Ben benieuwd hoe een SLI 1070 gaat presteren. Als het netjes schaalt heb ik liever 2x1070 dan 1x1080.
Er zijn helaas genoeg games die niet schalen of slecht schalen door brakke of geen SLi support.
Om die reden gebruik ik nu al jaren geen Multi GPU config's meer en ik moet zeggen dat dat heel goed bevalt.
Of je moet specifieke games spelen die zeker support hebben. Maar als je van alles en nog wat speelt kan je beter een snelle kaart hebben. Maar dan zou ik de GTX1080 nog steeds links laten liggen en de 1070 overclocken. Prijsverschil is te groot voor dat kleine beetje extra qua prestaties.
Als je echt 4K+ resoluties wilt gaan draaien is SLi of CF wel een must om alle quality setting op hoog te houden.
Om die reden gebruik ik nu al jaren geen Multi GPU config's meer en ik moet zeggen dat dat heel goed bevalt.
Of je moet specifieke games spelen die zeker support hebben. Maar als je van alles en nog wat speelt kan je beter een snelle kaart hebben. Maar dan zou ik de GTX1080 nog steeds links laten liggen en de 1070 overclocken. Prijsverschil is te groot voor dat kleine beetje extra qua prestaties.
Als je echt 4K+ resoluties wilt gaan draaien is SLi of CF wel een must om alle quality setting op hoog te houden.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Die GTX 1080 Lightning waar ze fotos van denken te hebben is gewoon onze 980Ti Lightning.
Nothing to see here move along...
Nothing to see here move along...
1e
Custom / Non - Founder Edition test op goede site vd 1080:
Computer base (Duits) - Asus GeForce GTX 1080 Strix im Test
Computer base (Duits) - Asus GeForce GTX 1080 Strix im Test
[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 31-05-2016 15:03 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Schaamteloze crosspost;
Anand, ofwel tegenwoordig Ryan, heeft de benchmarks zelf al "online gezet" van de GTX 1080 en GTX 1070 in de Bench DB.
Zie: http://www.anandtech.com/bench/product/1731?vs=1714
Voor mensen die daar even doorheen willen struinen
.
Anand, ofwel tegenwoordig Ryan, heeft de benchmarks zelf al "online gezet" van de GTX 1080 en GTX 1070 in de Bench DB.
Voor mensen die daar even doorheen willen struinen
De meeste mensen deugen!
De beste reden is de ontdekking van Scott Wasson mbt frametimes. Hij ontdekt een methode om het onderbuik gevoel omringen micro stutter en sli/crossfire objectief te meten. Daar bleek dat je met 120 FPS in je SLI config een slechtere spelervaring kon hebben dan met 60 FPS met een single kaart. Veroorzaakt door de veel te variabele latencies.Astennu schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:20:
Er zijn helaas genoeg games die niet schalen of slecht schalen door brakke of geen SLi support.
Bij de AFR techniek heb je per definitie meer variantie in je latencies en dus een mindere spelervaring. Haal je minder dan +- 50 FPS dan blijft SLI/Crossfire natuurlijk wel interessant omdat je dan per definitie last hebt van gemiddeld hoge latencies.
Volledig in lijn der verwachting:
Die Temperatur ist nie ein Problem
Wird das Power-Target auf 120 Prozent angehoben, steigen die Taktraten in drei der fünf Spiele nochmals deutlich auf zum Teil über 2,0 GHz an, der Stromverbrauch legt um 20 bis 30 Watt zu. Dass der Maximaltakt von 2.076 MHz nicht erreicht wird, liegt in diesen Titeln abermals am Power-Target. Die GPU-Temperatur bleibt mit maximal 77 °C unkritisch.
[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 31-05-2016 16:27 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Zo, de GTX 1070's zijn toegevoegd aan de pricewatch. Nog niet alle fabrikanten hebben ook de custom koelers eral op geplaatst.
http://tweakers.net/categ...BkWWKOklW0kqWlgbFSbG1tLQA
http://tweakers.net/categ...BkWWKOklW0kqWlgbFSbG1tLQA
[ Voor 19% gewijzigd door SmokingCrop op 31-05-2016 16:35 ]
Wel zeer apart dat de niet Founders Edition kaarten van de GTX 1080 100 dollar goedkoper zouden zijn, en dat je dan in de Pricewatch kijkt en ziet dat sommige kaarten meer kosten dan de FE.
Hoe zit het met de performance van deze nieuwe kaarten in DX12? Ik zag in een benchmark voorbij komen dat de nieuwe Hitman game (DX12) het bijna net zo goed doet op een R9 390X als op een GTX 1070.
Edit: In de ashes of singularity benchmark is het hetzelfde verhaal. Het lijkt erop dat in games die al zijn verschenen (DX11) de performance winst erg groot is met Pascal, maar het lijkt er ook op dat wanneer we naar games kijken die de komende jaren gaan verschijnen, die DX12 ondersteunen, de prestatiewinst t.o.v. huidige AMD kaarten erg tegen gaat vallen. En ik denk dat AMD ons wel eens flink kan gaan verrassen met Polaris als het op performance in DX12 games aan komt
Hoe zit het met de performance van deze nieuwe kaarten in DX12? Ik zag in een benchmark voorbij komen dat de nieuwe Hitman game (DX12) het bijna net zo goed doet op een R9 390X als op een GTX 1070.
Edit: In de ashes of singularity benchmark is het hetzelfde verhaal. Het lijkt erop dat in games die al zijn verschenen (DX11) de performance winst erg groot is met Pascal, maar het lijkt er ook op dat wanneer we naar games kijken die de komende jaren gaan verschijnen, die DX12 ondersteunen, de prestatiewinst t.o.v. huidige AMD kaarten erg tegen gaat vallen. En ik denk dat AMD ons wel eens flink kan gaan verrassen met Polaris als het op performance in DX12 games aan komt
[ Voor 39% gewijzigd door Robolokotobo op 31-05-2016 18:33 ]
Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe
Wat is eigenlijk het beste om voor te gaan? Moet je uberhaupt kijken naar standaard af-fabriek kloks, of maakt dat niet uit? Er zit bijv nogal een verschil tussen een:
Asus ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING
GF GTX 1080 (1,759GHz), 8GB GDDR5X
en een:
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
GF GTX 1080 (1,607GHz), 8GB GDDR5X
Ik heb nooit videokaarten overgeclocked.. wel CPU, maar GPU ben ik altijd wat van afgebleven..
en een:
Ik heb nooit videokaarten overgeclocked.. wel CPU, maar GPU ben ik altijd wat van afgebleven..
Als we (het over het algemeen betrouwbare) WSJ mogen geloven, gaat Polaris 10 maar 199 dollar kosten... Als AMD dat waar kan maken, denk ik dat Nvidia echt wat moet doen met de prijzen van de 1080 en 1070.Astennu schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 06:50:
Met Polaris kan het nog interessant gaan worden als ze die voor 250-350 dollar in de markt gaan zetten.
http://www.wsj.com/articl...reality-market-1464725394
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
De opgegeven base clock moet je niet naar kijken. Interessanter is de boost clock en zelf die zal niet juist zijn. "Nvidia GPU Boost" bepaald namelijk zelf hoever je chip kan gaan naargelang je temperatuur(/voltage etc.). Meestal is dit hoger dan de opgegeven boost clock.Scr33x0r schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 00:52:
Wat is eigenlijk het beste om voor te gaan? Moet je uberhaupt kijken naar standaard af-fabriek kloks, of maakt dat niet uit? Er zit bijv nogal een verschil tussen een:
en een:
Mijn MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G heeft een base clock van 1140 Mhz en een boost clock van 1279 Mhz. In de werkelijkheid doet hij 1341 Mhz tijdens het gamen. Met een eigen overclock via MSI Afterburner - zonder aan de voltage slider te komen - kan ik zelf op 1500 Mhz nog stabiel gamen.
