Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ardana123 Het is niet verplicht. De kans dat je zo een goede connectie hebt is wel klein.
(Daarom gaat het werken als je het zooitje aandrukt)

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond P op 11-07-2023 21:05 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-09 18:05
Raymond P schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:04:
@ardana123 Het is niet verplicht. De kans dat je zo een goede connectie hebt is wel klein.
(Daarom gaat het werken als je het zooitje aandrukt)
Dus moest ik dat gaan solderen zou dat mijn usb problemen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ardana123 Als ik het goed begrijp heb je nu de female headers met de pinnetjes door de oogjes op het devboard gehaakt op het breadboardje gestoken?

Zo ja: als je nu op de usb connector drukt forceer je waarschijnlijk contact tussen alles.
Wil je zeker weten dat dat je issue is dan zou je moeten meten.

Breadboards en dupont kabeltjes maken sowieso al niet de meest solide circuits...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Raymond P schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:24:
@ardana123 Als ik het goed begrijp heb je nu de female headers met de pinnetjes door de oogjes op het devboard gehaakt op het breadboardje gestoken?

Zo ja: als je nu op de usb connector drukt forceer je waarschijnlijk contact tussen alles.
Wil je zeker weten dat dat je issue is dan zou je moeten meten.

Breadboards en dupont kabeltjes maken sowieso al niet de meest solide circuits...
Klopt ja. Dan maar een voorgesoldeerd exemplaar bestellen want ik zie het niet zitten om te gaan solderen (kan ik ook niet). Ik heb echt gewoon iets basics nodig die de meting in mijn waterput afneemt, connecteert met mijn wifi binnenshuis en die waarde doorgeeft via MQTT of iets dergelijk.

Heb ook gemerkt dat die ultrasone sensor niet zo accuraat is. Zal een stuk of 100 metingen moeten doen in 1 keer en dan de mediaan moeten nemen om een zo juist mogelijk meting te hebben zeker.

Ik vind het tot nu toe wel leuk moet ik zeggen :)

Edit: wat ik mij ook afvraag, is er een manier om het apparaat te wekken terwijl het in deep sleep modus is, vanop afstand? Stel dat ik een webinterface ergens heb, en ik wil een knop om manueel de meting uit te voeren daar zetten. Dat moet kunnen op eender welk moment van de dag, ook wanneer het apparaat in deep sleep modus is (en dus niet geconnecteerd met de wifi...)

[ Voor 25% gewijzigd door ardana123 op 11-07-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ardana123 Zonder connectie zal het connecten niet werken. :P
In deep sleep heb je de mogelijkheid de ULP coprocessor te gebruiken, maar met beperkte functionaliteit.

Blijft die sensor zoals je 'm nu hebt aangesloten niet die 8mA vragen in (deep) sleep?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Raymond P schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:06:
@ardana123 Zonder connectie zal het connecten niet werken. :P
In deep sleep heb je de mogelijkheid de ULP coprocessor te gebruiken, maar met beperkte functionaliteit.

Blijft die sensor zoals je 'm nu hebt aangesloten niet die 8mA vragen in (deep) sleep?
Ja dat is natuurlijk een beetje ruk maar goed. Dan maar geen knop om manueel te refreshen.

Geen idee hoeveel die vraagt in deep sleep, ik leer gaanderweg en zie welke problemen er verder nog komen. Het was alvast handig om te weten dat ik een gesoldeerd exemplaar nodig heb. Heb die nu besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Bestaat er geen waterproof behuizing voor mijn microcontroller met een gaatje waar ik de ultrasone sensor kan naar buiten leiden? Of is de enigste oplossing iets zoals dit en dan een gaatje erin boren:

https://www.tinytronics.n...js-transparant-z57jph-abs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ardana123 wat is waterproof? Spatwaterdicht of moet dat ding echt onderwater kunnen? Er zijn kant-en-klare lasdozen te koop voor buiten met een degelijke IP-rating. Vaak met wartels waar dikkere kabels doorheen kunnen, maar je hebt ze ook met een rubbermembraan waar je de kabel doorheen prikt zodat de afdichting goed aansluit.

Lasdoos is in ieder geval een handige zoekterm ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Gizz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:11:
@ardana123 wat is waterproof? Spatwaterdicht of moet dat ding echt onderwater kunnen? Er zijn kant-en-klare lasdozen te koop voor buiten met een degelijke IP-rating. Vaak met wartels waar dikkere kabels doorheen kunnen, maar je hebt ze ook met een rubbermembraan waar je de kabel doorheen prikt zodat de afdichting goed aansluit.

Lasdoos is in ieder geval een handige zoekterm ;)
Ik wil die doos kunnen bevestigen aan de onderkant van mijn regenwaterputdeksel. Niet boren wel, maar met tec7 bevestigen (dat deksel is te dun om te boren denk ik). Om dan uiteindelijk een gaatje te boren in die doos en zo de ultrasone sensor laten hangen naar beneden (en rondom het gat nog eens toesiliconeren)
Hij komt niet onderwater te staan, maar ik verwacht wel dat er condensatie op de doos komt aangezien het zich in een vochtige omgeving bevindt.

Heb de volgende doos besteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw1lQnQ0mxBjcYH-F0j3bf7ax7c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e104ZEob2glB6Ex7mWHI2rgM.jpg?f=user_large

Mijn regenwaterputdeksel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qk4J4fV396-Mv8M7DQ3aHO3Su6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsxoFOReKjO6BOPbSDVbOAAe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
[quote]Gizz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:11:
Vaak met wartels waar dikkere kabels doorheen kunnen, maar je hebt ze ook met een rubbermembraan waar je de kabel doorheen prikt zodat de afdichting goed aansluit.

Spelsberg heeft ze dacht ik met beide en die zijn IP68. Dan heb je dus zowel een rubber membraan als een
wartel met een rubber erin.
ardana123 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:53:
Hij wil echter niet meten tot ik hard op de usb kabel druk, alsof ofwel de usb kabel slecht is of de usb poort een slechte connectie maakt.
Ik zou eens heel goed kijken naar het soldeerwerk van de usb aansluiting. Ik heb al een aantal devices in handen gehad waarin de pinnen van de usb plug gewoon niet goed gesoldeerd waren. Ik heb zowel te weinig als teveel soldeer gezien met slecht contact en kortsluiting tot gevolg.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
leecher schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:37:
[quote]Gizz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:11:
Vaak met wartels waar dikkere kabels doorheen kunnen, maar je hebt ze ook met een rubbermembraan waar je de kabel doorheen prikt zodat de afdichting goed aansluit.

Spelsberg heeft ze dacht ik met beide en die zijn IP68. Dan heb je dus zowel een rubber membraan als een
wartel met een rubber erin.

[...]

