Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Niet voor de Primera, voor het complete kapitalisme, waarvan de tabaksindustrie één van de vele uitwassen is.hoevenpe schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:33:
[...]
*knip
Primera is een tokkie-toko maar om je daarvoor voor de trein te gooien...
[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 23-06-2024 21:49 ]
[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 23-06-2024 22:17 ]
De verkoop van tabak wordt steeds verder teruggedrongen, zolang je sigaretten niet verboden zijn moet je het kunnen kopen. Het alternatief is naar Duitsland of België rijden, is dat beter?FairPCsPlease schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:44:
Niet voor de Primera, voor het complete kapitalisme, waarvan de tabaksindustrie één van de vele uitwassen is.
Tabaksindustrie is geen groeimarkt, integendeel.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
https://www.rtl.nl/nieuws...-de-kroon-naar-zorgenkind
Jammer, zoals het artikel al aanhaalt was het in de jaren 90 en begin 2000 echt rammetje vol bij La Place.Sjah schreef op maandag 24 juni 2024 @ 00:34:
Wat Jumbo aanraakt tegenwoordig verandert niet meer in goud, nu weer gezeur met La Place. Een uitgebreid artikel zowaar op RTL.
https://www.rtl.nl/nieuws...-de-kroon-naar-zorgenkind
Mijn laatste ervaring bij La Place was een paar maanden geleden. Nog even snel een hap in Leiden rond 19:00, maar zelfs een pizza zat er niet meer in. Niets gekocht, nooit meer teruggekomen.
Have you tried turning it off and on again?
Die openingstijden zijn inderdaad nogal vaag. Laatst kwam ik terug van een dagje zeeland, dacht laat ik bij de la place wouwse tol even wat eten.... 18.50 en de rolluiken gingen al zo goed als dicht. En dat voor een wegrestaurant? Dan maar even een hamburgertje gescoort bij de buren.Gr4mpyC3t schreef op maandag 24 juni 2024 @ 00:51:
[...]
Jammer, zoals het artikel al aanhaalt was het in de jaren 90 en begin 2000 echt rammetje vol bij La Place.
Mijn laatste ervaring bij La Place was een paar maanden geleden. Nog even snel een hap in Leiden rond 19:00, maar zelfs een pizza zat er niet meer in. Niets gekocht, nooit meer teruggekomen.
La Place is al jaren helemaal k*t.stylezzz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:08:
[...]
Die openingstijden zijn inderdaad nogal vaag. Laatst kwamik terug van een dagje zeeland, dacht laat ik bij de la place wouwse tol even wat eten.... 18.50 en de rolluiken gingen al zo goed als dicht. En dat voor een wegrestaurant? Dan maar even een hamburgertje gescoort bij de buren.
Mini porties, relatief duur, sluiten om 19:00 en om 17:08 is alles sowieso al op. Stel je voor dat je wat zou willen eten om... naja... zeggen we ETENSTIJD

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het verschilt nogal blijkbaar. Maar 20 uur is wel zo'n beetje de max.paQ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:22:
[...]
La Place is al jaren helemaal k*t.
Mini porties, relatief duur, sluiten om 19:00 en om 17:08 is alles sowieso al op. Stel je voor dat je wat zou willen eten om... naja... zeggen we ETENSTIJD
zou kunnen. misschien is A4 brug een uitzondering op de regel, en die bij Zeist (?) maar A2 Lucht en A2 Weert zijn altijd relatief vroeg dicht, en "alles is al op" is mijn gevoel er altijd. Personeel dat er wat schouderophalend bij staat alsof het nog nooit eerder is gebeurd en niet weet wat hen overkomtKalentum schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:29:
[...]
Het verschilt nogal blijkbaar. Maar 20 uur is wel zo'n beetje de max.

A4 Zoeterwoude 2 keer gestopt, eveneens "alles op" rond 17:20.
Noem mij maar ouderwets, maar ik vind dat voor een 'restaurant' onbestaanbaar.
En als je dan ziet hoe enorm veel hoger de kwaliteit is bij een Valk voor pak 'm beet 4 euro meer. Die mensen snappen wat ze moeten doen.
edit:
En kleine extra irritatie.
Statiegeld moet je wel afrekenen, maar weer inleveren gaat er niet. Teruggeven of weggooien wel
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 24-06-2024 08:37 ]
Zelfde ervaring eigenlijk groot winkelcentrum, maar iets later dan normaal. Ervaring is een beetje zodra je richting sluitingstijd komt, of in de loop van het "diner" qua tijd het ineens een stuk minder lijkt te worden. Geen Pizza's meer, geen kindermenu's...Gr4mpyC3t schreef op maandag 24 juni 2024 @ 00:51:
[...]
Jammer, zoals het artikel al aanhaalt was het in de jaren 90 en begin 2000 echt rammetje vol bij La Place.

Uiteindelijk doorgelopen en nog even gewinkeld op de koopavond, om er daarna een nog langere avond van te maken bij de lokale "Beren".
[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 24-06-2024 08:41 ]
Terug van wintersport geen zin in de gouden bogen, dus op zoek naar een La Place. Dat was in mijn herinnering altijd goed lekker eten voor een redelijke prijs. Alle vestigingen langs onze snelweg waren om 19u dicht, wie verzint zoiets?paQ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:22:
Kom je toch weer op die Big Mac uit, die zijn gewoon 24/7 open.
Eigenlijk is "beren" ook al zo'n concept dat in essentie en van origine helemaal geweldig was, maar door het kapitalisme en hebzucht een hooguit matige ervaring biedt. (persoonlijke mening)TIGER1125 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:39:
[...]
Zelfde ervaring eigenlijk groot winkelcentrum, maar iets later dan normaal. Ervaring is een beetje zodra je richting sluitingstijd komt het ineens een stuk minder wordt.
Uiteindelijk doorgelopen en nog even gewinkeld op de koopavond om er daarna nog een langere avond van te maken bij de lokale "Beren".
Volgens mij startte de eerste 'beer' ooit op de Noordsingel in Rotterdam. Die tent was freakin' fantastisch. En de eerste uitbreidingen van de keten daarna ook nog wel.
Daarna ging het toch echt wel bergaf. Met name met de kwaliteit, terwijl de prijzen stegen.
Idem met het aan tafel BBQ concept. Gonzales geloof if? Begonnen ooit in een dorpje in Limburg met supergoede kwaliteit vlees. De filialen die later in de keten zaten was niet meer dan matig, en eigenlijk nieteens meer lekker te noemen.
Je merkt bij al die zaken (incl La Place) gewoon dat ze constant de grenzen verleggen. Het is aanhoudend aftasten hoe laag ze hun eigen lat kunnen leggen tegen welke almaar stijgende prijs. Wat is een consument bereid te betalen voor brol. Ga je te ver, dan is het in 1 klap voorbij.
McDonald's slaagt er overigens vooralsnog prima in. Shrinkflation, en eigenlijk zijn de broodjes van 7,95 nog enigszins lekker. Je schrikt je kapot als je moet afrekenen met een gezin van 4 bij de Mac
Mja, ik had ook in m'n herinnering dat een La Place een net-wat-beter restaurant was, iets meer focus op kwaliteit en ervaring. Maar afgelopen jaar een paar verschillende LaPlacen bezocht, maar het is gewoon fast-food met veelal ongeinteresseerd personeel.hoevenpe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:46:
[...]
Terug van de wintersport geen zin in de gouden bogen, dus op zoek naar een La Place. Dat was in mijn herinnering altijd goed lekker eten voor een redelijke prijs. Alle vestigingen langs onze snelweg waren om 19u dicht, wie verzint zoiets?
Laatst bij LaPlace Utrecht CS: tafeltje wat we op het oog hadden was vies. Dus ik vraag even een doekje om tafel schoon te maken - half minuutje later krijg ik een vochtig doekje in m'n handen geduwd.
En ja, dat was wat ik vroeg en ik kon prima zelf het tafeltje schoonmaken.
Maar als ze net wat meer interesse hadden in gastvrijheid, service, dan zorgde het restaurant er voor dat de tafels standaard al schoon zijn. En ALS een klant dan vraagt om een doekje, dan ga je als personeel zelf even de tafel schoonmaken, dat laat je de klant niet zelf doen.
Dus nee: La Place is fast-food, net als McDonalds, Bram Ladage en al die andere ketens op het station. Tja, dat is blijkbaar wat 'we' willen.
