10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Behalve iedereen die een watercooling setup gebruik of andere custom coolers, die zijn namelijk in de regel het vaakst geschikt voor reference design kaarten en passen vaak niet of niet lekker op de custom kaarten van boardpartners, of zijn vaak veel later beschikbaar voor deze kaarten.Enchantress schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 17:31:
Niemand wil een luidruchtige koeler.
En daarnaast zijn er ook genoeg gamers die geen fuck geven over het geluid omdat ze toch altijd met een koptelefoon op zitten
Nee, ik denk dat het aannemelijker is dat deze kaarten als zoete broodtjes over de Nvidia toonbank vliegen dan dat niemand ze wil hebben
Maar gezien de huidige markt en de plotselinge switch van Nvidia om Volta te droppen (en alleen voor de high-end compute markt ten houden) denk ik dat het volgende aan de hand is:
Iedereen weet dat er nog wat rek zit in de huidige generatie kaarten: de 1070's kunnen redelijk overgeklokt worden enz.
En aangezien de huidige prijzen voor gpu's op de huidige markt zo hoog zijn voor de huidige generatie kaarten en er geen concurrentie is van AMD,
denk ik dat Nvidia een 'AMD'tje' gaat doen:
Net als de RX 580 generatie kaarten eigenlijk een iets hoger geklokte RX 480 is, lijkt het mij logisch dat nvidia dezelfde Pascal-kaarten zullen uitbrengen onder een nieuwe 'Ampere' naam die gewoon iets hoger geklokt zijn dan de 1070's en 1080's:
En Voila: nog meer winst voor dezelfde chips en bestaande technieken.
Vandaar dat 'ineens' Nvidia binnen een paar maanden met een 'nieuw' reeks kaarten op de proppen kan komen...
Dit lijkt mij namelijk de meest logische verklaring.
De namen zijn van de wetenschappers, niet de SI eenheden. Fermi, Pascal, Ampère, Tesla, Kepler, Maxwell etc.DeArmeStudent schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 18:52:
De naam Turing is slechts 1x genoemd door Reuters. Voor de rest wordt de naam Ampère gebruikt...en dat lijkt mij ook logisch, gezien 'Ampere' 'afgeleid is van de naam Volt(a)'.
Wer als Spieler auf einen großen Knaller zur GDC (Game Developers Conference) oder Nvidias Hausmesse GTC (beide im März 2018) wartet, wird wohl doch enttäuscht werden. Wie wir aus unterschiedlichen und voneinander unabhängigen Quellen erfahren konnten, wird im März außer einer möglichen Ankündigung und eines doch eher vagen Appetithäppchens wohl eher nichts Konkretes unters wartende Volk gestreut werden. Auch die Hoffnung, das neueste Spielzeug für nerdige Kellerkinder könnte sich bereits am gern und oft kolportieren 12. April materialisieren, sollte man besser mit Ehre und Anstand begraben.
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Tja, het lijkt er op dat de GPU markt niet snel gaat verbeteren.
http://www.tomshardware.c...ecture-delayed,36603.html
Maar als we gaan Gamescom in augustus gaan, dan zijn het 7nm chips.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zowel Nvidia als MSI hebben aangegeven dat volgend jaar de prijzen verslechteren.choogen schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:49:
Tja, het lijkt er op dat de GPU markt niet snel gaat verbeteren.
[ Voor 38% gewijzigd door sdk1985 op 05-03-2018 15:45 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Daar gaan we weer...
[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 08-03-2018 18:50 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
What would it mean to have your "Gaming Brand Aligned Exclusively With GeForce?" The example that will likely resonate best with HardOCP readers is the ASUS Republic of Gamers brand. I have no knowledge if ASUS is a GPP partner, I am simply using the ROG brand hypothetically. If ASUS is an NVIDIA GPP partner, and it wants to continue to use NVIDIA GPUs in its ROG branded video cards, computers, and laptops, it can no longer sell any other company's GPUs in ROG products. So if ASUS want to keep building NVIDIA-based ROG video cards, it can no longer sell AMD-based ROG video cards, and be a GPP partner.
NVIDIA will tell you that it is 100% up to its partner company to be part of GPP, and from the documents I have read, if it chooses not to be part of GPP, it will lose the benefits of GPP which include: high-effort engineering engagements -- early tech engagement -- launch partner status -- game bundling -- sales rebate programs -- social media and PR support -- marketing reports -- Marketing Development Funds (MDF). MDF is likely the standout in that list of lost benefits if the company is not a GPP partner.
What is disturbing is that we have been told that if a company does not participate in GPP, those companies feel as if NVIDIA would hold back allocation of GPUs from their inventories. From all we have talked to, the issue of not allocating GPU inventories to non-GPP partners have not been spelled out contractually, but is rather done on a wink and a nod.
[ Voor 13% gewijzigd door foppe-jan op 08-03-2018 19:50 ]
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
De prijzen wijken niet veel af van de concurrentEnchantress schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 07:14:
Soort Intel praktijken dus, zo jammer dat er geen normale bedrijfsvoering gevoerd kan worden, altijd proberen om de concurrentie te verwijderen om vervolgens sky-high prijzen te vragen.
AMD
Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i
De huidige prijzen zijn zelfs niet de schuld van NVidia of AMD.Gekke Jantje schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:27:
[...]
De prijzen wijken niet veel af van de concurrent
AMD
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Als je het nieuws volgt weet je ook dat het geen realistische prijzen zijn op het moment.Gekke Jantje schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:27:
[...]
De prijzen wijken niet veel af van de concurrent
AMD
Die prijs is niet nieuw toch? Daarbij is dit een prosumer v100 gebaseerde gpu, het was sowieso geen titan x achtige prijs geworden, zo met hbm en fp64 prestatie. De quadro gp100 is ook 6k, de quadro gv100 zit in de pijplijn begrijp ik dus die zal ook wel zoiets zijn..sdk1985 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:44:
Jeetje wat een prijs op de Titan V, 3100 euro op de Nvidia webshop. Zoals ik bij HWI al heb gepost 'Poor Volta? Nou nee. Wel poor consumer met deze prijzen... Wat gaat de Quadro variant dan wel niet kosten...'
Hoezo niet? Als ze niet realistisch waren, dan werden ze ook niet verkocht.Enchantress schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:42:
[...]
Als je het nieuws volgt weet je ook dat het geen realistische prijzen zijn op het moment.
Worden ze ook niet, kan ook niet als er geen voorraad is.Paprika schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:19:
[...]
Hoezo niet? Als ze niet realistisch waren, dan werden ze ook niet verkocht.
Overigens de kaarten die eventueel verkocht worden gaan naar minners.
En dus is de prijs realistisch...Enchantress schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 11:34:
[...]
Overigens de kaarten die eventueel verkocht worden gaan naar minners.
Immers waar GPU’s eerst voor hobby gekocht werden worden ze nu bedrijfsmatig gekocht.
Minen=bedrijf
Game=hobby
Er is een grens aan wat de massa aan een hobby kan besteden maar voor een bedrijf is dat er niet perse zolang de opbrengsten maar voldoende de kosten overstijgen.
Als ik, bij wijze van spreken, met een maand minen met 1 kaart netto 10k overhoudt dan is zelfs een prijs van 9k voor die GPU makkelijk rendabel. En kunnen de gpu makers die prijs ook potentieel vragen.
Dit is ook het grote probleem. Hoe lucratiever het bedrijfsmatige minen en hoe meer miners bij een inelastisch vrijwel gelijkblijvend aanbod van kaarten, hoe verder dit uit de hand kan gaan lopen tot het punt dat gamers nooit meer aan kaarten komen omdat ze het niet meer kunnen en willen betalen.
ps: Hetzelfde gaat natuurlijk op voor toegenomen bedrijfsmatige vraag uhv bijv. machine learning etc.
[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 09-03-2018 12:03 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Verwijderd
Maar mensen moeten zich ook realiseren dat het geen zin heeft je op te winden over zaken die buiten je invloedssfeer liggen.
Wees blij dat het om artikelen gaat die je niet echt nodig hebt (luxe artikelen) i.p.v eten oid. In die zin vind ik het totaal niet te vergelijken met 10,- voor een brood. Ik vind mezelf al snel als een verwend nest klinken als ik huilie ga doen dat ik mijn videokaartje niet voor de prijs kan kopen die het mij waard is.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Op zich wel eens, maar zo kun je alles wel kapot relativeren.
Het punt is verder meer dat ze inmiddels vrijwel helemaal niet meer te krijgen zijn. Zelfs niet als je het ervoor over hebt.
PC Specs
Verwijderd
Leuk bedrijven die dit doen.....Help!!!! schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:40:
FWIW: HardOCP: GeForce Partner Program Impacts Consumer Choice
Daar gaan we weer...
Daar heb je gelijk in. De waarheid ligt ergens in het midden. Naar mijn mening zijn met name Nederlanders altijd erg goed in klagen zonder in de gaten te hebben wat er allemaal wel goed, mooi en geweldig is. Ik belicht enkel de andere kant van het verhaal.Help!!!! schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:13:
^
Op zich wel eens, maar zo kun je alles wel kapot relativeren.
Het punt is verder meer dat ze inmiddels vrijwel helemaal niet meer te krijgen zijn. Zelfs niet als je het ervoor over hebt.
En de kaarten zijn echt wel te krijgen als je niet naar de bedragen kijkt. Je moet alleen niet merkgebonden willen zijn op het moment.
Ook dat begrijp ik maar wederom, we zijn altijd erg goed in specificeren wat er nog niet goed is. Is logisch, dat zit in de natuur van mensen en in bepaalde mate is dat zelfs erg gezond. Zonder dat is er namelijk ook niet zoiets als ambitie.Verwijderd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:16:
Bedankt voor je stoïcijns filosofische advies, Blaat, maar ik denk dat de reden dat mensen er over klagen meer is dat gedeelde smart halve smart is. We weten allemaal wel dat we er niets aan kunnen doen, behalve dan geen videokaart kopen voor de huidige prijs.
Maar de munt heeft twee kanten. Dat is alles wat ik wil zeggen.
Het probleem is dat dit indirect verplicht is en niet optioneel, op lange termijn.
Hypothetisch voorbeeld 1: Asus doet mee aan deze overduidelijke-antitrust rechtzaak-in-wording en krijgt een hoop "marketing budget" van Nvidia waardoor zij hun volgende generatie Geforce kaarten 10% goedkoper kunnen verkopen dan alle concurrenten.
Hypothetisch voorbeeld 2: MSI laat de kans op gratis geld niet voorbij gaan en verkoopt zijn ziel, waardoor zij specifieke overclocking optimalisaties krijgen voor MSI Afterburner die ze natuurlijk alleen op eigen kaarten toepassen.
Je moet bij dit soort mooi verwoorde illegale handelspraktijken goed tussen de regels lezen en Kyle Bennett van HardOCP legt het ook proper uit. Dit is niet de Nvidia Partner Program, dit is de Anti-Competitive Vendor Choke Hold. In tegenstelling tot wat geclaimed wordt is dit niet voor het verbeteren van de ervaring van de consumenten maar voor het uitbuiten van de grafische kaartenmarkt met een agressieve monopoliepositie.
