Hm. Ik kom er nog niet helemaal uit, en dit is misschien ook niet helemaal het juiste topic voor mijn vraag:
Ik heb dus een Zeversolar TL3000 waar een RS485 poort op zit. Ik krijg nu via de netwerkkabel die ik eraan heb gehangen de volgende pins:
Pin1------- TX_RS485A
Pin2-------TX_RS485B
Pin3-------RX_RS485A
Pin4-------GND
Pin5-------GND
Pin6-------RX_RS485B
Pin7-------+7V
Pin8-------+7V
(Komt uit de handleiding van de omvormer)
Nu heb ik een MAX485 adaptertje, exact deze:
Ik vraag me af hoe ik deze nu moet bedraden naar de MAX485 toe. Ik heb geprobeerd pin 1+2 naar A & pin 3+6 naar B te verbinden, ook andersom. En ook pin 1+3 naar A & pin 2+6 naar B en andersom.
Ik ben erg in de war door hoe het in de handleiding van de omvormer staat tov wat ik zie op mijn adaptertje.
Eerst dacht dat ik de omvormer modbus zou spreken, maar volgens mij doet de omvormer gewoon RS485 met een eigen protocol, wat dus niet modbus is.
Ik weet ook niets van de baud rates (ik zie mensen op internet 9600 gebruiken).
Hier zie ik wel wat code:
https://github.com/solmol.../blob/master/eversolar.pl Maar dat ben ik dus aan het proberen te vertalen naar Arduino code (om later hopelijk met ESPHome e.e.a. werkend te krijgen).
Dit is me wel gelukt met het uitlezen van mijn SDM meters (Eastron energie meters), dus leek me dit een logisch vervolg.

Maar, nu tast ik in het duister. Ik heb helaas ook geen logic analyzer.
Wel meet ik met een multimeter 8,43V op zowel pin 7 als pin 8. En lijkt het te kloppen dat pin 4 en 5 GND zijn. So far so good dus. Maar hoe krijg ik nu een bepaalde communicatie tot stand? En allereerst natuurlijk, hoe verbind ik de draadjes op de juiste manier zodat TX/RX A/B klopt met de A/B op mijn MAX485?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?