Helemaal eens, al moet ik wel zetten dat er bij de "Beren" echt een gigantisch verschil per vestiging zit, in de kwaliteit en het personeel. De kleinere locaties komen er dan qua kwaliteit beter uit, de grote locatie met veel aan- en afloop minder in mijn ogen.paQ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:47:
[...]
Eigenlijk is "beren" ook al zo'n concept dat in essentie en van origine helemaal geweldig was, maar door het kapitalisme en hebzucht een hooguit matige ervaring biedt. (persoonlijke mening)
Volgens mij startte de eerste 'beer' ooit op de Noordsingel in Rotterdam. Die tent was freakin' fantastisch. En de eerste uitbreidingen van de keten daarna ook nog wel.
Daarna ging het toch echt wel bergaf. Met name met de kwaliteit, terwijl de prijzen stegen.
Idem met het aan tafel BBQ concept. Gonzales geloof if? Begonnen ooit in een dorpje in Limburg met supergoede kwaliteit vlees. De filialen die later in de keten zaten was niet meer dan matig, en eigenlijk nieteens meer lekker te noemen.
Je merkt bij al die zaken (incl La Place) gewoon dat ze constant de grenzen verleggen. Het is aanhoudend aftasten hoe laag ze hun eigen lat kunnen leggen tegen welke almaar stijgende prijs. Wat is een consument bereid te betalen voor brol. Ga je te ver, dan is het in 1 klap voorbij.
McDonald's slaagt er overigens vooralsnog prima in. Shrinkflation, en eigenlijk zijn de broodjes van 7,95 nog enigszins lekker. Je schrikt je kapot als je moet afrekenen met een gezin van 4 bij de Mac
Er zijn in de horeca maar weinig ketens die naast winstgevend ook proberen kwaliteit of een bepaald basis niveau te leveren. McDonalds heeft het in die zin dan weer een stuk makkelijker vanwege het feit dat alles "kapot" gestandaardiseerd is, en min of meer van dezelfde plek komt, waardoor de schaal de winstgevendheid bepaald en de locatie dezelfde kwaliteit. Ik was een week of 2 geleden toevallig bij een van der Valk waar ik echt positief verrast was van de kwaliteit van het vlees.
Om nog even op je prijs terug te komen bij de Mac, bij ons is het 5... voorheen waren het 3 Happy Meals nu zijn het hele menu's en eventueel extra's. Je kunt ondertussen beter richting een "echt" restaurant gaan voor dat geld.
[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 24-06-2024 08:57 ]
In die link staat wel dat meerderheid stemmen bij de ondernemers liggen. Dus ze hebben niet de meerderheid in handen. Maar persoonlijk wel raar dat tabaksindustrie aandelen mag houden in een winkel.ehtweak schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:02:
[...]
Idd!
Naast de leden kent Primera twee
aandeelhouders. Dit zijn vooraanstaande
bedrijven in de tabaksbranche:
British American Tobacco The
Netherlands en Royal Agio Cigars.
In die trant vind ik het raar dat veel supermarktondernemers nu zaken naast de supermarkt gaan openen om sigaren etc te kunnen verkopen. Ik snap dat ze omzet willen behouden maar ze gaan wel tegen de geest van de wet in.
Je leest inderdaad veel wisselende ervaringen. Ik ben er zelf nooit geweest. Las wel laatst dat er een nieuwe is geopend in Nederweert in een nieuw hotel daar langs de A2. Ik kom zelf als ik ergens wat wil eten graag bij Van der Valk. Ook met regelmaat een keer in het weekeinde. Ik heb het voordeel dat ik kan afwisselen. Ik ben omringd door Vianen, Houten, Tiel, Zaltbommel en iets verder Vught. De eerste 4 allemaal op 20 minuten rijden. En eventueel Breukelen als ik een keer naar Schiphol of Amsterdam ga voor terug voor de lunch/diner.paQ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:47:
[...]
Eigenlijk is "beren" ook al zo'n concept dat in essentie en van origine helemaal geweldig was, maar door het kapitalisme en hebzucht een hooguit matige ervaring biedt. (persoonlijke mening)
Aan de andere kant, wanneer de ondernemers het niet doen, en er is geen alternatief druk je het allemaal de illegaliteit in. Moet je in mijn ogen ook niet willen. En dan kun je zeggen maar er is toch een "gemakswinkel" of een tankstation?martwoutnl schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:57:
[...]
In die link staat wel dat meerderheid stemmen bij de ondernemers liggen. Dus ze hebben niet de meerderheid in handen. Maar persoonlijk wel raar dat tabaksindustrie aandelen mag houden in een winkel.
In die trant vind ik het raar dat veel supermarktondernemers nu zaken naast de supermarkt gaan openen om sigaren etc te kunnen verkopen. Ik snap dat ze omzet willen behouden maar ze gaan wel tegen de geest van de wet in.
Dat is dus niet overal. Die gemakswinkels vind je ook niet in ieder dorp/kern en een (bemand) tankstation ook niet. ("Wij" hebben er dan wel 5, maar daarvan zijn er 3 onbemand, is er 1 in de bebouwde kom en 1 ruim daarbuiten.) Ik geloof zelfs gelezen te hebben dat op één van de waddeneilanden er zonder zo'n aparte tabakszaak/of regeling helemaal geen sigaretten meer verkrijgbaar zouden zijn per 1 juli.
Edit: heb dus voor de grap eens even zitten kijken waar je per 1 juli bij "ons" nog sigaretten zou kunnen krijgen. Kom je inderdaad alleen bij dat ene tankstation, een Primera uit blijkbaar. De supermarkten hier voelen zich blijkbaar niet geroepen een tabakswinkel te openen. Én de tabakswinkel die we hadden is al 4 jaar dicht.

[ Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 24-06-2024 09:06 ]
Ik denk dat het lastig word om enkel een tabakswinkel te openen waar je even snel je verslaving kan voldoen met een pakje pall mall of camel. Met marges van 15 tot 37 cent per pakje kun je amper een lamp laten branden....TIGER1125 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:02:
[...]
Aan de andere kant, wanneer de ondernemers het niet doen, en er is geen alternatief druk je het allemaal de illegaliteit in. Moet je in mijn ogen ook niet willen. En dan kun je zeggen maar er is toch een "gemakswinkel" of een tankstation?
Dat is dus niet overal. Die gemakswinkels vind je ook niet in ieder dorp/kern en een (bemand) tankstation ook niet. ("Wij" hebben er dan wel 5, maar daarvan zijn er 3 onbemand, is er 1 in de bebouwde kom en 1 ruim daarbuiten.) Ik geloof zelfs gelezen te hebben dat op één van de waddeneilanden er zonder zo'n aparte tabakszaak/of regeling helemaal geen sigaretten meer verkrijgbaar zouden zijn per 1 juli.
Edit: heb dus voor de grap eens even zitten kijken waar je per 1 juli bij "ons" nog sigaretten zou kunnen krijgen. Kom je inderdaad alleen bij dat ene tankstation, een Primera uit blijkbaar. De supermarkten hier voelen zich blijkbaar niet geroepen een tabakswinkel te openen. Én de tabakswinkel die we hadden is al 4 jaar dicht.Worden zware weken vanaf 1 juli voor de rokers hier, rijen dik bij de Primera en de Shell.
https://www.nu.nl/nuzakel...winst-in-rook-opgaan.html
Het is natuurlijk ook niet voor niks dat de primeras en brunas ook zoveel andere spullen verkopen als tijdschriften, boeken, wenskaarten etc. etc.
Oh geinig, Schiermonnikoog, kun je geen sigaretten meer kopen. Dat wordt inderdaad al dan niet illegaal importeren. Ik zie al een mooi handeltje bij de boot ontstaan.TIGER1125 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:02:
[...]
Aan de andere kant, wanneer de ondernemers het niet doen, en er is geen alternatief druk je het allemaal de illegaliteit in. Moet je in mijn ogen ook niet willen. En dan kun je zeggen maar er is toch een "gemakswinkel" of een tankstation?
Edit: heb dus voor de grap eens even zitten kijken waar je per 1 juli bij "ons" nog sigaretten zou kunnen krijgen. Kom je inderdaad alleen bij dat ene tankstation, een Primera uit blijkbaar. De supermarkten hier voelen zich blijkbaar niet geroepen een tabakswinkel te openen. Én de tabakswinkel die we hadden is al 4 jaar dicht.Worden zware weken vanaf 1 juli voor de rokers hier, rijen dik bij de Primera en de Shell.