Ondertussen is Nvidia haar discrete GPU marktaandeel al onder de 70% is gedaald. Nog steeds hardstikke goed, maar het wordt steeds minder en dat proces kan nu wel eens in een stroomversnelling raken. Nvidia heeft ook alle reden om zich daarover zorgen te maken met de AMD APU's, de AMD-Intel deal, Intel die serieus lijkt te gaan worden over hun GPU's en Navi waar AMD best wel eens ver onder de prijzen van Nvidia kan gaan zitten en weer een stap kan gaan maken in het mainstream segment, net zoals ze met Polaris deden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De eerste Titan had een full speed (1/3 FP32) en een reduced speed (1/24 FP32) modus. De verklaring zal meer liggen in de huidige 'gekte' in de markt.maratropa schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:47:
[...]
Die prijs is niet nieuw toch? Daarbij is dit een prosumer v100 gebaseerde gpu, het was sowieso geen titan x achtige prijs geworden, zo met hbm en fp64 prestatie. De quadro gp100 is ook 6k, de quadro gv100 zit in de pijplijn begrijp ik dus die zal ook wel zoiets zijn..
tegelijk is dit ook niet nieuw blijkbaar.. https://semiaccurate.com/...c-dump-amd-called-tier-0/DaniëlWW2 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 14:29:
En de achterliggende redenering voor dit alles is dat Nvidia zich zorgen maakt over hun marktaandeel in discrete GPU's. Dat is hun cash cow en die winsten gooien ze in hun GPGPU ontwikkelingen. Dat is een groeimarkt met gigantische per verkochte eenheid winsten die van meerdere kanten word bedreigd.
Ondertussen is Nvidia haar discrete GPU marktaandeel al onder de 70% is gedaald. Nog steeds hardstikke goed, maar het wordt steeds minder en dat proces kan nu wel eens in een stroomversnelling raken. Nvidia heeft ook alle reden om zich daarover zorgen te maken met de AMD APU's, de AMD-Intel deal, Intel die serieus lijkt te gaan worden over hun GPU's en Navi waar AMD best wel eens ver onder de prijzen van Nvidia kan gaan zitten en weer een stap kan gaan maken in het mainstream segment, net zoals ze met Polaris deden.
Tja, dat lijkt afgekapt te zijn omdat dergelijke praktijken in een antitrustzaak kunnen eindigen. Kan natuurlijk nu ook gebeuren. Verder begint Nvidia wel heel erg veel 3DFX trekjes te vertonen...foppe-jan schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:28:
[...]
tegelijk is dit ook niet nieuw blijkbaar.. https://semiaccurate.com/...c-dump-amd-called-tier-0/
Omdat het hardstikke offtopic is in het AMD topic reageer ik hier maar.
Tja, Gigabyte heeft Radeon Aorus kaarten. Verder is Gigabyte bijzonder inconsistent met hun benamingen en hebben ze helemaal geen sterke branding of focus. Ze gebruiken voor hun videokaarten gewoon Gigabyte, "Gaming", "Windforce", "Waterforce", "Xtreme" en "Aorus". Als je mij kan vertellen hoe die line-up precies werkt, dan graag, want ik snap er bijzonder weinig van...The Source schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 21:21:
Waarom denk je dat Gigabyte geen Aorus AMD VGA kaarten heeft? Of waarom de Asus GSYNC monitoren een andere naming rule hebben. Nog maar het begin...
Aorus betekent in de praktijk ook helemaal geen premium kwaliteit. Als Nvidia die naam lekker wil claimen, dan doen ze dat maar. Vrijwel niemand die het iets zal kunnen schelen. De enige merknaam bij Gigabyte die enige kwaliteit uitstraalt is Xtreme. Dat is nu ook niet een sterke merknaam, nog zwakker dan Aorus.
ASUS lijkt tot dusver al helemaal geen ene f te geven om Nvidia haar programma. Ze hebben bijvoorbeeld gewoon ASUS ROG-STRIX Vega's. Deze kan je op het moment zelfs kopen, voor de schappelijke prijs van rond de €1000. Maar twee keer de MSRP.
ASUS lijkt alleen onderscheid te maken voor monitoren. ROG Strix voor Freesync, ROG Swift voor G-Sync. ROG Strix is hier het sterkere merk, en ROG is natuurlijk de branding van ASUS.
ASRock lijkt de GPU markt in te willen stappen, als AMD exclusieve partner. Lijkt me ook erg duidelijk want zij van Nvidia haar programma vinden.
Blijft over MSI...
En voor mensen zeggen "nee dat kan niet, want Nvidia en AMD zijn de enige die goede videokaarten kunnen maken"... Euhm in veel markten werd dat ook gedacht. General Motors kon toch nooit failliet gaan? Nokia kon dat toch ook niet? etc etc
Uh dat kan niet zomaar nee. GM of Nokia waren helemaal niet zulke "high end" producten als GPU's dat zijn. Een moderne GPU ontwerpen en in productie krijgen duurt ongeveer vier jaar en kost honderden miljoenen aan R&D. Voor echt bijzondere chips zoals GP100 of GV100 gaat het om elke miljarden. Verder hebben AMD en Nvidia zoveel intellectueel eigendom dat geen enkel bedrijf kan beginnen met de ontwikkeling van GPU's zonder dat ze meteen aangeklaagd zullen worden. Zelfs Intel moet constant een van de twee betalen voor hun IGP's. Dat was Nvidia, maar ze zijn nu naar een licentie van AMD gegaan.MetalSonic schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:40:
Met de idiote prijzen van nu voor high end gpu's van Nvidia en AMD is de ideale omgeving gecreeerd voor een nieuwe partij om met high end video kaarten te komen onder de prijzen van de huidige 2 reuzen.. En dan ga ik daar naar toe...
En voor mensen zeggen "nee dat kan niet, want Nvidia en AMD zijn de enige die goede videokaarten kunnen maken"... Euhm in veel markten werd dat ook gedacht. General Motors kon toch nooit failliet gaan? Nokia kon dat toch ook niet? etc etc
De enige speler die serieus deze markt in kan stappen is Intel, en dat lijken ze ook van plan te zijn. Dan zal het alsnog enkele jaren gaan duren voordat je wat beters gaat zien dan IGP's van Intel. Discrete GPU's van Intel kunnen verder wel eens gericht worden op de HPC markt, en niet voor gamers. Dat lijkt in ieder geval de verwachting te zijn.
Bedankt voor de uitgebreide reactie die inhoudelijk ook ver gaat. Ik denk dat mijn vorige reactie verkeerd is overgekomen. Ik bedoel het niet zo letterlijk.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:56:
[...]
Uh dat kan niet zomaar nee. GM of Nokia waren helemaal niet zulke "high end" producten als GPU's dat zijn. Een moderne GPU ontwerpen en in productie krijgen duurt ongeveer vier jaar en kost honderden miljoenen aan R&D. Voor echt bijzondere chips zoals GP100 of GV100 gaat het om elke miljarden. Verder hebben AMD en Nvidia zoveel intellectueel eigendom dat geen enkel bedrijf kan beginnen met de ontwikkeling van GPU's zonder dat ze meteen aangeklaagd zullen worden. Zelfs Intel moet constant een van de twee betalen voor hun IGP's. Dat was Nvidia, maar ze zijn nu naar een licentie van AMD gegaan.
De enige speler die serieus deze markt in kan stappen is Intel, en dat lijken ze ook van plan te zijn. Dan zal het alsnog enkele jaren gaan duren voordat je wat beters gaat zien dan IGP's van Intel. Discrete GPU's van Intel kunnen verder wel eens gericht worden op de HPC markt, en niet voor gamers. Dat lijkt in ieder geval de verwachting te zijn.
Mijn boodschap was dat het vaker gebeurd is dat zogenaamd "grote spelers" wanneer zij te duur werden uiteindelijk via marktwerkwerking wel gezonde concurrentie kregen. Ik vind zowel Nvidia als AMD op dit moment dusdanig opererend dat ik denk dat er een concurrent komt. Wellicht is dat dan inderdaad Intel....
Ik wist trouwens niet dat 't ontwikkelen van chips om miljarden ging dat is wel ziek. Maar goed dat er al multinationals zijn met miljarden die dat wel kunnen ophoesten voor een nieuw R&D team..
Maarja we gaan het zien!
Tja, hier is het wat lastiger omdat GPU's bijzonder complexe computerchips zijn.MetalSonic schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:13:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide reactie die inhoudelijk ook ver gaat. Ik denk dat mijn vorige reactie verkeerd is overgekomen. Ik bedoel het niet zo letterlijk.
Mijn boodschap was dat het vaker gebeurd is dat zogenaamd "grote spelers" wanneer zij te duur werden uiteindelijk via marktwerkwerking wel gezonde concurrentie kregen. Ik vind zowel Nvidia als AMD op dit moment dusdanig opererend dat ik denk dat er een concurrent komt. Wellicht is dat dan inderdaad Intel....
Ik wist trouwens niet dat 't ontwikkelen van chips om miljarden ging dat is wel ziek. Maar goed dat er al multinationals zijn met miljarden die dat wel kunnen ophoesten voor een nieuw R&D team..
Maarja we gaan het zien!
Je hebt eigenlijk vier segmenten voor videokaarten. Deze zijn:
-Low power
-Mainstream
-High end
-Enthousiast
Het probleem is dat Nvidia op het moment controle heeft over high end en enthousiast en een groot aandeel heeft in low power en mainstream. Intel en AMD doen op het moment nauwelijks mee in low power, AMD is vrij sterk in mainstream en dat was het. De mainstream markt is nu alleen al bijna een jaar verziekt door miners voor AMD. AMD verkoopt elke chip die ze laten maken, maar gamers kunnen ze niet krijgen. Dat is jammer want een RX570 en een freesync scherm was met gemak de beste keuze voor een mainstream gamer.
Op mainstream videokaarten valt alleen weinig te verdienen. Op de hogere segmenten des te meer. Omdat AMD op het moment geen partij meer kan bieden heeft Nvidia de prijzen gigantisch verhoogd. Nvidia verdient bakken met geld aan GTX1070's en hoger. Nvidia vindt het wel best dat je $500 of meer betaald voor een GTX1070. Dat is een videokaart met een chipformaat die een paar jaar geleden nog voor maximaal $350 werd verkocht. Voor die $350 zou Nvidia misschien $200 zelf ontvangen, maar waarschijnlijk minder. Daarvan zal minstens $100 naar productiekosten gaan waardoor er weinig overblijft voor R&D, marketing, driver ontwikkeling etc. Nvidia zal nu eerder $300+ ontvangen. Daar komt de winst vandaan.
Dat kan alleen gaan veranderen. AMD haar nieuwe APU's kunnen een behoorlijke impact gaan hebben voor de low power markt. AMD doet gewoon aan koppelverkoop hier. AMD haar deal met Intel om Radeon chips te verkopen aan Intel komt ook neer op koppelverkoop, maar de chips daar zijn eigenlijk al mainstream. Dit kan Nvidia zomaar grotendeels uit de grote laptopmarkt gaan schoppen.
Vervolgens is de verwachting dat AMD haar volgende generatie op een veel goedkopere manier geproduceerd zal kunnen worden. Geen idee of je bekend bent met de Epyc server CPU's die uit meerdere chips bestaan. Nou, dat lijkt AMD nu ook voor videokaarten te willen gaan doen. Dat kan zeer pijnlijk worden in de mainstream markt omdat AMD dan onder de prijs van Nvidia kan gaan zitten. High end en enthousiast kunnen ze ook zomaar terug zijn als de adoptie van DX12 en Vulkan als API's aan gaat slaan. Daar zijn AMD GPU's van afhankelijk want ze lopen al jaren tegen een bottleneck aan met DX11.
