Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:00
@RobertMe De *11 heeft tot 2m bereik op een angle van 30 graden volgens hilink.
De *20 komt met 2.54mm pitch header. :P

Als de connector niet past in de socket zullen de krimpfittingen los waarschijnlijk alsnog passen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:04
Als ik zo wat plaatjes erbij pak op DuckDuckGo zou dat zomaar kunnen kloppen ja.

Zou ook overeenkomen met die MX1.25 die ik hier en daar tegen kwam I guess. MX <=> Molex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Raymond P schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:34:
@RobertMe De *11 heeft tot 2m bereik op een angle van 30 graden volgens hilink.
De *20 komt met 2.54mm pitch header. :P
Nouja, ik heb er nu 4 :X
Als de connector niet past in de socket zullen de krimpfittingen los waarschijnlijk alsnog passen.
Ik bedoelde de krimpfittingen :p De JST past er wel "vast" op maar is dan veel te breed. Als ik hem over de buitenste pin schuif, wat maar op een manier past, dan raakt die vrijwel al de naastgelegen pin aan (waar dus geen krimpfitting meee op zal passen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@RobertMe 1.25mm spacing is 1.25mm?
Wat ik bedoel is dat zo'n connector te demonteren is. (Idealiter heb je er natuurlijk een die past)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Raymond P schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:47:
@RobertMe 1.25mm spacing is 1.25mm?
Wat ik bedoel is dat zo'n connector te demonteren is. (Idealiter heb je er natuurlijk een die past)
Ah wacht, ik bedoel: ik heb 2,54mm connectors om zelf in elkaar te knutselen (krimptang etc). En die JST past er wel strak op, maar alles bij elkaar is (alleen het metaal / krimp deel) dus te breed om er 2 van naast elkaar te plaatsen (zonder de plastic dus). En het krimp deel van de 2,54mm dupont connectors zouden er in de juiste richting misschien wel twee passen, maar die vallen zo van de pin af.

Edit:
@Raymond P, wat ik wél heb zijn eens verkeerd bestelde (female) headers. Maar die passen niet in de connector (/net niet). Contact maken doen ze echter wel. Wat ik dus zou kunnen proberen is de vorkjes er uit slopen, stuk voor stuk solderen, en dan met wat hotglue vast zetten (zoals jij eerder aan gaf).
De volledige header met plastic en al zou ik wel potentieel kunnen vast krijgen. Alleen heb ik geen idee hoe die te solderen :X. Veel te klein. Door de vorkjes los te halen kan ik ze natuurlijk ook individueel met alle ruimte van de wereld solderen.,

[ Voor 30% gewijzigd door RobertMe op 19-08-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@RobertMe Het stukje witte plastic zit niet vast met magie op dat bordje. ;)
Als dat het enige is wat in de weg zit trek/wip je dat er zo af.

Sub 2.54 solderen is bij mij ook te vaak mis gegaan om tips uit te delen (op bestel groter na).

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOT5peP5cV0kCs4GOwWJgw1jejw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxtMorX98Pzekpi4atHno4bK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6PTxNKf4YLLA088R9e7zP-9vJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v53qT2fxlmrcSQvQpcsd1H9a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kEpiNRHpU53Bdbuor0HMUWz5tY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTRMHAihQbMLHkT5Jj1PAKDi.jpg?f=fotoalbum_tile

Na veel vloeken... *O*

Alleen liet een continu los, of de soldeer liep uit. Dus nu zijn ground & out met elkaar verbonden O-) Ik denk echter dat deze niet nodig is, als ik hem aan ESPHome weet te hangen via de serial interface.
Ik krijg hem in ieder geval via de HLKRadarTool uitgelezen (via Bluetooth) dus hij doet wel nog iets :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Raymond P schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:30:
@RobertMe Het stukje witte plastic zit niet vast met magie op dat bordje. ;)
Als dat het enige is wat in de weg zit trek/wip je dat er zo af.
Ik had gisteren al gepoogd te achterhalen hoe die connector nu in elkaar zat (/hoe plastic er af te krijgen), maar met weinig succes :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12
In mijn vloot ESPHOME devices zat nog één ESP8266 (de rest is allemaal ESP32), en die deed regelmatig moeilijk. Viel nog wel eens "zomaar" van de wifi af, wilde na een update nooit vanzelf verbinding maken met de wifi, kortom gedoe. En omdat het de water meter sensor betrof miste hij in die gevallen nog wel eens verbruik, en mijn autistische kant kan daar slecht mee omgaan ;)

Dus net maar eens de soldeerbout gepakt, de ESP8266 vervangen door een ESP32, alle benodige wijzigingen in ESPHOME in HA gedaan, de sensoren in HA aangepast, etc.

Zo'n zondagochtend-klusje waar je dan een tijdje tegenaan hikt, maar uiteindelijk best meevalt. En nu geen zorgen meer dat de watermeter sensor weer offline gaat :*)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:22
JeroenH schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:06:
In mijn vloot ESPHOME devices zat nog één ESP8266 (de rest is allemaal ESP32), en die deed regelmatig moeilijk. Viel nog wel eens "zomaar" van de wifi af, wilde na een update nooit vanzelf verbinding maken met de wifi, kortom gedoe. En omdat het de water meter sensor betrof miste hij in die gevallen nog wel eens verbruik, en mijn autistische kant kan daar slecht mee omgaan ;)

Dus net maar eens de soldeerbout gepakt, de ESP8266 vervangen door een ESP32, alle benodige wijzigingen in ESPHOME in HA gedaan, de sensoren in HA aangepast, etc.

Zo'n zondagochtend-klusje waar je dan een tijdje tegenaan hikt, maar uiteindelijk best meevalt. En nu geen zorgen meer dat de watermeter sensor weer offline gaat :*)
Ik heb hier een hele verzameling ESP8266 voor monitoring met ESPHome en HA. Nog niet meegemaakt dat de wifi verbinding weg is gevallen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Raymond P schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:30:
Sub 2.54 solderen is bij mij ook te vaak mis gegaan om tips uit te delen (op bestel groter na).
Om hier op terug te komen. Maakt de tin daarin niet ook een groot verschil? Heb nu 1mm, maar met zo'n kleine pitch size is dat natuurlijk relatief dik, en denk zelfs al dikker dan soldeer pad. Zag dat Eleshop zelfs 0,2mm heeft B) Naast de blijkbaar meer standaard 0,5mm, 0,7mm, 1mm (en nog dikker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansvk schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:56:
[...]
Ik heb hier een hele verzameling ESP8266 voor monitoring met ESPHome en HA. Nog niet meegemaakt dat de wifi verbinding weg is gevallen.
Het kan ook goed werken, ik ben ooit begonnen met meerdere ESP8266's. Maar doen ik met deze problemen had, en naar de fout googlede (ik weet de foutmeldingen niet eens meer, dit probleem bestond al een tijd) vond ik best wat mensen die aanraadden "vervang de ESP8266 door een ESP32 en het probleem zal verdwijnen", gevolgd door "dat lost het inderdaad op, bedankt". Dus dat nodigde wel uit dat te proberen, en het heeft het bij mij nu ook opgelost.

Overigens is mijn historisch waterverbruik nu wel verdeeld over twee sensoren, ik ga nog kijken of dat samen te voegen. Ik houd alleen niet van handmatig roeren in databases dus mischien laat ik het ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JeroenH schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:23:
[...]