Ik zou eens heel goed kijken naar het soldeerwerk van de usb aansluiting. Ik heb al een aantal devices in handen gehad waarin de pinnen van de usb plug gewoon niet goed gesoldeerd waren. Ik heb zowel te weinig als teveel soldeer gezien met slecht contact en kortsluiting tot gevolg.
Nieuw exemplaar is toegekomen vandaag waar de headers op voorgesoldeerd zijn. Geen problemen meer nu :). Af en toe wel nog storing naargelang de positie van de jumper kabels denk ik (die zijn ook niet gesoldeerd), maar is voor 99% opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:32
Weet er hier iemand hoe je een ESP8266 kan resetten via het bordje zelf? Ik heb hier de Zuidwijk Doorbell V2.0 en nadat de nieuwste ESPHome versie erop was geflasht werkt hij niet meer goed. Als ik 'm aanzet verbind ie nog wel gewoon met mijn netwerk, maar ik krijg hem niet meer aan de praat met het flashen, krijg ik een melding "failed to initialize." Als ik iets dieper graaf met een andere ESPFlasher tool zie ik een "timed out waiting for packet header." Het ledje knippert overigens wel als ik op flash druk, maar krijg iedere keer deze melding. Zover ik kan zien is dit een bug omdat hij niet in flashing mode overgaat. Ik kan hem dus niet resetten via de flashing tools en ook verschillende combinaties met de reset knop lijken niet zoveel uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

D0ubleD0uble schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:25:
Weet er hier iemand hoe je een ESP8266 kan resetten via het bordje zelf? Ik heb hier de Zuidwijk Doorbell V2.0 en nadat de nieuwste ESPHome versie erop was geflasht werkt hij niet meer goed. Als ik 'm aanzet verbind ie nog wel gewoon met mijn netwerk, maar ik krijg hem niet meer aan de praat met het flashen, krijg ik een melding "failed to initialize." Als ik iets dieper graaf met een andere ESPFlasher tool zie ik een "timed out waiting for packet header." Het ledje knippert overigens wel als ik op flash druk, maar krijg iedere keer deze melding. Zover ik kan zien is dit een bug omdat hij niet in flashing mode overgaat. Ik kan hem dus niet resetten via de flashing tools en ook verschillende combinaties met de reset knop lijken niet zoveel uit te halen.
probeer tasmota/esphome "factory.bin" als je hem daarmee geflashed krijgt, kan je via hun OTA optie wel de gewenste versie erop knallen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D0ubleD0uble schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:25:
Op de site van Marcel zie ik dat er een Wemos d1 mini opgedrukt wordt. Welke versie wemos heb je exact?

Als het eentje is met twee knopjes: knopje 2 ingedrukt houden terwijl je knopje 1 (reset) toggled.
Heb je maar 1 knopje (reset) dan dien je GPIO 0 (D3) te verbinden met ground terwijl je reset toggled om in flash mode te booten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:02
Even een korte lessons learned van mijn ESP-regenmeter projectje, mogelijk dat jullie hier ook wat aan hebben:
- SMD solderen met soldeerpasta en een warme luchtsoldeerstation is super. Kost wat werk en gelukkig hebben we op het werk de juiste tools, maar leuk.
- Een varistor plaats je parallel aan je circuit, niet in lijn. Het zorgt voor een short bij hoge spanningen. Nu heb ik hem maar vervangen door een draadbrug en dus sowieso een revisie 2 nodig.
- De ESP32-C3 heeft voor WiFi meer stroom nodig dan mijn D-sun-v3 programmer kan leveren, programmeren gaat goed, maar daarna moet er iets met meer piekvermogen komen. Had me een paar uur gescheeld als ik dat meteen had bedacht.
- De reset/program-knopjes waren nodig, want alleen met de capaciteit bij de enable 100nF kwam ik er niet. Wel doet de OTA update het zonder de knopjes te gebruiken. Dus ze zijn alleen bij de eerste keer nodig. En zou ik dus weg kunnen laten en op een andere manier even shorten, de volgende keer wil ik wel kleiner knopjes.
- Ik had nog geen behuizing verzonnen en met de 230V is dat toch wel echt direct nodig.
- Een algemeen vraagteken, wat doe ik met de PE op zo'n bordje?
- Ik ga eens even nadenken of ik het 5V stuk weg ga laten, redesign is redelijk wat werk. Het wordt er mogelijk wat efficienter van (geen LDO voor 3.3->5V) en ik heb nog geen losse Buck convertor gevonden die niet allemaal nieuwe componenten nodig heeft en geen 9euro kost.
- En de stroom-meet-functie doet het nog niet, maar ik moet nog uitzoek waar dat aan ligt. De INA219 praat wel over i2c, dus of de opto doet het niet goed, waar ik voor was gewaarschuwd of er is wat anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFh4qM09x-aUDrHM6kxO82QCeVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDzURZsFFFoL4KQyvGYjRKf8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kPdCzNUUTGJnksycpAGFsxGxTo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/k5DTPoybTLkajA2CV3ClqnQ7.png?f=fotoalbum_tile

@D0ubleD0uble als ik het plaatje zie bij de Zuidwijk deurbel website, dan zou er een v2.x or een v1.x op moeten zitten. Die hebben al een auto flash volgens het schema hier. Wat zegt je consol als je hem met USB connect? Het klinkt alsof er iets dood is. Heb je nog een Wemos D1 mini liggen die je kunt testen? Of helpt het als je hem loshaalt van het shield, dan kun je uitsluiten of het ligt aan de Wemos of aan de deurbel deel.

[ Voor 3% gewijzigd door heintjeput op 18-07-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oef die varistor heb ik ook schuld aan, enkel aanwezige componenten bekeken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
Raymond P schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:39:
Oef die varistor heb ik ook schuld aan, enkel aanwezige componenten bekeken.
Het werd er allemaal super veilig van, er kwam niks doorheen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:00

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@heintjeput Oeps, die MOV had ik ook gemist! |:(

En voor Wifi, bekende, daarom ooit zelf paar USB-Serials gemaakt, schakelbaar tussen 5V en 3v3 (zowel Vcc als data) die wel genoeg leveren.

En qua programmeren, auto rest ftw :+

Voor de meting zou je dus de opto eens kunne overbruggen. Maar vond vooral dat de INA nogal veel instellingen nodig had dus foutje daar is ook zo gemaakt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hebben jullie wat ervaring met de ESP32 (wrover) + cam ?

ik heb hem namelijk wel werkend (crappy beeld) dus moet nog dat betreft aan de settings werken kijken welke resolutie het beste is.

maar in ESPhome gaat een stream kijken de 1ste keer "goed" door http://<ip>:8080 maar na een tijdje is het afgelopen met de pret en dan werkt het niet meer totdat ik de esp reset. niet geholpen door een unifi wifi verbinding die niet al te sterk is ...

Zou dit kunnen komen door brownout(s)? lees slechte voeding en hoe debug ik dat?
ik heb hem nu op een USB 18650 powerbank zitten (via USB gevoed)

uiteindijke doel is dat ik gewoon de stream kan bekijken / uploaden bij beweging maar als ik nu zo test word ik niet erg vrolijk .. (esphome is overgens geen vereiste)

de ervaring nu is wel erg teleurstellend.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:13
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik zoek een manier om het tijdstip voor zonsondergang en opkomst te berekenen op een ESP8266. Ik gebruik nu een hele grove benadering (alsof het een sinus is over het hele jaar heen) maar die heeft te veel afwijking. Er zijn iets van 8 libraries in de arduino library manager die dit kunnen, en velen geven aan dat het heel langzaam zal zijn op een esp8266 omdat die langzaam is met floating point berekeningen.

Heeft iemand een tip welk library redelijk is (paar minuten afwijking vind ik redelijk) en te doen is voor een esp8266? Anders moet ik het 8 keer gaan programmeren en de snelheid vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
vso schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:01:
maar in ESPhome gaat een stream kijken de 1ste keer "goed" door http://<ip>:8080 maar na een tijdje is het afgelopen met de pret en dan werkt het niet meer totdat ik de esp reset. niet geholpen door een unifi wifi verbinding die niet al te sterk is ...