Ik heb toen ik nog rookte in de middle of nowhere gewoond. Winkels op 10 minuten rijden. Je leert wel plannen hoor
stylezzz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:08:
[...]
Die openingstijden zijn inderdaad nogal vaag. Laatst kwam ik terug van een dagje zeeland, dacht laat ik bij de la place wouwse tol even wat eten.... 18.50 en de rolluiken gingen al zo goed als dicht. En dat voor een wegrestaurant? Dan maar even een hamburgertje gescoort bij de buren.
Ja bizar toch? Zeker naast de snelweg wil je de late werker die geen zin heeft om zelf te koken of de vakantieganger die nog wat wil happen ook nog bedienen lijkt me.paQ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:22:
[...]
Zelfs als ze maar drie of vier snelle (en makkelijke) maaltijden aan zouden bieden ben ik al tevreden. Maar nee, helaas. Zo ga je dus op de fles.
Eens in de maand naar Duitsland of België rijden:Kalentum schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:21:
Je leert wel plannen hoorRuim op tijd nieuwe stash halen, als je van je werk kwam of boodschappen had gedaan.
Nog meer druk op Nederlandse middenstand in de grensstreek.Retaildeskundige: “In Duitsland en België shoppen loont voor tabak en alcohol”
Over de grens gaan voor tabak loont volgens Paul Moers zeker. Vanaf januari 2024 geldt op tabak en alcohol een hogere belasting, waardoor de prijzen enorm zijn gestegen. Een pakje shag kost bijna € 25 in Nederland. In Duitsland betaal je daarvoor ongeveer € 13, bijna de helft minder. In België kost dat pakje shag € 19.
Daarnaast is alcohol ook goedkoper over de grens. Voornamelijk in Duitsland, vertelt Paul Moers. “De accijns op alcohol is veel lager. Daardoor is bier en wijn allemaal veel goedkoper in Duitsland.”
Het assortiment in de supermarkten over de grens is ook een reden om daar boodschappen te doen. Moers laat weten dat in België meer luxeproducten in de schappen liggen. “De Belgen zijn echte Bourgondiërs. Het assortiment van luxe soorten vlees is veel uitgebreider. Dus het is wat dat betreft hartstikke leuk om de Belgische supermarkt te bezoeken.”
is geen geheim toch?hoevenpe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:32:
[...]
Eens in de maand naar Duitsland of België rijden:
[...]
Nog meer druk op Nederlandse middenstand in de grensstreek.
Het scheelt echt ZO VEEL geld als je tankt in België en boodschappen doet in Duitsland.
Albert Heijn in België is dan echter weer best wat duurder dan in Nederland, en een voornamelijk "Nederlands" assortiment. (2 voorgekookte kolfjes mais voor op de BBQ... 3,85

Maar Carrefour heeft echt wel kwaliteitsvlees. (in vergelijking met de Nederlandse supermarkten)
Je ziet hetzelfde helaas gebeuren bij Loetje. Dat is ook niet meer wat het was. Het was nooit hoogstaand maar je wist precies wat je er kreeg. Een goede biefstuk (niet perfect maar ook niet slecht) drijvend in de BlueBand jus. Ik kwam er vaak toen het nog een beperkt aantal vestigingen in Amsterdam had (met name de originele Loetje in Amsterdam Zuid).paQ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:47:
[...]
Nu is het een keten geworden, overgenomen door de Waterland groep (investeringsmaatschappij) en het is gewoon slechter geworden. Zie https://www.parool.nl/ps/...us-is-doodeng-4~beb19a25/
Echt jammer. En als je naar de prijzen kijkt moet het toch mogelijk zijn om redelijk te verdienen én de kwaliteit niet terug te laten lopen.
Het is blijkbaar niet wat we willen want het gaat niet goed met La Place.vanaalten schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:55:
[...]
Maar als ze net wat meer interesse hadden in gastvrijheid, service, dan zorgde het restaurant er voor dat de tafels standaard al schoon zijn. En ALS een klant dan vraagt om een doekje, dan ga je als personeel zelf even de tafel schoonmaken, dat laat je de klant niet zelf doen.
Dus nee: La Place is fast-food, net als McDonalds, Bram Ladage en al die andere ketens op het station. Tja, dat is blijkbaar wat 'we' willen.
Het RTL artikel legt waarschijnlijk de vinger op de zere plek. La Place lijdt onder de (letterlijke) kruideniersmentaliteit van Jumbo en zou het bij een echte horeca-ondernemer veel beter doen. Ze hebben zich teveel gericht op de financiële prestaties en zijn vergeten dat horeca anders werkt dan een supermarkt. Corona deed de rest.
Ik ken loetje helaas niet 'uit de goede tijd' , maar kom er sinds ze hier in het zuiden van het land wat vestigingen hebben. Vind het inderdaad niet heel speciaal, voor een keertje leuk maar er zoveel beters te vinden als je een goed stuk vlees wil.PolarBear schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:42:
[...]
Je ziet hetzelfde helaas gebeuren bij Loetje. Dat is ook niet meer wat het was. Het was nooit hoogstaand maar je wist precies wat je er kreeg. Een goede biefstuk (niet perfect maar ook niet slecht) drijvend in de BlueBand jus. Ik kwam er vaak toen het nog een beperkt aantal vestigingen in Amsterdam had (met name de originele Loetje in Amsterdam Zuid).
Nu is het een keten geworden, overgenomen door de Waterland groep (investeringsmaatschappij) en het is gewoon slechter geworden. Zie https://www.parool.nl/ps/...us-is-doodeng-4~beb19a25/
Echt jammer. En als je naar de prijzen kijkt moet het toch mogelijk zijn om redelijk te verdienen én de kwaliteit niet terug te laten lopen.
Vermoedelijk excel management. Na 19 uur loopt de omzet met X% terug, dus mikken we de wegrestaurants maar dicht.downtime schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:47:
[...]
Het is blijkbaar niet wat we willen want het gaat niet goed met La Place.
Het RTL artikel legt waarschijnlijk de vinger op de zere plek. La Place lijdt onder de (letterlijke) kruideniersmentaliteit van Jumbo en zou het bij een echte horeca-ondernemer veel beter doen. Ze hebben zich teveel gericht op de financiële prestaties en zijn vergeten dat horeca anders werkt dan een supermarkt. Corona deed de rest.
Langs de snelweg moet je gewoon tot 20u kunnen aanschuiven, op je gemak goed kunnen eten tot pakweg 21u. Tot 19u moet je het volle assortiment aanbieden, forenzen die de file ontwijken lijkt me een riante doelgroep.downtime schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:47:
Het is blijkbaar niet wat we willen want het gaat niet goed met La Place.
Volgende keer na vakantie de Valk maar eens proberen, vroeger was dat een slag minder dan La Place blijkbaar is het nu weer andersom (en ze hebben fatsoenlijke openingstijden).
Ik kom er geregeld voor een zakenlunch. Van der valk heeft het goed door. Goed bereikbare locaties, goede openingstijden (duh, het zijn hotels), goede menukaarten. Ruime opzet qua tafels zodat je geen gevoel hebt in een vreetschuur te zitten. En raad eens.... hier lokaal in breda is het te adviseren om te reserveren voor de lunch, aangezien ze vaak vol zitten. Zo kan het dus ook....hoevenpe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:53:
[...]
Langs de snelweg moet je gewoon tot 20u kunnen aanschuiven, op je gemak goed kunnen eten tot pakweg 21u. Tot 19u moet je het volle assortiment aanbieden, forenzen die de file ontwijken lijkt me een riante doelgroep.
Volgende keer na vakantie de Valk maar eens proberen, vroeger was dat een slag minder dan La Place blijkbaar is het nu weer andersom (en ze hebben fatsoenlijke openingstijden).
Je bent echt een dief van je eigen portemonnee als je niet in Duitsland shopthoevenpe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:32:
[...]
[...]
Vaak bu'j te bang!
Op de bonnefooi tijdens etenstijd daardoor wel een optie?stylezzz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:07:
En raad eens.... hier lokaal in breda is het te adviseren om te reserveren voor de lunch, aangezien ze vaak vol zitten. Zo kan het dus ook....