Het kan ook goed werken, ik ben ooit begonnen met meerdere ESP8266's. Maar doen ik met deze problemen had, en naar de fout googlede (ik weet de foutmeldingen niet eens meer, dit probleem bestond al een tijd) vond ik best wat mensen die aanraadden "vervang de ESP8266 door een ESP32 en het probleem zal verdwijnen", gevolgd door "dat lost het inderdaad op, bedankt". Dus dat nodigde wel uit dat te proberen, en het heeft het bij mij nu ook opgelost.
Is het niet gewoon een hardware dingetje? NodeMCU vs Wemos vs ... waabij bij de een iets net niet lekker gaat?
Overigens is mijn historisch waterverbruik nu wel verdeeld over twee sensoren, ik ga nog kijken of dat samen te voegen. Ik houd alleen niet van handmatig roeren in databases dus mischien laat ik het ook zo.
IIRC oude entity hernoemen, just to be sure HA volledig herstarten, en dan de nieuwe entity hernoemen naar de originele entity. Statistieken staan in de DB op basis van entity id en als je de nieuwe hetzelfde entity id geeft schrijft die de statistieken van de nieuwe dus bij de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RobertMe schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:44:
Is het niet gewoon een hardware dingetje? NodeMCU vs Wemos vs ... waabij bij de een iets net niet lekker gaat?
Ik heb heb simpelweg geen idee wat de oorzaak. Ik weet wel dat het nu opgelost is en dat ik niet meer tegen ESPHOME-updates aan hoef te hikken. Gewoon select all -> update all. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
RobertMe schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Om hier op terug te komen. Maakt de tin daarin niet ook een groot verschil? Heb nu 1mm, maar met zo'n kleine pitch size is dat natuurlijk relatief dik, en denk zelfs al dikker dan soldeer pad. Zag dat Eleshop zelfs 0,2mm heeft B) Naast de blijkbaar meer standaard 0,5mm, 0,7mm, 1mm (en nog dikker).
Geen idee wat bij jou de issue is. :P

Het solderen zelf lukt op zich wel (met 1mm velleman 60/40) zolang ik het heet en snel doe, probleem wat ik heb is dat draadjes breken na solderen en ruimte management totaal faalt. Hier is het dus gewoon een gebrek aan skill en geduld.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:05
Ben ik hier ook aan het juiste adres voor een beetje modbus kennis? Ik heb 2 Growatt omvormers (MIN-3000) die ik beiden uitlees via een ESP in combinatie met een XY-017. Ik gebruik de standaard ESPhome Growatt config, beide identiek. Nu werkt er 1 al meer dan een jaar probleemloos, en de ander is er na een week onverklaarbaar mee gestopt op een random moment en ik krijg 'm niet meer aan de praat. Wat ik al gedaan heb:

- Software opnieuw geflashed naar de ESP, geen resultaat
- XY-017 bordjes gewisseld, geen resultaat
- Kabeltje vervangen (dit is nu 15 cm), geen resultaat
- Stekkers/verbindingen doorgepiept met een multimeter, alles in orde

Wat me opvalt is dat op de XY-017 het TX lampje wel knippert maar de RX uit blijft. Ik was nog van plan een andere ESP (wemos) te plaatsen, maar die moet ik even vrij maken. Het gedrag van het plaatje doet me echter vermoeden dat dit niets op gaat lossen.

Verder reageert de omvormer wel gewoon via de ShileLan stick, die intern volgens mij ook over modbus met de omvormer babbelt (en ook voorzien is van een ESP).

Wat zou ik nog kunnen testen om dit weer werkend te krijgen? Vreemde is dat het wel even gedraaid heeft. Ik zou het hele plaatje nog kunnen wisselen, maar dan moet ik opletten met de waarden die ik naar HA stuur. Ook hangen beide omvormers niet op hetzelfde adres, wat het logistiek minder handig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@gastje01 Je zou een scope (of usb ttl / andere esp) aan de tx op je esptje kunnen hangen om te checken of er wel data verzonden wordt.

Je kunt een serial hello world test doen om een hardwarematig defect van je esptje uit te sluiten.
Daarna blijft er praktisch enkel software over. Maar eerst checken of je de juiste pins in gebruik hebt en er common ground is zodat user error uitgesloten blijft.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Raymond P schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Geen idee wat bij jou de issue is. :P

Het solderen zelf lukt op zich wel (met 1mm velleman 60/40) zolang ik het heet en snel doe, probleem wat ik heb is dat draadjes breken na solderen en ruimte management totaal faalt. Hier is het dus gewoon een gebrek aan skill en geduld.
Nouja, zal voornamelijk ook een gebrek aan kennis en kunde zijn :p

Maar had dus ook wat issues met uitlopende soldeer naar naastgelegen pad. Dat gaat wellicht wel wat beter (/gebeurt minder) met minder soldeer.

Had nu uiteindelijk deze tip gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://fr.shopping.rakuten.com/photo/ts100-ku-pointes-de-fer-a-souder-sans-plomb-serie-ts100-differents-modeles-de-pointes-de-fer-a-souder-electrique-2139666202_ML.jpg
Had daarbij het idee dat ik deze wat beter op zijn plek kon houden en een wat groter (warm) oppervlak heeft. Met een traditionele punt heb ik het idee dat het net wat langer duurt / onhandiger is. Doordat het net allemaal wat lastiger is om met de punt de pad op het PCB te warmen.

Gisteren ook nog even een setje headers gesoldeerd aan een bordje met deze punt. En dat was gewoon echt een voor een de punt tegen de pin zetten, soldeer aan de punt/pin houden en klaar. Met een traditionele bolle punt had ik toch het ider dat het net iets lastiger ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:05
Raymond P schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:52:
@gastje01 Je zou een scope (of usb ttl / andere esp) aan de tx op je esptje kunnen hangen om te checken of er wel data verzonden wordt.

Je kunt een serial hello world test doen om een hardwarematig defect van je esptje uit te sluiten.
Daarna blijft er praktisch enkel software over. Maar eerst checken of je de juiste pins in gebruik hebt en er common ground is zodat user error uitgesloten blijft.
TTL adaptertje heb ik nog wel, dat is zo te testen idd. Maak voor de zekerheid ook wel een andere ESP klaar.

Het knipperende TX lampje op de XY-017 zegt me dat er wel iets verzonden wordt, de log geeft ook 'Modbus write...' aan op de verwachte intervallen. Ik weet alleen niet of de Growatt geen antwoord geeft, of dat de ESP dit niet ontvangt. Vreemde is dat het wel gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@RobertMe Ah, de punt maakt ook uit natuurlijk. Ik gebruik een 2mm conische (op 4.8mm schacht). Voldoende dik om mezelf niet ook intern te verbranden maar dun genoeg voor mijn prutswerk.

Dat uitvloeien gebeurde niet meer nadat ik de bout wat heter had gezet (door korter te kunnen verhitten was de pad ernaast koel genoeg). Met het nodige geduld/pauze tussen pads om het ook weer af te laten koelen.
Omdat m'n koper bleef breken na verhitten/verbuigen heb ik een paar weerstandjes opgeofferd en de beentjes gebruikt, dat is rete idiot-proof materiaal.

@gastje01 Als ze niet van (of via) de officiële store komen is het niet noodzakelijk vreemd dat het niet meer werkt.
Ff de twee kanten op checken met je adaptertje, dan weet je het zeker. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JeroenH schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:22:
Ik heb heb simpelweg geen idee wat de oorzaak. Ik weet wel dat het nu opgelost is en dat ik niet meer tegen ESPHOME-updates aan hoef te hikken. Gewoon select all -> update all. :)
Grrrr, hoewel de ESP32 zich prima meldt in de ESPHOME omgeving etc, gaat het meten van de pulsen van de watermetersensor niet goed. Hij lijkt er af en toe eentje te missen, maar meet over een dag juist meer liters verbruik van de watermeter aangeeft. WTF? Dat deel was op de ESP8266 dan weer 100% betrouwbaar en nauwkeurig.

Toch maar even de ESP8266 gepakt om de situatie van voorheen weer te herstellen. Via ESPHOME web op normale wijze "prepare for first use" gedaan etc. Wil dat !@#$%^&*() ding nooit meer op de wifi. ;( Uit de logging:

code:
1
2
3
4
5
[I][wifi:274]: WiFi Connecting to 'TMNL-636039'...
[W][wifi_esp8266:212]: wifi_apply_hostname_(esphome-web-49c106): lwIP error -16 on interface st (index 0)
[W][wifi:588]: Error while connecting to network.
[I][wifi:274]: WiFi Connecting to 'TMNL-636039'...
[W][wifi_esp8266:212]: wifi_apply_hostname_(esphome-web-49c106): lwIP error -16 on interface st (index 0)

Na verloop van tijd brengt de unit zijn captive portal up, maar ook als ik daar via de web interface mijn wifi credentials invoer maakt hij geen connectie.

Googlen naar de foutmelding brengt me niets.... heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@JeroenH Is die pulse floating bij inactief of wordt het ook nog hoog/laag getrokken?