Zou dit kunnen komen door brownout(s)? lees slechte voeding en hoe debug ik dat?
Ik zou beginnen met de log bekijken over WiFi terwijl je de stream bekijkt, de 1e en 2e keer. Kijken of daar iets voorbij komt.
Brownouts zijn vooral een reset, dus volgens mij zou hij dan weer up moeten komen. Je zou een 1 - 10 uF capaciteit tussen de 3.3V en de gnd van je ESP32 kunnen hangen kijken of dat dat helpt. Even of dat dat helpt.

@LinuxMan, hangt je ESP aan het internet of Homeassitant? Dan zou ik het gewoon daar vandaan halen.

[ Voor 5% gewijzigd door heintjeput op 24-07-2023 06:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
heintjeput schreef op maandag 24 juli 2023 @ 05:59:
@LinuxMan, hangt je ESP aan het internet of Homeassitant? Dan zou ik het gewoon daar vandaan halen.
niet altijd, dus ik wil het lokaal kunnen berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

heintjeput schreef op maandag 24 juli 2023 @ 05:59:
[...]
Ik zou beginnen met de log bekijken over WiFi terwijl je de stream bekijkt, de 1e en 2e keer. Kijken of daar iets voorbij komt.
Alleen disconnect(s) van de stream, heb ondertussen gezocht, men zegt dat mhz van de cam verlagen helpt dus dat geprobeert
Brownouts zijn vooral een reset, dus volgens mij zou hij dan weer up moeten komen. Je zou een 1 - 10 uF capaciteit tussen de 3.3V en de gnd van je ESP32 kunnen hangen kijken of dat dat helpt. Even of dat dat helpt.
geen resets dus dan is het geen brownout ..thx voor de tip

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:34
LinuxMan schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:48:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik zoek een manier om het tijdstip voor zonsondergang en opkomst te berekenen op een ESP8266. Ik gebruik nu een hele grove benadering (alsof het een sinus is over het hele jaar heen) maar die heeft te veel afwijking. Er zijn iets van 8 libraries in de arduino library manager die dit kunnen, en velen geven aan dat het heel langzaam zal zijn op een esp8266 omdat die langzaam is met floating point berekeningen.

Heeft iemand een tip welk library redelijk is (paar minuten afwijking vind ik redelijk) en te doen is voor een esp8266? Anders moet ik het 8 keer gaan programmeren en de snelheid vergelijken...
Volgens mij valt het op een ESP8266 wel mee. Als ik bijvoorbeeld deze library bekijk:
https://github.com/buelowp/sunset

Dan wordt er over milliseconden gesproken qua traagheid. "The conclusions in the links seem to indicate that a lot of the math used by this library may be slow on the ESP8266 processors. However, slow in this case is still milliseconds, so it may not matter on the 8266 at all. Your mileage might vary."

Is er een speciale reden waarom je perse een ESP8266 wil gebruiken? Is een ESP32 ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
vso schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:01:
hebben jullie wat ervaring met de ESP32 (wrover) + cam ?

ik heb hem namelijk wel werkend (crappy beeld) dus moet nog dat betreft aan de settings werken kijken welke resolutie het beste is.

uiteindijke doel is dat ik gewoon de stream kan bekijken / uploaden bij beweging maar als ik nu zo test word ik niet erg vrolijk .. (esphome is overgens geen vereiste)

de ervaring nu is wel erg teleurstellend.
Ik zou eerder iets met de lens proberen te doen. Als je crappy beeld hebt dan zit vaak de lens niet goed. De lens zit er los op die je kan je er afhalen. Dan voorzichtig er weer opschuiven totdat het beeld scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Lennyz schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Ik zou eerder iets met de lens proberen te doen. Als je crappy beeld hebt dan zit vaak de lens niet goed. De lens zit er los op die je kan je er afhalen. Dan voorzichtig er weer opschuiven totdat het beeld scherp is.
bedoel erg korrelig

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17

Een lomp alternatief: de tijdstippen voor de komende jaren ergens downloaden/berekenen en opslaan op de ESP ipv iedere dag te berekenen. Flash is groot genoeg om een flink aantal jaar aan tijdstippen op te slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:25

Illusion

(the art of)

Wat is precies het probleem als het lang duurt? Je kan toch gewoon die berekening uitvoeren op een moment dat de ESP toch staat de idlen? Bijvoorbeeld rond middernacht.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Illusion schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:32:
[...]

Wat is precies het probleem als het lang duurt? Je kan toch gewoon die berekening uitvoeren op een moment dat de ESP toch staat de idlen? Bijvoorbeeld rond middernacht.
ik heb het inderdaad opgelost door de waarde te cachen. Het is inderdaad maar millisecondenwerk dus het valt inderdaad allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Oef, als een ESP al "traag" is in floating point, ik wordt oud...

Maar ik heb ooit de code uit Tasmota gehaald daarvoor. En nooit gemerkt dat het enige tijd in beslag nam :+ Kan de code wel weer eens opzoeken als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Dan zou ik toch als eerst denken aan het slechte wifi signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

klikbaar plaatje van de besturing van de smoker.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QcIUUbb.png

legenda:
1-5 = kleur draad --> 1,wit,2 zwart,3 geel, 4 paars, 5 zwart
6 = wormschroef (25w)
7 = ventilator (25w)
8 = ontsteking (200w voor paar seconden ofzo ..)
9 = vuurpot (waarom die erop staat beats me)
10 = 220v

btw de 4+5 --> die "loos omhoog gaan" zijn voor de besturing (iets esp achtigs?)

kan ik de blauwe relais of de zwarte (solid state) beter gebruiken voor deze schakeling ?
7 (ventilator) staat eigenlijk altijd aan. .. en de ontsteking is minuutje oid ?

de wormschroef moet ik alleen gaan bepalen hoe lang deze draait met welke tussentijd... deze gaat veel schakelen,

Als je ze koopt zien ze er uit zoals deze random link

Doel is eigenlijk wifi voor de thermometer(s).meatprobes via HA en wat extra thermistor(s) voor de (hete) temperaturen te monitoren

maar eerst de basis :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Er is ook een online API mocht je toch in de buurt van wifi zitten: https://sunrise-sunset.org/api (er zullen er vast meer zijn). Verder gebruik ik http://worldtimeapi.org/ om de tijd te pakken, inclusief zomer/wintertijd informatie.

[ Voor 5% gewijzigd door sebastius op 26-07-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:29
@LinuxMan Ik gebruik de Tasmota logica daarvoor ThinkPad in "Datalogging: PV systemen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:04
ocmer schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:28:
[...]

Een lomp alternatief: de tijdstippen voor de komende jaren ergens downloaden/berekenen en opslaan op de ESP ipv iedere dag te berekenen. Flash is groot genoeg om een flink aantal jaar aan tijdstippen op te slaan.
Lomp? dat vind ik een meevallen... Waarom zou je dat elke dag gaan betekenen terwijl je het ook gewoon uit een tabel kunt halen? En als je niet op 1 minuut kijkt is het ook nog eens elk jaar het zelfde.
(Muv begin en einde van zomertijd, maar die zijn wel eenvoudig te betekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vso schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:57:
[Afbeelding]

legenda:
6 = wormschroef (25w)
7 = ventilator (25w)
10 = 220v

btw de 4+5 --> die "loos omhoog gaan" zijn voor de besturing (iets esp achtigs?)

kan ik de blauwe relais of de zwarte (solid state) beter gebruiken voor deze schakeling ?
7 (ventilator) staat eigenlijk altijd aan. .. en de ontsteking is minuutje oid ?

de wormschroef moet ik alleen gaan bepalen hoe lang deze draait met welke tussentijd... deze gaat veel schakelen,

Doel is eigenlijk wifi voor de thermometer(s).meatprobes via HA en wat extra thermistor(s) voor de (hete) temperaturen te monitoren

@Jazsie heb jij advies aub ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@vso Je vraag is dus, wat beter gebruiken voor het aansturen, (mechanische) relais of een SSR?