Zelf als je een kaart koopt met een hogere boost clock, kan het zijn dat een kaart met een lagere boost clock toch hoger overclocked kan worden.
GPU overclocken is niet moeilijker dan CPU.
Gewoon MSI Afterburner installeren en de sliders aanpassen. (en aanvinken dat hij deze OC bij het starten van Windows moet activeren) In reviews kan je vaak zien hoever je kaart ongeveer stabiel gaat zijn (kan natuurlijk zijn dat jouw kaart veel minder of zelf veel verder kan klokken).
Ik zou een van de goedkopere nemen met een goede efficiënte koeler (= stil & koel). Dat is eigenlijk het enige waar ik naar kijk. Hoe stil ik hem ga krijgen in m'n systeem onder load + de prijs.
Wel als je een chip uitbrengt die die boost clock niet constant volhoudt, een paar minuten, in een kast . 5-9 minuten is al riant.SmokingCrop schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 01:28:
[...]
De opgegeven base clock moet je niet naar kijken. Interessanter is de boost clock en zelf die zal niet juist zijn. "Nvidia GPU Boost" bepaald namelijk zelf hoever je chip kan gaan naargelang je temperatuur(/voltage etc.). Meestal is dit hoger dan de opgegeven boost clock.
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Waarom zou je dat doen? de afgelopen jaren heb je meer aan het overclocken van je GPU dan je CPU. Overclocking wordt steeds minder met Intel CPU's. Bij GPU's kan je echt leuke dingen doen. Het is niet gevaarlijker dan een CPU oc maar wel simpeler.Scr33x0r schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 00:52:
en een:
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Schaarste dus waarschijnlijk pikt iedereen een graantje mee, fabrikant, leverancier en winkel.Robolokotobo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:48:
Wel zeer apart dat de niet Founders Edition kaarten van de GTX 1080 100 dollar goedkoper zouden zijn, en dat je dan in de Pricewatch kijkt en ziet dat sommige kaarten meer kosten dan de FE.
Vergelijkbaar met Maxwell, in verhouding.Hoe zit het met de performance van deze nieuwe kaarten in DX12? Ik zag in een benchmark voorbij komen dat de nieuwe Hitman game (DX12) het bijna net zo goed doet op een R9 390X als op een GTX 1070.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Heb zelf ook de msi gtx970 gaming maar die boost in-game door naar 1367MHz en met 20mV verhoging naar 1380MHz.SmokingCrop schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 01:28:
[...]
De opgegeven base clock moet je niet naar kijken. Interessanter is de boost clock en zelf die zal niet juist zijn. "Nvidia GPU Boost" bepaald namelijk zelf hoever je chip kan gaan naargelang je temperatuur(/voltage etc.). Meestal is dit hoger dan de opgegeven boost clock.
Mijn MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G heeft een base clock van 1140 Mhz en een boost clock van 1279 Mhz. In de werkelijkheid doet hij 1341 Mhz tijdens het gamen. Met een eigen overclock via MSI Afterburner - zonder aan de voltage slider te komen - kan ik zelf op 1500 Mhz nog stabiel gamen.
Zelf als je een kaart koopt met een hogere boost clock, kan het zijn dat een kaart met een lagere boost clock toch hoger overclocked kan worden.
GPU overclocken is niet moeilijker dan CPU.
Gewoon MSI Afterburner installeren en de sliders aanpassen. (en aanvinken dat hij deze OC bij het starten van Windows moet activeren) In reviews kan je vaak zien hoever je kaart ongeveer stabiel gaat zijn (kan natuurlijk zijn dat jouw kaart veel minder of zelf veel verder kan klokken).
Ik zou een van de goedkopere nemen met een goede efficiënte koeler (= stil & koel). Dat is eigenlijk het enige waar ik naar kijk. Hoe stil ik hem ga krijgen in m'n systeem onder load + de prijs.
Hij doet max 1559MHz met 25mV overigens.
Toch wel grappig om te zien dat dezelfde chip het per kaart anders kan doen.
Zal me benieuwen ofdat het ook zo is bij Pascal met een degelijke koeler
Verwijderd
Bedankt !Cassius schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:47:
Voor mensen die daar even doorheen willen struinen.
Ik had me niet gerealiseerd dat Anandtech nog steeds nieuwe benchmarks doet met oudere kaarten (van voor de 900-series). Ik heb zelf een gtx680, gekocht op de dag dat hij uitkwam. Dat kon toen nog. Mijn vuistregel is om pas een nieuwe videokaart te kopen als die minstens 2x zo snel is als mijn huidige kaart, De gtx980 was nog steeds niet 2x zo snel als een gtx680. Dus die wilde ik niet. De gtx980ti was ~2.2x zo snel. Maar die was moeilijk te krijgen in de eerste weken/maanden. En altijd ver boven MSRP. Dus na een maand dacht ik: zak er maar in.
Maar nu is het tijd voor me voor een gtx1080 !
En hij is 3x zo snel als een gtx680. Soms zelf 4x zo snel !
http://www.anandtech.com/bench/product/1719?vs=1714
Alleen was de GTX680 ongeveer 520 Euro met release en de GTX01080 is toch aardig wat duurder 
Ik heb zelf ook nog een GTX680, maar ik ga denk ik eerder voor de 1070, omdat het anders veel te duur gaat worden.
Ik heb zelf ook nog een GTX680, maar ik ga denk ik eerder voor de 1070, omdat het anders veel te duur gaat worden.
De eerste "normale" prijzen voor een GTX1080 verschijnen nu in de pricewatch;
pricewatch: KFA2 GeForce GTX 1080 EXOC Edition 8GB Hoop toch dat deze kaarten eind van de maand naar de 600-650 range gaan...
Vraag me wel af wat de release van de RX 480 eind deze maand gaat doen. Verwacht geen pricedrops van €50,-+ , maar het zou wel logisch zijn dat de prijzen voor de GTX10xx dan eindelijk allemaal op een normaal niveau zitten. De nieuwigheid en beperkte beschikbaarheid zal dan voorbij zijn.
pricewatch: KFA2 GeForce GTX 1080 EXOC Edition 8GB Hoop toch dat deze kaarten eind van de maand naar de 600-650 range gaan...
Vraag me wel af wat de release van de RX 480 eind deze maand gaat doen. Verwacht geen pricedrops van €50,-+ , maar het zou wel logisch zijn dat de prijzen voor de GTX10xx dan eindelijk allemaal op een normaal niveau zitten. De nieuwigheid en beperkte beschikbaarheid zal dan voorbij zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Case_C op 01-06-2016 11:39 ]
Het lijkt er op dat de RX480 +- 199-249 dollar gaat kosten (zal hier wel 220 euro en 275 euro zijn). En dan R9 390X / Fury Prestaties gaat neer zetten voor die prijs. De GTX980 wordt verslagen. De GTX1070 zit wel wat hoger maar is ook aanzienlijk duurder. Dus het is inderdaad de vraag of en zo ja wat nVidia er gaan gaat doen.Case_C schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:38:
De eerste "normale" prijzen voor een GTX1080 verschijnen nu in de pricewatch;
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 01-06-2016 12:01 ]
De gtx680 was met €450 bij de release zelfs nog goedkopervinom schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:27:
Alleen was de GTX680 ongeveer 520 Euro met release en de GTX01080 is toch aardig wat duurder
Daarom moet je ook zorgen dat je een versie met een goede koeler kooptRacing_Reporter schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 08:03:
[...]
