Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Opperhoof schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Mag ik vragen wat voor soort koppeling je probeert te maken met je intergas ketel? Ik ben namelijk opzoek naar een mogelijkheid om het tapwater van mijn intergas ketel te kunnen aanpassen met een ESP oid.
Wat ik hiermee heb gedaan is het uitlezen van diverse parameters van de ketel om zodoende meer inzicht te krijgen in het verwarmingsproces en het daardoor te kunnen optimaliseren.

Ik begrijp dat het eigenlijk '1-richtings' verkeer is .... Of-te-wel ... je kan alleen uitlezen en niet wijzigen.
Althans ... ik begrijp dat zelfs de Intergas software (IDS) ook geen parameters kan wijzigen.
Zou dat ook graag willen ... maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 16:02
Heeft iemand een suggestie voor een leuke ESP32 starter kit?

Ik ben ervaren in embedded programming onder lINUX en wil kennis opdoen en wat hobby-en met ESP32.
Echter, ik weet eigenlijk niet wat een goede kit is om mee te beginnen.
Op tweakers kon ik niet echt een goede aanbeveling vinden.

Ik heb zelf wel wat onderzoek gedaan en een leuk kitje leek mij de ESP32-S3-BOX-3 maar voorzover ik kan zien is die nergens leverbaar. (mouser heeft het over eind maart, andere sites zeggen alleen out-of-stock

Weet iemand nog een plek waar ze deze kit verkopen of heeft er iemand een suggestie voor een andere leuke kit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
@effem
Vond dit wel aardig.
Weet niet of je er iets aan hebt ... sowieso zet hij aardig eea op n rijtje

YouTube: ESP32 Guide 2024 | Choosing and Using an ESP32 Board

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

effem schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:52:

Ik ben ervaren in embedded programming onder lINUX en wil kennis opdoen en wat hobby-en met ESP32.
Echter, ik weet eigenlijk niet wat een goede kit is om mee te beginnen.
Op tweakers kon ik niet echt een goede aanbeveling vinden.

Ik heb zelf wel wat onderzoek gedaan en een leuk kitje leek mij de ESP32-S3-BOX-3 maar voorzover ik kan zien is die nergens leverbaar. (mouser heeft het over eind maart, andere sites zeggen alleen out-of-stock

Weet iemand nog een plek waar ze deze kit verkopen of heeft er iemand een suggestie voor een andere leuke kit?
Zou arduino kit(s) 1x met bv 40 input/output en 1x met de basics (breadboard en weerstandjes enzv) bestellen daar zit vaak alles in, voor je esp met een breakout zoals in deze post
arduino = 5v en esp's zijn 3,3v (soms een extra weerstandje nodig voor I/O)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
effem schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:52:
Als je klein wil beginnen zou ik zoiets kopen, daar zit alles in voor je eerste stappen.

Wil je het direct groter aanpakken, zou ik een 10-pack ESP32's kopen (als je eenmaal echt bezig gaat kun je daar niet genoeg van hebben :P ) en iets als deze grote set sensoren. Paar beeldschermpjes erbij (voorbeeld, voorbeeld, voorbeeld) en je kunt een hele tijd vooruit.

Ik ga er vanuit dat je de basics als een voorraadje dun schakeldraad en een soldeerbout etc al wel hebt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
@Wolfram55 Leuke link, ga ik vandaag of anders morgen bekijken als ik wat meer tijd heb.

@vso stel je voor om een arduino kit te kopen en dan los een ESP32 en zo'n breakout board? Of heb ik het verkeerd begrepen

@JeroenH Dat startding van banggood ziet er wel leuk uit.
Ik zat zelf ook naar zoiets te kijken: Ali ESP32 starter kit. Heb deze nog niet vergeleken met de banggood kit die jij linkt.
Die verzameling sensors ziet er ook wel leuk uit. Werken arduino sensors goed samen met esp (ik denk dan aan voltages en pin afstanden en zo).
(ik ben overigens bij esp terecht gekomen ivm krachtiger processor dan arduino en vanwege aanwezigheid van BT en WiFi).

Ik heb inderdaad wel soldeerbout etc, hoewel ik daar niet handig in ben, en ik heb ook wat electronica skills.
Maar ik zie me zo 1-2-3 nog niet iets solderen, want zonder behuizing is het toch allemaal wt fragiel en ik heb geen 3D printer.

Oh en allemaal bedankt vooor de hulp aan deze n00b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@effem Kijk dan ook even naar m5stack, wemos en adafruit feather.
Er zijn een paar platformen waarbij solderen niet (of beperkt) nodig is en je naar hartelust als lego modules bij elkaar kunt klikken. (Zonder de nadelen van breadboards/jumper wires)

Zo'n ESP32 is inmiddels best gedateerd, en de S versie zit ook al even op revisie 3. De ESP32-S3 wordt ook breed supported.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@vso stel je voor om een arduino kit te kopen en dan los een ESP32 en zo'n breakout board? Of heb ik het verkeerd begrepen
goed begrepen,

net zoals bij coden van software debuggen een drama is, heb je dat ook met HW, het is geen lego wat eindeloos in/uit elkaar gehaald kan worden. maar het lijkt net zo simpel.

en wat op de eettafel via breadboard en breakoutboard goed lijkt te werken, is het in een tupperware doosje proppen en op zolder neerleggen opeens wat minder stabiel en onbetrouwbaar wat gevloek oplevert.

extra gereedschap zoals 3dprinter/soldeerbout ligt totaal aan de projecten die je gaat bouwen, en dat gezegt wire-wrapping + tupperware doosjes zijn 20x goedkoper en voor enkele draadjes misschien voor jou voldoende (super cheap maar net zo goed) .

maar voor nu richt je eerst op prototyping de rest komt wel later

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
@Raymond P bedankt voor de aanvulling. Ga ik ook zeker naar kijken.

@vso Voorlopig is het alleen prototyping/knutselen, dus met breadboard.
En helaas ben ik bekent met de problemen die je kunt hebben met electronica.
Wire wrap ken ik wel als techniek, maar heb ik zelf nooit gebruikt. Is een optie waar ik niet aan gedacht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

effem schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:05:
@Raymond P bedankt voor de aanvulling. Ga ik ook zeker naar kijken.

@vso Voorlopig is het alleen prototyping/knutselen, dus met breadboard.
En helaas ben ik bekent met de problemen die je kunt hebben met electronica.
Wire wrap ken ik wel als techniek, maar heb ik zelf nooit gebruikt. Is een optie waar ik niet aan gedacht heb.
;) kan niet anders verwachten van een tweaker, des al niet te min extra opletten is nooit verkeerd is mijn eigen les .. kortom twijfel aan allles zeker als je 100% zeker bent is wel erg verradelijk .. dat jij toevallig meeleest is een +

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Raymond P schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:58:
Ik heb een issue met een ESP32(S3) en (arduino code) WiFi/STA.

Soms verlies ik wifi connectie en komt device niet meer terug ondanks dat dat wel zou moeten gebeuren.
Ik kan iets soortgelijks produceren (denk ik) door device te kicken van het AP.

Eventreason voor de disconnect is in dit geval 2/Auth_Expire met netjes een event WIFI_STA_DISCONNECTED, en dan blijft het stil.
Wifi.status() blijft 3/WL_CONNECTED teruggeven, daar loopt m' n code momenteel vast.
Soms is Eventreason 6/Not_Authed en dan reconnect 'ie wel direct.

edit: fwiw autoreconnect is enabled.

Nu kan ik wel aan het event gaan hangen, maar mi zou dat op een hoger level toch ook gewoon detecteerbaar moeten zijn?
Heb jij hier toevallig nog een oplossing voor gevonden. Ik loop hier al een tijdje tegenaan om eigen gemaakt sensors in Home Assistant e.e.a. aan waardes via MQTT te broadcasten.

Alle ESP32's lopen op een gegeven moment vast op WIFI_STA_DISCONNECTED en wilt niet reconnecten.

Uiteraard internet al afgestruined, maar niemand heeft de rootcause kunnen vinden (want Wifi / MQTT moet op hoger level inderdaad weer gewoon connecten) en enige waar mensen mee komen is een full reset iedere x aantal seconde. Niet echt schoon.

Iemand hier nog verder informatie over?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:39
Seesar schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Heb jij hier toevallig nog een oplossing voor gevonden. Ik loop hier al een tijdje tegenaan om eigen gemaakt sensors in Home Assistant e.e.a. aan waardes via MQTT te broadcasten.

Alle ESP32's lopen op een gegeven moment vast op WIFI_STA_DISCONNECTED en wilt niet reconnecten.

Uiteraard internet al afgestruined, maar niemand heeft de rootcause kunnen vinden (want Wifi / MQTT moet op hoger level inderdaad weer gewoon connecten) en enige waar mensen mee komen is een full reset iedere x aantal seconde. Niet echt schoon.