Het hele idee van onderweg wat eten is dat je niet precies weet hoe laat en waar de files je brengen.
Exact, en dat is ook waarom het hopeloos faalt.hoevenpe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:12:
[...]
Op de bonnefooi tijdens etenstijd daardoor wel een optie?
Het hele idee van onderweg wat eten is dat je niet precies weet hoe laat en waar de files je brengen.
(En omdat tijdens de lunch alles is opgegaan. Jaar in, jaar uit.)
Het lijkt wel wat off topic te gaan, maar ik zie wel raakvlakken met de winkelstraten. Het komt telkens neer op het steeds verder uitbenen van een concept. Steeds meer marge voor steeds minder product. Alles zal en moet zoveel mogelijk geld opleveren 'want de aandeelhouders'... en... GROEI!!!!
Net zo lang peuteren tot er niets meer te peuteren valt, en dan kiept de boel om.
Zal een beetje varieren van hotel tot hotel denk ik.... de enige dinerervaring die ik heb is met hotel gilze-tilburg en zeker in de weekends zou ik reserveren. Doordeweeks valt het wel mee....hoevenpe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:12:
[...]
Op de bonnefooi tijdens etenstijd daardoor wel een optie?
Ha die website smokkelmonitor.nl is nog van de tabaksindustrie ook, puur omdat ze door illegale handel nu zelf winst mislopen. Wat een graphoevenpe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:32:
[...]
[...]
Valt in de praktijk best tegen, met een te hoge winstmarge vallen bedrijven niet massaal om.paQ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:24:
Steeds meer marge voor steeds minder product. Alles zal en moet zoveel mogelijk geld opleveren 'want de aandeelhouders'... en... GROEI!!!!
Het is vooral hogere kosten aan de inkoopkant (energie, arbeid, materiaal, huur, etc.) die niet of beperkt doorbelast kunnen worden in het eindproduct, maak je het te duur dan loopt de klant weg naar goedkopere/online alternatieven. Kortere openingstijden (minder personeelskosten op rustige momenten), kleinere/goedkopere porties (lagere inkoop), meer zelfbediening etc. bieden op korte termijn soelaas maar als daardoor mensen wegblijven zit het bedrijf in een vicieuze cirkel waar het niet meer uitkomt.
Van der Valk heeft bij veel mensen nog een slechte naam (kers op de appelmoes) maar bij veel (alle hotels hebben volgens mij eigen management dus je kan ze niet allemaal over een kam scheren) Van der Valken is het tegenwoordig dikke prima. Goed eten voor wat je in een hotel van het kaliber Van der Valk mag verwachten en ook als hotel prima in orde.stylezzz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:07:
[...]
Ik kom er geregeld voor een zakenlunch. Van der valk heeft het goed door. Goed bereikbare locaties, goede openingstijden (duh, het zijn hotels), goede menukaarten. Ruime opzet qua tafels zodat je geen gevoel hebt in een vreetschuur te zitten. En raad eens.... hier lokaal in breda is het te adviseren om te reserveren voor de lunch, aangezien ze vaak vol zitten. Zo kan het dus ook....
En dat terwijl ze die kers op de appelmoes nog steeds serverenPolarBear schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:01:
[...]
Van der Valk heeft bij veel mensen nog een slechte naam (kers op de appelmoes) maar bij veel (alle hotels hebben volgens mij eigen management dus je kan ze niet allemaal over een kam scheren) Van der Valken is het tegenwoordig dikke prima. Goed eten voor wat je in een hotel van het kaliber Van der Valk mag verwachten en ook als hotel prima in orde.
Maar dan vergeten ze dat als de klant die normaal overdag vaak komt 's avonds een alternatief moet zoeken hij in de toekomst wel eens bij dat alternatief kan blijven plakken.stylezzz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:50:
[...]
Vermoedelijk excel management. Na 19 uur loopt de omzet met X% terug, dus mikken we de wegrestaurants maar dicht.
Korte termijn Excel management inderdaad.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Simpelweg het concept van self-fulfilling prophecy.alexbl69 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:24:
[...]
Maar dan vergeten ze dat als de klant die normaal overdag vaak komt 's avonds een alternatief moet zoeken hij in de toekomst wel eens bij dat alternatief kan blijven plakken.
Korte termijn Excel management inderdaad.
Er zat bedrijven die er bij welvaren op die wijze.hoevenpe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:40:
[...]
Valt in de praktijk best tegen, met een te hoge winstmarge vallen bedrijven niet massaal om.
Het is vooral hogere kosten aan de inkoopkant (energie, arbeid, materiaal, huur, etc.) die niet of beperkt doorbelast kunnen worden in het eindproduct, maak je het te duur dan loopt de klant weg naar goedkopere/online alternatieven. Kortere openingstijden (minder personeelskosten op rustige momenten), kleinere/goedkopere porties (lagere inkoop), meer zelfbediening etc. bieden op korte termijn soelaas maar als daardoor mensen wegblijven zit het bedrijf in een vicieuze cirkel waar het niet meer uitkomt.
Als je van meet af aan een te hoge marge nastreeft, en over het randje gaat, dan val je vanzelf naar beneden denk ik. Met bedrijven die "een doorstart" maken, begint het vaak al met herfinancieren of veel te dure leningen afbetalen. Het dwingt je tot ofwel verder beknibbelen met nadelige gevolgen, of op dezelfde (verkeerde) voet blijven doorgaan.
In elk geval geldt: wordt de prijs te hoog, dan blijven de (doorsnee) consumenten weg.
Mc Menu kost zonder gek doen 11,15.
Daar heb je bij Burger King met hun stroom aan deals voor 2,5 persoon eten.
En bij beide loopt de kwaliteit terug overigens.
La Place wordt almaar duurder voor almaar kleinere porties van matige kwaliteit.
Handje friet met biefstukje van hooguit 105 gram, 17,40.
Oh u wilt mayo? 1,10
Kleine fris, 3,00
21,50 voor een teleurstellende ervaring met dito maaltijd.
:strip_exif()/f/image/EdOoS09EBpQzyMSvT90Rf46D.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was 23,85 bij Hotel Breukelen.
5 tongrollen op bladspinazie, bernaisesaus, panko, kaas, friet, gebakken aardappels, puree, sausjes en een cola zero.
Het was HEERLIJK!
[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 24-06-2024 12:36 ]
https://nos.nl/artikel/25...oor-verlies-tabaksverkoop
Dit item zit achter een paywall maar je kan mij eigenlijk nog steeds wel wakker maken voor die steak.PolarBear schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:42:
[...]
Je ziet hetzelfde helaas gebeuren bij Loetje. Dat is ook niet meer wat het was. Het was nooit hoogstaand maar je wist precies wat je er kreeg. Een goede biefstuk (niet perfect maar ook niet slecht) drijvend in de BlueBand jus. Ik kwam er vaak toen het nog een beperkt aantal vestigingen in Amsterdam had (met name de originele Loetje in Amsterdam Zuid).
Ze zijn in 2019 overgenomen klaarblijkelijk, wat is er sindsdien verslechterd?
Misschien ken ik de "goede" loetje gewoon niet want ik kom er pas sinds het niet meer alleen maar in Amsterdam zit, maar dat is volgens mij nog wel pre 2019/overname.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik loop er vaak langs en verbaas me altijd over die stapels sneetjes casino witbrood.LordSinclair schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:48:
Loetje.. waar mensen een rietje vragen om de jus op te slurpen. Je je frieten met je gezelschap uit dezelfde bak moet eten omdat je ze niet op je bord nergens kwijt kan. Bijzonder restaurant. Ooit met werk geweest. Snapte de charme er niet helemaal van.

Zou sowieso nooit ergens gaan eten waar dat zo zou liggen.
Maar Loetje is inderdaad een voorbeeld als velen waar een aardige vestiging ergens logische uitbreiding kreeg, vervolgens stappen de investeerders in en wordt het een zo groot mogelijke franchiseketen.
Heb sowieso tegenwoordig vaak het idee bij veel horeca dat je als klant als een soort foie gras gans door een zogenaamd uniek format geduwd wordt, waarbij eten en beleving ergens halverwege afgevallen zijn.
Het is veel duurder geworden (zit natuurlijk ook inflatie in), de jus is echt niet lekker meer (zie plaatjes uit het artikel hieronder), de biefstuk wordt nu vaak in twee delen geserveerd ipv een stuk etc.Polderviking schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:43:
[...]