Binnen dit kader moet je Nvidia haar programma ook zien. Ze weten dat ze nu eigenlijk al over de top van hun marktaandeel zijn. Ze verdienen nu bakken met geld maar dat gaat ook een keer ophouden als AMD weer kan concurreren en fors onder de prijs gaat zitten om marktaandeel te winnen. Met programma's zoals wat Nvidia nu wil gaan doen proberen ze actief om AMD te saboteren om zo hun eigen winstmarges aan te blijven houden.
Dan is er nog Intel. Tja, of je Intel nu echt als derde partij wil hebben in een markt. Ze hebben nogal een geschiedenis van zeer anti competatieve bedrijfsvoering...
Als laatste zijn GP100 en GV100 niet je doorsnee videokaarten. Nvidia heeft er respectievelijk $2 en $3 miljard aan R&D ingegooid en dat verdienen ze ook terug omdat ze op het moment nog monopolist zijn. Al die chips gaan naar zaken zoals vliegtuigbouw, klimaatmodellen maar vooral naar AI onderzoek. Nvidia is hier al jaren mee bezig. Dit doen ze omdat ze ook zien dat ze niet afhankelijk kunnen blijven van gaming.
Heb je daar een bron van?foppe-jan schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:36:
ter aanvulling: van die 2-3B is overigens een redelijk groot deel gegaan naar ecosysteem ontwikkeling, lang niet alles naar de hardware.
Ik durf dit namelijk wel in twijfel te trekken. Al is het maar omdat Nvidia een op maat gemaakt productieproces bij TSMC heeft besteld om die gigantische GV100 chip te maken. Dat zal heel wat hebben gekost.
Natuurlijk zal Nvidia heel wat in haar CUDA platform gooien, maar dat bestaat al jaren.
Liever niet, als ik als domme consument bij de ene videokaart gaming zie staan en bij de andere niet. Dan zou ik heel naief kunnen denken dat de tweede minder geschikt is voor gaming.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 14:32:
[...]
Aorus betekent in de praktijk ook helemaal geen premium kwaliteit. Als Nvidia die naam lekker wil claimen, dan doen ze dat maar. Vrijwel niemand die het iets zal kunnen schelen. De enige merknaam bij Gigabyte die enige kwaliteit uitstraalt is Xtreme. Dat is nu ook niet een sterke merknaam, nog zwakker dan Aorus.
[...]
Je moet de consument niet gaan overschatten
Sowieso word ik een beetje scheel van alle marketing termen die AIB's tegen hun producten aan gooien. Met name Asrock heeft er een handje van (termen als Fatality Ultra Gaming Extreme zijn niet ver gezocht).Sp3ci3s8472 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:59:
[...]
Liever niet, als ik als domme consument bij de ene videokaart gaming zie staan en bij de andere niet. Dan zou ik heel naief kunnen denken dat de tweede minder geschikt is voor gaming.
Je moet de consument niet gaan overschatten.
Het begint een beetje clickbait allures te krijgen. Hoe groter de hyperbool, hoe meer interesse vanuit de consument.
Geeft ook wel een beetje aan dat ik geen gemiddelde consument ben. Dat soort gezever zit enorm in mijn allergiehoek namelijk. Ik heb liever een karige naam en een degelijk, niet zo schreeuwerig design met bijpassende naam.
Op dat vlak doet Asus het al iets beter met hun moederborden maar het had simpeler gekund.
De fout bij Gigabyte is soms niet eens welke merknaam ze gebruiken, maar überhaupt de keuze voor Gigabyte. Dat is voornamelijk bij het rode kamp zo.Sp3ci3s8472 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 09:59:
[...]
Liever niet, als ik als domme consument bij de ene videokaart gaming zie staan en bij de andere niet. Dan zou ik heel naief kunnen denken dat de tweede minder geschikt is voor gaming.
Je moet de consument niet gaan overschatten.
Maar Aorus is echt niet zo'n sterk merk als Gaming X of ROG. Verder zou het wel eens Windforce kunnen zijn die Nvidia exclusief gaat. Je kon namelijk ooit in een ver verleden zowel Gigabyte Gaming als Auros kaarten krijgen, maar al jaren geen Windforce.
Al die termen staan ook in je sigBlaat schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:28:
[...]
Sowieso word ik een beetje scheel van alle marketing termen die AIB's tegen hun producten aan gooien. Met name Asrock heeft er een handje van (termen als Fatality Ultra Gaming Extreme zijn niet ver gezocht).
Het begint een beetje clickbait allures te krijgen. Hoe groter de hyperbool, hoe meer interesse vanuit de consument.
Geeft ook wel een beetje aan dat ik geen gemiddelde consument ben. Dat soort gezever zit enorm in mijn allergiehoek namelijk. Ik heb liever een karige naam en een degelijk, niet zo schreeuwerig design met bijpassende naam.
Op dat vlak doet Asus het al iets beter met hun moederborden maar het had simpeler gekund.
Ben benieuwd of deze hele mining gekte nog een effect gaat hebben op de game ontwikkeling markt. Zo zullen er veel mensen zoals ikzelf zijn die graag weer een game pc willen bouwen maar simpelweg 600 euro van de zotte vinden voor een grafische kaart net als bijna 200 euro voor 16gb ram trouwens..
Er zit momenteel wel teveel geld in die hele mining industrie om zomaar om te vallen, misschien dat binnenkort bij BVA auctions wel wat mooie kaartjes voorbij komen
Verwijderd
Eerder vandaag toevallig op BVA Auctions gekeken en wel wat leuke dingen gevonden. Toen naar reviews gekeken van de site en zag dat ze erg slecht uit de bus kwamen, dus toen maar weer weg gegaan.Brilsmurfffje schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:36:
[...]
Al die termen staan ook in je sig
Ben benieuwd of deze hele mining gekte nog een effect gaat hebben op de game ontwikkeling markt. Zo zullen er veel mensen zoals ikzelf zijn die graag weer een game pc willen bouwen maar simpelweg 600 euro van de zotte vinden voor een grafische kaart net als bijna 200 euro voor 16gb ram trouwens..
Er zit momenteel wel teveel geld in die hele mining industrie om zomaar om te vallen, misschien dat binnenkort bij BVA auctions wel wat mooie kaartjes voorbij komen
Off-topic wellicht, maar ik heb al denk wel bijna 100x daar iets gekocht en nog nooit problemen gehad, zelfs niet als ik de support moest aanschrijven.Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 16:23:
[...]
Eerder vandaag toevallig op BVA Auctions gekeken en wel wat leuke dingen gevonden. Toen naar reviews gekeken van de site en zag dat ze erg slecht uit de bus kwamen, dus toen maar weer weg gegaan.
PSN: bryanlost
Een half jaar terug was anders het perfecte momenttomcatha schreef op maandag 12 maart 2018 @ 22:13:
ik wou een half jaar geleden al een nieuwe PC halen maar door de gekte op de mining markt heb ik nog steeds geen nieuwe PC gebouwd.

Verwijderd
Zegt hij terwijl hij al een Vega56 heeft. No offense maar roep dat eens als je een HD 7850 hebt waarvan je blij bent dat die nog werkt.Blaat schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 12:04:
Ik snap de emoties wel.
Maar mensen moeten zich ook realiseren dat het geen zin heeft je op te winden over zaken die buiten je invloedssfeer liggen.
Wees blij dat het om artikelen gaat die je niet echt nodig hebt (luxe artikelen) i.p.v eten oid. In die zin vind ik het totaal niet te vergelijken met 10,- voor een brood. Ik vind mezelf al snel als een verwend nest klinken als ik huilie ga doen dat ik mijn videokaartje niet voor de prijs kan kopen die het mij waard is.
Ja, het is een eerstewereldprobleem maar het is vervelend, als dat een jaar duurt, big deal, als het jarenlang duurt...
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2018 01:51 ]
Nou kom, als je mijn sig eerder had gelezen had je geweten dat ik dat ding net een dag heb. Ik heb hem recent uit Duitsland gehaald voor de bizarre prijs van 750,-. En ja, dat ik het er voor betaald heb wil niet zeggen dat ik het eens ben met de prijsstelling. Maar goed, ik heb freesync dus je moet wat. Het is wat het is.Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 01:50:
[...]
Zegt hij terwijl hij al een Vega56 heeft. No offense maar roep dat eens als je een HD 7850 hebt waarvan je blij bent dat die nog werkt.
Ja, het is een eerstewereldprobleem maar het is vervelend, als dat een jaar duurt, big deal, als het jarenlang duurt...
Maar ik heb wel netjes de link naar die kaart in het levertijden topic geplaatst want het is de laagste prijs die ik kon vinden ervoor.
Het verschil is dus dat ik er dus niet over klaag, je bevestigt precies mijn punt met je opmerking.
Verder heeft die Xbox One X een 40CU Polaris chip. Niet slecht. Je zou er zelfs op kunnen minen als je een mining programma draaiende krijgt.Phuncz schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 07:17:
Als het zo doorgaat zoals nu, zal gaming weer verplaatsen van PC naar console, waar het een aantal jaren geleden ook al leek te doen. Zeker als je de laatste nieuwe console koopt voor de prijs van een GTX 1060, zonder die andere dure componenten.
Maar de komende maanden zijn gewoon verloren. Zijn het niet de miners, dan zijn het wel de sterk gestegen GDDR5 prijzen. Het zal wachten worden op Ampère/Turing/whatever en hopen dat AMD dit jaar ook met Navi komt. Anders kan je de hoofdprijs gaan betalen aan Nvidia.

Zouden we de mining kunnen verschuiven naar de consoles als dat luktDaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:13:
[...]
Verder heeft die Xbox One X een 40CU Polaris chip. Niet slecht. Je zou er zelfs op kunnen minen als je een mining programma draaiende krijgt.
Maar de komende maanden zijn gewoon verloren. Zijn het niet de miners, dan zijn het wel de sterk gestegen GDDR5 prijzen. Het zal wachten worden op Ampère/Turing/whatever en hopen dat AMD dit jaar ook met Navi komt. Anders kan je de hoofdprijs gaan betalen aan Nvidia.
In principe zou het moeten kunnen als je een linux distro draaiende krijgt zonder restricties. Verder koopt toch niemand de XBONE tegenover de PS4 dus.Brilsmurfffje schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:19:
[...]
Zouden we de mining kunnen verschuiven naar de consoles als dat lukt
Dan nog wat meer concreet nieuws over Nvidia Geforce.
https://www.digitimes.com/news/a20180313PD204.htmlSince profitability from graphics cards has been weakening, Nvidia and AMD have both been decelerating the developments of their new GPU architectures and prolonging their existing GPU platforms' lifecycle, the sources said, adding Nvidia's next-generation GPU architecture Turing will not enter the mass production until the third quarter.
Gaat voor de rest over cryptomining maar die passage vond ik erg interessant. Als in Q3 de productie start van wat toch Turing lijkt te worden, dan komen ze misschien pas in december, maar waarschijnlijk pas in januari 2019. Verder zijn het dan zeker 7nm chips.
Ik verwacht toch zeker wel een nieuwe nVidia GPU voor de zomer, minimaal een refresh. Dat kan bijna niet anders gezien de 1000 serie nu op de kop af 2 jaar oud is.
