Septillion schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:51:
@
heintjeput Allereerst functioneel het minste maar voor overzicht een van de belangrijkste, teken GND naar beneden en een Vcc omhoog. Ik krijg er altijd een beetje kriebels van als dat niet gedaan wordt omdat je dan zo slecht ziet of je het fout doet of niet

Thanks, ook daar ben ik blij mee voor een volgende project. Zoals je verderop ziet heb ik het e.a. misschien een tikkeltje ge-over-engineered. Maar met jouw feedback zie ik wel flinke ruimte om dat de volgende keer minder te doen. Helaas had ik vanochtend net besteld dus misschien voor een 2e iteratie :-)
En waarom nog de stap naar 5V? De flowsensor werkt schijnbaar ook prima met 12V, moet je misschien andere spanningsdeler alleen (maar data is wat incompleet).
Ik had hem eerst gevonden als een 5V sensor en toen ik er achter kwam dat hij ook 12V deed heb ik het niet meer omgegooid. En eerst zat ik op 24V dus toen moest ik wel.
Voor de 1uF bij de INA zie ik niet zo veel nut, daar zou ik een 100nF ceramic doen.
Als je adres van de INA toch niet wilt kunnen wijzigen mag je de adres pinnen ook hard aan GND gooien.
Overigens zou je ook de hele INA weg kunnen laten en simpel vervangen door een weerstandje

Als je het door een 50 Ohm heen drukt heb je 4-20mA => 0.2-1.0V.
Ik heb in het algemeen de typical application gevolgd dus daarom de 1uF en adres denk ik. Maar zou weer wat versimpeling zijn.
Is de ESP ADC in zo’n geval net zo nauwkeurig? Ik dacht dat daar behoorlijk wat drift op zat. Niet dat het perse heel belangrijk is, maar wel interessant vind ik.
En je wilt de sensor nog uit kunnen schakelen ofzo? (En waarom?) Daar zou ik zelf geen opto voor pakken. Deze hebben maar een CTR van 50% dus is de kans dat je er mee gaat knijpen (ipv met je sensor). Daar zou ik dan gewoon een NPN tussen gooien.
Initieel dacht ik dat de sensor 24V moest hebben, en als ik hem 1x per uur wil pollen zou ik ongeveer een 95% reductie van 500mW kunnen doen.
Deze opto zou een CTR van 200% moeten hebben. Het leek me een veiligere keuze bij het schakelen van de 24V. Met de overgang naar 12V iets minder relevant geworden.
Waar gaat O1wire heen?
Voor programmeren zou ik de program button weg laden en er een auto reset circuitje op zetten.
De O1wire was een add-on die ik vast had getekend, maar inmiddels verwijderd. En het auto reset circuit je had ik nog geen vertrouwen in en ik wilde wel dat ik iig kon programmeren 😇
Die link lijkt stuk, is dit
https://itchol-com.ngonti...-well-necromancer-s-notes hetzelfde artikel?
[
Voor 10% gewijzigd door
heintjeput op 07-07-2023 17:51
]