echt niet halen...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik heb hem op tien minuten fietsen, kom er zelden. Een pak meel van de molen op vijf minuten fietsen kost twee vijftig, datzelfde pak kost bij de Odin op tien minuten fietsen zes euro.
Ik ga liever naar de bron dan degenen die aan een goed gevoel willen verdienen.
Heb bij Odin toch altijd een beetje greenprofitering gevoel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:18
Odin zal nooit mainstream worden. Het zit vooral in duurdere wijken want de prijs is er naar dat.de avarage joe er niet gaat winkelen. Beetje de hipper versie van ekoplaza, waar je voor hetzelfde product dat bij de ah ligt 30% meer kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

In het licht van de zonsondergang zie je zo dus ook een zonsopkomst van boerderijwinkels. Velen werken onderhand ook samen waardoor je een vrij gevarieerd lokaal assortiment kunt krijgen. Blijkbaar zijn mensen bereid daar wel een stukje voor te rijden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:13:
Ik ga liever naar de bron dan degenen die aan een goed gevoel willen verdienen.
Heb bij Odin toch altijd een beetje greenprofitering gevoel.
Breek me de bek niet open... :X

Blijft trouwens een ondoorzichtig geheel, prijzen van vooral meel/bloem.

Als ik hier bij de lokale boerderijwinkel biologisch roggemeel koop, dan betaal ik zo rond 4,50/kg.
Bestel ik, via amazon.de, biologisch dynamisch roggemeel ('Demeter', Duitse productie) betaal ik 4,30 voor TWEE kg.
M.a.w. het prijsverschil is best wel groot.

En als je iedere paar maanden een paar kg gebruikt, tikt dat toch aan.
Evenzo voor andere soortelijke bakproducten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:53:
Blijkbaar zijn mensen bereid daar wel een stukje voor te rijden.
In mijn geval ligt het precies op de route van werklocatie/huis. Dus vaak rijd ik eind v.d. middag nog ff langs.
Een zorgboerderij waar ze allerlei eigen en lokale producten verkopen:
https://hoevevredeveld.nl/home-2/
en, aan de dezelfde weg:
http://eierautomaatzeeasterweg.nl/products-and-services/
(waar ze nog meer dingen dan alleen eieren verkopen)

[ Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 04-08-2025 08:59 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als je lokaal geproduceerd meel haalt kan dat qua prijs niet concurreren met de schaalgrootte en onderhandelingspositie van Amazon, daar kan ik wel mee leven. Ik wil juist een steun zijn voor lokale producenten.

Misschien is dat wel een reden waarom dergelijke winkels het nu goed doen? Je hebt vaak het gezicht van de boerenfamilie erbij dus weet waar je geld heen gaat. Qua prijs ligt het tussen supermarkt en biologische supermarkt in, met kwaliteit die hoger ligt dan in de supermarkt.
Voor mij is het persoonlijke aspect ook van belang sommige van die families ken ik al dik dertig jaar dus helemaal objectief zal ik ook niet zijn. :P

Maar blijkbaar is prijs ook weer niet het enige waar consumenten aan denken, een positieve gedachte.

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 04-08-2025 09:03 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
ehtweak schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:56:
[...]

M.a.w. het prijsverschil is best wel groot.

En als je iedere paar maanden een paar kg gebruikt, tikt dat toch aan.
Evenzo voor andere soortelijke bakproducten.
Voor kruiden wordt je bij de supermarkt ook uitgeknepen. Bij de AH scheelt dat een factor 5/10 versus in bulk online kopen. Het is echter zo'n klein deel van de kosten van een volledig gerecht, dat het niet echt opvalt.

Het blijft dus opletten met het kopen van zaken bij de supermarkt. Eigenlijk is alleen het standaard vlees, groente, brood altijd goedkoop. Zodra je iets anders of iets luxers wil, moet je opletten.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

pingkiller schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:02:
[...]

Voor kruiden wordt je bij de supermarkt ook uitgeknepen. Bij de AH scheelt dat een factor 5/10 versus in bulk online kopen. Het is echter zo'n klein deel van de kosten van een volledig gerecht, dat het niet echt opvalt.

Het blijft dus opletten met het kopen van zaken bij de supermarkt. Eigenlijk is alleen het standaard vlees, groente, brood altijd goedkoop. Zodra je iets anders of iets luxers wil, moet je opletten.
Dat heeft niets met de supermarkt te maken maar de verpakking. Die is duurder dan de inhoud. De Keuringsdienst van Waarde zocht dat ooit uit voor laurier. Hoe minder in de verpakking hoe harder de prijs stijgt. Verpakkingen zijn duur.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Dat heeft niets met de supermarkt te maken maar de verpakking. Die is duurder dan de inhoud. De Keuringsdienst van Waarde zocht dat ooit uit voor laurier. Hoe minder in de verpakking hoe harder de prijs stijgt. Verpakkingen zijn duur.
Welke aflevering is dat? Met wat googlen kan ik niks vinden.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]
En die drie zaken; vlees, groenten, brood, zijn nou juist de artikelen die ik niet bij de supermarkt koop!

Vlees komt van een lokale koe (zie de eerder genoemde boerderij) of de marktpoelier (schiet zelf wild), of bij een lokale turkse slager (die zelf een hele koe disassembleert) vandaan.
Seizoensgroenten vaak van lokale boerderijen of bij 'onze' groenteman op de markt.
En brood eten we weinig, maar voor het grootste deel zelf gebakken.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

pingkiller schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

Alstublieft:
https://npo.nl/start/seri...izoen-22/laurier/afspelen

"achthonderd euro per kg" 8)7 7(8)7

BTW: bij ons staat gewoon een laurierboom in de tuin. Die groeit harder dan dat ik laurierblaadjes gebruik. M.a.w. die wordt regelmatig gesnoeid en dan verdwijnen die dure blaadjes gewoon in de GFT kliko. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 04-08-2025 09:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

pingkiller schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

Keuringsdienst van waarde laurier zoeken levert:

https://kro-ncrv.nl/progr...erblaadjes-peperduur-zijn

https://npo.nl/start/seri...waarde/seizoen-22/laurier

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
[...]

