Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
Yonix schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:36:
[...]

Bijzonder dat Tweakers hier nog niets over heeft gepubliceerd. Misschien zijn ze bang voor de gevolgen? Looking at Nvidia. 👀
Ik vermoed eerder omdat het lang niet zo interessant lijkt dan men deed / doet vermoeden. Als het er nu over ging dat bijv. H200 massaal gesmokkeld zou worden naar China vanuit de US, door US bedrijven, was dat natuurlijk heel erg interessant geweest.

Maar als het inderdaad is zoals o.a. op reddit wordt aangegeven, maar ook wat @DaniëlWW2 lijkt aan te geven dat het voornamelijk een langdradig verhaal is geworden dat gaat over bedrijvigheid aangaande gaming / prosumer kaarten in China / Azië waar deze handel mogelijk niet eens verboden is het eigenlijk niet eens zo heel erg nieuwswaardig en dus ook niet heel erg bijzonder dat dit niet direct globaal wordt opgepakt in de media.

En daarom kon ik de video dus niet vinden gister....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
Wanneer verwachten jullie de 6080? Volgend jaar al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Yonix Nu wel een vermelding op de FP, al gaat dat niet direct over de inhoud van de video, maar meer over het Bloomberg 'gedoe'. nieuws: YouTube accepteert tegenclaim Gamers Nexus over offline gehaalde docu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
MetalSonic schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:48:
Wanneer verwachten jullie de 6080? Volgend jaar al?
Normaliter ergens eind 2026 / begin 2027.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
nieuws: Omzet Nvidia uit consumenten-gpu's groeit, omzet datacenter-gpu's gro...

De omzet uit gaming is weer gestegen, dat lijkt me voor de doelgroep in dit topic wel relevant:
De omzet van Nvidia die komt uit videokaarten voor consumenten, vooral voor gaming, groeide met 49 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet uit videokaarten voor datacenters groeide in diezelfde periode met 56 procent.

De omzet uit videokaarten voor gaming groeide zo sterk vanwege de release van de RTX5000-serie aan videokaarten, zoals de RTX5060 in mei. Vorig jaar was er geen nieuwe serie aan videokaarten op de markt. De vraag naar videokaarten voor datacenters groeide sterk door de AI-trend van afgelopen jaren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yikes, gelukkig hebben ze bij AMD nog de console markt waarvoor ze toch GPUs moeten ontwerpen, anders was ik me echt zorgen gaan maken dat ze uit de GPU markt zouden stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En een Nederlandstalig artikeltje:

nieuws: Nvidia bereikt recordmarktaandeel van 94 procent in levering losse vi...

Kennelijk is de RTX 5000 serie toch erg in trek, ondanks dat reviews matig enthusiast waren. Willen mensen werkelijk alleen nog maar Nvidia?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

XWB schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:46:

nieuws: Nvidia bereikt recordmarktaandeel van 94 procent in levering losse vi...

Kennelijk is de RTX 5000 serie toch erg in trek, ondanks dat reviews matig enthusiast waren. Willen mensen werkelijk alleen nog maar Nvidia?
Doet mij denken aan de Nvidia strategie in het begin versus 3dfx.
  • Nvidia had de focus op de OEM's gezet. Zorg dat de leken in hun Dell, HP,... PC's een Nvidia grafische kaart hebben. Zo kregen ze stabiele continue omzet en winst ongeacht wat de gamers, reviewers,... ervan vinden en wie de performancekroon heeft. Zie ook de mensen die default Intel kiezen of Intel voorgeschoteld krijgen.
  • 3dfx had een AIB (bedrijf die losse chips koopt en grafische kaarten ervan maakt) opgekocht en wou de marges van de AIB's voor zichzelf houden. Een groot deel van hun distributienetwerk buitengooien.
Nvidia moet wel idioot veel grafische kaarten aan de OEM's leveren.

Als ik naar afdankertjes bij klanten kijk, dat zijn veel Quadro's met 4 mini-DisplayPort uitgangen om meerdere schermen aan te sturen en/of video decoding.

Het is een vertekend beeld als deze kaarten in zakelijke computers meetellen.
Afbeeldingslocatie: https://blog.pny.com/hubfs/T-Series-Blog-main-list-view.jpg

Voor ons begint een budget grafische kaart met minstens 1x 8-pin PCIe connector en rond 150W TDP? Beetje mid-end grafische kaart stookt toch rond 300W, heeft 3 fans, is 3-slot dik en langer dan een liniaal (30cm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:56

Dominant zijn in de highend helpt ook altijd. 5070ti is lichtelijk beter (ook duurder), 5080 kent geen concurrentie en 5090 zit compleet op een eigen eiland.....
AMD had net even wat scherper moeten prijzen nog nu ze een redelijke kans hadden in het midden segment. In plaats daarvan bieden ze wederom een fractie mindere kaarten voor een fractie lagere prijs. Not good enough.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik blijf me afvragen hoeveel dat hoge segment uitmaakt. En ja ik weet dat mensen zeggen dat als je daar de kroon hebt, mensen ook mindere kaarten van je gaan kopen, maar is dat echt zo'n groot effect?

Algemeen op het internet is het toch voor een link gedeelte "pro AMD", als je ook kijkt naar Youtube influencers, maar ook een Tweakers was veel enthousiaster over de AMD kaarten als de Nvidia. En toch doet Nvidia het gewoon veel beter. Misschien gedeeltelijk omdat er heel hard geklaagd wordt op de prijs van Nvidia, maar niet op de performance (ook al is het natuurlijk gelinkt aan elkaar). Onder de streep is AMD ook de underdog, maar ze blijven voor de "€50 minder voor zelfde performance" strategie gaan. En eerlijk is eerlijk, vraag is als ze €150 goedkoper gaan of Nvidia dan niet ook gewoon de prijs meeverlaagt. Al zou ik ook denken dat die liever een ~80% marktaandeel hebben: Meer dan zat zonder dat concurrentiewaakhonden het wel erg twijfelachtig gaan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:56
Sissors schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:20:
Ik blijf me afvragen hoeveel dat hoge segment uitmaakt. En ja ik weet dat mensen zeggen dat als je daar de kroon hebt, mensen ook mindere kaarten van je gaan kopen, maar is dat echt zo'n groot effect?

Algemeen op het internet is het toch voor een link gedeelte "pro AMD", als je ook kijkt naar Youtube influencers, maar ook een Tweakers was veel enthousiaster over de AMD kaarten als de AMD. En toch doet Nvidia het gewoon veel beter. Misschien gedeeltelijk omdat er heel hard geklaagd wordt op de prijs van Nvidia, maar niet op de performance (ook al is het natuurlijk gelinkt aan elkaar). Onder de streep is AMD ook de underdog, maar ze blijven voor de "€50 minder voor zelfde performance" strategie gaan. En eerlijk is eerlijk, vraag is als ze €150 goedkoper gaan of Nvidia dan niet ook gewoon de prijs meeverlaagt. Al zou ik ook denken dat die liever een ~80% marktaandeel hebben: Meer dan zat zonder dat concurrentiewaakhonden het wel erg twijfelachtig gaan vinden.
Zijn al generaties lang "de beste" dus dat werkt wel door. Verder zijn er veel mensen die alleen maar een "GeForce" kopen want dat is goed

Net als de "pentium" nog steeds sterk is qua bekendheid. Velen kopen zelfs nu nog liever een Intel dan een Amd want Amd was altijd zo "slecht".

Zulke dingen hebben dus sowieso tijd nodig maar je moet ergens beginnen met een extreem goede indruk, en daar slaagt Amd steeds niet in door domweg teveel achter Nvidia aan te hobbelen.

Persoonlijk kijk ik vooral naar functies, bang for buck en de fuckups in het verleden.

Zo hoef ik voorlopig geen Intel na 13th/14th gen gepruts.
Geen Asrock borden voorlopig na am4 vrm's en am5 dode cpu's.
En Nvidia wil ook graag op mijn lijstje vanwege gesmolten connectors, black screens en de driver problemen van afgelopen maanden.

Had Amd high end gehad dan had ik gewoon weer Amd gekocht deze gen. Is mij altijd prima bevallen qua cpu's en gpu's (tot nu toe).

[ Voor 13% gewijzigd door meljor op 04-09-2025 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:37

Algemeen op het internet is het toch voor een link gedeelte "pro AMD", als je ook kijkt naar Youtube influencers, maar ook een Tweakers was veel enthousiaster over de AMD kaarten als de AMD. En toch doet Nvidia het gewoon veel beter. Misschien gedeeltelijk omdat er heel hard geklaagd wordt op de prijs van Nvidia, maar niet op de performance (ook al is het natuurlijk gelinkt aan elkaar). Onder de streep is AMD ook de underdog, maar ze blijven voor de "€50 minder voor zelfde performance" strategie gaan. En eerlijk is eerlijk, vraag is als ze €150 goedkoper gaan of Nvidia dan niet ook gewoon de prijs meeverlaagt. Al zou ik ook denken dat die liever een ~80% marktaandeel hebben: Meer dan zat zonder dat concurrentiewaakhonden het wel erg twijfelachtig gaan vinden.
Hoger segment geeft bragging rights en dat zien toch best veel mensen. Heel veel reviews nemen vaak de uiterste producten mee in de test. Daarom zie je heel vaak de 5090 en ook de 9800X3D en bijna iedereen kent ze wel. Nvidia is voor de minder bekende dus de snelste.

Maar in de praktijk is het volgens mij eerder een combinatie van factoren:
(let op dit is puur mijn mening, niet een feitenlijst)

Stabiliteit en vertrouwen
Bij Nvidia weet je dat je elke generatie een complete line-up hebt van high tot low end. Bij AMD is het elke generatie weer afwachten of ze überhaupt wel een high end zullen uitbrengen.

First to market
Nvidia legt al generaties lang de lat en AMD wacht constant met releasen om te kunnen antwoorden op Nvidia. Namen en prijzen worden soms kort voor lancering aangepast. Kortom, ze vertrouwen zelf niet in hun eigen producten en willen koste wat kost Nvidia kunnen counteren.

Naam en naamgeving
Geforce + hoger nummer = superduidelijk. Je weet gelijk over welke generatie het gaat en het tweede deel laat duidelijk zien in welke stack je koopt. AMD maakt hier geregeld een zooi van door weer de gehele naamgeving op de schop te gooien. Soms nog erger, spelen met het tweede deel van de cijfers om sneller te lijken (RX 7000)

Architectuur
Velen lopen geregeld te klagen dat Nvidia weinig verandert, maar de praktijk laat zien dat Nvidia het nooit echt laat afweten en altijd meedoet in rauwe prestaties. AMD doet haar best om elke generatie weer het wiel opnieuw uit te vinden en alles om te gooien. Deze is om nog een reden belangrijk.....

....Drivers prestaties
Bij Nvidia zitten de prestaties bij release vaak al dicht tegen het plafond en AMD groeit vaak meer. AMD heeft waarschijnlijk veel meer gedoe om haar drivers op orde te krijgen vanwege de constante wijzigingen in architectuur. Sommige noemen het fine-wine, ik noem het too little too late

Tools en features
Dit is meer van de laatste 10 jaar, maar Nvidia loopt tegenwoordig gewoon constant weg bij AMD als het gaat om features. Nvidia dicteert letterlijk wat AMD gaat doen en tegen de tijd dat ze bij zijn brengt Nvidia de volgende feature set uit die AMD hoofdpijn geeft.

Als AMD echt stappen wil maken op de PC markt dan zullen ze fors moeten investeren. Ik denk echter dat de PC markt meer een extraatje is geworden om wat meer inkomsten te genereren vanuit de R&D bij console chips. Ze produceren momenteel gewoon te weinig Radeon chips om marktaandeel af te pakken en alles wat ze op de markt brengen gaat met een bak slechte marketing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Algemeen op het internet is het toch voor een link gedeelte "pro AMD", als je ook kijkt naar Youtube influencers, maar ook een Tweakers was veel enthousiaster over de AMD kaarten als de Nvidia. En toch doet Nvidia het gewoon veel beter. Misschien gedeeltelijk omdat er heel hard geklaagd wordt op de prijs van Nvidia, maar niet op de performance (ook al is het natuurlijk gelinkt aan elkaar). Onder de streep is AMD ook de underdog, maar ze blijven voor de "€50 minder voor zelfde performance" strategie gaan. En eerlijk is eerlijk, vraag is als ze €150 goedkoper gaan of Nvidia dan niet ook gewoon de prijs meeverlaagt. Al zou ik ook denken dat die liever een ~80% marktaandeel hebben: Meer dan zat zonder dat concurrentiewaakhonden het wel erg twijfelachtig gaan vinden.
Misschien wel dezelfde performance in games, maar er zijn ook mensen die iets anders met hun PC doen waar Nvidia kaarten beter in zijn.
Bovendien maken veel mid- en highend AMD kaarten nog gebruik van GDDR6 geheugen, daar waar NVidia al overgestapt is op GDDR7 geheugen wat een 2x zo hoge data transfer kan halen. Voor sommige toepassingen is dat een voordeel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:10

De top 10 bij Newegg laat toch vooral AMD zien voor de DIY markt: https://www.newegg.com/d/...o-Graphics-Device/c/ID-38
rapture schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:00:
[...]

Doet mij denken aan de Nvidia strategie in het begin versus 3dfx.
  • Nvidia had de focus op de OEM's gezet. Zorg dat de leken in hun Dell, HP,... PC's een Nvidia grafische kaart hebben.
Dit is een van de redenen. De bestellingen van Dell, HP, etc. zorgen voor een constante stroom units.

Er is nog een reden waarom de AMD kaarten niet in de cijfers van Jon Peddie opduiken, en dat is als ze gratis verkocht worden aan AIB partners. Jon Peddie kijkt alleen naar de omzet, deelt dit door de gemiddelde stuksprijs (groothandel kostprijs, niet de verkoopprijs) en berekent zo de aantallen. Als er flinke kortingen worden gegeven, betekent dat bij Jon Peddie minder aantallen.

Laat AMD nou net op Radeon nog wat korting verplichtingen hebben overgehouden aan de RX7000 series. Belofte maakt schuld.

Steam hardware survey is helaas ook vertekend door de wereldwijde internet cafe's: elke Steam gebruiker die in en uitlogt op zo'n PC vaak met een Nvidia kaart, geeft Nvidia door. Ik heb ook deze maand een Steam survey gekregen: 2,5 jaar nadat ik m'n PC gebouwd had (met AMD CPU + GPU). Er zijn waarschijnlijk meer PC gamers zonder eigen game PC, dan met.

Gerucht: volgens AMD's eigen interne getallen (leaks) is de "gaming market share" van 15% RDNA3 naar 22% RDNA4 gegaan.
YouTube: RX 9070 GRE 16GB Specs Leak, AMD FSR 4 on RDNA 3, Nvidia RTX 5080 & ...

Maar zelfs al zou het 6% zijn: het zal niet naar 0% gaan, en het zal waarschijnlijk geen invloed op de consumenten prijzen hebben. In het kort:
  • De investeringskosten voor AMD zijn te laag om niet met Radeon door te gaan. Dit komt omdat ze al moeten investeren in AI en consoles. Radeon gaat dus niet wegvallen.
  • Een hoger volume Radeon kaarten gaat er niet voor zorgen dat prijzen omlaag gaan voor DIY consumenten. Dat hebben we in de afgelopen 10 jaar ook niet gezien. Zelfs toen het 60%-40% was, bleven de bruto marges van Nvidia dik 50%.
(meer detail: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83339698)

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.