Wel als je een chip uitbrengt die die boost clock niet constant volhoudt, een paar minuten, in een kast . 5-9 minuten is al riant.
SiComputers lijkt al een lagere prijs in te zetten voor de Founders Edition @ 755~ euro
[ Voor 10% gewijzigd door SmokingCrop op 02-06-2016 02:39 ]
MSI GeForce GTX 1080 Gaming X review op Hardware.info. Als ik onderstaande vergelijking zie met de 980TI word dit voor mij samen met de 1070 toch weer een serieuze optie:
http://nl.hardware.info/r...ijking-met-custom-980-tis
Als je naar pagina 17 de duurtest gaat dan zie je dit voor de founders edition:tim.w schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:12:
MSI GeForce GTX 1080 Gaming X review op Hardware.info. Als ik onderstaande vergelijking zie met de 980TI word dit voor mij samen met de 1070 toch weer een serieuze optie:

Dus met andere woorden de review van de GTX 1080 Founders Edition van jullie (Hardware.info) klopt niet met de praktijk? De videokaart presteert bij jullie ergens tussen de 5 en 10% sneller dan die in de praktijk zal doen doordat de games veel te kort getest worden?TomasH schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:22:
[...]
Onze 1080 klokte simpelweg hoger dan bij TPU. In-game heb ik 'n niet onder de 1.800 MHz gezien. Wellicht was het op de testlocatie van TPU wat koeler dan in NL de afgelopen dagen
Dan geld dit dus ook voor andere videokaarten van nVidia met boostclock welke zo throttlen?
Dat wordt dan heel wat opnieuw testen en rectificaties plaatsen dus.

AMD Nieuwsdiscussie
MSI 1080 GAMING X vs 1080 FE vs 1070tim.w schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:12:
YouTube: MSI GTX 1080 GAMING X VS GTX 1080 Founders edition
GTX 1070 Founders Edition Performance Review
YouTube: GTX 1070 Founders Edition Performance Review
[ Voor 12% gewijzigd door calsonic op 02-06-2016 09:59 ]
Ik kan mij niet voorstellen dat die een MSI GTX 1080 Gaming X, GTX 1080 en GTX 1070 heeft liggen. Enige wat die ook laat zijn zijn gewoon nummers die je zo van het internet kan plukken. Ik zou er dan ook vanuit gaan dat dit gewoon random nummers zijn en dat er dus niet echt iets getest wordt.calsonic schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:56:
[...]
MSI 1080 GAMING X vs 1080 FE vs 1070
YouTube: MSI GTX 1080 GAMING X VS GTX 1080 Founders edition
AMD Nieuwsdiscussie
Als dit cijfers zijn van tests(eventueel gedaan door andere reviewers) geeft het nog steeds een goed beeld van wat je kunt verwachten-The_Mask- schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:00:
[...]
Ik kan mij niet voorstellen dat die een MSI GTX 1080 Gaming X, GTX 1080 en GTX 1070 heeft liggen. Enige wat die ook laat zijn zijn gewoon nummers die je zo van het internet kan plukken. Ik zou er dan ook vanuit gaan dat dit gewoon random nummers zijn en dat er dus niet echt iets getest wordt.
Mja. De enige benchmark die ik voorbij zie komen is weer AotS. Eén spel, in pre beta stadium, en je maakt al dit soort voorspellingen? Geen onafhankelijke reviews?Astennu schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:00:
[...]
Het lijkt er op dat de RX480 +- 199-249 dollar gaat kosten (zal hier wel 220 euro en 275 euro zijn). En dan R9 390X / Fury Prestaties gaat neer zetten voor die prijs. De GTX980 wordt verslagen. De GTX1070 zit wel wat hoger maar is ook aanzienlijk duurder. Dus het is inderdaad de vraag of en zo ja wat nVidia er gaan gaat doen.
Ik kijk het even aan. Begrijp me goed, ik ben helemaal voor een nieuwe 8800GT. En ik vind nvidias prijzen een beetje hoog. Maar ik weet ook dat één RX 480 niet voldoende zal zijn om future proof te zijn, en crossfire is geen elegante oplossing mbt frametimes.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ashes of the Singularity is gewoon uitgebracht hoor, niets beta... Daarnaast is de 480 een mainstream kaart die nu vergeleken wordt met high-end kaarten. Natuurlijk verliest de 480 dat, daarom is die goedkoper.
Het zou een beetje gek zijn om de 1080 opeens op een andere manier te gaan testen. Referentiekoelers zijn over het algemeen brak (neem de 290X bijvoorbeeld), terwijl we in de 'GPU reviews' juist alleen de GPU proberen te testen. Daarnaast zijn er ook genoeg launches waarbij we als sample al een model met een andere koeler krijgen, waardoor je verschillen zou gaan creëren die er niet zijn.-The_Mask- schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:26:
Dus met andere woorden de review van de GTX 1080 Founders Edition van jullie (Hardware.info) klopt niet met de praktijk? De videokaart presteert bij jullie ergens tussen de 5 en 10% sneller dan die in de praktijk zal doen doordat de games veel te kort getest worden?
Dan geld dit dus ook voor andere videokaarten van nVidia met boostclock welke zo throttlen?
Overigens is het ook onhaalbaar om elke benchmark een half uur te draaien bij 3D-chips. De 1080 kregen we 13 werkuren voor de NDA binnen en dat is helaas eerder de regel dan een uitzondering. 10 games op zes combi's resoluties/instellingen gaan duurtesten is daarbinnen onmogelijk.
De review van de 1080 is dus een GPU-review, geen review van de Founders Edition-videokaart (dat staat ook niet in de titel). Die strikte scheiding (ook in de productdatabase) houden we al jaren aan.
Hahaha told you dat NVIDIA geen koelers en PCB kan ontwerpen-The_Mask- schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 09:26:
[...]
Als je naar pagina 17 de duurtest gaat dan zie je dit voor de founders edition:
[afbeelding]
[...]
Dus met andere woorden de review van de GTX 1080 Founders Edition van jullie (Hardware.info) klopt niet met de praktijk? De videokaart presteert bij jullie ergens tussen de 5 en 10% sneller dan die in de praktijk zal doen doordat de games veel te kort getest worden?
Deze generatie gaat het niet over clockspeeds maar het gaat erover hoelang je de boost omhoog kunt houden en of je wel of niet kunt leveren

[ Voor 37% gewijzigd door The Source op 02-06-2016 12:26 ]
Is dat puur door de temperatuur of komt het ook door andere dingen?The Source schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:24:
[...]
Hahaha told you dat NVIDIA geen koelers en PCB kan ontwerpen![]()
Deze generatie gaat het niet over clockspeeds maar het gaat erover hoelang je de boost omhoog kunt houden en of je wel of niet kunt leveren
[afbeelding]
Je zegt namelijk ook dat ze geen pcb's kunnen ontwerpen... Wil je zeggen dat hun PCB design dit in de hand werkt?
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Sowieso is Boost 3.0 eerder een last, dan een extra'tje. Waarom moet die kaart al bij 83 graden inperken? En die powerlimit, waarom kan die niet wat hoger worden gerekt?The Source schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:24:
[...]
[afbeelding]
De MSI Gaming X stelt overigens ook een beetje teleur qua OC potentieel... Ik had wel meer verwacht van een ontwerp met betere power delivery, en een stuk betere koeler. Maar ook deze kaart blijft onder de 2,1Ghz steken.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik denk dat je moet stellen dat de 1080 GPU OC teleur stelt.Jeroenneman schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:36:
[...]
Sowieso is Boost 3.0 eerder een last, dan een extra'tje. Waarom moet die kaart al bij 83 graden inperken? En die powerlimit, waarom kan die niet wat hoger worden gerekt?