Dit item zit achter een paywall maar je kan mij eigenlijk nog steeds wel wakker maken voor die steak.
Ze zijn in 2019 overgenomen klaarblijkelijk, wat is er sindsdien verslechterd?
Stukje uit het artikel:
Eerst het vlees. In plaats van één biefstuk, liggen er twee stukjes ossenhaas in een bruinige drab. Het goede nieuws is dat de garing – we vragen medium rare – oké is en dat het uit Zuid-Amerika afkomstige vlees mals is. Het slechte nieuws is de jus, of wat daarvoor moet doorgaan.
Ik heb de Balivariant besteld, waar wat sambal doorheen zit en die om onduidelijke redenen twee euro duurder is. In mijn reclametijd was deze jus favoriet bij wie met een kater kampte, nu is het een onsmakelijke plas vet met gekkig schuim.
:fill(white):strip_exif()/f/image/HdOcFsoMVCFnvczhXYqb6mUK.png?f=user_large)
Nog een artikel hierover:
https://www.parool.nl/ams...ique-mcdonald-s~b9811371/
“Als culinair liefhebber deel ik de mening van Mara Grimm natuurlijk,” zegt Wouter Verkerk, horecatrendwatcher en adviseur van horecabedrijven. “Maar als je uitzoomt: is dit niet wat altijd gebeurt als een restaurant waarvan de eigenaar een liefhebber is en zelf in de keuken staat en precies weet wanneer de gasten jarig zijn, verandert in een keten met meer dan zestig vestigingen?”
En Brouwer: “Zo’n concern koopt natuurlijk het merk, en daarmee ook de ziel. Dat is waar je heel veel geld voor betaalt. En ze kopen de receptuur, en daar gaan ze aan zitten kloten. Ze moeten nu voor zeventig zaken inkopen in plaats van good old Loetje voor vier of vijf zaken. Ze hebben met inflatie te maken, dus ze doen twee kleine stukjes in plaats van één grote, en ze gaan mee met de veganhype. Dus Loetje is allang geen Loetje meer. En wat Mara heeft gedaan, is ons daarvan bewust maken.”
Het was in Amsterdam/Laren/Oudekerk een begrip Loetje, toen ze nog 4/5 vestigingen hadden. En mijn vrienden die hier al langer wonen en het al langer kennen herkennen zich allemaal in de teruggang.Misschien ken ik de "goede" loetje gewoon niet want ik kom er pas sinds het niet meer alleen maar in Amsterdam zit, maar dat is volgens mij nog wel pre 2019/overname.
Denk dat het niet anders is dan voor de Beren uit Rotterdam. Toen het nog kleinschalig was, was de kwaliteit gewoon hoger.
https://www.nu.nl/economi...men-in-duitse-handen.html
170 filialen 'moesten' het worden
Het deppen van brood in jus is iets wat uit de generatie van mijn ouders/grootouders komt (in ieder geval bij mij in de buurt). Het is ook een soort ouderwetse charme. Net als de kippenlevertjes.sambalbaj schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:03:
[...]
Ik loop er vaak langs en verbaas me altijd over die stapels sneetjes casino witbrood.![]()
Zou sowieso nooit ergens gaan eten waar dat zo zou liggen.
In Amsterdam heb je ook nog Piet de Leeuw (ook bekend van het paardenvlees 'schandaal', sorry weer een paywall link: https://www.parool.nl/nie...aard-sinds-1949~b07002e0/). Beetje hetzelfde idee als Loetje vroeger was.
Uiteindelijk is het voor een investeringsmaatschappij alleen interessant om een concept te kopen om het groter te maken. Dan kan er verdiend worden. Daarnaast nog een beetje schaven aan de kosten en je kan het over een paar jaar weer doorverkopen.paQ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:10:
hier... meer meer meer
https://www.nu.nl/economi...men-in-duitse-handen.html
170 filialen 'moesten' het worden
I know, kapitalisme. Hebben we nog niet veel aan gehad op de lange termijn.PolarBear schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:17:
[...]
Uiteindelijk is het voor een investeringsmaatschappij alleen interessant om een concept te kopen om het groter te maken. Dan kan er verdiend worden. Daarnaast nog een beetje schaven aan de kosten en je kan het over een paar jaar weer doorverkopen.
Zusje was nu al niet je van het, maar voor die 17 piek prima happen. En op bepaalde dagen zelfs 14,50 geloof ik?
Dat wordt -voorspelbaar- 22,50 en mja mja.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 24-06-2024 13:21 ]
Helder!PolarBear schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:04:
[...]
Het is veel duurder geworden (zit natuurlijk ook inflatie in), de jus is echt niet lekker meer (zie plaatjes uit het artikel hieronder), de biefstuk wordt nu vaak in twee delen geserveerd ipv een stuk etc.
Stukje uit het artikel:
[...]
[Afbeelding]
Nog een artikel hierover:
https://www.parool.nl/ams...ique-mcdonald-s~b9811371/
[...]
[...]
[...]
Het was in Amsterdam/Laren/Oudekerk een begrip Loetje, toen ze nog 4/5 vestigingen hadden. En mijn vrienden die hier al langer wonen en het al langer kennen herkennen zich allemaal in de teruggang.
Denk dat het niet anders is dan voor de Beren uit Rotterdam. Toen het nog kleinschalig was, was de kwaliteit gewoon hoger.
Dat is wel een groot verschil ja.
Die stukjes heb ik nog nooit gehad, maar ik bestel ook altijd de dikzakken xxl variant.
Duurder herken ik me wel in, maar ik kan je ook niets aanwijzen wat een beetje deftig is ontsnapt aan die graaiflatie die in en na de pandemie is ontstaan.
Die vreetschuren zoals de Shabu zijn ook in vier of vijf jaar tijd van 25 euro voor zo'n all you eat menu naar 35+ gegaan.
Zat toevallig sinds een lange tijd weer een drankje te doen in de binnenstad dit weekend.
Zes euro voor een Somersby cider. Die waren nog niet zo heel lang geleden rond de 4 euro.
Deze kosten 1,70 bij de Gall en Gall, ik snap wel het uitgaan het begint af te leggen tegen gewoon thuis/in een tuin wat drinken.
Nou ja dat laatste merk ik dus in Amsterdam in ieder geval nog niet. Alle horeca (en terrassen) zitten vol. Wat ik nog wel merk is de krapte op de arbeidsmarkt er zijn steeds meer kroegen/eetcafés die eerder dicht gaan (denk 23:30 ipv 01:00) of tenten die geen lunch meer doen omdat er geen personeel is.Polderviking schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:37:
[...]
Deze kosten 1,70 bij de Gall en Gall, ik snap wel het uitgaan het begint af te leggen tegen gewoon thuis/in een tuin wat drinken.
Maar goed dit begint wel wat offtopic te raken voor een topic over fysieke winkels.
Polderviking schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:37:
[...]
Helder!
Dat is wel een groot verschil ja.
Die stukjes heb ik nog nooit gehad, maar ik bestel ook altijd de dikzakken xxl variant.
Duurder herken ik me wel in, maar ik kan je ook niets aanwijzen wat een beetje deftig is ontsnapt aan die graaiflatie die in en na de pandemie is ontstaan.
Die vreetschuren zoals de Shabu zijn ook in vier of vijf jaar tijd van 25 euro voor zo'n all you eat menu naar 35+ gegaan.
Zat toevallig sinds een lange tijd weer een drankje te doen in de binnenstad dit weekend.
Zes euro voor een Somersby cider. Die waren nog niet zo heel lang geleden rond de 4 euro.
Volgens mij was de Bali altijd in twee stukjes, zo stond het op de kaart. Maar ik ben er nu ook al een aantal jaar niet meer geweest. Kwam er tot covid wel regelmatig, in Laren. Wel een van de leukere imo. Daarna een beetje verwaterd (net als de jus als ik het zo lees, lol)
Saven schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:54:
[...]
offtopic:
Volgens mij was de Bali altijd in twee stukjes, zo stond het op de kaart. Maar ik ben er nu ook al een aantal jaar niet meer geweest. Kwam er tot covid wel regelmatig, in Laren. Wel een van de leukere imo. Daarna een beetje verwaterd (net als de jus als ik het zo lees, lol)
Nee Bali was met lepel sambal in de jus, niets anders.