Ik koop mijn kruiden meestal in de Aziatische supermarkt of op de zwarte markt, is daar inderdaad veel goedkoper, voor een grote zak betaal ik bijna net zoveel als een potje in de supermarkt. Ook met sambal, koningsvogel een grote pot is goedkoper dan een klein potje in de gewone supermarkt plus velen malen meer keuze. Plus dat ze ook spul hebben die je in de supermarkt niet kan kopen zoals verse Galangwortel of Djeroek Poeroet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Nu online
Uit dat artikel:
Het groene goud is dus niet te vinden in Turkije, maar bij de laurierhandelaar in Nederland die flinke marges kan rekenen.
Tuurlijk is per stuk verkopen duurder dan in bulk, maar kennelijk wordt er alsnog flink op verdiend.
Voor kruiden vind je bij de AH eigenlijk alleen de Verstegen kruiden in glazen potjes. Ik geloof er niks van dat die prijzen alleen zo hoog zijn vanwege de verpakking.
En als dat wel zo is, dan stel ik voor dat ze een plastic of aluminium verpakking gebruiken met een iets grotere inhoud. Dan kan de prijs vast omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:12

The Zep Man

🏴‍☠️

FairPCsPlease schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:04:
Het lijkt wel alsof ik hier een reclamespot opteken, maar ik ben absoluut heel blij met een Odin op fiets/loopafstand bij mij vandaan.
"Congratulations, my friend. Nice. I'm happy for you." meme here. :P

Gekeken naar de kaart hebben ze nog even te gaan voordat ze gangbaar zijn op veel (grote) locaties.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

pingkiller schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

Uit dat artikel:

[...]

Tuurlijk is per stuk verkopen duurder dan in bulk, maar kennelijk wordt er alsnog flink op verdiend.
Voor kruiden vind je bij de AH eigenlijk alleen de Verstegen kruiden in glazen potjes. Ik geloof er niks van dat die prijzen alleen zo hoog zijn vanwege de verpakking.
En als dat wel zo is, dan stel ik voor dat ze een plastic of aluminium verpakking gebruiken met een iets grotere inhoud. Dan kan de prijs vast omlaag.
Haal er aub wel even volledige informatie uit in plaats van cherry picken wat je uit komt, anders heeft informatie delen ook geen zin. :)

Nee het is niet alleen de verpakking, maar het is dus niet door de supermarkt maar door het volume wat je afneemt. En op kleinere bedragen zit vaak relatief meer marge, dat is algemeen in winkels.

Zelf had ik het bij de tropische supermarkt. Iets grotere zak maar nog steeds relatief duur. Ik heb niets aan een kg verpakking, dan gaat de kwaliteit te hard achteruit voordat ik het gebruikt heb.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:34
Bljkbaar komkommertijd in faillissementsland.
Dit draadje inmiddels voor al uw kruidentips... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:38
ehtweak schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:10:
[...]
BTW: bij ons staat gewoon een laurierboom in de tuin. Die groeit harder dan dat ik laurierblaadjes gebruik. M.a.w. die wordt regelmatig gesnoeid en dan verdwijnen die dure blaadjes gewoon in de GFT kliko. ;)
Dus drogen voor eigen gebruik en uitdelen aan buren/familie. Let wel op dat je niet de Portugese laurier hebt, want die is giftig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:25:
Bljkbaar komkommertijd in faillissementsland.
Dit draadje inmiddels voor al uw kruidentips... :P
Het blijft lastig om productdiscussies te vermijden lijkt wel. :P

Wat denk jij, zijn er redenen waarom boerderijwinkels een structurele plek in de maatschappij gaan krijgen of is dit ook meer een soort hype die over een aantal jaren weer ingezakt is?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:26
Gonadan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:08:
[...]

Het blijft lastig om productdiscussies te vermijden lijkt wel. :P

Wat denk jij, zijn er redenen waarom boerderijwinkels een structurele plek in de maatschappij gaan krijgen of is dit ook meer een soort hype die over een aantal jaren weer ingezakt is?
Waarom zijn alle specialistische zaakjes verdwenen, omdat de meerderheid van de bevolking alle boodschappen op 1 plek wil halen. Zolang zo'n specialistische winkel niet te veel kost aan personeel en huisvesting kan het wel uit om die paar mensen die wel voor de niche producten een eind willen rijden te bedienen zonder verlies.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Pat911 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Dus drogen voor eigen gebruik en uitdelen aan buren/familie.
Waarom zou ik de bladeren drogen? Die boom groeit zomer en winter door. Dus altijd verse productie. :)
Als iemand verse blaadjes wil, komen ze ze maar halen. Meestal komt familie alleen de gerechten opeten waarin ze (= die blaadjes) gebruikt zijn. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]
verhaal uit mijn jeugd (>50 jaar geleden): 8)
Toen haalden we ook al bij een boerderij, net buiten ons dorp, de aardappels, groenten, eieren, etc.

Dus wat dat betreft niks nieuws.
Alleen toen hadden we geen interpret, gezichtsboek, toktik en hiptelegram om aan te geven dat dat cool was. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Vermoed dat de 'hype' al over z'n hoogtepunt heen is: in coronatijd gingen mijn vrouw en ik regelmatig op de fiets naar de landwinkel, stuk duurder maar je was er even uit.

Tegenwoordig hebben/nemen we daar niet de tijd voor, veel in die winkels kwam trouwens ook van de groothandel (zag je aan de etiketten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat betreft die land-/boerderijwinkels.

Ook leuk: die boerderij waar ik iedere week wel een keertje kom.
Liep laatst een hippe insta-mama (zo zag ze er imho uit ;) ) de winkel in, met haar 2 jonge kinderen.
"mam, het ruikt hier raar", andere kind: "het ruikt hier naar poep".
Ja, dat kan wel eens, als die Hereford koeien weer eens flink hebben lopen schijten en de wind net voor langs de winkel waait. Het ruikt daar idd continu naar 'boerderij'. Dat lijkt me ook vrij normaal.
En niet naar verstoven synthetische parfumluchtjes met achtergrondmuziek uit de supermarkt. :F

Zodra er bijvoorbeeld ook citrusfruit ligt, avocado's of nog erger ananas. Tja...dan ís het begrip 'koopt lokale waar' wel erg verloederd. ;(

Blijft de vraag: wat is 'beter'. Die biologische asperges, ingevlogen uit een ver land, onder krimpfolie uit de supermarkt, of asperges gestoken uit een zandbed hier in Nederland (waarschijnlijk door een arbeidsmigrant uit de grond gehaald)? Waarbij die laatste dan slechts een deel van het jaar verkrijgbaar is...

https://nowastearmy.nl/ kent vele schrijnende verhalen hoe prima producten van alhier, gewoonweg vernietigd dreigen te worden. Omdat de supermarkt inkopers het vertikken, om wat voor een zotte reden dan ook, het product lokaal te sourcen. :(
Zoals recent weer het verhaal van frambozen:
https://nowastearmy.nl/re...gered-van-de-verspilling/
https://www.biojournaal.n...uit-op-tegen-verspilling/

Waarom? Omdat de consument (te) verwend is?
Omdat de marketeers het gros van de mensen aanpraten wat goed voor ze is?
Schiet mij maar lek. 7(8)7

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 04-08-2025 11:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

LordSinclair schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:22:
[...]

