Ik heb een aantal van deze liggen en nu het wat kouder enz begint te worden wellicht wat meer tijd ervoor.
DN15 DN20 Gas Pipeline Manipulator Valve 1/2" 3/4" Ball Valve for Gas/Water Shutoff cut off Butterfly valve 12V 1A
https://a.aliexpress.com/_mLjayPI
De bedoeling is om, eindsituatie, geautomatiseerd bij een lekkage het juiste kraantje dicht te draaien en zo veel ellende te voorkomen.
Eerste doel is om uberhaupt het dingetje te kunnen bedienen. En daarna deze uiteraard met esphome bijvoorbeeld in HA beschikbaar te krijgen. Van wat ik begrijp uit alle sumiere informatie, is dat ik op de + en de - DC stroom 12V (of zelfs tot 18V, zo te zien) kan zetten. Dan zou het motortje moeten gaan draaien.
Als ik de + en de - omdraai, dan zou het motortje de andere kant op moeten draaien.
Ik heb nog niet gekeken of e.e.a. automatisch stopt als de hendel de 90 graden heeft gemaakt. Volgens mij is het alsnog de bedoeling dat er wel stroom op blijft staan(?) gezien het mechanisme met de "pull lever", die je moet gebruiken als je de kraan nog handmatig wilt bedienen. Aan de andere kant, als ik dat niet nodig acht, kan ik hem wellicht alsnog stroomloos maken na het draaien van de kraan.
Voor zover ik het nu begrijp, zal ik dan een module nodig hebben die dus die polariteit switch ondersteunt. Ik lees her en der dat een mooie manier om dat te doen een "H-bridge" is. Die heb je in een aantal verschillende smaakjes.
Wat vragen op voorhand:
- Zijn bijvoorbeeld een MX1508 (en diens voorganger een L298) hier goede opties voor?
- Zijn er, net als voor AC, ook relay boards beschikbaar die meerdere kanalen hebben? Bijvoorbeeld een 8 of 16 kanaals bordje, waar je mooi alles in een keer kan aansluiten?
- Zijn deze modules ook een beetje esp32 friendly?
- Hebben mensen hier ook al eens iets mee gedaan en hebben jullie nog tips of zaken om op te letten?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?