@gastje01 EasyEDA
Sporen trekken en de zooi goed uitlijnen lukt me nog wel. Nog advies voor een programma met (relatief) veel footprints van bestaande printjes? Als ik niet alles op de millimeter uit hoef te gaan meten (uiteraard wel controleren) scheelt dat al de helft.vso schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:16:
[...]
vrees dat het het laatste is .. en dus van de grond af alles zelf moet "opbouwen" in een pakket
EasyEDA +1, hierin als totale leek mijn eerste PCBtje ontworpen, in China laten maken en in één keer goed.
Hier gisteren de eerste versie binnen gekregen mwave radar bme680 en lux
En dan de every présence behuizing er omheen
Ik heb gister de HLK-LD2410 binnen gekregenvonkkie schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:12:
Hier gisteren de eerste versie binnen gekregen mwave radar bme680 en lux

https://www.rouwette.com/
Daarvan is hier nu in elke kamer minimaal 1 bijgeprikt. Voor <5euro (ali) is dat prima te doen.
Serial is wel rete langzaam met updaten. Mijn initiële idee was coming/going aansturing van verlichting in de keuken, daar is 'ie niet voor geschikt.
Aansturing op de out pin (low/high) gaat echter prima (met optioneel een beetje tweaken van de gates), de rest van de data (afstand/signal) blijk ik niet nodig te hebben.
- knip -
Dar moet ik nog eff te tijd vinden om in te duiken, heb er 6 liggenRaymond P schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:41:
[...]
Daarvan is hier nu in elke kamer minimaal 1 bijgeprikt. Voor <5euro (ali) is dat prima te doen.
Serial is wel rete langzaam met updaten. Mijn initiële idee was coming/going aansturing van verlichting in de keuken, daar is 'ie niet voor geschikt.
Aansturing op de out pin (low/high) gaat echter prima (met optioneel een beetje tweaken van de gates), de rest van de data (afstand/signal) blijk ik niet nodig te hebben.

Kijk, dit is precies wat ik zocht, een sleur&pleur applicatie die zonder diepgaande kennis ook prima te gebruiken is. Eerste PCB-tje is een feit, thnx!
heb de esp besteld nu wachtenocmer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:24:
[...]
Ik heb deze en heb deze als volgt aangesloten:
[Afbeelding]
Code heb ik zelf in Arduino geschreven (voor een ESP8266):
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 const int kWh_Pin = 13; // D7 long kwh_total = 0; void IRAM_ATTR kwh_Pulse() { kwh_total += 1; } void kWhSetup() { pinMode(kWh_Pin, INPUT_PULLUP); attachInterrupt(kWh_Pin, kwh_Pulse, FALLING); }
Waarbij kWhSetup vanuit setup() wordt aangeroepen.
Ik heb een issue met een ESP32(S3) en (arduino code) WiFi/STA.
Soms verlies ik wifi connectie en komt device niet meer terug ondanks dat dat wel zou moeten gebeuren.
Ik kan iets soortgelijks produceren (denk ik) door device te kicken van het AP.
Eventreason voor de disconnect is in dit geval 2/Auth_Expire met netjes een event WIFI_STA_DISCONNECTED, en dan blijft het stil.
Wifi.status() blijft 3/WL_CONNECTED teruggeven, daar loopt m' n code momenteel vast.
Soms is Eventreason 6/Not_Authed en dan reconnect 'ie wel direct.
edit: fwiw autoreconnect is enabled.
Nu kan ik wel aan het event gaan hangen, maar mi zou dat op een hoger level toch ook gewoon detecteerbaar moeten zijn?
Soms verlies ik wifi connectie en komt device niet meer terug ondanks dat dat wel zou moeten gebeuren.
Ik kan iets soortgelijks produceren (denk ik) door device te kicken van het AP.
Eventreason voor de disconnect is in dit geval 2/Auth_Expire met netjes een event WIFI_STA_DISCONNECTED, en dan blijft het stil.
Wifi.status() blijft 3/WL_CONNECTED teruggeven, daar loopt m' n code momenteel vast.
Soms is Eventreason 6/Not_Authed en dan reconnect 'ie wel direct.
edit: fwiw autoreconnect is enabled.
Nu kan ik wel aan het event gaan hangen, maar mi zou dat op een hoger level toch ook gewoon detecteerbaar moeten zijn?
- knip -
De simpele NodeMCU ESP8266 bordjes mogen op hun pinnen maximaal 3.3 volt ontvangen toch? Ik heb een NPN sensor die tussen de 4.3 en 4.9 volt doorzet en deze lijkt zo af en toe een bordje te frituren 

@WoBBeL Daar gaat iets fout denk ik.
Welke NPN en hoe heb je het aangesloten?
- knip -
Ik heb een 5V NPN NO sensor (LJ12A3-4-Z/BX-5V) waar de + naar de VV (5 volt) en de - naar G (ground). Voeding is door middel van USB.Raymond P schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:00:
@WoBBeL Daar gaat iets fout denk ik.
De output geeft 4.3V naar mijn D6/GPIO12 pin. Dat is net iets teveel gok ik zo

[b][edit][b]
Als ik een R1 100ohm en een R2 330 ohm aansluit direct op 5volt meet ik 3.78 volt.
Met dezelfde 2 weerstanden op de load (4.3) van de NPN sensor dan meet ik 0.13 volt in plaats van de verwachtte ~3.3
[Voor 17% gewijzigd door WoBBeL op 16-05-2023 14:53]
@WoBBeL Je zoekt een voltage divider: https://ohmslawcalculator.com/voltage-divider-calculator
Normaal gaan ze daar niet zo heel snel kapot van. Je voedt die sensor toch niet vanaf je bordje?
Normaal gaan ze daar niet zo heel snel kapot van. Je voedt die sensor toch niet vanaf je bordje?
- knip -
@Raymond P net mn berichtje bijgewerkt.
De sensor krijgt zn + vanaf de VV (5 volt) vanaf NodeMCU bordje.
- gaat naar de G (ground) van het NodeMCU bordje.
De load gaat naar D6/GPIO12. Deze meet 4.3 volt maar met mijn 2 weerstanden kom ik uit op 0.13 en niet 3.3. Zonder de load sensor er tussen met 2 weerstanden op VV en G meet ik netjes 3.3.
Jouw linkje formule:
Via NPN sensor
Vs = 4.3 volt
R1 = 100 Ohm
R2 = 330 Ohm
Vout = 0.13 volt
Direct vanaf t bordje
Vs = 5 volt
R1 = 100 Ohm
R2 = 330 Ohm
Vout = 3.78 volt
Nogmaals, ik weet bijna helemaal niks van electronica
De sensor krijgt zn + vanaf de VV (5 volt) vanaf NodeMCU bordje.
- gaat naar de G (ground) van het NodeMCU bordje.
De load gaat naar D6/GPIO12. Deze meet 4.3 volt maar met mijn 2 weerstanden kom ik uit op 0.13 en niet 3.3. Zonder de load sensor er tussen met 2 weerstanden op VV en G meet ik netjes 3.3.
Jouw linkje formule:
Via NPN sensor
Vs = 4.3 volt
R1 = 100 Ohm
R2 = 330 Ohm
Vout = 0.13 volt
Direct vanaf t bordje
Vs = 5 volt
R1 = 100 Ohm
R2 = 330 Ohm
Vout = 3.78 volt
Nogmaals, ik weet bijna helemaal niks van electronica