Vaak zijn dat soort winkels er alleen voor de "vergeten artikelen". Wij hadden vroeger ook zo'n winkeltje in het dorp, ongeveer de helft van wat in de schappen stond was over datum en veel duurder dan in de supermarkt een stad verderop. Ik vraag me af of mensen echt naar zo'n winkel komen voor de boodschappen. In mijn jeugd kwamen we voor van alles en nog wat bij de buurtsuper, altijd dingen die we direct nodig hadden, maar de boodschappen werden toch echt wekelijks gedaan in de stad 6km verderop.EEstar schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:40:
Zojuist een NOS artikel over de mogelijke ondergang van voorzieningen in kleine dorpen door het verlies van de tabaksverkoop
https://nos.nl/artikel/25...oor-verlies-tabaksverkoop
Ik geloof wel dat sigaretten een belangrijke klantentrekker zijn voor de winkels in die dorpen. Geen peuken meer te vinden in huis? Hup even langs de plaatselijke super en meteen even een pak melk en een zak chips mee als je er toch bent. De wekelijkse boodschappen haal je wel bij die goedkopere super in de stad....._JGC_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:57:
[...]
Vaak zijn dat soort winkels er alleen voor de "vergeten artikelen". Wij hadden vroeger ook zo'n winkeltje in het dorp, ongeveer de helft van wat in de schappen stond was over datum en veel duurder dan in de supermarkt een stad verderop. Ik vraag me af of mensen echt naar zo'n winkel komen voor de boodschappen. In mijn jeugd kwamen we voor van alles en nog wat bij de buurtsuper, altijd dingen die we direct nodig hadden, maar de boodschappen werden toch echt wekelijks gedaan in de stad 6km verderop.
Het is niet helemaal voor dit topic maar ja. Absoluut voor dit soort kleine dorpjes zijn dit grote problemen want op deze manier haal je een stukje uit een dorp. Zeker bij dit soort relatief afgelegen plekken. Het zal er vaak niet voor zorgen dat zo'n dorp gaat groeien. Eerder versneld het de krimp. Want wie wil er nu nog op zo'n plek wonen als er verder niets is in het dorp? Geen buurtsuper meer waar je de buurvrouw kan treffen. Voor alles maar de auto MOETEN pakken omdat je anders niets in huis krijgt. Want het is vaak te afgelegen voor een Picnic oid. Je kan je kinderen ook niet even naar de winkel sturen voor deze of gene. Dus zeker als je kinderen hebt ga je minder snel een huis kopen op zo'n plek dus je dorp wordt relatief grijzer._JGC_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:57:
[...]
Vaak zijn dat soort winkels er alleen voor de "vergeten artikelen". Wij hadden vroeger ook zo'n winkeltje in het dorp, ongeveer de helft van wat in de schappen stond was over datum en veel duurder dan in de supermarkt een stad verderop. Ik vraag me af of mensen echt naar zo'n winkel komen voor de boodschappen. In mijn jeugd kwamen we voor van alles en nog wat bij de buurtsuper, altijd dingen die we direct nodig hadden, maar de boodschappen werden toch echt wekelijks gedaan in de stad 6km verderop.
Het is nu dat deze winkel eruit gepakt is maar dit probleem met het sluiten van faciliteiten in een kleiner dorp is wel een issue. Het gaat er nooit op vooruit namelijk. Met mazzel blijft het hetzelfde maar vaker gaat het achteruit.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Het is niet dat dit nu ineens met deze nieuwe anti-rook stap een ding gaat zijn. Het aantal voorzieningen in de kleinere dorpen holt al decennia lang achteruit. Desondanks staan de mensen in de rij zodra er een woning te koop komt. De rust van een klein dorp is natuurlijk een grote pre.... Dat er vervolgens weinig of geen voorzieningen zijn is een nadeel, maar daar kunnen we als rasechte nederlanders flink over klagen natuurlijk. Dat wel al 20 jaar niet meer bij de kleine buurtsuper komen was natuurlijk vooral omdat ze zo duur waren....Touchdomex schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:36:
[...]
Het is niet helemaal voor dit topic maar ja. Absoluut voor dit soort kleine dorpjes zijn dit grote problemen want op deze manier haal je een stukje uit een dorp. Zeker bij dit soort relatief afgelegen plekken. Het zal er vaak niet voor zorgen dat zo'n dorp gaat groeien. Eerder versneld het de krimp. Want wie wil er nu nog op zo'n plek wonen als er verder niets is in het dorp? Geen buurtsuper meer waar je de buurvrouw kan treffen. Voor alles maar de auto MOETEN pakken omdat je anders niets in huis krijgt. Want het is vaak te afgelegen voor een Picnic oid. Je kan je kinderen ook niet even naar de winkel sturen voor deze of gene. Dus zeker als je kinderen hebt ga je minder snel een huis kopen op zo'n plek dus je dorp wordt relatief grijzer.
Het is nu dat deze winkel eruit gepakt is maar dit probleem met het sluiten van faciliteiten in een kleiner dorp is wel een issue. Het gaat er nooit op vooruit namelijk. Met mazzel blijft het hetzelfde maar vaker gaat het achteruit.
Echt wel hoor. Je hoeft maar een blik over de grens te werpen om de gevolgen te zien. In Gronau onlangs nog een nieuwe tabaks winkel geopend.stylezzz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:04:
[...]
Het is niet dat dit nu ineens met deze nieuwe anti-rook stap een ding gaat zijn.
Wat betreft de N=1 geval. Ik doe hierdoor nauwelijks nog boodschappen in Nederland.
[ Voor 11% gewijzigd door Koenoe op 24-06-2024 16:17 ]
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Nou Gronau is voor mij maar 2 uur en een kwartier rijden en dan moet ik nog terug.Koenoe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:15:
[...]
Echt wel hoor. Je hoeft maar een blik over de grens te werpen om de gevolgen te zien. In Gronau onlangs nog een nieuwe tabaks winkel geopend.
Wat betreft de N=1 geval. Ik doe hierdoor nauwelijks nog boodschappen in Nederland.
Dat de buurtsuper uitsterft door het stoppen van verkoop, tja als de verstokte rokers al geen sloffen in Duitsland of Luxemburg haalden zal het niet helpen. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een builtje van Nelle kwam halen en dan meteen iets wat die 35 cent marge van de shag stukken beter maakt. Ik vraag het me af.
My favorite programming language is solder.
Dat is wat anders. @Touchdomex bedoelde meer de kleine nederlandse dorpen die zo langzaam leeg zouden stromen doordat er geen voorzieningen meer zijn. Dat er weinig of geen voorzieningen meer zouden zijn onderschrijf ik, maar blijkbaar is er nog genoeg aantrekkingskracht van deze kleine dorpen om niet leeg te lopen.Koenoe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:15:
[...]
Echt wel hoor. Je hoeft maar een blik over de grens te werpen om de gevolgen te zien. In Gronau onlangs nog een nieuwe tabaks winkel geopend.
Dat er handige ondernemers zijn in de grensregio die gebruik maken van belasting en accynsverschillen tussen 2 landen is ook al decennia lang zo.
Die paar cent marge op een buil van nelle zal de toko niet openhouden, maar zoals gezegd.... Even een pak melk of zak chips erbij omdat je er dan toch bent maakt het al wat anders. Maar als je daar al niet meer komt voor die buil van nelle, dan worden die andere boodschappen ook niet meer gekocht....Barrycade schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:40:
[...]
Nou Gronau is voor mij maar 2 uur en een kwartier rijden en dan moet ik nog terug.
Dat de buurtsuper uitsterft door het stoppen van verkoop, tja als de verstokte rokers al geen sloffen in Duitsland of Luxemburg haalden zal het niet helpen. Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een builtje van Nelle kwam halen en dan meteen iets wat die 35 cent marge van de shag stukken beter maakt. Ik vraag het me af.
Onlangs in Nordhorn nog gepraat met iemand uit Amsterdam. Gooit eens in de 3 maanden zijn auto vol.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Volgens mij was die 35 cent de marge voor de winkelier.Koenoe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:04:
Een pakje sjag (builtje van Nelle) is in NL €25. In DE is die momenteel €13. Is toch wel iets meer dan 35 cent verschil.
Onlangs in Nordhorn nog gepraat met iemand uit Amsterdam. Gooit eens in de 3 maanden zijn auto vol.