Wellicht die 8266 even loggen met debug aan, enkel W zegt niet zo veel.
Als ik het goed lees had je 'm vervangen wegens verbinding issues, het ligt dan voor de hand dat dat nu nog wat erger is geworden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Raymond P schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:59:
@JeroenH Is die pulse floating bij inactief of wordt het ook nog hoog/laag getrokken?
Dat is een goeie, dat weet ik niet, maar ik zal eens in de specs van de sensor kijken wat die vereist, en wat de gebruikte ESP32 pin default doet.
Wellicht die 8266 even loggen met debug aan, enkel W zegt niet zo veel.
Als ik het goed lees had je 'm vervangen wegens verbinding issues, het ligt dan voor de hand dat dat nu nog wat erger is geworden.
Ik zal kijken of hij toegankelijk genoeg is om de logging verbose-erder te zetten, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik was aan het bedenken of het wellicht handig kan zijn om 5V DC generiek beschikbaar te maken in het huis. Dus niet bij elke esp e.d. een usb adapter aansluiten, maar netjes vanuit de meterkast een Mean Well HDR-60-5 (bijvoorbeeld) op DIN rail en dan vanuit daar bedrading naar:
1. Meterkast (verschillende esps, o.a. om watermeter uit te lezen, vloerverwarming aan te sturen, enz)
2. Zolder bij de cv ketel, ook voor vloerverwarming aan te sturen, cv ketel uit te lezen, zonnepanelen uit te lezen, enz
3. Badkamer plafond en toilet plafond (human presence sensors enz)

Hetzelfde zou ik willen voor 12v (cv ketel o.a.) en 15v (Fakro z-wave rolluiken).

Zijn er mensen hier die daar weleens naar hebben gekeken? Hoe praktisch is dat? Of is het toch eigenlijk een beetje onzin om het zo te doen?
En hoe dik zouden de aders in de draden moeten zijn? Het zou toch gaan om een meter of 10 om op zolder uit te komen bijvoorbeeld.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Raymond P
@Tanuki Je kunt de spanningsval berekenen, nogal afhankelijk van hoeveel je 't wilt belasten.
Laag voltage en hogere belasting heb je met DC best zware bedrading nodig als de lengte toeneemt.

Er is iig een reden waarom spul zoals POE een hoger voltage aanbiedt >42VDC.
Mijn CV levert overigens zelf al 24V/3A naast de OT lijn, die van jou waarschijnlijk ook.

- knip -

• Tanuki
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 05:25:
@Tanuki Je kunt de spanningsval berekenen, nogal afhankelijk van hoeveel je 't wilt belasten.
Laag voltage en hogere belasting heb je met DC best zware bedrading nodig als de lengte toeneemt.

Er is iig een reden waarom spul zoals POE een hoger voltage aanbiedt >42VDC.
Mijn CV levert overigens zelf al 24V/3A naast de OT lijn, die van jou waarschijnlijk ook.
Ik struikelde inderdaad over de spanningsval icm de draad dikte. Het is niet heel realistisch om 6mm2 of zelfs 10mm2 te gaan trekken naar de zolder etc.

Dus wellicht is het voor in de meterkast nuttig. En kan er op de zolder, als er genoeg devices komen, ook een punt komen. Maar dus niet de zolder bedraad vanuit de meterkast.

Ik had inderdaad gezien dat sommige apparaten ook zelf faciliteren (Mitsubishi airco unit kan zelf de esp poweren, mijn Remeha ketel kan dat ook, enz).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 08:25
Iemand die ervaring heeft met een ESP en NPN sensor voor een watermeter?

Mijn watermeter zit op een hele onhandige plek buiten onder een putdeksel, die moeilijk opengaat., vandaa dat ik de boel wil automatiseren, iets als:

https://huizebruin.github.io/s0tool/

Probleem is dat ik 6 meter verderop stroom heb, en de esp liefst ook niet in de put wil ivm vocht. Wat kan ik het beste doen i.v.m. spanning- of signaal verlies?
  • 5v stroom kabel zo lang mogelijk maken en draad van NPN kort
  • 5v stroom kabel kort en draad van NPN 6 meter lang
  • Meet in the middle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
.

[ Voor 99% gewijzigd door UniCache2 op 04-09-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@UniCache2 Als je een 5V sensor hebt zou ik iig ervoor zorgen dat daar ook 5V aankomt.
De spanningsval kan je gewoon berekenen, daarna zou het ook wel duidelijk moeten zijn wat je waar plaatst.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniCache2
Raymond P schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:15:
@UniCache2 Als je een 5V sensor hebt zou ik iig ervoor zorgen dat daar ook 5V aankomt.
De spanningsval kan je gewoon berekenen, daarna zou het ook wel duidelijk moeten zijn wat je waar plaatst.
Nog een tip hoe ik dat het beste kan doen? Stroom komt vanaf USB stekker dus waarschijnlijk 5v 1A. Daad dat ik wil gebruiken is 22AWG 2core 17/0.14TS (outer 3.5mm) tinned copper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@UniCache2 Je zou een calculator kunnen gebruiken, bijvoorbeeld deze: https://www.rapidtables.c...tage-drop-calculator.html

De exacte voltage range waarin die sensor gegarandeerd werkt vind je in de spec-sheet. Je sensor heeft iig meer dan 2 cores nodig. ;)
GPIO op een ESP zou je ook niet hoger dan 3.3V moeten laten verwerken, maar vergeet niet dat je op de terugweg ook een drop zult hebben.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@UniCache2 Zou zelf de ESP dicht bij de sensor hangen en dan gewoon een 1,5qmm met 5V erheen doen. Dan wat extra buffer aan de ESP/sensor kant. Dan moet spanningsval wel meevallen voor de sensor. ESP maakt er toch 3v3 van dus daar heb je wel marge.

En dan zou ik de ESP in een doosje boven de put plaatsen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:32
Ik heb mijn schema een update en wat uitbreiding gegeven.
Ik heb niet kunnen testen met de ingebouwde ADC, dus het design wat open gehouden om met de INA219 of ESP ADC de 4-20mA sensor uit te kunnen lezen. Daarnaast in een keer van 12 -> 3.3V omgebouwd en een additionele IO toegevoegd, zodat ik er later nog een keer een I2C sensor oid bij kan aan sluiten. En als laatste de feedback over opmaak GND naar beneden etc proberen te verwerken. Ik ben benieuwd wat jullie (@Septillion?) er nu van denken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4QI6vyKh8A1WcboMtZcqxMuXWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WRcs6Yl8qMFpPEBXSxEMKvKz.png?f=fotoalbum_large

Oude design:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0BmedJn3pzQeL0I-pouKSTIYzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k5DTPoybTLkajA2CV3ClqnQ7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door heintjeput op 10-09-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb het idee dat Tasmota de ingestelde NTP-server (deels) lijkt te negeren.

Ik heb ingesteld dat hij m'n router moet gebruiken, die is namelijk NTP-server voor m'n IoT-devices (gezien die geen toegang tot internet hebben)
13:23:11.215 CMD: ntpserver1
13:23:11.219 RSL: RESULT = {"NtpServer1":"192.168.6.1"}
13:23:12.661 CMD: ntpserver2
13:23:12.665 RSL: RESULT = {"NtpServer2":""}
13:23:14.818 CMD: ntpserver3
13:23:14.822 RSL: RESULT = {"NtpServer3":""}

In m'n router (OPNsense) heb ik een DNAT-rule om alle uitgaande requests die er nog zijn, om te buigen naar intern. Het vreemde vind ik dat bijv. bovenstaand devices, wel NTP-requests naar buiten doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvMQoKO_hr8Makg0fVLFbmGXq-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gyM6XpYEhNKIn59HAILpwo0X.png?f=fotoalbum_large

Het is niet helemaal stuk, want als ik bijv. het device reboot dan zie ik ook wel een NTP-request naar m'n router langskomen. Maar hij doet dus toch ook nog proberen naar internet lijkt het.

Ik ben geneigd om een GitHub issue te openen, maar wil nog even dubbelchecken of er iemand is die dit herkent van zijn Tasmota devices (kan ook een netwerk misconfiguratie aan mijn kant zijn wellicht?). Ik zie het bij meerdere apparaten gebeuren. Draaien allen op Tasmota 13.1.0 momenteel

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 10-10-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ThinkPad Dit zijn logs en niet de rules? De gevraagde domeinen zijn namelijk wel heel specifiek...

Of zou het mogelijk zijn dat deze requests van buiten komen? Want als ik http://elborrel.sidnlabs.nl/ bekijk geeft die aan dat ze scans doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dit is de logging van de firewall activiteit inderdaad. Requests van buiten, ik mag toch hopen van niet. Dat blokkeert m'n firewall gelukkig wel :D Dan zou ik ze ook via WAN binnen moeten zien komen. Daar zie ik genoeg troep altijd voorbijkomen, maar dat is een ander filter, ik heb nu puur gefilterd op verkeer vanaf het IOT-vlan.

De hostnames, tsja als ik ze hier test: https://network-tools.webwiz.net/ntp-server-test.htm dan krijg ik wel de tijd terug, het zijn dus gewoon publieke NTP-servers. Ze zullen wel in de nl.ntp.org pool zitten o.i.d.

De redirect NAT-rule is als volgt:
Interface: IOT
Source: * (any)
Destination: !RFC1918 (dus NOT interne adressen)
Ports: 123
NAT IP: ip-adres van de routerinterface in het IOT vlan
Ports: 123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ThinkPad Dan zou ik eens in de source van Tasmota zoeken. De hostnames zijn super uniek dus die zouden er dan zeker wel in te vinden moeten zijn.

Of zou het kunnen dat Tasmota vast blijft houden aan een oude pool.ntp server?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
De hostnames komen uit een pool, dat weet ik wel zeker. Tasmota gaat niet een 'kabelnetveendam.nl' hardcoded gebruiken in hun code :+ Ik vond wel deze lijn in de changelog: "Fallback NTP server from x.pool.ntp.org if no ntpservers are configured"

ntpserver2 en ntpserver3 zijn leeg, misschien doet hij daarom de query nog naar internet. Misschien dat m'n router net even te druk was om een reply op het NTP-verzoek te geven o.i.d. Ik ga eens proberen om voor #2 en #3 ook het IP-adres van m'n router op te geven en dan kijken of ik nog requests naar internet zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ThinkPad Maar dan moeten die wel gecached zijn, of mogen ze nog wel een request aan pool.ntp doen?

En misschien bug report ja. Want lijkt me dat fall back alleen mag als je ze alle 3 leeg laat. Niet als er een een keer niet reageert, dan verwacht ik een warning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik heb een aantal DC 12v motoren. Als ik ze van stroom voorzie dan gaan gaan ze draaien. Als ik de polariteit verander (+ en - omdraaien) dan gaan ze de andere kant op draaien.

Nu heb ik mooie relay boards gezien (aan/uit contact) op DC en ook op AC. Die gebruik ik een aantal voor de vloerverwarming o.a. Zijn er dan in 8/16 of zelfs meer kanalen (zoek op 8ch relay board o.i.d.). Die kan je dan aan/uit zetten en je kunt dan kiezen voor normally closed of normally open.

Bestaat zoiets ook voor DC en dan met name het stukje polariteit omwisselen? Is daar een mooie oplossing voor? Een printje kopen is geen enkel probleem, dat heb ik ook gedaan voor andere zaken. :) Maar is er een mooiere oplossing dan het aan elkaar knopen van verschillende relais?

En is er ook een oplossing voor het gegarandeerd nooit sturen van een signaal aan beide kanten? Dus altijd + & - of altijd - en +, maar nooit een andere combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Tanuki Volledige elektronisch kan dat met een H-brug. Die kan je zo als IC kopen.

Andere kant, zelf een bordje met een relais maken is ook niet lastig. Als je alleen +- en -+ wilt voldoet een enkel DPDT (2-polig met maak en breek-contact). Enige dat je nodig hebt is relais, transistor, diode en twee weerstanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
UniCache2 schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:14:

Mijn watermeter zit op een hele onhandige plek buiten onder een putdeksel, die moeilijk opengaat., vandaa dat ik de boel wil automatiseren, iets als:

Probleem is dat ik 6 meter verderop stroom heb, en de esp liefst ook niet in de put wil ivm vocht. Wat kan ik het beste doen i.v.m. spanning- of signaal verlies?
  • Meet in the middle
https://www.hornbach.nl/p...-5-mm-zwart-5-m/10303125/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Septillion schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:16:
@UniCache2 Zou zelf de ESP dicht bij de sensor hangen en dan gewoon een 1,5qmm met 5V erheen doen. Dan wat extra buffer aan de ESP/sensor kant. Dan moet spanningsval wel meevallen voor de sensor. ESP maakt er toch 3v3 van dus daar heb je wel marge.

En dan zou ik de ESP in een doosje boven de put plaatsen ofzo.
toevoeging

ik heb dit gedaan voor mijn esp (zwembad monitoring) clickable

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u5AIcEgs.jpg

je ziet de onderkant van deze https://www.amazon.nl/diy...ccl_4/261-6348563-2747542

wel even de gaatjes voor kabel doorvoer dichtmaken met siliconen kit.
je esp met pigtail en externe wifi antenne kan bereik iets verbeteren (hr++ ramen bv kunnen nogal signaal verzwakken)

maar wifi 24x7 aan verzwakt je accu duur nogal snel, als iets met een RTC en om de 5 min de logging weet te sturen doe je veel langer met de accu duur ..

maar andere kant temp schommelingen zijn niet de meest positieve invloed op accu levensduur.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-07 19:08

Copitano

Hoorn NH

Heeft iemand hier een idee wat hier aan de hand kan zijn?
Situatie alsvolgt.
Lolin ESP NodeMCU met daarop ESP_Easy_mega-20190607_normal_ESP8266_4M.bin
Aangesloten 2 stuks temperatuursensors DS18b20 aangesloten op 3V, GND en data op gipo 0 (D3)
Heeft jaren perfect gewerkt, maar geeft sinds 10 oktober geen data meer door en is via de webinterface ook niet meer bereikbaar.
Het blauwe led blijft continu branden.

Met Google ben ik er nog niet uitgekomen wat er aan de hand kan zijn.

Iemand hier een idee?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:34
@Copitano Nieuwe kopen. 😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ik heb er nog wel een aantal liggen dus kopen hoeft niet.
Maar dat is de vraag niet.😉
Betekent het blijven branden van het lampje dat het ding plotseling overleden is?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Copitano Heb je de voeding uitgesloten?
Spuwt 'ie serieel nog iets uit?
Krijg je een exception te zien?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-07 23:10
even aan de seriele poort van Arduino-ide hangen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Raymond P schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:24:
@Copitano Heb je de voeding uitgesloten?
Spuwt 'ie serieel nog iets uit?
Krijg je een exception te zien?
Voeding is goed. Op de plaats waar het ding zat hangt nu een precies dezelfde met dezelfde versie van ESP-Easy er op. Die werkt prima.
De vraag is nu dus gooi ik het ding weg of is er ergens een bitje omgevallen en is dat wellicht (in het kader van hergebruik) te herstellen door opnieuw flashen?
Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd :Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@Copitano ik zou gewoon opnieuw flashen proberen, hij werkt toch niet meer je hebt niets te verliezen.

ik heb hier ook 2 ESP8266 die vervelend doen willen niet praten met ESPhome in Home assistant wel flashen maar no-way een draadloze verbinding. 2 nieuwe gekocht en hup werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-07 19:44
UniCache2 schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:14:

• Meet in the middle
De huizebruin.nl esp middels een WemosD1 en een Hilink voeding samen ingebouwd in een stekker doosje van een defecte voeding. 3mm (audio) plugvoetje erbij en verbonden met de sensor via een 4x0,5 of 0,8 mm bel of telefoonkabel naar de sensor op de watermeter. lengte circa 3 meter.

LET OP! Degelijk knutselen met 5V en 230V netspanning in 1 doosje is NIET aan te raden voor de niet ervaren hobbyist die onvoldoende met de gevaren bekend is !

Bovenstaande opbouw inmiddels langer als een jaar in werking.
Wel enige maanden terug een uitval gehad doordat mijn watermeter niet met de NPN sensor maar in de Elstar meter met een Reedcontact gemeten werd. Een nieuw sensorcontact loste het helaas niet op. Een dag een staafmagneetje in de watermeter op de plaats van de sensor zette alles weer in werking en gaat tot op de dag van vandaag foutloos.