De MSI Gaming X stelt overigens ook een beetje teleur qua OC potentieel... Ik had wel meer verwacht van een ontwerp met betere power delivery, en een stuk betere koeler. Maar ook deze kaart blijft onder de 2,1Ghz steken.
True onze OC clockspeeds zijn modest, maar wij kunnen wel leveren. Ik hoor dat een populair merk met hoge clockspeeds een succesrate van 3% heeft. Dus 1000 GPUs daar kunnen ze 30 stuks OC versie van leveren
Daarbij zullen die high OC SKUs eerder gaan throttelen en dus een lagere average boost speed hebben, uiteindelijk dus niet sneller. En dan heb je ook nog een potentiele hogere RMA rate.
BTW Vergeet die 2+ GHz voorlopig maar.
Het stelt zeker teleur, maar ik was meer benieuwd waaraan dat ligt. Wat is de achterliggende reden? Mag de powerlimit niet hoger van Nvidia? Mag er niet genoeg mV doorheen? De koeling is iig het probleem niet. Maar waar ligt de limiet dan wel?The Source schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:41:
[...]
Ik denk dat je moet stellen dat de 1080 GPU OC teleur stelt.
True onze OC clockspeeds zijn modest, maar wij kunnen wel leveren. Ik hoor dat een populair merk met hoge clockspeeds een succesrate van 3% heeft. Dus 1000 GPUs daar kunnen ze 30 stuks OC versie van leverenLOL.
Daarbij zullen die high OC SKUs eerder gaan throttelen en dus een lagere average boost speed hebben, uiteindelijk dus niet sneller. En dan heb je ook nog een potentiele hogere RMA rate.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Hoe kan het dat jij een inside msi man er nu pas achter komt dat die 2+ghz niet gehaald gaat worden? Volgensmij was jij juist in eerdere berichten steeds aan het roepen dat dat oc'en wel goed zou komen? Of heb ik ergens langs gelezen?
Tja, als overclocken voor je van belang is valt het misschien wat tegen. Maar ik koop liever een factory OC kaart dan er zelf mee rotzooien, dus voor mij maakt het niet zoveel uit. Die 1080 zal een goede upgrade van mijn (nu toch echt niet meer meekomende) 760 worden. Heb nu al zolang gewacht op Pascal dat die 1080 ti me gestolen kan worden
Het klopt niet wat je zegt. Je zegt dat het niet uitmaakt omdat het gaat om de GPU. Maar juist die GPU is nu sneller dan dat die in de praktijk blijkt te zijn. En juist in de videokaart reviews testen jullie niet alles, omdat daarvoor juist expliciet naar de GPU review wordt gewezen.TomasH schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:56:
[...]
Het zou een beetje gek zijn om de 1080 opeens op een andere manier te gaan testen. Referentiekoelers zijn over het algemeen brak (neem de 290X bijvoorbeeld), terwijl we in de 'GPU reviews' juist alleen de GPU proberen te testen. Daarnaast zijn er ook genoeg launches waarbij we als sample al een model met een andere koeler krijgen, waardoor je verschillen zou gaan creëren die er niet zijn.
Overigens is het ook onhaalbaar om elke benchmark een half uur te draaien bij 3D-chips. De 1080 kregen we 13 werkuren voor de NDA binnen en dat is helaas eerder de regel dan een uitzondering. 10 games op zes combi's resoluties/instellingen gaan duurtesten is daarbinnen onmogelijk.
De review van de 1080 is dus een GPU-review, geen review van de Founders Edition-videokaart (dat staat ook niet in de titel). Die strikte scheiding (ook in de productdatabase) houden we al jaren aan.
Maar juist aan die moet je niet te veel waarde hechten omdat die sneller is dan in de praktijk. De GPU test wordt ook gebruikt voor het testen met andere GPU's iets wat dus nu niet goed mogelijk is omdat de GTX 1080 sneller uit jullie test komt dan dat die in werkelijk is.
Dat je maar 13 werkuren hebt is natuurlijk gewoon heel weinig dat klopt, maar dat maakt de huidige test niet kloppend of beter. Die blijft even onrealistisch.
Wat je zou kunnen doen is zorgen dat de test niet kan afkoelen tussen de verschillende tests. Als daar enkele minuten tussen zit moet je of iets anders in de tussentijd draaien of bijvoorbeeld de kaart warm houden met een föhn of iets dergelijks.
De kaart nu steeds af laten koelen naar bijvoorbeeld 30 graden en dan een benchmark van bijvoorbeeld een minuut draaien zorgt er voor dat de kaart veel sneller uit de benchmarks komt en vergelijkingen met andere GPU's dan de werkelijkheid.
AMD Nieuwsdiscussie
Oh man, we blijven steken op een slaapverwekkende 2GHz. Ik ben enorm teleurgesteld.The Source schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:41:
[...]
Ik denk dat je moet stellen dat de 1080 GPU OC teleur stelt.
True onze OC clockspeeds zijn modest, maar wij kunnen wel leveren. Ik hoor dat een populair merk met hoge clockspeeds een succesrate van 3% heeft. Dus 1000 GPUs daar kunnen ze 30 stuks OC versie van leverenLOL.
Maar nvidia heeft dus weer een conservatief max voltage opgedragen?
Mechwarrior Online: Flapdrol
It's not a bug, it's a feature.The Source schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:24:
[...]
[afbeelding]
Het zijn keuzes geweest van nVidia. Het is niet omdat ze niet beter kunnen, maar omdat ze dit goed genoeg vonden. Als ze de fan sneller lieten draaien en de TDP minder beperken kon de kaart ook gewoon een hogere klok vasthouden, alleen dat zou wel zorgen voor meer geluid. Dan kun je zeggen dat ze niet een betere koeler konden maken, maar ook dat is natuurlijk niet waar. Ze vonden dit goed genoeg.
Als nVidia echt hun best zouden doen op de koeler en PCB en het perfect maken werd dit zeker niet gewaardeerd door bijvoorbeeld een MSI. Als ze gewoon een echt goede, stille en mooie koeler hadden gemaakt welke ook nog veel overklokruimte had, waardoor er weinig verbetering mogelijk was. Dan zal er veel minder interesse zijn in custom kaarten en was er ook veel minder mogelijkheid om je te onderscheiden als fabrikant.
Overigens gelde dit ook voor de R9 290 en R9 290X. AMD koos voor een vaste maximale fan snelheid van 40%. Dit zorgde voor een wisselende maximale klokfrequentie welke afhankelijk was van de temperatuur.
Dit zorgde dus ook voor erg wisselende prestaties, wat gelijk ook de reden was voor veel negatieve feedback en een AMD die hier vrij snel vanaf stapte door gewoon de fansnelheid te ver hogen waardoor de prestaties maar ook het geluid omhoog gingen.
AMD Nieuwsdiscussie
Interessant filmpje over de throttling wat de FE doet:
YouTube: Does the GTX1080 have Thermal Throttling Issues?
In feit komt het erop neer dat als je de temp target omhoog gooit hij prima stabiele clocks aanhoudt.
Nvidia is met hun fanprofiel net niet agressief genoeg...
In feit komt het erop neer dat als je de temp target omhoog gooit hij prima stabiele clocks aanhoudt.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Aangezien je voor MSI werkt zou ik geen slapende honden wakker maken. Als Nvidia het idee krijgt dat het bad PR is dat hun FE koeler slecht is dan kun je er op rekenen dat ze er de volgende keer meer werk van maken. Het is niet alsof Nvidia een incapabel bedrijf is, bovendien is de kennis relatief makkelijk in te kopen. Waarschijnlijk zegt zelfs MSI geen nee tegen 50 miljoen voor het exclusieve recht op de Twin Frozr VI.The Source schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:24:
[...]
[afbeelding]
Wat dat betreft ben ik het eerder met The Mask eens, het zit er dik in dat Nvidia het voor de AIB partners leuk probeert te houden om zich te onderscheiden. Anders krijg je straks hetzelfde als bij de moederborden; één pot nat.
[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 02-06-2016 14:50 ]
Ik zie het andersom: de Founders Edition beperkt de prestaties van de GPU, de GPU zelf heeft zeker het potentieel om zo te presteren. Oftewel, de Founders Edition is trager dan de GPU, niet andersom. Daarnaast hebben we alle andere GPU's op dezelfde manier getest, waardoor ze zo vergelijkbaar mogelijk zijn. Ook daar zitten kaarten tussen die bij een half uur load waarschijnlijk terug waren gaan klokken, zoals de R9 290(X) die je zelf al aanhaalt. Tussentijds de spelregels veranderen gaat niet.
Natuurlijk was het realistischer geweest om álle GPU's te testen met loads van een half uur per game en per reso/preset, maar dat is gewoon niet haalbaar. Dat zie ik dan ook geen enkele andere site doen, behalve als het aantal game-benchmarks fors lager ligt. Anyway, dit heeft allemaal weinig meer te maken met nieuwsdiscussie dus als je verder wil discussiëren over onze testmethode, stuur even een DM.
Wat MSI betreft, ben ik wel benieuwd hoe het nou zit met al die verschillende 1080's. Op Computex showen jullie de Gaming X en Gaming Z, en als ik het goed heb begrepen krijgt de Z nog hogere kloks dan de X. Uiteindelijk verkopen jullie dan dus drie Gamings? Is dat niet een beetje too much?
Dat lijkt mij ook ja, nvidia zou ook echt wel een koelertje kunnen installeren die zorgt dat de kaart niet terug klokt, alleen met die week voorsprong verkoopt het zo ook en blijft het voor bijv. msi leuk om een koelertje erop te schroeven.sdk1985 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:48:
[...]
Aangezien je voor MSI werkt zou ik geen slapende honden wakker maken. Als Nvidia het idee krijgt dat het bad PR is dat hun FE koeler slecht is dan kun je er op rekenen dat ze er de volgende keer meer werk van maken. Het is niet alsof Nvidia een incapabel bedrijf is, bovendien is de kennis relatief makkelijk in te kopen. Waarschijnlijk zegt zelfs MSI geen nee tegen 50 miljoen voor het exclusieve recht op de Twin Frozr VI.
Wat dat betreft ben ik het eerder met The Mask eens, het zit er dik in dat Nvidia het voor de AIB partners leuk probeert te houden om zich te onderscheiden. Anders krijg je straks hetzelfde als bij de moederborden; één pot nat.
Ik snap wel dat the Source helemaal into MSI is maar om nvidia af te kraken is ook wat, zo speciaal is hun kaart nu ook weer niet aangezien deze bijna geen oc mogelijkheid zal hebben en waarschijnlijk zijn de kaarten van EVGA,ASUS enz. Zowat gelijk
MSI's Seahawk variant lijkt me wel wat, maar voor de rest ga ik akkoord dat hun kaarten ook niet zo bijzonder zijn.
Is er al iets bekend over de stabiliteit van de drivers? Het gaat tenslotte om een nieuwe chipset.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Dat zou fijn zijnPaprika schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 17:40:
Zal wel meevallen...
Waarschijnlijk zijn NDA.schumi1986 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:58:
[...]
Hoe kan het dat jij een inside msi man er nu pas achter komt dat die 2+ghz niet gehaald gaat worden? Volgensmij was jij juist in eerdere berichten steeds aan het roepen dat dat oc'en wel goed zou komen? Of heb ik ergens langs gelezen?
Overigens heeft hij juist aangegeven dat hij twijfelde over de OC die Nvidia liet zien tijdens hun presentatie en of dat wel echt lucht koeling was.
Maar ik zou zeggen, spit het topic nog maar eens goed door.
Zodra ik die FE zag staan dacht ik meteen aan "Fermi Edition"Blaat schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:33:
Interessant filmpje over de throttling wat de FE doet:
NV maakt het reference PCB, daar is kost een belangerijke factor. Het moet door andere fabrikanten goedkoop te produceren zijn. Met een custom PCB design kun je dus zorgen voor betere / kortere signalen, stabielere stroom toevoer en ook beter koeling. Het gaat ook niet om de hoogste kloksnelheid maar om de hoogste efficency. Dat wil zeggen dat een 1.8Ghz model in FPS sneller kan zijn dan een 1.9Ghz model. (geen echte kloksnelheden, gewoon voorbeeld). Dit is ook waarom overklokkers op zoek zijn naar de meest efficiente vga kaart.Blaat schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:30:
[...]
Is dat puur door de temperatuur of komt het ook door andere dingen?
Je zegt namelijk ook dat ze geen pcb's kunnen ontwerpen... Wil je zeggen dat hun PCB design dit in de hand werkt?
Powerlimiet is een erg beperkende factor die NV alle vendors oplegt. NV doet nog steeds VBIOS updates dus het kan zijn dat er een bios komt die minder strict is,Op dit moment is het erg moeilijk om te zeggen waar precies het probleem ligt. Volgende week is iederen weer terug van Computex en dan komt er wellicht meer info.Jeroenneman schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:44:
Het stelt zeker teleur, maar ik was meer benieuwd waaraan dat ligt. Wat is de achterliggende reden? Mag de powerlimit niet hoger van Nvidia? Mag er niet genoeg mV doorheen? De koeling is iig het probleem niet. Maar waar ligt de limiet dan wel?
Toen NV op hun onthulling 2GHz klokspeeds liet zien heb ik direct geroepen dat dat niet klopte. Hoe het voor normale factory OC versie gaat verlopen weet ik nog niet. Zie ook mijn voorgaande voorbeeld. LN2 OC heb ik het vermoeden dat dit goed gaat komen, dit omdat NV een LN2 guide aan overklokkers heeft aangeleverd. Echter kon de GPU niet hoger dan 1.25v. Wellicht vervolgd.schumi1986 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:58:
NV is absoluut geen incapabel bedrijf. Echter is het dan niet gek dat dit de resultaten zijn van de reviews?? Fix je fan en je profielen zou ik zeggen dat scheel enorm veel slechte PR. Overigens is heel het concept van de FE erg goed, ze hebben een slecht verhaal, kunnen vragen niet beantwoorden en premium is hij niet. Dus behalve een PR fiasco is het ook gek... want ze hebben geld genoeg om het te fixed.sdk1985 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:48:
[...]
Aangezien je voor MSI werkt zou ik geen slapende honden wakker maken. Als Nvidia het idee krijgt dat het bad PR is dat hun FE koeler slecht is dan kun je er op rekenen dat ze er de volgende keer meer werk van maken. Het is niet alsof Nvidia een incapabel bedrijf is, bovendien is de kennis relatief makkelijk in te kopen.
Balen dat Nvidia alle vendors dezelfde limieten oplegt.
Dan zou je eigenlijk alleen nog voor het geluid een bepaald merk kiezen. Je loopt met alle merken namelijk toch tegen dezelfde muur aan. Net als met de Maxwell serie dus eigenlijk.
Maakt niet uit of je nu een Asus, Msi of whatever koopt, want je haalt er misschien 10mhz meer uit...
Dan zou je eigenlijk alleen nog voor het geluid een bepaald merk kiezen. Je loopt met alle merken namelijk toch tegen dezelfde muur aan. Net als met de Maxwell serie dus eigenlijk.
Maakt niet uit of je nu een Asus, Msi of whatever koopt, want je haalt er misschien 10mhz meer uit...
No fun allowed.The Source schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:07:
Powerlimiet is een erg beperkende factor die NV alle vendors oplegt.
Mmmmm dat betekend dat je een met een 2x 8 pins aansluiting bijna 0 winst behaalt aangezien je er op dit moment toch niet meer sap op kan zetten.The Source schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:07:
Powerlimiet is een erg beperkende factor die NV alle vendors oplegt. NV doet nog steeds VBIOS updates dus het kan zijn dat er een bios komt die minder strict is,Op dit moment is het erg moeilijk om te zeggen waar precies het probleem ligt. Volgende week is iederen weer terug van Computex en dan komt er wellicht meer info.
Kan nog allemaal veranderen, dat ding is net uit. Dit is ook een midrange chip, geen high-end performance chip. Meestal klokt groot silicon ook beter over.
Wellicht gaat het net zo als met de GTX 660 Ti: MSI Caught Overvolting GTX 660 Ti, 670 Power Edition Cards
[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 02-06-2016 23:45 ]
Als waar is wat ik inmiddels allemaal heb gelezen over de 1080, dan gaan de custom pcb versies niet of nauwelijks meer overklokken als de FE, ongeacht of ze meerdere power connectoren hebben. Daarintegen als je een kaart hebt die in LN2 mode gezet kan worden, en je hebt fatsoenlijke koeling dan gaan ze achterelkaar naar 2400MHz.
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Het aantal of de soort (6 of 8 pins PEG) stroomaansluitingen is bij lucht- of waterkoeling eigenlijk sowieso nooit de beperking. Dat een 6 pins PEG connector voor 75W gespecificeerd is betekend niet dat je er niet prima 200W door heen kan trekken, want 200W door een 6 pins PEG connector mag in principe niet een probleem zijn.willy83 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:24:
[...]
Mmmmm dat betekend dat je een met een 2x 8 pins aansluiting bijna 0 winst behaalt aangezien je er op dit moment toch niet meer sap op kan zetten.
AMD Nieuwsdiscussie
Uitgaande van een 550Watt voeding met 18AWG draad(0,82 mm²) en 2 of 3 stroom voerende draden kom ik op 118 en176W als veilige waarde. Hier zit uiteraard nog wel wat rek in. Vermogen en PC componenten zullen altijd wel een ding zijn-The_Mask- schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 00:05:
[...]
Het aantal of de soort (6 of 8 pins PEG) stroomaansluitingen is bij lucht- of waterkoeling eigenlijk sowieso nooit de beperking. Dat een 6 pins PEG connector voor 75W gespecificeerd is betekend niet dat je er niet prima 200W door heen kan trekken, want 200W door een 6 pins PEG connector mag in principe nooit een probleem zijn.
http://www.hardwaresecret...-550-power-supply-review/
https://www.allpinouts.or...ess_%28PCIe%29_6pin_power
http://www.engineeringtoolbox.com/awg-wire-gauge-d_731.html
Het zwakke punt is niet de draad, maar de connector. 
Een aantal voedingsfabrikanten adviseert ook maximaal 225W voor een 8 pins modulaire connector waar twee 8 pins PEG connectors aanzitten.
Een aantal voedingsfabrikanten adviseert ook maximaal 225W voor een 8 pins modulaire connector waar twee 8 pins PEG connectors aanzitten.
AMD Nieuwsdiscussie
Die connector pinnen zijn 8A gespecificeerd. Kon zo snel niet specifiek vinden over de hele connector, leek me dat dit dan op z'n minst 24A moest zijn.
https://eu.msi.com/Graphi...G-X-8G.html#hero-overview
MSI 1070 Gaming X
MSI 1070 Gaming X
[ Voor 3% gewijzigd door calsonic op 03-06-2016 07:09 ]
Laten we het anders zeggen. De meeste problemen treden op in de connector. Als je een single rail voeding hebt en dus geen enkele Over Current Protection op de 12V en je hebt een 1200W voeding zou je 100A door één connector kunnen trekken. Bijvoorbeeld bij kortsluiting waarbij de kortsluitbeveiliging niet wordt getriggered omdat de stroom 100A of lager is. In zo'n geval is het zwakkepunt idd niet de connector maar smelt de isolatie binnen enkele seconden van de kabels.Razkin schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 00:46:
Die connector pinnen zijn 8A gespecificeerd. Kon zo snel niet specifiek vinden over de hele connector, leek me dat dit dan op z'n minst 24A moest zijn.
Maar in het geval van normale werking en gewoon een normale stroom is het zwakkepunt meestal de connector doordat het contact in een modulaire plug lang niet altijd perfect is. Dit is dan iets wat problemen kan opleveren over een lange tijd en niet zoals bij kortsluiting in enkele seconden mis gaat.
AMD Nieuwsdiscussie
Verkeerde topic
[ Voor 86% gewijzigd door New Yorker op 03-06-2016 08:25 ]
Weg
INNO3D ICHILL GTX 1080 X3 review van ComputerBase
Duidelijk beter ontworpen koeler als de Asus Strix waarover ComputerBase's vorige GTX 1080 review ging. Bij de Asus Strix hadden niet alle heatpipes contact met de koeler. Ook is de power target met 230W hoger dan de 198W van de Asus Strix ook de maximaal in te stellen power target is hoger, dus meer overklokruimte. Je ziet de hogere powertarget ook terug in de prestaties, die liggen in elke game net wat hogerWat betreft de geluidsproductie, die is duidelijk lager als de Asus Strix. Verbruik is zoals verwacht wel iets hoger, zo'n 20W, maar dat is ook verwacht met de hogere powertarget en dus betere prestaties. Als klap op de vuurpijl is die in Duitsland op dit moment ook nog 50 euro goedkoper.
Een duidelijke winnaar dus.
http://www.computerbase.d...geforce-gtx-1080-x3-test/
AMD Nieuwsdiscussie
Dus? denk je dat het beter zou zijn als asus er een plaat tussen had gestopt? Dat is alleen maar meer isolatie. De heatpipes zitten aan elkaar vast, hij is niet gelijk nutteloos als er geen direct contact is.-The_Mask- schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:01:
Duidelijk beter ontworpen koeler als de Asus Strix waarover ComputerBase's vorige GTX 1080 review ging. Bij de Asus Strix hadden niet alle heatpipes contact met de koeler.
[ Voor 6% gewijzigd door haarbal op 03-06-2016 09:57 ]
Dat is absoluut beter, verreweg de meeste goede koelers zowel CPU als videokaart hebben een base plate tussen de GPU en heatpipes. Alleen de goedkopere koelers hebben de heatpipes direct op de CPU of GPU, maar dit schijnt minder goed te werken.haarbal schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:57:
[...]
Dus? denk je dat het beter zou zijn als asus er een plaat tussen had gestopt? Dat is alleen maar meer isolatie. De heatpipes zitten aan elkaar vast, hij is niet gelijk nutteloos als er geen direct contact is.
In het geval van de Asus koeler is het natuurlijk direct wel duidelijk dat dit verreweg van ideaal is doordat de buitenste heatpipes zo goed als niks doen. Met een base plate zou dat probleem opgelost kunnen worden.
AMD Nieuwsdiscussie
Waarom zou een plaat beter geleiden dan heatpipe->heatpipe?
Apart dat de prestaties hoger liggen (Hoewel het slechts 1 of 2 % is), terwijl de Asus juist hogere frequenties haalt met max temp target en power limit.-The_Mask- schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:01:INNO3D ICHILL GTX 1080 X3 review van ComputerBase
Duidelijk beter ontworpen koeler als de Asus Strix waarover ComputerBase's vorige GTX 1080 review ging. Bij de Asus Strix hadden niet alle heatpipes contact met de koeler. Ook is de power target met 230W hoger dan de 198W van de Asus Strix ook de maximaal in te stellen power target is hoger, dus meer overklokruimte. Je ziet de hogere powertarget ook terug in de prestaties, die liggen in elke game net wat hoger
Wat betreft de geluidsproductie, die is duidelijk lager als de Asus Strix. Verbruik is zoals verwacht wel iets hoger, zo'n 20W, maar dat is ook verwacht met de hogere powertarget en dus betere prestaties. Als klap op de vuurpijl is die in Duitsland op dit moment ook nog 50 euro goedkoper.
Wow wat een verschil in geluid ... niet normaal!! Waar kan ik die kopen? Fuck de MSI-The_Mask- schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:01:INNO3D ICHILL GTX 1080 X3 review van ComputerBase
Duidelijk beter ontworpen koeler als de Asus Strix waarover ComputerBase's vorige GTX 1080 review ging. Bij de Asus Strix hadden niet alle heatpipes contact met de koeler. Ook is de power target met 230W hoger dan de 198W van de Asus Strix ook de maximaal in te stellen power target is hoger, dus meer overklokruimte. Je ziet de hogere powertarget ook terug in de prestaties, die liggen in elke game net wat hoger
Wat betreft de geluidsproductie, die is duidelijk lager als de Asus Strix. Verbruik is zoals verwacht wel iets hoger, zo'n 20W, maar dat is ook verwacht met de hogere powertarget en dus betere prestaties. Als klap op de vuurpijl is die in Duitsland op dit moment ook nog 50 euro goedkoper.
Edit: Maar lees ik het nou goed dat die Inno 82C wordt tijdens het gamen?!... Iets te snel met mijn conclusie!, MSI Here i come

[ Voor 6% gewijzigd door Fusion_XT op 03-06-2016 10:24 ]
Meer contactoppervlakte en beter contact lijkt mij.haarbal schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:12:
Waarom zou een plaat beter geleiden dan heatpipe->heatpipe?
De Inno3D heeft een hogere power target met zijn 230W dan de Asus van 198W en ook de maximale power target is met 260W hoger dan de Asus met 238W.Jeroenneman schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:19:
[...]
Apart dat de prestaties hoger liggen (Hoewel het slechts 1 of 2 % is), terwijl de Asus juist hogere frequenties haalt met max temp target en power limit.
Dat zie je goed, daar staat de target op ingesteld. Mooie temperatuur, niet te hoog voor GPU en ook niet laag wat alleen maar resulteert in meer geluid waar je niks voor koopt.Fusion_XT schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:20:
[...]
Edit: Maar lees ik het nou goed dat die Inno 82C wordt tijdens het gamen?!... Iets te snel met mijn conclusie!, MSI Here i come
AMD Nieuwsdiscussie
Dan blijft de MSI toch mijn eerste keuze, zodra die binnen is meteen de heatsink eraf en de NZXT bracket erop. Ik had toch gehoopt op iets koelere temps.-The_Mask- schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:30:
[...]
Dat zie je goed, daar staat de target op ingesteld. Mooie temperatuur, niet te hoog voor GPU en ook niet laag wat alleen maar resulteert in meer geluid waar je niks voor koopt.
Water AIO's blijven toch de beste oplossing. 980Ti ~50c tijdens gamen met 2 GT's op 700rpm, cant beat that!
Waarom zou je dan voor de MSI willen gaan? Lijkt me dat je dan beter voor de kaart kunt gaan die de hoogste power target kan draaien...
Die MSI (net zoals de 980Ti) heeft een front plate (heatsink) die de VRM etc koelt. Daarnaast zit de koeler maar vast met 4 schroeven.Paprika schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:38:
Waarom zou je dan voor de MSI willen gaan? Lijkt me dat je dan beter voor de kaart kunt gaan die de hoogste power target kan draaien...
Dit maakt de kaart uitermate geschikt model voor die NZXT bracket. Ik hoef nu dus niet extra heatsinks overal te plakken.. Ook heb ik Noctua 92mm fan op de bracket gezet die ontzettend veel airflow heeft en nagenoeg stil is..
Tijdens het gamen is mijn systeem nauwelijks hoorbaar (fans revven van ~400rpm naar ~700rpm) en thats it.. Heerlijk. Idle is ie doodstil. Letterlijk.
Idd een voordeel van de MSI zou de double ball bearings kunnen zijn, andere dingen is nog afwachten op een fatsoenlijke review.Paprika schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:38:
Maar als je de koeler eraf trekt zie ik vooralsnog geen enkele reden om de MSI te nemen. Zoek dan idd zoals Vipeax al aangeeft een kaart met een hoge power target.
[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 03-06-2016 10:58 ]
AMD Nieuwsdiscussie
grootste minpunt aan mijn MSI 970 gaming 4g is dat er geen backplate op zit, goed om te zien dat er iig op de 1080 en hopelijk ook op de 1070 deze gewoon aanwezig is.
Powertarget kun je gewoon aanpassen in de biosPaprika schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:38:
Er komen 3 verschillende gaming versies van de 1080, waarbij de non-X geen backplate heeft. Dus je moet nog altijd goed kijkenschumi1986 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:57:
grootste minpunt aan mijn MSI 970 gaming 4g is dat er geen backplate op zit, goed om te zien dat er iig op de 1080 en hopelijk ook op de 1070 deze gewoon aanwezig is.
ahh ik zie het ja, hoe durven ze het weg te laten in deze prijs klasse
Maar wat is het werkelijke voordeel van die hogere power target?-The_Mask- schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:52:
[...]
Idd een voordeel van de MSI zou de double ball bearings kunnen zijn, andere dingen is nog afwachten op een fatsoenlijke review.
Maar als je de koeler eraf trekt zie ik vooralsnog geen enkele reden om de MSI te nemen. Zoek dan idd zoals Vipeax al aangeeft een kaart met een hoge power target.
In die computer base link geven ze zelf aan dat de prestatiewinst tov de Asus maar liefst 1% gemiddeld is. Dat vind ik niet bijster interessant.
Zoals je op de website van MSI kunt zien heeft de 1070 Gaming X gewoon een backplateschumi1986 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:08:
ahh ik zie het ja, hoe durven ze het weg te laten in deze prijs klasse
Naja laat ik het dan anders stellen:calsonic schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:59:
[...]
Powertarget kun je gewoon aanpassen in de biosdus laat dat geen reden zijn om de kaart te kopen die jou het meest aanspreekt
De algehele kwaliteit en mogelijkheden van de kaart zelf wordt veel belangrijker als je toch de koeler eraf sloopt. Ik zal even de relevante stukken voor mijn reactie highlighten:
Fusion_XT schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:20:
[...]
Wow wat een verschil in geluid ... niet normaal!! Waar kan ik die kopen? Fuck de MSI
Fusion_XT zegt toch voor de MSI te gaan op basis van de temperatuur van de kaart, terwijl die afhankelijk is van de gebruikte koeler en het gebruikte fan-profile (stil vs koel maar luid etc). Een post later zegt ie dat ie de koeler er sowieso afsloopt. Dan zou ik juist overwegen om mijn keuze af te laten hangen van de PCB layout, gebruikte componenten, maximale power target etc. De stock koeler van de kaart is dan toch helemaal niet meer relevant...Fusion_XT schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:34:
[...]
Dan blijft de MSI toch mijn eerste keuze, zodra die binnen is meteen de heatsink eraf en de NZXT bracket erop. Ik had toch gehoopt op iets koelere temps.
Water AIO's blijven toch de beste oplossing. 980Ti ~50c tijdens gamen met 2 GT's op 700rpm, cant beat that!
nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Fusion_XT op 03-06-2016 11:54 ]
Ja ik ben niet helemaal duidelijkPaprika schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:41:
[...]
Naja laat ik het dan anders stellen:
De algehele kwaliteit en mogelijkheden van de kaart zelf wordt veel belangrijker als je toch de koeler eraf sloopt. Ik zal even de relevante stukken voor mijn reactie highlighten:
[...]
[...]
Fusion_XT zegt toch voor de MSI te gaan op basis van de temperatuur van de kaart, terwijl die afhankelijk is van de gebruikte koeler en het gebruikte fan-profile (stil vs koel maar luid etc). Een post later zegt ie dat ie de koeler er sowieso afsloopt. Dan zou ik juist overwegen om mijn keuze af te laten hangen van de PCB layout, gebruikte componenten, maximale power target etc. De stock koeler van de kaart is dan toch helemaal niet meer relevant...

Maar dit blijkt niet zo te zijn. Dus kan ga ik maar weer voor de NZXT bracket en AIO.
Mijn keuze voor de MSI blijft dan staan omdat deze dus een frontplate heeft op de VRMs etc.
Ik weet niet of mijn vraag in dit topic thuis hoort, maar ik wil hem wel graag stellen:
Ik heb een advertentie gezien waarin een Asus GTX 970 voor 125 euro wordt aangeboden. Is dat de moeite waard of is het too good to be true?
Het is helaas te ver weg om persoonlijk bij de verkoper langs te gaan.
Ik heb een advertentie gezien waarin een Asus GTX 970 voor 125 euro wordt aangeboden. Is dat de moeite waard of is het too good to be true?
Als je niet de mogelijkheid hebt om langs te gaan en hem werkend te zien zou ik het zeker niet doen, op het moment zijn deze kaarten nog zeker meer dan 200 waardruftman schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:46:
Ik weet niet of mijn vraag in dit topic thuis hoort, maar ik wil hem wel graag stellen:
Too good to be true volgens mij. Op V&A zie je veel mensen met de vraag van een 970 te kopen voor 200 à 230 euro. Meesten proberen nog te verkopen voor 240 à 275 euro.ruftman schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:46:
Iemand die het verkoopt voor 125 euro is dan wel erg "fishy".
[ Voor 6% gewijzigd door SmokingCrop op 03-06-2016 14:49 ]
Lijkt me ook fishy idd. Je ziet wel vanalles flink dalen 2dehands.
Ik moet zeggen dat ik ook vaak 2dehands overweeg, alleen de 1070 gaat waarschijnlijk toch behoorlijk interessant worden. Gingen ze eerst nog heel suf van 3gb (7xx) naar 4gb (9xx), nu heb je ineens betaalbaar 8GB aan vram. Ik vind daardoor zelf alles met 2,3 en 4 GB bijna niet interessant meer, en titan's en 980 ti's moeten wel heel goedkoop worden wil ik die overwegen. Goeie zaak iig.
Ik moet zeggen dat ik ook vaak 2dehands overweeg, alleen de 1070 gaat waarschijnlijk toch behoorlijk interessant worden. Gingen ze eerst nog heel suf van 3gb (7xx) naar 4gb (9xx), nu heb je ineens betaalbaar 8GB aan vram. Ik vind daardoor zelf alles met 2,3 en 4 GB bijna niet interessant meer, en titan's en 980 ti's moeten wel heel goedkoop worden wil ik die overwegen. Goeie zaak iig.
NVIDIA GeForce GTX 1080 Founders Edition fan issue to be fixed with next driver release
http://videocardz.com/609...-with-next-driver-release
Als triple-monitor gebruiker vind ik dit wel even een supergave en welkome 'bonus'
Simultaneous multiprojection
[ Voor 5% gewijzigd door RobV op 04-06-2016 14:03 ]
Verwijderd
Uhm volgens mij heb je er weinig aan als tripple monitor gebruiker .. Het is meer bedoeld voor VR zodat je vanuit 1 refrence punt 2 of meer verschillende invals hoeken kunt renderen. Wat sneller is dan 2 aparte beelden renderen.RobV schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 14:03:
Als triple-monitor gebruiker vind ik dit wel even een supergave en welkome 'bonus'
[video]
Jullie hebben beiden gelijk...
Al hoewel het voor beide werkt, ben ik er wel bang voor dat je het voornamelijk alleen in de VR situatie zal tegenkomen, omdat de markt voor 3 monitoren helaas erg klein is.
[ Voor 72% gewijzigd door Paprika op 04-06-2016 16:37 ]
I kga d'r toch écht gebruik van maken straksPaprika schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:36:
Jullie hebben beiden gelijk...Al hoewel het voor beide werkt, ben ik er wel bang voor dat je het voornamelijk alleen in de VR situatie zal tegenkomen, omdat de markt voor 3 monitoren helaas erg klein is.
Ja? In welke game die jij hebt is het dan geïmplementeerd?
AMD Nieuwsdiscussie
Wat ik begreep uit onderstaande feature, is dat het in de kaart+driver zit.. Maar wellicht begreep ik dat verkeerd-The_Mask- schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 18:49:
[...]
Dit dus.-The_Mask- schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 18:49:
[...]
De manier hoe projection gedaan wordt in games is hiervoor key... en dat is per game dan dus ook aan de developer.RobV schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 18:57:
[...]
Wat ik begreep uit onderstaande feature, is dat het in de kaart+driver zit.. Maar wellicht begreep ik dat verkeerd
[video]
YouTube: Simultaneous Multi-Projection (SMP) on the GTX 1080 Explained
When games implement this....
[ Voor 63% gewijzigd door Paprika op 04-06-2016 19:05 ]
Okay, ik heb het mis. Mea culpa. Maargoed het spel is Elite Dangerous, en die zett n alsNVidia partner vol in op VR. Dikke kans dat de SMP opgepakt wordt, maar of dat ook opgaat voor triple monitor blijft inderdaad gissen. Sorry.
Wat een keiharde klap in het gezicht van je vroege kopers zegcalsonic schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 11:57:
NVIDIA GeForce GTX 1080 Founders Edition fan issue to be fixed with next driver release

Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Er zijn zo te zien meerdere threads op hun forums erover. Dat is altijd een goed teken. Van wat ik zo kan zien is het ook wel een ideale game om als showcase te gebruiken overigens.RobV schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:05:
Okay, ik heb het mis. Mea culpa. Maargoed het spel is Elite Dangerous, en die zett n alsNVidia partner vol in op VR. Dikke kans dat de SMP opgepakt wordt, maar of dat ook opgaat voor triple monitor blijft inderdaad gissen. Sorry.
Paar after market 1070s: http://nl.hardware.info/n...-versies-geforce-gtx-1070
Ben benieuwd naar de prijzen en benchmarks, vanaf 10 juni leverbaar
Ben benieuwd naar de prijzen en benchmarks, vanaf 10 juni leverbaar
Omdat het hier ook relevant is: Werelds in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 134"
Hmm welke koper die er 800+ euro voor over heeft is te beroerd om een custom fan profiel te activeren in MSI Afterburner of EVGA precision? Storm in een glas water lijkt me, zijn überhaupt tech lief hebbers.Racing_Reporter schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:17:
[...]
Wat een keiharde klap in het gezicht van je vroege kopers zegWat is er mis met een hotfix uitbrengen ipv dat men helemaal moet wachten tot later, aangezien 'binnenkort' alles kan betekenen?
Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!
Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.
Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!
Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.
Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.