[Voor 27% gewijzigd door WoBBeL op 16-05-2023 14:57]
Je R1 moet van sensor output naar GPIO, R2 van GND naar GPIO.
Het klinkt alsof je daar ook nog die 5V ergens tussen hebt hangen?
edit, als je die +/-0V meet houd je wel een stukje metaal bij de sensor?
Het klinkt alsof je daar ook nog die 5V ergens tussen hebt hangen?
edit, als je die +/-0V meet houd je wel een stukje metaal bij de sensor?

[Voor 23% gewijzigd door Raymond P op 16-05-2023 15:07]
- knip -
Probeer het eens gewoon zonder dat devbordje ertussen.
En dan vooral het meten, kleurenblinde Aziaten kunnen ervoor zorgen dat je iets niet juist aansluit maar natuurkunde verandert niet.
En dan vooral het meten, kleurenblinde Aziaten kunnen ervoor zorgen dat je iets niet juist aansluit maar natuurkunde verandert niet.
- knip -
Rechtstreeks op de NPN sensor (en ook met een andere NPN sensor)
+ op 5V aangesloten van voeding
- op ground aangesloten van voeding
LOAD - geeft 4.3volt bij geen metaal, 0 volt bij metaal
Met R1 100 en R2 330 aangesloten meet ik via de NPN sensor op de load maar 0.13 volt.
Ik snap t niet. Max current van de NPN sensor is 300mA staat erop.
+ op 5V aangesloten van voeding
- op ground aangesloten van voeding
LOAD - geeft 4.3volt bij geen metaal, 0 volt bij metaal
Met R1 100 en R2 330 aangesloten meet ik via de NPN sensor op de load maar 0.13 volt.
Ik snap t niet. Max current van de NPN sensor is 300mA staat erop.
[Voor 20% gewijzigd door WoBBeL op 17-05-2023 10:00]
@WoBBeL Ik geloof dat ik snap waar je denkfout zit. Je sensor is daadwerkelijk een NPN (en geen PNP) die geleverd wordt in NO en NC.
Dat betekent dat je load geen 5V sourced maar 300mA kan sinken. My bad, had ik eerder op moeten merken ookal is mijn kennis ook enorm beperkt.
Met andere woorden, load is een - en geen +. En daar heb je geen voltage divider voor nodig.
Of heb je daadwerkelijk met + van je multimeter aan load die 4.3V gemeten? Want dan snap ik het ook niet meer (en is het een PNP).
Of 'ie NO of NC is kan je checken door de weerstand (of piepstand) tussen gnd en load te meten.
Edit: het goede nieuws is dat daar je bordjes niet kapot van gaan.
Dat betekent dat je load geen 5V sourced maar 300mA kan sinken. My bad, had ik eerder op moeten merken ookal is mijn kennis ook enorm beperkt.
Met andere woorden, load is een - en geen +. En daar heb je geen voltage divider voor nodig.
Of heb je daadwerkelijk met + van je multimeter aan load die 4.3V gemeten? Want dan snap ik het ook niet meer (en is het een PNP).

Of 'ie NO of NC is kan je checken door de weerstand (of piepstand) tussen gnd en load te meten.
Edit: het goede nieuws is dat daar je bordjes niet kapot van gaan.
[Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 17-05-2023 14:50]
- knip -
@Raymond P ik heb de "load" met de plus gemeten en de met de min van de multimeter de ground. Ik vervang gewoon af en toe mijn bordjes 

@WoBBeL Volgens mij is dat wel te mitigeren door een zener diode van gpio naar load te gebruiken.
Hoe netjes dat is weet ik niet.
Hoe netjes dat is weet ik niet.