Een zelfde opstelling met de NPN sensor, bij familie geplaatst, heeft in datzelfde jaar geen uitval gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:36

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb de NPN sensor een een Sonoff Basic R2 geknutseld en de 220 poorten uitgeschakeld en gebruik de 5V van de Sonoff

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik heb een aantal van deze liggen en nu het wat kouder enz begint te worden wellicht wat meer tijd ervoor. :D

DN15 DN20 Gas Pipeline Manipulator Valve 1/2" 3/4" Ball Valve for Gas/Water Shutoff cut off Butterfly valve 12V 1A
https://a.aliexpress.com/_mLjayPI

De bedoeling is om, eindsituatie, geautomatiseerd bij een lekkage het juiste kraantje dicht te draaien en zo veel ellende te voorkomen.

Eerste doel is om uberhaupt het dingetje te kunnen bedienen. En daarna deze uiteraard met esphome bijvoorbeeld in HA beschikbaar te krijgen. Van wat ik begrijp uit alle sumiere informatie, is dat ik op de + en de - DC stroom 12V (of zelfs tot 18V, zo te zien) kan zetten. Dan zou het motortje moeten gaan draaien.

Als ik de + en de - omdraai, dan zou het motortje de andere kant op moeten draaien.

Ik heb nog niet gekeken of e.e.a. automatisch stopt als de hendel de 90 graden heeft gemaakt. Volgens mij is het alsnog de bedoeling dat er wel stroom op blijft staan(?) gezien het mechanisme met de "pull lever", die je moet gebruiken als je de kraan nog handmatig wilt bedienen. Aan de andere kant, als ik dat niet nodig acht, kan ik hem wellicht alsnog stroomloos maken na het draaien van de kraan.

Voor zover ik het nu begrijp, zal ik dan een module nodig hebben die dus die polariteit switch ondersteunt. Ik lees her en der dat een mooie manier om dat te doen een "H-bridge" is. Die heb je in een aantal verschillende smaakjes.

Wat vragen op voorhand:
- Zijn bijvoorbeeld een MX1508 (en diens voorganger een L298) hier goede opties voor?
- Zijn er, net als voor AC, ook relay boards beschikbaar die meerdere kanalen hebben? Bijvoorbeeld een 8 of 16 kanaals bordje, waar je mooi alles in een keer kan aansluiten?
- Zijn deze modules ook een beetje esp32 friendly?
- Hebben mensen hier ook al eens iets mee gedaan en hebben jullie nog tips of zaken om op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Tanuki Dat Ali ding heb ik hier in de waterleiding zitten, deze loopt dicht als 1 van mijn drie vochtsensors een melding geeft, gelukkig nog nooit nodig gehad.
https://i.imgur.com/iAMCfaI.jpg
https://i.imgur.com/r6OVp0V.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

wizzopa schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:18:
@Copitano ik zou gewoon opnieuw flashen proberen, hij werkt toch niet meer je hebt niets te verliezen.

ik heb hier ook 2 ESP8266 die vervelend doen willen niet praten met ESPhome in Home assistant wel flashen maar no-way een draadloze verbinding. 2 nieuwe gekocht en hup werken.
Op nieuw flashen did the trick. Geen idee wat er aan de hand was, maar het ding doet het weer. Heeft wel een nieuw IP adress gekregen en moet opnieuw geconfigureerd worden. ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
wizzopa schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:45:
@Tanuki Dat Ali ding heb ik hier in de waterleiding zitten, deze loopt dicht als 1 van mijn drie vochtsensors een melding geeft, gelukkig nog nooit nodig gehad.
https://i.imgur.com/iAMCfaI.jpg
https://i.imgur.com/r6OVp0V.jpg
Yes, ik heb ongeveer dezelfde

Maar hoe stuur jij deze aan? Welke stukjes hardware heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Tanuki schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:15:
[...]

Yes, ik heb ongeveer dezelfde

Maar hoe stuur jij deze aan? Welke stukjes hardware heb je gebruikt?
Drie van deze https://nl.aliexpress.com/item/1005003086865010.html op de overloop, in de keuken en op zolder die werken samen met de Sonoff Bridge vandaar naar een Sonoff basic.

De Basic zit in een schakeling in de meterkast samen met een trafo 230/12 volt even snel een schemaatje https://imgur.com/hdOyuZn en de sensor https://imgur.com/DQ3DbJs.
De Bridge is via een integratie in HomeAssistant te benaderen.

De schakeling is zo gemaakt dat je hem wel kan resetten maar daarmee loopt de klep niet om, dat is hand werk, anders zou je bij lekkage de klep weer open zetten zonder dat je weet waar en of hoe ernstig de lekkage is.

[ Voor 14% gewijzigd door SA007 op 25-10-2023 11:02 . Reden: url opgeschoond ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
wizzopa schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Drie van deze https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=jhxr0JlIFg4Y op de overloop, in de keuken en op zolder die werken samen met de Sonoff Bridge vandaar naar een Sonoff basic.

De Basic zit in een schakeling in de meterkast samen met een trafo 230/12 volt even snel een schemaatje https://imgur.com/hdOyuZn en de sensor https://imgur.com/DQ3DbJs.

De schakeling is zo gemaakt dat je hem wel kan resetten maar daarmee loopt de klep niet om, dat is hand werk, anders zou je bij lekkage de klep weer open zetten zonder dat je weet waar en of hoe ernstig de lekkage is.
Cool! Je hebt dus de H-Bridge zelf gemaakt? In plaats van een kant en klare module te gebruiken. Of heb je wel een bepaalde module gebruikt? Zo ja, welke? En hoe heb je deze geïntegreerd ?

En de voeding is een "switching power supply"? Je hebt dus niet iets dat permanent DC stroom beschikbaar stelt?

En polariteit omdraaien heb je door deze opzet ook niet zelf hoeven programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Tanuki schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Cool! Je hebt dus de H-Bridge zelf gemaakt? In plaats van een kant en klare module te gebruiken. Of heb je wel een bepaalde module gebruikt? Zo ja, welke? En hoe heb je deze geïntegreerd ?

En de voeding is een "switching power supply"? Je hebt dus niet iets dat permanent DC stroom beschikbaar stelt?

En polariteit omdraaien heb je door deze opzet ook niet zelf hoeven programmeren?
De Bridge is ook van Sonoff. De integratie voor Sonoff is beschikbaar in HA. https://imgur.com/SxrIsBb

Er komt pas stroom/spanning op de trafo als de basic schakelt, daarmee loopt de klep om naar dicht.
De Basic staat constant onder spanning. https://imgur.com/DnjB6GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 16:59

JT

VETAK y0

Vanavond headers aan een Wemos D1 Mini Pro gesoldeerd. Gevolg: bij aansluiten knippert het charge ledje zwakjes (geen idee of dat normaal ook zo is), de blauwe led gaat kort eenmalig aan en dan weer uit en ik krijg in ieder geval geen verbinding via de laptop over USB. Ik kan niet vinden wat het gedrag van de leds kan betekenen als ik erop zoek. Ik zie ook geen contact tussen het soldeer van de header pins. Bij een druk op het resetknopje gaat het blauwe ledje weer even kort aan (halve seconde max ofzo) en dan weer uit. Iemand een idee?

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 24-10-2023 22:22 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@JT Wat je niet kunt zien kan alsnog aanwezig zijn, ik zou het soldeerwerk even pin voor pin doormeten om te checken op een kortsluiting.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Laatst online: 00:01
wizzopa schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Drie van deze https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=jhxr0JlIFg4Y op de overloop, in de keuken en op zolder die werken samen met de Sonoff Bridge vandaar naar een Sonoff basic.

Was een magneetklep niet beter geweest? Als de stroom wegvalt of de esp gaat in storing dan sluit hij de klep omdat hij geen stroom krijgt. Net als bij de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
amauer schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Was een magneetklep niet beter geweest? Als de stroom wegvalt of de esp gaat in storing dan sluit hij de klep omdat hij geen stroom krijgt. Net als bij de wasmachine.
Dat was ook een mogelijkheid, echter heb ik slechte ervaring met magneetkleppen die constant onder spanning staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Raymond P schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:39:
@JT Wat je niet kunt zien kan alsnog aanwezig zijn, ik zou het soldeerwerk even pin voor pin doormeten om te checken op een kortsluiting.
Ok, gedaan. Bij alles was er 1 in continuiteitstest behalve tussen 3,3v-gnd en 5v-gnd. Headers er weer af gehaald maar het bordje gedraagt zich nog steeds raar. In dit filmpje plug ik hem weer in nadat ik de pinnen eraf heb gehaald en alles weer heb doorgemeten met dezelfde resultaten (let vooral op het zwakke rode ledje bij CHG): https://www.swisstransfer...08-4222-9997-dc3523293fdf

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 26-10-2023 22:19 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@JT Bij een correcte meting had je die headers kunnen laten zitten. :)
Je CHG ledje is zo iig niet heel ongewoon.