Als ik dit (wel vrij oude) document mag geloven liggen die marges wel wat hoger: https://docplayer.nl/4604...e-tabaksdetailhandel.html
[ Voor 17% gewijzigd door PolarBear op 24-06-2024 17:08 ]
Daar kun je een stukje voor omrijden inderdaadKoenoe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:04:
Een pakje sjag (builtje van Nelle) is in NL €25. In DE is die momenteel €13. Is toch wel iets meer dan 35 cent verschil.
Probleem is op zich niet alleen dat het dorp leegloopt door verdwijnende faciliteiten maar vooral de veranderende demografie is het probleem wat het gevolg is van de verdwijnende winkelsstylezzz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:54:
[...]
Dat is wat anders. @Touchdomex bedoelde meer de kleine nederlandse dorpen die zo langzaam leeg zouden stromen doordat er geen voorzieningen meer zijn. Dat er weinig of geen voorzieningen meer zouden zijn onderschrijf ik, maar blijkbaar is er nog genoeg aantrekkingskracht van deze kleine dorpen om niet leeg te lopen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
hier over de Duitse grens pakje drum 10 euro. Het wordt alleen veel te chaotisch bij de pomp. Zelf hoef ik die rookwaar niet, maar al die Nederlanders houden de pomp erg lang bezet en het personeel is alleen maar met rookwaar bezig aan het uitpakken en het verkopen en kunnen de drukte niet meer goed aan.Koenoe schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:04:
Fatsoenlijk rustig tanken en een praatje maken is er niet meer bij.
Dat wil ik wel geloven. Jonge gezinnen zullen eerder kiezen voor een plek met goede voorzieningen als scholen, kinderopvang en sportfaciliteiten. Als de kinderen al wat ouder (of zelfs het huis uit zijn) zal men eerder de rust van het dorp op zoeken.Touchdomex schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:11:
[...]
Probleem is op zich niet alleen dat het dorp leegloopt door verdwijnende faciliteiten maar vooral de veranderende demografie is het probleem wat het gevolg is van de verdwijnende winkelsJe dorp wordt langzaam ouder zonder nieuwe aanwas of aanwas van andere ouderen. Je wil idealiter een verdeeldheid hebben van jong, oud en ertussenin. Niet alleen maar jonge gezinnen of alleen maar oudere bewoners.
Zeker, maar als ik kijk naar mijn ouders. Die gaan niet zomaar weg daarna. Die hebben in die 20 tot 30 jaar dat de kinderen nog in huis wonen ook vriendschappen en andere zaken in hun omgeving opgebouwd. Die hebben ook nieuwe sociale kringen en/of aangesloten bij verenigingen.stylezzz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:39:
[...]
Dat wil ik wel geloven. Jonge gezinnen zullen eerder kiezen voor een plek met goede voorzieningen als scholen, kinderopvang en sportfaciliteiten. Als de kinderen al wat ouder (of zelfs het huis uit zijn) zal men eerder de rust van het dorp op zoeken.
Ze blijven in de buurt wonen want de kinderen zijn er ook gezellig en als er straks kleinkinderen zijn wil je ook wel een beetje in de buurt wonen want bijvoorbeeld oppassen.
Zo sneeuwbalt het sluiten van dit soort fysieke winkels door de gehele maatschappij en is het niet zomaar een buurtsuper die sluit maar het is meer. Het maakt het ook vooral wat complex
Die kers is echt een zeldzaamheid geworden. Ik heb al aardig wat Van der Valks gezien en die kers maar bij enkele nog gezien. Verder eens met je posting. Het zijn prima hotels tegenwoordig. Goed eten, goede kamers en lekker ontbijt. Met de late zomervakantie beginnen en eindigen we meestal bij Van der Valk Arlon. Kamer op de 9e etage met uitzicht richting Frankrijk. Dan heb je vakantie.stylezzz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:23:
[...]
En dat terwijl ze die kers op de appelmoes nog steeds serverenMaar inderdaad, van vroeger uit een nogal discutabel imago. Maar anno 2024 gewoon een dikke prima..... Nog steeds een familiebedrijf, die blijkbaar een goede koers hebben ingezet.
Wat het probleem voor in de beeldvorming afgezakte ketens aangeeft: Van der Valk is gevoelsmatig voor veel mensen nog steeds die tokkie-vreetschuur, voor kwaliteit en lekker eten ging je naar La Place.martwoutnl schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:21:
Het zijn prima hotels tegenwoordig. Goed eten, goede kamers en lekker ontbijt.
Ben je eenmaal afgeknapt op een concept dan kom je er niet snel terug, heb nooit de behoefte gevoeld om bij de Valk te gaan eten. Inmiddels hetzelfde voor La Place, ook als die hun leven beteren.
Nah, ik ging vroeguh naar de La Place in de V&D voor een stuk appeltaart en een koffie of cola...hoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:29:
[...]
Wat het probleem voor in de beeldvorming afgezakte ketens aangeeft: Van der Valk is gevoelsmatig voor veel mensen nog steeds die tokkie-vreetschuur, voor kwaliteit en lekker eten ging je naar La Place.
Ben je eenmaal afgeknapt op een concept dan kom je er niet snel terug, heb nooit de behoefte gevoeld om bij de Valk te gaan eten. Inmiddels hetzelfde voor La Place, ook als die hun leven beteren.
Helaas, das war einmal...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
La Place kom ik alleen nog voor drinken onderweg of lunch. Inzake Valk snap ik je overweging. Probeer het eens een keer. Die oude stijl is zeker meer dan 10 jaar geleden of recenter bij de echt oude vestigingen.hoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:29:
Van der Valk zal nooit helemaal over dat imago heen komen. Ik overnacht er wel eens als ik voor 1 nacht een hotel nodig heb en heb zelf nooit wat te klagen gehad. Toch associeer ik die naam nog steeds met twijfelachtige hygiene in de keuken. Dus ik overnacht er wel maar als ik eet er liever niet.hoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:29:
[...]
Wat het probleem voor in de beeldvorming afgezakte ketens aangeeft: Van der Valk is gevoelsmatig voor veel mensen nog steeds die tokkie-vreetschuur, voor kwaliteit en lekker eten ging je naar La Place.
Mijn beeld is 40 jaar geleden verplicht met opa en oma en de hele familie naar De Gouden Leeuw in Voorschoten, was toen niet heel bijzonder...martwoutnl schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:50:
Inzake Valk snap ik je overweging. Probeer het eens een keer. Die oude stijl is zeker meer dan 10 jaar geleden of recenter bij de echt oude vestigingen.
Zijn er mensen die serieus uit eten gingen naar La Place? Ik (en iedereen in mijn omgeving) zagen het meer als een veredelde lunch tent in de V&D. Leuk voor een broodje en een kopje koffie, maar meer ook niethoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:29:
[...]
Vaak bu'j te bang!
Neuh, maar ze liggen op best een boel plekken langs snelwegen, en daarmee bij uitstek een geschikte tussenstop / filedoding.-tom-562 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:19:
[...]
Zijn er mensen die serieus uit eten gingen naar La Place? Ik (en iedereen in mijn omgeving) zagen het meer als een veredelde lunch tent in de V&D. Leuk voor een broodje en een kopje koffie, maar meer ook niet
De laatste keer bij Van der Valk Maastricht is al heel wat jaartjes geleden, maar was een vreemde ervaring. De Nederlander aan de balie kon ik niet verstaan, bij het ontbijt lag er een enorme schaal met bakjes pindakaas zwaar over de datum, en bij het avondeten legde een ober met handschoenen aan vies bestek voor me neer.downtime schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:50:
[...]
Van der Valk zal nooit helemaal over dat imago heen komen. Ik overnacht er wel eens als ik voor 1 nacht een hotel nodig heb en heb zelf nooit wat te klagen gehad. Toch associeer ik die naam nog steeds met twijfelachtige hygiene in de keuken. Dus ik overnacht er wel maar als ik eet er liever niet.
In een ver verleden aten we hier 's avonds bij terugkomst van de zomervakantie. Toen reden we via Venlo (autoweg naar Roermond was er nog niet) en stopten dan bij toen nog AC Sevenum. Dan heb je het wel over 40 jaar terug.-tom-562 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:19:
[...]
Zijn er mensen die serieus uit eten gingen naar La Place? Ik (en iedereen in mijn omgeving) zagen het meer als een veredelde lunch tent in de V&D. Leuk voor een broodje en een kopje koffie, maar meer ook niet
We komen zelf al een tijdje bij Van der Valk Heerlen. Die is prima.RemcoDelft schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:10:
[...]
De laatste keer bij Van der Valk Maastricht is al heel wat jaartjes geleden, maar was een vreemde ervaring. De Nederlander aan de balie kon ik niet verstaan, bij het ontbijt lag er een enorme schaal met bakjes pindakaas zwaar over de datum, en bij het avondeten legde een ober met handschoenen aan vies bestek voor me neer.
Hoorde dit toevallig gisteren op de radio in de auto. Iemand bekend met deze toko?De huisartsenketen verkeert al langere tijd in zwaar weer. Afgelopen dinsdag werd bekend dat alle zorgverzekeraars de samenwerking stopten, waardoor de financiering wegviel. De verzekeraars vinden dat de kwaliteit van zorg ondermaats is, mede doordat Co-Med de bezetting op zijn tien praktijken niet rond krijgt.
Meer iets voor het "zorg" topic. Waar Co med ook al vaker uitgebreid besproken is.
Co-med is gewoon echt een vreselijke concept. Erg slecht voor de zorg in Nederland
hoevenpe schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:29:
[...]
Nee man, er is helemaal niets culinair aan La Place.
20 jaar geleden kon je er best lekker eten, culinair niet bijzonder maar wel plekje bereid met veel gezonde keuze.XWB schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:58:
Ben er al een tijd niet geweest, begrijp dat het inmiddels behoorlijk minder geworden is.
Eigenlijk behoorlijk vergelijkbaar met al die horeca concepten die hier nu besproken worden.Dennis1812 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:53:
Dit is geen fysieke "winkel".
Meer iets voor het "zorg" topic. Waar Co med ook al vaker uitgebreid besproken is.
Co-med is gewoon echt een vreselijke concept. Erg slecht voor de zorg in Nederland
Inderdaad geen echte winkel maar wel een keten van fysieke activiteiten.
Excuus! Je hebt gelijk. Zo ver had ik niet gedacht. Meer omdat er ook "commerciële" staat, dacht ik het past wel hier, maar idd het is geen winkel.Dennis1812 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:53:
Dit is geen fysieke "winkel".
Nou, ik heb er anders een keer heerlijk gegeten met mijn ex toen het nog bij V&D was. Wel prijzig en ik weet niet meer wat ik had, maar was echt lekker en vers bereid. Menigeen restaurants waar ik ben geweest waren echt niet zo lekker.XWB schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:58:
[...]
[ Voor 30% gewijzigd door chim0 op 30-06-2024 13:26 ]
Nee, een horeca concept gaat failliet als er geen klanten meer zijn.sambalbaj schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:03:
[...]
Eigenlijk behoorlijk vergelijkbaar met al die horeca concepten die hier nu besproken worden.
Inderdaad geen echte winkel maar wel een keten van fysieke activiteiten.
Een huisarts gaat failliet als een zorgverzekeraar de contracten opzegt of er vanuit de IGZ maatregelen op komen waardoor functioneren onmogelijk is.
Klanten/patiënten hebben ze genoeg. Die hebben namelijk geen keuze. Aan het klantenbestand ligt het dus niet.
Die blijven wel, ongeacht de kwaliteit.
Het zijn toch echt de klanten die door de zorgverzekeraars weggehaald zijn waardoor ze ineens failliet zijn.Dennis1812 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:21:
[...]
Nee, een horeca concept gaat failliet als er geen klanten meer zijn.
Een huisarts gaat failliet als een zorgverzekeraar de contracten opzegt of er vanuit de IGZ maatregelen op komen waardoor functioneren onmogelijk is.
Klanten/patiënten hebben ze genoeg. Die hebben namelijk geen keuze. Aan het klantenbestand ligt het dus niet.
Eigenlijk is het gewoon een soort franchisenemer die zich niet houdt aan de regels van de franchiseverlener (de zorgverzekeraars) waarna de teugels worden aangetrokken en uiteindelijk ingetrokken. Dan blijft er een lege huls met schulden over.
Ongeacht wat ze willen.
Uiteindelijk willen ze een huisarts. Die hebben ze niet meer.
En hiervoor hadden ze een niet bereikbare.
Tja..
Veel te kort door de bocht: Comed mocht huisartspraktijken over waar geen opvolger voor te vinden was, een grote groep oudere huisartsen wil graag met pensioen en wie wil nog het gedoe van een eigen praktijk?Dennis1812 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:04:
Uiteindelijk willen ze een huisarts. Die hebben ze niet meer.
En hiervoor hadden ze een niet bereikbare.
Tja..
Veel extra uren, administratie, zorg voor je populatie, klachten, geen vervanger voor de vakantie kunnen vinden, avond- en nachtdiensten, etc. Als ZZP'er kan je de krenten uit de pap halen voor onder de streep niet veel minder geld, dat is de primaire reden waarom dit soort ketens ruimte krijgen/kregen.
Maar... even heel kort door de bocht. (Sorry @hoevenpeDennis1812 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:21:
[...]
Nee, een horeca concept gaat failliet als er geen klanten meer zijn.
Volgens mij in het kort, ze namen praktijken over van huisartsen die niet meer doorgingen (door wat voor reden). en vonden geen personeel om er in te zetten. Waar dat aan ligt laten we dan nog even in het midden.stylezzz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:44:
[...]
Maar... even heel kort door de bocht. (Sorry @hoevenpe) waar denk jij dat het verkeerd is gegaan bij co-med? Administratieve wanorde?
Winstbejag, rekeningen niet betalen en te lage tarieven/salarissen. Daarnaast geen band tussen patiënten en huisarts, deze dienstverlening kan je niet commercieel uitbaten. De huisarts is voor veel mensen het hedendaagse vertrouwenspersoon, veel GGZ gerelateerde zaken.stylezzz schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:44:
Maar... even heel kort door de bocht. (Sorry @hoevenpe) waar denk jij dat het verkeerd is gegaan bij co-med? Administratieve wanorde?
@Pendora
Primair pensionering, huisartsen hebben hun praktijk in principe heel hun werkzame leven. Rekeningen werden niet betaald daardoor liepen zzpers weg.
[ Voor 23% gewijzigd door hoevenpe op 30-06-2024 19:16 ]
https://fd.nl/samenleving...co-med-had-1-6-mln-schuld (Paywall)
A'dam PVOutput
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Wat is jouw definitie van culinair?XWB schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:58:
[...]
Voor mensen die gewoon een luxe broodje of een warm lunchgerecht wilde was La Place een goede keuze, vrij prijzig maar stukken beter dan de meeste broodjeszaken die je in een gemiddelde stad kon vinden. Natuurlijk is het geen restaurantniveau, maar een gemiddeld eetcafé stond nog lager op de ladder.
Dan hebben we het wel over 25 jaar gelden, want tegenwoordig kom ik er ook niet meer. Het lijkt nu meer een keten van wegrestaurants geworden te zijn en daar wordt je nooit heel gelukkig.
Dan weer over de fysieke winkels, ik moet een nieuwe toilettas. En dan wil ik er graag één van een bepaald formaat, met handige vakjes, die ook soepel open te maken is en stevig aan voelt. Eigenlijk wil ik hem dus gewoon even in handen hebben en in het echt bekijken.
Dat wordt dus even verschillende winkels afstruinen en hopen dat bijvoorbeeld een drogisterij nog een stapeltje in een hoek heeft liggen. Dit is toch weer iets waar ik een fysieke winkel voor opzoek.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Misschien de Action proberen of een goede kampeerzaak. Bijvoorbeeld Obelink heeft ze https://www.obelink.nl/ko...-verzorging/toilettassen/ De Wit in Schijndel idem https://www.dewitschijnde...earch/result/?q=toilettas Mensen die kamperen hebben dat snel ook nodig.Gonadan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:19:
Dan weer over de fysieke winkels, ik moet een nieuwe toilettas. En dan wil ik er graag één van een bepaald formaat, met handige vakjes, die ook soepel open te maken is en stevig aan voelt. Eigenlijk wil ik hem dus gewoon even in handen hebben en in het echt bekijken.
Dat wordt dus even verschillende winkels afstruinen en hopen dat bijvoorbeeld een drogisterij nog een stapeltje in een hoek heeft liggen. Dit is toch weer iets waar ik een fysieke winkel voor opzoek.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels