Even een korte lessons learned van mijn ESP-regenmeter projectje, mogelijk dat jullie hier ook wat aan hebben:
- SMD solderen met soldeerpasta en een warme luchtsoldeerstation is super. Kost wat werk en gelukkig hebben we op het werk de juiste tools, maar leuk.
- Een varistor plaats je parallel aan je circuit, niet in lijn. Het zorgt voor een short bij hoge spanningen. Nu heb ik hem maar vervangen door een draadbrug en dus sowieso een revisie 2 nodig.
- De ESP32-C3 heeft voor WiFi meer stroom nodig dan mijn D-sun-v3 programmer kan leveren, programmeren gaat goed, maar daarna moet er iets met meer piekvermogen komen. Had me een paar uur gescheeld als ik dat meteen had bedacht.
- De reset/program-knopjes waren nodig, want alleen met de capaciteit bij de enable 100nF kwam ik er niet. Wel doet de OTA update het zonder de knopjes te gebruiken. Dus ze zijn alleen bij de eerste keer nodig. En zou ik dus weg kunnen laten en op een andere manier even shorten, de volgende keer wil ik wel kleiner knopjes.
- Ik had nog geen behuizing verzonnen en met de 230V is dat toch wel echt direct nodig.
- Een algemeen vraagteken, wat doe ik met de PE op zo'n bordje?
- Ik ga eens even nadenken of ik het 5V stuk weg ga laten, redesign is redelijk wat werk. Het wordt er mogelijk wat efficienter van (geen LDO voor 3.3->5V) en ik heb nog geen losse Buck convertor gevonden die niet allemaal nieuwe componenten nodig heeft en geen 9euro kost.
- En de stroom-meet-functie doet het nog niet, maar ik moet nog uitzoek waar dat aan ligt. De INA219 praat wel over i2c, dus of de opto doet het niet goed, waar ik voor was gewaarschuwd of er is wat anders.
@
D0ubleD0uble als ik het plaatje zie bij de Zuidwijk deurbel
website, dan zou er een v2.x or een v1.x op moeten zitten. Die hebben al een auto flash volgens het schema
hier. Wat zegt je consol als je hem met USB connect? Het klinkt alsof er iets dood is. Heb je nog een Wemos D1 mini liggen die je kunt testen? Of helpt het als je hem loshaalt van het shield, dan kun je uitsluiten of het ligt aan de Wemos of aan de deurbel deel.
[
Voor 3% gewijzigd door
heintjeput op 18-07-2023 18:37
]