Waarom zijn alle specialistische zaakjes verdwenen, omdat de meerderheid van de bevolking alle boodschappen op 1 plek wil halen. Zolang zo'n specialistische winkel niet te veel kost aan personeel en huisvesting kan het wel uit om die paar mensen die wel voor de niche producten een eind willen rijden te bedienen zonder verlies.
Het is wel meer dan een paar mensen. Het is een komen en gaan van klanten. Bizar veel eigenlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

Vermoed dat de 'hype' al over z'n hoogtepunt heen is: in coronatijd gingen mijn vrouw en ik regelmatig op de fiets naar de landwinkel, stuk duurder maar je was er even uit.

Tegenwoordig hebben/nemen we daar niet de tijd voor, veel in die winkels kwam trouwens ook van de groothandel (zag je aan de etiketten).
Landwinkel klinkt als de landmarkt, dat zijn inderdaad weer commerciële varianten waarbij je meestal niet direct bij de boer langs gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
ehtweak schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:52:
Waarom? Omdat de consument (te) verwend is?
Omdat de marketeers het gros van de mensen aanpraten wat goed voor ze is?
Schiet mij maar lek. 7(8)7
Vermoed dat het gewoon goedkoper en langer houdbaar is.

Mijn lokale groenteboer verkoopt lokale frambozen en aardbeien maar als je die één nacht laat staan zit er schimmel op. Haal het bij de supermarkt en het blijft dagen 'goed'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Gonadan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:54:
[...]

Landwinkel klinkt als de landmarkt, dat zijn inderdaad weer commerciële varianten waarbij je meestal niet direct bij de boer langs gaat.
Landwinkel is een cooperatief verband van boeren en telers. De winkels (ca. 100 in NL) zijn dus allemaal bij het bedrijf gevestigd. Verkopen vaak ook Schulp, vla/yoghurt e.d. wat via een overkoepelend iets gaat. En ja, ze hebben ook noten, wijn en bier, waarbij die laatste 2 dan vaak wel van lokale bedrijven afkomt. Maar zelf ga ik er altijd heen voor de kaas van eigen boerderij, en ja, dan neem ik wel die toch wel lekkere vanillevla mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
hoevenpe schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

Vermoed dat het gewoon goedkoper en langer houdbaar is.

Mijn lokale groenteboer verkoopt lokale frambozen en aardbeien maar als je die één nacht laat staan zit er schimmel op. Haal het bij de supermarkt en het blijft dagen 'goed'...
Het verschil tussen lokaal fruit en wat in de supermarkt ligt is dat het lokale spul rijp van de plant is gehaald en dan direct op moet. Het spul in de supermarkt wordt onrijp geplukt en rijpt dan tijdens het transport.
Het verschil daartussen proef je.
Wat ook nog verschilt is waar het geteeld is. Komt het uit de buitenlucht, zal het sneller kapot gaan dan iets wat bijna steriel in een kas gekweekt is.

Onze kinderen hebben vorige week bramen geplukt bij een dorpsgenoot. Het meeste is de volgende dag in de jam gegaan, maar er zaten ook al flink wat bramen bij met schimmel. De wijnbessen zaten vrijwel allemaal vol schimmel de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
Steriel in kassen? Die hebben gewoon dezelfde buitenlucht hoor. Verschil zit hem vast in dat in je tuin er niks opgespoten is.. maar bij commerciële productie, binnen of buiten, is het wel bespoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:47

Dennis1812

Amateur prutser

Vers fruit even afspoelen met koud water en daarna gewoon in de koelkast bewaren.
Verse aardbeien van de boer blijven hier altijd wel een dag of 5 lekker.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pat911 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Landwinkel is een cooperatief verband van boeren en telers. De winkels (ca. 100 in NL) zijn dus allemaal bij het bedrijf gevestigd. Verkopen vaak ook Schulp, vla/yoghurt e.d. wat via een overkoepelend iets gaat. En ja, ze hebben ook noten, wijn en bier, waarbij die laatste 2 dan vaak wel van lokale bedrijven afkomt. Maar zelf ga ik er altijd heen voor de kaas van eigen boerderij, en ja, dan neem ik wel die toch wel lekkere vanillevla mee.
En de worsten uit Frankrijk die een hippe naam krijgen maar op elke braderie te vinden zijn. Of de hipsterpindakaas uit Amsterdam. Dat is echt een ander niveau dan een echte lokale boerderijwinkel.
Die laatste groep lijkt dan ook populairder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

verhaal uit mijn jeugd (>50 jaar geleden): 8)
Toen haalden we ook al bij een boerderij, net buiten ons dorp, de aardappels, groenten, eieren, etc.

Dus wat dat betreft niks nieuws.
Alleen toen hadden we geen interpret, gezichtsboek, toktik en hiptelegram om aan te geven dat dat cool was. :+
Eitjes halen bij de boer is van alle tijden, maar dat is echt wat anders dan boeren die onderling samenwerken en daardoor een breed assortiment hebben. Promotie gaat via borden langs de weg en mond op mond reclame.

En ja, daar zit ook wel eens een social media account aan vast, maar om daar nu zuur over te gaan doen is wel erg negatief ingestoken. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Nou, ik snap vanuit ideologie wel waarom mensen bij de boer kopen. Maar vanuit mijn portemonnee, kwaliteit en dagindeling niet:
- bij de boer kopen is niet (veel) goedkoper dan in de supermarkt. Raar, want die boer kreeg maar 20 cent per kg van de opkoper maar wil van mij 3 euro per kg hebben in plaats van bijvoorbeeld 1 euro per kg zodat hij wat meer verdient en ik flink minder betaal dan in de winkel
- kwaliteit: voedsel in de supermarkt heeft diverse controles doorstaan, dat wat ik aan de kant van de weg koop niet. Dat er meer pfas in hobby eieren zit dan in supermarkt eieren is daar een voorbeeld van
- tijd: in de supermarkt heb ik in 1 rit en in een half uur al mijn boodschappen voor de week, anders moet ik x boeren afrijden en de supermarkt

Vanuit het 'biologisch is beter' en 'geen bestrijdingsmiddelen' of 'beter een Nederlandse appel dan een Turkse appel' gedachtegoed begrijp ik het wel hoor... Maar nee, ik kies gewoon voor de supermarkt (en dus ook niet voor die losse groenteboer, die losse slager, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:15
Ik verdenk al die automaten die hier staan er ook van dat ze vanuit een distributiecentrum worden gevuld ipv het land erachter... Moet de herkomst niet ergens vermeld staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:14
mitsumark schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:11:
Ik verdenk al die automaten die hier staan er ook van dat ze vanuit een distributiecentrum worden gevuld ipv het land erachter... Moet de herkomst niet ergens vermeld staan?
Bij de zorgboerderij naast m'n ouders staan ook automaten, en ik kan met 100% zekerheid zeggen dat geen enkel product (zelfs de eitjes niet) van de zorgboerderij vandaan komen.