Zelf zou ik voor een SSR gaan, zeker als je veel moet schakelen. Maar zal je wel even goed moeten kijken of er eisen staan voor een snubber icm een inductive belasting.

Dat kan je ook bij een relais toepassen natuurlijk maar een relais vonkt alleen en een SSR gaat er van stuk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Septillion schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:38:
@vso Je vraag is dus, wat beter gebruiken voor het aansturen, (mechanische) relais of een SSR?

Zelf zou ik voor een SSR gaan, zeker als je veel moet schakelen. Maar zal je wel even goed moeten kijken of er eisen staan voor een snubber icm een inductive belasting.

Dat kan je ook bij een relais toepassen natuurlijk maar een relais vonkt alleen en een SSR gaat er van stuk :+
Die wormschroef voert x aantal pellets per minuut op een vaste RPM 1,0 1,5 of 2,0 afhankelijk van het model. en ik zou hier dus een SSR voor pakken de rest kan denk ik wel op de blauwe variant gezien het alleen aan/uit is

Afbeeldingslocatie: https://cdn.dennisdeal.com/wp-content/uploads/2022/03/12071243/33573258-ee42-4ba4-b13b-46a982023e68.jpg

Ik zie hier geen relais overgens en hier schakelen ze wel met 240v op het boardje .. het boardje eronder bevat de aansturing / controller

ik snap niet zo goed wat een snubber doet zelfs na het lezen van de wiki

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@vso Op dat bordje zie ik (waarschijnlijk) drie triacs (TO-220), drie triac drivers (DIP-6) en drie X2 condensatoren als onderdeel van de snubber.

Snubber is er voor om de stroom die een inductieve load na het afschakelen wil door blijven drukken een plek te geven. Immers gaat een spoel verandering in stroom tegen. Daardoor heb je niet een grote spanningspiek over de contacten bij het uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Ik ga mijn watersensor in deze waterdichte doos plaatsen. Vervolgens ga ik een gaatje boren langs de zijkant zodat de ultrasone sensor eruit kan "hangen" naar beneden gericht.

Ik heb deze doos hier toevallig liggen, maar als iemand een betere optie weet dan met die doos, mag je die ook suggereren. Iets in de zijkant van de put boren zou eigenlijk beter zijn.

De vraag is nu, hoe bevestig ik best die doos aan de onderkant van mijn regenwaterputdeksel?
Het deksel is ong. 2cm dik, dus kan wel boren, maar weet niet hoe goed dat zal gaan.
Zoals je kan zien is er ook veel condensatie die rond de doos zal hangen, dus moet alles goed dichtmaken achteraf met silicone indien nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpqjE7EXVkiPKHpRcao25aRnC_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVfh0NGhDsjHfOf76DQIjnYu.jpg?f=fotoalbum_large

Deksel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSgDO62GxWh8s5M0gDstwi70_Ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjrXnar3ssK2hep9hnmkyTkv.jpg?f=fotoalbum_large

Apparaat moet in deze put komen te hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7VQiV6R6j1EXex_Rqf0lmm_Kpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HYwAFSRLfGvolh2KaIXdYRm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door ardana123 op 27-07-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

ardana123 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:40:
Ik ga mijn watersensor in deze waterdichte doos plaatsen. Vervolgens ga ik een gaatje boren langs de zijkant zodat de ultrasone sensor eruit kan "hangen" naar beneden gericht.

Ik heb deze doos hier toevallig liggen, maar als iemand een betere optie weet dan met die doos, mag je die ook suggereren. Iets in de zijkant van de put boren zou eigenlijk beter zijn.

De vraag is nu, hoe bevestig ik best die doos aan de onderkant van mijn regenwaterputdeksel?
Het deksel is ong. 2cm dik, dus kan wel boren, maar weet niet hoe goed dat zal gaan.
Zoals je kan zien is er ook veel condensatie die rond de doos zal hangen, dus moet alles goed dichtmaken achteraf met silicone indien nodig.

[Afbeelding]

Deksel:

[Afbeelding]

Apparaat moet in deze put komen te hangen:

[Afbeelding]
Om een doos goed droog te houden: zorg voor een gaatje dat de luchtdruk kan nivelleren. Anders drukt ie op een warme dag alle lucht uit de pakkingen en zuigt ie bij afkoeling bergen natte lucht weer naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:42
vso schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 19:57:
[Afbeelding]

legenda:
6 = wormschroef (25w)
7 = ventilator (25w)
10 = 220v

Gezien het lage vermogen zou ik gewoon voor SSR gaan, dat moet mocht het inductieve motoren zijn geen probleem zijn.

Wel een SSR kiezen met wat marge in vermogen, moet wel lukken lijkt me bij dit laag vermogen...

Neem relais als je lekker budget wilt doen, ook dat is geen probleem hier gezien het lage vermogen :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Septillion thx voor de uitleg, van de snubber, zeker waardevol.

maar zoals ik het begrijp is net zoals @Jazsie de ssr wellicht wat "beter" ik heb deze overgens https://www.az-delivery.d...-kanal-solid-state-relais al in huis liggen

ps met beter bedoel ik in dit geval (its not worse then ;) ...)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
ardana123 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:40:

De putdeksel lijkt op ijzer dus je zou een magneet kunnen gebruiken. Dan hoef je ook niet te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polyurethaan versterkt met glasvezel. Hermelock maakt kunststof deksels. ;)

@ardana123 Normaliter heb je na het boren een gat, idealiter met dezelfde diameter als het gebruikte boortje.
Wellicht kijk ik ergens overheen, maar wat verwacht je anders?
Je kunt ook lijmen. Of een stukje buis op die bovenste buis plaatsen om een platform te maken voor je meuk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:35
Om mijn soldeer/DIY kunsten wat te trainen, heb ik een kastje in elkaar geknutseld met 3 LED-buttons, een Piezo-buzzer en een ESP32. Het geheel wordt bestuurd door ESPhome.

Nu zat ik te kloten met een Home Assistant automation waarbij de LEDs van de buttons gaan knipperen en de Piezo-buzzer een melodie afspeelt als de deurbel afgaat.

Het knipperen en de melodie werken afzonderlijk prima, maar in een Home Assistant script werkt alleen het knipperen of de Piezo-buzzer.

Ik vermoed dat de ESP32 al die commandos (LED knipperen en de wijzigende toonhoogtes van de Piezo buzzer) niet gelijktijdig kan verwerken, maar zeker weet ik dat niet. Weet iemand hoeveel "acties" een ESP32 kan verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:52

Nox

Noxiuz

Ik heb een prototype projectje om een esp32 als led controller te gebruiken. Werkt fantastisch, niks meer aan doen.

Maar nu, nu moet het van een breadbord-spaghetti naar productie toe. Hoe kan ik dit het best aanpakken? Ik zat zelf te denken aan:

alle fets op een stuk alu/koper lijmen (terwijl ik stiekem hoopte dat er hiervoor een soort busbar is, dat scheelt weer iets van 10 keer GND maken, ik heb TO-220 packages met de achterkant ook als source).

De gate weerstanden aan de gate direct solderen, draadje eraan, krimpkousje erom en klaar.

En de kabels die door de behuizing naar buiten moeten... tja, da's lastig. Ik wil ze los kunnen halen maar ik kan niet echt iets van een connector/terminal vinden die je door een behuizing heen kan maken. Iemand tips?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nox Er zijn iig heatsinks waar je meerdere to-220 mosfets op kunt schroeven/klikken/plakken, of je dan uit komt met je warmteafvoer moet je wel ff narekenen.
Een strip met daarop de fets geschroefd en achterop (goedkope) heatsinks kan natuurlijk ook.

Met productie bedoel je dan, denk ik, een prototype? Van breadboard naar prototype board is een normale stap.

Verwijderbare bekabeling in behuizing kom je op pluggable terminal block feed through.
Als er niet al te veel doorheen hoeft kan je ook creatief zijn met bijvoorbeeld rs-232 of soortgelijk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Raymond P schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 01:13:
@Nox Er zijn iig heatsinks waar je meerdere to-220 mosfets op kunt schroeven/klikken/plakken, of je dan uit komt met je warmteafvoer moet je wel ff narekenen.
Een strip met daarop de fets geschroefd en achterop (goedkope) heatsinks kan natuurlijk ook.
Echt veel warmte heb ik niet, als ik een redelijk formaat strip heb, heb ik al voldoende qua afvoer. Maar ik zie dat mijn fets allemaal drain aan de achterzijde hebben, dus dat gaat niet werken. Dan moet ik iets anders zoeken :P
Met productie bedoel je dan, denk ik, een prototype? Van breadboard naar prototype board is een normale stap.
Ik vind dat wat ik op een breadboard heb gemaakt een prototype is :9 Ik kan natuurlijk ook ergens een PCB maken, dat zou helemaal cool zijn. (edit: ok, dat gaat wat te ver, misschien ooit in de toekomst :P)
Verwijderbare bekabeling in behuizing kom je op pluggable terminal block feed through.
Als er niet al te veel doorheen hoeft kan je ook creatief zijn met bijvoorbeeld rs-232 of soortgelijk.
"tijdelijk niet op voorraad – nieuwe voorraad verwacht op 09-10-2023, met een levertijd van 2 à 3 werkdagen." Bummer, andere winkel zoeken, maar ziet er wel uit als iets wat ik zoek. Thanks :)

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nox Hehe dat zou ik proof of concept noemen. De shop was inderdaad enkel een voorbeeld, vooral voor de naamgeving en filtertjes. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Raymond P schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:11:
@Nox Hehe dat zou ik proof of concept noemen. De shop was inderdaad enkel een voorbeeld, vooral voor de naamgeving en filtertjes. ;)
Nouja, verkopen ga ik het niet dus zolang het voor langere tijd stabiel kan draaien is het goed genoeg. Ik ben zelf degene die last heeft van prutswerk als ik het niet goed genoeg doe.

Van die kant-en-klare printplaat met allemaal gaatjes lijkt me anders ook wel wat om het uiteindelijke product op te maken, ik hoef geen lange lijnen te maken dus kan met een paar kleine bruggetjes wel toe. Dan kan ik ook de pull down resistors wat makkelijker erop solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep goed idee. Die noemen ze prototyping boards (en heb je ook met lanes), maakt je zoeken wat makkelijker. ;)

fwiw: het maakt mij niet uit hoe je het noemt, dat alles uiteindelijk lekker vast zit en een goede connectie heeft is wel erg handig.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

BounceCloud schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:58:
Om mijn soldeer/DIY kunsten wat te trainen, heb ik een kastje in elkaar geknutseld met 3 LED-buttons, een Piezo-buzzer en een ESP32. Het geheel wordt bestuurd door ESPhome.

Nu zat ik te kloten met een Home Assistant automation waarbij de LEDs van de buttons gaan knipperen en de Piezo-buzzer een melodie afspeelt als de deurbel afgaat.

Het knipperen en de melodie werken afzonderlijk prima, maar in een Home Assistant script werkt alleen het knipperen of de Piezo-buzzer.

Ik vermoed dat de ESP32 al die commandos (LED knipperen en de wijzigende toonhoogtes van de Piezo buzzer) niet gelijktijdig kan verwerken, maar zeker weet ik dat niet. Weet iemand hoeveel "acties" een ESP32 kan verwerken?
Zonder het delen van code, en liefst ook een schema, is het voor ons koffiedik kijken... Want klinkt voor een ESP32 zeker niet als veel.

Compleet theoretisch kan een ESP32 maar 2 acties tegelijk doen (immers een dual core) maar enkel actie is zo kort, voor ons gevoel kan zo'n ding honderden dingen tegelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 03-08-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Ik had graag een "battery fuel gauge" (DFRobot gravity I2C battery fuel gauge) tussen mijn lithium batterij en mijn microcontroller (DFRobot FireBeetle 2 ESP32-E) gestoken. Mijn doel is van exact de batterij te kunnen meten...

Het probleem met deze microcontroller is dat die geen stroom aanvaard via de pins, enkel via de batterij connector en via de usb aansluiting. Dus ik moet 2 extra draden (vanaf dat groen ding op de battery fuel gauge) naar de batterij connector op de microcontroller aansluiten. (zie: https://simplyexplained.c...done-right-arduino-esp32/).

Het probleem is dat de batterij connector op de microcontroller te klein is voor 2 female jumper headers. Hoe doe ik dat? Ik heb al getest door gewoon een male jumper header tegen de + batterij pin te houden en dan werkt ie gewoon. (sorry als het antwoord heel straightforward is, ik ben heel nieuw in dit soort zaken)

Foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SbdWzNeg0Rh-ChpK2R-K7h02PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meMpZpp0AmHlhVoKToqW31px.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ardana123 Ik zie gewoon een Vcc en een GND pin, waarom niet daaraan?

Schema wat ik van een FireBeetle ESP32 lijkt te vinden geeft alleen aan dat er een MOSFET (als idiale diode) tussen Vcc en batterij zit (en dat de achter een charger vanaf de USB) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ardana123 Is er een reden waarom je niet gewoon de batterij connector op het bordje zelf gebruikt?
Zolang je een LiPo met PH2.0 connector (en nette over/under voltage protection) gebruikt kan je dan gebruik maken van de interne IO34 om voltage te monitoren. En ook opladen via bijvoorbeeld USB.

(bron)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMQYQlFJsrlZPel9kJCJXm3-t2Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BpJfvRqhTk9fdeFIypB42ggK.png?f=user_large

Als je het liever via die module doet heb je dus een PH2 connector / kabeltje nodig.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Raymond P schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:55:
@ardana123 Is er een reden waarom je niet gewoon de batterij connector op het bordje zelf gebruikt?
Zolang je een LiPo met PH2.0 connector (en nette over/under voltage protection) gebruikt kan je dan gebruik maken van de interne IO34 om voltage te monitoren. En ook opladen via bijvoorbeeld USB.

(bron)
[Afbeelding]

Als je het liever via die module doet heb je dus een PH2 connector / kabeltje nodig.
Ik had gelezen dat als je echt exact het percentage te weten wil komen zo'n battery fuel gauge nodig hebt. Dus heb dat er gewoon bij besteld. Maar heb het nog niet gewoon via de standaard connector geprobeerd, is dat daar dan ook op de % accuraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ardana123 Nee. Je meet dan enkel het voltage dat de batterij afgeeft. Er zijn wat factoren die daar invloed op kunnen hebben (zoals temperatuur en load).
Het geeft wel een behoorlijk goede indruk van de resterende capaciteit. Als het niet mission critical is of je accurate voorspellingen moet doen dan is dat voor huis/tuin/keuken projectjes imo wel voldoende.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Raymond P schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:14:
@ardana123 Nee. Je meet dan enkel het voltage dat de batterij afgeeft. Er zijn wat factoren die daar invloed op kunnen hebben (zoals temperatuur en load).
Het geeft wel een behoorlijk goede indruk van de resterende capaciteit. Als het niet mission critical is of je accurate voorspellingen moet doen dan is dat voor huis/tuin/keuken projectjes imo wel voldoende.
Ik zou het wel leuk vinden moest het tot op de % accuraat zijn. Hoeft inderdaad niet, maar het is gewoon leuk. En heb die zooi nu gekocht zodus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan heb je een reden om die connector aan te schaffen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Raymond P schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:19:
Dan heb je een reden om die connector aan te schaffen. :)
Hoe monteer je dan pin headers op het uiteinde van die kabeltjes? Moet je dan gaan crimpen of is er iets makkelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ardana123 Heb je over de link heen gelezen? Als je ze liever zelf maakt dan heb je inderdaad een krimptang nodig.
Bij hoge nood lukt solderen ook wel, maar een gesoldeerde verbinding is mechanisch niet zo sterk. Niet handig op een connector.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Raymond P schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:47:
Yep goed idee. Die noemen ze prototyping boards (en heb je ook met lanes), maakt je zoeken wat makkelijker. ;)

fwiw: het maakt mij niet uit hoe je het noemt, dat alles uiteindelijk lekker vast zit en een goede connectie heeft is wel erg handig.
Nou, ik zit alleen nog met de vraag: hoe maak ik de verbinding tussen protoboards en de esp32.

Ik heb 2 opties:

Dupont-style kabels en stekkers maken aan de esp-zijde en de kabels direct op het protobordje solderen. Ik maak dan stekkertjes van 4-5-6 pinnen breed bijvoorbeeld.

Ik pak female-headers, soldeer kabels daar aan en duw er een krimpkousje overheen. Dit is voor mij een prima optie, solderen lukt me wel, hoef niet te investeren in veel gereedschap en materiaal maar ik behoud de flexibiliteit om nog wat uit te breiden of heel snel een kapotte esp32 te vervangen voor als ik het sloop.

Als ik dupont stijl kabeltjes maak kan je er niet snel nog wat bij stoppen, als ik een extra pin wil aansluiten trek ik hem anders los en solder er een draadje aan.

Nu lees ik dat dupont enkel voor prototyping is gemaakt en eigenlijk een onbetrouwbare verbinding is, maar soldeerverbindingen zijn ook niet goed met kabeltjes eraan om diverse redenen.

Afbeeldingslocatie: https://www.electronicaembajadores.com/datos/fotos/articulos/grandes/ct/ctk5/ctk5xxxxa.jpg

Of:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/L00AAOSwVqlZ9ZJe/s-l400.jpg
Hier dan de kabeltjes aan solderen.

Scheelt weer een krimptang aanschaffen, maar moet dan weer iets zoeken om krimpkousjes te krimpen, een gasbrander gaat niet echt lekker zijn vermoed ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 05-08-2023 00:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Nox Female headers op je prototype pcb en male headers op je ESP devbordje.
Dan klik je 'm zo erop.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Raymond P schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 03:41:
@Nox Female headers op je prototype pcb en male headers op je ESP devbordje.
Dan klik je 'm zo erop.
Dat gaat helaas niet lukken denk, die pinnen van de esp zitten op verschillende plekken. Of ik moet dan met kabels over het board alles weer verplaatsen, ik weet niet of dat een beetje doable is? Solderen gaat me redelijk af, maar ik mis die derde en vierde hand een beetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nox Ja hoor, prima te doen zolang je vooruit plant.
Als het niet lijkt te lukken is het handig om in je achterhoofd te houden dat je niet noodzakelijk vast zit aan twee dimensies.
Er zijn ook "solder helping hands".

Als je er meer dan een of twee complexe moet maken dan wordt een geprinte wel snel aantrekkelijk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Raymond P schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 09:56:
@Nox Ja hoor, prima te doen zolang je vooruit plant.
Als het niet lijkt te lukken is het handig om in je achterhoofd te houden dat je niet noodzakelijk vast zit aan twee dimensies.
Er zijn ook "solder helping hands".

Als je er meer dan een of twee complexe moet maken dan wordt een geprinte wel snel aantrekkelijk.
Complex is het niet, het zijn een mosfet en 2 weerstandjes per kanaal. Maar er gaan tot 16 kanalen op een esp32. Ik ga er eens over nadenken en knutselen. Misschien valt het allemaal erg mee en zit ik te doemdenken. Ik bestel wel wat en ga wat proberen, thanks voor het inzicht :)

En ik heb zo'n 3e hand, maar snel/efficient is het niet echt natuurlijk om die dingen constant te verstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Raymond P schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:37:
@ardana123 Heb je over de link heen gelezen? Als je ze liever zelf maakt dan heb je inderdaad een krimptang nodig.
Bij hoge nood lukt solderen ook wel, maar een gesoldeerde verbinding is mechanisch niet zo sterk. Niet handig op een connector.
Ik weet niet of we hetzelfde bedoelen. Ik bedoelde niet de connector maar de andere uiteindes. Dus uiteindes moeten dus in de batterijmodule komen in dat groen ding. Kan ik ze er zo gewoon inschroeven of moet ik nog van die zwarte pin headers erop "monteren"? Hoe ik ze daarop moet monteren dan is mij ook onbekend...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOcBmQY4UmoIFLnsZ45pEJYYPSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fN7vHSigfWJVVOSFR04JYM53.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ardana123 op 05-08-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ardana123 Industriestandaard is om je draad af te krimpen met een adereindhulsje, ook/juist bij een schroefterminal.
Mja, vaak zijn die draadjes al gesoldeerd en gaat dat in huis/tuin/keuken projecten prima zonder huls. Wel de kans dat de kabel breekt als er veel beweging te verwachten is.
Zolang je thuis niemand in je nek hebt hijgen die zit te turven voor afkeur zou ik gewoon lekker schroeven (zolang het <50V DC, laag vermogen blijft).

Een krimptangsetje kan je op de kop tikken voor pakweg 25 euro. Een goede krimptang kost je een tienvoud.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:55

Toppe

Oké ✅

@Raymond P ik zag dat jij ook bezig bent/was met mmWave sensoren?

Ik heb er nu twee en ze bevallen prima, tijd om uit te bereiden. Tot nu toe gebruik ik die van Seeed studio omdat die mij nog nooit teleur hebben gesteld.

Ook gebruik ik nu NodeMCU ESP’s. Werken prima maar zijn aardig aan de maat.

Nu zoek ik dus een ander bordje waar ik wél ESPHome op kan flashen. Bij voorkeur geen gesoldeerde headers maar waar ik wel een mmWave sensor én een lux sensor op kan aansluiten.

Combinatie van andere mmWave sensor en board kan ook :)

Iemand tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 05-08-2023 17:24 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Toppe Het hangt hier vol met ld2410, gaat prima én zijn lekker klein.
Wel enkel aanwezigheidsdetectie ter vervanging van (oude) PIR meuk.

Ik gebruik vooral modules van wemos (momenteel s3 mini's), veel groter dan een kale esp32 wroom zijn die niet.

Edit, ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FE8VZ6hOVxqEmiplVxKO6oxcV7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oocGUm8gjH2q16YfbeyymYWW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Raymond P op 05-08-2023 22:31 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Raymond P schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:24:
@Toppe Het hangt hier vol met ld2410, gaat prima én zijn lekker klein.
Wel enkel aanwezigheidsdetectie ter vervanging van (oude) PIR meuk.

Ik gebruik vooral modules van wemos (momenteel s3 mini's), veel groter dan een kale esp32 wroom zijn die niet.

Edit, ter illustratie:

[Afbeelding]
Ah kijk, dat scheelt wel serieus. Op bepaalde plekken maakt het formaat totaal niet uit maar wil ze makkelijker kunnen weg werken.

Gebruik jij ESPHome?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 23:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNKgOdlPEo2LYGXKckX3C-Gk0hE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjgl6xdqOO6ZFxqRTL4rBfv8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik bouw een esp met mwave en lux en een bme 680 op een eigen printplaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geen esphome. Maar de LD2410c (en b) heeft bluetooth onboard, die kan je indien wenselijk zonder esp/wifi direct in homeassistant hangen.
Ze zijn ook te configureren via bluetooth.

Het zal inmiddels ook wel in esphome via serial supported zijn mocht je het op die manier willen doen.

Ik gebruik zelf enkel de trigger pin, wel/geen aanwezigheid is voor mij voldoende.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yA4E-n5I6bSflqi1XJQeYf8TdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAubxfVL04dEDVAutk4OJRiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wE0umWF12HzlI32bGa9pAd4gLX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7fl8FJ9uI7uCX8Y1g7lxaGs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cp4gF87rbBOwPJ3tVnNONBGG7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE61pRPiOBoyeFMLNChymX6m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjuXK25Yg3-rZYfY7tsfX2Wzyyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iigGDqd7PmejzQ8kb4SIWLjX.jpg?f=fotoalbum_large

De vorige was de test versie dit is wel de definitieve

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
Printplaat zelf ontworpen en laten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Zet je ook nog een keer in Vraag&Aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Raymond P schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:38:
Geen esphome. Maar de LD2410c (en b) heeft bluetooth onboard, die kan je indien wenselijk zonder esp/wifi direct in homeassistant hangen.
Ze zijn ook te configureren via bluetooth.

Het zal inmiddels ook wel in esphome via serial supported zijn mocht je het op die manier willen doen.

Ik gebruik zelf enkel de trigger pin, wel/geen aanwezigheid is voor mij voldoende.
Ik gebruik geen Bluetooth…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
@Toppe

Hoe bedoel je ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

Ik gebruik geen Bluetooth…
Niet verplicht, optioneel. ;)
Je kunt ook de output pin pakken en als PIR aan een esptje hangen in esphome.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Verkoop je die bordjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
@Toppe

Dat niet maar als je wil mag je de file wel hebben kan je ze bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik ben even aan het puzzelen gegaan ivm het dimmen van m'n led-strip. Ik had een 240 ohm gate-resistor, maar ik merk dat het met 150 ohm een stuk beter gaat op de lagere percentages (en 100 ohm gaat al helemaal goed). Met 150 ohm pak ik ~22mA. Wat is de maximum, long-term, current wat ik kan pakken? Ik dacht ergens gelezen te hebben 20mA maar ik lees ook 12mA en 40mA. Maar wat echt voor de lange termijn veilig is...? Ik wil meerdere gpio pins gebruiken voor PWM, ik meen ook ergens 250mA voor alle gpio pins samen een maximum is en elders is dat weer 1200mA.

Ik heb de esp32 devkit v1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 17:45
vonkkie schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:41:
Printplaat zelf ontworpen en laten maken
Leuk project! Ik ben iets sortgelijks aan het knutselen met een BME680, mhz19 co2 sensor en een particulate matter sensor. Had alles geprint maar de temperatuur schoot meteen 3 graden omhoog met behuizing en de luchtvochtigheid daalde daardoor ook meteen een aantal procent. Heb je het verschil al eens bekeken? Mijn volgende stap is een kleine 5v fan er in en de case nog wat meer open maken, om meer luchtstroom te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Klopt ik heb inderdaad voor de temperatuur een offset ingebouwd

Voor luchtvochtigheid vond ik dat minder belangrijk das meer de verhoging die interessant is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nox schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 01:57:
Ik ben even aan het puzzelen gegaan ivm het dimmen van m'n led-strip. Ik had een 240 ohm gate-resistor, maar ik merk dat het met 150 ohm een stuk beter gaat op de lagere percentages (en 100 ohm gaat al helemaal goed). Met 150 ohm pak ik ~22mA. Wat is de maximum, long-term, current wat ik kan pakken? Ik dacht ergens gelezen te hebben 20mA maar ik lees ook 12mA en 40mA. Maar wat echt voor de lange termijn veilig is...? Ik wil meerdere gpio pins gebruiken voor PWM, ik meen ook ergens 250mA voor alle gpio pins samen een maximum is en elders is dat weer 1200mA.

Dat soort cijfers vind je altijd terug in de datasheet. Voor een ESP32:
Source: 40mA
Sink: 28mA
Absolute cumulative maximum IO output: 1200mA

Gebruik je meer pinnen dan wordt de current die je kunt sourcen per pin dus minder, tot aan 29mA/pin.
Absolute maximum continue is meestal geen goed idee.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nox schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 01:57:

Een aanvulling, je pakt maar kortstondig 22mA. Zodra de on-state van de mosfet bereikt is, dan is de gate opgeladen en stroomt er hoogstens een lek van nA.

Dat het dus geen constante stroom is durf ik het voor mijn projecten wel aan om geen tot max 100Ohm te pakken als gate weerstand :+

Voor de totale stroom zou ik me voor een PWM pin al helemaal geen zorgen maken. De gemiddelde stroom zal voor een PWM pin die een gate aanstuurt makkelijk <1mA zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 08-08-2023 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Septillion schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Een aanvulling, je pakt maar kortstondig 22mA. Zodra de on-state van de mosfet bereikt is, dan is de gate opgeladen en stroomt er hoogstens een lek van nA.

Dar het dus geen constante stroom is durf ik het voor mijn projecten wel aan om geen tot max 100Ohm te pakken als gate weerstand :+

Voor de totale stroom zou ik me voor een PWM pin al helemaal geen zorgen maken. De gemiddelde stroom zal voor een PWM pin die een gate aanstuurt makkelijk <1mA zijn.
Ah, ik zat al in de datasheets te kijken wat de RGS is, om te kijken hoeveel stroom er doorheen ging. Die weerstand was niet zo bijzonder. De gate-source leakage current is 200 nA dus dat stelt inderdaad niks voor. Ik zet er voor de zekerheid wel een kleine weerstand tussen voor de formaliteit, al zal ik wel even kijken vanavond hoe het is zonder gate-resistor, als dat echt goed gaat dan zet ik er een tussen van ~80 ohm ofzo, voor het geval een mosfet kaput gaat.

offtopic:
Stiekem is dat klooien aan elektronica toch wel leuk, m'n natuurkundeleraar van 20 jaar terug is er denk ik niet meer maar die vent had nooit verwacht dat ik dit in elkaar zou knutselen toen we op de vrijdagmiddaglessen een radio'tje in elkaar klooiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToniW
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:33
Ik heb een ESP32 projectje dat gelijktijdig WiFi en BLE doet. Ik weet dat er maar één radio is en de software heen en weer moet springen en er eigenlijk altijd maar één van de twee actief is. De performance en response-tijden zijn dan ook een beetje mwa...

Weet iemand of de ESP32-S3 hierin anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ToniW Ik heb een s3 die de waardes pakt via BLE van een inkbird thermometer (incl pairing) en overpompt via mqtt plus wat andere taken zonder issues.
Wel event driven / async waar mogelijk.

Afaik nog steeds een gedeelde radio.

Gezien je schrijft over responsetime probeer je ESP in te zetten als (web)server? Want dat is imo altijd ruk en mwa op z'n best.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToniW
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:33
Raymond P schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:13:
Gezien je schrijft over responsetime probeer je ESP in te zetten als (web)server? Want dat is imo altijd ruk en mwa op z'n best.
Ik stuur een display aan waarop informatie wordt bijgewerkt vanuit externe events. Enkel MQTT is snappy, alsook enkel BLE. Maar zodra ik beide gelijktijdig laat luisteren is er soms een merkbare delay.
Afaik nog steeds een gedeelde radio.
Dan gaat een S3 mijn 'probleem' dus niet oplossen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ToniW Gezien de rekenkracht van een ESP32 en ook dat HA BLE gateways ook prima werken verwacht ik toch eerder dat je de boel ergens in code ophangt / op elkaar laat wachten. Dat gaat een S3 dan niet fixen.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb een ID10T error gemaakt en "per ongeluk" (/niet oplettend) diodes besteld in een "LL-34" package, waardoor ik nu heel mooi een kale diode heb (of zoals ik ze intussen al noem, "ik heb 100 muizenkeutels gekocht" :+). Ik had dus blijkbaar beter moeten opletten en voor het DO-35 package moeten gaan.

Dus mijn vraag, kan ik nog iets met deze "muizenkeutels"? :P Als in: is het mogelijk om gewoon een draadje hier aan te solderen? Heb een ts100 soldeerbout, met tich punten, dus daar zit vast een (hele) kleine bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Wie o wie kan mij zeggen wat voor een connector dit is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjmK-LaphFc1GzbQ5zgLIByfupM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYOageyXFhvrtSlbITobkpg0.jpg?f=fotoalbum_large
Enige dat ik weet is dat het om 1,25mm pitch gaat, en 5 pinnen

Gaat om een LD2411s mmWave sensor (de opvolger van de LD2410 die hier ook wel eens is lang gekomen). Volgens HLK zelf zit er geen connector op het bare bord en zijn de gaatjes met een 1,25mm pitch. Maar ik heb er dus een met onbekende connector.
Ik heb wel headers van 1,25mm liggen, maar die passen er niet echt in, maar maken wel contact. Alleen, ook daar krijg ik niks aan gesoldeerd. Veel te klein, of te dikke draad. En kans dat ik de boel aan elkaar soldeer (dus twee draden of pennen contact maken) acht ik ook nogal groot. Dus liefst heb ik ook een oplossing waarbij ik iets makkelijker verder kan "met solderen" (dus ~2,5mm pitch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:43

Rouwette

Rouwette.com

RobertMe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:10:
Wie o wie kan mij zeggen wat voor een connector dit is?
[Afbeelding]
Enige dat ik weet is dat het om 1,25mm pitch gaat, en 5 pinnen

Gaat om een LD2411s mmWave sensor (de opvolger van de LD2410 die hier ook wel eens is lang gekomen). Volgens HLK zelf zit er geen connector op het bare bord en zijn de gaatjes met een 1,25mm pitch. Maar ik heb er dus een met onbekende connector.
Ik heb wel headers van 1,25mm liggen, maar die passen er niet echt in, maar maken wel contact. Alleen, ook daar krijg ik niks aan gesoldeerd. Veel te klein, of te dikke draad. En kans dat ik de boel aan elkaar soldeer (dus twee draden of pennen contact maken) acht ik ook nogal groot. Dus liefst heb ik ook een oplossing waarbij ik iets makkelijker verder kan "met solderen" (dus ~2,5mm pitch).
Lastig inderdaad, kin je wel solderen op de puntjes eronder? Om en om 1 boven en 1 aan de onderkant van het bord etc?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Rouwette schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:00:
[...]

Lastig inderdaad, kin je wel solderen op de puntjes eronder? Om en om 1 boven en 1 aan de onderkant van het bord etc?
Uhm, theoretisch kan op drie plekken. De pinnen van de connector, eronder zitten pads voor pogo pins, en aan de achterkant zitten ook gaatjes (op de 1,25mm pitch) waarschijnlijk dus de originele plek om een header te solderen.

Solderen op de pogo pin had ik geprobeerd, en lukt. Maar uiteraard loopt de soldeer uit dus sluit ik de boel kort. En ik vrees dat op de andere plekken mij hetzelfde gaat gebeuren ("kortsluiten"). Ik ben niet echt een held in solderen en die 1,25mm is voor mij wel weinig.

Overigens nog wat verder gezocht en (op AliExpress) zijn er ook shops die een kabeltje erbij verkopen, verloop naar 5 losse dupont female stekkers.
En bij enkele zie ik ook iets van "MX 1.25" of "MX 1.27" staan. Daar vind ik wel een heel klein beetje op, maar ook niet echt iets duidelijks. Idealiter heb ik (waarschijnlijk) dus de tegenovergestelde, female, stekker, die ik of op een (2,54mm) proto board kan solderen of waar ik kabels aan kan zetten (heb een legio aan tangen / bekken :X, dat dan weer wel, en ook dupont & JST ??? stekkers om te krimpen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:43

Rouwette

Rouwette.com

Je hoeft bij die pads niet veel soldeersel toe te voegen denk ik, de bijgeleverde kabels zag ik bij ali inderdaad.

Alle kabels heeft ze los
https://www.allekabels.nl...FysAg9QwrA_8aAmQ9EALw_wcB

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertMe De ld2411 is wel iets anders dan een 2410, de eerste heeft een smallere beam en is volgens mij met minder gates te programmeren.

Je hebt wel een hele slechte reden om de ld2420 te bestellen. ;)

Edit: volgens mij zal micro-jst ook wel passen.
En als je die losse connectors hebt liggen/krimpt dan blijft dat prima zitten met een druppel hot glue.

[ Voor 27% gewijzigd door Raymond P op 19-08-2023 06:51 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Raymond P schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 06:47:
Edit: volgens mij zal micro-jst ook wel passen.
En als je die losse connectors hebt liggen/krimpt dan blijft dat prima zitten met een druppel hot glue.
Hmm, dat ik daar zelf niet an gedacht had. De JST "connectors" die ik heb gaan er wel strak overheen, maar buitenmaat is te groot waardoor die dus contact maakt met de naastgelegen (als er al 2 naast elkaar passen, laat staan 5). De dupont headers zijn wel wat "lager" en zouden dan geen contact maken, maar vallen ook zo over de pin heen dus maken waarschijnlijk uberhaupt geen contact met de pin waar ze wel contact mee moeten maken.

Dus dat wordt dan toch een gokje wagen met een micro JST setje / kabeltje kopen. (Waar als ik het goed zie ook weer de standaard connectors bestaan in micro / 1,25mm/1,27mm vorm? Dus JST XH bv heb je zowel in 2,54mm als 1,27mm?)
Je hebt wel een hele slechte reden om de ld2420 te bestellen. ;)
Die snap ik even niet. Wat heeft weer een ander model er mee te maken? :p

En v.w.b. de 2411 vs 2410. Ik meen gelezen te hebben dat de 2411 juist net was beter was in detectie / bereik. Maar ze hebben intussen zoveel modellen. Gevalletje "door de bomen het bos niet meer zien. 2410/c/d, 2411/s, 2420, 2450

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@RobertMe Is dat misschien een Molex PicoBlade?
Pagina: 1 ... 76 ... 80 Laatste