Ik heb heel af en toe last dat een ESP8266 niet meer wil connecten na deep sleep en in de wifi connect blijft hangen. Power aan-uit lost dat op maar ik heb er nog niets mee gedaan (1-2x/jaar). Oplossing kan zijn om er een slimme schakelaar aan te hangen en die op basis van "ontbreken gegevens gedurende x periode" uit en weer aan te laten gaan. Momenteel krijg ik alleen een pushmelding uit Grafana (nog niet aan HA gekoppeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Seesar Nope. Ik catch het en blijf loopen totdat gewenste event voorbij komt met een give-up na x attempts/tijd.
Heb toen ook nog naar de source gekeken, als ik het mij goed herinner was er een mogelijkheid om een verkeerde WiFi.status() te krijgen.

Niet pretty...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
void wifiEvent(WiFiEvent_t event){
    lastWifiEvent = event;
    breakDelay = true;
    ESP_LOGW("WIFI", "event: %d", event);

switch(event){
        case 5:
            net.stop();
            WiFi.reconnect();
            haveWifi = false;
            breakDelay = true;     
        break;
        case 7:
            haveWifi = true;
            breakDelay = true;
        break;
        default:
        break;
    }
}

void setup{
    WiFi.onEvent(wifiEvent);
    WiFi.setAutoConnect(true);
    WiFi.setAutoReconnect(true);

...
}

void loop() {

// blocking, intentionally
    checkConnections();

...
}

bool checkConnections(){

uint8_t status = WiFi.status();

if(haveWifi && mqtt.connected()){
        return 1;
    }

/*
    /// no bueno!
    if(status == 3 && mqtt.connected() && lastWifiEvent != 5){
        haveWifi = true;
        return 1;
    }
    */

uint8_t retryCounter = 0;
    uint16_t delayFor = 100;

uint16_t reconnect = (1000 * 10) / delayFor;
    uint16_t giveUp = (1000 * 60) / delayFor;

if(!haveWifi){

ESP_LOGI("WiFi", "Wait for (re)connection");

retryCounter = 0;        

while(!haveWifi){

if(retryCounter == reconnect || status == 4){
                // automatic reconnection probably failed, restart it
                ESP_LOGW("WiFi", "attempting new connection");

// freshen up
                WiFi.reconnect();
                delay(1);

}

if(retryCounter >= giveUp){
                // we waited for 3 minutes now, time to try the 'ol everything off and on again
                ESP_LOGE("WiFi", "unable to connect");
                delay(500);
                ESP.restart();
                return 0;

}

retryCounter++;
            delayFor = 100 + (retryCounter * 50);

// this might not actually delay
            status = WiFi.waitForConnectResult(delayFor);

ESP_LOGI("WiFi", "haveWifi loop: %i", millis());

}

ESP_LOGW("WiFi","RSSI: %d", WiFi.RSSI());

}

if (!mqtt.connected()){
        ESP_LOGI("MQTT", "connecting");

delayFor = 20;
        retryCounter = 0;
        giveUp = (1000 * 3) / delayFor;

while (!mqtt.connect(config.hostName)) {

if(retryCounter >= giveUp){
                // 3 seconds have passed, release
                WiFi.reconnect();
                ESP_LOGE("MQTT", "Unable to connect");
                return 0;
            }

retryCounter++;
            delay(delayFor);
        }

ESP_LOGI("MQTT", "connected");
    }

mqtt.publish(lastWill, "online", false, 0);

return 1;

}

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 02-02-2024 15:17 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• effem
@JeroenH @vso @Wolfram55 @Raymond P Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.

Deze kit besteld bij Ali. 8.71 voor nieuwe leden dus daar kan ik me niet echt een buil aan vallen. En om verzendkosten te vermijden dit displaytje erbij besteld. Heb ik al eens eerder mee gewerkt.

En als ik er wat mee gestoeid heb en wat meer weet van de beperkingen koop ik wel wat anders.

Oh en @Wolfram55 leuke video, bedankt voor de link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:09
Seesar schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:48:
[...]
Overstappen naar ESP-IDF; alles liep hier prima stabiel daarna!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat op zich raar is gezien de arduino-esp32 libs ook van espressif komen.
Idealiter fixen ze gewoon die wifi lib. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:21
Raymond P schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:26:
Wat op zich raar is gezien de arduino-esp32 libs ook van espressif komen.
Idealiter fixen ze gewoon die wifi lib. :P
Arduino libs wordt door allemaal hoepels gesprongen om dingen compatibel en makkelijk te houden.

Sinds ik over ben op IDF draait alles zoveel stabieler..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LED-Maniak schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:28:
[...]

Arduino libs wordt door allemaal hoepels gesprongen om dingen compatibel en makkelijk te houden.

Sinds ik over ben op IDF draait alles zoveel stabieler..
Het is ook niet altijd de meest elegante code. ;)

Maar op wat issues met wifi na draait hier praktisch ook alles wel stabiel. Wat ik in IDF heb gedaan werkt ook uiteraard, en als ik het vermoeden heb tegen hardware issues aan te lopen schakel ik ook over.
Mja, het gemak van een Arduino lib (van respectabele bron) is lastig te evenaren als er thuis een sensortje online moet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een valve actuator, welke met 12V DC te bedienen is. Door de polariteit om te wisselen kun je hem de andere kant op laten draaien. Er zijn ook kant en klare oplossingen waarbij je een switch kunt maken: Open/dicht.

Dat probeer ik nu te realiseren met deze. :) Maar, ik kan eigenlijk alleen maar het ding laten draaien. Hoe kun je weten wanneer je moet stoppen met draaien? Moet je dan de current draw gaan meten of zoiets? Of is er een andere/betere manier om dit te doen?

Ik zat al te denken aan iets van een switch die gewoon wordt ingeduwd, waardoor het ding weet dat hij moet stoppen. Maar ja, dan mag je dat er ook weer fatsoenlijk op bevestigen enz. En waterdicht maken uiteraard.

Hoe wordt dit in de regel gerealiseerd? :) Bij deze lijkt het al soort van geintegreerd te zijn, maar geen idee hoe.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49
Tanuki schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:33:
Ik heb een valve actuator, welke met 12V DC te bedienen is. Door de polariteit om te wisselen kun je hem de andere kant op laten draaien. Er zijn ook kant en klare oplossingen waarbij je een switch kunt maken: Open/dicht.

Dat probeer ik nu te realiseren met deze. :) Maar, ik kan eigenlijk alleen maar het ding laten draaien. Hoe kun je weten wanneer je moet stoppen met draaien? Moet je dan de current draw gaan meten of zoiets? Of is er een andere/betere manier om dit te doen?

Ik zat al te denken aan iets van een switch die gewoon wordt ingeduwd, waardoor het ding weet dat hij moet stoppen. Maar ja, dan mag je dat er ook weer fatsoenlijk op bevestigen enz. En waterdicht maken uiteraard.

Hoe wordt dit in de regel gerealiseerd? :) Bij deze lijkt het al soort van geintegreerd te zijn, maar geen idee hoe.
In de behuizing zitten 2 eindschakelaars, deze schakelen de spanning er af.
Zo iets als deze https://i.imgur.com/WW82dmz.jpeg
Als de motor moet stoppen in een positie anders dan open of dicht zal dat niet mee vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 06-02-2024 12:00 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wizzopa Een hall effect sensortje op de draaiende as? Wellicht ietwat elegant, mja...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
wizzopa schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:40:
[...]

In de behuizing zitten 2 eindschakelaars, deze schakelen de spanning er af.
Zo iets als deze https://i.imgur.com/WW82dmz.jpeg
Als de motor moet stoppen in een positie anders dan open of dicht zal dat niet mee vallen.
Dus technisch gezien zou ik deze behuizingen moeten kunnen openen en zou ik zoiets aantreffen (of juist niet, en zou ik het erin kunnen maken)? :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49
Tanuki schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:58:
[...]

Dus technisch gezien zou ik deze behuizingen moeten kunnen openen en zou ik zoiets aantreffen (of juist niet, en zou ik het erin kunnen maken)? :)
Klopt als er geen eindschakelaars in zitten dan blijft er spanning op de motor staan.
Als hij dan toch open is dan ook gelijk de tandwielen en assen van vet voorzien.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Tanuki De stroom detecteren is wel de meest gebruikelijke methode ja. Of er zit eindafschakeling in en dus de stroom gaat naar 0 als hij zijn positie bereikt. Of hij heeft het niet en de stroom schiet juist omhoog als hij verder mechanisch tegengehouden wordt.

Indien er eindafschakeling in zit is het voor normaal gebruik dus ook niet nodig de spanning eraf te halen en zou dit dus alleen zijn om zeker te zijn dat de positie bereikt is en om beschadiging te voorkomen als de motor vast komt te zitten.

Voordeel van stroom meten en geen eindafschakeling is dat het mechanisch lekker simpel is, de werkelijk eindpositie er niet toe doet en het geen extra draden eist. Ook is een sense weerstand opnemen voor de H-brug ook super eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:10:
@Tanuki De stroom detecteren is wel de meest gebruikelijke methode ja. Of er zit eindafschakeling in en dus de stroom gaat naar 0 als hij zijn positie bereikt. Of hij heeft het niet en de stroom schiet juist omhoog als hij verder mechanisch tegengehouden wordt.