Maar de mensen trappen erin.. want er loopt een verdwaalde kip, er staan wat andere diertjes, en het is toch een zorgboerderij met dagbesteding?

Sommige producten komen nog wel van een boerderij in de buurt (de eitjes bijvoorbeeld van het vermeerderingsbedrijf met bijna 100.000 kippen een paar straten verderop. Maar dus niet de verse echte scharreleitjes die de mensen denken te kopen voor grof geld.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

President schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:03:
Nou, ik snap vanuit ideologie wel waarom mensen bij de boer kopen. Maar vanuit mijn portemonnee, kwaliteit en dagindeling niet:
- bij de boer kopen is niet (veel) goedkoper dan in de supermarkt. Raar, want die boer kreeg maar 20 cent per kg van de opkoper maar wil van mij 3 euro per kg hebben in plaats van bijvoorbeeld 1 euro per kg zodat hij wat meer verdient en ik flink minder betaal dan in de winkel
- kwaliteit: voedsel in de supermarkt heeft diverse controles doorstaan, dat wat ik aan de kant van de weg koop niet. Dat er meer pfas in hobby eieren zit dan in supermarkt eieren is daar een voorbeeld van
- tijd: in de supermarkt heb ik in 1 rit en in een half uur al mijn boodschappen voor de week, anders moet ik x boeren afrijden en de supermarkt

Vanuit het 'biologisch is beter' en 'geen bestrijdingsmiddelen' of 'beter een Nederlandse appel dan een Turkse appel' gedachtegoed begrijp ik het wel hoor... Maar nee, ik kies gewoon voor de supermarkt (en dus ook niet voor die losse groenteboer, die losse slager, etc)
Ga er eens echt heen om plaats van achter je toetsenbord. Kwaliteit van de supermarkt is vrij gemakkelijk te overtreffen. Dat gaat namelijk alleen om uiterlijk.

Maar goed, velen zullen denken zoals jij, en toch zie je veel van dat soort winkels het goed doen. Dus er is blijkbaar een markt voor. Meer dan voor de kleine buurtsuper.

@mitsumark @henri86 dat zijn nogal beschuldigingen. Hebben jullie daar ook bewijzen van of is het stemmingmakerij? De winkels die ik ken vullen het wel degelijk zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 04-08-2025 20:39 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

- bij de boer kopen is niet (veel) goedkoper dan in de supermarkt. Raar, want die boer kreeg maar 20 cent per kg van de opkoper maar wil van mij 3 euro per kg hebben in plaats van bijvoorbeeld 1 euro per kg zodat hij wat meer verdient en ik flink minder betaal dan in de winkel.
Mijn ervaring (n=1), de boerderij en de (markt) groenteman zijn wel degelijk goedkoper en beter (qua kwaliteit) dan de supermarkt.
Wat je bij de eierautomaat (hier tenminste wel) koopt, komt gewoon van een regulier kippeneieren bedrijf. Daar zitten diezelfde rode stempels op als die in de supermarkt.
En ja, ik weet hoe het werkt. Ik ken de eigenaren van die boerderij. Zijn toevallig de ouders van leerlingen die bij ons op school zitten... ;)

We hebben ze in het kader van diverse projecten op school wel eens gevraagd, aan die ouders van diverse boerenbedrijven hier in de buurt, of dat nou lonend is, of niet, dat aan de weg verkopen.
Helaas niet dus.
Vaak runt men dat erbij, of de oudere kinderen regelen dat.
De aantallen die men namelijk verkoopt, langs de weg, wegen totaal niet op tegen de hoeveelheden die men wegzet richting de inkoopcombinaties.
Ook krijgen ze daar veel minder per kg/stuk/item voor.
Dus ja, het is een deel idealisme.

Die eierautomaat of digitale melktap is gewoonweg een kostbaar grapje. Zeker gezien de (geringe) hoeveelheden die er door gaan.
De melkprijs is op dit moment ca. 51€/100kg. Dus als je dan simpelweg redeneert dat die melk uit de melktap die voor maar liefst 1,25€/l (of meer) aan de straatkant verkocht wordt, dikke winst is, heeft het mis.
De machine, de afrekenapparatuur, het verlies, het onderhoud, en niet te vergeten vaak ook nog vandalisme (!), hakken er flink op in.
Enige tientallen of honderden liters per dag is te weinig om er echt aan te verdienen, versus de duizenden kilos die iedere dag richting de zuivelindustrie gaan en per tankwagen worden opgehaald.
Tja... wat is dat toch, waarom we zoveel tijdsdruk en haast kennen? :|
Eten is een van de allerbelangrijkste dingen die je in je leven doet. En de kwaliteit daarvan is alles bepalend. Voor nu, en vooral voor je latere leven. Dus ja, daarin wil ik best wat extra minuten investeren.
Zeker als het dan ook nog lekkerder en (vaak) goedkoper is.
Maar idd, dat vereist moeite en kennis vergaren over hoe de voedselbusiness werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door ehtweak op 04-08-2025 20:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Gonadan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:37:
[...]

Ga er eens echt heen om plaats van achter je toetsenbord. Kwaliteit van de supermarkt is vrij gemakkelijk te overtreffen. Dat gaat namelijk alleen om uiterlijk.

Maar goed, velen zullen denken zoals jij, en toch zie je veel van dat soort winkels het goed doen. Dus er is blijkbaar een markt voor. Meer dan voor de kleine buurtsuper.