- knip -
Ik heb getwijfeld tussen dit ESP-topic, of een Home Assistant topic, omdat ik niet zeker weet waar het probleem ligt. Ik vermoed in de ESPHOME code, dus hier maar.
Mijn doel is om de CO2 concentratiemetingen van een MH-Z19 sensor via MQTT door te geven aan mijn Home Assistant. Via MQTT ipv de HA API, omdat het een mobiele senser moet worden, via de (naar buiten toe ) exposed MQTT broker, maar dat is allemaal voor later.
Ik heb al werkend dat de ESPHOME via de MQTT-integratie de accu-spanning (het ESP32-bordje heeft een li-ion accu) wifi-sterkte en uptime aan HA doorgeeft. Dat zijn makkelijke tests met sensoren die geen hardware nodig hebben. Ging ook makkelijk, de sensor-code uit het example copy/pasten, en dat werkte direct.
Toen de MH-Z19 aan de ESPHOME gekoppeld. Dat gaat met 2 lijnen UART en 5V/GND, ook niet moeilijk, al vaker gedaan. En in principe werkt het ook, bij het opstarten zie ik de MH-Z19 gevonden worden, en in de normale log zie ik de meetwaarden voorbij komen:
Maarrrrrrrrrrr.... de MH-Z19 wordt niet gevonden voor de MQTT integratie (de andere drie sensoren wel) en ik begrijp niet goed waarom niet. In de log staat ook bij de CO2 "sending", en als in de MQTT broker naar het topic "esp32-battery-mqtt-test/sensor/mh-z19_co2_value/state" laat luisteren, komen daar dezelfde waardes langs als ik in de ESPHOME logs zie:
Mis ik iets wat aan de MH-Z19 sensor anders is dan aan de andere drie sensoren zie zonder moeite opdoken in HA?
Dit is de yaml:
-edit-
Oh en de MH-Z19 code komt direct van het exmaple. Plus, ik heb al meerdere CO2-sensoren gebouwd (via de HA API dan) en daar werkt het allemaal zonder problemen.
Mijn doel is om de CO2 concentratiemetingen van een MH-Z19 sensor via MQTT door te geven aan mijn Home Assistant. Via MQTT ipv de HA API, omdat het een mobiele senser moet worden, via de (naar buiten toe ) exposed MQTT broker, maar dat is allemaal voor later.
Ik heb al werkend dat de ESPHOME via de MQTT-integratie de accu-spanning (het ESP32-bordje heeft een li-ion accu) wifi-sterkte en uptime aan HA doorgeeft. Dat zijn makkelijke tests met sensoren die geen hardware nodig hebben. Ging ook makkelijk, de sensor-code uit het example copy/pasten, en dat werkte direct.
Toen de MH-Z19 aan de ESPHOME gekoppeld. Dat gaat met 2 lijnen UART en 5V/GND, ook niet moeilijk, al vaker gedaan. En in principe werkt het ook, bij het opstarten zie ik de MH-Z19 gevonden worden, en in de normale log zie ik de meetwaarden voorbij komen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [08:33:08][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.15200 V with 2 decimals of accuracy [08:33:13][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.13400 V with 2 decimals of accuracy [08:33:18][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.12400 V with 2 decimals of accuracy [08:33:20][D][mhz19:057]: MHZ19 Received CO₂=1088ppm Temperature=20°C Status=0x00 [08:33:20][D][sensor:110]: 'MH-Z19 CO2 Value': Sending state 1088.00000 ppm with 0 decimals of accuracy [08:33:23][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.14600 V with 2 decimals of accuracy [08:33:25][D][sensor:110]: 'WiFi Signal Sensor': Sending state -67.00000 dBm with 0 decimals of accuracy [08:33:26][D][sensor:110]: 'Uptime Sensor': Sending state 1670.99902 s with 0 decimals of accuracy [08:33:28][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.15200 V with 2 decimals of accuracy [08:33:33][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.15000 V with 2 decimals of accuracy [08:33:38][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.14600 V with 2 decimals of accuracy |
Maarrrrrrrrrrr.... de MH-Z19 wordt niet gevonden voor de MQTT integratie (de andere drie sensoren wel) en ik begrijp niet goed waarom niet. In de log staat ook bij de CO2 "sending", en als in de MQTT broker naar het topic "esp32-battery-mqtt-test/sensor/mh-z19_co2_value/state" laat luisteren, komen daar dezelfde waardes langs als ik in de ESPHOME logs zie:
code:
1
2
| Message 0 received on esp32-battery-mqtt-test/sensor/mh-z19_co2_value/state at 8:43 AM: 990 |
Mis ik iets wat aan de MH-Z19 sensor anders is dan aan de andere drie sensoren zie zonder moeite opdoken in HA?
Dit is de yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
| esphome: name: esp32-battery-mqtt-test friendly_name: esp32-battery-mqtt-test esp32: board: esp32dev framework: type: arduino # Enable logging logger: baud_rate: 0 # Enable Home Assistant API # MQTT mqtt: broker: [IP adres] username: [username] password: [password] ota: password: [password] wifi: networks: - ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Esp32-Battery-Mqtt-Test" password: [password] captive_portal: uart: rx_pin: GPIO3 tx_pin: GPIO1 baud_rate: 9600 sensor: - platform: wifi_signal name: "WiFi Signal Sensor" update_interval: 60s - platform: adc pin: 35 attenuation: 11db name: "VBatt" filters: - lambda: return (x * 2); update_interval: 5s - platform: mhz19 co2: name: "MH-Z19 CO2 Value" update_interval: 60s automatic_baseline_calibration: False - platform: uptime name: Uptime Sensor |
-edit-
Oh en de MH-Z19 code komt direct van het exmaple. Plus, ik heb al meerdere CO2-sensoren gebouwd (via de HA API dan) en daar werkt het allemaal zonder problemen.
[Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 22-05-2023 09:01]
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
@JeroenH Je esptje registreert de sensorwaarde en verzend 'm. Je mqtt broker ontvangt en rapporteert 'm.
Lijkt mij een HA config dingetje? (Wat automatisch zou moeten gaan met esphome, geloof ik)
Geen flauw idee of het een ding is maar die dash in name is het enige verschil. Wat gebeurt er als je die weg haalt?
Lijkt mij een HA config dingetje? (Wat automatisch zou moeten gaan met esphome, geloof ik)
Geen flauw idee of het een ding is maar die dash in name is het enige verschil. Wat gebeurt er als je die weg haalt?
- knip -
Als je de waarde wel in een MQTT tool langs ziet komen lijkt het mij niet perse een ESP probleemJeroenH schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:46:
Ik heb getwijfeld tussen dit ESP-topic, of een Home Assistant topic, omdat ik niet zeker weet waar het probleem ligt. Ik vermoed in de ESPHOME code, dus hier maar.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [08:33:08][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.15200 V with 2 decimals of accuracy [08:33:13][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.13400 V with 2 decimals of accuracy [08:33:18][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.12400 V with 2 decimals of accuracy [08:33:20][D][mhz19:057]: MHZ19 Received CO₂=1088ppm Temperature=20°C Status=0x00 [08:33:20][D][sensor:110]: 'MH-Z19 CO2 Value': Sending state 1088.00000 ppm with 0 decimals of accuracy [08:33:23][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.14600 V with 2 decimals of accuracy [08:33:25][D][sensor:110]: 'WiFi Signal Sensor': Sending state -67.00000 dBm with 0 decimals of accuracy [08:33:26][D][sensor:110]: 'Uptime Sensor': Sending state 1670.99902 s with 0 decimals of accuracy [08:33:28][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.15200 V with 2 decimals of accuracy [08:33:33][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.15000 V with 2 decimals of accuracy [08:33:38][D][sensor:110]: 'VBatt': Sending state 4.14600 V with 2 decimals of accuracy
code:
1 2 Message 0 received on esp32-battery-mqtt-test/sensor/mh-z19_co2_value/state at 8:43 AM: 990
Dit is de yaml:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 esphome: name: esp32-battery-mqtt-test friendly_name: esp32-battery-mqtt-test esp32: board: esp32dev framework: type: arduino # Enable logging logger: baud_rate: 0 # Enable Home Assistant API # MQTT mqtt: broker: [IP adres] username: [username] password: [password] ota: password: [password] wifi: networks: - ssid: !secret wifi_ssid password: !secret wifi_password # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Esp32-Battery-Mqtt-Test" password: [password] captive_portal: uart: rx_pin: GPIO3 tx_pin: GPIO1 baud_rate: 9600 sensor: - platform: wifi_signal name: "WiFi Signal Sensor" update_interval: 60s - platform: adc pin: 35 attenuation: 11db name: "VBatt" filters: - lambda: return (x * 2); update_interval: 5s - platform: mhz19 co2: name: "MH-Z19 CO2 Value" update_interval: 60s automatic_baseline_calibration: False - platform: uptime name: Uptime Sensor