Weet je zeker dat je een usb kabeltje met data lijnen gebruikt?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-07 22:57
Hallo iedereen,

Heel vertel graag eens over het ESP32-S3 project waar ik de laatste maanden mee bezig ben geweest. Vorig jaar had ik een aantal ontwerpen gemaakt met de PyCom GPy. Jammergenoeg is PyCom failliet gegaan en de overnemers zetten de hardware niet verder op de markt.

Ik kon geen alternatief vinden voor de GPy. Er was niets op de markt met een gelijke vormfactor en/of certificering. Daarom heb ik een pin- en software compatibel alternatief ontworpen. In de laatste maanden hebben we het ontwerp geoptimaliseerd voor massaproductie en op dit moment wordt Walter voor CE, FCC, Nieuw-Zeeland en Australie gekeurd in California.

Ook gaat mijn module via Crowd Supply/Mouser worden gecrowdfund en later gedistribueerd. Hopelijk vinden jullie het wat: https://www.crowdsupply.com/dptechnics/walter

Mvg,
Daan

Liefhebber van embedded hardware en software

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Raymond P schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 05:57:
@JT Bij een correcte meting had je die headers kunnen laten zitten. :)
Je CHG ledje is zo iig niet heel ongewoon.

Weet je zeker dat je een usb kabeltje met data lijnen gebruikt?
Die kabel had ik al steeds gebruikt, ook toen het werkte :) Maar nu blijkt dat het waarschijnlijk altijd heeft gewerkt 8)7 Ik kwam erachter dat de IDE bevroren was waardoor ik visueel niet zag dat er toch iets verbonden was en geluid zal wel uit hebben gestaan...Daarnaast heb ik ook in mijn hoofd dat ik in de IDE geen poort kon kiezen omdat er niks gezien werd maar dat zal ik wel verkeerd onthouden hebben of in een ander deel van het proces tegengekomen zijn :X Anyhow, alles weer gesoldeerd, in het breadboard geprikt en schermpje werkt, PIR-sensor werkt, nu lekker pielen tot ik meldingen op het scherm krijg van bewegingen. Bedankt voor het meedenken!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-07 21:12
kan iemand mij helpen !?

ik wil met een esp8266 een kwh meter van mijn laadpaal uit lezen en op een ip adres af kunnen lezen ( het protocol daar voor moet ik even terug opzoeken )

en ik door middel van een rfid lezer een relais aansturen

wie kan mij hier mee helpen? ( ik ben niet helemaal thuis in het arduino programmeren en dergelijke, soldeer en elektro is geen probleem voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:09
TECHboyy schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:11:
kan iemand mij helpen !?

ik wil met een esp8266 een kwh meter van mijn laadpaal uit lezen en op een ip adres af kunnen lezen ( het protocol daar voor moet ik even terug opzoeken )

en ik door middel van een rfid lezer een relais aansturen

wie kan mij hier mee helpen? ( ik ben niet helemaal thuis in het arduino programmeren en dergelijke, soldeer en elektro is geen probleem voor mij)
Zit er al een kWh-meter in die paal of plaats je er zelf een in de kabel naar de laadpaal toe?
Ik heb zelf een paar Eastrom sdm120's (Dit zijn 1 fase meters maar bestaan ook 3 fasenmeters) die ik via Modbus uitlees met ESP8266-01S's en de data doorsturen naar een database op een raspberry pi. Als je zoiets wilt, dan kan ik je wel wat links en informatie geven.

En wat bedoel je met op een ip adres aflezen?
Een soort van webserver? Of wil je de data doorsturen naar een database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
Claes Maarten schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:39:
[...]

Zit er al een kWh-meter in die paal of plaats je er zelf een in de kabel naar de laadpaal toe?
Ik heb zelf een paar Eastrom sdm120's (Dit zijn 1 fase meters maar bestaan ook 3 fasenmeters) die ik via Modbus uitlees met ESP8266-01S's en de data doorsturen naar een database op een raspberry pi. Als je zoiets wilt, dan kan ik je wel wat links en informatie geven.

En wat bedoel je met op een ip adres aflezen?
Een soort van webserver? Of wil je de data doorsturen naar een database?
ja ik bedoelde dan een soort webserver ofzo maar een raspberry pi kan ook.
ik heb er al een in zitten dat is een saia PCD ALD1D5FAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvccmFU_7rDpYGwHik3rydTFsVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JRMLV6ljoknaaWEeVFAPpss.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik neem aan dat je ook interesse hebt in data van de overige fasen?
Het lijkt mij makkelijker om een 3-fase kWh meter met ingebouwde wifi erin te prikken, als dat past.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Iemand al eens met een ESP Link V1.0 van aliexpress een ESP32 proberen te flashen?
Mij lukt het niet met RST en IO0 verbonden aan de juiste pinnen.

Ik heb nog een andere flasher met dezelfde pinout en daar werkt het weer wel mee, dus gok dat er iets met dit type flasher anders is?

Nergens een schema te vinden helaas.

[edit]
Issue met edf versie 4.4. :)

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 16-11-2023 00:22 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
Raymond P schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:23:
Ik neem aan dat je ook interesse hebt in data van de overige fasen?
Het lijkt mij makkelijker om een 3-fase kWh meter met ingebouwde wifi erin te prikken, als dat past.
Dat zou je inderdaad zeggen maar ik laad normaal maar 1 fase en de 3 worden nooit gebruikt maximaal 2 meer heeft de auto niet. dus vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
TECHboyy schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:52:
[...]

Dat zou je inderdaad zeggen maar ik laad normaal maar 1 fase en de 3 worden nooit gebruikt maximaal 2 meer heeft de auto niet. dus vandaar
In dat geval zal je pulsen moeten gaat tellen.
Dat kan met een esptje, maar gezien dat stateful zal moeten zijn zou ik de data wel ergens (anders) loggen.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is (deze keer) geen gesoldeer, maar ben er toch een beetje trots op:
https://github.com/fonske/Salt-level-tof-atoms3#readme

Esphome code gebaseerd op mijn andere ontwerp met TOF sensor
https://github.com/fonske...in/readme/clack_V3_1.jpeg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik heb 2x PWM --> 0-10v omzet boardje, zoals deze https://nl.aliexpress.com/item/1005004919947311.html
0-5v en 0-10v variant

Met de multimeter lees ik
- de voeding 12v
- pwm signaal doet mooie stappen alleen met 0,1v

alleen denk niet dat ik vrolijkt word van het resultaat 1v terwijl het 10v moet zijn
testen op 50% duty cycle

setting in esphome is 2000 hz zou dit inpact hebben ? jullie anders nog tips/idee-en ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ek02IkM.png

edit:

het is een esp32-wroom
pwmpin1: GPIO21 --> 0-10v lamp 1
pwmpin2: GPIO33 --> 0-10v lamp 2
pwmpin3: GPIO19 --> ledstring lamp 1 (ws28....)
pwmpin4: GPIO18 --> ledstring lamp 2 (ws28....)

lamp 1 en 2 worden bestuurd door een enkele touch sensor via HA kan je een "sfeer" setting doen. later ga ik iets anders maken waarbij je de sfeer doet.

[ Voor 34% gewijzigd door vso op 21-11-2023 02:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@vso Waarschijnlijk is het voltage van PWM signaal niet hoog genoeg om die L78M12 open te trekken, met name bij lagere duty cycles. (De ali-omschrijving support dat, 5V minimum).

Is je strip 10V?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Raymond P schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:55:
@vso Waarschijnlijk is het voltage van PWM signaal niet hoog genoeg om die L78M12 open te trekken, met name bij lagere duty cycles. (De ali-omschrijving support dat, 5V minimum).
je bedoelt dat het PWM signaal 3,3v is ipv 5v ? dacht 5v te meten maar zal nog eens controlleren.

Vreemd is dat hij wel 1% stappen doet ipv 10% stap misschien een code issue?
Is je strip 10V?
De ledstrip is een ws28 PWM aangestuurde variant.

De lamp(eronder) waar de ledstrip op gemonteerd is voorzien van een 0-10v dimmer
https://www.hornbach.nl/p...-neutraalwit-wit/6808032/ deze

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@vso Ja, een esptje heeft 3.3V outputs.

Een LD1117V33 IRLB8721 en een MP1584EN (of soortgelijke step-down converter) zou wel werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 21-11-2023 16:24 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Raymond P schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:04:
@vso Ja, een esptje heeft 3.3V outputs.

Een LD1117V33 en een MP1584EN (of soortgelijke step-down converter) zou wel werken.
moet toch step up dan ? :) of ben ik abuis ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@vso Sorry voor de verwarring. Ik had de ld1117 geplakt terwijl ik een verstelbare spanningsregelaar moest hebben en toen is het een zooitje geworden.

Ik bedoelde dus een mosfetje (IRLB8721 zocht ik, of p-channel variant) om je output te reguleren en een eventuele step down converter om het op 10v te limiteren als je je daarover zorgen maakt.
Als die 0-10V enkel sturend is volstaat een enkele PNP wellicht ook (edit: of een step-up converter).

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 21-11-2023 16:57 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@vso De ESP doet inderdaad 3v3. Denk inderdaad dat bordje er dan geen 10V van maakt maar je zou wel aardig eind moeten kunnen komen. Of het aan de code ligt kan je natuurlijk testen door even simpele code te maken die door wat PWM stappen gaat.

Ik zou zelf eens even naar het bordje kijken. Lijkt mij gewoon iets vergelijkbaars als wat ik gedaan had maar dan met een potmeter voor de gain van de laatste stage ipv als buffer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-mGtxeLt8mjyYyHcB8BaumDsv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RSq2KvtB3lKo8oMCKzbd0s3D.png?f=fotoalbum_large

Als je beetje reverse enginering doet moet je denk ik die wel makkelijk aan kunnen passen dat je wel naar de 10V komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wolfram55 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:55:
Het lijkt mij wel wat om de 24e met een leuke aanbieding een multimeter te kopen.

Een fluke of uni-t lijken mij 2 goede merken ...

Hebben jullie hier adviezen voor typenr ?
Budget .... rond de €100,- ... maar adviezen zijn welkom waarom meer of minder uit te geven.
ben eigenlijk meer benieuwd waarom je een nieuwe multimeter zou aanschaffen,

sommige hebben meerdere functies, signaal generator, testen voor diverse onderdelen (caps, of npn enzv), temperatuur meeting, warmte camera ..

tja zelf zou ik een multimeter test op yt bekijken waar ze nu het verschil meten.. is het zo belangrijk dat je op 0,001v bv kan meten of zijn andere dingen intressanter ?

ik zelf vind een paar multimeters hebben wel prettig en usb datalogger leek me wel boeiend maar uiteindelijk gebruik ik die niet .. de meerdere multimeters zijn soms handig .. maar ik gebruik goedkope dingen .. wellicht domme zet ???

anyway kijk wat voor jou belangrijk is zou ik zeggen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Raymond P en @Septillion het was inderdaad dat de esp 3v op 100% geeft (code is oke)

ik heb deze https://www.amazon.nl/RUN.../dp/B082F6BSB5/ref=sr_1_5 besteld gezien ik meer projecten heb met dit euvel.

zag ook dat er 0-10v modules zijn met 3,3 als input maar de link hierboven lijkt me logischer gezien meeste meuk arduino(5v) werkt

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 22-11-2023 20:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@vso Ik weet niet of die gaat werken want die doet het wel volledig met een pull up. Voel daarnaast wel echt als een workaround.

Zoals gezegd, waarschijnlijk één weerstandje aanpassen / plaatsen en gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Septillion schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:56:
@vso Ik weet niet of die gaat werken want die doet het wel volledig met een pull up. Voel daarnaast wel echt als een workaround.
de reden dat ik voor de versie in de link (liever) kies is dat ik 4x 3,3v om wil zetten naar 5v, niet alleen de 2x 0-10v maar ook de ledstrips die direct 5v pwm aangestuurd gaan worden,

ik had ook voor deze https://www.amazon.nl/str...-PLC-module/dp/B08PBKJ89S kunnen kiezen anders als ik de beschrijving lees.
Zoals gezegd, waarschijnlijk één weerstandje aanpassen / plaatsen en gaan :)
ik heb deze https://www.otronic.nl/nl...nverter-module-0-10v.html

hier vond ik een meer detail ..
https://electronics.stack...d-to-understand-frequency

en is het R5 die ik dan naar iets anders aan moet passen ? van 2,2 naar 220 ? gezien 10% maar 1% stappen zijn. of denk ik dan te simpel ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@vso Snap dat je naar en kant en klare modulaire oplossing wilt. Maar vraag me dus nog wel af of het (goed) gaat werken. Die levels shifters hebben alleen voor de pull een transistor en de push is alleen een weerstand. En dat kan nog wel eens wat moeilijk worden icm de ingangsimpedantie van die PWM naar 0-10V print. Ook is het dan een aardig Rube Goldberg gehalte.

Maaruh, de stack link en de oTronic link doen exact het tegenovergestelde van wat je wilt. Die modules zetten een 0-10V signaal om naar een PWM signaal. Maar jij wilt toch met een PWM signaal juist een 0-10V device sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Maaruh, de stack link en de oTronic link doen exact het tegenovergestelde van wat je wilt. Die modules zetten een 0-10V signaal om naar een PWM signaal. Maar jij wilt toch met een PWM signaal juist een 0-10V device sturen?
LOL .. ja (facepalm) deze wilde ik gebruiken met een 4x 0-10v aansturing.

De amazon link van vorige post is dan wat ik zoek.
Septillion schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:59:
@vso Snap dat je naar en kant en klare modulaire oplossing wilt. Maar vraag me dus nog wel af of het (goed) gaat werken. Die levels shifters hebben alleen voor de pull een transistor en de push is alleen een weerstand. En dat kan nog wel eens wat moeilijk worden icm de ingangsimpedantie van die PWM naar 0-10V print. Ook is het dan een aardig Rube Goldberg gehalte.
snap je hier, maar van circuit naar iets met componenten is nog een uitdaging die ik langzaam aan het leren ben. daarnaast word wederhelft niet blij van alle verzamel dozen met part(s) .. iets met werkplek woonkamer enzv (eettafel) .. :)

[ Voor 49% gewijzigd door vso op 22-11-2023 23:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

geinspireerd door YouTube: DIY Mini UPS for WiFi Router V5.0 || Multiple Outputs 12V / 9V / 5V
en
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Sbe871958ebe34fdb95123dc9d7b9f09bH.jpg_640x640Q90.jpg_.webp

als eerste is elke keer als je een oplaad baar ding pakt is die leeg o.a huisgenoten die niet netjes opladen/wegleggen etc .. (er is ook geen vaste plek)
een vaste plek die zorgt dat het altijd opgeladen is .. is wel fijn

waar ik aan zit te denken is dat je een ESP 1x per week oid de aangesloten accu's checkt en indien nodig gewoon (stuk voor stuk) oplaad met een daarvoor bedoelde oplader

kwa uitgang zit ik aan USB/USB-C te denken, max 12v 2A, 230v is gewoon niet nodig.

Voor de rest wil ik het "smart" maken zodat er bijvoorbeeld altijd 1 a 2 accu's bruikbaar blijven
en dat de er een resterende tijd (bij huidig verbruik) zichtbaar word.

lijkt me een leuk project

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
Ik ben momenteel aan het proberen een [url=https://asairsensors.com/wp-content/uploads/2021/09/Data-Sheet-AHT21-Humidity-and-Temperature-Sensor-ASAIR-V1.0.03.pdfAHT21[/url] (Temperatuur een Humidity) sensor te integreren in HomeAssistant met ESPhome, maar ik krijg hem helaas niet aan de gang.

Dit is het schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFMnM1L7bkydNaezkmczW8AmOsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aa8qAfssOAzRgeidxnyYMyxA.png?f=fotoalbum_large

En dit is de relevante settings die ik gebruik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
i2c:
  - sda: 18
    scl: 19
    scan: True
    id: bus_a
    #frequency: 10kHz

sensor:
  - platform: aht10
    i2c_id: bus_a
    temperature:
      name: "Living Room Temperature"
    humidity:
      name: "Living Room Humidity"
    update_interval: 10s
    address: 0x38

Het gekke is de I2C bus lijkt wel wat te vinden op address 0x38, maar vervolgens komt er geen data uit.
Ik heb de frequency al geprobeerd te verhogen naar 100/200kHz en verlagen naar 10kHz, maar dat hielp niet. Met en zonder address opgeven en met / zonder i2c_id opgeven, maar daar komt niks uit.

De logs zeggen het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[11:45:58][C][i2c.arduino:053]: I2C Bus:
[11:45:58][C][i2c.arduino:054]:   SDA Pin: GPIO18
[11:45:58][C][i2c.arduino:055]:   SCL Pin: GPIO19
[11:45:58][C][i2c.arduino:056]:   Frequency: 50000 Hz
[11:45:58][C][i2c.arduino:059]:   Recovery: bus successfully recovered
[11:45:58][I][i2c.arduino:069]: Results from i2c bus scan:
[11:45:58][I][i2c.arduino:075]: Found i2c device at address 0x38
...
[11:45:58][C][aht10:137]: AHT10:
[11:45:58][C][aht10:138]:   Address: 0x38
[11:45:58][E][aht10:140]: Communication with AHT10 failed!
[11:45:58][C][aht10:142]:   Temperature 'Living Room Temperature'
[11:45:58][C][aht10:142]:     Device Class: 'temperature'
[11:45:58][C][aht10:142]:     State Class: 'measurement'
[11:45:58][C][aht10:142]:     Unit of Measurement: '°C'
[11:45:58][C][aht10:142]:     Accuracy Decimals: 2
[11:45:58][C][aht10:143]:   Humidity 'Living Room Humidity'
[11:45:58][C][aht10:143]:     Device Class: 'humidity'
[11:45:58][C][aht10:143]:     State Class: 'measurement'
[11:45:58][C][aht10:143]:     Unit of Measurement: '%'
[11:45:58][C][aht10:143]:     Accuracy Decimals: 2

Heeft iemand een idee wat er mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@heintjeput Is het mogelijk een delay op 1st attempt te geven?
Zo nee, werkt het wel als je prik houdt op je sensor en een reboot doet?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
Raymond P schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:55:
@heintjeput Is het mogelijk een delay op 1st attempt te geven?
Zo nee, werkt het wel als je prik houdt op je sensor en een reboot doet?
Ik heb beide geprobeerd, maar helaas het helpt niet. Ik heb net maar even de Arduino IDE aangezwengeld en nadat ik de pinnen goed had ingesteld kwam daar wel een nette temperatuur uit. Dus ik ben bang dat het ergens in ESPhome fout gaat, niet mijn favoriete hoekje om te bugfixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@heintjeput Niet een pin naam vs GPIO issue? Heb je een link naar de module? En welke module heb je aangegeven in ESPhome? Of nog beter, plaats complete yaml van het device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
@Septillion de pinning lijkt goed te gaan want op de i2c device wordt gevonden op het juiste address (0x38).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
esphome:
  name: omvormertemp
  friendly_name: omvormerTemp
#  platformio_options:
#    board_build.flash_mode: dio

esp32:
  #board: esp32-c3-devkitc-02
  board: esp32-c3-devkitm-1
  framework:
    type: arduino
#    type: esp-idf
  variant: ESP32C3

#external_components:
#  - source: github://heintjeput/esphome@dev
#    components: ["aht10"]
#    refresh: 0s

# Enable logging
logger: 
  level: VERBOSE

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "xx"

ota:
  password: "x"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Omvormertemp Fallback Hotspot"
    password: "xxxx"

captive_portal:

# PCB pin out
# 5 - TX
# 6 - Flow
# 7 - Rx
# 18 - SDA
# 19 - SCL

i2c:
  - sda: 18
    scl: 19
    scan: True
    #id: bus_a
    #frequency: 10kHz

sensor:
  - platform: aht10
    #i2c_id: bus_a
    temperature:
      name: "AHT21Temperature"
    humidity:
      name: "AHT21Humidity"
    update_interval: 10s
    id: aht21
    #address: 0x38

Dat is de huidige code, vrij clean. Inmiddels ook het andere framework geprobeerd.

En de ESPhome code geforked naar mijn eigen Github en de error die weergegeven wat aangepast en het lijkt fout te gaan in deze file op deze regels:
code:
1
2
3
4
LOG_I2C_DEVICE(this);
  if (this->is_failed()) {
    ESP_LOGE(TAG, "Communication with AHT10 failed!");
  }

Ik weet 99.9% zeker dat de sensor het doet want toen ik in een Arduino libarry het address had recht gezet in Wire.begin(18, 19) kwam er gewoon logische data uit (T=18degC / Humidity 70%). Dat was deze library.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:29
@heintjeput
Misschien deze ESPhome PR eens proberen?
https://github.com/esphome/esphome/pull/5198

YAML:
1
2
3
external_components:
  - source: github://pr#5198
    components: [ aht10 ]

offtopic:
:w Hoi Hein, je username kwam me bekend voor. Groeten uit Duiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://github.com/esphome/issues/issues/2434

hier hebben ze volgens de datasheet over update interval van 75ms tot 100ms

je code ziet eruit als 10s

vrolijk word je er niet van de issues zijn stale (closed) bij esphome

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
jj85 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:48:
@heintjeput
Misschien deze ESPhome PR eens proberen?
https://github.com/esphome/esphome/pull/5198

YAML:
1
2
3
external_components:
  - source: github://pr#5198
    components: [ aht10 ]

offtopic:
:w Hoi Hein, je username kwam me bekend voor. Groeten uit Duiven
Dat was de truc! Thanks :D Onhandig dat dit zo diep in de PR's zit en ik eigenlijk een AHT21 heb waardoor ik het misschien ook wel niet gevonden had.

@vso, ik zie inderdaad dat de sensor wat trager is dan 'gewenst' 75ms vs expected 30ms, maar dat maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb een growatt omvormer + shinewifi-s ze maken gebruik van modbus

ik zit te denken om een 2de esp eraan te hangen de tx/rx af te tappen en

optie 1) direct van de omvormer vcc/gnd af te tappen
optie 2) aparte USB voeding

voordeel van optie 2 is dat ik als bonus heb dat de omvormer "uit" staat geregisteerd kan worden (omvormer en dus shinewifi-stick valt uit)

een aparte Grott instance (software solution) lijkt me overkill als ik de data direct HA in kan krijgen via een esp (die er toch al gaat hangen wegens temp/humidity

dus eigenlijk is het al optie 2 zou ik dat nog extra moeten beveiligen ? omdat gnd van beide niet gelijk is

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 03-12-2023 18:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-07 20:53
Ik heb mijn Shelly's Plus 1PM geflashed met esphome maar zie nu dat er voor de Shelly's Plus 2PM eigenlijk een single en dual core variant is (https://devices.esphome.io/devices/Shelly-Plus-2PM).

Een deel is door mij vorig jaar gekocht met black friday voor de nieuwe woning dus wil even zeker weten of ik de juiste hardware versie ga flashen.

Daarom de vraag, weet iemand hoe ik netjes de Shelly Plus 2PM kan openen zodat deze gewoon gebruikt kan blijven worden? Zelf al een middag aan het proberen maar krijg hem (nog) niet open zonder te gaan forceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
lubbertkramer schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:52:
Ik heb mijn Shelly's Plus 1PM geflashed met esphome maar zie nu dat er voor de Shelly's Plus 2PM eigenlijk een single en dual core variant is (https://devices.esphome.io/devices/Shelly-Plus-2PM).

Een deel is door mij vorig jaar gekocht met black friday voor de nieuwe woning dus wil even zeker weten of ik de juiste hardware versie ga flashen.

Daarom de vraag, weet iemand hoe ik netjes de Shelly Plus 2PM kan openen zodat deze gewoon gebruikt kan blijven worden? Zelf al een middag aan het proberen maar krijg hem (nog) niet open zonder te gaan forceren.
Kan je niet gewoon met esptool de esp uitlezen? Volgens mij staat in die info o.a. de grootte van de flash enz, en ook wat info over de cpu. Mogelijk ook het aantal cores?

Is beter dan het ding open forceren. :p

Pagina: 1 ... 77 ... 80 Laatste