Indien er eindafschakeling in zit is het voor normaal gebruik dus ook niet nodig de spanning eraf te halen en zou dit dus alleen zijn om zeker te zijn dat de positie bereikt is en om beschadiging te voorkomen als de motor vast komt te zitten.

Voordeel van stroom meten en geen eindafschakeling is dat het mechanisch lekker simpel is, de werkelijk eindpositie er niet toe doet en het geen extra draden eist. Ook is een sense weerstand opnemen voor de H-brug ook super eenvoudig.
Ik heb hem open gehad en inderdaad, op beide plekken (0 graden en 90 graden) zit een microswitch. Deze hebben een NO en een NC contact.

Ik heb de motor zelf nog niet getest, in ieder geval niet op dat vlak. Dus dat ga ik binnenkort eens even doen.

Er zit een zeer beperkt printje in, met een paar weerstandjes (als ik dat zo snel goed zag). Wellicht zorgt dat printje ervoor dat de stroom afschakelen zodra het eindpunt bereikt is. Moet ik nog even testen dus.

Wat wel mooi is aan dit verhaal, is dat ik dus 2 draadjes erbij kan maken, waarmee ik dan ook de status zou kunnen rapporteren. Dus niet meer open/closed, maar daadwerkelijk:
- open
- closing
- closed
- opening

Vermoedelijk staat er wel 12v op die draad (en niet 3,3 of 5). Maar dat moet wel te regelen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Tanuki Zelf lijkt me dan gewoon sense weerstand voor je H-brug maken dan nog steeds makkelijker. Scheelt je in de behuizing solderen, de kabel vervangen, klooien met level shifting en kijken aan welke kan (12V- of 12V+) de switches zitten etc.

Ook dan kan je dus de 4 states zien :) 6 als je ook twee error states rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik ga binnenkort eens aan de slag met deze actuators. :) en zeker eens uitzoeken wat die sense resistor precies kan doen! Thanks!

Nog een andere overweging: volgens mij heeft een esp32 3,3v nodig om zijn werk te kunnen doen.

Als ik hem power met een usb kabel (5v), dan kan ik toch nog best wat meters maken voordat die voltage drop in de buurt begint te komen van 3,3v toch?

Ik wil een paar esp's in huis plaatsen op wat onhandigere plekken, maar kan er wel voor zorgen dat ze worden voorzien van stroom via een langere usb kabel.

Ik zie volgens mij in online tools dat ik voor 10 meter op een voltage drop van 0,6v tot 0,8v uit kom bij een draad dikte van 0,75mm2.

Ook zie ik dat de esp blijkbaar een Afbeeldingslocatie: https://europe1.discourse-cdn.com/arduino/original/4X/4/1/e/41e81aca672dee6043fb2e7df49ec95b0eaf57de.jpeg voltage regulator heeft die het naar 3,3v omzet. Wat dus zou betekenen dat die voltage drop van minder dan 1v niet slecht hoeft te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt eraan. Die regulators hebben een dropout voltage. Iets gangbaars als een (originele) AMS1117 heeft een dropout van 1.15-1.3V en dus 4.45V nodig om 3.3 te kunnen garanderen (bij 100mA).

USB verlengkabels (iig de goedkope) zijn dramatisch, daar zit geen .75mm2 in. :P
Mocht het een issue worden kan je altijd nog extern een mcp1700 (LDO 178 mV) gebruiken of hoger invoeden.

Ik gebruik zelf graag 12V of 24V en zet dat naar 4.5V om bij esptjes met een buck converter (MP1584EN bordjes). Tenzij ik een USB poort in de buurt heb natuurlijk. In jouw geval heb je een actuator in de buurt die 12V ter beschikking heeft?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:01
Rouwette schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:39:
Ik ben bezig met een esp solar setje.
deze tuto heb ik gevolgd.
https://randomnerdtutoria...battery-level-monitoring/

Wat doe ik fout?

[Afbeelding]
Had je het probleem hier nog gevonden?
(overweeg een soortgelijke setup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:24
Septillion schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:04:
@Tanuki Zelf lijkt me dan gewoon sense weerstand voor je H-brug maken dan nog steeds makkelijker. Scheelt je in de behuizing solderen, de kabel vervangen, klooien met level shifting en kijken aan welke kan (12V- of 12V+) de switches zitten etc.

Ook dan kan je dus de 4 states zien :) 6 als je ook twee error states rekent.
Interessant. Kan je die weerstand direct uitlezen met een adc pin? Ik vind vooral voorbeelden met een opamp circuit. En moet je dat niet nog beveiligen tegen te hoge voltages op je mcu pin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Tanuki schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:24:
Ik ga binnenkort eens aan de slag met deze actuators. :) en zeker eens uitzoeken wat die sense resistor precies kan doen! Thanks!

Nog een andere overweging: volgens mij heeft een esp32 3,3v nodig om zijn werk te kunnen doen.

Als ik hem power met een usb kabel (5v), dan kan ik toch nog best wat meters maken voordat die voltage drop in de buurt begint te komen van 3,3v toch?

Ik wil een paar esp's in huis plaatsen op wat onhandigere plekken, maar kan er wel voor zorgen dat ze worden voorzien van stroom via een langere usb kabel.

Ik zie volgens mij in online tools dat ik voor 10 meter op een voltage drop van 0,6v tot 0,8v uit kom bij een draad dikte van 0,75mm2.

Ook zie ik dat de esp blijkbaar een [Afbeelding] voltage regulator heeft die het naar 3,3v omzet. Wat dus zou betekenen dat die voltage drop van minder dan 1v niet slecht hoeft te zijn?
Een esp doet max 0,3A dan lijkt meer dan 10% voltage drop mij alleen logisch bij draden van 0,1mm2 oid. En een 10m usb kabel klinkt als veel gedoe en dunne aders. Simpel luidsprekersnoer van 0,25 of 0,5mm2 werk je veel makkelijker weg en je krijgt veel dikkere aders voor minder geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Rrob schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 00:53:
[...]

Een esp doet max 0,3A dan lijkt meer dan 10% voltage drop mij alleen logisch bij draden van 0,1mm2 oid. En een 10m usb kabel klinkt als veel gedoe en dunne aders. Simpel luidsprekersnoer van 0,25 of 0,5mm2 werk je veel makkelijker weg en je krijgt veel dikkere aders voor minder geld
Ja maar precies dit dus. :) ik was van plan 2x0,75mm2 te gebruiken en dan aan het einde een usb c / micro usb stekker. (Ik heb een centrale 5v power supply op din rail).

Ik heb overigens nog ergens een rol luidspreker kabel liggen van 2,5mm2, misschien is dat een goed alternatief nog.

Ik heb zelf gerekend met max 1A, er zitten ook nog wat extra sensoren omheen enz, maar ik weet eerlijk gezegd de daadwerkelijke consumption idd niet.

Maar geen slecht plan dus, is mijn conclusie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tanuki Die dev bordjes hebben meestal ook wel een 5V pin, een schroefterminal kan ook ipv usb connector. :)
Als je een bekende dikte gebruikt hoef je iig minder te gokken.

Zo'n esptje werkt ook nog bij een veel lager voltage, die drop zelf hoeft dus niet direct een issue te zijn. Maar als je referentievoltage gaat schommelen doordat je cumulatief verbruik richting die 1A gaat dan kan/zal dat rare bugs geven. Vooral als je ADC gaat gebruiken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Tanuki schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 06:42:
[...]

Ja maar precies dit dus. :) ik was van plan 2x0,75mm2 te gebruiken en dan aan het einde een usb c / micro usb stekker. (Ik heb een centrale 5v power supply op din rail).

Ik heb overigens nog ergens een rol luidspreker kabel liggen van 2,5mm2, misschien is dat een goed alternatief nog.

Ik heb zelf gerekend met max 1A, er zitten ook nog wat extra sensoren omheen enz, maar ik weet eerlijk gezegd de daadwerkelijke consumption idd niet.

Maar geen slecht plan dus, is mijn conclusie? :)
Prima plan 0,75mm2 is echt meer dan voldoende voor 1A en 10m. Denk dat je nooit die 1A gaat halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rrob schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:32:
[...]

Prima plan 0,75mm2 is echt meer dan voldoende voor 1A en 10m. Denk dat je nooit die 1A gaat halen.
Zonder te weten wat eraan komt hangen denk ik dat je geen idee hebt of die 1A wel of niet gehaald wordt.