@mitsumark @henri86 dat zijn nogal beschuldigingen. Hebben jullie daar ook bewijzen van of is het stemmingmakerij? De winkels die ik ken vullen het wel degelijk zelf.
Ik geloof prima dat er genoeg boerderijen zijn die zelf vullen (de aardbeienautomaat bij de aardbeienkweker, de kippenvlees automaat bij de kippenboer, etc. komt ook echt daarvandaan bijv. hier) maar het voorbeeld van de zorgboerderij komt echt niets van de zorgboerderij zelf af, met wat geluk van een boerderij in de buurt. In de straat weten mensen wel wat er speelt hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door henri86 op 04-08-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@henri86 ik snap dat jij de straat gelooft, maar je begrijpt toch ook dat dat niet genoeg onderbouwing is om het hier als feit te poneren?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Gonadan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:11:
@henri86 ik snap dat jij de straat gelooft, maar je begrijpt toch ook dat dat niet genoeg onderbouwing is om het hier als feit te poneren?
Het is niet de straat geloven, het is eenvoudigweg dat de straat weet hoe en wat.
Al kan je als koper ook met gezond verstand bedenken dat met een vijftal kippen en 2 mini-koetjes je geen automaat dagelijks gevuld krijgt met o.a. dozijnen eieren en flessen zuivel :+ En waar het fruit of de groente zou moeten groeien.... ??

[ Voor 5% gewijzigd door henri86 op 04-08-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Van laurierblaadjes tot een verkoopautomaat, we dwalen wel weer af...

Niets mis mee voor de duidelijkheid, heerlijk zo'n topic op Tweakers waar het voor de verandering gewoon gezellig blijft. Zouden meer topics moeten doen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Gonadan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:58:
[...]

En de worsten uit Frankrijk die een hippe naam krijgen maar op elke braderie te vinden zijn. Of de hipsterpindakaas uit Amsterdam. Dat is echt een ander niveau dan een echte lokale boerderijwinkel.
Die laatste groep lijkt dan ook populairder.
Klopt helemaal, bij de landwinkel worden zeker ook niet streekgebonden producten verkocht. Maar mijn ervaring (n=ca. 10 landwinkels) staat bij de producten welke lokaal zijn of niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:45
Als ik hier de lokale boeren zie, zijn er maar weinig die geen automaat aan de weg hebben staan.
Eigenlijk vrijwel uitsluitend gevuld met producten uit eigen bedrijf.Van aardappelen tot vlees.

Verder kom ik uit de grootste asperge gemeente van Nederland, het is hier ook geen gek iets om even bij de teler zelf een kistje verse asperges te scoren. Het liefst de iets kromme, dunne of minder ''mooie''. Krijg je mee voor de helft van de normale prijs. En de soep smaakt er niet minder om. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pat911 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:40:
Klopt helemaal, bij de landwinkel worden zeker ook niet streekgebonden producten verkocht. Maar mijn ervaring (n=ca. 10 landwinkels) staat bij de producten welke lokaal zijn of niet.
Dat is wel de uitstraling die ze willen geven en de herkomst moet je aan de verpakking afleiden, als het je lukt.
Het moet eerlijk zijn en ze kennen de leveranciers (dat mag ik wel hopen ja :D ). Maar waarom een grootschalige importeur van Franse worst of een enorm commerciële pindakaaswinkel ineens beter je dan een supermarkt omdat er een Nederlandse naam of lief gezicht aan gekoppeld kan worden?
Ik houd het maar op beleving.

Het lokale tuincentrum had er ook één inpandig zitten, maar dat concept liep niet goed. Versproducten worden daar niet snel genoeg verkocht, dus ze gaan qua assortiment aanpassen.
Overigens snap ik ook wel weer dat versproducten niet heel goed verkopen als je een medewerker moet vragen de vriezer voor het vlees van het slot te halen. 8)7

Misschien is dat ook wel het verschil met veel biowinkels. Die moeten zelf nog de ruimte en personeel bekostigen. Voor een boerderijwinkel is de ruimte meestal gewoon op het erf en het personeel de gezinsleden of een nichtje.
Sommigen beginnen aan aardig naar een echte winkel te groeien, dan vraag ik mij af of je niet ergens een punt over gaat dat het verschil met een biowinkel gaat vertroebelen en publiek weer afhaakt.

@Soepknook automaten zie je inderdaad ook steeds meer. Maar dat is met name ter vervanging van de kraampjes die al tientallen jaren aan de weg staan.
Tegenwoordig is zo'n heel dure automaat echter minder geld dan je anders verliest op de diefstal van je producten of geldkistje door van die schoften die er op rijden. :/

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Gonadan schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

Dat is wel de uitstraling die ze willen geven en de herkomst moet je aan de verpakking afleiden, als het je lukt.
Het moet eerlijk zijn en ze kennen de leveranciers (dat mag ik wel hopen ja :D ). Maar waarom een grootschalige importeur van Franse worst of een enorm commerciële pindakaaswinkel ineens beter je dan een supermarkt omdat er een Nederlandse naam of lief gezicht aan gekoppeld kan worden?
Ik houd het maar op beleving.
Ik ga er ook voornamelijk heen voor de lokale producten. Zo heeft de geitenboerderij in de buurt gewoon lekker eigen geitenkaas, en dat ze daarnaast ook die pindakaas hebben, ach, die hoef ik toch niet.

En over automaten gesproken. Een bakker in het hoofddorp van de gemeente heeft er ook 1. Compleet met slagroomtaarten. Handig als je plots visite krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Nu online
Door met ons boerderij speelgoed actief deel te nemen aan evenementen als Campina boerderijdagen en LTO fietsdagen zie ik juist dat we meer bezoekers in de winkel krijgen. Wel echt gespecialiseerd, op een passende locatie, veel onderdelen en service beschikbaar.
Oftewel; ondergang? Nope; wel is de omzet alsnog 75% online maar de winkel is niet weg te schrijven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:24
[b]President in "De zonsondergang van fysieke winkels"- bij de boer kopen is niet (veel) goedkoper dan in de supermarkt. Raar, want die boer kreeg maar 20 cent per kg van de opkoper maar wil van mij 3 euro per kg hebben in plaats van bijvoorbeeld 1 euro per kg zodat hij wat meer verdient en ik flink minder betaal dan in de winkel
Ik ga hier met regelmaat langs een kaasboerderij. Niet alleen is de kaas lekker maar ik ben aanzienlijk goedkoper uit dan bij de supermarkt. En als ik een keer op zaterdag in Utrecht ben, ga ik naar de kaaszaak op de markt (Vredenburg). Gezien de vaak lange rijen (meestal een rij of 4-5 naast elkaar en elk zo aantal mensen) ben ik niet de enige. Ook die is goedkoper en ook nog lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:13
Hier in Portugal is het normaal dat het café in het dorp ook wat dingen erbij verkoopt, ons café verkoopt honing van een imker uit een nabijgelegen dorp. Vaak hebben café in een ruimte soms een kleine winkel, dat werkt aardig. Hier zie je juist meer winkels verschijnen, de regio heeft een hoop immigranten erbij gekregen.

Er komt zelfs een Action. Ik ben benieuwd hoe die gaat concurreren met de zogeheten China's (wij noemen het een Action op steroïden, alleen vaak een stuk groter dan een Action. Alleen de prijzen zijn niet echt zoals de Action, stuk duurder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Bedenk wel dat de prijs die boeren momenteel ontvangen voor hun aardappelen historisch laag is, waardoor ze met verlies verkopen. De opkopers kunnen vanwege hun onderhandelingspositie de boeren uitknijpen, dat gaat je als consument niet lukken.

De biologische aardappelen in de supermarkt kosten € 1,93 per kilo. Bij de boerderij is dat € 2,58 per kilo. Voor de eindconsument is het verschil niet heel groot, maar voor de boer natuurlijk wel.
Het PFAS verhaal speelt bij de hobbykippen, daar valt de normale boer in principe niet onder. Sowieso laten de boerderijen hun eieren testen en je zou altijd om de uitslag kunnen vragen.
Je kan ook gewoon biologische groenten en aardappelen in de supermarkt kopen, ik denk dat mensen wegens andere redenen bij de boer kopen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

XWB schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:26:
[...]
Je kan ook gewoon biologische groenten en aardappelen in de supermarkt kopen, ik denk dat mensen wegens andere redenen bij de boer kopen.
Wel een dingetje: die biologische AGF uit de supermarkt komt vaak van heel ver.
Soms letterlijk vanaf de andere kant van de oceaan...
Of dat nog zo biologisch is... :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:41

franssie

Save the albatross

ehtweak schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:34:
[...]

Biologisch waarschijnlijk wel, duurzaam zeker niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
ehtweak schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:34:
[...]

Bij alle biologische AGF in de supermarkt staat een bordje met het land van herkomst (bij de Odin tenminste wel). Het is heel simpel: koop dat wat dichtbij is en van het seizoen (je kunt jezelf verdiepen in wat seizoens- groenten zijn). Zo moeilijk is dat niet. Vind ik niet moeilijk in elk geval.

[ Voor 6% gewijzigd door FairPCsPlease op 10-08-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FairPCsPlease schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:36:
Zo moeilijk is dat niet. Vind ik niet moeilijk in elk geval.
Ik koop eigenlijk nooit AGF bij een supermarkt.
En voedsel- en warenkennis bij de gemiddelde consument? Die is gewoonweg bedroevend. Kijk maar naar de Aha-Erlebnis die vrijwel iedere uitzending van de KvW weer triggert. Vooral als het dan over ons dagelijkse eten gaat. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

franssie schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:35:
[...]

Biologisch waarschijnlijk wel, duurzaam zeker niet.
Met een zelf bedachte bio-sticker c.q. keurmerk wat praktisch gezien toch niet valt te controleren.
En idd, aldaar (in Verweggistan) wellicht met de beste bedoelingen zonder gewasbestrijdingsmiddelen geteeld.

Maar dan... toen moest het verpakt worden (talloze discutabele verpakkingsmaterialen), getransporteerd, 'vers' gehouden, vrachtwagen in, vrachtwagen uit (lekker dieselroet wolkjes uitbrakend), vliegtuig in, vliegtuig uit. Met nog een vleugje kerosine van de diverse airports, etc.
Ja, we zijn echt verstandig bezig. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
FairPCsPlease schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:36:
[...]

Bij alle biologische AGF in de supermarkt staat een bordje met het land van herkomst (bij de Odin tenminste wel).
Volgens mij is dat niet altijd het geval. Ik mag niet precies zeggen voor welke kleur ik werk, maar bij ons hangt niet altijd zo’n bordje. Soms is het zelfs best lastig te achterhalen, zowel voor klanten als voor medewerkers.

PS: als supermarktmedewerker krijg je wel eens vreemde vragen, zoals of we paardenvlees verkopen...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EVMaximizer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

PS: als supermarktmedewerker krijg je wel eens vreemde vragen, zoals of we paardenvlees verkopen...
Waarom is dat vreemd?
Toevallig gisteren nog paardenworst gekocht. Weliswaar in Italië, een soortement van salami-achtige worst, maar dan met paardenvlees.

En in Nederland kopen we ook wel eens paardenworst. (van Kroeb uit Enkhuizen).
BTW: paardenbiefstuk is gewoon top vlees.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

In Vlaanderen is paardenvlees een streekproduct, maar ook in Brabant is het makkelijk te vinden vanwege de uitgebreide culinaire keuken. Vroeger was paardenvlees ook bij supermarkten te koop waardoor het wat breder verkrijgbaar was:

https://www.jumbo.com/pro...-rookvlees-100g-175847PAK

Dus niet zo gek dat mensen er nog naar vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 10-08-2025 21:06 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:36
ehtweak schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:43:
[...]

Met een zelf bedachte bio-sticker c.q. keurmerk wat praktisch gezien toch niet valt te controleren.
En idd, aldaar (in Verweggistan) wellicht met de beste bedoelingen zonder gewasbestrijdingsmiddelen geteeld.

Maar dan... toen moest het verpakt worden (talloze discutabele verpakkingsmaterialen), getransporteerd, 'vers' gehouden, vrachtwagen in, vrachtwagen uit (lekker dieselroet wolkjes uitbrakend), vliegtuig in, vliegtuig uit. Met nog een vleugje kerosine van de diverse airports, etc.
Ja, we zijn echt verstandig bezig. :+
Onzin, je mag niet zomaar claimen dat iets biologisch is. Daarvoor moet je in de hele keten aan regelgeving voldoen. In Nederland wordt dit gecontroleerd door SKAL. Bio certificeert inderdaad niet het vervoer maar wel een duurzame productie. Niet bio geeft je niet de garantie van duurzame productie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

[...]

Ik heb hier vandaag nog in de supermarkt paardenrookvlees gekocht en laatst ook een paardenworst meegenomen. Dus ik weet niet wat er vreemd is ana die vraag.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bszz schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:08:
[...]

Onzin, je mag niet zomaar claimen dat iets [iets specifieks] is.
Helemaal correct.
Maar supermarkten vertellen aan de lopende band sprookjes.

Zoals honing voor een paar euro/kg. Wat gewoonweg geen honing kan zijn.
Claims van 'grootmoeders recept'. Met ingrediënten waar grootmoeders nog nooit van gehoord hebben.
Het 'duurzaam' etiket wat her en der rondgestrooid wordt en een compleet wassen neus is.
Of de idioterie dat overal eiwitten aan toevoegen een goed en verstandig idee is.
Tot aan zaken als glutenvrij bronwater. 7(8)7
En dat die arme boeren (Fairtrade) er nu ook nog een graantje van meepikken. Nou, da's dan wel een heel klein graantje... ;)

Enzovoorts...
Als je regelmatig de uitzendingen van de KvW ziet, dan denk je onderhand, het houdt wel een keertje op met al die bullshit. Maar nee hoor, er is telkens weer een nieuwe misleiding bedacht. :(
Of NoWasteArmy die zich inzet om AGF producten niet te laten eindigen als veevoer als de supermarktinkopers weer eens hebben besloten dat het niet fraai genoeg was... :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:02

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Kan het wat minder over paardenvlees gaan en wat meer ontopic? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ehtweak schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:19:
[...]

Maar supermarkten vertellen aan de lopende band sprookjes.

Zoals honing voor een paar euro/kg. Wat gewoonweg geen honing kan zijn.
Kan best. Die bijen verdienen gewoon niet zoveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:47

Dennis1812

Amateur prutser

Maar de Imker wil wel betaald worden.
KvW heeft er een aardig duidelijke aflevering van gemaakt..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:20
downtime schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:34:
[...]

Kan best. Die bijen verdienen gewoon niet zoveel.
Nou kan toch echt niet, kijk hier ook maar eens de aflevering van KvW.
Het overgrote deel van de honing in de supermarkt, bestaat compleet of voor een groot deel uit suikersiroop uit China (geloof ik).

Alleen de testen die ze gebruiken of iets honing genoemd mag worden zijn verouderd. Er zijn nieuwe testen die dit af kunnen vangen, maar de wetgeving loopt hier achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Dave1989 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:10:
Het overgrote deel van de honing in de supermarkt, bestaat compleet of voor een groot deel uit suikersiroop uit China (geloof ik).
Geloof of weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:26

Metalfreak

Hoije woh!

ehtweak schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:19:
[...]

Claims van 'grootmoeders recept'. Met ingrediënten waar grootmoeders nog nooit van gehoord hebben.
Ik hoop dan altijd dat het niet van mijn grootmoeder van moeders kant is, die kon namelijk absoluut niet koken. Die bakte een biefstuk net zo lang als een varkenshaas en de aardappelen stonden al een half uur voor de rest klaar was op het aanrecht weer koud te worden. Om over de combinatie van gerechten maar te zwijgen... (Erwtensoep vooraf, met macaroni als hoofdgerecht bijvoorbeeld)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
Ik weet de locatie niet waar het vandaan kwam, maar het is inderdaad China:

https://kro-ncrv.nl/progr...ngelengd-met-suikerstroop

Voor als je niet de aflevering wil kijken, lees dan bovenstaand artikel maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Dave1989 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:38:
[...]

Voor als je niet de aflevering wil kijken, lees dan bovenstaand artikel maar eens.
Ah, ik dacht dat je bedoelde dat je geloofde dat honing in de winkel geen honing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pat911 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

Ah, ik dacht dat je bedoelde dat je geloofde dat honing in de winkel geen honing was.
Dat is in veel gevallen ook zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
Gonadan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:12:
[...]

Dat is in veel gevallen ook zo.
Als iemand iets claimt, en dat laat volgen door 'geloof ik' vind ik dat altijd wat moeilijker te aanvaarden. Als je iets gelooft kan het waar of niet waar zijn.
Daarom vroeg ik of hij het wist of geloofde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jron667 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:42:
Hier in Portugal is het normaal dat het café in het dorp ook wat dingen erbij verkoopt, ons café verkoopt honing van een imker uit een nabijgelegen dorp. Vaak hebben café in een ruimte soms een kleine winkel, dat werkt aardig. Hier zie je juist meer winkels verschijnen, de regio heeft een hoop immigranten erbij gekregen.
In Nederland is dat bij mijn weten in veel gevallen niet toegestaan. Daar wordt horeca en retail vaak strikt gescheiden in de bestemming, waarschijnlijk om één van de twee te beschermen.
Toch merk je langzaam wel een verschuiving daarin en komen er langzaam winkels die ook wat te drinken kunnen aanbieden (bijvoorbeeld in een kledingwinkel) en zie je ook bij horeca vaak wat meer producten echt te koop.

Of dat een bewuste beleidskeuze van gemeenten is om de zonsondergang tegen te gaan weet ik eigenlijk niet. Ik heb daar nog geen artikelen over gezocht en gelezen, misschien wel interessant om eens naar te zoeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
Pat911 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

Als iemand iets claimt, en dat laat volgen door 'geloof ik' vind ik dat altijd wat moeilijker te aanvaarden. Als je iets gelooft kan het waar of niet waar zijn.
Daarom vroeg ik of hij het wist of geloofde.
Ik wist dat het zo was, ik wist alleen de oorsprong van de suikerstroop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gonadan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

In Nederland is dat bij mijn weten in veel gevallen niet toegestaan. Daar wordt horeca en retail vaak strikt gescheiden in de bestemming, waarschijnlijk om één van de twee te beschermen.
Is dat niet gewoon omdat ze geen verkoop van alcohol buiten de "echte" horeca willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

downtime schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Is dat niet gewoon omdat ze geen verkoop van alcohol buiten de "echte" horeca willen?
Verkoop mag wel, maar het ter plekke opdrinken niet. Daar zitten meer eisen aan vast bij alcohol. Plus je moet dan leeftijdscontroles en dergelijke gaan doen.
Maar vaak is voor iets simpels als koffie ook wel een beperking in de lokale regelgeving te vinden bij mijn weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 11-08-2025 11:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dave1989 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:38:
[...]

Ik ben niet bekend met de details, maar heb wel eens pot honing bij een imker gekocht en dat smaakt behoorlijk anders dan de honing uit de supermarkt. De textuur is anders en het smaakt veel minder naar suiker.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@downtime los van de landelijke regels omtrent horeca en alcohol:

Amsterdam:
Regels horeca in winkels
Regels mengformule waarbij u een deel van uw winkel voor horeca gebruikt.
Voorwaarden
  • U gebruikt maximaal 20 procent van de winkelruimte voor horeca, met een maximum van 20m².
  • U schenkt geen alcohol.
  • Het horecadeel heeft geen eigen ingang.
  • Het horecadeel heeft dezelfde openingstijden als de winkel.
  • De winkel en het horecadeel zijn van dezelfde ondernemer.
Extra voorwaarden mengformule Centrum
  • Het horecadeel ligt niet aan het raam, behalve bij hoekpanden.
  • U maakt geen reclame voor de horeca-activiteiten.
  • De horeca-activiteiten passen binnen de categorie Horeca 4, zoals een koffie- of theeschenkerij, lunchroom etc.
  • In postcodegebied 1012 en de 40 winkelstraten daaromheen mag horeca alleen in winkels die geen voedsel verkopen.
bron

Den Haag:
Heeft u een winkel en wilt u in deze winkel ook een horeca-activiteit uitvoeren? Dat mag, zolang u voldoet aan de voorwaarden voor ‘ondergeschikte horeca’.

Voorbeelden van horeca-activiteiten zijn:
  • Turkse pizza’s bij de bakker
  • broodjes shoarma in de supermarkt
  • belegde broodjes bij de slager
  • een kopje koffie in de boekhandel
De horeca-activiteit is ondergeschikt aan de hoofdactiviteit. Stel: u heeft een slagerij en u verkoopt belegde broodjes, dan is uw hoofdactiviteit vleesverkoop en de broodjesverkoop ondergeschikt.
Voorwaarden
  • De horeca is ondergeschikt aan uw andere verkopen. Uw winkel is uw belangrijkste activiteit en de horeca-activiteiten bijzaak.
  • De horecaruimte neemt maximaal 25 % van het vloeroppervlak van uw winkel in beslag. De horecaruimte is uitsluitend bereikbaar via de ingang van uw winkel. Een hoekje met tafels en stoelen mag. Een aparte ingang mag niet.
  • U maakt geen reclame. U hangt geen posters met ‘Broodje bal’ of ‘Turkse pizza’ op het raam, plaatst geen reclamebord op straat en staat niet op maaltijdbezorgsites.
  • U houdt zich aan de winkeltijdenwet en verkoopt niet buiten de normale winkeltijden.
  • U heeft maximaal 2 elektrische apparaten voor de horeca-activiteit. Let op: een oven met 2 kleppen geldt als 2 elektrische apparaten.
  • Uw winkel blijft winkel en behoudt ook die uitstraling; het ziet er bijvoorbeeld niet uit als een cafetaria. U verhuurt uw winkel ook niet voor feesten, partijen enzovoorts.
  • U schenkt geen alcohol zoals, wijn, bier en sterke drank.
  • U frituurt niet. U heeft geen elektrische frituurpan in de winkel of een pan met olie op het fornuis.
  • U veroorzaakt geen geluidsoverlast. Alleen zachte achtergrondmuziek is toegestaan. Livemuziek is verboden.
  • U mag geen softdrugs verkopen of er een seksinrichting van maken.
  • U mag geen gelegenheid bieden om een waterpijp te roken.
U moet zich houden aan het Activiteitenbesluit van de wet Milieubeheer. Als u gaat bakken, heeft u een goede afzuiginstallatie nodig en als u bestek en servies gebruikt en dat wilt afwassen, is een vetafscheider vereist. Kijk voor meer informatie op Activiteitenbesluit.
Belangrijk: bestemmingsplan of omgevingsvergunning

Het bestemmingsplan van het gebied waar uw winkel is gevestigd is leidend. Ondergeschikte horeca mag alleen als dit in het betreffende bestemmingsplan is opgenomen. Als ondergeschikte horeca niet is opgenomen in het bestemmingsplan moet u een omgevingsvergunning aanvragen.
Toekomstvisie Horeca

In 2010 heeft de Raad de Toekomstvisie Horeca 2010-2015 (RIS168865)(Externe link) vastgesteld. In juni 2013 heeft het College een aanvulling gedaan op de Toekomstvisie Horeca voor horeca in winkelstraten en ondergeschikte horeca: Verhouding detailhandel-horeca in de winkelstraten en ondergeschikte horeca (RIS260168)(Externe link).
bron

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scheurbuik
XWB schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:43:
[...]

Ik ben niet bekend met de details, maar heb wel eens pot honing bij een imker gekocht en dat smaakt behoorlijk anders dan de honing uit de supermarkt. De textuur is anders en het smaakt veel minder naar suiker.
Dat is appels met peren vergelijken. De honing van de imker smaakt ook per periode en jaar anders. Wij eten 3-4 potten honing per jaar die we kopen/krijgen van een lokale imker.. zowel de kleur als smaak varieert veel afhankelijk van welke bloemetjes er.op dat moment in bloei staan. Uiteraard krijg je van een supermarkt een homogeen geblende mix van honing, omdat de consument bij aanschaf een zo'n consistent mogelijk product wil.

Btw niet anders dan olijfolie, melk etc.. wil niet zeggen dat er per definitie dan andere zooi doorheen gemixt wordt. (Wat wel kan natuurlijk kijkend naar kdvw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gonadan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:47:
@downtime los van de landelijke regels omtrent horeca en alcohol:

Amsterdam:

[...]

bron

Den Haag:

[...]

bron
Zo te zien voornamelijk regels om te voorkomen dat het een sluiproute naar "echte" horeca wordt. Het moet een ondersteunende activiteit blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

downtime schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:56:
Zo te zien voornamelijk regels om te voorkomen dat het een sluiproute naar "echte" horeca wordt. Het moet een ondersteunende activiteit blijven.
Klopt, maar ook deze mogelijkheden lijken een stuk ruimer te zijn van vroeger. Of wellicht zijn er nu meer ondernemers die het op 'beleving' aan het gooien zijn om meer klanten te trekken voor hun doorsnee detailhandel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:15
Gonadan schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:37:
[...]

Misschien n=1, maar nog even goed gekeken naar waar ik soms langs fiets, zit volgens mij niks in wat uberhaupt uit nieuw vennep komt.
https://farmtoko.nl/
Op de kanzi appels in plastic zak zit zelfs hetzelfde stickertje als bij de AH.
Misschien net iets lokaler dan de grote supermarkten, maar zeker niet van het land erachter.

Even verderop zit een iets minder professionele "febomuur", maar die heeft daadwerkelijk alleen aardappel en uien (en bloemen voor erbij), daar heb ik dan een beter gevoel bij.

En nog wat verderop een zelf geknutseld houten kastje met een doosje met een gleuf, zoals het hoort imo.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 11-08-2025 19:09 ]

Pagina: 1 ... 137 138 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels