Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:21
ik ben nog heel nieuw in het ESP32 verhaal en probeer een eerste stapje te maken! Hopelijk kan iemand me verder op weg helpen want ik snap het niet helemaal.

Ik heb een node-mcu ESP32 en wil een load sensor meten. Hiervoor heb ik de HX711 aan de esp32 verbonden.
Van de HX711 (van sparkfun) verbind ik de volgende met de esp32
vcc met 3v3
gnd met GND
dat met D4
CLK met D2

vervolgens volg ik de stappen zoals beschreven van deze site:
https://github.com/SergeyPiskunov/micropython-hx711

eerst gebruikte ik driver = HX711(2,4) als ik dan vervolgens driver.read() ingeef krijg ik enkel maar 0, daarna heb ik het omgedraaid en gebruik ik driver = HX711(4,2), eureka! ik krijg iets van waardes dacht ik! Maar dit lijkt precies random info. Want ook al beweeg ik mijn load sensor niet, de data veranderd....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oasm81jWcPERaYUZtUHfWassAmk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IbNTT3JYwOGPYzxfXblg8vVH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Ik zou eerst checken of alles goed is aangesloten. Ook je load sensor(s)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ik heb de P1 poort van mijn slimme meter nu al een tijdje serieel op een esp8266 aangesloten die de data via MQTT naar domoticz stuurt.

So far so good, maar nu wil ik de data van een losse Eastron SDM120 ModBus energiemeter uit de groepenkast (via een RS485>TTL converter) ook naar diezelfde ESP8266 module sturen om via domoticz te kunnen zien. Dat is ook een seriele verbinding.

Vraag is dus of de ESP8266 twee seriele verbindingen aan kan, of moet ik dan weer een losse/extra esp gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Iets waarop ik geen eenduidig antwoord kan vinden. Ik heb een captive touch sensor die op 5V werkt. Deze zal worden aangesloten op een Wemos D1 mini. Alleen is de I/O pin van deze sensor ook op basis van 5V. Dus 0V of 5V. Kan ik dit rechtstreeks aansluiten op een GPIO pin van de Wemos? Officieel zouden de GPIO pinnen maximaal 3.3V (of 3.6V) toestaan. Maar ik vind ook dat de CEO van Espressif gemeld zou hebben dat de GPIOs van de ESPs wel 5V tolerant zijn, maar de flash chip niet. Daardoor ook dat er wat "twijfel" is over of je dan weer alleen een subset aan GPIOs kunt gebruiken met 5V (die wat niet aan de flash chip gekoppeld zijn).

En als de ESP niet 5V tolerant is dan zal een logic level shifter ertussen moeten die de 5V naar 3.3V "vertaald". Maar dan verzandt ik als leek weer meteen in het bomen en bos verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 19:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RobertMe Over 5V direct op de GPIO bestaan nog steeds twee kampen :p

Een level converter is een optie, maar met twee weerstanden kun je ook een spanningsdeler maken. Verder zijn de meeste converters voor simpele omzettingen voldoende (als je bijvoorbeeld niet met hoge frequenties bezig bent bijvoorbeeld), dus veel uitzoekwerk hoef je niet te doen. Pak iets dat goedkoop en op voorraad is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
JPS schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:49:
So far so good, maar nu wil ik de data van een losse Eastron SDM120 ModBus energiemeter uit de groepenkast (via een RS485>TTL converter) ook naar diezelfde ESP8266 module sturen om via domoticz te kunnen zien. Dat is ook een seriele verbinding.

Vraag is dus of de ESP8266 twee seriele verbindingen aan kan, of moet ik dan weer een losse/extra esp gaan gebruiken?
Ja dat kan met softwareserial waarbij je twee GPIOs opgeeft voor TX en RX. Met ESP Easy test builds kun je eenvoudig een SDM120 Modbus uitlezen met software serial, maar er zijn meerdere wegen naar Rome.

[ Voor 9% gewijzigd door tsjoender op 20-03-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
RobertMe schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:25:
Iets waarop ik geen eenduidig antwoord kan vinden. Ik heb een captive touch sensor die op 5V werkt. Deze zal worden aangesloten op een Wemos D1 mini. Alleen is de I/O pin van deze sensor ook op basis van 5V. Dus 0V of 5V. Kan ik dit rechtstreeks aansluiten op een GPIO pin van de Wemos? Officieel zouden de GPIO pinnen maximaal 3.3V (of 3.6V) toestaan. Maar ik vind ook dat de CEO van Espressif gemeld zou hebben dat de GPIOs van de ESPs wel 5V tolerant zijn, maar de flash chip niet. Daardoor ook dat er wat "twijfel" is over of je dan weer alleen een subset aan GPIOs kunt gebruiken met 5V (die wat niet aan de flash chip gekoppeld zijn).

En als de ESP niet 5V tolerant is dan zal een logic level shifter ertussen moeten die de 5V naar 3.3V "vertaald". Maar dan verzandt ik als leek weer meteen in het bomen en bos verhaal.
met een FET en een weerstand maak je een level shifter (2 weerstanden voor bi-directioneel) meer is niet nodig. Het is onzinnig om je poorten te riskeren voor 2 cent aan componenten

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

tsjoender schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:07:
[...]

Ja dat kan met softwareserial waarbij je twee GPIOs opgeeft voor TX en RX. Met ESP Easy test builds kun je eenvoudig een SDM120 Modbus uitlezen met software serial, maar er zijn meerdere wegen naar Rome.
OK thx, dat geeft hoop. Ik heb nu een normale megapack van ESPeasy op die nodeMCU staan (ESP_Easy_mega-20191003_normal_ESP8266_4M1M.bin).
Wat voor testbuild heb ik dan precies nodig?

/Edit: ik zie net hier eerder in dit topic de discussie over het aansluiten van de SDM120 via ESPEasy. Ik ga het morgen verder lezen.
Maar tips&tricks om dit naast de P1 serial op 1 ESP8266 werkend te krijgen blijven welkom.

[ Voor 23% gewijzigd door JPS op 20-03-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
SnowDude schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:44:
Ik zou eerst checken of alles goed is aangesloten. Ook je load sensor(s)
zal de boel eens deftig solderen ;) kijken of het dan beter gaat. Moest improviseren bij het gebrek aan materiaal en zou goed kunnen dat het daar verkeerd is gegaan. Maar omdat ik nieuw ben in (micro)python twijfel ik nog veel aan hetgeen wat gemaakt wordt, ook al volg je een tutorial of iets, tis precies net altijd iets anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JPS schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:43:
[...]

OK thx, dat geeft hoop. Ik heb nu een normale megapack van ESPeasy op die nodeMCU staan (ESP_Easy_mega-20191003_normal_ESP8266_4M1M.bin).
Daarin zit niet de module om de SDM120 uit te kunnen lezen. Doordat een ESP beperkt geheugenruimte heeft worden bij de verschillende firmwares modules aan- of uitgezet, anders past het niet.

Je kunt zelf je firmware bakken en de benodigde modules kiezen. Of je pakt een kant-en-klaar firmwarepakketje waar de modules inzetten die je nodig hebt. Je kunt bijvoorbeeld ESP_Easy_mega_2021****_energy_ESP8266_4M1M pakken, daar zit de P1-mogelijkheid en SDM120 zeker in.
/Edit: ik zie net hier eerder in dit topic de discussie over het aansluiten van de SDM120 via ESPEasy. Ik ga het morgen verder lezen.
Maar tips&tricks om dit naast de P1 serial op 1 ESP8266 werkend te krijgen blijven welkom.
Dat was mijn post en het lukte toen niet met die converter. Met een andere converter heb ik geen enkel probleem :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Thx @Gizz . Ik denk dat ik wel de juiste converter heb.
Ik ben er ook al achter dat de normale FW niet de SDM120 module heeft omdat die nog is testfase is.

Nu probeer ik dus uit te vogelen hoe ik in PlatformIO zelf zo'n firmware kan bouwen en de 078 plugin kan toevoegen. Anders inderdaad maar een kant en klare versie gebruiken. Ik neem aan dat die ook op Github te vinden is?

Als de SDM softserial wordt dan zal de P1 dat ook moeten zijn (lijkt me). Is dat verder logisch te configureren in die firmware?

[ Voor 14% gewijzigd door JPS op 23-03-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
@Gizz & @SnowDude dank voor jullie reactie m.b.t. mijn vraag over 5V input / schakeling.

Een mosfet heb ik nog wel liggen en had ik nog niet aan gedacht. Gezien het "eenrichtingsverkeer" is (binair aan/uit van de sensor die door ESP uitgelezen moet worden) zou dat dus voldoende moeten zijn. Alleen vind ik het persoonlijk een beetje "vies" over komen gezien de "enorme" omvang van de mosfet. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar hoe ik dit met puur een aantal weerstandjes kan doen, ook voor van te leren hoe dat dan werkt. Kan een van jullie dus aangeven hoe dat werkt? Linkje of een concrete zoekterm mag uiteraard ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RobertMe de concrete zoektermen zijn spanningsdeler en voltage divider. Je zult daarmee veel vinden, ook hier op het forum. Ook op YouTube wordt het principe in tig filmpjes uitgelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Zorg schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:51:
[...]

zal de boel eens deftig solderen ;) kijken of het dan beter gaat. Moest improviseren bij het gebrek aan materiaal en zou goed kunnen dat het daar verkeerd is gegaan. Maar omdat ik nieuw ben in (micro)python twijfel ik nog veel aan hetgeen wat gemaakt wordt, ook al volg je een tutorial of iets, tis precies net altijd iets anders!
Het was een combinatie van beiden :) solderen was effectief beter. Maar denk ook dat mijn sensor niet ok was. Heb het met een andere gedaan en die werkte wel. Na het solderen werkte de eerste toch ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
RobertMe schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:38:
@Gizz & @SnowDude dank voor jullie reactie m.b.t. mijn vraag over 5V input / schakeling.

Een mosfet heb ik nog wel liggen en had ik nog niet aan gedacht. Gezien het "eenrichtingsverkeer" is (binair aan/uit van de sensor die door ESP uitgelezen moet worden) zou dat dus voldoende moeten zijn. Alleen vind ik het persoonlijk een beetje "vies" over komen gezien de "enorme" omvang van de mosfet. Daarom ben ik ook wel benieuwd naar hoe ik dit met puur een aantal weerstandjes kan doen, ook voor van te leren hoe dat dan werkt. Kan een van jullie dus aangeven hoe dat werkt? Linkje of een concrete zoekterm mag uiteraard ook :)
Hou er rekening mee dat als je een mosfet gebruik dat je er dan een neemt met een lage capaciteit, de capaciteit van de mosfet bepaald de maximum bandbreedte. maar een paar 100 kilohz haalt een standaard bss138 wel. Als je in mhz bereik gaat zitten zou ik echt een dedicated level shifter gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/qDDi9.pnge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
SnowDude schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Hou er rekening mee dat als je een mosfet gebruik dat je er dan een neemt met een lage capaciteit, de capaciteit van de mosfet bepaald de maximum bandbreedte. maar een paar 100 kilohz haalt een standaard bss138 wel. Als je in mhz bereik gaat zitten zou ik echt een dedicated level shifter gebruiken.

[Afbeelding]
Je bedoelt dan neem ik aan de frequentie waarmee het signaal schakelt? Zoals bv bij PWM. Want dat is in mijn geval dus niet aan de orde. Gaat puur om een captive touch sensor / button die of 0V of 5V is en dat dus zeg maar "permanent" (0V bij geen touch en 5V bij wel).

@Gizz ik heb nog niet de video die je poste bekeken, maar kwam zelf nog dit artikel/post tegen: https://hackaday.com/2016...cate-with-level-shifters/ Kijkende naar de poster van de video en het plaatje bij "Step down logic level shifter" neem ik aan dat het hetzelfde is. Twee weerstanden in serie tussen 5V (/in mijn geval de I/O pin van de sensor) en ground, en vervolgens zit "tussen" de weerstanden het 3.3V "signaal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
RobertMe schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:35:
[...]

Je bedoelt dan neem ik aan de frequentie waarmee het signaal schakelt? Zoals bv bij PWM. Want dat is in mijn geval dus niet aan de orde. Gaat puur om een captive touch sensor / button die of 0V of 5V is en dat dus zeg maar "permanent" (0V bij geen touch en 5V bij wel).

@Gizz ik heb nog niet de video die je poste bekeken, maar kwam zelf nog dit artikel/post tegen: https://hackaday.com/2016...cate-with-level-shifters/ Kijkende naar de poster van de video en het plaatje bij "Step down logic level shifter" neem ik aan dat het hetzelfde is. Twee weerstanden in serie tussen 5V (/in mijn geval de I/O pin van de sensor) en ground, en vervolgens zit "tussen" de weerstanden het 3.3V "signaal"
Welke touch sensor gebruik je? Er zijn verschillende soorten welke een ingangsspanning hebben tussen de 2,8 en 5,5V. De uitgangsspanning op de IO pin is dan gelijk aan de voedingsspanning. In dat geval zou je die sensor met bijvoorbeeld 3,3V kunnen voeden en hoef je geen level shifter of weerstanden te gebruiken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 08:51
Ik heb met behulp van een ESP32 en een TFT-display (Wemos 2.4 inch TFT Shield) een display gemaakt die in idle modus toont hoeveel dagen tot de leging van 3 afvalcontainers (sortibak, papier en gft). De eerstvolgende staat bovenaan. Bij morgen een groene achtergrond en als hij vandaag geleegd moet een rode achtergrond.

Er zit ook een service in die via HA aangeroepen kan worden (met een aantal seconden als param) en die een countdown toont. Dit gebruik ik om te weten wanneer de vaatwasser klaar is.

Voor iedereen die dit interessant vindt, hier is de code (incl HA sensor config):
https://github.com/timovos/esphome-kitchendisplay

Ik heb dit in een zwart doosje gedaan.

Zo ziet het er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iw0n1FyRPnw6-i-ZowWkAmkF9es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrSwAN3kksAoulQQHGonL602.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas werkt de vaatwasser countdown bij ons niet goed, omdat de vaatwasser een variabele tijd hanteert :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:21
Ik ben vrij nieuw in het werken met ESP en heb nu een tweetal NodeMCU bordjes waarop ik een aantal ds18b20 sensoren heb aangesloten. Alles loopt via ESPHome naar Home Assistant.

Nu voor het volgende projectje heb ik een PMS2005 en MH-Z19B sensor besteld. Is het mogelijk om deze op een een dezelfde NodeMCU aan te sluiten? Het lijkt erop dat ze beide gebruik maken van een UART aansluiting, en het is me niet duidelijk of je 2 van deze aansluitingen op 1 bordje kwijt kunt of niet.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Twee ESP32-CAM's recent binnen gekregen. Hoek van 70 en hoek van 160 graden. Die videokwaliteit is wel echt bagger zeg. Beetje van het niveau webcam 2002 en qua grootte ook niet heel erg indrukwekkend vergeleken met bijvoorbeeld een Trust SpyCam 300XS. :D Het zal wel meer om het developmentboard idee en de prijs gaan dan kwaliteit, vanzelfsprekend. Toch hoop ik dat er binnenkort spul komt met betere videokwaliteit.

[ Voor 12% gewijzigd door Saturnus op 29-03-2021 22:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Hij hangt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QsFKEGJer8jbEJZnZLc0JDyeG8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WkOCtiDd5vrgEdiFnolRNJm4.jpg?f=user_large

Gemaakt van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6wQcwpmClZw3fE8atspYQipkcw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rO3dOPHYuG3FiRTgRUlZDRWX.jpg?f=user_large

:+

https://esphome.io/components/exposure_notifications.html
Gaat dit over detectie van mensen die de covid-19 services gebruiken óf mensen die daadwerkelijk besmet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Saturnus schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:04:
Gaat dit over detectie van mensen die de covid-19 services gebruiken óf mensen die daadwerkelijk besmet zijn?
Technisch gesproken gaat het over het detecteren van apparaten waarbij de exposure notification service draait.

Normaal gesproken hebben mensen die apparaten bij zich, maar ze kunnen natuurlijk ook op tafel liggen terwijl de eigenaar helemaal niet in de buurt is.

Je kan op deze manier niet zien of weten wie er besmet is. Achteraf zou je dan aan de hand van de IDs (die je dan dus wel een tijd moet bewaren) kunnen uitvogelen of de eigenaar positief is getest. Maar volgens mij kan je deze IDs niet zo maar ergens downloaden en wordt die data alleen vrijgegeven aan de covid apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:35:
[...]
Technisch gesproken gaat het over het detecteren van apparaten waarbij de exposure notification service draait.

Normaal gesproken hebben mensen die apparaten bij zich, maar ze kunnen natuurlijk ook op tafel liggen terwijl de eigenaar helemaal niet in de buurt is.

Je kan op deze manier niet zien of weten wie er besmet is. Achteraf zou je dan aan de hand van de IDs (die je dan dus wel een tijd moet bewaren) kunnen uitvogelen of de eigenaar positief is getest. Maar volgens mij kan je deze IDs niet zo maar ergens downloaden en wordt die data alleen vrijgegeven aan de covid apps.
Thanks, klinkt logisch. Dan zie ik er helaas weinig bruikbaarheid in. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 23:22
Pred schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:51:
Helaas werkt de vaatwasser countdown bij ons niet goed, omdat de vaatwasser een variabele tijd hanteert :/
Stroomverbruik meten werkt beter. Ik gebruik een state machine om de status van verschillende toestellen bij te houden. Bij het overschrijden van bepaalde verbruiksthresholds verandert de state. Werkt perfect, ook met verschillende programma's van de vaatwasser of wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
teaser schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:52:
[...]

Stroomverbruik meten werkt beter. Ik gebruik een state machine om de status van verschillende toestellen bij te houden. Bij het overschrijden van bepaalde verbruiksthresholds verandert de state. Werkt perfect, ook met verschillende programma's van de vaatwasser of wasmachine.
Stroomverbruik meten doe ik. Als de vaatwasser gedurende 2 minuten boven een x aantal watt verbruikt, start de countdown. Ik weet alleen niet hoe lang ik moet aftellen, omdat de tijdsduur variabel is (op basis van vuil oid). Hoe zou ik dat kunnen "voorspellen" dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Pred schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:17:
[...]

Stroomverbruik meten doe ik. Als de vaatwasser gedurende 2 minuten boven een x aantal watt verbruikt, start de countdown. Ik weet alleen niet hoe lang ik moet aftellen, omdat de tijdsduur variabel is (op basis van vuil oid). Hoe zou ik dat kunnen "voorspellen" dan?
Je zou het verbruikspatroon van een programma kunnen bekijken en op basis daarvan een trigger kunnen gebruiken als "voor X minuten minder dan X watt verbruik". Zo doe ik het voor zowel droger als wasmachine, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
JBS schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:20:
[...]
Je zou het verbruikspatroon van een programma kunnen bekijken en op basis daarvan een trigger kunnen gebruiken als "voor X minuten minder dan X watt verbruik". Zo doe ik het voor zowel droger als wasmachine, werkt perfect.
Dank voor je toevoeging. Eigenlijk weet je dan pas tijdens het programma (dus na verloop van tijd als het programma draait) hoe lang het nog zou kunnen duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Pred schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:27:
[...]

Dank voor je toevoeging. Eigenlijk weet je dan pas tijdens het programma (dus na verloop van tijd als het programma draait) hoe lang het nog zou kunnen duren.
Klopt. Ik deed even de aanname dat je een bericht wilde krijgen wanneer het programma was afgerond, niet gedurende het programma wilde zien hoe lang dat nog zou duren. Als je dat laatste wilt, kun je wellicht uit het verbruikspatroon fases kunnen herkennen om zo een grove indicatie te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
JBS schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:33:
[...]
Klopt. Ik deed even de aanname dat je een bericht wilde krijgen wanneer het programma was afgerond, niet gedurende het programma wilde zien hoe lang dat nog zou duren. Als je dat laatste wilt, kun je wellicht uit het verbruikspatroon fases kunnen herkennen om zo een grove indicatie te krijgen?
Dat is inderdaad het doel. Er bestaan vaatwassers die de resterende tijd op de grond projecteren. Helaas hebben wij er niet zo een, dus ik wilde een display met een countdown (uren / minuten) totdat de vaatwasser klaar is.

Ik heb de data van de vaatwasser als grafiek in Grafana, dus daar kan ik best wel een analyse op maken. Ook al weet ik pas halverwege het programma hoe lang het nog duurt, het maakt het display wel nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:01
@Pred Een andere vaatwasser kopen met een webcam die de grondprojectie doorgeeft? :9
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/2048x1536/products/1521757

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

lolgast schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:36:
@JBS Een andere vaatwasser kopen met een webcam die de grondprojectie doorgeeft? :9
[Afbeelding]
@Pred wil 'm wel misschien.
Ik neem genoegen met een melding wanneer ie klaar is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
Ik had de verkeerd getagd helaas, was al geninja-edited ;)

offtopic:
Overigens best een fijne functie, als je de vaatwasser niet alleen in de nacht aanzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
lolgast schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:36:
@Pred Een andere vaatwasser kopen met een webcam die de grondprojectie doorgeeft? :9
[Afbeelding]
Deze vaatwasser hebben we nu een half jaar. We hadden twee opties: de vaatwasser die we nu hebben of eentje met een countdown-projectie (was 100 euro duurder), 700 euro vs 800 euro. Keuzes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Als je in Grafana al hebt gezien dat de tijdsduur variabel is wordt het denk ik een behoorlijke klus om dit te gaan voorspellen. Want het enige dat je kunt voorspellen is dat de tijdsduur variabel is :+ Hooguit dat de wellicht 20 laatste minuten zich laten voorspellen omdat hij dan alleen nog droogt en geen water meer gaat verwarmen waardoor je geen piekverbruik meer hebt, maar is het dan nog nuttig? Niet veel later volgt dan al de melding dat hij klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
lolgast schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:50:
Als je in Grafana al hebt gezien dat de tijdsduur variabel is wordt het denk ik een behoorlijke klus om dit te gaan voorspellen. Want het enige dat je kunt voorspellen is dat de tijdsduur variabel is :+ Hooguit dat de wellicht 20 laatste minuten zich laten voorspellen omdat hij dan alleen nog droogt en geen water meer gaat verwarmen waardoor je geen piekverbruik meer hebt, maar is het dan nog nuttig? Niet veel later volgt dan al de melding dat hij klaar is.
Precies dit. Ik kan mogelijk het laatste half uur identificeren. Is altijd nog meer dan niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Pred schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:29:
[...]

Precies dit. Ik kan mogelijk het laatste half uur identificeren. Is altijd nog meer dan niks.
Maar wanneer elk programma z'n eigen verbruikspatroon heeft, wellicht nog eerder? Of betreft het geen vaste programma's en is elke run anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
JBS schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:31:
[...]

Maar wanneer elk programma z'n eigen verbruikspatroon heeft, wellicht nog eerder? Of betreft het geen vaste programma's en is elke run anders?
Elke run is anders. We draaien altijd hetzelfde programma. Onze vaatwasser detecteert vuil (vraag niet hoe), en past de draaitijd daarop aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 16:17
Pred schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:06:
[...]

Elke run is anders. We draaien altijd hetzelfde programma. Onze vaatwasser detecteert vuil (vraag niet hoe), en past de draaitijd daarop aan.
Meet de vuilheid in het water (meer of minder doorzichtig) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Leg gewoon even die verbruiksplots van een aantal wasbeurten over mekaar. Grote kans dat het 1 bepaalde fase in het programma is die varieert in tijd. Dan moet je kunnen bepalen wanneer die fase begint en eindigt, en voor je aftelklok gebruik je het gemiddelde/mediaan voor die fase. Eventueel een range weergeven ipv 1 eindtijd. Eens die fase voorbij is kun je wel accuraat verder aftellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdMeer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 08:23
Ik ben afgelopen week gestart met het maken van mijn eerste ESP gebaseerde fijnstof meter. Ik ben echter opzoek naar behuizing en heb geen 3d-printer. Zijn er bekende websites waar je behuizingen kunt kopen voor dit soort projectjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:53
RvdMeer schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:03:
Ik ben afgelopen week gestart met het maken van mijn eerste ESP gebaseerde fijnstof meter. Ik ben echter opzoek naar behuizing en heb geen 3d-printer. Zijn er bekende websites waar je behuizingen kunt kopen voor dit soort projectjes?
https://opensensemap.org/...c38a001b9ee6b1_qe6xhd.jpg

https://opensensemap.org/explore/5f1ebbd39fc38a001b9ee6b1

Ik heb het in deze lasdoos.

Zilver buisje voor temperatuur, luchtdruk en RV, 2 onderste wartels aan en afvoer fijnstof.

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 05-04-2021 18:22 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 13:47
Hier een voorbeeld van een guide met PCB buis:
https://sensor.community/de/sensors/airrohr/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:59
http://www.fam-oldenburger.nl/2018/08/11/luftdaten-info/

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

Heeft iemand hier toevallig de Library file (voor Eagle) van de ESP32-WROOM32-E?

Ik kom eigenlijk alleen maar de wat oudere (en dus iets andere) varianten tegen...

Zou er dus enorm mee geholpen zijn als iemand me deze kan geven _/-\o_
(of wijzen daar die staat, dan doe ik erna meteen een cursus Googelen)

[edit]

Dus echt alleen de module, niets met breakout boards enzo :)

[ Voor 10% gewijzigd door Atmoz op 09-04-2021 15:32 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racquemis
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 16:45
Atmoz schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:32:
Heeft iemand hier toevallig de Library file (voor Eagle) van de ESP32-WROOM32-E?

Ik kom eigenlijk alleen maar de wat oudere (en dus iets andere) varianten tegen...

Zou er dus enorm mee geholpen zijn als iemand me deze kan geven _/-\o_
(of wijzen daar die staat, dan doe ik erna meteen een cursus Googelen)

[edit]

Dus echt alleen de module, niets met breakout boards enzo :)
https://nl.mouser.com/Pro...-WROOM-32EM113EH3200PH3Q0
Klik op het icoontje naast ECAD Model. via library loader kan je een library aanmaken voor eagle
Is dit wat je zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

racquemis schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:28:
[...]

https://nl.mouser.com/Pro...-WROOM-32EM113EH3200PH3Q0
Klik op het icoontje naast ECAD Model. via library loader kan je een library aanmaken voor eagle
Is dit wat je zoekt?
Ja! Helemaal geweldig. Super bedankt :)

Ik wist niet dat het zó makkelijk zou zijn. Maar ergens ook wel heel logisch eigenlijk he O-)

Thanks! Kan ik weer verder :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

kan je wat met een esp-07S ? of is het zo "oud"/ traag dat je het beter --> vuilnisbak kan doen

ik kreeg hem zo in (wifi module voor PV omvormer)

vso in "Growatt ShineWifi-X wil niet verbinden met wifi (ap)"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 19:15
Na 3 ESP's met ESPhome te hebben gemaakt met het betere knip en plakwerk van internet (Home assistant deurbel/watermeter, Itho ventilatie controller op 868 mHz en een CO2/PM sensor) heb ik nu een vraag waar ik niet helemaal zelf uitkom:

Hoe kan ik het beste een TL-136 sensor uitlezen op een ESP?
Deze heeft 12-32V 4-20mA uitgangssignaal.
Wat is de makkelijkste/betrouwbaarste manier om deze te kunnen meten?

Zelf dacht ik aan een 4-20mA to 0-3.3V current to voltage converter. Deze kan dan met de ADC van een NodeMCU worden uitgelezen. (Een NodeMCU heeft 3.3V ADC dacht ik)

Zit ik op de juiste weg, is er een betere oplossing, of zie ik nog iets over het hoofd met deze oplossing?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 13:29
Lijkt mij een goede oplossing, andere optie die ik kan bedenken is een I2C 4-20mA converter.
Voordeel van een I2C converter is dat ze ook beschikbaar zijn met meerdere kanalen voor als je in de toekomst meer 4-20 sensoren wilt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:33

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@OxyDrokz Gewoon door een weerstand is prima om van stroom naar spanning te gaan voor de ADC.

En of de ADC 3V3 is, mm, ja en nee :+ De ESP heeft eigenlijk een ADC tot 1V. Op een NodeMCU zit daarom standaard een spanningsdeler zodat er 3V3 op kan. Even snel kijkende, dit is schijnbaar met 100k en 220k gedaan wat dus neerkomt op 1:3.2 (ofwel, 3,2V is al max). Omdat je voor 20mA => 3,3V een 165Ω weerstand nodig hebt is deze mooi een paar ordegroottes lager dan de spanningsdeler dus zal het elkaar niet beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
Ik heb een bijzondere vraag aan een ieder hier:

Is er hier iemand die bezig geweest is met het "herkennen" van een vingerknip (finger snap). Hoe vet zou het zijn om je lampen aan / uit te doen met een vingerknip :9

Je zou dan een microfoon aan een bordje moeten koppelen (is te doen lijkt me) en een vingerknip moeten herkennen (is lastiger denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Pred Als je zoek op iets als "clap turn light on" dan vind je vast een heleboel howto's. Het idee is al heel oud, blijkbaar in ieder geval sinds 1984. Dan schaar ik een vingerknip wel even onder de noemer klappen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:18

de Peer

under peer review

Ik heb de ESP32 met Tasmota er op om mijn Mi Flora plant sensor uit te lezen. Werkt allemaal prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrOk_XQj2gzyR4MYpPhTegPMFZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mtoG8DQQ0fKh1fruReDEeiGA.jpg?f=user_large

Alleen.. hoe krijg ik de 'Flora Moisture' nu naar Domoticz?
Ik zie niet hoe ik de moisture value kan aanspreken binnen Tasmota, en via Rules Flora#Moisture werkt ook niet. Hij wordt blijkbaar nog niet als een sensor gezien.

Iemand een idee, of is dit allemaal beta en moet ik wachten tot e.e.a. verder geimplementeerd is?

Edit: oh even mijn eigen vraag beantwoorden. door gebruik te maken van
Rule1 on tele-Flora6c3e1b#Moisture$!NULL do publish domoticz/in {"idx":821,"nvalue":%value%,"svalue":"1"} endon

Krijg ik netjes het vochtpercentage in Domoticz :*)

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 13-04-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-09 18:41
Na het afronden van mijn deurbel project, is het nu tijd voor het volgende plan. Wij hebben een groentetuin, op zandgrond, en vorig jaar was het grootste probleem de waterhuishouding. Ik probeer daar wat aan te doen door compost etc, maar zal niet helemaal ontkomen aan sproeien. Ik wil alleen graag weten wanneer en hoe lang ik moet sproeien, en wil daarvoor een opstelling maken met een ESP. Paar vragen:

- Power: aangezien ik de opstelling alleen in de zomer gebruik, leek een zonnepaneel + batterij me het handigst. Uit filmpje van 'the guy with the Swiss accent' begrijp ik echter dat er geen ideale opstelling is met AA batterijen. Het maakt het echter wel het makkelijkst, omdat ik al een heleboel oplaadbare AA-batterijen van Ikea heb (voor kinderspeelgoed enzo), dus daarvan is altijd een opgeladen batterij beschikbaar. Is dit een absolute no-go of hebben jullie hier i.c.m. een zonnepaneel in de zomer toch goede ervaringen mee?
- Moisture sensor v1.2: aansluiten lijkt niet ingewikkeld te zijn (behalve zodanig monteren dat er geen water bij de electronica komt. Ik zou er 4 aan willen sluiten op 1 ESP. Kan dat?
- ESP-type: ik heb nu ervaring met een ESP32, en dat bevalt goed. Zou ik die nu ook kunnen gebruiken of zijn er argumenten om nu te kiezen voor een ESP8226?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@jandufeu ik zou niet weten waarom je geen NiMH-accu's zou kunnen gebruiken. Het enige is dat een veilige NiMH lader nogal ingewikkeld is en er voor zover ik weet weinig kant-en-klare laadregelaars te krijgen zijn zoals je voor Li-ion wel in overvloed vindt. Als je zin hebt er zelf één te knutselen, laat je dan niet weerhouden!

Bedenk je wel dat dergelijke moisture sensoren over het algemeen moeilijk onnauwkeurig zijn en een korte levensduur hebben. Ik denk dat een weer-API raadplegen, of regenmeter + niveausensor betere resultaten op zou leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
@jandufeu
Met dit ding ben je in principe bijna in 1x klaar, alleen nog een zonnepaneel vinden en laadcircuit verzinnen. Probleem wel is dat je er 4 nodig hebt dan. https://www.tinytronics.n...sor-met-behuizing-en-accu

Deze sensor is wat robuuster dan de standaard moisture sensoren en ook wat beter als je deze over je tuin wil verdelen. https://www.tinytronics.n...sor-module-met-1.2m-kabel

Ik weet niet wat je afstanden tussen ESP en sensoren gaat zijn, maar weet wel dat je op 3.3V niet grote afstanden kan overbruggen zonder tussentijds het signaal te versterken. max 2-3m ofzo.
Je kan wel meerdere sensoren op je ESP aansluiten maar dan kun je alleen de digitale uitgangen gebruiken, je kan van 1 sensor wel de analoge uitgang pakken, of je moet een 4-kanaals analoog I2C bordje of nano oid ernaast hebben.
Voor accu zou ik zeggen pak een 18650 cel, je hebt ook ESP borden die het hele laadcircuit en BMS er al ingebouwd hebben, alleen nog voldoende spanning/stroom leveren via de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wie kan me helpen met de ESP-WROOM-02 (8266 board) 4mb ram ..

ik probeer tasmota oid erop te zetten .. maar loop tegen wat issues op

ik kan wel via de ardiuno ide oid dingen uploaden maar ik moet een Binfile voor de bewuste esp krijgen en die vind ik niet ..

maar wellicht dat jullie kunnen helpen ? ik zoek niet linkjes naar sites oid ben al geholpen als je beetje globaal vertelt wat de uitdaging is .. waar ik tegenaan loop

ps (ben al aan het googlen en aan de hand van je verhaal kan ik wellicht meer c.q gerichter vinden enzo :) )

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 15-04-2021 14:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:47:
ik kan wel via de ardiuno ide oid dingen uploaden maar ik moet een Binfile voor de bewuste esp krijgen en die vind ik niet ..
Eerste link op deze pagina toch https://tasmota.github.io/docs/ESP32/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

thx liep er dus tegenaan dat ik de tasmota32.bin miste .. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ zo eenvoudig zo frusterend

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
vso schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:47:
Wie kan me helpen met de ESP-WROOM-02 (8266 board) 4mb ram ..

ik probeer tasmota oid erop te zetten .. maar loop tegen wat issues op

maar wellicht dat jullie kunnen helpen ? ik zoek niet linkjes naar sites oid ben al geholpen als je beetje globaal vertelt wat de uitdaging is .. waar ik tegenaan loop

ps (ben al aan het googlen en aan de hand van je verhaal kan ik wellicht meer c.q gerichter vinden enzo :) )
Bedoel je een esp32 of de 8266??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

SnowDude schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:54:
[...]

Bedoel je een esp32 of de 8266??
8266 maar de tazmota32.bin image

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TO9x8dw.png

wat gevloek verder maar het werkt .. pfff (6x 3meter ds18b20 sensors met een 4k7 weerstand)

voor de oplettende --> https://www.instructables...-Sensor-With-Arduino-UNO/ --> ga ik op node-red doen ... voordat ik het influx/grafana enzv indonder ..

btw moet ik me zorgen maken om de esp thermometer (esp32-wroom-02) komt buiten in een nog nader te bepalen enclosure . (onder het dak v.d schuur) zal daar relatief koel blijven omdat -->
De sensors gaan een verwarmings mat van een zwembad uitlezen (temp verschillen op 3 locaties (3x onder + boven) .. dus meeste hitte v.d schuur --> dump ik in het zwembad (dat is een feit ..alleen nu wil ik meten wat de mat doet dus vandaar dit "project"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bah .. de 6 sensors (post hierboven) verdwijnen en ik krijg ze niet meer terug .. dus het scherm hierboven is opeens weg ik houd alleen de esp32 "temp" ..

als ik het board los doormeet of met stroom uit .. dan meet alles "goed" .. maar het lijkt net alsof de ESP tussen ground en GPIO2 (waar de meters op aangesloten zijn) kortsluit .. :( erg lastig gedrag . het doet het wel een tijdje en daarna "valt het weg"

en de esp32 zit op 3v (duh)

btw eerst dacht ik dat het aan de USB in lag die op het board zat .. maar het is een dev board .. met usb power regulator oid ..

help ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:43
vso schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:17:
Bah .. de 6 sensors (post hierboven) verdwijnen en ik krijg ze niet meer terug .. dus het scherm hierboven is opeens weg ik houd alleen de esp32 "temp" ..

als ik het board los doormeet of met stroom uit .. dan meet alles "goed" .. maar het lijkt net alsof de ESP tussen ground en GPIO2 (waar de meters op aangesloten zijn) kortsluit .. :( erg lastig gedrag . het doet het wel een tijdje en daarna "valt het weg"

en de esp32 zit op 3v (duh)

btw eerst dacht ik dat het aan de USB in lag die op het board zat .. maar het is een dev board .. met usb power regulator oid ..

help ?
Stap voor stap debuggen. Bijv. 1 sensor op GPIO 2 en kijken of het dan wel werkt. Of een andere GPIO proberen; er zijn er genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocmer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:47:
[...]

Stap voor stap debuggen. Bijv. 1 sensor op GPIO 2 en kijken of het dan wel werkt. Of een andere GPIO proberen; er zijn er genoeg.
al gedaan .. het lijkt echt in de esp te zitten .. (jammer genoeg)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
vso schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:02:
[...]

al gedaan .. het lijkt echt in de esp te zitten .. (jammer genoeg)
Andere firmware proberen? bijv. Espeasy of zelf wat rudimentairs programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:24
@vso Hoe heb je het aangesloten, wat voor patroon? Gebruik je wel een weerstand? Is het gesoldeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 16-04-2021 13:02 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@vso Ik heb er weinig verstand van, maar ik weet wel dat de standaardinstelling van Tasmota is dat het device gereset wordt als een button langer dan 40 seconden in gedrukt wordt (die tijd kan je ook anders instellen). Kan het zijn dat je per ongeluk nog een button hebt gedefinieerd waardoor dit gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Graag zou ik met een ESP32 infrarood signalen (RC5 protocol) willen sturen. Ik snap dat ik daar een "speciale" (940nm) infrarood-LED voor nodig heb. Maar wat ik niet snap is waarom ik op internet lees dat je hiervoor niet zomaar iedere IO-pin kunt gebruiken:
For transmitting, you must connect the LED to a specific pin. The receiver output may be connected to any pin.
Ik zou juist denken dat het andersom is: dat je om een signaal te ontvangen (met een TSOP en 38Khz draagsignaal) juist een "speciale" pin nodig hebt. Eentje met (hardware) interrupts bijvoorbeeld. Kan iemand mij vertellen waarom juist bij het zenden niet iedere IO-pin kan worden gebruikt? (en waarom dat bij het ontvangen weer wél zo is?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ltg54o2.jpg

@JeroenE + @Raymond P --> 3 breadboard draadjes --> gnd en vcc(3v) + "1-wire" (data) naar de esp2 (jumperkabels voor breadboard) ps de 4k7 weerstand zie je niet op de foto maar die zit wel ertussen

ter info ik meet alles door en alles is "vast" zodat ik zeker weet dat het niet een los zittend contact is

Het vreemde is dat ik op een gegeven moment als de esp in "error" gaat het lijkt of VCC en data doorverbonden zijn terwijl als ik meet met de multimeter de weerstand netjes zijn werk doet ..

ik heb geen andere draadjes /contactjes oid gemaakt en alles ligt zodanig dat er geen kortsluiting kan onstaan .. ook met solderen let ik goed of er geen "missers" zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Atmoz schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:07:
Graag zou ik met een ESP32 infrarood signalen (RC5 protocol) willen sturen. Ik snap dat ik daar een "speciale" (940nm) infrarood-LED voor nodig heb. Maar wat ik niet snap is waarom ik op internet lees dat je hiervoor niet zomaar iedere IO-pin kunt gebruiken:

[...]

Ik zou juist denken dat het andersom is: dat je om een signaal te ontvangen (met een TSOP en 38Khz draagsignaal) juist een "speciale" pin nodig hebt. Eentje met (hardware) interrupts bijvoorbeeld. Kan iemand mij vertellen waarom juist bij het zenden niet iedere IO-pin kan worden gebruikt? (en waarom dat bij het ontvangen weer wél zo is?)
Op school(25 jaar geleden een best diepgaand project gedaan volgens mij zou het op "elke' pin kunnen het is meer dat je wellicht analoog/digitaal moet letten :?

best grappig protocol .. maar ik zou zelf anno nu meer voor een RF oplossing kiezen als je iets "hackt" zou ik bv direct de tx/rx proberen te vinden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
@Atmoz gaat waarschijnlijk specifiek over dat bordje dat op die pagina beschreven wordt. Als ik je quote google kom ik op een Teensyduino pagina terecht, dat is nog wat anders dan een ESP32 natuurlijk. De 2 redenen die ik me kan inbeelden zijn:
- moet een PWM pin zijn
- moet voldoende stroom kunnen leveren voor de transmitter led

Dat eerste zal geen probleem zijn op ESP32, daar kan iedere digitale pin PWM dacht ik.
Dat tweede kan je met een simpele transistor oplossen indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@vso Ik geloof dat het advies is om de traces ongeveer even lang te houden voor elke sensor.
Maar zo kort op elkaar zou geen wezenlijk verschil moeten geven.

VCC trek je niet van de ESP32 neem ik aan?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Raymond P schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:35:
@vso Ik geloof dat het advies is om de traces ongeveer even lang te houden voor elke sensor.
Maar zo kort op elkaar zou geen wezenlijk verschil moeten geven.

VCC trek je niet van de ESP32 neem ik aan?
trek ik wel maar hmmm ik zal die eens verleggen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Hoeft nog geen issue te zijn als je een stabiele 5V aanbied, maar wel mooi als je dat kan uitsluiten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Raymond P schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:46:
Hoeft nog geen issue te zijn als je een stabiele 5V aanbied, maar wel mooi als je dat kan uitsluiten.
Afbeeldingslocatie: https://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2018/01/USB-18650-Battery-Shield.jpg

1 kant is 5v (wel te zien) andere kant is 3v (niet te zien) dit is een "ups" shield ding .. noem het voor nu even ups ..

--> (ups) gnd op gnd (esp) deze is ook gnd voor de ds18b20 board hierboven gepost
--> (ups)3v op 3,3v (esp)
--> (ups)3v op vcc (op het ds18b20 board)

helaas nog geen verbetering :( sensors zie ik nog niet

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
vso schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:01:
[...]

[Afbeelding]

1 kant is 5v (wel te zien) andere kant is 3v (niet te zien) dit is een "ups" shield ding .. noem het voor nu even ups ..

--> (ups) gnd op gnd (esp) deze is ook gnd voor de ds18b20 board hierboven gepost
--> (ups)3v op 3,3v (esp)
--> (ups)3v op vcc (op het ds18b20 board)

helaas nog geen verbetering :( sensors zie ik nog niet
Je gebruikt niet toevallig een pin op de ESP waar een led of iets dergelijks ook op zit.

Als je een pin vrij hebt zou je ook 2 strings van 3 sensoren kunnen testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dan tag ik @ThinkPad, die weet het vast wel. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb 3x DS18B20 aan een Wemos D1 Mini (ESP8266) hangen en dat werkt prima met Tasmota (8.5.0). Volgens mij heb ik de weerstand weggelaten omdat de ESP zelf al een pullup weerstand ingebouwd heeft.

Voeding zorgt misschien voor issues, probeer het eerst eens met een goede betrouwbare 5V.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 16-04-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ThinkPadd schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:26:
Ik heb 3x DS18B20 aan een Wemos D1 Mini (ESP8266) hangen en dat werkt prima met Tasmota (8.5.0). Volgens mij heb ik de weerstand weggelaten omdat de ESP zelf al een pullup weerstand ingebouwd heeft.

Voeding zorgt misschien voor issues, probeer het eerst eens met een goede betrouwbare 5V.
ik zal eens dat proberen met interne weerstand .. staat default uit las ik maar kan goed de issue zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hmm alles los gekoppeld en 1 sensor blijkt de "pisang" .. grrrr

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
ocmer schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:47:
[...]

@vso volgende keer dus alle sensortjes even los testen. ;)

De kans dat je een 'neppe' ds18b20 hebt is hoog. Niets mis mee bij privegebruik, maar bij issues wel ff checken of het ook doet wat het moet doen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Raymond P schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:05:
[...]

@vso volgende keer dus alle sensortjes even los testen. ;)

De kans dat je een 'neppe' ds18b20 hebt is hoog. Niets mis mee bij privegebruik, maar bij issues wel ff checken of het ook doet wat het moet doen.
had ik ook gedaan .. pas nadat alles aanstond is het mis gegaan ach .. zo leer je weer he ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ThinkPadd schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:26:

SetOption74
Enable internal pullup for single DS18x20 sensor
0 = disabled (default)
1 = internal pullup enabled
zowel op 0 als op 1 doet esp geen moer .. dus dat lijkt geen effect te hebben

maar
GPIO2 can’t be low at boot, so you can’t connect a switch to it.
dus naar pin 0 verhuist

[edit]
dat was dus de barba truuk zowel de esp als de sensors draaien stabiel .. nice .. thx guys

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 17-04-2021 04:35 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Na de test .. vso in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"
nu maak ik gebruik van een 18650 UPS (usb)

het UPS board in detail
Afbeeldingslocatie: https://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2018/01/18650-Battery-Arduino-ESP8266.jpg

alleen wat ik zou willen weten welk voltage er in de batterij zit zodat ik een "runtime" kan bepalen .. zou ik met de ADC input functie en een voltage divider (weerstandjes) direct op de + en - van de batterij een waarde kunnen trekken ? en ja hoe doe ik dit dan ?

als ik een "waarde" tussen x en y heb die via een input binnen komt dan kan ik software matig "acties" uitzetten ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayx
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-03 17:55

rayx

HUH?

dat ligt er maar net aan welke batterij het is.
bijvoorbeeld:
https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html
van pak em beet 2000mah tot 3600mah, daar zit nogal wat verschil in.

Nominal voltage is 3.7 V

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
ik ben bezig met een ESP8266 die een SHT31 en SGP30 uitleest en dit verstuurd naar een MQTT broker. Ik gebruik de pubsubclient library maar er gaat iets mis. Hij verstuurd het eerste bericht, het 5e, 9e, 11e, 15e, 19e en de 21e. Bij de poging om bericht 25 te sturen blijft hij hangen op het verbinden met de broker en crasht de ESP (laatste bericht op de serial is "Connecting to MQTT..."). Ik krijg op de serial monitor een Exception(29) met een hele lijst zooi erachteraan en als laatst 'last failed alloc call: 40204597(2564)'.

Om te beginnen snap ik niet waarom er steeds 3 berichten niet worden verstuurd. Ook kan ik niet ontdekken waarom het bij bericht 25 helemaal de fout in gaat.

Hieronder de gereduceerde code. Het deel van het uitlezen van de sensoren etc heb ik weggelaten want dat werkt verder prima. Het principe is als volgt:

- er is een globale variable (char array) 'globalmsg'
- elke sensor heeft een eigen functie (bijv. readsht() ), aan het eind van de functie wordt het resultaat toegevoegd aan de globalmsg char array
- als elke sensor is uitgelezen en de globalmsg compleet is, dan gaat deze naar functie senddata() en zou het naar de broker moeten worden verstuurd (maar wat dus meestal en op een regelmatig interval faalt)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <PubSubClient.h>

#include <Wire.h>

WiFiClient espClient;
PubSubClient client(espClient);

const char* ssid = "ssid ";
const char* password = "password ";
const char* mqtt_server = "server ip ";
const int mqtt_port = 1883;
const char* mqtt_user = "";
const char* mqtt_pw = "";
const char* nodeid = "woonkamersensor";

char globalmsg[250] = "";

void setup() {
  Serial.begin(115200);

Wire.begin(4,5); 

// connect to wifi
  WiFi.begin(ssid, password);
  client.setServer(mqtt_server, mqtt_port);

}

void senddata(){

while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    delay(500);
    Serial.print(".");
  }

while (!client.connected()) {

Serial.println("Connecting to MQTT...");

if (client.connect(nodeid, mqtt_user, mqtt_pw)) {
      Serial.println("connected");

Serial.println("publishing message");
      Serial.println(globalmsg);

client.publish("home/kp", globalmsg);

delay(2000); 

} else {

Serial.print("failed with state ");
      Serial.print(client.state());
      delay(1000);
      }

}

}

void loop() {

// empty the global message char array
  globalmsg[0] = '\0';

strcat(globalmsg, nodeid); // add the node id to globalmsg

readbatt(); // add the battery value
  readsht(); // add temperature & humidity
  readsgp(); // add co2 and tvoc

// send the globalmsg char array through MQTT
  senddata();

delay(sleeptime);

}

iemand een suggestie hoe dit te fixen?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
leecher schreef op maandag 19 april 2021 @ 00:30:
ik ben bezig met een ESP8266 die een SHT31 en SGP30 uitleest en dit verstuurd naar een MQTT broker. Ik gebruik de pubsubclient library maar er gaat iets mis. Hij verstuurd het eerste bericht, het 5e, 9e, 11e, 15e, 19e en de 21e. Bij de poging om bericht 25 te sturen blijft hij hangen op het verbinden met de broker en crasht de ESP (laatste bericht op de serial is "Connecting to MQTT..."). Ik krijg op de serial monitor een Exception(29) met een hele lijst zooi erachteraan en als laatst 'last failed alloc call: 40204597(2564)'.

Om te beginnen snap ik niet waarom er steeds 3 berichten niet worden verstuurd. Ook kan ik niet ontdekken waarom het bij bericht 25 helemaal de fout in gaat.

Hieronder de gereduceerde code. Het deel van het uitlezen van de sensoren etc heb ik weggelaten want dat werkt verder prima. Het principe is als volgt:

- er is een globale variable (char array) 'globalmsg'
- elke sensor heeft een eigen functie (bijv. readsht() ), aan het eind van de functie wordt het resultaat toegevoegd aan de globalmsg char array
- als elke sensor is uitgelezen en de globalmsg compleet is, dan gaat deze naar functie senddata() en zou het naar de broker moeten worden verstuurd (maar wat dus meestal en op een regelmatig interval faalt)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
#include <ESP8266WiFi.h>
#include <PubSubClient.h>

#include <Wire.h>

WiFiClient espClient;
PubSubClient client(espClient);

const char* ssid = "ssid ";
const char* password = "password ";
const char* mqtt_server = "server ip ";
const int mqtt_port = 1883;
const char* mqtt_user = "";
const char* mqtt_pw = "";
const char* nodeid = "woonkamersensor";

char globalmsg[250] = "";

void setup() {
  Serial.begin(115200);

Wire.begin(4,5); 

// connect to wifi
  WiFi.begin(ssid, password);
  client.setServer(mqtt_server, mqtt_port);

}

void senddata(){

while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    delay(500);
    Serial.print(".");
  }

while (!client.connected()) {

Serial.println("Connecting to MQTT...");

if (client.connect(nodeid, mqtt_user, mqtt_pw)) {
      Serial.println("connected");

Serial.println("publishing message");
      Serial.println(globalmsg);

client.publish("home/kp", globalmsg);

delay(2000); 

} else {

Serial.print("failed with state ");
      Serial.print(client.state());
      delay(1000);
      }

}

}

void loop() {

// empty the global message char array
  globalmsg[0] = '\0';

strcat(globalmsg, nodeid); // add the node id to globalmsg

readbatt(); // add the battery value
  readsht(); // add temperature & humidity
  readsgp(); // add co2 and tvoc

// send the globalmsg char array through MQTT
  senddata();

delay(sleeptime);

}

iemand een suggestie hoe dit te fixen?
Ik probeer zelf altijd het gebruik van delay() te voorkomen. Delay blokkeert soms sommige achtergrondcode. Dit is eenvoudig te voorkomen door het gebruik van millis(). Bijv. https://dzone.com/article...g-millis-instead-of-delay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
vso schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:07:
Na de test .. vso in "Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic"
nu maak ik gebruik van een 18650 UPS (usb)

het UPS board in detail
[Afbeelding]

alleen wat ik zou willen weten welk voltage er in de batterij zit zodat ik een "runtime" kan bepalen .. zou ik met de ADC input functie en een voltage divider (weerstandjes) direct op de + en - van de batterij een waarde kunnen trekken ? en ja hoe doe ik dit dan ?

als ik een "waarde" tussen x en y heb die via een input binnen komt dan kan ik software matig "acties" uitzetten ..
Je kan gewoon de ADC gebruiken met een weerstandsdeling, kies wel een grote weerstand (Mega Ohms) zodat je een verwaarloosbare meetstroom hebt en je de cel niet leegtrekt met je meting.
Meeste 18650 cellen zijn nominaal 3.7V maar gaan van 4.2vol naar 3.2 leeg geloof ik. NKON levert volgens mij wel datasheets van de cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

AteGjalt schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:53:
[...]

Je kan gewoon de ADC gebruiken met een weerstandsdeling, kies wel een grote weerstand (Mega Ohms) zodat je een verwaarloosbare meetstroom hebt en je de cel niet leegtrekt met je meting.
Meeste 18650 cellen zijn nominaal 3.7V maar gaan van 4.2vol naar 3.2 leeg geloof ik. NKON levert volgens mij wel datasheets van de cellen.
ja inderdaad 4,2 (vol) --> 3.2 (leeg) zoiets inderdaad ..

je bedoelt 2 weerstanden aan elkaar verbonden en in het midden sluit ik de ADC pin aan .. toch ? maar moet ik aan beide kanten een M.Ohm weerstand .. doen ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
vso schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:10:
[...]

ja inderdaad 4,2 (vol) --> 3.2 (leeg) zoiets inderdaad ..

je bedoelt 2 weerstanden aan elkaar verbonden en in het midden sluit ik de ADC pin aan .. toch ? maar moet ik aan beide kanten een M.Ohm weerstand .. doen ?
Ja, zie google afbeeldingen "spanningsdeler".
Zou iets van R1 = 1M, R2 = 1.5M doen, dan heb je een 5V naar 3V spanningsdeler.
Stroomverbruik ligt dan op minder dan 0.1mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:19:
[...]

Ik heb zelf erg slechte ervaring met de interne ADC van de ESP. Ik adviseer je een externe ADC te pakken die via SPI/I2C verbonden is. Ik kreeg er in ieder geval geen betrouwbare waarden uit bij het meten van 230V stroomverbruik. Hetzelfde circuit werkte in 1 keer perfect toen ik een externe ADC gebruikte. Dus wees alvast gewaarschuwd.
Zelf weinig problemen mee, heb meerde ESP waarbij ik een LDR meting op de ADC heb, mooi stabiel (bij constant licht). Ter info heb meerdere wemos-mini's en een node-mcu.

[ Voor 4% gewijzigd door AteGjalt op 19-04-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:24:
[...]

Misschien bij langzame signalen dat het dan goed gaat. Ik wilde het 50Hz signaal meten en de pieken bepalen. Dat ging echt niet.
LDR is idd een 3.3Vdc circuit, dus dat is geen probleem voor een ESP.
230Vac metingen is lastig te doen voor een ESP zonder speciale bordjes, dus kan me wel voorstellen dat het niet lekker liep. Alles waar ik 230Vac aanstuur met een ESP brein doe ik ook met geschikte bordjes erbij, is ook wat veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De interne ADC van een ESP is goed genoeg om batterij spanning mee te meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZuVXmsxAW-9WeJ_vdLUFIipX2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ESPYnSMVx8KA4iqVuMuCVQKe.png?f=fotoalbum_large

(in het begin had ik de omrekening aangepast, hij mat iets te hoog).
De spanningsdeler hier gebruikt is twee weerstanden die tot +- 1MOhm optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
ocmer schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:25:
[...]

Ik probeer zelf altijd het gebruik van delay() te voorkomen. Delay blokkeert soms sommige achtergrondcode. Dit is eenvoudig te voorkomen door het gebruik van millis(). Bijv. https://dzone.com/article...g-millis-instead-of-delay
schijnbaar heeft de client zonder delay() niet de tijd om het bericht te versturen. Als ik dat vervang voor een millis loopje dan werkt het niet. Verder klopte de code sowieso niet helemaal. Het verzenden gebeurt in de while (!client.connected()) loop. Als je echter al connected bent dan slaat hij die hele loop over en wordt er dus ook niks verstuurd :P Dat heb ik nu ook buiten de loop gebracht en dan werkt het prima. Blijkbaar houdt ie consequent een aantal berichten verbinding en dan is er een reconnect nodig waardoor dat wel/niet verzenden interval werd veroorzaakt.

Helaas nog steeds het probleem van het crashen. Op bericht 23 krijg ik weer de Exception (29):.

Hier de output van de Exception decoder:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
Exception 29: StoreProhibited: A store referenced a page mapped with an attribute that does not permit stores
PC: 0x4000df64
EXCVADDR: 0x00000000
Memory allocation of 2564 bytes failed at 0x402045d3: SoftwareSerial::begin(unsigned int, SoftwareSerialConfig, signed char, signed char, bool, int, int) at g:\onedrive\documents\arduinodata\packages\esp8266\tools\xtensa-lx106-elf-gcc\2.5.0-4-b40a506\xtensa-lx106-elf\include\c++\4.8.2/tuple line 140

Decoding stack results
0x40100ba4: pvPortZalloc(size_t, char const*, int) at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\cores\esp8266\heap.cpp line 301
0x40100554: ets_post(uint8, ETSSignal, ETSParam) at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\cores\esp8266\core_esp8266_main.cpp line 177
0x40205940: loop_task(ETSEvent*) at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\cores\esp8266\core_esp8266_main.cpp line 205
0x40100554: ets_post(uint8, ETSSignal, ETSParam) at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\cores\esp8266\core_esp8266_main.cpp line 177
0x4020ed5d: glue2esp_linkoutput at glue-esp/lwip-esp.c line 301
0x4020efea: new_linkoutput at glue-lwip/lwip-git.c line 260
0x4020f408: ethernet_output at netif/ethernet.c line 312
0x402169b0: etharp_output_to_arp_index at core/ipv4/etharp.c line 770
0x40216c04: etharp_output_LWIP2 at core/ipv4/etharp.c line 885
0x402183f4: ip4_output_if_opt_src at core/ipv4/ip4.c line 1764
0x40101254: malloc(size_t) at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\cores\esp8266\umm_malloc\umm_malloc.cpp line 552
0x40218ee8: mem_malloc at core/mem.c line 210
0x4021843c: ip4_output_if_opt at core/ipv4/ip4.c line 1577
0x40213825: tcp_create_segment at core/tcp_out.c line 190
0x40218462: ip4_output_if at core/ipv4/ip4.c line 1550
0x40218ff3: ip_chksum_pseudo at core/inet_chksum.c line 395
0x4021453a: tcp_output at core/tcp_out.c line 1361
0x40100f9b: umm_free_core(void*) at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\cores\esp8266\umm_malloc\umm_malloc.cpp line 351
0x4010121f: free(void*) at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\cores\esp8266\umm_malloc\umm_malloc.cpp line 398
0x401008d8: millis() at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\cores\esp8266\core_esp8266_wiring.cpp line 188
0x40202c05: ClientContext::_write_from_source(DataSource*) at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\libraries\ESP8266WiFi\src/include/ClientContext.h line 472
0x40202ca1: WiFiClient::write(unsigned char const*, unsigned int) at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\libraries\ESP8266WiFi\src/include/ClientContext.h line 377
0x40203398: PubSubClient::write(unsigned char, unsigned char*, unsigned short) at G:\OneDrive\Documents\Arduino\libraries\PubSubClient\src\PubSubClient.cpp line 600
0x402036bc: PubSubClient::publish(char const*, unsigned char const*, unsigned int, bool) at G:\OneDrive\Documents\Arduino\libraries\PubSubClient\src\PubSubClient.cpp line 472
0x402059c0: __esp_yield() at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\cores\esp8266/core_esp8266_features.h line 92
0x4020697e: __delay(unsigned long) at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\cores\esp8266\core_esp8266_wiring.cpp line 54
0x402013bd: senddata() at G:\OneDrive\Documents\Software development\ESP-12E universal project board\code\uploaded code by ID\ci001\Spelsberg_V04_SGP30_SDS011_SHT31_NOSLEEP_nodemcubugtest/Spelsberg_V04_SGP30_SDS011_SHT31_NOSLEEP_nodemcubugtest.ino line 188
0x402019d7: loop() at G:\OneDrive\Documents\Software development\ESP-12E universal project board\code\uploaded code by ID\ci001\Spelsberg_V04_SGP30_SDS011_SHT31_NOSLEEP_nodemcubugtest/Spelsberg_V04_SGP30_SDS011_SHT31_NOSLEEP_nodemcubugtest.ino line 474
0x40205ae4: loop_wrapper() at G:\OneDrive\Documents\ArduinoData\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.7.4\cores\esp8266\core_esp8266_main.cpp line 197

-edit

gevonden. Het probleem lag niet alleen in het pubsubclient gebeuren. Ik lees ook nog een fijnstof sensor uit en had in de functie hiervan 'my_sds.begin(rxdpin,txdpin);' staan. Dat had in setup() gemoeten. Nu haalde hij deze elke keer aan waardoor bij bericht ~23 het geheugen op was :P Nu verstuurt hij 100% van de berichten en crasht niet meer.

[ Voor 70% gewijzigd door leecher op 19-04-2021 11:45 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2023 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:39:
[...]

Gewoon een stroom meet spoel (current clamp) pakken. Super simpel en ook genoeg voorbeelden van te vinden. Je zit op geen enkele manier aan de 230V, dus qua veiligheid is het niet onveiliger dan een lamp aansluiten. De ADC van de esp was de moeilijkheid, daar zat 95% van mijn tijd in.... tot ik een externe adc pakte, toen werkte het in 1 keer. Omdat de esp het wel zou moeten kunnen, denk ik dat de oorzaak in de software van de esp zat. Ik heb daarna nooit meer gekeken of er verbeteringen doorgevoerd zijn. Maar mocht je ooit vreemde ADC waarden om je oren krijgen en geen duidelijke oorzaak zien, denk dan nog een terug aan dit berichtje. Have fun!
Idd vreemd dat zoiets simpels niet stabiel werkt nee, sample rate zou meerdere KHz moeten zijn.
Maar zal het in mijn achterhoofd houden, je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:19:
Ow ja, je moet zorgen dat het signaal dat je wilt meten qua spanningsbereik zo goed mogelijk past op het bereik van de ADC zodat je zo veel mogelijk bits resolutie over houdt. Inderdaad kan dat met 2 weerstanden. De waardes bepaal je door te berekenen wat de spanning op de middelste moet zijn bij de verschillende omstandigheden die je wilt meten.
ja de resolutie van de ADC is wel het dingetje ..

Snap btw niet dat ze dit niet "default" op een UPS boardje oid beschikbaar maken dat je dit uit kan lezen ..

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 60 ... 80 Laatste