Los daarvan is 0.75mm2 bij 1A/10m dus echt niet voldoende om een esp32x devbordje met generieke voltage regulator aan te hangen. Voltage zal dan droppen onder de 4.25V en je kunt dan sowieso uit gaan van connectiviteit issues.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rrob (en @Tanuki) Als sense weerstand plaats je gewoon een weerstand tussen GND en de H-brug. Veel hebben hiervoor de logic GND en de H-brug GND al voor gescheiden. Zie bijvoorbeeld de L298 ofzo. Deze weerstand mag je (meestal) redelijk vrij kiezen. Als je beetje weet welke stroom je wilt sturen kan je dus makkelijk rekenen welke spanning daar over valt.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar een ESP8266 heeft deze al een 10-bit ADC met een maximale spanning van 1V. Dat is dus net iets minder dan 1mV per stap. Stel dat je dan 100mV drop wilt en maximale stroom van 500mA dan heb je maar een weerstand van 200mOhm nodig. Sluit je dit direct aan op de ADC van de ESP heb je bij maximale stroom een waarde van 97. Je weet de stroom dus niet mega nauwkeurig maar meer dan nauwkeurig genoeg om te zien of hij draait en zelfs of hij vast zit. Wil je wat meer resolutie zou je de weerstand dus zelfs wat kunnen verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
Raymond P schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:46:
[...]

Zonder te weten wat eraan komt hangen denk ik dat je geen idee hebt of die 1A wel of niet gehaald wordt.

Los daarvan is 0.75mm2 bij 1A/10m dus echt niet voldoende om een esp32x devbordje met generieke voltage regulator aan te hangen. Voltage zal dan droppen onder de 4.25V en je kunt dan sowieso uit gaan van connectiviteit issues.
volgens de theorie zou je op een weerstand van 0,46Ω komen en met 1A dus ΔV=0,46

Maar misschien heb jij andere ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
@Septillion bedankt voor de uitleg, ik had er nooit bij stilgestaan dat die ADC per mV kon meten...
Is die losse logic ground een vereiste? Die zit niet op de TA6586 die ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rrob schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 23:34:
[...]

volgens de theorie zou je op een weerstand van 0,46Ω komen en met 1A dus ΔV=0,46

Maar misschien heb jij andere ervaringen
Nee, ik leef in dezelfde realiteit. Ik moet vaker, vooral 's ochtends, m'n bril opzetten en gok op een typo op m'n invoer. Of ik heb de uitkomst er nogmaals door gegooid.

Je hebt helemaal gelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 11-02-2024 08:32 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-fr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-08 15:21
Ik heb een ESP8266 nodemcu v2 liggen.
Deze is met arduino goed te programmeren. "Blink led" werkt goed
Nu wil ik hem gebruiken in combinatie met P1 uitlezen. Eerst firmware geflashed en opgestart.
Dan moet hij standaard toch uit gaan zenden op 192.168.4.1 als access-point.
Dit gebeurt echter niet.
Is er nog iets wat ik in moet stellen om voor elkaar te krijgen of is de wifi defect?

[ Voor 3% gewijzigd door PC-fr op 11-02-2024 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:01
PC-fr schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:30:
Nu wil ik hem gebruiken in combinatie met P1 uitlezen. Eerst firmware geflashed en opgestart.
Dit gebeurt echter niet.
Is er nog iets wat ik in moet stellen om voor elkaar te krijgen of is de wifi defect?
Welke software/firmware heb je erop gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:38
PC-fr schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:30:
Dit gebeurt echter niet.
Als het goed is wordt er een Wifi-netwerk aangemaakt met als naam ESPxxxxxx
Daar moet je op verbinden. Daarna kan je naar 192.168.4.1 gaan
Als het verbinden wel lukt, maar het adres niet werkt, kan je bijv. via commando ipconfig in de windows command prompt zien bij Default Gateway welk adres het wel moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Raymond P schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:46:
[...]

Ik ben inmiddels aan het kijken naar 4mm2 draad, dat lijkt me een stuk beter hiervoor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Tanuki Ipv dik en log draad, niet makkelijker om een DCDC bij de ESP te plaatsen en gewoon 12V of zelfs 24V als centrale spanning te gebruiken? Dan kom je met een dunne veter nog weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tanuki Dat is wel heel dik. :P

Heb je de posts daarna nog gelezen? Ik had een rekenfout gemaakt. Wat @Rrob schreef klopt wel, met 4.5V zal het gros wel blijven werken.

Wat ik mij wel afvraag is hoe je die servo actuator van prik gaat voorzien, die heeft toch 12V nodig?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Tanuki schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:41:
[...]

Ik ben inmiddels aan het kijken naar 4mm2 draad, dat lijkt me een stuk beter hiervoor. :)
ik zou eerst eens de specs van je esp bordje en en sensoren opzoeken om te achterhalen hoeveel mA die samen gebruiken. Denk dat dat reuze meevalt, sensoren doen vaak maar 0,1 - 10mA. Als je maar 0,5A verbruikt heb je ook half zoveel voltage verlies.

En de stap van 0,75mm2 naar 4 is wel heel extreem, de dV is lineair met de mm2 dus als je naar 1,5mm2 gaat is je dV nog maar 0,23V

https://www.omnicalculator.com/physics/wire-resistance wel je meters x 2 doen voor de heen- en terugweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:47:
@Tanuki Dat is wel heel dik. :P

Heb je de posts daarna nog gelezen? Ik had een rekenfout gemaakt. Wat @Rrob schreef klopt wel, met 4.5V zal het gros wel blijven werken.

Wat ik mij wel afvraag is hoe je die servo actuator van prik gaat voorzien, die heeft toch 12V nodig?
Oi, dit is alweer een andere case. :p sorry!

Ik ben me (denk ik) wat meer aan het verdiepen in bepaalde oplossingen die ik met esp's wil realiseren. Soms kant en klaar, soms wat meer sleutelen.

Case 1: De Apollo MSR-1 (gebaseerd op esp32 met mmwave, Lux sensor + CO2 sensor + een aantal andere sensoren), deze wil ik in een aantal ruimtes in een hoek tegen het plafond hangen. Bediend met 5V. Dus ik moet wat doorvoeren gaan regelen, welke dan met draad voorzien moeten worden van stroom. Met een standaard usb kabeltje kan ik dat soms wel halen, maar niet altijd, soms zal dat toch echt wel een meter of 10 zijn (dus 20 meter in totaal, heen en terug). Vandaar de voltage drop berekeningen en de dikkere draad.

Case 2: Actuatoren voor de water kraantjes die bediend worden met 12V. Deze zitten in de meterput, pal naast de meterkast. Dus 12V daar krijgen is geen probleem. :) Daar zat de challenge meer in het maken van een leuke oplossing, waarbij de sense weerstand een goede is, en de NO/NC contacten die ik dankzij dit topic heb gevonden ook heel handig zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tanuki Ah. Case 1 komt niet in de buurt van 1A.
De esp32-c3 zit gemiddeld rond de 70mA (400 peak), ld2410-b versie met bluetooth rond de 85 (200 peak), de SCD40 rond de 20 (140 peak) en de rest heeft geen significant verbruik.
Als alles tegelijk piekt (incl de buzzer) zal het niet boven de 700mA uit komen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:58:
@Tanuki Ah. Case 1 komt niet in de buurt van 1A.
De esp32-c3 zit gemiddeld rond de 70mA (400 peak), ld2410-b versie met bluetooth rond de 85 (200 peak), de SCD40 rond de 20 (140 peak) en de rest heeft geen significant verbruik.
Als alles tegelijk piekt (incl de buzzer) zal het niet boven de 700mA uit komen.
Dat leek mij inderdaad ook logisch. Maar voor de rekenvoorbeelden gebruik ik dan graag 1A, zodat er altijd wat marge is. :) (En, ik kon vrij goedkoop wat 4mm2 draad ergens fixen, anders had ik ook wel naar 2,5mm2 gekeken denk ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ocmer schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:53:
[...]

Als het goed is wordt er een Wifi-netwerk aangemaakt met als naam ESPxxxxxx
Daar moet je op verbinden. Daarna kan je naar 192.168.4.1 gaan
Die naam en het ip-adres hangt volledig af van de geflashte firmware (en ook of je daar direct bij het flashen al je eigen wifi-credentials meeneemt). Zonder informatie van @PC-fr over de firmware lijkt het me lastig om te zeggen wat er precies dient te gebeuren :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Ik ben sinds kort ook bezig met ESP32 MCUs, leuk speelgoed :)

Eerste echt bruikbare projectje is het aanpassen van een betaalbare CO2 meter zodat de metingen ook binnenkomen in Node Red: bartvb in "CO2-meters voor in huis"

Ik zie al wel wat andere handige toepassingen, misschien binnenkort ook eens kijken naar de ESP32-C6 of ESP32-H2 voor Zigbee ipv Wifi :) Ga ook ESPs gebruiken voor het meten en aansturen van de vloerverwarmingverdelers.

Heb nu 1 ESP32 draaien, dat worden er nog een stuk meer en dan wordt beheer wel een dingetje. Hoe doen jullie deployments/management van de ESPs? Alles met de hand (evt via OTA) vanuit de Arduino IDE is niet heel handig. Stel dat ik b.v. logging aan wil passen voor alle ESPs, dan zou ik straks iets van 10x een rebuild + upload moeten doen. En ook geen idee wat er dan precies waar draait. Ik zou denken dat daar betere oplossingen voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
bartvb schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:29:
Ik ben sinds kort ook bezig met ESP32 MCUs, leuk speelgoed :)

Eerste echt bruikbare projectje is het aanpassen van een betaalbare CO2 meter zodat de metingen ook binnenkomen in Node Red: bartvb in "CO2-meters voor in huis"

Ik zie al wel wat andere handige toepassingen, misschien binnenkort ook eens kijken naar de ESP32-C6 of ESP32-H2 voor Zigbee ipv Wifi :) Ga ook ESPs gebruiken voor het meten en aansturen van de vloerverwarmingverdelers.

Heb nu 1 ESP32 draaien, dat worden er nog een stuk meer en dan wordt beheer wel een dingetje. Hoe doen jullie deployments/management van de ESPs? Alles met de hand (evt via OTA) vanuit de Arduino IDE is niet heel handig. Stel dat ik b.v. logging aan wil passen voor alle ESPs, dan zou ik straks iets van 10x een rebuild + upload moeten doen. En ook geen idee wat er dan precies waar draait. Ik zou denken dat daar betere oplossingen voor zijn?
Je kunt je esp's (met esphome) centraal beheren in Home Assistant, of vanuit de ESPHome docker. Dan zie je daar al je actieve esp's en kun je ze ook OTA updaten enz.

Maar ik vermoed dat je geen ESPHome gebruikt, gezien je het over Arduino hebt. Ik ben ook benieuwd wat daar goede oplossingen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Geen Home Assistant en ook geen ESPhome. Op zich een erg mooi idee/mooi platform, maar ik ben voor m'n werk al te vaak bezig met YAML file :) Er is wel Node Red / ESPhome integratie maar meh. Eerst een beetje low-level aan de slag, dan eens kijken of het ook handiger/sneller kan :)

Maar daarvoor is een management/deployment systeem samen met b.v. PlatformIO oid wel erg handig. Arduino IDE is leuk voor heel simpel spul maar heeft bijna niets aan filemanagement, de IDE is erg beperkt, geen versiebeheer, debugging heb ik nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bartvb Als het klaar is is het klaar, die ene keer dat er wel iets aangepast moet worden doe ik wel een rebuild. Voor meer generiek geklooi gebruik ik graag Tasmota, maar dat raak ik in veel gevallen ook jaren niet aan.

Als je met de H2/C6 aan de slag wilt zou ik wel ff compatibility checken (Arduino ESP32-core zit in alpha). Of direct overstappen naar ESP-IDF (icm je favo editor en git net zoals bij arduino-ide).

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 23-02-2024 09:24 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 07:33
Is het mogelijk om met een esp32 de huidige uurprijs bij een dynamisch energiecontract op te halen van internet en bij een negatieve prijs een relais schakelen? Mijn schoonvader heeft een omvormer die via RRCR uit te schalen is, maar hij heeft geen Home Assistant.
De huidige uurprijs is genoeg, en indien negatief dan relais schakelen.

[ Voor 12% gewijzigd door manusjevanalles op 25-02-2024 21:06 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
manusjevanalles schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:05:
Is het mogelijk om met een esp32 de huidige uurprijs bij een dynamisch energiecontract op te halen van internet en bij een negatieve prijs een relais schakelen? Mijn schoonvader heeft een omvormer die via RRCR uit te schalen is, maar hij heeft geen Home Assistant.
De huidige uurprijs is genoeg, en indien negatief dan relais schakelen.
Een relais schakelen is eenvoudig: https://randomnerdtutoria...lay-module-ac-web-server/
Data van internet ophalen en interpreteren is mogelijk. Hoe moeilijk dat is hangt af van of die uurprijzen bijv. achter een login zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ja die link had ik ook gevonden. Maar ik kan geen howto's vinden hoe een esp zelf de prijs kan ophalen, alleen voorbeelden waarbij Home Assistant dat doet. En we zoeken een oplossing zonder HA.

Edit: een alternatief zou een Raspberry zijn waarop HA draait en die het relais schakelt. Dan hoeft hij er verder ook niet naar om te kijken, hij wil en kan verder niets met HA.

[ Voor 31% gewijzigd door manusjevanalles op 25-02-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Het ophalen van data van internet is bijna altijd maatwerk. Je hebt een http(s)-request nodig: https://esp32io.com/tutorials/esp32-http-request
Wat is de URL voor de prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
ocmer schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:46:
Het ophalen van data van internet is bijna altijd maatwerk. Je hebt een http(s)-request nodig: https://esp32io.com/tutorials/esp32-http-request
Wat is de URL voor de prijzen?
De prijs is wel te vinden op de sites van oa Tibber en Zonneplan, maar staat tussen andere tekst.en is niet makkelijk als los getal in te lezen via een api.

Of ik kan de actuele uurprijs uit mijn HA publiceren op een webpagina waarop dan alleen die prijs staat. Dan kan de esp die weer ophalen.

[ Voor 13% gewijzigd door manusjevanalles op 25-02-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

manusjevanalles schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:22:
Ja die link had ik ook gevonden. Maar ik kan geen howto's vinden hoe een esp zelf de prijs kan ophalen, alleen voorbeelden waarbij Home Assistant dat doet. En we zoeken een oplossing zonder HA.

Edit: een alternatief zou een Raspberry zijn waarop HA draait en die het relais schakelt. Dan hoeft hij er verder ook niet naar om te kijken, hij wil en kan verder niets met HA.
ik zou een 1,2,3 stap doen..

Wat je zoekt is "web-scraper" dit kan via een batch-script op win/linux commandline die dan die 1ne waarde eruit spuugt als het nodig is. hoe je dat naar je ESP verzend is dan ook op 101 manieren (mqtt/websocket oid)

Zorg wel dat je voorbereid bent voor updates oid (website verandering) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:46
manusjevanalles schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:49:
[...]
Of ik kan de actuele uurprijs uit mijn HA publiceren op een webpagina waarop dan alleen die prijs staat. Dan kan de esp die weer ophalen.
Ik zou het nog verder versimpelen: maak er een boolean van (1/0 of true/false) waar de ESP naar kijkt. Dan hoeft de ESP amper processing te doen. En je kunt aan jouw kant bijsturen als je wat wil wijzigen i.p.v. dat je in de ESP code moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Tibber heeft API's : https://developer.tibber.com/
Hier een voorbeeld van iemand die vanuit een Arduino, wat vergelijkbaar is met een ESP32, Tibber data uitleest en gebruikt: https://github.com/jesperalmstrom/tibber_price

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Geweldig, met al deze info kan ik vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Laatst online: 06:43
's avonds. ik ben een poging aan het doen om de ems-esp software te flashen in een esp32s3 maar ik kom niet verder dan een invalid header 0xfffffff melding als ik via de serieele poort kijk. Heeft iemand hier suggesties? Ik gebruik onderstaand commando om de boel te flashen

esptool.py --chip esp32-s3 --port /dev/ttyUSB0 --baud 921600 --before default_reset --after hard_reset write_flash -z --flash_mode dio --flash_freq 40m --flash_size detect 0x1000 bootloader_dio_40m.bin 0x8000 partitions.bin 0xe000 boot_app0.bin 0x10000 EMS-ESP-3_6_4-ESP32_S3.bin

de bestanden komen deze site: https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/releases/tag/v3.6.4

micropython werkt wel
esptool.py --chip esp32s3 --port /dev/ttyACM0 write_flash -z 0 board-20210902-v1.17.bin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 14:44
Wat me in je commando's opvalt is dat je een ander USB device gebruikt, dus probeer eens bij die eerste ook /dev/ttyACM0 te doen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 15:51
Hallo iedereen,

Ik ben super trots dat mijn ESP32-S3 board met cellular gebruikt werd in de laatste video van Andreas Spiess YouTube: How does NB-IOT and CAT-M1 / LTE-M compare to LoRaWAN (Tutorial)?. Ik moet zeggen dat het heel aangenaam was om met Andreas te spreken en dat hij echt een goed overzicht geeft van wat je kan doen met LTE-M en NB-IOT. Het zijn bovendien spannende tijden want mijn project staat momenteel live op Crowd Supply: https://www.crowdsupply.com/dptechnics/walter

Groetjes,
Daan

Liefhebber van embedded hardware en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
mijn esp projectje van vandaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhmHrGIzmBKqinfOX_h3OVP4bEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJ0ohmidNRyxRY1lkYtVbbG2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stNQtRdpPtjcRUEUthbi9CGJEdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7EqeOj1A0fPa8Smvpx3homx.jpg?f=fotoalbum_large

nieuwe meter gekocht waarvan ik de puls kan meten
met een druksensor.
en een tempratuursensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KilFs7MdGoTEsVuLpcu4-gW5KO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pjjGskOJweiiD06NxGU2F2Cu.png?f=user_large

momenteel is het zo. eens kijken hoe stabiel dit is.
psi moet ik nog naar bar toveren. Momenteel is hij een beetje hoog

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryT87
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-04-2024
Hey ESP’ers!

Voor onze escaperoom zijn we op zoek naar een techneut die ons wil helpen bij het realiseren van nieuwe ideeën. Het gaat om dingen als het aansturen van een magneet, verlichting of uitlezen van sensoren.

De basis is aanwezig (panel dat reageert op MQTT activiteit) en ook het basis script voor de ESP’s is aanwezig om de ESP’s op het panel aan te sluiten via MQTT. Het gaat dus puur om het maken maken van de logica voor de specifieke taak van de ESP (magneet aan/uit bijvoorbeeld) en het solderen zodat het in de escaperoom kan worden geplaatst.

Iemand in de omgeving van apeldoorn die hier interesse in heeft (freelance basis)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 08:50
Ik kom hier even binnenvallen als dat mag: ik weet weinig of niets van ESP, maar heb een beetje hulp nodig nadat ik een aantal temperatuur sensoren heb geplaatst in een tabel. Dat is allemaal gelukt, maar om het overzichtelijk te maken wil ik de regelvolgorde graag veranderen, zie plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUK8-te8Ud8FdWgHhYvfVoe8D_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FX5IUR5keKQ41DLBPwmjV9rV.png?f=user_large

bijvoorbeeld (de inhoud van) regel 10 plaatsen tussen die van 5 en 6
Ik heb geen idee hoe dat te doen, en de volgorde is nu zo in de tabel gekomen doordat ik de poortnummers gematcht heb met de functie, maar dus diverse functies bij elkaar wil hebben.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan doen?
Nogmaals ik heb geen verstand van hoe het hier allemaal functioneert, dus graag zo eenvoudig mogelijk.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En waarom wil je dat aanpassen? Want je kunt de verschillende devices in espeasy ook een naam geven en dat gebruiken. Dat is de kolom die in je screenshot net niet zichtbaar is.

Als je ze echt wil aanpassen zul je de Edit knop moeten gebruiken, maar wat lukt daar dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 08:50
Ja, dat snap ik, en ik heb ze ook allemaal een naam gegeven, maar ik zou de sensoren die bij elkaar hoeren, onder elkaar willen plaatsen, en niet verspreid over de tabel.
Met Edit kan je de inhoud van de regel aanpassen, maar niet op welke 'lijn' in de tabel, waar die dan komt te staan.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De bijbehorende code hieronder aangepast omdat ESPHome kennelijk niet meer dezelfde pin vaker kan gebruiken. Dit zodat mensen die er op zoeken meteen kunnen kopiëren en plakken, zoals ik.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
sensor:
  - platform: pulse_counter
    pin:
      number: GPIO12
      allow_other_uses: true
    update_interval: 6s
    name: "water pulse"
    id: water_pulse

- platform: pulse_meter
    pin:
    name: "Water Pulse Meter"
    unit_of_measurement: "liter/min"
    icon: "mdi:water"
    total:
      name: "Water Total Ltr"
      unit_of_measurement: "L"
      id: water_meter_total_ltr
      device_class: water
      state_class: total_increasing

pin: 
    total:
      name: "Water Total m3"
      unit_of_measurement: "m³"
      id: water_meter_total_m3
      filters:
        - multiply: 0.001

- platform: template
    name: "Water Usage Liter"
    id: water_flow_rate
    accuracy_decimals: 1
    unit_of_measurement: "l/min"
    lambda: return (id(water_pulse).state * 10);

Bron van de originele code: https://www.pieterbrinkma...t-and-a-proximity-sensor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
sypie schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:47:
[...]

De bijbehorende code hieronder aangepast omdat ESPHome kennelijk niet meer dezelfde pin vaker kan gebruiken. Dit zodat mensen die er op zoeken meteen kunnen kopiëren en plakken, zoals ik.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
sensor:
    pin:

pin:
    total:

pin: 
    total:
      filters:

Bron van de originele code: https://www.pieterbrinkma...t-and-a-proximity-sensor/
Ik liep er ook tegenaan, uiteindelijk de code flink afgeslankt. Hier zie ik nog 3 sensoren van elk l/min en een sensor waterpulse. Waarom zoveel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Mij niet vragen... Ik ben al lang blij dat ik het eindelijk op mijn ESP kreeg. Nu ben ik nog aan het klooien om dat ding op mijn wifi te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@sypie
Ik gebruik nu deze in mijn clack-reader-V4
https://github.com/J-Pipe...er-Monitoring/tree/master

De l/min die berekend wordt op deze manier is razendsnel en je loopt niet continu te pollen om de x seconden
Kostte me ook wat moeite om de code om te bouwen naar mijn eigen toepassing, maar uiteindelijk gelukt.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2024 19:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Om maar even verder te gaan op mijn vorige puntje: de ESP op de wifi krijgen...

Ik ben bezig met ESPHome in combinatie met de code die ik hierboven neer heb gezet. Dit om het in Home Assistant werkend te krijgen.

Het vreemde is dat wanneer ik een nieuw apparaat aan ESPHome toevoeg en de configuratie NIET aanpas en deze flash, de ESP op de wifi komt. Wanneer ik deze configuratie aanvul met de code die hierboven staat, zonder aanpassingen in het standaard stuk, komt die NIET online. De wijze van flashen is voor beiden gelijk, BOOT indrukken/ingedrukt houden, USB inpluggen, in ESPHome de code installeren en wachten.

Ik word onderhand een beetje gek van die ESP dingen die ik heb óf ik begrijp die dingen niet óf ik heb echt Chinese prut.

Code die ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
esphome:
  name: water_flow
  friendly_name: Water Flow

esp32:
  board: esp32dev
  framework:
    type: arduino

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: "hvEXJcroNVMRgokrks5/gfMbGxdSI2C17kFfm3MVk4k="

ota:
  - platform: esphome
    password: "3143b1c9d19b2819ed0e63455c10ac67"

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Water Flow Hutspot"
    password: "yiPbuWWAL4cH"

captive_portal:

sensor:
    pin:
      number: GPIO16

pin:
    total:

pin: 
    total:
      filters:

(misschien dat dit beter in het grote ESPHome topic past?)

EDIT: Ik weet het al weer... sypie in "Het grote ESPhome topic" (Brownout detector, iets met te weinig spanning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Op welke (cheap) website bestellen jullie je onderdelen? Dus 100+ 10k 1W weerstandjes, 100+ pin headers, 100+ pin sockets, enz enz.

Ik heb sites gevonden zoals jlcparts (van jlcpcb), zijn er nog andere sites waar je kan shoppen voor leuke prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:41:
mijn esp projectje van vandaag
[Afbeelding]

[Afbeelding]

nieuwe meter gekocht waarvan ik de puls kan meten
met een druksensor.
en een tempratuursensor

[Afbeelding]

momenteel is het zo. eens kijken hoe stabiel dit is.
psi moet ik nog naar bar toveren. Momenteel is hij een beetje hoog
Cool project!

Is dit een eigen water meter? Of de watermeter die bij de hoofdaansluiting van het huis hoort? Want die mag je niet zomaar vervangen toch?

En, wat is de reden dat je de temperatuur ook uitleest? De temperatuur zal altijd wel ongeveer hetzelfde zijn, of sowieso niet snel een probleem zijn?

Met welke onderdelen lees je dit allemaal uit? Ik gok dat de waterdruk wordt gedaan met een "pressure transducer"? Maar hoe lees je dan de temperatuur uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Tanuki schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:56:
[...]

Cool project!

Is dit een eigen water meter? Of de watermeter die bij de hoofdaansluiting van het huis hoort? Want die mag je niet zomaar vervangen toch?

En, wat is de reden dat je de temperatuur ook uitleest? De temperatuur zal altijd wel ongeveer hetzelfde zijn, of sowieso niet snel een probleem zijn?

Met welke onderdelen lees je dit allemaal uit? Ik gok dat de waterdruk wordt gedaan met een "pressure transducer"? Maar hoe lees je dan de temperatuur uit?
de officiële watermeter bevind zich op 600 meter, die mag ik idd niet vervangen.
En uitlezen ging ook niet 123.

water tempratuur is puur voor de leuk. had wat sensors over.
verschil is trouwens wel groot hier. winter 4 graden nu 25 graden...

ds18b20 schroef tempratuur sensor.
en idd een druk sensor.
de meter heeft een ingebouwde puls meter
en een esp32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 23:00
jack zomer schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:57:
[...]

de officiële watermeter bevind zich op 600 meter, die mag ik idd niet vervangen.
En uitlezen ging ook niet 123.

water tempratuur is puur voor de leuk. had wat sensors over.
verschil is trouwens wel groot hier. winter 4 graden nu 25 graden...

ds18b20 schroef tempratuur sensor.
en idd een druk sensor.
de meter heeft een ingebouwde puls meter
en een esp32
Mooi projectje!
Ik heb een tijdje iets gelijkaardig draaien voor koud water, warm water en regenwater :) (druk enkel koud water)
Die temperatuur geeft (volgens mijn ervaringen) wel een verkeerd beeld. Als je geen water verbruikt dan warmt het water in de leiding op tot de kamertemperatuur. Om de echte aanvoertemperatuur te hebben zou je eigenlijk maar mogen de temperatuur meten als je bv 5 liter verbruik hebt gehad. (maar doe ik ook niet ze ;) )

Welke druksensor gebruik je? Ik had eerst een el-cheapo sensor van ebay, maar na een 7tal jaar kreeg ik opeens rare metingen, bleek dat er galvanische corrosie was ontstaan tussen de behuizing van de sensor (wat slechte kwaliteit rvs bleek) en de koperen leidingen. Deze toen vervangen door een "dure" koperlegering sensor.

