• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-06 21:27
vso schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:46:
[...]

ik zou esphome adviseren (zeker als je home assistant hebt) tasmota kan ook

let op dat je DS18B20 5v willen en je een weerstand ertussen dient te zetten, terwijl je esp 3,3v werkt.
ook wel handig dat je de juiste (vrij-e) pin selecteerd. bv gpio4 ? met een 4k7 weerstand ertussen
je kan alle temperatuur sensor(s) aan elkaar bundelen alleen je doet er wel verstandig een binnen/buiten connector oid ertussen te maken zodat je case waterdicht blijft. (vocht is niet iets wat je wilt) bv een microjack oid.

deze kan https://randomnerdtutoria...oled-display-arduino-ide/ voor je display alleen zou dit niet beter zijn direct naar je telefoon ipv los schermpje?

in bv tasmota = juiste IP adres in de browser, bij esphome = extra regel "webserver aan" oid in de configuratie.

Ander dingetje is dat je als je een esp32 ergens in verwerkt en uit de buurt van een AP je echt wel een externe antenne oid wilt hebben aan je esp32. (iets met ontvangst)

vso in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"

DM me als je de Yaml van dit ding wilt voor esphome
ik heb de esp gekoppeld gekregen en met wat test codes die ik gevonden had kan ik temperaturen aflezen
ik heb een 470ohm weerstand zitten in plaats van 4.7K ohm dit werkt ook :)
heb hem nu ook met ip adres op mobiel afleesbaar maar ben nog niet tevreden met het resultaat er van maar ben niet zo thuis in dit waardoor ik niet weet wat ik moet aanpassen dan.
esphome en home assistant heb /gebruik (nog) ik niet ( miss later op )

• TECHboyy
het stukje mobiel aflees baar is naar mijn zin te zetten :) :)
nu nog verder zoeken hoe ik een paar dingen kan aanpassen en dan denk ik dat ik een heel eind ben

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

TECHboyy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:55:
[...]

ik heb de esp gekoppeld gekregen en met wat test codes die ik gevonden had kan ik temperaturen aflezen
heb hem nu ook met ip adres op mobiel afleesbaar maar ben nog niet tevreden met het resultaat er van maar ben niet zo thuis in dit waardoor ik niet weet wat ik moet aanpassen dan.
esphome en home assistant heb /gebruik (nog) ik niet ( miss later op )
welk resultaat bedoel je ?

als het betreft zwembad is, zou ik je adviseren in het zwembad automatiserings topic verder te babbelen anders gewoon hier.

fijne van ESPhome/Tasmota is dat je OTA en relatief weinig code nodig hebt om het werkend te krijgen. en beidfe hebben zelf nog een aparte website voor "mobiel"

Arduino is IMHO meer geschikt voor zeer complexe projecten.

Tja vanalles

• TECHboyy
vso schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:01:
[...]

welk resultaat bedoel je ?

als het betreft zwembad is, zou ik je adviseren in het zwembad automatiserings topic verder te babbelen anders gewoon hier.

fijne van ESPhome/Tasmota is dat je OTA en relatief weinig code nodig hebt om het werkend te krijgen. en beidfe hebben zelf nog een aparte website voor "mobiel"

Arduino is IMHO meer geschikt voor zeer complexe projecten.
dit is ook voor het zwembad oa maar ook om meer te leren van de arduino/esp32 kanten.
wat ik bedoelde met resultaat is het uiterlijk van de site waarlangs ik het kan aflezen maar die kan ik nu maken naar mijn zin wat fijn is :*)

• TECHboyy
ik gebruik nu voor het aflezen de ESP DS18B20 Server

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:50
TECHboyy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:55:
[...]

Is dat een weerstand tussen voeding en datapin van de DS18B20? Zo ja: kan ook zonder, want je kan ook een pull-up in de GPIO aanzetten, heeft hetzelfde resultaat.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 22:26
https://github.com/wgroenewold/zwembad/blob/

Zo doe ik het. De webserver zit er dan al bij in.

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-06 16:29
Link is death..

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:08
Zal deze wel moeten zijn: https://github.com/wgroen.../blob/master/zwembad.yaml Dat is de enige echte file in de repo.

• TECHboyy
vanaalten schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:11:
[...]

Is dat een weerstand tussen voeding en datapin van de DS18B20? Zo ja: kan ook zonder, want je kan ook een pull-up in de GPIO aanzetten, heeft hetzelfde resultaat.
Ja op die manier zit de weerstand

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:53
Ff een korte heads-up. Ik heb vorige week 7 defecte Wemos S2 mini (kloon) binnen gekregen via Ali.
Ze zijn (denk ik) bruikbaar maar lijken op geen enkele manier wifi (uitgaand) te doen.

Ik denk dat ik maar weer overstap op simpele WROOMs en pinconverterboardjes.

- knip -

• RobertMe
Raymond P schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:39:
Ff een korte heads-up. Ik heb vorige week 7 defecte Wemos S2 mini (kloon) binnen gekregen via Ali.
Ze zijn (denk ik) bruikbaar maar lijken op geen enkele manier wifi (uitgaand) te doen.

Ik denk dat ik maar weer overstap op simpele WROOMs en pinconverterboardjes.
Zo heb ik laatst ook meerdere ESP32 bordjes besteld op Ali, en de eerste de beste die ik wilde gebruiken zag mijn SSID wel maar weigerde te verbinden. Overige (4 denk ik, 5 in totaal dus) werkte dan gelukkig weer wel.

• Raymond P
@RobertMe Dat dus. Welke had jij exact?

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertMe
Order even teruggezocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005001636295529.html (en ging inderdaad om bestelling van 5 stuks, waarvan dus 1 defecte).

• Raymond P
Hmm, dat is een domper want daar zit dus netjes een WROOM op gesoldeerd.

- knip -

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:04
vso schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:46:
[...]

je kan een "dual use" systeem gebruiken bv een peilstok in een aparte buis met onderin een stuk schuim (iets wat de stok omhoog duwt, op die stok plak je magneetjes. ernaast zet je in een waterdichte buis om de x cm een hall effect (magneet sensor) ..

Naarmate de tank vult zal 1 of meerdere sensors een x waarde registeren (stok gaat omhoog) hoe meer sensors iets uitlezen hoe voller de tank. daarnaast heb je ook nog een manuele aflees mogelijkheid als de techniek je in de steek laat.

hoeveel water erin zit ? pff goed meten en opdelen in vierkante blokken daar een volume berekening overheen gooien excel is daar heel goed in.

btw als je ingraaft zorg wel dat je een voor/na filter hebt oid zodat je geen slib onderin je ingegraven ton hebt tzt . en je kan een flowmeter gebruiken om te zien wat erin/eruit gaat bij benadering ..

[...]

Dit dus .. vandaar de hall effect oplossing kan wellicht "lastig" zijn om te bouwen maar 1maal werkend is dit ook redelijk "foolproof" te maken ..

je kan de uitslag ook verkleinen door een soort "wip" met een verschoven draaipunt maar dat is aan jou.
Heb het even laten bekeken en nagedacht wat ik dan nodig zou hebben, maar dat is mechanisch al snel te ‘complex’ voor wat ik wil. Ideaal gezien pleur ik gewoon een sensor in die tank en hoef ik, op de ESP en toebehoren na, zelf niets te bouwen.

Ik heb na even zoeken dit soort sensoren gevonden: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=0L8S16oqy2Ew

Zoals ik begrijp dat ze werken geven ze, afhankelijk van het type wat je bestelt, 1-5V terug aan de hand van de druk op de sensor (of mA / RS485). Voltage lijkt mij het makkelijkste in combinatie met een ESP. Als ik dit even makkelijk door reken met een sensor die 1M range heeft (hoger is mijn tank niet), geeft deze 2 Volt terug als de tank voor 40% gevuld is, dat is qua logica nog wel makkelijk in HA/ESPhome te krijgen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

gastje01 schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:31:
[...]
Ik heb na even zoeken dit soort sensoren gevonden: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=0L8S16oqy2Ew

Zoals ik begrijp dat ze werken geven ze, afhankelijk van het type wat je bestelt, 1-5V terug aan de hand van de druk op de sensor (of mA / RS485). Voltage lijkt mij het makkelijkste in combinatie met een ESP. Als ik dit even makkelijk door reken met een sensor die 1M range heeft (hoger is mijn tank niet), geeft deze 2 Volt terug als de tank voor 40% gevuld is, dat is qua logica nog wel makkelijk in HA/ESPhome te krijgen.
ben benieuwd lijkt me een leuk project houd ons op de hoogte en of het werkt ! kende deze sensor niet beetje tekst en uitleg als je het werkend (of niet) hebt zou ik wel waarderen

[/quote]
Heb het even laten bekeken en nagedacht wat ik dan nodig zou hebben, maar dat is mechanisch al snel te ‘complex’ voor wat ik wil. Ideaal gezien pleur ik gewoon een sensor in die tank en hoef ik, op de ESP en toebehoren na, zelf niets te bouwen.
[quote]
er zijn meerdere oplossingen, zou gewoon doen wat je goed voelt, dit leek me het meest "failsafe"

Tja vanalles

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 22:01
Ik heb een ESP32 gekoppeld aan een 7.5 inch waveshare epaper display. Ik gebruik ESPHome als software.
De ESP en display worden gevoed door een batterij.

De ESP haalt zijn gegevens uit Home Assistant. 46 sensoren worden ingelezen, in de vorm van sensor en text_sensor, bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
sensor:
  - platform: homeassistant
    entity_id: sensor.e_paper_display_data
    attribute: weather_temperature_now
    id: weather_temperature_now

Idee is om eens per uur een update van het scherm uit te voeren en in de tussen liggende tijd (en 's nachts) mag de ESP slapen (deep sleep).

Ik wil de duur van de wakkere periode zo kort mogelijk houden, uiteraard om de batterij zo lang mogelijk mee te laten gaan. Nu duurt het 25 seconden om alles in te lezen, scherm te refreshen en weer te gaan slapen.
Nu heeft hij na boot een paar seconden de tijd om gegevens in te laten. Proefondervindelijk is dit zo'n 8 seconden.
Daarna volgt een display update en iets later gaat de ESP weer in deep sleep.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
esphome:
  on_boot:
    priority: -100.0
    then:
      # Wait a bit longer so all the items are received
      - logger.log: "Booted, waiting 8 seconds to retrieve all HA sensors..."      
      - delay: 8s
      - script.execute: update_screen

deep_sleep:
  id: deep_sleep_1
  run_duration:
    default: 25s
  sleep_duration: 60min  

Mooier zou zijn als ik op een of andere manier kan detecteren of alle sensoren uit HA ingelezen zijn en daarna een update en daarna weer in deep sleep.

Heeft iemand een goed idee hoe ik dit kan detecteren? Vooralsnog geen voorbeelden gevonden van een soortgelijk iets.

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:24

Rouwette

Rouwette.com

jj85 schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:28:
Ik heb een ESP32 gekoppeld aan een 7.5 inch waveshare epaper display. Ik gebruik ESPHome als software.
De ESP en display worden gevoed door een batterij.

De ESP haalt zijn gegevens uit Home Assistant. 46 sensoren worden ingelezen, in de vorm van sensor en text_sensor, bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
sensor:
    attribute: weather_temperature_now
    id: weather_temperature_now

Idee is om eens per uur een update van het scherm uit te voeren en in de tussen liggende tijd (en 's nachts) mag de ESP slapen (deep sleep).

Ik wil de duur van de wakkere periode zo kort mogelijk houden, uiteraard om de batterij zo lang mogelijk mee te laten gaan. Nu duurt het 25 seconden om alles in te lezen, scherm te refreshen en weer te gaan slapen.
Nu heeft hij na boot een paar seconden de tijd om gegevens in te laten. Proefondervindelijk is dit zo'n 8 seconden.
Daarna volgt een display update en iets later gaat de ESP weer in deep sleep.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
esphome:
  on_boot:
    then:
      - logger.log: "Booted, waiting 8 seconds to retrieve all HA sensors..."      
      - delay: 8s

deep_sleep:
  id: deep_sleep_1
  run_duration:
    default: 25s
  sleep_duration: 60min  

Mooier zou zijn als ik op een of andere manier kan detecteren of alle sensoren uit HA ingelezen zijn en daarna een update en daarna weer in deep sleep.

Heeft iemand een goed idee hoe ik dit kan detecteren? Vooralsnog geen voorbeelden gevonden van een soortgelijk iets.
Als je Bluetooth hebt en meerdere esp32 kun je aanwezigheid detecteren en als dan binnen 5m van de esp bent het scherm aan gaat.

https://www.rouwette.com/

• RobertMe
Rouwette schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:36:
[...]

Als je Bluetooth hebt en meerdere esp32 kun je aanwezigheid detecteren en als dan binnen 5m van de esp bent het scherm aan gaat.
Huh, dat is de vraag toch niet? De vraag gaat over hoe ervoor te zorgen dat de stappen elkaar direct opvolgen als de stappen klaar zijn. Dus i.p.v. "na 10 seconden update het display", omdat het minder dan 10 seconden duurt om de sensoren uit te lezen, onmiddellijk het display te updaten als de laatste sensor is bijgewerkt.
Maar een concreet antwoord op de vraag heb ik ook niet. AFAIK kun je alle sensoren wel een on_update callback geven. Maar dan moet je nog steeds weten dat ze allemaal geupdate zijn.

Daarnaast vraag ik mij uberhaupt af of hetgeen dat jij aangeeft "zet display alleen aan als via bluetooth aanwezigheid gedetecteerd wordt" kan werken. Immers is de ESP + display in deep sleep. Lijkt mij niet dat je via wifi of Bluetooth de ESP uit deep sleep kunt halen (via IO pins kan wel, maar ga je dan een additionele ESP aansluiten die je niet in deep sleep zet om die ander via een draadje wakker te maken? :+).

• Raymond P
@Rouwette epaper...

@jj85 Ik gok dat esphome daar niet de juiste tool voor is.
Als je bijvoorbeeld arduino gebruikt zou het enorm makkelijk zijn. (Wifi killen na je fetch scheelt al een hoop)

[Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 17-04-2023 13:47]

- knip -

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

RobertMe schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:45:
[...]

Huh, dat is de vraag toch niet? De vraag gaat over hoe ervoor te zorgen dat de stappen elkaar direct opvolgen als de stappen klaar zijn. Dus i.p.v. "na 10 seconden update het display", omdat het minder dan 10 seconden duurt om de sensoren uit te lezen, onmiddellijk het display te updaten als de laatste sensor is bijgewerkt.
Maar een concreet antwoord op de vraag heb ik ook niet. AFAIK kun je alle sensoren wel een on_update callback geven. Maar dan moet je nog steeds weten dat ze allemaal geupdate zijn.

Daarnaast vraag ik mij uberhaupt af of hetgeen dat jij aangeeft "zet display alleen aan als via bluetooth aanwezigheid gedetecteerd wordt" kan werken. Immers is de ESP + display in deep sleep. Lijkt mij niet dat je via wifi of Bluetooth de ESP uit deep sleep kunt halen (via IO pins kan wel, maar ga je dan een additionele ESP aansluiten die je niet in deep sleep zet om die ander via een draadje wakker te maken? :+).
Deep sleep toch enkel in de nacht? Het zou denk ik wel kunnen, maargoed ik had de vraag ook niet helemaal in beeld ;)

• RobertMe
Rouwette schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:54:
[...]

Deep sleep toch enkel in de nacht? Het zou denk ik wel kunnen, maargoed ik had de vraag ook niet helemaal in beeld ;)
Nee, @jj85 wil het display alleen overdag en dan alleen elk uur updaten. En gezien het om een epaper display gaat kan dat prima. Toen ik laatst een Lilygo ESP met epaper display besteld had op Ali en deze uitpakte stond er ook mooi iets op het scherm. En dat uiteraard zonder batterijen. Dat ding wordt in de fabriek geflasht waardoor die uiteraard gevoed wordt, waarbij de firmware iets op het display zet, en daarna de ESP helemaal uit gaat. Maar display blijft gewoon weergegeven wat "er in gebrand" is.

• jj85
RobertMe schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:45:
[...]

Werken met de on_update is misschien wel een optie om uit te proberen. Zou er een global int aan kunnen koppelen, die bij elke update met 1 toeneemt. Als de int == 46, dan zijn alle sensoren geupdated.
Kortom, gewoon tellen :-)
Rouwette schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:54:
[...]

's nachts helemaal geen updates, overdag elk uur een update van het scherm. Tenminste, dat is het idee :)
Raymond P schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:46:
@jj85 Ik gok dat esphome daar niet de juiste tool voor is.
Als je bijvoorbeeld arduino gebruikt zou het enorm makkelijk zijn. (Wifi killen na je fetch scheelt al een hoop)
ESPhome neemt mij ontzettend veel tijd en werk uit handen. Maar met je eens, geeft op sommige vlakken niet alle flexibiliteit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jj85
jj85 schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:35:
[...]

Werken met de on_update is misschien wel een optie om uit te proberen. Zou er een global int aan kunnen koppelen, die bij elke update met 1 toeneemt. Als de int == 46, dan zijn alle sensoren geupdated.
Kortom, gewoon tellen :-)
Update:
Opgelost door de sensoren te gaan tellen. Werkt prima :-)
@RobertMe Dank voor de on_update hint.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
esphome:
  on_boot:
    then:
      - logger.log: "Booted, waiting until all sensors are updated..."        
      - wait_until:
          condition:
            lambda: |-
              return (id(updates) >= 45);              
          timeout: 15s
      - logger.log: "Sensors updated (or timeout)..."           
      - logger.log: "Waiting some seconds for e-paper display to refresh..."
      - delay: ${screen_update_time}       
      - script.execute: start_deep_sleep

globals:
  - id: updates
    type: int
    restore_value: no
    initial_value: '0'   

sensor:
    attribute: weather_wind_speed_now
    id: weather_wind_speed_now
    on_value: 
      lambda: |-
        id(updates)++;

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik begrijp dat deep sleep /wakker worden --> een reboot als gevolg heeft .. wellicht ook niet ideaal / wenselijk

Tja vanalles

• jj85
@vso Gebuik een Firebeetle ESP32 E, deze heeft een low power mode. Vooral in deep sleep verbruikt hij amper. Dat hij dan reboot en 20 seconden actief is, is niet zo'n probleem.
Designed for low power mode and default to be connected. Slightly cut off the thin wire with a knife to disconnect it. When disconnected, static power consumption can be reduced by 500 μA. The power consumption can be reduced to 13 μA after controlling the maincontroller to enter the sleep mode through the program.

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Voor laag stroom verbruik is de ESP32C3 erg goed.
In deepsleep is verbruik van een esp32-c3-wroom-02 ~7uA.

Dit met een quick sampling sensor en esp-now kan je verbruik zeer laag krijgen.

Dit is +- 95uAh bij met iedere 2 minuten een sample.

Als je DVFS, light-sleep e.d. instelt is het mogelijk om verbonden met wifi te zijn en op mqtt berichten te kunnen reageren bij een +- 1-2mAh verbruik (afhankelijk AP en afstand tot AP).
(dit is met esp-idf als sdk redelijk makkelijk voor elkaar te krijgen, b.v.
code:
1
2
3
4
5
6
esp_pm_config_esp32c3_t pm_config = {
    .max_freq_mhz = 80,
    .min_freq_mhz = 10,
    .light_sleep_enable = true
    };
ESP_ERROR_CHECK(esp_pm_configure(&pm_config));

en freertos hiervoor instellen (tickless-idle,esp_system_pm_power_down_cpu).
).

• gastje01
vso schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:42:
[...]

ben benieuwd lijkt me een leuk project houd ons op de hoogte en of het werkt ! kende deze sensor niet beetje tekst en uitleg als je het werkend (of niet) hebt zou ik wel waarderen

[/quote]
[quote]
er zijn meerdere oplossingen, zou gewoon doen wat je goed voelt, dit leek me het meest "failsafe"
Ga ik zeker doen, begin mei gaan we starten met de hele tuin, als ik een beetje orde op zaken heb, staat deze wel op de to-do (ik kan nu ook niet testen namelijk). Ik ga me tegen die tijd vast nog hier melden met aanvullende vragen, want elektronische componenten, hoe interessant ook, is niet per se m'n sterkste punt.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op een Wemos D1 Mini met ESPHome heb ik een SG90 servo aangesloten.
Werkt prima middels het servo component in ESPHome, alleen ervaar ik dat de servo slechts 180 graden aan één kant kan draaien, dus van 12 tot 6 uur rechtsom. Kan ik ervoor zorgen dat deze van 12 tot 6 linksom draait?

Deze servo heeft een draaibereik van 0 - 180° lees ik. Ik dacht slim te zijn door, wanneer de servo niet op de 5V is aangesloten, de positie handmatig even te wijzigen zodat ie op de, voor mijn projectje, juiste positie begint en eindigt, maar bij opnieuw aansluiten van de 5V draait ie vrolijk weer terug naar z'n oorspronkelijk begin positie.

\\Edit: 8)7 Ik kan natuurlijk het 'armpje' gewoon op de juiste plek erop drukken.

[Voor 71% gewijzigd door JBS op 19-04-2023 21:25]

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 19:55

manon

het leven gaat niet over rozen

Ik heb een vraag over een WT32-ETH01
Dit is een esp boardje met een lan aansluiting
Waarom lan omdat omdat er slecht bereik is met wifi
Op dit boardje heb ik esp easy gezet om te koppelen naar domoticz
Ik heb deze versie geladen esp_easy_mega_2-221224_normal_esp324m316k_ethfactory
Met wifi kan ik het boardje benaderen
Echter als ik de lan kabel erin klik krijg ik maar geen geen dhcp adres
Het board wordt niet gezien in de router en ik krijg ook geen ip adres in het esp boardje

Wie heeft ervaring met deze variant en heeft een tip voor een dhcp koppeling ?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:36

Ik heb momenteel 2 esp32 bordjes.
Maar op een of andere manier heb ik bij de rechter de naam van de yaml file weg gekregen.
Probleem, ik heb geen idee hoe ik dit heb je gedaan in esphome in ha.

Willekeurig op knopjes drunken heeft geen suc6 op het linker kaartje, waar ik ook de filename weg wil hebben

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
@jack zomer Daarvoor moeten de filenaam en device_name gelijk zijn. Als die afwijken geeft hij de filenaam weer, voor de duidelijkheid :)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:36
lolgast schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:55:
@jack zomer Daarvoor moeten de filenaam en device_name gelijk zijn. Als die afwijken geeft hij de filenaam weer, voor de duidelijkheid :)
kreeg het niet voor elkaar.

nu 30 gewist geinstallerd, aangepast, en aangepast is hij goed.
wederom geen idee wanneer hij dat deed en waarom er 30 pogingen voor nodig waren.

maar suc6 is suc6,,,, dus thanks :)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:23
Om de luchtkwaliteit (vnl CO2) in verschillende kamers in onze woning to monitoren ben ik maar een soort van serieproductie van sensoren begonnen ;)

Nu even een calibratieweekje. Ik heb geen mogelijkheid de CO2-sensoren te calibreren, dus dan maar "op elkaar" calibreren.

De BME-280 sensoren gaan, na het instellen van een offset qua temperatuur heel goed met elkaar op. Meestal zitten ze binnen 0,1 of 0,2C van elkaar, een enkele keer 0,3C. Voor hobbyspul echt niet gek, vind ik.

Luchtdruk en luchtvochtigheid doe ik niet veel mee, maar de luchtdruk zit binnen 0,3hPa van elkaar, de luchtvochtigheid (die door de temperatuurcorrecties niet goed aangeeft, ik weet het @Raymond P ;) ) binnen 3% van elkaar. Ik vind het voor zo'n goedkoop en makkelijk te gebruiken sensortje echt heel goed.

De MH-Z19b CO2-sensoren zijn het echter compleet niet met elkaar eens:

Die blauw lijn lijkt veel meer te stuiteren dan die andere twee. Die mintgroene lijn geeft niet alleen veel lagere waarden van de andere twee, maar lijkt ook nog eens trager te beginnen met stijgen - maar weer niet trager te beginnen met dalen!

Dat wordt nog wat om daar een enigszins bruikbare waarde uit te halen :9

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Raymond P
@JeroenH Heb je die z19 al samen gecalibreerd?

Hier in huis nauwelijks verschil tussen een mh-z19 en een scd41 zolang de eerste dagelijks z'n +-400ppm krijgt voor automatische calibratie.
Een nauwkeurigheid van +-50ppm is normaal.

(Zolang je weet wat je meet is alles prima toch)

[Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 27-04-2023 09:28]

- knip -

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:23
Raymond P schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:27:
@JeroenH Heb je die z19 al samen gecalibreerd?
Ze staan er nog geen 24 uur. Ik heb een automatic_baseline_calibration: true in de ESPHOME code staan, en ze hebben vannacht een paar uur 400ppm gezien, dus kijken wat voor correctie ik vanmiddag zie.
Hier in huis nauwelijks verschil tussen een mh-z19 en een scd41 zolang de eerste dagelijks z'n +-400ppm krijgt voor automatische calibratie.
Een nauwkeurigheid van +-50ppm is normaal.
Ik reken op niet beter dan een nauwkeurigheid van 100ppm, dan kan het alleen maar meevallen ;)
(Zolang je weet wat je meet is alles prima toch)
Dat is het belangrijkste, denk ik. Oppassen met wat je er aan ophangt. Het blijft hobbyspul.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Raymond P
@JeroenH Wachten kan ook natuurlijk. Ik heb niet zo veel geduld. :P

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-06 23:38
Goedemorgen,

Ik had dit al een keer smarthome topic geplaats, maar vermoed dat dit een betere plek is :)

Ik ben in het bezit van een Comelit 3561 deurbel en een 2612 intercom.

Nou wil ik deze slim maken door een ESP-01S en een relay board. Zodat ik deze in mijn huis automatisering kan verwerken.

Alleen ik kom niet uit de bedrading welke ik moet gebruiken om aan te sluiten. Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen hiermee.

Hieronder het aansluitschema om het “smart device“ aan te sluiten tussen de deurbel en de intercom (chime)

Deze draden zijn aangesloten vanuit de 3561:

En hier het aansluitschema van de 3561:

Hier de pagina welke ik gevolgt heb om alles in elkaar te zetten: https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

Hij is al verwerkt in mijn Home Assistant en wordt ook gezien en werkt zodra ik de 2 draden kortsluit waar de deurbel op zou moeten zitten. Nu alleen nog de juiste draden weten te vinden 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond P
@marcel19 Simpelweg een draadje ertussen zetten zit er niet in. Die bus protocollen doen ze meestal erg geheimzinnig over.

Je zou die esp parasitair op de contacten van de daadwerkelijke knop kunnen laten meeliften als je enkel beldetectie wilt hebben.
Let daarbij wel op het voltage, dat zal waarschijnlijk te hoog zijn.

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 09:13
edit: nevermind, verkeerd gelezen.

[Voor 87% gewijzigd door Goof2000 op 01-05-2023 10:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcel19
Raymond P schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:41:
@marcel19 Simpelweg een draadje ertussen zetten zit er niet in. Die bus protocollen doen ze meestal erg geheimzinnig over.

Je zou die esp parasitair op de contacten van de daadwerkelijke knop kunnen laten meeliften als je enkel beldetectie wilt hebben.
Let daarbij wel op het voltage, dat zal waarschijnlijk te hoog zijn.
Heb een klein beetje hulp hierbij nodig. Heb niet zoveel verstand van ESP, ik kan het in elkaar solderen en maken maar wat nu wat inhoud ben ik nog zoekende naar de juiste informatie :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond P
@marcel19 feitelijk gezien niets anders dan je schema. Ergens in de comelit zit een fysiek knopje, na testen op voltage en NO/NC ga je daar je draadje parasitair op solderen.
Je kunt beginnen met het hele PCBtje blootleggen.

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcel19
Raymond P schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:25:
@marcel19 feitelijk gezien niets anders dan je schema. Ergens in de comelit zit een fysiek knopje, na testen op voltage en NO/NC ga je daar je draadje parasitair op solderen.
Je kunt beginnen met het hele PCBtje blootleggen.
Net even gekeken en ik zit een soort van ijzeren drukpalletje zitten welke ingedrukt wordt op het moment dat er aangebeld wordt.

Ik heb beide draadjes erop gezet maar helaas, na het indrukken gaat er geen puls naar het bordje toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond P
@marcel19 Wat gebeurt er wel? Wat heb je exact gemeten?
Zomaar je esp ertussen drukken is sowieso niet verstandig, daarvan kan je esp en/of je bel/intercom systeem kapot gaan.

Trekt de knop laag of hoog, en met welke spanning?

Er zijn ook wat andere dingen waar je rekening mee dient te houden, zoals common ground bijvoorbeeld.

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcel19
Raymond P schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:22:
@marcel19 Wat gebeurt er wel? Wat heb je exact gemeten?
Zomaar je esp ertussen drukken is sowieso niet verstandig, daarvan kan je esp en/of je bel/intercom systeem kapot gaan.

Trekt de knop laag of hoog, en met welke spanning?

Er zijn ook wat andere dingen waar je rekening mee dient te houden, zoals common ground bijvoorbeeld.
Er is geen stroomwissel bij het indrukken van de knop.
Dus ik verwachte dat het enkel een drukknop was zoals een oude normale deurbel zeg maar.

Dus vandaar dat ik die ESP er tussen druk. Maar ook dat maakt geen sluiting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TECHboyy
weet iemand hoe ik met een esp32 een kwh meter kan uitlezen van so-puls?
dit is de meter die ik heb https://sbc-support.com/u...Meter-ALD1-with-S-Bus.pdf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 18:47
TECHboyy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:44:
dit is de meter die ik heb https://sbc-support.com/u...Meter-ALD1-with-S-Bus.pdf
Ik kom wel een paar arduino libraries tegen die de (hardware) serial gebruiken om via SBus de registers uit te lezen. Deze bijvoorbeeld. Wel heb je denk ik nog een level convertor nodig van je 3.3V naar 5(?) volt voor je meter. Die 5V zul je na moeten meten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:52
Waarmee wil je de esp32 programmeren? Als je bijv. ESPHome gebruikt met Home Assistant kun je met de optie ' Pulse Meter Sensor' gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TECHboyy
heintjeput schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Ik kom wel een paar arduino libraries tegen die de (hardware) serial gebruiken om via SBus de registers uit te lezen. Deze bijvoorbeeld. Wel heb je denk ik nog een level convertor nodig van je 3.3V naar 5(?) volt voor je meter. Die 5V zul je na moeten meten.
dank ik zal er even in kijken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TECHboyy
hansvk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:13:
[...]

Waarmee wil je de esp32 programmeren? Als je bijv. ESPHome gebruikt met Home Assistant kun je met de optie ' Pulse Meter Sensor' gebruiken.
ik zou denken ide maar geen idee eigenlijk nog niet over na gedacht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:57
Ik heb deze en heb deze als volgt aangesloten:

Code heb ik zelf in Arduino geschreven (voor een ESP8266):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
const int kWh_Pin = 13;                            // D7
long kwh_total = 0;

void IRAM_ATTR kwh_Pulse() {
  kwh_total += 1;
}

void kWhSetup() {
  pinMode(kWh_Pin, INPUT_PULLUP);
  attachInterrupt(kWh_Pin, kwh_Pulse, FALLING);
}

Waarbij kWhSetup vanuit setup() wordt aangeroepen.

[Voor 5% gewijzigd door ocmer op 02-05-2023 22:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• heintjeput
hansvk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:13:
[...]

De pulse meter sensor is wel veel makkelijker te implementeren maar dan ga je alleen de pulsen tellen en niet via een bus alle andere waardes op vragen. Heeft allebei z’n voor- en nadelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:38
Wellicht heeft iemand hier in dit topic een ingeving: ik wil met een ESP32 en een sensor meten of de wasmachine klaar is.

Rationale: heb momenteel een Shelly Plug aan de wasmachine hangen om aan de hand van het stroomverbruik te kijken of deze klaar is. Dit werkt echter niet lekker omdat de wasmachine niet uit gaat als deze klaar is: hij blijft de trommel elke minuut een aantal seconden roteren. Dit gaat in hetzelfde tempo als bij een reguliere wasbeurt, dus het is erg lastig om af te leiden wanneer de wasmachine klaar is. Te vroeg kijken naar het lagere stroomverbruik van het roteren van de trommel levert een "ready" status op terwijl deze nog niet klaar is, te lang wachten zorgt weer dat je soms een uur nadat de machine klaar is nog geen "ready" hebt.
Daarnaast is er door de verschillende wasprogramma's zoveel verschillende varianten stroomgebruik, dat ik nog geen 100% succesrate heb behaald. De WAF wisselt regelmatig tussen acceptabel en onacceptabel :+

Zat zelf te denken om met een ESP32 met microfoon naar het geluid van de wasmachine te luisteren: als deze een lange piep geeft, is deze klaar. Maar ik kom daar ook niet echt verder mee, lijkt erg lastig om geluidspectra te analyseren.

Iemand nog een idee om - los van stroomverbruik - af te leiden of een wasmachine klaar is?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
@BounceCloud Lichtgevoelige weerstand boven de ‘klaar’ LED van de wasmachine is wellicht de meest ‘foolproof’ methode, maar lastig netjes te maken (is mijn mening)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• heintjeput
Je zou met een accelerometer kunnen kijken naar trillingen en dan kijken wanneer het centrifugeren klaar is.
Of je kunt hem open maken en een LED / de speaker gebruiken als input om te kijken wanneer hij klaar is.
Of toch een microfoon en continue een FFT maken om te kijken of de toon voorbij komt https://medium.com/swlh/h...nd-amplitude-45ec5712d7da

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BounceCloud schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:26:
De WAF wisselt regelmatig tussen acceptabel en onacceptabel :+
if it ain't broke don't fix ? --> mijn wasmachinevrouw weet heel goed wanneer die klaar is, der zit blijkbaar een "app" op / bij maar gezien de wasmachinevrouw weet hoe lang hij gaat draaien stelt ze zich erop in na die tijd eens te controleren oid.

je kan een stroommeter --> via 1 of ander log / grafiek produceren + trillings sensor oid en andere grappen wel gaan meten maar wat los je ermee op ?

dingen gaan toch niet zeer lang mee .. als je een nieuwe koopt zal er dan wel vast een app oid op zitten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond P
@vso Zo'n nieuwe die eerst data de cloud in stuurt en je vervolgens compleet versleuteld terug krijgt zonder enige hoop je eigen data zonder die app te kunnen bekijken?

Fantastisch. :+
Mijn wasmachine van een paar maanden oud heeft dan ook geen connectivity ingebouwd, daar heb ik van geleerd met m'n droger.

@BounceCloud Je hebt 'm natuurlijk nog niet open geschroefd? Als het zo'n hippe is dan is alles compleet in PU hars gegoten en zijn je opties beperkt.
En als je daar toch bent, soldeer dan gelijk een draadje aan de buzzer...
Welk merk/model?

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Raymond P schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:28:
@vso Zo'n nieuwe die eerst data de cloud in stuurt en je vervolgens compleet versleuteld terug krijgt zonder enige hoop je eigen data zonder die app te kunnen bekijken?

Fantastisch. :+
Mijn wasmachine van een paar maanden oud heeft dan ook geen connectivity ingebouwd, daar heb ik van geleerd met m'n droger.
Dan zit er al een ESP32 oid in dan kan je dus 2 routes nemen .. de software route --> cloudcutter
of
je "intercept" de pinnen en kijkt wat er gebeurt .. met een andere esp/arduino/Rpi ..

scheelt je in elk geval 99% wiel opnieuw uitvinden.

je kan ook kijken of je makkelijk bij de printplaat kan komen, maar dan moet je wel weten wat je gaat meten oid .. dan moet je met een multimeter aan de slag

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond P
@vso Ik ben bekend met de klappen van de zweep, en juist bij wasmachines en drogers is tinkeren vaak niet zo makkelijk gemaakt.
Met een bak probes connected een wascyclus draaien zie ik ook niet zitten, áls het niet allemaal volledig volgestort zit. (Mgoed, mijn wasmachine draait niet eeuwig door als ik dat niet vraag)

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:43

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]
Iemand nog een idee om - los van stroomverbruik - af te leiden of een wasmachine klaar is?
Ik heb een LDR op een lampje ergens op het frontpaneel geplaatst. Maar bij mij gaat de wasmachine uit als hij klaar is, dus dat is makkelijk te detecteren.

Edit: ik zie nu de post van @lolgast pas |:( Idd niet de meest mooie methode, maar het werkt hier wel hartstikke betrouwbaar verder :Y Wasmachine staat hier op zolder dus uiterlijk boeit ons niet.

[Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 03-05-2023 20:51]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Raymond P schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:16:
@vso Ik ben bekend met de klappen van de zweep, en juist bij wasmachines en drogers is tinkeren vaak niet zo makkelijk gemaakt.
Met een bak probes connected een wascyclus draaien zie ik ook niet zitten, áls het niet allemaal volledig volgestort zit. (Mgoed, mijn wasmachine draait niet eeuwig door als ik dat niet vraag)
tja ik weet niet welke klappen je exact bedoelt, en to be honest ik weet ook niet de inside of such a device.

maar ik zie niet echt alternatieven oid dan wat ik genoemd heb

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik zit zelf met de uitdaging hoe ik met een F998 soundboard/external sound card met de DSP chip ga communiceren .. zal wel I2C / serieel zijn maar pfff hoe ?

de chip is een bp1048
https://github.com/leadercxn/bp1048_sdk_v0.1.12

maar nog niet eerder gedaan...

[Voor 25% gewijzigd door vso op 03-05-2023 20:52]

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06 20:35
@BounceCloud Wellicht openslopen en gewoon het echte signaal van de buzzer veilig kapen? Kun je je bordje gelijk wegwerken en als je die buzzer via je bordje stuurt een optie erin maken om de buzzer uit te zetten.
Als je toch bezig bent wellicht zo'n detectie voor lekkage (en/of vibratie window waar je kapotte riem of veer mee detecteert).
Zelf start knop erop gezet die adhv laag stroomtarief (zit dynamisch) de wasmachine aanzet.
Maar woon wel gescheiden en alleen op een flatje. Dus geen WAF hier, dus hoe gekker hoe beter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
vso schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:50:
[...]

tja ik weet niet welke klappen je exact bedoelt, en to be honest ik weet ook niet de inside of such a device.

maar ik zie niet echt alternatieven oid dan wat ik genoemd heb
Ik heb ze wel vaker open gehad voor (poging tot) reparaties.

Er zijn zat andere opties als er geen ledje is die vertelt dat 'ie klaar is of vrouwlief daar niet aan wilt.
Normaliter wassen wasmachines met water. Als 'ie z'n uiterste best heeft gedaan om dat weg (meetbaar) te pompen (meetbaar) dan weegt de complete meuk minder (meetbaar).
Wellicht gaat ook het deurtje alvast van slot af (meetbaar).
Met fijnere tools zal je vast ook het verschil in opgenomen vermogen van de motor tussen wel/geen water moeten kunnen meten.

Ik kan vast nog meer onzinnige manieren bedenken om hetzelfde te bereiken zonder garantie te laten vervallen. :9

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Raymond P schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:13:
[...]
Ik heb ze wel vaker open gehad voor (poging tot) reparaties.

Er zijn zat andere opties als er geen ledje is die vertelt dat 'ie klaar is of vrouwlief daar niet aan wilt.
Normaliter wassen wasmachines met water. Als 'ie z'n uiterste best heeft gedaan om dat weg (meetbaar) te pompen (meetbaar) dan weegt de complete meuk minder (meetbaar).
Wellicht gaat ook het deurtje alvast van slot af (meetbaar).
Met fijnere tools zal je vast ook het verschil in opgenomen vermogen van de motor tussen wel/geen water moeten kunnen meten.

Ik kan vast nog meer onzinnige manieren bedenken om hetzelfde te bereiken zonder garantie te laten vervallen. :9
Dat deurtje van slot zou je nog wel met een hall-effect sensor wellicht kunnen meten zonder open te schroeven ?? die dingen zijn ook enorm klein en is relatief goedkoop

Tja ik zelf zou wel meten wat ik kan, als je wat grafieken / logging produceert kan je na paar wasbeurten wellicht concluderen wat jou het meest zuivere resultaat geeft.

wel leuk om te brainstormen erover, maar we weten natuurlijk niet het merk/voorzijde ;) dat scheelt ook wel in het gokken oid.

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Een pols vraagje, heeft iemand al een OBD2 elk327 aan een esp gekoppeld en met mqtt verbonden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:38
Dank voor alle reacties: wow! Erg leuk om over te brainstormen ;)

Het type is een WAT28542NL.

Heb de wasmachine nog niet opengemaakt. Weet ook niet of dit de WAF persé zou vergroten :+ Ga eerst kijken of ik het met een externe sensor kan maken.
Ga kijken naar een LDE, accelerometer of hall sensor. De droger heeft hetzelfde probleem (trommel draait ook elke minuut een paar seconden nadat programma is afgerond). Hoop dat ik daar hetzelfde kan toepassen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TECHboyy
ocmer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:24:
[...]

Ik heb deze en heb deze als volgt aangesloten:

[Afbeelding]

Code heb ik zelf in Arduino geschreven (voor een ESP8266):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
const int kWh_Pin = 13;                            // D7
long kwh_total = 0;

kwh_total += 1;
}

void kWhSetup() {
}

Waarbij kWhSetup vanuit setup() wordt aangeroepen.
dit ziet er ook wel interessant uit waar lees je hem dan op af ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocmer
TECHboyy schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:33:
[...]

dit ziet er ook wel interessant uit waar lees je hem dan op af ?
Dat kan op heel veel manieren: via een display (Nextion NX3224K028), via een webpagina via webserver op de ESP en de mooiste: publiceren naar mooie Grafana grafieken via MQTT/InfluxDB. Dat vereist wel best wat programmeer-werk

[Voor 5% gewijzigd door ocmer op 03-05-2023 22:57]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• heintjeput
BounceCloud schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:58:
Dank voor alle reacties: wow! Erg leuk om over te brainstormen ;)

Het type is een WAT28542NL.

Heb de wasmachine nog niet opengemaakt. Weet ook niet of dit de WAF persé zou vergroten :+ Ga eerst kijken of ik het met een externe sensor kan maken.
Ga kijken naar een LDE, accelerometer of hall sensor. De droger heeft hetzelfde probleem (trommel draait ook elke minuut een paar seconden nadat programma is afgerond). Hoop dat ik daar hetzelfde kan toepassen.
Toch denk ik dat dat wel de WAF vergrotende factor kan zijn. Als ik de tekeningen op de onderhoudspagina bekijk. Dan zou ik met de tip van @Raymond P denk ik het signaal van de deur-dicht-schakelaar af tappen en gebruiken om te kijken of hij klaar is. Als is het goed zie komt dat uit bij kabeltje 0605. Dan hoef je alleen te kijken welke spanning daar op staat (ik gok 24V) en dan kun je met een spanningsdeler bijv van 10k en 2kOhm het signaal hoog / laag trekken naar de ESP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
Rouwette schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:54:
Een pols vraagje, heeft iemand al een OBD2 elk327 aan een esp gekoppeld en met mqtt verbonden?
Ja. (al was het specifiek een MCP 2025 op de LIN bus)
En daar ben ik mee gestopt nadat m'n accu een paar keer compleet dood was. :+
Het is al even geleden, inmiddels heb ik ook niet voldoende 2.4gHz signaal meer bij de auto's.

@BounceCloud Dat is een unit die slim met het deurslotje om gaat. Met een beetje geluk springt 'ie dus van slot af als het programma afgelopen is ondanks dat ' ie door draait.
https://tweakers.net/i/dk21pRnXvxC_if8KX2CtoVpl634=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p5wnEyUz1tXEHI3H4OcH2Ho9.png?f=user_large

Gezien het touch is wil je geen LDR op start/pauze en [EINDE] detecteren is ook niet ideaal. Het slotje symbool zit wel mooi geplaatst op display, maar die wil je eigenlijk niet afdekken.
Een hall sensor aan de buitenkant zal, denk ik, niet lekker werken. De kans dat je toch even het deksel moet lichten is aanzienlijk. Kleine moeite, de bovenplaten zitten meestal met 2 schroeven vast en schuif je zo eraf.

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:38

septillion

@ocmer Weet wel dat je kwh_total nu niet zomaar overal uit mag lezen... Daarnaast ook slim om interrupt vars als volatile te definiëren om zodat de compiler er zeker geen rare dingen mee doet..

Zou er dus even van maken:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
const int kWh_Pin = D7;                            // D7
volatile unsigned long kwh_total = 0;

kwh_total += 1;
}

void kWhSetup() {
}

unsigned long getKwh(){
  unsigned long rtn;

noInterrupts();
  rtn = kwh_total;
  interrupts();

return rtn;
}

En ongerelateerde aanpassingen, als je het correcte board selecteert mag je ook gewoon D7 als pinwaarde gebruiken. En als kwh_total alleen optelt lijkt me unsigned wel op zijn plaats :)

[edit] mm, zie nu wel dat een long op een ESP ook maar een (u)int32 is, ik dacht (u)int64 :+ Dan zou een read wel vanzelf atomic zijn.

[Voor 13% gewijzigd door septillion op 04-05-2023 11:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Raymond P schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Ja. (al was het specifiek een MCP 2025 op de LIN bus)
En daar ben ik mee gestopt nadat m'n accu een paar keer compleet dood was. :+
Het is al even geleden, inmiddels heb ik ook niet voldoende 2.4gHz signaal meer bij de auto's.

@BounceCloud Dat is een unit die slim met het deurslotje om gaat. Met een beetje geluk springt 'ie dus van slot af als het programma afgelopen is ondanks dat ' ie door draait.
[Afbeelding]

Gezien het touch is wil je geen LDR op start/pauze en [EINDE] detecteren is ook niet ideaal. Het slotje symbool zit wel mooi geplaatst op display, maar die wil je eigenlijk niet afdekken.
Een hall sensor aan de buitenkant zal, denk ik, niet lekker werken. De kans dat je toch even het deksel moet lichten is aanzienlijk. Kleine moeite, de bovenplaten zitten meestal met 2 schroeven vast en schuif je zo eraf.
Accu is misschien een dingetje, ik heb de Elm327 nog niet in huis maar ga er wel mee knutselen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gastje01
Ik ben alweer een stapje verder met mijn regenwatertank-sensor, ik heb (bijna) alle spullen binnen en mag de zooi nu aan gaan sluiten en gaat testen. Als alles werkt zoals ik wil ontwerp ik er nog wel een keer een (mooie?) PCB voor, dan ben ik van alle losse draadjes af.

De keuze is gevallen op een hydrostatische sensor met een bereik van 0-2 meter (ze zijn er in verschillende varianten, maar dat is voor mijn gebruik voldoende) waarbij deze 4-20mA doorlaat afhankelijk van de druk op de sensor waarbij 4mA leeg zou moeten zijn en 20mA alles van >2 meter water op de sensor. Dit ga ik meten met een INA219, gekoppeld aan een ESP (Wemos D1 Mini Pro), ESPHome erop en ik zou metingen moeten kunnen doen.

Het enige wat ik nog mis is voedingsspanning voor de sensor en de ESP. De sensor heeft 24VDC nodig, de Wemos, als ik deze via USB wil voeden 5VDC. Het plan is om dit allemaal buiten in een waterdichte behuizing de plaatsen (kabeldoos zou moeten volstaan). Nu twijfel ik om een 24V adapter te nemen en vanaf daar 5V te maken, of gewoon een 5V Usb ladertje te gebruiken met een step-up naar 24VDC, gezien de geringe vermogensvraag zou dit,. volgens mij, prima moeten kunnen. De 5V adapters heb ik lekker klein kunnen vinden namelijk, 24V nog niet.

Kan iemand hier in adviseren wat wijsheid is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
@gastje01 Voor mijn laatste projectje heb ik ook van 24v, 5v gemaakt, misschien heb je er wat aan:
lolgast in "Het grote ESP topic"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gastje01
lolgast schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:32:
@gastje01 Voor mijn laatste projectje heb ik ook van 24v, 5v gemaakt, misschien heb je er wat aan:
lolgast in "Het grote ESP topic"
Thnx, die had ik langs zien komen. Ik zou dan alleen nog een kleine (en bij voorkeur goedkope) adapter, tips?

Anders is van 5V naar 24V voor mij makkelijker aangezien t in een klein doosje moet komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Ik gebruik deze, daar komt de ledstrip van mijn project namelijk ook vandaan:
https://www.ledstripkonin...a-adapter-voor-led-strips

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond P
@gastje01 Ik zou gewoon een step-up vanaf 5v doen voor die ene sensor.
Wat verbruikt de sensor zelf?

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gastje01
Raymond P schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:45:
@gastje01 Ik zou gewoon een step-up vanaf 5v doen voor die ene sensor.
Wat verbruikt de sensor zelf?
Mijn boerenverstand zegt max 20mA bij 24VDC, dat is namelijk wat ie maximaal door laat wanneer er >2 meter water op drukt. Het is een 2 draads sensor, andere aansluitmogelijkheden zijn er niet.

Nu nog een mooie step-up uitzoeken die ik mooi op een printje zou kunnen prikken, iemand tips?
Met kort zoeken kwam ik op zoets, kan ik het voltage nog instellen: https://www.bitsandparts....V-max.-2A-MT3608-p1105659

[Voor 14% gewijzigd door gastje01 op 05-05-2023 15:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Iemand wel eens mee gemaakt dat een M5STACK M5StickC Plus - ESP32 Development Board Spontaan stopt met werken?

Die van mij doer af en toe beetje vreemd, meermaals nieuwe software geprobeerd maar lost niets op. Ik moet dan de RX/TX/GND los koppelen (5v niet aangesloten), aan zetten, wachten tot hij verbonden is met de WiFi en dan kan ik RX/TX/GND weer aansluiten en de USB-C.

Nu deed ik dat donderdag avond ook, display begon wat gek te knipperen en werd zwart. Krijg hem niet meer aan. Als ik hem op de PC aansluit kan ik er wèl nieuwe software op zetten maar er gebeurt verder niets. In eerste instantie had ik gehoopt dat hij zou werken als de accu leeg is maar dat is knap lastig controleren.

Na het flashen dacht ik ‘display zou wel verrot zijn’ maar geen lampje brand en hij komt ook niet online op het WiFi netwerk.

Ondertussen een nieuwe besteld maar met €25 zijn ze niet heel goedkoop, als ik deze dus weer aan de praat zou krijgen kan ik dat best waarderen…

Iemand?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Wellicht heeft iemand hier in dit topic een ingeving: ik wil met een ESP32 en een sensor meten of de wasmachine klaar is.

Rationale: heb momenteel een Shelly Plug aan de wasmachine hangen om aan de hand van het stroomverbruik te kijken of deze klaar is. Dit werkt echter niet lekker omdat de wasmachine niet uit gaat als deze klaar is: hij blijft de trommel elke minuut een aantal seconden roteren. Dit gaat in hetzelfde tempo als bij een reguliere wasbeurt, dus het is erg lastig om af te leiden wanneer de wasmachine klaar is. Te vroeg kijken naar het lagere stroomverbruik van het roteren van de trommel levert een "ready" status op terwijl deze nog niet klaar is, te lang wachten zorgt weer dat je soms een uur nadat de machine klaar is nog geen "ready" hebt.
Daarnaast is er door de verschillende wasprogramma's zoveel verschillende varianten stroomgebruik, dat ik nog geen 100% succesrate heb behaald. De WAF wisselt regelmatig tussen acceptabel en onacceptabel :+

Zat zelf te denken om met een ESP32 met microfoon naar het geluid van de wasmachine te luisteren: als deze een lange piep geeft, is deze klaar. Maar ik kom daar ook niet echt verder mee, lijkt erg lastig om geluidspectra te analyseren.

Ik heb een Athom.tech er tussen zitten en het verbruik moet minimaal 5 minuten onder de 6 watt zitten. Nog nooit een misser gehad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 18:00
Ik heb ook weer een nieuw project: De nieuwe overkapping van LED voorzien. Er zitten toevallig al een soort kanalen in waar ik de leds in kwijt kan. Diffusiemateriaal er tussen/tegen en klaar!

Maarja, 16 meter totaal met 60leds/m is... best veel.

Daarom bedacht om ipv 1 ledstrip (want power injection is lastig in dat kanaal) er 8 ledstrips van te maken van 2 meter. En 4 losse power supplies om zo 2 strips per power supply te voeden. Dit om voltage drop te voorkomen en eventueel met 5v strips te kunnen werken.

Dit is nu het idee:

ik ben absoluut een beginner als het aankomt op elektra. Maar het vorige project (LED-trap, 13 treden x 1 meter met 12v strips en 5v ESP8266) is ook gelukt. Maar zie ik iets over het hoofd?

De ledstrips zijn directioneel voor de data, dus die moet gewoon rond. Elke hoek krijgt een power supply (onder het terras) die vanaf de hoek 2 strips van stroom voorziet. Een strip word dan aan het begin gevoed, en de ander aan het einde (aangezien de data een-richting is).

De ground van alle power supplies moeten met elkaar verbonden zijn ivm problemen anders met de ledkleuren etc. Maar die zijn op deze manier verbonden toch? Door de draad van de ground wel door te lussen, maar de V+ niet te verbinden (anders meerdere power supplies met elkaar verbonden via V+ want volgens mij een slecht idee is :+ )

Mis ik iets? Want draden door de channel mee laten lopen is iets wat ik liever voorkom aangezien ik ze nergens aan vast kan zetten en ik weinig ruimte heb om ze uberhaupt kwijt te kunnen.

Het gehoopte eindresultaat waar ik de inspiratie vandaan heb, vanf 1:41 :

Bij mij komt het enkel aan de bovenkant trouwens, schijnend omlaag.

Mijn eigen testjes tot nu toe met 30 leds/m en papier als diffusor, linkerdeel heeft de diffusor, rechts niet:

En van dichtbij, 60 leds/m is wel nodig zoals je ziet.

ohja tips voor een diffusor zijn welkom :+ er is weinig materiaal dat ~3,8m lang is uit 1 stuk. Dacht al aan iets van wit plexiglas oid maar dat is eigenlijk altijd max 2 meter. En een plaatje van 50x100 zou genoeg zijn om alles uit te halen maar dan heb ik 4 losse segmenten per zijde. Ben ik wel voor 18 euro klaar. Een plaat van 2x1 is meteen al 89 euro :X

[Voor 6% gewijzigd door Waah op 08-05-2023 17:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocmer
Waah schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:06:
Ik heb ook weer een nieuw project: De nieuwe overkapping van LED voorzien. Er zitten toevallig al een soort kanalen in waar ik de leds in kwijt kan. Diffusiemateriaal er tussen/tegen en klaar!

Maarja, 16 meter totaal met 60leds/m is... best veel.

Daarom bedacht om ipv 1 ledstrip (want power injection is lastig in dat kanaal) er 8 ledstrips van te maken van 2 meter. En 4 losse power supplies om zo 2 strips per power supply te voeden. Dit om voltage drop te voorkomen en eventueel met 5v strips te kunnen werken.

Dit is nu het idee:
[Afbeelding]

ik ben absoluut een beginner als het aankomt op elektra. Maar het vorige project (LED-trap, 13 treden x 1 meter met 12v strips en 5v ESP8266) is ook gelukt. Maar zie ik iets over het hoofd?

De ledstrips zijn directioneel voor de data, dus die moet gewoon rond. Elke hoek krijgt een power supply (onder het terras) die vanaf de hoek 2 strips van stroom voorziet. Een strip word dan aan het begin gevoed, en de ander aan het einde (aangezien de data een-richting is).

De ground van alle power supplies moeten met elkaar verbonden zijn ivm problemen anders met de ledkleuren etc. Maar die zijn op deze manier verbonden toch? Door de draad van de ground wel door te lussen, maar de V+ niet te verbinden (anders meerdere power supplies met elkaar verbonden via V+ want volgens mij een slecht idee is :+ )

Mis ik iets? Want draden door de channel mee laten lopen is iets wat ik liever voorkom aangezien ik ze nergens aan vast kan zetten en ik weinig ruimte heb om ze uberhaupt kwijt te kunnen.

Het gehoopte eindresultaat waar ik de inspiratie vandaan heb, vanf 1:41 :
[YouTube: LED Pergola Lighting]

Bij mij komt het enkel aan de bovenkant trouwens, schijnend omlaag.

Mijn eigen testjes tot nu toe met 30 leds/m en papier als diffusor, linkerdeel heeft de diffusor, rechts niet:
[Afbeelding]

En van dichtbij, 60 leds/m is wel nodig zoals je ziet.
[Afbeelding]

ohja tips voor een diffusor zijn welkom :+ er is weinig materiaal dat ~3,8m lang is uit 1 stuk. Dacht al aan iets van wit plexiglas oid maar dat is eigenlijk altijd max 2 meter. En een plaatje van 50x100 zou genoeg zijn om alles uit te halen maar dan heb ik 4 losse segmenten per zijde. Ben ik wel voor 18 euro klaar. Een plaat van 2x1 is meteen al 89 euro :X
Ik heb 9 meter LED strip aan een ESP gekoppeld (WS2812b, 30 LEDs/m). Ik heb één stevige 90W voeding (Meanwell) die ik om de 2 a 3 meter op de + en - van de strip aansluit en waarmee ik ook de ESP voedt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Waah
ocmer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Ik heb 9 meter LED strip aan een ESP gekoppeld (WS2812b, 30 LEDs/m). Ik heb één stevige 90W voeding (Meanwell) die ik om de 2 a 3 meter op de + en - van de strip aansluit en waarmee ik ook de ESP voedt.
Om de 2 a 3 meter voeden wil ik dus niet.

Dit is het kanaal:

13mm breed, en de strip komt dus te "hangen". Draden mee laten lopen is dan lastig omdat het hangt over een lange afstand. Vandaar het idee om ze dus per 2 meter te voeden.

Hier komen ze in:

1 lengte op 5v zou een 35 ampère voeding zijn voor mij, wat ook niet echt heel praktisch is. Nu kan ik 4x9a doen en dat heb je ook als gewone adapter ipv een "open" meanwell voeding.

12v zou nog makkelijker zijn maar die heb je volgens mij niet per pixel addresseerbaar maar per 3. Dus dan heb je 5cm per addresseerbaar gebied ipv 1,6cm per pixel.

Dus ik zit nog wat te twijfelen en rekenen. Maar draden mee laten lopen is niet handig volgens mij. Of ik moet niet begrijpen hoe je dat doet in jou geval. Want elk punt heeft dan toch draden nodig vanaf de voeding?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• septillion

septillion

@Waah Kan je niet gewoon een enkele voeding naar de andere kanten brengen? Want nadeel van losse supplies is dat de paden dan ook niet mooi parallel dienst kunnen doen. En schijnbaar kan je in elke hoek ook gewoon met 230V komen en kan je een adapter plaatsen. Zou ik eerder onderlangs dan kabels naar de vier hoeken brengen. 2m 5V 60led/m strip is namelijk nog steeds best wel veel om van een enkele kant te voeden.

Zou denk ik toch voor de 12V versie gaan, zo veel makkelijker :) Of misschien proberen om een klipje te 3D printen om toch kabels naast de strip te hebben.

Mocht je wel voor meerdere voedingen gaan, absoluut weerstandje in de datalijn tussen de verschillende strips. Spanningsverschillen, or erger, de volgende voeding staat uit, kan de led anders echt slopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Toppe schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:41:
Iemand wel eens mee gemaakt dat een M5STACK M5StickC Plus - ESP32 Development Board Spontaan stopt met werken?

Die van mij doer af en toe beetje vreemd, meermaals nieuwe software geprobeerd maar lost niets op. Ik moet dan de RX/TX/GND los koppelen (5v niet aangesloten), aan zetten, wachten tot hij verbonden is met de WiFi en dan kan ik RX/TX/GND weer aansluiten en de USB-C.

Nu deed ik dat donderdag avond ook, display begon wat gek te knipperen en werd zwart. Krijg hem niet meer aan. Als ik hem op de PC aansluit kan ik er wèl nieuwe software op zetten maar er gebeurt verder niets. In eerste instantie had ik gehoopt dat hij zou werken als de accu leeg is maar dat is knap lastig controleren.

Na het flashen dacht ik ‘display zou wel verrot zijn’ maar geen lampje brand en hij komt ook niet online op het WiFi netwerk.

Ondertussen een nieuwe besteld maar met €25 zijn ze niet heel goedkoop, als ik deze dus weer aan de praat zou krijgen kan ik dat best waarderen…

Iemand?
Verkeerde driver gekozen, kwam ik achter nadat de nieuwe binnen was 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zijn er hier mensen die iets hebben gedaan met PoE ESP32? Dus het esp bordje voeden met stroom vanuit een PoE switch?

Zoja, wat hebben jullie hier dan voor aangeschaft? Een dedicated bordje met een RJ45 aansluiting erop? Of een netwerkkabel in een doosje laten komen en daar bepaalde anders op de pins van de ESP32 aangesloten (want dat moet ook kunnen lijkt me)?

Ik vind de "standaard" bordjes relatief duur, gaan snel over de 20 euro. En ik heb nog een stapel ESP32 liggen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
@Tanuki Ik heb in het verleden meerdere jaren aan een stuk, meerdere van dit soort dingen gebruikt:

https://a.aliexpress.com/_EH5kaCl

[Voor 3% gewijzigd door lolgast op 09-05-2023 21:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertMe
Tanuki schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:02:
Of een netwerkkabel in een doosje laten komen en daar bepaalde anders op de pins van de ESP32 aangesloten (want dat moet ook kunnen lijkt me)?
PoE is 48V, volgens mij accepteren ESPs dat niet? (Uiteraard de ESP zelf alleen 3.3V, meeste dev bordjes zit dan wel een converter op, maar ik gok dat die ook niet 48V slikken).
En nog belangrijker, PoE volgens 802.3af / 802.3at (/802.3bt) is een actieve variant waarbij er eerst een "handshake" plaatsvind zodat de switch (of PoE injector) geen stroom levert als dat niet nodig is. Immers zijn ook "gewone" PCs niet bestand tegen 48V op de RJ45 aansluiting. Je kunt dus niet zomaar een ader ("met data signaal") op een VIN en GND zetten. Want de switch zal dan nog steeds geen stroom leveren.

Naast de kant en klare bordjes (waar dus RJ45 op zit en alles voor je doet) kun je ook kijken naar een losse PoE splitter. Daar prik je een ethernet kabel in en komen twee kabels uit, ethernet met puur data, en bv microUSB (met 5V dan), maar je hebt ook 12V varianten.

[Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 09-05-2023 21:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Waah zou de moeite nemen om direct bij ome ali oid de juiste profielen te vinden, grote kans dat je voor die 89 euro oid het zelfde krijgt in dezelfde verpakking van dezelfde verzender ..

iets waar je wellicht nu niet bij stilstaat is dat je profielen warm gaan worden lijm loslaat en alle ellende van dien dus direct tegen je huidige constructie is wellicht sub-optimaal, dus de tip van 3d printen van clipjes oid is niet eens zo dom .. en dan kan je gelijk de elektra oplossing erachter verwerken met "dikker" bekabeling en 1 voeding oid ..

ps ben wel benieuwd naar de ledstrips want ik had zoiets met action ledstrips bedacht die verdwijnen direct de prullebak in wat een troep ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
@vso Ik heb ‘recent’ led strips in de keuken gemaakt omdat de spotjes kapot bleven gaan. Na meerdere strips via Ali (wat de Action in mijn ogen ook gewoon is..) heb ik de hand in de buidel gestopt en gewoon goede strips via ledkoning gekocht. Verschil in kwaliteit is niet met de camera vast te leggen, maar als je ze naast elkaar legt zie je direct waar je voor betaald :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• septillion

septillion

@lolgast Beter strips zijn ook via Ali te koop hoor. Maar dan inderdaad niet voor drie knikkers en een ei. Auxmer bijvoorbeeld. Maar nog steeds goedkoper en/of beter dan NL webshops. Quinled heeft aardige line up.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Waah
vso schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:13:
@Waah zou de moeite nemen om direct bij ome ali oid de juiste profielen te vinden, grote kans dat je voor die 89 euro oid het zelfde krijgt in dezelfde verpakking van dezelfde verzender ..

iets waar je wellicht nu niet bij stilstaat is dat je profielen warm gaan worden lijm loslaat en alle ellende van dien dus direct tegen je huidige constructie is wellicht sub-optimaal, dus de tip van 3d printen van clipjes oid is niet eens zo dom .. en dan kan je gelijk de elektra oplossing erachter verwerken met "dikker" bekabeling en 1 voeding oid ..

ps ben wel benieuwd naar de ledstrips want ik had zoiets met action ledstrips bedacht die verdwijnen direct de prullebak in wat een troep ..
Opbouw vs inbouw. Ik wil eigenlijk geen opbouw. Extra schroeven zorgt enkel voor meer kans op water aangezien de andere kant van dit "profiel" de afvoer is voor het water van het dak (wanneer deze gesloten is).

Het is ook niet echt een profiel, het is gewoon onderdeel van de balk. Waarschijnlijk zijn ze voor de screens die je bij deze overkapping kan kopen, of de houten achterwanden die je er bij kan kopen. Maar de warmte kan dus mooi verspreiden.

Laat ik het zo zeggen: de trapleds heb ik ook opgeplakt en die hangen prima. Als ik niet hoef te schroeven dan liever niet.

Wat betreft led-verlichting is het maar net wat je wil. Adressable? Non adressable? Adressable heeft altijd een lage CRI waarde. Ook de SK6812 strips. Maar die hebben tenminste normaal wit ipv het gele dat de wb2812b strips maken. Non adressable is eigenlijk makkelijker te vinden met betere lichtkwaliteit.
septillion schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:33:
@Waah Kan je niet gewoon een enkele voeding naar de andere kanten brengen? Want nadeel van losse supplies is dat de paden dan ook niet mooi parallel dienst kunnen doen. En schijnbaar kan je in elke hoek ook gewoon met 230V komen en kan je een adapter plaatsen. Zou ik eerder onderlangs dan kabels naar de vier hoeken brengen. 2m 5V 60led/m strip is namelijk nog steeds best wel veel om van een enkele kant te voeden.

Zou denk ik toch voor de 12V versie gaan, zo veel makkelijker :) Of misschien proberen om een klipje te 3D printen om toch kabels naast de strip te hebben.

Mocht je wel voor meerdere voedingen gaan, absoluut weerstandje in de datalijn tussen de verschillende strips. Spanningsverschillen, or erger, de volgende voeding staat uit, kan de led anders echt slopen.
Dat van die weerstandjes in de datalijn wist ik niet. Goed om te weten! Ik snap alleen niet waarom meerdere voedingen de paden niet mooi parallel kunnen? Bedoel je dan dat de effecten niet mooi gelijk lopen of..?

Kwa 230v naar de hoeken: dan moet ik nog steeds 2,3 meter omhoog over gewone kabels met 5v. En dat zijn volgens de calculatoren die ik vind hele dikke draden over die afstand. En om 230v door een aluminium constructie te leggen... Dat durf ik niet aan.

Iets heel anders: Ik kwam online nog plexiglas tegen dat zwart is bij uit, maar als er ledlicht op schijnt wit wordt. Maar in NL niet kunnen vinden.

De letters even wegdenken want dat boeit me niet. Maar dan is het praktisch onzichtbaar... Totdat je de leds aanzet O+

Maar goed. Eerst maar kijken hoe en wat. Als ik geen mooi wit kan maken hoeft het eigenlijk niet... Dus WS2812b/2815 vallen al af. Adressable vind ik gewoon leuk als hobby, maar segmenten van 5cm zijn gewoon best groot en ik denk dat ik mij daar aan ga ergeren... Dus dan houd je eigenlijk enkel 5v over.

Ik zal nog even wat verder verdiepen in ledstrips en voltage drop Ed voor ik verder ga. Want volgens de info die ik zie zou 120 leds aan 1 zijde voeden geen grote problemen moeten geven op 5v. Maar dat kan ik nog wel testen als ik nog genoeg WS2812b ledstrip heb liggen voor 4 meter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mijn project
bovenzijde

nu hangen ze aan het plafond

De werkende variant (in het donker met de leds) die heb ik inmiddels verwijderd ..

zeker bij de eerste foto .. de <lange piep wegens censuur> wat een <piep> werk om dat te solderen .. ja er bestaan connectors maar natuurlijk iets met lengte en andere uitdagingen .. kwam dat niet lekker uit. nu ja elke soldeer contact ook nog met de multimeter getest of ik geen korsluitingen had gemaakt .. (beter safe then sorry)
ook niet vertellen dat je op die wijze 2 ledstrips nodig had ipv 1, want iets met magische rook en dus trail en error leren ;)

ik weet wat ik wil .. ik ga voor 12v in elk geval met adressable en @septillion thx voor de lineup

@Waah wat een epiloog ;)
Adressable is nice to have of must have afhankelijk van je wensen, waterdichte strips en goeie lijm doet in elk geval wonderen .. of sommige strips schuif je ze er gewoon in oid ..

denk dat je het beste nu dat je weet wat je wilt .. gewoon onderzoek kan doen naar de beste weg .. er zijn vele mensen je voor-gegaan met dit .. waarom niet van hun de pointers meenemen ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waah
@vso ja kort en krachtig gaat mij niet lukken helaas :+ ondanks pilletjes. >:)

Maar inderdaad, ga het topic nog even doornemen morgen en dan knopen doorhakken en beginnen. En als het lastig is met 5v met die sk6812? Ik heb binnen nog een zolder die volledig voorzien moet worden dus dat komt wel op :+

En toch die zwart-naar-wit verkleurende Acrylaat gevonden. Even een proefstukje besteld om te kijken wat voor leuks je daar mee kan doen.
https://www.plexiglas-sho...-00-3050x2030-b-01-s.html

Kwam in ieder geval dit al tegen:
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=1&utm_term=1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waah schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:56:
@vso ja kort en krachtig gaat mij niet lukken helaas :+ ondanks pilletjes. >:)
bekend probleem ;)
En toch die zwart-naar-wit verkleurende Acrylaat gevonden. Even een proefstukje besteld om te kijken wat voor leuks je daar mee kan doen.
https://www.plexiglas-sho...-00-3050x2030-b-01-s.html

Kwam in ieder geval dit al tegen:
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=1&utm_term=1
Dit is wel zeer intressant .. houd me in de loop aub, ik heb wellicht ook nog wat "projecten" die dit spul kunnen gebruiken .bv verzend kosten 50/50 oid als je het in het buitenland moet scoren ofzo ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waah
@vso als ik het proefstukje binnen heb zal ik wel ff een filmpje maken en testen en hier melden wat de bevindingen zijn.

Komt uit Duitsland, proefstukje is 3 euro en gratis verzending. Dus dat zijn de kosten ook niet. Verzendkosten voor hele platen geen idee, voor een stuk op maat (190x16cm) zou ik iets van 35 euro kwijt zijn waarvan 20 euro verzending

• gastje01
Ik ben op zoek naar simpele gratis PCB design software (mag online, Windows of Mac zijn) met voornamelijk een grote base in footprints van diverse bordjes. Ik heb namelijk een aantal kant en klare PCB-tjes (zie een stukje hoger) zoals een Wemos en een INA219 die ik met de pinnen naar beneden op een soort ‘moederbordje’ wil prikken.

Veel software die ik kan vinden is ofwel veel te uitgebreid voor wat ik zoek, of is betaald, of mist de footprint (importeren mag uiteraard ook) voor de componenten die ik gebruik.

Zoek ik verkeerd, of is zoiets simpels als ik voor ogen heb, niet beschikbaar?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

gastje01 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:13:
Ik ben op zoek naar simpele gratis PCB design software (mag online, Windows of Mac zijn) met voornamelijk een grote base in footprints van diverse bordjes. Ik heb namelijk een aantal kant en klare PCB-tjes (zie een stukje hoger) zoals een Wemos en een INA219 die ik met de pinnen naar beneden op een soort ‘moederbordje’ wil prikken.

Veel software die ik kan vinden is ofwel veel te uitgebreid voor wat ik zoek, of is betaald, of mist de footprint (importeren mag uiteraard ook) voor de componenten die ik gebruik.

Zoek ik verkeerd, of is zoiets simpels als ik voor ogen heb, niet beschikbaar?
vrees dat het het laatste is .. en dus van de grond af alles zelf moet "opbouwen" in een pakket

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 72 73 74 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee