Astennu schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:31:
[...]
Opzich ben ik het met je eens aan de andere kant als je ziet hoeveel geld ze hebben voor R&D kan is het ook logisch. AMD heeft het niet zou het misschien willen maar kan het niet.
Intel zou hier wat van kunnen leren want die laten AMD gewoon dichtbij komen en hebben zitten luieren.
Ik denk dat zodra AMD met Navi gaat komen nVidia gewoon Volta voor de desktop over slaat en meteen de opvolger uitbrengt en dan weer in een klap de snelste is.
Erg jammer maar ik zie AMD niet echt meer terug komen in de high end GPU race nVidia is daar te slim voor bezig en ze spelen daar naast te veel oneerlijke spelletjes voor vendor lock's, zaken als GPP en game dev's beinvloeden voor AMD nadelige "optimalisaties". Zeker met dingen als GPP zorgen ze ook dat dat bijna niet meer mogelijk is. En daarnaast blijven ze gewoon volop door ontwikkelen met een R&D budget wat velen malen hoger ligt dan wat AMD voor CPU's en GPU's samen heeft.
AMD kan nog wel wat betekenen voor de meeste gamers in de low end en midrange maar next gen Geforce Titan achtige performance zie ik niet snel gebeuren (en dan heb ik het over Titan V of de kaart die daar gaat komen)
Ik hoop dat ik ongelijk ga krijgen

Om maar even onnodig filosofisch te gaan doen. Je denkt nu in constanten in een wereld die verre van constant is. De menselijke geest houdt niet van onvoorspelbaarheid en wil duidelijkheid hebben. Neemt niet weg dat zaken helemaal niet vast staan. Dat geld zeker voor de tech industrie waar zaken zomaar op zijn kop gedraaid kunnen worden met een nieuw product.
In die voorspelbaarheid een strategie voor overleving uitzetten is Nvidia bijzonder goed gebleken. Nvidia geen gaming videokaartenbedrijf meer. Die keuze om weg te stappen van puur GeForce hebben ze ruim tien jaar geleden al gemaakt, en begint nu vruchten af te werpen. De afgelopen vijf jaar was GeForce helemaal niet de focus van Nvidia. Al jaren hebben ze het bij hun key notes alleen maar over CUDA, deep learning, AI etc. GeForce financiert deze ontwikkelingen. Nvidia's R&D budget loopt ook pas na de release van Pascal fors op. Tot dat punt was het helemaal niet zo enorm veel.
Zie:
https://ycharts.com/companies/NVDA/r_and_d_expense
Het is een indicatie dat Nvidia bakken met geld verdient aan Pascal, en dat Nvidia dit geld steekt in andere zaken dan GeForce. Voor een GeForce lijn is het extra geld niet nodig. GeForce is dus Nvidia hun cash cow geworden, niet hun focus. Die focus ligt al jaren op de Tesla lijn die ze waarschijnlijk alleen maar zullen gaan uitbreiden en verbeteren.
Verder als Nvidia zo zeker was over hun positie van GeForce in de gamingmarkt, dan zouden ze niet snel grijpen naar programma's zoals GPP. Als Kyle Bennet helemaal gelijk heeft over GPP, en daar begint het aardig op te lijken, dan lijkt het een kwestie van tijd voordat de Europese Commissie of de FTC in gaat grijpen.
Omdat de videokaartenmarkt een duopolie is, moet AMD ook ter sprake komen. Tja, van Navi verwacht ik persoonlijk niet veel tenzij er het komend jaar opeens fundamentele veranderingen in API selectie plaatsvinden. Vrijwel alle toptitels op DX12/Vulkan dus. Zou geweldig zijn, betwijfel alleen ten sterkste of het echt zal gebeuren. Navi zie ik dus niet veel verder dan mainstream komen met enkele enorme, positieve uitschieters in bepaalde games waar de hogere SKU's zeer goed zullen presteren. Dat heb ik ook al meerdere malen aangegeven.
Toch staat AMD er beter voor op termijn dan het nu lijkt. AMD wil sterk aanwezig zijn in gaming markt omdat er genoeg geld zit om aanwezig te zijn, en omdat de tech industrie uiteindelijk behoorlijk zero sum gericht is. Wint de ene, dan verliest de ander. Als AMD echt competitief is in gaming, dan verliest Nvidia hun cash cow waardoor ze hun R&D budgetten naar beneden moeten bijstellen. Zo kan AMD vervolgens hun achterstand in de HPC wereld versneld inhalen en kan AMD een positie opbouwen in deze toekomstige cash cow. Al helemaal omdat AMD het totaalpakket wil bieden met zowel CPU als GPU kant, waar uiteraard dan variaties in samenstelling per applicatie mogelijk moeten zijn.
Om dit te bereiken heeft AMD hun eigen cash cow, die nu pas langzaam zal beginnen te lopen. Dit zijn uiteraard de Epyc serverchips. Een cash cow zoals geen ander in de tech industrie. AMD haar R&D loopt al op maar het is nog gering. Als Epyc de verwachte doelen behaalt, dat is 10% marktaandeel aan het einde van het jaar, dan kunnen ze zomaar in staat zijn om minstens $100 miljoen extra aan R&D te investeren. Dat is geld dat ze zomaar in de RTG kunnen stoppen om een inhaalslag op Nvidia te plannen. Dan lopen ze opeens hard in op Nvidia haar R&D.
Zie:
https://ycharts.com/companies/AMD/r_and_d_expense
AMD is gecommitteerd aan gaming en Lisa Su liet ook al doorschemeren dat een spitsing tussen een HPC en gaming georiënteerde Radeon lijn tot de mogelijkheden behoort. Dat laat je als CEO niet zomaar doorschemeren. Verder heeft AMD deze splitsing eigenlijk al aangekondigd met de HPC only Vega 20 die al een jaar op roadmaps staat. Dan zijn er de geruchten dat Navi de laatste GCN achitectuur voor gaming is en na Navi er een specifieke gaming architectuur komt.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.