Thx. goede link. Als ik die wat uitgebreider quote:
My take: Nu mining onder druk komt willen ze weer vriendjes zijn met de gamers.Seeing the trend (Cryptomining onder druk van overheden en nieuwe asics), Nvidia has recently started placing restrictions on its downstream graphics card partners, forbiding them to publicly promote cryptocurrency mining activities or actively sell its consumer graphics cards to miners, the sources said. Nvidia hopes to shift its main sales target back to consumers in the gaming market, the sources added.
My take: De extra winst die ze gemaakt hebben qua verkoopvolume en wellicht ook eerdere prijsverhogingen naar hun partners agv de mininghype moet wel in stand blijven. Maw de gamers zijn nu hopelijk gewend aan een hogere bodem dus vooral vasthouden.Nvidia also has further increased its GPU quotes recently, which the sources believe is meant to help cover the gap that may occur after GPU demand starts sliding.
My take: winstgevendheid per (gaming) GPU is afnemend ook omdat dat silicon ook ingezet kan worden voor professionele GPU’s (datamining etc.) waar de winstgevendheid per GPU hoger is en alles wat je produceert verkocht kan worden. Maw het is interessanter om te investeren in R&D voor platform professionele GPU’s.Since profitability from graphics cards has been weakening, Nvidia and AMD have both been decelerating the developments of their new GPU architectures and prolonging their existing GPU platforms' lifecycle, the sources said, adding Nvidia's next-generation GPU architecture Turing will not enter the mass production until the third quarter.
Anyway, ik vind het er ook allemaal nog niet zo heel florissant uit zien voor de PC gaming markt het komende jaar maar wellicht zelfs verder.
* Zeer hoge DRAM prijzen.
* Hoge tot zeer hoge GPU prijzen.
Het is al eerder gezegd maar de ontwikkelingen op GPU gebied zijn zodanig dat je je kunt afvragen wat voor PC gamers markt er overblijft. En wat dit met de hoeveelheid, kwaliteit en innovatie van PC games gaat doen.
Aan de andere kant, als nVidia en AMD langer met hun gameplatforms doen, hoef je ook minder vaak te upgraden.
[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 13-03-2018 13:34 ]
PC Specs
2016 kreeg je een Maxwell refresh op een nieuw procedé. Maxwell is een behoorlijk schaalbare architectuur waar je gewoon SM's, cache etc aan toe kan voegen met lineaire opschaling van prestaties. Dat is Pascal. De echte interesse vanaf 2014 voor Nvidia was de HPC markt met GP en GV100. Die ontwikkeling wordt gefinancierd door de sterk oplopende winsten van Nvidia uit gaming. Zie:
Financieel jaar 2016 (2015)
https://www.anandtech.com...d-quarter-and-record-year
Financieel jaar 2017 (2016)
https://www.anandtech.com...17-results-record-revenue
Financieel jaar 2018 (2017)
https://www.anandtech.com...es-record-q4-2018-results
In die jaren is gaming omzet in Q4 van $810 naar $1739 miljoen gegaan. Dit terwijl Nvidia haar marktaandeel in die periode met meer dan 20% is gedaald.

Dat hele verhaal van minder winst voor Nvidia en AMD uit videokaarten, tja, I call BS. Nvidia heeft haar omzet zien verdubbelen, haar marges iets zien oplopen en de Geforce divisie levert nog steeds meer dan twee keer zoveel op als datacenters en professionele visualisatie. Dat is dus Tesla en Quadro bij elkaar. Voor AMD zal het heel wat minder rooskleurig zijn. Veel minder volume, lage aanwezigheid in de hogere segmenten waar Nvidia haar winsten vooral zal maken en duurdere chips om te produceren in de segmenten waar ze wel aanwezig zijn. Mining zal ook weinig opgeleverd hebben tot het punt waar AMD waarschijnlijk zelf de prijzen ging verhogen om eens wat meer winst te pakken.
Dat brengt me bij de volgende generatie. Die hogere prijzen zijn gamers nu al gewend. De GTX1060 die vrijwel identiek presteerde met de GTX970 voor een vergelijkbare prijs. De zeer dure GTX1070 en GTX1080 bij release waar de prijs pas daalde vlak voordat de GTX1080Ti geintroduceerd werd. Nee, Nvidia heeft de miners niet nodig voor prijsdoelen. Hooguit gaan ze het nog bonter maken. Dat lijkt pas aan het einde van het jaar te zijn, en dan is de mining hype hopelijk voorbij. Hopelijk...
Laatste punt is dat zowel AMD als Nvidia naar het 7nm TSMC procedé gaan. Beiden zullen waarschijnlijk GDDR6 geheugen introduceren en qua release zullen ze niet voor H2/2018 te koop zijn. Dat is in het voordeel van AMD vanwege het MCM verhaal. Ik heb je laatst mijn visie op Navi gegeven en de valkuilen van Navi. Zie: DaniëlWW2 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 143"
Ik zou dus niet verbaast zijn als we een herhaling van 2016 gaan krijgen. AMD heeft een betere mainstream lijn die goedkoper is en pakt marktaandeel. Nvidia heeft wederom de high end en enthousiast markt en vraagt weer doodleuk $800 voor een speculatieve GTX2080, gebaseerd op een speculatieve midrange GT104. Dit terwijl ze een paar maanden dit model gaan vervangen voor een specltatieve GTX2080Ti die 30% sneller is, weer voor $800, met een GT102 chip. Het enige dat roet in het eten kan gooien is low level API adoptie. Gebeurd dit, dan is AMD opeens terug in de gehele line-up. Dan kan je een leuke videokaart kopen voor een niet bezopen bedrag en dan zie je Nvidia haar omzet en winst verdampen.
Ik heb altijd mijn twijfels over de cijfers van John Peddle research. Immers als Q416 810 miljoen is op 70.5% en q4 2017 is 1739 bij 66.3% dan kan het niet anders dan dat de markt in zijn geheel is gegroeid (in zowel omzet als units).DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:18:
@Help!!!!
In die jaren is gaming omzet in Q4 van $810 naar $1739 miljoen gegaan. Dit terwijl Nvidia haar marktaandeel in die periode met meer dan 20% is gedaald.
[afbeelding]
Als je dan bij AMD kijkt bij computing & graphics (dus zowel IGP/APU als dedicated) dan gaat dat van 600M naar 958M. Dus waar Nvidia 212% meer omzet doet AMD 159% meer omzet. Om dit dan te rijmen met de toename van het marktaandeel AMD bij John Peddle moet je wel hele lage average selling prices bij AMD rekenen om die som te laten kloppen. Volgens John Peddel tellen de Ryzen apu's immers niet eens mee (dedicated) en die zitten ook in die 159% stijging van de omzet. Gezien het succes van Ryzen is de enige conclusie dat de omzet van AMD gpu eerder is gedaald dan gestegen. Dat is niet te rijmen met de honderden miljoenen die AMD volgens Peddle extra heeft verscheept.
Op steam zie je AMD dalen van 23.4% naar 8.9% marktaandeel. Dit ligt meer in lijn met de ontwikkeling van de omzet, zeker wanneer je Ryzen in de cijfers schat.
Sterker nog. Nvidia flikte dit kunstje al bij de GTX 970 door de GTX 960 een relatief slechte price/performance balans mee te geven. Heel veel gamers zijn toen voor de 970 gegaan waarmee het nieuwe 'normaal' ineens 350 dollar werd. De GTX 970 was de succesvolste kaart ooit dus wat dat betreft doen de gamers het zelf.Dat brengt me bij de volgende generatie. Die hogere prijzen zijn gamers nu al gewend. De GTX1060 die vrijwel identiek presteerde met de GTX970 voor een vergelijkbare prijs
Met de 1070 probeerde Nvidia nog een stapje verder te gaan maar dat is niet gelukt. Uiteindelijk is de 1060 een stuk populairder gebleven.
Ik had een EVGA GTX 1070 FTW een paar weken na launch voor 465 euro bij Megekko. Tussen augustus 2016 en mei 2017 bleef die prijs staan. Die daling rond de 1080ti bestaat voor dat product dan ook niet. Hij is gestegen vanaf juni 2017.De zeer dure GTX1070 en GTX1080 bij release waar de prijs pas daalde vlak voordat de GTX1080Ti geintroduceerd werd. Nee, Nvidia heeft de miners niet nodig voor prijsdoelen. Hooguit gaan ze het nog bonter maken. Dat lijkt pas aan het einde van het jaar te zijn, en dan is de mining hype hopelijk voorbij. Hopelijk...
Maar goed hoe gaat het verder? Ik ben het er mee eens dat de vooruitzichten niet goed zijn. Alleen al omdat zowel MSI als Nvidia al een tijd geleden hebben aangegeven dat het met de prijzen alleen maar gekken wordt. Met de nieuwe prijzen lijkt een comeback van midrange niet te stoppen. We gaan terug naar een tijd waarbij het normaal is om een x60 kaart te hebben en waarbij alleen de hele enthousiaste gamers de echte high-end kaarten aanschaffen.
Begin 2016 voorspelde ik dat AMD de high-end gpu markt zou verlaten na Pascal, op basis van het constant verlaagde R&D budget in combinatie met de steeds tragere time-to-market. Mijn nieuwe voorspelling is dat AMD Radeon ook mid-range gaat verlaten. Mogelijk zelfs nog dit jaar. Alles wijst er namelijk op dat AMD momenteel bij elke polaris/vega kaarten geld moet toeleggen. Anders had AMD namelijk wel vol ingezet op de mining hype en extra capaciteit ingekocht bij TSMC en dus een miljard extra omzet gedraaid, net als Nvidia. Sterker nog, ze hebben nog speciaal het exclusiviteitscontract met GloFo afgekocht. Aan de omzetcijfers te zien is daar verder niets meer mee gebeurd. Blijkbaar is er voor AMD niks om mee te spelen; geen nieuwe tech en geen ruimte voor prijsverlaging. Mocht Nvidia inderdaad nog halverwege dit jaar met de standaard kunstmatige snelheidsboost voor de hele line-up komen dan wordt AMD buiten spel gezet. Ook al gaat Nvidia de prijzen verhogen dan nog zijn er niet ineens magisch meer RX 580 kaarten, laat staan voor de beloofde $199.
Natuurlijk heeft AMD zelf de macht om dit scenario te voorkomen door simpelweg meer te produceren voor een prijs die wel geld oplevert. Het kan niet anders dan dat daar nog iets mogelijk is want zeker Polaris is zo gek nog niet. AMD kennende zullen ze echter helemaal niets doen en wachten op Navi. Vervelend genoeg zijn de eerste geluiden rondom die architectuur zijn niet zo positief (just as bad as vega). Dus nee ik heb er een hard hoofd in, zeker voor 2019.
[ Voor 27% gewijzigd door sdk1985 op 13-03-2018 23:47 ]
Ik heb hetzelfde als velen, speel nu nog op een 970GTX icm een 4790k. Wil een nieuwe pc samenstellen en kopen, maar kan het niet over mn hart verkrijgen om naar mijn idee teveel te betalen voor de hardware.
Maar als ik de verhalen hier zo lees word het misschien tijd om over te gaan op de Console. Treurige ontwikkelingen.
*/frustratie*
Heb helaas niet zoveel tijd momenteel, laat staan om jaarverslagen door te nemen en te gaan duiden.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:18:
[afbeelding]
Dat hele verhaal van minder winst voor Nvidia en AMD uit videokaarten, tja, I call BS. Nvidia heeft haar omzet zien verdubbelen, haar marges iets zien oplopen en de Geforce divisie levert nog steeds meer dan twee keer zoveel op als datacenters en professionele visualisatie. Dat is dus Tesla en Quadro bij elkaar. Voor AMD zal het heel wat minder rooskleurig zijn. Veel minder volume, lage aanwezigheid in de hogere segmenten waar Nvidia haar winsten vooral zal maken en duurdere chips om te produceren in de segmenten waar ze wel aanwezig zijn. Mining zal ook weinig opgeleverd hebben tot het punt waar AMD waarschijnlijk zelf de prijzen ging verhogen om eens wat meer winst te pakken.
Het gaat er hier denk ik even om hoe je “Since profitability from graphics cards has been weakening” uit het nieuwsbericht leest.
Je kunt het lezen als Winst, in de zin van Omzet minus Kosten, wat jij hierboven doet. Dit kan stijgen als volume toeneemt, kosten omlaag gaan of marge omhoog gaat of een combinatie.
Maar ook als winstgevendheid per bijvoorbeeld gebruikte mm silicon (zelfverzonnen eenheid). Iets wat natuurlijk erg belangrijk is bij een relatief statische produktiecapaciteit.
Maw als AMD en nVidia zien dat de winstbijdrage per eenheid silicon uit gamechips afneemt tov professionele chips en stel dat ze deze laatste allemaal kunnen verkopen en dan nog tekort komen, een groeimarkt. Dan zie je dus dat de winstbijdrage van gamechips afneemt ondanks dat de absolute winst momenteel groter is en gestegen.
Dit in combinatie met statische produktiecapaciteit levert dus strategische vragen op voor het management. Ga je volume gamechips omlaag brengen en volume professionele chips omhoog?
En als je dan wel wilt dat je op gamechips zelfde winst gemaakt wordt moet bijv. de marge omhoog.
Er zullen meer factoren en invalshoeken zijn maar als nvidia en amd vinden dat de profitability omlaag gaat moet je het denk ik o.a. in deze hoek zoeken.
PC Specs
Relevanter zijn een aantal zaken begrijpen.
-Maxwell waren 28nm chips, en waren vrij grote en dus dure chips.
-Pascal zijn 16nm chips met vrij kleine chips.
-16nm wafers zijn duurder dan 28nm.
-Een vergelijkbare Pascal SKU kost veel meer dan een Maxwell.
-De PC gaming markt is zo ongeveer de enige groeimarkt in desktops.
Alles bij elkaar wijst erop dat Nvidia de kosten van de overstap naar de duurdere 16nm wafers ruimschoots heeft gecompenseerd met de beduidend kleinere chips van Pascal. Nvidia draait een veel grotere omzet dan voorheen vanwege de hogere kostprijzen van Geforce videokaarten. Nvidia maakt veel meer winst uit deze omzet omdat hun winstmarge uit Geforce verkopen van iets van 55% naar iets over de 60% is gestegen.
Dit is nog steeds onder redelijk gunstige marktomstandigheden omdat de concurrentie vanuit AMD nog steeds zwak is. Die zwakke concurrentiepositie proberen ze nu te consolideren. Ik heb gisteren eens naar dit interview van Kyle Bennet gekeken. Hoef je niet te doen, lang verhaal en niet veel nieuws.
Komt erop neer dat de AIB's en OEM's hardstikke pissig zijn over Nvidia haar nieuwe programma. Het lijkt eerst puur gericht te zijn geweest op Kaby Lake-G, en is daarna doorgegaan naar alle concurrerende videokaarten. Dat is belangrijk omdat je nu zowel AMD als Intel gezamenlijk een antitrustzaak kan zien aanspannen en een klacht indienen tegen Nvidia.
MSI lijkt er echt een punt van gemaakt te willen hebben dat ze dit programma niet wensten. Verschillende grote AIB's hebben kennelijk overwogen om samen naar Nvidia te stappen en te zeggen dat ze het niet pikken. Daar lijken ze tegen een of andere juridische barrière aangelopen te zijn. Resultaat is dat kennelijk gisteren MSI getekend heeft, en ASUS dit kennelijk al gedaan had. ASUS lijkt er ook minder problemen mee hebben gehad dan MSI. Geen idee wat Gigabyte heeft gedaan. Dan heb je nog OEM's zoals Dell met Alienware die waarschijnlijk ook Nvidia exclusief gaan.
Uiteindelijk denk ik dat de winstgevendheid van videokaarten helemaal niet is afgenomen voor Nvidia de afgelopen jaren. De volgende generatie kan dat zomaar gebeuren. Die 7nm nodes gaan hardstikke duur worden. AMD verwacht een verdubbeling per mm2.

Voor meer accurate informatie over de GP104 chip, zie:
https://www.fool.com/inve...eforce-gtx-1080-chip.aspx
Waarschuwing, nu wordt het zeer "nerderig" en wat speculatief. Beste deel dus.
Voor zeker de eerste generatie van 7nm gaat elke mm2 van een wafer waar je chips van maakt tellen. Zeker in de eerste maanden waar yields nog moeten verbeteren en de chips nog duurder zijn. EUV gaat op termijn die kosten weer wat reduceren, maar dat zal pas over enkele jaren zo zijn.
Stel dat Nvidia nu ongeveer $45 betaalt voor een GP104 chip. Ze lagen in de winkel voor $400+. De GPU keten is hardstikke krap qua marges en winsten voor iedereen behalve de ontwerper. Nvidia zal voor die chip dus al snel richting de $150 of meer vragen. Nu komt 7nm en gaan de kosten per wafer waarschijnlijk verdubbelen. Betaalt Nvidia opeens voor een speculatieve GT104 chip van vergelijkbaar formaat voor een GTX2070/80 minstens $100 omdat de yields ook nog moeten verbeteren. Daar gaat heel wat winstmarge verloren als ze voor hetzelfde bedrag in de winkels komen te liggen.
Gaat AMD dan de MCM route op met Navi, en Nvidia niet, dan hebben ze alle voordelen in handen. Ze zullen meer chips uit een wafer kunnen halen omdat die dingen rond zijn, chips zijn dat niet.
Dat bekent minder edge loss. Vervolgens worden defecten gemeten in zoveel per mm2. Een fout op de verkeerde plek en je chip werkt al niet. Heb je veel kleine chips dan gooi je die ene met de fout gewoon weg voor gering verlies. Heb je grote chips dan doet een defecte chip pijn.
Stel dat AMD met een GT104 concurrent komt. Prestaties vallen alsnog wat tegen en ze komen niet verder dan tussen de GTX2070 en de GTX1080. Deze maken ze met twee dies die elk $35 dollar kosten. Vervolgens tellen ze $10 dollar neer voor de interposer waar ze deze chips op "lijmen". Totale kosten zijn dan $80. AMD verkoopt deze vervolgens voor $130 aan een AIB omdat ze onder de prijs van Nvidia gaan zitten. Schaal dit op naar honderdduizenden chips per maand en de voordelen worden duidelijk. Door kosten, winstmarges, BTW etc kan het verschil in de winkel opeens $100 zijn, niet $20. Resultaat is dat AMD onder de prijs van Nvidia zit, en minstens net zoveel winst maakt op elke chip.
AMD kan zo een prijzenoorlog beginnen en winnen. AMD heeft hier ook belang bij. Het geld wordt niet verdient in gaming bij AMD. Nee, AMD heeft beschikking over een heel andere cashcow genaamd CPU's, Op CPU's zijn de winstmarges enorm. Hoe sneller, hoe groter de winst zijn. Daarom gaat Epyc ook al een cashcow worden als ze maar een paar procent van de servermarkt pakken. Ze doen precies hetzelfde hier als ze waarschijnlijk met Navi gaan doen. Goedkope chips op een interposer en enorme winsten binnenhalen terwijl ze Intel onder druk zetten. Gaat AMD actief achter de cashcow van Nvidia aan, dan verliest Nvidia haar enorme winsten en kunnen ze minder uitgeven aan R&D. Daardoor kan AMD de kans krijgen om in te lopen in de HPC markt.
Dan als de low level API's doorbreken krijg je pas echt problematische kostenverschillen tussen AMD en Nvidia. AMD "lijmt" voor een enthousiast chip gewoon nog twee dies aan een iets duurdere interposer. $30x4 en $25 voor de interposer, net zoveel als die van Vega. Waarschijnlijk dus te duur ingeschat vanwege de HBM2 die je waarschijnlijk niet meer bij Navi zal zien. Dat maakt de interposer wat complexer. Krijg je $145 voor die chip. Die chip kunnen ze met gemak voor het dubbele verkopen als ze willen, of juist voor een gering bedrag om extreem agressief te gaan met marktaandeel.
Nvidia moet hier dan een zeer grote chip tegenover zetten, twee keer zo groot als hun GT104. Kosten zullen al snel naar de $250 of meer gaan omdat de yields slecht zijn. Is de chip dan ook nog maar 50% groter in zoals het geval met Maxwell en Pascal, in plaats van 100% groter, dan is deze veel duurdere chip ook nog eens veel langzamer.
Dit alles onder de assumptie dat low level API's dit jaar eindelijk gaan doorbreken. Betwijfel dat zelf ook waardoor er een back-up plan is. Dat is de mainstreammarkt waar AMD videokaarten met de prestaties van Vega 10 of net iets meer kunnen verkopen voor Polaris prijzen. Dat zal voldoende zijn voor dat segment. Breken in 2019 de low level API's dan door, dan is Navi er.
Ondertussen kunnen die duurdere Navi's worden verkocht aan andere klanten dan gamers. Doe AMD nu ook met Vega. Relatief zwak voor gaming, maar oh zo sterk voor rendering of deep learning. Dat laatste begint na jaren ook eindelijk mogelijk te worden voor AMD nu ze met een tegenhanger van CUDA bezig zijn die steeds verbeterd. Nog een probleem voor Nvidia en nog een reden waarom Nvidia nu begint met anti competatieve maatregelen.
Dus nee, @sdk1985 AMD gaat de mainstream markt niet verlaten...
[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-03-2018 12:28 . Reden: Wat zinnen aangepast en wat ingevoegd voor de duidelijkheid. ]
Mbt de prijsoorlog is het heel simpel. AMD kan en zal die niet gaan winnen puur omdat AMD niet in staat is winst te maken. Als je geen winst maakt dan kun je ook niet spelen met de prijs, zo simpel is het. Ondertussen doet Nvidia 59.9% gross profit (netto 31%). Die spelen het spelletje volgens het boekje; bij hogere vraag dan aanbod de prijzen verhogen. Daarmee is er automatisch ook ruimte om te spelen met je prijzen.
Dat AMD nu geen winst maakt op Polaris/Vega staat eigenlijk wel vast. Spelen met de prijs kan AMD voorlopig niet. Wat AMD wel kan doen is Polaris duurder maken zodat ze meer wafers kunnen inkopen en dus meer GPU's kunnen leveren. Dat is echter het tegenovergestelde van een prijsoorlog. Wat dat betreft is het onwijs dom van Raja dat hij zijn strategie niet heeft bijgesteld (=marktaandeel winnen om zo devs enthousiast voor AMD te maken) toen bleek dat die gesponserde Polaris kaarten niet bij gamers terecht kwamen.
Verder is Navi ver weg en zal de nieuwe line-up van Nvidia waarschijnlijk weer ergens in mei/juni worden gelanceerd. We weten al dat Navi eerst als pro variant komt (mogelijk eind van het jaar) en de eerste geruchten zijn dat Navi 'just as bad' als Vega wordt. Post-navi staat voor 2021/2022. Het kan dus zo gebeuren dat het de komende 2-4 jaar erg stil wordt bij Radeon.
Natuurlijk is het nog even afwachten hoe de kaarten echt geschud worden. Maar het is zeker geen vreemd scenario als Nvidia er dit jaar opnieuw in slaagt om met nog simpelere chips de markt te voorzien van een performance boost. De vraag is of het voordeel in de portemonnee van Nvidia terecht komt of dat we een prijsdaling gaan zien. Dit zal de markt bepalen. Momenteel is er sprake van een hoogconjunctuur en kan Nvidia blijkbaar vragen wat ze willen. Zodra dat effect terug gaat lopen zal Nvidia reageren. Het nadeel van de hoge prijzen zo laten is dat je vervang markt nihil is, niemand gaat zijn 1050/1060 upgraden mits je meer bang/buck krijgt. AMD zal in deze ontwikkeling echter geen drijfveer zijn, ik zie AMD prima op de handen blijven zitten wachtende op Navi. Mei volgend jaar een RX 680 waarna Nvidia de prijs van de GTX 2060 een beetje bijsteld? Meer zal er niet in zitten... Tot die tijd zal Nvidia vrij spel hebben.
API verhaal lijkt mij ook tevergeefse hoop. Kijk eens naar een game als Civilization VI. Daar doet DX12 modus letterlijk helemaal niets bij een Pascal kaart. Volgens steam heeft 85% een Nvidia kaart. Als developer is het dan totaal niet interessant om voor dat handje vol Radeon klanten zelf het wiel uit te gaan vinden in een vreselijk complexe discipline. De business case daarvan is gewoon niet zinnig. AMD kan beter met een gameworks tegenhanger komen; voorgekauwde effecten met bijbehorende support. Die casus kan alleen veranderen wanneer het bij Nvidia wel flink voordeel gaat opleveren. Of dat gaat veranderen moet nog blijken. Gezien de voorsprong in DX11 zou het bedrijfskundig best wel stom zijn om zelf aan die verandering bij te dragen.
[ Voor 32% gewijzigd door sdk1985 op 14-03-2018 17:17 ]
I was just informed through a solid source that ASUS and MSI have already signed on to do NVIDIA NGREEDIA GPP. I have not been able to verify this information with ASUS or MSI yet, and I doubt I will be able to.
Post # 666
Interessante opinie vanaf hier:
YouTube: The GeForce Partner Program - Nvidia Better Serving...Nvidia
Overigens Kyle noemde ook nog als argument voor GPP " ...I think a lot of this is attached to keeping Kaby Lake - G out of the market place." : Interessant vanaf hier: YouTube: Kyle Bennett from HardOCP: What's up with Nvidia's Geforce P...
[ Voor 48% gewijzigd door Help!!!! op 14-03-2018 20:50 ]
PC Specs
YouTube: NVIDIA Allegedly F***ing Everyone - WAN Show Mar. 16 2018
PC Specs
Het programma is dan ook gewoon BS. Maar de eerste test komt volgende maand. Lijken of we bijvoorbeeld nog ROG bordjes voor X470 krijgen. Gebeurd dat niet, dan gaat er wel langzaam wat losbarsten...Help!!!! schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:34:
Linus is toch ook wel erg duidelijk:
Benieuwd of dat echt alleen met Volta gaat werken. In dat geval kan ik mijn 1070 waarschijnlijk sneller vervangen dan verwacht.On Monday NVIDIA will announce RTX technology. This is a real-time cinematic rendering for game developers. Together with RTX, NVIDIA is also announcing Ray Tracing for Gameworks, which enables real-time Area Shadows, Glossy Reflections and Ambient Occlusion in game development. This technology is already available in early access.
NVIDIA has partnered up with Microsoft to create a new API for RTX, which will be supported by major game engines, such as Unreal Engine, Unity, and Frostbite.
Three developers are already participating in the development of RTX: EA Games, Remedy, and 4A Games.
https://wccftech.com/nvid...ay-tracing-api-microsoft/
Voor zo'n enkele feature ga ik geen GPU's vervangen en ik verwacht dat het ook wel gaat draaien op Pascal maar dat zal dan wel meer performance kosten.
Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i
Niet duidelijk genoeg, men koopt nog altijd nVidia...Help!!!! schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:34:
Linus is toch ook wel erg duidelijk:

Het raytracing verhaal ben ik ook sceptisch over. Goed voor nVidia aangezien ze AMD weer een hak zetten en oude nVidia gebruikers zo overhalen een nieuwe generatie te halen omdat die wonderbaarlijk hierin 200% sneller is. Het zal waarschijnlijk net zo goed geoptimaliseerd zijn als het PhysX gebeuren: bron.
And what's up with GPP???

[ Voor 33% gewijzigd door madmaxnl op 19-03-2018 22:28 ]
Nee het is een hardware feature zoals Vega dat ook heeft. Alleen werkt het niet op oudere hardware omdat de hardware mist, in dit geval Tensor cores.madmaxnl schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:18:
[...]
Niet duidelijk genoeg, men koopt nog altijd nVidia...
[afbeelding]
Het raytracing verhaal ben ik ook sceptisch over. Goed voor nVidia aangezien ze AMD weer een hak zetten en oude nVidia gebruikers zo overhalen een nieuwe generatie te halen omdat die wonderbaarlijk hierin 200% sneller is. Het zal waarschijnlijk net zo goed geoptimaliseerd zijn als het PhysX gebeuren: bron.
And what's up with GPP???
En voor iedereen maar dat gaat waarschijnlijk minder snel zijn. nieuws: Microsoft kondigt DirectX Raytracing voor realtime raytracing aan
[ Voor 18% gewijzigd door Gekke Jantje op 20-03-2018 08:22 ]
Wie weet krijgen we wel een game met realtime raytracing onder de mapGekke Jantje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:12:
[...]
En voor iedereen maar dat gaat waarschijnlijk minder snel zijn. nieuws: Microsoft kondigt DirectX Raytracing voor realtime raytracing aan
Dit soort praktijken zijn voor mij reden genoeg om NVidia voorlopig te boycotten. Maakt totaal geen indruk op wie dan ook (much less NVidia) maar je moet toch op de een of andere manier je morele superioriteitsgevoel opkweken.
[ Voor 5% gewijzigd door Blaat op 21-03-2018 08:51 ]
Zelfde hier. Ik zit al in het rode kamp en dat blijft de komende jaren zeker zo.Blaat schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:49:
Wel bijzonder dat in de AMD topics meer over GPP wordt gekletst dan in het NVidia topic. Mensen hier niet onder de indruk?
Dit soort praktijken zijn voor mij reden genoeg om NVidia voorlopig te boycotten. Maakt totaal geen indruk op wie dan ook (much less NVidia) maar je moet toch op de een of andere manier je morele superioriteitsgevoel opkweken.
Het laatste dat we nodig hebben is een Nvidea die de hele markt domineert. Dan krijg je stagnatie zoals bij Intel in het pre-Ryzen tijdperk en een compleet verstoorde marktwerking.
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Zou wel leuk zijn want dan kunnen de AMD fanboys weer een complot theorie verzinnen dat Nvidia er achter zit, zonder harde bewijzenmadmaxnl schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 01:45:
[...]
Wie weet krijgen we wel een game met realtime raytracing onder de mapDan heb je die tensor cores wel nodig ja...
Want het is totaal niet verdacht dat out of the blue veel fabrikanten ineens hun Game Brands weghalen bij AMD producten...Gekke Jantje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:16:
[...]
Zou wel leuk zijn want dan kunnen de AMD fanboys weer een complot theorie verzinnen dat Nvidia er achter zit, zonder harde bewijzen
Dat is een smerig spelletje wat feitelijk waar is maar is iets totaal anders. Een discussie die hier al 5000 keer is gehouden over GameworksZeara schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:26:
[...]
Want het is totaal niet verdacht dat out of the blue veel fabrikanten ineens hun Game Brands weghalen bij AMD producten...
O, sorry had even je qoute verkeerd gelezen...Gekke Jantje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:31:
[...]
Dat is een smerig spelletje wat feitelijk waar is maar is iets totaal anders. Een discussie die hier al 5000 keer is gehouden over Gameworks
Maar, ik vind de hele gameworks discussie iets heel anders dan wat ze nu flikken.
Voor mij is het zo:
Gameworks is/was effecten toevoegen die minder tot slecht liepen op AMD hardware en soms zelfs op oudere Nvidia hardware. Waarbij je natuurlijk de meeste effecten gewoon kunt uitzetten, maar dan was het de vraag of dat ook gebeurde in de reviews.
GPP is niets anders dan fabrikanten als het ware bedreigen met slechtere ondersteuning en minder chips krijgen als je niet mee doet. En als je meedoet moet je game brand dus Nvidia exclusive zijn.
Maar, het lijkt mij dat ze voor AMD dan maar een andere gamebrand moeten bedenken... MSI zou kunnen gaan voor Gaming Y, Asus voor iets als Empire/Kingdom/Federation of Gamers, Gigabyte kunnen vast wel een andere oude god nemen en de eerste letter vervangen voor een A ofzo. Neemt niet weg dat ik het een achterlijke praktijk van Nvidia vind (mocht dat nog niet duidelijk zijn
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Gameworks was ook waar. Maar je kan natuurlijk ook met een board voor je kop blijven lopen.Gekke Jantje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:31:
[...]
Dat is een smerig spelletje wat feitelijk waar is maar is iets totaal anders. Een discussie die hier al 5000 keer is gehouden over Gameworks
Punt is dat de smerige spelletjes van nVidia niet in het belang van de neutrale gamer zijn en ook niet opgelost worden totdat:
a) de overheid/antitrust ingrijpt
b) nvidia ander beleid gaat voeren
c) Voldoende Kopers nvidia links laten liggen
d) AMD met een beter GPU aanbod komt en nvidia terugdwingt.
a) Zou inzake GPP misschien kunnen.
b) Lijkt me totaal onwaarschijnlijk
c) Onwaarschijnlijk
d) Beste optie en hopelijk gaat dit gebeuren. Lijkt nog de meest waarschijnlijke optie maar zal ws nog even duren.
PC Specs
[ Voor 21% gewijzigd door Gekke Jantje op 21-03-2018 10:49 ]
Ik dacht dat het vooral ging om het gaming brand wat dan bij Nvidia hoort... Je kunt toch als Nivdia niet alle gaming brands verbieden.... Maar misschien ben ik daar dan te naief in...Dreifarben schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:41:
Volgens de geruchten mogen ze geen enkele gaming brand toewijzen aan niet-Nvidea chips, dus dat wordt ook lastig dan.
Je kunt ze niet verbieden. Maar je kunt wel "leveringsproblemen" hebben aan bedrijven die hun gaming brands aan niet-Nvidia producten koppelen. Ongeveer hetzelfde als Apple en Bose die geen producten leveren aan winkels producten onder de afgesproken prijs verkopen.Zeara schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:48:
[...]
Ik dacht dat het vooral ging om het gaming brand wat dan bij Nvidia hoort... Je kunt toch als Nivdia niet alle gaming brands verbieden.... Maar misschien ben ik daar dan te naief in...
Ben je dan ook iemand die in z'n bed zou blijven liggen met hoofd onder het kussen, zeggend dat er niets aan de hand is terwijl de huiswaarders het huis leeghalen?Gekke Jantje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:45:
Ik blijf bij mijn punt over gameworks want er is geen echt bewijs van, speculeren over gameworks ga ik verder dan ook niet doen. En dat heeft geen donder te maken met m8jn kop in het zand steken.

Je posts hebben wel een hoog gehalte van dit. 'Geen echt bewijs' ligt achter slot en grendel en buiten het bereik van onze klantenvingertjes. Denk je nu echt dat dit zo over tafel rolt? Voor mij geen reden om het er niet over te hebben, of liever gezegd: juist wel.
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Is toch met alles zo tegenwoordig? Producten worden complexer en de markt is wereldwijd, Winner takes all. Je ziet eerder partijen afvallen dan toetreden.Dreifarben schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:42:
Sorry als dit off-topic is maar waarom zijn er eigenlijk maar twee videochip-producenten? Is het voor nieuwkomers zo moeilijk / financieel onvoordeling om zich hier in te mengen?
Mechwarrior Online: Flapdrol
Ja.Dreifarben schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:42:
Sorry als dit off-topic is maar waarom zijn er eigenlijk maar twee videochip-producenten? Is het voor nieuwkomers zo moeilijk / financieel onvoordeling om zich hier in te mengen?
We hadden er vroeger veel meer. Cirrus Logic, S3 Graphics, 3DFX, Matrox, Imagination Technologies, Tseng Labs, Trident. Allemaal naast ATI en later ook Nvidia. In volgorde is dit met ze gebeurd:
- Cirrus is met GPU's gestopt omdat ze het geld niet meer hadden om de rest in te halen.
- S3 kon niet tegen 3DFX, ATI en Nvidia opboksen en is naar mobile vertrokken (samen met VIA en enkele jaren geleden is ook dat weer overgenomen door iemand).
- 3DFX is failliet gegaan omdat ze niet met hun tijd mee gingen en failliet gingen. Nvidia heeft toen hun IP opgekocht.
- Matrox kon ook niet met ATI en Nvidia mee en is zich op niches gaan richten. Ze bestaan nog steeds, maar hun producten zijn gericht op heel specifieke klanten (multi-display is nog steeds hun #1 feature).
- Imagination Technologies (PowerVR) heeft het heel snel opgegeven en heeft zich volledig op mobile gericht. Heel succesvol (Hun GPU's vind je in Apple's SoCs, Intel's ULP producten).
- Tseng was waarschijnlijk één van de belangrijkste GPU producenten ooit maar hield de rest niet bij qua hardware ontwikkeling en is opgekocht door ATI.
- Trident hield de rest ook niet bij en richtte zich vanaf begin deze eeuw volledig op het maken van processors voor digitale schermen. Dat ging goed tot enkele jaren geleden en ook zij zijn nu failliet.
GPU's maken vereist heel veel investering, zowel qua R&D als qua productie, als qua marketing. Het zijn ook net zo'n ingewikkelde producten als CPU's, dat is precies dezelfde reden waarom we zo weinig CPU fabrikanten hebben.
Nee hoor er was zeker wel wat aan de hand, wees maar niet bang dat ik het probeer te ontkennenRacing_Reporter schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:19:
[...]
Ben je dan ook iemand die in z'n bed zou blijven liggen met hoofd onder het kussen, zeggend dat er niets aan de hand is terwijl de huiswaarders het huis leeghalen?
[afbeelding]
Je posts hebben wel een hoog gehalte van dit. 'Geen echt bewijs' ligt achter slot en grendel en buiten het bereik van onze klantenvingertjes. Denk je nu echt dat dit zo over tafel rolt? Voor mij geen reden om het er niet over te hebben, of liever gezegd: juist wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Gekke Jantje op 21-03-2018 12:38 ]
PC Specs
Nvidia doet tegenwoordig 500 miljoen R&D per kwartaal. De pest van R&D is dat het vooral wordt uitgegeven aan personeel. Dus al kun je, een deel, van dit budget bij elkaar krijgen dan nog heb je daarmee niet meteen de juiste mensen.Dreifarben schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:42:
Helaas is d momenteel net zo onwaarschijnlijk als en b. Het zit er dik in dat Volta de positie van Nvidia nog verder gaat versterken. Pascal zou mogelijk een tussengeneratie zijn dus dat beloofd nog wat... Aan de kant van AMD zijn de eerste geruchten rondom de Vega opvolger negatief ('just as bad as vega'). Ik verwacht de komende 3-4 jaar geen grote stappen van AMD op gpu gebied.Help!!!! schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:41:
[...]
Gameworks was ook waar. Maar je kan natuurlijk ook met een board voor je kop blijven lopen.
Punt is dat de smerige spelletjes van nVidia niet in het belang van de neutrale gamer zijn en ook niet opgelost worden totdat:
a) de overheid/antitrust ingrijpt
b) nvidia ander beleid gaat voeren
c) Voldoende Kopers nvidia links laten liggen
d) AMD met een beter GPU aanbod komt en nvidia terugdwingt.
a) Zou inzake GPP misschien kunnen.
b) Lijkt me totaal onwaarschijnlijk
c) Onwaarschijnlijk
d) Beste optie en hopelijk gaat dit gebeuren. Lijkt nog de meest waarschijnlijke optie maar zal ws nog even duren.
Laten we hopen dat AMD radeon in de verkoop doet en daarna voor het APU deel de techniek in licentie afneemt, net als Intel nu doet. Met nieuwe investeringen is er echt nog wel wat moois van RTG te maken.
[ Voor 56% gewijzigd door sdk1985 op 25-03-2018 00:42 ]
NVIDIA Silently Rolls Out Slower, Lower TDP GeForce MX150 for Ultrabooks
This week, Notebookcheck reported their findings of a second version of the GeForce MX150 – the newest version sporting lower base, boost, and memory clockspeeds versus the original SKU. Annoyingly however, these two versions are not being differentiated in advertising by NVIDIA or by OEMs.
PC Specs
Maar sta je hier ook van te kijken? Zo vreemd is het namelijk niet.sdk1985 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 00:34:
Helaas is d momenteel net zo onwaarschijnlijk als en b. Het zit er dik in dat Volta de positie van Nvidia nog verder gaat versterken. Pascal zou mogelijk een tussengeneratie zijn dus dat beloofd nog wat... Aan de kant van AMD zijn de eerste geruchten rondom de Vega opvolger negatief ('just as bad as vega'). Ik verwacht de komende 3-4 jaar geen grote stappen van AMD op gpu gebied.
Laten we hopen dat AMD radeon in de verkoop doet en daarna voor het APU deel de techniek in licentie afneemt, net als Intel nu doet. Met nieuwe investeringen is er echt nog wel wat moois van RTG te maken.
AMD kocht ATi in de eerste plaats voor hun GPU techniek zodat ze hun eerste generatie APU's konden maken. De GPU markt was slechts een bijkomstigheid voor ze. Zie ook hoe negatief men bij AMD daar over dacht. Vooral AMD CEO Rory Reed liet zich erg laatdunkend over videokaarten. Tussen de CPU en de GPU tak zitten ook grote cultuurverschillen. ATi was nooit echt gefuseerd met AMD, de GPU tak werd eigenlijk aan zijn lot overgelaten omdat AMD zichzelf ziet als een CPU bedrijf en niet als een GPU bedrijf.
De afgelopen jaren was de GPU tak van AMD vooral handig om financieel leeggezogen te worden door de noodlijdende CPU tak. De GPU verkopen vingen de verliezen op van Bulldozer en betaalden uiteindelijk voor de ontwikkeling van Ryzen. Dit had zijn weerslag op de GPU's die gemaakt worden. Het zegt erg veel namelijk dat een R290 nu nog mee kan blazen met de nieuwste generaties van AMD.
Vega was leuk geprobeerd, maar HBM2 was te experimenteel om iets mee te bereiken. Er is te weinig voorraad, het is duur en AMD moet de Vega kaarten al flink op hun staart trappen om maar in de buurt te komen van de concurrentie. Polaris kan enkel het hoofd bieden aan de midrange kaarten van Nvidia, maar daar blijft ook de vraag hoe lang dit nog lukt. Ampere zal ongetwijfeld weer een flinke stap zijn voor Nvidia en het kan dan best gebeuren dat een RX 580 qua prestaties zakt tot net iets boven het instap aanbod van Nvidia.
De relatie van AMD/RTG met bedrijven als MSI, ASUS etc. zal ook wel vrijwel niet bestaand zijn. AMD heeft moeite om te leveren in de juiste hoeveelheden dus die partijen zullen dan ook geen moeite doen om een 'eigen' versie te maken van de Vega kaarten. De ontwikkelingskosten zullen simpelweg niet opwegen tegen de te verwachte verkopen. Dat maakt een stap richting Nvidia ook weer een stuk makkelijker.
Een zelfstandig RTG heeft weinig hoop van slagen nu. Er zullen bergen aan geld in moeten gaan om nieuwe producten te ontwikkelen. RTG zal in die tijd geen winst boeken en de aanwezigheid van hun producten in de markt zal minimalistisch zijn. En als ze weer een goed product hebben begint de strijd om weer marktaandeel terug te winnen.
Gaat AMD nog geld pompen in RTG? Of werpen ze de leeggezogen huls maar weg? Zo toegewijd lijken ze namelijk niet aan de GPU markt.
ATI doet het op GPU gebied niet slecht hoor. Je verhaal is mooi om te lezen, maar op consolegebied domineerde AMD al jaren. Volgens mij is alleen switch en PlayStation 3 voorzien door Nvidia chipset. Dat is opzich een hele interessante markt. Veel vraag na en veel makkelijker “efficiënt” te maken.CMD-Snake schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:37:
[...]
Maar sta je hier ook van te kijken? Zo vreemd is het namelijk niet.
AMD kocht ATi in de eerste plaats voor hun GPU techniek zodat ze hun eerste generatie APU's konden maken. De GPU markt was slechts een bijkomstigheid voor ze. Zie ook hoe negatief men bij AMD daar over dacht. Vooral AMD CEO Rory Reed liet zich erg laatdunkend over videokaarten. Tussen de CPU en de GPU tak zitten ook grote cultuurverschillen. ATi was nooit echt gefuseerd met AMD, de GPU tak werd eigenlijk aan zijn lot overgelaten omdat AMD zichzelf ziet als een CPU bedrijf en niet als een GPU bedrijf.
De afgelopen jaren was de GPU tak van AMD vooral handig om financieel leeggezogen te worden door de noodlijdende CPU tak. De GPU verkopen vingen de verliezen op van Bulldozer en betaalden uiteindelijk voor de ontwikkeling van Ryzen. Dit had zijn weerslag op de GPU's die gemaakt worden. Het zegt erg veel namelijk dat een R290 nu nog mee kan blazen met de nieuwste generaties van AMD.
Vega was leuk geprobeerd, maar HBM2 was te experimenteel om iets mee te bereiken. Er is te weinig voorraad, het is duur en AMD moet de Vega kaarten al flink op hun staart trappen om maar in de buurt te komen van de concurrentie. Polaris kan enkel het hoofd bieden aan de midrange kaarten van Nvidia, maar daar blijft ook de vraag hoe lang dit nog lukt. Ampere zal ongetwijfeld weer een flinke stap zijn voor Nvidia en het kan dan best gebeuren dat een RX 580 qua prestaties zakt tot net iets boven het instap aanbod van Nvidia.
De relatie van AMD/RTG met bedrijven als MSI, ASUS etc. zal ook wel vrijwel niet bestaand zijn. AMD heeft moeite om te leveren in de juiste hoeveelheden dus die partijen zullen dan ook geen moeite doen om een 'eigen' versie te maken van de Vega kaarten. De ontwikkelingskosten zullen simpelweg niet opwegen tegen de te verwachte verkopen. Dat maakt een stap richting Nvidia ook weer een stuk makkelijker.
Een zelfstandig RTG heeft weinig hoop van slagen nu. Er zullen bergen aan geld in moeten gaan om nieuwe producten te ontwikkelen. RTG zal in die tijd geen winst boeken en de aanwezigheid van hun producten in de markt zal minimalistisch zijn. En als ze weer een goed product hebben begint de strijd om weer marktaandeel terug te winnen.
Gaat AMD nog geld pompen in RTG? Of werpen ze de leeggezogen huls maar weg? Zo toegewijd lijken ze namelijk niet aan de GPU markt.
Nvidia besloot om niet mee te doen toen Sony en Microsoft op zoek gingen naar een nieuwe GPU voor hun consoles. Toen won de semi-custom afdeling van AMD de wedstrijd. Het is niet duidelijk hoeveel geld omgaat in deze deals. Waarschijnlijk is elke dollar die kwam uit deze contracten rechtstreeks verdwenen in de CPU tak van AMD.grote_oever schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:13:
ATI doet het op GPU gebied niet slecht hoor. Je verhaal is mooi om te lezen, maar op consolegebied domineerde AMD al jaren. Volgens mij is alleen switch en PlayStation 3 voorzien door Nvidia chipset. Dat is opzich een hele interessante markt. Veel vraag na en veel makkelijker “efficiënt” te maken.
AMD/RTG's probleem is dat er jarenlang niet is geïnvesteerd in productontwikkeling. Uiteindelijk wordt het bedrijf dan oninteressant om zaken mee te doen als hun producten achterblijven op die van de concurrent.
GCN is wel alle rek uit. Daar doen we nu al zoveel jaar mee en de huidige Polaris kaarten zijn hooguit midrange kaarten. Vega was een leuk idee, maar bleek in de praktijk minder goed te werken. Het is niet mogelijk om Vega in voldoende volume beschikbaar te krijgen.spNk schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:46:
Dus de GCN(x.x) architectuur, HBM, HBM2 etc. valt allemaal niet onder investeren in je producten?
Met Polaris en Vega ga je de wedstrijd niet meer winnen. Er is iets nieuws nodig waardoor RTG weer mee kan doen. Een product wat goede prestaties neerzet, maar ook goed te maken is om te zorgen voor voldoende volume.
NVIDIA TITAN V Video Card Gaming Review
en
NVIDIA VOLTA's TITAN V DX12 Performance Efficiency
PC Specs
Het staat min of meer in het jaarraport:CMD-Snake schreef op zondag 25 maart 2018 @ 22:05:
[...]
Nvidia besloot om niet mee te doen toen Sony en Microsoft op zoek gingen naar een nieuwe GPU voor hun consoles. Toen won de semi-custom afdeling van AMD de wedstrijd. Het is niet duidelijk hoeveel geld omgaat in deze deals. Waarschijnlijk is elke dollar die kwam uit deze contracten rechtstreeks verdwenen in de CPU tak van AMD.
AMD/RTG's probleem is dat er jarenlang niet is geïnvesteerd in productontwikkeling. Uiteindelijk wordt het bedrijf dan oninteressant om zaken mee te doen als hun producten achterblijven op die van de concurrent.
Dus circa 1400 miljoen omzet. Dit genereerde, inclusief de gpu, circa 200M winst. Dat was ook meteen het laatste jaar dat Graphics apart gerapporteerd werd. Het jaar erna ging semi-customs naar een eigen categorie (samen met enterprise) en werd computing samen met graphics gevoegd. Het grappig daarvan is dat AMD daardoor verplicht werd ook met terugwerkende kracht te rekenen:Graphics and Visual Solutions net revenue of $2.2 billion in 2013 increased by 55% compared to net revenue of $1.4 billion in 2012. The increase was primarily due to net revenue received in connection with sales of our semi-custom SOC products, which we began shipping in the second quarter of 2013, partially offset by a 16% decrease in net revenue from sales of our GPU products. Net revenue from sales of GPU products decreased in 2013 compared to 2012 due to lower unit shipments, partially offset by higher average selling price. GPU unit shipments decreased due to challenging consumer PC market conditions, which adversely impacted demand. GPU average selling price increased primarily due to improved product mix.
Computing and Graphics:
2014 3,132 met -76 winst
2013 3,720 met -101 winst
2012 4,724 met 129 winst
Enterprise, Embedded and Semi-Custom
2014 2,374 met 399 winst
2013 1,577 met 295 winst
2012 698 met 18 winst
Op de oude manier heb je dus overlappende data:
Computing Solutions
2013: 3,104 met -22 winst
2012: 4,005 met -231 winst
2011: 5,002 met 556 winst
Graphics and Visual Solutions (inclusief semi-customs)
2013: 2,193 met 216 winst
2012: 1,417 met 105 winst
2011: 1,565 met 51 winst
Bovenstaande verhaal klopt daardoor dus niet helemaal. Het problemenkindje van AMD was vooral de computing tak die in 2011 nog 5 miljard omzet had met 556 miljoen winst. Phenom was de laatst wintsgevende cpu tot aan Ryzen. De introductie van de APU in combinatie met bulldozer heeft computing echt de das om gedaan. Het was juist graphics dat nog een tijdje nog iets van geld opleverde (6% rendement). Echter het was natuurlijk wel de graphics tak die het APU avontuur mogelijk maakte. Dat is juist de doodsteek gebleken. Niet voor niets is het eerste commerciële succes van AMD op cpu gebied weer een processor zonder grafisch stuk (Ryzen)...
https://www.tweaktown.com...x-11-series-20/index.htmlI've only been on the ground in San Jose for less than 24 hours, but I've had some interesting conversations with people in very high places that have confirmed with TweakTown exclusively that NVIDIA's next-gen graphics cards will NOT be launched as the GTX 20 series
This means no GeForce GTX 2080 like we, and everyone else have been reporting, but instead the GeForce GTX 11 series. My source was quick to make me ponder, but couldn't answer the question in full: they said "it [the new cards] won't necessarily end in '70' and '80' like we're used to". That's all they would say on the matter. NVIDIA could launch new graphics cards with names like GeForce GTX 1185 and GTX 1175 instead, differentiating them against the GTX 1070 and GTX 1080. I could see this happening, as it would be an interesting move for sure, and I really like the idea of a GTX 1185 for example.
[ Voor 16% gewijzigd door Paprika op 26-03-2018 23:34 ]
Verwijderd
https://www.theregister.c..._titan_v_reproducibility/
One engineer told The Register that when he tried to run identical simulations of an interaction between a protein and enzyme on Nvidia’s Titan V cards, the results varied. After repeated tests on four of the top-of-the-line GPUs, he found two gave numerical errors about 10 per cent of the time. These tests should produce the same output values each time again and again. On previous generations of Nvidia hardware, that generally was the case. On the Titan V, not so, we're told.
...
A spokesperson for Nvidia has been in touch to say people should drop the chip designer a note if they have any problems. The biz acknowledged it is aware of at least one scientific application – a molecular dynamics package called Amber – that reportedly is affected by the Titan V weirdness.
Volgens Raja Koduri zijn de driveroptimalisaties een groot struikelblok. Daarnaast zijn patenten een probleem, iedereen die er nu nog aan begint kan door Nvidia/AMD worden gedwongen om geld aan hen te betalen voor het gebruik van hun patenten zoals Nvidia dat bij Intel deed. Als je zelf vanaf 0 een GPU zou ontwikkelen dan kom je op ongeveer hetzelfde uit als wat AMD (of beter gezegd ATI) en Nvidia deden. Inderdaad, GPU's zijn bijzonder complex terwijl het tot nu toe niet veel winst opleverde (een beetje aan het veranderen met nieuwe toepassingen zoals zelfrijdende auto's en wetenschappers die ze goed kunnen gebruiken (bijv. omdat je vaak met vectoren in 3d moet/wil werken).Dreifarben schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:42:
Een grootschalige boycott van Nvidia om deze reden zou geweldig zijn (way due) maar hoeveel procent van de mensen die zo'n kaart zou kunnen kopen gaat op de hoogte zijn van deze praktijken en zo'n boycott? Een druppel op een gloeiende plaat?
“ComputerBase asked Gigabyte why the model with Radeon RX 580 is the only in the series which does not come with the “Aorus” gaming branding. The manufacturer states that the product is not gamer focused. This however is inconsistent with the product page, whose headings are “Turn Your Ultrabook to Gaming Platform” and “Upgrade the Game Experience”
https://www.computerbase....aming-box-rx-580/#update1
Nvidia heeft Gigabyte shizofreen gemaakt.

MSI maakt het mogelijk nog bonter indien hun Armor-kaarten ook de Armor-kwaliteit hebben. Die 580 gamingX (de eerste versie, gedwongen door de concurrenten kwam MSI later alsnog met een versie die geen lawaaierig heethoofd is) was de naam GamingX al niet waardig, hoe erg is het dan wel niet gesteld met Armor?

Van Reddit.
[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2018 02:28 ]
Dat hebben de andere kaarten toch ook niet?Gekke Jantje schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:28:
Het lijkt er op dat de foute berekeningen van de Titan V komen door het missen van ECC geheugen.
Zover ik weet heeft GDDR5 een vorm van ECC, ik weet niet alle details hiervan.
Sinds de Volta Titan de eerste is met HBM2 kan ik me voorstellen dat dat niet helemaal lekker gaat met de ECC in die geheugencontroller (want ook HBM2 heeft ECC).
Nog een update van Nvidia
Updated to add
A spokesperson for Nvidia has been in touch to say people should drop the chip designer a note if they have any problems. The biz acknowledged it is aware of at least one scientific application – a molecular dynamics package called Amber – that reportedly is affected by the Titan V weirdness.
"All of our GPUs add correctly," the rep told us. "Our Tesla line, which has ECC [error-correcting code memory], is designed for these types of large scale, high performance simulations. Anyone who does experience issues should contact support@nvidia.com
Nu lijkt het er dus op dat deze kaart geen accurate reproductie van data kan weergeven, zonder ECC. Daarmee verliest dit product zijn bestaansrecht als instapmodel voor parallelle berekeningen. Ze spreken over bijvoorbeeld medische toepassingen, maar er is natuurlijk meer te bedenken. GCI, vliegtuigbouw of andere vormen van CFD. Daar moet je eigenlijk een Quadro voor kopen, geen Titan. Ik zou ook niet verbaast zijn als Nvidia met een dergelijke reactie gaat komen als het probleem niet makkelijk op te lossen is.
Je moet het The Leather Jacket Man wel nageven hoor ze kunnen het wel presenteren en verkopen en denken vooral GROOT!
Daar kan AMD nog wel een puntje aan zuigen.
Die DGX-2 is echt bad ass.
[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 27-03-2018 19:23 ]
PC Specs
Verwijderd
Dit stond er gisteren ook al. Ik had een stukje uit die update geciteerd, de PR liet ik bewust weg.
[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2018 20:32 ]
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!
Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.
Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.