Twee dingen die ik mij kan bedenken:
- De discovery informatie wordt niet verzonden. Ook dit gebeurt via MQTT en moet ergens onder homeassistant/# zwerven. Home Assistant monitort topics onder dit pad en daarin wordt dan een berg JSON gepubliceerd met informatie over een entity. Bij welk device deze hoort, het state topic, eventuele andere topics voor overige velden of om zaken in te stellen, etc. Dus zeg maar wat je in de config file kunt zetten onder de MQTT integration in YAML format wordt voor de auto discovery in JSON format onder homeassistant/# gepubliceerd.
- De entity is wel door Home Assistant gevonden, maar staat op disabled. Als je in HA bij devices & integrations het device opent moet daar onderaan het lijstje een vermelding van staan "X devices hidden because they are disabled" uit mijn hoofd. Als je dat aanklikt zie je ze wel, vervolgens aanklikken, vinkje zetten bij Enabled, opslaan en klaar.
Holy cow, dat was 'm. dash weggehaald en de sensor duikt op in HA. Super bedankt maar ik baal ergens ook wel! Ik had die dash nl ook al wel gezien, maar in de device naam staan ook meerdere dashes, en dat is kennelijk geen probleem, en dus heb ik die dash niet weggehaald.... Ik was hier al sinds zaterdagavond af en aan mee bezigRaymond P schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:01:

Zeer bedankt voor de gouden tip!
Niet alsnog stiekem een issue met dat de entity disabled was? Best een kans dat door het aanpassen van de name ook het "unique_id" gewijzigd is waardoor HA het als nieuwe entity ziet. Als die dan for whatever reason wel enabled is en de oude niet (meer) zat dus alsnog daar het issue.JeroenH schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:05:
[...]
Holy cow, dat was 'm. dash weggehaald en de sensor duikt op in HA. Super bedankt maar ik baal ergens ook wel! Ik had die dash nl ook al wel gezien, maar in de device naam staan ook meerdere dashes, en dat is kennelijk geen probleem, en dus heb ik die dash niet weggehaald.... Ik was hier al sinds zaterdagavond af en aan mee bezig![]()
Zeer bedankt voor de gouden tip!
Ook mogelijk natuurlijk.
Ik heb recent een switch gemaakt naar HA en mij is opgevallen dat een dash in name automagisch omgezet wordt naar underscore voor id.
Tot zover m'n wilde gok.
Ik heb recent een switch gemaakt naar HA en mij is opgevallen dat een dash in name automagisch omgezet wordt naar underscore voor id.
Tot zover m'n wilde gok.

- knip -
ik heb dus een az touch en heb hier inmiddels esphome op aan het draaien . Nu wil ik deze monteren op een plek waar stopcontact zit en vraag me af hoe ik dit het beste kan doen met de voeding. Ik zat te kijken naar een pcb voeding maar vraag me af om dit wel veilig is omdat je vrij makkelijk de behuizing los kunt klikken en dan 220volt open en blood hebt. Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Andere optie is een ledvoeding in het montagedoos maar deze zijn niet gestabiliseerd. Nu heeft de az touch wel zn eigen spanningsregelaar en kan overweg met 9 tot 35 volt dc.
maar wat is wijsheid
Andere optie is een ledvoeding in het montagedoos maar deze zijn niet gestabiliseerd. Nu heeft de az touch wel zn eigen spanningsregelaar en kan overweg met 9 tot 35 volt dc.
maar wat is wijsheid
Volgens mij niet, ik heb gekeken, ook goed gecheckt of er in die view geen filter ingeschakeld was oid, maar het leek er toch echt sterk op dat de sensor er geheel niet was. Maar toch bedankt voor het meedenken natuurlijk!RobertMe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:09:
Niet alsnog stiekem een issue met dat de entity disabled was? Best een kans dat door het aanpassen van de name ook het "unique_id" gewijzigd is waardoor HA het als nieuwe entity ziet. Als die dan for whatever reason wel enabled is en de oude niet (meer) zat dus alsnog daar het issue.
dit is ook de reden dat het afgeraden wordt om dash tekens te gebruiken in namen.JeroenH schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:29:
[...]
Volgens mij niet, ik heb gekeken, ook goed gecheckt of er in die view geen filter ingeschakeld was oid, maar het leek er toch echt sterk op dat de sensor er geheel niet was. Maar toch bedankt voor het meedenken natuurlijk!
Weer wat geleerd! Alleen niet zo fraai dan dat ESPHOME dit wel in hun example doet 😉jwvdst schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:32:
[...]
dit is ook de reden dat het afgeraden wordt om dash tekens te gebruiken in namen.
De optie 12V inbouw CV (constant voltage) bestaat ook natuurlijk. Niet heel goedkoop (lees: eerste hit).jwvdst schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:27:
ik heb dus een az touch en heb hier inmiddels esphome op aan het draaien . Nu wil ik deze monteren op een plek waar stopcontact zit en vraag me af hoe ik dit het beste kan doen met de voeding. Ik zat te kijken naar een pcb voeding maar vraag me af om dit wel veilig is omdat je vrij makkelijk de behuizing los kunt klikken en dan 220volt open en blood hebt. Hoe kijken jullie hier tegen aan?
maar wat is wijsheid
Zelf doen kan met bijvoorbeeld een module van hi-link, maar in je unit zal je daar, denk ik, niet voldoende plek voor hebben.
Heb je geen kennis/ervaring met 230V dan zou ik een makkelijk kant en klaar product kiezen.
Je zult ongetwijfeld een reden hebben om je zorgen te maken om dat dekseltje...
- knip -
ik ben niet de enige in de woning en wil wel dat dingen veilig zijn en heb ook een vrouw die wil dat het er netjes uit ziet. Ikzelf trouwens ook hoorRaymond P schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:04:
[...]
Heb je geen kennis/ervaring met 230V dan zou ik een makkelijk kant en klaar product kiezen.
Je zult ongetwijfeld een reden hebben om je zorgen te maken om dat dekseltje...
Twee MH-Z19 CO2 sensoren, staan naast elkaar in de woonkamer. Staan nu al een week naast elkaar om ze "tot rust" te laten komen. Vorig weekend een paar dagen weg geweest (ook de cavia's warn uit logeren), dus ze hebben langdurig aan 400 ppm kunnen snuffelen.
En toch loopt het vandaag dan weer zo uiteen, meer dan 100ppm verschil:

Een dergelijke "variatie aan variaties" is er bijna niet uit te filteren.
Niet veel aan te doen behalve accepteren dat goedkope gasconcentratie-sensoren nou eenmaal niet erg nauwkeurig zijn, denķ ik toch?

Niet veel aan te doen behalve accepteren dat goedkope gasconcentratie-sensoren nou eenmaal niet erg nauwkeurig zijn, denķ ik toch?
De Winsen datasheet geeft maar een (Chinese) accuraatheid aan van ± 50ppm voor de sensor. De trend wordt toch aanvaardbaar gevolgd door beide sensoren. Is toch niet zo erg voor huis/tuin/keuken gebruik?JeroenH schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:34:

@JeroenH Natuurlijk kan dat wel. 
Auto calibratie staat standaard aan. Zet je die uit dan heb je enkel met het verval van de sensor te maken.
Eens in de paar maanden handmatig een 'zero point' doen is dan wel handig. Die zero is 400ppm, dat lukt uiteraard enkel bij benadering en kan een klein beetje vertekenen.
* n.b. ik heb geen cavia's
edit: Er is ook: CO2-meters voor in huis
Al heb je de kans dat je dan binnenkort problemen met je klok hebt.

Auto calibratie staat standaard aan. Zet je die uit dan heb je enkel met het verval van de sensor te maken.
Eens in de paar maanden handmatig een 'zero point' doen is dan wel handig. Die zero is 400ppm, dat lukt uiteraard enkel bij benadering en kan een klein beetje vertekenen.
* n.b. ik heb geen cavia's
edit: Er is ook: CO2-meters voor in huis
Al heb je de kans dat je dan binnenkort problemen met je klok hebt.

[Voor 14% gewijzigd door Raymond P op 23-05-2023 15:52]
- knip -
Is ook zo... ik wil gewoon te veel denk ikSenH schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:44:
De Winsen datasheet geeft maar een (Chinese) accuraatheid aan van ± 50ppm voor de sensor. De trend wordt toch aanvaardbaar gevolgd door beide sensoren. Is toch niet zo erg voor huis/tuin/keuken gebruik?

Ik heb voor de overige CO2-sensoren in mijn huis de ABC bewust aan staan. Ik weet dat er verschillende gedachtengangen zijn over of je dat wel of niet zou moeten doen, maar ik denk dat het bij ons in huis vaak en lang genoeg 400ppm is om het het waard te maken.Raymond P schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:49:
@JeroenH Natuurlijk kan dat wel.
Overigens een PoC gemaakt, een mobiele CO2-sensor. Het is een Lilygo TTGO T-Energy (in principe een standaard ESP32 met een houder voor een 18650 li-ion cel, en een laad/ontlaadcircuit daarvoor) met een MH-Z19 CO2 sensor er aan. In plaats van via de HA API laat ik hem de meetwaarden via MQTT naar HA doorsturen (dat was verrassend makkelijk op te zetten, op een klein hobbeltje na). Op mijn router laat ik het MQTT-protocol doorrouteren naar mijn MQTT broker, en in de ESPHOME yaml heb ik de wifi credentials van mijn telefoon-hotspot en het gast-wifi op mijn werk toegevoegd, via meerdere sets !secrets. Ik heb gemerkt dat hij vrijwel naadloos switcht tussen die wifi-netwerken, dat werkt ook echt mooi. Ik wil een complete mobiele luchtkwaliteitssensor maken, en ik heb ook vage ideeën om iets in de auto te maken.
Hoe meer ik ontdek van ESPHOME, hoe meer ik er fan van wordt. Er kan zó ontiegelijk veel mee, en het werkt zó lekker samen met HA.

@JeroenH Wat betreft de ABC: 24 uur is echt te weinig, dat merk je nu in je metingen. Hoe het exacte meetmoment wordt gekozen bij een mh-z19 is mij ook niet helemaal duidelijk.
Nieuwere sensors gaan daar ook net wat anders mee om, o.a. langere intervallen en offsets op base values (lees: geijkte 400ppm) ipv een dump naar 400ppm.
De SCD41 uit m'n screenshot (dezelfde ruimte maar dichter bij de keuken) staat het bijvoorbeeld wel bij aan. En dan vooral omdat het niet uit hoeft.
Volgens mij ligt het antwoord op je vraag iig daar, het is de auto-calibratie die je in de weg zit.
Maar met @SenH, zolang de trend klopt is het waarschijnlijk niet heel belangrijk.
Nieuwere sensors gaan daar ook net wat anders mee om, o.a. langere intervallen en offsets op base values (lees: geijkte 400ppm) ipv een dump naar 400ppm.
De SCD41 uit m'n screenshot (dezelfde ruimte maar dichter bij de keuken) staat het bijvoorbeeld wel bij aan. En dan vooral omdat het niet uit hoeft.

Volgens mij ligt het antwoord op je vraag iig daar, het is de auto-calibratie die je in de weg zit.
Maar met @SenH, zolang de trend klopt is het waarschijnlijk niet heel belangrijk.
- knip -
Denk dat het eerder met degradatie dan met nauwkeurigheid te maken heeft. Mijn MH-Z19 sensoren lijken na enkele jaren toch best wel fubar tot het punt dat zelfs calibratie weinig meer helpt.JeroenH schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:34:
Twee MH-Z19 CO2 sensoren, staan naast elkaar in de woonkamer. Staan nu al een week naast elkaar om ze "tot rust" te laten komen. Vorig weekend een paar dagen weg geweest (ook de cavia's warn uit logeren), dus ze hebben langdurig aan 400 ppm kunnen snuffelen.
[Afbeelding]
Waar je op enig moment tegenaan loopt is dat het signaal nog maar met moeite boven de 400ppm komt en dan mis je een te groot deel van de schaal om nuttig bruikbaar te zijn.SenH schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:44:
[...]
De Winsen datasheet geeft maar een (Chinese) accuraatheid aan van ± 50ppm voor de sensor. De trend wordt toch aanvaardbaar gevolgd door beide sensoren. Is toch niet zo erg voor huis/tuin/keuken gebruik?
Dat is inderdaad ook iets om over na te denken... ik heb nu een leuk sensornetwerkje in mijn huis voor van alles en nog wat, maar hoe gedraagt dat zich op de lange termijn? Zal ik maar alvast een drie- of vijf-jaars life cycle schema opstellen? Dan wordt het wel een beetje net zoals werk allemaalRukapul schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:40:
Denk dat het eerder met degradatie dan met nauwkeurigheid te maken heeft. Mijn MH-Z19 sensoren lijken na enkele jaren toch best wel fubar tot het punt dat zelfs calibratie weinig meer helpt.

(ik weet het, niet te serieus nemen

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het 'vergeten' van de status van een output pin? Ik draai micropython v1.20 op een ESP32 en ergens in het script zet ik pin 18 en 19 op value(1) oftewel HIGH. Hierna gebeurt er nog een en ander zoals het uitlezen van sensoren en het versturen van een MQTT bericht. Dat gaat in een (while True:) loop die continue door zou moeten gaan.
Die loop gaat wel door en alles lijkt te werken, behalve dat na 1-2 keer door deze loop gaan zowel pin 18 als 19 LOW gaan, zonder dat er ergens anders in het script iets met de pin status wordt gedaan. Voor zover ik weet en mijn ervaring is ook dat de staat van een output pin blijft zoals hij is, zelfs als je script vast zou lopen oid. Pas als je hem op value(0) zet of de ESP reset zouden de pinnen uit gaan.
Dat is nu niet het geval en een probleem omdat beide pinnen worden gebruikt om een sensor aan te zetten (middels npn transistor). Elke keer in de loop value(1) callen is niet echt een optie omdat de sensor dan elke keer opnieuw op moet starten wat roet in het eten gooit.
Ik heb geen idee welk mechanisme dit zou kunnen veroorzaken. Aan de hardware ligt het niet, want een oudere versie van mijn code (teveel regel som hier te posten) doet exact wat het moet doen: De pin status onthouden en door een loopje gaan.
Kan een ESP32 de staat van de pinnen 'loslaten' als het geheugen te vol is? Of zijn er andere zaken die ervoor kunnen zorgen dat een pin status niet wordt onthouden?
Die loop gaat wel door en alles lijkt te werken, behalve dat na 1-2 keer door deze loop gaan zowel pin 18 als 19 LOW gaan, zonder dat er ergens anders in het script iets met de pin status wordt gedaan. Voor zover ik weet en mijn ervaring is ook dat de staat van een output pin blijft zoals hij is, zelfs als je script vast zou lopen oid. Pas als je hem op value(0) zet of de ESP reset zouden de pinnen uit gaan.
Dat is nu niet het geval en een probleem omdat beide pinnen worden gebruikt om een sensor aan te zetten (middels npn transistor). Elke keer in de loop value(1) callen is niet echt een optie omdat de sensor dan elke keer opnieuw op moet starten wat roet in het eten gooit.
Ik heb geen idee welk mechanisme dit zou kunnen veroorzaken. Aan de hardware ligt het niet, want een oudere versie van mijn code (teveel regel som hier te posten) doet exact wat het moet doen: De pin status onthouden en door een loopje gaan.
Kan een ESP32 de staat van de pinnen 'loslaten' als het geheugen te vol is? Of zijn er andere zaken die ervoor kunnen zorgen dat een pin status niet wordt onthouden?
Iemand een idee hoe ik een fysieke button-press op een afstandsbediening kan doen via een ESP32? Ik heb namelijk een afstandsbediening voor een zonnescherm, welke ik niet kan emuleren via bijvoorbeeld een RFXcom zendontvanger.
Dan blijft er volgens mij alleen maar iets over als de GPIO-poorten van de ESP bedraden aan de fysieke drukknoppen op de afstandsbediening.
Met Google word ik ook niet veel wijzer, qua bedrading en code...
Als iemand een suggestie heeft?
Dan blijft er volgens mij alleen maar iets over als de GPIO-poorten van de ESP bedraden aan de fysieke drukknoppen op de afstandsbediening.

Ehm je wilt dat de ESP fysiek op de remote duwt?Polyphemus schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:33:
Iemand een idee hoe ik een fysieke button-press op een afstandsbediening kan doen via een ESP32? Ik heb namelijk een afstandsbediening voor een zonnescherm, welke ik niet kan emuleren via bijvoorbeeld een RFXcom zendontvanger.
Zend deze IR uit? Dan kun je het emuleren met een IR ledje.
Zo bedien ik mijn Onkyo radio en simpele ventilator met meerdere standen via HA.
Niet onmogelijk toch? Met een lineaire solenoid of een stappenmotor lukt dat wel. (Of een Switchbot kant en klaar)
Maar ik gok dat @Polyphemus direct aan de pcb van de remote wilt hangen.
Beiden niet ideaal imho.
Maar ik gok dat @Polyphemus direct aan de pcb van de remote wilt hangen.
Beiden niet ideaal imho.
[Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 30-05-2023 09:42]
- knip -
@leecher Je pin is wel defined als output?
Ik weet niet of dat uit maakt in micropython, geen ervaring mee.
- knip -
Nee niet fysiek. Ik vond het lastig te omschrijven, maar ik bedoel twee draadjes aan de knop op de pcb van de remote, die dan ‘doorverbonden’ worden door de ESP, als ik softwarematig op de knop drukken wil.Rouwette schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:00:
[...]
Ehm je wilt dat de ESP fysiek op de remote duwt?
Zend deze IR uit? Dan kun je het emuleren met een IR ledje.
Zo bedien ik mijn Onkyo radio en simpele ventilator met meerdere standen via HA.
De remote zendt op 433MHz uit. Maar ik vermoed dat het een rolling code is.
Dat kan via een relais. Zie bijv. https://randomnerdtutoria...lay-module-ac-web-server/Polyphemus schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:03:
[...]
Nee niet fysiek. Ik vond het lastig te omschrijven, maar ik bedoel twee draadjes aan de knop op de pcb van de remote, die dan ‘doorverbonden’ worden door de ESP, als ik softwarematig op de knop drukken wil.
De remote zendt op 433MHz uit. Maar ik vermoed dat het een rolling code is.
Dat kan ook wel zonder relais.
Zo een knop maakt of breekt een circuit, dat hoef je enkel te emuleren.
@Polyphemus Is er een reden waarom je niet gewoon direct aan de aandrijving gaat hangen?
Er is een dikke kans dat er een sowieso een aansluiting is voor een fysieke, bedrade knop/schakelaar. Daar heb je dan waarschijnlijk wel weer een relais of twee voor nodig, of een kant-en-klaar product.
@Polyphemus Is er een reden waarom je niet gewoon direct aan de aandrijving gaat hangen?
Er is een dikke kans dat er een sowieso een aansluiting is voor een fysieke, bedrade knop/schakelaar. Daar heb je dan waarschijnlijk wel weer een relais of twee voor nodig, of een kant-en-klaar product.
- knip -
Hij zit ergens op zolder, in de dakgoot van het dakkapel ingebouwd. Waar ik nooit bij ga komenRaymond P schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:26:
Dat kan ook wel zonder relais.

ja, met machine.Pin(18, Pin.OUT) en hetzelfde voor pin 19.Raymond P schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:46:
Ik zoek een oplossing om gedurende een maand of 6 de bodem vochtigheid te kunnen monitoren. Het versturen van de data eens per uur is al voldoende maar ik verwacht dat ik alsnog de 6 maanden niet ga halen?
Nu zag ik deze sensor: https://smartcity-iot.nl/bodemvochtsensor/
Ik vermoed dat die over het LoRa netwerk gaat, anders haal je de 5 jaar niet.
Zoiets kan ik zelf ook wel maken, buisje 32mm wordt 40mm maar dan moet ik er zelf een sensor aan knutselen.
Qua sensor zou zoiets dan moeten werken: https://a.aliexpress.com/_Evv4Imd
Ik ben alleen bang dat dit na 3 dagen stopt met werken, is dat terecht?
Nu zag ik deze sensor: https://smartcity-iot.nl/bodemvochtsensor/
Ik vermoed dat die over het LoRa netwerk gaat, anders haal je de 5 jaar niet.
Zoiets kan ik zelf ook wel maken, buisje 32mm wordt 40mm maar dan moet ik er zelf een sensor aan knutselen.
Qua sensor zou zoiets dan moeten werken: https://a.aliexpress.com/_Evv4Imd
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
3 dagen zal wel meevallen maar voor zo'n lange meting zou ik liever gaan voor een capacitieve sensor ipv eentje met elektroden. Als het goed is degradeert een capacitieve sensor niet, die elektroden wel. Je hebt goedkope van ali, zulke:Toppe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:06:
als je ze inpakt in epoxy gaan ze heel lang mee, dat is wat ik heb gedaan. Je hebt ook mooiere (meer industriële) capacitieve vochtsensoren met een keramisch kapje waar geen vloeibaar water doorheen komt. Zoiets:
Die van ali zijn een euro, een mooie als hierboven kost 100.
@leecher
Wat pak je in? Alles boven het streepje?
€100 vind ik net wat aan de hoge kant, maar 5/7 tientjes die een jaar of 5 mee gaat vind ik best prima.
€100 vind ik net wat aan de hoge kant, maar 5/7 tientjes die een jaar of 5 mee gaat vind ik best prima.
[Voor 60% gewijzigd door Toppe op 30-05-2023 19:40]
De hele sensor zodat er geen water bij kan komen. Ik heb hem gewoon gedipt in een potje 2k epoxy. Wat denk ik ook wel 5 jaar goed blijft is een spuitbus met conformal coating. 2-3 lagen erop spuiten en gaan met die banaan. Calibreren heb ik eenvoudig gehouden: In een kopje water zetten = 100%, los in de lucht = 0%.Toppe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:38:
@leecher
De sensor niet in de buurt van metaal plaatsen overigens, dat wordt ook 'gezien' door de capacitieve sensor.
Zoals gewoonlijk maakt de computer geen fouten. Ik had ergens nog een los script staan (van een versie mét LEDS) die een led schakeling had zitten op pin 18 en 19 en die keurig in elke loop een keer aan & uit zette.Raymond P schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:46:
En ik maar zoeken en proberen waarom die stommen pinnen steeds uit gingen

Sensoren maar besteld, wat betref die coating: https://www.allekabels.nl/spray/731/7677/plastic-spray.html? zoiets?leecher schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:45:
[...]
De hele sensor zodat er geen water bij kan komen. Ik heb hem gewoon gedipt in een potje 2k epoxy. Wat denk ik ook wel 5 jaar goed blijft is een spuitbus met conformal coating. 2-3 lagen erop spuiten en gaan met die banaan. Calibreren heb ik eenvoudig gehouden: In een kopje water zetten = 100%, los in de lucht = 0%.
De sensor niet in de buurt van metaal plaatsen overigens, dat wordt ook 'gezien' door de capacitieve sensor.
@Toppe Waar ga je die sensor aan hangen?
- knip -
Buiten ergens in een lasdoos. Heb ruimte genoeg om hem kwijt te kunnen, het zal uiteindelijk om het WiFi signaal gaan

@Toppe Maar wel aan een esp-tje? Een s2/s3/c3 heeft een behoorlijke hoeveelheid touch pins.
Onder het mom van hoe slecht kan het zijn heb ik hier een keer een saté prikker met een draadje in een pot gestoken.
Draadje (vertind koper) omgevouwen, krimpkousje en wat kopertape afgetopt met wat in huis te vinden was.
De prikker in olie gedipt. Hoeveel daarvan overkill is geweest weet ik niet, de draad gewoon in de aarde steken werkte namelijk ook.
De plant leeft nog.
Onder het mom van hoe slecht kan het zijn heb ik hier een keer een saté prikker met een draadje in een pot gestoken.
Draadje (vertind koper) omgevouwen, krimpkousje en wat kopertape afgetopt met wat in huis te vinden was.
De prikker in olie gedipt. Hoeveel daarvan overkill is geweest weet ik niet, de draad gewoon in de aarde steken werkte namelijk ook.

De plant leeft nog.
- knip -
Nou dit is voor mij dus abra kadabra. Hoop dat ik die vocht sensor straks via ESPHome werkend krijg op een NodeMCURaymond P schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:01:
@Toppe Maar wel aan een esp-tje? Een s2/s3/c3 heeft een behoorlijke hoeveelheid touch pins.
[Afbeelding]
De plant leeft nog.

In het kort: een Wemos S2 mini heeft 14 van die sensors ingebouwd, daar hoeft enkel een kabeltje (of 14) aan richting de grond.
Binnen esphome is dat ook supported.
[Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 30-05-2023 22:12]
- knip -
Ja, die gebruik ik ook om printplaatjes voor in de tuin te coaten. In de ochtend verzuipen die vaak in de condens, maar met coating gaat dat al een jaar of 3 goed.Toppe schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:27:
[...]
Sensoren maar besteld, wat betref die coating: https://www.allekabels.nl/spray/731/7677/plastic-spray.html? zoiets?
Dat is wel een valide reden. Mocht je die remote slopen, lukt het dan wel om een nieuwe te pairen?Polyphemus schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:53:
[...]
Hij zit ergens op zolder, in de dakgoot van het dakkapel ingebouwd. Waar ik nooit bij ga komen
- knip -
Uh, gewoon een koper kabeltje er aan vast solderen en andere eind strippen en de grond in?Raymond P schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:09:
In het kort: een Wemos S2 mini heeft 14 van die sensors ingebouwd, daar hoeft enkel een kabeltje (of 14) aan richting de grond.

Top. Ga alles bestellen, kan ik mooi eens vergelijken met @Raymond P zijn suggestieleecher schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:15:
[...]
Ja, die gebruik ik ook om printplaatjes voor in de tuin te coaten. In de ochtend verzuipen die vaak in de condens, maar met coating gaat dat al een jaar of 3 goed.
Ja, veel meer dan dat is het niet. 
Je kunt het natuurlijk mooi maken, op internet vind ik deze: https://maakbaas.com/esp3.../logs/testing-the-sensor/
Maar in de basis is dat ook enkel een trace op een PCBtje met daaraan een ESP.

Je kunt het natuurlijk mooi maken, op internet vind ik deze: https://maakbaas.com/esp3.../logs/testing-the-sensor/
- knip -
Eens kijken of ik ergens een stukje 16mm2 kan vinden ofzoRaymond P schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:28:
Ja, veel meer dan dat is het niet.

Zal aardedraad werken?
@Toppe Je gaat gelijk door naar grondwaterpeil? 
Een dun, goed geisoleerd stukje is meer dan prima.
Edit: een stukje coax zou ideaal zijn denk ik, dan kan je de mantel aan ground verbinden om totaal geen issues te hebben op een langer stuk.

Edit: een stukje coax zou ideaal zijn denk ik, dan kan je de mantel aan ground verbinden om totaal geen issues te hebben op een langer stuk.
[Voor 40% gewijzigd door Raymond P op 30-05-2023 23:16]
- knip -
Ik vermoed van wel, want de vorige bewoner heeft een semi-open lasdoos in de muur laten zetten, waarmee ik de spanning eraf kan halen en er weer op kan zetten. Ik vermoed dat ik hem daarmee wel in de pair-modus kan krijgen.Raymond P schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:18:
[...]
Dat is wel een valide reden. Mocht je die remote slopen, lukt het dan wel om een nieuwe te pairen?
Zou zonde zijn als je alsnog het dak op moet.Polyphemus schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:37:
[...]
Ik vermoed van wel, want de vorige bewoner heeft een semi-open lasdoos in de muur laten zetten, waarmee ik de spanning eraf kan halen en er weer op kan zetten. Ik vermoed dat ik hem daarmee wel in de pair-modus kan krijgen.

Een afstandsbediening PCB is meestal redelijk simpel, praktisch altijd een netwerkje met maak contacten / NO circuit.
(En vaak ook gewoon 3V TTL.)
Als er een tekort aan GPIO is (bij veel knopjes bijvoorbeeld) kom je vaak een weerstand netwerkje tegen waarbij een rij met knoppen op dezelfde pin zit en de exacte knop gedetecteerd wordt door een voltageverschil.
Je hoeft enkel te meten wat er aangeboden wordt aan de input kant van je knop en dat zelf aan te bieden aan de output kant (denk wel aan common ground). Met weinig knoppen / beetje geluk is dat niet meer dan 3V laag/hoog.
Als het voltage naar beneden afwijkt kun je een analoge output of een voltage divider gebruiken. Is het voltage hoger dan heb je een (waarschijnlijk PNP) transistor nodig.
Solderen doe je niet op de contact pads maar op de banen zelf of direct aan de chip waar het naartoe gaat.
Om een draadje aan een pcb trace te kunnen solderen zal je wel het soldeermasker een stukje moeten verwijderen.
Een stukje naar kaal koper krabben werkt prima, maar houd wel dat dak in je achterhoofd.
Heel soms zit het erg mee en zitten er test pads op de PCB.
Je kunt ook een relais gebruiken zoals @ocmer voorstelde om input/output te bruggen, maar dat is wel echt flinke overkill.
*disclaimer: ik ben ook maar een prutser

Als je 100 keer meet en daarna voorzichtig bent met solderen dan komt het vast goed.
- knip -
Nee, maar ik heb eerst nog een laag grind en worteldoek liggen. Moet dus al zeker 6/7 cm de grond in voordat ik überhaupt bij de aarde ben.Raymond P schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:59:
@Toppe Je gaat gelijk door naar grondwaterpeil?
Maar ja, misschien volstaat 6mm² ook wel, zou een aardedraad ook niet werken?
[Voor 3% gewijzigd door Toppe op 31-05-2023 10:30]
@Toppe Vast wel, zolang het elektriciteit geleid.
Wel de reden waarom mijn draadje tot halverwege de prikker loopt. Goed vast is fijn maar heel diep meten heb ik geen boodschap aan.
Wel de reden waarom mijn draadje tot halverwege de prikker loopt. Goed vast is fijn maar heel diep meten heb ik geen boodschap aan.
- knip -
ik heb tips/ hulp nodig en heb ook een paar vragen
kan ik met een arduino/esp32/8266
een open term signaal van een thermostaat uitlezen ? en een relais aansturen
of een 0-40V signaal stroompje laten registreren? en een relais aansturen
of met een ct klem vanaf een bepaald vermogens verbruik een relais aan sturen
kan ik met een arduino/esp32/8266
een open term signaal van een thermostaat uitlezen ? en een relais aansturen
of een 0-40V signaal stroompje laten registreren? en een relais aansturen
of met een ct klem vanaf een bepaald vermogens verbruik een relais aan sturen
dat is fijn om te horen zou je me daar me kunnen helpen met programmeren ?
of eventueel andere die ook nog ideeën hebben.
@TECHboyy Wat heb je zelf al geprobeerd? Waar loop je vast?
- knip -
ik heb hierin nog niks geprobeerd aangezien ik er nog geheel nieuw in ben, ik heb wel wat basis oefeningen gedaan met leds en een programma eens aangepast maar meer nietRaymond P schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:12:
@TECHboyy Wat heb je zelf al geprobeerd? Waar loop je vast?
Dan zoek je eigenlijk een (semi) kant en klaar product?TECHboyy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:27:
[...]
ik heb hierin nog niks geprobeerd aangezien ik er nog geheel nieuw in ben, ik heb wel wat basis oefeningen gedaan met leds en een programma eens aangepast maar meer niet
Je kunt een opentherm shield aanschaffen en op een Wemos C3 mini (of S3, S2, D1) plakken en Tasmota compilen/flashen.
Er is ook een topic voor Opentherm Gateway: [OTGW] OpenTherm gateway
Als je geen achtergrond hebt in elektronica en geen programmeerervaring zou ik sowieso eerst wat kleine/zelfstandige projectjes doen voordat je zelf iets gaat brouwen en aan prijzige apparaten koppelt.
- knip -