[ Voor 15% gewijzigd door Promy op 04-08-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Promy schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Die temperatuur geeft (volgens mijn ervaringen) wel een verkeerd beeld. Als je geen water verbruikt dan warmt het water in de leiding op tot de kamertemperatuur. Om de echte aanvoertemperatuur te hebben zou je eigenlijk maar mogen de temperatuur meten als je bv 5 liter verbruik hebt gehad. (maar doe ik ook niet ze ;) )
correct, eigenlijk is alleen de tempratuur accuraat wanneer ik het zwembad bij vul.
of in de nacht wanneer de irrigatie loopt. (maar zelfs dan is het water 25 graden inmiddels) Lang leven zon en 40 graden
https://www.amazon.es/dp/...dt_b_product_details&th=1
deze 20 bar sensor

ben gisteren even aan het opruimen geweest en netjes maken.
straks weer alles aansluiten en instellen... heb daar nu 3 esp32.

irrigatie
zwembadverwarmingsloop
en waterleiding.

hoop eindelijk opdeze manier de storingen uit de tempratuur te krijgen..

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 04-08-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Zou je daar niet 1 ESP32 voor kunnen gebruiken? Ipv 3?

Btw, mensen nog een antwoord op mijn cheap electronic parts vraag? Ik heb inmiddels conrad.de ook wel gevonden, en uiteraard aliexpress. Maar ik merk toch dat jlc parts goedkoper is. Andere goedkope adressen zijn zeer welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tanuki Op een gegeven moment maakt het toch niet heel veel meer uit hoeveel goedkoper het kan worden?
Ervan uitgaande dat je geen massaproductie doet en enkel thuis tinkert zonder echte tijdsdruk kan je zulk spul voor de prijs van een terras-koffie van aliexpress wegtrekken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Tanuki schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:17:
Zou je daar niet 1 ESP32 voor kunnen gebruiken? Ipv 3?
nee te veel aanlsuitingen voor 1. misschien 2
Maar had zoveel gezeik met die dingen dat ik heb het gescheiden.
Als het straks 3 maanden stabiel is dan ga ik er overnadenken

en ik bestel alles zo ongeveer van amazon. zeker niet de goedkoopste maar wel het gemakkelijkste voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:42:
@Tanuki Op een gegeven moment maakt het toch niet heel veel meer uit hoeveel goedkoper het kan worden?
Ervan uitgaande dat je geen massaproductie doet en enkel thuis tinkert zonder echte tijdsdruk kan je zulk spul voor de prijs van een terras-koffie van aliexpress wegtrekken.
Ik doe geen massa productie inderdaad, maar ik heb toevallig een aantal printjes laten maken voor het besturen van een boiler, dan leek het me nuttig om voor alle printjes alle onderdelen te bestellen. Dan kan ik een soort library opbouwen hier. :D En als ze niet naar andere projecten gaan, dan kan ik die resistors en pin headers enz gewoon gebruiken om weer een printje te solderen.

Dus het was meer; ik kan nu in wat grotere getale bestellen, waar wordt het dan interessant bij bijvoorbeeld 500pcs of 1000pcs resistor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Tanuki Bij zulke aantallen zou je bijvoorbeeld bij Mouser kunnen kijken (al zal het dan vast ook weer een fractie van een cent goedkoper zijn bij alibaba).
Imho loont dat niet bij hobbymatig gebruik, ik laat die voorraad liever ergens anders liggen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:17
Ik wil graag oude apparatuur besturen met een Esp8266 (want die had ik nog liggen). Je moet dan denken aan een oud cassettedeck, met van die micro pulse switches (dus niet die mechanische drukknoppen).

Ik kom er niet achter of ik die nu via de esp direct kan sturen (dus grounden) of dat ik daarvoor relais nodig heb die ik moet aansturen? Iemand enig idee?

• Septillion

Septillion

@O085105116N Zonder het casettedeck door te meten valt daar niets zinnigs over te zeggen.

Maar heeft dat ding niet toevallig IR?

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:49
Ipv relais, opto's een idee, is ook veiliger voor de esp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
ergens in mijn leven heb ik de esp goden boos gemaakt.

Wie herkend het onderstaande.

2 esp32 op mijn bureau via wifi op een AP ''aangesloten''
specifiek ssid voor iot/HA/shelly op 2.4ghz.
Alles werk, kan de esp in, de esp communiceert met HA api werkt.

Goed, nu verplaats ik de 2 esp32 met de usb oplader naar de technische ruimte.
Waar een AP met het zelfde ssid zit op 1 meter afstand.

en helemaal niks, geen verbinding mogelijk. Haal ik ze weer naar binnen dan verbinden ze prima op de AP naast mijn monitor.

netwerklijstje.

UDM Pro
USW Pro 24 PoE
AP mesh met kabel
IW HD huis1
IW HD mijn huis
UK Ultra AP Kelder/Poort
UK Ultra AP Electratoren

dus nu op inwall hd (mijn huis) is alles okee. Maar wanneer ze in de electratoren zijn en op die ap moeten komen krijg ik helemaal niks.
esphome secret wifi klopt en werkt. roaming werkt binnen het netwerk.

ben er nu 3 dagen mee bezig, gelukkig geen 8 uur per dag (moet wel een hobbie en leuk blijven)
Maar ik heb het gevoel dat ik iets simpels over het hoofd zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:27
jack zomer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:47:

en helemaal niks, geen verbinding mogelijk. Haal ik ze weer naar binnen dan verbinden ze prima op de AP naast mijn monitor.

netwerklijstje.

UDM Pro
USW Pro 24 PoE
AP mesh met kabel
IW HD huis1
IW HD mijn huis
UK Ultra AP Kelder/Poort
UK Ultra AP Electratoren

dus nu op inwall hd (mijn huis) is alles okee. Maar wanneer ze in de electratoren zijn en op die ap moeten komen krijg ik helemaal niks.

ben er nu 3 dagen mee bezig, gelukkig geen 8 uur per dag (moet wel een hobbie en leuk blijven)
en daar ook 2.4Ghz wifi netwerk aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
krijn1985 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:55:
[...]

en daar ook 2.4Ghz wifi netwerk aanwezig?
Yep.

Overal zijn dezelfde netwerken beschikbaar.

Admin 2.4
Admin 5.
Gast 2.4
Gast 5.
IoT 2.4
IoT 5.

Alle netwerken zijn gescheiden 2.4 en 5. GHz dus heb van alle ssid 2

En gek genoeg. Een 3de esp die de irrigatie beheerd doet het daar prima.
En wanneer ik mijn ap in de electra toren uitzet schakeld die gewoon over naar een ander accesspoint

[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 30-08-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
jack zomer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Yep.

Overal zijn dezelfde netwerken beschikbaar.

Admin 2.4
Admin 5.
Gast 2.4
Gast 5.
IoT 2.4
IoT 5.

Alle netwerken zijn gescheiden 2.4 en 5. GHz dus heb van alle ssid 2

En gek genoeg. Een 3de esp die de irrigatie beheerd doet het daar prima.
En wanneer ik mijn ap in de electra toren uitzet schakeld die gewoon over naar een ander accesspoint
Dan is het meest makkelijke uitgesloten.
Misschien kijken of je met ESP aan laptop kunt zien wat er voor (fout)meldingen langs komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:29

vliegnerd

Nintendo fan.

De ESP probeert niet met het SSID te verbinden maar echt met het MAC adres van het AP. De ESP schakelt niet makkelijk/fijn over naar een ander AP met hetzelfde SSID.

Ik merk dit thuis ook, ESPs zitten altijd op het AP waarmee ze het eerste verbinding gemaakt hebben, niet op het sterkste/dichtsbijzijnde AP.

Als ze echt verbinding verliezen, dan maken ze wel verbinding met een andere.

Dit is mijn ervaring/gevoel. Wellicht kan iemand dit terugvinden in de ESP idf wifi code?

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:15

netwerklijstje.

UDM Pro
USW Pro 24 PoE
AP mesh met kabel
IW HD huis1
IW HD mijn huis
UK Ultra AP Kelder/Poort
UK Ultra AP Electratoren

Zit heb ap toevallig op kanaal 1? Naar mijn ervaring hebben esp’s en UniFi wat problemen met kanaal 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:44
vliegnerd schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

De ESP probeert niet met het SSID te verbinden maar echt met het MAC adres van het AP. De ESP schakelt niet makkelijk/fijn over naar een ander AP met hetzelfde SSID.

Ik merk dit thuis ook, ESPs zitten altijd op het AP waarmee ze het eerste verbinding gemaakt hebben, niet op het sterkste/dichtsbijzijnde AP.

Dit is mijn ervaring/gevoel. Wellicht kan iemand dit terugvinden in de ESP idf wifi code?
Dit is niet mijn ervaring. Ik heb gisteren toevallig voor het eerst een ESP32 test bordje aan m'n Home Assistant gekoppeld, eerst in huis. Daarna het bordje achter in de tuin in de blokhut gehangen, en sindsdien heeft ie WiFi verbinding met een AP in de schuur. Dit AP (in de schuur dus) bevindt zich tussen het AP in huis en de huidige blokhut locatie van het ESP bordje. Verbinding was er direct, niets voor hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
krijn1985 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Dan is het meest makkelijke uitgesloten.
Misschien kijken of je met ESP aan laptop kunt zien wat er voor (fout)meldingen langs komen?
dit is wat ik krijg wanneer ik mijn desk ap uitzet.
code:
1
2
3
4
5
INFO ESPHome 2024.8.1
INFO Reading configuration /config/esphome/esphome-web-27430c.yaml...
INFO Starting log output from waterleiding.local using esphome API
WARNING Can't connect to ESPHome API for waterleiding.local: Error resolving IP address: [Errno -5] No address associated with hostname (APIConnectionError)
INFO Trying to connect to waterleiding.local in the background

en dit krijg ik wanneer ik mijn desk ap aan heb staan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
INFO ESPHome 2024.8.1
INFO Starting log output from 192.168.0.249 using esphome API
INFO Successfully connected to waterleiding @ 192.168.0.249 in 0.064s
INFO Successful handshake with waterleiding @ 192.168.0.249 in 0.105s
[12:12:18][I][app:100]: ESPHome version 2024.8.1 compiled on Aug 29 2024, 17:31:25
[12:12:18][C][wifi:600]: WiFi:
[12:12:18][C][wifi:428]:   Local MAC: A0:A3:B3:27:43:0C
[12:12:18][C][wifi:433]:   SSID: [redacted]
[12:12:18][C][wifi:436]:   IP Address: 192.168.0.249
[12:12:18][C][wifi:440]:   BSSID: [redacted]
[12:12:18][C][wifi:441]:   Hostname: 'waterleiding'
[12:12:18][C][wifi:443]:   Signal strength: -52 dB ▂▄▆█
[12:12:18][C][wifi:447]:   Channel: 6
[12:12:18][C][wifi:448]:   Subnet: 255.255.255.0
[12:12:18][C][wifi:449]:   Gateway: 192.168.0.1
[12:12:18][C][wifi:450]:   DNS1: 1.1.1.1
[12:12:18][C][wifi:451]:   DNS2: 8.8.8.8
[12:12:18][C][logger:185]: Logger:
[12:12:18][C][logger:186]:   Level: DEBUG
[12:12:18][C][logger:188]:   Log Baud Rate: 115200
[12:12:18][C][logger:189]:   Hardware UART: UART0
[12:12:18][C][mdns:116]: mDNS:
[12:12:18][C][mdns:117]:   Hostname: waterleiding
[12:12:18][C][esphome.ota:073]: Over-The-Air updates:
[12:12:18][C][esphome.ota:074]:   Address: waterleiding.local:3232
[12:12:18][C][esphome.ota:075]:   Version: 2
[12:12:18][C][safe_mode:018]: Safe Mode:
[12:12:18][C][safe_mode:020]:   Boot considered successful after 60 seconds
[12:12:18][C][safe_mode:021]:   Invoke after 10 boot attempts
[12:12:18][C][safe_mode:023]:   Remain in safe mode for 300 seconds
[12:12:18][W][safe_mode:029]: Last reset occurred too quickly; safe mode will be invoked in 7 restarts
[12:12:19][C][api:139]: API Server:
[12:12:19][C][api:140]:   Address: waterleiding.local:6053
[12:12:19][C][api:142]:   Using noise encryption: YES
vliegnerd schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

dat is ook mijn idee nu, maar het blijft gek. 2 andere esp32 die ook op mijn bureau zijn geconfigureerd
en daarna naar de techruimte en zwembadruimte zijn verplaatst werken helemaal prima..

ik ga nog even 2 dingen testen,

1. opnieuw aanmelden wifi met bureau access point en buiten access point uit. zodat hij wel moet aanmelden op techruimte.
2. als dat niet werk, dan access point bureau en techruimte uit zodat hij het via mijn buiten access point moet doen
TheMystery schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:15:
[...]

Zit heb ap toevallig op kanaal 1? Naar mijn ervaring hebben esp’s en UniFi wat problemen met kanaal 1.
de 2.4 zit op 6 of 11 overal

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 30-08-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:44
jack zomer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:17:
[...]

dit is wat ik krijg wanneer ik mijn desk ap uitzet.
code:
1
2
3
4
5
INFO ESPHome 2024.8.1
INFO Starting log output from waterleiding.local using esphome API
WARNING Can't connect to ESPHome API for waterleiding.local: Error resolving IP address: [Errno -5] No address associated with hostname (APIConnectionError)
INFO Trying to connect to waterleiding.local in the background

en dit krijg ik wanneer ik mijn desk ap aan heb staan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
INFO ESPHome 2024.8.1
INFO Starting log output from 192.168.0.249 using esphome API
INFO Successfully connected to waterleiding @ 192.168.0.249 in 0.064s
INFO Successful handshake with waterleiding @ 192.168.0.249 in 0.105s
[12:12:18][I][app:100]: ESPHome version 2024.8.1 compiled on Aug 29 2024, 17:31:25
[12:12:18][C][wifi:600]: WiFi:
[12:12:18][C][wifi:428]:   Local MAC: A0:A3:B3:27:43:0C
[12:12:18][C][wifi:433]:   SSID: [redacted]
[12:12:18][C][wifi:436]:   IP Address: 192.168.0.249
[12:12:18][C][wifi:440]:   BSSID: [redacted]
[12:12:18][C][wifi:441]:   Hostname: 'waterleiding'
[12:12:18][C][wifi:443]:   Signal strength: -52 dB ▂▄▆█
[12:12:18][C][wifi:447]:   Channel: 6
[12:12:18][C][wifi:448]:   Subnet: 255.255.255.0
[12:12:18][C][wifi:449]:   Gateway: 192.168.0.1
[12:12:18][C][wifi:450]:   DNS1: 1.1.1.1
[12:12:18][C][wifi:451]:   DNS2: 8.8.8.8
[12:12:18][C][logger:185]: Logger:
[12:12:18][C][logger:186]:   Level: DEBUG
[12:12:18][C][logger:188]:   Log Baud Rate: 115200
[12:12:18][C][logger:189]:   Hardware UART: UART0
[12:12:18][C][mdns:116]: mDNS:
[12:12:18][C][mdns:117]:   Hostname: waterleiding
[12:12:18][C][esphome.ota:073]: Over-The-Air updates:
[12:12:18][C][esphome.ota:074]:   Address: waterleiding.local:3232
[12:12:18][C][esphome.ota:075]:   Version: 2
[12:12:18][C][safe_mode:018]: Safe Mode:
[12:12:18][C][safe_mode:020]:   Boot considered successful after 60 seconds
[12:12:18][C][safe_mode:021]:   Invoke after 10 boot attempts
[12:12:18][C][safe_mode:023]:   Remain in safe mode for 300 seconds
[12:12:18][W][safe_mode:029]: Last reset occurred too quickly; safe mode will be invoked in 7 restarts
[12:12:19][C][api:139]: API Server:
[12:12:19][C][api:140]:   Address: waterleiding.local:6053
[12:12:19][C][api:142]:   Using noise encryption: YES

[...]

dat is ook mijn idee nu, maar het blijft gek. 2 andere esp32 die ook op mijn bureau zijn geconfigureerd
en daarna naar de techruimte en zwembadruimte zijn verplaatst werken helemaal prima..

ik ga nog even 2 dingen testen,

1. opnieuw aanmelden wifi met bureau access point en buiten access point uit. zodat hij wel moet aanmelden op techruimte.
2. als dat niet werk, dan access point bureau en techruimte uit zodat hij het via mijn buiten access point moet doen

[...]

de 2.4 zit op 6 of 11 overal
In je code zie ik dat je probeert te verbinden dmv de hostname, da's mogelijk dan toch een DNS dingetje????
Kun je in je AP client list niet zien of die daadwerkelijk wel of niet verbonden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
babbelbox schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

In je code zie ik dat je probeert te verbinden dmv de hostname, da's mogelijk dan toch een DNS dingetje????
Kun je in je AP client list niet zien of die daadwerkelijk wel of niet verbonden is?
Ik gok dat dit is in ESPhome webpagina. Als die via netwerk probeert te verbinden probeert hij het op DNS. En zolang hij dus niet op het netwerk zit, kan ESPhome hem dus niet vinden.

Mijn ervaring met EPS8266 is dat ze volgens mij in mijn huis wel switchen (indien nodig), maar wel lang blijven vasthouden aan AP waarmee verbonden. Maar ik heb dat nooit goed getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
ja dit is esp home via home assistant

heb nu alle accespoints uitgezet, behalve de techruimte waar ze moeten wonen.
gelukkig heb ik vanaf daar tot mijn pc wifi dekking, dus technisch zouden de esp32 moeten kunnen connecten.

heb er 6, dus ga dat nu even testen (nu is tussen nu en de f1 race).

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste